حجت الاسلام ماندگاری: سلام علیکم و رحمت الله اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم اللهم صل علی فاطمۀ و ابیها و امها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک
من هم خدمت شما همکاران سخت کوش این برنامه و همه بینندگان عزیز شبکه سه و شبکه افق و شبکه جهانی ولایت و شنوندگان نورانی شبکه معارف عرض سلام و ادب و تسلیت ایام دارم یک ماه عزاداری ماه محرم را عزیزان پشت سر گذاشتند و ماه صفر هم که ماه عزای سه ساله ابی عبدالله و عزای امام مجتبی و وجود نازنین امام رضا و رحلت وجود نازنین خاتم انبیاءو اربعین حسینی است پیش رو داریم من همین ابتدا اشاره کنم آقای شریعتی که سفارش دین ماست روز اول ماه نماز اول ماه را عزیزان بخوانند خیلی سخت نیست دستورش را حتما عزیزان زیر نویس می کنند دو رکعت است و رکعت اول سی تا قل هو الله بعد از حمد رکعت دوم سی تا انا انزلناه یک دعای دو سه خطی در مفاتیح دارد صدقه اول ماه را بدهند من همین جا حیفم می آید این تذکر را ندهم شرکت های بیمه، بیمه روزانه و هفتگی و سالانه و عمر دارند خدا هم پنج تا بیمه را اعلام کرده بیمه روزانه صدقه روزانه است و بیمه هفتگی نماز هفت قل هو الله صبح جمعه است هر رکعت هفت تا قل هو الله است بین نماز ظهر و عصر دو تا رکعت است، بیمه ماهانه همین نماز اول ماه و صدقه اول ماه است و بیمه سال زکات روز عید فطر است و بیمه عمر هم عقیقه است هر کی فکر می کند برایش عقیقه نکردند خودش عقیقه کند بدهد برای قربانی ماه صفر عزیزان سمت خداکه انصافا زحمت می کشند با موسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها و انصافا اونقدری که من در جریان هستم به دست اونهایی که واقعا استحقاقش را دارند به دست اونها می رسد امیدوارم خداوند عزاداری های گذشته و آینده و پیاده روی های اربعین و زحمات برای موکب اربعین را از همه به نحو احسن قبول بفرمایید انشاء الله
شریعتی: انشاء الله حالتون چطوره؟
حجت الاسلام ماندگاری: الحمدلله رب العالمین
شریعتی: دعای سلامت امام زمان را بخوانیم
حجت الاسلام ماندگاری: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم کن لولیک الحجۀ ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عیناه حتی تسکنه أرضک توعا و تمتعه فیها طویلا وامنن علینا برضاه و رافته و رحمته و دعائه و خیره هدیه به ساحت مقدس امام زمان و آباء گرامشان امام شهیدان صلواتی عنایت بفرمایید.
شریعتی: خیلی خوب امیدوارم که بهترین اتفاق های زندگی برای همه مون زیر سایه الطاف پر مهر حضرت سید الشهدا رقم بخورد و زیارتشان نصیب تک تک تان همانطور که حاج آقا اشاره کردند و از نماز و صدقه اول ماه غافل نشویم باز هم اشاره می کنم برای مشارکت در قربانی ماه صفر تک تک شما دعوتید عزیزانی که میخواهند در این طرح سهیم بشوند به زیر نویس ها دقت بکنند هم می توانند به سایت ما مراجعه کنند و یا به کانال ما اگر به هردلیلی موفق نشدید کافی است عدد 14 را به 20000303 پیامک بفرمایید انشاء الله خدا به همه شما خیر بدهد و این قربانی با شکوه به عشق سید الشهدا در این ماه رقم بخورد.
اما قراردادهای قرآنی و هفته گذشته نکته هایی را شنیدیم و انشاء الله ادامه فرمایشات شما.
حجت الاسلام ماندگاری: بحث مان چند هفته ای قرارداد امید بود گفتیم در مکتب ما نا امیدی وجود ندارد چون شکست وجود ندارد شکست وجود ندارد چون ما دائر مداروظیفه هستیم نگاه به نتیجه هم از باب وظیفه است و الا ما نتیجه مدار نیستیم قرآن ما و دین ما می گوید چه به اون نتیجه ای که برنامه ریزی کردید رسیدید چه نرسیدید شما به وظیفه تون عمل کنید پیروز هستید اهدی الحسنین که بارها گفتیم وقتی می گوییم وظیفه مون، وظیفه مون چون شرایط ما تشخیص وظیفه سخت ترین مرحله زندگی انسان است می گویند تشخیص بیماری نصف درمان است تشخیص یک مهندس نصف مهندسی است تشخیص یک مکانیک نصف مکانیکی و تعمیر ماشین است تشخیص وظیفه هم اصلی ترین بخش زندگی های ماست برای همین دلیل خدای تبارک و تعالی فرموده که برای تشخیص وظیفه تون من مدیر برنامه تون می شوم و من کمک تان می کنم به شرطها و شروطها والذین جاهدوا فینا و نهدینهم سبلنا خیلی ها می دوند ولی فینا نیست فینا یعنی در راه خدا نیست در راه فی سبیل الله خیلی ببخشید داعشی ها هم می دویدند ولی فی سبیل الله نبود در آیه قران داریم یقاتلون فی سبیل الله و یقاتلون فی سبیل الطاغوت خیلی ها امروز دارند برای ثروت می دوند و برای شهرت می دوند و برای شهوت می دوند و برای قدرت می دوند و برای ریاست می دوند
شریعتی: نیت چی است و روح حاکم بر حرکتشان چی است
