اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-12-02-حجت الاسلام والمسلمین نظافت-نکاتی پیرامون حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام - وظایف ما در برابر امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خانم‌ها، آقایان، سلام، وقت شما بخیر. یک سلام ویژه و مخصوص به همه جوان‌های عزیز. روز میلاد حضرت علی اکبر بر همه شما مبارک باشد. چه جوان‌ها، چه جوانمردها و پهلوان‌ها، ان‌شاءالله که همه ما زیر سایه الطاف حضرت باشیم. به سید‌الشهداء هم تبریک می‌گوییم میلاد نور چشم‌شان را و ان‌شاءالله که همه ما زیارت مضجع شریف و نورانی را بر تک تک ما بنویسند. ان‌شاءالله.


حجت الاسلام نظافت: سلام بر شما و همه بینندگان عزیز عرض تبریک دارم این روز مهم، روز تولد حضرت علی اکبر را، محضر مولای خود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شما و همه بینندگان عزیز و همه جوانان و همه خانواده‌هایی که جوان دارند. ان‌شاءالله که جوانان آنها نور چشم‌شان باشند، نور چشم‌شان باقی بمانند و همه ما نور چشم امام زمان باشیم ان‌شاءالله.
شریعتی: ان‌شاءالله. چقدر ماه شعبان، ماه قشنگی است. یعنی این سرور آن، نشاط قلبی آن خود به خود به آدم می‌رسد و حالا هم که در آستانه عید بزرگ نیمه شعبان هستیم. ان‌شاءالله که بر همه شما مبارک و مهنا باشد و ان‌شاءالله نگاه پر مهر حضرت امام زمان، صاحب عصر و زمان ما شامل حال ما بشود. ظاهراً امروز نامه 31 را دنبال نمی‌کنیم. نکته‌های شما را امروز خواهیم شنید و ان‌شاءالله بهره‌مند خواهیم شد.
حجت الاسلام نظافت: بله، بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین. خب به مناسبت این روز عزیز و مهم و همچنین تولد امام زمان را که در پیش داریم و همچنین بحث مهم انتخابات، فعلاً آن نامه 31 را یکی دو جلسه‌ای به تأخیر می‌اندازیم. روز تولد حضرت علی اکبر را به نام روز جوان نام‌گذاری کردند. واقعاً حضرت علی اکبر به عنوان یک الگو و یک اسوه مطرح هست. و الحمدلله از افتخارات جمهوری اسلامی این است که نامگذاری‌های آن هوشمندانه و حساب‌شده بوده است و این هم خودش جای تقدیر و تشکر دارد. ان‌‌شاءالله به آن کسی که بانی شده است و خدا به ذهن او داده است که امروز را به نام روز جوان پیشنهاد بدهد، خیر بدهد. در عظمت حضرت علی اکبر همین بس که امام حسین (ع) فرمودند: «أَشْبَهَ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ منطقاً بِرَسُولِ اللَّه» خلقاً که دست هیچ‌کس نیست. آن لطف الهی است. منطقاً هم تن صدا، آن هم باز لطف الهی است. اما خلقا این دست خود انسان‌ها است. این می‌تواند الگو باشد که اخلاق ما، اخلاق نبوی باشد.
شریعتی: انک لعلی خلق عظیم.
حجت الاسلام نظافت: آفرین. خدای با عظمت. عظمت خدا بی‌نهایت است. خدای نامحدود. در وصل پیامبر اکرم فرمود: «إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيم» تو ای پیامبر استیلا داری، استعلاء داری بر خلقی باعظمت. یعنی تسلط کامل بر خلقی که خدای متعال فرمود عظمت دارد. حالا حضرت علی اکبر را امام حسین (ع) فرمود: اشبه الناس است از این جهت. بنابراین از این وصف می‌شود خیلی چیزها را فهمید. یعنی مهربان‌ترین. حضرت علی اکبر مهربان است. و اهل نرمش. و چهره گشاده و چهره خندان و مایه سرور دیگران و اهل مدارا و اهل تحمل بدی‌ها. بدی‌های دیگران را با خوبی دفع کند. «و اشع الناس». چون پیامبر اعظم این جنبه‌اش معمولاً غفلت می‌شود. جنبه شجاعت پیامبر اعظم که امیرالمؤمنین فرمودند تنور جنگ که داغ می‌شد، همه می‌رفتند به پیامبر پناه می‌بردند. پیامبر اشع الناس بودند و لذا حضرت علی اکبر هم همینطور. مسئله مرگ را حضرت علی اکبر برای خودش حل کرده بود. این خیلی مسئله مهمی است که وقتی امام حسین (ع) خبر از شهادت دادند سؤال کرد: مگر ما بر حق نیستیم؟ امام حسین فرمودند چرا. یعنی انقدر دغدغه حقیقت داشت و آرزو می‌کنم که فرزندان ما، جوانان ما همینطوری باشند. بزرگترین دغدغه حقیقت باشد، آن وقت دیگر انسان نگران مرگ نباشد. یعنی یک جوری زندگی کند که از مرگ نترسد. بلکه تمنای مرگ داشته باشد. و حضرت علی اکبر اولین شهید از جوانان بنی‌هاشم که آمد اجازه گرفت و رفت میدان و... این هم یک نکته. نکته دیگر این است که فرمود: «كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا» امام حسین (ع) فرمودند ما. ما یعنی من و حضرت اباالفضل و برادران. من و حضرت زینب (س). ما یعنی همه اصحاب. وقتی دل ما تنگ می‌شد که پیامبر را کاش می‌بود و می‌دیدیم، به علی اکبر نگاه می‌کردیم.
