اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-03-13- حجت الاسلام صفائی بوشهری - ویژگی‌های اهل ایمان در نگاه قرآن و اهل‌ بیت علیهم‌السلام ( اهل ذکر )

ملایی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آله محمد و عجل فرجهم سلام و درود خدای متعال بر امیر المومنین حضرت زهرا که روزهای یکشنبه ما به نام این دو بزرگوار هست و سلام به پیشگاه شما بینندگان عزیز و ارجمند و شنوندگان گرامی برنامه سمت خدا خیلی خوشحالیم از اینکه دوباره می توانیم اینجا خدمتگزار شما باشیم روزهای بزرگی را پیش رو داریم هم به لحاظ مناسبت های میهنی و هم مناسبت های دینی از جمله اینکه در آستانه ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام رضوان الله تعالی علیه هستیم و گرامیداشت شهدای بزرگوار قیام پانزدهم خرداد که از همین جا سلام می کنیم محضر همه اون بزرگواران و البته در آستانه یک روز بزرگ در ماه ذی قعده که به نظرم اینجای کار را منتظر باشیم تا استاد ارجمند حاج آقای صفایی بوشهری که مثل یکشنبه های گذشته اینجا هستند و الان چهره دلنشین حاج آقا را دیدید انشاالله برایمان نکاتی بفرمایند و بعد هم البته بحث همیشگی خودشان بیننده ها و شنونده ها بفرمایید لطفا همراهی بکنیم حاج آقای صفایی بوشهری را سلام علیکم و خیلی خوشحالیم خدمت حضرتعالی هستیم.

حجت الاسلام صفایی:  خواهش می کنم بسم الله الرحمن الرحیم بنده هم محضر حضرتعالی و مردم عزیز و گرانقدر و بسیار ارجمند سلام عرض می کنم عرض ادب و دعای خیر دارم امیدوارم همه مردم عزیز ما مشمول دعای خیر آقا امام زمان باشند انشاء الله و همه در صحت و سلامتی در گشایش و یک زندگی پر از گرمی و صمیمیت و رفاه انشاء الله داشته باشند و به سر ببرند و هم گرامی می دارم یاد و خاطره امام راحل عظیم الشأن و شهدای پانزده خرداد و سالروز امامت و ولایت مقام معظم رهبری و این ایام بسیار ارجمند دینی که ما در شب دحوالأرض هستیم و شبی که بسیار گرانقدر هست یکی از شب هایی است که احیاء و بسیار مغتنم هست و بسیار ارجمند و سفارش شده احیاء این شب، روز دحو الارض روز بسیار خاصی است روزی است که کره زمین از مرکزیت کعبه سردر آورده و کره آبی تبدیل شده و آرام آرام به کره خاکی از آن نقطه، به همین خاطر این روز، روز بسیار گرامی است برای اهل زمین، و این عنایت خداست برای بشریت به همین خاطر روزی روز دحو الارض و ثواب هفتاد سال عبادت دارد، غسل این روز، و دو رکعت نماز به گاه زوال یعنی نزدیک ظهر، که یک حمد هست و پنج تا سوره و الشمس هم در رکعت اول و هم در رکعت دوم، و پایانش که تمام می شود نماز لا حول و لا قوۀ الا باالله العلی العظیم و یک دعا که در مفاتیح هست که یا مقیل العبرات که انشاء الله عنایت کنند و مردم عزیز بخوانند بسیار ثواب دارد، و زیارت ساحت مبارک و مقدس حضرت ثامن الحجج عالم آل محمد در این روز مستحب هست انشاء الله کسانی که توفیق دارند که به مشهد بروند انشاء الله در مشهد زیارت از نزدیک کنند عزیزانی هم که موانعی است برای رفتن انشاء الله ازهمان مکان خودشان زیارت کنند که خود امام رضا انشاء الله قبول می کند این فضا و این شرایط انشاء الله به امید خدا.
ملایی:  پس یک کاری بکنیم حاج آقای حجت الاسلام صفایی اگر موافق باشید همین جا یک سلامی عرض کنیم محضر آقایمان و بعد بنشینیم پای صحبت های حضرت عالی. و یک خواهش هم بکنیم از بیننده هایی که مشهد هستیم و شنونده هایی که در مشهد صدایمان را می شنوید مثل دوستی که قبل از برنامه پیامکی داد که نائب الزیاره هستیم اونجا ما را یاد بکنید عرض می کنم از طرف همه شهدایمان و امام شهدا و فرزندانشان و به نیابت از شهدای اخیر شهید جمهور و بقیه عزیزانی که همین الان شما در ذهن تان می آورید دست ادب به سینه می گذاریم و در آستانه بیست و پنجم ذی قعده و همیشه زندگی مان محتاج حضرت هستیم عرض می کنیم السلام علیک یا اباالحسن یا علی ابن موسی الرضا المرتضی و رحمت الله و برکاته آقا جان امام رضا دست ما را بگیرید و انشاء الله آنهایی که طالب زیارت شما هستند و دل تنگ زیارت شما هستند حق امام جواد علیه السلام نصیب شان بفرمایید آمین.
