اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-02-04- حجت الاسلام ماندگاری-جایگاه قرآن در زندگی انسان ( اصل طهارت در افکار، احساس و رفتار )

به نام خدای بخشنده و مهربان و سلام، سلام که نام زیبای خداوند است و آرزوی بهترین هاست تقدیم شما مردم عزیز و نازنین و آقایان و بانوان و بینندگان جان و شنوندگان گرامی که صدای برنامه را از طریق کانال های برنامه یا شب ها معمولا از طریق رادیو معارف می شنوید خیلی سلام می کنم به شما و بهترین ها را برای شما آزرومندم در سه شنبه ای که متعلق به وجود نازنین آقا امام سجاد و امام باقر و امام صادق سلام الله علیهم اجمعین است انشاالله که زیر سایه شون باشید خوش آمدید به سمت خدای این مجموعه و دوباره با حضور حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری عزیزو بزرگوار که دوستشان داریم و مباحثشان همیشه برایمان جذاب و شنیدنی و دیدنی بوده بفرمایید.

حجت الاسلام ماندگاری: سلام علیکم و رحمت الله بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ  من هم خدمت شما همکاران خوب این برنامه و همه بینندگان و شنوندگان عزیزی که از شبکه های مختلف برنامه را می شنوند و می بینند عرض سلام و ادب و احترام دارم و پیشاپیش شهادت حضرت همزه سید الشهداء عموی نازنین پیغمبر اکرم صلوات الله و سلام علیهما را و رحلت حضرت عبدالعظیم سلام الله علیها را تسلیت عرض می کنیم فرداست هم شهادت و هم رحلت این دو عزیز خدا 15 شوال، به رسم همیشه دعای سلامتی امام زمان را در طلیعه بحث مان با هم دیگر با عزیزان بیننده مخصوصا نوجوان ها تلاوت می کنیم.بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِاَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ،و فی کُلّ ساعَة وَلیّا و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناًحَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً .وامنن علینا برضا و حولنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره.هدیه می کنیم محضر امام زمان و این دو عزیز خدا حضرت همزه و حضرت عبدالعظیم صلوات بر محمد و آل محمد.

ملایی: یک نکته ای را خدمت شما بینندگان و شنوندگان و حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری عزیز عرض کنم همین یکی دو روز پیش برای برنامه سمت خدا به اتفاق حاج آقای حسینی قمی خدمت شما عزیزان رسیدیم بعد از برنامه به اتفاق حاج آقای حسینی قمی مشرف شدیم محضر حضرت عبدالعظیم حسنی سید الکریم قربانشان برویم از جانب شما عزیزان بیننده و شنونده نائب الزیاره هم بودیم حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری عزیز
حجت الاسلام ماندگاری: بنای دوستان خدایی آقای ملایی این است که همه کارشناسان مجریان و حتی دست اندرکاران برنامه، که هر زیارتی هر موقعیت استجابت دعایی و هر خلاصه سفره قشنگی
نصیب مان شد تنها خوری نکنیم برای همه بینندگان و شنوندگان و همه مومنین و مومنات و همه دوستداران اهل بیت دعا کنیم و همه را شریک کنیم بدانیم که این زیارت های نیابتی همین جا نکته اش را بگویم نه تنها سهم ما را کم نمی کند که بیشتر هم می کند امیدواریم خداوند همه دعاها و زیارت ها و حاجت خواهی ها را از مومنین و مومنات برای همه قبول بفرماید انشاء الله.
ملایی: حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری داشتید برایمان قراردادهای قرآنی را می فرمودید قراردادی به اسم صعود فرمودید یک قانون اساسی دارد و پنج قانون اصلی دارد که فروعات هم دارد اولی طهارت است و یک خورده برایمان توضیح دادیم فکر کنم امروز باید کامل بشود بحث طهارت.
حجت الاسلام ماندگاری: همه صعود را دوست دارند هیچ کس سقوط را دوست ندارد، در هر رشته ای، ورزش و هنر و زندگی خدا می فرماید من مربی هستم که می توانم شما را صعودتان بدهم تضمینی، ما سه تا مربی هم در عالم گفتیم بیشتر نداریم بعضی ها با مربی گری خدا می روند جلو، خوش به حالشان بعضی ها با مربیگری شیطان می روند بدا به حالشان خدا رحمشان کند و بعضی ها با مربیگری مردم می روند، مربیگری مردم اگر مردم الهی باشند می شوند مربی گری خدا، اگر خدایی نکرده شیطانی حرف بزنند می شود مربیگری شیطان، که انشاء الله خدا عاقبت همه مون را ختم به خیر کند.
گفتیم خدا فرموده اگر می خواهید من مربیتان باشم که تضمیناً شما به مقامات عالیه هستی برسانم که در قرآن فرموده بیاییم از نماد بندگی که نماز است پنج تا قانون اساسی گفتیم استخراج می کنیم:
قانون طهارت 2- قانون قصد قربت، نیت 3- قانون قبله و جهت که حالا توضیح می دهیم در هفته های آینده 4- قانون آداب، خدا می گوید هر کاری آدابی دارد 5- قانون امامت و جماعت که اگر می خواهید سرعت ببخشید به حرکت صعودی تان امام داشته باشید و با جماعت باشید که یدالله مع الجماعه.
بحث مان در باب قانون طهارت خیلی مفصل است ما در دو جلسه جمع و جورش می کنیم خیلی حالا به قول جوان ها داریم ام پی تری اش می کنیم خیلی جمع و جورش کنیم که بشود به مباحث دیگر هم برسیم.
