حجت الاسلام رفیعی: بسم الله الرحمن الرحیم انشاالله که حالتان خوب باشد خدمت دوستان عزیز عرض سلام و محبت و ارادت دارم انشاء الله عزاداری هایشان قبول باشد و نائب الزیاره هستیم در حرم کریمه اهل بیت فاطمه معصومه سلام الله علیها انشاالله که مشمول این دعای زیارت ایشان هم باشیم یا فاطمۀ اشفعی لی فی الجنه فان لک عند الله شأنا من الشان انشاء الله همه مون مشمول شفاعتشان قرار بگیریم.
ملایی: هفته پیش هم خاطرم هست که دعایی انتهای برنامه از همین زیارت لا تسلب منی ما انا فیه انتهای زیارت نامه انشاالله زائر شویدو زیارت نامه را اینجا بخوانید و حضش را ببرید حاج آقای حجت الاسلام رفیعی داشتید برایمان فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد سلام الله علیه می فرمودید.
حجت الاسلام رفیعی: بله قبلا هم عرض کردیم این دعای ارزشمند سبک زندگی است واقعا اگر این دعا در زندگی ما پیاده شود هدف بعثت تحقق پیدا کرده چون رسول خدا می فرماید من مبعوث شدم به مکارم اخلاق مکارم اخلاق چی است؟ همین دعا و در واقع کاش می شد بند بند این دعا حتی شرحش در کتاب های اخلاقی کتاب های درسی دانش آموزان و دانشگاهیان به فراخور البته خودشان گنجانده بشود و انصافاً این دعای ارزشمند اگر دوستان ملاحظه کنند صرف یک دعا نیست صرف یک مناجات نیست راهکار است و شیوه است سبک است که شما درزندگی ات اینطور باش اگر اینطور شدی خلق و خوی انبیاء را داری اگرا ینطور شدی با هدف بعثت همراه هستی من دو فرازش را امروز و در این برنامه عرض می کنم یکی اش را البته هفته پیش هم اشاره کردیم منتهی فرصت نشد امام به خدا عرض می کنند و اجره للناس علی یدی الخیر و لا تمحق بالمن خدایا یک کاری کن این دست من همیشه به خیر باشد علی یدی الخیر همیشه دستم به خیر باشد به شر نباشد کارهای ناپسند نباشد و اون خیری هم که انجام میدهم منت سرکسی نگذارم یک وظیفه بدانم ببینید بینندگان عزیزاز آیات قرآن استفاده می شود دو راه وجود دارد جلوی ما و هدیناه النجدین یعنی دو تا راه امام معصوم فرمود یعنی نجد الخیر و نجد الشر یکی اش نجد خیر است و یکی هم نجد شر دو جور دیگر هم داریم در قرآن فالهمها فجورها و تقواها به طور طبیعی من می توانم دروغ بگویم می توانم راست بگویم می توانم ظلم کنم و می توانم حامی مظلوم باشد همه ما مثل چاقو، چاقو هم می تواند خدمت کند و هم می تواند جراحی کند و آدم بکشد یک تیغ دو جهته ودو لبه است پس ما راه خیر و شر را داریم اولا چند تا نکته می گویم سبک بحث هایم این است که منظم باشد اول خیر و شر را می شود تشخیص داد خیر چی است و شر چی است از آیات و روایات استفاده می شود اونی که مطابق فطرت است و عقل است اون خیر است اونی که مطابق فطرت و عقل نیست اون شر است منتهی گاهی انسان ها در تشخیص خیر و شر هم اشتباه می کنند چون خدا می فرماید اساء ان تحبوا شیئاً و هو شرٌ لکم یک بیان نورانی دارد امیر المومنین در نهج البلاغه خیلی جالب است می فرماید یک چیزهایی را شما شر می پندارید ولی شر نیست بعدش بهشت است یک چیزهایی را شما خیر می پندارید ولی خیر نیست بعدش جهنم است مثلاً حالا من حدیثش هم بخوانم برای بینندگان این است ما شرٌ بالشرٍ بعده الجنه اون چیزی که شما شر می دانی ولی بعدش عافیت و بهشت است و خوبی است اون شر نیست مثل بچه ای که می خواهند بهش آمپول بزنید چقدر گریه می داند این را شر می داند و درد داردولی باید بداند این شر نیست بعدش سلامت و عافیت است مثل کسیکه می خواهیم ببریم زیر تیغ جراحی و فیزیوتراپی من فیزیوتراپی زیاد رفتم به خاطر وضعیت پاهام واقعا اشک آدم در میاد اون دستگاه ها و فشاری که می آورند ولی چرا آدم تحمل می کند با پاهای خودت می روی و پول هم می دهی و درد هم می کشی
