اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-12-06- حجت الاسلام فرحزاد-ویژگی حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و راهکارهای نزدیک شدن به حضرت

شریعتی: با نام و یاد خداوند بزرگ و مهربان برنامه امروز سمت خدا را از مسجد مقدس جمکران آغاز می کنیم و با مهر تقدیم نگاه تک تک شما عزیزان. عید بزرگ نیمه شعبان بر همه شما مبارک و محنا باشد و امیدوار هستم که در روزگار آمدن حضرت باشیم و ان شاءالله آمدن او را جشن بگیریم. خیلی خیلی خوش آمدید. دعاگوی همه شما در شهر مقدس قم و در جوار کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه هستیم، و از این مکان مقدس مسجد جمکران و امروز یک مهمان ویژه هم داریم. امروز در این روز عید افتخار داریم که در محضر و در معیت حاج آقای حجت الاسلام فرحزاد عزیز باشیم سلام علیکم و رحمۀ الله خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام فرحزاد: علیکم السلام و رحمۀ الله خدمت شما و همه همکاران و بینندگان عزیز، سمت خدایی های عزیز عرض سلام دارم و روز بسیار فرخنده و خجسته میلاد سرتاسر نور مصلح و منجی عالم حضرت مهدی (ع) خدمت همه سروران خود تبریک و تهنیت عرض می-کنم. ما هم دلتنگ همه عزیزان هستیم ان شاءالله خدا توفیق بدهد که بیشتر خدمت آنها برسیم و امیدوار هستیم که عزیزان به یاد امام زمان و دعا برای امام زمان زندگی خود را بگذرانند و به زودی زود دل همه عالمیان به ظهور آقا و آمدن آقا شاد و خرم و خندان شود و ان شاءالله موانع ظهور آقا برطرف شود.
هر چه خدا را شکر کنیم کم هست. یک مشکلی که همه ما داریم این هست که به داده ها و نعمت های خدا کمتر می نگریم البته مشکلات برای همه هست، بوده و هست و خواهد بود از اول خلقت، کمبودها، کاستی ها، ولی یکی از چیزهایی که آرامش می-دهد آدم مثبت ها را هم ببیند. من قبل از این که در این برنامه خدمت شما بیایم جلسه خوبی در مسجد جمکران بود. معلول های ذهنی، معلول های جسمی، نابیناها، ناشنواها، انواع و اقسام این عزیزان را جمع کرده بودند و افرادی که با اشاره برای آنها بتوانند مفاهیم را برسانند واقعاً دیدم خدا چه قدر نعمت به ما داده است چه قدر به ما نعمت داده است صحیح و سالم هستیم. فرزندان ما صحیح و سالم هستند. ان شاءالله به داده های لطف الهی و اهل بیت که به ما دادند و همواره بوده و هست و خواهد بود دل ما به آنها خوش باشد و ان شاءالله جزء قلیل من عبادی الشکور باشیم.
بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. امام زمان (س) ویژگی های خاص خود را دارند که من یکی از مهمترین ویژگی های مهم آقا امام زمان (ع) را محضر عزیزان عرض می کنم و بعد هم چه راهکارهایی ما را می تواند به حضرت نزدیک کند و رابطه تنگاتنگ با آقا امام زمان (ع) داشته باشید. ما در قرآن بیش از 100 آیه از آیاتی که در روایات ما تعبیر و تفسیر به وجود نازنین امام زمان (ع) شده داریم که بعضی از آن آیات فقط با امام زمان (ع) معنا می شود. یعنی غیر از این شخصیت در عالم آیه معنا پیدا نمی کند. مثلاً خدای متعال وعده داده است که «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون‏» (صف/9) خدا پیامبر را فرستاد به پیامبر وعده داد دین تو بر همه ادیان غالب می شود. ظهر یعنی غالب شدن، حضرت امیر هم یکی از اسماء زیبای ایشان ظهیر هست. یعنی در مقابل هر پهلوانی، هر قهرمانی غالب می شد. دین پیامبر باید سرتاسر کره خاکی و گیتی را بگیرد ولی می بینیم نگرفته است. خیلی از مذاهب دیگر بیشتر از اسلام پیشرفت کردند. این «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» (صف/9) که خدا در قرآن وعده داده است ولو این که مشرکین نخواهند دین پیامبر و ولایت پیامبر و اهل بیت او غالب شود را نشده است، این آیه قطعاً به دست با کفایت وجود آقا امام زمان (ع) به ظهور می رسد. یک آیه دیگر که در روایات ما هست آقا سحر نیمه شعبان که متولد شدند بر بازوی حضرت این آیه حک شده است که خیلی آیه زیبایی هست این آیه خیلی آرامش دهنده هم هست، سوره مبارکه اسراء یا بنی اسرائیل. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم «وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقا» (اسراء/81) این آیه درباره آقا امام زمان (ع) هست. جاء الحق، حق آمد، حق چیست؟ حق در مقابل باطل هست. حق یعنی چیزی که حقیقت محض هست. واقعیت محض هست. هیچ خللی، کمبودی، کوتاهی، سهوی، خطایی در آن راه ندارد. معنای کلمه حق خیلی وسیع هست و این کلمه حق در مورد خدا استعمال شده است «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّ ما يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الْباطِلُ» (لقمان/30) از پیامبر تعبیر به حق شده است. از قرآن که کلام خدا هست تعبیر به حق شده است. این حدیث را همه حفظ هستند. خیلی حدیث زیبایی هست. عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ مَعَهُ حَيْثُمَا دَار یعنی امیرالمؤمنین خود حق و حقیقت هست و حق دور او می چرخد نه این که علی دور حق می چرخد. اصل حق حضرت علی هست به حقانیت حضرت علی هر حقیقتی حق شده است.
