اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-12-15- حجت الاسلام ماندگاری-جایگاه قرآن در زندگی انسان ( مدیریت مشکلات و پیش فرض ها و مراحل آن )

شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. نترسیدهایم از زمستان، بهارا بیا گل بنه یک به یک شاخه‌ها را. سلام می‌کنم به همه دوستانم، به همه عزیزانم خانم‌ها و آقایان انشاءالله که حالتان خوب باشد. دل و جانتان بهاری و سبز و امیدوارم بهترین اتفاقات زندگی برای همتون رقم بخورد. بهار در بهار است دیگر هم بهار طبیعت نزدیک است و هم بهار قرآن بر همتان مبارک و مهنا باشد. خیلی خوشحالیم که در کنار هم هستیم همراه هم هستیم و به رسم سه‌شنبه‌ها با احترام و افتخار در محضر حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری عزیز سلام علیکم و رحمة الله. خیلی خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله. بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السرالمستودع فیها بعدد ما احاط به علمک.
من هم خدمت شما همکاران خوب برنامه و همه بینندگان عزیز، شنوندگان عزیز در شبکه‌های مختلف مخصوصاً نوجوان‌های عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم و امیدواریم در این دهه آخر ماه شعبان خدای تبارک و تعالی همه ما را با رزق طهارت آماده حضور در ضیافت خودش، خودش لطف و تفضلش شامل حال ما بشود و آماده حضور بشویم.
دعای سلامت امام زمان را با همدیگر تلاوت می‌کنیم:
(اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هاذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا، و امنن علینا به رضاه و هب لنا رافته و رحمته و دعاءه و خیره یا ابانا استغفرلنا ذنوبنا انا کنا خاطئین) اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: خیلی خوب. رسیدن بخیر. حاج آقا راهیان نور بودند. امسال هم پرشور بود الحمدالله. حضور گسترده جوان‌ها و نوجوان‌ها، دانش آموزها و دانشجوها.
حجت الاسلام ماندگاری: می‌خواهم یک نکته‌ای را عرض کنم. علی رغم اینکه خیلی‌ها می‌گویند نسل جوان ما از دست رفته‌اند، نسل نوجوان ما از دست رفته‌اند، من می‌خواهم به تبعیت از کلامی که حضرت آقا فرمودند، بله همه جوانان ما و همه نوجوانان ما و همه مردم ما آنگونه که می‌خواستیم نه خودمان تربیت شدیم نه مردم، اعتراف می‌کنیم اما اعتقادمان بر این است که به تعبیر حضرت آقا نسل جوان و نوجوان ما امروز از دهه اول انقلاب بهتر هستند خلاف آنچه که دارد تصور می‌شود و تبلیغ می‌شود. خیلی جلوتر هستند. شاهد ما چیست؟ سونامی نوجوانانی که در اعتکاف بودند، سیل جوان و نوجوان و دانش آموز و دانشجو و مردمی که الان در راهیان نور هستند. من می‌خواهم به عزیزان بگویم دیشب تا حدود ساعت ۱۲ شب در یادمان شهدای هویزه مملو از جوان‌ها بود، خواهر و برادر، دانشجویان عزیز. هم تعقل هم تفکر هم تضرع هم مناجات هم نشاط و تو اربعین، تو مساجد، توی گروه‌های جهادی، الان حتی کمک به سیل زده‌ها و زلزله زده‌ها، در برخورد با کرونا، این‌ها همه جوان هستند. قریب به ۵۰ هزار گروه جهادی ولی من سرش را بگویم چون در علوم سیاسی حالا به قول خودمان خیر سرمان رشته دانشگاهیمان علوم سیاسی بوده است.
در علوم سیاسی می‌گویند جامعه سه تا گروه هستند، (این را حیفم می‌آید نگویم چون برای تحلیل دوستان خیلی به درد می‌خورد) یک اقلیت فاسد و مفسد هستند در هر جامعه‌ای، یک اقلیت صالح و مصلح هستند، یک جمعیتی تقریباً پیرو هستند. هر کدام سکان را به دست بگیرند تقریباً می‌توانند اکثریت را با خودشان همراه کنند. امروز جامعه ما هم مستثنای از این قاعده نیست. درصدهایش را نمی‌خواهم اینجا مشخص کنم، می‌خواهم به مردم عزیزمان بگویم تمام جوان‌هایی که دخیل در دفاع مقدس بودند کمتر از یک میلیون بودند که به آمار جمعیت می‌شود ۳ درصد اما چون تبلیغات آن دهه دست بچه‌های بسیجی و جبهه‌ای بود، اعزام می‌شد و شهید می‌آوردند، سرود می‌خواندند و تبلیغات دست این‌ها بود فکر می‌کردیم همه جامعه درگیر این‌ها هستند و همه جوان‌ها بسیجی هستند در حالی که نه، همه جوان‌ها آن روز اینجوری نبودند. آن روز هم جوان‌ها با طیف‌های مختلف بودند، با گرایش‌های مختلف بودند، خدای نکرده با آلودگی‌های مختلف بودند. آنجا یک میلیون حساب می‌کنیم امروز ۱۲ میلیون بسیجی داریم. توی پویش حریفت منم ۱۲ میلیون شرکت کردند، ۱۲ برابر آن روز در حالی که جمعیت ما ۱۲ برابر نشده پس اینکه حضرت آقا می‌گوید جوانان ما امروز بهتر از آن روز هستند با این استدلال است. حاج آقا ۱۲ میلیون همشون نیستند فیلم است، ۶ میلیون، باز هم ۶ برابر آن روز هستند، جمعیت ما ۶ برابر نشده ضمن اینکه فضای جهانی هم فضایی است که امروز می‌گوییم بچه‌هایی که محصول انقلاب هستند خوب دارند دیده می‌شوند اما چون تبلیغات با حضور فضای مجازی دست آن افرادی است که متاسفانه فساد را دارند تبلیغ می‌کنند، فحشا را بعضی‌ها دارند تبلیغ می‌کنند در فضای مجازی، بعضی‌ها چون این‌ها را می‌بینند فکر می‌کنند همه جامعه خراب است و الا باز تشییع جنازه حاج قاسم می‌شود حدود ۳۵ میلیون آدم می‌دوند دنبال جنازه این شهید، اعتکاف می‌شود، اربعین می‌شود، شب‌های ماه رمضان می‌شود، راهیان نور می‌شود واقعا مردم میدوند لذا خواهش می‌کنم مردم ما امیدشان را به نسل جوان از دست ندهند.