ملایی: ولی بعده الخیر
حجت الاسلام رفیعی: چون می گویی بعدش خیر است و دستم و پاهام بهبودی پیدا می کند حالا همین قصه را شما ببینید مثلا بیایید جهاد خوب کسی که به جهاد شهید می شود و شهادت هم بالاخره برای خانواده اش یک هزینه هایی دارد داغ است دیگر پدر از دست می دهد و برادر از دست می دهد یا نه الان ما بعضی از عزیزانمان جبهه رفتند سی سال و سی و پنج ساله جانباز هستند چشم ندارند روی تخت افتادند ولی این شر نیست شما فکر می کنید شر است ولی بعدش بهشت است اون وقت نکته بعدی و ما خیر بالخیر بعده النار اون چیزیکه شما خیر می دانید ولی بعدش جهنم است و خیر نیست مثالش این است الان یک جایی دعوت شدیم بهترین شیرینی ها ولی قند و دیابت این آقا بالاست دیابت دارد خوردن این لذت دارد دیگر خیر می داند ولی این خیر نیست بعدش انسولین است و مراتب سخت تر می تواند باشد پس کسی که فکر می کند در این مجلس شراب الان این مشروب را می خورد و لذتی می برد این خیر نیست چون بعدش نار است این رابطه نادرست را برقرار می کند یک لذتی می برد این خیر نیست بعدش آبرو ریزی است و ما شرٌ بالشر بعده الجنه و ما خیرٌ بالخیرٍ بعده النار این یک نکته که در تشخیص خیر و شر خیر اونی است که مطابق عقل و فطرت است و شر اونی است که مطابق این دو نیست البته گاهی هم انسان ها در مصداق خیر و شر اشتباه می کنند که باید چه کرد؟ چه باید کرد؟ قرآن کریم می فرماید که بروید سراغ وحی چون خدا در قرآن می فرماید اوحینا علیهم فعل الخیرات ما به انبیاء خیرات را وحی کردیم یعنی انبیاء ذاتشان خیر است و لذا توی زیارت جامعه هم داریم ان ذکر الخیر هر کجا سخن از خیر شود کنتم اوله و اصله و فرعه و معدنه منتهی تا آخرش امام صادق فرمود نحن اصل کل خیر اگر میخواهی ببینید خیر چی است یک دور زندگی ما را نگاه کنید نحن اصل کل خیر آقا ما امام صادق را می گذاریم جلویمان می بینیم صداقت و امانت همه خوبی ها در این ها هست و عدونا اصل کل شر دشمنان ما هم ریشه همه شرور هستند باز من یک نکته ای خدمت بینندگان عرض کنم این را می توانند ملاحظه کنند آیه 77 سوره مبارکه حج آخرین آیه سوره حج هم هست خیلی جالب است خدا می فرماید هر کسی می خواهد رستگار شود چند تا کار انجام بدهد بخوانم آیه اش را: یا ایها الذین آمنوا ای کسانی که ایمان آوردید بعد می فرماید رکوع کنید و سجده کنید خیلی جاها خدا به جای نماز خدا می فرماید رکوع و سجده واعبدوا ربکم این واعبدوا دیگر اعم است نماز به صورت خاص گفته شده و واعبدوا دیگر عموم عامه این خودش مثل این است که بگوییم که این جا مهمانان عزیزی تشریف دارند و رئیس جمهور که رئیس جمهور را می خواهیم جدا کنیم شخصیت های بزرگواری که اینجا هستند و مدیر کل معلوم می شود که نماز جایگاه ویژه ای دارد چرا می گوید رکوع کنید و سجده کنید بعد واعبدوا ربکم بعد این منظورم است وافعل الخیر کار خیر انجام بدهید لعلکم تفلحون انشاء الله که رستگار می شوید پس نماز و عبادت و کار خیر این آیه آخر سوره مبارکه حج است.