شریعتی: ای جانم. اینهمه شباهت. شباهت و دوست‌داشتنی. محبوبة فی ارضک و سمائک شده بود. تماشایی بود. نگاه می‌کردند. به هر بهانه‌ای نگاه می‌کردند. و امید بود و گره‌گشا بو. و مایه دلگرمی همه بود. و لذا ما آروز می‌کنیم که جوانان عزیز ما به همین سمت و سو بروند. یک سنخیتی پیدا بکنیم، یک شباهتی پیدا بکنیم.
حجت الاسلام نظافت: بله. و خانواده‌‌های عزیز فرزندان خود را دعا کنند. هم بسیر را فراهم کنید، هم شرایط را فراهم کنید. جوان‌ها سرمایه آینده ما هستند. موجودی ما هستند، ثروت ما هستند. یک جوری تربیت کنیم که پشت و پناه باشند. جوان‌ها هم قدر خودشان را بدانند. جوان‌ها هم آن روحیه ایثارگری و فداکاری را فراموش نکنند. اینکه پای کار وطن‌شان می‌ایستند، جوانانی که با تمام مشکلاتی که هست مقاومت می‌کنند، حواس‌شان هست. حضرت علی اکبر را الگو قرار دادند. این دعای 25 صحیفه سجادیه می‌تواند یک هم وظیفه والدین را مشخص کند، هم وظیفه مسئولان را و هم وظیفه خود جوان‌ها. جوان‌ها وقتی به این دعا نگاه می‌کنند، متوجه می‌شوند جوان نمونه چه ویژگی‌ای دارد. پدر و مادرها چه آرزوهایی برای جوانان خود داشته باشند. دعای 25 صحیفه سجادیه را خوب است که گاه‌گاهی پدر و مادرها بخوانند و مسئولان هم وظیفه خود را انجام بدهند. مسکن جوانان را، ازدواج جوانان را، اشتغال جوانان را حل کنیم. ان‌شاءالله تلاش بکنیم که به آن سمت برویم.
شریعتی: و برای جوانان خود امیدآفرین باشیم.
حجت الاسلام نظافت: امیدآفرین باشیم و جوانان ما هم امیدوار باشند و اگر کار را به جوانان بسپاریم اتفاق‌های خیلی خیلی بهتری رقم می‌خورد. دیگر نسل اول انقلاب باید پدری کنند. باید نظارت کنند. کار را به جوان‌ها بسپارند. جوان‌ها خودشان را بی‌نیاز از تجربه پیران ندانند ولی پیرها کار را بسپارند. امام رحمة الله علیه. دل امام جوان بود. خود امام از نظر جسمی پیر بود ولی دل او جوان بود. امام به جوان‌ها اعتماد کرد. جوان‌ها هم به امام اعتماد کردند. اینکه ما توانستیم از این گرداب‌ها عبور کنیم، از این سربالایی‌‌ها عبور کنیم، این مسیر سخت را پشت‌سر بگذاریم، محصول به جوانان و اعتماد جوانان به رهبرشان بود. الآن هم می‌تواند همین اتفاق بیفتد. شما وزرای اول انقلاب را نگاه کنید. 24 سال، 25 سال، میانگین سنی اینطوری است. حسن باقری را ببینید.
شریعتی: فرماندهان لشکران ما بودند.