حجت الاسلام صفایی:  انشاالله خدا به همه مون توفیق زیارت حضرات معصومین علیهم السلام ایام حج هم نزدیک هست توفیق حج انشاء الله و زیارت مرقد مطهر پیامبر گرامی اسلام و ائمه بقیع انشاء الله عنایت کند انشاء الله، سخن در این بود که ذکر موجب این خواهد شد انسان حیات الهی و انسانی پیدا می کند، انسان بدون ذکر در دایره حیات انسانی نیست، و در مجموعه حیوانات محسوب می شود، انسان موجودی است که با ارتباط با خدا انسانیت پیدا می کند لذا می فرماید یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم و یحییکم ای مومنان اجابت کنید دعوت خدا را و پیامبر خدا را وقتی که شما را دعوت می کنند به چیزی که به شما حیات می دهد ما که حیات داریم می گویند نه این حیات جسمانی شماست حیاتی است که با تمام حیوانات شما مشترک هستید بلکه برخی از حیوانات هم در حیات جسمانی از شما قوی تر هستند آن چیزی که حیات مورد نظر خداوند است برای شما اون حیات معنوی و حیاتی است که به شما شخصیت الهی می دهد، آن دین هست، دین خدا هست، و دین خدا یعنی انسان بر قلبش خدا حاکم باشد، و بعد زبانش نام خدا جاری باشد و در رفتارش اعمال الهی صادر بشود، این شخص دیگر حیات دارد حیات انسانی دارد، اگر غیر از این باشد حیات را حیات جسمانی و حیاتی است که کاملاً در دایره تنزل جسم هست، نه تعالی شخصیت، انسان هم با جسمش محشور نمی شود در مرتبه جسمش محشور نمی شود که چقدر قوت دارد و یا چقدر ضعف دارد با مرتبه شخصیتش محشور می شود آن شخص در قیامت یا حتی در عالم برزخ با شخصیتش و در قالب جسمش محشور می شود و با اون برخوردی می شود که مرتبه شخصیت او هست کسانی که شخصیت الهی دارند دینی زندگی می کنند و به یک معنا اهل ذِکر و ذُکر هستند یعنی هم خود را در محضر خدا می دانند و هم اینکه قلبشان و زبانشان و رفتارشان الهی هست یعنی ذاکرهستند، معنای ذاکر این نیست که فقط به زبان سخن بگوید بلکه ذاکر یعنی بر اساس ایمان به خدا خود در محضر خدا دیدن بر قلبش خدا حاکم بودن قلبش یاد خداست خود را در محضر خدا می داند و زبانش سخن خدایی می گوید و رفتارش هم الهی است.
ملایی:  در همان تقسیم جلسات گذشته که ذکر لسانی داریم و ذکر قلبی و ذکر رفتاری.
حجت الاسلام صفایی:  بله این انسان می شود انسان ذاکر، حالا نکته مهم این هست که انسانی که ذاکر شد یک مذکور دارد یعنی سخنی که بیان می کند و این یک مفادی دارد، یک معنایی دارد، و یک مخاطبی دارد، این انسان ذاکر باذکرش توجه تمامش به مذکورش هست خدا، لذا می گویند گاهی مواقع انسان ذوب در ذکر می شود ذکری که مخاطبش خداست، یا مذکورٌ عنه اش در واقع تمام وجودش می شود آن تجلیات مفاهیم الهی لذا یک اهل ذکر یک نورانیت خاصی دارند.
در جلسه گذشته به این نکته رسیدیم عوامل منع ذکر چی است و چه چیزی باعث می شود که انسان از ذکر خدا و ذکر رفتاری و زبانی و قلبی باز بماند این را یک نکته ای است که بتوانیم انشاء الله پیرامونش سخن بگوییم.