یک دعایی دارد امام باقر علیه السلام من این دعا را از کتاب کافی یادداشت کردم مرحوم کلینی منتهی دوستان درفضای مجازی بزنند می آید اسمش هست دعای جامع خیلی کوتاه است بخوانم دو خطش را با یک خط خوب اللهم انی اسئلک مفاتیح الخیر خدایا کلیدهای خیر را به دست من بده و همه اش به دنبال خیر باشیدو خواتیمه پایانش بعد و سوابقه و فوائدهه وبرکاته و ما بلغ علمه علمی و ما قصر ان احصائه ترجمه این دعا این است خدایا به من توفیق بده من همواره کار خیر انجام بدهم قرآن می فرماید یکی از ویژگی های حضرت یحیی و حضرت زکریا این بود که یسارعون فی الخیرات همه اش دنبال کار خیر بودند یک تعریفی از کار خیر ساده تر بکنم ببینید انما الخیر ما ارید به وجه الله و عمل به علی امر الله تعالی کار خیر کاری است که به انگیزه الهی انجام می شد حالا شما با انگیزه الهی قرآن در سوره توبه می گوید راهپیمایی کنید یسرعون موتاً عمل صالح به انگیزه خیر بروی یک کاری انجام بدهد اون کار را قبل از شما کسی انجام داده باشد ثوابش را می بخشید من یک چیزی خدمت بینندگان عزیز عرض کنم بعضی از اوقات زمینه کار خیر برای ما فراهم می شود مثلا جنابعالی می شوی مدیر یک اداره ای می توانی خدمت بکنی به مردم همیشه که نیستی مدیر یک اداره وزیر می شوی یک مدتی وزارت از شما گرفته می شود و سخنران می شوی با زبانت می توانی خیر خواهی کنی و پولی دستت است می توانی برای مردم خرج کنی فرمود من فتح له باب الخیر اگر کسی یک باب خیری برایش باز شد بکوبد چون معلوم نیست ممکن است این باب بعدا بسته بشود باز فرمود اطلبوا الخیر فی دهرکم یا دهرکم مرتب در زندگی تان بگردید ببینید خیر چی است و شرچی است از شر دوری کنید خیر را دنبالش باشید و لذا امیر المومنین فرمود این خیلی جالب است اذا هممت بالخیرٍ اگر یک کار خیری پیش آمد آقا بنده به شما مراجعه کردم گفتم ضامن من می شوی کار خیر است دیگر، فبادر فوراً امضا کن نامه من را حالا باشد انشاالله ممکنه عصرش پشیمان شوم در روایت دارد وقتی دست به جیب میشوی و یا پولی می خواهی به فقیر بدهی شیطانک ها بچه های شیطان می گیرند لذا فرمود زود ردش کن که وسوسه نشوی یادم است خیلی سال های پیش شاید نوجوان بودم خدمت یکی از آقایان بزرگان بودم فوت کرده اون موقع یک آقایی اومده بود خمس بدهد اون موقع بیست هزار تومن خمسش می شد بیست هزار تومن خیلی پول بود یعنی یک خانه می شد باهاش خرید شاید بیشتر بیست هزار تومن یا دویست هزار تومن مبلغ بالایی بود اون زمان قابل توجه بود یک چکی نوشته بود و در آورد به اون آقا گفت که آقا حالا من بروم خانه و تامل کنم و ببینم شاید اون آقا همین روایت را برایش خواند من هنوز یادم است گفت فبادر می روی پشیمان می شوی بعد فرمود فانک لا تدری ما یحدث تو نمی دانی بعد چه اتفاقی می افتد شاید زنده نماندی و شاید زمینه اش فراهم نشد خداوند انشاء الله روح شهید بزرگوار شهید رئیسی را شاد کند شهید خدمت را من در خدمت ایشان یک وقتی بیت آقا بودم برای یک کاری و همایشی بهش گفتم آقا یک مبلغی می خواهیم شما کمک بفرمایید تبرک باشد همایش را برگزار کنیم گفت چقدر هست هزینه گفت ده پانزده جلد کتاب دارد و مقاله دارد همایشه جعفر بن ابی