حجت الاسلام نظافت: اعتماد کردیم دیگر. پیامبر هم به جوان‌ها اعتماد کرد. جوان‌ها هم خودشان را بی‌نیاز از تجربه پیرها ندانند. در نهج‌البلاغه داریم امیرالمؤمنین فرمودند: «رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ» یعنی نظریه پیرمردها را فرمود من خیلی دوست دارم. چرا؟ چون پیر تجربه کسب کرده است. موها همینطوری سفید نشده است. یک جاهایی سر آدم به سنگ می‌خورد، یک جاهایی خطا رفته است. این تجربه را باید به نسل بعد منتقل کنند. از این می‌گذریم. موضوع بعدی‌ای که در پیش داریم ایام مهدویت است. نیمه بزرگ شعبان در پیش است. روز جهانی مستضعفان. ما همه ایام باید یاد امام زمان را داشته باشیم. از عمق وجود خودمان را به امام زمان پناهنده کنیم. همه ایام خودمان را مهمان امام زمان بدانیم و دل‌مان را متوجه کنیم و به آقا توجه داشته باشیم. امام زمان به یاد ما است. فرمود: «انّا غير مهملين لمراعاتكم و لا ناسين لذكركم» فرمود: ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی‌کنیم. شما را رها نمی‌کنیم. یاد شما را فراموش نمی‌کنیم. حیف است که آقا یاد ما باشد، ما یاد آقا نباشیم. و حیف است که آقا به ما نگاه بکند، ما را در حالت خوبی نبیند. حالت خوبی که آقا نبیند چیست؟ گناه است و معصیت هست که در این ماه شعبان در صلوات شعبانیه باید بگوییم «وَ اعْمُرْ قَلْبِي بِطَاعَتِك»‏ خدایا دلم را آباد کن با اطاعتت. «وَ لَا تُخْزِهِ بِمَعْصِيَتِكَ» با معصیت من را رسوا نکن. «وَ ارْزُقْنِي مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَيْهِ مِنْ رِزْقِكَ» بالاخره یک پدر که نگاه می‌کند دوست دارد که بچه‌های او به فکر هم باشند. حیف است ما گرفتارهایی داشته باشیم که در لابه‌لای این اقتصادی که برای بعضی‌ها واقعاً سخت شده خورد بشوند. ما هوای مستضعف‌ها را باید داشته باشیم. مستضعف‌نماز باشیم به عشق امام زمان. این یک نکته که پس یاد امام زمان را این ایام بیشتر زنده نگه داریم و به وظایف‌مان نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف توجه کنیم. اولین وظیفه چیست؟ اولین و مهم‌ترین شناخت آقا است. امام خود را بشناسیم. امام زمان دوست دارد او را بشناسند. حق او این است که او را بشناسیم. چون اگر نشناسیم درست اطاعت نمی‌کنیم. اعتماد ایجاد نمی‌شود. و ما در دوران غیبت هستیم. دوران هجوم شبهات و شهوات و اوج انحراف‌ها و فتنه‌ها و پر شدن جهان پر از ظلم. واقعاً ظلمی دیگر بیشتر از این می‌شود تصور کرد؟ 120 روز است که دارد غزه را می‌زند. بی‌شرمی و بی‌حیایی. این همان پر شدن از ظلم است. و انحرافات جورواجوری هم که می‌بینیم. پس اگر ما می‌خواهیم خودمان را حفظ کنیم باید بشناشیم و شناخت امام زمان که فرمود: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي» نشناسیم گمراه می‌شویم. شناخت آن هم باید ریشه در شناخت پیامبر اعظم باشد و شناخت پیامبر باید ریشه در شناخت خدای متعال داشته باشد. این مطلب اول. وظیفه دوم عشق‌ورزی. این محبت روز به روز باید افزایش پیدا کند. به عشق امام زمان. و باز این محبت هم ریشه در محبت خدا دارد و محبت رسول. که این دعا را توصیه می‌کنم حفظ کنیم. فراز آخر مناجات المحبین. «أَسْأَلُكَ حُبَّكَ وَ حُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وَ حُبَّ كُلِّ عَمَلٍ يُوصِلُنِي إِلَى قُرْبِكَ» سه محبت از خدا بخواهید. حب خودت، حب خدا و حب کسانی که خدا را دوست دارند که در رأس آن می‌شود امام زمان، ائمه اطهار (س)، «وَ حُبَّ كُلِّ عَمَلٍ»، محبت روزه، محبت نماز، محبت انفاق و گره‌گشایی و قربانی کردن.
شریعتی: هر چیزی که من را به تو خواهد رساند.
حجت الاسلام نظافت: آفرین. برای جوان‌ها هم همین را باید بخواهیم. راهبرد تربیت همین است. عمل صالح را محبوب کنیم می‌رود. با سر می‌رود. و عمل صالح وقتی محبوب می‌شود که امام زمان محبوب شود. اگر جوان ما، عاشق یک انسان منحرف شود، دیگر نمی‌توانی بگویی این انحرافات را نداشته باش. وقتی عاشق کسی شدن عشق از یک فرد سرایت می‌کند به عشق به سیره او، به منش او.
شریعتی: بخواهد یا نخواهد در آن اثر می‌گذارد.
حجت الاسلام نظافت: اثر می‌گذارد. و لذا گفتند ما اهل البیت را دوست داشته باشید و لذا فرمود مزد است. پیامبر اکرم فرمود مزد من این است که خاندان من را دوست داشته باشید. پیامبر پدر است. دوست دارد ما هدایت بشویم. می‌گوید عاشق اهل البیت باشید هدایت می‌شوید.
شریعتی: اصلاً برای همین است «هل الدین الی الحب» تمام دین محبت است.
