اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-12-05-سیری در نهج البلاغه امیرالمؤمنین علیه السلام (خطبه 150 ـ حضرت حجت عجل الله تعال فرجه در آینه نهج البلاغه) حجت الاسلام حسینی قمی

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. سلام می کنم بر همه منتظران، عید بزرگ نیمه شعبان بر همه شما مبارک و محنا باشد. خانم ها، آقایان به اولین روز هفته سمت خدا خیلی خوش آمدید. سلام می کنم خدمت عزیزان در هر کجا که هستید مخاطبان جان، مخاطبان عزیز شبکه سه، مخاطبان خوب شبکه افق، شنونده های رادیو معارف، هر کسی در هر کجا صدای ما را می شنوند و تصویر ما را می بیند خیلی خوشحال هستیم که با هم هستیم و در کنار هم هستیم. و با احترام و با افتخار در محضر حاج آقای حسینی عزیز. سلام علیکم و رحمۀ الله.

حجت الاسلام حسینی قمی: سلام علیکم و رحمۀ الله. عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه بینندگان عزیز در خدمت شما هستیم. برای ما افتخاری هست که در شب ولادت حضرت ولیعصر (ارواحناله الفدا) در محضر بینندگان عزیز باشیم. یک شعری را دیدم آقای سازگاری یک تغییری را در آن داده بودند. ستاره ای بدرخشید ماه مجلس شد/ تمام هستی زهرا نصیب نرجس شد. ان-شاءالله مشمول عنایات و دعای حضرت باشیم.
بسم الله الرحمن الرحیم. در جلسه قبل عرض کردیم در نهج البلاغه امیرالمؤمنان (س) در 5 خطبه و در 2 حکمت در مورد وجود مقدس امام زمان مطالب بسیار زیبایی بیان فرمودند. خطبه 138 را جلسه قبل خواندیم. الان خطبه 150 هست. خطبه 182، 187، 190، حکمت 147 و حکمت 209 هم برای فرصت بعدی ان-شاءالله می ماند. 150 و من خطبة له عليه السلام يومي فيها إلى الملاحم‏. این خطبه روشن ترین و زیباترین خطبه در مورد وجود مقدس امام زمان (اروحناله الفدا) هست مخصوصاً یک بخش بسیار زیبایی راجع به تصورات تکوینی امام زمان در عصر غیبت دارد که ما الان در عصر غیبت حضرت هستیم. وَ أَخَذُوا يَمِيناً وَ شِمَالًا ظَعْناً فِي مَسَالِكِ الْغَيِّ وَ تَرْكاً لِمَذَاهِبِ الرُّشْد، حضرت اول سرزنش می کنند کسانی را که گرفتار انحراف می-شوند. اعتدال را رها می کنند. يَمِيناً وَ شِمَالًا. در خطبه 16 نهج البلاغه این فراز را شاید همه حفظ باشند، مکرر شنیدند حضرت فرمودند الْيَمِينُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِيقُ الْوُسْطَى هِيَ الْجَادَّة، انحراف به چپ، انحراف به راست گمراهی هست، آن خط اعتدال، خط وسطی مسیر هدایت هست. ظَعْناً فِي مَسَالِكِ الْغَيِّ اینها که اعتدال را رها می کنند روش گمراهی را دارند طی می کنند وَ تَرْكاً لِمَذَاهِبِ الرُّشْد، هدایت را رها کردند. فَلَا تَسْتَعْجِلُوا مَا هُوَ كَائِنٌ، حضرت قبل از این که به ویژگی های امام زمان و کارهای برسند می فرمایند عجله نکنید الا نگویید پس آقا ما این قدر منتظر هستیم حضرت چه زمانی ظهور می کنند. فَلَا تَسْتَعْجِلُوا مَا هُوَ كَائِنٌ مُرْصَدٌ، چیزی که حتماً تحقق پیدا خواهد کرد مرصدٌ مورد انتظار و قطعی هست. فَلَا تَسْتَعْجِلُوا عجله نکنید. الْأُمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأَوْقَاتِهَا. یک روایت دیدم خیلی جالب هست، در کافی مرحوم کلینی امام سجاد (س) فرمودند امیرالمؤمنان کان یقول، دائماً این دعا را می-خواندند اللَّهُمَّ مُنَّ عَلَي‏، خیلی عجیب هست. اللَّهُمَّ مُنَّ عَلَي‏، خدایا بر من منت بگذار به چهار ویژگی. بِالتَّوَكُّلِ عَلَيْكَ، وَ التَّفْوِيضِ إِلَيْكَ، وَ الرِّضَا بِقَدَرِكَ، وَ التَّسْلِيمِ لِأَمْرِكَ؛ خدایا منت بر من بگذار که من این مقامات را داشته باشم. توکل، تفویض، همه چیز را به خدا واگذار کنیم، راضی به قدر الهی باشیم، و تسلیم امر الهی. اگر این چهار مرحله را طی کردیم آن وقت پایان دعا این هست حَتَّى لَا أُحِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْت‏، اگر یک چیزی خدایا تو مصلحت می دانی در یک زمان دیگری با تأخیر انجام شود من عجله نداشته باشم. ما نمی-توانیم زمان ظهور را تعیین کنیم. فَلَا تَسْتَعْجِلُوا مَا هُوَ كَائِنٌ مُرْصَدٌ، ظهور قطعی هست، تردید ندارد. همه انتظار آن را می-کشند ولی عجله نکنید زمان ظهور چه زمانی هست. من علیّ خدایا بر من منت بگذار، به مقام توکل، تفویض، همه چیز را به خدا واگذار کنیم، راضی باشیم، تسلیم امر الهی باشیم، نتیجه این چهار مقام این هست لَا أُحِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْت‏، اگر یک چیزی خدا به تأخیر انداخت من عجله نداشته باشم. یا عکس آن وَ لَا تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ، یک کار را خدا امروز از ما می-خواهد نگوییم خدایا این را به تأخیر بینداز. خیلی دعای خوبی هست عزیزان یاد بگیرند شبانه روز بخوانند. از دعاهایی باید باشد که در حافظه ما باشد. بنابراین فَلَا تَسْتَعْجِلُوا. وَ لَا تَسْتَبْطِئُوا مَا يَجِي‏ءُ بِهِ الْغَدُ، ظهوری که بعداً تحقق پیدا می کند نگویید آقا دور هست چه زمانی می خواهد انجام شود. آن وقت هشدار حضرت، فَكَمْ مِنْ مُسْتَعْجِلٍ بِمَا إِنْ أَدْرَكَهُ وَدَّ أَنَّهُ لَمْ يُدْرِكْهُ، چه بسا کسانی که برای رسیدن به یک مرحله-ای عجله دارند ولی وقتی می رسند می گویند کاش نرسیده بودیم. چرا؟ چون آمادگی را نداشتند. الان ما آمادگی ظهور داریم. خدا رحمت کند مرحوم آیت الله بهجت مکرر می فرمودند آقا در دعاهای خود، الان هم رسم هست همه دعا می-کنند اللهم عجل لولیک الفرج. ایشان می فرمود یک مقدار هم دعا کنید قابلیت این فرج را پیدا کنید. قابلیت ظهور را پیدا کنید. یک روایتی هست شب عید و ایام عید نمی خواهم عزیزان نگران شوند ولی هشدار هست در غیبت نعمانی هست از امام صادق (ع) فرمودند إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ ع ‏، وقتی امام زمان ظهور می فرمایند خَرَجَ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ كَانَ يَرَى أَنَّهُ مِنْ أَهْلِه‏، کسانی که فکر می کردند اگر امام زمان ظهور کنند ما دیگر سینه چاک پای رکاب حضرت هستیم همین ها از حضرت فاصله می گیرند که آن جلسه گفتیم یکی از جهات آن این هست که در خطبه 138 خواندیم. يَعْطِفُ الْهَوَى عَلَى الْهُدَى‏ إِذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى‏، اگر ما الان تسلیم قرآن باشیم خوب هست. تسلیم احکام الهی باشیم، نخواهیم قرائت خود را بر امام زمان تحمیل کنیم خَرَجَ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ. و یک هشدار حالا عرض کردم امروز نمی خواهم این هشدارها بخوانم. فرمود عده ای که فکر می کردند منتظر هستند به امام زمان می گویند ارْجِعْ مِنْ حَيْثُ جِئْتَ فَلَا حَاجَةَ لَنَا فِي بَنِي فَاطِمَة، از همان راهی که آمدید برگردید ما اصلاً نیازی به شما نداریم. لذا عزیزان عجله نکنید. لا تستعجلوا ما هو کائن، قطعاً ظهور تحقق پیدا می-کند ولی عجله نکنید وَ لَا تَسْتَبْطِئُوا مَا يَجِي‏ءُ بِهِ الْغَدُ، نگویید دور هست. نگویید آقا پس چه زمانی بنا هست ظهور کند. کائن مرصد،
شریعتی: چرا می گوییم این قدر دعا کنید برای ظهور
حجت الاسلام حسینی قمی: وظیفه ما دعا هست. وظیفه دعا یعنی آمادگی پیدا کنیم. وقتی می گوییم عجل بلافاصله باید به ذهن ما بیاید ما آماده هستیم یا نه. فَكَمْ مِنْ مُسْتَعْجِلٍ بِمَا إِنْ أَدْرَكَهُ وَدَّ أَنَّهُ لَمْ يُدْرِكْهُ وَ مَا أَقْرَبَ الْيَوْمَ مِنْ تَبَاشِيرِ غَدٍ، چه قدر نزدیک هست این روز از بشارت های فردا. انّهم يرونه بعيدا و نراه قريبا. عرض کردم این خطبه از روشن ترین خطبه ها در مورد امام زمان هست خطبه 150 نهج البلاغه. يَا قَوْمِ هَذَا إِبَّانُ وُرُودِ كُلِّ مَوْعُودٍ، حضرت دارند مردم را آماده می کنند. آغاز ورود تمام آن چیزهایی هست که به شما وعده داده شده است. فتنه ها، آشوب ها، حوادثی که قبل از ظهور پیش می آید وَ دُنُوٌّ مِنْ طَلْعَةِ مَا لَا تَعْرِفُونَ، چیزهایی آشکار می شود که شما از اینها خبر نداشتید. نمی شناختید. أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَكَهَا مِنَّا، آن حجتی که از ما درک می کند، آن حجتی که از ما پرچم را به دست می گیرد یعنی امام زمان يَسْرِي فِيهَا بِسِرَاجٍ مُنِيرٍ، حجت ما، ولی ما، که ظهور را خواهد داشت یسری حرکت می کند بِسِرَاجٍ مُنِيرٍ، با چراغی آشکار و نور دهنده. وَ يَحْذُو فِيهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِينَ، به روش صالحین قدم بر می دارد. جالب هست همین جا اشاره کنم ابن ابی الحدید وقتی به این کلام می رسد أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَكَهَا مِنَّا، می گوید این منظور کیست؟ خیلی جالب هست این عالم اهل سنت مال 800 سال پیش من عبارت آن را نوشتم عزیزان ذیل خطبه 150 ببینند أن مهدي آل محمد ص و هو الذي عنى بقوله، می گوید این تفسیر به جزء با مهدی آل محمد با کس دیگر تطبیق نمی کند. و إن من أدركها منا آن حجتی که از ما هست و ظهور می کند يَسْرِي فِيهَا بِسِرَاجٍ مُنِيرٍ این حجت چه می کند لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً، چهار تصرف تکوینی در عصر غیبت. کاری به ظهور ندارد. فِي سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ، همان دورانی که امام زمان در پس پرده ابر هست این تصرفات تکوینی را دارد. من خواهش می کنم عزیزان، مخصوصاً جوانان عزیز این سؤال را زیاد می پرسند من این سؤال را یک کمی بیشتر توضیح بدهم که این بیان امیرالمؤمنان روشن شود. می گویند آقا امام غایب چه سودی به حال ما دارد؟ یک روایتی هست در کمال الدین شیخ صدوق مال بیش از هزار سال پیش هست، شیخ صدوق وفات ایشان 381 هست. ببینید امام صادق (ع) وقتی می خواهند تشبیه کنند دوران غیبت امام زمان را می فرمایند بِالشَّمْسِ إِذَا غَيَّبَهَا السَّحَابُ، باید مثل خورشید پس پرده ابر، آیا ما از خورشید پس پرده ابر بهره نمی بریم؟ یعنی الان اگر هوا ابری باشد مثل شب تار هست، شب ظلمانی هست؟ من یک آدرس می دهم، علامه مجلسی ذیل همین حدیث نورانی در بحار الانوار جلد 52، 8 نکته بیان می فرماید. چرا حضرت امام زمان را به خورشید پس پرده ابر تشبیه کردند؟ عزیزان نکته ها را ببینند، من فقط یکی از آنها را بگویم. این را خواهش می کنم عزیزان عنایت کنند این بیان حضرت یک عیدی به همه منتظران امام زمان هست، ناامید نباشند، دل خوش باشند، نگویند آقا امام غایب چه صیغه ای هست. مرحوم علامه مجلسی می فرماید جربنا مرارا، ما مکرر تجربه کردیم آن وقتی که همه درها بسته می-شود، وقتی متوسل به امام زمان می شویم به هر مقداری که ما بتوانیم ارتباط با امام زمان ارتباط معنوی پیدا کنیم گرفتاری های ما برطرف می شود. چرا ما بی انصافی کنیم؟ در این دوران غیبت امام زمان این همه گرفتاری های که شیعه داشته است به عنایت امام زمان من 5 ـ 6 تا آدرس خیلی سریع بدهم 1 ـ این حدیث در منابع دست اول ما هست، کفایۀ الاثر مال معاصر شیخ صدوق هست، علی بن محمد بن علی خزاز قمی. حدیث را شاید عزیزان فراوان شنیده باشند، لو لا الحجة لساخت الارض باهلها. اگر زمین از حجت خالی باشد زمین اهل خود را فرو می برد. این دعایی که عزیزان فراوان شنیدند بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء، تمام روزی که ما داریم به برکت امام زمان هست. سوم این تعبیر در احتجاج مرحوم طبرسی هست می گوید شیخ مفید چه فرمودند؟ این توقیحات نامه امام زمان، إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُم‏ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ، خواهش می کنم عزیزان عنایت کنند ما رعایت شما را رها نکردیم. ما نام شما را فراموش نکردیم. وَ لَوْ لَا ذَلِكَ اگر حواس ما به شما نبود لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاء دشمن ها شما را می خوردند، نابود می کردند. یعنی الان در این دوران غیبت، بیش از هزار سال دوران غیبت کبری حضرت ولیعصر، مگر عدد ما چه قدر هست، در این دنیایی که میلیاردها گرگ های گرسنه دندان ها را تیز کردند اگر عنایت امام زمان نبود ما سالم می ماندیم؟ ما باقی می ماندیم؟ إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُم‏ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ. ما فراموش نکردیم، اگر فراموش کرده بودیم دشمن شما را از بین برده بود. این حدیث چهارم از امام رضا (ع) هست. در من لایحضر شیخ صدوق هست. فرمود امام زمان أَشْفَقَ عَلَيْهِمْ مِنْ آبَائِهِمْ وَ أُمَّهَاتِهِمْ، این را باور کنید امام زمان از پدر و مادر به ما مهربان تر هست. مگر می شود امام زمان ما را رها کند. مگر پدر و مادر فرزند خود را رها می کند؟ آدرس بعدی در غیبه شیخ طوسی خود حضرت فرمود أَنَا خَاتَمُ الْأَوْصِيَاءِ وَ بِي، به وسیله من يَدْفَعُ اللَّهُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِي وَ شِيعَتِي. خدا به برکت من بلا را ... عرض کردم ما غرق عنایات امام زمان در عصر غیبت هستیم حواس ما نیست. حالا  تعبیرات خود امیرالمؤمنان (س) را می خوانم، این تعبیر هم باز معروف هست از خواجه نصیر طوسی بسیار تعبیر زیبایی هست. امروز هم می دانید روز خواجه نصیر و روز مهندس هست. خواجه نصیر یک عبارت خیلی زیبایی دارد. می گوید وجوده لطف و تصرفه لطف آخر، وجود حضرت سراسر لطف هست. تصرفات تکوینی حضرت، عنایات حضرت برای ما لطف دیگر هست. و غیبته منا، ما برای غیبت مقصر هستیم. ما آماده ظهور نیستیم. حالا من این تعبیر امیرالمؤمنان را بخوانم. حضرت در عصر غیبت چه می کند؟ نگویید اینها مال ظهور هست، خود حضرت می فرماید فی ستره عن الناس، دورانی که حضرت در پرده استتار هست سترۀ این برکات هستند، لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً گره های زیادی را از شیعیان باز می کنند، چه قدر ما گرفتاری داشتیم به امام زمان متوسل شدیم، اگر ما الان بخواهیم جمع کنیم توسلات و عنایاتی که شیعه در عصر غیبت، ده ها، صدها داستان، نمونه-های فراوان می دانید، کرامات و عنایات امام زمان به شیعه، لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً، ربق یعنی گره، امام زمان در همین عصر گرفتاری های زیادی را برطرف کردند. وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً، بردگانی را آزاد می کنند نه برده ای که بگوییم بازار برده فروشی نداریم، انسان هایی که در بردگی و اسارت شهوات هستند، بردگی اخلاقی، بردگی معنوی، بردگی فکری، اگر عنایت امام زمان نباشد این بردگی ها شیعه را بیچاره می کند. وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً، دشمنان متعهد را متفرق می کند. دوستان متفرق را امام زمان به هم پیوند می دهد. من برای این که خیلی کلی نگفته باشم حتماً عزیزان یادشان هست، یک بار دیگر ببینند، خدا رحمت کند ما نمی توانیم منکر شویم، حتماً بینندگان عزیز دیدند، در آن جنگ 33 روزه لبنان، این قصه را شهید سلیمانی گفتند، ایشان گفتند ما به جایی رسیدیم که تقریباً یقین به شکست ما پیدا ... حالا قریب به مضمون. توسلی که به صدیقه طاهره (س) و آقا عنایت امام زمان بالگرد صهیونیست ها سقوط می کند ما از همان جا پا به فرار می گذاریم. ما چرا نمی بینیم. اصلاً شیعه در دنیا، کل عالم چند نفر هست؟ در برابر این همه دشمنانی که الان ببینید مثل گرگ این همه سراسر کشورهای اروپایی چنگال باز کردند اگر در طول ... نه حالا بگوییم 500 سال پیش، هزار سال پیش، لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً. ما اول باید باور کنیم که امام، ما به امامی اعتقاد داریم که می تواند در آن واحد تصرف تکوینی کند آن چه که می خواهد بر وفق خواسته های خود هست که خواسته های الهی هست همه چیز را تغییر بدهند. این باور را ما داریم. من یک داستانی بگویم، این از امیرالمؤمنان (س) هست ولی حالا نمونه خوبی هست برای این که باور کنیم تصرف فکری، تصرف معنوی، ناامید نباشیم. این داستان در خرائج مرحوم راوندی هست. راوندی مال 800 ـ 900 سال پیش هست. قدیمی ترین شرح نهج البلاغه مال این مرد بزرگ هست. می نویسد مَرَّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ بِرَجُل‏، آقا امیرالمؤمنان داشتند عبور می کردند در بازار یک خیاطی عبور کردند. يَخِيطُ وَ هُوَ يُغَنِّي، همین طور که خیاطی می کرد یک آوازی هم می خواند. حضرت ایستاد، جوان بود، فرمود لَهُ يَا شَابُّ، جوان لَوْ قَرَأْتَ الْقُرْآنَ لَكَانَ خَيْراً، قرآن بخوان، جوان خیلی مؤدبی بود گفت آقا إِنِّي لَا أُحْسِنُهُ، قرآن بلد نیستم، دوست دارم، آرزوی من این هست که قرآن بلد باشم، اگر بلد بودم می خواندم. فَقَالَ ادْنُ مِنِّي حضرت فرمود نزدیک بیا، فَدَنَا وقتی نزدیک شد، مِنْهُ فَتَكَلَّمَ فِي أُذُنِهِ بِشَيْ‏ءٍ خَفِيٍّ، حضرت یک چیزی آهسته در گوش او گفت کسی نفهمید فَصَوَّرَ اللَّهُ الْقُرْآنَ كُلَّهُ فِي قَلْبِهِ يَحْفَظُهُ كُلَّه‏، در آن واحد این جوان حافظ تمام قرآن شد. ما معتقد هستیم امام این جوری هست. ما به امامی معتقد هستیم که می تواند تصرف معنوی کند. تصرف نظامی کند، به این اعتقاد داریم. البته این را بگویم، نه به این معنا که آقا در هر مشکلی هر کسی هر کوتاهی کرد بگوییم آقا پس تصرفات امام زمان کجا هست؟ نه در بزنگاه ها، در گرفتاری های سخت، همین تعبیراتی که عرض کردم امام رضا (ع) می فرماید خود امام زمان فرمود. پس این چهار تصرف، لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً فی سترۀ عن الناس لَا يُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ، من دیدم بعضی از شارحین خیلی زیبا این را ترجمه کردند. همان ترجمه را انتخاب می کنم. یعنی تفسیر کردند، لَا يُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ، در عصر غیبت هیچ کسی نمی تواند امام زمان، آن دشمنانی که دنبال پیدا کردن امام زمان هستند به تعبیر این شارح نهج البلاغه آن سرویس های جاسوسی دنیا که دنبال پیدا کردن امام زمان هستند لَا يُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ، نمی-توانند. وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ، ولو تمام قوای خود را به کار بگیرند. این عنایات امام زمان تکلیف ما چیست؟ ما بنشینیم ببینیم تا چه زمانی عصر ظهور هست، نه. ثُمَّ لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَيْنِ النَّصْلَ، آنهایی که منتظر امام زمان هستند سیقل می دهند. جلا می دهند قلب خود را، دل خود را، شمشیر خود را، حرکت های نظامی خود را، اخلاق خود را، آمادگی به تمام معنای خود را. لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا نه بنشینیم بگوییم آقا هر وقت آمدید در قرآن هست، بنی اسرائیل به موسی چه گفتند «فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُون‏» (مائده/24) تو با خدای خود برو بجنگ ما این جا نشستیم، هر وقت پیروز شدی بیا خبر آن را به ما بده. این انتظار نیست. لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ دل خود را جلا می دهند، شمشیرهای خود را جلا می-دهند، چه جوری جلا می دهند؟ تُجْلَى بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ، با قرآن دیدگان آنها جلا پیدا می کند. وَ يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِمْ، تفسیر قرآن يُرْمَى فِي مَسَامِعِهِمْ، نمی گوید به گوش آنها می خورد. جان دل آنها این جوری هست. الان ما چه قدر با قرآن مأنوس هستیم؟ منتظر امام زمان هستیم در همان زیارت آل یاسین هم آن هفته هم اشاره کردیم السلام علیک جزء سلام های اول به امام رضا هست. السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَه‏. امام زمان مفسر قرآن هست. چه قدر جلسات تفسیر الان در مساجد ما، در شهرهای ما رواج دارد؟ منتظر امام زمان يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِمْ، به گوش دل او می نشیند وَ يُغْبَقُونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوحِ، هر صبح و شام جام حکمت می نوشند. این تعبیر امیرالمؤمنان هست. یعنی اگر شما منتظر امام زمان هستید، دنبال تفسیر باشید، دنبال قرآن باشید، دنبال معارف دینی باشید. جالب هست ابن ابی الحدید عرض کردم تصریح می کند این تعبیر جزء با امام زمان جور در نمی آید. این جزء یاران امام زمان، منتظرین کسانی دیگر نمی توانند باشند عبارت خیلی قشنگی دارد می گوید هولاء اینها که امیرالمؤمنان دارد از آنها نام می برد که قبل از ظهور معارف خود را بالا می برند هولاء هم العارفون، این عبارت ابن ابی الحدید هست، العارفون الذين جمعوا، منتظر امام زمان این هست، یک عالم اهل سنت 800 سال پیش این جوری تعبیر می کند منتظر این هست. جمعوا بين الزهد و الحكمة و الشجاعة، زهد، حکمت، شجاعت. دل خود را سیقل بدهند، شمشیرهای خود را سیقل بدهند، شجاعت داشته باشند، حکمت داشته باشند، معارف دین داشته باشند، نه این که دنیا را نداشته باشند، اسیر دنیا نباشند. و حقيق بمثلهم أن يكونوا أنصارا لولي الله‏، می گوید که اینها سزاوار هستند که یاوران امام زمان باشند. یک روایت هم بخوانم، این را هم اشاره کنم که معلوم باشد وظیفه ما در عصر غیبت چیست؟ در غیبه نعمانی از منابع دست اول ما هست از امام صادق (ع)، امام صادق فرمودند زراره محضر حضرت بود. آقا فرمودند يُنَادِيَ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاء، قبل از ظهور یک صیحه آسمانی بلند می شود. يُنَادِيَ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاء، از آسمان صیحه آسمانی بلند می شود که ان علی و شیعته هم الفائزون. علی و شیعیان او رستگار هستند و بعد ظهور امام. آدم این صیحه آسمانی را بشنوند خیلی خوب هست. آمادگی پیدا می کند. ولی حضرت فرمود بلافاصله یک صیحه شیطانی هم شنیده می شود. صحیه شیطانی فریاد می زند إِنَّ الشَّيْطَانَ يُنَادِي إِنَّ فُلَاناً وَ شِيعَتَهُ هُمُ الْفَائِزُون‏، اسم دشمنان اهل بیت را می برد. می گوید نه آنها رستگار هستند. به امام صادق گفت آقا کار خیلی مشکل شد. ما این جا نشستیم آن هم صیحه آسمانی. بالاخره مردم وقتی صیحه در آسمان، ندای آسمانی بشنوند چه جوری تشخیص بدهد این صیحه رحمانی هست، آن صیحه شیطانی هست؟ از کجا تشخیص بدهد؟ به حضرت گفتند و من یعرف، زراره ترسید. فَمَنْ يَعْرِفُ الصَّادِقَ مِنَ الْكَاذِبِ. چه جوری بفهمیم این صادق هست؟ فرمود يَعْرِفُهُ الَّذِينَ كَانُوا يَرْوُونَ حَدِيثَنَا، آنهایی که در عصر غیبت معارف خود را بالا بردند آنها تشخیص می دهند. چرا حضرت می-فرماید منتظر باید تُجْلَى بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ وَ يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِم‏، اگر امروز، این روایت خیلی روایت عجیبی هست در توحید شیخ صدوق همین زراره که جزء شاگردهای درجه یک امام صادق (ع) هست می گوید من محضر حضرت، گفتم آقا اگر من عصر ظهور امام زمان را دیدم چه کار کنم؟ چه دعایی بخوانم؟ خدا پدر زراره را بیامرزد که برای امروز ما روایت آورده است. توحید شیخ صدوق. حضرت فرمود این دعا را بخوانید. اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَك‏، ببینید عصر ظهور، عصر معرفت هست. از خدا معرفت بخواهیم، خداشناسی بعد پیامبرشناسی بعد امام شناسی. یک نکته دیگر اضافه کنم ببینید این عبارت نداشت فی سترۀ عن الناس گفتیم این سترۀ عن الناس منظور عصر غیبت امام زمان هست. ابن ابی الحدید می دانید در حالی که تقریباً بسیاری از علما و بزرگان اهل سنت معتقد هستند که امام زمان متولد شده است فرزند امام عسکری (ع) هست بعضی ها می گویند نه ما قبول داریم امام زمان هست ولی بعدها متولد می شود. آقای ابن ابی الحدید این عبارت را چه جوری معنا می کند؟ این تصرفات فی سترۀ عن الناس را چه جوری معنا می کند؟ پس باید امامی باشد و عصر غیبتی داشته باشیم. تعصب هست، می گوید این جا ولو حضرت فرموده است فی سترۀ عن الناس ولی نه حالا هر وقت آمد یک مدتی هم پنهان خواهد بود. به هر حال تعصب نگذاشته است ولی از آن طرف من بگویم واقعاً جالب هست این را عزیزان یادشان باشد راجع به امام زمان حالا اگر رسیدم اشاره می-کنم صدها کتاب در میان اهل سنت اصلاً اعتقاد به امام زمان و ظهور حضرت یک اعتقاد مذهبی شیعی نیست که بگوییم ما گفتیم من همین جا یاد کنم در ایام ولادت امام زمان رضوان خدا به روان فقیه بزرگ آیت الله الظعمی صافی گلپایگانی انصافاً این کتاب منتخب الاثر ایشان یک کتاب مستر و منبع جاودانه در تاریخ شیعه هست. در این کتاب قریب 1200 حدیث از منابع اهل سنت و منابع شیعه، منابع دست اول شیعه و اهل سنت راجع به بشارت به امام زمان ... من از کتاب ایشان یک عبارتی را بخوانم به نظر من این عبارت دیگر کفایت می کند برای این که ما بدانیم آیا اعتقاد به شیعه مال ما هست، این کتابی هست به نام التاج الجام علل الاصول یک کتاب خیلی مهمی هم در میان اهل سنت هست. کتاب تاج تقریباً جمع تمام کتاب های حدیثی اهل سنت منابع دست اول آنها هست مال یکی از علمای الازهر به نام منصور علی نایف هست. یک آقایی بر این کتاب شرح نوشته است. شرح تاج. کتاب خیلی مهمی هست. این آقایی که شرح نوشته است به نام غایه المعمول یک عبارتی دارد. این عالم بزرگ اهل سنت یک عبارتی راجع به امام زمان دارد. بینندگان عزیز تو را خدا من این عبارت را می خوانم شما ببینید اعتقادی که ما راجع به امام زمان می گوییم غیر از این هست که در لسان این عالم آمده است می نویسد اشتهر بین العلماء سلفاً و خلفاً بین علما همیشه این شهرت داشته است انه فی آخر الزمان لا بد فی ظهور رجل من اهل البیت یسمی المهدی و یستولی علل الممالک الاسلامی و یتبهه المسلمون و یعدل بینهم و یؤید الدین، مسلم هست امام زمان هست، اسم آن را دارد می آورد، کارهای امام زمان را بیان می کند. و قد رواء احادیث المهدی جماعۀ من خیار الصحابه و خرجها اکابر المحدثین می-گوید بزرگان محدثین روایت امام زمان را آوردند اسم می-آورد ابو داود ترمذی، ابن ماجد طبرانی، ابی یعلی، امام احمد حنبل، تمام مفصل. بنابراین این اعتقاد اعتقادی نیست که ما فکر کنیم فقط اعتقاد مال من عبارت های هم یادداشت کردم اگر رسیدیم.