طالب ما هفده آبان برگزار می کنیم همین امسال شهادتش خوب فقط ما ده دوازده جلد کتاب چاپ می کنیم هزینه چاپ و تالیف دارد کارهای دیگر ایشان فرمودند باشه من حالا نمکی به این آش میدهم یادم است مبلغی را دویست سیصد میلیون به من گفتند حضوری گفتند من آمدم بیرون چون باز هم برایم اتفاق افتاده این قصه که بعدا نشد در دلم گفتم حاج آقا ما را دید و یک دلجویی از ما کرد خدا رحمتش کند فردا صبح وزیر ارشادش زنگ زد گفت آقای رئیسی به من گفته این را واریز کنید بعد از چند روز بعد هم ایشان به شهادت رسید و ما هم گرفتیم این مبلغ و داریم کارهایش را هم انجام می دهیم تبرک بود این خیلی مهم است که در واقع انسان بتواند و لذا من یک وقتی دیدم در حالات مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری اعلی الله مقامه الشریف پیرزنی آمد در خانه و در زد و خادم رفت خانه ایشان شده مدرس من رفتم در خانه ایشان منبر رفتم از این پله های قدیمی است من نمی دانم قدیمی ها چطوری از این پله ها یعنی فاصله هر پله خیلی است در عین اینکه عمق ندارد ارتفاعش زیاد است خلاصه این در زد و خادم گفت شب است و آقا هم خوابیده و آقا در اتاق شنید از این پله ها تا بیاید پایین پیر مرد بود فریاد زد و داد زد سر خادم نگذار برود خلاصه اومد پایین و آقا فرمودند چراغ بغدادی را بیاور برویم ببینیم چیکار دارد دنبال این خانم راه افتادند اومدند دیدند بله ایشان در این خانه همسرش مریض است و ذغالشان تمام شده و نه دارو دارد و نه وسیله گرم کننده شبی آقا فرستادند کسی که به علم اون زمان طبیب بود و دارو آوردند و از فردا ذغال تهیه کردند و گوشت برایشان تهیه کردند این خیلی مهم است یعنی امیر المومنین در کوچه های کوفه قدم می زند یک خانمی آمد من را نجات بدهید چی شده گفت همسرم زده من را از خانه بیرون کرده این هم قابل توجه آقایان و خانم ها اولا دعوا نکنید و ثانیا دعوایتان را بیرون از خانه نبرید خودتان در خانه حلش کنید و به آقایی می گفت عروس ما با پسرمان گاهی دعوا می کنند و بعد هم تمام می شود و اینها می روند سر زندگی شان ولی من تا یک ماه باید هزینه این اعصاب خوردی را بدهم خودتان بنشینید حلش کنید دعواها را نگذارید به خانه دیگران بکشد نقطه آخر که اوجش است مرد یا زن همدیگر را بیرون نکنید از خانه یعنی چی؟!! آقا دنبال این راه افتاد اومد در خانه کار رئیس حکومت است
ملایی: نگفت حالا باشه بعدا یکی را می فرستم
حجت الاسلام رفیعی: خودش آمد در زد و جوانی آمد بیرون و آقا نصیحتش کرد و صلحشان داد و رفتند کار خیر ببینید بچه نشسته بود گریه می کرد گفت خرما خریدم خوب نبوده اربابم کنیز بود در خانه به من گفته باید بروی پس بدهی آمدم طرف پس نمی گیرد و خلاصه الان برگردم خانه من را می زند فرمود بلند شو دنبالش اومد در مغازه صاحب مغازه آقا را نمی شناسد دید بچه ردش کرده بچه رفت آقا را اورده مشت زد به سینه حضرت امیر مشت زد حضرت عقب رفت در روایت دارد اونهایی که اونجا بودند داد و فریاد کرد خلیفه است و رئیس حکومت است آقا فرمود من این را تحمل می کنم رفتارت را اصلاح کن تحمل کرده علی کسی که جرات نمی کرده مشت را تحمل کرد برای اینکه کار خیری واقع بشود این یک نکته.
