یکشنبه ها تا هفته گذشته توفیق داشتیم در خدمت حاج آقای صفایی بوشهری بودیم که مشرف شدند به سفر حج شاید این سفر فاصله چند وقتی بین برنامه سمت خدا و حاج آقا ایجاد کند آرزوی قبولی حجشان را داریم و سلامتی شان و امید به دیدار دوباره شان امیداوریم که برایمان دعا کنند و ما هم از اینجا برای دوام توفیقاتشان دعا می کنیم از امروز این یکشنبه باید بگوییم که خبر خوب برایتان داریم و دوست داران و طرفداران مباحث حاج آقای حجت الاسلام رفیعی عزیز از این یکشنبه در برنامه خودشان خواهند بود و خیلی معطل تان نکنم و سر بچرخانم و سلام کنم و شما هم با ما همراه باشید با حاج آقای حجت الاسلام رفیعی باشیم و خوش آمد عرض می کنم خدمتشان سلام علیکم و رحمت الله خیلی خوش آمدید حاج آقای حجت الاسلام رفیعی.
حجت الاسلام رفیعی: بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام دارم خدمت جنابعالی و بینندگان عزیز و آرزوی توفیق برای همه حجاج بیت الله الحرام برادر عزیزمان حاج آقای صفایی و دوستانی که در اونجا حضور دارند انشاء الله نائب الزیاره همه ما باشند تبریک عرض می کنم حلول ماه ذی حجه را آرزوی توفیق دارم برای همه عزیزان انشاالله که روزها و شب های خوبی داشته باشند و خداوند اسم ما را هم انشاء الله جزو زائران خانه اش حالا ولو به صورت مجازی انشاالله ثبت کند و خدای تبارک و تعالی به همه ما این ثواب را عنایت کند.
ملایی: این دیدار دوباره سمت خدایی ها حاج آقای حجت الاسلام رفیعی با حضرتعالی در این روزها را به فال نیک باید گرفت ماهی ذی حجه روزهای بزرگ و این ماه اساسا پر برکت و پر فضیلت انشاء الله پا قدمتان برای روزهای پیش رو برای همه مون خوب باشد منتظریم طرح بحث بکنید.
حجت الاسلام رفیعی: قبل از اینکه به بحث بپردازم و موضوعی را مطرح کنم هر چقدر فرصت شود من خدمت شما باشم من مستمر نیستم غالبا مدتی خدمت دوستان می رسم و بعد واگذار می کنم به عزیزان دیگر قبل از اون اجازه می خواهم چند جمله ای راجع به دهه ذی حجه صحبت کنم طبیعتا عزیزان ما در روزهای قبل به این موضوع پرداختند سعی می کنم نکات جدیدتری اگر باشد می دانید این ایام این دهه در قرآن رویش تاکید شده و لیالٍ عشر یا و اتممناها بعشر و در خود ماه ذی حجه باز در قرآن کریم تعبیر ایام معدودات و معلومات این معدودات و معلومات اشاره به همان ایام سه روز ماه ذی حجه است خیلی مهم است که در قرآن کریم در واقع هم به این دهه و هم به اون ایام اشاره ای شده جدای از اون به خود موضوع قربان، موضوع غدیر آیه ابلاغ و آیه در واقع اکمال که حالا اشاره ای خواهم کرد اینها همه اهمیت این ماه را می رساند نکات دیگری هم هست که حالا شاید کمتر بهش پرداخته شده من یکی دو تا نکته اش را عرض کنم مثلاً در روایت داریم که ما من ایامٍ العمل الصالح فیها احب الی الله تعالی من ایام العشر خیلی عجیب است در طول سال ایامی مهمتر از این ایام نداریم که عمل صالح در اون نمره و جایگاه ویژه ای دارد باز در یک روایت دیگری دارد که خدای تبارک و تعالی این ایام را ازکی یعنی پاکیزه قرارداده معلوم می شود که این دهه موضوعیت داشته، یکی از نکات مهمی که مرحوم علامه امینی در الغدیر بهش پرداخته و از 73 سند و منبع دلیل آورده که بسیاری اش هم بیشترش هم مال دانشمندان اهل سنت است داستان ابلاغ سوره برائت است این سوره توبه وقتی نازل شد آیات اولیه اش چند آیه اولش رسول گرامی اسلام، امیر المومنین را مأمور به ابلاغ این آیات در مکه کردند، کار سختی است سال نهم ذی حجه است هنوز حجۀ الوداع اتفاق نیفتاده تازه یک سال است مکه فتح شده حضرت حالا باید بیاید این سوره ای که بدون بسم الله است برائت توش است برعکس اعلام انزجار از مشرکین است دیگر مشرکین حق ندارند وارد مسجد الحرام شوند پیامبر گرامی اسلام به امیر المومنین فرمودند که علی جان خدا به من فرموده جبرئیل ابلاغ کرده که لا یؤَدّی عَنْکَ اِلّا اَنْتَ اَوْ رَجُلٌ مِنْکَ؛ (آیات برائت سوره توبه، آیه 1) کسی این سوره را باید برود در مکه ابلاغ کند که یا از طرف شما باشد یا خود شما باشید ببینید اَنْتَ اَوْ رَجُلٌ مِنْکَ؛ یعنی کسی که انفسنا جان شماست به همین جهت من شما را انتخاب کردم و حضرت آمدند ظاهرا سوم ذی حجه مثل فردایی رسیدند به مکه و از منطقه جوفه آمدند و بعد روز در همین