قانون طهارت چی است؟ گفتیم همچنان که نماز بدون طهارت نمی شود، زندگی هم بدون طهارت نمی شود، زندگی بدون طهارت چی است؟ زندگی ما سه بخش است، یک بخش افکار ماست، یک بخش احساس ماست، یک بخش رفتار ماست، خدا برای هر کدامش طهارت پاک و ناپاکی اش را مشخص کرده، اگر افکار ما بخواهد افکار پاکی باشد اینها را جلسه قبل نگفتم با یک ادبیات دیگری دارم عرض می کنم هی داریم ادبیات را عوض می کنیم که برای طیف های مختلف شنوندگان و مخاطبان عزیز انشاء الله به توفیق الهی قابل فهم باشد خواهش می کنم روی بحث هایی که ارائه می کنیم آقای ملایی دعوت می کنم از بینندگان عزیز و جوانان و نوجوان را به تفکر و در قرآن هم ما را دعوت به تفکر کردند بارها در قرآن فرموده افلا یتفکرون افلا یتدبرون، عرضم به خدمت تان که هی تدبر در قرآن، تدبر در آیات، تفکر بکنید ما بیاییم توی قاعده و قانون اساسی که خدا برای صعود گذاشته تفکر کنیم چون خدا بارها فرموده، حتی تحدی کرده فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ (زمر، آیه 17) اگر کسی قانون اساسی را بهتر نوشته بروید دنبال او ولی پیدا نخواهید کرد، خدا می فرماید پشت به پشت هم بدهند تمام عالم، نمی توانند مثل این قرآن را و مثل این آیات را برای مردم بیاورند، قانون اساسی اول گفتیم طهارت، فکر پاک و ناپاک چی است؟ من یک مصداق بگویم، حسن ظن فکر پاک است، سوء ظن فکر ناپاک است، لذا توی آیات اول فکر ناپاک را بگویم این آیه را بارها خواندیم آیه 12 سوره حجرات  یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ (حجرات، آیه 12) ببینید این که فکر من ناپاک بشود یعنی شیطان دارد درش نفوذ می کند، یکی از بزرگترین مشکلات امروز بشر آقای ملایی دستگاه محاسباتی اش است، این که حضرت آقا گاهی وقتها در بحث ها می فرماید دشمن دستگاه محاسباتی اش دچار اشکال شد، الان در همین درگیری های اخیر که دشمنان سفارت ما را در سوریه زدند ما هم از باب تنبیه دو تا مقری که از آن مقر آن زدن سفارت مدیریت شده بود را دو تا مقر را زدیم آنها دچار یک اشتباه محاسباتی شده بودند، چه محاسبه شون مشکل بود؟ به قول معروف، قدرت مادی و ظاهری ما را دیده بودند قدرت معنوی ما را ندیده بودند، خودشان هم اعتراف می کنند می گویند الان در حزب الله لبنان انصار الله یمن، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، حشد الشعبی عراق، اینها میگویند ما که از اینها امکانات بیشتری داریم، هم موشک مان و هم پهپاد و هم پدافندمان چطور می شود اینها حدود دویست روز است ما را کلافه کردند.
ملایی: سخت افزار را می بینند نرم افزار را نمی بینند.
حجت الاسلام ماندگاری: بله این اشتباه محاسباتی است، چرا؟ چون فکرش ناپاک است فکر ناپاک این است که قدرت ظاهری قدرت بشر را می بیند و قدرت الهی را نمی بیند، این آیه را آنها نمی فهمند لله جنود السموات و الارض این آیه را آنها نمی فهمند و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله این آیه را دشمنان نمی فهمند و لینصرن الله من ینصره این آیه را نمی فهمند و من نصر الا من عند الله العلی ا لعظیم این آیه را نمی فهمند ما هم حتی خودمان هم تذکر می دهم اگر عزیزان نظامی ما، دوستان رسانه ما، مبلغین ما، گویندگان ما، در این دفاع موشکی که ما کردیم توی این تنبیهی که اسرائیل و آمریکا را انجام دادیم اگر فقط به قدرت موشکی بپردازند ما هم دچار اشتباه محاسباتی می شویم و غرور ما را می گیرد.
ملایی: توصیه ای که شهدا به رزمندگان کردند.
حجت الاسلام ماندگاری: یادم است زمان جنگ موقع فتح خرمشهر بود خیلی ما کیف کردیم که خرمشهر به دست رزمندگان اسلام آزاد شد مخصوصا وقتی که آن مارش نواخته می شد خونین شهر آزاد شد، امام بلافاصله پیام دادند خرمشهر را خدا آزاد کرد، دستگاه محاسباتی تان دچار اشتباه نشود ببینید فکر ناپاک است فکر ناپاک وقتی است که شیطان می آید در محاسبه شما قاطی می شود آقای ملایی فکر ناپاک امروز ازدواج را برای جوان های ما سخت کرده و الا خدا در آیه 23 سوره احزاب فرموده ان یکونوا فقرا ینغنهم الله من فضله در محاسبه مخارج ازدواج تان روی من خدا حساب باز کنید ما اگر روی خدا حساب باز کنیم گرانی است قبول مسئولین باید ازدواج را آسان و ارزان کنند قبول اینها توجیه نیست قطعا باید شرایط ازدواج برای جوان های عزیز ما که میلیون ها نفر پشت سد ازدواج گیر کردند باید ساده شود قبول اما منی که می خواهم برای بچه ام مسئله ازدواج راه بندازم و دختر و پسری که می خواهند ازدواج را هم بگذارند دچار اشتباه محاسباتی نشوند این فکر ناپاک را دشمن به ما القا نکند فقط به مادیات فکر کردن ناپاکی فکر است فقط به ظاهر فکر کردن ناپاکی فکر است اینها را دارم مصادیقشان را خیلی ساده می گویم فقط بُعد دنیوی را دیدن ناپاکی است اینها مال ناپاکی محاسباتمان است تو شلمچه بودم یک جوانی به من گفت من دانشجوی رشته ریاضی هستم می شود قصه شهدا را برای من توضیح بدهید با یک فرمول ریاضی گفتم بله دستگاه محاسباتی شهدا فکرهایشان پاک بود آقای ملایی من یک فرمول ریاضی می گویند همه بلدند ایکس روی بی نهایت نسبتش صفر است خودم رشته ام تو دبیرستان ریاضی بوده یک مقدار متوجه می شوم ایکس دنیایی است بی نهایت آخرت است دنیا دو تا حالت بیشتر ندارد یا با خدا قرارداد ببندیم صعود یا با شیطان قرارداد ببندیم سقوط هر دویش موقت است عمر دنیا اونهایی که با خدا قرارداد بستند مجاهدت و جانبازی و اسارت عرضم به خدمت تان شهید دادن و داغ دیدن و سختی دیدن و ابتلائات اینها همه سخت است ولی موقت است این سختی های موقت ایکس است بی نهایت پاداش آخرت نسبتش صفر است، اونهایی که با همین بچه ها چی فکر کردند؟ شیرینی خیانت و معصیت و معامله با شیطان شیرین است گناه و بی حیایی شیرین است ولی موقت است من بارها وقتی این را می گویم این را تذکر می دهم یزید سی و هفت هشت سال بیشتر عمر نکرد سی و هفت هشت سال مستی کرد در این عالم به بی نهایت عذاب آخرت نسبتش صفر است این نمی ارزد، این را می گوییم دستگاه محاسباتی درست، پس هر جا فکر ما توحیدی بود، فکر ما حسن ظن بود به وقایع، فکر ما درست بود نگذاشتیم القائات شیطان در ما اثر کند من دارم می گویم موشک زنان ما هم اگر فقط به قدرت ظاهری خودشان تکیه کنند این فکر می شود فکر ناپاک
ملایی: این هم می تواند دچاراشتباه محاسباتی شود
حجت الاسلام ماندگاری: غرور است دیگر ما می خواهیم ناپاک و پاک را توضیح می دهیم هر کس می خواهد رشد کند باید فکرش پاک باشد فکر یعنی چی؟ یعنی دستگاه محاسباتی من و شما بر اساس الهامات الهی باشد نه القائات شیطانی، الان ازدواج ها قصه ازدواج دچار القاء شیطانی شده فکرها ناپاک شده به جوانه می گویم چرا ازدواج نمی کنی می گوید کلی زور می زنیم وکار می کنیم ده دوازده تومن بیشتر حقوق نمی گیریم مدیری هم نداریم که به ما پول آنچنانی بدهد و بابا ننه پولداری هم نداریم و رفیق پولداری هم نداریم ازدواجش صد تومن دویست سیصد میلیون خرجش است چیکار کنم؟ گفتم باشد فقط در دستگاه محاسباتی ات جای خدا کجاست؟! جای این آیه کجاست ن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ (نور، آیه 32) برای فرزند آوری همین هست فکرها ناپاک است چرا؟ می گوید فرزند می آید الان همه اینطوری حساب می کند فرزند می آید هر فرزندی ماهی N تومن خرجش است من پدر مادر الان دو تا بچه دارم سه تا بچه دارم خرجش است به تناسب جامعه، خوب من پدر و مادر الان دو تا بچه دارم یک بچه دارم خرج اینها را خوب نمی توانم بدهم یک نون خور اضافی بیاورم خرج اینها را چطوری بدهم ظاهرش خیلی واضح است نمی توانم پس فرزند نمی آورم می گویم در این دستگاه محاسباتی شما جای این دو آیه کجاست؟ آیه 151 انعام و یک آیه هم در سوره اسراء است.
نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ   (اسراء، آیه 31) نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ (انعام، آیه 151) جای این کجاست؟ وقتی من الهام الهی این قانون خدا را نبینم فکرم می شود ناپاک، تو خمس و زکات مسلمان است می خواهد خمس بدهد فقط می گوید خمس بدهم جیبم خالی می شود از کارتم کم می شود می گویم جای این آیه کجاست  لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ (اعراف، 96) ببینید پس در هر محاسبه مان الان تو محاسبه وضعیت جامعه مون، ببینید الان یک مثالی را هفته قبل گفتم دانشگاه شریف استادش تو محاسبه در ارزیابی وضعیت جامعه مون اگر ما الهامات الهی را نبینیم الهامات الهی یعنی چی؟ یک آیه می خوانم و هیچی از خودم نمی گویم.
ملایی: آن هفته مثال این بود که استاد پرسیده بود بچه ها روزه خور هستند
حجت الاسلام ماندگاری: عزیزان نگاه کردند این آیه را می خوانم لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ (توبه، آیه 33) سه بار اومده این آیه یک موقع محضر آقا فرمودند چشم انداز ما این است، باید دین خدا جهانی بشود، گفتم در خانه خودمان را نگاه کنیم شاید یکی بی نماز شده ولی دنیا را نگاه می کنیم می بینیم دین خدا دارد جهانی می شود این می شود دستگاه محاسباتی  درست یعنی کلان ببینید نه خرد؛ دنیا وآخرتی ببینید نه دنیا؛ ظاهری و باطنی ببینید نه ظاهری؛ مادی و معنوی ببینید نه مادی؛ من پنج فاکتور محضر بینندگان عزیز می گویم:
دین خدا دارد طرفداران جهانی اش زیاد می شود ظلم ستیزی و مظلوم یاوری جهانی می شود، نام امام حسین و امام زمان و اهل بیت جهانی می شود، شعائر دینی دارد جهانی می شود، بله در جامعه خودمان دزد و بی نماز و بی حجاب و اینها آمارش دور و بر ما زیاد شده، ولی وقتی یک نگاه جهانی می کنیم می گوییم دارد ظهور نزدیک می شود این جا اون حرف آقا معنا پیدا می کند بعضی ها می گویند آقا فرمودند ما نزدیک قله هستیم قله کجاست؟ گفتم قله ظهور است بر اساس روایاتی که ما عمری برای مردم خواندیم روند برای ظهور نزدیک می شود فشار داریم پس این سختی ها می ارزد نگاه دستگاه محاسباتی است مادر یک شهید دارد خیلی اذیت می شود خار در پای بچه برود خواب از چشم مادر گرفته می شود بهش می گویم چرا داری تحمل می کنی می گوید داریم به ظهور نزدیک می شویم جانبازی که  چهل و سه چهار سال است روی تخت خوابیده خیلی سخت است می گوید به ظهور نزدیک می شویم می گوید درسته شرایط ما سخت است خیلی هم سختی می کشیم ولی چون کلان عالم به ظهور نزدیک می شود این دستگاه محاسباتی اش دارد درست کار می کند، حالا اگر من عمامه به سر به کسی جسارت نمی کنم من حتی امیر و سردار و من مدیر و من کاسب و من صنعتگر و من معلم و استاد دانشگاه دردستگاه محاسباتی ام فقط خودم را ببینم و سفره خودم را و بچه خودم را و شغل خودم را و درآمد خودم را می گویم واه اسلاماه و واه دینا انقلاب هیچ کاری نکرده می بینید چقدر فرق می کند محاسبه؟ امام حسین به حضرت زینب سلام الله علیهما اگر فقط خودشان روز کربلا را می دیدند می گفتند ما بازنده هستیم ولی امام حسین می دانید کدام روز را  دید؟ حضرت زینب کدام روز را دید؟ روزی که از نجف تا کربلا می گویند لبیک یا حسین حضرت حمزه که فردا شهادتشان است اگر فقط احد را می ریزند احد حضرت حمزه شهید شد و امیر المومنین نود زخم برداشتند و پیغمبر هم مجروح شدند سپاه اسلام بر حسب ظاهر شکست خوردند ما بازنده ایم ولی به برکت جنگ احد و بدر و تبوک و حنین اسلام مکتب جهانی شده ما برنده هستیم الاسلام یعلوا و لا یعلا علیه و لا تهنوا و لا تحزنوا بأنتم الاعلان ان کنتم مومنین اینها محاسبات الهی است پس من سه تا بُعد را می خواهم بگویم فکر هفته قبل مصادیق را گفتیم این هفته کلیات را می گویم فکر ناپاک فکری است که دستگاه محاسباتی اش قرآنی نباشد فکر پاک، فکری است که دستگاه محاسباتی اش قرآنی باشد مدیر ما به مدیران می خواهم تذکر بدهم مدیر ما دستگاه محاسباتی اش قرآنی باشد می گوید مزدی که خدا در آخرت می دهد از مزدی که در دنیا می دهد ارزشش بیشتر است هر چی در دنیا کمتر برداشت کنم حساب مال خود من است حساب دنیا و آخرت مال من است از این حساب هم هر چی کمتر برداشت کنم اونجا مضاعف برداشت می کنم این می شود فکر ناپاک ولی اگر بگوید من این همه برای این مملکت زحمت کشیدم پروژه هایی را راه انداختم اینها می خواهند ده تومن و بیست تومن و صد تومن به من مزد بدهند حق من دو سه هزار میلیارد است بر می دارد می دزد فرار می کند از گوشه کنار رو میزی و زیر زمیزی و چپ میزی و راست می گیره رشوه می گیرد، حق حساب می گیرد این دستگاه محاسباتی اش غلط است.
ملایی: همینی هم که جمع کرده براش آخر نمی ماند.
حجت الاسلام ماندگاری: با هنرپیشه ها یک روزی داشتم صحبت می کردم گفتم همه تون دوست دارید همه آدمها دوست دارند دیده شوند، ولی خدا نکند فقط بیننده های زمینی را در نظر داشته باشید، قرآن می گوید دستگاه محاسباتی آنهایی قشنگ است که بیننده های آسمانی را در نظر گرفتند أَلَمۡ يَعۡلَم بِأَنَّ ٱللَّهَ يَرَىٰ  وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللهُ‌ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ (توبه، آیه 105)  بعد به هنرپیشه ها گفتم خبر داشتید شهدا هنرپیشه بودند؟ گفتند کدام فیلم و سریال بازی کردند؟ گفتم دستگاه محاسباتی شان راجع به انتخاب بیننده درست بود آنها دنبال بیننده های آسمانی بودند بعضی از من و شما دنبال بیننده های زمینی هستیم و می خواهیم فالورمان رحمت کند خدا رحمت کند امین تارخ نشسته بود یک هنرمند با اصالتی بود خدا رحمتش کند نشسته بود اشکش در آمد به من گفت آقای حجت الاسلام ماندگاری اشک من را تا حالا کسی در نیاورده بود اشک من را در آوردی گفتم شما دنبال چهار نفر هستید از ما امضا بگیرند ولی اینها دنبال امضای امام زمان بودند متی تراناه و نراک (فرازی از دعای ندبه) این دستگاه محاسباتی است
ملایی: درست کار بکنیم چی؟
حجت الاسلام ماندگاری: حقوقم را کی بدهد و کی بهم نگاه کند و کی من را تشویق کند؟ یک عده ای دنبال تشویق دنیا هستند اشکالی هم ندارد ولی خیلی به کم راضی شدند یک عده دنبال تشویق آخرتی هستند یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیتاً مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی خوش به حالشان، دستگاه محاسباتی مان را درست کنیم این یک، پس فکر ناپاک و فکر پاک به دستگاه محاسباتی آدم برخورد می کند این سیستم ارزشیابی مان چی خوب است چی بد است اونهایی که می گویند بی حیایی خوب است بر اساس چی می گویند خوب است؟ پسند مردم است و پسند شبکه ها است روسری ات را در بیاور سر چهار راه از خودت فیلم بگیر اینتر نشنال نشونت می دهد خوبه  دیگه، ولی اون که حیاء و عفت می گوید خوب است چی است؟ محاسباتش این است، میگه امام زمان من را می پسندد توی قصه ای هست امام زمان به یک عده ای پیغام دادند می خواهید من را ببینید در کتاب پدر آیت الله سیستانی است این خاطره دیدار امام زمان در مشهد در زمان رضا خان ملعون بوده کشف حجاب فلان روز بروید کنار خانه ای فلان روز من نشستم کنار جنازه دارم برایش قرآن می خوانم حضرت فرمودند دوستان رفتند ولی اجازه جلو  رفتن ندارند آدرس را پیدا کردند دیدند خانه عزادار هستند یک جنازه وسط است و دورتادور نشستند یک آقایی که همه نمی شناسند کنار جنازه نشسته فهمیدند آقا امام زمان سلام الله علیه است چرا این خانم دستگاه محاسباتی اش دقیق بوده چند ماه از خانه بیرون نیامده در زمان کشف رضا خان چون چادر از سرش نکشند امام زمان اومده بالای سر جنازه اش یک کم فکر کنیم ما اهل فکر هستیم همه مون، اگر دستگاه محاسباتی مان پاک کار کند و درست کار کند این فکر پاک می دهد بیرون، فکر پاک می دهد بیرون امام فکر پاک از افکار مبارکش اومد من یادم است به رئیس جمهور آمریکا امام نصیحت کرد به محمد رضا پهلوی نصیحت کرد گفت ما می خواهیم تو نوکر نباشی و آقا باشی بد است؟ فکر پاک می گوید بندگی کن تا که سلطانت دهند هیچ خدایی قدرتمندتر از خدای احد و واحد نیست هیچ منبع قدرتی و هیچ منبع ثروتی و هیچ منبع گره گشایی و هیچ منبع اطلاعاتی و هیچ منبع اعتباری بالاتر از خدا نیست ید الله فوق ایدیهم پس بیا به خدا وصل باش این فکر پاک ات احساس پاک چی است؟ تولی و تبری، پس فکر پاک دستگاه محاسباتی توحیدی است، که هم ظاهر را می بیند و هم باطن را و هم مادی می بیند و هم معنوی و هم دنیا می بیند و هم آخرت هم عالم عین را می بیند و هم عالم غیب، در واقع دفترچه راهنمایش این است ذٰلِكَ الكِتابُ لا رَيبَ ۛ فيهِ ۛ هُدًى لِلمُتَّقينَ اَلَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ . (بقره، آیه 2) عقلش به چشمش نیست که روز قیامت بگوید این آیه را باز گفتیم خیلی بخوانید و قالوا لو کان نسمع او یعقل ما کنا فی اصحاب السعید یک کم دستگاه محاسباتی ام درست کار می کرد به جای اینکه تکیه به آمریکا و اروپا کنم تکیه به خدا می کردم وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُه (سوره طلاق، آیه 3) این کتابچه راهنما می گوید ان الباطل کان زهوقا نرو سراغ اینها محاسبه ات را غلط انجام نده این کتابچه راهنما می گوید حرام نخور، این کتابچه راهنما می گوید مال یتیم نخور این کتابچه راهنما می گوید فکرت را درست تنظیم بکن پس فکر ناپاک و پاک داریم، دستگاه محاسباتی مان توحیدی باشد فکرتان پاک می شود، احساس پاک و ناپاک داریم احساس پاک چی است؟ تولی و تبری دوست داشتن آنچه خدا دوست دارد ما محبت هایمان سه تا متعلق دارد آقای ملایی افراد و افعال و اشیاء، من در افراد کسانی را باید دوست داشته باشم و تا حدی دوست داشته باشم که خدا اجازه می دهد لذا ما محبوب پاک و ناپاک داریم، محبوب ناپاک گناه است نباید دوست داشته باشیم آدم های ظالم را نباید دوست داشته باشیم، آدم های ظالم همه داستان صفان و جمال را شنیدند امام کاظم علیه الصلات و السلام صدایش کردند فرمودند شنیدم شترهایت را به فلانی منظور هارون است اسمش هم نمی برم، کرایه دادی، به قول ما دوزاری اش نیفتاد گفت آقا برای سفر حج کرایه دادم فرمودند می دانم ولی این آدم ظالم است تو کرایه ات را همه را گرفتی گفت نه نصفش را پیش کرایه می گیرم و نصفش هم پس کرایه، حضرت فرمودند پس دوست داری خیلی دقت بفرمایید دوست داری هارون از این سفر سالم برگردد بقیه کرایه تو را بهتون بدهد فرمودند همینقدر که ظالم را دوست داری در ظلم او شریکی، تو همه ظلم هایش شریکی، این سفر که حج است، این نگاه کنید احساس ناپاک است؛