من اینجا این نکته را بگویم واقعاً باید خدا را شکر کنیم از این حضور مردم در انتخابات. شاید بگویید ۴۱ درصد بود، من بارها این جمله را می‌خواهم بگویم یاد مردم نرود این نباید از حافظه ما پاک شود، صد در صد پیروان پیامبر سه ماه نکشید شدند هفت نفر دنبال امیرالمومنین.
۴۵ سال است دشمن می‌خواهد پیروان انقلاب اسلامی را از انقلاب جدا کند، از جمهوری اسلامی جدا کند، زور زده یک درصدی را جدا کرده، یک درصدی هنوز مخالف هم نیستند ممتنع هستند بی تفاوت هستند آسیب دیده هستند از اشکالات ما گله‌مند هستند. انتخابات مردم آمدند گفتند ما گلهمندیم ولی انتخابات را تنها نمی‌گذاریم و واقعاً مردم خوبی داریم. با ۴۵ سال تبلیغات دشمن تخریب‌هاشون، تحریف‌هاشون، تضعیف‌هاشون مردم آمدند پای میدان. از همه مردم باید تشکر کنیم، خاضعانه ادب کنیم به این مردم. از تمام دست‌اندرکاران مخصوصاً نیروی انتظامی که خیلی زحمت کشیدند. من با بعضی‌ها صحبت می‌کردم می‌گفتند ما از دو سه روز قبل تا دو سه روز بعد برای تامین امنیت توی قرنطینه بودیم، نمی‌توانستیم تکان بخوریم. واقعا تلاش کردند بچه‌های وزارت کشور، شورای نگهبان، همه جوان‌ها. من نوجوان‌هایی را دیدم با اینکه در سن رای نبودند ولی هر کدامشان دست چند نفر را گرفته بودند و آورده بودند. من یک پیرمردی دیدم، یک بچه آورده بودش فقط دم صندوق می‌گفت حالا که من را آورده‌ای به کی رای بدهم.
واقعا تشکر می‌کنیم از این مردم. خدا انشاالله مسئولین را قدرشناس این مردم قرار بدهند. همین جا می‌خواهم یک پیام بدهم به منتخبین. منتخبین با هر انگیزه‌ای که آمده‌اید، می‌ترسم بگویم ولی می‌گویم اگر خدای نکرده مسیر خوب نپیمودید و آمدید، با هر انگیزه‌ای آمدید به خدا اگر قدرشناس این مردم نباشید در محضر خدا و اهل بیت و شهدا مسئول هستید. تو رو خدا وقتی روی صندلی مجلس نشستید این مردم یادتان نرود، گرفتاری‌های این مردم، مشکلات این مردم. امام فرمود با قانون بیایید مشکلات مردم را حل کنید، برای مردم مشکل درست نکنید. مجلس پایگاه قانونگذاری و ریل‌گذاری است برای قوه مجریه، برای همه نهادهای اجرایی تا مشکل مردم حل شود. مملکت ما پر از ذخایر پر از معادن پر از نعمت‌های الهی است. حضرت آقا هم فرمودند: این زندگی شایسته این مردم نیست و مردم با گله‌مندی آمده‌اند پای انقلاب وایسادند و به اعتقاد من مردم اول به نظام اسلامی رای دادند، به ایران قوی رای دادند، به ایران مقتدر و با امنیت رای دادند بعد به افراد رای دادند. ممنونشون هستیم. خدا ما را قدرشناس این مردم بداند و انشاالله خداوند توفیق دهد این نظام و این امت و این رهبری به ظهور متصل شود انشاالله.
شریعتی: خیلی خوب. این فاجعه و حادثه و بحران سیل سیستان و بلوچستان خاصه در جنوب سیستان و بلوچستان خیلی حال ما را به هم ریخت. هر کسی هر کمکی که می‌تواند بکند امروز هم حضرت آقا اشاره کردند هم گروه‌های جهادی هم دولت هم استمرار ببخشند این خدمت رسانی‌شان را، ما هم اگر کمکی از دستمان بر بیاید این بشارت را بدهم که اهالی خوب سمت خدا ۲۵۰۰ بسته گوشت از این گوشت‌های قربانی امروز اعزام کردند به مناطق آسیب دیده از سیل و اتفاق مبارکی است که انشاالله امیدوارم به زودی زود با دعای خیر مردم عزیزمان انشاالله مشکلات و کمبودها و کاستی‌های مردم سیل زده هم مرتفع شود. انشاالله.