حجت الاسلام نظافت: پس اولین وظیفه معرفت، دوم محبت که در مورد معرفت داریم «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه» اگر کسی بمیرد و نشناخته باشد به مرگ جاهلین مرده است ولو شهادتین را گفته باشد. این خیلی اهمیت دارد. این حدیث از احادیث مسلم و صحیح السند است. پس اول معرفت، دوم محبت، سوم تبعیت. اینهایی که دارم می‌گویم سیر منطقی دارد. معرفت، محبت، تبعیت. پیروی کردن. اگر بخواهیم جزء حزب امام زمان باشیم، آنها نگویند تو از ما نیستی، روز قیامت دست ما را بگیرند، راه آن تبعیت است. که حضرت ابراهیم می‌فرمود: «و من تبعنی فانه منی» گفت هر کس پیروی می‌کند از من است. مثل سلمان. حالا ما تلاش می‌کنیم بقیه آن را جبران می‌کنند. کاستی‌ها و کمبودها را جبران می‌کنند. بنای به تبعیت بگذاریم و نتیجه محبت تبعیت است. «إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني» معرفت، محبت، تبعیت و بعد زینت. دوست دارند آبروریزی نکنی، زینت باشی. مایه زینت آنها باشی. زینت فراتر از تبعیت است. تبعیت کف آن فقه است. واجبات را انجام بدهیم، محرمات را ترک کنیم. ولی این کفایت نمی‌کند. از ما دوست دارند که زینت باشیم. اخلاق ما را مزین می‌کند. اخلاقی زندگی کردن. جبهه امام زمان، جبهه اخلاقی است. مدعیان عشق به امام زمان اخلاقی رفتار می‌کنند. اخلاقی رفتار کردن یعنی دفع بدی با خوبی. این هنر است.
شریعتی: و این بزرگترین تبلیغ است.
حجت الاسلام نظافت: بزرگترین تبلیغ است. آفرین. دفع بدی با خوبی. بالاخره آدم‌هایی هستند ناهنجار هستند، تربیت نشدند، کسی دست اینها را نگرفته است. گرفتار گناه هستند. باید دیگران را جذب کنیم. امام زمان دست دارد دیگران را جذب کنیم، طرد نکنیم. این هم چهارم. معرفت و محبت و تبعیت و زینت. پنجم نصرت. فرزند رشید امام زمان عشقش یاری است. از ما توقع نصرت دارد. و نصرت وسیله آزمایش است. و لذا گفتند صبح به صبح بگویید: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ اشیائه و الذَّابِّين‏ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْه» خدایا ما را از بهترین باوران قرار بده. خب نصرت هم هر کسی فکر کند چکار می‌تواند بکند. امام زمان یک جبهه بزرگ دارند. جبهه جهانی مستضعفان. در صف مستضعفان هستند. نقطه مقابل امام زمان مستکبران عالم هستند. جبهه باطل. هر کسی باید بگوید در این جبهه چکار می‌توانند بکنند. در این خاکریز، دیده‌بان هستم؟ سنگربان هستم؟ تک تیرانداز هستم یا پشتیبان هستم؟ یک عده‌ای پشتیبانی هم باید بکنند. حضرت خدیجه نجنگیدند ولی پشتیبانی مالی کردند. هر کسی به هر نحوی هر کاری می‌تواند انجام بدهد که امیرالمؤمنین به مالک اشتر فرمود: علی از مالک می‌خواهد: «ینصر الله بقلبه و یده و لسانه» ینصر الله یعنی امام خود را یاری کند. یاری امام انقدر مهم است که یاری خدا به حساب می‌آید. آن هم یاری هم فرمود با قلب. یعنی دغدغه مولا را باید داشت. خدا رحمت کند شهید بهشتی می‌فرمود: انقلاب به دو چیز نیاز دارد. خون دادن و خون دل خوردن. باید غم آقا را داشت. باید با آقا هم‌آرزو شد. باید با آقا هم‌هدف شد. باید دغدغه مولا را داشت. چرا می‌گویند برای سلامتی امام زمان صدقه بدهید؟
شریعتی: یعنی غصه های او غصه های تک تک ما باشد.
حجت الاسلام نظافت: آرزوی او آرزوی ما باشد. چرا می گویند دعای اللهم کن لولیک را زیاد بخوانید؟ برای این که این دل من هوای مولا را داشته باشد. غم عالم، غم مستضعفان، غم شیعیانی که بد عمل می کنند روی دوش و دل امام زمان هست و لذا دعای سلامتی می خوانیم. چون امام زمان بشر هست. مافوق بشر نیست. بشر مافوق هست. بشر هست پس بنابراین فشارهایی را دارد متحمل می شود و من نمی توانم بی تفاوت باشم. بله بچه های کوچک غم پدر را ندارند. هر چه سن بالاتر بیاید، هر چه رشد معرفتی بیشتر، دغدغه های هم بزرگتر می شود و دغدغه های او دغدغه های پدر می شود. یک وقت یک کسی می گوید بابا بیاید من را بغل کند، یکی می گوید بابا بیاید برای من کادو بیاورد، یکی می گوید بابا کجا هست تا او را کمک کنم. فرزند رشید پدر را برای هوس ها نمی خواهد. شیعه واقعی این هست که می گوید امام زمان بیاید تا با او بجنگم و دغدغه های آقا را من کفایت کنم. من از بهترین یاوران باشم. این یکی از وظایف هست. و لذا حالا در جهات مختلف و گفتند انتظار داشته باشید. منتظر باشند یعنی زمینه ساز ظهور او باشند. و انقلاب اسلامی این اتفاقات را دارد رقم می زند. حواس ما نیست که در چه عصری واقع شدیم. ما مثل ماهی در آب هستیم. اتفاقات شگفتی دارد می افتد. یمن را ببینید خیلی عجیب هست. مقاومت این یمنی ها شگفت انگیز هست. شجاعت آنها. یک زمانی بود خبر می آمد که ناو هواپیمابر آمریکا حرکت کرد آن کشور تسلیم شده بود و حالا با چه جسارتی و جرأتی و آنها چه التماسی می کنند. اینها زمینه های ظهور هست. اتفاقات عجیبی دارد می افتد و ما حتماً همیشه یک نگاهی به دیروز باید داشته باشیم تا قدر امروز را بدانیم و البته برای این که مغرور امروز نشویم یک نگاهی همیشه به آینده داشته باشیم. منتظر امام زمان ناراضی هست، ما راضی به وضعیت موجود نیستیم. منتظر امام زمان ناامید هم نیست. در اوج امیدواری و در اوج نارضایتی. ما بهتر از اینها را می خواهیم. ما جامعه ای بهتر از این ... انقلاب اسلامی بخشی از عدالت را محقق کرده است ولی هنوز تا آن عدالت فاصله داریم.