نکته بعدی که من عرض می کنم اگر اجازه بفرمایید سه چهار تا مثال برای خیر بزنیم، که حالا من مثال هایی که الان زدم همه اش بحث کمک و خدمت و اینها بود این فرمایش امیر المومنین در حکمت نود و چهار نهج البلاغه لیس الخیر ان یکثر مالک و ولدک خیر این نیست که مالت زیاد بشود یا اولادت زیاد داشته باشی با اینکه به مال هم می گوید خیر ان ترک خیراً الوسیله مالم خوب است و اولادم خوب است ولی می دانی خیر واقعی چی است؟ شما جنابعالی کی می توانی بگویی که امروز برای من خیر داشت آیا اون روزی که پول و اولاد زیاد بشه نه آنها هم خوب است و لکن الخیر ان یکثر علمک روزی که چیزی که یاد گرفتی آقا من امروز یک چیزی یاد گرفتم و یک کتابی خواندم و حدیثی یاد گرفتم و بعد فرمود دوم روزی که حلم تو زیاد باشد هر روزی که علم و حلم به خرج دادی این برای تو پس یک مصداق خیر هم علم و حلم است اتفاقا خیلی هم مهم است چون علم باعث می شود کلاه سر ما نگذارند و حلم باعث می شود که عصبانی نشویم و باعث آزار دیگران نشویم و بعد فرمود عبادت ات افزایش پیدا کند ان تباهی ان الناس بعبادت ربک یعنی سه تا مصداق آقا برای خیر تعیین کرد، علم و حلم و عبادت الحمدلله امروز توانستیم 50 تاآیه بیشتر از دیروز بخوانیم باز مستحب است بیشتر بخوانیم توانستیم یک چیزی یاد بگیریم این یک.
روایت دوم، فرمودند خدا اگر به کسی چهار تا چیز بدهد خیر دنیا وآخرت داده حالا اونهایی که مجرد هستند چهارمی اش را شاید نداشته باشند دعا میکنیم خدا بهشون بدهد ولی چهار تایش را عرض می کنم:
من اعطی اربع خصال کسی که تو این دنیا خدا چهار چیز بهش بدهد فقد اوئتی خیر الدنیا و الآخره خیر دنیا و آخرت بهش داده با این چهار تا شما در دعاهای نماز عید فطر هم می گوییم اللهم انی اسئلک خیر ما سئلک منه عبادک الصالحون و اعوذ بک ممن استعاذ بک المخلصون اون چهار تا چی است؟ عزیزان و بینندگان عزیز یک آزمون چهار تا پنج نمره می گذاریم که ده تایی نشود بشود بیست جمعش چی است چهار ویژگی که اگر کسی داشته باشد در عالم خیر دنیا و آخرت می بیند یک دوستی داریم آقای ملایی می گوید تو وقتی شروع می کنی پنج شش علامت برای چیزی گفتن من همان جا امتحان می گیرم یک بار برای زهد بود ظاهرا صحبت می کردیم اومد گفت این شش تا علامت که گفتی سه تایش را من دارم خودم را امتحان می کنم ببینم چند می گیرم نمره می گذارم برای این ویژگی
ملایی: این شیوه بیان مطالب خیلی شیوه خوبی است در احادیث هم احادیث ادبیه داریم خصال برای همین است یاد مرحوم شینی افتادم ایشان هم دارد
حجت الاسلام رفیعی: همان مواضع ادبیه است که ترجمه شده خدا رحمتشان کند چی است اون چهار ویژگی که اگر کسی داشته باشد همان ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخرت الحسنه دارد.
1-ورعٌ یعصمه ان محارٍ لله یک ترمزی در وجودش داشته باشد که سراغ حرام نرود، ببینید ترمزهای ماشین ها حالا من مکانیک نیستم حتما اینطور است لابد به اقتضای ماشین است حتما باید مثلاً یک ماشین بزرگ چند تنی ها ترمزش با یک پراید فرق بکند حتما من وارد نیستم ولی اون لنتش باید متفاوت باشد
ملایی: بعضی ها لنت است و بعضی دیسکی هستند همان فرمایش شما فنی است
حجت الاسلام رفیعی: یک ماشینی که مثلا با چند تن بار در جاده می رود و خطری برایش نیست باید ترمزش به گونه ای باشد که بتواند این بار را حفظ کند موتور هم ترمز دارد ودوچرخه هم ترمز دارد قدیم که دوچرخه سوار می شدیم ترمزش پاره بود و سیمش مشکل داشت
ملایی: ما ترمزهای دوچرخه مون دمپایی پایمان بود
حجت الاسلام رفیعی: با پا هم می ایستاد ولی ماشین با پا وای نمی ایستد بینندگان عزیز ترمز آدم ها با هم دیگر فرق می کند یک رئیس اداره و رئیس حکومت و رئیس قوه ترمزش خیلی باید قوی باشد ادارات زیر نظرش است وزارت و بودجه زیر نظرش است و بودجه زیر نظرش است یک کسی که مثلا فرض کنید مسئول یک مدرسه ای است که همه خواهرها هستند و در معرض خانم ها قرار داده یک هنرپیشه و کارگردان که افراد می آیند تست می گیردو آزمون می گیرد با اینها سروکار دارد یک سخنران همین طور بروید جلو میزان افراد با هم دیگر فرق می کند یک کارخانه دار یک کسی که میلیون ها میلیاردها همت ها پول در اختیارش است لذا باید مثلا ترمز یک خانم چادری مذهبی و روضه برو باید چی باشد؟ در زبانش باشد کنترل کند دروغ نگوید و غیبت نکند یک جوان باید در چشمش باشد که صحنه حرام نبیند یک مدیر مالی در یک بحث اختلاس و ربا و رشوه و در این مسائل باشد من مثال ساده دارم که خیلی روشن باشد که افراد با همدیگر فرق می کنند و لذا فرمود نخستین نشانه خیر دنیا واخرت این است که انسان من ترمزم معنا کردم که راحت باشد ورع بتواند در اون صحنه ای که انسان را می اندازد حالا صحنه هایی که آدم ها را می اندازد گاهی شهوت است و گاهی پول است و گاهی مقام است فرق می کند برصیصا را شهوت انداخت و مقام انداخت. این یک.
