حجت الاسلام پناهیان: سلام بر بینندگان عزیز واقعا امیدوارم خداوند متعال این عزاداری ها و این مختصر عرض ارادت های ما را به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین پذیرا باشند آثار محبت همدلی که امام حسین علیه السلام ایجاد می کند در جامعه این آثار ماندگار باشد تا اربعین به اوج برسد و هر که هر چه توفیق داشته درباره اباعبدالله الحسین این توفیقاتش اربعین مضاعف بشود.
ملایی: الهی آمین خیلی خوشحالیم ادامه بحثی که حاج آقای حجت الاسلام پناهیان هفته قبل به تناسب این روزها و البته در ادامه بحث اصلی چند هفته ای اخیر حضرتعالی خدمت تان بودیم یعنی بحث دین بود و دین شناسی بود و نگرش صحیح به دین بود و بعد بحث ها اومد جلو تا هفته قبل رسید به جهانی شدن یا جهانی سازی یا رسالت ما برای جهانی شدن آقا اباعبدالله و ارتباطش با اربعین.
حجت الاسلام پناهیان: بسم الله الرحمن الرحیم
خوب مسئله جهانی بودن دین یک مسئله خیلی مهم است و این را باید همیشه در آموزش های خودمان برای نوجوان ها یادآوری کنیم وقتی یک نوجوانی را بهش می گویید که این دین ماست محدودش می کنید در قلعه ما و ما معتقد هستیم ما مسلمان ها و بعضی وقتها کوچکترش می کنیم ما شیعیان اینقدر محدود می کنیم خوب جوان اونقدر نمی تواند به این دین افتخار کند تا شما بیایید دین را به عنوان یک امر جهانی معرفی کنید، برای توضیح دادن این که دین امر جهانی است دین اسلام به ویژه می خواهم یک تشبیهی بکنم بین دین و علم، علم چگونه جهانی است هر کجای دنیا برای داروسازها و پزشکان و برای بیماران هر کجای دنیا دارویی برای سرطان پیدا شود به اشتراک گذاشته می شود علم جهانی است علم را نمی شود محدود به جایی کرد و افتخارش هم مال هر کسی باشد بهره برداری اش برای همه است غرق است همین تکنولوژی ها هر کدام از این وسائلی که ساخته می شود در خانه های ما استفاده می شود بعضی از قطعاتش غرب ساخته شده و بعضی از قطعاتش شرق ساخته شده علم و تکنولوژی مسئله جهانی است دین هم همینطور است ضمن این که دین خودش یک مقوله علمی است اساساً و دانشمندان را ما چگونه شخصیت های جهانی می دانیم همه جهان بهشون استناد می کنند پیامبران الهی هم همینطور هستند من نمی خواهم پیامبران الهی را در سطح دانشمندان تنزل بدهم جهانی بودنشان را عرض می کنم و معرفتی که ایجاد می کنند را دارم عرض می کنم و بعضی از امور غیر از علم هم هستند که جهانی هستند مثل ورزش، یک ورزشکار می رود توی میادین جهانی حالا متناسب با اون ورزشی که چقدر استقبال بشود از کشتی تا فوتبال الان خوب خیلی از مدال آوران کشتی با اینکه این کشتی در سرزمین ما یک ریشه اساسی دارد مال کشورهای دیگر هستند رفته و صادر شده و رشد کرده و
ملایی: عمومی اش کردند
حجت الاسلام پناهیان: بعضی ازورزشکارانی که بومی خود ایران است کشورهای دیگر دارند کم کم به نام خودشان ثبت می کنند و توش مدال می آورند حتی اینها امور جهانی هستند هنر، یک موضوع جهانی است موسیقی زیبا باشد مثلا کسی کاری ندارد این را کی ساخته و این را ممکن است یک تقدیری بکنند از سازنده اش ولی در مقام مصرف، مصرف می کنند استفاده می کنند، بعضی ها آخه دین را می خواهند تخریب کنند می گویند این دین مال عرب هاست و این دین مال سرزمین حجاز است و یک تعابیر اینطوری به کار می برند البته برای اونها جواب های خیلی دقیق تری وجود دارد بعضی ها تحقیقاتی کردند درباره این که حضرت ابراهیم اصالتاً مال کدام منطقه از جهان هستند و تصادفا با ایران چه ارتباطی پیدا می کنند من نمی خواهم وارد اون بحث ها شوند مردم ما فرهیخته تر از این حرفها هستند شما یک واکسنی درست شود در اون طرف جهان می خواهی ببینی دانشمندش اصالتا ایرانی بوده یا نبوده هم مثلاً بالاخره علم است دیگر دین هم همینطور است البته ممکن است برخی از دستورات علمی مصارف هنری یا بعضی از ورزش ها بومی یک منطقه ای باشد و بومی هم باقی بماند دین هم ممکن است یک بخش هایی اش بومی یک منطقه باشد مثلا اونجایی که ربط پیدا می کند به فرهنگ خاص یک قوم که تازه دین هم به ما میگوید فرهنگ قومی خودتان را رعایت کنید اونجایی که خلاف دین نیست یعنی خلاف عقل بشری نیست خلاف فطرت بشری نیست خوب اینها مسائلی است که ممکن است یک استثناهایی توش باشد ولی اساساً دین یک امر جهانی است پیامبران الهی و پیامبران اولوالعزم که ما می شناسیم همه شون همینطور بودند و از طرف دیگر ممکن است پیامبرانی برای نجات یک منطقه ای مبعوث شده باشند ولی اونها هم حرف هایشان جدای از پیامبرانی که رسالت جهانی دارند نیست پس دین فی نفسه یک امر جهانی است اولیاء خدا هم جهانی هستند الان داستان ها و افسانه های تقدیر کننده از بعضی از اسطوره ها اینها جهانی هستند اولیاء خدا هم مخصوص یک مکان و مخصوص یک موقعیت و قومیت خاصی نیستند خوب این یک مسئله خیلی مهم.
