اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-04-28-حجت الاسلام عاملی - آداب مکتب حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم زمین کربلا تب دارد آیا یا تو تب داری؟ دل زینب فدایت پا برون ازخیمه نگذار بخوان در نیمه شب هایم الهی یا تؤدبنی بگو صد بار دیگر رب خلصنا من الناری. قل و زنجیر بر گردن چهل منزل بیا با من که فردا باز فردا یوسف تنهای بازاری تو تب دار ابوالفضلی که سقا بود و عطشان بود تو بیمار حسینی راست می گویند بیماری تو را هر روز عاشوراست یا سبوح یا قدوس ملائک بر سر سجاده ات جمع اند بسیاری الهی یا الهی سیدی ربی و مولایی و یا سبحانک اللهم خلصنا من الناری

سلام می کنم به امام سجاد سلام می کنم به همه شما که امروز عزادار حضرت هستید عزاداری هایتان قبول باشد انشاء الله خوشحالیم که در آخرین روز هفته در این پنج شنبه با سمت خدا مهمان شما هستیم و در کنار شما ممنون و متشکرم از لطف و عنایت همه تون پیام های پر مهر شما به ما می رسد انشاء الله که دعای پر مهر حضرت بدرقه راهتان و شامل حالتان شود و ممنون و متشکرم از حضور گرم حاج آقای حجت الاسلام عاملی که امروز هم برنامه مون مزین به حضور ایشان است سلامٌ علیکم و رحمت الله عزاداری ها قبول خیلی خوش آمدید.
حجت الاسلام عاملی: وعلیکم السلام و رحمت الله محضر عزیزان خودم بهترین ها را از خدای متعال می خواهم سلام و ادب و دعا و احترام دارم آرزوی موفقیت های بزرگ و توشه های بزرگ برای ابدیت و رضوان من الله الاکبر و مخصوصا این که آنچه که جمع کردند در دهه انشاء الله مواظب باشند اینها را به مقصد برسانند چون به مقصد برسد خدا مشتری است من جاء بالحسنه ولو عشر امثالها حیف است عنایاتی که شده در دهه در مجالس عزاداری اون را ما ساده از دست بدهیم امروز شایسته است که عرض ادب کنیم ساحت قدسی حضرت امام سجاد این امام همام امامی که همه عاجز هستیم از شخصیت معنوی ایشان صحبت بکنیم و از عرفان ایشان صحبت بکنیم و از ساحت ایشان صحبت بکنیم و از بی قراری ایشان صحبت کنیم و از اشک چشم هایش در عزای پدر صحبت بکنیم و از تحملش در حادثه کربلا صحبت بکنیم یک عالم حرف است
شریعتی:  از خطبه حماسی او در کاخ یزید
حجت الاسلام عاملی:  بله فصاحتی که این بزرگواردارد و حالا بحثی که میخواهیم شروع کنیم بحث ما در آداب عزاداری است منتهی در اول بحث مان یک عرض ادبی به عنوان توسل که با حضرت برویم به  درگاه خدا شایسته است که همچین عرض ادبی را داشته باشیم.
شریعتی:  خدا انشاء الله خیرتان بدهد و انشاء الله که نصیب من و دوستان مان بشود این زیارت بقیع نورانی و زیارت مزار غریبانه امام سجاد علیه الصلات و السلام و ائمه بقیع ما هفته گذشته به مقدمه بحث مان رسیدیم از آداب عزاداری گفتید و اینکه ما نباید نسبت به دنیای پیرامون مان بی تفاوت باشیم این درسی است که سید الشهداء به همه ما داده رسیدیم به هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة و نقطه گذاشتیم و امروز ادامه فرمایشات شما را خواهیم شنید.
حجت الاسلام عاملی:  بحث ما در این بود که این همه تاکید برای عزاداری که حتی والی جنگ بکند و روضه را اقامه بکند این که حضرات معصومین عزاداری هایی که کردند واقعا استثنایی است این چه سری دارد رسول خدا اومده این همه روضه اقامه کرده است برای سید الشهداء چون حضرت ختمی مرتبت حرف شخصی ندارد وَ ما يَنطِق‌ُ عَن‌ِ الهَوي‌ ؛  إِن‌ هُوَ إِلاّ وَحي‌ٌ يُوحي‌ (نجم، 3) هم در قول است و هم در عمل است این برای این نبوده است که چون فرزندش هست این رابطه رابطه فامیلی است بعضی ها می گویند اهل بیت فامیل پیغمبر هستند قاطی دین نکنیم اینها اصلا حرف های بی ربط است چون پیغمبر ما اون محبتی که به اهل بیتش داشت گاهی مورد عنایت قرار میگرفت می فرمود ان الله امرنی به این امر خداست و دستور خداست با اون احترامی که به حضرت زهرا داشت دستور خدا بود احترامی که به امام حسین داشت تا متولد شد گفت حسین را بیاورید اول کاری که کرد دستش گرفت طفل را و همه منتظرهستند حضرت الان چه کنیه ای می خواهد بدهد چون ادبیات اون زمان عرب این بود که بدون کنیه کسی را صدا نمی زدند ولو طفل بود همه منتظر بودند ببینید چه کنیه ای انتخاب می کند دیدند آقا رسول الله شروع کرد سه بار گرفت گریه کرد گریه کرد گفت عزیزٌ علی یا ابا عبدالله چه صحنه ای را دید گفت برای من سخت است کربلا را دید گفت سخته کوفه را دید گفت سخت است یا شام را دید گفت سخت است اون وقت کلمه اباعبدالله اولین بار از زبان پیغمبر جاری شد وقتی خواست کنیه انتخاب کند از ماده عبودیت انتخاب کرد یعنی عبادت امت یک طرف عبادت حسین یک طرف، وقتی سعی مسلم را نوشته شارع می آید می رسد به روایات مفصلی که می گوید اطاعت از حاکم جائر واجب است می گوید من متحیر هستم این روایات را بپذیرم یا سیره حسین را بپذیرم که رسول خداگفته حسین انی و انامن حسین این هم باز روایات اهل سنت است.
ببینید با یک حرکت تمام این تعریف را زد خراب کرد اگر این تعریف جا بیفتد دیگر از اسلام چیزی نمی ماند ما باید با برهان و استدلال برویم سراغ کربلا کورکورانه مرو در کربلا، تا نیفتی چون حسین اندر بلا آقای مهندسی می فرمود همچنان که امام حسین نیفتاده تو هم نیفتی اینطوری معنا می کرد کورکورانه اهل کوفه کورکورانه با احساسات رفتند اونجا شما اونطوری نروید که حضرت سید الشهدا کاری کرد که حجت دست خدا باشد و لله الحجۀ البالغه وقتی در میدان می گوید انا احب من غیر اول این معنی اش را چی چی را می خواهد تغییر بدهد این را خوب متوجه می شوی و بعد عزاداری را شروع می کنی اون وقت عزاداری و اشک چشم مزه می دهد اون وقت بروی کربلا می شوی مست ازا ینکه امام حسین چیکار کرده است.
شریعتی:  و اون عزاداری است که تو را حرکت و رشد می دهد.
حجت الاسلام عاملی:  این که بگویم این مسئله، مسئلۀ فامیلی بوده است اینها نیست خیلی مسئله بالاتر است، حالا ما اینجا نشستیم آقا رسول الله اولین روضه را خواند یک روضه هم خوانده است آخرین لحظه که می خواست از دنیا برود امام حسین روی سینه اش بود امیر المومنین خواست بردارد گفت دست نزن حسن و حسین روی سینه اش بود گفت دست نزن می دانید که محتضر مثل کوه است برای محتضر سنگین است گفت دست نزن بعداز من اینها مصیبت را می بینند باز صحبت صحبت مصیبت در روضه است در بغلش نشسته عرق مرگ ازجبین مبارکش می ریزد اما باز روضه را شروع کرد گفت سنت پیغمبر است باز سنت اگر ما به صورت تبعیضی برخورد کنیم دیگر با سنت عمل نکردیم و به هوا و هوس عمل کردیم نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ (نساء، 150) در قران با رسول خدا سنتش هم هست چون اینها از هم جدا نمی شوند خودش گفت نه یفترقا اهل بیت از قران جدا نمی شود پیغمبر از قرآن جدا نمی شود پیغمبر ما قرآن عینی است قران هم رسول خدای کتبی است از خانمش پرسیدند اخلاق پیغمبر چطوری بود گفت کان خلقه القرآن اون وقت رسول خدا در اون لحظه که بالاخره در بغلش نشسته است رسول خدا میخواهد برای امام حسین باز روضه را شروع می کند یعنی این قدر متاثر است از شرایطی که پیدا شده است برای سید الشهدا اونجا روضه ای که می خواهد بخواند بین این دو تا هم اینقدر روضه خوانده در کوچه می گرفت روضه می خواند حالا من روضه هایش را می خواهم بخوانم صحبتم این است که تبعیض در سنت درست نیست سنت پیغمبر گزینشی باشد اهانت به پیغمبر است خدا می گوید که با سنت پیغمبر مخالفت بکنید فتنه مفصل جامعه را می گیرد.
