اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-02-11- جایگاه قرآن در زندگی انسان ( اصل نیت قربة الی الله در کارها )

ملایی: سلام عرض می کنم حضور شما مخاطبان ارجمند برنامه سمت خدا و بینندگان محترم و شنوندگان عزیزی که همراهی می فرمایید برنامه خودتان را و خیلی خوشحالیم از اینکه می توانیم امروز هم در یکی دیگر از روزهای قشنگ خدا در اردیبهشت ماه امروز سه شنبه یازدهمین روز از این ماه قشنگ در محضر شما بینندگان گرامی شبکه سه سیما و شبکه محترم افق و هر شبکه ای که شما از طریق آن برنامه را تماشا می فرمایید و صدای برنامه را از هر مسیری که می شنوید و مخصوصا شنونده های خوب رادیو معارف سه شنبه و حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری عزیز خدمت ایشان هستیم دعوت می کنم شما هم در دقائقی پیش رو ما را همراهی بفرمایید.

حجت الاسلام ماندگاری: سلام علیکم و رحمت الله بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ من هم خدمت شما همکاران خوب این برنامه و بینندگان و شنوندگان عزیز شبکه های مختلف شبکه سه و شبکه افق و شبکه جهانی ولایت و رادیو معارف و کانال های سمت خدا عرض سلام و ادب و احترام دارم خصوصا نوجوان های عزیزی که سه شنبه ها افتخار داریم در خدمت شان هستیم و امیدواریم که خدای تبارک و تعالی به همه مون توفیق استفاده حداکثری از لحظه لحظه زندگی مان را به ما عنایت بکند.
طبق روال اگر اجازه بفرمایید با دعای سلامتی امام زمان به همراهی همه عزیزان مخاطب چه شنوندگان و چه بینندگان برنامه مون را آغاز می کنیم.
اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
هدیه به محضر آقا جانمان امام زمان و آباء گرامشان مادرشان فاطمه زهرا ولی نعمت مان علی ابن موسی الرضا سید و سالار شهیدان ابی عبدالله الحسین و یاران با وفایشان انبیاء و اولیاء و شهدا و علما و صلحا و امام شهیدان و اموات و شهدای همه ی بینندگان و شنوندگان عزیز شهدای حرم و مدافعان حرم و مدافعان سلامت و امنیت شهدای غزه و مقاومت و شهدای اخیر و پیشاپیش هدیه به محضر امام صادق علیه الصلات و السلام که در آستانه شهادتشان هستیم صلواتی را هدیه می کنیم.
ملایی: بله شنبه 25 شوال و سالروز شهادت امام صادق علیه السلام است.
حاج آقا قراردادهای قرآنی فرمودید هفته پیش که  دومین جلسه بود درباره قرارداد قرآنی صعود صحبت می فرمودید امروز می شود جلسه سوم درباره این مسئله.
حجت الاسلام ماندگاری:  بله در مسابقات فردی و خانوادگی و جمعی رشته های مختلف همه دنبال بهترین مربی هستند تا صعود کنند به مقامات بالا و صدر جدول و هیچ کس دنبال مربی نمی گردد که سرش را کلاه بگذارد هیچ کس دنبال مربی نیست که با او خدعه بکند و نیرنگ بکند و هیچ کس سقوط را نمی پسندد فقط یک نکته ای را من در این چند هفته ای که دارم قرارداد صعود را خدمت مخاطبان عزیز عرض می کنم یک نکته را باید تکرار کنم صعود و ثبوت دنیا با صعود و سقوط تیم های ورزشی و علمی یک کمی فرق دارد آنها ظاهر را می بینیم صعود و ثبوتی که در قرآن مطرح می کنیم خیلی ظاهرش دیده نمی شود باطنی است.
ملایی:  یعنی به چشم شاید دیده نشود.
حجت الاسلام ماندگاری:  شاید بگوییم بنده خدا از لحاظ اقتصادی که خیلی افت کرده با فقر زندگی می کند از لحاظ جسمی هم که خیلی بلاها بهش هجوم آوردند مریض و گرفتار است از لحاظ جنگ با دشمن هم که زیر سُم اسبان لگد مالش کردند امام حسین را، این چه صعودی است لذا به دنیا می گویند آقای ملایی دو عالم حجاب ظاهر با باطن فرق می کند دیده نمی شود باطل، به قیامت می گویند عالم شهود یوم تبلی السرائر اونجا معلوم می شود که کی صعود کرده و کی سقوط کرده یا به تعبیری که بارها در همین برنامه گفتیم بعد از مرگ آدم ها وقتی چشم هایشان باز می شود با این آیه بیست و دوم سوم ق که خیلی خواندیم و تکرارش برای همه آموزنده است. فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ (سوره ق، آیه 22) بعد از مرگ چشم آدم باز می شود عذرخواهی می کنم این مثال را می گویم به عالمی گفتند این ریش شما بهتر است یا دُم سگ، گفت پل صراط معلوم می شود کی صعود کرده و کی ثبوت کرده لذا فرمود:
پسر نوح با بدان بنشست             خاندان نبوتش گم شد
 سقوط کرد
 سگ اصحاب کهف روزی چند             پی مردم گرفت و مردم شد
او صعود کرد اونجا معلوم می شود خدا نکند آن ور بفهمیم چون چاره ای نداریم، حالا داشتیم می گفتیم خدای تبارک و تعالی فرموده اگر من را به عنوان مربی قبول دارید خودتان می گویید من مقلب القلوب و الابصار هستم و خودتان می گویید من مدبر الامور لیل و النهار هستم خودتان می گویید من محول الحول و الاحوال هستم حول حالنا الی احسن الحال خدایا می شود تو من را مربی گیری و مدیریت کنی خدا می گوید من مربی هستم یا رب العالمین از تمام اسامی خدا بعضی از بزرگان فرمودند این اسم ربوبیت خدا از همه حساس تر است چون درکش خیلی سخت است، و این سوال ساده پرسیدم از خودم و از مخاطبان.