2-دومین ویژگی حسن خلقٍ یعیش به فی الناس حسن خلق با مردم و خوش خلقی و خوش برخوردی این خیر دنیا و آخرت دارد خیلی گناهان هم با خوش خلقی رفع می شود آدمی که خوش خلق است فحش نمی دهد و عصبانی نمی شود و غیبت نمی کند و حس تقدیر دارد این هم نکته دوم است.
3-سوم، حلمٌ یطفأ به جهل الجاهل بردباری که بتواند با افراد جاهل و نادان بسازد و تحمل کند و همین روزها که داریم نزدیک می شویم به اول ماه صفر سه شنبه اول صفر است ظاهراً روز ورود اهل بیت به شهر شام است دروازه شام امام سجاد که بیست روز در مسیر است و چهل منزل آمده آنطور که نقل شده غل و زنجیر و این آزارهایی که اینها دیدند در این همچین حسی و همچین حالی یک کسی آمده جلو می گوید الحمدلله الذی قتلکم خدا را شکر که مردهای شما را کشت و شما را اسیر کرد الحمدلله که ما از دست شما نجات پیدا کردیم آقای ملایی دیگر این زخم زبان ازش سنگین تر نیست آقایی که در زنجیر است و آقایی که گرما حرارت اذیتش کرده و مرحوم شیخ صدوق می گوید بچه ها و زنهاو اینها پوست انداخته بودند معلوم است دیگر خود ما سه چهار روز می رویم کربلا چقدر اذیت می شویم بیست روز اینها آقا چه کرد با این، فرمودند پیرمرد قرآن بلدی؟ گفت بله چهار آیه قرآن آقا برایش خواند فرمود این آیه را شنیدید قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودۀ فی القربی گفت بله چی می گوید پیامبر به مردم بگو من مزدی برای رسالتم نمی خواهم جز محبت قربا یعنی فامیل گفت که چی آقا فرمودند این قربای پیغمبر ماییم شمایید؟ گفت بله من پسر امام حسین هستم و امام حسین پسر حضرت زهرا و حضرت زهرادختر پیامبر است عجب این آیه را شنیدید انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت این اهل البیت ما هستیم این آیه را شنیدی و آتِ ذالقری حقه بله آقا این آیه انما یرید الله بالا سر امام حسین روی ضریح هم نوشته عرض می کنم گفت خدا لعنت کند یزید را خدا لعنت کند بنی امیه را تمام شد این حلم امام با جهل این جاهل و ما از این نمونه ها خیلی در تاریخ داریم فراوان داریم مخصوصا ما الان در حوزه جامعه گاهی برخورد می کنیم در مسائل سیاسی هم همینطور دیگه افرادی که ذهنشان را خراب کردند واقعا مثلا همین جا عرض می کنم به بینندگان عزیز و جوان ها خیلی مواظب اعتقاد تان و رفتارهای خانوادگی و اجتماعی تان باشید مخصوصا در فضای مجازی و در ماهواره، اینی که من عرض می کنم با علم دارم عرض می کنم من نمی گویم خودشان دارند می گویند خود اون نتانیاهوی خبیث گفت همین روزها پخش شد در فضای مجازی که بالاخره ما با همین ماهواره ها نمی گویم مطلق استفاده از ماهواره بد است ماهواره شبکه ولایت هم دارد و شبکه فرض کنید مفید هم دارد حالا اسم نبریم که بگویند تبلیغ کردید شما مثلا من می خواهم مواضع حزب الله را گوش بدهم از این شبکه گوش می دهم حتی اخبار اما بعضی از اموری که در ماهواره تبلیغ و ترویج می شود بعضی از این امور فضای مجازی دارد تبلیغ می شود اینها مثل در واقع مار که نیش می زند اینطور دارد جامعه را لطمه می زند ببینید شما دیگر چهار تا تبلیغات معاویه و یزید کاری کرده طرف روی امام سجاد ناسزا می گوید این را برای عزیزانی عرض می کنم در این روزها می بینند در قصه لبنان و فلسطین شهادت شهید بزرگوار شهید هنیه آقای ملایی گاهی جای مظلوم و ظالم را برعکس جلوه می دهند و این کار را در کربلا کردند
