اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-12-19- حجت الاسلام فرحزاد- اهمیت انفاق، احسان و سخاوت

ملایی: سلام به روی ماه شما مخاطبان عزیز و گرامی برنامه سمت خدا، بانوان و آقایان هموطنان جان، بینندگان گرامی و شنوندگانی که از راه‌های مختلف برنامه سمت خدا را همراهی می‌فرمایید. خدای متعال را شاکرم به خاطر فرصت دوباره‌ی بودن در محضر شما خوبان و کسب فیض از حضور کارشناسان ارجمند برنامه سمت خدا. سلام می‌کنم از همین جا به نجم الدین شریعتی عزیز. انشاالله این حدود ۳۰ روز را که پیش رو داریم اینجا میزبان شما و کارشناس‌های گرامی خواهم بود و امیدوارم برنامه را درست تحویل گرفتیم درست هم تحویل آقای شریعتی بدهیم به وقت خودش. پیشاپیش بهار طبیعت و بهار عبادت را بهتون تبریک می‌گویم و دعوت می‌کنم همراهی بفرمایید سمت خدا را.

امروز با حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای حجت الاسلام فرحزاد عزیز و نازنینی که همه ما دوستشان داریم و می‌دانم خیلی‌ها الان چهره زیبای ایشان را که می‌بینید یک شعفی پیدا می‌کنید از تازه شدن دیدار با حاج آقای حجت الاسلام فرحزاد. خیلی خیلی خوش آمدید. سلام علیکم حاج آقا خیلی خوشحالیم در خدمت شما هستیم.
حجت الاسلام فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همه بینندگان، سروران عزیزم و دوست داشتنی برنامه، عزیزانی که سمت خدا را پیگیری می‌کنند عرض سلام دارم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات. جا دارد از آقای شریعتی عزیز که مرخصی گرفتند و جایشان خالی است تشکر بکنیم. واقعاً شبانه روزی در طول ایام سال زحمت می‌کشند ولی چون در ماه مبارک رمضان برنامه سحر هم است و واقعاً زحمت زیادی دارد برنامه سحر، دیگه یک استراحتی بکنند و بتوانند بهتر آن برنامه را اجرا کنند. انشاالله هر کجا هستند برایشان دعا می‌کنیم و انشاءالله مقبولیت ایشان روز به روز مثل شما بهتر بشود.
امروز ما موقتاً آمدیم چون حاج آقای حسینی قمی عتبات مشرف هستند و نائب الزیاره همه دوستان و عزیزان هستند. از باب ناچاری که ایشان نبودند و جا خالی بود ما آمدیم که جای ایشان را پر کنیم. انشاالله که خدای متعال به همه ما توفیق بدهد که بهترین‌ها نصیب همه ما شود و بر قلب و زبان و اعضا و جوارحمان آنچه که رضای خداست و مرضیه حق تعالی و اهل بیت است انشاءالله اجرا بشود.
ملایی: الهی آمین انشاالله که همینطور باشد. حاج آقای حسینی قمی هم به سلامت بادا انشاالله و زیارتشان قبول. خلاصه‌اش اینکه ما خیلی خوشحال هستیم و حالا یک نکته‌ای که جالبه برای خودم آن فصل قبل هم که یکی دو ماه من سعادت پیدا کردم اینجا باشم، شروع حضورم در سمت خدا با شما بود و این انگار که بخت بلند من است من به فال نیک می‌گیرم. خب ما داریم آرام آرام می‌رسیم به فضایی که ما را در دل طبیعت خوش و خرم معنوی قرار می‌دهد، یک بهار به تمام معنا با شروع ماه مبارک رمضان. حاج آقای حجت الاسلام فرحزاد احتمالاً خیلی‌ها از شما این را پرسیدند که بهترین کارها در ماه مبارک رمضان چیه. اگر موافق باشید امروز در این حوزه یک نکاتی به ما یاد بدهید.
حجت الاسلام فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
یک استاد بزرگواری داشتیم من واقعاً خدا را عاجز هستم از شکرش که یکی از بالاترین نعمت‌هایی که خدای متعال به ما مرحمت فرمودند، هم اساتید بسیار خوب و بزرگواری که ما محضرشان را درک کردیم و هم دوستان بسیار خوب، هم مباحثه‌های خوب که خیلی مشوق ما بودند و همراه ما در این مسیر. خدمت یک استادی که من حدوداً ۱۵ سال محضر ایشان را درک کردم که دو سه سال قبل از دنیا رفتند و ایام کرونا بود، من بارها مکرر در این ۱۵ سال قبل از ماه مبارک رمضان و قبل از محرم خدمت ایشان شرفیاب می‌شدم، به ایشان می‌گفتم آقا من در محرم یا ماه مبارک رمضان در چه موضوعی صحبت کنم؟
خیلی عجیب است در تمام این چندین سالی که من این سوال را تکرار کردم ایشان فرمودند: درباره انفاق و احسان و گره گشایی از کار مردم و صدقه و انفاق صحبت کن. من شاید خیلی دلم می‌خواست بگویند مثلاً یک بار درباره ولایت اهل بیت صحبت کن، درباره قرآن صحبت کن، درباره نماز، روز، حجاب و امثال این‌ها ولی عجیب است ایشان فرمودند: سخاوت انسان را نجات می‌دهد و حالا این موضوع بحث امروز ما را من خواهش دارم بیننده‌های عزیز هم خوب پیگیری کنند.
