اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-04-06-حجت الاسلام نظافت- توجه به نعمت وجود امیرالمومنین علی علیه‌السلام و نکاتی پیرامون انتخابات

شریعتی: مرا آب و گِل از خُم غدیر است وجودم از ولایت ناگزیرا ست سری دارم که بر دامان زهراست دلی دارم که در بند امیر است الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ خانمها وآقایان سلام عیدتان مبارک به سمت خدای امروز خوش آمدید. خیلی خوشحالم که در این روزهای بسیار مبارک و فرخنده با سمت خدا در کنار شما هستم و ممنونم از لطف و محبت همیشگی تان اینجا اصفهان غدیریه بزرگ اصفهان و خوشحالیم که از اینجا به تک تک شما سلام می کنیم حاج آقای نظافت سلام علیکم و رحمت الله عیدتان خیلی خیلی مبارک باشد.

حجت الاسلام نظافت: سلام به همه و شما بینندگان عزیز الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ خوشحالیم خدمت شما هستیم
شریعتی: سلامت باشید
حجت الاسلام نظافت: هر کسی کو دور ماند از اصل خویش           باز جوید روزگار وصل خویش
شریعتی: بله خیلی خوشحالم خدمت تان هستم و به فال نیک می گیرم این ایام را و امیدوارم بهترین اتفاقات برای همه مون به حق ولایت مولا رقم بخورد حالتون چطور است امروز گفتم در این فضای بسیار با صفای غدیریه در کنار هم این دقایق را تجربه کنیم ممنون از همه دوستان و عزیزان و بچه های غدیریه این فضای بسیار دل انگیز را فراهم کردند برای ما و دوستان خوب صدا و سیمای مرکز اصفهان که دست به دست هم دادند این ارتباط به صورت زنده و مستقیم از اینجا تقدیم نگاه پر مهر شما بشود امشب هم بعد از نماز مغرب و عشا در محضر حاج آقای حجت الاسلام نظافت هستیم در جمع مردم صمیمی اصفهان در همین فضا و همین مکان بحث شما را خواهیم شنید ببینیم چی برای ما آوردید.
حجت الاسلام نظافت: دیروز مستحب بود وقتی مومنین همدیگر را می بینند با عشق و باشعف و با نشاط از ته دل و با صمیمیت بگویند الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ کجا می گویند الحمدلله؟ جایی که هم جمالی مطرح باشد و هم نعمت، وقتی نعمت خالی است بحث شکر مطرح است وقتی بحث زیبایی مطرح است بحث مدح مطرح است وقتی می گویند الحمدلله بدانید ترکیبی از جمال و نعمت است و امیر المومنین زیباترین مخلوق خداست زیباترین مخلوق خداست منتهی یک معرفتی می خواهد یک درکی می خواهد به اندازه ای که ما به زیبایی های وجود امیر المومنین پی ببریم از ته دل می گوییم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا چون ما که زحمت نکشیدیم امیر المومنین را به ما دادند
شریعتی: جایی که یک نعمت بسیار بزرگ داشته باشی باید حمد بکنی
حجت الاسلام نظافت: اینجا هم زیبایی های وجود است امیر المومنین مطرح است که ما آشنا هستیم یک نمونه اش نهج البلاغه است که نازله روح امیر المومنین است، نهج البلاغه مظهر افکار زیبای علوی است منش زیبای علوی
شریعتی: باتمام محکمی و لطافتش
حجت الاسلام نظافت: اصلا امیر المومنین اعجوبه خلقت است و شاهکار خلقت است
شریعتی: معجزه است
حجت الاسلام نظافت: واقعا تربیت شده دست پیامبر و جامع الاضداد است و اعلم و اتقی و اشجع است و لطیف ترین و با صلابت ترین هست دل کنده از دنیا هست اما بیشتر از همه ثروت تولید کرده کی می تواند اینها را با هم جمع بکند؟ معاویه بارها شده بود وقتی می دید افرادی را که با امیر المومنین حشر و نشر دارند می گفت از علی برایم بگو او هم خوشش می آمد بشنود ولو به خاطر  دنیایش دشمنی کرداین صحنه را الان کسی بببیند لذت نمی برد؟
شریعتی: چرا مگر می شود کسی لذت نبرد