شریعتی: همه را با هم ببینید و با هم بگیرید  
حجت الاسلام عاملی:   فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ  (نور، 63) پیغمبر گریه کرده شما گریه کنید پیغمبر گریه کرده شما گریه کنید پیغمبر بر حسین عزاداری کرده کل عالم اسلام بر حسین عزاداری کند چون پیغمبر عزاداری کرده، حالا آخرین روضه هم که خواند در اون لحظه اینش عجیب است رفت روضه شام خواند اونهایی که به این بحث گوش می دهند دو تا کتاب معرفی می کنند این دو تا کتاب خانه شون باشد خوب است یکی فوائد المشاهد شیخ جعفر شوشتری رحمت الله است یک عالم دینی طلبه پای درس شیخ جعفر  تماماً نشسته ضبط که نبوده با سرعت منبرهایش را نوشته منبرهایش اخلاقی است خیلی خیلی موثر است واقعا چنگ می اندازد در دل آدم درون آدم
شریعتی:  یک مواعظ هم دارد
حجت الاسلام عاملی:  فوائد المشاهد ظاهرا همین باشد
شریعتی:  خیلی کتاب خوبی است
حجت الاسلام عاملی: آخرش روضه دارد که روضه هایش خیلی خوب است یک چهارده مجلس هم دارد در چهارده روز محرم خوانده اون هم تماماً روضه است اون هم خیلی خلوت خانه ای باشد انسان در را ببندد و اون را بخواند و گریه کند البته شما خیال می کنید در خلوت هستید ما یک مداح بسیار بسیار خالصی داریم الان شاید نود سالش است خیلی خالص ایشان می گوید عادت من این است که در را می بندم تنهایی روضه می خوانم برای امام حسین دلم را خالی می کنم تادلم را خالی نکنم آرام نمی گیرم میگوید یک شبی که مفصل حال داشتم گریه کردم در خواب دیدم که من دارم برای امام حسین روضه می خوانم اما کنار من حضرت زهرا نشسته های های گریه می کند مرحوم نهاوندی می گوید سر منبر دیدم منبر بودم منبر امام حسین دیدم یکی از دوستان که من باهاش یک خورده حسابی داشتم وارد شد خواستم یک تعریضی بهشون کنم خودم را حفظ کنم باز خواستم یک تعریضی بهش بزنم آخر سر بالاخره شیطان ما را غلبه کرد و یک تعریضی زدیم می گوید شب در خواب حضرت زهرا تشریف آوردند گفتن چرا ما را از روضه فرزندم مجلس روضه فرزندم حسین بیرون کردی آقای گلپایگانی خدا رحمتش کند همیشه می گفت روضه معصومین در محضر معصومین است اتاقش هم که باز می شد به حسینیه اونجا در روضه بلند می شد دررختخواب بود خیلی مودب با لباس رسمی می نشست که روضه معصومین در محضر معصومین است اصلا روایت داریم که روضه که شروع می شود پر می شود مجلس از ملائکه مقربین نه ملائکه ساده حضرت به اون شاعر که شعرش را خواند گفت که پر شد الان ملائکه مقربین اینجا و اون مقداری که ملائکه گریه می کنند مثل ما گریه کردند و بیشتر از ما و ما بکاء علینا من الملائکۀ اکثر به مقداری که ملائکه بر ما گریه می کنند بیشتر است از اون مقداری که روی زمین دارند بر ما گریه می کنند در روایت هست که ملک الموت به کسی که در عزای حسین گریسته عرق است قلبش از مادر نسبت به فرزند عرق است رقیق تر است و مرحوم شیخ جعفر شوشتری می گوید که وقتی می آید جانش را بگیرد إنّ مَلَكَ المَوتِ لَيَقِفُ مِن المؤمنِ عِندَ مَوتِهِ مَوقِفَ العَبدِ  عبد چطور در برابر مولایش می ایستد می دانید که خیلی هولناک است و ملک الموت است اینقدر احترام دارد چون این برای حسین گریسته است در عزای امام حسین گریسته است
 شریعتی:  این هم معجزه اشک است
حجت الاسلام عاملی:  اونقدر اسرار هست در این اشک، ما  اجدادی یک منبری داریم که اجداد قرن به قرن روش منبر رفته اند الان هم این راداریم شاید برای بعضی ها استبعاد باشد گاهی در اون اتاقی که فقط این منبر هست و کسی هم نیست صدای ناله بلند می شد یک اسراری دارد صحبتم این جمله است که خدا در حدیث قدسی تسلی داده به حضرت زهرا که جعلت هذا ...این یک چیز ساده ای نیست تمام کتاب های آسمانی یعنی اراده تشریعی خدا همه جمع شده در قلب امام حسین، چی بگویم اینجا یعنی تمام اسرار جمع شده چون شما دنبال اسرار می خواهید بروید فقط کتاب خدا قُلْ أَنْزَلَهُالَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ (فرقان، 6) عجب آیه ای!! قُلْ أَنْزَلَهُالَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ چرا خدا نگفت این را نازل کرده خالق انسان ها اینها را نازل کرده رازق انسان ها این رانازل کرده اونی که علیم است و سریع است و بصیر نه اینها نیست به قرآن که می رسد می گوید قُلْ أَنْزَلَهُالَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ (فرقان، 6) می گوید میخواهید سراغ اسرار بروید بروید قرآن واقعا همینطور است حقیقت قرآن بین الدفعتین نیست و انه یمن الکتاب لدینا و علی الحکیم اینطوری نیست قرآن ما سر گرفتیم این نمادی از راحتی خداست خدا حرف زده است گاهی من آیات دو تا آیه را کنار هم می گذارم می گویم استغفر الله نعوذ بالله اگر ما باشیم چطور از این مفهوم به اون مفهوم منتقل شدیم این انتقال چطور صورت گرفت، اصلا یک عالم دیگر است استخدام کلماتش بگیرد و استخدام حروفش بگیر و استخدام مفاهیمش بگیر