حجت الاسلام ماندگاری: ما یادمان نرفته عید سال ۹۸ که حاج قاسم هم حضور داشت آن سیل عظیم، مردم زودتر از نهادهای دولتی و حتی مسئول رسیدند و امروز هم ما اعتقادمان بر این است سیستان و بلوچستان پاره تن جمهوری اسلامی است، همه استان‌های مرزی شیعه و سنی فرقی ندارد پاره تن جمهوری اسلامی هستند و این مردم قدرشناس این امنیت و این مملکت هستند. انشاالله همانطور که فرمودید بسیجی‌ها همه مساجد اگر صلاح بدانید اعلام شود. شماره حساب‌های کمیته امداد، بهزیستی، هلال احمر که برای کمک است اعلام کنید من قول بهتان می‌دهم حتی نوجوان‌هایی که بیشتر مخاطب ما هستند هزار تومنی و ۱۰ هزار تومانی و ۵۰ هزار تومانی بریزند و همه مشارکت کنند. اتفاقاً یکی از نکاتی که در قرارداد امروز می‌خواهم عرض کنم همین است حالا آنجا بیشتر توضیح میدهم.
شریعتی: بله بفرمایید می‌شنویم وارد بحث بشویم.
حجت الاسلام ماندگاری: بسم الله الرحمن الرحیم. جای شما و همه دوستان خالی دیروز که در مناطق راهیان نور بودم به دانشجویان عزیز می‌گفتم که فکر نکنید فقط شما دارید سختی تحمل می‌کنید. این بچه‌ها در شرایط سختی بودند. در یادمان علقمه شهدای کربلای ۴ گفتم یکی از سخت‌ترین عملیات‌ها بود، زجرآورترین بود. پای جنازه بچه‌های ما رقص و پاکوبی کردند. خیلی دردآور بود ولی بچه‌های ما کم نیاوردند، شهدا کم نیاوردند، جانبازها کم نیاوردند، خانواده‌هایشان کم نیاوردند. چرا؟ چون یک قرارداد مدیریت مشکلات و مدیریت بحران را از قرآن و از امام حسین یاد گرفته بودند.
یکی از قراردادهای الهی که قرآن فرموده قرارداد مدیریت بحران‌ها و مشکلات است. توی هویزه گفتم بچه‌ها روز ۱۶ دی ماه ۱۳۵۹ شهید سیدحسین علم الهدی فرمانده گروهان بود، ۴۳ سال پیش. دو تا گردان بیشتر آنجا نبودند می‌شود شش تا گروهان، هر گروهان هم ۶۰، ۷۰ نفر هستند. ۵ تا گروهان در آن خط مقدم نبودند فقط سید حسین بود. به بچه‌ها شب آخر گفت  بچه‌ها شب عاشورا است مثل امام حسین، فردا هر کس اینجا باشد شهید می‌شود چون محاصره بودند، بچه‌ها هر کس می‌خواهد برود امشب می‌تواند از تاریکی استفاده کند برود. چقدر قشنگ مثل اربابش امام حسین حرف زد. خطبه امام حسین را برای بچه‌ها خواند بچه‌ها گفتند یک نفر تو را تنها نمی‌گذاریم. گفت بچه‌ها می‌توانید برید نهایتاً دشمن هویزه و سوسنگرد را می‌گیرد ما هم شهید بشویم می‌گیرد. بچه‌ها وایسادند. دو روز مقاومت کردند و بعد همشان شهید شدند، تک و تنها. آن پنج گردان دیگه مجبور به عقب نشینی شدند چون چاره دیگه‌ای نداشتند. بچه‌ها از عقب می‌دیدند آنهایی که نقل قصه می‌کنند می‌گویند دیدیم تانک‌ها آمدند با شنی از روی بدن بچه‌ها رد شدند. یک سال و هفت ماه تقریبا طول کشید که جنازه این‌ها چون آزاد شد بعد منطقه هویزه و سوسنگرد بعد رفتند، جنازه‌های این‌ها شناسایی نمی‌شد چون همشان زیر شنی تانک‌ها تقریباً پودر شده بودند. من آنجا به بچه‌ها گفتم ببینید این‌ها سختی مجاهدت، سختی محاصره تشنگی و گرسنگی و جنگیدن حتی مثل اربابشان که زیر سم اسبان بدنشان لگد مال شد این‌ها زیر شنی تانک‌ها لگد مال شدند. مادر سید حسین در این یک سال و هفت ماهی که جنازه بچه‌هایشان هنوز جلو بود، مادرهای شهدا را برداشت برد جماران دیدن امام. عجب موجوداتی بودند این‌ها. چرا در برابر مشکلات کم نیاوردند؟ قرارداد مدیریت بحران.
سه تا پیش فرض دارد: خواهش می‌کنم همیشه گفتم یادداشت کنید این‌ها پیام‌های قرآن است برای من نیست.
1- مشکلات طبیعی است. امام حسین وقتی رسیدند به سرزمین کربلا یک تعبیری دارند که حالا به عنوان قاعده اول می‌گویم حتی من آنجا به بچه‌ها گفتم تو راهیان گفتم بچه‌ها اینجا من خاطره برای شما نمی‌گویم خاطره می‌گویم با قاعده چون خاطره معمولاً از ذهن می‌رود ولی قاعده اگر بماند امروز جنگ اقتصادی است، سخت است واقعاً. واقعاً سخت است برای پدری که نمی‌تواند خواسته‌های بچه‌هایش را برآورده کند. من از پدران بزرگوار عذرخواهی می‌کنم ولی می‌خواهم بگویم پدر بزرگوار این هم سخت است آن پدری هم که بدن بچه‌اش را قطعه قطعه می‌آورند آن هم سخت است، آن پدر که بچه اش را معلول با جفت پا قطع، با جفت دست قطع می‌آورند آن هم سخت است. امروز جنگ اقتصادی است، جنگ فرهنگی است، جنگ ترکیبی است، جنگ رسانه‌ای است، جنگ سیاسی است ولی قاعده فرق نمی‌کند. پس اولین پیش فرض این است که مشکلات طبیعی است. اصلا از مشکلات فرار نکنیم.