حجت الاسلام نظافت: اگر کسی با علی هم آشنا بشود لذت می برد ممکن است برای دنیایش دشمنی بکند ولی ته وجدانش می فهمد پس یکی اینکه توجه بکنیم به جمال امیر المومنین و زیبایی هایی که خدا در وجود امیر المومنین قرار داده دوم توجه کنیم به نعمت امیر المومنین بزرگترین نعمت خدا همین است خدایی که می گوید وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها (نحل، 18) همان خدا می گوید بدون علی همه نعمت ها ناقص است مثل دیروز آیه نازل شد الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی نعمت ها ناقص است چرا نعمت ها ناقص است بدون وجود علی، امیر المومنین می فرمود متم نعمت هاست چرا من مثال بزنم، ببینید اگر یک دبیرستانی باشد با مثال خوب تفهیم میشود یک دبیرستانی باشد بهترین امکانات کمک آموزشی و تکنولوژی آموزشی همه چیز از نظر مادی باشد فقط یک اشکالی باشد مدیر خوب و مربی خوب نداشته باشد حاضر هستیم بچه مون را بگذاریم اونجا؟ نمی گذاریم، اون نعمت های اون دبیرستان به درد نمی خورد
شریعتی: عیار مدرسه به مربی اش است
حجت الاسلام نظافت: عالم مدرسه خداست، ما اومدیم اینجا چیزی یادبگیریم برویم اون عالم بی معرفت نرویم اون عالم کور دل نرویم اون عالم، تربیت بشویم برویم اون عالم نشویم در بهشت ما را راه نمی دهند راه بدهند رویمان نمی شود برویم در مهمانی خیلی زیبا می شود مثلا یک آد می که لباس هایش کثیف است برود اونجا ما نیاز به مربی داریم امیر المومنین مربی این مدرسه عالم است نباشد نعمت ها می شود ناقص این یک مثال است.
مثال  دیگر این است که دنیا مثل درمانگاه است ما به دنیا اومدیم با هزار و یک عیب معنوی فرضا جسم مان سالم باشد روح مان باید مرض هایش درمان بشود یک درمانگاه و بیمارستانی باشد باز همه امکانات راداشته باشد فقط جراح خوبی نداشته باشد و طبیب خوبی نداشته باشد به درد نمی خورد تمام اون امکانات به ضرر می شود بارها من و شما دیدیم کودکان مان با همین امکانات به خودش ضربه می زند هر کس می رود جهنم به خاطرسوء استفاده از نعمت و برخورد با نعمت می رود جهنم نعمت همیشه به نفع آدم ها نمی شود و بزرگترین نعمت نعمت مدیر و مربی است و امیر المومنین قرار بود مدیر این عالم بشود و ظلم کردند کسانی که این مدیر را زدند کنارو این نور را در حقیقت زدند کنار و وقتی نور را می زنند کنار جامعه در تاریکی فرو می رود و لذا امیر المومنین فرمود من ماندم آیا اسب علی تحیت الامیال در خطبه سه خطبه شقشقیه صبر بکنم برای این ظلمت متراکم؟ آیا صبر بکنم؟ صبرش بر علی سخت بود چون نور مهربانی است و می بیند مردم در ظلمت رفتند بنابراین این هم یک نکته راجع به اینکه امیر المومنین بزرگترین نعمت است.
نکته دیگر اینکه قیامت وقت پاسخگویی است انسان از اون جهت که مختار آفریده شده مسئولیت دارد وقفوهم انه مسئولون می گویند نگهشان داریم باید پاسخ بدهند پاسخ چی را بدهند؟ ابو حنیفه یک جایی گفته بود که می پرسند چقدر غذا خوردیم و چقدر میوه خوردیم امام صادق علیه السلام فرمود خدا کریم تر از این است که بگوید چقدر غذا خوردیم خدا از بزرگترین نعمت، نعمت ولایت سوال می کند لتسئلون یومئذٍ ان النعیم فما نوی بشیء کما نودی چرا از او سوال می کنند برای اینکه او بیشترین تاثیر را می تواند داشته باشد حالا سوال می کنند چه سوالی می کنند؟ چند نکته یک می گویند شناختی یا نه؟
شریعتی: معرفت
حجت الاسلام نظافت: بله اگر کسی امیر المومنین را نشناسد و امیر المومنین هم او را نشناسد بهشت نمی رود در نهج البلاغه داریم  لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ، وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ أَنْكَرُوهُ.  