یک شوخی هم با بیننده‌ها بکنم، این آیات و روایاتی که می‌خوانم در خود بنده که خیلی اثر داشته یا به قول معروف گوشتان را بگیرید نشنوید یا اگر بشنوید و عمل نکنید واقعاً مشغول الذمه هستید یعنی واقعاً با خواندن این آیات و روایاتی که واقعاً تکان‌دهنده است حالا من مستورههاش رو جمع کردم، در یک جلسه نمی‌شود من فشرده‌اش را عرض می‌کنم.
ببینید ما در قرآن که نمازی که ستون دین است که تعبیر شده عمود وسط خیمه (الصلاة و عمود الدین) یعنی وسط خیمه این عمود را بکشی خیمه می‌خوابد یا مرز بین کفر و ایمان است یعنی کسی که نماز را کنار می‌زند در مرز کفر است. خیلی تعبیرهای عجیبی دارد.
برای نماز در قرآن ۹۰ و خورده‌ای آیه داریم، به ۱۰۰ تا نمی‌رسد ولی برای احسان و انفاق و صدقه و قرض الحسنه حدود ۵۰۰ آیه داریم. اصلاً کل آیات احکام یعنی قرآن ۶ هزار و خورده‌ای آیه دارد، کل آیات احکامی که درباره نماز و روزه و زکات و حجاب و ... حدود ۵۰۰ تا است ولی به موازات کل آیات احکام و بیش از ۵ برابر نماز، درباره احسان و صدقه و نیکوکاری داریم (ان الله یعمر بالعدل و الاحسان) خیلی آیات و حالا آنقدر آیات مهم است که من نمونه‌هایش را دارم عرضه می‌کنم.
یک نمونه آیه مبارکه 10 سوره منافقین است. آیه تکان دهندهای است. خدای مهربان می‌فرماید (و انفقوا من ما رزقناکم من قبل ان یاتی احدکم الموت فیقول رب لولا اخرتنی الی اجل قریب فاصدق و اکن من الصالحین) خیلی آیه تکان‌دهنده‌ای است، آیه ۱۰ سوره منافقین. خدای مهربان از حال ما موقع مردن خبر دارد. موقع مردن ما چه حسرتی را می‌خوریم؟
چه غبطه‌ای می‌خوریم؟ کاش این کار را انجام می‌دادیم. این زبان حال ما و شرح حال درونی همه انسان‌ها را خدای مهربان می‌فرماید، انفاق کنید (من ما رزقناکم) آنچه که ما به شما دادیم فقط هم مال نیست، آقای ملایی ممکن است پول ندارد از آبرویش می‌تواند خرج کند، واسطه شود، دلال خیر شود یا علم، شما یک نفر را هدایت کنید. صدقه حالا یک بحثی است که اگر فرصت شد می‌گویم صدقه فقط مسئله مال نیست. خیر رساندن به دیگران، کسی که خیر به دیگران نمی‌رساند انسان نیست. کسی که صبح می‌کند به فکر مسلمان دیگر، به فکر یک مظلوم و محروم و فقیر نیست این مومن نیست، مسلمان نیست بلکه انسان نیست واقعاً انسان نیست.
تو کز محنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت دهند آدمی یعنی این عین آیه و روایت است یعنی کسی که نسبت به غم دیگران بی‌تفاوت است.
یک کسی می‌گویند غذا می‌خورد سیر که می‌شد می‌گفت: خدایا من که سیر شدم گرسنه‌ها را نابود کن.
اکثر آدم‌های پولدار مرفه بی‌درد همین هستند، به زبان هم نگویند عملاً همین طور هستند. می‌گوید من که بار سال و عیدم را بستم، همه کارهایم را کردم بقیه هرچه می‌خواهد بشود. آدم‌های بی‌درد، آدم‌هایی که به فکر دیگران نیستند نه مسلمان نیستند، انسان نیستند (نشاید که نامت نهند آدمی).
داماد مرحوم آیت الله بروجردی کتابی نوشتند شرح حال این عالم برجسته و مرجع بزرگ، تیکه‌های عجیبی در آن بود من را خیلی تکان داد. چند نفر مظلوم بی‌گناه را در قم گرفته بودند که عده‌ای از آنها هم روحانی و طلبه بودند، به خاطر مسائل سیاسی یا مسائل دیگر. به آقای بروجردی خبر دادند که این‌ها را بیگناه گرفتند و زندان کردند.
ایشان می‌فرماید که نزدیکان آقا می‌گویند ما خدمت آقا بودیم آقا آن شب شام نتوانستند بخورند و نخوابیدند از ناراحتی. ما را فرستادند رفتیم بازداشتگاه جای آنها را دیدیم خوراک و غذایشان را و به آقا می‌گفتیم ما رفتیم دیدیم به چشممان در شکنجه نیستند منتها حالا بازداشت هستند به فرمان شما هم حتماً آزاد می‌کنند حالا امشب را تا فردا حکمش بیاید ولی آقا آنقدر متاثر و ناراحت بود که می‌گفت شام نمی‌توانم بخورم، خوابم نمی‌برد که یک زندانی بی‌گناه در زندان است.
خیلی عجیب است واقعا، این‌ها را بگذاریم کنار آدم‌هایی که اصلاً درد نمی‌دانند یعنی چه، اصلاً فقر یعنی چه. در هر صورت من ما رزقناکم اولاً ما به شما دادیم بعد هم فقط مال نیست هرچی که می‌توانید از علمت، فهمت، از عقلت از مشورتت، یکی از آنها هم مال است.
خدا می‌فرماید انفاق کنید از آنچه ما به شما دادیم قبل از اینکه مرگ شما فرا برسد.
اگر مرگ فرا رسید چه خواهد شد؟ مرگ فرا رسید خدا می‌فرماید ( رب لو لا اخرتنی الی اجل قریب) یک کوچولو، چند ساعت، چند دقیقه، یک روز، یک شب، نصف روز (اخرتنی) تاخیر بینداز عجل قریب. نمی‌گوید چند ماه و چند سال، یک چند ساعتی خدایا مهلت بده وصیت کنم، به فقرا بدهم، به محتاج‌ها بدم، به فامیل بدهم به دیگران بدهم من همه این‌ها را باید بگذارم و بروم.
قربان شما بروم عزیزان من سرور من هستید نفس که بند بیاید همه املاک به ورثه می‌رسد یا به دولت یا مالیات. بین ما و آخرت یک نفس است تا هست یک کاری بکنید.
ای که دستت می‌رسد کاری بکن پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار.
ببینید این تیکه آخرش خیلی مهم است، آیه ۱۰ سوره موافقین خدا می‌گوید: آدم‌هایی که موقع مردن دیگه لحظه آخر التماس می‌کنند ای خدا ای خدا یه چند دقیقه، خب چند دقیقه مهلت بدهم چیکار بکنند؟ نماز بخوانم؟ خیر، ذکر بگویم؟ خیر، دعا بخوانم؟ خیر.
(فاصدق) یعنی لحظه آخر مردن همه داد و ناله می‌زنیم ای خدا مهلت بده...
همان لباس‌های اضافتتان را بدهید، همان وسایل دست دو اضافتان را بدهید.
یک بزرگواری می‌فرمود من صدها شاید جهاز تهیه کردم در روستاها و مناطق محروم از همین وسائل دست دو آدم‌های مرفه، یک بار، دو بار پوشیده و گذشته کنار نو نو.
چرا ما دل نمی‌کنیم حداقل اضافه، شما چند تا گوشی همراه می‌خواهی در خانه داشته باشی؟ چرا انبار کردی؟ خب اضافه‌اش را بده، اضافه وسایلت را اضافه مالت را بده، وزر و وبال است.
این جمله خیلی تکان دهنده است مولا امیرالمومنین می‌فرماید (ما جاع فقیر الا بما منع غنی) هیچ فقیری سر گرسنه روی زمین نمی‌گذارد، آه نمی‌کشد، پول لباس ندارد کفش و کیف ندارد برای بچه‌اش بخرد، پول مهمانی ندارد، شب عید ماه رمضان پول گوشت ندارد، میلیون‌ها نفر هستند می‌گویند واقعاً گوشت نمی‌توانیم بخریم و آدم‌هایی که واقعا فریزرشان جا ندارد امیرالمومنین سلام الله می‌فرماید هیچ فقیری گرسنه نماند الا اینکه یک ثروتمندی حقش را خورده یعنی توضیع ناعادلانه حالا مسئولینی که به خدوم نیستند متاسفانه بعضی‌هایشان که خدمت نمی‌کنند یا ثروتمندان بی‌درد، مرفه‌های بی‌درد. حق فقرا است اگر ندهی آنجا مثل قارون به سیخت می‌کشند.
موقع مردن نمی‌گوید من نماز شب بخوانم، فلان کار را بکنم، روزه بگیرم (فاصدق) که اگر صدقه بدهم (فاکن من الصالحین).
راه صالح شدن صدقه دادن است. همین استاد بزرگواری که من عرض کردم ایشان می‌فرمودند: من اگر یک روز احسان نکنم صدقه ندهم کار خیر نکنم واقعاً شب خوابم نمی‌برد. شده بروم یک آدم ضعیفی در کوچه و کنار، یک کارگر ضعیفی خلاصه بی‌ادبی به کارگرها نباشه یک آدم ضعیف من مثلاً یک خدمتی به آن بکنم یک هدیه‌ای بدهم دلش را شاد کنم بعد خوابم ببرد.
ایشان وضع مالیش خوب نبود شاید صفر بود ولی با همین واسطه خیر شدن ۳۰، ۴۰ خانوار را اداره می‌کرد، امانت‌دار بود امین بود خدمت می‌کردند پس ببین می‌گوید صدقه بدهم.
موقع مردن همه می‌گوییم چرا اضافه اموالمان را ندادیم؟ الان بدهیم دستمان باز است می‌توانیم امضا کنیم. ما حدیث داریم کسی می‌رود کار خیر کند ۷۰ تا شیطان به دستش می‌چسبند که این کار را نکند.
ملایی: و این (فاصدق) صدقه معنی عام است؟
حجت الاسلام فرحزاد: بله که شامل همش مخصوصاً مالی. ببینید این هم چیز جالبی است هم از اعمال ماه رجب که گذشت هم از اعمال ماه شعبان که درش هستیم هم از اعمال ماه مبارک رمضان در هر سه این ماه و طول سال سفارش به صدقه شده است.
در همین ماه شعبان فرمودند افضل اعمال این ماه صدقه و استغفار است. در همین اعمال ماه شعبان و رمضان فرمودند خیلی فرمایش عجیبی هست از پیغمبر خدا ( اتقوا النار ولو بشق تمره/ اتقوا النار ولو بشربه من الماء) یعنی یک چیز حداقلی.
الان ممکن است خیلی از بینندگانی که پای صحبت بنده و آیات و روایات نشسته‌اند بگویند ما خودمان مستحق هستیم باید به ما کمک کنند، ما که نداریم، صحبت‌های حاج آقا ما نیستیم ما الان تو خرج زن و بچه‌مان هم مانده‌ایم، نخیر شما همتان هستید. هم آیه داریم هم روایت که افراد ندار هم باید بدهند. خود این آقا از بهزیستی کمک می‌گیرد، از کمیته امداد کمک می‌گیرد روایت می‌گوید ولو نصف خرما، ولو یک لیوان آب. یک نصف خرما چقدر است؟ چقدر قیمت دارد؟ شما از زندگی خودت یکم بزن اصلاً یکی از چیزهایی که رزق و روزی را زیاد می‌کند صدقه است احسان است خدا می‌گوید( احسن کما احسن الله الیک) همانطور که خدا به تو احسان کرده تو هم احسان کن.
یکی از چیزهایی که رزق و روزی را زیاد می‌کند صدقه دادن است.
می‌گوید ( استنزلوا الرزق بالصدقه) در نهج البلاغه فرمایش حضرت علی علیه السلام، رزق و روزیتان را از آسمان فرود بیاورید با صدقه دادن.
یک آقایی که میلیارد میلیارد سرمایه دارد و کار خیر می‌کند، می‌گوید من کارگر ساده‌ای بودم و هفت و هشتم گرو هم بود و درمانده بودم. یک بار جایی می‌رفتم دیدم یک گربه‌ای ناخواسته توی قیر گیر کرده و نمی‌تواند بیرون بیاید. من گفتم این حیوان را به خاطر خدا نجات بدهم. آدم گاهی مثلاً به حیوان که خدمت می‌کند دیگه قصد برگشت ندارد، توقعی ندارد و خلوصش زیاد است. گفت رفتم با زحمت اطراف را خالی کردم خودم هم اگر می‌رفتم گیر می‌کردم وسط قیر بود، خلاصه با یک زحمت زیادی این حیوان را از آن قیری که چسبیده بود و نمی‌توانست... بعد از این جریان خدا در رزق و روزی را بر روی من باز کرد که الان ایشان جزو میلیاردرها است.
عزیزانی که اصفهان هستند خوب می‌دانند ما مسجد بسیار مهم و خیابان بسیار مهم مرکز شهر اصفهان، خیابان مسجد سید، مسجد حجت الاسلام شفتی، اهل شفت گیلان بوده است. در نجف درس می‌خوانده و خیلی وضع فلاکت باری داشته و ماه به ماه یک تکه گوشت نمی‌توانسته بخورد خیلی گرسنگی و فقر شدید. ایشان در نجف مدت‌ها ضعف شدید و گرسنه مانده بود. یک بنده خدایی نذری داشت و چند سیر گوشت می‌دهد به مدرسه. این هم خوشحال که الان یک آبگوشتی بار می‌کند و می‌آید که ظرفش را بشورد و آبگوشتی بار کند می‌بیند که یک سگی کنار افتاده و زایمان کرده و بچه‌هایش از گرسنگی دارند می‌میرند و نمی‌تواند به اینها شیر بدهد و ممکن است از بین ببرد یعنی نا ندارد که بلند شود. گوشتی که بعد از چند ماه که دلش هم خیلی می‌خواست، ما هر کجا که از خودمان می‌گذریم خدا خیلی لطف می‌کند. هر کجا رحم می‌کنی رحمت خدا سرازیر می‌شود می‌گوید نصف خرما یک لیوان یک چایی. این ایستگاه صلواتی هم مزاحمت برای اهالی محل و کوچه و خیابان نباشد خیلی چیز خوبی است. ایستگاه‌های صلواتی، چایی، اطعام خوب است.
حدیث داریم کسی یک مومنی را اطعام بدهد حالا مومن فقیر یا غنی یعنی در افطاری دادن به فقرا اولویت دارند اما فامیل و دوست و آشنا هم عیب ندارد، مومنی را فرمود (شرطش مومن است) مومنی را کسی سیر کند و اطعام بدهد ثوابش را جز خدای متعال نمی‌داند نه فرشته مقرب نه ملکه مقرب، نه فرشته مقرب نه نبی مرسل، فقط خدا می‌داند که یک مومنی را سیر می‌کنیم و اطعام می‌دهیم چه آثار و برکاتی دارد پس دار و ندار باید بدهند.
ادامه داستان: بعد از این جریان یک تاجر ثروتمندی از اهل شفت و گیلان می‌آید نجف. گرفتاری مهمی داشته نذر کرده بوده که اگر این گرفتاریش حل بشود به یک سید طلبه‌ای کمک حسابی بکند. بعد می‌فهمد که این همشهری‌اش است و آشنا هم است آن پول کلان را به این آقا می‌دهد و ایشان بعد از اینکه درسش تمام می‌شود می‌آید در اصفهان، جزو علمای تراز اول اصفهان و ثروتمندترین انسان‌ها که آبادی داشته، همش به فقرا می‌رسیده‌. الان قبر ایشان گنبد و بارگاه دارد. مسجد سید از مساجد مهم و معروف است، ضریح دارد و می‌روند زیارت شاید ۴۰۰ سال قبل بوده چند صد سال قبل.