شریعتی: حق علی مدار هست.
حجت الاسلام فرحزاد: او حق محض هست. در زیارت جامعه کبیره هم که عزیزان حتماً بخوانند، این ایام برای امام زمان هم می شود خواند وَ الْحَقُّ مَعَكُمْ وَ فِيكُمْ وَ مِنْكُمْ وَ إِلَيْكُم‏، یعنی تمام حق و حقیقت شما هستید. این آیه مبارکه خدا به پیامبر می-فرماید، این قل ها هم چند بار عرض کردم آقای دولابی می-فرمودند خیلی لطیف هست. مثلاً فرض بفرمایید پدر شما می-خواهد یک حرف مهمی به شما بگوید می بیند غیر مستقیم بگوید شاید اثر آن بهتر هست. به مادر بزرگوار بگوید که شما از طرف من بگو. قل. این خیلی لطیف هست. زیاد هم در قرآن داریم. خدا می تواند مستقیم بگوید خیلی جاها هم مستقیم گفته است، یا ایها الذین ولی می گوید قل، بگو. یک لطافتی در آن هست. بگو حق آمد. گفتیم حق خدا هست، حق پیامبر هست، آمده است، حق آمده است، ولی بقیه آیه معنا شده است اتفاق افتاده است؟ و زهق الباطل، الان در جامعه ما باطل رفته است؟ این همه ظلم و جنایت. در همین خاورمیانه، که خیلی عجیب هست که اروپا، کشورهای مختلف دنیا در امن و امان، جنگ نیابتی همه این جا آمدند مسلمانان و مؤمنین را مورد ظلم و ستم قرار دادند. مردم غزه، مردم لبنان، مردم سوریه، مردم مظلوم یمن، افغانستان. واقعاً چه قدر دشمن دارد توطئه می کند. باطل نرفته است. این همه جنایت، ظلم، خونریزی، اذیت، آزار، حق کشی، پس باطل نرفته است. در حالی که باطل هم حقیقت ندارد، ریشه ندارد. پایه ندارد. یک روزی خواهد رفت. قطعاً خواهد رفت. خب آیه حق آمد اتفاق افتاده است ولی باطل رفت است اتفاق نیفتاده است. این آیه قطعاً فقط و فقط در زمان دولت حقه الهیه مهدویه وجود آقا امام زمان (س) اتفاق خواهد افتاد با آمدن آقا امراض گوناگون، فقر و فلاکت، ظلم و فساد، بی عدالتی، حق کشی، تمام می شود. جداً آن زمان آدم از دیدن حق لذت می برد. چه قدر آن روز دیدنی هست. یعنی یک خانم میلیاردها سرمایه همراه او باشد، پول، طلا، امکانات باشد از این طرف دنیا آن طرف دنیا برود هیچ کس با او کاری ندارد. الان ناامنی در دنیا غوغا می کند. یعنی جلوی سرقت را هیچ کشوری نتوانسته است بگیرد. یعنی یک کشور نیست که در آن دزدی واقع نشود. خیانت واقع نشود، زندانی نداشته باشند. زمان امام زمان آفات و آحاد، فقر و فلاکت و گرفتاری ها تمام برطرف می شود. آدم واقعاً لذت می برد. آرامش، الان میلیون ها انسان بلکه میلیاردها انسان با قرص و دارو و درمان می-خوابند و استراحت می کنند. تمام اینها جمع می شود. اصلاً مردمی که زکات بر آنها واجب هست در به در دنبال فقیر می-گردند. اصلاً آن زمان دیدنی هست. این که می گویند دعای عهد بخوانید چهل صبح بخوانید بعد از مردن در عالم برزخ به شما ندا می دهند می خواهید بیایید ظهور آقا امام زمان را ببینید. طبیعتاً دنیا یک چیز شبیه به بهشت می شود. یعنی واقعاً آن زمان دیدنی هست. دیگر دادگاه و گرفتار بعضی از اداراتی که ریشه شما را می کنند حالا در هر کشوری مشکلاتی که دارند. قاچاق و اموال حرام و ربا هر چیزی که حال شما را بد می کند و برخلاف فرمان خدا هست واقعاً این خیلی مهم هست. لذا می گوید برای آمدن حضرت خیلی دعا کنید. من یک موقع یاد من هست یک بزرگواری از چندین مراجع راجع به دعا برای امام زمان و تعجیل در آمدن آقا استفتاء کردند بلا استثناء همه فرمودند جزء واجبات هست. یعنی وقتی ما ظلم و ظالم را نخواهیم باید دعا کنیم زمینه ظهور آقا را فراهم کنیم. زمینه را فراهم کنیم. درست هست فرمودند دنیا پر از ظلم و جور می شود ولی یک عده ای هم هستند که زمینه را آماده می کنند یار حضرت هستند. کمک کار حضرت هستند. زمینه-ساز ظهور حضرت هستند. پس این ویژگی قطعاً ما می توانیم بگوییم تمام 124 هزار پیامبر و 14 معصوم و اوصیاء اینها آرزو داشتند در دنیا ظلم نباشد. فساد نباشد، خیانت نباشد، اختلاس نباشد، ولی نشده است. گرانی نباشد، حالا چه کشور ما، جاهای دیگر هم هست، کم و زیاد دارد. یعنی گرفتاری مال همه کشورها هست. منتها اندازه آن فرق می کند. ولی نتوانستند انجام بدهند، نشده است. واقعیت را آدم نباید انکار کند. ولی این آرزوی تمام انبیاء و اوصیاء و اولیاء خدا در زمان آقا به نحو احسن و اکمل اتفاق خواهد افتاد و بعد از ظهور هم که عزیزان می دانند اعتقاد ما به رجعت هست. که اولین امام که بر می گردند آقا امام حسین (ع) هستند و بعد از امام زمان آقا حکومت می کنند و همه امام های ما حکومت می کنند، مؤمنین خالص می آیند از آدم هایی که منافق و به اصطلاح کافر بودند انتقام گرفته می شود. اصلاً دنیا یک دنیای دیگر می شود. زمینه قیامت و ورود به بهشت ان شاءالله برای همه فراهم می شود.