ایام حضور مردم در منا با صدای بلند این آیات را در اونجا خواندند که الان هم می دانید در روز عرفه هر سال همین آیات در صحرای عرفات قرائت می شود و بعدش هم اون برائت از مشرکین که حضرت امام تاکید کردند اجرا می شود این از فضائل امیر المومنین است و جالب است که پیامبر نگران بودند حضرت رفته میان مردم مکه با این آیاتی که جنبه انزجار وبرائت دارد مرتب منتظر بودند که کی امیر المومنین بر می گردد وقتی اباذر به علی علیه السلام خبر داد اونقدر پیغمبر خوشحال شد که بشارت بهشت به اباذر داد و آمدند به استقبال امیر المومنین علیه السلام در میان صدها فضیلتی که برای امیر المومنین در منابع مختلف آمده یکی اش همین است که مرحوم علامه امینی هم در کتاب گرانسنگ الغدیر با منابع مختلفی این را نقل کرده و این کمتر بهش پرداخته شده
ملایی:بله کمتر شنیده بودیم
حجت الاسلام رفیعی: ابلاغ سوره برائت توسط امیر المومنین در این ایام خاص.
نکته دیگری که حالا جنبه اخلاقی دارد و من می خواهم استفاده ای ازش بکنم این است که در من لایحضره الفقیه مرحوم شیخ صدوق نوشته و سید طاووس هم در برخی آثارش آورده این برنامه عمومی خیلی تخصصی نیست صفحه فلان و جلد فلان آیات کلی خلاصه آوردند که در ماه ذی حجه یعنی آغاز ماه ذی حجه دو اتفاق افتاد یکی حضرت ابراهیم متولد شد ابراهیم بت شکن اینها همه با هم تناسب دارد این اتفاقات در ماه ذی حجه و یکی اینکه در این ماه خدای تبارک و تعالی در آغاز این ماه اتخذه خلیلا خدا ابراهیم را به مقام خلیل بودن و آیه قرآن هم داردکه خیلی مهم است خلیل ابراهیم خلیل الله که همین جا من یک استفاده اخلاقی بکنم که در چندین روایت دارد که چرا خداوند حضرت ابراهیم را خلیل خودش قرار داد؟ دوست خیلی مهم است آیا این برای دیگران هم باز این راه؟ ممکن است بله در روایت داریم حضرت ابراهیم بگوییم پیغمبر بود بله وحی بهش می شد بله به بقیه هم می شود معصوم بود به بقیه هم می شود دلیل ویژ ه ای که حضرت ابراهیم را خداوند به این مقام برگزید سه چهار دلیل ذکر شد که با هم منافاتی ندارد یکی اش این است که لم یسئل احداً قدت غیر الله هیچ گاه به غیر خدا رو ننداخت این انکار واسطه نمی کند ولی در اصل از خدا همه چیز را خواست و لذا این روایت از امام رضا علیه السلام است که فرمود علت اینکه ابراهیم به این مقام انتخاب شد چون تکیه گاهش فقط خدا بود این هم می رساند پس راه دارد می شود.
نکته دوم دارد که به خاطر کثرت سجده در مقابل خدا چون خیلی سجود در مقابل خدا داشت که این هم خودش نهایت تواضع است که انسان برترین قسمت عضو بدنش یعنی پیشانی است بر خاک بساید در یک روایت دیگری دارد که جابر از رسول خدا نقل می کند که خداوند چرا ابراهیم را خلیل قرار داد؟ فرمود ما اتخذ الله ابراهیم خلیلا خداوند ابراهیم را خلیل قرار نداد الا لاطعامه الطعام چون به اطعام طعام می کرد و مردم را در واقع غذا می داد و نکته بعدی صلاته باللیل و الناس نیام در دل شب نماز می خواند پس اتکا به خدا سجده زیاد و اطعام طعام، و نماز شب یک روایتی هم که البته این روایات را ما در واقع می پذیریم و حمل بر این می کنیم که نور پیامبر اکرم و نور اهل بیت قبل از خلقت هم مطرح بوده به همین جهت هم آیه قرآن است که در سوره بقره وقتی حضرت ابراهیم چند تا دعا کرد ربنا تقبل انک انت السمیع العلیم پنج تا دعا کرد یکی از دعاهایش این بود که وابعث فیهم رسولا خدایا اون پیغمبر اصلی را برسان طبق این آیه و طبق این نقل هایی که داریم که خود پیامبر به جابر فرمود اولین نوری که خدا خلق کرد نور من بود درست است پیامبر ما سال تولدش معلوم است چه سالی است اما در این روایت دارد انما اتخذ الله ابراهیم خلیلا خداوند ابراهیم را خلیل قرار داد کثرت الصلاته علی محمد و اهل بیته به واسطه فراوانی درود بر پیامبر و اهل بیتش و این شاهد هم دارد من شاهد قرآنی عرض کردم اینکه ایشان از خدا می خواهد اون پیغمبر را برسان می دانید که رسول خدا گاهی در کوچه های مدینه یا مکه قدم می زدند می فرمودند من اجابت دعای حضرت ابراهیم هستم، من اجابت دعوت حضرت ابراهیم هستم آدرس هم عرض کردم سوره بقره آیه 127 به بعد وقتی اونجا ربنا تقبل منا مطرح می شود با این نگاه طبیعتا شد پنج مورد از مواردی که باعث شد ابراهیم به مقام در واقع نبوت و خلت برسد.