الان زوج جوانی می‌آیند می‌گویند ما مشکلات داریم. یک دختر خانومی آمد گفت می‌خواهم از این آقا طلاق بگیرم گفتم به خاطر چی؟ گفت مشکلات داریم حاج آقا. گفتم حالا فکر می‌کنی با فرض دیگری ازدواج کنی مشکل ندارد؟ گفت باهاش کنار میایم. گفتم اگر اهل کنار آمدن بودی خب با همین کنار میومدی. آسمان همه جا ابری است فقط ابرهایش با هم فرق دارد. هنوز ما نمی‌دانیم، جلسه قبل گفتم خود دارایی‌ها خودش مشکل است ضمن اینکه نعمت است مسئولیت هم است، نداری‌ها هم یک مشکل است، گرفتاری‌ها هم یک مشکل است. ما فقط گرفتاری‌ها را مشکل می‌بینیم. نخیر دارایی‌ها مشکلش بیشتر است. از کجا می‌گوییم دارایی‌ها مشکلش بیشتر است؟ چون هر که بامش بیش برفش بیشتر. روز قیامت معطلی‌اش بیشتر است پس مشکل است. پس مشکلات طبیعی است و گفتم جوان‌ها رزمنده‌ها از مشکلات فرار نکردند چون اگر فرار کنی به قول معروف از چاله در میایی می‌افتی در چاه. باید وایسید مشکلات طبیعی است.
2- قابل حل است، دین برایش راه حل دارد. چون وقتی می‌گوید (ولا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین) و (کل شی احصیناه فی امام مبین) حضرت رسول، امیر مومنین و اهل بیت فرمودند هر مسئله‌ای در زندگی شما پیش آمده یا پیش خواهد آمد ما راه حل‌هایش را برایتان گفتیم حتی برای عصر غیبت به ما فرمودند ( و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا ) برید مسائلتان را بپرسید پس مشکلات طبیعی است، پیش فرض اول. راه حل دینی دارد، پیش فرض دوم.
3- هزینه بر و زمانبر است. یک نفر گفت حاج آقا چرا خدا مشکل من را حل نمی‌کند. گفتم نگاه کن رفتی وایسادی جوشکاری را تماشا کردی یک پلیسه آهن پریده در چشمت، به خدا بگو نمی‌شود بدون درد خودش بیفتد بیرون. خب به تو می‌خندند. خب یک مشکل برای خودت ایجاد کردی چون خیلی از مشکلات (به ما کسبت ایدیکم) . باید بروی آمپول بی‌حسی بزنند، با پنس جراح در بیاورد پلیسهها را درد هم دارد، دو، سه روز هم باید قطره بریزی در چشمت. هزینه دارد، زمان دارد. خدا انشاءالله همه مریض‌ها را شفا بدهد وقتی غده سرطان ۵ سال آرام آرام خاموش آمده در بدن تو جا گرفته برای رفتن بیرونش که یک ساعته نمی‌توانند آن را در بیاورند، یک دوره درمان دارد.
پس سه پیش فرض: 1- مشکلات، بحران‌ها طبیعی است، شکلش فرق می‌کند، همگانی است، طبیعی است، جدی است در عالم. آیهاش را هم می‌خوانم الان.2- راه حل دینی دارد. ۳- هزینه می‌خواهد زمان می‌خواهد باید صبر و حوصله هم داشته باشی.
خنده‌دارش این است که افتاده بود در چاه آمد بالا سر چاه گفت حالا که افتادی در چاه صبر می‌کنی طناب بیاورم گفت صبر نکنم چیکار کنم، باید صبر کنم. باید صبر کنیم. گفت صبر و ظفر هر دو دوستان قدیماند که بعد صبر نوبت ظفر آید.
حالا ببینیم قرارداد چیه. امام حسین علیه السلام و الصلاه قرآن ناطق است. وقتی وارد این سرزمین شدند اسم این سرزمین نینوا، اسم دیگری هم دارد قازریه، اسم دیگری هم دارد در زمانی عده‌ای می‌گفتند کربلا. تا به امام حسین گفتند کربلا اصل اول قاعده اول اعوذ بالله من الکرب و البلاء. در مشکلات ما پناهگاه می‌خواهیم. آژیر که می‌زدند اول جنگ، واقعا دولت و مردم همه کمک کرده بودند پناهگاه ساخته بودند ما که از آژیر از بمب که نمی‌توانیم فرار کنیم باید برویم در پناهگاه. اولین کاری که قرآن می‌گوید در مشکلات انجام دهید برای اینکه ترس برتان ندارد برای اینکه خودتان را نبازید برای اینکه مدیریت کنید چون می‌دانید بالاترین اتفاق‌های بدی که افتاده میگویند آقا عصبانی بودم کنترل از دستم در رفت. یعنی چی، آقا بحران بود نفهمیدم باید چیکار کنم، ترمز برید نفهمیدم. در تصادف در همه بحران‌ها مشکل وقتی اتفاق می‌افتد که آدم کنترل از دستش در برود. خدا می‌گوید اول برو در پناهگاه. 1- لذا گام اول قرارداد مدیریت مشکلات استعاذه است. خدا بر درجات شهید محراب آیت الله دستغیب شیرازی بیفزاید، یک کتاب ساده برای ۶۰ سال پیش است به نام استعاذه. حتماً دوستان پیگیری کنند اگر عزیزان هم می‌توانند معرفی کنند در سایت. استعاذه با بیان خیلی ساده، آقا برویم در پناهگاه خدا یک آرامش بگیریم چون (الا به ذکر الله تطمئن القلوب).
خدا دو تا سوره را برای استعاذه به ما یاد داده یکی قل اعوذ برب الناس، یکی قل اعوذ برب الفلق. الان خیلی از پدر و مادرها می‌گویند ناآرام هستیم می‌گویم خب این دو تا سوره را بخوانید حتی چهار قول بخوانید، آیت الکرسی بخواند.
تو بحران کرونا یادتان است حضرت آقا فرمودند آیت الکرسی بخوانید، همه ی دعاها را بخوانید که آرام بشوید. این‌ها پناهگاه است ( کلمه لا اله الله حصنی، فمن دخل حصنی امن من عذابی) ( ولایت علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی) اصلاً وقتی در بحران می‌رویم تو حرم امام حسین آرام می‌شویم. تو حرم امام حسین می‌رویم انگار آراممان می‌کند حضرت. انشاءالله زیارتشان با معرفت نصیب همه شود. کهف حصین هستند. در همین صلوات ماه شعبان می‌خوانیم ( الکهف الحصین و غیاث المضطر المستکین و ملجا الهاربین و عصمه المعتصمین) چقدر قشنگ است. این‌ها حس هستند.
پس اولین گام برای اینکه کنترل از دستت در نرود برای اینکه هرچی دستت آمد پرتاب نکنی برای اینکه دهانت را باز نکنی راجع به هر کسی حرف بزنی. به طرف گفتم چرا عصبانی می‌شوی حرف‌های بد می‌زنی، گفت عصبانی شدم گفتم خب برو تو حس الهی یک اعوذ بالله بگو. همین (اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) فقط برای نماز قرآن نیست دائم بگویید (اعوذ بالله من همزات الشیاطین) (اعوذ بالله من کل شر) که جلسه قبل چهار ذکر را اشاره کردیم   (الحمدلله علی کل نعمه و استغفرالله من کل ذنب و اعوذ بالله من کل شر و اسئل الله من کل خیر) استعاذه کنیم، این گام اول. پس در هر مشکلی بچه‌مون مریض شد حتی شما ببینید امام حسین فرمود (اعوذ بالله من الکرب و البلاء) آن طبیعی بودن را می‌خواهم اینجا بگویم. کرب اشاره به آیه (ولقد خلقنا الانسان فی کبد) یک نفر با این آیه به من گفت حاج آقا خدا خوشش می‌آید ما سختی بکشیم؟ گفتم: آره. گفت: برای چی؟ گفتم چون خدا مربی است (الحمدلله رب العالمین) همان جا بهش گفتم مربی آسان بگیرد بهتر تربیت می‌کند یا سخت بگیرد؟ گفت: سخت بگیرد. گفتم: خدا هم سخت گرفته خب. می‌خواهد ما را تربیت کند.
( و اذ ابتلی ابراهیم و ربه بکلمات) ( البلا و للولا) هر که در این دهر مقرب‌تر است جام بلا بیشترش می‌دهند. پس امام حسین می‌گوید پناه می‌برم از سختی نمی‌گوید فرار می‌کنم از سختی. طبیعی است. (و اعوذ بالله من الکرب و بلاء) بلا هم اشاره به آیات بلا است. چقدر آیه داریم در قرآن. یکی این است (خلق الموت و الحیات لیبلوکم ایکم احسن و عملا ولنبلونکم به شی من الخوف والجوع) که بارها خواندیم.
خداوند می‌فرماید فکر می‌کنید شماها را خلق کردم امتحانتان نمی‌کنم؟ در سوره نوح.
پس اول برویم استعاذه. این راه مدیریت بحران. خانم عصبانی شدی، مشکلی شد بچها‌ت خدای نکرده افتاد نعوذ بالله، خبر تصادفی را دادند، خبر مرگ را دادند در همان آیه ولنبلونکم می‌گوید زود بگو (فبشر صابرین، الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله و انا الیه راجعون. اولائک علیهم صلوات من ربهم و رحمه اولائک هم المهتدون) بارها این آیه را تلاوت کرده.
پس اولین گام مدیریت مشکلات خدا کمک می‌کند. خدا می‌گوید تو فرار نکن من سعه وجودی (یعنی رحمت) به تو میدهم، من تقدیرنامه برایت می‌فرستم، من هدایتت می‌کنم تو مشکل، دستت را می‌گیرم و بیرون می‌آورمت.
پس 1- استعاذه ۲- استعانه. خدایا راه حل به من بده (ایاک نعبد و ایاک نستعین) اصلاً می‌دانید بسم الله الرحمن الرحیم یعنی از تو کمک می‌طلبم. به قول ما طلبه‌ها می‌گوییم بابای استعانت است. به استعانت خدایی که رحمان و رحیم است. از خدا کمک بگیر.