شریعتی: حالا ما چه قدر می توانیم سهم داشته باشیم در این اتفاق خوب و اتفاق ناب در همین دوره که داریم زندگی می-کنیم؟
حجت الاسلام فرحزاد: ببینید من فکر کردم که در زمان غیبت که البته غیبت هم یک توضیح کوتاهی بدهم غیبت به این معنا هست که ما جسم حضرت را ببینیم و بشناسیم و انگشت اشاره کنیم این آقا وجود نازنین امام زمان هست در این بسته شده است. ولی این که به صورت ناشناس ممکن هست خیلی ها ببینند ما در روایات فراوان داریم یتردد بین الناس. امام زمان بین مردم تردد می کند در مشاهد مشرفه. فی الاسباق، در بازارها، در روایت داریم گاهی پا روی فرش شماها می گذارد. حتی حدیث داریم آقا تشریف می آورند بعضی ها می گویند ما این آقا را خیلی دیده بودیم ولی نمی شناختیم. امام زمان غیبت به این معنایی که در یک جزیره ای باشد و در بیابانی خیمه زده باشند، موقتاً ممکن هست ولی به صورت دائم خلاف این روایات هست که می گویند بین مردم تردد دارند، می شناسند، در روایت صراحتاً می فرماید مثل امام زمان مثل حضرت یوسف با برادرها هست که «فَعَرَفَهُمْ وَ هُمْ لَهُ مُنْكِرُون‏» (یوسف/58) حضرت یوسف (ع) به برادرهای خود ناهار و شام می داد سر سفره او می نشستند پذیرایی می کرد یک هزارم احتمال نمی دادند حضرت یوسف باشد. می فرماید امام زمان همه را می شناسد، او را نمی شناسند. من یک سؤال برای آدم شدن دل عزیزان می کنم. آیا در زمان آن 11 امام بزرگوار چند درصد مردم امام خود را می دیدند؟ امام در سامرا یا در مدینه بود. شاید یک هزارم یا کمتر. یعنی از نیشابور چند نفر می توانستند مدینه بروند و امام هفتم را ببینند. همان زمان هم به یک معنا غیبت بوده است. یعنی حضور ظاهری و چهره به چهره خیلی ها نمی دیدند ولی فرمان می-بردند. در زمان غیبت چیزهایی که خیلی به درد ما می خورد و می تواند ما را به حضرت نزدیک کند من حس می کنم 3 موضوع خیلی مهم هست یک معرفت هست. هر چه می توانیم اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَك‏، فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي‏، خدایا خودت لطف کن، عنایت کن، حجت خود را به بشناسان که اگر من حجت تو را نشناسم در دین خود گمراه هستم. یعنی اصل دین حجت خدا هست. قطب دین، محور دین حجت خدا هست. یا مثلاً این روایتی که اهل سنت هم زیاد نقل کردند که مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة. نمی گوید کسی امام زمان خود را نشناسد فاسق هست، فاجر هست، نه می گوید مرگ جاهلیت هست. یک حیوانی هست دارد راه می رود مرگ جاهلیت هست، هیچ از انسانیت و ایمان و دین بهره ای ندارد. یکی از بزرگان این را به شعر در آورده است خیلی قشنگ هست می گوید:
گفت که پیغمبر اجزای منید/ جزء را از کل چرا وا می کنید.
جزء از تو قطع شد بیکار شد/ دست از تو قطع شد مردار شد.
می گوید امام و پیامبر انسان کامل روح ما و جان ما، حقیقت ما هستند امت زیر مجموعه جزء آن انسان کامل هستند. این انگشت های ما، دست ما چه وقت کارآیی دارد؟ وصل به بدن باشد. دست و انگشت ما جدا شود یک مردار می شود. هیچ کارآیی ندارد. چشم ما از حدقه در بیاید جزء بدن نباشد یک سر سوزن بینایی ندارد. دیدن معنا ندارد. همه اینها چون وصل به کل هست. این هست که پیامبر می گوید اگر از پیامبر و امام جدا شوید مردار می شوید، مرگ جاهلیت این حقیقت محض هست. بیاییم از امام جدا نشویم. بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى‏ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ. در دعای عدیله ما می خوانیم که رزق و روزی که به مردم می رسد به برکت آقا امام زمان (ع) هست. اصلاً نفس کشیدن تمام ذرات عالم امام زمان ظهور یا حی یا قیوم هست. قیومیت اشیاء، حیات اشیاء به وجود آقا هست.
شریعتی: اگر نبود طومار آدم و عالم به هم می ریخت.
حجت الاسلام فرحزاد: اینها ثابت هم شده است. مثلاً ملکه زنبور عسل اگر بمیرد تمام زنبورهای آن کندو می میرند. یعنی ارتباط عجیب. لذا از امام به یسوء تعبیر شده است ملکه زنبور عسل. خدا رحمت کند آیت الله بهجت شاید جلسه ای کم پیش می آمد که درباره حضرت صحبت نکند. خیلی شیفته حضرت بودند. جمله قشنگی دارند. می فرمودند امام زمان این قدر به ما احاطه دارند آن قدر نظر دارند، اشراف دارند که کلامی که از دهان ما بیرون می آید قبل از این که به گوش خود ما یا دیگری برسد امام زمان خبر دارد. چیزی که ما می خواهیم ببینیم یا فکر کنیم قبل از آن امام زمان خبر دارد وَ نُورِ أَبْصَارِ الْوَرَى، در زیارت آل یاسین هست. یعنی ببینید ما چشم داریم ولی اگر نور نباشد می تواند ببیند؟ نور ماه، خورشید، مهتابی چیزی نباشد نمی توانیم ببینیم. غیر از سالم بودن چشم نور هست که چشم ما می تواند کارآیی داشته باشد. امام زمان نور همه بیننده ها هست. نور به عالم می دهد که ما بتوانیم ببینیم. نور چشم ما، نور وجود ما، هر چه هست به برکت امام زمان (ع) هست. اگر کسی این طور معرفت در مورد حضرت داشته باشد که فرمود کنار شما گوش ما هست چشم ما هست، دست ما هست، قدرت ما هست، همه کاره ما هستیم. یک داستان جالب در مورد مرحوم آیت الله نائینی از مراجع بزرگ نجف عرض می کنند. در جنگ جهانی دوم که میلیون ها انسان کشته شدند و آواره شدند و خسارت های زیاد و میلیون ها معلول و اینها درست شد. ایران طرف جنگ نبود. یعنی اعلام بی طرفی کرد. ولی در عین حال مطفقین روس و انگلیس آمدند ایران را اشغال کردند و خیلی هم فجایع انجام دادند. به مال مردم، به ناموس مردم، در تاریخ ثبت شده است. فقر شدید، قحطی شدید. میلیون نفر در ایران کشته شدند. ما واقعاً قدر امنیت را نمی دانیم. مرحوم آیت الله نائینی که در نجف بودند ایشان خیلی ناراحت ایران بودند که مردم ایران در چه تنگنایی قرار گرفتند به امام زمان توسل پیدا کردند که آقا جان یک نظری، لطفی، عنایتی کن. آقا شب خواب می بینند. می بینند آقا کنار یک دیوار بلندی ایستادند این دیوار یک مقدار کج شده است. حضرت دست نگه داشتند که این دیوار نیفتد. به آقای نائینی خطاب کردند فرمودند این ایران ما هست شیعه خانه ما هست یعنی دوستان ما شیعیان ما این جا هستند و من محافظ هستم، نگهبان هستم که این دیوار نیفتد. من شک ندارم لطف و عنایت امام زمان هست. ببینید این فرمایشاتی که از خود آقا هست و خیلی هم بیان زیبا و بلندی هست توقیح شیخ مفید. حضرت نامه ای که به شیخ مفید فرمودند. تعبیر این هست که برادر قرص و محکم. ایها الاخ السدید. ببینید آدم به کجاها می رسد. حضرت در آن نامه فرمودند که إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُم‏ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاء. خیلی عجیب هست. فرمودند آقا امام زمان (س) که ما رعایت حال شما را رها نمی کنیم. هوای شما را داریم. در یک توقیح دیگر هست در شیعیان اختلاف افتاده بود فتنه به پا شده بود. حضرت به بعضی از نواب خود نامه نوشتند که به شیعیان برسانند. یک تعبیر عجیبی در این نامه هست متن آن این هست فَغَمَّنَا ذَلِكَ لَكُمْ لَا لَنَا وَ سَاءَنَا فِيكُمْ لَا فِينَا لِأَنَّ اللَّهَ مَعَنَا وَ لَا فَاقَةَ بِنَا إِلَى غَيْرِه‏، فرمودند که غم و غصه ما به خاطر شما هست مثلاً امام زمان چه غم و غصه ای دارد. مشکل خانوادگی دارد؟ مشکل رزق و روزی دارد؟ مشکل ناامنی دارد؟ کسی به او دسترسی ندارد. در حفظ خدا هست. هیچ کس هم اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ وَلِيّاً وَ حَافِظاً نخواند امام زمان در حفظ خدا هست. خدا این بقیه الله را ذخیره کرده است در حفظ خود. تمام عالم جمع شوند یک سر مو از آقا نمی توانند کم کنند. ولی ما می گوییم حافظا و قائداً امام زمان در وجود ما حفظ می شود. رابطه ما محفوظ می شود. لذا فرمود ما به کس دیگر احتیاج نداریم. امام زمان هیچ غم و غصه شخصی ندارد. غم و غصه او برای چه هست؟ برای ما هست. فرمودند ناراحتی ما به خاطر شما هست. بیاییم یک کاری کنیم که امام زمان از ما ناراحت نباشد. دل او شاد باشد. حالا نمونه های آن را می گویم چه کارهایی دل امام زمان را شاد می کند. فرمود ما رعایت حال شما را رها نمی کنیم این لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ هم خیلی بلند هست. هیچ وقت شما را فراموش نمی کنیم. یک وقت می گویم من شما را یاد می کنم ماهی یک بار، هفته ای یک بار، سالی یک بار. ولی اگر بگویم آقای شریعتی من شما را فراموش نمی کنم یعنی چه؟ اگر یک لحظه فراموش کنم، یک ساعت دروغ هست. باید لحظه به لحظه باشد. مثل مادری که خدا به او یک نوزاد داده است. نگاه خود را بر نمی دارد. می خواهم بگویم این لَا نَاسِينَ دایره آن خیلی وسیع هست یعنی ما شما را اصلاً فراموش نمی-کنیم. این قدر امام به ما مهربان هست، این قدر به ما نزدیک هست. بعد هم می فرماید که و لو لا ذلک اگر این احاطه ما، اشراف ما، دعای ما، هوای شما را نگه داشتن نبود، اگر حواس من به شما نبود، لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاء، بلاها و گرفتاری-های حادی به شما می رسید وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاء دشمن ها ریشه شما را می کندند. یعنی دیگر اثری از شما نبود. الان هجمه ای که روی مکتب ما هست، روی دوستان اهل بیت هست من فکر نمی-کنم در دنیا روی کسی باشد. برای مسیحی ها باشد، برای یهودی ها باشد، و دیگران. یعنی الان شما می دانید چند هزار نیرو دارند مسجد مقدس جمکران را نگهداری می کنند. به خاطر این که یک اتفاق ناگوار نیفتد. جاهای دیگر این ناامنی که دشمن ایجاد کرده است و ما داریم تلاش می کنیم خنثی کنیم می-خواهم بگویم که اینها پشتوانه آن آقا امام زمان هست. آقا می فرماید اگر من پشتیبانی نکنم و دست کمک و حفاظت نگذارم وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاء دشمن ریشه شما را می کند. بعد این هم که مهر و محبت آقا چه قدر زیاد هست خیلی این جمله من را شارژ کرده است. ببینید ما دیگران را به خاطر خود دوست داریم. چون فرزند من هست، پدر من هست، یک نسبتی با من دارد، کشور من هست، مملکت من هست، یک ارتباطی با من دارد. ولی آن محور اصلی که از همه بیشتر آن را دوست دارم خودم هستم. یک آقایی می گفت با فامیل ها دوره خانوادگی داشتیم جلسه بود در حیاط نشسته بودیم در ایوان نگاه می-کردیم حوضی بود آب آن عمیق بود بچه ها دور حوض بازی می-کردند یک بچه در حوض افتاد. باجناق من فکر کرد بچه خود او هست، پرید با سرعت خیلی زیاد آمد بچه را بگیرد، دید بچه خود او نیست او را ول کرد. گفتم آقا حالا بچه شما نه، بچه من، چون فکر کرد بچه خود او هست این قدر تلاش کرد. می-خواهم بگویم محور اصلی خود ما هستیم. برای مرده های دیگر ما گریه نمی کنیم برای مرده های خود گریه می کنیم. آیا کسی هست که من را از خودم بیشتر بخواهد. از من بیشتر به فکر من باشد. بیشتر از خود من، من را دوست بدارد. این خیلی حرف بلندی هست. بیخودی کسی ولی خدا نمی شود. ولی الناصح، ولی خیرخواه. این جمله خیلی روایت عجیبی هست امام هفتم فرمود إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي‏ فرمود در زمان من شیعیان خطاهایی کردند بنا بود خدا آنها را تنبیه کند یک گوشمالی به آنها بدهد. شیعه هم گناه می کند، اشتباه می کند. امر دایر شد که من یا شیعیان من یعنی خدا مخیر کرد. آنها جرم کردند. گفت کرم بین و لطف خداوندگار/ گنه بنده کرده است و او شرمسار. مثل یک پدری که بچه او، نوه او یک تخلفی کند ولی پدر بگوید من تاب زندان بچه، کتک بچه، آزار بچه، مریضی بچه را ندارم. خدایا من مادر مریض شوم بچه این طور نشود. این طوری ما زیاد داریم. حضرت امام هفتم فرمودند امر دایر شد شیعیان تنبیه شوند یا من خود را سپر قرار بدهم و بار گرفتاری را من بکشم. فرمود فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي، به خدا قسم من بار سنگین سپر قرار گرفتن را به دوش خود کشیدم که شیعیان من آسیب نبینند. و این فرمایش آقا امام صادق که عرض کردم خیلی من را شارژ کرده است که دیگران ما را بیشتر دوست دارند. فرمود وَ اللَّهِ لِأَنَّا أَرْحَمُ بِكُمْ مِنْكُمْ بِأَنْفُسِكُمْ، ببینید چه قدر در این جمله تأکید هست اولاً قسم جلاله و الله. امام قسم می خورد، یعنی همه امام ها این طور هستند، چهارده معصوم این طور هستند. و الله لانا، ان تأکید، جمله اسمیه، تمام در آن تأکید هست بعد هم لفظ افضل و تفضیل. نه به شما مهربان هستیم، مهربان تر هستیم. از همه مهربان تر هستیم. فرمود و الله به خدای بزرگ قسم که ما امام-ها البته و حتماً از خود شما به شما مهربان تر هستیم. ببینید تمام مهربانی هایی که مادرها دارند، پدرها دارند، فامیل دارند، دوست دارد، رفیق دارد، سرچشمه تمام اینها محمد و آل محمد هست.
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
حجت الاسلام فرحزاد: سرچشمه محبت آن جا هست. مهری که در مادر هست خود را فدا می کند یک شعبه کوچکی از مهر امام زمان هست او دارد القاء می کند او القاء نکند مادر ممکن هست بچه خود را از بین ببرد. دشمن هم بشود. حالا این هم خاطره قشنگی هست. یک کل احمد آقایی بود که از داش های تهران را خال کوبیده بودند پیش آیت الله بهاءالدینی بردم. خیلی آقا خوشش آمد یعنی من ندیدم کم کسی را این قدر تحویل بگیرد. ما در اندرونی برد. آقا فرمودند این لات چاله میدان تهران بوده است به برکت اهل بیت توبه کرده است و برگشته است مثل رسول ترک ها و طیب و اینها. آدم فوق العاده ای بوده است. یک کم که آقا صحبت کرد آقای بهاءالدینی گفتند حرف های ایشان خیلی پخته هست شما بنویسید. فرمودند این آقا معجزه هست، رند عالم سوز کتاب ایشان را خواستند تهیه کنند شاید 20 بار چاپ شده است. شرح حال همین کل احمد آقا هست. یکی از حر ف هایی که ایشان زد و آقای بهاءالدینی خیلی خوشش آمد فرمودند اگر دست امیرالمؤمنین ولایت روی سر ما نباشد همه طلحه و زبیر از کار در می آییم. این نفس اماره، شیطان، محیط، این قدرت ولایت، محبت ولایت، اهل بیت که ما از شما به خود مهربان تر هستیم، شما را شارژ می کنیم امام هفتم فرمود نَحْنُ نُؤَيِّدُ الرُّوحَ بِالطَّاعَةِ لِلَّهِ وَ الْعَمَلِ لَه‏، ما هستیم که شما را شارژ می کنیم به عمل به عبادات، به کارهای خیر، به بندگی خدا، این شارژ پشت سر شما ما هستیم. لذا فرمود اگر دست امیرالمؤمنین ولایت بالای سر ما نباشد همه طلحه و زبیر می شویم، همه شمر می شویم، همه عمر سعد می شویم. این قدرت ولایت هست که حر را تبدیل می کند. سلمان می شود، ابوذر می-شود، اینها خیلی مهم هست. یعنی همیشه حواس ما به آن جا باشد. آن عنایت آنها، نظر آنها، لطف آنها، این جمله را می خواهم اصلاً زیرنویس کنند، وَ اللَّهِ لِأَنَّا أَرْحَمُ بِكُمْ مِنْكُمْ بِأَنْفُسِكُمْ، به خدا قسم ما از خود شما به خود شما مهربان تر هستیم. ببینید امام هفتم برای یک شطیطه خانم، یک پیرزن خانه دار، برای او پول می فرستد، کفن خود را نه کفن بازاری را، فرمودند قدر این کفن را بدان از مزرعه مادر ما حضرت زهرا و خواهرم حلیمه خاتون دختر امام صادق ریسندگی کرده است این را برای من درست کرده است من کفن خود را برای یک پیرزن خانه دار در نیشابور دارم می فرستم. پول فرستادند، خود آقا بلند شدند آمدند این جا نماز خواندند، تربت جد خود امام حسین را آوردند لای کفن او گذاشتند. برای او دعا کردند. سلام فرستادند. دیگر چه کار کنند؟ الان قبر این بانو در نیشابور گنبد و بارگاه و موقوفه دارد و ضریح دارد از کشورهای مختلف زیارت می روند. امام هفتم به آن نماینده خود در نیشابور فرمودند این مخصوص این خانم نیست. إِنِّي وَ مَنْ يَجْرِي مَجْرَايَ مِنَ الْأَئِمَّةِ لَا بُدَّ لَنَا مِنْ حُضُورِ جَنَائِزِكُمْ فِي أَيِّ بَلَدٍ كُنْتُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ فِي أَنْفُسِكُمْ. من و همه جانشین های بعد از من یعنی همه امام ها، بر خود لازم می-دانیم حتی در تشیع جنازه دوستان خود شرکت کنیم در هر شهری باشند. فقط شما سعی کنید تقوا داشته باشید. که حالا من تقریباً دو محور بحث را عرض کردم یکی معرفت و یکی محبت که اگر هر چه شناخت ما بیشتر باشد به ابابصیر حضرت فرمودند تو امام خود را بشناس. اعرف امامک، برای تو ضرر ندارد که تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ، که این ظهور امام زمان دیر بیفتد یا زود بیفتد. چون شما می شناسید یک وقت با امام خود دارید زندگی می کنید وظیفه خود را درست انجام می-دهید آدمی که معرفت دارد ظهور بشود یا نشود، دیر شود یا زود شود، یعنی از قافله عقب نمی ماند. حتی امام سجاد جمله عجیبی دارند فرمودند آنهایی که در زمان غیبت آقا امام زمان زندگی می کنند که دوستان ما را دوست دارند با دشمنان ما دشمن هستند پیروی ما را می کنند اینها أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَان‏، افضل زمان پیامبر، زمان امام ها، زمان ظهور، افضل همه زمان ها هستند. لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَة. چون این قدر فهم و درک و معرفت و بینش خدا به اینها داده است که اینها غیبت و ظهور و شهود برای اینها یکی شده است. یعنی همه وقت امام زمان را همه جا حاضر و ناظر می بینند. خدا رحمت کند آقای انصاری همدانی استاد آقای دستغیب و دولابی و خیلی از بزرگان بود ایشان می-فرمودند به ایشان گفتند امام زمان را می شود دید؟ ایشان فرمودند کور باشد آن چشم دلی که امام زمان را همه وقت و همه جا نبیند. من همه وقت و همه جا ایشان را می بینم. یعنی جسم مهم نیست. آن حضور اشراف بودن حضرت، احاطه داشتن حضرت، همراه بودن حضرت
شریعتی: بگو وقتی خدا را می شود دید
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِيمَان‏. امام زمان را با چشم دل ببینید. با معرفت بشناسید. پیوند داشته باشید. اصلاً زبان ما، چشم ما، نفس کشیدن ما به برکت امام زماه هست. این دین را داشته باشیم و یک مقدار مهر و محبت ایجاد شود
شریعتی: سر سفره ای نشستیم که صاحب آن حضرت حجت هست.
حجت الاسلام فرحزاد: شکی نیست. یعنی واقعاً خدا این دید را در ما کامل کند چه آرامشی پیدا می کنیم. و چه قدر مشکلات ما حل می شود. و اصلاً من می خواهم بگویم دیگر فکر و نیت بد هم نمی آید. یکی از مراجع را من یاد کنم خوب هست، خدا رحمت کند همه علما، مراجع، مخصوصاً آنهایی که عاشق اهل بیت بودند من بد نیست این هم یاد کنم حاج آقای شیخ عبدالقائم شوشتری که چند روز قبل از دنیا رفتند و ایشان هم خیلی مسجد مقدس جمکران پیاده می آمدند ما را هم پیاده می آوردند سال 49 بالای 50 سال، سال اول طلبگی، خیلی شیفته حضرت بودند، دلباخته حضرت بودند، خیلی گریه ها من از ایشان دیدم برای حضرت و فراغ حضرت گریه می کردند. یک موقع مرحوم آیت الله میلانی از مراجعی که بسیار برجسته مرحوم علامه طباطبایی به ایشان این قدر اعتقاد داشتند که از ایشان هر کس می پرسید اعلم کیست، من تردید دارم، می گفت می فرمود حاج سید محمد هادی میلانی در مشهد و مقید بودند مشهد مشرف می شوند بروند و پشت سر ایشان نماز بخوانند. ایشان ارادت خاص داشتند. آقای میلانی شب و روز ایشان خیلی یاد امام زمان و خیلی از منتظرین حضرت حمایت می کردند با اینها رابطه داشتند. یک تابلویی نام حضرت را به خط زیبا نوشته بودند که بالای سر خود زده بودند که می نشینند، بلند می شوند در اتاق می روند همیشه یاد حضرت بیفتند. و جایگاهی که می نشستند این تابلو را بالا نصب کرده بودند زیر آن هم این شعر را نوشته بودند بالای سرم نام تو را نقش نمودم یعنی که سر من به فدای قدمت. ببینید این یاد امام زمان خیلی مهم هست. می شود ما امام زمان را یاد کنیم، امام زمان ما را یاد نکند؟ ما در کار امام زمان باشیم، امام زمان در کار ما نباشد؟ اصلاً یاد امام زمان خود آقا لطف می کنند. ما یاد می کنیم دوباره نظر می کنند و لطف می کنند. ایشان یک جمله عجیبی دارد. ایشان به یکی از نزدیکان خود گفته بود آقا سفارشی، نصیحتی، موعظه ای کنید. ایشان فرمودند که شبانه روز چند ساعت هست؟ 24 ساعت هست. یک شبانه روز 24 ساعت چند دقیقه می شود؟ 24 را ضرب در 60 کنید 1440 دقیقه می شود. ما الان پشت دوربین بخواهیم 30 ثانیه سکوت کنیم حوصله همه سر می رود. می گویند که اصلاً برنامه را قطع کنند. حالا چند ثانیه سکوت کنید می خواهم ارزش وقت را بگویم. الان 4 ـ 5 ثانیه گذشت. ببینید 1440 دقیقه یک شبانه روز از عمر ما می گذرد که باز ضرب در ثانیه کنید چند برابر می شود. فرمودند از 1440 دقیقه 1435 دقیقه کارهای دیگر خود، کسب و کار دارید، استراحت دارید، خورد و خوراک دارید، مطالعه دارید، هر کار، 1435 دقیقه کارهای دیگر را بکنید 5 دقیقه خلوت کنید با آن کسی که قطب عالم هست حجت خدا هست، صاحب ما هست، سر سفره او هستیم، از پدر مهم تر هست، از مادر، بعد از خدا مهم ترین شخصیتی که همه کاره عالم هست این آقا هست. واسطه فیض بین عالم که اگر نباشد همه چیز برچیده می شود. 5 دقیقه در خدمت آقا باشیم. حالا قرآن هدیه می کنید، صلوات هدیه می کنید، صد تا صلوات 5 دقیقه به آقا هدیه بدهید. زیارت آل یاسین، اول آن هم آقا خیلی جمله عجیبی فرمودند که مردم توکل نمی کنند حجت بالغه خدا هست و این سلام علی آل یاسین، با توجه هفته ای یک بار، روزی یک بار، هر چه قدر می توانند. توجه و یاد امام زمان و انتظار حضرت قطعاً آدم را به بالاترین مراحل ایمان و کمال می رساند و دل آقا امام زمان را شاد می کند.
شریعتی: خیلی ممنون و متشکر هستم از شما حاج آقای حجت الاسلام فرحزاد و خیلی ممنون هستم از لطف و عنایت و مرحمت شما. آیات را بشنویم صفحه 591 را امروز دوستان من تلاوت خواهند کرد و چه قدر خوب هست ثواب تلاوت این آیات را هدیه کنیم به روح بلند حضرت نرجس خاتون مادر امام زمانمان که به دنیای ما یک مهدی داد و ان شاءالله که از ثواب و برکات آن همه ما بهره-مند شویم. بعد از تلاوت آیات در دقایق پایانی ان شاءالله همراه شما هستیم و در کنار شما. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
صفحه591 قرآن کریم
شریعتی: اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد/ تمام هستی زهرا نصیب نرجس شد. عید شما خیلی خیلی مبارک باشد. امروز افتخار داشتیم که در محضر حاج آقای حجت الاسلام فرحزاد عزیز باشیم. 3 ـ 4 دقیقه تا پایان فرصت داریم نکته های پایانی شما را بشنویم و ان شاءالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: همان جوری که همیشه توصیه داشتیم ذکر صلوات یک عبادت خیلی آسان و روان و همه وقت و همه جا هست، نه وضو می خواهد، نه قبله می خواهد، نه آداب و شرایط، نه زمان و مکان. هم از اعمال ماه شعبان و هم از اعمال ماه رمضان زیاد گفتن این ذکر هست و خیلی خوب هست که این ذکر را به محضر هدیه کنید به محضر آقا امام زمان، سلامتی و فرج آقا. پیامبر ما فرمود بر من واجب می شود شفاعت کنم از گناهکارانی که هر روز و هر شب صلوات بر محمد و آل محمد می فرستند.
شریعتی: اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
حجت الاسلام فرحزاد: یکی از نکاتی که عرض کردم باید به آن اشاره کنم یک پیامی در همان توقیح حضرت به شیخ مفید هست. حضرت فرمودند فَاتَّقُوا اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ وَ ظَاهِرُونَا عَلَى انْتِيَاشِكُمْ مِنْ فِتْنَة. سعی کنید در زندگی گناه نکنید تقوا پیشه کنید و ما را کمک کنید شما را از فتنه ها بیرون بیاوریم. اختلافات، جناح بازی، سیاست زدگی، کارهایی که باعث دلخوری امام زمان می شود و فتنه به پا می کند. اختلاف می اندازد، ما را کمک کنید از این فتنه ها شما را نجات بدهیم. بعد حضرت این جمله را فرمودند این باید سرلوحه زندگی و سبک زندگی ما باشد. فَلْيَعْمَلْ كُلُّ امْرِئٍ مِنْكُمْ بِمَا يَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ يَتَجَنَّبُ مَا يُدْنِيهِ مِنْ كَرَاهَتِنَا، حضرت فرمودند همه شماها سعی کنید آن چه که شما را به محبت ما به ما نزدیک می کند انجام بدهید. همه ما می دانیم امام زمان چه دوست دارد تقوا دوست دارد، ترک گناه، انجام واجبات، خدمت به پدر و مادر، خدمت به بزرگترها، حجاب ما خوب باشد، مال حرام در زندگی ما نیاید. اختلاف نکنیم، دعوا نکنیم، قهر نکنیم، ظلم نکنیم، فساد نکنیم، دروغ، غیبت از گناه فاصله بگیریم.
شریعتی: انجام واجب، ترک حرام.
حجت الاسلام فرحزاد: و پرهیز کنیم از آن چه که باعث کدورت و ناراحتی ما می شود. یکی از چیزهایی که می تواند دل امام زمان را خیلی شاد کند گره گشایی از کار مردم هست. تا می توانیم به عشق گل روی امام زمان با کسی قهر هستیم آشتی کنیم. بین دو نفر صلح بدهیم. زن و شوهر با هم مهربان باشیم. فامیل با هم مهربان باشیم. همسایه آزاری نکنیم. یک زندانی بی گناه را آزاد کنیم. یک مریضی که هزینه ندارد به او کمک کنیم. دست یک فقیر زمین خورده را بگیریم. ببینید امام های ما خیلی خیلی اهمیت می دادند به گره گشایی از کار مردم. فرمود آن کسی که گره یک مؤمنی را باز می کند بالله بدا و بالرسول ثنا و بناء ثنث. یعنی اول خدا را خشنود می کند بعد دل رسول الله را خشنود می کند بعد ما را خشنود می کند. ببینید مرحوم آقای حائری یک شرح حالی ایشان نوشتند خود ایشان هم نوشتند سر دلبران. آقای استادی این را تنضیف کردند. من خیلی فشرده عرض می کنم. نوشتند من آدم سخت باوری هستم. به این راحتی قبول نمی کنم ولی به من گفتند یک سرهنگی در زمان قبل از انقلاب سرهنگ شاه این خدمت آقا تشرف پیدا کرد. منزل ایشان رفتم. بررسی کردم دیدم آدم راستگویی هست. حداقل دروغ نمی گوید. ولی آقای حائری، حاج شیخ مرتضی حائری، استاد مراجع و استاد مقام معظم رهبری، ایشان نوشتند که برای من سؤال بود که یک سرهنگی که در زمان طاغوت، در زمان شاه زندگی می کند چه طور شده است که مورد نظر حضرت قرار گرفته است. گفتم آقا رمز کار شما چیست؟ ایشان فرمودند من دو چیز را در زندگی خود خیلی مقید بودم 1 ـ مقید بودم هر کجا هستم نماز خود را اول وقت بخوانم. این کلام نورانی خود آقا امام زمان هست فرمودند فَمَا أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّيْطَانِ بِشَيْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا، وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّيْطَان‏، هیچ چیزی بینی شیطان را مثل نماز اول وقت به خاک نمی مالد. نماز اول وقت در وقت بگذار و بینی شیطان را به خاک بمال. 2 ـ دومی به نظر من خیلی مهم-تر هست. فرمودند من در زندگی خود سعی کردم ظلم به کسی نکنم. حق کسی گردن من نباشد. پایمال نکنم. پدر و مادر راضی باشند. همسر، اولاد، فامیل، زیر مجموعه. به یک سرباز بیگناه ظلم نکنم. بیخودی تبعیض قائل نشوم. این ظلم ستیزی و ظلم نکردن که کار مهم امام زمان ظلم ستیزی هست، عدل پیاده کردن، این را در زندگی تمرین کنید. ان شاءالله خدا ما را کمک کند. در مسجد مقدس جمکران نایب الزیاره و عوض عزیزان دعا می کنیم، نماز می خوانیم و برای همه عزیزان دعاگو هستیم ان شاءالله عزیزان هم ما را از دعای خیر فراموش نکنند.