ملایی: پس یعنی حاج آقای حجت الاسلام رفیعی سخت نیست امکان دارد البته خوب مقام نبوت مقامی است که حتی امیر المومنین هم خدا می فرماید لا نبی من بعدی اما مسیر برای این که انسان به اهل بیت اقتدا کند و اگر نمی شد خود خدا در قرآن نمی فرمود که لکم پیامبر گرامی می فرمود لقد کان لکم فی رسول الله اسوۀٌ حسنه به امیر المومنین در نهج البلاغه نمی فرمود فتعصی بنبیک الاطهر این هم نکته بعدی.
آخرین نکته ای که عرض می کنم شما هم اشاره کردید و حتما در روزهای بعد بهش پرداخته خواهد شد من هم اگر زنده باشم در یکشنبه هایی که خدمت تان هستم عرض می کنم اهمیت موضوع غدیر هست که نقطه اساسی ماه ذی حجه است که نقطه عطف ماه رمضان شب قدر است نقطه عطف ماه ذی حجه هم غدیر هست در این رابطه صحبت خواهیم کرد ولی همان طور که ما خیلی زود برای محرم آماده می شویم بالاخره از شب اول محرم و حتی قبل از محرم و خلاصه برای اربعین از کی آماده می شوند از اول صفر گاهی زودتر خوب جا دارد که همین روزهایی که آغاز ذی حجه است عزیزان بیننده ما نقش خودشان را برای غدیر از همین الان معلوم کنند هر کسی یک کسی بگوید من یک پرچم در خانه ام می زنم برای غدیر یک کسی بگوید من اون روز دو تا غذا اضافه درست می کنم دو نفر فامیل و همسایه را اون روز اطعام می کنم یک کسی بگوید من در روز غدیر لباس نویی برای بچه ها می خرم هدیه ای برای همسرم می خرم یا بیاییم بالاتر یک کسی بگوید من برای آزادی دو تا سه تا پنج تا یکی زندانی در روز غدیر اقدام می کنم یک کسی بگوید من برای اینکه می دانم شرایط مستاجران الان در جامعه سخت شده الان هم جناب آقای ملایی فصل نقل و انتقال است خیلی صدای مستاجرها در آمده بعضی صاحبخانه ها ملاحظه نمی کنند بعضی ها می گویند خرج سنگین است من باید این پول را خرج ساختمان کنم عزیزی می گفت یک جایی می نشینم هشتاد میلیون صد میلیون دادم الان می گویند دویست میلیون آیا بانک به من وام می دهد و یا قسط می توانم بدهم افرادی می گویند برای غدیر اسکان و فراهم کردن پول پیش قسط بعضی از این مستاجرها را فراهم می کنیم و قرض می دهیم و رهن می دهیم و بلا عوض می دهیم همینطور بیاییم ببینید از کجا شروع کردم از پرچم در خانه و از یک آزادی زندانی یک کسی بگوید برای این جهیزیه این دختر خانم برای روز غدیر اما غدیر این یخچال و وسیله را می دهم و همچنین مساجد و نقش ائمه جماعات خیلی ائمه جمعه چطور برای روز قدس خودشان را آماده می کنند برای 22 بهمن خودشان را آماده می کنند برای انتخابات چقدر مانده الان تلوزیون مرتب در واقع نمادها را به کار می برد و این انتخابات خیلی مهم است اما انتخابات رئیس جمهور که خداوند روح آیت الله رئیسی شهید را با اجداد طاهرینش مشحور کند خیلی مهم است اما بزرگترین انتخاب، انتخاب امیر المومنین بوده یک کسی بگوید گذشته نگذشته اون انتخاب باید بیاید در بین جوان های ما چون امروز انتخاب حضرت امیرالمومنین وقتی مطرح می شود بحث حضرت حجت مطرح می شود و بحث امامت مطرح می شود، عزیزان ما بدانند غدیر یک جریان تاریخی صرف نیست یک جریان اعتقادی است و یک جریان کلامی است آمیخته با باورهای دینی ماست من خواستم در همین آغاز ماه بگویم که نه تنها زود نیست بلکه دیر هم شده یعنی باید بهش پرداخته شود از همین الان تنظیم کنند مساجد روز شمار بگذارند برای مباحث مختلف غدیر و مناسبت هایی که شما هم حتما بهش پرداختید، خوب این راجع به موضوع اول بود.