ملایی: یعنی اسم رب منظورتان است؟
حجت الاسلام ماندگاری: بله ماها الان دوست داریم پدر و مادر و مربیان و معلمان ها تربیت مان کنند یا لوس مان کنند؟
ملایی:  صد درصد تربیت
حجت الاسلام ماندگاری:  نه عملا دوست داریم لوس شویم
ملایی: نه اشتهای نفس را می فرمایید بله آن چیزی که دوست داریم نازمان کنند و نازمان را بخرند
ملایی:  در خانه بله
حجت الاسلام ماندگاری:  اگر پدر و مادری با بچه ها کاری نداشته باشند و هر چی می خواهند بهش بدهند اگر بابا مامان خوبی است معلم، هر معلمی که تکلیف کمتر بدهد و درس کمتر بدهد نمره راحت تر بدهد و امتحان را آسان بگیرد معلم خوبی است از نگاه بچه ها همه می خواهیم لوس بشویم در بازی و ورزش هر مربی که سخت نگیرد اسمش هم گذاشتیم گیر ندهد
ملایی:  نفس ما این را می پسندد
حجت الاسلام ماندگاری:  خدا خیرتون بدهد اما خدا می گوید نه من مربی هستم اگر قبول کردی من مربی ات باشم هم تکلیف می گذارم و هم سخت می گیرم
ملایی:  هم رفوزگی دارد
حجت الاسلام ماندگاری:  البته سخت می گیرم نه اینکه بالاتر از طاقت مان باشد لایکلف الله نفساً الا وسعها (آیه آخر سوره بقره) لایکلف الله الا ما آتاها (طلاق، 7) هر چی بهت دادم بر اساس همان از تو تکلیف می خواهم درسی که بهت ندادم  و امکاناتی که بهت ندادم تکلیف نمی خواهم خیلی قشنگ است، همین جا من باز یک مثال دیگری برای بچه ها زدم در راهیان نور جایتان خالی، به بچه ها گفتم بچه ها چقدر می توانید بدوید؟ سیصد متر و چهارصد متر و پانصد متر گفت تا جایی که گرگ هست می دویم گفتم پس شما طاقت دارید چند کیلومتر بدوید تنبلی می کنید خدا به تنبلی ما نگاه نمی کند به توانی که به ما داده نگاه می کند این لایکلف الله نفسا الا وسعها معنایش این است خدا می گوید من تکلیف فوق طاقت که نگذاشتم گفتم نماز را ایستاده بخوان پایت عیب کرده نمی توانی نشسته بخوان نمی توانی نشسته بخوانی من که حرفی ندارم خوابیده بخوان زبانت هم تکان نمی خورد با اشاره بخوان باهات راه می آیم این معنی آیه قرآن است که می فرماید بعد از آیات مربوط به روزه در سوره بقره یرید الله بکم ال
ملایی:  
حجت الاسلام ماندگاری:
ملایی:
حجت الاسلام ماندگاری:
🔸 ليُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللهُ لا يُكَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها سَيَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً
🔹 آنان که امکانات وسیعی دارند، باید از امکانات وسیع خود انفاق کنند و آنها که تنگدستند، از آنچه که خدا به آنها داده انفاق نمایند؛ خداوند هیچ کس را جز به مقدار توانایی که به او داده تکلیف نمی‌کند؛ خداوند بزودی بعد از سختیها آسانی قرار می‌دهد!
يريدُ اللَّهُ بِکُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِکُمُ الْعُسْرَ (سوره بقره، آیه ۱۸۵) یعنی دینداری سخت نیست آقای ملایی دقیق است بعضی ها می گویند به ما الان این روزها هم صحبتش خیلی زیاد است در بحث مان هم انشاء الله بهش می رسیم بعضی ها می گویند حاج آقا شما چرا به چند تار مو گیر می دهید گفتم باشه گیر نمی دهیم موافقید به یک ذره سم هم گیر ندهید یک ذره مرگ موش یک ذره سم، چرا این ویدئو چک ها به سانتیمتر و میلیمتر گیر می دهند؟ اگر قرار است دقت چیز خوبی است در بازی و خوراکی و بهداشت یک ذره چاقو را فرو کنم در جونت لوطی های قدیم بلد بودند چاقو کش های حرفه ای مثل الان نبودند که چاقو رو تا دسته فرو کنند تو شکم طرف، یک خط می انداختند یک ذره دیگه اگر یک ذره مو و یک ذره حرام و یک ذره گناه و یک ذره خطا اشکالی ندارد یک ذره سم هم باید اشکالی نداشته باشد چطور اینجا دقت خوب است اونجا دقت خوب نیست گیر دادن است اسمش؟! خدا می فرماید اگر من را به عنوان مربی قبول کردی یک قرارداد بنویسیم قرارداد این است که من تضمینی شما را می برم بالا صعود شما تضمینی است بارها گفتیم می رسیم به مقام خلیفۀ اللهی این تکلیف خداست اولاً نقشه بهت می دهند نقشه تربیت را بهت می دهند ذلک الکتاب راهنمای تربیت بهت می دهم انما ولیکم الله و رسوله صراط را بهت می دهم اهدنا الصراط المستقیم انعبدونی هذا صراط المستقیم کمکت می کنم کلا نمدها هولاء و هولاء ان تنصر الله ینصرکم همه کارها را انجام می دهم حتی راه کج هم بروی راه دور برگردان هم برایت می گذارم توبه، قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا  توبه، می پوشانم گناهانت را الله اکبر آیاتی که می گوید یکفر عنهم سیئاتهم تبدیل می کنم اینها تعهدهای خداست و اولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات حتی یک کاری می کنم هر کی گناه تو را دیده شتر دیدی ندیدی کند روایت ذیل یک آیه ای است از امام صادق ذیل آیه هفتم سوره تحریم گفتم سریع رد می شوم که خدا می فرماید به امام صادق فرمودند خدا می فرماید زمینی که دیده تو گناه کردی می گویم پاکش کنید همه اینها را پاک کنید شتر دیدی ندید آبرویت را نمی برم و رشد می دهم و عزت می دهم و محبوب ات می کنم و به رستگاری می رسانمت پیروزت می کنم و نصرت می دهم اینها تعهدهای من است تعهدهای تو چی است بر اساس قراردادهایی که از نماز می گیریم دو تا شرط را تا اینجا گفتیم شرط طهارت و البته شرط نیت را هنوز کامل نکردیم و شرط شرایط را حالا ما گفتیم پنج تا شرط بوده این قرار داده پنج تا شرط بود یک اینکه طاهر زندگی کنیم، قانون اساسی طهارت را رعایت کنیم گفتیم جلسات قبل، دو قانون اساسی دوم نیت قربۀ الی الله است باید رعایت بکنیم نیت قربۀ الی الله یعنی چی؟ یعنی می خواهی با من کار کنی خیلی ساده نیت قربۀ ا لی الله یعنی می خواهی کارگر من باشی یا کارگر شیطان باشی یا کارگر مردم باشی سه تا کارفرما در عالم بیشتر وجود ندارد تکلیف ات را با خودت روشن کن نمی شود هم یک روز با من باشی و یک روز با شیطان باشی و یک روز با دیگران باشی نیت معنی اش این است وقتی می گوییم قربۀ الی الله یعنی قربۀ الی الناس نه قربۀ الی الشیطان نه، نمی خواهم به شیطان نزدیک شوم علتش هم خدا در کتاب برای ما گفته چون من بی نیاز هستم، من که نیازی ندارم الله صمد هستم من غنی هستم پس من از تو سوء استفاده نمی کنم برای نیاز خودم، هر چی هم بهت امتیاز می دهم کمک ات می کنم مزدی نمی خواهم هر چی هم مزد بخواهم برای خودت است می گویم اگر بندگی کن خودت رشد می کنی خودت صعود می کنی عقل آدم یک ذره کار می کند، آقای ملایی لازم نیست خیلی آدم عاقل باشد خوبه خیلی عاقل باشد یک ذره عقل مان دو دوتا چهار تا را درست ببیند باید مربی گری خدا را قبول کند یک روز در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و در حرم امام رضا سلام الله علیه خیلی جاها برای خادم ها جلسه گذاشتند، من برای خادم ها گفتم قربۀ الی الله را می خواهم توضیح بدهم گفتم هر خادمی انشاء الله همه مون خادم باشیم و خادم اسلام و مسلمین مسئولین مطلب را یک کم برای خودتان جدی تر بگیرید این سه تا کلمه ای که به عنوان نیت می خواهم بگویم جدی تر بگیرید، گفتم خادمی چیست؟ چرا خادمی و چگونه خادمی؟ سه تا جواب دادیم، 1- خادمی این است که من کارمند خودم باشم و کارمند اولیاء خودم باشم نگاه کردم هر جا می خواهم کارمند شوم از من مدارک و گواهی عدم سوء پیشینه و شرایط سنی می خواهد شرایط تحصیلی می خواهد و مدرک تحصیلی می خواهد دیدیم دستگاه خدا و اهل بیت نه شرط سنی دارد، قربۀ الی الله معنایش این است کارمند شش ماهه هم دارد حضرت علی اصغر سلام الله علیه کارمند نود ساله هم دارد صد ساله هم دارد، سابقه هم گواهی عدم سوء پیشینه هم نمی خواهد می گوید اگر تا دیروز هم مشکل دار بودی بیا حری که روز تاسوعا در سپاه عمر سعد بوده ظهر ثبت نام می کند ظهر شهید می شود کدام دانشگاه است کدام سازمان تربیت بدنی است کدام مجموعه مدرسه هنر و مدرسه ورزش است که نصف روزه یک نفر را به صعود برساند؟ به اوج رسانده امام حسین من قربۀ الی الله یعنی من بیایم برای خدا کار بکنم کارمند خدا بشوم کارمند خدا شدن باید بگوییم یعنی فکرم هم الهی بشود فکرم هم سرباز خدا باشد این فکر قرار نیست هر جا جولان بدهد، هر جایی این وسوسه ها کشیدنش برود توی جلسه ای بودم از بچه ها سوال کردم که بچه ها سوره قرآن برای فضای مجازی و اینترنت سراغ دارید؟ گفتیم زمانی که قرآن نازل شده فضای مجازی و اینترنت نبوده که گفتم من یک سوره پیدا کردم برای فضای مجازی و اینترنت گفتم کدام سوره؟ شما هم در برنامه های رادیویی تان بگوییم سْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (1) مَلِكِ النَّاسِ (2) إِلَهِ النَّاسِ (3) مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (4) الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ (5) مِنَ الجنۀ و الناس از
از صبح که از خواب بلند می شویم القاء می کند و وسوسه می کند و شبهه پراکنی می کند تا شب، خوابمان هم ادامه همان هاست، این سوره راجع به اینترنت حاج آقا فضای مجازی است راجع به وسوسه های شیاطین جن و انس است که امروز تبلورش در فضای مجازی و اینترنت است نمی گویم استفاده خوب ندارد حتما استفاده خوب هم دارد هر چیزی استفاده بد دارد استفاده خوب هم دارد قربۀ الی الله را توضیح بدهید قربۀ الی الله یعنی من کارمند خدا می شوم لذا خیلی ها ازشون می پرسند دوست دارید خادم حرم امام رضا شوید؟ می گویند من با تولیت رفیق هستم یک نامه بدهید بدهم به تولیت، با تولیت آستان مقدس حضرت معصومه هم رفیق هستم یک نامه بدهید خدا خیرت بدهد حاج آقا یک نامه بده یک خدمتی برای ما بکنید یک چند لحظه که سکوت می کنند می گویند خدا خیرت بده می گویند راستی خدا رحمت کند حاج آقای مهندسی عزیز را در این برنامه خیلی همه مون از این وجود نازنین استفاده کردیم اجازه می خواهم از شما و همه بینندگان می گویم یک صلوات به روحشان تقدیم کنیم.