شریعتی: منتظر کمال گرا هست.
حجت الاسلام نظافت: منتظر هستم یعنی چه؟ یعنی از وضعیت موجود راضی نیستم.
شریعتی: و باید به سمت شرایط مطلوب حرکت کنم.
حجت الاسلام نظافت: و ناامید هم نیستم. ببینید بعضی ها ناراضی و ناامید هستند. اینها در دامن شیطان می افتند. بعضی ها امیدوار راضی هستند. راضی به وضعیت موجود. البته از نظر مادی مؤمن نان خالی هم بخورد می گوید من راضی هستم. نه بحث گرفتاری های جامعه اسلامی هست. نباید ما امیدوار راضی باشیم. امیدوار ناراضی. ناراضی امیدوار که تلاش کنیم. رمضان در پیش هست چه قدر گفتند در رمضان بگویید اللَّهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِك‏. اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِين‏. یعنی دغدغه اصلاحات باید داشت. یعنی عیب هایی که در جامعه اسلامی هست در شأن ما نیست. ما نباید خود را با جوامع دیگر مقایسه کنیم. اگر کسی بخواهد ما را ناامید کند مقایسه می کنیم. می گوییم ما امتیازهایی داریم. ما نعمت هایی داریم. اگر کسی بخواهد ما را خوش خیال کند می گوییم این عیب ها هست ما خوش خیال نمی شویم. نباید خوش خیال بود. خلاصه هر چیزی که مخدر هست و حرکت را و تلاش را از ما می گیرد بد هست. هر چه که ما سست کند. گاهی امید زیادی ما را سست می کند. گاهی ناامیدی ما را سست می کند. و لذا گفتند مؤمن بین خوف و رجاء هست. من از همین جا اجازه می خواهم به سمت بحث سوم بروم و آن اتفاق مهمی که قرار هست رقم بخورد، بحث انتخاب. انتخاب مسئله بسیار مهمی هست. اولاً به عنوان مقدمه عرض کنم شخصیت آدمی در گرو انتخاب او هست. من همین جا این بحث که جنبه سیاسی دارد جنبه تربیتی آن را هم بگویم. هر چه ما بیشتر بتوانیم زمینه انتخاب برای فرزندان خود فراهم کنیم فرزند او را بیشتر رشد دادیم. ولو بعضی از انتخاب های او اشتباه باشد تا جایی که می شود. چون یک جاهایی نمی شود. کجا نمی-شود؟ مثلاً می بینیم فرزند ما در روزی که دریای خزر طوفانی هست می-گوید من می خواهم تن به آب بزنم. این جا نمی گذاریم. ولی یک جاهایی هست که انتخاب او هم غلط باشد آن تجربه که کسب می کند خوب هست. بگذاریم انتخاب کند.
شریعتی: آن برای او آورده دارد.
حجت الاسلام نظافت: ما باید زمینه انتخاب برای او فراهم کنیم. یعنی برای فرزند او دو تا مسیر، سه تا مسیر، چهار تا مسیر، منتها بعد آگاهی بدهیم. معیار بدهیم. معیار انتخاب این هست. بچه ها را باید رشید بار آورد. اگر بچه ها انتخاب نکنند تقلید کورکورانه کنند رشد نکردند. هدف رشد آدم ها هست. و انتخابات مایه رشد کل جامعه هست و قطعاً در این 40 سال و همیشه بعضی از انتخاب ها اشتباه خواهد بود. اصل جریان خوب هست. اصل روش خوب هست. روش، روش درستی هست. با انتخاب صحیح این رشد صورت می گیرد. انتخابات مظهر کرامت انسان هست. خدای متعال چه فرمود؟ فرمود «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ» (اسراء/70) فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم. کرامتی که خدا به ما داده است چیست؟ کرامت آن این هست که خدا ما را در دو راهی انتخاب، چند راهی انتخاب قرار داده است. گفته است خود باید انتخاب کنی. تو خودت باید سرنوشت خودت را رقم بزنی و خدا انسان را آزاد آفریده است و این آزادی جبری هست. آزادی به معنای قدرت انتخاب گری یعنی کسی نمی گوید آقا تو خودت برای من این کارها را درست کن. نه. می گوید خودت باید انتخاب کنی. و عجیب هست ما دینی داریم که در اول رساله هایی از افتخارات مذهب شیعه هست. در اول رساله ها دارد که باید به اصول دین خود یقین داشته باشید. یعنی باید انتخاب کنید. یعنی اگر شیعه شدید چون پدر و مادر شما شیعه هست اصول دین شما تقلیدی نیست، باید انتخاب کنید. یک انتخاب های کلان داریم انتخاب می کنیم که بهشت برویم یا جهنم برویم؟ انتخاب می کنیم که بنده خدا باشیم یا بنده شیطان باشیم؟ بنده هوس ها باشیم یا بنده خدا باشیم؟ این انتخاب های کلان هست. بعد از انتخاب کلان مدام در معرض انتخاب هستیم. ما را رها نمی کنند. آن انتخاب های کلان به انتخاب های بعدی کمک می کند. ولی انتخاب های بعدی ممکن است اشتباه باشد. توبه مال همین است. این که فرمود توبه کنید هم فردی گفتند توبه کنید، هم اجتماعی گفتند توبه کنید. «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَميعا» (نور/31) یعنی توبه دسته جمعی هم داریم. گاهی یک ملت کل آنها ممکن است یک خطایی دارند.