و اما بنده خوب دوستان پیشنهاد دادند برای یکشنبه ها خیلی فکر کردم چیزهای مختلفی هم به ذهنم رسید شاید تقریبا ساعاتی را در کتابخانه رفتم و قدم زدم و هی کتابها را نگاه کردم در نهایت به ذهنم رسید یکی از مشکلات ما امروز در جامعه بحث رعایت اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی است یعنی رحم کردن به هم تمسخر نکردن هم و دست نیانداختن و آبرو ریزی نکردم و کلیپ سازی نکردن در زندگی خصوصی افراد ورود پیدا نکردن الان انتخابات است خدا انشاالله رحم کند و خدا انشاالله خیرشان بدهد می آیند مراعات کنند آبروی نظام در خطر قرار نگیرد شما یک حرف می زنید اما یک حرف نظام را تکان می دهد خیلی مراعات کنند چه اصول گرا و چه اصلاح طلب و چه تند و چه کند اینها باید مواظب باشند ما اخلاق مان انتخاباتی مان و اخلاق مناظراتی مان و اخلاق با فرزندانمان دیدم خیلی بحث مهمی است و لذا کاربردی است به ذهنم رسید یکی از بهترین مصادر برای این موضوع دعای مکارم الاخلاق امام سجاد سلام الله علیه است با اینکه در این بحث به اختصار پرداخته شده داشتم می گشتم که این بحث را خلاصه با این نگاه جدیدتری شما می دانید چند تا تفسیر شده باز هم هر کی تفسیر نویس است نکات جدید دارد با یک نگاه جدیدترین بررسی کنم رسیدم به یک جمله ای از مقام معظم رهبری که در سال 1399 که کرونا بود و امکان حضور افراد محضر ایشان نبود ایشان برای تشکل های دانشجویی سخنرانی داشتند تصویری، یعنی تشکل ها در یک جایی نشسته بودند من خودم اربعین یادم است دانشگاه تهران من سخنرانی کردم ولی آقا در حسینیه نشسته بودند تنها و روضه را گوش می دادند خوب خطر بود دیگر شرایط اینطوری بود دیدم ایشان در اون بحث این را می فرمایند با یک کمی تفاوت عرض می کنم.
می فرمایند: دو آسیب بزرگ امروز در جامعه وجود دارد، یکی انحراف، دوم انفعال
انحراف روشن است طرف منحرف شده انفعال عقب کشیدن دیگر اینها قدیمی شده بگذار کنار این حرف ها را و توصیه من برای رفع این دو مشکل دعاهای صحیفه سجادیه است که همه اش خوب است اما اگر من بخواهم توصیه ای بکنم به دعای پنج و بیست توصیه می کنم، بعد راجع به دعای بیست که همین دعای مکارم الاخلاق است می فرمایند این دعا پر از مطالبی است که دل شما را قرص می کند هر فقره ای از آن یک معرفت بزرگ است و به این جهت هم من دیدم عزیزانی جداگانه این دعا را شرح کردند یکی شان مرحوم آقای فلسفی است که در این کتاب مکارم الاخلاق کتاب قدیمی است عکس ایشان هم رویش است یادی ازشون کرده باشیم شیخ المبلغین دارند
ملایی:همچنان که حاج آقای حجت الاسلام رفیعی صحبت می کنند تصویری از این کتاب در فرصت مناسبی
حجت الاسلام رفیعی: در سه جلد ایشان به شرح پرداختند مرحوم آیت الله مصباح جداگانه این دعا را شرح کردند یعنی شرح هایی است که به صورت خاص بر این دعا نوشته شده یکی اش توسط ایشان است عرض می کنم که شرح های دیگر متعددی که بر این کتاب زده شده به اصطلاح مرحوم آقای شوشتری شرحی دارند مرحوم سید روح الله خاتمی که در امام جمعه یزد بودند ایشان سلسله درس هایی دارند در فضای مجازی هم هست به شرح پرداختند عزیزان متعددی به شرح این دعا پرداختند که به هر حال در بر دارنده بسیاری از نکاتی است که امروز آسیب جامعه است مثلاً ما یکی از مشکلاتی که در جامعه داریم بحث قطع رحم است امام می فرماید خدایا به من توفیق بده اونی که قطع کرده من وصل کنم یکی از مشکلاتی که الان در جامعه داریم مسئله هجران و قهرهاست خدایا به من توفیق بده اونی که قهر کرده من صلح کنم الان که داخل استودیو می آمدم یکی از دوستانی که در اینجا کار تصویربداری دارد ایشان به من گفتند شما بحث تان چی است امسال؟ گفتم که این دعا، فرمودند که من یک وقتی یک جمله ای از این دعا را دیدم و اون جمله این بود که امام سجاد به خدا عرض می کند خدایا اگر عمر من چراگاه شیطان است هر جور دلش بخواهد توش مانور می دهد عمر من را بگیر و بمیران کمتر در واقع به شیطان میدان بدهم و فرودگاه شیطان اما اگر عمر من در اطاعت توست من هر چی می روم جلو هی کنتور می اندازد برایم عبادت خدایا به من عمر طولانی بده ایشان می گفت اونقدر این جمله روی من تاثیر گذاشت این را یک جوان بیست ساله می گفت اونقدر تاثیر گذاشت که من رفتم صحیفه را خریدم و نشستم تمام دعایش را شروع به خواندن کردم دیدم واقعا یک تلنگری است این دعا من اجازه می خواهم اشاره اجمالی داشته باشم به مضامینی که در این دعا به صورت فهرست وار فقط عرض کنم بحث الهیات یعنی خدا شناسی و بحث اخلاق فردی کارهایی که من باید انجام بدهم بحث اخلاق اجتماعی کارهایی که در ارتباط با جامعه باید بکنم بحث آسیب شناسی چه آسیب هایی مثل عجب و مثل ریا و مثل غرور ما را تهدید می کند بحث مربوط به حوزه کمال گرایی، دقت م یکنید بحث مربوط به حوزه انسانیت انسانیت ما در چیست بعضی ها یک جمله قشنگی دارند می گویند در واقع این دعا نظام مهدویت است امام می خواهد بگوید یک جامعه مطلوب امام این است درسته؟ در حوزه اخلاق و اعتقادات هم دارد چون یک امام دارد مطرح می کند و یک امام دارد از خدا این چیزها را طلب می کند یک امام زمان خودش را دیگر، ما می توانیم بگوییم امروز اگر از حضرت حجت اراحناه فدا سوال کنیم که آقا جامعه مطلوب شما چیست همین مضامین است ازامام رضا سوال کنید همین است پس این دعا نظام امامت و نظام مهدویت جامعه منتظر را دارد معرفی می کند چون می گوید امام حی و حاضر امام سجاد دارد اوج اونهایی که بوده از خدا خواسته دیگر این یک نکته است.
نکته دومی که عرض می کنم جناب آقای ملایی بینندگان عزیز ببینید دعا سابقه در همه ادیان دارد دلیلش هم قرآن است حضرت موسی علیه السلام رب اشرح لی صدری حضرت ابراهیم ربنا تقبل منا حضرت عرض می کنم که سلیمان، رب اوزعنی ان اشکر ، پس دعا مشروعیت ادیانی دارد، مثلا شما که می دانید دیگر تورات دارد و انجیل دارد و الان مضامیر داود علیه السلام هستند همه اش دعاست، و نکته بعدی این است که به هیچ وجه مشروعیت دعا و جایگاه دعا جانشین تلاش، کوشش و وظیفه ما نیست من یک جمله ای خدمت بینندگان عزیز بگویم حالا باید در قرآن ببینید این آیه در قرآن چند جا تکرار شده لو لا فضل الله و علیکم و رحمته، چند جا تکرار شده پس معلوم می شود الان می خوانم پسوندهایش را یک عبارت را دقت کنند حتی می توانند زیر نویس کنند دوستان لو لا فضل الله علیکم و رحمته اگر لطف و عنایت خدا نباشد چه اتفاقی می افتد؟ 1- ما زکی منکم من احدٍ ا بدا هیچ کدام از شما از نظر اخلاقی ساخته نمی شوید تزکیه یعنی اصلاح دیگر ببینید ما زکی منکم من احدٍ ابدا پس خدا دارد می فرماید حتی اگر جناب آقای ملایی می خواهد بر یک صفت اخلاقی منفی غلبه کند لطف خدا را می خواهد اگر من می خواهم خوش قول و خوش اخلاق بشوم همه اینها لطف خدا را می خواهد وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِعَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ (نور، آیه 10) این یک مورد.
