اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-03-29- جایگاه قرآن در زندگی انسان ( اصل قرب الهی در کارها )

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین ؛ إنّه خیر ناصرٍ و معین، ملکا، ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی خدایی نروم جز به همان که ره که توام راهنمایی، همه درگاه تو جویم همه از فضل تو پویم همه توحید تو گویم که به توحید سزایی. خدایا شکرت به خاطر همه نعمت‌هایت به ویژه نعمت بی‌بدیل ولایت و سلام به روی ماه شما آقایان، سلام به حضور شما بانوان و بینندگان و شنوندگان و تبریک روزهای قشنگ ماه ذی الحجه به ویژه عید قربانی که هنوز عطرش بر مشام جانمان هست و پیش پیش این روزهای خوشگل را عید سعید غدیر و خدا را شکر کنیم به واسطه‌ی این نعمت عزیز، نعمت ولایت مولا امیرالمومنین علیه السلام. خیلی خوش آمدید به این سه شنبه و دیگر منتظر باید باشیم طبیعتا حاج آقای ماندگاری و ادامه بحث هفته‌های گذشته‌شان، بفرمایید خیلی خیلی خوش آمدید. سلام علیکم.



حجت الاسلام ماندگاری: سلام علیکم و رحمه الله، أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحیم، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ، من هم خدمت شما همه بینندگان و شنوندگان عزیز در شبکه‌های مختلف صدا و سیما و شبکه جهانی ولایت، تبریک ایام دارم و عرض سلام و ادب و احترام، عرض کردیم ماه ذی الحجه ماه ولایت است. عید قربان تا غدیر دهه ولایت است حتی تا اوج بیست و چهارم و بیست و پنجم ماه ذی الحجه همه مناسبت‌ها مربوط به ولایت است، به اهل بیت علیهم السلام،
ملایی: تا روز مبارک،
حجت الاسلام ماندگاری: الحمدلله تبریک می‌گوییم و امیدواریم که همه ما هم معنی ولایت را بفهمیم، هم اقتدا به ولایت بکنیم، هم خدا از نعمت معیت با ولایت ما را محروممان نکند انشاالله. دعای سلامت حضرت را با اجازه‌تان با همدیگر تلاوت می‌کنیم، همه شما عزیزان هم تقاضا می‌کنیم دست دعا برداریم. در این ایام نورانی و شاد باشد اهل بیت همه ما دعا کنیم، « اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً وَ امْنُنْ عَلَیْنَا بِرِضَاهُ وَ هَبْ لَنَا رَأْفَتَهُ وَ رَحْمَتَهُ وَ دُعَاءَهُ وَ خَیْرَهُ» بهترین هدیه به محضر آقاجان امام زمان یک دسته گل صلوات با آرم و عجل فرجهم است. بحثی که محضر عزیزان خودم داشتم جناب آقای ملایی قراردادهای قرآنی بود. با این تابلو که خدای تبارک و تعالی می‌فرماید: با من قرارداد ببندید. هیچ کس بهتر از من وفای به عهد نمی‌کند. آزاد هستید می‌توانید با شیطان قرارداد ببندید. اولا دروغ می‌گوید، دوما شما را به فریبتان می‌دهد. سوما روز قیامت سرزنش می‌کند. با مردم قرارداد ببندید، حرف‌هایشان مشکوک است و نتیجه‌ی به حرف مردم گوش کردن سرگردانی است. روز قیامت هم فرار می‌کند این‌ها خلاصه بحث‌های گذشته‌مان است. اما اگر باخدا قرارداد ببندیم حرف‌های خدا صادق است، « ان وعد الله حق صدق لایخلف المیعاد، صدق الله العلی العظیم» هدف خدا هدایت است، فلاح، رستگاری، عزت است، عرضم محبوبیت و نصرت است. هفته قبل گفتیم چیزی حدود صد تا وعده خدا داده است و خدا هم دفاع می‌کند در دنیا و آخرت و خدا هم خیلی عرضم به خدمتتان، تو قصه قرارداد‌هایش خیلی دقیق است. قراردادهای خدا سخت نیست آقای ملایی، فقط دقیق است. «أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ» (سوره بقره، 40)
ملایی: این حرف هم حرف دقیقی بود.