اللهم صل علی محمد و آله محمد.
حاج آقای مهندسی می فرمو د آدم عاقل کسی است که دیوارهای حرم را بردارد یعنی همه عالم را حرم بداند بعد یعنی چی من که می خواهم خادم شوم باید بروم در حرم امام رضا کفش زائر را بگیرم بنده خداست کفشش را بگیرم و فرش بندازم و آب بدهم دستش و گل بدهم و هدیه کنم و خدمت کنم به بندگان خدا، گفت وقتی دیوارهای حرم را برداشتیم همه عالم می شود حرم همه می شوند بندگان و مخلوقات خدا شما در هر کجای عالم به هر موجودی از مخلوقات خدا خدمت کردید همان جا بگو یا امام رضا این خدمت را هدیه کردم به شما حضرت معصومه هدیه کردم به شما امام حسین هدیه کردم به شما به خدا آنها اسم مان را جزو خادمان می نویسند قربۀً الی الله یعنی من می شوم کارمند خدا، خادم دستگاه خدا و اولیاء خدا به هر کسی که بنده خداست خدمت می کنم تو حرف زدنم نیتم معامله با خداست الان معمولا ماها مهمانی می خواهیم بدهیم قربۀ الی الله را معنا می کنم مهمانی می خواهیم بدهیم و هدیه می خواهیم بدهیم و رفت و آمد می خواهیم بکنیم کادو بدهیم و چشم روشنی و خانه نویی ببریم و قدم نو رسیده ببریم ببینیم آنها چی آوردند و ماها چی ببریم این معامله با مردم است اونها چی بگذاریم که اونها چی برای ما بگذارند این هم معامله با مردم است این هم قربۀ الی الله نیست می گویم چیکار دارم اونها چی آوردند بنده خداست دست و بالش هم تنگ است من که دوست داشتم به این بنده خدا کمک کنم حالا به بهانه بچه و خانه نویی و ازدواج و روز عید و ماه رمضان و عید غدیر یک کادو درست و حساب ببریم خانواده می گویند اینها یک دهم کادو هم برای ما نیاوردند من با انها معامله نکردم که، این می شود قربۀ الی الله، اگر من تمام حرف دارم می زنم آقا به من فحش داد و ناسزا گفت، من گفتم خدا پدر و مادرت را بیامرزد میگه حاج آقا لا اقل یک چیزی جواب بده دلت خنک بشود گفتم او هر چی گفت مال خودش من که با او معامله نمی کنم که پیغمبر که با جوان یهودی معامله نکردند با خدا معامله کردند رفتند عیادتش اون خاکستر ریخت امام حسن که با مرد شامی معامله نکردند او ناسزا گفت حضرت به او هدیه داد تعارفش کردند پیشنهاد دادند بیا خانه ما و غذا و مرکب ما، امام حسین با شمر معامله نکرد که، پیشنهاد شفاعت بهش داد با خدا معامله می کند یک نفر را از تو اردوگاه شیطان بکشد بیرون گل کاشته   فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا  (مائده، آیه 32)، پس قربۀ الی الله یعنی من می شوم نوکر خدا، خادم خدا، کارمند خدا، حالا خدا چطوری مزد می دهد؟ می گویند حاج آقا ما نگفتیم چرا هادی می گوید خدا چرا قربۀ الی الله آقا ما کاسب هستیم، ما کاسب هستیم، ما تاجر هستیم دیدیم این دستگاه بیشتر از همه مزد می دهند هر جا رفتیم الان پایه حقوق کارگری است امیدواریم خدا به دولت محترم توفیق بدهد اگر خط فقر را اعلام می کنند پایه حقوق هم حداقل بالاتر از خط فقر شود انشاالله خدا بهشون توفیق بدهد ما تقاضا می کنیم و پیشنهاد هم می کنیم خدا هم برکت می دهد نگذاریم مردم ما شایسته هستند مردم ما نگذاریم مردم ما در تنگناهای زندگی بمانند انشاالله خدا کمک می کند دیدم همه جا کار می کنند حداقل حقوق کارگری که به ما می دهند فلان شرکت دوبرابر می دهد برویم آنجا کار کنیم من شوخی کردم گاهی وقتها با دانشجوها گفتم کدام رشته اول متقاضی دارد؟ یک رشته را نام میبرند می گویم برای چی می گویند حقوقش بیشتر است بعدش این رشته اسم نمی برم خدایی نکرده ن
اراحت شوند آخری اش رفته بودم برای بچه های تربیت معلم  صحبت کردم دیدم معلمی شغل انبیا است گفتم بچه ها معلمی وقتی شغل انبیاست که از اولش انتخابت این باشد نه اینکه رشته های دیگر نیاوردی آخرش اومدی تربیت معلم خندیدند گفتند انشاالله اینطوری است قربۀ الی الله یعنی کارمندی خدا چرا این کارمندی شیطان انتخاب نکردی که امروز متاسفانه خیلی ها انتخاب کردند چون خودش گفته من سرتان را کلاه می گذارم پیش خدا صادقانه گفت  فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبادَكَ (ص، 82) یعنی کارمندهای تو را نمی توانم گولشان بزنم ولی هر کی کارمند تو نباشد سرگردان نباشد گولش می زنم جای دیگر می فرماید  لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ  (اعراف، آیه 16) سر راه صراط مستقیم می نشینم اونهایی که می خواهند بیایند در طور تو من طورشان می کنم می گویم کارمند خودم با جلوه های دنیا، بهش گفتم  دنیا عالم حجاب است معنی اش این است با جلوه های دنیا سرشان را کلاه می گذارم با شهوت و با قدرت و با ثروت و ریاست و با شهرت سرشان را کلاه می گذارم می گویم کارمند خودم است جالبش است در فیلم ها و سریال ها می بینیم هر کی با شیاطین جن و انس معامله کرده آخرش سرش را زیر آب کردند، قاعده شیطان این است روز قیامت هم می گوید فلا تلومونی ولوموا انفسکم می خواستی با خدا معامله کنی آنهایی که با مردم معامله می کنند باز آیه اش را خواندید آیه 34 سوره عبس یوم یفروا المع من اخیه و امه و ابیه به هر کی می گوییم چرا این کار را می کنی و چرا این پوشش و چرا این رفتار و چرا این فعل حرام و چرا این گفتار حرام گفته فلانی خواسته و تحریکم کرده و فلانی همه اینها فلانی ها می گویم اینها روز قیامت فرار می کنند و نمی ایستند جواب بدهند خودت باید بایستی  جواب بدهی پس هر کی با شیطان معامله کند قطعا بازنده است کارمند او بشود قربۀ الی الله را داریم توضیح می دهیم هر کی با مردم معامله کند معلوم نیست بازنده باشد یا برنده قطعی هم نمی گوییم برنده و بازنده هر کی با خدا معامله کند حتما برنده است در دنیا و آخرت در دنیا آرامش دارد و در آخرت آرامش و آسایش دارد، حالا چرا نیت قربۀ الی الله برای خدا می خواهی کار کنی شهید همت رضوان الله تعالی علیه یک کلیپی دارد مال زمان فرمانده لشکر برای بچه ها ده دقیقه حرف می زند یادواره ای رفتم طرحش قشنگ بود پیشنهاد می دهم زده بودند سخنران اول شهید همت، سخنران دوم فکر می کنم شهید احمد کاظمی بود یا حاج احمد متوسلیان سخنران سوم حاج حسین خرازی، سخنران چهارم من حقیر سراپا تقصیر گفتم چه کار قشنگی، کلیپ سخنرانی همت دو سه دقیقه ای است حاج احمد متوسلیان همینطور حاج احمد کاظمی و شهید خرازی و شهید چراغچی و قاسم سلیمانی همه پنج شش دقیقه ای گاهی وقتها گذاشتند خیلی قشنگ است حاج همت گفت بچه ها بیاید برای خدا حرف بزنیم برای رضای خدا نگاه کنیم به رضای خدا یعنی چشم مان سرباز خداست و گوش مان سرباز خداست و زبانمان سرباز خداست با خدا معامله کنیم می خندیم برای رضای خدای گریه می کنیم برای رضای خدا این آیه مال نیت قربۀ الی الله است آیه 46 سورۀ سبأ قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‌ وَ فُرادى‌ پس خانوادگی هم می توانیم کارمند خدا شویم هیئت مان هم می شود کارمند خدا باشد وزارتمان و یگان و شرکت مان و گروه مان و سازمان مان و مجموعه مون می تواند کارمند خدا باشد محله مون و مسجدمان همه مون برنامه صدا و سیمایمان می تواند کارمند خدا باشد گفتم هیچ جا نیست آقای ملایی بفرماید من ده برابر معمول بهت حقوق میدهم خدا کمترین حقوقش ده برابر است مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها  یک جا فرموده هفتصد برابر حقوق می دهم  مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ  (بقره، 261) بعد گفته دو برابر والله یضاعف لمن یشا هزار و چهارصد برابر بعد یک جا می گوید من هم میز و چرتکه را می گذارم کنار  إِنَّما يُوَفَّي‌ الصّابِرُون‌َ أَجرَهُم‌ بِغَيرِ حِساب‌ٍ  (زمر، 10) یعنی بیا برای خدا کار کن پس چی شد چرا خادمی خدا می کنی؟ چون محدودیت جنسی، سنی، سوء سابقه هیچی ندارد مدرک و اینها نمی خواهد خیلی هم مهربان است منت هم نمی گذارد خدا و اولیاء خدا خادم امام حسین بشویم و خادم اهل بیت بشویم، خادمی چیست؟ کارمندی خدا، چرا خادمی می کنیم چون بیشتر حقوق می دهند جالبش این است آقای ملایی من قصد قربت را می خواهم توضیح بدهم من در مجموعه ای که کار می کنم به من حقوق می دهند دیگر به بابام و بچه هام حقوق نمی دهند ولی خدا هم به آباء و اجداد ما حقوق می دهد و هم به بچه هایمان رب اغفرلی بوالوالدیه و من دخل بیتی مومنا هر کس با من رفت و آمد دارد رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً (فرقان،  74) من با خدا معامله کردم خدا به بابا و بچه ام و آباء و اجدادم دارد مزد می دهد من با خدا معامله کردم خدا به آنهایی که به من التماس دعا گفتند مزد می دهد خدا برای اونهایی که من سفارششان را می کنم مزد می دهد استجابت دعا یعنی چی؟ چون هیچ کس به اندازه خدا مزد نمی دهد چرا می خواهید جالبش این است چرا برای خدا کار می کنی؟ شما الان هر جا شاغل باشید دیگر وقت تان را پر می کنند نمی گذارند جای دیگر شغل دوم نباید داشته باشید مخصوصاً در یگان های نظامی خدا می گوید برای من کارمند باش ده تا شغل دیگر هم داشته باش، صنعتکار هم باش فقط به خاطر خدا کارت را درست انجام بده مدیر هم باش به خاطر خدا کارت را درست انجام بده خدمتکار باش خدماتی هر کار می خواهی بکنی حقوقش هم بگیر نوش جانت فقط درست کار کن.
ملایی:  حاج آقا یک بزرگی می گوید ما سخت کردیم قصه را خودمان برای خودمان دشوارش کردیم و آسان کردن قصه قربۀ الی الله و نیت خوب تعبیر قشنگ شماست واژه ای استخدام کردید به نظرم باید بشود فرهنگ این بماند کارمند خدا باشیم و خادم خدا باشیم ایشان می گفتند که حتی شما می روی در نانوایی یک نان می گیری و صبح می آیی بگذاری خانه بچه ها صبحانه بخورند و خودت هم بروی اداره صبحانه بخوری ولی همین را که می گیری قربۀ الی الی الله برای اینکه زن و بچه ام کیف کنند به خاطر خدا.
حجت الاسلام ماندگاری:  آقای ملایی خوابمان برای خدا، استراحت مان برای خدا، عرض کنم خدمت تان تطهیرمان برای خدا و خوراک و پوشاک مان برای خدا، اگر این اتفاق بیفتد هم صعود می کنم و ثروتمند می شوم با یک دهه سوره صف يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ  (سوره صف، آیه 10) این باور کنید بهترین تجارت با خداست، پس می شود قربۀ الی الله در تمام کارهای ما باشد حتی در تفریحات ما وقتی تفریح من قربۀ الی الله بود دیگر گناه توش نمی آید، چون خدا راضی نیست دیگر، خدا نمی خرد، خدا خیلی مشتری جالبی هم هست، می گوید اگر در کاری که برای من محصولی که برای من آوردی کسی را شریک کردی من همه مزدش را می گویم برو از شریکم بگیر معروف است اساتید اخلاق به ما می فرمودند یکی داشت نماز شب میخواند الهی العفوها  را غلیظ  گفت صدای در اومد گفت حتما یکی اومده صدای العفوهای ما را شنیده التماس دعا به ما بگوید، کاسب شد، با مردم با غیر خدا نماز شبش که تمام شد فهمید گربه در را باز کرده خدا به من بگوید برو مزد الهی العفوهایت را از گربه بگیر این خوب است اگر کارمند خدا بشوی ما کارمند هر جا بشویم می گویند تا کاری نکردی بهت مزد نمی دهیم خدا می گوید کار نکرده ات هم بهت مزد می دهم چی است؟ نیت، نیة المؤمن خیر من عمله  من نیت کردم اصلا دعایی که در ماه رمضان می خواندیم اللَّهُمَّ اغْنِ كُلَ فَقيرٍ؛ خدایا من اگر پولدار شوم همه فقرا را دوست دارم غنی شوم خدا همین جا در نامه عمل ام به من می نویسد کدام اداره ای است کدام کارفرمایی کار نکرده من را به من مزد بدهد، عزیزمان در سمت خدا فرمودند سمت خدا فرمودند رفته بودیم پارک با بچه ها تفریح کنیم یک پیرمردی گفت پفک به شرط چاقو! دیدم پیرمرد شیرینی است صداش کردیم دو سه تا پفک ازش خریدیم یک چایی هم با ما بخور گفتم اصلا می خواهم کیسه پفک ات را بخرم گفت نمی فروشم تو اومدی پفک ها را بفروشی از صبح تا شب معطل شوی می خواهم یک جا ازت بخرم خیرات کنم نمی فروشم، چرا؟ گفت این پفک مال رزق دنیایم است صبح تا شب اینجا مشغول هستم و یکی یکی می فروشم دست بچه ها رزق دنیا را می گیرم بس ام هم هست الهی شکر من یک تجارت دیگر هم دارم، چه تجارتی؟ تجارت نیت، تو پارک هستم یک بچه به قول معروف از این بچه های خیابانی می بینم که حالا دارند شیشه ماشین را پاک می کنند بچه های کار می بینم به خودم می گویم خدایا اگر به من توان بدهی ده تا از اینها را سرپرستی کنم، تاجر است دیگر، یک معتادی می بینم می گویم خدایا مریض است دیگر من ببینم حاج آقا امکان داشته باشم خدایا ده تا از اینها را می برم برای ترک، یک دختر و پسری می بینم به خاطر نداشتن امکان ازدواج دارند از طریق گناه نیازشان را برطرف می کنند به خدایا به من امکان بدهی ده تا از اینها را اسبابش را فراهم کنم تا شب کاسبی می کنم کاسبی آخرتی چرا می خواهیم فقط قربۀ الی الله باشیم چون کار نکرده فقط