اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-11-17-حجت الاسلام ماندگاری-جایگاه قرآن در زندگی انسان ( شایستگی و اهلیت، محاسبه قیامتی و استقامت در نصرت الهی )

شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. فلق در سینه‌اش آتشفشان صبحگاهی داشت/ که خون‌آلوده پیغام از کبوترهای چاهی داشت طراوت در هوا از ریشه‌ی زنجیر می‌روید/ زمین در خود سپیداری از اعماق سیاهی داشت عبایی روی خاک افتاده بود از خاک خاکی‌تر/ که در آن نخ نما آغوش اسرار الهی داشت به تسبیحش قسم زنجیره‌ی عالم به دست اوست/ چنین مردی کجا در سر خیال پادشاهی داشت


تمام کشور من کاظمین کوچک مردی‌ست/ که در هر گوشه‌ای از خاک ایران بارگاهی داشت
تو مثل جان درون خاک من هر گوشه پنهانی/ تو شیرازی خراسانی قمی آری تو ایرانی
کنون دریای طوفانی‌ست ایران ناخدایی کن/ نمک گیر تبار توست این کشور دعایی کن
سلام می‌کنم به حضرت باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر علیهم السلام و سلام می‌کنم به کاظمین شریف و سلام می‌کنم به زائرانش، سلام می‌کنم به عزادارانش هر کسی که دیشب و امروز غرق در این مصیبت عظیم است. به سمت خدای امروز خیلی خوش آمدید. حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری سلام شما هم خیلی خیلی خوش آمدید تسلیت می‌گویم ایام را.
حجت الاسلام ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله. اعوذ بالله سمیع العلیم من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم.
اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک. من هم خدمت شما همکاران خوب این برنامه و همه بینندگان عزیز شبکه‌های مختلف صدا و سیما عرض سلام و ادب و احترام و تسلیت روز شهادت باب الحوائج موسی بن جعفر سلام الله علیه را داریم به محضر امام زمان به محضر ولی نعمتمان امام رضا، حضرت معصومه حضرت شاهچراغ و همه امامزادگانی که به نحوی به امام کاظم الحمدلله متصل هستند عرض ادب و سلام و تسلیت داریم و از طرفی هم چهل و ششمین بهار آزادی را که دهه مبارک فجر است گرامی می‌داریم و امیدواریم که خدای تبارک و تعالی به همین بیت آخری که شما فرمودین دعای امام کاظم را در این کشور مستجاب بگرداند و این انقلاب و امت را به ظهور متصل بفرماید. دعای سلامت امام زمان را با هم تلاوت می‌کنیم.
(اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا . ومنن علینا به ردا وهب لنا رافته و رحمته و دعائه و خیره) برای تسلای دل نازنین امام زمان هم صلواتی را تقدیم می‌کنیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: الهی به حق امروز همه حاجت روا بشوند هر کس مریض دارد گرفتاری دارد درد دارد غصه دارد برای عاقبت بخیری جوان‌هایمان حضرت باب الحوائج انشاالله دعا کنیم. خیلی مدیون الطاف و کرامت و لطف و بزرگی حضرت امام موسی کاظم هستیم و امیدوارم که نگاهمان کنند و انشاالله دست پدری بر سر ما بکشند. خدمت شما هستیم.
حجت الاسلام ماندگاری: من ابتدا یک هدیه‌ای به بینندگان عزیز بدهم مخصوصاً دسته گل‌های نوجوانی که سه‌شنبه‌ها بیش‌تر همراهی می‌کنند با ما. نماز امام کاظم علیه السلام نماز ساده‌ای است چون بعضی‌ها می‌گویند بعضی از نمازهای اهل بیت خیلی سخت است نماز امام کاظم دو رکعت است هر رکعت حمد یک بار، چهارده مرتبه قل هو الله دارد. مثل نماز صبح فقط ۱۴ مرتبه قل هو الله و بعد هم دعای چهار خطی دارد در مفاتیح.