حجت الاسلام ماندگاری: بله، من همیشه گفتم آیه‌اش را می‌خوانم، من هیچ چیزی به غیر از خدا، «یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ» (سوره بقره، 185)، پس خدا بر ما سخت نگرفته است ولی دقیق گرفته است. همچنان که تو بازی‌های بین المللی ورزشی ویدئو چک می آورند، میلی متری و سانتی متری حساب می‌کنند، بارها گفتیم. همچنان که دوربین‌های راهنمایی و رانندگی پلیس راه یک کیلومتر بالا پایین برود، یک سانتی متر  برود روی خط عابر پیاده حساب می‌کنند. خدا هم می‌گوید ‌من هم ذره‌ای حساب می‌کنم، من دقیق هستم. همچنان که با قوانین ورزشی واداری و نظامی و راهنمایی و رانندگی شوخی ندارید با قوانین خدا هم شوخی نکنید، دست کم نگیرید قوانین را. خب قراردادهای زیادی را تا اینجا گفتیم، البته بعضی‌هایش هم پوشانی دارد.
ملایی: آقا ببخشید، نشد صبر کنیم، بعضی وقت‌ها نمی‌شود.
حجت الاسلام ماندگاری: عیبی ندارد. هر موقع نکته‌ای به ذهن نورانی شما می‌رسد بپرسید شما نماینده‌ی مخاطبین هستید.
ملایی: نه، نه، پرسیدنی نیست، این را نمی‌خواهم بپرسم، فقط می‌خواهم پیشنهاد بدهم، به خودم اول من حتماً این کار را خواهم کرد. حتما این کار را خواهم کرد، همسرم اگر همین الان برنامه را نگاه می‌کند ایشان می‌تواند همین الان این کار را بکند. یک کاغذ کوچولو برداریم بنویسیم قراردادهای خدا است، سخت نیست، دقیق است. این خیلی از مشکلات اعتقادی، رفتاری.
حجت الاسلام ماندگاری: چند تا آیه خواندیم دیگر. یک آیه «یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ» (سوره بقره، 185)، یک آیه «لا يُكَلِّف‌ُ اللّه‌ُ نَفساً إِلّا وُسعَها» (سوره بقره، 286)  ببینید ما وسعمان را خبر نداریم و آن کسی که ما را خلق کرده است خبر دارد دیگر. یک ماشین چند کیلومتر می‌رود؟ با چه سرعتی می‌رود؟ سازنده‌اش می‌داند.
ملایی: بله، درست است.
حجت الاسلام ماندگاری: تو راهیان نور بودیم، چون فرمودید خاطره را ضمیمه‌اش کنم. تو راهیان نور بودیم به بچه‌ها، جوان‌ها گفتم: چقدر می‌دوید؟ گفتند: پانزده متر، گفتم وسعتان 500 متر است. گفتند:  بیشتر از این دیگر نمی‌توانیم. گفتم: گرگ دنبالتان کند چقدر می‌دوید؟
ملایی: دیگر حالا،
حجت الاسلام ماندگاری: دیگر تا جایی که گرگ بدود. گفتم پس شما وسع چند کیلومتر دویدن را دارید، خودتان خبر ندارید. زمان جنگ بچه‌های بسیجی و جبهه، چون باور داشتن گرگی به نام صدام دارد دنبالشان می‌دود، دویدند و دویدند و دویدند تا به خدا رسیدند. خیلی قشنگ است. « ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى، فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى» (سوره نجم، 8و9) اما الان ما فکر می‌کنیم که خدا برای ما سخت گرفته است، نه خدا سخت نگرفته است. خدا فقط دقیق است. بارها گفتم کسی که می‌خواهد نمازش را نمی‌تواند ایستاده بخواند نشسته بخواند، نمی‌تواند خوابیده بخواند ولی دقیق. وقتی داری ذکر رکوع و سجود می‌گویی، بقیه بدنت تذکر ندی‌ها، در آرامش بدن این‌ها دقت است. خب حالا چون در ایام عید سعید قربان، یک عده از عزیزانمان در سفر بیت الله الحرام هستند، همین جا خواهش می‌کنم شما دست به دعا بردارید، تصویربرداران عزیز همه دست به دعا بردارند، بینندگان عزیز، یک دعا می‌خواهم بکنیم، خدایا عیدی ما را، زیارت خانه‌ات، قبر حبیت، قبور اولیائت با عافیت، با معرفت به زودی زود مخصوصا جوان‌ها را در سن جوانی و نوجوانی، نصیب روزی بفرما،
ملایی: الهی آمین. چه دعای خوبی.
حجت الاسلام ماندگاری: آقای ملایی، باور کنید ناخورده چه می‌داند، آن که خورده می‌داند. هر کسی سفر مکه برود واقعاً عاشق می‌شود و دیگر نمی‌خواهد، حتماً دوست دارد بیشتر برود. خب ما به مناسبتی که عده‌ای از عزیزانمان در سفر بیت الله الحرام هستند دیروز هم عید قربان بود، می‌خواهیم قرارداد تقرب به خدا را بر اساس چینش اعمال حج بگوییم.