نیت کردی بروی پاداش می دهند، لذا با این کاسبی تو خیابان دارم راه می روم ای کاش ماشین داشتم دو نفر را سوار می کردم ای کاش ماشین داشتم ده بیست نفر را سوار می کردم، ای کاش می رفتم حرم مشهد امام رضا می دیدم خیلی زائرها جا ندارند مثل اون فرزند شهید بازاری ای کاش امکانی داشتم یک مهمانسرا در مشهد درست می کردم این را همه می نویسند الان بچه ها می روند برای آزادی قدس ای کاش توفیق داشتم من هم می رفتم برای آزادی قدس روزی یک قدس آزاد شود یک قدس اسم من را هم می نویسند چرا قربۀ الی الله ما می خواهیم قرار داد صعود را می گوییم دومین قانون اساسی اش قربۀً الی الله است چرا قربۀ الی الله؟ چون قربۀ الی الله یعنی کارمندی خدا، دیدم از همه کارمندی ها قشنگ تر و بی مانع تر است.
دو، چرا کارمندی خدا؟ چون حقوقش از همه جا بیشتر است به کار نکرده ما هم حالا چگونه کارمندی خدا؟ هر چه آگاهی ام بیشتر شود و هر چه فهم ما بیشتر سهم ما بیشتر خسارت ما کمتر.
قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ  (زمر، آیه 39) آدم هایی که فهمشان کم است قرآن می گوید یک چیزی از خدا می خواهیم مِنْ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ.  (بقره آیه 200) آنهایی که فهمشان کم است کوچولو هستند، یادم است برای شب های قدر گفتم خیلی جاها، گفتم انهایی که کوچولو هستند خواسته هایشان هم کوچولو است چون خدا را نشناختند، چی می گوید؟ بعضی ها دیدید خدا یک خانه و یک همسر و دو تا بچه و شغل و ماشین به ما بدهد هیچی نمی خواهیم این خیلی کم است می دانید امیر المومنین چقدر قربۀ الی الله را قشنگ کار می کرد؟ فهمشان خیلی زیاد بود گفت خدایا هر چه به خوبان عالم از اول خلقت دادی و الان هم می دهی تا آخر خلقت می خواهی بدهی علی همه اش را یکجا می خواهد خدا که بخیل نیست که، من چون فهمم کم است سهمم کم است، گفتم توانا بود هر که دانا بود، خادم پیغمبر بود پیغمبر بهش فرمودند می خواهم بهت مزد بدهم قربۀ الی الله را معرفی می کنم چگونه فهمش گفت یا رسول الله اجازه می دهید یک کمی فکر کنم رفت از امیر المومنین کمک گرفت چی می خواهم از پیغمبر امیر المومنین یادش دادند فردا اومد محضر پیغمبر گفت یا رسول الله اصلا مزد دنیایی نمی خواهم می خواهم همچنان که در دنیا با شما بودم در آخرت هم با شما باشم اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ "(فرازهایی از زیارت عاشورا)
ملایی:  چه زرنگی!
حجت الاسلام ماندگاری:  پیغمبر فرمودند فهمش را ببینید، گفت یا رسول الله با خودم فکر کردم هر چه دنیایی از شما بگیرم چون دنیا تمام می شود اون هم تمام می شود، ولی آخرتی بگیرم چون آخرت تمام نمی شود اون هم تمام نمی شود پس من برنده هستم، آیه هشتاد و سه سوره قصص تلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ (قصص، 83) پس چگونه خادمی خدا بکنیم قربۀ الی الله چطوری هر چی می توانیم آگاه تر شویم چون هر چی خدا را بیشتر بشناسید بهتر می خواهیم و قشنگ تر، دو، مجاهدانه کار کنیم یعنی چی چون فرصت کم است این کارمندی معلوم نیست نصف روز باشد مثل حر یا دو هزار پانصد سال باشد مثل حضرت نوح نمی دانیم پس بدو خالص کار کنیم برای خدا کس دیگری را قاطی نکنیم خیلی حرف دارم، فقط خواستم قانون اساسی دوم قرارداد صعود را بگویم «قربۀ الی الله» کارمند خدا بشویم مزد بیشتری می دهد به کار نکرده مزد می دهد آگاهانه و مجاهدانه و خالصانه انشاالله خدا به همه مون در همه امورمان این را از نماز یاد گرفتیم، نماز یک ذره اش برای غیر خدا باشد قبول نیست.
ملایی: خیلی ممنونم حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری رویکرد نوین به بحث هایی که گویی خیلی بحث های تازه ای نیستند اما نگاه نو، تعابیر جدید، این فوق العاده ارزشمند است جای قدردانی دارد به عنوان یک مخاطب، در درجه اول ازتون متشکرم.  خیلی سپاسگذاریم با شما عزیزان بیننده و شنونده هستیم برنامه سمت خدا امروز تلاوت قرآن کریم و صفحه 54 آیات 30 تا 37 سوره مبارکه آل عمران بر می گردیم ببینیم چقدر زمان برای ما خواهد ماند تا در خدمت حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری باشیم در دقائق پایانی.
(تلاوت قرآن کریم  آیات 30 تا 37 سوره مبارکه آل عمران ...)
ملایی:  اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم الهی که در خدمت و در پناه و زیر سایۀ قرآن کریم باشید و باشیم چند دقیقه زمان داریم با حجت الاسلام ماندگاری و یک نکته قرآنی از همین صفحه ای که آیات نورانی تلاوت شد از سوره مبارکه آل عمران. بفرمایید.
حجت الاسلام ماندگاری: بسم الله الرحمن الرحیم آیه 31 سوره مبارکه آل عمران دومین آیه این صفحه است که تلاوت شد و ممنون هستیم از نوجوان های عزیز که اینقدر زیبا تلاوت می کنند قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ  (آل عمران، 31) خدا می فرماید اگر دوست دارید من مربی تان باشم واقعا می گویید خدا را دوست داریم، راست می گویید فاتبعونی از اوامر مربی تان اطاعت کنید آیه دیگر می فرماید: اطیعوا الله و اطیعوا الرسول اولی الامر منکم فرمان من را اطاعت کنید فرمان رسول من را اطاعت کنید و فرمان اولیاء خدا را اطاعت کنید در عصر غیبت هم امام زمان فرمودند فرمان علما و ولی فقیه را اطاعت کنید بعد چی می شود؟ یغفر لکم ذنوبکم با ادبیات نوجوان ها می گویم کارت قرمزها و کارت زردهایتان را باطل می کنم پاک می کنند هر چی اخطار گرفتید پاک می کنند چقدر قشنگ است! کدام مربی است که بگوید به خاطر هر اطاعتی کارت زردها و کارت قرمزهایت را ملغی می کنم.  
ملایی:  قانون های امروزی این است که اون را گرفتی و ثبت شده.
حجت الاسلام ماندگاری:  دو سه تا بازی محرومی اگر دو سه تا کارت بگیری یغفر لکم ذنوبکم والله غفرٌ رحیم این مربی خیلی مهربان است پس بیاییم قانون اساسی دوم قرارداد صعود را قانون اول بود رعایت طهارت در همه زندگی، که الحمدلله دو جلسه برای عزیزان توضیح دادیم، قانون دوم این است که قصد قربت بکنیم با این مربی مهربان که ارحم الراحمین است با این مربی دقیق که اسرع الحاسبین است، با این مربی کریم که اکرم الاکرمین است با این مربی  دوست داشتنی با این مربی بیاییم قشنگ تعامل کنیم همه کارهایمان را برای او انجام بدهیم کارمندش بشویم.
یک، عرضم به خدمت تان به پاداش های او فکر کنیم، دو، خالص برایش کار کنیم، سه هم در بُعد فردی مان افراد ببینید آقای ملایی اعتقاد ما بر این است که با جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی افرادی که کارمند خدا شدند در ایران، و در دنیا خیلی زیاد هستند، شاید به چشم نیایند چون معمولاً آنهایی که کارمند خدا می شوند دوست دارند هم
پر کار باشند و هم گمنام باشند فاسدها می خواهند متجاهر باشند فسادشان را همه ببینند ولی مجاهدها نمی خواهند دیده شوند لذا بعضی ها می گویند اوضاع جامعه چقدر خراب است چون مجاهدها دیده نمی شوند، پس اگر انشاءالله در بُعد فردی مان و خانوادگی و در بعد صنفی مان کارگر خدا شدیم و کارمند خدا شدیم ما بُرد کردیم و ما برنده شدیم، خوب کار کنیم سودش در جیب ما و آباء و اجداد و نسل مان می رو،د بد کار کنیم دودش در چشم همه می رود.
این معنی آیه ای است که هر هفته دوست دارم بخوانم.
إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا  (اسراء، آیه 7) همه صعود را دوست دارند هیچ کس سقوط را دوست ندارد بیاییم به خدا اعتماد کنیم و قانون ثبوت خدا را جدی بگیریم تازه دو تا از قوانین اساسی صعود را گفتیم انشاء الله بقیه اش را عرض می کنیم انشاء الله.
اللهم صل علی محمد و آله محمد و عجل فرجهم.
خدایا حاجات امام زمان و رهبر عزیزمان و حاجات مجاهدان فی سبیل الله و بینندگان عزیز و نوجوان های نازنین و پشت کنکوری ها و مریض دارها و اونهایی که فرزند ندارند و آنهایی که خانه ندارند و شغل ندارند و مشکل ازدواج دارند حاجات همه را فوق رغبتشان عنایت بفرما که حاجات همه را فوق رغبتشان عنایت بفرما که حاجات همه فرج امام زمان پیروزی اسلام و مسلمین و نابودی دشمنان و نزول باران رحمت الهی توفیق رهبرمان و خادمان به اسلام و مسلمین و رفع و دفع مشکلات است به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
ملایی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهنم خیلی ممنونم حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری از شما بیننده ها و شنونده های عزیز متشکرم به خاطر همراهی تان با برنامه سمت خدا تا این لحظه و به امید دیدار دوباره از محضرتان التماس دعا داریم مرخص می شویم از حضورتان و عرض  ادب می کنیم دقائق پیش رو محضر حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم.