اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-04-30-حجت الاسلام حسینی قمی - خطبه حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام در کربلا

ملایی: بسم الله الرحمن الرحیم این خیمۀ حسین هست آزادگان بیایید آزادگان عالم در خیمۀ حسین است، سلامٌ علیکم آقایان و بانوان بینندگان جان و همراهان خوب برنامه سمت خدا شمایی که به صورت زنده الان از شبکه سه سیما و شمایی که باز پخش برنامه را از طریق شبکه های مختلف تلوزیون و رادیو از جمله رادیو معارف همراهی می فرمایید عزاداریهایتان قبول باشد و خوشحالیم از اینکه باز دوباره شنبه شد و طبق سه روز اول هفته که قرعه فال به نام من کمترین هست خدمت تان برسم و امیدوارم فرصتی که دارم را به بهترین شکل ممکن بتوانم استفاده کنم و برای میزبانی شایسته از شما عزیزان بیننده و شنونده، خیلی خوش آمدید شنبه و حاج آقای حجت الاسلام حسینی قمی عزیز بفرمایید.



حجت الاسلام حسینی قمی: سلام علیکم و رحمت الله عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه مخاطبین عزیز با آرزوی قبولی عزاداری های عزیزان خداوند به حق سید الشهدا سلام الله علیه بالاترین اجر را به همه عزاداران و سوگواران عنایت بفرماید.
ملایی: حاج آقا حالتون خوبه؟
حجت الاسلام حسینی قمی: سپاسگزارم
ملایی: خیلی خوشحالیم خدمت تان هستیم برویم سراغ بحث.
حجت الاسلام حسینی قمی: بسم الله الرحمن الرحیم
عرض کنم که جناب آقای ملایی می دانید راجع به فلسفه قیام سید الشهدا سلام الله علیه در طول تاریخ تحلیل های فراوانی شده و کتاب های فراوانی نوشته شده و باید بگوییم بعضی از این تحلیل ها دقیق هست و بعضی اش دقیق نیست هر کسی از ظن خود شد یار من ای گمانم بهترین تحلیل را باید در کلمات خود سید الشهدا سلام الله علیه پیدا کرد خوب مید انید آقا از روزی که از مدینه حرکت کردند تا عصر عاشورا مطالب بسیار فراوانی داشتند و خطبه های فراوان و نامه های فراوان و پاسخ به نامه ها و ملاقات این مجموعه بهترین مصدر و مدرک است برای اینکه ما ببینیم خود سید الشهدا سلام الله علیه دلیل قیامشان و انگیزه قیامشان را چی بیان کردند از جمله یک خطبه بسیار زیبا و نورانی هست من این خطبه را می خوانم ازنظر مصادر قدیمی ترین مصادر عزیزان می دانند مقتل ابومخنف، ابو مخنف وفاتش سال 157 هست یعنی چیزی در حدود 1300 سال پیش زندگی می کردند این قدیمی ترین مقتل راجع به سید الشهدا سلام الله علیه است و بعد از او همه از او نقل کردند مثلا از کامل فی التاریخ و تاریخ طبری همه مصدر اصلی شان مقتل ابی مخنف است آقا سید الشهدا سلام الله علیه یک خطبه بسیار بسیار زیبایی خطاب فرمودند خطاب به سپاهیان حر وقتی سپاه حر آمدند مقابل حضرت را گرفتند و اجازه ندادند حضرت مسیر را ادامه بدهند وقت نماز شد فراوان این روزها در جلسات شنیده ایم که آقا به سپاه حر فرمودند شما نماز بخوانید و ما هم نماز می خوانیم حر گفت نه ما دو تا جماعت نداریم یک جماعت است و همه اش هم به امامت شما ایستادند هم لشکریان حر و هم یاران حضرت به امامت حضرت نماز خواندند بین نماز حضرت این خطبه را ایراد کردند ایها الناس من اون جلسه هم عرض کردم و باز هم تاکید می کنم ببینید قبل از اینکه خطبه را بخوانم عرض کردم سبک خیلی خوب سنت خوبی در میان عزیزان عراقی ما هست مقتل خوانی همین امسال هم همه جا داشتند شب عاشورا و روز عاشورا تمام مقتل سیداالشهدا و اصحاب و یارانشان را همه را یک جا می خوانند دو ساعت تقریبا یکی یکی علی اکبر سلام الله علیه به میدانرفت و چطوری به شهادت رسید و چطوری جنگید حضرت قاسم به میدان رفت و رجزش چی بود و چطوری جنگید و چطوری به شهادت رسید جلسه خیلی سنگینی هم هست کسانی در این جلسه شرکت می کنند که آماده ضجه و گریه و ناله بر سید الشهدا سلام الله علیه داشته باشند من مکرر این ایام به عزیزان در مجالس می گفتم چقدر ما در روضه شرکت کنیم چقدر روضه بشنویم و چقدر روضه بخوانیم تا اون وقتی که حال اشک و ضجه و ناله داریم چون امام صادق سلام الله علیه در اون حدیث شان فرمودند اللهم ارحم تلک الصرخه اینهایی که ضجه می زنند بر سید الشهدا خدایا رحمت ات را بر اینها نازل کن اللهم ارحم  القُلوبَ الّتي جَزِعَت وَ احتَرَقَت لَنا ، رحمت خدا بر دل هایی که آتش می گیرد و جگرهایی که می سوزد در عزای سید الشهدا سلام الله علیه ما اینطوری باید روضه بخوانیم و گریه کنیم و هیچ شکی نیست من عرضم این است در مقتل خوانی خیلی هم خوب الحمدلله عراقی ها این رسم رادارند گفتیم یک رسم هم ما اضافه کنیم اون خطبه خوانی است