کسی که منکر علی است بایدبرود جهنم نا شکری کرده این نعمت بزرگ را.
اول، معرفت
دو، محبت باید عاشق علی شد، به اندازه ای که عاشق نیستیم به همان اندازه بچه ایم و نمی فهمیم بچه ها عاشق خوردنی ها هستند عشق های برتر ندارند یعنی رشد نکردیم معرفت و محبت و تبعیت میپرسند به حرف این نعمت کردید از این نعمت استفاده کردید؟
شریعتی: حقش راادا کردید؟
حجت الاسلام نظافت: ادای حق علی به حرف کردن است پدر مهربان است دوست دارد به حرفش کنیم تا سعادت مند شوید
شریعتی: وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ.
حجت الاسلام نظافت: پس معرفت و محبت و تبعیت و شناساندن می گویند بچه را با علی آشنا کردید؟ جوان های اقوامت را با علی آشنا کردید؟
پنجم، دفاع و نصرت دفاع کردید؟ دنیای کفر حمله کردند به علی، الان دارند حمله می کنند در فضای مجازی دفاع کردی یا نه؟ امیر المومنین یک جایی فرمودند که تقویت کردی یانه باید این جبهه را تقویت کرد و باید یار علی شد یک جایی می فرماید  لَوْ لَمْ تَتَخَاذَلُوا عَنْ نَصْرِ الْحَقِّ وَ لَمْ تَهِنُوا عَنْ تَوْهِينِ الْبَاطِلِ، من قضی علیکم فرمود اگر پاسکاری نمی کردید برای کمک کردن به من و اگر کوتاهی و سستی نمی کردید در توهین باطل، توهین یعنی چی؟ یعنی وهن ایجاد کردن و یعنی باطل را باید تضعیف کرد شما این کارها را نمی کردید فرمود پس آدم های بی سر و پاطمع کردند بر شما غلبه کنند لم یغو من قوی علیکم اونها قوت نداشتند شما به علی کمک و جبهه ا میر المومنین کمک نکردید این اتفاقات افتاد پس از ما سوال می کنند برای اینکه خیلی هم از زمان غافل نشویم تقویت نعمت ولایت تقویت جمهوری اسلامی است، چون امیر المومنین در یک کشور روی کره خاکی بعد از قرن ها پرچمش با قدرت بر افراشته شده چشم شیعیان لبنان و مستضعفان به این پرچمی که در ایران بر افراشته شده چشم یمنی ها حتی دانشجوهای آمریکایی که به خاطر حمایت از ما کتک خوردند عالم دارد به سمت ظهور می رود مجاهدتها دارد نتیجه می دهد نام امیر المومنین در ایران بر افراشته شده ما باید تقویت کنیم ما باید سهم خودمان را ادا کنیم.
شریعتی: یک وقت هایی خیلی برایمان عادی می شود که از مأذنه ها می شنویم اشهد انا علیاً ولی الله را نباید عادی بشود چه خونها ریخته شده و چه هزینه ها که ندادند گذشتگان ما تا این سینه به سینه و نسل به نسل این محبت و عشق به ما ارث برسد
حجت الاسلام نظافت: یک زمانی بود در ایران می خواستند عزاداری کنند برای امام حسین باید می رفتند توی زیرزمین ها می ترسیدند یک زمانی بود می گفتند می شود صدام از بین برود برویم زیارت کربلا، چقدر شهید دادیم حالا زیارت اربعین ببینید چه غوغایی است اصلا شما روی کره خاکی کشوری هست که توش عزاداری امام حسین نباشد؟ اتفاقاتی در راه است متوجه نیستیم ما می رویم بیست سال دیگر و سی سال دیگر و پنجاه سال دیگر همینطور می آییم و می رویم می گویند تو در موقعیت خودت چیکار کردی برای شناساندن علی که فرمود  لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا دیروز مقام معظم رهبری در نهج البلاغه تاکید کردند حالا ما امانتی در دستمان هست امانتی برای اینکه بتوانیم این پرچمی که در ایران بر افراشته شده همچنان بر افراشته باشد و الهام بخش همه آزادی خواهان و همه حق طلبان و مستضعفان باشد.
الان این امانت چطوری تقویت می شود؟ این امانت جمهوری اسلامی انتخاباتی که در پیش رو است از نظر امیر المومنین توی نهج البلاغه هر برگه رای یک امانت است چون فرمود اصلا پست ها امانت است وسیله نون و آب نیست ... وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ  (نهج البلاغه، 5) امیر المومنین می گوید مسئولیت امانت است بعد می فرماید به یکی از فرماندارها فرمود تو شریک امانت منی امانت دست مقام معظم رهبری است و دست امام زمان است در پس پرده غیبت هم دست مقام معظم رهبری به عنوان نائب است خوب حالا آقا به تنهایی می تواند مقام معظم
رهبری به تنهایی می تواند؟ نه شریک می خواهد شریک امانت کی است؟ رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه و نیروهای نظامی حالا این امانت می خواهیم بسپاریم به یک نفر چطوری تعیین می شود گفتند انتخابات برگزار می شود و تک تک آدم ها نظر بدهند امانت هم قرآن می گوید ادا کنید و امانت را نگه ندارید و  وَ حَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا (احزاب، 72) هر کس امانت را با خودش حمل می کند ظلوم و جهول است امانت را بده سبک کن خودت را إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‌ أَهْلِها  (نساء، 58) ادای امانت یعنی برو پای صندوق بارت را سبک کن قصد قربت کن به خاطر خدا این عبادت بزرگی است منتهی به اهلش بدهید خدا امر می کند امانت را به اهلش شرکت کردن می شود ادای امانت و شرکت کردن و به اهلش دادن می شود ادای امانت
شریعتی: جنس امانت ها فرق می کند ما یک جور امانت داریم وزار و وکلا یک جور امانت دارند الان رئیس جمهوری که انتخاب می شود اگر در انتخاب خدا را در نظر بگیرد باز او ادای امانت کرده و به اهلش می دهد اگر وزار مدیرکل هایشان را بهخاطرخدا انتخاب کنند و مسائل دیگر را دخالت ندهند باز امانت به اهلش می رسد و باید بدهند به اهلش.
نکته دیگر این است که اولا مسئله مشارکت خیلی مهم است قبل از اینکه وارد بقیه بحث بشویم اهمیت مشارکت چون مشارکت والا سبب می شود رئیس جمهور در قدرت باشد و سبب می شود مدیران عزیزتر و قوی تر بشوند آبرو برود بالا ما وظیفه داریم بی تفاوت نباشیم من اصبح و من اهتم بامور المسلمین نسبت به همسایه مون نباید بی تفاوت باشیم باید کسی که می رود سر کار با تصمیم اشتباه و تنبلی و کم کاری اش ممکن است فقر زیاد بشود و ممکن است فقر کاسته بشود این وسط خیلی مهم است ما می توانیم نقش آفرین باشیم اولا بی تفاوت نباشیم مشارکت یک عمل عبادی بدانیم یک رئیس جمهور پر قدرت انتخاب کنیم بعد هر چی میزان مشارکت می رود بالا همکاری با او بیشتر می شود آقای شریعتی شما می دانید من در کار تربیتی هستم و خیلی جوان ها را امتحان کردم بهترین طرح را می دهی به جوان چون خودش در طراحی دخالت نداشته تحویل نمی گیرد ولی وقتی که مشارکت می کند در طراحی جون می دهد برای اجرا، اگر مشارکت زیاد بشود همکاری با رئیس جمهور آینده بیشتر می شود طرف می گوید خودم رای دادم هزینه می دهم وقتی مشارکت نکنند هزینه نمی دهند و بی تفاوت می ایستند
شریعتی: مشارکت بکنی بار هم بر می داری
حجت الاسلام نظافت: این مشارکت مایه آبروی ایران می شود اعتبار خودش سرمایه ای است من می شناسم بازاریانی که خیلی نقدی ندارند نقدینگی ندارند ولی دیگران بهشون جنس می دهند چون اعتبار و آبرو دارند اعتبار خودش ثروت است بنابراین مشارکت اعتبار و آبرو می آورد.
انتخابات مایۀ رشد است، خیلی می تواند از نظر فکری جوان های ما را و مردم ما را رشد بدهد رشد فکری همین مناظرات را که نگاه می کنند در روایت داریم اضربوا آراء الرجال و آراء ا لرجال یتولد منه الثواب نظریه ها را با هم مقایسه کنید خوب گوش بدهید حرف بهتر آشکار می شود یک نفر گوش می دهد می گوید این خوب است اون گوش می دهد نه مثل اینکه نکته دیگری هم هست
شریعتی: الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ (زمر، 18)
حجت الاسلام نظافت: این رشد ایجاد می کند آرام آرام مردم کیس می شوند کیاست خیلی خوب است که فریب نخورند بنابراین طرف رشد فکری می کند ممکن است طرف ادعا بکند که آرام آرام مردم این رشد درشان ایجاد می شود رشد عقلی، عقلانیت یعنی چی؟ یعنی مقایسه کن یعنی اهم و مهم کن، یعنی بین دو تا محذور و بین دو تا شر گیر کردی اون شری که شرش کمتر است اون را انتخاب کن، این محذورها را ما در دوران غیبت هستیم ما از دل این نمره هیچ کس بیست نیست، این رشدها ایجاد می شود به ویژه اگر بچه هایمان هم شریک کنیم، نگوییم این نمی تواند رای بدهد وارد گفتگوهایمان کنیم بعد اصلا جنس فهمیدن این مباحث به زندگی مان هم کمک می کند یعنی کسی که در این مباحث به یک فهمی می رسد می خواهد انتخاب کند در زندگی فرزندان ما یک سره و پیوسته در معرض انتخاب هستند فردا می خواهد ازدواج کند می رود با اون خانم صحبت می کند و ادعاهایی می کند چطوری می تواند بفهمد که این ادعا درست است یانه؟ یعنی آدم ها رشد می کنند رشد سئه صدر را تحمل چقدر قصه می خورم این روزها که بعضی از افراد کدورت برایشان ایجاد می شود طرفداران این نامزد و طرفداران اون نامزد بابا انتخابات تمام می شود احترام هم را نگه دارید اشکالی ندارد سعه صدر داشته باشید رفیق ات نظرش چیز دیگری است شما نظرت چیز دیگری است چرا همدیگر را تکفیر کنیم.
شریعتی: دو تا رفیق سر یک نامزده یک حرف هایی به هم می زنند که انگار نه انگار فردا قراره چشمشون به هم دیگر بیفتد
حجت الاسلام نظافت: بعد اصلا بدون کمک یکدیگر مگر می توانند مشکلات را حل کنند مثلا فرض کنید رئیس جمهور بهترین انتخاب شد مشکل حل می شود؟ تازه آغاز دویدن ها و کمک کردن هاست متاسفانه سعه صدر کم است یک بزرگی اظهار نظری کرده بهش تلفن زدند چرا اظهار نظر کردی؟ بابا این تب انتخابات می خوابد این هم پس نکته خیلی مهم است که ما احترام بگذاریم به رای یکدیگر این یک ادب است و یک اخلاق است گفتگو اشکالی ندارد وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ (نحل ، 125) به بهترین شکل آدم ها با هم گفتگو کنند مراء بد است فرق جدال احسن و مراء چی است؟ مراء یعنی کل کل کردن بگو مگو بدون نتیجه بعد نتیجه اش چی است؟ کدورت و نفاق و دشمنی الان توی خانه ها هم گاهی همین اتفاقات پیش می آید مرد کی است؟ مرد کسی است که بتواند بگوید من اشتباه کردم خانم ببخشید می بیند این بحث دارد تزلزل ایجاد می کند بحث ها فایده ای ندارد طرف انتخابش را کرده برای چی بحث می کنی پس این هم نکته مهمی شد رشد تقوا و رشد اخلاق سیاسی، تقوا خیلی مهم است ترمز خیلی ها دارد می برد وقتی آدم ها هیجانی می شوند حواسشان نیست چی دارند می گویند وقتی ناراحت می شوند کنترل ازدستشان می رود وقتی توی یک جوی قرار می گیرند
شریعتی: اینجاهاست که محک می خوری.
حجت الاسلام نظافت: آفرین بعد می بینی عبادات نمیدانم چندین ساله یک جا از دست رفت بعد می بینی با آبروی یک کسی بازی کردی مکرر دیدم بچه ها متدین، می گویم تا تو دادگاه اشکالی ثابت نشده چی داری می گویی مگر من و تو قاضی هستیم باز قضات حداقل یک پولی می گیرند خیلی قصه میخورم فرمود من یک دفعه دیگر هم این بحث را گفتم که اگر سابقه یک کسی خوب است سابقه اش خوب است مثلا من شما را می شناسم حالا یک کسی بیاید پشت سر شما حرف بزند حق ندارم گوش بدهم مولا امیر المومنین فرمود گوش ندهید این حرفها مثل تیر است  قد یرمی الرامی  (نهج البلاغه، خطبه 141) تیر انداز تیر می زند خیلی تیرها به خطا می رود یعنی خیلی حرفها باطل است اون جمله معروف را اینطور فرمودند که بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است یعنی چی حق کجا و باطل کجا حضرت اینطوری کردند فرمود آنچه که شنیدی بگو باطل است آنچه که خودت دیدی، و خیلی ها نمی توانند از کلیپ هایی که فوروارد می کنند فضای مجازی و جنگ رسانه ای است و تقطیع است این هم یک نکته. که رشد تقوای سیاسی هم پیدا بکنیم و مراقب ایمانمان باشیم و مراقب تقوایمان باشیم و این نکته را توجه کنیم کار سخت شد ورود نکنیم سخت ورود بکنیم می ترسیم ایمانمان از دست برود.
شریعتی: بله لبه پرتگاه حرکت کردن است
حجت الاسلام نظافت: حالا می فهمیم که چرا فرمود پیوسته بگویید اهدنا الصراط المستقیم حالا می فهمیم در روایت داریم صراط مستقیم از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر و از مو باریک تر تشخیص اش سخت است از شمشیر تیزتر یعنی عملش سخت است دینت را بخواهی نگه داری انگار می خواهی آتش کف دست نگه داری باید به خدا پناهنده شد حالا اهل کی است؟ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‌ أَهْلِها  (نساء، 58) اهل اصلح است امیر المومنین اصلح بود اصلح را از کجا بفهمیم؟
شریعتی: معیارش چی است
حجت الاسلام نظافت: یک کسی در جنگ جمل اومد به امیر المومنین گفت علی فکر می کنی نظر من این است که حق با تو است؟ خوب اون طرف طلحه از رزمنده های قدیمی است و زبیر است از رزمنده های قدیمی خدمت کردن و عایشه همسر پیامبر این طرف عرض شود شما هستید حضرت فرمودند قاطی کردی گیج شدی چپه حرکت کردی جمله  تاریخی حضرت این است فرمود اعرِفِ الحَقَّ تَعرِف أهلَه اول برو حق را بشناس از آدم ها شروع نکن از نامزدها شروع نکن از شاخص ها شروع کن، همینطوری نمی توانیم بگوییم کی دیابت دارد
شریعتی: حق را بشناس بعد اهل حق را خواهی شناخت
حجت الاسلام نظافت: باطل را بشناس اهل باطل را خواهی شناخت ما باید شاخص محور باشیم این معیاری است که امیر المومنین دادند از آدم ها شروع نکنیم از شاخص ها به آدم ها برسیم نه اینکه از آدم ها به شاخص ها برسیم غیر از ائمه معصومین ائمه معصومین انبیاء وجودشان با شاخص ها متحد شده وجود اونها با شاخص ها یکی شده فرقی نمی کند از شاخص می شود به امیر المومنین رسید از امیر المومنین می شود به شاخص رسید علیٌ مع الحق و الحق مع علی ماها چی ما گاهی از شاخص حق جدا می شویم گاهی شاخص حق راداریم و گاهی نداریم ما معصوم نیستیم پس از شاخص باید شروع کرد اونقدر شاخص مهم است که حتی قرآن برای انبیاء هم که دیگر گفتم با شاخص ها یکی هستند فرمود فبهداهم مقتده این آیه را دقت کردید فرمود به هدایتشان اقتدا کن ما باید به خود انبیا اقتدا کنیم می فرماید به هدایتشان اقتدا کن اینقدر شاخص مهم است اینقدر شاخص اهمیت دارد پس ما باید با شاخص برویم جلو تا نتیجه بگیریم شاخص ها متعدد و متنوع هست دیروز هم مقام معظم رهبری نکاتی را گفتند
