هر چند این ذکر برای دهة آخر وارد شده است، ولی ما از همین امروز بگوییم اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْه، دعای سلامت امام زمان را با همه مخاطبان عزیز با همدیگر زمزمه می کنیم: اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً وَمنُن علینا بهذا و حی لنا بِرَعفَتَهُ و رَحمَتَهُ وَ دُعاهُ و خیرَ، هدیه می کنیم به ساحت مقدس آقا جانمان، امام زمان، به جهت این که از استخفار و دعایشان بهره مند شویم صلوات بر محمدُ و آل محمد، اللهُّمَ صلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجَلِ فرجهُم.
شریعتی: هنوز در حال و هوای عید بزرگ نیمه شعبان داریم نفس می کشیم و انشاءالله در روزگار آمدن حضرت باشیم و انشاءالله تجربه کنیم تمام آن حال خوشی که همه ما سال ها است چشم به راه آن هستیم. قرارداد های قرآن کریم را با حجت الاسلام ماندگاری در سه شنبه هایی که در خدمتشان هستیم داریم مرور می کنیم به قرارداد شکر رسیدیم، و انشاءالله فرمایشات شما را امروز خواهیم شنید.
حجت الاسلام ماندگاری: بسم الله الرحمن الرحیم، خدا را شکر می کنیم که توفیق پیدا کردیم بخشی از قرارداد های قرآنی که سر تا سر قرارداد است و ناظرش خدا است، و قرارداد خدا است و حساب و کتاب آن هم در دنیا است و هم در آخرت است و حسابرس آن هم خدا است، هم ساهد است و هم حاکم است شاهدُ هُوَ حاکِم، الحمد الله قرارداد های قابل توجهی را اشاره کردیم، از بینندگان عزیز و مخاطبان تقاضا می کنم که دعا کنند هم خود ما و هم عزیزان توفیق عمل پیدا کنیم بار ها گفتم و باز هم می گویم، قرارداد هایی که داریم می گوییم به مَثَل دارو هایی است که مطمئنِ، مطمئن است، صدقَ اللهُ العلیُ العظیم، و صَدَقَ رسولهٌ نبیٌ و اَمینُ الکریم، و شاید یکی کسی که دارد یک دارویی را می فروشند خودش مریض باشد، لذا من تقاضای عاجزانه دارم از همه مخاطبان عزیز، ضمن این که برای خودشان دعا می-کنند برای ما و دست اندر کاران برنامه خوب سمت خدا هم دعا کنند که ما هم انشاءالله مشمول این قرارداد های الهی قرار بگیریم و بفهمیم و عمل کنیم و به دیگران تبلیغ کنیم انشاءالله، قراردادی که امروز بحث می کنیم قرارداد شکر است همین ابتدا توصیه می کنم در کتاب چهل حدیث امام بزرگوارمون رضوان الله تعالی علیه، یک حدیث مربوط به شکر است و امام خیلی زیبا به آن پرداختند که حالا من یک اشاره ای به بعضی از جملات حضرت امام رضوان الله تعالی علیه هم داریم، شکر یعنی چی؟ اول یک پیش مقدمه ای را من عرض کنم، در واقع مقدمه، خدای تبارک و تعالی فرموده است، بندگان من کم هستند آنهایی که شاکر باشند و قلیلٌ لِلعِبادی الشکور، این تنها گله ای است که خدا در قرآن از بندگانش کرده است خدای ارحم الراحمین به قول ما می گوید دوست داشتم که شما شاکر باشید و خداوند شاکرین را دوست دارد، و می فرماید: ولی همه شاکر نیستند، علت این که همه نمی توانند شاکر باشند، چون در انتهای دون نعمتَ الله لا تخسوها، چه چیزی را می خواهد شکر کنید؟ چییز را که نمی توانید بشمارید، کدام نعمت را بشمارند؟ نعمت های مادی را؟ نعمت های معنوی را، متصل و منفصلُ، دیروز را، امروز را، فردا را، این نعمت هایی که به خودم دادید و نعمت هایی که به عزیزانم دادید نعمت هایی که به جامعه ام دادید، نعمتی که رد داخل داده های تو است، یا نعمتی که در داخل نداده های تو است، خیلی عجیب است یا نعمتی که در داخل اطلاعات تو است، کدام نعمت را شکر کنم؟ الان شما یک تعبیری را فرمودید البته چون عادت ما شده است فرمودید که سرمای بدی خوردم، همین ابتلا خودش می تواند یک نعمتی باشد، و نبلُوَن لَکُم بها من شی خوف والجوه که فقط مال مرگ نیست، ما همه ابتلاعات است و نقصٍ مِن اموالِ و الاَنفُسَکُم، مریضی یک نقص در جان است، و یک امتحان است، و بَشِّرِ الصابرین، الذینَّ اذا اصابَتهُم مصیبَ قالوا انّا لللّه و إنّا إلَیها راجِعون، من اینجا باز می خواهم یاد کنم زا استاد بزرگوار حضرت آیت الله عظمی حاج آقای مجتبی تهرانی و مقام الله الشیرف، ایشان فرمودند آن لطفی که خدا در داده هایش برای ما داده است مسئولیت است، هر داده یک مسئولیتی دارد، که با آن مسئولیت می خواهد ما را رشد دهد، آن لطفی که خدا در نداده هایش گذاشته است حکمت است، که با آنحکمت می خواهد ما را فهیم کند، من یک چیزی را خواستم و خدا به من نداده است، با من که پدر کشتگی ندارد، چرا ندادی؟ من را در محاسبات خودم بر می گرداند، خوب عزیزی گفت که حاج آقا شما گفتید جلسه قبل، قرارداد انتظار این است که باید جماعت برای امام زمان درست شود و محافظ و رزمنده درست شود، و فرمانده و کارگذار هم درست شود و آمار هم دادید در برنامه ها و سخنرانی هایتان، پس چرا امام زمان نمی آید؟ گفتم این نیامدن امام زمان معلوم می شود که هنوز آن جماعت و رزمنده و کارگذار به نصاب نرسیده است، به حد نصاب نرسیده است شما یک خانه را می سازید و دیوار هایش را درست می کنید و سقفش را هم درست می کنید، سفید کاری می کنید و لوله کشی می کنید و هنوز برقش مانده است آیا قابل استفاده است؟ قابل استفاده نیست چون به نصاب نرسیده است، نصاب استفاده ما داریم خدا چیزی را که به ما نمی دهد می گوید هنوز خودت را به نصاب این نعمت نرساندی، هر نعمتی یک نصابی دارد و پس آنجایی که خدا به ما نعمت می-دهد باید الحمد الله بگوییم، چون می خواهد به من یک مسئولیت بدهد و من را بزرگ کند، آنجایی که به من تقاضا می کنم و نعمت را نمی دهد، نعوذُ بالله از جایگاه بُخل که نیست و خدا که بخیل نیست ظلم هم نیست إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا وَلَـكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ، بار ها این آیه را خواندیم و خدا ظالم نیست، پس این می خواهد به من یک حکمتی را بیاموزد، شما باید خودتان را به نصاب این نعمت برسانید مثال ساده عامیانه اش این است مجردی دعا کند خدا به من اولاد بدهد، تو هنوز به نصاب رسیدن اولاد نرسیده ای، تو باید ازدواج کنی، آن چه که وظیفه تو است انجام بدهید تا به اولاد هم برسید، آنجا بگویید که خدایا به من بدهید، نصابش را برسان، و مثال خنده دارش را هم گفتیم کسی سیکل و دیپلم ندارد و می کوید خدایا به من لیسانس بده، دعا می خواند و اشک عم می ریزد، نمی شود تو نصابش را رعایت نکردی، پس آنجایی که حدا به ما نعمتی می دهد، جای شکر دارد چون به من مسئولیتی داده است، من را قابل بر استفاده از این نعمت دانسته است، برای چه چیزی؟ آن می خواهد از این نعمت استفاده کنم خدا نفعی برای من، و می خواهد من رشد کنم و آنجایی که تقاضا می کنم نعمتی به من نمی دهد و باز هم شکر دارد، چون دارد به من هشدار می دهد و این هنوز حکمت است و به آن نصاب نعمت نرسیدید، یک جاده ای هم که صد کیلومتر آسفالت می کنند تا کیلومتر آخرش صد متر آخرش هم آسفالت نشود به نصاب استفاده نرسیده است، آخرش که تمام شود روبان را قیچی می کنند و استفاده می کنند، آنجایی که خداوند نعمتی را از من می گیرد، اینجا دیگر چه شکری دارد؟ همین جا و بَشِّرِ الصابِرین الذینَّ اذا اصابتهُم مصیبَ، قالوا إِنّا الله و انّا الیه الراجعون اولئِکَ عَلَیهِم صلواتٌ مِنْ رَبِّهِم وَ رَحمَ وَ اولئِکَ هُمُّ المهتدون، باز می خواهد تو را هدایت کند و باز می خواهد به تو درود بفرستد، برای چه چیزی؟ خدایا نعمت را از من گرفتی، می گوید گرفتن تا تو را تطهیر کنم، الان برای یک مدت کوتاهی نعمت عافیت و سلامتی را از من و شما می گیرند، و سرما خورده می شوید مریض می شوید، امام صادق در تعبیر یک شب تب کردند کل گناهان را پاک می کند می خواهم تطیرت کنم البلاءُ التطهیر، بعد تو را ترفیع بدهم، یعنی به من نعمت می دهد و به من مسئولیت داده است و می خواهد من را رشد دهد و نعمت نمی دهد می خواهد حکمتش را پیدا کنم و به حد نصاب برسم باز هم می خواهد من را رشد دهد، نعمت را از من می گیرد و می خواهد ناخالصی های من را پاک کند تطهیر کند قدیم ها می گفتند خدایا پاکم کن خاکم کن، حاج قاسم عزیز رضوان الله تعالی گفت: خدایا مرا پاکیزه بپذیر، همان تعبیر است، خدایا من را پاکیزه بپذیر، پس نعمت را از من می گیرد و من داغ می بینم، حالا یک سرما خوردگی خیلی بلای کوچکی است، داغی پدر و مادر می بینند، در روایت داریم داغی که پدر و مادر می بینند پاکشان می کند، درست است سخت است یک قطع عضوی، یک مشکل مالی، یک مشکل جسمی پیدا می شود و تطهیر هم می کند تا ترفیع ام بدهد و باز رشد کنم و این هم جای شکر دارد، در سجده زیارت عاشورا می گوییم، اللهُّمَ لَکَ الحمدُ حمَدَ الشاکِرین لَک علی الحساب، در حمد به ما گفتند بگویید الحمد الله علی کلَّها، چه عافیت دارید چه مریض هستید و چه سیر هستید و چه گرسنه هستید، چه فقیر هستید و چه غنی هستید همه را الحمد الله بگویید، چون من که اسرارش را متوجه نیستم، همه این ها اسراری دارد و خدا رحمت کند حضرت الله فاطمی نیا را بعضی وقت ها می فرمودند که اسراری دارد، یک روز به ایشان گفتیم که آقا این اسراری دارد چه چیزی است؟ فرمودند این هم اسراری دارد، خداوند بر درجاتشان بیفزاید این مرد بزرگ را، پس ببینید من باید همیشه در حال شکر باشم و به من گفتند که بگویید الحمد الله علی کُلِّ حالِ، الحمد الله علی کُلِّ نعمت، این روایت است الحمد الله کَما هُوَ و اَهلُ، در تشهدمان که الحمد الله داریم گفتند مستحب است که بگویید الحمد الله کَما هُوَ أَهلُّ من که نمی دانم شایسته تو چه حمدی است؟ همان که شایسته تو است من همان را دوست دارم بگویم، و روایت از امیر المومنین هدیه بدهم به مناسبت ایام عید نیمه شعبان که باز هم تبریک می گوییم، همچنان که شما فرمودید ماه شعبان همه اش شادی و عید است و به نظر من بالاترین آن این است که عید ها ما را آماده می کند و عید رمضان انشاءالله، امیر المومنین سلام الله علیه فرمودند جامع ترین ذکر این چهار تا کلمه است، الحمد الله علی کُلِّ نِعمَ، چه آنهایی که می شناسم و چه آنهایی که نمی شناسم، می فهمم نمی فهمم، الحمد الله علی کُلِّ نِعمَ، و استغفر الله مِن کُلِّ ذنب، در درگاه خدا استغفار می کنم از همه گناهانمان، چه آنهایی که یادم رفته است و چه آنهایی که یادم نرفته است، چه آنهایی که فهمیدم گناه است و چه آنهایی که نفهمیدم گناه است، پس الحمد الله علی کُلِّ نعمِ، الحمد الله، استغفرالله کُلِّ ذنب، و أَعوذُ بالله مِن کلِّ شر، از هر شری که می فهمد و نمی فهمد و آشکار و پنهان است خدایا به تو پناه می برم و اَسئلُ الله مِن کُلِّ خیر، همه خیراتی که چه ظاهرش سخت است و باطنش شیرین است، چه ظاهرش شیرین است و باطن آن هم شیرین است همه را می خواهم و یک بار با هم بگوییم، الحمد الله علی کُلِّ نِعمَ و استغفر الله مِنْ کُلِّ ذنب و أَعوذُ بالله مِن کُلِّ الشر و اسئَلُ الله مِن کُلِّ خیر، این یکی از جامع ترین ذکر هایی است که وجود نازنین امیر المومنین سلام الله علیها است تقریباً چکیده مفاتیح الجنان است، به این می رسیم که حالا شکر چند مرحله دارد، شکر در روایات و امام هم در چهل حدیث می فرمایند شکر یعنی یادآوری نعمت ها، کفران هم یعنی ندیدن نعمت ها، خب یادآوری نعمت ها را در سه مرحله مطرح می کنند این قرارداد شکر است یک: مبدأ نعمت را ببینیم، مبدأ نعمت، یعنی بدانید همه نعمت ها از خدا است تمامٍ نعمَتٍ فَمِنک لا الله إِلا أَنت استغفرُکَ و أَتوبِ إلیک، در تعقیبات نماز عصر وارد شده است هر نعمتی از آن خدا است، حالا می خواهد مادی باشد یا معنوی باشد، حتی توفیقات ما نعمت است، و ما توفیقی إلّا بِالله علیِ العظیم، من دارم حرف می زنم، نعمت خدا است نگاه می کنم نعمت خدا است همه از طریف خدا است پس یادآوری در مبدأ نعمت کنم و این نعمت زا کجا آمده است؟ من ببینید من می گویم لَم یشکر المخلوق، لم یشکرُ الخالِق، مَن لم یشکرُ المخلوق، مخلوق چه نقشی در نعمت دارد واسطه است، پس مبدأ چه کسی است؟ خدا، حتی اهل بیت واسطه هستند، عینَ السببُ المتصلُ عینَ الارضِ و سماء، خطاب به امام زمان ارواحنا لَهو فِدا، ما در نعمت حتی اهل بیت را نبینیم، اول خدا را ببینم، درست است بِیُمنِهی رُزِقَ البراء، به خاطر وساطت این ها است همه عالم دارند روزی می خورند ولی مبدأ نعمت خدا است، قرارداد شکر سه تا پایه دارد و سه تا مسئول دارد، این ها را بگویم، پایه اول این است که در مبدأ نعمت اول خدا را ببینم، بچه را خدا به من می دهد، اول از او تشکر کنم، تو بچه را به من دادی و تو سلامتی را به من دادی، تو انسانیت را به من دادی، تو من را حیوان خلق نکردی و تو به من عقل دادی و حتی مریض می شوم و می روم دکتر و خوب می شوم و بر می گردم و انشاءالله خدا همه مریض ها را خوب کند، دکتر واسطه است پدر و مارد واسطه هستند، هو الشّافی، معلم واسطه تعلیم و تربیت است عَلَّما آدم اسماء کُلّها، معلم اصلی خود آن است ما مبدأ هر نعمتی را خدا بدانیم، این شکر می شود مبدأ نعمت را خدا بدانیم دو: مسیر نعمت را هم خدا بدانیم، مسیر نعمت یعنی چی؟ خدا به من گفته است که از این نعمت چگونه استفاده کنم؟ لذا هر نعمتی یک روی نعمت است و یک طرف آن نقمت است. آیه اش را هم خواندیم وَ نَنَزِّلُ مِن القرآن، بالاترین نعمت معنوی الهی قرآن است، وَ نُنَزِّلُ القرآنَ ما هُوَ شفاءٌ و رحمت للمومنین و لا یزیدُ السالِمینُ إلی، هر نعمتی، یک آب می تواند نعمت باشد و هم می تواند نقمت باشد، این چشم می تواند نعمت باشد، می تواند نقمت باشد، مسیر نعمت را درست شناسایی کنند، مسیر نعمت چه چیزی است؟ همان نقشه ای که خدا داده است و قرآن می گوییم، ذلِکَ الکتاب را بار ها گفتیم، لا ریبَ فیهِ هُدیً للمتقین، خدا به ما در قرآن و در عترت این قرآن صامت و ناطق به ما مسیر نعمت را یاد داده است هر نعمتی، یک بار من شوخی می کردم و می گفتند که همه می گویند حاج آقا با ازدواج نصف عمر و دینمان کامل می شود، حاج آقا ما ازدواج کردیم و همان نصف را که داشتیم از دست رفت گفتم که شما بلد نبودید که از نعمت همسر چگونه استفاده کنید، الان چرا این قدر مردم با تاکید فرزند آوری جلو نمی روند چون بلد نیستیم از نعمت فرزند استفاده کنیم هنوز فکر می کنیم که فرزند بار است و نمی دانیم فرزند بال هم می تواند باشد چه انسان های قشنگی که به برکت فرزندشان پرواز کردند به نظر شما هم مادران و پدران شهدا به برکت فرزندانشان پرواز کردند، در ذیل این آیه اُدخلوها بسلامٍ آمِنین، به شهید می گویند به شهید می گویند که برو و وارد بهشت شو، میگه نمیرم، چرا؟ الان باید دست پدر و مادرم ...، همسرم، بردارم، خواهرم، دوستانم تا چند نفر، و در بعضی از روایات داریم بین هفتاد نفر تا هفتصد هزار نفر شهید می تواند شبهات کند، خوشبحالشان، پس این فرزند می تواند بال باشد، ولی ما همش بارش را نگاه می کنیم، ولی گفت بار آن هم به دوش ما نیست و ما به واسطه این هستیم، نحنُ نرزقُهَم و ایائکهُم، نحنُ نرزقُهُم و ایاکُم، دو بار خدا در قرآن در سوره انعام و در سوره إسرا، فرموده است من می دهم و تو واسطه هستی، منت میدم به تو و تو به بچه ات می دهی، باور کنید، پس شکر پایه اولش دیدن خدا در مبدأ نعمت ها است و گفتم که داده ها نعمت است و نداده ها هم نعمت است، گرفتاری ها و ابتلاعات هم نوعی نعمت است نعمت تربیتی است، پس در مبدأ نعمت ها خدا را ببینید قبل از این که واسطه ها را ببینید و به ما گفتند که واسطه ها را هم ببینید و تشکر کنید، معلم واسطه است حتی پیغمبر اکرم صلواتُ الله سلامُ الله علیه فرمودند ما دو تا پدر و مادر داریم اَبُن وَلَّدَک، اَبُن اَلَّمَک، اَبُن زَوَجَک، یعنی آن پدر و مادر که یک دختر و پسر را بزرگ کردند و برای این آقا یا خانم همسر شده است آن هم نقش پدر و مادری دارند و آنها هم واسطه نعمت برای من بوده است آن زحمت کشیده است دسته گلش را حالا چه پدرش و چه مادرش، در اختیار این آقا و خانم قرار داده است پس آن هم یک واسطه نعمت است آن نعمتی که خودش مثل شمس سوخته است و من را تعلیم داده است آن هم یک واسطه است، و عرضم به خدمتتان که آن پدر و مادری که خودشان را خرج کردند تا تا من بزرگ شوم، آنها هم یک واسطه نعمت است، پس دیدن خدا در مبدأ نعمت ها، لذا فقط از خدا تشکر کنید و بعد اول از خدا و بعد از واسطه ها، دو: دیدن خدا در مسیر نعمت، در هر نعمتی بروید و شرح وظایف آن را نگاه کنید. هر چه به ما می دهند این وسیله ای می خریم یک دفترچه راهنما دارد، هر نعمتی یک دفترچه راهنما دارد هر نعمتی، ساده ترین نعمت را بگیرید و بزرگترین نعمت همین ولایت است، و استفاده درست زا آن نعمت، شکر نعمت می شود، استفاده درست از آن نعمت، شکر نعمت می شود و جالبی آن این است که خدا برای استفاده درست از نعمت برای راهنما، قرآن و عترت را گذاشته است، فرموده و آیه ای که در ارتباط با قدیر است آیه سوم سوره مائده، أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي، من این أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي را با استفاده از کلمات بزرگان این جوری معنا کردم یک ساختمان که می سازند همه تجهیزات آن آماده می شود، ولی تا نور ساختمان نیامده است تجهیزات قابل استفاده نیست، با استفاده از روایتی از امام باقر علیهُ الصلاة و السلام فرمود: خدا به ولی در هر زمان نوری می دهد که به احدی نداده است، فما الله ولی الَّذینَ آمنوا یُخِرجُهُم مِن الظُلِماتِ الی النور، نعمت ولایت نوری است برای استفاده از همه نعمت ها است من اگر از نور ولایت استفاده کنم می فهمم که نعمت پدر چه چیزی است؟ یا با آنها شوخی می کردم، گفتم نعمت بابا اسمش چه چیزی است؟ گفت عابر بانک، رمزش را بلد باشید، بعضی ها رمز پدر و مادر را بلد هستند و می زنند و پول می گیرند و هر چقدر هم بخواهند و عدد هم ندارند و بعضی ها نمی دانند و می خواهند مشت بزنند و پول بگیرند، می رود و بابایش را تهدید می کند تا پول بگیرد، اذیتش میکند تا پول بگیرد، ولی اگر آمدیم از نور قرآن و عترت استفاده کردیم بابا چی است؟ یک: در و مادر واسطه خلقت، دو: واسطه هدایت، دستم بگرفت و پا به پا برد، سه: واسطه مغفرت، یا ابانا استغفرلَنا ذنوبَاً إِنّا کُنّا خاطِعین، پدر و مادر دعا کنند خدا می بخشد، همه عزیزان داستان آن جوان گنه کاری را دیدند که داشت جان می داد و پیغمبر اکرم صلوات الله و علیها بالا سرش آمدند، گفتند که بگو لا إله الا الله، زبانش بند آمده بود پیغمبر فوق تخصص عالم است و فهمیدند که این مشکل در ارتباط با پدر و مادرش است مادرش چه کسی است؟ پیرزنی را نشان دادند، مادر از بچه ات راضی هستید؟ به سینه اش کوبید، نه راضی نیستم، مادر این دارد جان می دهد صاف اگر برود صاف به جهنم می رود، راضی شوید، پیغمبر از آن نعمت های اختصاصی و اجازه های اختصاصی خودشان استفاده فرمودند و گفتند اگر از این راضی شوید شفاعتت می کنم معامله خوبی است و گفت که باشد یا رسول الله، تا گفت راضی شدم زبان بچه باز شد، گفت لا إله إلا الله، واسطه مغفرت الهی است، و روایات زیادی داریم و چون من نمی-خواهم خیلی گسترده در عقد قرارداد صحبت کنم پس از روایات صرف نظر می کنم خیلی روایات داریم هر نعمتی را به ما گفتند پس به ما گفتند نسبت به پدر و مادر سه تا وظیفه داریم یک: ادب و احترام، مطلق است مطلق یعنی چی؟ خوب یا بد، انقلابی یا ضد انقلابی، مومن یا کافر، فقیر یا غنی، سالم یا مریض، مرده یا زنده، حق بی احترامی به پدر و مادر را نداریم ولو او به تو احترام نگذارد، وظیفه اش را انجام نمی دهد، دو: اطاعت، اطاعت مقید است اگر اطاعت گیر کنید اگر تو را به نافرمانی خدا دستور داد اینجا فلا تُطِهُما و فی صاحبهُما فی الدنیا معروف، در دنیا با خوی خوب رفتار کنید، پیغمبر در جنگ ها بخشنامه می دادند به تعبیر ما، اگر کسی مقابل بابایش قرار گرفت و او در کفار بود و این در سپاه اسلام است بابایش را نکشد عمرش کوتاه می شود، الله اکبر، یک: ادب و احترام، دو: اطاعت، سه: خدمت، باز خدمت مطلق است هر رقم بوده است اصلاً بابایت به تو پول نمی دهد تو باید خدمت به آن کنید برای چه چیزی؟ برای این که خدا چند بار فرموده است وَ قضا رَبُّکَ لا تعبُدُ إلّا لله و بالوالِدینِ، چهار بار خداوند نام پدر و مادر را بعد از نام خودش آورده است، وشکرلی و لِوالِدیک، چهار مقام پدر و مادر را، این یعنی ما آموزش می بینیم از قرآن و عترت که چگونه از نعمت هایمان استفاده کنیم، سه: پس سه رکن دارد قرارداد شکر ما، یک: در میدأ نعمت ها خدا را ببینم و بگویم الحمد الله، چه داده و چه نداده و چه گرفته، همه آن در لطف خدا است، در مسیر نعمت ها، خدا را ببینم، نقشه خدا را، آنجا خالقیت خدا را ببینم اینجا ربوبیت خدا را ببینم، هدایتگری خدا را ببینم لذا ما چهار دسته آیات را به دوستان عزیزم توصیه می کنم حالا نمی دانم دوستان می توانند در کانال هم بگذارند یا نه، خَلَقَ لَکُم آشنا هستند سَخَرَ لَکُم، جَعَلَ لَکم، مَتاعَ لَکم، مجموع این ها می گوید ما فی السماواتِ و ما فی الارض، حدود شصت تا آیه است، حدود شصت تا آیه است خدا می فرماید ای بندگان من، این عالم را برای تو خلق کردم، عالم برای آدم، پس هیچ چیزی در عالم بیهوده خلق نشده است یک روایت شیرینی است که گفتند حضرت موسی یک بار از خدا سوال کرد خدایا، اگر دقیق بگویم، حالا عزیزان روایت اصلی اش را پیدا کردند و بگذارند ممنون می شوم، حضرت موسی از خدا سوال کرد خدایا مورچه را برای چه چیزی خلق کردید؟ خطاب آمد که موسی چندین بار پرسیده است که موسی را برای چه چیزی خلق کردی؟ اگر وجود او برای تو سوال انگیز است وجود تو هم برای اون، هیچ چیزی، منصور دوانقی به امام صادق گفت: خدا این پشه را برای چه چیزی خلق کرده است؟ حضرت فرمودند برای این که باد دماغ تو را خالی کند، هر چیزی حکمتی دارد و ما نمی فهمیم، خَلَقَ لَکم، برای ما خلق کردم حالا شما نمی فهمید من چه کار کنم؟ جَعَلَ لَکُم، در دسترس ات قرار دادم و دور قرار ندادم، سَخَرَ لَکُم، مُسَخَّرِ تو قرار دادم اگر اتم دست یافتی خدا راه را برای تو باز کرده است، اگر به کُرات و عمق دریا ها و عمق زمین دست یافتی، خدا راه را برای تو باز کرده است و خیلی جا ها هنور ما دست نیافتیم و حضرت صاحب الزمان ارواحنا لهو فدا، تازه راه ها باز می شود گنج-های زمین رو می شود هنوز که ما هیچ جا را پیدا نکردیم، مطاع لَکُم این سرمایه تو است، پس عالم برای آدم است، آدم برای بندگی است ما خَلَقتُم جنّ و انس الی لیعبُدون، من بندگی کنم به کجا برسم؟ وَ إِذ قالَ و الملائِکَةُ جاعِلٌ فی الارضِ خلیفه، به جانشینی خدا می رسند، و در حضرت در آیه دیگر فرمود: وَ ستنعتُکَ لنفسی، من تو را برای خودم خلق کردم، ذیل این آیه حدیث قدسی است، خَلَقتُ الأشیاء لعجلِک و خَلَقتُ أَجلی، همه عالم را برای تو خلق کردم، و تو را برای خودم، خدایا تو برای من نیاز داری نه آن الله الصمد است تو را برای خودم گذاشتم که خود تو را بزرگت کنم تا به جانشینی من برسید، جانشینی خدا برسم چه کاری می کنم؟ جلسات اول گفتم هم از اهل بیت گفتیم هم از انبیاء و اولیا و علما و شهداء و جانشین خدا شوید می توانید کار خدایی کنید، کار نشد ندارد چرا بعضی ها این قدر امیدوارانه می گویند ما مشکلمان را حل می کنیم انشاءالله، حضرت آقا چرا این قدر امیدوارانه می گوید مشکلات اقتصادی حل می شود آینده روشن است و ما بر این مشکلات غلبه می کنیم اسرائیل نابود می-شود انشاءالله، آمریکا نابود می شود انشاءالله، انگلیس نابود می شود انشاءالله و موانع پیشرفت برطرف می شود چرا؟ چون مطمئن به این است که خودش الحمد الله رشد کرده است و مطمئن به این است که من به خدا وصل شوم می توانم کار های خدایی بکنم، پس ببینید خلق لکم، این دسته آیات می گوید عالم برای آدم، آدم برای بندگی و عبودیت، حالا من چطوری از این عالم برای این بندگی استفاده کنم، آدرس قرآن و عترت است که همه جلسات همین است آدرس قرآن است و اِلی این نعمت هایی که خدا به ما داده است هر چه که بیشتر بدهد وبال ما بیشتر می شود چون بلد نیستیم پس هر نعمتی و شکر یعنی دیدن مبدأ نعمت ها در همه حال، و از حدا تشکر کنید و شکر یعنی دیدن مسیر نعمت، یعنی آیین نامه استفاده از این نعمت که قرآن و عترت و ولایت است برای همین خدا گفته است که بیایید و از من بپرسید، فَاَسئَلُ اهل الذکر، اهل بیت گفتند بیایید بپرسید صَلونی قبل امر تفقدوا، ما مامور به پرسش هستیم امام زمان فرمودند از علما بپرسید فَاَمَّ الحوادِثُ الواقعَ فَاَرجِعُ فیها الی رواتُ حدیثنا، از آنها بپرسید که از آن نعمت هایتان چطوری استفاده کنید؟ و سومین پایه شکر دیدن مقصد نعمت است، مقصد نعمت کجا است؟ باید در محضر خدایی که گفتیم که شاهد بوده است و هم نعمت داده است سرمایه را به ما داده است و هم ناظر بوده است و هم آیین نامه را داده است حالا باید برویم و در آنجا سوال ها را پس بدهیم، چه سوالی از ما می پرسد؟ این آیه در سوره تکاثر وَ لَتُسئَلُن یومَئذُ اَنِّ نعیم، امام صادق علیهُ صلاةُ و السلام ذیل این آیه فرموئند خدایا یک سوال داشتم نمی پرسند چون خدا نمی پرسد که در روز چند لیوان آب خوردید، شأن خدا نیست من خانه شما بیایم می پرسید که چند بشقاب غذا خوردید، چند تا چایی خوردید و چند تا میوه خوردید؟ عرضم به محضرتان که شأن خدا نیست که از کمیت بپرسد، امام صادق فرمودند که یک سوال بیشتر نمی پرسد خدا، آیا از این نعمتی که من خدا بهت دادم با راهنمایی قرآن و عترت و ولایت در مسیر بندگی استفاده کردید یا نه؟ سک سوال است؟ و اگر کسی این سوال را آماده کرده است خوش به حالش، هر نعمتی خدا به ما داده است مادی و معنوی، ظاهری و باطنی، متصل و منفصل، باید آیین نامه اش را یاد بگیرم و با هدایت ولایت در مسیر بندگی خدا استفاده کنم و الی همین نعمت در روز قیامت برای من نقمت می شود، می گویم که ای کاش نمی گذاشتم، الان ثروت را همه دوست دارند که پولدار شوند و گاهی وقت ها ما دعا میکنیم خدایا ثروت حلال اللهُّمَ رزقً واسعً حلالاً طیباً، ولی بعضی از ثروتمندان در دنیا به جای این که بهشتی شوند با همین پول جهنمی شدند، شهرت همین جور، قدرت همین جور، ریاست همین جور، هر چه خدا به هر کسی داده است یک عده ای با همین نعمت بهشتی شدند چون از آیین نامه اش استفاده کردند یک عده ای، بعد حالا نتیجه قرارداد شکر چه چیزی است؟ پس قرارداد شکر این است که در هر نعمتی اول خدا را ببینم و بعداً عرضم به خدمتتان که بعداً آن واسطه ها را ببینم و قرارداد شکر سه تا پایه دارد اول دیدن خدا، من یک سری آیات را در ده و دوازده تا آیات آماده کردم، بخوانم، فقط آدرس می دهم، اُذکرو های قرآن را دوستان دنبال کنند مثلاً یکی از آن را بخوانم عرضم به خدمتتان که عجیب است و چندین بار هم آمده است آیه چهل سوره مبارکه بقره، يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ همه جا میگه أَنْعَمْتُ، من به تو دادم و بعد میگه وَأَوْفُوا بِعَهْدِي این نعمت را درست استفاده کنید رشد می کنید، قیامت هم سربلند هستید یعنی هم دنیایت آباد می شود و هم آخرتت آباد می شود، این شاید معنی آن دعایی باشد که در قنوت ها می خوانیم ربَّنا آتِنا فی الدنیا حسنه، حسنه دنیا راه درست استفاده کردن از نعمت ها است و فی الآخرةَ الحسنی از این دنیا بتوانم برای آخرتم آذوقه بردارم، باز بار ها می فرمایند و یک جا فرموده است این نعمتی که شما را نجات دادم از دشمنان، من حداقل در انقلاب می خواهم بگویم، یک عزیزی به من گفت که حاج آقا انقلاب چه کاری کرده است، جلسه قبل هم در قرارداد انتظار گفتیم، گفت که عدالت آن کجا است؟ گفتم قبل از انقلاب، شصت درصد جامعه ما روستایی بودند، چهل درصد شهری، آمار این را می گوید و من نمی گویم، شاید بگوییم که نود درصد امکانات برای شهرنشین ها، و درصد کمی برای روستایی ها بود نه جاده داشتند نه برق درست و نه آب و نه مخابرات، نه بهداشت، الان به برکت انقلاب اسلامی می گوییم کامل کامل است، اگر نگوییم صد در صد، نود و پنج و شش درصد روستا ها هم جاده دارند و هم برق دارند و هم آب دارند، هم گاز دارند و هم مخابرات دارند و هم بهداشت دارند، خودش یک زمینه سازی عدالت است و نمی گوییم عدالت کامل است، به این شمت حرکت کردیم همه مردم دارند از مواهب مملکت امام زمان دارند استفاده می کنند، این خودش یک نعمتی است و بعد یکی گفت که حاج آقا اگر شاه هم بود همین کار ها را می کرد، گفتم نگاه کنید پنجاه و هفت سال پدر و پسر بودند ببین رشدشان چقدر بود . چقدر این کار ها را کردند و ادامه اش هم با همان شیب می آمدند ولی در چهل و پنج سال غوغا شد، دشمنان دارند می گویند، بعد گفتم شکر این نعمت چه چیزی است؟ حالا عرض می کنم، نسبت به تمدن اسلامی و جهانی هم که نگاهش را جلسه قبل گفتیم و جماعت برای امام زمان درست شدند الحمد الله، مدافع برای امام زمان درست شده است الحمد الله، کارگذار درست شده است الحمد الله و هیچ کدامش به حد نصاب نرسیده است ولی الحمد الله دارد، به خدا الحمد الله دارد کفر نعمت کنید قطعاً نعمت را از شما می گیرند پس شکر نعمت این شد که یک: منبع نعمت را خدا بدانم و اول او را ببینم و بعد واسطه ها و بعد ببینیم اون مزدش را می گویم وَ لَن شَکَرَتُم لَعَذیدً لَکُم، هر جا ما مبدأ نعمت را خدا دیدیم، خدا نعمت را زیاد می کند و هم ما را بزرگمان می کند که لیاقت دریافت نعمت های بیشتر را داشته باشیم مسیر نعمت شکرش در گام دوم چه چیزی است؟ آیین نامه ای که خدا توسط قرآن و عترت و ولایت داده است بپرسیم و براساس آن آیین نامه را استفاده کنیم، و نعمت تبدیل به نقمت می-شود، مقصد نعمت قیامت است و یادآوری کنیم و یاد قیامت باشیم که قرار است این نعمت ها در محضر دهنده نعمت و شاهد نعمت و قاضی این سال ها، روز قیامت باید جوابگو باشیم و بار ها هم جلسات قبل گفتیم که سوالات قیامت حسابرسی قیامت جدی است و همگانی است و ذره ای است و عرضم باطنی است و خطکش آن و میزان آن آقا امیر المومنین سلام الله علیه است این سه تا مرحله شکر و این سه تا نتیجه شکر است که شکر هم اشاره کنم، امام بزرگوارمان در کتاب چهل حدیث می فرمایند سه مرحله اش را اگر می خواهیم بین شاکرین علیه سه تا علامت دارد، یک: شکر قلبی است، شکر قلبی چه چیزی است؟ در برابر خدا خضوع و خشوع داشته باشیم، محبتمان به خدا بیشتر باشد، انَّ الَّذین آمنوا اشدَّهُم لله، هر کسی یک نعمتی را به ما بدهد ما تشکر می کنیم، حتی تعظیم می کنیم، به آن محبت داریم الاِنسانُ عبیدُ الاحسان، هیچ کس به اندازه خدا به ما لطف نکرده است محبت خدا و اولیای خدا روز به روز در دل هایمان بیشتر کنیم این نتیجه قرارداد شکر است و محک است، دو: شکر لسانی همین الحمد الله، مدح و ثنا و حمد الهی که اشاره کردم سه: شکر عملی، شکر عملی یعنی انجام اطلاعات و ترک محرمات و معصیت ها، چون همه آنهای یکه طاعت انجام می دهند با نعمت های الهی است، آنهایی که معصیت می کنند باز هم با همین نعمت های الهی است نمی توانم بگویم من همیشه شاکر هستم ولی معصیت می کنم، اصلاً نمی توانم بکویم خدا را قسم می دهم به عظمت و اولیایش، همه توفیق روح شکرگذاری عنایت کند، من یک نکته ای در مورد جمله ای که آخر بحث جلسه قبلمان گفتیم برای بعضی از عزیزان شبهه ای شد و اظهار نظر هایی شد بعضی ها به خودم و بعضی ها به برنامه، پیام دادند ببینید نه شما و نه بنده، هیچ کس حق ندارید این نعمتی که خدا به ما داده است این آبرویی که خدا به ما داده است نعمت است، به برکت اسلام، به برکت قرآن، به برکت شهدا، هیچ کسی حق ندارد خرج افراد کند و ما باید إن تنصر الله کنیم، خرج دین خدا و خرج ولی خدا، و خرج ارزش های دین خدا و من اگر جمله ای گفتم