شریعتی: چون می خواهیم از اعمال امشب هم بگوییم خدا شما را حفظ کند. ممنون و متشکر هستم امشب بر همه شما مبارک باشد. احیاء امشب خیلی تأکید شده است و حتماً ما و همه اهالی خوب سمت خدا از دعای خیر خود بی بهره و بی نصیب نخواهید گذاشت و ان شاءالله باشیم جشن آمدن امام زمان را در کنار هم تجربه کنیم همدل و همراه. حاج آقای حسینی اگر اجازه بفرمایید آیات سوره بروج را بشنویم. صفحه 590 قرآن کریم را به اتفاق خواهیم شنید و بعد از تلاوت آیات در دقایق پایانی ان شاءالله همراه شما هستیم و در کنار شما. اعمال امشب را دوستان ان شاءالله در کانال قرار خواهند داد می توانید مراجعه کنید. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
صفحه 590 قرآن کریم
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. نکته-های پایانی حاج آقای حسینی عزیز را بشنویم و بعد ان شاءالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام حسینی قمی: دو ـ سه مطلب را یادآوری کنم. مطلب اول این که خب پایان این هفته انتخابات را داریم. آن جلسه هم عرض کردم واقعاً نیازی نیست ما به مردم سفارش کنیم مردم ما همیشه جلوتر از مسئولین بودند. 22 بهمن را دیدید چه قدر امتحان خوبی دادند. این جمله ای هم که مکرر دوستان ما شنیدند و مقام معظم رهبری فرمودند همه ما باید در انتخابات شرکت کنیم. این تکلیف همه را روشن کرده است. من امروز در قم داشتم می آمدم دیدم یک بنری زدند، کمی برای من جلب توجه کرد دیدم نوشتند شرکت در انتخابات سپر امنیت کشور هست. به هر حال یک واقعیتی هست. گلایه هایی که مردم دارند آن جلسه هم عرض کردم مسلم هست جای خود، به هر حال انتظارات مردم خیلی زیاد هست برای من جالب بود دیدم همین روزها رسانه وقتی مصاحبه با مردم را پخش می کرد همه اینها که می گفتند شرکت می کنیم همه هم یک گلایه ای داشتند. می-گفتند ما از مجلس این توقع را داریم. این توقع را داشتیم. گلایه ها جای خود ولی واقعاً سپر امنیت هست. یعنی اگر حضور مردم کم شود دشمنان حساب می کنند. قطعاً تمام دوربین ها و حسابگرهای بین المللی این روزها حساب می کنند، نگاه می کنند درصد مشارکت خدای نکرده دشمنان خارجی به طمع نیفتند. عرض کردم گر چه مردم هم توقعات آنها زیاد هست، حق هم دارند. واقعاً هم حق دارند. خیلی بیش از این انتظار داشتند، از این مجلس خیلی بیش از این انتظار داشتند، از دولت خیلی بیش از این انتظار دارند، خب دیدید رهبر بزرگوار ما تعبیر خیلی بلندی فرمودند. فرمودند من از همه دولت ها حمایت می کنم از این دولت علاوه بر حمایت تمجید می-کنم. ولی بلافاصله فرمودند که باید آثار تلاش دولت در سفره مردم دیده شود. الان واقعاً در سفره دیده می شود؟ حالا این حرف ها بعدا. الان همین که مقام معظم رهبری گفت اینها جای خود. عرض کردم این تعبیر، تعبیر درستی هست که سپر امنیت کشور ما هست.
مطلب دوم که عرض کنم من خواهش می کنم این شعبان تا آخر عید هست. ما فکر نکنیم فقط امشب شب ولادت هست، نه تا آخر آن هست. به همین مناسبت من می خواهم تقاضا کنم کسانی که قصد سفر به قم و مسجد مقدس جمکران دارند این را تقسیم کنند در طول هفته ای که هست تا آخر ماه شعبان. می دانید نه شهر قم، نه مسجد مقدس جمکران زیرساخت های پذیرایی ... چون من دیدم نوشتند احتمال 4 میلیون، باور کنید قم و جمکران 4 میلیون که هیچ، 400 هزار نفر هم زیرساخت پذیرایی ندارد. الان خود گفتند ما 35 هزار جای پارک ماشین آماده داریم تا 4 میلیون خیلی فاصله داریم. نه جاده آن جوری هست. نه پارکینگ هست، نه مکان اسکان هست. امیدوار هستیم یک روزی مسجد مقدس جمکران با کمک های مردم با توجه به زیرساخت ها به آنجا برسند. سال گذشته مردم قم نه شهرستان شب قدر، شب احیاء آمدند جمکران بروند این قدر در ترافیک جاده حرم تا حرم گیر کردند به مراسم احیای حرم که نرسیدند کلاً جاده 7 کیلومتر هست به مراسم حرم که نرسیدند سحری آنها هم از بین رفت. ولی خواهش من این هست که تقسیم کنند. تا آخر ماه شعبان شما هر وقت قم مشرف شوید جمکران به اسم امام زمان.
نکته آخری که عرض کنم اعمال امشب واقعاً روایت عجیبی دیدم جبرائیل به خاتم النبیین خطاب کرد اتنام فِي هَذِهِ اللَّيْلَة، امشب شب استراحت نیست، شب احیاء هست روایت داریم. در صواب الاعمال شیخ صدوق رسول خدا فرمود من احیاء لیله النصف کسی امشب را احیاء بگیرد لم یمت آن روزی که دل ها می میرد دل او نمی میرد. من خواهش می کنم عزیزان اگر در توان آنها هست، اگر حال دارند، بعد از ظهر یک استراحتی کنند امشب را حتی المقدور مجالس احیاء هم زیاد در تهران و شهرستان ها هست، خیلی کار خوبی هست، باز حدیث از امام باقر امیرالمؤمنان (س) 4 شب را احیاء می داشتند. یکی شب نیمه ماه شعبان بود. زید بن علی بن الحسین فرزند امام سجاد (ع) می گوید پدر ما امام سجاد ما را شب نیمه شعبان جمع می کرد تا صبح یا نماز می خواندیم، یا حضرت دعا می-کردند ما آمین می گفتیم یا ذکر می گفتیم. باز در حدیث دیگری از امام رضا (ع) می گوید سؤال کردم آقا شب نیمه شعبان چه جایگاهی دارد؟ فرمود لَيْلَةٌ يُعْتِقُ اللَّهُ فِيهَا، خداوند بردگان را همه را از آتش نجات می دهد، گناهان را ... گفتند نمازی هم دارد یا نه؟ فرمود نماز جعفر. عزیزان اگر امشب حال داشتند نماز جعفر طیار امام رضا (ع) امشب سفارش کردند. دعای کمیل مال امشب هست با این که شب جمعه نیست. کمیل می گوید در مصباح شیخ طوسی هست، کمیل می گوید شب نیمه شعبان بود امیرالمؤمنان سر به سجده گذاشتند از اول دعای کمیل تا آخر در سجده خواندند. دعای کمیلی که ما از امیرالمؤمنان داریم و توسط کمیل این شهید بزرگوار به ما رسیده است اولین بار می گوید شب نیمه شعبان حضرت سر به سجده از اول اللهم انی اسئلک تا آخر دعای کمیل را حضرت در سجده خواندند. بعد فرمودند بخوان، هفته ای یک بار بخوان، ماهی یک بار بخوان. هر چه قدر که می توانید. امشب دعای کمیل سفارش شده است. باز چهار رکعت نماز، دو تا دو رکعتی هست که عزیزان حتماً در مفاتیح می بینند. باز روایت دیگری زیارت سیدالشهداء حتماً عزیزان یادشان باشد. از امام رضا روایت هست که سؤال کردند چه زمانی شب زیارت، در طول سال چه زمانی زیارت جد شما برویم؟ یکی نیمه شعبان و یکی ماه رجب. که حالا هر دو از دست ما رفت و ان شاءالله خداوند آن ثواب را ... امشب زیارت سیدالشهداء حتماً فراموش نشود. دعای کمیل فراموش نشود. نماز جعفر طیار فراموش نشود و جمله آخر را عرض کنم باز در مصباح شیخ طوسی هست، از امام باقر (س) سؤال کردند راجع به فضیلت نیمه شعبان فرمودند أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْر. بعد از شب-های قدر بالاترین شب، با فضلیت ترین شب امشب هست. امام باقر (س) مصباح شیخ طوسی آلَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى نَفْسِهِ، خدا قسم خورده است الله لَا يَرُدُّ سَائِلا، کسی را ناامید نکند.
شریعتی: خیلی از شما ممنون و متشکر هستم.