شریعتی: کل آنها باید استغفار کنند.
حجت الاسلام نظافت: توبه یعنی چه؟ یعنی بد انتخاب کردید، برگردید. پس این هم ناظر به بحث انتخاب هست. حر انتخاب بدی کرده بود. عمله طاغوت شده بود. روز عاشورا بالاخره تصمیم خود را گرفت. این تعبیر انتخاب در بیان حر هست که وقتی دیدند دارد می لرزد، گفتند چرا می لرزی؟ گفت أُخَيِّرُ نَفْسِي بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّار. خود را بین بهشت و جهنم مخیر می بینم، باید تصمیم بگیرم. مردم باید خود را برای یک انتخاب بزرگ، یک تصمیم گیری مهم آماده کنند و اصلاً تفاوت انسان و حیوان در همین انتخاب هست. انسان موجودی انتخاب گر هست، امیدوار هستم انتخاب های صحیحی باشد و این انتخاب های صحیح در سایه انتخاب های کلان، انتخاب های خرد زندگی. و اگر کسی انتخاب اشتباه کند غرامت آن را باید بپردازد. خدا شوخی ندارد.
شریعتی: و یک وقت های خشک و تر با هم.
حجت الاسلام نظافت: شما الان ببینید در همین خیابان های شلوغ تهران یک اتوبان را اشتباه بروید دیگر جبران آن به این آسانی ها نیست. همسری بد انتخاب می کند جبران آن به این آسانی نیست باید بسوزید و بسازید. باید در انتخاب دقت کرد. نمی توانیم انتخاب نکنیم و این از افتخارات جمهوری اسلامی هست که بحث انتخابات را جدی گرفته است گر چه بعضی از متدینین شاید فکر می کردند نیازی نیست، مردم که به امام اعتماد کردند امام دیگر همه کارها را خود پیش ببرد. ولی امام فرمود در جزء جزء موارد بایستی مردم پای کار بیایند. و این قدرت انتخابگری در نامه 31 حالا می-رسیم که دارد لَا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللَّهُ حُرّا، فرمود جعل الهی هست. فرمود برده غیر خود نباش خدا تو را آزاده قرار داده است.
شریعتی: آزاده یعنی بتوانید انتخاب کنید.
حجت الاسلام نظافت: این جعل الهی هست. البته انسان می تواند از قدرت انتخابی که خدا داده است بد استفاده کند تن به بردگی بدهد. ولی خدا انسان را حر آفریده است. بله انسان ممکن است خود را مطلوب الاختیار کند با انتخاب غلط. خود ازادی خود را از بین نبرد. این که در روایت داریم که در تربیت تا جایی که می توانید تحمیل نکنید برای این هست. فرمود إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالًا وَ إِدْبَارا، خدا آدم را این جوری آفریده است. گاهی میل به یک چیزی دارد، گاهی میل ندارد. اقبال و ادبار دارد. فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا، اگر می خواهید سراغ فرزند خود بروید ببینید چه چیزی را دوست دارد، از پسند حلال او شروع کنید. بعد فرمود فَإِنَّ الْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِي‏، قلب انسان را خدا این جوری آفریده است. اگر او را مجبور کنید در دنده لجبازی می افتد. او را مجبور کنید کور می شود. حضرت فرمود عَمِي. کور می شود یعنی چه؟ یعنی مصلحت و خوبی آن کار را نمی فهمد. پس یک کاری کنید که انتخاب کند. آن فکر شما را انتخاب کند با توضیحی که می-دهید. آن روشی که شما می گویید درست هست انتخاب کند. خواهش می کنم خانواده های عزیز روز جوان هم هست نسبت به مدارای با جوان ها و فرصت دادن به جوان ها تأمل بیشتری داشته باشید. و فقط به جوان ها باید بگوییم ما التماس تفکر داریم. فکر کن. دو طرف را ببین، دو طرف را بشنو. آن مسیر را هم ببین چه می گویند، این مسیر هم ببین چه می گویند. قرار نیست ما کسی را به زور بهشت ببریم. نمی شود. «وَ لَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعين‏» (نحل/6) البته