بیننا و بین الله قصدماین نبود که خرج فردی شوم هر چند برای همه افراد خدمتگذار در جمهوری اسلامی احترام قائل هستم من حرفم این بود عزیزان به آن چه که در فضای مجازی گفته می شود اعتماد نکنند نمی گویم درست است یا غلط است، تبینوا کنند، چون در جاده جهالت می افتیم و خیلی حرف ها رد فضای مجازی زده می شود، و آنهایی که دارند در فضای مجازی قلم می زنند از روز قیامت بترسند و با آبروی افراد بازی نکنند چیزی که معصیت نیست معصیت جلو ندهید و چیز هایی که خلاف نیست خلاف جلو ندهیم گاهی چیز هایی دون شأن آدم ها است و عیب ندارد بگویم دون شأن است چماق نکنیم و در سر همدیگر نکوبیم، اینجا از دست دادگاه در می رویم، از دست شکاست، کسی از ما شکایت نمی کند ولی در دادگاه عدل الهی ذره ای از آن هم حساب می شود، پس من از تمام تذکراتی که دوستان دادند تشکر می کنم باز هم می گویم بیننا و بین الله بنده قصدم خرج کردن برای افراد نبود فقط خواستم بگویم که به شایعات توجه نکنید نه من و نه شما و نه هیچ کس دیگری، توجه کنید مراقب باشیم شاید بعضی از شایعات درست باشد و بعضی از شایعات دروغ باشد مراقب باشیم که ما منتشر کننده حرفی که هنوز اثبات نشده است نباشیم و دروغ پخشش خیلی راحت است و اَنگ هم به هم زدن خیلی راحت است، ولی روز قیامتی هم است انشاللع خدا همه ما را کمک کند و هر چه دارین خرج اسلام و ولایت و ارزش-ها کنیم و خرج افراد و خرح احزاب و این ها انشاءالله نکنیم،
شریعتی: صفحه پانصد و سه را قرار است امروز با هم تلاوت کنیم، آیات نورانی سوره مبارکه فجر، آیات را بشونیم و برای مشارکت در طرح فرزندان غدیر به کانال ما در ایتا می توانید مراجعه کنید و ثبت نام کنید جزئیات آنجا کامکلاً دقیق و پله به پله و مرحله به مرحله ذکر شده است و قید شده است حضرت آیت الله شوشتری خدا انشاءالله رحمتشان کند، ان سالک الی الله، به دیار باقی شتافتند و انشاءالله که خداوند رحمت و رضوانش را شامل این مرد بزرگ بکند مراسمی در باغ فیض حسینیه ریحانة الحسین فردا روز چهارشنبه ساعت چهار تا شش بعد از ظهر دوستا تدارک دیدند انشاءالله که شرکت می کنید و موجبات شادی روح ایشان و خانواده بزرگوارشان و همه علاقه مندان و مریدان ایشان را فراهم می کنید بعد از تلاوت آیات انشاءالله در خدمت شما هستیم در لحظات و دقایق پایانی بفرمایید. صفحه 593 - سوره فجر آیات 1 تا 23
شریعتی: اللهُّمَ صلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عجل فرجهم
حجت الاسلام ماندگاری: به برکت قرآن ببینید مردم عزیز ما حتماً متوجه هستند سهیم هستند که این انقلاب اسلامی سختی های زیادی داشته است در چهل و پنج سال، ولی برکات خیلی زیادی داشته است برکاتش این بوده است که یک عده ای نعمت شهادت رسیدند به نعمت ایثارگری، به نعمت جانبازی و مجاهدت رسیدند به نعمت بیداری دنیا رسیدند، به تمام سختی هایش می ارزد اگر باور داریم این نعمت را که مردم عزیز ما باور دارند، از این حق انتخابشان، انتخاب قبل زا این که تکلیف باشد حق است، از این حقمان بیاییم استفاده کنیم تا خدای تبارک و تعالی به برکتی این مشارکت مردم، قوتی به ایران بدهد که هیچ دشمنی نتواند آسیبی به این مملکت امام زمان برساند گفتیم که ایران قوی باشد انشاءالله دشمن ضعیف باشد ایران ضعیف شود دشمن حریص می شود و امیدواریم که لان شکرتم لازیدنکم می باشد هر چقدر قدرشناس این نعمت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باشیم خدا توفیق درک ظهور را به ما عنایت می دهد پس وعده همه مان هم کوچک و بزرگ هم بیایید و هم دیگران را بیاورید، پس فردا، پس این فردا، پای صندوق های بیایید، انشاءالله خدا توفقاتشان را افزون بفرماید
اللهُّمَ صلِّ علی محمدٍ و آلِ محمدٍ و عجلِ الفرجهم، خدایا هر کسی برای سربلندی ایران و حالا با یک رای دارد خدمت می کند بر عزت و توفیقاتش بیفرا، فرج امام زمانمان را برسان و حاجات رهبرمان و حاجات مومنین و مومنات و حاجات آنهایی که اولاد می خواهند و شفای مریض می خواهند شغل می خواهند و خانه می خواهند و گرفتاری هایشان می خواهند رفع شود حاجاتشان را فوق رغبتشان عنایت بفرما، الهی آمین، خدایا ممنونیم از نزولات آسمای ات، و باز هم باران و برف رحمتت را بر همه بلاد اسلامی بفرما و شر دشمنان اسلام را به خودشان برگردان، رزمندگان غزه و مقاومت به پیروزی نهایی برسان به برکت رحمت صلوات بر محمد و آل محمد، اللهُّمَ صلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد.