حجت الاسلام پناهیان: سلام علیکم و رحمت الله خدمت همه بینندگان خوب سلام عرض می کنم واقعا امیدوارم که این محرم را خداوند متعال به احسن وجه از همه دوستان اباعبدالله الحسین از همه آزادگان عالم و آزادی خواهان عالم که حسی نسبت به امام حسین داشتند بپذیرد و قبول کند و انشاء الله این محرم آخرین محرم دوران غیبت باشد
ملایی: الهی آمین وآخرین محرم عمر ما نباشد و سر این سفره بمانیم و حسینی باشیم اتفاقا بحث حضرتعالی دو هفته ای هست درست ترش دقیقش این است پیرامون شناخت ظرفیت های اربعین هست برای جهانی سازی دین مبین اسلام و آن نسخه شفا بخشی که بشر می تواند برای تکامل و برای رسیدن به هدف ازش استفاده کند فقط همین اربعین اباعبدالله است و هفته قبل فرمودید برایمان که منطقی که می تواند ما را نجات بدهد و بشر را منطق اربعین است لازمه اجرایی شدنش هم رهایی از منیت ها این حرف های آخر برنامه گذشته است حافظه من بیشتر از این یاری نمی کند ببخشید.
حجت الاسلام پناهیان: بسم الله الرحمن الرحیم
بله واقعا همینطور هست هم سید الشهدا اباعبدالله الحسین و این قربانی عظیمی که خدا اذن داده به اولیاء خودشان بیش از همه این اذن را و اجازه را به حسینش داد پروردگار عالم که در راه خدا قربان بشوی و قربانی بدهد نباید دست کم گرفته شود نباید ما تصور کنیم امام حسین علیه السلام هزینه امور کمی شده مثل اصلاح نفس یک آدم و مغفرت یک آدم و احیاء هویت یک گروه کوچکی از امت اسلامی نباید اینطوری تصور کنیم ثواب بردنی برای یک گروهی در زیارتشان نه اباعبدالله الحسین علیه السلام خرج کم چیزی نشدند و آخر خواهیم دید اباعبدالله الحسین علیه السلام است که جهان را آزاد می کند این سخن اباعبدالله الحسین علیه السلام هنگام خداحافظی با امام سجاد علیه السلام فرزند دلبندشان که خوب به خاطر شرایط ظاهری حضرت دچار بیماری بودند که این بیماری هم تقدیر الهی بود که بتواند حفظ بشود امام بعد از اباعبدالله الحسین علیه السلام ولی خوب رنج فوق العاده ای می کشیدند موقع خداحافظی با ایشان یک جمله فرمودند برای آرام کردن علی ابن الحسین امام زین العابدین اباعبدالله الحسین روز عاشورا در لحظه فوق العاده حساس تاریخ حیات بشر بی تردید فرمودند که یا علی لا یسکن دمی حتی یبعث الله المهدی خون من آرام نمی گیرد تا زمانی که خدا مهدی را مبعوث کند ببینید می خواهد تسکین بدهد یعنی این خون هدر نمی رود تو آرام باش به اثرش نگاه کن پس از همان زمان روایات دیگری هم هست که زمین و آسمان همه بیتاب شدند و خداوند متعال در اون لحظه بود که امام زمان آخرین امام منتقم را نشان دادند در حالت ایستاده بعد فرمودند من با این انسانی که می بینید مثالش حالا در عالم چگونه ممثل شده با او انتقام حسین را خواهم گرفت و جهان آرام گرفت به دلائل و صورت های مختلف ربط بین عاشورا و ظهور بیان شده یک نمونه اش هم یا لثارات الحسین هست که شعار ملائکه ای که می آیند پای رکاب حضرت و یا یاران حضرت هست پیوند ظهور و عاشورا دقیق ترین و عمیق ترین پیوند هست که از هر چند طرف آدم نگاه کند از ظهور نگاه کند أین الطالب بدم المقتول بکربلا یا لثارات الحسین شعارشان از عاشورا نگاه می کنند از زیارت عاشورا دو مرتبه درباره ظهور آقا سخن می شود یعنی اباعبدالله الحسین انرژی نجات عالم است اباعبدالله الحسین راهنمای نجات عالم است ما می خواستیم این بحث را از حالت شعاری که شعار هم برآمده ازشعور است شعار الکی نیست از حالت شعاری ببریم توی مرحله معرفتی یعنی معرفت پشتوانه این شعار را ببینیم چی است آیا واقعا جهان امروز ما آماده است برای اینکه حسینی شود؟ این سوال است اگر جهان امروز ما آماده است که حسینی بشود بله ما این انتظار را و ارتباط را واقع بینانه تر بهش نگاه می کنیم بله ما جلسات قبل جسته و گریخته به عبارات دیگری این مطلب را خدمت بینندگان عزیز عرض کردیم جهان امروز فکر و فرهنگش مبتنی بر ارزش های اصلی انسان مثل آزادی و حقوق بشر و مردم سالاری و چیزهایی از این قبیل است تعبیر امانیسم یک تعبیری است که به کار برده می شود سازمان ملل بر این مبناست و نظام حقوق بین الملل نظامی ندارد اما چیزی که ادعا می شود همین است و سعی می کنند ستمگران عالم هم از این اداها در بیاورند ادای امانیستی و انسان گرایی در بیاورند هر چند اونها امانیسم و انسان گرایی را وقتی تعریف می کنند بخش اندکی از وجود انسان را بهش اصالت می دهند بخش عمیق و بلند روح انسان را بهش بی توجهی می کنند ولی من به اونش کار ندارم ولی ادعا که می کنند ادعای آزادی انسان و ادعای استقلال کشورها و ادعای حتی آزادی انسان مقابل دین و مبادا دین انسان ها را محدود بکند عیبی ندارد اون نیمه پر لیوان را که نگاه بکنیم خلاصه اش می شود کرامت انسان و عزت مندی انسان خلاصه اش یعنی قسمت مثبت و مفید تمام شعارهای انسانی عالم این است،
ملایی: یعنی آن چیزی که به خاطرش قراردادها و معاهده ها و پروتکل ها و فرهنگ ها فکرها تنظیم شده قرار است این بشود.
حجت الاسلام پناهیان: آنها ادعا می کنند این ادعا بخشی اش قشنگ نشناختند انسان را بخشی اش را اصلا دروغ می گویند ولی بالاخره تبش افتاده در جهان الان این یک گفتمان مشترک بین المللی شده و تاریخی هم هست چرا در آمریکا و دانشگاه های آمریکا و کشورهای غربی تظاهرات می کنند به نفع فلسطینی ها چیکار دارند با فلسطینی ها برای این که می گویند شما دارید قتل نفس می کنید و نسل کشی می کنید اینها همان زیر مجموعه های آزادی و حقوق بشر است حداقلی اش بالاخره سر زبان ها افتاده و باید از اینها استفاده کرد جهانی که با این مفهوم آشناست همه جهان یهودی نیستند و همه جهان مسیحی نیستند و همه جهان مسلمان نیستند اصلا همه جهان کسانی هستند که دین داشته باشند ولی یک تسالمی و توافقی اتفاق افتاده سر موضوع عزت وکرامت انسان ما با این تعبیر خلاصه می کنیم قسمت های خوب اون حرف های امانیستی را، اباعبدالله الحسین به خاطر عزت به شهادت رسید هیهات من الذله به خاطر کرامت انسان به شهادت رسید اون حماسه بزرگ توسط ولی خدا با این همه مظلومیت پای عزت و کرامت انسان ایستاد یعنی عالی ترین تعریف از عزت و کرامت انسان را شما در عاشورا می بینید حتی یکی از جلسات یادم هست ممکن است بعضی ها بهشون می گویی ظلم ستیزی می گویند به من چه من نه مظلومم نه ظالم هستم ولمون کنید میخوام بروم پی کار خودم
ملایی:کاری به هیچ کدام ندارم
حجت الاسلام پناهیان: مثل بعضی از آدم ها و جوامع مرفه بی دردی که در حاشیه هستند تصادفا هم در حاشیه هستند اگر دعوا بشود ممکن است بیایند در متن مثلا یک کشوری مثل سوئیس مثال بزنیم یک کشورهایی که به هر نحو رفتند در حاشیه فعلا در نزاع ظالم و مظلوم صریحا نیستند عیبی ندارد این جور افراد هم هستند که گوشه و کنار عالم نه با ظالم ها کار دارند نه با مظلوم ها می گویند ما تکنسین و دانشمند ریاضی محض هستیم هر شغلی که دارند اندازه خودمان در می آوریم کاری با ظالم ها نداریم و کاری با مظلوم ها نداریم نه زورمان به ظالم ها می رسد ولی همان انسان ها هم با کرامت انسان و عزت انسان کار دارند این امر محترم است پیششان همان هار ا بهشون بی احترامی کنیم بهشون بر می خورد پس عزت و کرامت ایستگاهی است که تمام انسان ها را می شود امروزه در جهان با همین فرهنگ موجود به ظاهر غالب اومانیستی حداقل قدر مشترک بین افکار عمومی عالم دانست اباعبدالله الحسین برای چی به شهادت رسیدند؟ هیهات من الذله پس ببینید جنس پیام عاشورای اباعبدالله الحسین یک جنس جهانی دارد خوب چرا همه جهان نمی شناسند امام حسین را؟ تقصیر ماست ما یک جوری دور امام حسین را می گرفتیم و دوستش داریم انگار یک جوری دور حضرت را گرفتیم که نمی گذاریم کسی نگاه کند که چه خبر است اینجا من تشویق می کنم و الا ما همین مقدار نوحه که فارسی داریم باید انگلیسی داشته باشیم همین مقدار نوحه که فارسی داریم باید زبان داشته باشیم که یکی از زبان های پر قدرت دنیاست که معرفی بشود همین مقدار باید به زبان چین اخیراً یک نوحه ای یکی از مداحان خوش ذوق عراقی خوانده بود در حد یک کلمه مرحبا به زائران اباعبدالله الحسین به همه زبانها این را اجرا کرده بود ما باید معرفی کنیم امام حسین را ببینید من دیگر حرف های گذشته را نمی خواهم تکرار بکنم خیلی ابزار دیگر وجود دارد برای معرفی اباعبدالله الحسین علیه السلام ولی هیچ ابزاری موسیقی و کتاب و هیچ ابزاری مثل ابزاری که خود اباعبدالله الحسین علیه السلام تعریف کرده نیست اون هم اشک بر حسین و اون شوریدگی که برای اباعبدالله الحسین اتفاق می افتد و الان این اشک و شوریدگی و دلدادگی در یک تجمع بیست میلیونی است کدام فیلم سینمایی می تواند اثر این مستند قوی را داشته باشد؟ فیلم سینمایی شما ساختی فیلم را مردم هم این را می فهمند فیلم است و بهترینش هم باز هم فیلم است ممکن است افسانه باشد فیلم های تخیلی مگر نیستند در عالم نهایتش یک اقتباس خوب از یک واقعیت است و سرگرمی است و یک الهامی هم بدهد ولی این یک واقعیت است بیست میلیون در گرمترین نقطه زمین شاید حالا در برخی از لحظات حداقل در گرمترین فصل سال اشک می ریزند و گریه می کنند این با خنده زدن و کف زدن و پایکوبی خیلی فرق می کند هر کی می تواند هر کجای عالم برقصد ولی اشک ریختن ساده نیست این همه گریه می کنند برای یک موضوع 1400 سال پیش فقط ما این را داریم فقط اینجاست جای دیگری نیست این مقدار اشک این مقدار شوریدگی شعرها و نوحه ها اینها واقعا این ابزاری است که اباعبدالله الحسین علیه السلام درست کرده و رسانه اش کرده رسانه خودش خودش آورده و این همه پیشرفت رسانه نمی تواند از پسش بر بیاید نه شبیه اش را می تواند بسازد و نه می تواند جلوگیری کند که این منتقل نکند پیامش را به هر کسی در جهان بگویی بیست میلیون نفر در این بیابان ها راه می روند و اشک می ریزند سرش را بر می گرداند بیست میلیون عاشق یک جا جمع شده به هر کی بگویی در جهان در هر سن و سالی باشد توجه اش جلب می شود برای چی پیرمرد و پیر زن ها ممکن است حال عشق ورزی نداشته باشند ولی عشق را دوست دارند جوان ها که دنبال عشق هستند بعد میانسالانی که مشغول کار هستند اونها هم غافل از عشق نیستند دوست دارند هر جا عشق باشد به تماشای عاشقی بروند و شما این را دارید ببینید هم امام حسین علیه السلام موضوع حماسه شان موضوع امروز است که جهانی شده کرامت انسان حالا کسی خرده نگیرد امانیسم را مساوی می کنی با کرامت انسان نه من می گویم قدر متیقن معنای خوبی که در امانیسم اراده می شود چیزی شبیه کرامت انسان است؟ چیزی نزدیک کرامت انسان این تمام اون است بله این خورشید است و اون شمع است این نقطه مشترکش این است که همه کرامت و عزت انسانی را دوست دارند حماسه برای گفتمانی است که جهانی است بعد انتقال این گفتمان ابزارش ابزاری است که اباعبدالله الحسین علیه السلام خودشان اختراع کردند و خودشان درست کردند به حدی که فرموده اند که انا قتیل العبره من کشته اشک چشمم چون اشک چشم نظیر ندارد اشک چشم تصنعی نمی شود ما می توانیم سیزده به در را یک فرهنگ عمومی در جامعه خودمان بدانیم همه مون برویم ولی اشک گریه نمی شود به این سادگی اون هم اینطوری عاشقانه و با احساس مردم می بینند دیگر این بیست میلیون نفر اونهایی که دارند غذا می دهند این احساسات هیچ کجای دیگر نیست در هیچ مذهبی و در هیچ دینی ممکن است مثلا در هندوستان سه سال یک بار یک تجمعی صورت بگیردداخل اون تجمع و داخل تک تک دلها می روی می بینی این احساسات نیست اینجا داخل حرم که می روید داخل دل اون زائری که می روی وارد می شود به حرم یک انفجار هسته ای می بینید بنده خودم هر موقع وقت کنم اربعین ها می روم ورودی حرم اونجایی که زائرها می آیند داخل دسته عزاداری می ایستم اینها را نگاه کردم گاهی ساعت ها احساسات این ها اصلا صحنه های عادی نیست می خواهد خودش را به اباعبدالله الحسین نشان بدهد می خواهد همان جا به امام حسین جان بدهد می خواهد چه فریادی می زنند موقع اومدن هر کدام به یک شیوه و هر کدام با یک روش اون احساسات جایی نیست جای دیگر در تاریخ در دنیا هیچ کس هم نمی تواند بسازدش واقعا ساختنی نیست اون بین الحرمینی که حروله می کنند آقا یک گروهی را شما درست کنید بهشون دروغ بگویید و افسانه درست کنید و اسطوره درست کنید برایشان یک میلیون نفر برای یک کسی الکی گریه کنند شدنی نیست نمی شود یک حقیقت است حقیقت است که خدا خودش را در کربلا دارد نشان می دهد ایمان به غیب اونجا نمی خواهد این غیب تجلی کرده و ایمان را راحت می تواند تقویت کند ما می فهمیم پشت سر این اشک ها یک خبری هست نازک ترین پرده نسبت به عالم غیب کربلای اباعبدالله الحسین است که آدم همه اون سایه ها را انگار پشت سر می بیند و همه حرکت ها را انگار می بیند و همه اون صداها را می شنود و می فهمد یک حقیقتی اون پشت هست خوب پس امام حسین علیه السلام را یک ذره ما تلاش کنیم با همین اربعین می توانیم روی همین گفتمان انسان گرایانه جهانی، جهانی اش بکنیم حالا این جلسه من چی می خواهم بگویم؟ حالا یک کمی خلاصه و موضوع گفتگوی خودمان در این ایام تکرار کردم جا افتاده قشنگ حالا در مورد جهانی بودن و جهان اندیشی و تربیت جهانی اجازه بدهید چند جمله از حضرت امام بخوانم.