ملایی: جای قاتل و مقتول عوض می شود
حجت الاسلام رفیعی: یعنی ما می بینیم طرف شنیده بودیم دیگر در نقل ها دارد که طرف مریض داشت گرفتار داشت در زمان حضرت ابراهیم هیزم نذر کرد برای سوزاندن ابراهیم که مریضش خوب بشود و حاجتش را بگیرد وقتی می شود در جامعه کاری کرد که برای سوزاندن نبی خدا هیزم نذر کنند مردم که نذر می کند یعنی اعتقادی دارد دیگر وقتی می شود در جامعه کاری کرد که برای کشتن امام حسین امام سجاد می گوید قصد تقرب کند عمر سعد صبح عاشورا گفت لشکر خدا حمله کنید بهشت در انتظار شماست می شود پای جنازه شیخ فضل الله نوری پایکوبی کنند و یک مرجع تقلید بالای چوبه دار برود خیلی راحت می شود امروز در قصه فلسطین موضوع را عوض کرد من یکی از این همین شبکه ها را یک جایی بودم تصادفا گوش می کردم خیلی تعجب کردم آقا ملتی که کشور مال اونهاست ورهبرانشان دارند برای یک حق مسلم تلاش می کنند اینها می شوند تروریسم اون وقت اون کسی که اینجا را گرفته و آدم کشته و جنایت کرده اون می شود منجی این کار را کردند در گذشته، چهار چیز در کسی باشد خیر دنیا و اخرت دارد
ملایی: دو دقیقه هم زمان الان داریم
حجت الاسلام رفیعی: گفت به یک کسی گفتند مغازه را ببندد گفت تمام با همین زبانمان هست دیگر تقوا حسن خلق و حلم و چهارمی اش خیلی مهم است که نمی شود نگویم که
4-زوجتٌ صالحه که فرمود این زوجه صالحه کمک می کند این مرد را در دینداری خیلی از جوان های ما و عزیزان ما جبهه شون را مدیون همسر هستند حتی در کربلا تعینه علی امر الدین و الدنیا یاری باشد خوب اونهایی که همسر صالح دارند
ملایی: نعم العون علی طاعته
حجت الاسلام رفیعی: حضرت علی علیه السلام به حضرت زهرا فرموند نعم العون علی طاعت الله و انشاء الله آنهایی که همسر صالح دارند خدا برایشان حفظ کند و آنهایی هم که همسر ندارند خدا بهشون همسر صالح بدهد و آنهایی هم که به هر دلیلی حالا همسرشان یک مقداری ناصالح است و بالاخره اذیت می کند چه مرد و چه زن فرقی نمی کند باید دعا کنند که اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک یک خانمی یک وقتی می گفت شوهرم بداخلاقی می کند گفتم یک روایت داریم که تو گوش آدم های بد اخلاق اذان بگویید بهتر می شوند گفتند خوب این که بدتر می شوند و عصبانی می شود گفتم نه یک وقتی مثلا خواب است آهسته آخه چرا من از یک بزرگی سوال کردم گفتم برای چی گفتند در گوش بد اخلاق اذان بگوییددر گوش بچه اذان بگویید ایشان تحلیل قشنگی داشت کسی که بد اخلاقی میکنداز اسلام دور شده یک باردیگر اذان بگوید که یادش بیاید تو مسلمانی مسلمان کسی است که دیگران از دست و زبانش در امان باشند
ملایی:ببخشید زمان اعلام کردند دستوراتی است که رسانه ای است خیلی متشکرم از حاج آقای حجت الاسلام رفیعی تا اینجای کار قرآن امروز تلاوت می شود باز هم ثوابش را تقدیم کنیم به همین حضرت معصومه ای که جانمان به قربانش باشد صفحه 150 سوره مبارکه انعام آیات 158 تا 165 تلاوت بشود برگردیم ببینیم اوضاع و احوال چطوری پیش می رود و ببینیم چقدر می شود در خدمت شما خوبان باشیم.