می‌گوید بلاها را با صدقه دادن دفع کنید. این روایت خیلی تند است از امام هفتم موسی بن جعفر سلام الله، زیادی این حدیث را گوش بدهید. امام هفتم موسی بن جعفر فرمودند: (ایاک ان تمنع فی طاعه الله فتنفق مثلیه فی معصیه الله) مواظب باش اگر مالت را صرف کار خیر نکردی، در اطاعت و بندگی خدا، به فامیل ندادی به فقرا ندادی به ایتام ندادی کار خیر نکردی، خدا رهایت نمی‌کند گرفتارت می‌کند دو برابر آن مال در معصیت و گناه خرج کنی و بروی جهنم.
کاش اگر مثلاً من کار خیر نمی‌کردم مال من آتش می‌گرفت و به فنا می‌رفت. نه تو را گرفتار می‌کند ربا بگیری یا بدهی، رشوه بدهی یا بگیری یا به حرام گرفتارت می‌کند دو برابر خرج کنی بعد هم بروی جهنم. هم خودت را بسوزانی هم دیگران را.
ندهی پیادت می‌کنند هم دنیا پیادت می‌کند هم آنجا. عاقبت بخیر نیستند آنهایی که خسیس هستند بخیل هستند.
دوباره حدیث را می‌خوانم امام هفتم فرمودند: مواظب باش مالت را در راه خیر و طاعت خدا اگر خرج نکنی خدا گرفتارت می‌کند دو برابر در راه باطل خرج کنی.
این را که گفتم حتی فقرا کمک کنند آیه قرآن است:
(اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. لینفق ذو سعه من سعه و من قدر علیه رزقه فلینفق مما اتاه الله). ذو سعه یعنی آدم ثروتمند، آدم ثروتمند نباید یک قرون دوهزار بدهد، یک جعبه خرما بگذارد بگوید من کل مسجد را افطاری دادم. شما باید بهترین غذا را بدهی آذوقه یک ماه مردم را بدهی، افطاری یک ماه مردم را بدهی. کسی که ندارد خرما بدهت اونی که ندارد آب و شربت بدهد شیر بدهد کمتر بدهد هر چقدر می‌تواند. (ذو سعه من سعه) از وسعتی که خدا بهش داده فراوان بدهد.( قدر علیه رزقه) کی است؟ آنهایی که ندارند. ندارها هم خدا نمی‌گوید ندهید(فلینفق مما اتاه الله) همان کمی که خدا داده. ما الان در برنامه قربانی داریم عزیزانی که پیامک می‌دهند می‌گویند حاج آقا ما خودمان مددجوی کمیته امداد هستیم ولی ماهی ۵ تومن ۱۰ تومن کمک می‌کنیم خدا خیرشان بدهد. این قطره‌ها جمع می‌شود و دریاها درست می‌شود.
این هم روایتی است حیفم می‌آید نخوانم که لحظه مردن که همه‌مان آرزو می‌کنیم کاش صدقه بیشتر می‌دادیم، کاش همش را می‌دادیم.
یک روایتی است این هم فوق العاده است صدقه سفینه (؟) امام صادق علیه السلام فرمودند: عابدی بود ۸۰ سال عبادت کرد (۸۰ سال خیلی است یعنی یک عمر). خدایا به حق پیغمبر و اهل بیت خودمان و بچه‌هایمان و نسلمان همه‌ی سمت خدایی‌ها همه انسان‌ها را به خودت می‌سپاریم، تو حافظی و نگهبانی تو حفظ کن. آیت الله بهاءالدینی که روحشان شاد و خدا رحمتشان کند می‌فرمودند: اگر خدا حفظ نکند و کمک نکند پیرمرد ۹۰ ساله هم زمین می‌خورد، پیرمرد و پیرزن هم زمین می‌خورد به منکرات و فحشا و گرفتاری‌ها مبتلا می‌شود باید خدا حفظ کند.
عابدی که ۸۰ سال عبادت می‌کرد مبتلا شد دامنش آلوده شد (رابطه نامشروع).
امام صادق فرمودند: تمام عبادت‌هایش پاک شد یعنی آتش زد. ۸۰ سال عبادت بعد بروی کار خلاف کنی همچین خلافی بعد در سن بالا. خیلی عجیب است این روایت. مریض شد بعد حال شد در حال احتضار افتاده بود در حال جان دادن بود. روایت این است که دیگر زبانش بند آمده بود و حرف نمی‌توانست بزند. خدا می‌خواهد این را نجات بدهد. راه نجات چیست؟
موقع جان دادن یک فقیر گرسنه دردمندی آمد و تقاضای کمک کرد. قرآن می‌گوید: چرا قیامت را تکذیب می‌کنند؟ چون (ولاتحاضون علی طعام المسکین) یعنی این‌ها حرص نمی‌زنند دیگران را تبلیغ نمی‌کنند بر طعام مسکین، رسیدگی به یتیم را اهمیت نمی‌دهند.