حجت الاسلام ماندگاری: همان که مرحوم شیخ علی صفایی گفتند حاسبوا نیاتکم نیت هایتان را نگاه کنید اگر مجاهدت ما فی سبیل الله باشد خدا کمک مان می کند در تشخیص تکلیف، والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا یعنی مسیر درست انا هدیناه السبیل اینجا سبلنا همان مسیر درست را اینجا نشان می دهیم چون گفتیم وظیفه هر کسی بر اساس داشته هایش است و ما آتاها و وسعها وسعش است این دو تا را امام و ولی تشخیص می دهد خدا که ولی اصلی ومطلق است گفت برای کمک به شما دو دسته کردم حرف های خودم را برای شما یک بشارت ها و هشدارها بشارت و انذار به تعبیر قرآن همه پیغمبرها اومدند بشارت و انذار به ما بدهند بشارت راهی است که منتهی به بهشت می شود هشدار هم به راهی است که منتهی به جهنم می شود از این دو تا تعبیر قشنگ استفاده می کنیم همچنان که جلسه قبل گفتیم به عشق جهنم خدا نمی برد خودمان انتخاب می کنیم بله خدا تفضلاً کم ما را با کرم خودش قبول میکند زیاد خواهد کرد بشارت های بهشت گفتیم سه تاست یعنی سه تا عامل برای بهشت رفتن ماست: 1- تکلیف مان را تشخیص بدهیم و انجام بدهیم ودقیق و به موقع انجام بدهیم که راهش را گفتیم گفتیم برای تشخیص تکلیف به موقع و دقیق باید از ولی خدا بپرسیم که تو فهم مان ولایی شود و به ولی خدا اقتدا کنیم تا عمل مان عمل صالح بشود پای ولی خدا استقامت کنیم تا به نتیجه ای که خدا برایمان در نظر گرفته برسیم این مال راه اول بهشت است. تکلیف خدا می گوید شما تکلیف تان را انجام بدهید من هم تکلیفم را انجام میدهم همچنان که معلم می گوید شما اگر تکلیف تان را انجام بدهید تکلیف من نمره خوب دادن است ولی شما اگر تکلیف ات را انجام ندهی تکلیف من نمره بد نمی دهم خودتان می گیرید در واقع گفتیم دومین عامل بهشت هزینه ها بود سه تا هزینه را مطرح کردیم:
1- گذشت از گناه نمی شود انسان هم گناه کند و هم هوس بهشت داشته باشد.
2- گذشت از مردم هم از حرف مردم بگذریم و لایخافون لومۀ لائم هم از خطای مردم توضیح دادیم.
3- گذشت از تعلقات مان پدر و مادر و خواهر و برادر و همسر و فرزندو خانه و ماشین و زندگی و حتی از جان خودمان.
این سه گذشت که انجام بشود هزینه گذشت هتل هر چندستاره که بخواهید استفاده کنید خدا برایتان مهیا می کند حتی اگر از جان خودتان که گذشتید خدا می برد در بهشت فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی دعای حسبنا اولئک آیه 69 سوره نساء وی آی پی بهشت است عند ربهم یرزقون وی آی پی بهشت است اینها بحث های گذشته بود فقط یک تکرار مختصری کردم.
سومین عامل عرضم به خدمتتان که بهشت صبر و تحمل در برابر سختی هاست اصلا خدا عالم را در خلقت و در سختی آفریده و لقد خلقنا الانسان فی کبد هم اصل خلقت ما در سختی است و هم امتحان ها امتحان های سختی است و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع نفس من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین پنج تا امتحان را اینجا مطرح می کند خیلی سخت است میدانید مردم کوفه با امتحان ترس باختند مردم مدینه با امتحان ترس باختند آیه 174 آل عمران انما ذلکم الشیطان یخوف اولیائه مهمترین عاملی که شیطان برای ما درست می کند ترساندن است می گوید عده ما زیاد است و عده شما کم است خدا جوابش را داده کم من فئۀ قلیله قلب فئۀ الکثیره می گوید شما تجیهزات و قدرت تان کم است قدرت ما زیاد است دشمن می گوید خدا می گوید بگویید ید الله فوق ایدیهم شما از تو مشکلات نمی توانید در بیایید خدا جوابش را داده ان مع العسر یسری که حاج قاسم از این آیه رضوان الله تعالی علیه فرمود فرصتی که در تهدیدها و سختی ها هست در آسایش ها نیست این همان تبدیل به فرصت است همان که راجع به امام سجاد جلسه قبل اشاره کردیم امام سجاد تکلیف را تبدیلش کردند تعطیلش نکردند پنج تا نمونه و الگو به ما ارائه دادند خوب حالا این سختی ها و حتی نکته ای امام حسین سلام الله علیه از این دو تا آیه برداشت کردم وقتی امام حسین رسیدند به یک سرزمین گرفتاری ها و سرزمین بلاها اعوذ بالله من الکرب و البلاء کربش اشاره به لقد خلقنا الانسان فی کبد است و لا اشاره به آیات امتحان است خلق الموت و الحیات و لیبلوکم ایکم احسنا اگر این دنیا همه اش سخت است در سختی آدم کم می آورد بعد کم می گذارد بعد کج می رود سه تا آفت یک باردیگر عرض می کنم کم آوردن کم گذاشتن و کج رفتن تو خانه مثال خانوادگی بزنم در خانواده گاهی وقتها خانم فکر می کند زحماتش در خانه دیده نمی شود کم می آورد محاسبه هم نمی شود پسندیده هم نمی شود بعد خدایی نکرده کم می گذارد در وظایفش خدایی نکرده خدایی نکرده نعوذ بالله کج هم برود مرد همینطور پسر همینطور دختر همینطور کارمند مخصوصا کارمندهایی که وقتی دارند کار می کنند شبانه دارند کار می کنند دیده نمی شوند معمولاً فکر می کنند حساب هم نمی شوند فکر می کنند مورد انتخاب هم قرار نمی گیرند این در تمام امور زندگی ما این سه تا آفت است این را همه مال ضریب تحمل است این همه آیات قرآن دعوت به صبر کرده یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا فاتقوا الله لعلکم تفلحون تعبیر آیه 200 سوره آل عمران دقیق گفته باشم یا وتواسعوا بالحق و تواسعوا بالصبر یا آیه 10 سوره زمر انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر لسان به ما می گویند حاج آقا چرا اینقدر خدا به ما می گوید صبر کنید صبر کنید گفتند به سه دلیل: هر کی می خواهد ضریب صبر و تحملش زیاد شود این سه تا دلیل را یادداشت کند جلوی چشمش باشد:
1- خدا می گوید شما دیده می شوید با دوربین های مختلف هم دیده می شوید خودم می بینمتان الم یعلم بان الله یری پیغمبران و امامان می بینند تان قل اعلموا فسیری الله عملکم و رسوله والمومنون عرضم به خدمت تان که شهدا می بینندتان احیاءٌ و لکن لا تشعرون می بینندتان غصه نخورید من به خیلی از عزیزانی که مسئول هستند جاهای مختلف هستند می گویم این دیدن شهدا هم ما را باید تقویت کند و هم ما را باید با حیا کند وقتی احساس می کند آدم دیده می شود هم قوی می شود دیدید ورزشکاران دوست دارند همه بیایند ببینشان در ورزشگاه ها هم احساس قوت می کنند پشتیبان دارند و هم خطا نمیکنند هم بخورند زمین بلند می شوند هم انگیزه به آدم می دهد و هم حیا می دهد و صبر و تحمل می دهد دیده شدن خیلی برکت دارد خدا می گوید حتی زمین هم شما را می بیند یومئذٍ تحدثوا اخبارهم زمان هم شما را می بیند عرضم به خدمت تان آیات اول سوره بروج و السماء و ذات البروج والیوم الموعود و شاهدٍ و مشهود زمان هم شما اعضاء و جوارح را شما می بینند قالوا لجلودهم لم شهدتهم علینا قالوا ان تغن الله الذی انفق کل شیء پوست دست من هم من را می بیند این همه من یادم است یک موقعی در برنامه ای بود حالا یک مجری بزرگواری مثل شما عزیز خوب مان فرمودند اینجا سه چهار تا دوربین است ما اینقدر خودمان را تنظیم میکنیم شما گفتید هشت دسته دوربین در عالم ما را می بینند این هشت دسته دوربین آدم را ببینند هم انگیزه اش برای کار زیاد می شود می دود یعنی هم خوب است و هم بد است آثار خیلی قشنگی دارد آثار خوبش این است که وقتی می بینم دارم دیده می شوم مجاهد می شوم وقتی دارم دیده می شوم با حیا هم می شوم و خطا نمی کنم نه کم می آورم و نه کم می گذارم، سه کج هم نمی روم وقتی دارم دیده می شوم خلاف هم انجام نمی دهم پس ببینید خدا می گوید اگر می خواهید ضریب تحمل تان بالا برود چون بهشت مال اونهایی است که ضریب تحمل شان بالاست بارها در قرآن فرموده، اجر صابران بهشت است بحث مفصلی برادر عزیزم جناب حاج آقای حسینی قمی داشتند وعده های خداوند به صابران بالاترین وعده خود بهشت است و مراتب بهشت است اگر می خواهید بهشت بروید باید صبر کنید اگر می خواهید صبر و تحمل مان در زندگی زیاد شود این سه تا عامل را باید در زندگی تقویت کنیم باور کنید دیده می شویم توسط دوربین های مختلف اون هم چه دوربین هایی یعلم خائنۀ الأعین و ما تخفی الصدور نیت های قلب ما را هم می بیند باز همان جمله خدا رحمت کند آقای صفایی حاسبوا نیاتکم
ما درون را بنگریم و حال را نی برون را بنگریم و قال را
دیده می شود نیات هم و من یعمل مثقال ذرۀٍ آیه برای عامل دوم است 1- دیده می شوید 2- محاسبه می شود اون هم ذره ای با همین آیه نورانی که شما تلاوت فرمودید ذره ای حساب می شود خوب و بدتان حواستان باشد دنیا را می شود پیچوند و دادگاه را می شود پیچوند و قاضی را می شود پیچوند و پدر و مادر را می شود پیچوند و همسر را می شود پیچوند آهسته می گویم و اون هم آهسته گوش بدهند آخوند را هم می شود پیچوند مسئولین هم می شود پیچوند مردم را هم می شود پیچوند ولی تنها وجودی که نمی شود پیچوند دوجاست یکی اش خداست، ومکروا و مکر الله والله خیر المکارین شاهد دنیاست و قاضی روز قیامت است و الشاهد و الحاکم دومین چیزی که نمی شود پیچوند خودمان هستیم لا اقسم بیوم القیامه و لا اقسم بالنفس لوامه این محکمه درون قیامت درون نمی شود پیچوندش و لذا می فرماید بل الانسان علی نفسه بصیره هر کسی که آگاه است خودش چه کاره است می گویند فرعون می گفت شب ها می نشست در خلوت خودش می گفت خدایا من که می دانم خدا نیستم تو خدایی خیلی قشنگ است تمام ظالم ها می دانند ظالم هستند ولی به خاطر حب دنیاست کورشان کرده خوب پس اگر می خواهیم هزینه بهشت که صبر و تحمل است پرداخت کنیم سه تا عامل در زندگی مان تقویت کنیم: 1- دیده شدن حتی به همدیگر گاهی وقتها بگوییم حواست هست داری دیده می شوی؟ نسخه ای که امام حسین به جوان گنهکار دادند که معروف است اومد گفت من خیلی معتاد به گناه هستم حضرت پنج تا دارو بهش دادند 1- اطلب موضعا لا یراک الله یک جایی برو که خدا تو را نبیند لا ترزق من رزق الله از سر سفره خدا بلند بشو اخرج من ولایت الله از حکومت خدا برو بیرون مأمور خدا عزرائیل اومد جانت را بگیرد بگو نمی دهم فرار کن می توانی ماموران روز قیامت آمدند ببرند سمت جهنم بگو نمی خواهم فرار بکن اینجا از دست مامور قانون می توانی فرار بکنی اونجا و لا یمکن الفرار من حکومتک پس ببینید: 1- دیده می شوید 2- محاسبه می شوی ذره ای حیفم می آید اینجا نگویم آقای شریعتی حساب کتاب های دنیا با حساب کتاب های آخرت پنج تا فرق دارد و ما گاهی وقتها فکر می کنیم حساب کتاب آخرت با حساب کتاب دنیا یکی است اینجا را پیچوندیم اونجا را هم می پیچونیم اینجا را خریدیم اونجا را می خریم قاضی و مامورش را خریدیم شاهد می خرند دم دادگستری ها حساب کتاب های قیامت با دنیا پنج تا فرق دارد حساب و کتاب های دنیا جدی نیست ولی مال قیامت جدی است لیس لوقعتها حاسبا حساب کتاب های دنیا همگانی نیست بعضی از ما بهتران حساب ازشون گرفته نمی شود ولی حساب کتاب قیامت همگانی است ان منکم الا واردها وقتی این آیه نازل شد بر پیغمبر اکرم صلوات الله و سلام علیه پیغمبر به جبرئیل فرمودند من هم باید حساب پس بدهم روی پل صراط عرض کرد شما هم باید حساب پس بدهید شوخی نیست حاج آقا این روایاتی که می گویند بی حساب می روند بهشت و بی حساب می روند جهنم چی است؟ سرعت حساب کتاب است آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.
پس 1- حساب کتاب های قیامت جدی است و اینجا خیلی جدی نیست 2- همگانی است اینجا خیلی همگانی نیست 3- ذره ای است اینجا فله ای است ته لیوان را حساب نمی کنند و ته قابلمه و ته بودجه و ته کاسه و ته دیگ حساب نمی کنند به حساب نمی آید اصلا تلنجی ها به دوستان می گفتند تلنج های اینجا را گمرک ولی اون ور می گیرد و حساب می کند ذره ای است یک نگاه خطاکردی یک کلمه گفتی یک سرتکان دادی طرف غیبتی کرد شما یک سر تکان دادی یعنی اوه بیا پیش من ببین چقدر پرونده اش پیش من است تمام هیچی نگفتی فقط سر تکان دادی بابا ولش کن ما بنا نداریم راجع به این آدم حرف بزنیم خودش بدتراز حرف زدن هایت است
شریعتی: نگم برات!!
حجت الاسلام ماندگاری: اینها همه حساب می شود ذره ای است
شریعتی: چقدر باید مراقب باشیم
حجت الاسلام ماندگاری: خیلی باید مراقب باشیم لذا آیت الله مشکینی خدا بر درجاتشان بیفزاید می فرمودند راه نجات یکی مجاهدت است و یکی مراقبت است این همه قرآن تقوا می گوید
شریعتی: یادم است حاج آقای حسینی قمی همین جا می فرمودند مرحوم آیت الله بروجردی اواخر عمرشان همه نشسته بودند ایشان خیلی متاثر بودند و حالشان به هم خورد گفتند چی شده گفت دستم خالی است چیزی قریب به این مضمون شما اینهمه خدمات و این همه خدمت و این همه درس و بحث و ایشان فرمودند اخلص العمل فان الناقد بصیرٌ بصیر مو را از ماست می کشید بیرون، من از آیت الله بروجردی نزدیک تر به شما بگویم پدر بزرگوار خودم
حجت الاسلام ماندگاری: خدا رحمتشان کند
شریعتی: هم خادم امام رضا بودند و هم ذاکر امام حسین بودند و هم پدر شهید بودند هم رزمنده بودند از دنیا رفتند من اگر مطابق این روایات نباشد خواب نقل نمی کنم در عالم رویا ازشون پرسیده شد اوضاع چطور است شما نوکر امام حسین بودید ارباب دستتان را نگرفت گفت لطف ارباب همیشه شامل حال ما است ولی مو را از ماست کشیده بودند با یک حالی گفته بود تازه حساب کتاب قبل است اتاق انتظار قیامت است
حجت الاسلام ماندگاری: فان الناقد بصیرٌ بصیر
شریعتی: سر این ناقد یعنی کسی که می خواهد پول شما را عوض کند می گوید کسی که می خواهد پول را عوض کند جلوی نور می گیرد اگر اون نخ باشد قبل نخ اعمال ما همان اخلاص است اگر نداشته باشیم فایده نداریم این که می گویند نیت هایتان را محاسبه کنید خدا که به ظاهر نگاه نمی کند امام کاظم علیه الصلات و السلام هدیه بی بی شتیته نیشابوری را پسندیدند که از همه ارزش مادی اش کمتر است ولی نیتش خالص تر بود امام رضا وقتی وارد نیشابور شدند معروف است منزل بانو پسنده نیشابوری رفتند اصلا اسمش هم کسی نمی داند شده بانو پسنده این کی است کسی که وجودش از همه کوچکتر و محقرتر بود ولی خالص تر طالب امام رضا بود من اگر واقعا طالب امام حسین باشم طالب امام رضا باشم واقعا طالب باشم بهم می دهند
یک دله یا صد دله یک دله کن مهر دگران را ز دل خود یله کن
یک دم تو ز اخلاص بیا در بر ما گر کام تو بر نیابد آنگه گله کن
واقعا ما اگر نیت هایمان را درست کنیم در این همه عزاداری ها و این همه خدمات و این همه موکب ها و این همه ایستگاه صلواتی ها و هیئت ها نیتها خالص بشود کن فیکون می کند این همه حرف زدن های خود من و امثال خودم را میگویم نیت خالص باشد باید زیر و رو بکند آدم ها را ولی بعضی از اولیاء خدا با یک کلمه یک نفر را زیر و رو می کردند چون نیت خیلی خالص بود انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاءً و لا شکورا حتی منتظر تشکر هم نبودند فقط برای خدا پس حساب و کتاب قیامت گفتیم پنج تا فرق دارد: 1- اونجا جدی است اینجا جدی نیست اونجا همگانی است اینجا همگانی نیست اونجا ذره ای است و اینجا فله ای است 4- حساب و کتاب قیامت باطنی است اینجا ظاهری است همین بحثی که الان کردیم اونجا یوم تبلی السرائر است یومئذ یصدور الناس اشتاتا لیروا اعمالهم باطن عمل رامی بیند و همین جا بگویم باطن اعمال سختی مثل طاعت و خدمت بهشت است و باطن گناه قرآن سه چیز فرموده آقای شریعتی اینهادیگر من خیلی سریع می گویم یک جا می فرماید یأکلون فی بطونهم نارا هر کی مال بچه یتیم بخورد دارد آتیش میخورد اینجا میخورم و دو آب هم بالاش 2- یک جا فرموده رجسٌ من عمل الشیطان انماالخمر و المیسر و الانساب و الضلام کثافت است یک جا فرموده اولئک کالانعام بل هم اضل شما باطن گناه شما را سقوط تان می دهد و پرت تان می کند پایین خوب اون بحثی که یک بار گفتیم عاقل کسی است که آخر را اول ببیند اگر من باطن گناه ها را ببینم قطعا و فروا الی الله می شوم و اگر باطن طاعت را ببینم که بهشت و درجات بهشت است قطعا می شوم و السابقون السابقون اولئک المقربون قطعا می شوم فاستبقوا الخیرات قطعا می شوم و بشر الصابرین همدیگر را دعوت به صبر می کنیم.
4- چهارمین فرق حساب کتاب قیامت با دنیا این است که قیامت باطنی است و اینجا باطنی است انتخاب برای ازدواج ظاهری است و رفیق و شغل ظاهری است همه چیز ماشاء الله ظاهری است همه می خواهند خوش خوشانشان باش.
5- پنجمی اش رامیخواهید نگویم یک کم سخت است حساب کتاب قیامت خط اش علی ابن ابیطالب سلام الله علیه است میزان اعمال است حضرت عباسی گفت اگر اینطوری است بگذارید برویم ولی خدا با فضلش با ما رفتار می کند من گاهی وقتها آقای شریعتی با خودم گفتم در آیه و روایت نداریم می گویم خدا می گوید پیغمبر و امامان را می گذارم کنار روی اونها خط کش نه، علما را هم می گذارم کنار همین شهدای رفیق تان را میگذارم خط کش با همین مقایسه تون می کنم می گویم سن اش از تو کمتر بود ولی تلاشش از تو بیشتر بود و مراقبتش از تو بیشتر بود چی می خواهند بگویم برگردید کسی صبر و تحمل می کند به عنوان هزینه بهشت بشارت خدا را خوب دریافت می کند که: 1- باور کند دیده می شود 2- باور کند محاسبه می شود و پنج تا فرق حساب و کتاب قیامت را با دنیا گفتیم همه عزیزان هم داستان را من تکرار نمی کنم چون همه شنیده اند مردی که اومد محضر پیغمبر گفت علمنی القرآن حضرت به یکی از شاگردانش فرمودند رسید به این آیه فمن یعمل مثقال ذرۀٍ بلند شدرفت اگر در خانه کس است یک حرف بس است پیغمبر فرمودند اون بیسواد وارد مسجد شد ولی رجع فقیها فقیه یعنی کسی که سرش اومد حساب و کتاب دنیا گرفت مطلب را گرفت مطلب را گرفت همه ما اهل حساب و کتاب هستیم آقای شریعتی همه ما اهل هستیم و بچه کوچک من شوخی کردم به بچه گفتم هزار تومنی بهت عیدی بدهم یا ده هزارتومنی گفت مگه من شاخ دارم گفتم نه ده هزارتومنی بده بچه کوچیک گفت من که می فهمم ده هزار تومنی ده برابر هزار تومنی است بعد گفتم تو که فرق هزار تومنی و با ده هزار تومن می فهمی چطور فرق نماز فرادا با نماز جماعت نمی فهمی حساب کتاب آخرتی است فرق آدم های با نماز با بی نماز چقدر است یک بار دیگر گفتم هفده دقیقه است ولی فرقشان در قیامت خیلی زیاد است فرق آدم با روزه و بی روزه چقدر است در دنیا؟ یک وعده غذا است ولی در قیامت خیلی فرق دارند فرق آدمی که خمس و زکات میدهد و نمی دهدچقدر است؟ یک پنجم سود خالصش است ولی در قیامت خیلی فرق دارند فرق آدم بی حیا و کم حیا و با حیا چقدر است؟ یک روسری و چادر است یک کم مرتب تر است و پوشیده تر است ولی در قیامت خیلی زیاد است فرق کسی که دارد آب را اول به دیگران تعارف می کند بعد خودش خوب این آب می خورد دیگه چقدر است؟ دو سه ثانیه او بخورد بعد من بخورم در قیامت به عنوان ایثار و انفاق حساب می شود خیلی زیاد است فرق شهدا با ما چقدر است ما چند سال ظاهرا بیشتر زندگی کردیم ولی در قیامت فرق خیلی زیاد است یک کم سرمان برود در حساب و کتاب آخرتی صبر و تحمل مان در مشکلات زیاد می شود.