ملایی: بسیار عالی،
حجت الاسلام ماندگاری: عید قربان یعنی عید تقرب به خدا، یعنی اینقدر نزدیک می‌شوی، نزدیک می‌شوی که دیگر جبرئیل آنجا راه ورود ندارد. جواز تردد ندارد به پیغمبر عرض کرد. چون وعده دادیم انشاالله بعد‌ها دو هفته دیگر، حدیث معراجیه را بیان بکنیم. می‌خواهم بدانیم که اگر می‌خواهیم به آن قرب برسیم یک قاعده‌ای دارد. قاعده‌اش هم این است، خدا کمکمان می‌کند آقای ملایی. من یک مثالی را برای شهدا می‌زدم، می‌گفتم که، مثال خیلی بچگانه و ساده‌ای است، بابا روی بلندی ایستاده است، بچه آن پایین است، بچه می‌گوید بابا من هم دوست دارم بیایم بالا، بابا می‌گوید: همه تلاشت را بکن، قد بلندی می‌کند، زیر پایش چیزی می‌گذارد دستش را دراز می‌کند ولی باز هم دستش به آن بالا نمی‌رسد. گفت: دست ما کوتاه و خرما بر نخیل. بچه به بابایش می‌گوید: می‌شود خم بشوی دست من را بگیری، بابا  نگاه می‌کند می‌بیند همه تلاشش را کرده است، حالا خم می‌شود، اسم این را می‌گذارم نصرت الهی. اسم آن تلاش را می‌گذارم انت انصارالله. اسمی را می‌گذارم هدایت الهی، اسم آن را می‌گذارم «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا» می‌روم شهدا تو جبهه‌ها به امام زمان گفتند: ما می‌خواهیم دستمان به پشت بام شهادت برسد. امام زمان فرمود تلاشتان را بکنید، خدا فرمود تلاشتان را بکنید، تلاش کردند. حتی دست بردند در شناسنامه‌هایشان، چهل و شش را کرد چهل و چهار که بتواند برود جبهه. چون آن موقع فتوکپی شناسنامه می‌خواستند. خیلی تلاش کرد، رفت گویش افغانستانی یاد گرفت تا به عنوان یک عزیز فاطمیون برود مدافع حرم بشود. امام زمان و خدا دیدند که این تمام تلاشش را کرده است، قد بلندی کرده است، زیر پایش چیزی گذاشته است. همه تلاشش را کرده است. من اعتقاد دارم امام زمان خم شد دست این‌ها را گرفت. خدا از باب « كَتَب‌َ عَلي‌ نَفسِه‌ِ الرَّحمَةَ» (سوره انعام، 12) تعبیر خم شدن برای خدا درست نیست. خدا دست این‌ها را گرفت کشید بالا. این را باز از قرآن می‌گویم. ‌آیه بیست و یک سوره نور، «وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا» (سوره نور، 21) اگر لطف و فضل و رحمت الهی نبود یعنی امداد غیبی الهی نبود، هیچ کدامتان از دست دشمن قسم خورده‌ای به نام ابلیس و جنودش جان سالم به در نمی‌بردید. خب پس ببینید خدا به همه ما قول مساعدت داده است، فقط به شرط اینکه ما پای قرار باشیم. حالا اگر می‌خواهیم به قرب الهی برسیم، خدا رحمت کند یکی از اساتید ما را، گفت قرارداد قرب الهی تو اعمال حج است. چون اعمال حج اوجش می‌رسد به عید قربان. من چند تایش را در حد وسع برنامه می‌گویم. یک، اولین عملی که حاجی انجام می‌دهد تو عمره تمتع، احرام است، احرام یعنی چی آقای ملایی؟ شما بگویید یعنی چی؟
ملایی: احرام یعنی حرام،
حجت الاسلام ماندگاری: یعنی یک لباسی را می‌پوشید، یک نیت می‌کنید، قلبیه می‌گویید، تا چند چیز را برای خودت واجب کنی و چند چیز را حرام کنی. حتی آن چیزهایی که برای تو مباح بوده است می‌توانی، خدا می‌گوید حرام است. پس کسی به قرب الهی می‌رسد که باید و نبایدهای زندگی‌اش‌ را رعایت کند.
ملایی: احرام داشته باشد.
حجت الاسلام ماندگاری: احرام داشته باشد. خب محرم که شدی بکوش محرم باش. محرم همان قربه است. محرم همانی که پیغمبر را بردند بالا و نشانش دادند عالم غیب را، نشانش دادند. حاج آقا مخصوص پیغمبر است نه، مخصوص امام است نه. من خاطرات زیادی دارم از کسانی که روحشان از دیوار جسمش تبیین، از قفس جسمشان که رفته بالاتر، جسم ما محدود به زمان و مکان است، روح که محدود نیست. روحی چه کسی است که از این قفسه برود بالاتر، می‌بیند آینده را. در یک جلسه‌ای بودم دوستان محضر حضرت آیت الله العظمی بها الدینی رضوان الله تعالی،
ملایی: خدا رحمتش کند.
حجت الاسلام ماندگاری: سال شصت و چهار، امام هست، خبرگان قائم مقام رهبری مشخص کرده است. ‌ایشان فرمود: بعد از امام، جانشین امام، آسید علی آقای خودمان است.
ملایی: سال شصت و چهار؟
حجت الاسلام ماندگاری: سال شصت و چهار، بعضی‌ها گفتند خبرگان مشخص کرده است، عصری تو اخبار گوش بدهید. گفتم باشه می‌بینید. این‌ها آدم‌هایی هستند که به آن مرحله رسیدند و دارند می‌شنوند آنچه که خیلی‌ها نمی‌شوند. چون خود پیغمبر فرمودند: اگر شما واجبات و محرمات را رعایت بکنید یعنی احرام ببندید همیشه، نه فقط تو سفر حجران ببندید. ما الان تو حج برویم یک کم محرم می‌شویم، تو هیئت می‌رویم یک ذره محرم می‌شویم، تو حرم امام رضا می‌رویم یک ذره محرم می‌شویم، تو پیاده‌روی اربعین می‌رویم یک ذره محرم می‌شویم، تو ماه رمضان یک ذره محرم می‌شویم، تو مسجد یک ذره محرم می‌شویم، همه زندگی باید محرم باشیم. یعنی همه زندگی باید، باید و نباید داشته باشد، این معنی احرام است. پیغمبر فرمودند: شما به تعبیر من محرم بشوید می‌بینید آنچه را که من می‌بینم، می‌شنوید آنچه را من می‌شنوم. پس یک، هر کسی می‌خواهد به آن مقام برسد شدنی است. عرض کردم غیر معصومین رسیدند. حضرت آقا نسبت به امام بزرگوارمان که تازگی ایام ارتحالشان را پشت سر گذاشتیم. فرمودند: امام به ما نشان داد تا نزدیکی مرزهای عصمت رفتن و نزدیکی انسان کامل شدن افسانه نیست. قابل تحقق است و واقعاً این طوری بود. امام آمد مزه امام معصوم را به ما بچشاند. معصوم نبوده است، خواست بچشاند به ما. حضرت آقا برای ما این طوری است واقعا. معصوم نیستند، ما اعتقاد به عصمتشان نداریم. ولی مزه را دارند به ما می‌چشانند
ملایی: که می‌شود.
حجت الاسلام ماندگاری: می‌شود. پس اولین قراردادی که ما داریم باخدا می‌بندیم برای قربمان، اول به خودم می‌گویم به شما و همه خوبان که در سمت خدا این قدر زحمت می‌کشند تا مردم برنامه را ببینند و به همه نوجوان‌هایی که روز سه شنبه زینت‌بخش برنامه ما هستند با نگاه قشنگشان، پدر و مادرهای عزیز و نازنین، اگر می‌خواهیم بچه‌مان به قرب خدا برسد، پدر و مادر خیلی زحمت می‌کشند بچه‌شان به المپیاد علمی برسد، به فینال ورزشی برسد، به اسکار هنری برسد، خوب هم هست، بیایید یک کاری کنیم بچه‌هایمان به المپیاد توحید هم برسند. دیگر از همه ارزشش بالاتر است. آن مدال‌های طلا بعد از مرگ معلوم نیست به درد ما بخورد، ولی این مدال طلا خیلی به درد ما می‌خورد.