آمد گفت به من کمک کن. این زبان نداشت حالا یا با چشمش یا با انگشتش اشاره کرد در انبار من نان است بردار بخور. آن فقیر گرسنه آمد غذای این آقایی که رو به قبله بود، این عابدی که زمین خورده بود خورد و سیر شد و خداراشکر کرد. امام صادق سلام الله علیه می‌فرماید: به خاطر سیر کردن یک فقیر خدا گناه او را بخشید و عبادت ۸۰ سالش را به او برگرداند. ببینید صدقه چیکار می‌کند، عبادت ۸۰ سالش را برگرداند و گناهش را هم پاک کرد.
باز برایتان روایت بخوانم همه روایت‌ها واقعاً ناب است.
امام صادق علیه السلام فرمود: ( شاب سخی مرهق فی الذنوب احب الی الله من عابد بخیل). خدا رحمت کند آیت الله مرعشی نجفی نماز و روزه استیجاری می‌خواند که کتاب‌های شیعه را جمع کند. مهم‌ترین کتابخانه یادگاری شیعه برای ایشان است. نماز روزه می‌خواند پولش را می‌داد به فقرا. خیلی سخت است برای خودمان را به زور می‌خوانیم چه برسد به اینکه برای دیگری را بخوانیم پولش را هم بدهیم به دیگری. فقرایی می‌آمدند پول نداشت نماز روزه استیجاری آیت الله مرعشی می‌گرفت و پولش رو می‌داد به فقرا.
ایشان می‌فرمودند: من از خدا خواستم خدایا من را با داش مشتی ها با لوتی‌های سخی مشهور کند، با آدم‌هایی که دیانت ظاهری دارند ولی عمق ندارند، احسان ندارند فقط سجاد آب می‌کشند ولی در مسائل احسان و کار هیچ کاری نمی‌کنند، من با این‌ها محشور نشوم، با افرادی که ظاهر مقدس دارند ولی اهل خمس و زکات و خیر نیستند.
حدیث را معنا کنم. خیلی حدیث تندی است امام صادق فرمودند: جوانی که سخاوتمند است، به قول ما لوتی مسلک است، مال می‌دهد جان می‌دهد آبرو می‌دهد به فقرا و ایتام، کار خیر برای اهل بیت سنگ تمام می‌گذارد ولی در لجنزار گناه است، نه اینکه فقط یک گناه دارد گناهان مختلف را دارد امام صادق می‌گوید من این را بیشتر دوست دارم از آن پیرمرد عابد زاهد سجاد آب بکشی که بخیل است چون به خاطر این سخاوتش عاقبتش به خیر می‌شود و بهشت می‌رود مثل همان عابد ۸۰ ساله.
من امروز جدی صحبت می‌کنم یک کمی می‌خواهم اثر بگذارد.
اگر هزارها سال نماز بخوانید روزه بگیرید ذکر بگویید قرآن بخوانید ولی سخاوت نداشته باشید من برایتان حدیث می‌خوانم(لایدخل الجنه بخیل و لایدخل النار سخی).
روایاتی با این مضمون داریم محال است آدم بخیل تو بهشت برود. باید اهل سخاوت باشید. محال است آدم بخیل وارد بهشت بشود، راه نمی‌دهند به بهشت و محال است آدم سخی به جهنم برود (ولو کان کافرا).
آقا ما در محلمان یک بت پرستی داریم کافر است، کمونیست است بی‌دین است لامذهب است توده‌ای است، به یتیم‌ها می‌رسد به فقرا می‌رسد به همسایهها می‌رسد لوتی مسلک است، نمی‌گویم بهشت می‌رود کافر سخاوتمند نمی‌گویم بهشت می‌رود ولی به خاطر سخاوتش خدا آتش جهنم را ازش برمی‌دارد و چه بسا هم که عاقبتش ختم بخیر بشود چون فرمود کافر باسخاوت به بهشت نزدیک‌تر است از مومن بخیل.
مثال قرآنی بزنم:
صعلبه ۵ وعده پشت سر پیغمبر نماز می‌آمد. آیه زکات نازل شد گفت: زکات چیه، این حرفا چیه، اصلاً منکر زکات شد. منکر ضروری دین، زکات، پیغمبر، قرآن شد با سر می‌رود تو جهنم. اول وضعش خوب نبود پیغمبر دعا کرد فرمودند صلاحت همین است قبول نمی‌کرد. سرمایه زیادی گوسفند و شتر و... زکات را نگفت نمی‌دهم گفت اصلاً زکات بیخود است، خدا و پیغمبر بیخود گفتند زکات، مرتد شد یعنی منکر شد منکر ضروریات دین.
از این ور ما حدیث داریم چند نفر آدم تروریست را گرفتند که نقشه قتل پیغمبر را داشتند. دو نفرشان اعدام شدند چون بنا داشتند ترور کنند یعنی پشیمان هم نبودند. نفر سوم را خواستند اعدام کنند جبرئیل از آسمان نازل شد. یا رسول الله این را اعدام نکنید. چرا؟ چون این سفره دار است، سخاوت دارد و خوش اخلاق است. حضرت فرمودند بندش را باز کن و برود.