( قرآن کریم صفحه 150 سوره مبارکه انعام آیات 158 تا 165)
ملایی: اللهم صلی علی محمد و آله محمد و عجل فرجهم خیلی متشکرم که تا این لحظه سمت خدای این یکشنبه را همراهی فرمودید از شهر مقدس قم با حاج آقای حجت الاسلام رفیعی هستیم نکته ای را یادآوری کنم انشاالله دقایق باقیمانده را از محضر حاج آقا بهره ببریم ماه محرم به پایان می رسد به پایان آمد این دفتر و عزایت همچنان باقیست ماه صفر و مضفر دارد می رسد و ماه درد و آلام اهل بیت است برای مشارکت در قربانی ماه صفر برنامه خودتان غیر از این زیر نویس هایی که هر روز می شود و توجه می کنید سایت و کانال می توانید عدد 14 را 20000303 پیامک بفرمایید.
حجت الاسلام رفیعی: مجموعه ای از روایات داریم و تعدادش هم نسبتاً زیاد است یادم رفت اول برنامه این را اشاره کنم خدا رحمت کند مرحوم آقای ری شهری را یک کتاب دارد به نام خیر و برکت، نصفش راجع به خیر است و نصفش راجع به برکت است تمام این روایاتی که در حوزه خیر چون بحث ما خیر بود دیگر ایشان اونجا آورده و نشانه های خیر آدم های خیر کی هستند و نشانه های آدم های شر بحث کردند
ملایی: خدا رحمتشان کند در دنیای روایت و حدیث خوب کار کرده بودند
حجت الاسلام رفیعی: یکی از مباحثی که ما داریم تعدادش هم زیاد است دو سه تاش را می خوانم آقا وقتی خدا می خواهد به کسی خیر بدهد نشانه اش چی است من از کجا بفهمم خدا به من خیر داده یا نداده ان الله اذا اراد بعبدٍ خیرا دو تاش را می خوانم چون وقت کم است.
1-اذا اراد الله بعبد خیرا سیر حوائج الناس الیه یکی از نشانه های خیر که خدا به انسان می دهد یکی این است که مراجعات مردمی زیاد باشد وقتی خیلی به آدم مراجعه می کنند بدانید که خدا خیلی دوستت دارد.
یکی این است که فرمود خدا کسی را خیلی دوست داشته باشد الحاح ان محاسنه کاری می کند خوبی هایش یادش برود همه اش یاد بدی هایش باشد وگرنه خودش یک رشد است یادم برود به شما کمک کردم یادم باشد به شما بدی کردم اون روایت معروف هم آن دفعه هم خواندیم که خداوند وقتی بخواهد به کسی خیری بدهد زیارت امام حسین را در زندگی اش نصیبش می کند و محبت امام حسین قذف فی قلبه حب الحسین زیارت امام حسین را دارد البته این روایت زیاد است من آدرس دادم کتاب را دوستان می توانند ببینند کتاب خیر و برکت در قرآن و حدیث ترجمه فارسی هم شده به قلم حضرت آیت الله ری شهری خیلی خوب دعا کنید برایمان حاج آقای حجت الاسلام رفیعی.
اللهم ارزقنا توفیق الطاعه و بعد المعصیه و صدقا هی و عرفان الحرمه و اکرمنا بالهدی و استقامه خدایا به صورت خاص امروز دعا را برای مظلومان عالم قرار می دهم شب و روزی نیست عده ای از عزیزان ما در فلسطین به شهادت نرسند خدایا این مظلومان را یاری کن.
ملایی: سپاسگذارم حاج آقای حجت الاسلام رفیعی پاینده و برقرار باشید خیر دنیا و آخرت نصیب شما از شما خانم ها و آقایان و از صدا و سیمای مرکز قم و از دوستان شبکه سه سیما از همه تون خیلی خیلی ممنونیم و نائب الزیاره شما عزیزان در قم خواهیم بود تا سلامی دوباره انشاء الله فردا خدمت شما خواهیم بود. خدا حافظ شما.