من می‌گویم که آقا موسی بن جعفر باب الحوائج هستند. به نیت این‌که ما هدیه‌ای بدهیم محضر آقا آقا هم انشاالله حاجت ما را لطف کنند تفضلاً ما طلبکار نیستیم به ما عنایت بکنند همه دختر خانم هایی که مشکل ازدواج دارند آقا پسرها، پدر و مادرهایی که مشکل اولاد دارند، زن و شوهرهایی که مشکل فرزند دارند مشکلات خانوادگی دارند، برای برآورده شدن حاجاتشان بخوانند. هیچ اشکالی ندارد بعد از نماز هم همین قطعه دعای توسل را اگر حالا آخر برنامه توفیق باشد بخوانیم، بخوانند و بگویند یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر. باور کنید آقای شریعتی ما هنوز نشناختیم جایگاه این‌ها را (بکم فتح الله و بکم یختم وبکم ینزل الغیث وبکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه وبکم ینفس الهم ویکشف الضر و عندکم ما نزلت به رسله و هبطت به ملائکته) در زیارت جامعه از لسان امام هادی است. هرچه خدا به انبیا داده به موسی بن جعفر داده است. بخواهیم آن‌چه خیر ما است از حاجات ما برآورده کند.
من خواهش می‌کنم بد است این حرف را من بارها روی منبر گفته‌ام به خدا بد است بگوییم خدا و اهل بیت را امتحان کنیم ولی بیاییم امتحان کنیم و همان شعر قشنگی که شما بارها خوانده‌اید هم من خوانده‌ام.
ای یکدله صد دله دل یک دله کن/ مهر دگران را ز دل خود گله کن
یک دم تو ز اخلاص بیا در بر ما/ گر کام تو بر نیامد آنگه گله کن
آقا موسی بن جعفر هم خیلی حضرت معصومه را دوست داشتند اصلاً این خانواده دختری هستند. معروف است روزهای آخر مبارک عمرشان قبل از شهادتشان مسیب که زندانبان حضرت بود دید حضرت نیستند در زندان، با خودش گفت چیکار کنم اگر الان مامورها بیایند و آقا را از من بخواهند. شیعه بود محب حضرت بود. بعد لحظاتی دید صدای غل و زنجیر می‌آید چون خیلی فضا تاریک بود چشم چشم را نمی‌دید. حضرت فرمودند من در زندانی بودم که روز را از شب تشخیص نمی‌دادم. بعد می‌گوید نزدیک شدم دیدم آقا آمده‌اند و خودشان دارند زنجیرها را به گردنشان می‌بندند. آقا کجا بودید؟ حالا تعبیرها را من می‌گویم.
فرمودند: یا دل من یا دل معصوم‌ام برای من تنگ شده بود. به اذن الهی از زندان بغداد رفتم مدینه معصومه ام را ببینم. من می‌گویم مردم همین توسل یک روضه، این خانواده دختری هستند. موسی بن جعفر از زندان می‌رود دیدن حضرت معصومه سلام الله علیها، امام حسین با سر می‌روند دیدن حضرت رقیه سلام الله علیها. توسل کنیم یک قطره اشک بریزیم یکم با باب الحوائج بگوییم انشاالله گره‌ها باز می‌شود.
ما وقتی وجودهای نازنین این‌جوری داریم که واسطه فیض بین زمین و آسمان هستند نباید در گرفتاری‌ها دست و پا بزنیم. مسئولین هم توسل کنند. خدا رحمت کند حیف است این را این‌جا نگویم آیت الله رسولی محلاتی یکی از نزدیکان حضرت امام بودند از پاریس و نجف و ایران تا آخر عمر امام بعد در محضر مقام معظم رهبری بودند. ایشان می‌فرمودند: هر وقت گرهی می‌افتاد در کار انقلاب و نهضت امام سریع می‌گفتند یک روضه‌خوان بگویید بیاید. بعد من خودم از ایشان سوال کردم می‌دیدید؟ می‌گفت دونفری امام و روضه خوان می‌نشستند دو نفری خدا رحمت کند آقای کوثری هم معمولاً بود گفت من سوال کردم که می‌دیدی چه روزه‌ای را امام تقاضا می‌کرد؟ امام همیشه می‌فرمودند روضه‌ی عمه‌ام حضرت زینب را بخوانید گره باز می‌کند. آیه ۵ سوره مائده می‌گوید (یا ایها الذین آمنو اتقوا الله وبتغو الیه الوسیله و جاهدو فی سبیله لعلکم طفلحون) . ما وظیفه خودمان را انجام بدهیم این حرکت ماست برکت الهی هم باز شدن آن گره است اگر مصلحتمان باشد. لذا خواهش می‌کنم نوجوان‌ها خانم‌ها آقایان به همدیگر تذکر بدهید.
خدا رحمت کند آیت الله مشکینی رضوان الله تعالی علیه فرمودند: روزهای ولادت و روزهای شهادت یک نماز حضرتی بخوانیم و هدیه بدهیم. این‌ها خیلی خانواده کریمی هستند، این‌ها کریم هستند و ابن الکریم، آبا و اجدادشان کریم هستند خانواده کرم هستند (عادتکم الاحسان وسجیتکم الکرم) کسایی که ازشان تقاضا نکردند را به آن‌ها داده‌اند. این‌ها مظهر صفات خدا هستند. در دعای ماه رجب می‌خوانیم (یا من یعطی من سئله یا من یعطی من لم یسئله و من لم یعرفه) حتی نمی‌پرسد و نمی‌شناسد چی می‌خوای به آن بدهی، نمی‌داند ولی تو می‌دهی. حضرت عباسی آدم همچین منبعی داشته باشد همچین سرمایی داشته باشد و سرگردان باشد. باید بلد باشیم گدایی را باید بلد باشیم حاجت خواستن را باید بلد باشیم صدا زدن را.
من گاهی وقت‌ها گفتم در حرم امام رضا شتر آمده در این خانه حاجت گرفته است وای به حال من اگر بلد نباشم. بتوانیم بگیریم. آمد محضر امام رضا گفت بحق مادرتان. حاج آقای قرائتی خدا حفظشان کند فرمودند: یک روز تسبیح گرفتم دستم گره افتاده بود گفتم به فاطمه به فاطمه آن‌قدر گفتم تا گره باز شد. شک نکنید ما سرمایه داریم سرمایه ما پیغمبر و آل پیغمبر هستند، وجود نازنین باب الحوائج موسی بن جعفر هستند.
از آیت الله بهجت رحمت الله علیه نقل شد برای بعضی از کارها گفته بود ۶۰ روز (حالا تعبیر از من است) زیارت عاشورا نیت کردم. آقا فرموده بودند یا با الهامی که از حضرت شنیده بودند فرمود ۶۰ روز نمی‌خواست یک توسل به حضرت علی اصغر سلام الله علیه می‌کردی گره باز می‌شد. باید ایمان داشته باشیم اعتماد داشته باشیم باور و یقین می‌خواهد.
من یک مثال قشنگ اخیراً پیدا کردم برای اعتماد حیف است این بحث‌ها را به نتیجه‌ای نرسانم.
یک آقایی روی بند راه رفت روی طنابی راه رفت همه تشویقش کردند گفت پس اعتقاد دارید که من می‌توانم روی طناب راه بروم؟ گفتند آره گفت حالا بچه‌تان را بدهید بغل من ردش کنم از روی طناب، ندادند. گفت شما به من اعتقاد دارید ولی اعتماد ندارید. خدا رحمت کند حاج آقای مجتبی تهرانی را فرمود مشکل ما اعتماد به خداست اعتماد نداریم. ما الان اعتقاد داریم به امام موسی بن جعفر که باب الحوائج است ولی اعتماد نداریم. اعتماد یعنی چی؟ اعتماد باز همان شعری است که صد بار هم بخوانم کهنه نمی‌شود.
من از درمان و درد و وصل و هجران/ پسندم آنچه را جانان پسندد
یعنی واگذار کن به آن آقا، تعیین و تکلیف نکن بر آن آقا. بگو حاجت من این است بچه می‌خواهم صلاح می‌خواهم شفا می‌خواهم ازدواج می‌خواهم وسعت رزق و روزی می‌خواهم عاقبت بخیری می‌خوام ولی هرچی شما صلاح می‌دانید. این اعتماد است. ما اعتقاد داریم به خدا ما اعتقاد داریم به امام رضا و اهل بیت ولی اعتمادمان ضعیف است. اعتماد یعنی چشمانت را ببند دستت را بده به او.
باز همان جمله دعای عرفه که گفتم (الهی اغننی به بتدبیرک عن تدبیری و باختیارک عن اختیاری)
حالا بحث ما سر قرارداد نصرت بود طول هم کشید عذرخواهی می‌کنم ولی خب مهم است.
شاید یکی از مهم‌ترین قراردادهای قرآنی که همه قراردادها ذیل این است. همین آیه ۷ سوره‌ای به نام پیغمبر بود (یا ایها الذین آمنو ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم)
به مناسبت شهادت موسی بن جعفر سلام الله علیه احساس کردم شرایط نصرت الهی را می‌توانم در ۵ تا خلاصه کنم با یک روایت موسی بن جعفر. حضرت فرمودند: (لیس منا من لم یحاسب نفسه فی کل یوم مرع) از ما نیست. این لیس منا را می‌خواهم با یک آیه قرآن معنا کنم.
خدا حفظ کند حضرت آیت الله جوادی آملی را فرمودند: آیه با آیه آیه با روایت روایت را با روایت و روایات را با آیه ترجمه کنیم. این‌ها همش نور است. این‌ها را اگر با هم ترجمه نکنیم آن نتیجه‌ای که باید بگیریم را نمی‌گیریم. حضرت می‌فرمایند: (لیس منا) خودش را الکی به ما نچسباند، از ما نیست. هر کس هم از این‌ها نباشد اهل نجات نیست. آیه‌اش را می‌خوانم (من لم یحاسب نفسه کل یوم) کسی که فرهنگ محاسبه در زندگیش نباشد. بریم آیه ۴۵ و ۴۶ سوره مبارکه هود. حضرت نوح علی نبینا و آله و علیه السلام به خدا عرض کرد: (و نادی نوح ربه فقال رب ان ابنی من اهلی و ان وعدک الحق) این اشاره به یک وعده خدا دارد که در همین سوره است (و انت احکم الحاکمین) وعده خدا چیه؟ سه بار در سوره هود آمده است (و لما جاء امرنا نجینا هودا، نجینا شعیباً نجینا صالحا) سه تا آیه من خلاصه‌اش کردم (والذین آمنو معه) و کسانی که اهلش هستند. حضرت نوح از این وعده خدا گفت خدایا تو وعده دادی اهل من را نجات بدهی پسر من هم اهل من است. جواب خدا را بشنویم خدا با هیچ‌کس رودروایسی ندارد. گفتیم چک سفید امضا به حضرت نوح هم نداده است. قال یا نوح اشتباه نکنی نوح (انه لیس من اهلک) پسر تو است ولی اهل تو نیست.
من کسانی را کمک می‌کنم که اهل باشند (انه عمل غیر صالح فلا تسئلن ما لیس لک به علم) آن چیزی که نمی‌دانی نپرس ایراد هم نگیر البته ایراد نبود سوال بود. (انی اعظک ان تکون من الجاهلین) من دارم موعظت می‌کنم که جزو جاهلین نباشی. خدا به نوح پیغمبر می‌گوید. این باز همان اعتماد است.
نوح مگر اعتماد نداری که من درست عمل می‌کنم. حالا روز شهادت امام کاظم علیه السلام داریم قرارداد نصرت الهی را می‌گوییم. ما به چه شرطی خدا نصرتمان می‌دهد؟ نصرت هم گفتیم (امن من عذابی)
نصرت این است که خدا ما را نجاتمان بدهد از اضطراب و انحراف و سقوط. این‌ها را قبلاً گفته‌ایم ما را نجاتمان بدهد و لما جا امرنا لجینا یعنی نجاتمان بدهد. حالا می‌خواهیم امروز ۵ کلمه بگوییم این پنج کلمه را همه یادداشت کنند. کسی نجات پیدا می‌کند یعنی نصرت الهی شامل حالش می‌شود که اهل باشد.
اهل بودن هم به ارتباط شناسنامه‌ای نیست. پسر امام هادی اهل نبود نجات پیدا نکرد. پسر نوح اهل نبود نجات پیدا نکرد. همسر نوح و همسر لوط اهل نبود نجات پیدا نکرد. همسر فرعون اهل بود نجات پیدا کرد. من در یک جمع نورانی جوان‌های خیلی باصفای خدمت‌گزار نیروی انتظامی بودم امروز. همه جوان بودند و لذت بردم. خدا انشاالله این مجموعه‌ای را که هم زحمت می‌کشند هم به قول ما کتک خوردنشان هم ملس است فحش خوردنشان هم ملس است. خدا انشاالله یاریشان کند ایمانشان را تقویت کند قوتشان بدهد. حافظان امنیت نظام اسلامی و مملکت امام زمان هستند. خدا هر کسی را که به هر نحوی خدمت می‌کند به آبروی محمد و آل محمد یاریش کند هر کسی هم که خیانت می‌کند اگر قابل هدایت است هدایت بشود و الا خدا خودش می‌داند که با آن چه کار کند. در جمع این عزیزان گفتم حر بن یزید ریاحی تا روز تاسوعا اهل نبود. گفتم جوان‌ها صبح عاشورا اهل شد ظهر عاشورا فارغ التحصیل شد نجات پیدا کرد.
یک جمله‌ای به نظر من از این جمله‌هایی که قشنگ می‌شود جوان‌ها بلد هستند کلیپش کنند، تنها دانشگاهی که می‌شود صبح ثبت نام کرده ظهر فارغ التحصیل شد دانشگاه اهل بیت و امام حسین و کربلا است (و سفینه الحسین اسرع )تنها دانشگاهی که ۶ ماهه را هم قبول می‌کند دانشگاه امام حسین است، دانشگاهی که پیرمرد ۹۰ ساله را هم قبول می‌کند. نصرانی تازه مسلمان شده را هم قبول می‌کند.
چیکار می‌کند امام حسین و آدم امام حسین را داشته باشد باز هم غرق بشود، آدم امام حسین را داشته باشد و در منجلاب بیفتد. این سفینه النجات را داشته باشد و سردرگم باشد. خدا می‌گوید تنها کسانی نجات پیدا می‌کنند و نصرتشان می‌دهم که اهل باشند. این درس و قاعده اول.
کسانی اهل هستند حالا برویم از آیه دیگر کمک بگیریم. من بارها گفتم سوره والعصر خلاصه قرآن است، خیلی سوره جامعی است. همه آیات جامع است.
(بسم الله الرحمن الرحیم. والعصر ان الانسان لفی خسر) خسارت یعنی هلاکت خسارت یعنی عدم نجات خسارت یعنی اضطراب خسارت یعنی انحراف خسارت یعنی سقوط خسارت یعنی فکر می‌کنی برد کردی ولی باختی (یحسبون انهم یحسنون صنعا) خسارت یعنی فرورفتی ولی فکر می‌کنی پرواز کردی خسارت یعنی عقبگرد کردی فکر می‌کنی پیشرفت کردی. همه انسان‌ها نجات پیدا نمی‌کنند (الا الذین آمنو) پس نجات برای کسانی است که اهل هستند. اهل مال کسی است که ایمان بیاورد. ایمان به چی؟ در این آیات هم داریم می‌گوید سرتاسر قرآن ایمان را دوتا متعلق برایش گذاشته است که بارها گفته‌ایم، ایمان به خدای بالا سر که گفتیم ایمان به این‌که تو فقط قراردادهایت را با خدا ببند با هر کس دیگری ببندی خسارت است حتی با پدر و مادرت هم ببندی خسارت است. حاج آقا به پدر و مادرم گفتیم خدمت کنیم به مردم، شما خدمت کن به مردم ولی قراردادت را با خدا ببند. قرارداد با خدا ببند را بارها گفتیم ظوابط را از خدا بگیر نظارت خدا را داشته باش مزدت را هم از خدا بگیر پشتیبانی را هم از خدا بگیر راهنمایی را هم از خدا بگیر و الا نجات پیدا نمی‌کنی. پسر نوح هم باشی نجات پیدا نمی‌کنی.