شریعتی: بله یکی دو تا نیست در عرصه های مختلف است
حجت الاسلام نظافت: برای کارهای مختلف شاخص ها تفاوت هایی دارد مثل شاخص های کسی که قوه مقننه می خواهد برود و با شاخص های کسی که می خواهد برود کارهای اجرایی یک تفاوت هایی دارد ولی تقوا و دیانت و صداقت و با عرضه بودن در این رشته همه اهمیت دارد در یک کلام قرآن فرمود قویٌ امین چقدر این دو کلمه مهم است از زبان دختر شعیب حضرت شعیب علی نبینا و آله و علیه السلام بهترین کارگزار کسی است که هم قوی باشد قوت داشته باشد و هم امانت دار باشد که بتواند این امانت را به سر منزل برساند بهترین شاخص همانی است که حضرت یوسف خودش خودش را کاندیدا کرد حضرت یوسف فرمود قالَ اجْعَلْنِي عَلى‌ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ (یوسف، 55) من را مسئول بگذارید من کاربلد هستم من مراعات بیت المال را هم می کنم و یک نکته ای که شهید رئیسی داشت به حضرت آقا اون را برجسته کردند خستگی ناپذیر بودن است پر کار بودن همینی که شما
شریعتی: روز را از شب نشناختن
حجت الاسلام نظافت: شما از بیان امیر المومنین به عثمان بن حنیف فرمود که حضرت فرمود نمی توانید مثل من نان خالی بخورید و لکن اعیونی بورعٍ و اجتهاد و عفتٍ و سداد علی را کمک کنید با تقوا و با پر کاری و سخت کوشی به هر حال بسیار اهمیت دارد اصلحیت هم یک اصلحیت نسبی است دیگر، یعنی امام زمان نیستند بالاخره ما هستیم و در این دوران غیبت که جوانب مختلف
شریعتی: به قرارمان برسیم بعد برگردیم ادامه فرمایشات شما را بشنویم؟
حجت الاسلام نظافت: بله
شریعتی: خیلی ممنون و متشکرم چند تا نکته را من فقط تذکر بدهم به دوستان و عزیزانمان قرارهایمان را یادآوری کنم یکی طرح بزرگ فرزندان غدیرهست که یک اتفاق خوب و یک قرار ناب به یمن ایام ماه ذی الحجه عید بزرگ غدیر با هم قرار گذاشتیم که دست به دست هم بدهیم به نام نامی امیر المومنین به محبان حضرت بیافزاییم پدر و مادرها و خانواده هایی که صاحب فرزند نمی شوند و صاحب اولاد نمی شوند و تمام هم و غمشان و آرزویشان این است که پدر یا مادر بشوند دستشان را بگیریم به کانال ما در ایتا می توانید مراجعه کنید و عزیزانی که می خواهند شرکت کنند عدد هجده را به بیست هزار سیصد و سه پیامک بکنند امیدوارم که بهترین اتفاقات برای همه تون رقم بخورد و قرار روزانه قران مان صفحه 111 مصحف شریف قرار امروز سمت خدایی هاست به اتفاق خواهیم شنید ثواب تلاوت آیات را هدیه کنیم به روح بلند همه پدر و مادرها و پدر و بزرگ ها و مادربزرگ هایی که دست ما را روی دست علی و اولادش گذاشتند باز می گردیم از غدیریه بزرگ اصفهان همراه شما هستیم و در کنار شما اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
(قران کریم صفحه 111)
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
باز هم این ایام بر همه تون انشاالله مبارک باشدو امیدوارم همه مون زیر سایه امیر المومنین و اولادش باشیم دعا می کنم این روزها و این شب ها انشاالله اونچه که خیر است برای مردم عزیزمان رقم بخورد با حضور پر شور در انتخابات پرچم این کشور را برای همیشه انشاالله سربلند ببینیم و به احتزاز در بیاوریم و امیدوارم به حق امیر المومنین عاقبت به خیری و سعادت نصیب همه شماها بشود و زیارت نجف انشاالله رزق و روزی مان خیلی خوشحالیم که همچنان همراه شما هستیم با سمت خدا از لطف و محبت همگی ممنونم و متشکر نکته های حاج آقای حجت الاسلام نظافت را شنیدیم و انشاالله در بخش دوم از فضائل امیر المومنین و از عظمت او هم خواهیم شنید خدمت شما هستیم خواهش می کنم بفرمایید.
حجت الاسلام نظافت: خدمت تان عرضه بدانم جزو فضائل امیر المومنین تاکید بر وحدت، یعنی امیر المومنین حاضر بودند به ایشان ظلم بشود اما انسجام جامعه اسلامی از بین نرود انسجام به هم نریزد و امیر المومنین خیلی از مسائل شخصی را کنار گذاشتند، به انسجام اجتماعی فکر کردند وحدت بزرگترین سرمایه ملی است، تفرقه بدترین عذاب است، شما می دانید از امت مرحومه امت آخر الزمان را می گویند امت مرحومه عذاب برداشته شده یعنی عذاب های امت های قبل که کلا قوم نوح عذاب شدند برداشته شده اصطلاحا می گویند عذاب استیصال ولی یک عذاب هست در ردیف اون عذاب ها یک عذابی داریم به نام عذاب تفرقه در سوره انعام قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا  (انعام؛ 65)  فرمود ای پیامبر بگو خدا قدرت دارد که از آسمان عذاب بفرستد یا از زیر پایتان یا شما را پراکنده کند و فراموش کنید دشمن مشترک را، فراموش کنید خطراتی که اصل کیان را تهدید می کند کیان نظام جمهوری اسلامی را تحریم می کند بنابراین بایستی هم افزایی کرد و بایستی به الفت و صمیمیت و محبت توجه داد و لذا مثل دیروز جزو بهترین کارها در این ایام اخوت و صمیمیت و دفع بدی با خوبی، اطفأ بالتی هی ا حسن السیئه چقدراثر دارد فرمود اگر کسی بهت بدی کرد تو به بهترین شکل دفع کن فرمود امیر المومنین در نامه سی و یک دارد فرمود برادر تو قدرتش برای قطع ارتباط بیشتر نباشد از قدرت تو برای حفظ اتصال، یعنی اگر با کسی ناراحتی پیش اومد باید سلام کرد باید محبت کرد آدم ها عصبانی می شوند و یک چیزی می گویند هیچ اشکالی ندارد غدیر یعنی همین جزو اعمال است دیروز هم عقد اخوت بود.
شریعتی: غدیر عید وحدت است.
حجت الاسلام نظافت: عید صمیمیت و محبت کردن و واقعا این بزرگترین سرمایه است ما بایستی اگر می خواهیم محبت کنیم به امیر المومنین عشق مان را به امیر المومنین نشان بدهیم باید از طریق نشان دادن عشق مان به دوستان امیر المومنین عشق به امیر المومنین را نشان بدهیم.
شریعتی: بسیار خوب خیلی ممنون و متشکر از لطف و نگاه پر مهرتان و هم از بچه های غدیریه متشکر و هم از دوستان خوب صدا و سیمای مرکز اصفهان انشاالله همدیگر را در ایوان با صفای نجف ببینیم حاج اقای حجت الاسلام نظافت دعا بفرمایید.
حجت الاسلام نظافت: خدایا به حق محمد و آل محمد نتیجه این انتخابات را به نفع اسلام و به نفع مستضعفان و به نفع مردم ایران قرار بده الهی آمین عاقبت ما را ختم به خیر بگردان، دلهای مردم را با یکدیگر روز به روز مهربان تر بفرما، حوائج را بر آورده بفرما.
شریعتی: انشاالله و خیلی ممنونم و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین سپاسگذارم از شما حاج آقای حجت الاسلام نظافت طیب الله انشاء الله