اولین نکته اونها شیطان است شیطان عنایت دارد اراده دارد که انسان ها را از دائره ذکر خدا خارج کند و وقتی که خارج کرد منحرف کند به سمت دنیا و دوری از خدا آیات و روایات زیادی هم داریم که در جلسه گذشته یک آیه لقد استحوذ علیهم الشیطان فانصاهم ذکر الله اولین آنها شیطان هست، دومین آنها گرفتاری های خانوادگی است گاهی انسان چنان گرفتاری خانوادگی بر سر اون هجوم می آورد یک چتر محکمی می زند که این انسان دیگر اینقدر در باتلاق گرفتاری خانوادگی غرق می شود که دیگر به ذکر اصلا فکر نمی کند، شاید شما شنیده باشید برخی ها می گویند که خوب چرا دعا نمی آیید؟ چرا مسجد نمی آیید؟ یا بدتر از اون می گویند چرا نماز نمی خوانید می گوید اینقدر گرفتاری روی سرم ریخته و مشکلات دارم که اصلا به این چیزها دیگر نمی رسم گاهی دیده می شود، این گرفتاری های خانوادگی در هر شکلش چه مثال عاطفی باشد و چه مسائل مالی باشد این دلیل نمی شود که انسان از مسیر الهی ذکر خدا باز بماند شاید با ذکر خدا و تلاشی که می کند بسیاری از این مشکلات حل بشود، اما چون ذکر خدا نمی کند نه قلباً و نه زباناً و نه رفتاراً خدا اون را به خودش واگذار کرده این گرفتاری ها هم ادامه پیدا می کند و هم افزون می شود چون انسانی که ذکر خدا نمی کند کاملاً از منظومه ولایت و عنایت و رحمت الهی بیرون می رود و به همین خاطر برخی مواقع بسیاری از ذکرها موجب این می شود که مشکل برطرف بشود گاهی مواقع ذکر رفتاری کار خیر، مثل صدقه دادن و احسان کردن این باعث می شود که بسیاری از گرفتاری ها برطرف بشود، انسان در دایره ذکر الهی خودش قرار بدهد خود خدا روش بنده پروری داند تو با خدا خود انداز و کار دل خوش دار که گر رحم نکند مدعی خدا بکند.
مشکل ما این است که فکر می کنیم خود ما با این ضعف و ناتوانی مشکلات مان را می توانیم حل بکنیم این محاسبه غلط است، بله ما باید تلاش بکنیم اما در دایره محبت عنایت و نصرت خدا باید باشیم، این حضور در این دایره ایمان و تقوا و ذکر است، تقوا همان رفتار ذکر رفتاری است، ایمان همان ذکر قلبی است، زبان هم به ذکر باز بشود انشاء الله خداوند عنایت می کند و بسیاری از این مشکلات را برطرف می کند.
نکته دیگری که عامل و مانع ذکر هست ثروت هست، ثروت یک شمشیر دو دم هست گاهی مواقع ثروت موجب این می شود که انسان در مسیر کار خیر به همان ذکر خدا قرار بگیرد و انجام بدهد، منحرف نشود اسب ثروت اون را برندارد و چموشی کند و طغیان بکند، ان رعوا استغنی نشود گاهی هم نه ثروت که می آید انسان دیگر این قدر با ثروتش دم خور می شود که بسیاری از امور الهی را کنار می گذارد یک داستانی عرض کنم خدمت شما و عزیزان مخاطب مان و بینندگان و شنوندگان نقل شده پیامبر یک صحابی داشت خودش و خانمش زندگی می کردند یک دونه بز داشتند از شیر این بز می  دوشیدند و ماست درست می کردند و می فروختند زندگی فقیرانه ای داشتند خیلی ساده بودند و آرام زندگی می کردند این خانم به این صحابی بیان کرد به پیامبر بگو دعا برایمان بکند و زندگی مان مرفه بشود، این بنده خدا هم رفت خدمت پیامبر و گفت یا رسول الله دعا کن زندگی ما درست شود لذا پیامبر گفت همین خوب است اصرار کرده بود پیامبر دعا کرده بود ایشان توانایی پیدا کرده بود یک بز دیگر بخرد و تولید مثل و تعداد بزها زیاد شده بودند طوری که در خانه نمی توانستند اینها اداره اش بکنند صبح زود این صحابی بلند می شدند این بزهای زیاد می بردند چرا و غروب هم می آمدند خسته و کوفته می افتادند ولی ثروت داشتند دیگر و وضع مالی شان خوب شد، یک روز این صحابی توی بیابان بوده منزل بوده نشسته بوده یک تکانه ای به خودش می دهد می گوید فلانی تو وقتی که یک دونه بز داشتی صحابی پیامبر بودی الان این ثروت آمده و صحابی بزرگ شدی اون بهتر بود یا این؟ اونجا زندگی می گذشت و با آرامش کنار همسرت بودی و زندگی آرامی داشتی و از اون طرف نمازها می رفته خدمت پیامبر و جلسات پیامبر شرکت می کردی و صحابت پیامبر و رسول خدا داشتی الان ثروتمند شدی ولی به این قیمت که صحابی بز شدی، ایشان رفت به پیامبر گفت یا رسول الله من اشتباه کردم و این تقاضا کردن گاهی ثروت این آثار و این مشکلات را ایجاد می کند گاهی ثروت انسان را به طریق انحراف و ابتذال می کشاند به همین جهت نوعاً ثروت که می آید با خودش یک سری لوازمی می آورد که اون لوازم، لوازم دنیایی است و اوحدی می خواهد انسان خیلی والا می خواهد که ثروت موجب تغییر روحیه و رویه دینی شان نشود این خیلی لازم هست
ملایی:  حاج آقا فرمایش شکر شما لزوما ثروت به گناه و طغیان و انحراف هم ممکن است نکشد انسان اقلش این است که دل مشغولی می آورد و از اون طرف زمینه را فراهم می کند برای این که انسان دنیایی بشود به سمت خرج کردن این امور در رفع مشکلاتش و خدمت تان که عرض کنم تفریحات و امورات دنیایی باشد لذا باز می ماند از ذکر خدا و آثار و برکات و نشست های دینی شان، به همین خاطر گفته اند نوعا ثروتمندان در عرصه دینداری و دیانت یک مقدار کاهلی دارند و فقرا متوسلین حالت دینی شان بیشتر است اما برخی ها هم هستند که ثروت دارند اما ثروتشان الهی است مثل حضرت خدیجه، مثل خیلی از بزرگانی که در طول تاریخ بودند و ثروتشان را در مسیر احسان و وقف و کارهای خیر و تاسیس مدارس و دانشگاه ها و حوزه و دادن جهیزیه به دخترخانم ها و دستگیری از ایتام و اینها زیاد داریم و این بسیار عالی است، و این ثروتشان منشأ خیر است اما ثروت برای برخی منشأ شر می شود و آنها را از ذکر باز می دارد.
یکی دیگر از موانع ذکر سیری است انسانی که شکم باره باشد همیشه به دنبال خورد و خوراک و غذاهای الوان هست و وقتی که اینها را می خورد دیگر حال دعا ندارد حال ذکر ندارد، یعنی بهشون بگویید نماز جماعت برویم این دیگر حال ندارد قرآن بخوانیم حال ندارد چون به جسم زیاد پرداخته لذا می گوید اندرون از طعام خالی دار تا در آن نور کبریایی نیست علتش همین است اصلا روزه داری یکی اش روزه عوامل وجوب روضه این است که انسان اندرون خودش را در یک ساعتی از طعام خالی بدارد تا روح معنویت او زیادتر بشود لذا قران خواندن اونجا بیشتر می شود و دعا خواندن در ماه رمضان بیشتر می شود یکی از عواملش این است ولی شکم بارگی و سیری موجب این می شود که انسان کاملاً در جسم خودش متوقف بشود انسانی که روزه هست یا انسانی که کم غذا می خورد در درون خودش متوقف نیست نگاهش به سمت تعالی و ذکر هست.
یکی دیگر از عواملی که موجب این می شود که انسان ذکر نگوید و به عنوان مانع مطرح  است قدرت است، انسان هایی که به یک قدرتی می رسند حالا انواع و اقسام قدرت، این ها چنان مجذوب قدرت می شوند که کاملاً متوقف در قدرت می شوند یعنی قدرت اونها را در درون خودشان می بلعد و اینها مغلوب قدرت می شوند به دنبال این هستند که اعمال قدرت کنند و قدرت خودشان را حفظ کنند و به دنبال این هستند از قدرت استفاده کنند و شرایطی را برای خودشان فراهم می کنند که این قدرت مثل یک زنجیری به پایشان بسته می شود و نگهشان می دارد و دیگر نمی توانند اوج بگیرند و اهل ذکر باشند مگر اینکه قبل از آنی که صاحب قدرت بشوند اهل ذکر باشند و با مراقبت این روحیه را بعد از کسب قدرت حفظ کنند و الا اگر انسان قبل از قدرت به خودسازی نکرده باشد و اهل ذکر نباشد و اهل مراقبه نباشد همین که افتاد در باتلاق قدرت به شکل عجیب غرق می شود و متوقف می شود و بسیار قدرت برای اینها خطرناک است و به همین خاطر حضرت امام یک کلامی دارند بسیار گرانبار است و آن اینکه اگر کسی خودسازی نکرده در جامعه قرار بگیرد و مذبح خودش رفته یعنی به قتلگاه خودش رفته
حجت الاسلام صفایی:  اگر خودسازی نکرده به قتلگاه و مذبح خودش رفته منظور قتل شخصیت نابود می شود و از بین می رود یعنی لوازم قدرت اینقدر زیاد هست و پر جاذبه هست و دنیایی است که انسان را جذب خودش می کند و آرام آرام در درون خودش غرق می کند، خدا رحمت کند شیخ واعی وقتی آمدند ایران یک شخصیت فوق العاده ای هستند این بزرگوار و در حرم حضرت رضا هم علیه السلام دفن هستند ایشان وقتی که شرایط در لبنان سخت شد آمدند ایران در زبان فارسی کاملا مسلط شدند و با اصرار ایشان را به دربار شاه عباس آوردند که مسائل شرعی و مسائل دینی یعنی یک شخصیت تعیین کننده ای شد در دربار شاه عباس صفوی، خوب این قدرتمند بود دیگر یک شخصیت علمی جامع فوق العاده و یک شخصیت روحانی و دینی، در همه علوم هم سر رشته داشتند حتی در علوم تجربی الان هم یک عنوان و یک پستی بهشون دادند ایشان فوق العاده مراقب بودند که دچار کبر و غرور نشوند و قدرت آن را در درون خودش حل نکند و هضم نکند به همین خاطر دیوانی دارند ایشان در اون دیوانشان مرتب این امور را تذکر می دهند و مرتب شعر می گویند ایشان بهترین شاعر عرب فارسی سرا هست شعر می گویند که دنیا که دلت ز محنت او زار است سرتاسر او بسی منت زار است والله که دولتش نیرزد به جویی والله که نام بردنش هم عار است ایشان می گوید بله این نکات را بیان می کنند و خیلی مراقب بودند و مواظب بودند که دچار انحراف و انحطاط و این قدرت بر او مسلط نشود؛ بنابراین قدرت هم یکی از موانع ذکر است.
یکی دیگر از موانع قدرت کار زدگی است گاهی انسان ها اینقدر اهل کار و تلاش می شوند که دیگر ذکر خدا را فراموش می کنند، حالا گاهی افراد کار زدگی دنیوی دارند می خواهند به دنیا برسند مشغول می شوند و کار می کنند دو شیفت گاهی بیشتر، گاهی هم نه کار زدگی هست برای تامین معاش، کار زدگی برای حتی خدمت، هر چند اون هم به نحوی که برای خدمت هست و برای خانواده هست اون خوب است ولی ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین فرمودند این غلط هست کار زدگی برای دنیا که کاملاً غلط است انسان همسر دارد و فرزند دارد و استراحت می خواهد از اون طرف هم کار زدگی برای خدمت هم اشتباه است چون اگر انسان اهل ذکر زبانی و ذکر قلبی و توجهات نباشد، اون کار خدمتش هم در یک جایی مسیر انحراف را طی می کند و مشکلات می شود.
ملایی:  چون اگر همه چیز درست باشد همان هم در مسیر خدایی قرار می گیرد به صورت خودکار.
حجت الاسلام صفایی:و اینقدر از ذکر زبانی انسان دور می شود و از دعا و نماز شب دور می شود از نماز اول وقت دور می شود که بعد از مدتی به خودش  نگاه می کند می بیند عجب من این همه  دارم خدمت می کنم ولی  دعایم از بین رفت و نماز اول وقتم از بین رفت و قرآن خواندنم از بین رفت و حضرت امام در اوج این مسئله قدرت و رهبر انقلاب بودند ولی ختم قرآن روزانه شون ترک نمی شد و دعایشان ترک نمی شد و نماز شبشان ترک نمی شد هر چیز به جای خودش خدا رحمت کند یکی از بزرگان این شعر را می خواندند لکثرت اشتغالهم بکاری لیس لهم کار بکردگاری یعنی این قدر گرفتار کار و تلاش و جدیت می شوند که دیگر کار به کردگار ندارند دیگر دور می شوند همین  دوری موجب این می شود که این افراد دچار آرام آرام انحرافات می شوند و بر زبانش غیبت وعده های بیجا می آید و خدمت شان رنگ و روی ریا می گیرد آرام آرام همه چیز را از دست می دهند به همین خاطر گفتند هر چیز به جای خود نیکوست انسان کار در راه خدا انجام بدهد ولی تاملاتش و عبادتش و ذکرش و با خدا بودنش سر جای خودش باید وجود داشته باشد و الا کار به شدت انسان را می گیرد و بعد توجیه هم می کند انسان کار برای خداست و برای زن هست و برای بچه هست و برای مردم هست یک باره می بیند همین توجیهات اونها را به جایی بردند که کاملا دیگر یک اهل تلاش بدون ذکر است اهل تلاش بدون دعاست بدون نماز جماعت است، بدون قرائت قرآن است در حالی که خداوند می گوید قل ما یعب ربهم لو لا دعائکم اگر دعای شما نباشد خداوند هیچ کاری به شما ندارد و هیچ اعتنایی به شما نمی کند، لذا دعا این آثار و برکات و این ذکر و این عنایت را دارد خوب یکی از ذکرهای جامع الهی، نماز است هم ذکر زبانی است و هم ذکر رفتاری است و رکوع و سجود دارد و هم ذکر قلبی است، لذا گفتند که نمازتان را مواظبت کنید با نماز شما اهل ذکر می شوید بعد از آن امیر مومنان می فرماید این ذکر اینقدر چون جامع است و ما هیچ ذکر جامعی، جامع تر از نماز نداریم و از اون طرف هم خداوند این ذکر را پنج بار در روز برای انسان واجب کرده غیر از مستحبات نشان می دهد این خیلی مهم است یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله ذکرا کثیرا انسان نمازهایش را بخواند و مستحبات را بخواند ذکر کثیر می شود امیر مومنان می فرماید که اگر نماز خوان بداند که چقدر وقتی نماز می خواند عنایات خدا اطرافش قرار می گیرد الطاف خدا و محبت های خدا نعمات الهی برکاتش قرار میگیرد به هیچ صورت دیگر خوشحال نمی شود که سر از سجده بردارد یعنی این شخص وقتی می بیند این همه لطف و محبت خدا بهش هست دیگر سر از سجده برداشتن برایش سخت است، نماز تمام کردن برایش سخت است از بس لذت می برد و از اون طرف از بس متوجه هست که خداوند چه الطاف و برکاتی و چه انواری نصیب اون کرده به همین خاطر کسانی که اهل نماز هستند به ویژه نماز اول وقت و نماز جماعت و نوافل و به ویژه نماز شب اینها یک نورانیتی و جاذبه ای دارند، و علی بذکر الله تطمئن القلوب همین مشخص است کسانی که اهل نماز هستند این معنا دارد به ویژه کسانی که نافله ظهر می خوانند خیلی آرامش پیدا می کنند و کسانی که در نماز جمعه شرکت می کنند کسانی که در نماز جمعه شرکت می کنند یک هفته آرامش دارند این وارد شده چون خود نماز جمعه فذکروا الی ذکر الله است  اذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع (جمعه، آیه 9) و در آیه شریفه  دیگر می گوید الا بذکر الله تطمئن القلوب
ملایی:  خیلی هم عالی حاج آقای حجت الاسلام صفایی خیلی متشکرم تا اینجای کار و انشاء الله متصل کنیم این لحظه های قشنگ را با این تعابیر نورانی، به لحظه های تلاوت قرآن و بعد دوباره خدمت شما باشیم خیلی متشکرم از حاج آقای حجت الاسلام صفایی. صفحه هشتاد و هفت قرآن کریم
هشتاد و هفتمین صفحه قرآن کریم ما هم می شنویم و برای اونهایی که مقدور است می خوانیم از روی مصحف شریف همین لحظه ها و زمزمه می کنیم و ثوابش تقدیم بشود به همه شهدا و بزرگوارانی که این روزها نامشان فراوان برده می شود و فردا قیام پانزده خرداد که در آستانه اش هستیم و حضرت امام رضوان الله تعالی علیه و دعا کنیم برای سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان بسم الله.
ملایی:  اللهم صل علی محمد و آل محمد، و عجل فرجهم، عزیزان بیننده و شنونده به برنامه سمت خدا را همراهی می فرمایید در روز یکشنبه و در حضور حاج آقای حجت الاسلام صفایی بوشهری عزیز و بزرگوارچند تا کار را باید انجام بدهیم امروز هم قبل از خداحافظی اجازه بفرمایید زمانی که باقی مانده با حاج آقای حجت الاسلام صفایی بوشهری عزیز باشیم بفرمایید.
حجت الاسلام صفایی:  بیان شد که جامع ترین ذکر خدا نماز است به همین جهت ساحت مقدس پیامبر اهل بیت عصمت و طهارت در رابطه با نماز فوق العاده سخن گفته اند و ازاهمیت اون بیانات بسیار با صراحت و مؤکد داشتند و به طوری که گفتند اساساً شما را با نماز می سنجند که اگر اهل نماز باشید شما را حساب می کنند و اگر اهل نماز نباشید شما را اصلا به حساب نمی آورند و اول چیزی هم که فرمودند محاسبه می شود نماز است فَان قُبِلَت قُبِلَ ما سواها و ان رُدَّت رُدَّ ما سواها/.
ساحت مقدس پیامبر همچنین برخی دیگر از ائمه اطهار گفتند قرۀ عینی الصلات نور چشم ما نماز است این کنایه از این است که ارزشمندترین چیز برای ما نماز است و به همین خاطر ما به نمازهایمان به عنوان ذکر جامع نگاه بکنیم و حقیقتا اگر همین را خوب انجام بدهیم ما ذکر کثیر را انجام دادیم و چقدر خیرات و برکات از نماز برای انسان حاصل می شود الصلات معراج المومن هست انسان نمازش را درست می خواند و به اوج می رود و سیر آسمانی را طی می کند، اگر انسان نمازش را واقعا نماز بخواند که ذکر بگوید و اهل ذکر باشد و اهل ادامه اون باشد نه نماز را بخواند که انجامش بدهد تمام بشود و برود این که انسان نماز می خواند که انجامش بدهد و تمام بشود و برود این نمازی است که انسان مثل یک پلی که رویش رد می شود و می خواهد ازش عبور بکند تکلیفی شده که می خواهد انجام بدهد و یک عادتی شده می خواهد عبور بکند اما انسانی که نماز می خواندکه در درون نماز وجود داشته باشد و با نماز برود این می شود یک بال پرواز برای او، لذا می شود معراج المومن آن وقت نماز او را بالا می برد به خلاف کسی که می خواهد نماز بخواند که زود کارش تمام بشود برود دنبال کارش این پا روی نماز می گذارد نماز اول وقت فرشتگان دعا می کنند برای انسان، برای نمازی که آخر وقت باشد فرشتگان مکدر می شوند و گاهی نفرین می کنند می گویند شما ما را ضایع کردید و نماز را دیر می خوانید و به نماز اهمیت نمی دهید لذا خداوند در قرآن می فرماید فوویلٌ للمصلین خدا نفرین می کند برای اینکه نماز خوان ها را کدام نماز خوان ها؟ آنهایی که ان صلاتهم ساحون هستند صبر می کنند و تاخیر می اندازند و دل به نماز نمی  دهند و آخر وقت می خوانند و قضا می شود به این شکل پس بنابراین نماز ذکر جامع است هم قلبی است و هم زبانی است و هم رفتاری است، رکوع می کند و سجده می کند و دارای حکمت ها و معانی عمیق هست که انشاء الله اگر توفیق بشود بزرگوارانی این فلسفه و حکمت های نماز را انشاء الله بیان بکند.
اما در رابطه با نکته قرآنی که بیان شد.
ملایی:  حاج آقا قبل از نکته قرآنی یک نکته ای بگویم شما یک نقطه ای گذاشتید انتهای بحث ذکر، بعضی وقتها آدم برای بعضی چیزها خیلی شایق نیست اما باید همراهی کرد به نظرم این جایش الان است بعد برویم سراغ نکته قرانی که حسن ختام برای بحث ما باشد ببیندگان جان و شنوندگان عزیز بهتر و بیشتر از من اطلاع دارید این مدتی را که جناب حاج آقای حجت الاسلام صفایی بوشهری با صفا در برنامه سمت خدا حضور دارند من حالا این دو سه ماه به عنوان مخاطب همراه شما از همان تقریبا آغاز حضور حاج آقا بوده ام اما شماها احتمالا حرفه ای تر و دقیق تر امروز یک نقطه ای موقت گذاشته می شود بر سطر حضور حاج آقای حجت الاسلام صفایی که می گویم چرا انشاالله در فرصتی همین چهره نازنینی که دارید می بینید در یک فرصتی مجددا انشاالله به زودی خدا قسمت کند و خدمت حاج آقا باشیم این یعنی این که آقای حجت الاسلام صفایی بوشهری یعنی خداحافظی می کنند؟! عرض می کنم حاج آقای حجت الاسلام صفایی بوشهری موقتا ازبرنامه خارج خواهند شد یک مدتی مشرف هستند همین امروز و فردا به سفر مبارک و نورانی حج، حاج آقا یکی دو دقیقه خلاصه من تشکر می کنم به سهم خودم به سهم تهیه کننده محترم جناب آقای رکنی و  دوستان عزیزمان در شبکه سه سیما و همه رفقایی که در برنامه سمت خدا هستند از حضرتعالی اتفاقااز طرف آقا نجم الدین هم تشکر می کنم چون می دانم رفاقتی بین تان هست
حجت الاسلام صفایی:  لطف دارند من خیلی از مجموعه شریف تشکر می کنم مردم عزیز و گرانقدر و بزرگوار که واقعا شرمنده شون هستیم وقتشان را گرفتیم تشکر می کنم و چون من عازم حج هستم و دعای همه می کنم این را اصلا روحیه ام این هست که بعد از هر نمازی برای همه مردم مومن و مسلمان و دعا می کنم در هر جای جهان باشند دعا می کنم این جا هم که مشرف شده اند دعا می کنم انشاالله به ویژه برای ظهور آقا امام زمان روحی فداه و دعای خیرش در ایام حج برای همه مردم عزیز ما برای مقام معظم رهبری و همه شما خوبان خدا و حلیت می طلبم از شما و خداوند انشاالله شما را حفظ کند و مردم عزیزمان را حفظ کند و دعاگویتان ایام حج هستم انشاالله.
ملایی:  من به نوبه خودم می گویم از سر قصورات من بگذرید بی ادبی کردیم اینجا محضر شاگردی و استادی است دیگر
حجت الاسلام صفایی:  هر چی می بینیم جز خیر و خوبی و اخلاق و ادب وجود ندارد شما ما را حلال کنید مردم عزیز ما را حلال کنند.
ملایی:  انشاالله در پناه خداسالما و غانما حج مقبول و سعی مشکور بر می گردید زیارت تان می کنیم من اینجا بودم یا نبودم از تلوزیون شما را می بینم رفقا فقط به ما بگویند زمان چقدر داریم چند تا نکته قرآنی حاج آقا فرمودند زمان را بگویند با حاج آقای حجت الاسلام صفایی بوشهری دو سه دقیقه  دیگر ما کیف می کنیم.
حجت الاسلام صفایی:  در آخرین آیه از این صفحه قرآن کریم خداوند می فرماید اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم این خیلی نکته مهمی است این آیه زیاد خوانده می شود اما نکته مهمش این هست که خداوند می فرماید که مردم مومنان اطاعت کنید اطاعت یعنی در نهاد وجود تو و در منظومه زندگی تان بنا را بر این بگذارید که بر زندگی تان خدا حاکم باشد پیامبر خدا حاکم باشد اولوالامر که در حدیث داریم کی ها هستند ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین اینها حاکم باشند زندگی تان در دایره اطاعت از خدا و دین خدا تعریف کنید و مدیریت کنید و از مواهب اون بهره مند بشوید که تنها راه نجات و کمال آسایش و آرامش و رشد شخصیت در دنیا و رستگاری در آخرت دینداری و اطاعت از خدا و پیامبر و اولوالامر منکم هست.
ملایی:  بسیار عالی اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم نام پیامبر و ائمه طاهرین و خلاصه اینها را بردید حاج آقا دعایمان بکنید بدانید ما دعا گو هستیم برای سلامت سفر
حجت الاسلام صفایی:  همه حجاج انشاالله خدایا ظهور آقا امام زمان تعجیل بفرما
دعای خیرش نصیب همه مردم عزیز ما بگردان!
چشم ما را به جمال مبارکش روشن و منور بفرما!
شهدا و امام شهدا و رفتگان این مردم عزیز به ویژه والدین غریق رحمت واسعه خودت بدار!
به مقام معظم رهبری طول عمر با عزت و سحابت حضرت مهدی و سر افرازی روز افزون عطا بفرما!
جمیع مریض های اسلام همه کسانی که از مومنا و مریض هستند به انواع و اقسام امراض شفای عاجل عطا بفرما!
حاجت حاجتمندان روا بگردان!
خدایا حجاج ما کسانی که در مراکز حج هستند همه مسلمین با صحت سلامت و دست
پر به اوطان خودشان برگردان!
مکر جهان استکبار و صهیونیسم و آمریکا و کشورهایی که کانون شرارت هستند شرشان را به اشد وجه به خودشان برگردان!
مسلمین به ویژه مردم فلسطین نجات عاجل عطا بفرما!
خدایا حسن عاقبت و شفاعت اهل بیت در قیامت و خدایا خدمت به اسلام و مسلمین و اخلاص نصیب همه ما بگردان!
و السلام علیکم و رحمت الله و صلی الله علی محمد و آله طاهرین
ملایی:  حاج آقای حجت الاسلام صفایی می دانم این گونه خواهد بود ولی حس درونی خودم را این گونه بگویم انشا ء الله در سفرتان شهدای عزیز کشور مخصوصا شهید جمهور را و شهید رئیسی را اونجا انشاالله به نیابتشان دیگر حالا
حجت الاسلام صفایی:  خیلی شخصیت فوق العاده ای حضرت آیت الله رئیسی و همراهان بودند که انسان زبانش تا زنده هستند جزو خیر دعا برای اینها و شهدا بود چون از نزدیک من می شناختم.
ملایی:  سپاسگذارم حاج آقا خدا انشاالله سلامتی بدهد دعا کنیم و بدرقه کنیم حاج آقای حجت الاسلام صفایی بوشهری را مشرف شوند حج تا برگردند تا در آینده نزدیک قسمت شود در اینجا خدمت شان باشیم ما هم برویم حج من و دوستان تصویربردار و صدا بردار و تهیه کننده و کارگردان برویم حج فقرا برویم محضر آقا امام رضا سلام الله و صلواته علیه در آستانه 25 ذی قعده که برای اون حضرت زیارت خیلی فضیلت دارد بفرمایید.