مرحوم طیب حاج رضایی همه می‌دانند خیلی اهل جانماز نبوده است، لوطی بوده حر انقلاب است. اواخر عمرش اهل شد. فرصت هم پیدا نکرد که همه گذشته‌اش را جبران کند. امام وقتی آمدند فیضیه قم همان اول انقلاب یک بار در فیضیه فرمودند این مشهور است طلبه‌ها یک روز برای مرحوم طیب حاج رضایی نماز قضا بخوانید یک روز هم روزه قضا بگیرید. آیه ۷۰ سوره مبارکه فرقان است (الا من تاب و آمن و عمل عملا صالحا و اولائک یبدل الله سیئاتهم حسنات) جبران می‌کنم برایت. این نجات است این نصرت است. نصرت یعنی جبران می‌کنم. تو عمری آن‌وری بودی حالا آمدی اهل شدی همه را جبران می‌کنم.
باز حاج آقا مجتبی تهرانی چه استاد عجیبی بود این مرد. خیلی غصه می‌خورم از این‌که این بزرگ مرد را از دست دادیم. در آیه ۷ سوره مبارکه تحریم (یا ایها الذین آمنو توبو الی الله توبه نصوحا) ایشان می‌فرمود: اگر توبه نصوح کنید اهل شوی بعد این روایت را می‌خواندند (اوح الله عزوجل) خدا وحی می‌کند به آن زمینی که گناه تو را دیده و روز قیامت می‌خواهد شهادت بدهد که گفتیم یکی از شاهدهای (یومئذ تحدث اخبارها و اوح الله عزوجل الا بقاء الارض) به این قطعه قطعه‌هایی که تو آن‌جا گناه کردی می‌گوید چشمانتان را ببندید پاک کنید هرچه را که دیدید. به این ملائک مقرب خدا می‌گوید پاک کنید. به دست و جوارح و زمین و زمانی که یادداشت کرده‌اند می‌گوید پاک کنید نمی‌خواهم آبرویش برود.
پیغمبر به محضر حضرت باری تعالی عرض کردند خدایا می‌شود حساب امت من را پیش پیامبرهای دیگر و امت‌های پیامبرهای دیگر رسیدگی نکنی می‌خواهم آبرویشان نرود. خطاب آمد ای حبیب ما یک جوری به حسابشان رسیدگی می‌کنم که آبرویشان پیش تو هم نرود به تو هم نشان نمی‌دهم.
با این خدا آدم لجبازی کند؟ این خدا گفته حیا و عفت من بی‌حیایی کنم بعد هم وقتی گرفتار می‌شوم بگویم یا الله چرا جواب من را نمی‌دهی. با این خدا لجبازی کنم شراب‌خواری کنم؟ با این خدا کار مردم را راه نیندازم؟ با این خدا لجبازی کنم بی‌حیایی کنم بی‌مروتی کنم همسایه آزاری کنم همسر آزاری کنم خانواده آزاری کنم با این خدا لجبازی کنم با این خدایی که اینقدر هوای من را دارد؟ می‌گوید تو فقط اهل شو.
این روایت امام کاظم علیه السلام و السلام از دیروز که دارم روی این روایت فکر می‌کنم و صحبت می‌کنم واقعا من را بهم ریخته است. می‌گوید نجات شرط اولش، نصرت شرط اولش، اهل بودن است. شرط اهل بودن ایمان به خدا و قیامت است. هر کس باور کند قراردادهایش را با خدا ببندد، حساب و کتابش هم قیامتی داشته باشد. قیامت را نگاه کند که بارها گفتم مادربزرگ‌هایمان گفتند حواست به خدای بالای سر و قیامت پیشرو باشد. همین معارف قرآن را می‌گفتند پس شرط نجات اهل بودن است، شرط اهل بودن ایمان به خدا و قیامت است (الی الذین آمنو و عمل الصالحات) . عمل صالح چیه؟ عملی است که قیامت پذیرفته بشود. حالا می‌رویم سراغ روایت امام کاظم. عمل صالح عملی است که حساب و کتاب قیامتی‌اش درست باشد. این محاسبه‌ای که حضرت می‌کرد محاسبه بازاری نیست. مردم همه اهل حساب و کتاب هستند، کاسه اول جاییه که قدح باز آید. همه ما صبح تا شب داریم حساب و کتاب می‌کنیم. با کدام وسیله بروم ارزان‌تر زودتر چه میوه‌ای بخرم مفیدتر ارزان‌تر، چه لباسی بخرم خوب‌تر ارزان‌تر. این‌ها همه حساب و کتاب است. نه حساب و کتاب قیامتی باشد چون اگر قیامتی نباشد اصلاً عمل پذیرفته نمی‌شود. ملاک حساب و کتاب قیامت است. حالا من این‌جا بدم نمی‌آید یعنی واقعاً لازم است جایش این‌جاست که ۵ تا تفاوت حساب و کتاب دنیایی را با آخرتی بگویم تا سرمان تو حساب و کتاب بیاید.