ملایی:  نگوییم وسیله را بهش می دهم هر کاری دلش می خواهد باهاش بکند من دخالتی ندارم
حجت الاسلام ماندگاری: حتما دخالت داریم یک مثال معروفی گفتم بعضی از عزیزان شنیده باشند سوار ماشین شدم به تمثال ابوالفضل زده بود بالا یک خواننده زن هم زده بود پایین بهش گفتم مشتی تو کارت گیر بکند کدام یکی را صدا می زنی بیایند کمک ات گفت حتما می گویم یا ابوالفضل گفتم پس عکس این خانم برای چی است؟ برای دلم زدم گفتم می شود بگویی تو دلت این خانمه کنار ابوالفضل چطوری نشسته؟ زد به صورتش گفتم دیو چو بیرون رود فرشته در آید این احساس ناپاک است که تو محبت به ابوالفضل را با محبت به خانم خواننده رقاص کنار هم گذاشتی تو دلت، پس وقتی می گوییم سلمٌ لم سالمکم حربٌ لمن حاربکم ولیٌ لمن والاکم و عدوٌ لمن والاکم محبٌ لمن احبکم مبغضٌ لمن ابغضکم حساب کتاب دارد پس ما محبت پاک و ناپاک داریم این حرف بالاتر می خواهم بزنم محبت پدر و مادر پاک است یا ناپاک است؟ پاک است یک جایی می شود ناپاک کجا؟ جایی که مزاحم محبت به خدا می شود آیه را می خوانم آیه بیست و چهار سوره توبه، قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ (توبه، آیه 24)در میدان جهاد هم معلوم می شود خدا می گوید پدر و مادرتان و پسر و دخترتان و خواهر برادرتان و همسرتان زندگی تان پولتان و خانه تان حق دارید دوست داشته باشید پاک است حتی آقای ملایی برای حفظ مال میگویند نمازت را بشکن یعنی اینقدرارزش دارد حفظ مال، ولی یک جایی که حفظ این مال این مال مزاحم با خدا شده حضرت حمزه برای چی شهید شد؟ پنجاه نفری که در تنگه بودند به قصد غنیمت رها کردند پیغمبر فرمودند تنگه را رها نکنید توجیه کردند، پیغمبر برای زمان جنگ گفته، جنگ تمام شده و غنائم به ما نمی رسد 45 نفر رها کردند و 5 نفر ایستادند خالد بن ولید سپاه را دور زد و پنج نفر را شهید کرد و آمد از پشت به پیغمبر حمله کرد جنگ غالب شد مغلوبه چرا؟ چون یک محبت به مالی که می توانست حلال بشود ناپاک شد، محبت به پدر و مادر و فرزند و همسر هم که پاک است می تواند گاهی وقتها ناپاک باشد کجا؟ وقتی امام زمانت صدا می زند هل من ناصر ینصرنی شما به خاطر زن و بچه و خانواده ات نمی روی جبهه این می شود محبت ناپاک نگویی به خاطر زن و بچه ام نرفتم می گوید باید به خاطرامام زمان اینها را رها کنی، حاج یونس زندی آبادی رفیق حاج قاسم بود کربلای پنج شهید شد آخرین بار که می رود خانمش دو تا بچه بغلی است اینطوری خداحافظی می کند سرش یک طرف و دستش یک طرف، می گویند چرا نگاه نمی کنی می گوید می ترسم اشک چشم بچه هایم کار دستم بدهد محبت تبدیل بشود به محبت ناپاک، هشت سال در مملکت جنگ بود آقای ملایی یک روز نرفتم مسلمان بودند و مسلمان بودند زیارت عاشورا خوان بودند نماز شب خوان بودند ولی محبت ها یک کم ناپاک شد، خونه ام را چیکار کنم؟ مغازه ام را چیکار کنم و زن و بچه ام را چیکار کنم و حسین فاطمه می رود کوفه و کربلا من زن و بچه ام را چیکار کنم؟ این می شود محبت ناپاک، اگر قرار است صعود کنم باید بگویم گه دلم پیش تو گه پیش اوست رو که در یک دل نمی گنجد دو آیه قرآن است توی قلب که دو تا محبت نمی آید که، پس ما احساس پاک و ناپاک هم داریم من باید وقتی تولی افرادی را دوست داشته باشم تا جایی دوست داشته باشم که خدااجازه می دهد عرض کردم بچه ام را گاهی وقتها باید بگذارم کنار خدا به حضرت نوح، من این آیه را خیلی می خوانم قال یا نوح انه لیس من اهلک انه عملٌ غیر صالح خدا به حضرت نوح فرمود بچه تو هست ولی باید قیچی اش کنی، خیلی حرف است همسر نوح هست باید قیچی بشود، همسر لوط است باید قیچی بشود پسر امام هادی است باید قیچی است پسر امام هادی از امام هادی قیچی می شود حضرت عبدالعظیم حسنی می شود انت ولینا حقاً امام جواد فرمودند سلام الله علیه، و امام هادی، امام هادی فرمودند که تو زیارت این آقا زیارت امام حسین حساب می شود، ببینید چرا؟ چون پسر امام هادی محبتش دیگر می شود محبت ناپاک، ولی حضرت عبدالعظیم حسنی محبتش محبت پاک نسبت به امام هادی سلام الله علیه است ما افراد را باید بر اساس خط کش الهی دوست داشته باشیم اگر قرا راست دشمن داشته باشیم چی؟ این تا دیروز دوست ما بود امروز کفر گفت دشمن است، قیچی اش کن بگذارش کنار، اشداء علی الکفاری که در قرآن می گوید معنی اش این است نه کفار هر کفری، اعمال، اعمالی که خدا گفته درست است حالا توی بخش سوم شخصیت می گویم رفتارمان کدام اعمال را خدا دوست دارد واجبات کدام اعمال را خدا دوست ندارد محرمات باز مثالی که گاهی وقتها زدیم اگر یک ذره سم و زهر جایز نیست یک ذره حرام هم جایز نیست.
اشیاء چی است؟ ما گاهی وقتها می رویم در خانه همه این گرفتاری راداریم، سجاده انداختند نماز بخوانیم می رویم روی طاقچه شون یک مجسمه زن و مرد بغل کرده می گویم این مجسمه جلوی سجاده نماز این اشیاء را نمی خواهم الان حکم فقهی بگویم حکم فقهی را حاج آقای فلاح زاده می گویند این چیزهایی که در خانه ما هست اشیاء چه چیزهایی را دوست داشته باشیم؟ چرا همه مون دنبال مهر تربت می گردیم؟ به ما گفتند تربتش دوست داشتنی است چرا ضریح امام رضا را می خواهیم ببوسیم این شی و فلز و چوب است ولی وصل شده دوست داشتنی شده پس فکرپاک و ناپاک دستگاه محاسباتی توحیدی و غیر توحیدی است که ویژگیهایش را گفتیم احساس پاک و ناپاک تولی و تبری و تولی و تبری است دوست داشتن آنچه که خدا به ما اجازه می دهددوستداشته باشیم خدا اجازه نمی دهد دوست نداشته باشیم ولو بابامون باشد، ولو عزیزمان باشد ولو محبوب  مان باشد، خدارحمت کند یکی از عزیزان شهیدمان را زمان جنگ نی می زد، خیلی هم با سوز نی می زد زمان جنگ بود حضرت امام نظری داده بودند راجع به نی زدن شبهه ناک بود من در جبهه بهش رسیدم گفتم جواد خبر داری که امام رضا اینقدر هم علاقه داشت گفت امام گفته؟ زد سر زانو شکست انداخت کنار دیگر نزد تا شهید شد، یعنی اینقدر برای بچه ها پاک و ناپاکی مهم بود، الان می گوییم نمی شود وقتی شما محبت حلال را این مثال را هم بزنم قشنگ خربزه خوراک است و عسل هم خوراک است ولی با هم سازگاری ندارند جفتش خوشمزه است با هم بخوری دیگر نمی ری قبرستان می برنت قبرستان خدایی نکرده کسی کله شقی نکند احساس پاک و ناپاک نمی شود ما چیکار داریم یک رفیق عزیزی گفت حاج آقا من رفیق هایم نماز نمی خوانند و مشروب هم می خورند کاردیگری هم می کنند ولی ما رفاقت مان را باهاشون نگه داشتیم می روند مجلس هایشان اونها اون گوشه گناه می کنند من این گوشه مطالعه می کنم می گویم باریک الله که خودت را آلوده نمی کنی اگر اونها یک مریضی مسری داشتند اسم نمی برم یک مریضی که بیماری خطرناکی داشتن با هم توی اتاق با اونها می رفتی گفت نه گفتم خبر نداری گناه مسری است.
ملایی: خدا پدرتان را بیامرزد آقای حجت الاسلام ماندگاری ایام کرونا خودمان از همدیگر در می رفتیم یوم یفروا المرء اخیه
حجت الاسلام ماندگاری: ببخشید پدرش مرده نرفت دفنش کند، گفت می ترسم من را بگیرد اگر کرونا مسری است به خدا گناه مسری است پس کسی که گناه می کند ما خیلی عشق و علاقه بهش نشان ندهیم بله پیغمبر فرمودند گنهکار اینجا جایش است این را بگویم پیغمبر فرمود  ذات گنهکار با فعلش گناهش تفکیک بگذارید فعل گناهش را دوست نداشته باشید ولی ذاتش را دوست داشته باشید که برایش دعا بکنید
ملایی: که امید به برگشتش باشد ، ولی فعلش؟
حجت الاسلام ماندگاری: ولی فعلش را کاری نداریم چیکار داریم به مشروب خوری اش و چیکار دارم به نزول خواری اش چیکار دارم به حرام خواری اش رفیق سی ساله هستیم نمی توانیم از هم جدا شویم چرا؟ اتفاقا رفیق سی ساله هیچی خدا به حضرت نوح گفت با همسرت جدا شو وقتی با خدا قطع شد تو باید باهاش قطع کنی انه لیساً پس فکر پاک و ناپاک می شود دستگاه محاسباتی درست و غلط احساس پاک و ناپاک می شود تولی و تبری و مخالفش این که من اون چیزی که خدا گفته دوست داشته باش من دوست نداشته باشم چرا چون فقیر است مثلاً یک عبس و تولی اصلا چی بود فقیه چیر فقیر نابینایی حالا بعضی جاها می گوید نابینا ولی بعضی جاها می گوید نابینا نبود ولی قرآن می گوید ان جاء اعمال یک نابینایی آمد کنار یک پولدار نشست پولدار لباسش را جمع کرد پیغمبر تشر زدند برای چی این فقرش را دوست نداشت خدا نگفته فقر را دوست نداشته باشید فقیر را دوست نداشته باشید خدا گفته گنهکار و حرام خور و ظالم را  دوست نداشته باشید این دو.