ما شنیدیم کلمه دهکده جهانی را از سال ها پیش شادی نیم قرنی هست این بحث دارد مطرح می شود به انحاء مختلف در موردش صحبت کردند حتی قبل از اینترنت بعضی از اندیشمندان غربی گفته اند و ارتباط های جهانی گسترده می شود و جهان را کوچک می کند و اخیرا که خیلی وضعیت تغییر کرده و حکمرانی ها دارد حکومت ها دارند ضعیف می شوند حکومت های مرکزی اقتصاد دارد جهانی می شود و فرهنگ دارد جهانی می شود و دیگر ارز ها می گویند دارد از بین می رود و پول این کشور و اون کشور ندارد و در مورد جهانی شدن خیلی حرف ها هست منتهی ما سخن حضرت امام را سال 1357 قبل از پیروزی انقلاب درباره جهان کوچک و دهکده جهانی جهان دارد کوچک می شود مطالعه بکنیم خیلی جمله جالبی است می فرماید هیچ حادثه ای در جهان امروز در هر نقطه ای که اتفاق می افتد بدون تاثیر در نقاط دیگر نیست چقدر نگاه عمیق است این سال 57 است که به این سادگی این شهر از اون شهر و کشور خبر ندارد شما می بینید این حرف حکیمانه حضرت امام انگار امروز زده شده هیچ حادثه ای در جهان امروز در هر نقطه ای که اتفاق می افتد بدون تاثیر در نقاط دیگر نیست لکن میزان اثر پذیری مردم در نقاط دیگر بستگی به آگاهی و انتخاب خود آنان دارند آگاهی آنان یعنی اینترنت اومده چیکار کرده؟ و انتخاب هم گفتمان حقوق بشری چه کمکی می تواند بکند؟ من می خواهم این را عرض بکنم یکی از مظاهر بردگی و حقارت انسان و ذلت انسان و جهنمی شدن انسان این است که انسانی در این جهان زدگی کند بگوید به من چه به بقیه جهان این از حالت انسانی خارج شده اون صفات بردگی که بردگی نوین که خواستند درش ایجاد بکنند موثر واقع شده و محقق شده در امور انسان نمی تواند جهانی نباشد از نظر عرفانی نگاه بکنید یک بحث اساسی را عرض کنم ماهیت خوب بودن چی است؟ خوب بودن که می گویند این کار خوب است این حالت، حالت خوبی است این رفتار رفتار خوبی است این انسان، انسان خوبی است گوهر مرکزی خوب بودن چی است؟ که مثلا قرب الهی هم در همین قرار بگیرد قرب الهی هدف خوب بودن است وقتی که به معنای واقعی کلمه بخواهیم خوب بودن را تفسیر کنیم ماهیتش چی است هسته مرکزی اش چی است دیدید آب را می خواهند تجزیه کنند می گویند هاچ دو او یا هسته اتم را شما بشکافی چه اتفاقی می افتد برویم سراغ گوهر مرکزی همه خوبی ها، که وجه مشترک اصل خوب بودن است که منهای دین هم انسان ها می توانند بفهمند و دین بهترین نرم افزار برای تحقق اون خوبی است می شود یک وجهی بین همه خوبی ها گرفت مثلا سخاوت، مهربانی، عدالت، نوع دوستی، زحمت کشیدن برای آبادانی زمین هر آنچه که فعل خیر و صداقت یا صفات پسندیده همچنان که وجه مشترک تمام بدی ها را می شود یک گوهر یک ویژگی قرار داد وجه مشترک و گوهر مرکزی همه خوبیها بزرگ شدن و سعه وجودی پیدا کردن است و به انحاء صورت وقتی شما از خودخودهی در می آیی و یک کس دیگر را دوست داری این روح ات بزرگ شده وقتی قصه می خوری برای مردم جهان بزرگتر شده وقتی از نظر تاریخی گذشته دور خودت را نگاه می کنی بزرگ شدی وقتی آینده دور خودت را مثل قیامت را نگاه می کنی از جهت آینده بزرگ شدی وقتی خدای بزرگ را بالای سر خودت می بینی بزرگ شدی حالا اینها شرقی و غربی و طول و عرض و اینها تشبیهاتی است که ما داریم انجام می دهیم
ملایی: برای اینکه بشود تصوری ازش داشت هیچ خوبی نیست که درش یک بزرگ شدن اتفاق نیفتد همان رشد، مباحث عرفانی ما بهش می گویند سعه وجودی، سعه پیدا کرده وجودش، رنج های ما چیکار می کنند با ما؟ رنج مثل کش آمدن روح است همه کسانی که رنج کشیدند این را می فهمند ماها خودمان هم شاید تجربه کرده باشیم رنج که می کشی انگار دارند روحت را کش می دهند بعد که رنج تمام می شود این کش انگار بر نمی گردد سر جایش به صورت کامل این بزرگ شدن برای تو اتفاق می افتد و باقی می ماند بزرگ
ملایی: تجربه شخصی هر کدام مان شاید کاملا این را تایید کند
حجت الاسلام پناهیان: شاید معنای قرآن هم پای قرآن هم همین باشد یا ایها الانسان انک کادحٌ ربک فملاقیه تو رنج می کشی در حرکت طبیعی زندگی خودت به سوی ملاقات خدا و سپس خدا را ملاقات خواهی کرد این بزرگ شدن تناسبش با ملاقات خدا چی است این بزرگ است و بزرگ بشوی تا بیشترین بهره را از این خدا ببری ببلعی و بنوشی و بخوری و بیاشامی و شایستگی درک را پیدا کنی خلاصه تناسب پیدا کنی شاید به همین دلیل رکن دین ما نماز است و رکن نماز الله اکبر از بزرگی خدا حرف میزنیم چون بزرگ شدن کلیدی ترین آرزوی پنهان وجود انسان است چرا نمی گوییم الله الرحمن ما رحمت خدا را نیاز داریم الله رئوف الله اکبر انگار این کبریایی جامع جمیع دیگر خوبی هاست همانطوری که بزرگ شدن و سعه وجودی در یک انسان جامع جمیع خوبی هاست و در هر بدی ای یک حقارت کوچکی و تنگ نظری دیدید تنگ خودش یعنی حقارت و کوچکی درسته؟ یا مثلا قساوت قلب یعنی چی اینها کلماتی است که بیخود استفاده نشده مثلا فلانی قلبش سنگ شده سنگ فرقش با غیر آب چی است؟ با هوا چی است؟
ملایی: اون قابل اتصاع است ولی این نه
حجت الاسلام پناهیان: بله مولکول هایش به هم چسبیده و کوچکتر شده و فشرده شده آب مولکول هایش یک کمی فاصله دارد یا هوا که بیشتر فاصله دارد لطیف تر است می گوییم هوا لطیف است خوب این در مورد قلب انسان وقتی که لطیف شد دیگر نمی گویند قصی شده قساوت پیدا کرده و مانند سنگ شده قلب لطیف این یعنی مولکول هایش با هم فاصله دارد اینها همه اش تشبیه معقول به محسوس است الفاظ قرآنی ما پس می شود گفت گوهر مرکزی همه خوبی ها سعه وجودی است و بزرگ شدن است الله اکبر که سر نماز می گوییم علامت اون است و ویژگی مشترک همه بدی ها کوچک شدن است مثلا شما آینده دور را نبینی کوچک شدی و حقیر شدی گذشته دور خودت هم نبینی حقیر می شوی مثلا انسان برای احساس هویت یک گذشته پر افتخار دارد دیدید ما ایرانی ها از هخامنشیان شروع می کنیم احساس برتری پیدا می کنیم یک ایرانی می گوید من دیرترین و دورترین تمدنی که بشر سراغ دارد مال ما ایرانی هاست این چه احساسی پیدا می کند حالا می فهمد حس بزرگ شدن می دهد تکبر انشاالله نباشد تکبر خود بزرگ بینی نابجا و خود بزرگ خواهی از طریق نابجا است و از طریق نابجا خودت را بزرگ کنی با تحقیردیگران خودت را بزرگ کنی دیگران را کوچک می کنی از طریق نابجا خودت را بزرگ کنی مثلا با تحقیر دیگران، خودت را بزرگ کنی و دیگران را کوچک کنی یا خودت را بیشتر از آنی که هستی بزرگ ببینی و یا از بزرگ بودن خودت که انسان موجود بزرگی است سوء استفاده کنی این هم می شود تکبر و الا بزرگ شدن چیز خوبی است کما اینکه در مورد خدا می گوییم متکبر صفت خدا متکبر است غیر از الله اکبر خود کلمه متکبر برای خدا اشکالی ندارد چون خدا نه بیجا بزرگ شده ذاتی است بزرگی برایش و نه سوء استفاده از بزرگی خودش می کند لذا تکبر مذموم توش نیست
ملایی: و نه با کوچک کردن مخلوقات بزرگی را کسب می کند