ملایی:  قرب،
حجت الاسلام ماندگاری: «إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ» (سوره اعراف، 56) آن‌هایی که به مقام قرب الهی می‌رسند. این آیه بیست و شش و بیست و هفت سوره یاسین من را کشته است آقای ملایی، بیان شهدا است. خدا از قول شهدا می‌گوید: «قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ، بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ» (سوره یاسین، 26-27) خدا چقدر من را تکریم کرد. اینجا یک نفری که مدال طلا می‌آورد در المپیاد، در ورزش، در هنر، دسته‌های گل را در گردنش می‌اندازند. آنجا خدا تکریم می‌کند دسته گل می‌اندازد، نه خودش، خانواده‌اش. مادر یک شهیدی را دفن کردند، خوابش را دیدند. من خواب را معمولا نمی‌گویم، مگر  اینکه موید با یک آیه قرآن. خوابش را دیدند، حالت چطور هست مادر شهید؟ گفت: شما من را گذاشتید تو قبر، پسرم آمد من را برد تو قصر. چون به شهید می‌گویند برو وارد بهشت بشو. خدایا نمی‌شوم، چرا؟ عزیز دردانه خدا است دیگر، خدا دوستش دارد، نازش خریدار دارد. می‌گوید خدا اول مادرم، پدرم، برادرم، خواهرم، همسرم، دوست‌هایم، تا چند نفر، تو روایات داریم بین هفتاد نفر تا هفتصد هزار نفر شهید می‌تواند شفاعت کند. این چه قربی است به خدا رسیده که این قدر نازش خریدار دارد. آنقدر شفاعت می‌تواند بکند. این قرب ارزش دارد. حالا من به یک مقام، پستی برسم، چهار نفر را بتوانم بیاورم سرکار، برای چهار روز دنیا. این قرب قشنگ است. حالا این قرب، اولین گامش احرام داشت تو زندگی است یعنی بایدها و نبایدها، خدا هم بایدها را گفته است. واجبات، محرمات. دو، دومین قدمی که حاجی بر می‌دارد برای قرب، طواف دور خانه خدا است. طواف یعنی چی؟ همه هم شنیدید، باید شانه چپمان به سمت کعبه باشد. می‌گویند قسمت چپ انسان، نماد دنیای انسان است. روایات است این‌ها. راست انسان نماد آخرت انسان است. چرا می‌گویند شانه چپت مساوی و محاذی کعبه باشد؟ تا دنیای ما توحیدی نشود، آخرت ما توحیدی نمی‌شود. چرا؟ چون «الدنيا مزرعة الآخرة» دنیا یعنی چی؟ بارها گفتیم همین خوابمان، خوراکمان، پوشاکمان، ارتباطمان، ازدواجمان، انتخاباتمان، اقتصادمان، سیاستمان، مدیریتمان، تفریحمان، همسایه‌ داریمان، همسر داریمان و فرزند داریمان و پدر مادر داریمان، همین ها باید بوی توحید بدهد. الان یکی از گلایه‌هایی که از خودم دارم به کسی کار ندارم، به خودم گاهی وقت ها می‌گویم حضرت آقا یک کتابی نوشتند به نام انسان دویست و پنجاه سال یعنی چی؟ یعنی از امام علی تا امام عسکری که دویست و پنجاه سال امامتشان بود، حیات نورانی امامتشان بود، وقتی نگاه می‌کند آدم یک انسان می‌بیند با اینکه شرایطشان متفاوت است. ولی من به خودم نگاه می‌کنم می‌بینم تو شرایط متفاوت چند تا آدم می‌شوند. چرا باید کسی که من را تو تفریح می‌بیند، تو خیابان می‌بیند، تو برنامه سمت خدا می‌بیند، روی منبر می‌بیند، تو زیارت می‌بیند، از همه این‌ها یک روش توحیدی گیر نیاورد؟ من اگر مبلغ به قول شیخ رجبعلی خیاط، دیگر مبلغ خدا باشیم، نه مبلغ خودت،
ملایی: مبلغ خدا باشیم.
حجت الاسلام ماندگاری: من همین جا می‌خواهم یک تذکری به نامزدهای انتخاباتی بدهم. هر شش نفر این عزیزانی که مورد تایید شورای محترم نگهبان هستند، هر شش نفرشان سابقه دارند در انقلاب، الحمدالله، همه آن‌ها الحمدلله تو برنامه‌ها دارند خودشان و توانمندی‌هایشان را معرفی می‌کنند الحمدالله، ولی این قدر دوست داریم همه آن‌ها بگویند اگر ما تو انقلاب توانستیم یک کاری بکنیم به برکت لطف خدا بود، اگر تو جنگ توانستیم کاری بکنیم به لطف بگویید خدا بود. امام فرمود: خرمشهر را خدا آزاد کرد. اگر تو هر مدیریتی هر جا بودیم توانستیم کاری بکنیم به لطف و فضل و عنایت خدا بود. ما کاری نکردیم. این را امام حسین و شهدا به ما یاد دادند، «و ما توفیقی الا بالله العلی العظیم» این یعنی حرکت توحیدی، یعنی مدیریت ما بوی توحید بدهد، تبلیغات ما بوی توحید بدهد، من من نکنیم خیلی، عیب ندارد می‌خواهید خودتان را معرفی کنید. بگویید من این کار را کردم ولی به توفیق الهی بود. وعده صادق ما به توفیق این آیه بود، «وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى‌» خواهش من از همه نامزدهای محترم که به همه آن‌ها احترام می‌گذاریم و انشاالله مردم عزیز ما آن موحدترینش را، خالص ترینشان، زیباترین کسی که می‌تواند راه شهدای ما مخصوصا شهید رئیسی را ادامه بدهد انتخاب بکنندو ولی ‌ای کاش بگویم همه توانمندی‌های ما به فضل الهی بود، به لطف الهی بود. اگر ما دنیایمان آقای ملایی، توحیدی بشود آخرتمان هم توحیدی می‌شود. چون ما قرار ما این است که اگر اعتقاد داریم تو حیاتمان، حیات طیبه طلب می‌کنیم، مماتمان را هم ممات اهل بیتی طلب می‌کنیم، حشرمان را هم حشر اهل بیتی طلب می‌کنیم، این‌ها همه لطف خدا است. ما که طلب نداریم که، پس قدم اول تو زندگی احرام داشته باشیم، بایدها و نبایدها. قدم دوم دنیایمان را توحیدی کنیم با طواف تا آخرتمان توحیدی بشود. سه، سومین کاری که حاجی می‌کند می‌رود پشت مقام ابراهیم، حضرت ابراهیم فقط پیغمبر نبود، امام بود. دو تا پیغمبر ما هم پیغمبر بودند هم امام، یکی حضرت ابراهیم، یکی حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، قدم سوم این هست که اگر می‌خواهی به قرب الهی برسی یک صراط مستقیم بیشتر ندارد، آن هم صراط ولایت و امامت است. چون يَوْمَ نَدْعُوا را خواندیم دیگر «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» (سوره اسراء، 71) باید به حضرت ابراهیم اقتدا کنیم، باید به امام اقتدا بکنیم. این قدم سوم، چون بدون امام نور نمی‌توانی مسیر پر پیچ و خم را بروی. قدم چهارم می‌آیند سعی صفا مروه می‌کنند حاجی‌ها، اگر می‌خواهند به قرب خدا برسی، نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود. مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد. باید « لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (سوره نجم، 39) را بفهمیم. باید سعی بکنیم، باید تلاش بکنیم. دو تا ویژگی هم باید داشته باشد تلاش، یکی صفا و صداقت است، یکی مروت و مردانگی است. صفا مروه پیام دارد. خب این قدم چهارم. قدم پنجم تو عمره تمتع است. این‌ها باید تقصیر انجام بدهیم. یک مقدار ناخنت را بگیری یا موی سر، تقصیر یعنی چی؟ یعنی یک وقت مغرور نشوی به تلاش‌هایی که کردی، ما طلبکار خدا نیستیم، ما بدهکاریم.
ملایی: هوا ورت ندارد.
حجت الاسلام ماندگاری: هوا ورت ندارد که من کاری کردم. چون بعضی‌هایمان یک چند تا عبادت که انجام می‌دهیم به خودمان التماس ‌دعا می‌گوییم. تقصیر یعنی بدون تو چرا؟ به خاطر این کارهایی که کردی که توفیقش را الهی داد. حق شهدا کردی، من حق احرام را، روایت دارند امام سجاد، یک نفر از مکه آمد محضر حضرت، گفت آقا من اعمال انجام دادم فقط، لباس پوشیدی این اتفاقات برای تو افتاد و این خیلی طولانی است. یک فرصت دیگر، گفتم پس تو هنوز محرم نشدی، حق احرام ادا نکردی، حق طواف را ادا نکردی، حق نماز را ادا نکردی، حق سعی صفا مروه را ادا نکردی، یعنی چی؟ تو بدهکار خدا هستی. خدا دستت را گرفت برد و برد به سرزمین وحی، آنوقت تو حق این سفر را ادا نکردی. پس اعلام قصور کن، تقصیر یعنی اعلام قصور کن. عمدی نیست توانم بیشتر از این نیست. این پنج مرحله قبل از حج است، هنوز مقدمات قرب است، احرام. طواب که می‌شود حرکت دنیای توحیدی مقدمه آخرت توحیدی است. نماز که می‌شود اقتدا به امام، سعی صفا مروه می‌شود تلاش و مجاهدت با صفا و صداقت و مروت و مردانگی. پنج، اعلام قصور بکن، این پنج قدم. قدم ششم، دوباره احرام ببند. تازه حالا بیا آنجا در مسجد شجره احرام بستی یا مسجد جحفه، حالا بیا تو مسجدالحرام احرام ببند.
ملایی: حاجی احرام دگر بند،
حجت الاسلام ماندگاری: ببین یار کجاست، احرام دوم برای چی هست؟ بعضی از بزرگان می‌گویند: حسنات الابرار، «حسنات الابرار سيئات المقربين» یعنی یک کارهایی که برای بقیه مجاز هست، برای تو واجب است. بر دیگری مستحب است، بر تو واجب است. نماز شب بر پیغمبر واجب است،
ملایی: بر بقیه مستحب است.
حجت الاسلام ماندگاری: بر بقیه مستحب است. احرام دگر بند، کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست. تازه می‌گوید ببین از محرم برو بیرون، عرفات بیرون حرم است. برو از حرم بیرون، آنجا برو زانو بزن، قدم هفتم، یعنی پس یک واجب الحرام جدیدتر برای خودت درست کن. یک کمی دایره را برای خودت محدودتر کن، همه‌ی لذت‌ها را نباید ببری، خیلی نباید اینجا راحت باشی، ولی خودت را محدودتر کنی تا برسی به معشوقت. معنی این در عرفات، عرفات یعنی چی؟ یعنی کسب معرفت، زانو بزن، تازه سه تا مراقبت اینجا باید یاد بگیری. عرفات، من می‌گویم سه تا معرفت است. یک، «اتقوالله» مراقب خدا باش، مراقب خدا باش. هم تو را می‌بیند، «يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ مَا تُخْفِي الصُّدُورُ» نیتات را هم خبر دارد. حساب کتابش هم ذره‌ای است. سرش را هم نمی‌توانی کلاه بگذاری، «وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ ٱللَّهُ» همه را می‌توانی بپیچانی، الان می‌توانند مردم بپیچانند، قاضی بپیچانند، نیرو انتظامی بپیچانند، دادگاه بپیچانند، پدر و مادر بپیچانند، همسر بپیچانند، همه را می‌پیچانند الحمدالله. دنیا پیچ پیچ است. عید است یک لطیفه هم بگویم، حاج آقا به حاج خانم گفت بچه‌ها را بفرست دنبال نخود سیاه، هندوانه را بنشینیم عشقولانه بخوریم. حاج خانوم هم بچه‌ها را فرستاد دنبال نخود سیاه، پیچاند بچه ها را، رفت هندوانه را بردارد بیایند عشقولانه بخورند دید، بچه‌ها هندوانه را خوردند، دو تا پله خالی را این‌طوری گذاشتند تو یخچال. کجای کاری، قبل از اینکه من و شما بخواهیم بچه‌ها را بپیچانیم، بچه‌ها قبلا نسخه ما را پیچیدند. دنیا پیچ پیچ است، ولی خدا را نمی‌شود پیچاند، وجدان را نمی‌شود پیچاند. چون «لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ» (سوره قیامه، 1-2) پس قدم هفتم، برو کسب معرفت پیدا کن که خدا را نمی‌توانی نادیده بگیری، مراقبش باش. این معرفت خیلی قشنگ است. «اتقوالله»، دو، معرفت پیدا کن از حساب قیامت نمی‌توانی فرار کنی. «وَ اتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً» (سوره بقره، 123) حساب کتاب قیامت را هم فراموش نکن، سه، «اتَّقوا فِتنَةً» (سوره انفال، 25) مراقب فتنه‌های شیطان هم باش که قسم ‌خورده است تو را می‌زنم زمین. اگر مراقبت اول داشته باشیم، صفت توکل می‌آید تو زندگی ما. مراقبت دوم داشته باشیم اخلاص می‌آید تو زندگی ما، برای قیامت کار کردن. مراقبت سوم داشته باشیم توسل می‌آید تو زندگی ما. چون من بارها گفتم شیطان مثل بچه دزد است، و بچه دستش از پدر مادرش که جدا بشود، بچه ‌دزد او را می‌دزد. ما هر لحظه دستمان از ولایت و اهل بیت جدا شد.
ملایی: در معرض هستیم.
حجت الاسلام ماندگاری: طعمه شیطان شدیم، شک نکنیم. «وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ» (سوره مائده، 35) معنایش این هست، پس قدم هفتم کسب معرفت پیدا بکن. علامت این معرفت چه چیزی هست؟ می‌روی مشعرالحرام شعور پیدا می‌کنی، من با تمام معذرت‌خواهی می‌خواهم بگویم به کسی جسارت نمی‌کنم، بعضی‌ها مثل من مدرک حوزه دارند، مدرک دانشگاه دارند، سواد دارند ولی شاید شعور بندگی نداشته باشد. ولی بعضی‌ها هیچ مدرکی ظاهرا ندارند ولی شعورشان خیلی بالا است. غلام امام حسین جون مدرک نداشت، خیلی شعور داشت. امام حسین به او فرمودند: برو، گفت: باشد می‌روم، فقط بگو کجا بروم؟ خیلی آدم باید شعورش پایین باشد به خاطر دنیا از ولی خدا دفاع نکند.