سه: رفتار پاک و ناپاک چی است باز قرآن به ما خط می دهد معروف و منکر، معروف رفتار پاک است که هم عقل می پسندد و هم شرع امضا می کند و هم فطرت می پسندد وجدان می پسندد آقای ملایی کسی امروز اصلا افتخار می کند که من دزد هستم؟ نه پس دزدی بد است لذا توجیه می کند ظلم بد است توجیه می کند حتی من می گویم بی حیایی بد است اینهایی که الان کم حجاب و کم حیا راه می روند نمی گویند ما بی حیا هستیم می گویند ما یک پوششی داریم من یک بار گفتم اگر بی حیایی خیلی خوب است واقعا شخصیت است چرا اولیاراه نمی روند خوب، چرا خودشان قاعده ای گذاشتند در کشورهای اروپایی و آمریکایی پس رفتار پاک و ناپاک هم معروف و منکر است هر چیزی معروف است این که می گویند یامرون ان المعروف و ینهون ان المنکر معروف یعنی رفتار پاک، منکر یعنی رفتار ناپاک، پس سه دسته پاک و ناپاک را در سه بُعد شخصیت مان به عنوان قانون اساسی اول سیر صعود
ملایی: یعنی طهارت داشته باشیم
حجت الاسلام ماندگاری: فکر پاک و ناپاک، احساس پاک وناپاک، رفتار پاک و ناپاک داشته باشیم.
ملایی: خیلی ممنون حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری بحث هفته بعد می رویم سراغ اصل بعدی.
حجت الاسلام ماندگاری: می رویم سراغ قانون اساسی دوم که قصد قربت است.
ملایی:نیت، قصد قربت عزیزان بیننده و شنونده در محضر قرآن کریم باشیم صفحه 47 آیات 275 تا 281 سوره مبارکه بقره بشنویم و زمزمه کنیم و ببینیم کیف کنیم و ثوابش را تقدیم سه بزرگواری کنیم که سه شنبه هایمان به نام اونهاست و اول برنامه نام بردیم امام چهارم و امام پنجم و امام ششم سلام الله علیهم اجمعین.
صفحه47 قرآن کریم
ملایی: دقائق پایانی سمت خدا  این سه شنبه و حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری عزیز. حاج آقا نکته قرآنی می فرمایید:
  کاملاً منطبق با بحث مان است الحمدلله رب العالمین ما گفتیم فعل پاک و ناپاک داریم، فعل پاک معروف، و واجبات است و فعل ناپاک حرام و محرمات است، در آیه 275 می فرماید انما البیع مثل الرباء و احل الله البیع حرم الربا یعنی معروف و منکر از لحاظ ظاهری خیلی شبیه هم هستند فقط منکر بر اساس مدیر برنامه اش شیطان است، مربی شیطان است معروف مربی اش الهی است خداست خدا می گوید تجارت را حلال کردم و ربا خواری را حرام کردم یک مثال می زنم معروف این است من یک میلیون تومن و صد میلیون تومن پول دارم می دهم به شما می گویم صد میلیون پول دارم ماهی سه میلیون تومن به من بدهید، کار می کنید روی پول من این حرام است چون ربا است صد میلیون به شما قرض دادم سه میلیون دارم سودش را می گیرم حرام است حاج آقا بانک ها اجازه بدهید قرض بدهم سود بگیرم حرام است ولی نه من صد میلیون به شما می دهم می گویم شما با این صد میلیون من کار کنید پارچه فروش هستید مصالح فروش هستید کار بکنید هر چی سود در آوردید سی درصد از سود را بدهید به من هفتاد درصد از سود مال شما، علی الحساب ماهی سه تومن به من بدهید آخر سال با هم حساب می کنیم هر دو حالت شد ماهی سه تومن ولی اولی حرام دومی حلال این معنی آیه به همین سادگی، فرق معروف و منکر این است ازدواج با رابطه نامشروع ظاهرش یکی است فقط اینکه خدا گفته زوجت قبلت بکنید که نخوانده و الا هردو راضی هستند و هر دو هم یک کار می کنند من می خواهم بروم یک خانه اجاره کنم من مستاجر به شما صاحبخانه می گویم می شود از من پانصد میلیون قرض بگیرید اجاره را کمتر بگیرید؟ ماهی دو تومن بگیرید این می شود حرام چون دارم روی قرضم شرط می گذارم نه شما مسئله دان باشید من می گویم شما برای خانه ات شرط بگذار شما بگو من به شرطی خونه ام را ماهی دو میلیون تومن اجاره می دهم که پانصد میلیون به من پول بدهی این می شود حلال همان شد پانصد تومن ماهی دو تومن پس إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا (سوره بقره، آیه 275) آیه قرآن است تمام معروف و منکرها ظاهرش یکی است فقط یکی با دستور خدا تنظیم شده یکی با پس اصل طهارت یادمان نرود در افکار در احساس توی رفتار خدا به همه مون توفیق بدهد.
ملایی: الهی آمین خیلی متشکرم آقای حجت الاسلام ماندگاری و خدا حفظ تان کند انشاالله با اجازه شما رفع زحمت می کنیم.
عزیزان بیننده و شنونده از شما هم خیلی متشکرم از اینکه تا این لحظه با برنامه خودتان همراهی کردید تا سلامی دوباره تا روزی تازه شما را به خداوند بزرگ و منان می سپاریم اگر مشرف شدید حضرت عبدالعظیم علیه السلام را زیارت کنید شما هم ما را دعا بفرمایید. خدا نگهدار.