حجت الاسلام پناهیان: بله تحقیر خیلی کرمنا بنی آدم وقد کرمنا بنی آدم ببینید پس ما حقیقت خوب بودن بزرگ شدن است یکی از مراحل بزرگ شدن جهانی شدن است انسان مومن انسان جهانی است دین ما یک دین جهانی است امام حسین را باید جهانی کنیم من واقعا تعجب می کنم از کسانی که به اربعین می رسند هیجان نمی آیند اربعین دارد جهان را امامحسینی می کند و جهان را امام حسین دارد فتح می کند و تو می توانی فهمی داشته باشی این جهان چی است تعجب می کنم از کسی اینطوری بگوید چون اصلا انسان خدایی شده انسان بزرگ شده است حالا اگر کسی خیلی نماز خواند و خیلی خیلی آداب را رعایت کرد انسان بزرگی نشد می گویند این عقل ندارد در روایت می فرمایند به اندازه عقلش عبادتش را می پذیرند حالا در روایات هست داستان عجیبی که یک کسی از انبیاء الهی گفت این بنده از بندگان خوب خداست، خدایا این بنده را از بندگان خوب تو خیلی عبادت می کند چقدر مشغول تو است خدا فرمود نه عقل درست و حسابی ندارد چطوری پس تو را چرا شناخته و تو را چرا عبادت می کند فرمود باهاش معاشرت کن می فهمی بعد رفت و یک کمی معاشرت کرد و خوب چه خبر هر کسی دردش را بگوید مقدار درکش را گفته مقدار بزرگی اش را گفته
ملایی: دغدغه های هر کسی نشان دهند وسعتش است یا حقارتش است
حجت الاسلام پناهیان: گفت من یکی از غصه هایم را من می گویم یکی را این است که ببین الان فصل بهار است و این سبزه ها توی بیابان اینها بعد از مدتی تابستان از بین می رود و خدا گوسفندهایش را نمی فرستد اینها را بخورند هرز نرود همتش همین است تا اینجا را می بیند من به اندازه همین عبادتش را می پذیرم بعد در برخی روایت هست عاقل بخوابد من به عنوان عبادت می پذیرم اما اون که این سعه وجودی را ندارد مثلا عقل یکی از معانی و یکی از ابعاد عظمت روحی انسان است نداشته باشد تا صبح هم عبادت کند یا نمی پذیرم یا قیمتش کم است درسته؟ خوب در مسیر خوب شدن مقرب به خدا شدن در مسیر دینداری و در مسیر آزادی انسان اصلا خود کلمه آزادی را دیدید رهایی کسی مرا اسیر نکند محدود نکند ببینید فکر کنم شما هم دیگر همیشه انشاء الله به این صفات خوب از بُعد سعه وجودی نگاه کنید می بینید یک بررسی بفرمایید هفته بعد به من گزارشش را بدهید که من درست تلقی کردم یا نه بینندگان هم می توانند از همین زاویه نگاه کنند کسی حسادت بکند کسی بخواهد دشمنی های بی مورد داشته باشد دشمنی بله لازم است دشمنی با کسانی که به بشریت دارند توهین می کنند و دارند سعادت بشر را امکانش را از بین می برند اگر کسی به این دشمن دشمنی بکند انسان بزرگی است اگر کسی دشمنی های بین الاثنینی کوچولو را درگیر بشود انسان حقیری است
ملایی: من گزارش هفته آینده را یک جمله بگویم کل دعوا و مرافعه های من مثلا با همسر و فرزند و خانمم و شوهرم بابام و مادرم آقا و خانم همه با راننده در خیابان و مغازه دار کلش به خاطر همین است کوچک بودن و بزرگ بودن روح انسان است
حجت الاسلام پناهیان: خوب انسانی که به آزادی برسد به رهایی برسد یعنی روحش را اسارتها و بند و بیل اطرافش را کنار گذاشته این بزرگ شده و وقتی بزرگ شد جهانی می شود علامتش است قصه جهان را می خورد مثلا ببینید صفاتی که ما دردین داریم ما را جهانی و بزرگ می کند کلکم راع و کلکم مسئول ان رعیته در واقع هر کدام از ماها را به تنهایی مسئول کل جهان می کند در این روایت کلکم تک تک شما دقت فرمودید؟ حالا این حرفا خیلی زیاد است باید ببینیم در ادارات و مدارس مان شروع کنیم تربیت جهانی دادن به بچه ها بچه ها از محیط کوچک خودشان بیرون بیایند یک کسی می گفت این بچه من نشسته و حساب کتاب کرده ما در المپیک بچه دبستانی دارد ظاهرا نمی دانم حالا الان هم زیاد نیست چند تا مدال می بریم بعد دغدغه دارد و پیگیری می کند گفتم انسان خیلی بزرگی است اصلا دارد ملی فکر می کند با سن کمش حالا اگر شما یک نوجوانی را یک جا تربیت کنید که جهانی تحلیل کند المپیک امسال را نگاه کند کشورهای جهان سوم چقدر توانستند بیشتر مدال بگیرند یک جمع بندی بکند و اخبار ما هم شاید این اتفاق نیفتد انسان ها به سوی قدرتمند شدن حرکت می کنند یا نه یا این از بالا نگاه کردن است دوباره می بینید مفهوم بزرگ بودن توش است پس اگر یک انسانی خواست بد بشود یعنی باید کوچک شود به جهان فکر نکند یک انسانی خواست خوب بشود باید به جهان فکر بکند باید بزرگ باشد که یکی از مصادیقش می شود جهان اندیشی جهان نگری و جهان گرایی نگاه کنیم به جهان و اتفاقا خدا هم زمینه اش را فراهم کرده بحث بچه های ما موبایل افتاده با همه کشورها موسیقی هایی از کره گرفته تا اون ور کره همه دست این است و تو می خواهی یک بچه جهانی را تربیت کنی من خیلی خوشحال می شوم که پدر و مادرها دچار این چالش شدند می گوید بچه ات جهانی شده خدا این را از زیر دست تو در آورد بیرون جوجه زیر سبد نمی ماند ضرب المثل قدیمی ها اینجا خیلی جا دارد و البته طبیعتا الزاماتی دارد و باید بیایی تو این را جهانی خوبش بکنی نگویی جهانی نباش باید یک تحلیل فرا جهانی تر از اونی که او درگیر برخی از موضوعات جزئی جهانی شده بهش بدهی تا او در اثر بزرگ تر از این جهان اینترنت شدن انسان خوبی بشود نمی توانی بزنی تو گوش بچه ات تو خونه بنشین این ور و اون ور نگاه نکن و اینترنت را مطلق ازش بگیری اینترنت اومده حواسش را پرت کرده او از محل و منطقه و مدرسه خودش رفته بیرون قبلا مثلا بین روستایی ها و شهرستانی ها و تهرانی ها چقدر فاصله بود قدیم ها اما الان اینطوری نیست من حالا در حد وسع خودم می خواهم یک مثال کوچکی بزنم برای این بحث بزرگ مثال کوچک زدن خوب نیست ولی رفتم توی روستایی چند وقت پیش یک سخنرانی داشتم برای یادواره شهدا کمتر توفیق پیدا می کنم ولی اون دفعه توفیق پیدا کردم رفتم اونجا بحثی را مطرح کردم حدود شاید بیست سی تا از جوان ها اومدند برای سخنرانی من اومدم یک چایی خوردم بیایم بیرون مداح هم داشت می خواند گفتم این بحث را چند سال پیش در فلان دانشگاه کرده بودید اینجا حرف های تکراری تان را برای ما می زنید خود شما یادتان نبود احتمالا ولی تقریبا یادم است اومد ولی درس بزرگی بود اصلا درس گرفتم اگر حرف جدیدی داشتم می روم می زنم و ناراحت می شود مخاطب می گوید من انسان جهانی هستم حالا این در حد و اندازه های کوچک حقیر بنده است شما باید با ادبیات جهانی امروز دین را به بچه ات یاد بدهی و الا می دزدنش از دست تو وقتی با ادبیات جهان دین را بهش یاد دادی این هم می تواند دین را به جهانیان یاد بدهد و افتخار بکند باید از پس مضامین شعری و ترانه هایی که در جهان سروده می شود بچه تو در بیاید یک زمانی ما یک مسابقه ای گذاشتیم برای یک عده ای از جوان ها گفتم بروید ترانه های عاشقی جهان را ترجمه کنید و مقایسه کنید با دعای ندبه این عاشقانه تر است یا اونها؟ غیر مذهبی هم توشون زیاد بود
ملایی: چه جالب
حجت الاسلام پناهیان: بعد گفتند اصلا نمی رسد به این، این می گوید حضیض علی ان ابکیک و یهدلک الوراء من برایم سخت است کسی برای تو گریه نکند و عاشق تو نباشد در ترانه های عاشقی جهان نداریم که همه باید تو را دوست داشته باشند فوقش می گوید من تو را می خواهم برای خودم روح بچه ات را بزرگ کنی از بالای سر همه بدی ها عبور می کند این تمرینش به جهانی شدن است و تمرینش به جهان اندیشی است و الان زمینه اش اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام در بهترین نحو است جملات دیگری از حضرت امام هست
ملایی: انشاالله زمان داشته باشید حیف است بر می گردیم خدمت شما بحث خیلی جدی و مهمی است این بحث که دو سه هفته است در برنامه دارد پیش می رود پیشنهادم این است که باز پخش برنامه را حتما همراهی بفرمایید اگر دیر رسیدید قسمت های قبلی را زحمت می کشند رفقای من در کانال پیام رسان ها بسته های صوتی اش را می گذارند اینها سلسله وار دو سه برنامه اش را گوش کنید تجربه ای که پیدا کردم دو تا برنامه قبل و دیشب مروری کردم حتما شما هم تجربه خواهید کرد.
دو سه تا نکته و برویم ادامه برنامه نکته اول این که برای مشارکت در قربانی ماه صفر برنامه خودتان برنامه سمت خدا هم می توانید به سایت برنامه مراجعه کنید و هم کانال های برنامه در پیام رسان ها مراجعه کنید و هم می توانید یک پیامک بدهید به سامانه پیام رسان که کد دستوری دارد 14 را بفرستید به 20000303 این نکته اول، نکته دوم رسانه ملی امسال در محرم شعار محوری اش این بود که آزادگان عالم در خیمه حسین هستند این یک تک بین است مصرع اولش را کمتر می خوانیم.
این خیمه حسین است آزادگان بیایید آزادگان عالم در خیمه حسین اند
امروز با اجازه از دوستانم در پخش شبکه سه و تهیه کننده و اینها عرض می کنم که اختتامیه رادیو محرم است و تحویلش به رادیو اربعین شاید بد نباشد اطلاع داشته باشید 5 و نیم برنامه امروز و تا هشت شب اختتامیه رادیو محرم و تحویل به رادیو اربعین است چون بحث حاج آقا این قصه یک کمی مربوط شد رسید بهتون بگویم افتخار اجرای اختتامیه انشاالله با خود من 95 و نیم مگا هرتز یک ذره اینورتر و اون ورتر فرکانس رادیو محرم خواهد بود در محضر قرآن کریم باشیم صفحه 151 آیات آغازین سوره مبارکه اعراف 1 تا 11 بفرمایید.
( قرآن کریم صفحه 151 آیات آغازین سوره مبارکه اعراف 1 تا 11)
ملایی: اللهم صل علی محمد و آله محمد و عجل فرجهم یک کمی زمان داریم باشه برای حاج آقای حجت الاسلام پناهیان فرمایش های حضرت امام داشتیم سال 1357 جهان اندیشی امام را ببینید ببخشید 58 می فرمایدی ک پیشنهادی در چند روز پیش از این کردم که اگر این پیشنهادرا عمل کنند این اسباب این می شود که روابط انشاء الله کم کم پیدا شود و او ایجاد یک حزب مستضعفین تمام مستضعفین دنیا اعم از مسلم و غیر مسلم این دولت های غیر اسلامی که به مردم ظلم می کنند ملت ها اینطور نیستند ملت مثلا آمریکا ملت فرانسه آنها که ظلمی نمی خواهند بکنند این که ظلم می کند و آنکه خلاف می کند دولت ها هستند آنها هم مستضعفین شان گرفتار مستکبرین است عبارت امام را ببینید
حجت الاسلام پناهیان: جهان نگری کامل اگر یک حزبی در عالم پیدا شود یک حزب عالمی حزب مستضعفین که همان حزب الله است تفسیر امام را ببینید چطوری دین را ترجمه می کنند این مشکل رفع شود و حالا دیگر هیچ قدرتی نمی تواند با این حزب مقابله بکند پنجاه و هشت این کلام بعدی شصت و هشت هست ده سال بعد می فرماید مسئولین ما باید بدانند انقلاب ما محدود به ایران نیست انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ارواحناه له الفدا است که خدا در همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حجاضر قرار دهد مسائل اقتصادی و مادی که مسئولان را از وظیفه ای که بر عهده دارند منصرف کند خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد بعد می فرماید دولت باید به مردم خدمت بکند ولی از جهانی سازی نباید غفلت کند این همت بلند و نگاه جهانی حضرت امام باید بین بچه های ما خیلی ترویج پیدا بکند ما با دشمن صهیونیستی مواجه هستیم که اونها به دانش آموزانشان یاد می دهند بقیه مردم جهان برده ما هستند و املاکشان و اموالشان مال ماست ما اجازه دادیم این اموال دستشان باشد ما می توانیم آنها را بکشیم این دشمن ماست ما باید در مقابل این دشمن حرف جهانی داشته باشیم نگوییم ما از خودمان دفاع می کنیم.
ملایی: بقیه اش باشد برای هفته آینده خیلی متشکر از رفقا که همراه ما هستید هیچی نباید گفت نام امام حسین را بر لب باید زمزمه کرد السلام علیک یا اباعبدالله