ملایی: ولو مدرک بالایی داشته باشد، می‌شود اینجوریش.
حجت الاسلام ماندگاری: اتفاق افتاده اتفاقا. خیلی آدم باید شعورش پایین باشد به خاطر دنیا مقابل ولی خدا بایستد. خیلی آدم باید شعورش پایین باشد به خاطر دنیا از حق دفاع نکند. مردم عزیز ما خیلی باشعور هستند. یقین داریم به خاطر همه مشکلاتی هم که داریم تو زندگیمان مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، همه مشکلات آن قدر شعور دارند که انتخابات برای اقتدار ایران است، برای عظمت ایران است، برای عزت ایران است، برای عزت خود این مردم است. انتخابات تلافی کردند مشکلات نیست، راه حل مشکلات است. این شعور داریم. حالا علامت شعور چه چیزی هست که گام هشتم است؟ ریگ برمی‌دارند تو صحرا‎های مشعر حاجی‌ها، ریگ یعنی چی؟ یعنی باید مسلح بشوی، برای چی؟ برای مبارزه‌ی دائمی با شیطان. شیطان کوچولو و متوسط و بزرگ می‌روند به سرزمین منا، علامت شعور دو چیز است که تو سرزمین منا اتفاق می‌افتد. یک، به هوس‌هایت سنگ بزنی، چون هوس‌های من نماینده شیطان است. « إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي» (سوره یوسف، 53) به هوس‌هایت زنگ بزن، هوس کردم این طوری راه بروم، هوس کردم این را بخورم، هوس کردم این را ببینم، هوس که، هوس هایت را بگذار کنار. سنگ بزن بعد تو منا قربانی هم می‌کنند. قربانی یعنی آرزوهایت را قربانی کن. این‌ها علامت شعور است. حالا این جا باز، دوباره یک تقصیر دیگر انجام بدهی، سرت را باید بتراشی، باز هم اعلام کنی خدایا کم آوردم. حالا این مراحل تو را می‌رساند به قرب الهی. وقتی جزو مقربین شدی، دعایت مستجاب می‌شود، شفاعتت قبول می‌شود، گناهانت بخشیده می‌شود، ناز خریداری دارد برای خدا، رحمت خدا شامل حالت می‌شود، برکت، وسعت همه این‌ها، بعد ادامه اعمال حج هم انشاالله فرصت دیگری باشد. این قرارداد قرب الهی است. اگر عید قربان است، ما این هفت یا هشت تا گام را برداریم، ببینیم خدا دست ما را می‌گیرد ما را به قرب برساند یا نه. امام زمان دست ما را مثل شهدا می‌گیرد به قرب برساند.
ملایی: انشاالله همینطور است. حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری خیلی متشکرم. دو تا کلید واژه، یک پیشنهاد این کتاب، انسان دویست و پنجاه ساله، را یک بار دیگر، قبلا تو برنامه گفته شده است و یک بار دیگر یادآوری بکنیم از مقام معظم رهبری برای ماها و بچه‌هایمان عالی هست. یکی همان جمله، قراردادهای خدا سخت نیست، دقیق است. آن‌هایی که با بچه‌هایمان، با نوجوان‌هایمان، با دانش‌آموزهایمان، یک خورده سر این مسائل با هم کل کل داریم، این جمله خیلی راهبردی است. حاج آقا حالا دعا بفرمایید، دیگر انشاالله برویم قرآن، حسن ختام برنامه باشد.
حجت الاسلام ماندگاری: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خدایا به آبروی این ایام و به تمام نامزدهای ما توفیق رعایت اخلاق، رعایت انصاف، پرهیز از توهین و تخریب و معرفی خودشان به ضمیمه نگاه توحیدی عنایت و به مردم ما توفیق مشارکت حداکثری انتخاب بهترین‌ها برای تداوم خدمت گزاری شهید رئیسی توفیقش را عنایت بفرما. انقلاب ما به انقلاب جهانی امام زمان متصل بفرما. حاجات حضرت، حاجات رهبرمان، مجاهدان فی سبیل الله، حاجات همه بینندگان عزیز، حاجت ازدواج دارند، اشتغال، مسکن، اولاد، حاجت‌های شفای مریض می‌خواهند، رفع گرفتاری‌ها می‌خواهند، حاجات همه را به برکت عید سعید قربان غدیر فوق رغبتشان عنایت بفرما. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
ملایی: صفحه 103 قرآن کریم حسن ختام سمت خدای این سه شنبه‌مان است و به این ترتیب ما از محضرتان رفع زحمت می‌کنیم امروز یک‌کمی زود. در پناه قرآن باشید و باشیم. صفحه103 قرآن کریم