چند قدم رفت و برگشت گفت: چطور آنها اعدام شدند من هم جزو تروریست‌ها هستم. فرمود: خدای من پیکش آمده جبرئیل امین می‌گوید تو سفره‌دار هستی، دست دهنده داری و خوش اخلاق هستی. گفت: همینطور است، من اهل غضب نیستم و همیشه هم سفره‌دار بودم، خدای تو این‌ها را دوست دارد؟ گفت: بله. گفت: اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله. اسلام آورد. حضرت فرمودند: این کسی بود که کافر بود و سخاوتش را، خوش اخلاقی‌اش او را به بهشت کشاند.
ببینید سخاوت چیکار می‌کند. سخاوت آتش را خاموش می‌کند.
حاتم طایی در زمان جاهلیت بوده و بت پرست، به بت پرستی از دنیا رفته. پیغمبر ما فرمود: به خاطر جود و سخاوتش او را به جهنم نمی‌برند به جای دیگر می‌برند چون صفات الله است.
این هم روایتش خیلی عجیب است باز بینندگان عزیز دارم تکرار می‌کنم این حدیث‌ها را جدی بگیرید یکیش اثر کند کافی است. در بستگان ما کسانی نباشند که ما می‌توانیم کمک کنیم و بی‌تفاوت باشیم. اگر هم نمی‌توانیم واسطه بشویم.
آدم سخی محال است آتش جهنم او را بسوزاند و آدم بخیل محال است وارد بهشت بشود ولو میلیون هزاران سال عبادات کند.
این حدیث شریف در معراج السعاده است: یک آدم بخیل و خسیسی آمد محضر خاتم انبیا حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و عرض کرد یا رسول الله من مبتلا به خساست و بخل هستم به حدی که اگر یک فقیری نزدیک من بیاید حالم بد می‌شود نکنه از من پول بخواهد نکنه پول بدهم هول می‌کنم از اینکه خمس بدهم کار خیر بکنم به فقیر برسم، وحشت من را می‌گیرد. خیلی روایت عجیبی است مبالغه نمی‌کنم روایت است. فرمودند: از من دور شو می‌ترسم شعله آتش تو من را بگیرد. بنده جاهل به معنای واقعی کلمه معتقد هستم پیغمبر خدا آنقدر قرب و مقام دارد و نورانیت دارد بخواهد با یک اشاره تمام آتش‌های عالم و جهنم را خاموش کند من عقیده دارم می‌تواند. یک فرزندش هم امام حسینش هم می‌تواند ولی به آدم خسیس می‌گوید از من دور شو می‌ترسم شعله آتش تو من را بگیرد. این یعنی چی؟ این حدیث‌ها را ببینید یعنی قصه خیلی جدی است یعنی آن ظلمت و نکبت تو...
ما حدیث داریم از طعام بخیل نخورید به درد شما اضافه می‌شود. آدم‌هایی که مجبوری اطعام می‌دهند مجبوری کمک می‌کنند دلشان نیست بخیل هستند، طعام آدم بخیل درد و مرض و بلا می‌آورد، آدم کریم شفا می‌دهد و دردها را از بین می‌برد.
بعد هم حضرت فرمودند: اگر خودت را اصلاح نکنی و به همین حال باشی و بخلت را کنار نگذاری، خدا هیچ عملی را از شما نمی‌پذیرد و شما را با صورت تو آتش جهنم می‌اندازد. تعبیری که برای دشمن حضرت علی است.
عرض کردم این حدیث‌ها را یا گوش‌هایتان را بگیرید نشنوید یا اگر شنیدید واقعاً کسی که می‌تواند کاری انجام بدهد ولی نکند...
یک آقایی از بزرگان گفت: عالم بسیار برجسته‌ای که استاد شهید مطهری بوده است گفت شب اول ماه منبر رفت گفت فردا اول ماه است مستحب است نماز اول ماه بخوانید مستحب است فلان دعا را بخوانید فلان سوره را بخوانید و مستحب است اول ماه یک صدقه هم بدهید همه ایام مخصوصاً اول ماه. گفت بعد از منبر یک تاجر ثروتمند آن شهر آمد خدمت آقا گفت آقا جان من نماز را می‌خوانم دعا را هم می‌خوانم ذکرم می‌گویم آن صدقه را نمی‌شود دو رکعت نماز بخوانم؟ هول برش داشته بود میگفت یک جایگزین عبادی باشد. کسی که ثروت کلان داشته.
تمام بزرگان و مراجع، سید ابوالحسن اصفهانی خونش را فروخت شهریه داد. موقع فوتشان میلیاردها بدهکار بود بدهی‌شان را دادند. شیخ عبدالکریم حائری فرمود من امیدم به این بیمارستان و فقرایی که رسیدگی کردم و خدمت کردم، روزی که از دنیا رفتند زن و بچه‌اش نهار نداشتند. ۱۵۰ هزار تومان آن زمان ۶۰، ۷۰ سال قبل شاید بیشتر بدهکار بود.
من چیزی که خودم دیدم مکرر شاید ۲۰ سال یا بیشتر چون نزدیک خانه آیت الله بهاءالدینی بودیم نماز آقا می‌رفتیم. مرحوم آیت الله بهاءالدینی قبل نماز ۵ دقیقه دم در می‌نشستند فقرا می‌آمدند آقا هیچی در جیبشان پول نبود، از بنده از موذن حاج حبیب از رفقا قرض می‌کردند می‌دادند بعداً قرض ما را می‌دادند.