1-دیده شدن
2-محاسبه شدن
دیگر اون خانمه نمی گوید چرا شوهرم من را دید خدا دید دیگر کارمند نمی گوید چرا مدیر من را ندید خدا دید کارگر نمی گوید چرا کارفرما من را دید خدا دید گنهکار نمی گوید پلیس من را ندید خلاف کردم تو خیابان من را ندید خدا دید آدم بداند دیده می شود
شریعتی: اوجش می رسد به اونجا که وقتی علی اصغر رادید
حجت الاسلام ماندگاری: ضریب تحمل اینقدر بالا می رود که بزرگترین و شکننده ترین داغ در روز عاشورا داغ علی اصغر بود
شریعتی: می گوید خوشحالم که بینه بین الله تو داری نگاه می کنی حضرت زینب می گوید ما رأیت الاجمیلا این هم یعنی تو داری نگاه می کنی من جانبازان عزیز را محضرشان بودم و همسر جانباز و خانواده جانباز می گویم این سختی ها را چطور خدا هیچ کدام از مسئولین نمی بینند ولی خدا دارد می بیند ما که در مملکت جمهوری اسلامی بچه فلسطینی و غزه دیدم در محاسبه اش دختر بچه گفت این سختی هارا چطور تحمل میکنید گفت دنیا نبیند خدا می بیند کیف کردم عجب توحیدی رسیدند اینها بچه ها و این اعتقاد توحیدی است که اینها را ده ماه است نگه داشته و همین جا دعا کنیم روز اول ماه صفر خدایا به آبروی امام حسین ریشه اسرائیل کودک کش را ریشه کن بفرما!
شریعتی: الهی آمین
حجت الاسلام ماندگاری:اگر می خواهیم ضریب تحمل و صبر در جامعه زیاد بشود به همه بگوییم داریم دیده می شویم این یک، به همه بگوییم داریم محاسبه می شویم ذره ذره هزینه هایی که کردید حساب می شود و سختی هایی که کشیدید حساب می شود بیدار خوابی هایی که تحمل کردید حساب می شود آفتاب خوردید حساب می شود و سرما خوردید حساب می شود کتک خوردید حساب می شود همین جا یک جمله از امام سجاد بگم حضرت می گوید درجه آدمها را روز قیامت به محاسبه زخم هایشان است لذا خیلی شهدا دوست داشتند با یک گلوله شهید نشوند و تیکه تیکه بشوند برای اسلام حاج احمد کریمی فرمود در گردان حضرت معصومه سلام الله علیها در لشکر علی ابن ابیطالب سلام الله علیه به بچه ها گفته بود بچه ها من می ترسم با یک گلوله شهید شوم روز قیامت خجالت بکشم پیش امام حسین یک گلوله خوردید؟! دعا کرده بود خدایا من را برای اسلام و به خرج اسلام پودرم کن بچه هایی که شاهد بودند برای ما نقل کردند گفتند با گلوله توپ زدند حاج احمد کریمی را امام سجاد فرمودند محاسبه روز قیامت به تعداد سختی ها و زخم ها است حالا یا زخم بدن است و یا زخم زبان است که امام سجاد بیشتر زخم زبان چشیدند بعد فرمودند درجه بابایم حسین از همه بالاتر است چون زخم های بدنش از شمارش بیرون است با تمام وجود بگوییم صلی الله علیک یا اباعبدالله، هیچ کس نتوانسته این که هزار و نهصد و خورده ای همه تخمین است هیچ کس می گویند نتوانسته زخم های حضرت را بشمارد به امام صادق گفتند مگر یک بدن طاقت این همه زخم دارد حضرت فرمودندنیزه جای نیزه فرو کردند زخم جای زخم زدند چه درجه ای دارد امام حسین سلام الله علیه نمی فهمید اونجا حساب و کتاب می شود ناله هایی که مادر شهید تحمل کرده اونجا حساب می شود این بچه شهید دوست داشته در بغل بابایش باشد نیست اونجا حساب می شود اصلا ناراحت نباشد مسئولین اینجا خیلی ندیدند مردم ندیدند و متلک هم گفتند
شریعتی: ما با یک جای دیگر باید ببندیم
حجت الاسلام ماندگاری: اگر نبندیم کم می آوریم و کم می گذاریم و کج می رویم ولی این که کم نیاوریم و کم نگذاریم و کج نرویم باور کنید که دیده می شویم یک ، باور کنیم محاسبه می شویم دو سومی اش هم از همه قشنگ تر است باور کنیم پسندیده می شویم ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفاً کأنهم بنیانٌ مرصوص من یک جا داشتم یادواره شهدا صحبت می کردم آقای شریعتی گفتم شهدا دیدند که تو این عالم بازار عشق و عاشقی فراوان است هرکسی از راه می رسد عاشق می شود عاشق اسبی و عاشق موتوری و عاشق ماشینی دیدید بعضی ها کلسیون مختلف دارند عاشق آدم ها می شوند و بعضی عاشق حیوان ها می شوند و بعضی عاشق مصنوعات خودشان می شوند شهدا دیدند کدام عشق و عاشقی از همه پایدارتر است گفتند عشق و عاشقی خدا ان الذین آمنوا اشد حباً لله یک کاری کردند که خدا عاشقشان بشود ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیل الله صفاً پسندیده می شوند و خدا عاشق می شود
شریعتی: و بعد هم خریداریشان
حجت الاسلام ماندگاری: بعد روایات زیادی داریم خدا عاشق مجاهدان است و خدا عاشق توبه کنندگان است ان الله یحب التوابین و یحب المطهرین خدا عاشق عاشق های امام حسین است احب الله من احب الحسین ای جانم یک کاری کنیم خدا عاشق مان بشود در دعای ندبه می گوییم متی تراناه و نراک می شود در چشم تو عزیز باشم که هستم و شهدا این کار را کردند ابوالفضل العباس یک کاری کرددر چشم امام حسین خیلی عزیز بود و عزیزتر شد لحظه شهادتش امام حسین اومدند بالا سر ابوالفضل سلام الله علیه سر ابوالفضل را دردامن گرفتند و یک نقل دارد هی سر را روی زمین می آورد و گریه می کرد امام حسین سه مرتبه سر را گذاشتند تو دامنشان سر را آورد روی زمین و از یکی از بزرگان شنیدم امام حسین فرمود قربونت بشوم چرا اینطوری می کنی گفت آقا هر که از صبح روی زمین افتاده شما اومدی سرا و را به دامن گرفتی سر را خاک تان ندهد من هم آخرین نفر هستم لطف کردید و ممنونم و مدیونم و شرمنده تون هستم من اینجا احساس کردم خلاصه ترین زیارت این سه تا کلمه است به امام بگوییم ممنونتم و مدیونتم و شرمنده ات هستم حسین جان من دارم گریه می کنم این سرم را می گذارم زمین برای این است ساعتی بعد شما روی زمین می افتی کسی هست سر شما را به دامن بگیرد چقدر کاری کرد که امام حسین در یک روضه دو نفره شد کنار نحر علقمه شاید امام حسین فرموده باشند در مقاتل دیگر تا همین جاش را نوشته اند شاید امام حسین فرموده باشند غصه نخور داداش مادرم می آید می گوید غریب مادر حسین ببینید اینقدر در چشم امام حسین عزیز می شود خوب شهدا یک کاری کردند پسندیده شدند حالا کسی که سختی بکشد ولی ظاهراً دردنیا دیده نشود خدا میگوید من می پسندم شهید رجب بود بابا رجب بهش می گفتیم مشهد نمی دانم عکسش را دیدید در فضای مجازی سر و صورتش همه ترکش بود بچه ها و زن ها می دیدند می ترسیدند من در حرم امام رضا دیدمش گرفتم تو بغلم ماچش می کردم گفت حاج آقا چرا اینطوری می کنی گفتم که مردم تو را نمی توانند ببینند اذیت می شوند ولی امام رضا تو را می بیند کیف می کند آقا این سر وصورت به خاطر امام رضا اینطوری شده به خاطر دفاع از مکتب امام حسین مکتب امام رضا تو در چشم امام زمان عزیز هستی ولو در چشم مردم خیلی عزیز نباشی پسندیده شدی حاجی ابراهیم همت رضوان الله تعالی علیه سردار سر افراز حالا یا همسرش یا مادرش بهش گفت چشم هایت خیلی قشنگ است مادرش ظاهراً گفته بود قشنگ اونی است که خدا بپسندد قشنگ اونی است که چشم های هوس باز بپسندد الان خیلی ها دارند خودشان را آرایش می کنند که چشم های هوس باز بپسندشان و نگاهشان کنند گفته بود قشنگ کند که خدا بپسندد توی یال جنوبی جزیره مجنون شیخی اومد ترکش خورده بود از بالای سرش تا بالای سر رفته بود تقریبا بعضی ها می گویند 48 ساعت و 36 ساعت گشتند جنازه شهید همت را پیدا نکردند از شلوار پلنگی اش فهمیدند این حاج ابراهیم همت است وقتی مادر و همسر اومد بالای سرش گفت راست می گفتی چشم قشنگ را خدا می پسندد چشم عباس خیلی قشنگ بود خدا پسندید چشم خیلی از شهدا را خدا پسندید من می گویم مادر و خواهر و برادر و کارمند و کارگر و کاسب و مدیر اگر اینجا دیده نشدی محاسبه نشدی و پسندیده نشدی لوح افتخار بهت ندادند و لوح تقدیر ندادند و سکه ندادند و اسمت را پشت بلندگو نبردند خدا هم می بیند و هم حساب می کندو هم می پسندد این رمز استقامت بود بهشت رفتن سه تا عامل دارد: 1- تکلیف مان را به موقع و دقیق انجام بدهیم با سه تا راهکار 1- بپرسیم 2- اقتدا کنیم 3- پایداری کنیم
2- هزینه پرداخت کنیم و از گناه بگذریم و از مردم بگذریم و از تعلقات مان هم حتی جان مان بگذریم، 3- بهشت رفتن صبر و تحمل می خواهد صبر هم می دانید در سه تا وادی است صبر بر واجبات، صبر بر محرمات، صبر بر مصیبت.
واجب هر چی شرایط سخت تر شد وایسا پاش نماز هیچ کس نخواند تو بخوان حیا و حجاب هیچ کس رعایت نکرد تو رعایت کن روزه هیچ کس نگرفت تو بگیر پای ولایت ودین هیچ کس نایستاد تو وایسا، محرمات صبر بر محرمات هر چی ارزونتر شد فراوان تر شد و شیرین تر شد تو مرتکب نشو همه دارند هُل ات مید هند تو بکش عقب چون می دانی باطنش آتش است صبر بر مصیبت هم یعنی هر چه سخت تر شد بدان مدال ات بالاتر است و رنگ مدال ات قشنگ تر است فدای حضرت زینب سلام الله علیها به خون تپیدن هجده عزیز در یک روز کسی ندیده ولی اون که دید من بودم، دختر سه ساله امام حسین که در آستانه شهادتشان هستیم یک دختر سه ساله است ولی به اندازه مادربزرگش زهرای مرضیه صبر کرده سختی کشیده چه مقامی دارد این بانو، ما او را سه ساله می بینیم او بزرگ است در عالم هستی، با دست های به ظاهر کوچکش خیلی گره ها باز می کند پس اگر می خواهیم به بهشت برویم به این سه تا مطلب انجام تکلیف به موقع با اون راهکارها و هزینه پرداخت و هزینه های بهشت را پرداخت کنیم با اون هزینه و صبر و تحمل کنیم به سه تا یادآوری دیده می شویم محاسبه می شویم پسندیده می شویم اون هم توسط خالق عالم هستی اگر عاشق مان بشود می خرم ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم وقتی هم بخرد از صفات خودش به ما میدهد صفت خودش هی لا یموت است می شویم احیاءٌ و لکن لا تشعرون احیاءٌ عند ربهم یرزقون خدایا به آبروی این خاندان نازنین ابی عبدالله الحسین و یاران با وفایشان به ویژه سه ساله خرابه شام حضرت رقیه سلام الله علیها به همه ما توفیق به دست آوردن عوامل بهشت و پرداخت هزینه ها را و تحمل سختی ها را عنایت بفرما.
شریعتی: بسیار خوب خیلی ممنون و متشکرم انشاء الله که همه مون در بهشت برین محضر امیر المومنین و فرزندان شان دور هم باشیم و انشاء الله متنعم سر اون سفره پر برکت برای مشارکت در قربانی ماه صفر شما می توانید همراه بشوید هم به زیر نویس ها دقت بکنید و هم در کانال مان دوستان راه های مشارکت را ذکر کردندو قید کردند و همانطور که ابتدای برنامه حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری تاکید کردند از نماز اول ماه و از صدقه اول ماه غفلت نکنیم.
انشاء الله خداوند متعال پشتیبان تک تک شما باشد آیات را بشنویم صفحه 152 قران کریم و انشاء الله بر می گردیم در لحظات و دقائق پایانی با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما بفرمایید خواهش می کنم.
(تلاوت قرآن کریم صفحه 152)
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم انشاء الله که زیر سایه قرآن کریم باشید برای شفای مریض ها مخصوص دعا بکنید خیلی ها التماس دعای ویژه گفتند این ایام که متعلق به سه ساله سید الشهدا علیه الصلات و السلام امیدوارم که متوسل بشویم و این از توسلات و عرض حاجات را بپذیرند از ما برای همدیگر دعا کنیم و برای ما هم مخصوص دعا بکنید اشاره قرآنی را حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری بفرمایند که انشاء الله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام ماندگاری: بسم الله الرحمن الرحیم
این آیات اول سوره اعراف خیلی عجیب است آقای شریعتی این آیه 14 و15 ابلیس از خداطلب حاجت می کند قال انظرنی الی یوم یقادرون قال انک من المنظرین ما در دعای طواف خانه خدا وقتی داریم طواف می کنیم دور چهارم است فکر می کنم می گوییم یا من استجاب لأبغض لخلقه ای کسی که مستجاب کردی مبغوض ترین خلق ات را دعایش را که ابلیس است اذ قال انذرنی الا یوم یبعثون حالا ببینید خدایی که من می خواهم به خودم و همه بگویم هیچ کس از خدا نا امید نشود چون بحث مان امید است خدایی که جواب ابلیس را می دهد و ابلیس اومد محضر پیغمبر حاجتش را داد این خدا و پیغمبر ما را نا امید می کند؟ ما اجازه داریم از این خدا و پیغمبر نا امید بشویم؟ این خدا هم تو هدایتش به ما قول داده هم در پشتیبانی به ما قول داده و هم در تطهیر به ما قول داده هم در پاداش به ما قول داده خدایا به آبروی محمد و آل محمد نور امید را در دل ما و همه مردم ما و نسل ما روز افزون بفرما!
شریعتی: الهی آمین خیلی ازتون ممنونم و متشکرم سپاسگزارم حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری فردا انشاء الله با حضور حاج آقای نظافت خدمت تان خواهیم رسید و به شما سلام خواهیم کرد در پناه خداوند بزرگ و مهربان باشید گفت:
لطف حسین ما را تنها نمی گذارد گر خلق واگذارد او وا نمی گذارد
السلام علیک یا اباعبدالله خیلی از شما ممنون و متشکرم.