آموزش داده بشود که دین یک امر جهانی است یک آئینی است که اتفاقا اگر بخواهد نظمی ایجاد کند در جهان ناچاریم این دین را معرفی جهانی کنیم چون اصلا کار دین کار بعثت انبیاء یکی از اصلی ترین کارهایشان تنظیم کننده روابط اجتماعی است و ایجاد یک جامعه خوب است حتی ایجاد یک جامعه خوب بیشتر مورد اهتمام است تا ایجاد یک فرد خوب یعنی تربیت یک فرد در این باره قبلا صحبت کردیم بُعد اجتماعی و سیاسی دین، چرا؟ من اینجا یک جمله بگویم ببینید ما افراد جامعه را وقتی نگاه می کنیم از نظر جسمی توانایی های مختلفی دارند و از نظر ذهنی توانایی های مختلفی دارند از نظر روحی ویژگی های مختلفی دارند همه در یک سطر از قدرت و توانایی برای بهره مندی از دین برخوردار نیستند در یک سطح قرار ندارند یکسان نیستند خوب بعضی ها هستند کتابخانه خودشان قرآن را می خوانند خیلی می گیرند و می روند جلو و به یک جاهای خیلی خوبی می رسند نمونه هایی از مسلمان هایی که از آلمان خارج از کشور و آمریکا با همین خواندن قرآن به جاهای عجیب و غریبی رسیدند و اوج گرفتند زیاد است بعضی ها هستند اینها برای اینکه دیندار شوند جامعه دینی لازم است جامعه دینی هوا را اینقدر بهاری می کند که اینها شکوفه می زند و درخت خشک وجودشان تر تر می شود و برگ های خیلی زیبای سبز جوانه می زد خوب چرا می گوییم که پیامبران الهی و رسول خدا خصوصا و ائمه هدی علیهم صلوات المصلین اینها خیلی دنبال ساختن جامعه بودند برای اینکه با این جامعه خوب افراد تربیت بشوند نه اینکه دونه دونه برویم آدم تربیت کنیم در قالب جامعه تربیت بشوند یعنی ساختن یک جامعه خوب حتی سیاست، که قدرت را میخواهد کنترل کند که دست نابکاران قرار نگیرد از طریق ساختن یک جامعه خوب افراد درست شوند همه افراد نمی توانند تکی درست شوند بعضی ها بله ولی این را نباید قاعده بدانیم خدا هم همچین چیزی نخواسته شما جامعه درست می کنید و حکومت دینی درست می کنید حالا در حد توان به اون سمت حرکت می کنید ممکن است حتی ما نتوانیم حکومت دینی ایده آل داشته باشیم الان خوب خیلی لوازم دارد اگر می توانستیم شاید خود حضرت الان ظهور می فرمودند مقام معظم رهبری یک سالی فرمودند ما به سوی دولت اسلامی داریم حرکت می کنیم هیچ کس مدعی نیست امام هم مدعی نبود ولی حداقل جلوی خیلی از مفاسد گرفته می شود و سوء استفاده ها و برده کشی از انسان ها که اینها را نمی خواهیم الان بهش بپردازیم، وقتی به اصطلاح جامعه درست شد یعنی یک نظمی مبتنی بر دین که یعنی عقلانیت دین تفسیر عقلانیت است چیزی جز این نیست ما ممکن است جاهایی عقلمان برسد که این امر دینی عقلانی است یک جایی ممکن است عقل ما نرسد توضیح بدهیم این امر دینی چقدر عقلانی است
ملایی: خلاصه همین است
حجت الاسلام پناهیان: ولی می دانیم این امر عقلانی و فطری و طبیعی است با طبیعت و سرشت انسان سروکار دارد، خوب ببینید برای اینکه یک نظمی در یک جامعه ایجاد بشود دین به عنوان یک عامل می آید و این جامعه را شروع می کند اصلاح کردن جهان را بخواهیم اصلاح کنیم چی؟ نیاز به یک دین جهانی داریم اون هم دین یکپارچه جهانی، برای اصلاح جهان نیاز داریم یک پیمان مشترک بین المللی و مقبول داشته باشیم پیمانی که بالاتر از قراردادهای حقوقی است و دین اون پیمان دین اون پیمان مورد توافق جهانی است که پایه های بسیار عمیقی در اعماق قلب های انسان دارد ارتباط با خدا برقرار می کند از اون طرف ارتباط با فطرت انسان دارد بالاخره هر کسی مرگ و میری دارد یک لحظه فکر می کند به مردنش با اون سرا ارتباط برقرار می کند دین می آید این پیوندهای انسان با عالم آخرت پیوند انسان با عالم معنا پیوند انسان با اولیاء خدا را برقرار می کند بالاخره دین موثرترین عامل حیات بشر است که می تواند تنظیم گری کند برای اینکه شما در جهان یک نظمی ایجاد کنید لازمه اش این است که یک میثاق بین المللی داشته باشید که اون دین است غیر از دین نمی تواند غیر از دین صرف مفهوم اخلاق نمی تواند این قدرت را داشته باشد قدرت ندارد، شما بخواهید با اخلاق جهان را آباد بکنید امکانش نیست یک ضمانت هایی در اخلاق وجود ندارد این ضمانت ها در دین هست اخلاق می تواند قلب یک عده ای از انسان ها را نرم بکند وجه مشترک بین خیلی از انسان ها باشد و یک نظام جهانی متقن نمی تواند دین این قدرت را دارد دین حکم واجب و حرام دارد دین تضمین قیامتی دارد اخلاق فقط به وجدان شما بر می گرداند کارها را زیبایی های خاص خودش هم دارد انسان های خوبی هم به سمت اخلاق می روند ولی ما که دیدیم در جهان اخلاق بشریت را از ظلم نجات نداده
ملایی: چون ضمانت نمی تواند بدهد که من همه جوانب نیاز شما را در جامعه بتوانم پاسخ بدهم
حجت الاسلام پناهیان: بله نمی تواند اون چفت و بست ها را ندارد یک خیمه ای می خواهید یک جایی بزنید این پرده ها و طناب های که به این خیمه می زنید این خیمه باید استوار باشد در طوفان و در باران ها و در سیل یک استحکامی باید داشته باشد درمجموع حالا من اینها را بعدا توضیح خواهم داد چرا محکم ترین میثاق جامعه بشری دین است نه غیر آن، نه اخلاق، نه قانون، نه اسلحه، نه ثروت، نه هیچ عامل دیگری منهای دین، دین یک میثاق جهانی است یک میثاق اجتماعی است قدرتمندتر از هر عامل دیگری، این را باید در موردش خیلی تأمل کرد که ما برای نظم جهانی و برای آرامش جهان و برای آبادانی جهان و برای تحقق همین شعارهای امانیستی و آزادی و حقوق بشر برای همین ها به یک میثاق محکم بین المللی احتیاج داریم این میثاق اگر دین نباشد شدنی نیست ما اصلا نمی خواهیم به عنوان دین دار علیه بی دینی حرف بزنیم شدنی نیست به تعبیری کارکرد گرایانه داریم نگاه می کنیم کارکرد گرایی نه به معنایی که غربی ها می گویند هر چیزی را ما کارکردش رادر تجربه فهمیدیم این را از دین قبول می کنیم به این معنا نه، به معنای حقیقی کلمه عمل گرا میخواهیم بحث بکنیم اگر اخلاق می تواند نظم جهانی را برقرار کند بفرمایید بگویید اخلاق اگر قانون می تواند کو چرا نتوانست ما آیا شعار آزادی را در جهان بدهیم آزادی در جهان مستقر خواهد شد؟ جنگ نشده و بعد مورد سوء استفاده قرارگرفته حتی اخلاقش هم همینطور است دین یک لوازمی دارد با خودش، از احکامش بگیر تا اولیاء خدا تا جهنم و بهشت تا مبدأیی که برای شما ترسیم می کند تا آن میثاق فطری و وجه مشترکی که بین انسانها هست در مجموع آدم خودش هم دیندار نباشد به دینی هم معتقد نباشد می تواند به این برسد که برای ایجاد نظم جهانی به یک میثاقی مثل میثاق بین المللی دین نیاز داریم که همه یک قبله داشته باشند این هم زوری نمی شود خدا نخواسته این زوری شود اگر میخواست خدا زوری بشود به پیامبرش می فرمود زوری اینکار را بکن نکردند اولیاء خدا این کار را نکردند امیر المومنین علی علیه السلام فرمود من از هر ابزاری برای شما استفاده کردم جز شمشیر نمی خواهم از شمشیر استفاده کنم امیر المومنین فقط از شمشیر استفاده می کرد به اضافه همه نصایح و خوبی هایی که داشت هردم می زد هر کی مزاحم و نفهم و منافق است تا همین الان حکومتش ادامه داشت با فرزندان شریفشان کسی نمی توانست مقاومت کند در مقابل اون درایت و فهم و همه خوبی هاییکه حضرت داشتند پس ما برای چطور قبلا صحبت کردیم دین می آید یک جامعه را آباد می کندو از طریق آبادانی جامعه افراد توش رشد می کنندو این مسیر تربیتی دین است در جلسات خیلی قبل تر ما این را صحبت کردیم ابعاد اجتماعی و سیاسی دین را، دین جهان را آباد می کند، ونظم جهانی ایجاد می کند غیر از عاملی مثل دین هیچ عامل دیگری نمی تواند میثاقی باشد که مبنای نظم جهانی بشود این را باید بحث کرد ازش، حالا ما این دین را چطوری جهانی کنیم ازش صحبت خواهیم کرد با زور که نیست طبیعتاً با تبلیغات اغوا گرانه هم نمی توانیم این کار را بکنیم درسته؟
ملایی: بله
حجت الاسلام پناهیان: باتعلیمات هم زیاد نمی توانیم انجام بدهیم یعنی بگوییم آقا اینقدر کتاب چاپ کنیم و توضیح بدهیم تا همه برایشان جا بیفتد نمی شود ولی واقع بینانه نیست ما الان این همه کتاب در خود کشورمان بهترین کتاب ها را توزیع کردیم لنگ هستیم در دینداری بچه هایمان و خیلی ها هم گله داریم من خودم یکی از همین متحدین همیشگی هستم که چرا ساختارهای اجتماعی ساختارهای اداری و حقوقی ما هماهنگ با دین نیست هماهنگ با تعلیم و تربیت ناب دینی نیست
ملایی: حتی یک جاهایی ساختار آموزشی ما از صفرش تا بالاترین جاهایش ایرادهایی دارد
حجت الاسلام پناهیان: با اینکه این حرف ها در کتاب های ما نوشته شده علوم تجربی هم حرف های خوبی دارند مثل روان شناسی و روان شناسی تعلیم و تربیت همین الان داریم رعایت نمی کنیم کتاب توزیع کنیم درد دوا نمی کند تبلیغات هنری رسانه ای خوب است اینها همه لازم است حالا کتاب هم که رسانه ای بگوییم فایده ندارد نه اینها کفایت نمی کند یک عاملی مهمتر از هر عامل دیگری می تواند موثر باشد برای انتقال این دین به جهان که هفته گذشته از شهید بهشتی یادی کردیم ساختن یک جامعه نمونه و نشان دادن به مردم جهان بگوییم این دین جهانی که می آید لیظهروا علی الدین کله ببینید چه رساله جهانی داریم اگر مدعی هستیم دین برتر هست اصلا دین برتر منیت نمی خواهیم ایجاد کنیم و تفاخر نمی خواهیم داشته باشیم
ملایی: قصه اصلا این نیست
حجت الاسلام پناهیان: یک کسی به جایی برسد که موتوری بسازد به جای بنزین از آب استفاده کند این واقعا محدود نمی ماند یک جا خدمت به بشریت است در پزشکی و موضوعات دیگر ما باید به این برسیم و به این توجه کنیم و در این باره گفتگو کنیم برای ایجاد یک نظم جهانی به یک میثاق بین المللی احتیاج داریم بعد برویم ببینیم میثاق بین المللی به نام دین، غیر از دین نمی شود بعد بیاییم چیکار کنیم؟ بگوییم این دین خودمان را چطوری جهانی کنیم این جا بود که به محضر اباعبدالله الحسین علیه السلام رسیدیم می گویم با کتابخانه فقط نمی شود خود جامعه را هم بخواهی بسازی آخه چطوری، اربعین بهترین جامعه است بهتر از جامعه ما خود ما الان هنوز به اربعین هنوز نرسیدیم ما الان میخواهیم یک جامعه ایده آل دینی معرفی کنیم به جهانیان فقط اون قطعه اربعین را می توانیم نشان بدهیم برای ایستگاه صلواتی های دوران دفاع مقدس و جانبازی ها و از خود گذشتگی های دوران دفاع مقدس را می توانیم مردم می گویند در بحران معمولا همه اینقدر آدم های خوبی می شوند
ملایی: یک جور تعبیر دیگر یک بُعد میهنی و ملی و وطن خواهی داشت
حجت الاسلام پناهیان: مثلا در سیل و زلزله یکدفعه همدلی ایجاد می شود در زمین صاف یک میهمانی بزرگ بیست میلیونی صدها میلیون پرس غذا با محبت نقل و انتقال می شود چه آرامشی چه نظمی و چه همدلی این قطعه را ما باید توسعه بدهیم ما با جمهوری اسلامی امنیت را الحمدلله در درجه فوق العاده ای نه برای خودمان بلکه برای منطقه فراهم کردیم و خیلی اتفاق های دیگر و این هنوز به اون سطح مطلوب نرسیدیم حتی برای جامعه خودمان اربعین را نشان بدهیم که این اسلام خواهان دنبال چی هستند دنبال این هستندکه یک روزی زندگی کنیم اینجاست که به اربعین می رسیم و به اباعبدالله الحسین میرسیم نقش امامت در اندازه های خاص امام مظلوم و مقتول و شهید عزیز ولی بعد باید این را توسعه بدهیم بیاییم در نقش امام زمان ارواحناه له الفداء که حکومت می کند و دیگر مظلوم هم نیست
ملایی: بُعد اقتداری ولی خدا
حجت الاسلام پناهیان: بله امام مقتدر است همین اتفاقی که در دوره امام حسین افتاده همین اتفاق در دوره امام زمان می افتد برای کل جهان و برای کل زندگی این خط توضیح ماست، برای جهانی سازی این دین، این را هیچ کس باهاش مخالف نیست اینرا اصلا توش تحمیل نیست و این توش اختلاف نظر نیست هرکسی یک نظری دارد و هر کسی می خواهد یک دینی داشته باشد یک دینی شما دارید توش مهربانی بد است این زیبایی مهربانی اربعین انسان ها سر این اختلاف نظر دارند یعنی می شود همچین چیزی؟
ملایی: با این تعریف از دین هیچ کس هیچ مشکلی ندارد
حجت الاسلام پناهیان: عزت مندی و عزت خواهی و عزت طلبی اباعبدالله الحسین در کدام دین بد است؟ این اتحاد و همدلی کی بدش می آید؟ نه آقا بگذار نظرات مختلف باشد نظر مختلف می گوید چی؟ اتحاد و همدلی نباشد جنگ باشد؟ یک دینی هم داریم ما اون دین ها را می خواهیم نابود کنیم اون دین هایی که می گویند جنگ بگذار باشد با اون مخالف هستیم اصلاً این دینی که یک دفعه ای شما در اربعین می بینی آقای دکتر متخصص آقای استاد دانشگاه همانطوردارد راه می رود هم سطح واقعا یک مامور شهرداری است که فقط جارو می کرده در زندگی اش حالا ول کرده شغلش را اومده اینها یکسان هستند ارزش انسانی افراد دیده می شود چقدر با شکوه و زیباست همه فیلم سینماییهای جهان زیباست در حالی که اون توانمندی هایش قابل احترام است آقای دکتر متخصص و مفید
ملایی: چه بسا اونجا این توانمندی را خرج اون کند
حجت الاسلام پناهیان: بله همین کار هم می کنند اونجا متخصصین یک جایی درمانگاهی دارند عمودش را یادم نیست بگویم رفتم پیششان به موکب دارها گفتم یک مستند از اینجا تهیه کنید خودشان هم ساک ساک دارو هم می برند با کامیون خودشان اونجا نسخه می نویسند بعضی از عراقی ها از اطراف می شناسند می آیند اونجا گفتم یک مستندی بسازید و اینها را معرفی کنید گفتند نمی گذارد آقای دکتر اصلا اجازه نمی دهد که ما اینهارابخواهیم معرفی کنیم باید همینطوری این زندگی زیباست کی سرش اختلاف نظر دارد
ملایی: کسی که یک بسته دستمال کاغذی تمام سرمایه اش است این را یک عراقی این را یکی گفت به ما شعار نیست همین راداشت و همین را می آورد تا اونی که میلیاردها هر چی
حجت الاسلام پناهیان: بله، پس ما یک میثاق جهانی محکمی نیاز داریم که نظم جهانی را برقرار کند این میثاق جز دین نمی تواند باشد این دین را چطوری می توانیم منتقل کنیم؟ با ارائه یک جامعه نمونه این جامعه نمونه اربعین اباعبدالله الحسین است از اینجا شروع کنید ببینید این که مقام معظم رهبری یک سالی فرمودند که اربعین حالا عبارتش شبیه به این است می آورم عبارت ایشان را اربعین طلیعه تمدن نوین اسلامی است تمدن اربعین خیلی حرف بزرگی است اربعین یک مراسم ساده نگیریم باشه اگر مراسم ساده ای است تو می خواهی ثواب ببری امسال نمیخواهد این ثواب را ببری برود نبال کار و زندگی ات چه بسا اون کاری که می خواهی بکنی ثوابش بیشتر باشد من کاری ندارم به کسانیکه برایشان واجب است بمانند و وظایفشان را انجام بدهند برای شخصشان و خانواده و کشورشان و برای شغل اداری شان و شغل نظامی شان و یا مرزدار است و یا هر مسئولیت دیگری دارد اون به جای خودش محفوظ غیر از اون کسی می رود اربعین مشارکت می کند در مقدمه سازی برای یک تمدن عظیم اسلامی برای جهانی شدن اسلام، ما اگر هنر داشتیم اسلام را جهانی کنیم تا حالا کرده بودیم نه هنرش را داریم نه بودجه اش را داریم و نه زبان و ادبیاتش را رعایت می کنیم باید برای جهانی سازی این دین که موجب آزادی جهان باشد یک زبان بین المللی انتخاب کرد و برجسته ترین زبان بین المللی اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام است که فقط زبان گفتار نیست زبانی است که باهمه ابناء بشر می تواند ارتباط برقرار کند ما هنوز یک مستند فوق العاده قوی ندیدیم البته بنده ندیدم چون خودم در ایام اربعین درگیر اربعین هستم شاید هم باشد من جسارت نکنم که این را در آفریقا نشان بدهید اون رهبر عزیز نیجریه شیخ زکزاکی
ملایی: همین الان اومده بود در ذهنم
حجت الاسلام پناهیان: چیکار کرد یک الگو برداری از اربعین کرد این را اومد اونجا نه فقط یک تظاهرات ساده اون حس را منتقل کرد ایشان
ملایی: اون حرکت را همانطوری آفرید اونجا
حجت الاسلام پناهیان: چطور چقدر مرید امام حسین اضافه شد این یعنی زبان بین المللی کتاب نخوانده بود اونجا اومدند سر کباب نشستند کباب حالا موکب مثلاً به تعبیری ما انواع و اقسام انسانها داریم انواع و اقسام مرام ها و افکار داریم مگر می شود با همه نشست بحث نظری و کتابخانه ای و فیلسوفانه مطرح کرد با همه می شود مگر بحث کلامی کرد نه به عمل کار بر آید خوب اینجا عملاً تجلی پیدا کرده اون نظم، چرا کمترین نیروی پلیس توی اربعین به کار برده می شود برای نظم بین زائران همچین حرف خنده داری کسی بزند پلیس اومده نظم برقرار کند اینجا دعوا نمی شود که شما بخواهید نظم برقرار کنید.
ملایی: محل ورود نیروی پلیس
حجت الاسلام پناهیان: مگر اینکه باشد برای امنیت این محیط را فراهم کند ممکن است یکی دو تا هم قاضی قوه قضائیه حضور فعالانه دارد آقا اونجا دعوا نمی شود اونها همه از شکایتهای خودشان صرف نظرمی کنند و اونجا همه همدیگر را می بخشند شما خودتان هم می توانید مرخصی بروید هرجای دیگر بحث ایران و عراقش نیست
ملایی: به عبارت دیگر هر چه هست هنجار است نا هنجاری نیست
حجت الاسلام پناهیان: یامثلا مجلس شورای اسلامی بخواهد قوانین ویژه ای برای اربعین که نظم اربعین را برقرار کند تصویب کند آقا نه قوانین خاصی عراقی ها اینکار را کردند اینجا با محبت کار پیش می رود نه با قانون، قانون بیاید دو تا وحشی را کنترل کند که مبادا به هم بپرند اینطوری نیست اونجا اگر رقابت هست رقابت در فداکاری هست رقابت در این است که بیا موکب من غذا بخور گریه می کند اگر از موکبش رد شوی و غذایش را نخوری اینها حرف های عمیق است و ساده نیست فیلسوفان و اندیشمندان علوم اجتماعی و اندیشمندان موضوع تمدن و اندیشمندان حتی علوم سیاسی و اندیشمندان حقوقی باید بیایند اربعین را به عنوان یک سبک زندگی نگاه کنند من باور کنید می بینم بچه مذهبی هایی که به همین حرفها می خندند مذهبی است می گوید آقا اونجا یک روضه است دیگر چرا اینقدر توسعه می دهی این روضه را مردم هم در روضه کنار همدیگر هستند و طبیعتا مهربان هستند زندگی که این نیست زندگی قانون خاص خودش را دارد
ملایی: یعنی بقیه اش را من توضیح بدهم
حجت الاسلام پناهیان: انسان که اساساً موجود وحشی است رام شدنی نیست و بعد برای این موجود وحشی اهل رقابت توأم با عداوت و همراه با حسادت که نمی شود به سبک اربعین طرح زندگی ریخت به نظم در نمی آید تو داری شلوغش می کنی اینطوری برخورد می کنند با اینکه بچه مذهبی است و به امام حسین هم اعتقاد دارد مهمترین امری که دیشب در دانشگاه هنر عرض می کردم مهمترین امری که مردم نمی توانند بهش ایمان پیدا کنند از سخنان پیامبران این است که پیامبران می فرمودند با این روش ما می توانیم شما را آباد کنیم اونها می گفتند نمی شود خدا را راحت باور می کنند مردم معاد را راحت باور می کنند نبوت این پیامبر را باور می کنند چی را دیگر باور کنیم احکام الهی را انجام ندهی خدا می برتت دوزخ این را هم باور می کنند و اجرا هم می کنند نماز سروقتش ترک نمی شود یک چیزی رادر تاریخ اسلام نشان دادند و سخت باور می کنند و باور نمی کنند که پیامبر می فرمود من با این دین جامعه تون را آباد و آزاد می کنم نمی شود اینجا بود که بیت المال را نا مساوی تقسیم کردند گفتند عقل ما بهتر از دین می رسد بعد امیر المومنین برگشتند برگرداندن بیت المال رامساوی تقسیم کردند گفتند یا علی دیدی موفق نشدی در حکومت بیت المال بعضی ازدوستان حضرت گفتند و در حکومت هم حضرت را جمع کردند بعد از شهادتشان این یعنی باورشان نمی شود همین الان خیلی ها این را باور نمی کنند که می تواند یک تمدنی مبتنی بر سبک زندگی اربعینی و نگاه اربعینی وجود داشته باشد
ملایی: پس ما یک رفت و برگشت داشتیم بین دین به عنوان یک میثاق قوی بین المللی و تنها عامل برای نظم دادن به جهان اینطوری بهش نگاه کنیم فراتر از سیاسی بودن برای یک جامعه سیاست به معنای تنظیم روابط بین الملل و تنظیم یک جهان آزاد، یک جهان آباد، دین فقط می تواند این کار را بکند این یک بحث، بحثی که باید این را موردش صحبت کنیم جلسات بعد، بعد ببینیم نوجوان اگر دین اینطوری بهش معرفی شود چقدر عالی است و چقدر احساس غرور و افتخار می کند و چقدر روحیه پیدا می کند این آیات قرآن است که بعضی از این آیات را آوردم قرائت می کنم خدمت بینندگان عزیز بعد از این مرحله چی؟ این دین را چطوری منتقل کنیم روی هر دو تا موضوع باید صحبت کنیم ولی هر بار هم این را یادآوری می کنیم بهترین راه اربعین اباعبدالله الحسین است ساده نگیریم به همین دلیل ما بین اربعین و ظهور آقا امام زمان ارتباط برقرار می کنیم نه ظهور حادثه ای می گوید در روایات ظهور کجا نوشته که اربعین بیست ملیونی تشکیل می شود بعضی ها اینقدر متحجر هستند سطحی نگر و اخباری مسلک فکر تعطیل نوشته باشد شما باید یک فکر هم داری یا نه بالاخره ما خیلی واضح است برایمان بگذارید من چند تا آیه قرآن بخوانم که این آیاتی که قرائت می کنم جهانی بودن دین را نشان می دهد که یک برکتی نوری از قرآن بگیریم
حجت الاسلام پناهیان: یعنی ناظر به مقدمه اول، و ما ارسلناک الا کافۀً للناس ما شما را نفرستادیم مگر برای همه مردم، پس الان دین در توسعه خودش پیشرفت خودش در جهان متوقف است باید علتش را پیدا کنیم در این زمینه شهید صدر راههایی را پیشنهاد می دهد من عرض خواهم کرد شهید سید محمد باقر صدر علامه نابغه تاریخ اسلام، بشیراً و نذیرا و لکن اکثر الناس لا یعلمون بشیر ونذیر قرار دادیم برای همه مردم ولی اکثر مردم این را نمی دانند توجه ندارند من می خواهم عرض کنم الان اکثر مسلمانها هم توجه ندارند یا مثلا می فرماید: تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا (فرقان، 1) چطوری ترجمه کنیم شما عربی آشنایید
ملایی: تبارک الذی یعنی مرحبا
حجت الاسلام پناهیان: خیلی خودمانی بیاییم ترجمه کنیم یعنی باریک الله به اون خدایی که
ملایی: همان من جرات نکردم من مرحبا را
حجت الاسلام پناهیان: خواستم شما یک کمی بیایید جلو تا من بتوانم
ملایی: گردن من می خواستید بگذارید
حجت الاسلام پناهیان: تبارک الذی پر برکت است کار آن خدایی که
ملایی: راضی هستیم
حجت الاسلام پناهیان: بله فرقان را نازل کرد بر عبد خودش لیکون للعالمین نذیرا برای عالمین نذیر بود این یکی از علما و اوتاد داشت از دنیا می رفت گریه می کرد از خوبان بود حالا مرحوم کمره ای یا اسم مرحوم دقیق یادم نیست کسی که پیشش بود می گفت چرا گریه می کنی می گفت جواب خدا را چی بدهم متاثر و ناراحت گفتم چرا شما که دیگر زندگی تان خوب بوده دیگر اون نام مناطقی از جهان را می برد اسمش را که من برای اینکه تبدیل به طنز نشود نمی گویم الان و می فرمود که اونجا اگر به من روز قیامت خدا از من بپرسد که چرا اونها مسلمان نشدند پس تو چیکار می کردی اینجا من چی بگویم یعنی جدی گرفته بود این حرفها را یا می فرماید قل یا ایها الناس انی رسول الله الیکم جمیعا ای مردم من به سوی همه شما آمده ام تا برسیم به اونجایی که هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون که باز این در قرآن کریم تکرار شده خیلی ما باید تاکید کنیم و بعد یک مسلمان آرامش پیدا نکند نشسته اینجا با خیال خودش ما مسلمان ها ما مسلمانها پس چیکاره ای تو دین چرا جهانی نشد؟ واقعا ما مقصر هستیم حالا ما باید بنشینیم محاسبه کنیم دقیق ببینیم چقدر برنامه سمت خدا مقصر است ما می توانیم مقدار تاثیر خودمان مثبتش را ببینیم نیمه پر لیوان را ولی یک وقتی هم به اون نیمه خالی لیوان نگاه کنیم چه اشکالی دارد
ملایی: اصلا درستش هم همین است هر کسی از خودش شروع کند
حجت الاسلام پناهیان: مثلا ما شروع کنیم از حوزه علمیه
ملایی: چقدر مبلغ تربیت کرد یا چقدر ابزارش را فراهم کرد
حجت الاسلام پناهیان: من تو عمرم شاید کم شده باشد خواب امام زمان را مکاشفه امام زمان و این حرفها نقل کرده باشم ولی الان می خواهم یک بار این اشتباه را بکنم کسی حالا توی عالم رؤیا یا چطوری حضرت را دیده بوده حالا جزئیاتش هم من نمی گویم نمی خواهم بهش استناد کنم از بس آدم قاطی می کند به خاطر این محدودیت هایی که ماایجاد کردیم که حضرت آرزو کرده بودند ای کاش طلبه ها با زبان های مختلف جهانی آشنا بودند خوب این خواب و رویا نمیخواهد و مکاشفه نمی خواهد معلوم است
ملایی: ضرورتش معلوم است
حجت الاسلام پناهیان: ولی آدم وقتی که توی یک جریان حالا مکاشفه ای از یک آدم حسابی یا خواب و رویای صادقه ای از یک آدم حسابی می شنود یک دفعه ای تنش می لرزد که ما این رسالت جهانی که داریم حالا البته من انشاء الله توضیح خواهم داد که برویم به مردم بگوییم اگر مسیحی هستی بیا عوض کن دینت را اگر آتئیس هستی حتما بیا مسلمان شو نه اینطوری نیست پیامبر اکرم هم این کار را نکردند مرحله به مرحله چه اقداماتی باید انجام بدهیم چه گفتگوهایی باید انجام بدهیم
ملایی: شما می فرمایید زبان های خارجی من میگم بعضی از ما طلبه ها زبان فارسی خودمانی را برای دین درست یاد بگیریم حالا خیلی خوب برویم محضر قرآن حاج آقا؟
حجت الاسلام پناهیان: بله
ملایی: بینندگان و شنوندگان برنامه سمت خدا چه شمایی که به صورت زنده یا باز پخش برنامه را می شنوید گاهی یک چیزهایی زیر نویس می شود برایتان زحمت دوستان هست به صورت لحظه ای اون زیر نویس ها را ملاحظه کنید یکی از نکاتی برای شما احتمالا زیر نویس شد بارها و احتمالا هم دوباره بشود این که دهه هشتادی ها و نودی ها می توانید در طرح بی نهایت شو عضو شوید حامیان مختلفی دارد شما می توانید بروید عضو این شماره پیامک بدهید و پیامک عضویت می آید بی نهایت شو عدد 5 را ارسال کنید به 1000888 انشاالله بروید در این طرح لذت معنوی ببرید آموزش هایی هست و قصه هایی دارد. 137 صفحه قرآن کریم تلاوت خواهد شد سوره مبارکه انعام آیات 74 تا عرض کنم خدمت شما 81 پیری دارد عارض می شود عددها را جابجا می بینم بفرمایید انشاالله محضر قرآن باشیم.
( قرآن کریم صفحه 137 آیات 74تا 81)
ملایی: اللهم صل علی محمدو آل محمد و عجل فرجهم ثواب تلاوت آیات امروز تقدیم به ارباب بی کفن اباعبدالله الحسین که دوشنبه هایمان به نام ا و و برادر عزیزش امام حسن هستش یکی دو دقیقه پایانی و حاج آقای حجت الاسلام پناهیان عزیز
حجت الاسلام پناهیان: بله من دو تا نکته را عرض کنم دو تا نکته بسیار مهم برای جهانی سازی این دین عزیز که یک دین فطری است و یک دین انسانی است و رعایت حال همه انسانهای جهان راکرده و پیش بینی اش هم از اول این بوده که جهانی شود آیا لازم است اول همه افراد جامعه ما دیندار شوند و متقاعد شوند به دین و بعد برویم سراغ جهان؟ نه، ممکن است یک عده ای در کشور ما این دین را باهاش ارتباط برقرار نکنند یا تقصیر ماست که سوء تفاهم ایجاد کردیم یا نه گره های خودشان است دین نباید متوقف شود شما ممکن است در اینجا خریدار نداشته باشید ولی حرفت در جهان خریدار داشته باشد
ملایی: این پیش شرط را ندارید ولی باید توقف شود اما اینکه الان پیام های همین دین را پیام های انقلاب اسلامی از یمن تا لبنان بعضی ها اینقدردقیق گرفته اند که الان جوان های ما بعضا بروند پیششان درس بگیرند یا پیام های اربعین را بعضی ازاندیشمندان جهان یک جوری دریافت کردند که خیلی از اندیشمندان ما باید بروند پیششان درس بگیرند اونها اندیشمندانه دارند تحلیل می کنند اربعین را خیلی عمیق تر از آدم هاییکه اینجا هستند پس ما نباید بگوییم اول جامعه خودمان را پر و تکمیل دینی کنیم و بادین مرتبط کنیم این یک نکته، نکته بعدی این که اصلا ما اگر زبان دنیا را برای انتقال دین متوجه بشویم تازه برخی از مشکلات ایران حل خواهد شد خیلی از مشکلاتی که ما در کشورمان داریم سر این است که ما زبان جهانی و بین المللی و انسانی و فطری را اتخاذ نکردیم برای معرفی دین شما وقتی که بامردم فرانسه و جاهای مختلف دنیا آفریقا از دین صحبت کنید تازه متوجه می شوی چطوری باید از دین صحبت کنی اون شیوه صحبت برای مردم جامعه خودمان هم به درد می خورد
حجت الاسلام پناهیان: این دو تا نکته ای که فرمودید خودش پنج تا جلسه است حاج آقا خیلی هم مهم است هفته آینده با اینها شروع کنیم اینها گره می زند مخصوصا این دومی تشکر می کنم از شما خیر دنیا و آخرت ببینید الهی ممنون و متشکرم از شما و همکاران خوبم در برنامه سمت خدا ومنهم از فردا و چهار شنبه و پنج شنبه مثل شما می شوم مخاطب برنامه و اینجا آقای نجم الدین شریعتی می شوند مخاطب شما باشید و باشیم تا سلامی دوباره خدا نگهدار