احسان بشر را نجات می‌دهد.
ملایی: حاج آقای حجت الاسلام فرحزاد ما تقریبا یکی دو دقیقه زمان داریم تا قبل از اینکه وارد فضای تلاوت قرآن بشویم. یکی اینکه می‌خواستم بپرسم این کتاب چیست که همراهتان آورده‌اید؟ اگر می‌خواهید اول این را جواب بدهید و بعد یک سوال دیگر هم دارم که برای بینندگان یا در ضمن هر دوتا را تلفیق کنید. آقای حجت الاسلام فرحزاد بعضی وقت‌ها ما در تشخیص دایره شروع احسان، یعنی من از کجا شروع کنم من مثلاً به کی، اولویت برای من کیه گاهی گیر داریم.
حجت الاسلام فرحزاد: اولاً واجبات مقدم است، خمس و زکات و رد مظالم و بدهی. من میلیون‌ها به آدم بدهکارم بعد بروم مستحبی این درست نیست. اولاً واجبات را انجام بدهیم.
دوم پیغمبر ما فرمود تا وقتی که واجب النفقه‌های شما، پدر و مادر و خواهر و برادر و دایی و عمو خاله و عمه نزدیکان ما زیر مجموعه‌های ما این‌ها محتاج هستند به غیر کمک کنید اصلاً قبول نمی‌شود. این دایره را بگیریم از نزدیکانمان رفقا و آشنایان شروع کنیم تا...
خیلی ما حدوداً چند ماه درباره وسواس صحبت کردیم. به حمدلله خیلی موثر بوده و هزاران نفر بلکه بیشتر از قطار وسواس الحمدلله پیاده شدند ولی هنوز ما مراجعات خیلی داریم تلفنی و حضوری که هنوز بعضی‌ها دچار وسواس هستند. مباحث سمت خدا و مفصل راه‌های علاج وسواسی را ما در این کتاب مفصل نوشته‌ایم، هم وسواس عملی و هم وسواس فکری. عزیزان پیامک بدهند به برنامه برای تهیه این کتاب به شرط اینکه عمل بکنند.
مهمترین درمان عمل وسواسی بی‌اعتنایی و تکرار نکردن است. خدا هم کمک می‌کند راحت می‌شوید. راهکارهای زیادی است مخصوصاً وسواس فکری هم مفصل آورده‌ایم. آنهایی که می‌خواهند تهیه کنند پیامک بدهند برایشان ارسال می‌شود.
ملایی: وسواس، راهکارهای پیشگیری و درمان به قلم حجت الاسلام و المسلمین حجت الاسلام فرحزاد عزیز. دیروز ذکر خیر شما بود با حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عابدینی بودیم در قم دقایقی. از مسیر منزل شما که رد می‌شدیم ایشان گفتند اسم زیبای حاج آقای حجت الاسلام فرحزاد حبیب الله است من اینجا دیدم دوباره یادم افتاد. انشاالله که حبیب الله محافظ حضرت عالی باشد.
برویم خدمت قرآن و دقایقی دوباره برمی‌گردیم محضر شما.
بینندگان محترم و شنونده‌های عزیز برنامه سمت خدا دو تا نکته و دقایق پایانی.
نکته اول اینکه پنجشنبه که حاج آقای حجت الاسلام فرحزاد اشاره کردند و از مردم خطه آران و بیدگل هم تشکر کردند در طلیعه برنامه، مراسم ختم هشتمین دوره ختم قرآن در برنامه سمت خدا بود یعنی آنجا برنامه رسمی بود برای این اتفاق و از امروز نهمین دوره ختم قرآن کریم تو برنامه رسماً آغاز می‌شود. امروز در برنامه صفحات اول و دوم قرآن کریم تلاوت می‌شود و انشاالله که همراه این برنامه قرآن را به سلامتی دوباره عمرمان دراز باشد و با سعادت چه اینجا و چه در جایگاه کارشناس و چه در جایگاه شما باشیم همه‌مان انشاالله این تجربه نورانی را داشته باشیم. بریم برای تلاوت آیات برگردیم یک چند لحظه فرصت خواهیم داشت. صفحات اول و دوم قرآن کریم

ملایی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
ثانیه‌های پایانی و حاج آقای حجت الاسلام فرحزاد عزیز.
حجت الاسلام فرحزاد: انشاالله ذکر صلوات را عزیزان در این ماه و در ماه رمضان از دست ندهند خیلی زیاد سفارش شده است و این دعا را هم امام هشتم فرمودند در روزهای پایانی ماه شعبان زیاد بخوانید (اللهم ان لم تکن غفرت لنا فیما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه) اگر خدای تعالی ما را نیامرزیدی در بقیه ماه شعبان ما را ببخش، با پاکیزگی وارد ماه رمضان بشویم.
به حق پیغمبر و اهل بیت قلب امام زمان از ما راضی، فرجش نزدیک، ما را از بهترین یاران او و ما را مشمول دعای ویژه امام زمان قرار بده. عاقبت خودمان بچه‌هایمان و همه ملت و مملکتمان را ختم به خیر بگردان. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
ملایی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
با حاج آقای حجت الاسلام فرحزاد از محضر شما خوبان خداحافظی می‌کنیم. فردا انشاءالله همین جا منتظر شما خواهیم بود. خداحافظ.