شریعتی:  این کتاب قرآن که بین این دو جلد هست یک جلوه از قرآن است یک حقیقت عظیمی که ماها که نفهمیدیم امام باید باشد تا بفهمد
حجت الاسلام عاملی:  بطن دارد بطنش بطن دارد بحرٌ لا یدرکه قعرها انسان که ظاهرش را می خوانند و مفاهیمش را می فهمند اما دریایی است که لا یدرک قعرها پس امام حسین هم لایدرک قعرها این را گذاشته در قلب امام حسین یعنی ای کاش صد ای کاش اونهایی که می روند کنار گودال قتلگاه اونجا بیفتند روی خاک می گویند این گودال جایی است که خون قلبی ریخته شده که جعلت خازن لک چرا در دعایش می خوانیم یا خازن الکتاب ...گریه برای این است که اگر همچین شخصی یک نگاهی به آدم بکند چی می شود نه من بتوانم از اون فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً (اسراء، 33) فی قتل خدا می گوید کسی کسی را کشته ما اجازه دادیم قصاص بگیرد ولی برای یک نفر یک نفر اسراف در قتل نکن اگر امام زمان بیاید برای این که انتقام امام حسین را بگیرد بر فرض روایت است کل جمعیت دنیا فدا بشود لم یکن صرفه ببینید چه اوجی گرفته بود نگذاشتند چون آقای شریعتی نگذاشتند ائمه خونشان را ظاهر بکنند یک مقداری که ظاهر شده برای ما ما ائمه را اینطوری شناختیم خودشان می گویند . ما سترنا عنکم اکثر مما اظهرنا لکم. (آیت الله طباطبایی، رساله ولایت) مقداری که از صورت ما بر شما پوشیده است خیلی بیشتر از اونی است که آشکار است نگذاشتند سه تا امام فرصت پیدا کردند که با خدا نجوا بکنند ما همه می خواهیم ببینیم که اگر کسی در کمال به اوج برسد درکمال به اوج برسدبشود التامین من محبت الله یک محشری است می دانید چی می شود اتامین فی محبت الله به چه روزگاری می افتد یک ذره محبت یوسف در دلشان افتاده بود که عقلشان پریده و دستشان را بریدند التامین فی معبد الله
شریعتی:  بیچاره می شود آدم
حجت الاسلام عاملی:  همه چیزش را از دستش می گیرد شما حسابکنید اگر انسان کامل این طوری ذوب شد و خالص خالص شد محو شد اگر بخواهد حرف بزند چی میگوید؟ یک طرف با خدا حرف بزند چی حرف می زند سه تا امام اجازه دادند با خدا حرف بزند.
شریعتی:  یکی امام سجاد
حجت الاسلام عاملی:  من آتش می گیرم وقتی مناجات سه امام را می بینم خدا می داند چه خبر است حضرت امام می گوید دهن غیر معصوم می چادکه این حرف ها را بزند چرا نگذاشتند بیشتر با خدا صحبت کند ما اون را احتیاج داریم در دنیا خبری نیست همان است که دیدید و شنیدی دیگ جهان یکی دو کفگیر که خوردی باقی هم می دهیم مزه دارد که چشیدی چرا نگذاشتند اینها با خدا حرف بزنند ما راه پیدا کنیم ما بال پیدا بکنیم و ما با خاک بازی نکنیم که این جهان چه آهی است کز تاریک و تنگ هست بیرون عالمی بی بوم و رنگ این دختر خانم ها که می بینم در دلم اینقدر گریه می کنم این چقدر بیچاره شده خدایا برای رنگ مو چیکار کردی آیات خدا را زیر پایت گذاشتی آخرش چی می شود این طنطاوی یک کتابی دارد بحث ما در مناجات از دست نرود این طنطاوی از علمای بسیار بزرگ اهل سنت است یک کتابی نوشته یا بنتی ای دخترم نصیحت های خو بی کرده به چندین زبان منتشر شده است بروید بگیرید بخوانید خوب است در اینجا یادم است اونجا می گوید در بروکسل من از چهار راه که رد می شدم دیدم یک پیرزنی دستش می لرزد و عصا دستش است هر چی می خواهد از این چهار راه رد بشود نمی تواند کسی هم نیست که دستش را بگیرد از این چهار راه رد بشود این همراه من دکتر فلانی اسمش را می آورد برگشت گفت می دانی این دختره این زن کی است پیرزن است این پیرزن ملکه زیبایی کنسرت بود در زیبایی  مُشارٌِ بِالبَنان بود انگشت نما بود همه آرزو داشتند یک نگاهی بهش بکنند یا این به اونها نگاه بکند و حالش را بپرسد یا دستشان مثلا به بدن یک دستی بهش بزنند همچین جایگاهی داشت آخرش ببین جوری شده که نمی تواند از اینجا رد شود قلمرو بن بست است گل رویت بپژمرد آخر این طراوت نماند باز
 روز در خیابان همه نگاه می کنند که به به توهم می گویی چقدر چشم ها پشت سر من است اما شب که می روی از اینها خبری نیست روز قیامت مثل شب می ماند کل آتینا یوم القیامۀ فردا همه رو تنهایی می آوریم اونجا خبری از کسی نیست
شریعتی:  اساساً حاج آقا این طراوت و این شادابی و زیبایی که ماندگار نیست حال هر روزماست همین طوری داریم نزدیک می شویم به ته این جاده و این قصه
حجت الاسلام عاملی:  افلاطون می گوید سرمایه خود مساز آنچه که از ذات تو جداست
اینها جز ذاتیات آدم است اصلا برای اکتسابی اینطوری یک امر اکتسابی نیست که برای امر اکتسابی تفاخر کن علم تحصیل کردی و ادب تحصیل کردی و فضل پیدا کردی و گره کار مردم را باز کردی و عزت کشورت رادرست کردی و یک کشور مدیون توست و یک ملت مدیون توست برای این باید یک مادر افتخار کند که فرزند این چنینی تربیت کردند این نقش نرم افزاری است نقش سخت افزاری که ما نداریم.
سه امام اجازه دادند که با خدا حرف بزند یکی امیر المومنین است
شریعتی:  با کمیل و مناجات شعبانیه
حجت الاسلام عاملی:  ودعای صباح یکی هم امام سجاد است، امام سجاد چیکار کرده در مناجات خمس عشر ای خدا آقای بهجت می گفت قرآن حرف خداست از زبان پیغمبر و صحیفه سجادیه حرف خداست از زبان امام سجاد ببین زبان آل محمد بهش می گویند یعنی یکی  خیر انسان عادی یعنی انسان باید اونقدر باید عقبات نفس را طی کند و بسوزد و بی قرار بشود و مستغرق در جمال و جلال بشود که بتواند این حرف ها حرف های مدرسه نیست غیر این سجل صد هزاران ترجمان خیزد ز دل ای خدا بنما آن مقام کاندر آن حرف می روید و لا یقر قراری دونک کی می تواند این را به زبان بیاورد وقتی جامش افتاد داخل چاه آب شعور دارد ذرات عالم همه شعور دارند و لکن لا تفقهون تسبیحه آقای مهندسی می گفت اگر زبانت همین باشد یعنی می فهمیم  پس معلوم می شود بالاتر از زبان تکوین است یک جمله گفته محشر محشر گفت خدایا این که الان آب را من میخواهم بخورم این من را سیراب کند سیراب شدن من با آب نیست آب عطش من را برطرف می کند من را فراق ز سر بر گذشت و تشنه تر هستم جمله را نگاه کن کی می تواند این را بگوید تمام عرفا را جمع کنند محال است همچین حرفی بزنند انت رئی اذا ظمت این ظمت یعنی آتش حب،
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد. این آتش که پیدا شد  میخواهد خاموش بشود انترک اذا ضمت شب که می گذشت می گفت خدایا شب گذشت ولی من سیر نشدم اون وقت کلماتش را مرحوم علامه غدیر آقای علامه امینی رحمت الله اونقدر خوشم می آید یکی ششم است و یکی دهم است اگر اشتباه نکنم دیگه خودش فهمیده که دارد تمام می کند لحظات آخر است گفت که این دو تا مناجات را بخوانید من با این دو تا مناجات امام سجاد محضر خدا دارم اونقدر مناسب است برای ترک
شریعتی:  همین مناجات خمس عشر؟
حجت الاسلام عاملی:  بله  مَنِ الَّذِى نَزَلَ بِكَ مُلْتَمِساً  الان شده نَزَل بک دیگر دارد می آید الهی من الذی نزَل بک ملتمسا کراک قلیلا کراک یعنی ضیافت خدایا دارند می آیند محتاج ضیافت ات هم هستم می شود کسی به امید ضیافت دم درت بیاید در را ببندی بگوید نه إِلَهِي مَنِ الَّذِي نَزَلَ بِكَ مُلْتَمِسا قِرَاكَ فَمَا قَرَيْتَهُ ... وَ مَنِ الَّذِي أَنَاخَ بِبَابِكَ مُرْتَجِيا  اگر کسی از راه دور اومده با شتر و خسته و کوفته بی آب و بی تاب رسید به در شترش راخواباند چرا شترت را اینجا خواباندی گفت میخواهم به ضیافت این صاحب خانه وارد شوم خدایا الان شتر حیات من دم در تو خوابیده می شود به من بگویی نه بالاخره اون حالت بسیار ویژه است الهی من الذی نزل بك ملتمسا قراك فما قریته؟ و من الذی أناخ ببابك مرتجیا نداك فما أولیته؟ أیحسن أن أرجع(مناجات الراجین) ... الهی ایحسن ان ارجه برگردم الهی ایحسن انارجع من بابک بالخیبت المصروفات در حالی که اعرفوا الصراک قولا بالاحسان معروفا چه شاهکاری کرده
شریعتی:  چقدر باید رفته باشی و اشراف داشته باشی و بسوزی و ذوب بشوی
حجت الاسلام عاملی:  تا این حرفها را چیدا بکنید اما آقای شریعتی این دو تا یک طرف چیکار کرده در روایت چه محشری به پا کرده یعنی کسی که قلبش شده خازن وحی از آدم تا خاتم اگر حرف بزند اینطوری حرف می زند یعنی آقای بهجت می فرمود این دعاها از باب تعدد مطلوب است تعدد مطلوب یعنی یک مطلوب این است که در عرفه بخوان و یک مطلوب این است که این را بخوان نه اینکه فقط در عرفه بخوانم در نماز یکشنبه ذ ی قعده می فرمود از باب تعدد مطلوب است دعای عرفه هم همینطور است امام سجاد صحیفه سجادیه دارد امام سجاد مناجات خمس عشر دارد امام سجاد دعای ماه مبارک رمضان رادارد ابو حمزه دارد و اینها را انسان می خواند می بیند عع عجب گمشده اش است یعنی هر سال اومدی دعا را بخوانی دیدی نسبت به سال قبل حال بهتری داری معلوم میشود راه را طی کردی چون محرم شدی با این جملات با این جملات هر کس محرم نیست حالا خواسته ام یک تیکه عرض ادب بکنیم به ساحت قدسی این امام سجاد که حالا امام حسین مناجاتش یک چیزهایی دارد در رابطه با اون دو بزرگوار نیست اون دو بزرگوار باخدا خیلی عالی صحبت کردند یک جا من پیدا نکردم که تقریبا این مطلب باشد که خدایا این دنیا برایم تنگ است امکان ماندن برایم نیست انت کهفه حین مذاهب بضعتها و تضییق بی الارض بربها امام حسین اونقدر روحش بزرگ شده بود
شریعتی:  دنیا برایش کوچک می شد
حجت الاسلام عاملی:  یعنی واقعا کسی قلبش تمام کتاب های آسمانی توش باشه ببین چقدر بزرگ می شود اون وقت افتاد در محاصره انسان هایی که پست ترین انسانها بوده اند نمیخواهم آتش به دل عزیزانم بندازم افتاد دست کسی که شریعه فرات را بسته بود همان عمر بن حجاج خودش از کسانی بود که نامه نوشته بود به امام حسین وقتی از حج برگشت ابن زیاد رفت منزلش با کیسه پول صدایش زد برگشت خودش نامه نوشته بود برگشت و شریعه را بست با چهار هزار نفر گفت یا حسین بهت آب نمید هم تا بروی آب جهنم بخوری داد می زدند اون وقت جنگ یک آدابی دارد جنگ یک ادبی دارد و جنگ یک جوانمردی داردا ز این ور هیچ خبری نیست یک جمله می گویم این ملعون به امام حسین داد می زد در کربلا خیلی عذر می خواهم از عزیزان که این جمله را عرض می کنم این ملعون کان در کربلا یعنی مستمراً کان یصبُ علیاً و حسناً و حسیناً و فاطمه
شریعتی:  الله اکبر!
حجت الاسلام عاملی:  یک کسی شخصیتی مثل امام حسین را داشته باشد به دنیا باید افتخار کند که خدا چه شخصیتی به ما داده است بزرگترین کفران نعمت اتفاق افتاد انسان کامل را تکه تکه کردند میدانیدکه بدترین خدا می گوید وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ  (ابراهیم، 7) بالاترین کفران نعمت انسان کامل اینطوری است که پیغمبر وحدتش را باهاش اعلام کرده حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ در نتیجه بالاترین عذاب هم نازل شد امام حامل وحدت است حضرت زهرا در خطبه اش گفت که جَعَلَ اللهُ طاعَتَنا نظاماً لِلملَّةِ و اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرَْقَةِ المله یعنی دو چیز دارد امامت اماناً من الفرقه فقط و فقط با امام امت می شود
شریعتی:  عامل وحدت است
حجت الاسلام عاملی:  نه با تقوا و نه با علم دوم این است که شیرازه دین دست ماست، شیرازه کتاب که به هم بریزد ورق ورق می شود دین می گوید اگر امامت ما نباشد هرج مرج در دین فوراً دین را می گیرد و همینطور هم شده بود امام حسین شعارهایش را نگاه کنید سه تا شعار را یک جا جمع کرده می گوید من کربلا اومدم که  اتَّخَذُوا عِبَادَ اللَّهِ خَوَلًا، وَمَالَ اللَّهِ نِحَلًا، وَكِتَابَ اللَّهِ دَغَلًا (جهان بینی توحیدی، مطهری) برای سه چیز اومدم کربلا، 1- انسان ها را برده کردم و اراده شون را از دستشان گرفتم و انسان ها محکوم شدند به یک سرنوشتی که در شأن کرامت انسان نیست برده داری زنجیر نمی خواهد که  اتَّخَذُوا عِبَادَ اللَّهِ خَوَلًا، وَمَالَ اللَّهِ نِحَلًا، وَكِتَابَ اللَّهِ دَغَلًا ثروت دست یک عده خاص افتاده است بیت المال تصرف شده و دین الله  دخلا یعنی این دین دینی نیست که خدا می گوید  وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلاٰمَ دِيناً تمام ناخالصی ها وارد دین شده و به نام دین سر امام حسین را بریدند با آیه سرش را بریدند امام نباشد که می گوییم دین را می دزدند و قرآن را می دزدند و آیه را می دزدند همینطور شد و با صدای بلند داد می زدند در کربلا  وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِيراً (نساء، 115) اگر ولایت نباشد ولایتنا قطب القرآن امام حسین گفتند که از جمعیت جدا شده باید کشته شود این عاق امام زمان است که کشته شود ولایتنا قطر القرآن اگر ولایت نباشد می بینی با آیه قرآن اسرائیل را تبرئه می کنند یکی از مفتی ها اخیراً خواند  ادخُلُوا الأَرضَ المُقَدَّسَةَ الَّتِی کتَبَ اللّهُ لَکم  (مائده، 21) این سرزمین، سرزمین اونهاست. خدا امضا کرده وداده به اونها معنایش این نیست حالا ما باز در عزاداری میخواستیم بحث بکنیم.
عزاداری معنی اش این است که وارد بشوی به اردوگاه امام عزاداری معنایش این است که حضرت گفته لكم فِيَّ اسوة دنبال حضرت راه افتادن این جمله
شریعتی:  فالیرحل المعنا
حجت الاسلام عاملی:  بله این جمله خیلی معنا دارد لكم فِيَّ اسوة یعنی هیچ کس حق ندارد بگوید اقدام من قضیۀ فی واقعت است بعضی ها اینطوری بوده می گویند ماموریت شخصی است ما به این مامور نیستیم حضرت فرمود فسیروا فی سیرت الجدی و ابیه چیز تازه نیاورده خیلی جالب است به امیر المومنین هم گفته اند این توش چیز جالبی آوردی پیغمبر اینطوری سخت گیری نمی کرد به امام حسین هم گفته اند این سیره جدت نیست جد تو می گوید که حاکم ولو جائر باشد ولو زانی باشد ولو شارب خمر باشد باید در اطاعتش باشی تو چیز تازه آوردی هم امیر المومنین بگوید من چیز تازه ای نیاوردم و هم امام حسین می گوید من چیز تازه نیاوردم امیر المومنین گفت انی لعلی الجاده شما از جاده جدا شدید من شما را باید به جاده برگرداندم و لقد علم مستحفضون من اصحاب المحمد انی لم ارد علی الرسول الساحۀ اونهایی که حافظه شون قوی است من یک لحظه از سیره پیغمبر جدا نشدم بر می گردم طه حسین یک جمله ای دارد می گوید امیر المومنین تلاش می کرد امت را بیاورد به سیره پیغمبر اما نمی دانست زمان پیغمبر گذشته نمی شود اشتباه کرده امیر المومنین همه را می دانست اما هیچ وقت تسلیم شرایط اجتماعی و شرایط جبر تاریخی نبود آقای گلپایگانی می گفت مردم عمل هم نکنند ما باید احکام را بگوییم اگر هم نگوییم می گویند منسوخ شده به امام حسین هم گفتند این حرف جدید است شما آوردید، الان امام زمان ماست الطاعه الطاعه الطاعه باید نزد امام عصر اطاعت کرد پیغمبر گفته اطاعت کنید با منجنیق وقتی زدند در زمانی که زبیر متعصم بود در مکه کعبه خراب شد الحجاج بن یوسف حمله کرد به عبدالله بن زبیر که علیه یزید اعتراض کرده بود و تحصن کرده بود در مکه، اون وقت لشکر بنی امیه گفته اند عجب کار بدی کردیم خانه خدا را خراب کردیم ای وای!! اشتباه کردیم برگردیم شیاطین بنی امیه گفته اند الطاعه الطاعه الطاعه اطاعت از امام عصر بالاتر از کعبه است، حالا امام حسین هم می گویند تازه آوردیم فورا گفت  انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی این همان است شما جدا شدید عزاداری یعنی دنبال امام حسین راه افتادن و در آخر سر باید دید دنبالش که رفتید چه چیزی گرفت.
شریعتی:  یک وقتی فکر می کنم یکی دو سال گذشته بود در ایام ماه محرم هم یک نگاه عرفانی حاج آقای حجت الاسلام عاملی به قصه کربلا و عاشورا داشتند که من خیلی پسندیدم و واقعا کیف کردم و یک وقتی هم شعارهای امام حسین را با هم مرور کردیم اونجا هم همین جریان و همین اتفاقا اگر دوستانی که اهل مطالعه و تحقیق هستند می توانند بروند ببینید و به سایت ما می توانند مراجعه کنند و کانال ما و نکته های ناب حاج آقای حجت الاسلام عاملی را در محرم های گذشته انشاء الله بیابند و مطالعه بکنند و بهره مند بشوند از نگاه پر مهرتان ممنون و متشکرم آیات را بشنویم و ثوابش را هدیه کنیم به روح بلندسید الساجدین زین العابدین امام سجاد بر می گردیم در دقائق پایانی با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما.
شریعتی:  اللهم صل علی محمد و آله محمد و عجل فرجهم الهی که زندگی همه مون منور به نور قرآن باشد و مزین به نور علی و اولادش انشاء الله و امیدوارم به حق این آیات بهترین اتفاقات برای همه دوستان و عزیزان مان رقم بخورد و امیدوارم از فرصت باقی مانده ایام عزای اهل بیت استفاده کنیم و انشاء الله مشغول نگاه پر مهرشان باشیم حاج آقای حجت الاسلام عاملی اشاره قرآنی را بفرمایید و خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام عاملی:  سوره انعام آیه 45 فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ این آیه جزو آیاتی است که اشاره دارد به نظام سیاسی اسلام، یعنی اسلام همراهی ظالم را قبول ندارد و از این که ظالم از دنیا برود اونجا می گوید الحمدلله رب العالمین یکی از طلاب خارجی ما از یکی از کشورها دستگیر شد دوازده سال برایش زندان بریدند برگشت گفت اینها چهارده سالش بکنید من می خواهم چهارده سال به نام چهارده معصوم در زندان بمانم و دوازده سال هم زندان کشید و اخیرا هم از زندان بعداز دوازده سال آزاد شد، ایشان یکی از خطبای بسیار برجسته است در عالم اسلام، و در یک خطبه اش می گوید که چی است که شما وقتی کنار سفره می نشینید بعد از سفره می گویید الحمدلله رب العالمین ببینید خدا کجا گفته الحمدلله رب العالمین می گوید فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (انعام، 45) این اولا نشان می دهد که ما باید از ظلم خیلی مواظب باشیم یک ظلمی است گاهی در داخل خانه است حق زن را مرد ادا نکرده و حق مرد را زن ادا نکرده حق فرزند را والدین ادا نکردند والدین حق فرزند یا فرزند حق والدین را ادا نکرده یا در نظام اقتصادی ماست کسانی که یک احتکاری بکنی ظلم به امت است و مدیونیت عمومی دارداز اضطرار مردم استفاده کند مدیونیت عمومی دارد اون کتابی که بنده نوشته ام نه بخشش و نه جبران و نه مصیبت و خسران واقعا در هر خانه لازم است اینها را همه را اونجا نوشتیم و گناهانی که در عصر ما نه امکان بخشش دارد و نه امکان جبران کردنش است نمی شود کاری کرد یعنی حق الناس است دیگر خدا می گوید از مردم حلیت بگیر از یک ملت چطور می شود حلیت گرفت بدترین ظالم و بدترین ظلم این است که ظلم به یک ملت باشد و حق ملت را ضایع بکند کسی که در یک پست حساس امضای طلایی دارد و رشوه می گیرد و در اثر رشوه باعث می شود اقتصاد رکود داشته باشد و دودش به چشم همه برود می دانید که عاقبت وحشتناکی دارد صد درصد هم در دنیا عقوبتش را می بیند آنچنان گرم است بازار مکافات عمل دگر روشن بود هر روز روز محشر است در اینجا خدای متعال آیات مفصلی را در قرآن آورده در همین مضمون وَلَا تَرۡكَنُوٓاْ إِلَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ ٱلنَّارُ (هود، 113)  نه تنها ظالم باشید به ظالم نزدیک نشوید و الا آتشی که اون را گرفته شما را هم می گیرد، لاترکنوا رکن تمایل پیدا کردن و دست در دست ظالم گذاشتن و به صورتش خندیدن یعنی قرآن را بخوانید به چند مطلب حساس است یکی عبارت است از ظلم یعنی قرآن کتاب ضد ظلم است در تمام شئون عنوان ظالم اگر صدق بکند قرآن شدیداً یک مطالبی درباره اش گفته که انسان وحشت می کند و بالاترین ظلم هم شروع می شود از هرم قدرت، هرم قدرت اون قله قدرت که ظالم باشد اونجا دیگر سرایت می کند جامعه را تماماً می گیرد الان می بینید دنیا افتاده دست یک قدرت اهریمنی همه جا را نگاه کنید ظلم خودش را نشان میدهد بعد  مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً این دنیا پر از ظلم بشود این سیستم جهانی می خواهد قبلا این نبود الان درست شده از علائم آخر الزمان و نزدیک ظهور است.
شریعتی:  خیلی ممنون و متشکرم و اینکه حضرت فرمود کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا و این درس امروزی بود که حاج آقای حجت الاسلام عاملی طبق فرمایشاتشان از مکتب سید الشهدا به ما یاد دادند.
حجت الاسلام عاملی:  وَ لا تَكُنْ للمجرمین یا  لِلْخائِنِينَ خَصِيماً (نساء، 105) در قرآن به پیغمبر اومده
شریعتی:  آقا یک دعا بفرمایید خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام عاملی:  یک دعای یادگاری عزیزانداشته باشند من هم التماس دعا دارم هر کس این را خواند من را هم سهیم کند پیغعمبر فرمود من یک دعایی به عزیزان یاد می دهم هر کسی غم و قصه دارد اگر این دعا را بخواند تمام قصه اش برطرف می شود بهترین دعا یعنی یک روز نشود که این را نخوانید:
«اللَّهُمَّ إِنِّيْ عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِيْ بِيَدِكَ، اینجا کسی را بگیرد دیگر نمی تواند تکان بخورد فرمان هم دست توست و سرنوشت هم دست  توست مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، حکم تو هر چی باشد درباره من جاری می شود و من کی هستم که در برابرش بایستم  عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، هر قضاوتی هم درباره من بکنی عدل است عین عدل است حکم تو، من اعتراضی ندارم، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، اگر تمام هزار و یک اسم را گرفت واسطه می کنم به درگاه هزار اسمت را  سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، هر اسمی که به کسی یاد دادی یا در کتابت نازل کردی و یا اسمی که به هیچ کس یاد ندادی در غیب ات حفظ کردی اینها را که گفتی دنبالش حاجت اومد أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيْعَ قَلْبِيْ، وَنُوْرَ صَدْرِيْ، وَجَلاَءَ حُزْنِيْ، وَذَهَابَ هَمِّيْ خدایا قرآن را بهار قلب و چشم من قرار بده و نور سینه من قرار بده و حزن من را با همین قرآن برطرف کن و هم من را یعنی قصه هایم و دل نگرانی های من را با همین قران ات برطرف بفرما حضرت فرمود یک نفر این را نمی خواند مگر اینکه خدا غم و قصه اش را برطرف می کند.
شریعتی:  به به! خیلی خوب خیلی ممنون و متشکرم حاج آقای حجت الاسلام عاملی این دعاها را دوستان در کانال خواهند گذاشت و احادیث و روایاتی که در برنامه خوانده می شود می توانید مراجعه کنید و زیر نویس می کنند و انشاالله بتوانید مراجعه کنید و بهره مند شوید و عزیزانی که زحمت می کشند در فضای مجازی هم دعا کنیم می خواهیم کبوتر دلمان را راهی بقیع نورانی کنیم و می خواهیم به زین العابدین و سید الساجدین با دل و جان سلام کنیم اللهم صلی علی علی ابن حسین بن علی در پناه خداوند بزرگ ومهربان باشید تا سلامی دوباره.   

صفحه133 قرآن کریم