دوست داریم دل ما می سوزد ولی اگر نخواهد نمی شود. یک ملت هم همین هست. تا مردم نخواهند هیچ کاری درست نمی شود. انتخابات یعنی اراده همگانی برای حرکت کردن به سمت وضعیت بهتر. ببینید فرمود «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا» (انسان/3) خدای متعال فرمود ما راه را نشان می دهیم. بعد آدم ها بعد از این که می فهمند دو دسته می شوند. یک دسته شاکر هستند، شکر آگاهی به جا می آورند. یک دسته کفر می ورزند و خدا نکند که ما کفر این نعمت هایی که داریم بورزیم. کفران نعمت کنیم. بخشی از مشکلات ناشی از این هست. انتخاب های غلطی که کردیم. گاهی ما انتخاب های غلط کردیم. اگر کسی را به عنوان نماینده مجلس انتخاب کنیم بگوییم آقا رفیق ما هست، دوست ما هست، هم جناحی ما هست و او شایسته نباشد این برای کشور تبعات دارد. گرفتاری درست می کند. این که در دعای کمیل داریم بگویید اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَم‏، خدایا ببخش آن گناهانی که نعمت ها را از بین می برد. آن چه گناهی هست؟ بد انتخاب کردن یعنی همین. شرکت نکردن هم همین هست. وقتی کسی شرکت نمی کند یعنی در حقیقت دارد انتخاب می کند
شریعتی: که من نمی خواهم انتخاب کنم.
حجت الاسلام نظافت: من نمی خواهم انتخاب کنم، خب دارید انتخاب می کنید. اجازه می دهید برای شما تصمیم بگیرند. می خواهم بگویم این که در دعای کمیل داریم گناه نعمت ها را از بین می برد ما گناه های دم دستی را نبینیم. گناه های که مربوط به مسائل کلان کشور هست از این گناهان فردی بدتر هست. از آنها خیلی بیشتر هست. و لذا نعمت هایی که مربوط به مسائل کلان امت هست مهم تر از نعمت های فردی هست. ما در مورد غدیر چه می گوییم؟ آیه چیست؟ «أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏» (مائده/3) چون این بزرگترین نعمت هست. همه نعمت های دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد. بزرگترین عزا چه عزایی هست؟ شهادت امام حسین (ع) چون بزرگترین نعمت را از بشریت گرفته است. یعنی می خواهم بگویم نعمت ها در یک رتبه نیست و بی تفاوتی نسبت به نعمت ها و کفران نسبت به نعمت ها هم بستگی به درجه آن نعمت ها دارد. هر چه درجه نعمت ها بالاتر گناه آن هم بیشتر
شریعتی: مسئولیت شما هم سنگین تر.
حجت الاسلام نظافت: این هم یک نکته. بعد این آیه را دقت کردید که «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» (حدید/25) خدای متعال می فرماید ما انبیاء را فرستادیم. انبیاء آمدند قرار نیست کسی را فریب بدهند بینه دارند. بینات، یعنی دلایل واضح، روشن و روشنگر. بعد فرمود همراه انبیاء کتاب را، میزان را، وسیله سنجش را فرستادیم. لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط تا مردم عدالت را اجرا کنند. مردم باید عدالت را اجرا کنند یا انبیاء؟ قرآن می گوید مردم. رهبران نمی توانند عدالت را اجرا کنند. مجری عدالت توده مردم هستند. خیلی آیه دقیقی هست. یعنی تا مردم نخواهند نمی شود. با غر زدن و با نق زدن که آقا چرا بی عدالتی هست، چرا آن رشوه گرفت، چرا آن این جوری کرد، این جوری نیست همه باید پای کار بیایند. پس نقش انبیاء چیست؟
شریعتی: یعنی اگر ضعفی هست یک بخشی از آن به خاطر انتخاب های غلط یا انتخاب نکردن ما هست.
حجت الاسلام نظافت: بله و الان هم از این جهت موقعیت حساسی هست. پس نقش انبیاء چیست؟ انبیاء معلم هدایت هستند. مردم را عاشق عدالت می کنند. نفرت از ظلم ایجاد می کنند.
شریعتی: و چه بسا ملاک انتخاب به مردم بدهند.