باز مورد دیگر، لو لا فضل الله علیه علیکم و رحمته لاتبعته الشیطان لا قلیلا اگر لطف خدا نبود همه شما پیرو شیطان می شدید منم که تلنگر می زنم لو لا فضل الله علیکم و رحمته لکنتم من الخاسرین سه تایش را عرض کردم بقیه اش را دوستان ببینند فضل الله یعنی لطف خدا و عنایت خدا اگر نباشد و رحمت و عنایت خدا نباشد خاسر می شوید و پیرو شیطان می شوید و تزکیه هم پیدا نمی کنید پس معلوم می شود مشروعیت دعا در کنار تلاش و کوشش است شما برای تزکیه سعی کن برای روزی سعی کن اما دعا هم بکن این را برای چی می گویند برای اینکه خیلی در جامعه دارند دعا را جایگزین تلاش می کنند این اشتباه است و این غلط است یعنی می گوید آقا جان یک دعایی به من یاد بده روزی من برسد یک دعایی بهت یاد می دهم برو دنبال روزی نه اینکه دعا یادت بدهم در خانه بنشیند یک دعایی به من یاد بده خواستگار در خانه من را بزند اما من در هیچ مهمانی نمی روم و با خواستگار رفت و آمد نمی کنم کی شما را بشناسد کی بداند این خانم در خانه وجود دارد در خانه دختر دارد الان خیلی از دختردارها در خانه وجود دارد و الان خیلی از دختر دارها دنبال خواستگار هستند و خیلی از پسردارها دنبال دختر خوب هستند و از همدیگر هم خبری ندارند من اخیرا یک فرمایشی از رهبر انقلاب رادیو پخش می کرد راجع به ازدواج دیروز هم سالروز امام علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما بوده خیلی جالب بود فرمودند اولا هیچ کس با ازدواج فقیر نمی شود یعنی از اون چیزی که هست بدانید بدتر نمی شود نمونه اش هم می بینید شما ازدواج کردید ما هم ازدواج کردیم بالاخره این کمک می کند و اون کمک می کند و خودش حواسش را جمع می کندو خرج های بیخود نمی کند البته این فرمایش ایشان مستند به قرآن است که می فرماید ازدواج کنید خدا شما را ثروتمند می کند یغنهم الله من فضله اگر کسی بگوید نخیر من ازدواج کنم از کجا بیاورم این سوء ظن به خداست سوء ظن به خدا از گناهان کبیره است نکته دومی که ایشان در این فرمایشش بود این بود که از روش های سنتی ازدواج در گذشته غافل نشوید روش سنتی کبری خانم در فامیل بود لیست داشت معرفی می کرد و واسطه می شد و خودش می رفت و لذا این فاجعه سن بالا رفتن در ازدواج ایشان نکته سومی که در سخنرانی من در رادیو و ماشین گوش می دادم فرمودند در جنبه خانم ها باز این قصه بیشتر است آقا پسره می گوید من چهل سالم شده کارم را می کنم اما در جامعه خانم ها این لطمه روحی احساس می شود این کاهش خواستگار و کاهش متقاضی را لذا این دعا می کنیم بله برای ازدواج دعا زیاد است اما اون تلاش هم باید باشد این هم نکته ای که می خواستم خدمت شما عرض کنم.
ملایی: به قول یک حاج آقایی می گفت من گرسنه ام است نشست اینجا بالا سر من نشستی نون و پنیرت را خوردی به من تعارف نکردی تو یک کلمه می گفتی من گرسنه ام است
حجت الاسلام رفیعی: من هم به شما کمک کنم یک وقتی یک کسی خدمت امام صادق گفت آقا دعا کنید خدا روزی من را برساند آقا فرمودند که لا ادعوا لک من همچین دعایی برایت نمی کنم اطلب من حیث امرک الله برو از اونجایی که خدا بهت گفته دنبالش این معناش این است که چرا آقا فرمودند نمی کنم این کار را این دعا را می خواست جایگزین تلاش کند یک نکته دیگری بگویم این نکته هم خیلی جالب و زیباست بعد برویم سراغ بحث دعا، یعنی دعای مکارم اگر در این برنامه نرسیدیم از برنامه بعد عجله ای هم نداریم یک مقدمه هم خیلی جالب است که عرض می کنم که دعاهایی که ما می کنیم باید با نظام خلقت منافات نداشته باشد باید با فلسفه آفرینش منطبق باشد با سنت الهی باید جور در بیاید مثال ساده اش این است من از خدا بخواهم پیر نشوم نمی شود پیر می شوم من از خدا بخواهم نمیرم نمی شود کل من علیها فانٍ و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام من از خدا بخواهم که مثلا به هیچ وجه در زندگی من هیچ آزمونی پیش نیاید آزمون سنت خداست، احسب ا لناس ان یدرکه ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون این خیلی نکته مهمی است که باید بهش توجه بشود سنت های الهی رد خور ندارد باید خلاف این سنت ها نباشد من از خدا بخواهم من گناه می کنم خدایا ولی یک خواهشی ازت دارم تو هیچ من را در این دنیا نگیر نمی شود سنتدرجهم من حیث لایعلمون خاصیت گناه این است که تحتک الاثم من عذر می خواهم شراب بخورم و قمار انجام بدهم و مرتکب