یعنی یک سخنران در دهه اول محرم حداقل در طول دهه یا شب و روز عاشورا اگر بتواند مجموعه خطبه های حضرت و نامه های حضرت وملاقات های حضرت و گفتگوهای حضرت پاسخی که به نامه ها دادند این مجموعه راما سالی یک بار مرور کنیم یادمان نرود الان واقعا متاسفانه خیلی از مردم ما نمی دانند این مجالس هم مقید هستند و شرکت می کنند ماها کوتاهی کردیم چه می شد اگر ما سالی یک بار این مجموعه کلمات سید الشهدا سلام الله علیه ازمدینه تا کربلا من اینجا یک کتابی معرفی کنم خدا رحمت کند مرحوم آقای نجمی که از نویسندگان معاصر بودند کتاب های بسیار خوبی دارند از جمله یک کتابی دارند اسمش این است «سخنان حسین بن علی از مدینه تا کربلا» خیلی با سلیقه ایشان مرتب و منظم واژه ها را معنا کرده یک ترجمه خیلی خوبی دارد سخنان حسین بن علی از مدینه تا کربلا، مرحوم آقای نجمی رضوان الله علیه اگر می شد ما در طول این ایام یا دهه اول یا جلسات بعد مجموعه این سخنرانی ها خطابه ها و نامه ها پاسخ به نامه هایی که حضرت دادند و ملاقات هایی که داشتند یک بار برای مردم مرور کنند از جمله این خطبه ای که شاید کمتر خوانده می شود و کمتر گفته می شود حضرت برای خطاب به سپاه حر بین نماز و ظهر و عصر خطاب به سپاه ایها الناس آقا انگیزه قیام سید الشهدا سلام الله علیه چی است؟ نمی خواهد خودتان از پیش خودتان تحلیل کنید این انگیزه واضح تر، ان رسول الله قال فرمودند پیامبر فرموده همین جا قبل از ورود به خطبه یادآوری کنم چرا سید الشهدا اگر کلام را خودشان می فرمودند طوری بود حتما باید نسبت بدهند به رسول خدا از اون دریای علم و دانش
ملایی:   حجت است دیگر حجت تمام
حجت الاسلام حسینی قمی: هزار بار شنیدیم رسول خدا فرمودند امیر المومنان هزار باب علم به من یاد دادند از این هزار باب هزار باب گشوده می شود چرا سید الشهدا سلام الله علیه حتما باید بیان خودش را منسوب به پیامبر کنند میدانید ما در روایات داریم از ائمه سوال می کردند ما حدیثی به امام صادق عرض می کردم یادمان نیست از شما شنیدیم یا از پدرتان امام باقر سلام الله علیه شنیدیم بعضی از اصحاب بودند پنج تا امام را درک کرده بودند و چهارتا امام را درک کرده بودند محضر چهار تا امام رسیده بودند می گفت من یادم نیست از آقا امام رضا شنیدم و امام کاظم و امام جواد و امام هادی و امام عسگری شنیدم یادم از کدام ائمه ائمه می فرمودند مانعی ندارد حدیثی که از هر کدام از ما شما شنیدید می توانید به دیگری نسبت بدهید یعنی الان بنده تردید دارم این حدیث از آقا موسی ابن جعفر است یا از امام رضا، بگویم قال الرضا بگویم قال الجواد بگویم قال الحسین حتی اگر بدانم
ملایی:   این انتساب ایرادی ندارد
حجت الاسلام حسینی قمی: بگویم قال رسول الله حدیث پیامبر را به سید الشهدا و حدیث سید الشهدا را به پیامبر کلهم کلامشان یک کلام است ما راجع به یک نکته چرا سید الشهدا می فرماید ان رسول الله قال اون هم مخاطبشان سپاه حر هستند مردمی که از کوفه آمدند یک نکته خیلی دقیقی دارد عزیزان عنایت کنند متاسفانه انسان های بی معرفتی بودند در عصر ائمه علیهم السلام که کلمات ائمه را نمی پذیرفتند اگر این کلام منصوب به پیامبر بود می پذیرفتند و الا اگر از خود امام من یک داستانی عرض کنم برای اینکه این مطلب روشن شود جابر اسم جابر را فراوان شنیدیم جابر بن عبدالله انصاری همین بزرگواری که اربعین می آید کربلا و همین بزرگواری که حامل سلام پیامبر خداست به امام باقر علیه السلام رسول خدا بهش فرمود تو فرزند باقر هستی این را می بینی داستان حدیث مفصل است خوب جابر خیلی انسان صحابی بزرگواری است می آمد هر روز محضر امام باقر علیه السلام التماس دعا می گفت اونچه بلد بود از معارف دین به امام عرضه می کرد که اگر یک جایی اش اشکال دارد امام درستش بکند آدم با معرفتی بود صبح و عصر می آمد محضر امام باقر سلام الله علیه برای عرض دین محضر حضرت در همین دوران که جابر این رفت و آمد را با حضرت داشت مردم بی معرفت مدینه می گفتند ای بابا جابر با این جلالتش از اخرین بازماندگان اصحاب پیامبر برای چی هر روز صبح و عصر می رود خدمت امام باقر از امام چیزی یاد بگیرد اینقدر باور نداشتندجابر شاگرد مکتب امام باقر سلام الله علیه است گفتند برای چی اونجا می رود از قضا امام باقر سلام الله علیه می آمدند برای یاران کم معرفت و بی معرفت حدیث می خواندند مثلا می فرمودند قال رسول الله هکذا، می گفتند عجبا امام باقر که رجلٌ لم یحذر مجلس رسول  الله امام باقر پیامبر را ندیده چطور می گوید قال رسول الله چطور قال رسول الله کجا شما ندیدید ولادت امام باقر سلام الله علیه سال 57 است در کربلا حضور داشتند در چهار سالگی سال دهم هجرت پیامبر ازدنیا رفته یعنی پنجاه سال از رحلت پیامبر گذشته چطور امام باقر می گوید قال رسول الله باور می کنید مرحوم کلینی رضوان الله علیه می نویسد امام باقر سلام الله علیه برای اینکه این مردم بی معرفت کلام حضرت را بپذیرند از فردا حدیث و جمله شان را عوض کردند فرمودند ان جابر ان رسول الله گفتند حالا درست شد جابر پیامبر رادیده شما هم دارید به واسطه جابر این قابل قبول نیست این همیشه این بی معرفتی نبوده ولی گاهی بوده که امام ولی خدا و حجت خدا برای اینکه این حدیث را به پیامبر نسبت بدهند مجبور شوند بگویند جابر، جابری که خودش هر روز صبح و عصر می آید دینش را به امام عرضه می کند لذا شاید به همین جهت سید الشهدا سلام الله علیه خودشان مستقیم این بیان را ایراد نفرمودند که اگر ایراد هم می فرمودند برای ما قابل قبول بود هیچ فرقی نداشتند فرمودند ان رسول الله قال پیغمبر را که قبول دارید رسول خدا فرمود چی فرمود؟ انگیزه قیام در این جمله آمده مَن رَأى‌ سُلطاناً جائِراً ، مُستَحِلّاً لِحُرَم اللَّهِ ، ناكِثاً لِعَهدِ اللَّهِ ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسولِ اللَّهِ ، يَعمَلُ في عِبادِ اللَّهِ  بالاسم و العدوان اگر کسی حاکمی رادید و سلطانی را دید ظالم حلال خدا را حرام می شمارد و مخالف سنت پیامبر است و ظلم و جور دارد انجام می دهد عهد پیامبر را شکسته اگر کسی چنین سلطانی را ببیند فلم یغیر علیه بفعلٍ و لا قولٍ فریاد نزند در برابرش با گفتار یک وقت نه گفتار دیگر اثر ندارد عملا باید وارد میدان شوند می دانید سید الشهدا سلام الله علیه در این ده سال دوران امامت شان از سال پنجاه تا شصت به اندازه کافی خطبه خوانده بودند و سخنرانی کرده بودند خطبه حضرت در منا که بسیارنورانی است نامه سید الشهدا به معاویه بسیار نورانی است از همین جا از سروران خودم خواهش می کنم در این ایام خطبه امام حسین را محور سخنرانی قرار بدهید و حتما نامه امام حسین را محور سخنرانی قرار بدهید حضرت هر چی باید فریاد می زدند زدند امروز باید وارد میدان شوند لم یغیر بفعلٍ و لا قولٍ اگر کسی ستمگری حاکم ستمگری را می بیند که دارد حلال خدا را حلال می شمارد و ظلم می کند به مردم و مخالف سنت پیامبر عمل می کند یا داد بزند اگر داد و فریاد دیگر اثر ندارد خودش وارد صحنه شود اگر این کار را نکند کان حقاً علی الله ان یدخله مدخله یعنی حقش  است خدا حق دارد این بنده را چیکار کند؟ این که سکوت کرده در برابر این منکر بزرگ سکوت کرده یدخله مدخله همان مسیری که اون سلطان می رود و همان عذابی که اون سلطان دارد این ساکتین هم باید همان مسیر را بروند خیلی تهدید بزرگی است یعنی یک حاکمی و کسی مثل یزید دارد ظلم و ستم می کند و کسی مثل معاویه ظلم و ستم می کند و مردم را عذاب میدهد و زجر می دهد سنت پیامبر را به هم زده و تمام اصول را از بین برده اگر شما فریاد نزدی گاهی فریاد فایده ندارد بفعلٍ خودت وارد صحنه نشدی حقاً علی الله ان یدخله مدخله مسیرت را همان عذاب و همان عقاب و همان مسئولیتی داری که یزید دارد اگر تو سکوت کردی از این انگیزه برای قیام واضح تر؟ روشن تر؟ کسی شک دارد در این که یزید اون سلطان ظالم است و سلطانی که تمام عهد پیامبر را شکسته من یک گزارشی را عرض بکنم می دانید سال بعد از حادثه کربلا قیام مردم مدینه پیش آمد یعنی مردم مدینه قیام کردند معروف است به واقعه حرّه قبل از قیام خواهش می کنم عزیزان این داستان را بیشتر عنایت کنند قبل از قیام یک کسی را فرستادند به شام به نام عبدالله بن حنظله، حنظله از شهدای رکاب پیامبر است داستانی دارد معروف است حنظله قصیل الملائکه پسری داشته به نام عبدالله درمدینه چهره سرشناس و محترم عبدالله ابن حنظله با یک هیئاتی از طرف مدینه اعزام شدند به شام بروند ببینند شام چه خبر است و چرا یزید امام حسین سلام الله علیه را کشته ببینند چه خبر است آیا اینها باید عکس العمل نشان بدهند نباید نشان بدهند البته اینها زمان شناس نبودند اگر زمان شناس بودند همان روزی که سید الشهدا از مدینه آمدند بیرون صبح از خواب بیدار شدند دیدند پسر پیامبر شبانه مدینه را رها کرده و رفته و با چشم گریان از جدشان رسول الله خداحافظی کردند و وداع کردند اونها باید همان روز صبح که از خواب بیدار می شدند قیام می کردند شما الان در شهر ببینید یک مجتهد و یک عالم و یک مرجع تقلید اگر به عنوان اعتراض شهر را رها کند بگوید من رفتم از شهر تمام شهر به هم می خورد پسر پیامبر شبانه از مدینه آمده بیرون با چشم گریان خداحافظی کرده از کنار قبر جدشان رسول الله برای اینکه با یزید بیعت نکند در برابر صبح اینها یک نفر نگفت حسین کجا رفتی قصه کربلا تمام شد تازه اینها هیات اعزام کردند چه خبر است کاخ یزید رفتند و آمدند یک گزارش دادند جناب آقای ملایی بینندگان عزیز بینی و بین الله از بس این گزارش ازداخل کاخ و تشکیلات یزید زشت است من به عمرم نه اینجا نه در مجالس و نه در منبری که صد نفر بودند ترجمه نکردم همینطوری می خوانم هر کی هر چی ازش فهمید فهمید شرم می کنیم در تریبون عمومی یا در مجلسی گزارش هیأت اعزامی را از کاخ شام از کاخ یزید ما ترجمه بکنیم فقط همین را عرض کردم عربی اش را می خوانم این هیأت اومده گزارش داده گفتند جعنا من عند رجلٍ ما از پیش آدمی اومدیم یدع الصلات یشرب الخمر یلعب بالکلاب ینکح المحارم ما ترجمه نکردیم حالا هم ترجمه نمی کنیم این گزارش هیأت اعزامی مردم مدینه است از کاخ یزید تازه قیام کردند و واقعه حره و معروف است ده هزار نفر در اینجا کشته شدند البته عرض کردم اینها زمان شناسی شان ضعیف بود به جای این ده هزار نفر اگر ده نفر می آمدند کربلا به شهادت می رسیدند تا قیام قیامت ما باید بایستیم بگوییم السلام علیکم یا انصار رسول الله تبتم و تاب فی الارض التی فیها دفنت حالا پس این یک گزارشی است سید الشهدا می فرمودند همچین ظالم و حاکمی در شام حکومت می کند من راه سلطانا جائرا مستحلاً لحرام الله حلال خدا را حرام می شمارند ناکثا عهدا مخالفا لسنته فلن یغیر اگر فریاد نزنید می دانید از این بیان استفاده می شود هر مسلمانی در برابر هر ظلم و ستمی دو جور مسئولیت دارد یکی فریاد قولاً یکی فعلاً همین بحث امر به معروف و نهی از منکر که یکی از کارهای سید الشهدا سلام الله علیه است البته من همین جا  عرض کنم یک تعبیری دارد امیر المومنان در نهج البلاغه به گمانم از این تعبیر عزیزان عنایت داشته باشند من پیدا نکردم از این تعبیر زیباتر و بلندتر راجع به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر این حکمت های نهج البلاغه است حکمت 373 اگر عزیزان زیرنویس کنند خودشان مفصل ببینند حکمت 373 قال علیه السلام فی کلام یجری ادامه خطبه قبل حکمت است و قبلی است فمنهم المنکر فمنهم المنکر للمنکر بیده و لسانه مفصل است من یک فرازش را می خوانم عزیزان دل بدهند اگر از این بیان با عظمت تر در کلمات اهل بیت راجع به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر پیدا کردید بگویید ما پیدا کردیم ما صدها حدیث داریم راجع به امر به معروف و نهی از منکر وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ الا کنفسۀ فی بحر لجیه   (نهج البلاغه، خطبه 374) حضرت می فرماید تمام کارهای خوب تمام یعنی نماز شما و روزه شما و حج و جهاد شما و امر به معروف و مکه می روید و دعا می خوانید و عزاداری می کنید تمام کارها تمام کار خوب هر واجب و مستحبی که شما انجام میدهید والجهاد جهاد را هم حضرت استثنا نکردند یعنی جهادی که شما وقتی به میدان نبرد می روید از جانت گذشتی
ملایی:   ته اش می تواند شهادت باشد
حجت الاسلام حسینی قمی: نماز و روزه و حج حتی جهادی که از جانت می گذری اگر بخواهیم مقایسه کنیم عند الامر بالمعروف و نهی عن المنکر جایگاهش چی است این درجه اش چند است و اون درجه اش چند است خدا از همه به احسن وجه قبول کند چهارده شبانه روز در مجلس عزای سید الشهدا سلام الله علیه عزاداری کردند نماز خواندید و نماز شب خواندید و جماعت خواندید و مکه و عمره رفتید و پیاده روی اربعین رفتید و مشهد امام رضا رفتید همه حضرت حتی اونی که به میدان جهاد می رود از جانش می گذرد می خواهیم نمره بدهیم نسبت سنجی کنید با امر به معروف و نهی از منکر چه نسبتی دارد واقعا تعبیر عجیبی است با امر به معروف و نهی ازمنکر چه نسبتی دارد واقعا تعبیر عجیبی است امیر بیان است ببینید چطوری می گوید میفرماید الا کنفسۀ واحده فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ  یعنی دریای خروشان امر به معروف و نهی از منکر اون دریای خروشان است ا ین نماز و روزه و حج و زیارت و دعا و مفاتیح و قرآن و همه واجبات و مستحباتی که ما انجام می دهیم اون چی است؟ امر بهمعروف و نهی ا زمنکر این دریای خروشان است همه اش با هم نفس است نفسۀ یعنی چی دهان شما چقدر رطوبت دارد آب دهان شما چطور رطوبت دارد رطوبت دهان تمام اینها را تمام نماز و روزه و عذر می خواهم از تکرار نماز شما را امیر المومنان دارد می فرماید نماز شما روزه و اربعین و زیارت شما همه را بریز روی هم حتی جهادی که از جانت می گذری اینها همه می شود آب رطوبتی که در دهان شماست امر به معروف و نهی از منکر می شود بحر لجی دریای خروشان البته می دانید حالا من گفتم عزیزان راه نیفتند خدا رحمت کند شهید مطهری رضوان الله علیه یک تعبیری داشتند می فرمودند امر به معروف و نهی از منکر یاد گرفتن و بلدی می خواهد احکام و مسائلش را ببینیم و مدلش را ببینیم این تعبیر ایشان است من دیدم کلیدش خیلی منتشر شده گاهی هم رسانه ملی  دیدم پخش می کند ایشان می فرماید بعضی شهید مطهری می فرماید بعضی از نهی منکرهای ما چون بلد نیستیم مدلش را و آدابش و احکامش را یک بار نکردیم رساله را بخوانیم دین شناسی مراجعه کنیم چطوری باید نهی از منکر کنیم و ایشان می فرمودند بعضی از این نهی از منکرهای ما خودش مصداق منکر است خود این نهی از منکرها مصداق یک منکر بزرگ است نهی از منکر لازم است و این هم ثوابش ولی آدابش مدلش آقا این قرآن کریم است کوچیک ها و بچه ها هم این آیه را بلدند شوخی نیست اذهبا الا به دو پیامبر حضرت موسی و هارون دو پیامبر بزرگ الهی اذْهَبا إِلى‌ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‌ «43». برويد به سوى فرعون كه او طغيان كرده است. فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً (طه، 43) دو تا پیامبر را خدای متعال فرستاده سراغ فرعون، فرعونی که گفت انا ربکم الاعلی انه کذا فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى‌  (طه، 44) مرد باش حرف بزن بگو این ادب امیر به معروف و نهی از منکر است در مراحل اولش، ما حالا عرض کردم با بچه مون کنار نیستیم کنار بیاییم و با دختر و پسرمان بلد نیستیم کنار بیاییم اگر شرایطش باشد و درست عمل کنیم اون وقت می شود الا کنفسۀ فی بحر الجیه سوال آیا کار سید الشهدا سلام الله علیه حرکت امام حسین سلام الله علیه در حد امر به معروف و نهی از منکر هم نبود حضرت نباید این بیان صریح خود حضرت است ما برای چی توجیه کنیم من رعا سلطانا سلطانی که بدعت در دین می گذارد و همه چیز را عوض کرده شاید الان بعضی ها پیامک بزنند چرا این جمله را ترجمه فارسی نکردید ببینیم کاخ یزید چه خبر است خوب خجالت می کشیم ترجمه کنیم
ملایی:   حاکم اسلامی
حجت الاسلام حسینی قمی: این که به عنوان خلیفه مسلمین کجا درد را ببریم چهارده خلیفه اموی و سی و شش خلیفه عباسی این پنجاه تا نروید کتاب های منابع شیعه را نروید بخوانید بروید منابع اهل سنت را ببینید این تاریخ الخلفا ملا جلال الدین سیوطی من خواهش می کنم اگر من یک کتاب شیعی معرفی کردم شما مچ من را بگیرید چرا معرفی کردید به خلفا توهین کردید تاریخ الخلفای سیوطی است مال 500 سال پیش است ملا جلال الدین سیوطی از علمای بزرگ اهل سنت است جناب آقای ملایی ایشان یک کتاب تفسیر دارد بهترین تفسیر بهترین تفسیر حدیثی برای اهل سنت همین است الدر المنثور در هر خانه ای شما بروید و هر کتابخانه ای بروید تفسیر جلالین دارد خودش نوشته و اون شراکتی این در المنثور دهها تالیف دارد کتاب نوشته تاریخ الخلفا ترجمه فارسی اش هست بروید ببینید اصلا من هیچی نمی گویم این چهارده خلیفه اموی سی و شش خلیفه عباسی این پنجاه تا را چطوری دارد معرفی می کند می شود انسان این را ببیند سکوت کند خوب هزار بار ما گفتیم و هزار بار دیگر می گوییم همین آقا نوشته ولید بهش گفتند ولید آرزویی داری که بهش نرسیده باشی در فسق و فجور و شراب خواری و قمار بازی زده بود سیم آخر گفتند آرزو داری خلیفه رسول الله معاذ الله خلیفه پیامبر هم هست آرزویی داری که بهش نرسیده باشی گفت یک آرزوی دیگری من دارم من شراب که هر چی بگویید خوردم و میگساری و کارهای دیگر فقط این شرابهایی که ما اینجا می نشینیم سفره پهن می کنیم اینها به دل ما نمی چسبد اگر می شد من می رفتم بام کعبه اونجا یک بام بزم شراب پهن می کردم اون به دل من می چسبید بیار ببین آقا نوشته یا ننوشته عبدالملک مروان ببین این آقا نوشته یا نه خلفای ملا جلال عبدالملک مروان بهش گفتند راست است شما شراب می خورید یا دروغ است گفت شرب خمر چیزی نیست ما شرب دماء مسلمین و ما خون مسلمان ها را می خوریم این آقا نوشته راجع به متوکل می نویسد کان منحمکاً فی لذات و شراب انهما یعنی غوطه ور بود می شود کسی این فساد و ظلم را سید الشهدا
سلام الله علیه این تشکیلات و ظلم و تغییر سنت پیامبر را ببیند همینطور ساده گرفتیم آقای ملایی این را صادقانه عرض می کنم اگر انسان غیرت ماها جسارت نشود خدمت مخاطبین عزیز حتما غیرت دینی شان بالاست اگر ما غیرت دینی داشته باشیم یک صدم و یک هزارم غیرت دینی که سید الشهدا سلام الله علیه داشت اگر در بدنه جامعه ما بود اون وقت نمی گفتیم چرا امام حسین قیام کرده انگیزه قیام از این بالاتر از این واضح تر؟! مردان خدا در برابر بدعت ها سکوت نمی کردند بد نیست من همین جا اشاره کنم تا می گوییم آقا نگویید ائمه نه علمای بزرگی ماداشتیم و اولیاء خداییکه داشتیم بندگان صالحی که داشتیم بدعت می دیدند و انحراف می دیدند و ظلمت می دیدند فریاد می زدند این داستان نمی دانم عزیزان از امام رضوان الله علیه شنیدند یا نه امام یک کتابی دارند کشف اسرار داستان تالیف این کشف الاسرار چی است بپرسید در حالات امام نوشته امام رضوان الله علیه مدرس بزرگ و مرجع بزرگ و استاد فقه و اصول می آمدند در مدرسه فیضیه درس می خواندند ملاحظه فرمودید از مدرسه دار الشفا یک دالانی دارد وارد مدرسه فیضیه می شود آقایان و بانوان امام از این دالون دار الشفا می روند وارد مدرسه فیضیه شوند وسط مدرسه و محل درسشان درس بگویند ازدالون دار الشفا وارد مدرسه می شوند می بینند گوشه و کنار طلبه ها تحت تاثیر افکار باطل یک نویسنده اون زمان کتابی نوشته علیه اعتقادات مسلم شیعی ما ایشان دیدند طلبه ها هم تحت تاثیر قرار گرفتند دو تا اینجا نشستند  و دو تا اونجا نشستند و با هم بحث می کنند و بلد هم نیستند جواب بدهند عزیزان من ببینید حالات امام را امام از وسط راه بر می گردد از همان دالونی که اومده بیرون از مدرسه فیضیه اون روز درس نمی رود بر می گردد می آید خانه دو ماه درس فقه و اصولش را تعطیل می کند می گوید من اول باید جواب انحرافات فکری این نویسنده را بدهم و بعد بروم فقه و اصولم رادرس بدهم این کتاب کشف الاسرار امام رضوان الله علیه اگر عزیزان وقت کنند بنشینند و سطر به سطرش را بخوانند واقعا کتاب عجیبی است الان کمتر هم منتشر می شود نمی دانم چرا ببینید هستش در کتابخانه ها دانلود کنید هست کشف الاسرار امام رضا این را می گویند  غیرت دینی یعنی یک کسی کتاب نوشته یک کتاب نوشته که به مبانی تشیع دارد به مبانی امامت و به مبانی لطمه می زند و ایشان می آید در مدرسه طلبه ها با هم حرف می زنند و تحت تاثیر قرار گرفتند اون روز هم درس نمی رود ما بودیم چی می کردیم تا اینجا اومدیم درس امروز را بگوییم از فردا از همان مسیر بر می گردد و دو ماه درس را تعطیل می کند سید الشهدا سلام الله علیه جان همه عالم امام و نمی دانم رضوان الله علیه همه ارادتی که به سید الشهدا داشتند همه خاک پای سید الشهدا سلام الله علیه این حدیث را مکرر در نهج البلاغه خواندیم لا يُقاسُ بِآلِ مُحَمَّد صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ هذِهِ الاُمَّةِ اَحَد لا یغاث خطبه دوم نهج البلاغه است من گاهی در جلسات محور بحثم هست اینقدر این را تکرار می کنم که مخاطب حفظ شود لا يُقاسُ بِآلِ مُحَمَّد صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ هذِهِ الاُمَّةِ اَحَد را به اهل بیت نمی شود مقایسه کرد از شیخ مفید و سید رضی و سید مرتضی و شیخ الطائفه و شیخ طوسی و همه علامه ها و همه بزرگان و همه امامزاده ها و شهدای کربلا و همه شهدای رکاب رسول خدا و شهدای بدر لا یغاث بآل محمد من هذه الام احدٌ امام بپرسید من خاک پای سید الشهدا و اصحاب سید الشهدا حساب شوم لا یغاث این شخصیت با این عظمتش دوماه درسش را ازوسط راه بر می گردد سید الشهدا سلام الله علیه یزید را ببیند وکاخ یزید و این ظلم و ستم یزید را و سکوت بکند حتی در تاریخ هست ببینید وقتی یزید می نشست به محل کار خودش وزار می آمدند و امرا می آمدند و فرماندهان لشکری و کشوری همه می آمدند امیر المومنین است معاذ الله و خلیفه رسول الله است وقتی می آمدند محضرش می نشستند منابع دست اول نوشته وقتی می آمدند هر کسی می خواست بنشیند جایگاهی داشت در این جلسات می نویسند صندلی هر کس می دانست کجا باید بنشیند ولی هیچ کسی کناردست یزید یک صندلی بود کنار دستش کسی اینجا نباید می نشست این مال کی بود؟ ما خجالت می کشیم مال اون میمونی که این میمون باز این میمون فرماندهان ارتش و فرماندهان نظامی و لشکری و کشوری و امرا و سفرا می آمدند اینجا کسی نباید بنشیند جعنا گزارش اهل مدینه و گزارش هیئت اعزامی مدینه جعنا من عندنا رجلٍ یدع الصلات نماز چی است یلعب بالکلاب یشرب الخمر ینکح المحارم حضرت نباید فریاد بزند به سپاه حر فرمود ما همچین شرایطی داریم مَن رَأى‌ سُلطاناً جائِراً ، مُستَحِلّاً .با این ویژگی ها فلم. يُغَيِّر عَلَيهِ بِفِعلٍ ولا قَولٍ ، كانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أن يُدخِلَهُ مُدخَلَهُ
ملایی:   این هم از همان دری برود که اونها رفتند
حجت الاسلام حسینی قمی: ازهمان دری برود و وارد همان آتشی بشود که اون ظالم وارد می شود بعد فرمود ادامه را بخوانم علی و ان هؤلاء اینهایی که الان دارند حکومت می کنند قد لزم الشیطان این جمله معروف است عصر عاشورا سید الشهدا سلام الله علیه وقتی آمدند به خیمه آقا امام سجاد علیه السلام، امام سجاد سوال کرد بابا جان بالاخره کار به کجا رسید؟ این بیان نورانی سید الشهد سلام الله علیه است فرمود اینها کسانی هستند که استحوذ علیهم الشیطان فانساهم ذکر الله شیطان به گرده اینها سوار شد قَدْ لَزِمُوا طاعَةَ الشَّیْطانِ، وَ تَرَکُوا طاعَةَ الرَّحْمنِ، وَ اَظْهَرُوا الْفَسادَ ...  ، فساد را دارند علنی انجام می دهند ابطل الحدود فاتحه حدود الهی را خواندند
ملایی:  تعطیل کردند حدود را
حجت الاسلام حسینی قمی:   وَاسْتَأْثَرُوا بِالْفَیءِ، وَ أَحَلُّوا حَرامَ اللّهِ، وَ حَرَّمُوا حَلالَ اللّهِ، تا می رسد به اینجا فرمود انا احق ممن غیر اگر بنا باشد کسی فریاد بزند من از همه سزاوارتر هستم به امام می گوید مسئولیتی که امام دارد بالاترین مسئولیت نسبت به دیگران است اجازه بدهند یک جمله دیگرخیلی به عجله عرض کنم مؤید این کلام حضرت عرض کردم.
ملایی:   اگر این بخش پایانی باشد برویم برگردیم
حجت الاسلام حسینی قمی: محضر قرآن شرفیاب می شویم من مخلص همه آقایان منبری و صاحبان تریبون ولی یک دور بزنیم در این مجموعه خطبه های حضرت و نامه های حضرت حضرت یک نامه ای نوشتند باز در این وقعۀ الطفأ ابو مخنف است گفتیم وفاتش سال 157 یعنی مال 1300 سال پیش قدیمی ترین یک نامه ای حضرت نوشته اند این نامه را فرستادند برای مردم مصر مردم بصره من خیلی سریع این را بخوانم.
أمّا بَعدُ، فَإِنَّ اللّه َاصطَفی مُحَمَّدا صلی الله علیه و آله عَلی خَلقِهِ وأکرَمَهُ بِنُبُوَّتِهِ وَاختارَهُ لِرِسالَتِهِ، ثُمَّ قَبَضَهُ اللّه إلَیهِ، پیامبر که ازدنیا رفت نه سهل عباده و بلغ ما ارسل به اون مسئولیتی که پیامبر باید ابلاغ می کرد و ابلاغ می کرد وبَلَّغَ ما اُرسِلَ بِهِ صلی الله علیه و آله، ربک تعیین جانشین همه کارها را انجام داد خوب آقاوکنّا أهلَهُ وأولِیاءَهُ وأوصِیاءَهُ ووَرَثَتَهُ وأحَقَّ النّاسِ بِمَقامِهِ فی النّاسِ ما جانشین پیامبر بودیم و ما وارث پیامبر بودیم و ما سزاوارتر بودیم ولی فاستاثر علینا قومنا بذلک ما را خانه نشین کرد فرضینا ما هم حرفی نزدیم این خطبه 73 نهج البلاغه امیر المومنان سلام الله علیه می فرماید:
من تا وقتی که فقط به من ظلم شده من حرفی ندارم من حرفی ندارم اگر حق من را بردید اما امور مسلمان ها درست اداره بشود چیزی جابجا نکنید و بدعت نگذارید من سکوت می کنم فرمود فرضینا ما صبر کردیم کرهنا الفرقه نخواستیم دو دستگی در جامعه ایجاد شود امیر المومنین از حق مسلمش گذشت حق بذلک الحق حق مال ما بود درست تمام حالا امروز من رسیدم به جایی که دیگر تمام بدعت ها آشکار شده این گزارش کاخ یزید است دارد علنی شرب خمر می کندو علنی فسق و فجور دارد و لقد بعث الیکم رسولی الیکم بهذا الکتاب فرمود نامه را فرستادم به خدمتش وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ(صلى الله علیه وآله)، فَاِنَّالسُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ بدعت ها زنده شده ان تسمعوا قولی و تطیع امری اگر حرف من را بشنوید و اطاعت کنید عهدکم سبیل الرشاد در یک جمله اینقدر دنبال تحلیل قیام سید الشهدا سلام الله علیها هر کسی از ظن من شد یار من از خودتان تحلیل درست نکنید خطبه ها را ببینید و نامه ها را ببینید و خطبه ها را ببینید و مکتوبات سید الشهدا سلام الله علیه را ببینید فریاد می زند سید الشهدا.
ملایی:  این را انشاء الله هفته آینده ادامه می دهیم؟
حجت الاسلام حسینی قمی: انشاء الله اگر توفیقی داشتیم
ملایی: خیلی متشکرم حاج آقای حجت الاسلام حسینی قمی عزیز اونهایی که تازه رسیدید از نیمه های راه ملحق شدید اینقدر سرخط بحث را بگویم خیلی مهم و خیلی جذاب و جدید خطبه ای است که آقا ابا عبدالله الحسین علیه السلام خطاب به حر و لشکریانش و در بین نماز ظهر و عصری که اونجا اقامه فرمودند با حضور اصحاب و یاران خودشان خواندند این موضوع صحبت های حاج آقای حجت الاسلام حسینی قمی است برویم محضر قرآن کریم صفحه 135 آیات 60 تا 68 سوره مبارکه انعام تلاوت شود و گوش جان بدهیم و ببینیم چقدر فرصت می ماند برای صحبت های حاج آقای حجت الاسلام حسینی قمی و برنامه.
( صفحه 135 آیات 60 تا 68 سوره مبارکه انعام)
ملایی:   اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ثواب تلاوت آیات قران کریم و نیت کنیم امروز هر چقدر قرآن خواندیم تقدیم شود به محضر آقا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم امروز شنبه مون متعلق به اون حضرت است یک نکته ای هم در مورد یک طرح معارفی در واقع به شما نوجوان های عزیز و والدین گرامی که احیانا می خواهید منتقل کنید این بحث را خدمت نوجوان های عزیز بگویم یک طرحی است به عنوان بی نهایت شو آموزش معارف برای نوجوان های عزیز و گلمان است برای عضویت در این طرح که در این طرح باشیدو استفاده کنید عدد پنج را ارسال کنیدبه این سرشماره ای که من می گویم ارسال کنید به سر شماره 1000888 خیلی متشکرم از اینکه طرح بی نهایت شو را نگاه می کنید بی نهایت باشید و باشیم. حاج آقای حجت الاسلام حسینی قمی با شما هستیم.
حجت الاسلام حسینی قمی: این آیه ای که تلاوت شد آیه 68 و سوره مبارکه انعام خواهش می کنم عزیزان عنایت بفرمایند وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وقتی کسانی را دیدی که آیات الهی را مسخره می کنند اعرض عنهم من سوالم این است واقعا مسلمان یا غیر مسلمان می شود کارش به جایی برسد که آیات الهی رامسخره کند یک داستانی از کربلا بگویم و یک آیه دیگر بخوانم و نتیجه بگیرم.
در روز عاشورا سید الشهدا سلام الله علیه آخرین جمله ای که خطاب به دشمنان فرمودند این بود فرمودند و ایم الله یعنی چی یک وقت می گویید به خدا قسم ایم الله یعنی قسم ها دیدید در فارسی نباید آدم قسم بخورد چی است که امام نه یک قسم به خدا به خدا به خدا قسم والله والله والله قسم ها به خدا که چی؟  وَأَیمُ اللَهِ لَارْجُو أَنْ یکرِمَنِی اللَهُ بِالشَّهَادَه، من امیدوارم امروز در روز عاشورا مورد اکرام خدا قرار بگیرم و پایان من به شهادت ختم بشود آرزوی من این است ولی به شما بگویم ثم ینتقم لی منکم خداوند انتقام خون من مظلوم را از شما خواهد گرفت آقای ملایی در این اوج بیان نورانی سید الشهدا یک کسی از لشکریان عمر سعد فریاد زد از سر استهزاء و مسخره گفت یا حسین کیف ینتقم الله لک منه خدا چطوری از ما انتقام می گیرد الان که ما میزنیم و ما می کشیم ما سواریم ما بردیم و ما تکه تکه می کنیم و ما اسیر می کنیم و ما آتش می زنیم کیف ینتقم الله ببینید انسان کارش به جایی می رسد آیه چی می گوید؟ انسان آیات قران مسخره کند ولی خدا را امام حجت خدا را چرا اصلا کارش به اینجا می رسد یک آیه دیگر یادتان باشد ثم کان این آیه ای است که بی بی زینب سلاما الله علیه در خطبه اش خواندند ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذِينَ أَساؤُا السُّواى‌ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُنَ (روم، 10) عزیزان من خاک پای همه خودم اول خطاب آیه بعد هم دیگران کان عاقبت الذین اساء نمیگوید عاقبت الذین کفروا عاقبت گناه این است كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ خدا را تکذیب می کنند میگویند دروغ است و کانوا بها یستهزئون مسخره می کنند چرا؟ تحلیلش خیلی ساده است ما چرا گناه می کنیم می خواهیم از گناه لذت ببریم چون یک سلسله باورهای دینی داریم هی عذاب وجدان می گیریم برای اینکه اون عذاب وجدان از بین رود و لذت مان به هم نخورد چیکار می کنیم؟ شیطان کاری می کند وسوسه های شیطانی و هوای نفس شیطانی اصل آیات قران را مسخره کند و منکر شود باز تکرار می کنم قرآن نمی گویم ثم کان عاقبت الذین کفروا پایان گناه این است  أَن كَذَّبوا بِآياتِ اللَّهِ وَكانوا بِها يَستَهزِئونَ روز عاشورا عده ای امام حسین سلام الله علیه را مسخره می کردند و این آیه می فرماید اگر کسی را دیدید آیات قران و اولیاء خدا و  دین را مسخره می کند  إِذا رَأَیتَ الَّذِینَ یخُوضُونَ فِی آیاتِنا فَأَعرِض عَنهُم (انعام، 68) اعراض کن و این جلسه را ترک کن بارها گفتیم ائمه شکایت می کردند از اصحاب شان چرا در فلان جلسه گناه شما حضورت را ادامه دادی و ماندی چرا و چرا.
ملایی:   خیلی ممنون حاج آقای حجت الاسلام حسینی قمی خیر دنیا و آخرت ببینید ما دوست داشتیم حالا حالاها ادامه بدهید بحث را ولی خوب رسانه و اقتضای برنامه و زمان.
خیلی متشکرم از شما بینندگان و شنوندگان با آرزوی قبولی عزاداری ها و انشاالله تا فردا خدمت شویم عمری باشد و سعادتی انشاء الله از قم مقدس التماس دعا و خدا حافظ.