حجت الاسلام نظافت: ملاک انتخاب می دهند. کار انبیاء این هست. انبیاء به تنهایی نمی-توانند. امیرالمؤمنین به تنهایی نمی تواند. وظیفه انبیاء همین هست. آموزش دادن، تربیت کردن، عادل تربیت کردن، متنفر از ظلم بار آوردن در نهج البلاغه داریم فرمود رُفِعَ لَهُمْ عَلَمُ الْجَنَّةِ وَ النَّار، علم بهشت، علم جهنم را خدا برافراشت فَصَرَفُوا عَنِ الْجَنَّةِ وُجُوهَهُم‏، عده ای با این که علم بهشت را دیدند روی خود را از علم بهشت برگردانند. وَ أَقْبَلُوا إِلَى النَّارِ بِأَعْمَالِهِمْ، این همان آزادی انسان هست. آدم ها باید آزمایش شوند. بدون حق انتخاب هم آزمایش معنا ندارد. اگر جبر باشد که آزمایش معنا ندارد هدیناه نجدین که فرمود یعنی چه؟ فرمود ما انسان را به دو تا نجد هدایت کردیم. نجد یعنی قله. دو تا نجد یعنی چه؟ در روایت داریم نجد الخیر و نجد الشر،
شریعتی: در واقع دو تا سبیل و تا راه هست.
حجت الاسلام نظافت: حالا چرا به قله فرمود؟ خوبی ها را برجسته می کنند. نمی خواهند فریب بدهند. «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» (شمس/8) خوبی ها هم برجسته می شود. آدم ها باید انتخاب کنند. من همیشه گفتم جهنم جای آدم های فهمیده هست. خدا نفهم را جهنم نمی برد. «ما كُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا» (اسراء/15) ما عذاب نمی کنیم، اول پیامبر می آید آگاهی می دهد آدم ها مسیر عذاب را خود انتخاب می کنند. مسیر گمراهی را خود انتخاب می کنند. آیه بعد که بسیار اهمیت دارد این آیه هست «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّر» (رعد/11) باز ماه رمضان در پیش هست، می گوییم اللهم غیر. وقتی ما می گوییم خدایا تغییر بده خدا در قرآن جواب داده من تغییر نمی دهم. چه زمانی تغییر می دهم؟ وقتی شما دست به کار تغییر بشوید. «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّر ما بِقَوْمٍ» (رعد/11) خدا هر ضعفی که یک قومی دارند، هر مشکلی که یک قومی دارند، هر وضعیتی که دارند، فرمود خدا تغییر نمی دهد. «حَتَّى يُغَيِّرُوا» (رعد/11) تا مردم دست به کار تغییر شوند آن وقت خدا به اعمال آنها، به تلاش های آنها اثر و ثمر می دهد. حالا چه تغییرات مثبت، چه تغییرات منفی. فرقی نمی کند. یعنی خدای متعال می گوید شما باید تلاش کنید تا نتیجه بگیرید. این یک قانون کلی هست که مؤمن و کافر هم ندارد. همه جوامع این جوری هست. آدم ها باید دست به کار شوند. البته خدا صد درصد به انسان نسپرده است. صد درصد همه چیز را به انسان نسپرده است. انسان دست به کار که می شود خدای متعال مدد می کند. خدای متعال کمک می کند. بنابراین همه چیز به مردم بر می گردد. مردم باید تصمیم بگیرند در یک موقعیت حساسی قرار داریم همه هم باید دیگران را دعوت کنیم. امر به معروف یکی از مصادیق آن همین هست. اگر احساس می کنیم کسی نمی خواهد شرکت کند باید برویم صحبت کنیم. باید او را قانع کنیم. حتی یک نفر. اصلاً امر به معروف یعنی همین. الان وقت امر به معروف های دیگر نیست. گاهی پیام هایی می آید می بینم خدایا این در چه حالی هست، در چه فضایی هست، این الان دغدغه چه چیزی را دارد؟ الان وقت توجه دادن به انتخابات هست. ما باید مطابق با زمان حرکت کنیم. شرایط را ببینیم. الان نهی از منکر یعنی این که آقا چرا شرکت نمی کنید. او را قانع کنیم. او را دعوت کنیم. «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحا» (فصلت/33) بهترین گفتار هم گفتار دعوت هست. و بعضی ها را باید روز انتخابات رفت و کمک کرد پیرمردها را بیاوریم، پیرزن ها را بیاوریم، مریض ها را بیاوریم همه را پای کار بیاوریم. بالاخره باید دشمنان را ناامید کنیم.
شریعتی: ان شاءالله حماسه با شکوه دیگری توسط مردم عزیز ما در جمعه آینده خلق خواهد شد و ان شاءالله انتخابات با شکوه و امیدوار هستم منتخبین مردم هم در مجلس شورای اسلامی و همین طور منتخبین خبرگان قدر این نعمت را بدانند به معنای واقعی کلمه که مردم ولی نعمت آنها هستند و ان شاءالله ایرانی آباد، آزاد، سربلند، قوی و ان شاءالله سمت قله-های پیشرفت بدویم. خیلی از شما ممنون و متشکر هستم. آیات را بشنویم همچنان همراه شما و در کنار شما هستیم.

شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. ثواب تلاوت این آیات را ان شاءالله هدیه کنیم به روح بلند حضرت علی اکبر این شاهزاده اباعبدالله و ان شاءالله که همه ما بهره مند شویم فردا ان شاءالله در محضر حاج آقای بهشتی خواهیم بود با حضور ایشان به شما سلام می کنیم وقت ما تمام شد و باید خداحافظی کنیم حاج آقای حجت الاسلام نظافت عزیز دعا کنند و ان شاءالله از خدمت دوستان خود مرخص شویم.