فحشا بشوم ولی آبرویم را خدایا حفظ کن نمی شود الذنوب التی تهتک الإثم گناهانی که پرده ها را کنار می زند و آبرو را می برد یکی اش قمار است یکی اش شراب است و یکی اش فحشا است خدایا من عرض می کنم اسراف می کنم اما تو نعمت را از من نگیر من ناشکری می کنم اما تو نعمت من را افزون کن بابا افزون بودن نعمت در پرتو شکر است تو می خواهی ببری اش در پرتو کفر این خلاف سنت خداست و خلاف حکمت است و به همین جهت من یک روایت خیلی قشنگی از امام صادق علیه السلام فرمود سه تا دعا نکنید سه جور مثال است فرمود کسی اینطور دعا نکند اللهم لا تخرجنی الا احدٍ من خلقک خدایا من را محتاج هیچ بنده ای در عالم نکن نمی شود شما نون نمی خواهی نانوایی بروی
ملایی: علم هم الان محتاج شماست
حجت الاسلام رفیعی: فإنه لیس من احد الا محتاج الی الناس همه ما به همدیگر احتیاج داریم آقا پس چی بگوییم؟ بعضی ها این را می گویند آقا فرمود بل یقول اینطور بگویید خدایا لا تخرجنی الا شرار خلقک خدایا من را محتاج نامردان پشت بعضی ماشین ها نوشته من را محتاج شرار نکن چند روز قبل یک دعای ندبه ای بودم یک آقایی پول جمع می کرد اونجایی که رفته بودیم بعد ازدعا می گفت انشاء الله خدا بیشتر بهتون بدهد و انشاالله هیچ وقت پول دارو و درمان ندهی یک آقایی پشت سر من بود داروخانه داشت گفت بنده خدا داروهای ما را کی بخرد پس من کلی نیرو و آدم دارم من هم بهش گفتم ببین قرار نیست که خدا این دعای این را صد درصد به اجابت برساند هیچ آدمی نیاز به دارو و پزشک بالاخره ندارد نظام خلقت توش بیماری و مسائل است بله پول ما در راه خیر خرج شود پول ما در راه فرمود نگو من را محتاج خلق نکن بگو خدایا من را محتاج آدم های شر نکن مثال دوم. فرمود کسی نگوید اللهم انی اعوذ بک من الفتنه خدایا من به تو پناه می برم از آزمون من را آزمایش نکن نمی شود آزمایش مثل اینکه دانش آموزی بگوید معلم از من امتحان نگیر پس چی بگوید؟ فرمود این خیلی مهم است بل یقول من مضلات الفتن خدایا من را از لغزش توی آزمایش ها حفظ کن مثلا فرض کنید آزمایش یک کسی خدایی ناکرده به هر حال اتفاق است دیگر ممکن است به مرگ اولادش باشد من در این آزمایش نلغزم کفر بگویم شدند بعضی ها یعنی با این آزمون کفر می گوید و ناسزا می گوید و با خدا بد می شود خدایا مثلا فرض کنید که آزمون ما در همین قصه اخیر خوب حادثه ای که دیدیم در جنگ خیلی اتفاقات دیگر آزمون یک کسی مثلا فرض کنید این است که نقص عضوی و بیماری و حادثه ای و اتفاقی حالا مواظب باشیم نلغزیم توی آزمون این خوب است سربلند بشویم سومی اش خیلی جالب است نمی دانم چطوری این را توضیح بدهم که برداشت غلط نشود فرمود کسی از خدا نخواهد لا یسئل فوق قدره بیش از جایگاه خودش فإنه یستحق الحرمان چون اون جایگاه را ندارد محروم می شود و بعد فکر می کند دعایش به اجابت نرسیده یک مثال ساده ریاست جمهوری یک کسی مثلا الان ریاست جمهوری شرایطی دارد و مدرک و سابقه اجرایی می خواهد یک کسی نه سابقه اجرایی دارد و نه مدرک دارد دیپلمی دارد هیچ کاره هم بوده از خدا تقاضا کند که انتخابات ثبت نام کند و تاییدش کنند نمی کنند دیگر این گله نباید بکند این می شود محروم بعد بیایید بگوید دیدی خدا اصلا تو نباید از پله های ستاد وزارت کشور بالا می رفتی این خیلی نکته دقیقی است یعنی اون جایگاه و قدری که هر کسی در واقع دارد ببینید بلند پروازی خوب نیست آرزوهای طولانی خوب نیست بلند همتی خوب است بلند همتی درست است انشاالله یک روزی می خواهیم جزو متقین و اولیاء باشیم و در دنیا انقلاب مان را صادر کنیم اینها خوب است اما فوق قدره معنایش این است من می دانم با این مثالی در همین برنامه شما زدم گفتم یک کسی فرض کنید با مشکل جسمی شدید و با دست مواجه است بخواهد برود ثبت نام کند در مسابقات دو کشوری و بخواهد اول هم بشود فرمودند تو اصلا جایگاهش را نداری لذا این توجه باید بشود در بحث ازدواج و در بحث خیلی از امور دیگر، دیشب با یک آقایی می آمدیم در یک جایی به هر حال یک ماشین خیلی خوبی اومد رد شد از این ماشین های بزرگ بار می برند اون می گفت پنجاه میلیارد و شصت میلیارد قیمتش است خودش یک آدم عادی ای بود یک سواری داشت و در ماه هم فرض کنید ده دوازده میلیون حقوقش بود گفت خدایا چی می شود من امشب بروم خانه یکی از اینها در خانه ما پارک باشد گفتم ببین همچین اتفاقی نمی افتد عصا موسی دریا شکافت گفتم آقا چی را به چی می زنی کجا را به کجا می زنی گفتم این چقدر می ارزد پنجاه میلیارد تو چقدر ذخیره داری لذا باید نگاه شود داشته ها و توانمندی ها خیلی حرف بلندی است
ملایی: حالا قلم قدر را خیلی باید یک خورده باز کرد نظرتان چی است یک جایی این قدرت را به تقدیر و یک جایی به اون قدر همت هر دویش می شود و شاید چیزهای دیگر حتی
حجت الاسلام رفیعی: این فوق قدره یکی اش اینها با هم واژه هایش نزدیک است یک بخشی اش همین است جایگاهی که شما دارید در این روایت این را می رساند و نکته تقدیر هم جای خودش است خدایا من فوق تقدیر هستم اونچه که در تقدیر هم می شود دعا کرد اگر من جزو شقاوتمندان هستم جزو سعادتمندان بشوم اگر مرگ من این قدر مقدر است تاخیر بیفتد خدا بخواهد مگر ما دعا نمی کنیم اللهم ارزقنی من حجاج بیتک الحرام یا حج بیتک فی عامی هذا فی کل عام ممکن است دری به تخته ای بخورد و آقا جنابعالی مسئول فلان قسمت بعث رهبری بشوید به شما بگویند هر سال یک آقایی می گفت بچه بودم در تهران دوچرخه داشتم هواپیمایی رد می شد می گفت خدایا یعنی می شود روزی سوار اینها بشویم گفت نه پولش را داشتیم می گفت زد و من شدم مهماندار حالا دارم دیوانه می شوم زندگی ام در هواپیماست آرزوم این است یک بار دیگر دوچرخه را سوار بشوم و در خیابان های جنوب تهران هواپیما را نگاه کنم دو سه روز قبل به من می گفت این پنجمین پروازمن است یا چهارمین از صبح آبادان و تهران رفتم می گفت چطور خدا بله ممکن است یک وقتی عرض کردم شما می گویی من حج هر سال می خواهم یک جایی پستی برای شما پیدا شود و هواپیما می خواهد یک پستی هر روز هواپیما سوار شوید این روایت می گوید جایگاه خودتان را در حاجت در نظر بگیرید باز فرصت داریم؟ باز یک مثال دیگری که در این نقل آمده فرمودند که امیر المومنین دیدند یک کسی دارد دعا می کند که لا اراک ا لله مکروها من برایتان می خواهم از خدا که هیچ وقت در زندگی تان مکروه قرار ندهید مکروه یعنی بدی خودمان می گوییم بد نبینی انشاء الله.
امیر المومنین فرمود که انما دعوت له بالموت تو برای این آرزوی مرگ کردی گفت نه آقا من دعای خوبی برایش کردم فرمود تو نمی دانی ان من عاش فی الدنیا کسی که در این دنیا زندگی می کند بالاخره مکروه می بیند و بدی می بیند و مریض نمی شود پیر نمی شود و آرتروز نمی گیرد بالاخره اینها بدی است اگر بخواهد اینها را نبیند باید ببیند ذات دنیا دار فی البلاء محفوفه لقد خلقنا الانسان فی کبد پس اینها را باید توجه کرد که این هست و آخرین نکته ای که عرض کنم یا می خواهید بگذارید برای بعد.
ملایی:به نظرم بماند ما زمانی که داریم می خواهیم یک کوچولو از شما خواهش کنیم در دم دم های ظهر ماه ذی حجه برایمان دعا بکنید و بعد هم قران خوانده می شود یک نکته ای را یادآوری کنم بعد برای لحظات پایاینی خدمت شما باشیم در قرآن ماه ذی الحجه هم می توانید مشارکت داشته باشید خیلی هم از شما ممنون هستیم و کانال ها و پیام رسان های ایرانی را دنبال بکنید و سایت صفحات برنامه توی فضای مجازی را دنبال بفرمایید و همینطور بیست هزار سیصد و سه که سامانه پیام کوتاه مان را می توانیم بهش پیام بدهیم قرآن صفحه 94 امروز تلاوت می شود آیات 95 تا 101 سوره مبارکه نساء صفحه 94 آیات 95 تا 101 سوره نساء پایان بخش برنامه مون خواهد بود حسن ختام آیات قران کریم خواهد بود به اندازه یک دقیقه ای که فرصت داریم حاج آقای حجت الاسلام رفیعی دعا بفرمایید.
حجت الاسلام رفیعی: حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی را به این فلسطینی های عزیز می گویم بالای دویست کشته خیلی متاثر هستیم بگذراید دعا را به این سمت ببریم خدایا این ملت مظلوم را یاری کن!
خدایا تو صبوری ما هم به صبر تو معتقد هستیم اما ما کم صبر هستیم به آرزوی و به آبروی اهل بیت و به آبروی انبیا قسم ات می دهم حالادیگر این دولت غاصب را سرنگون کن و زوالشان را بیاور و مرگ نتانیاهو را برسان کسانی که از اینها حمایت می کنند و آمریکاییها و اروپایی ها چراغ سبز می دهند چقدر کودک و زن کشته شد خدایا شر همه را به خودشان برگردان این ملت را به اوطان و خانواده شان و آرامش برگردان.
ملایی:خیلی خوشحالیم از این به بعد خدمت شما هستیم یکشنبه ها در خدمت شما عزیزان بیننده هستیم همراهی بفرمایید قرآن کریم را ما را هم دعا کنید التماس دعای خیر.صفحه 94قرآن کریم آیات 95 تاسوره نساء 101