از خدا کمک بگیرم خدا کمک داده، آدرس میده می‌گوید در مشکلات سه تا کار اساسی را همه باید انجام بدهند:
1- نترسند از مشکل چون شیطان می‌خواهد من و شما را بهتر رساند. وقتی من و شما را ترساند اول به خدا بدبین می‌شویم. می‌گوییم چرا خدایا اینجوری کردی با ما، چرا با ما اینجوری می‌کنی ( فاما الانسان اذا ما ابتلاه ربه فاکرمه  ونعمه) اینجا میگوید ابتلا (فیقول ربی اکرمن) مرا گرامی داشته با اینکه ابتلایی نمی‌فهمه، نمی‌فهمد روز قیامت ذره ذره‌اش را سوال می‌کنند ( اذا ما ابتلاه فقدر علیه رزقه فیقول ربی اهانن) آنجا می‌گوید خدایا چرا به من اهانت می‌کنی؟ ترسید از مشکل، یقه خدا را گرفته است. خدایا چرا بچه من مریض شد، خدایا چرا بچه مادر من مرد هرچی دعا کردم، خدایا چرا من، خدایا چرا هرچی سنگه مال پای لنگه. این‌ها تعبیرهای زشتی است در جامعه ما. دیدن مریض می‌رویم می‌گوییم خدا بد نده، مگه خدا بد می‌دهد؟
گلیم کسی را که بافتند سیاه با آب کوثر و زمزم سفید نتوان کرد.
این‌ها کسانی هستند که با راهنمایی خدا با مشکلات برخورد نکردند. خدا می‌گوید بیا من راهنمایی به تو میدهم. راهنمایی اول: نترس. آیه ۱۷۴ سوره آل عمران ( انما ذلکم الشیطان یخوف اولیاءه فلاتخافوهم و خافون ان کنتم مومنین) اصلاً نترس، چقدر قشنگه.
به بچه‌های راهیان نور می‌گفتم این بچه‌ها تعدادشان کم بود مقابل دشمن نترسیدند مثل سپاه امام حسین. آنها تجهیزاتشان از ما بیشتر بود نترسیدند چون خدا گفته بود از من بترسید، من که تعداد شما را تکمیل می‌کنم ( کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره) من که قدرت بیشتر از دشمن دارم ( یدالله فوق ایدیهم) (ان الله علی کل شی قدیر) من که در مشکلات شما را رشد می‌دهم، پاداش می‌دهم (ان مع العسر یسرا) پس از چی می‌ترسید شما، نترسید. تو دستورات تربیتی هم است که از هرچه ترسیدید خودتان را در آن بیندازید، روایت هم داریم. گفتم این بچه‌های غواص نترسیدند در کربلای ۴ و ۵ ، توی والفجر. شهید سید حسین علم الهدی نترسید. این دستور اول قرآن است. استعانه آی خدا کمکم کن خدا می‌گوید راه حل جلویت می‌گذارم نترس چون بترسی خودت را باختی.
عملیات والفجر ۱ بود محض ریا بگوییم من هم بودم. می‌دانید والفجر1 شاید در یک نقطه معروفی بود که یک میلیون گلوله زدند، در یک منطقه اصلاً رمز عملیات این بود بچه‌ها می‌گفتند که نگذارید دشمن شما را بخواباند روی زمین چون زمین گیر شدید نمی‌گذارد بلند شوید، انقدر می‌زند. فرمانده گردانی داشتیم خدا بر درجاتش بیفزاید، شهید حسین عسگرزاده. خیلی نازنین بود. بغل دست من بود گفت فلانی بچه‌ها چسبیدند به زمینه، بیا من و تو با هم بلند شویم بگوییم الله اکبر الله اکبر دشمن دارد می‌رود اینجا اشکال ندارد بلوف بزنیم حتی بگوییم دشمن دارد فرار می‌کند تا بچه‌ها بلند بشوند. دو، سه نفری بلند شدیم فریاد زدیم الله اکبر الله اکبر بچه‌ها دشمن دارد فرار می‌کند. بچه‌ها بلند شدند همان شد پیشروی ما.
تا موقعی که ترسیده بودند نمی‌توانستند مشکل را حل کنند وقتی بلند شدند حل شد.
همه محو آن دست به کمر حاج قاسم دیدید روی خاکریز راه می‌رود الله اکبر به این آدم.
خودم ازش پرسیدم حاجی رمزت چی بود؟ گفت: والله در تمام عمرم از غیر خدا نترسیدم، از مشکلات نترسیدم. بچه‌های مدافع حرم می‌گفتند در ماه رمضانی بود خواستیم یک منطقه سوریه عملیات کنیم هرچی رفتیم شناسایی دیدیم خیلی راه‌ها مشکل و بند است تقریباً، نمی‌شود. ظهر ماه رمضان در مقر جلسه گذاشتیم به حاج قاسم بگوییم عملیات را عقب بنداز نمی‌شود خیلی سخت است. نماز خوانده شد دیدیم حاج قاسم غیبش زد. از نگهبان دم قرارگاه پرسیدیم حاجی کجا رفت؟ گفت: سوار موتور شد گفت الان برمی‌گردم. یکی دو ساعت طول کشید آمد گفت چی شد؟ گفتیم: ما می‌خواهیم جلسه بگیریم عملیات را عقب بیندازیم. برای چی؟ شناسایی مشکل بوده. نتوانستید شب بروید؟ نه. من الان با موتور رفتم تا پشت خط دشمن دور زدم آمدم. گفت همه کپ کردیم چی بگوییم. از مشکلات نترسید.
حاج قاسم یک انسان معمولی بود به خدا، استثنایی نبود. وقتی از مشکلات نترسید توانست داعش را بزند زمین و با آن اقتدار بگوید حریفت منم، حریفت منی هستم که وصله به خدا هستم. خدا می‌گوید نترسید من کمکتان می‌کنم ( الا ان اولیاء الله لاخوف علیهم و لا هم یحزنون) . از ازدواج نترسید. ازدواج امروز مشکل است می‌دانم، اشتغال امروز مشکل است درآوردن نان حلال برای زن و بچه مشکل است، از پس و قرض وقوله درآمدن مشکل است، خرج تحصیلات بچه‌ها را دادن مشکل است اما نترسید خدا که بازنشسته نشده است خدا که از کار افتاده نشده است.
1- خدا می‌گوید من کمکتان می‌کنم به شرطی که نترسید. ۲- با هم باشید (تعاونوا علی البر و التقوی) الان شما اشاره قشنگی کردید به سیل سیستان و بلوچستان خب سیل سیستان و بلوچستان که یک استان است، سال ۹۸ که ۲۴ استان درگیر سیل بود، جمعش کردند بچه‌ها چرا؟ چون همه آمدند با هم شدند. جنگ که همه مملکت درگیر بود جمعش کردند چرا؟ چون همه با هم شدند. انقلاب که تمام مملکت درگیر بود جمع شدیم حلش کردیم. به خدا سیل سیستان و بلوچستان هم اگر همه دلسوزان انسانیت اصلاً مسلمان بودن و شیعه بودن و انقلابی بودن، انسانیت را ۲ میلیارد مسلمان هستیم اگر دست به دست هم بدهیم مشکل غزه و یمن حل می‌شود به خدا، مشکل فلسطین حل می‌شود فقط باید با هم باشیم. خدا می‌گوید شما سهمتان را انجام بدهید من هم سهمم را انجام می‌دهم. نترسیم. سیل آمده خانه ما را خراب کرده قبول، جنگ است خانه ما را خراب کرده، فشار اقتصادی است خب نترسیم دست به دست هم بدهیم. همین یک میز را من نمی‌توانم تنهایی بلند کنم ولی چهار نفر بشویم می‌شود پر کاه و جالبی این آیه بارها گفتم ادامش است (تعاونوا علی البر و التقوی ولا تعاونوا علی الاثم و العدوان).
حالا یک عده پول زیادی دارند، نیروی زیادی دارند، امکانات زیادی دارند اگر این امکانات زیادی برای حل مشکل سیل زده‌ها استفاده نشود برای خدایی نکرده گناه و معصیت خرج می‌شود شیطان که بیکار نمی‌ماند. از خدا بخواهیم پولمان لیاقت داشته باشیم برای حل مشکل انسان‌ها خرج بشود.
پس سه مطلب:
1- استعاذه 2- استعانه. خود استعانه سه شاخه دارد:
خدا می‌گوید من کمکتان می‌کنم راه حلش این است:
1- نترسید از مشکلات 2- با هم باشید 3- زیر چتر ولی باشید.
آیه ۵۶ سوره مائده ( و من یتول الله و رسوله و الذین آمنوا فان حزب الله هم الغالبون) چون او از همه بهتر ثقل مشکل را متوجه می‌شود.
انصافاً حضرت آقا تقریبا ۲۰ سال راجع به مشکلات اقتصاد مقاومتی نفرمودند خب اون که هنوز کسی متوجه نمی‌شد انقدر فشار اقتصادی است. این ولی است که امام باقر سلام الله علیه فرمودند خدا در هر زمان به ولی نوری می‌دهد که به احدی نداده چون ( النبی اولی بالمومنین من انفسهم) این آیه مصداق اکملش پیامبر است ولی شأن، شأن ولایت است. انقدر قشنگ آقا دارد نقطه ثقل مشکلات را، آقا چند سال است بحث مدیریت جهادی را فرمودند؟ اگر مجریه و مقننه و قضاییه و شهرداری‌ها و انتظامی‌ها و نظامی تمام مدیران مملکت ما جهادی کار می‌کردند باز هم امروز بار زندگی مردم روی زمین بود؟
آقا ۲۰ سال است دارند اقتصاد مقاومتی می‌گویند. اقتصاد مقاومتی یعنی چی؟
من یک بار محضر خودشان بودم عرض کردم آقا الان شما راجع به اقتصاد مقاومتی فرمودید من سه تا نکته از قرآن درآوردم. فرمودند بگویید. گفتم: تولید مجاهدانه، جهاد در تولید، اصلاح الگوی مصرف، جهاد در انفاق و دستگیری. فرمودند قشنگ درآوردی ممنون.
اگر ۲۰ سال همه آنهایی که می‌توانستند در هر عرصه‌ای تولید علم، تولید فرزند، تولید کشاورزی، صنعتی، تولید دامداری و باغداری این مملکت ما ۴ فصل است با این همه ثروت همه تولید اشتغال و تولید خدمت ثروت می‌کردیم و1- همه درست مصرف می‌کردیم، اسراف نمی‌کردیم، 2- همه هوای دور و بری‌هایمان را داشتیم امروز باز هم این همه گرفتار داشتیم؟ به خدا نه. پس ببینید خدا آدرس قشنگ داده برای مدیریت مشکلات.
زمان جنگ مردم بیشتر باور داشتند مدیریت حضرت امام را لذا دعواهای سیاسی کم بود. همه احزاب و سلیقه‌ها می‌دانستند ما مشکل جنگ داریم در جنگ هم شوخی بردار نیست. همه مدیریت امام را روی چشم‌هایشان گذاشته بودند با اینکه اختلاف نظر داشتند با امام هم اختلاف نظر داشتند ولی عذرخواهی می‌کنم این طور می‌گویم قربون مظلومیت آقا بشوم الان جنگ است اما همه باور ندارند جنگ است. جنگ هم فرمانده می‌خواهد. اگر دیروز فقط جنگ نظامی بود امروز هم جنگ اقتصادی است هم جنگ رسانه‌ای هم جنگ فرهنگی هم جنگ ترکیبی هم جنگ سیاسی است، یک فرمانده می‌خواهد.
1- نترسیم 2- با هم باشیم 3- زیر چتر ولایت باشیم می‌شود این آیه (واعتصمو به حبل الله جمیعا ولا تفرقوا) به خدا مشکل سیل سیستان و بلوچستان که عددی نیست.
آقا بارها فرمودند و امروز چون روز درختکاری هم است و شما هم نکاتی دارید آقا فرمودند این آلودگی هوا اکوسیستم را به هم می‌ریزد، محیط زیستمان را دارد به هم میزند خب درختکاری کنیم. خود ایشان تنها کسی است که به همه حرف‌هایش الحمدلله عمل می‌کند. همین امروز سه تا نهال کاشتند. خانههایمان آپارتمانی است خب ۴ تا گلدون ببرید دور تا دور خانه‌تان را گلدان بگذارید. یک خانه‌ای رفتم آنقدر قشنگ خب آب وضو به چاه فاضلاب می‌رود یک لوله‌ای درست کرده بود آب وضو می‌آمد پای گلدان‌ها. توی تراس توی آشپزخانه حتی توی اتاق خوابتان دو تا گلدان بگذارید. دم در آپارتمان‌هایتان گلدان بگذارید هم فضا را مقطر می‌کنید.
پس:
1- استعاذه 2- استعانت با سه نکته. خدا می‌گوید نترسید، با هم باشید، زیر چتر ولی باشید.
3- تفویض: واگذار کنید نتیجه را به خدا. ما قرار نیست برای خدا تعیین تکلیف کنیم. جمله امام (افض امری الی الله انا الله بصیر بالعباد) امام حسین پناه به خدا برد، از خدا کمک گرفت همین راه‌ها را انجام داد ۷۲ نفر هم بودند آخر هم گفت راضی هستم به رضای تو، نگفت خدایا من اگر دعا می‌کنم حتماً مریضم خوب بشود.
یک مثال خیلی ساده من می‌زنم. خانم گفت من دعا کردم مادرم خوب نشد دیگه نماز نمی‌خوانم چادرم را کنار می‌گذارم زیارت امام رضا هم نمیروم، با همهشون قهر هستم. خدا با من مشکل دارد. گفتم خب خدا با تو مشکل دارد با حضرت زینب هم مشکل دارد؟ گفت نه. گفتم حضرت زینب برای مادرش امن یجیب خواند مادرش خوب نشد چون نگفت خدایا همین که من می‌گویم گفت هرچی تو صلاح می‌دانی، من وظیفهام را انجام میدهم. ما مامور به انجام وظیفه هستیم نه کسب نتیجه. حضرت زینب برای باباش هم امن یجیب خواند باباش خوب نشد ولی رابطه‌اش با خدا به هم نخورد. برای داداشش امام حسن هم امن یجیب خواند اما خوب نشد. تو کربلا هم هر چقدر امن یجیب خواند نه حسینش برگشت نه عباسش نه اکبرش نه قاسمش نه فرزندانش ولی رابطه‌اش با خدا بد نشد تازه گفت ما رایت و الا جمیلا چون باور داشت (رب انی انزلت الی من خیر فقیر) آن چیزی که تو برای من خیر می‌دانی بهتر است و گام چهارم عرضم تمام. گفتم بچه‌های کربلای ۴ نگفتند خدایا ما داریم می‌رویم حتما پیروز بشویم مصلحت است پیروز شویم مصلحت هم نیست هرچه تو صلاح می‌دانی، کربلای ۴ و ۵ و همه این‌ها.
گام آخر تازه استغفار است (لا اله الا انت سبحانى انی کنت من الظالمین فستجبنا له و نجیناه من الغم و کذالک ننجی المومنین) .
خدا به حضرت یونس فرمود اگر عذرخواهی نمی‌کرد استغفار نمی‌کرد از این بحران بیرونش نمی‌آوردم، تا روز قیامت در شکم نهنگ نگهش می‌داشتم یعنی همه تکالیفت را هم که انجام دادی آخرش بگو خدایا معلوم نیست من درست انجام داده باشم.
چهار کلمه را یادمان نرود، استعاذه/ استعانه/ تفویض (یعنی واگذاری به خدا)/ استغفار
این مدیریت مشکلات است. انجام بدهیم انشاالله خدا به آبروی خوبان درگاهش، به آبروی امام حسین به آبروی شهدا مشکلات همه خانواده‌ها را حل کند و گره‌ها را باز کند مخصوصاً گره فرج انشاالله.
شریعتی: خیلی خوب. به مناسبت روز درختکاری که حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری اشاره کردند نخلستان حضرت خدیجه انشاالله در حال آباد شدن است. گفتم دوستان یک گزارش را تهیه کنند انشاالله هفته آینده به سمع و نظر شما خواهد رسید از کاشت نخل در این نخلستان که به نام تک تک اهالی خوب سمت خدا است. حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری دعا می‌کنند و انشاالله مشرف می‌شویم محضر قرآن کریم.
حجت الاسلام ماندگاری: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. (اللهم ان لم تکن فیما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه) همه مشکلاتمان از ایمان ضعیفمان به خدای تبارک و تعالی است. خدایا به آبروی ماه شعبان ایمان ما را به خودت ( اللهم انی اسالک الامن و الایمان بک، والتصدیق بنبیک، والعافیه من جمیع البلاء، و الشکر علی العافیه و الغنی عن شرار الناس) خدایا ایمان به خودت را در آستانه ماه رمضان، عافیت از همه بلاهای ارزی و سمایی برای همه مومنین و مومنات، برای امام زمان، فرجشان، طول عمر رهبرمان، نصرت اسلام و مسلمین، قضاء حوائج همه مومنین و مومنات مقدر بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خیلی ازتون ممنونم. در پناه خدای بزرگ و مهربان باشید. آیات را بشنویم تا فردا و تا سلامی دوباره.