1- حساب کتاب‌های دنیا جدی نیست. بابا به بچه می‌گوید پول را به حسابت زدم بعد باید حساب پس بدهی، یادش می‌رود. در برخی از ادارات و شراکت‌ها حساب کتاب‌ها خیلی جدی نیست ولی حساب کتاب قیامت جدی جدی است (یوم الحساب اذا وقعت الواقعه، لیس لوقعتها کاذبه) .
2- حساب کتاب‌های دنیا همگانی نیست. بعضی ها از ما بهترون هستند و از آن‌ها حساب نمی‌کشند، در همه جای دنیا است. در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس رفته بودیم برای تبلیغ. سوار تاکسی بودم. ۶۰ کیلومتر می‌رفت گفتم تندتر نمی‌شود بروی؟ گفت نه تندتر بروم ماشین را می‌خوابانند، جریمه دارد گواهینامه‌ام را باطل می‌کنند زندانی هم دارد. ۴ تا مجازات. یک ماشینی با سرعت رد شد گفتم این کی بود؟ گفت این برای خانواده شاهزاده است. این‌ها حساب و کتاب ندارند ولی حساب و کتاب قیامت همگانی است. در سوره مریم یک آیه‌ای داریم، هر کس وارد قیامت بشود باید از روی پل صراط رد شود و جواب پس بدهد. پیغمبر سلام الله علیه به جبرئیل فرمودند: من هم بله؟ گفت شما هم بله. تعارف با کسی ندارد.
همگانی است همه باید حساب پس بدهند.
یک نقل قولی کردند حضرت آقا برای بنده یکی از نماینده‌های ایشان. گفت من از ایشان یک عزیز دیگری که باز نماینده نماینده آقا بود گفت من از آن آقا پرسیدم من چقدر اختیارات دارم؟ گفت من همین را از آقا پرسیدم آقا هم فرمودند که من امام زمان و قیامت را مقابل خودم گذاشتم دیدم آن‌جا چه جوری باید حساب پس بدهم همان جوری دارم خرج می‌کنم شما هم همین کار را بکنید. آن‌جا باید جواب بدهید تنهایی هم باید جواب بدهید (یوم یفر المرء ها) هیچ کس کمکمان نمی‌کند (ولاتزروا وازره وزر اخری) است. پس حساب کتاب دنیا جدی نیست قیامت جدی است. این‌جا همگانی نیست قیامت همگانی است.
3- این‌جا حساب و کتاب فله‌ای است. ته لیوان آب را حساب نمی‌کنند ته غذا و ته میوه را ته ظرف و ته بودجه و ته لنج (دیدید ته لنجی می‌گویند شهرهایی که کنار ساحل هستند) ولی قیامت حساب و کتاب ذره‌ای است
( فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره) . این‌جوری حساب و کتاب کنیم ببینیم خدا یاریمان می‌کند یا نه. همین آیه می‌دانید که یک عرب بیابانی را فقیه کرد محضر رسول الله. عرب بی‌سواد آمد در مسجد به پیامبر عرض کرد به من قرآن یاد بدهید. پیامبر یکی از اصحاب‌ها را فرستادند برو قرآن بهش یاد بده. معمولاً آموزش قرآن از آخر قرآن است. رسید به این سوره و این آیه، گفت وایسا ببینم حساب و کتاب ذره‌ای است قیامت یعنی مو را از ماست می‌کشند؟ گفت بله. گفت پس اگر در خانه کس است یک حرف بس است. بلند شد رفت. معلم آمد به پیغمبر گفت عجب شاگرد عجول و دستپاچه‌ای به ما دادی آقا جان. پیغمبر سوال کردند چه اتفاقی افتاد بین شما؟ قصه را گفت. فرمودند بی‌سواد آمد رجع فقیها. فقیه به معنای این‌که سرش آمد تو حساب و کتاب قیامتی. فهمید چه خبر است.
می‌گویند سرت باید به حساب و کتاب بیاید، حساب و کتاب دنیا نه، حساب و کتاب قیامتی.
4- حساب کتاب دنیا ظاهری است. انتخاب همسر ظاهری است خیلی جاها، انتخاب یازدهم اسفند خیلی ها ظاهری جلو می‌روند. هرکس خوشگل‌تر است و عکس بزرگ‌تر زده و بیش‌تر پلو داده. ظاهری است ولی حساب و کتاب قیامت باطنی است (یوم تبل السرائر) .
ما درون را بنگریم و حال را / نی برون را بنگریم و قال را حساب
5- حساب و کتاب‌های دنیا شاخصش ثروت و شهرت و قدرت و ریاست است ولی حساب و کتاب قیامت شاخصش امیرالمومنین سلام الله علیه است. در زیارت جامعه می‌گوییم (و حسابکم علیکم) اهل بیت خط‌کش هستند. برگردیم به روایتمان کسانی نصرت الهی و نجات الهی شامل حالشان می‌شود که اهل باشند. حواسمان باشد خدا با هیچ‌کس تعارف ندارد. کسانی اهل هستند که اهل ایمان به خدا و قیامت باشند. کسانی اهل ایمان به خدا و قیامت هستند که عمل صالح داشته باشند (وعمل الصالحات) . عمل صالح یعنی عمل با محاسبه‌ای که امام کاظم می‌گوید محاسبه قیامتی نه محاسبه دنیایی.
حساب کتاب قیامتی که گفتیم ۵ تا فرقش را هم گفتیم. فرق زیاد دارد ۵ تا را گفتیم.
شریعتی: مثل همان قصه‌ای که گفتید صاحب این خانه بنده است یا آزاد؟ مال وجود نازنین امام کاظم است. از نگاه امام کاظم بنده است یا از نگاه او؟
حجت الاسلام ماندگاری: حساب و کتاب قیامتی است. در حساب و کتاب قیامت می‌پرسند تو اگر بنده بودی چرا صدای ساز و آواز از خانه‌ات در می‌آمد؟ یا آن جمله‌ای که حضرت به صفان جمال فرمودند: چرا شترهایت را به فلانی کرایه دادی؟ حساب کتاب ظاهری این است که شترهایم را داده‌ام برای سفر حج ولی حساب و کتاب قیامتی چیه؟ تو به یک ظالم کمک کردی ولو در سفر حج. امام کاظم استدلال بهش فرمودند گفتند همه کرایه‌ات را گرفته‌ای؟ نه آقا نصفش پیش کرایه نصفش هم پس کرایه. آیا دوست داری هارون الرشید ظالم سالم از سفر حج برگردد و بقیه پولت را بدهد؟ بله. حساب و کتاب قیامتی این است هر کس که به بقای یک ظالم راضی باشد در ظلم او شریک است. این حساب و کتاب قیامتی است. دیگر کسی نگوید من مرده شور هستم. من چیکار دارم کسی که در ماشین من آمده قاچاق آورده یا نیاورده. من چه کار دارم این موبایلی که به من می‌فروشد دزدی است یا اصلی، من چیکار به این حرف‌ها دارم ارزان می‌فروشد. من چه کار دارم کسی که ماشین من را کرایه کرده برای گناه کرایه کرده یا خدمت. نه خیر اگر می‌دانی آدم ظالم و گنه‌کار است و احتمال می‌دهی که دزدی باشد در حساب و کتاب قیامتی جلوی تو را می‌گیرند.
یاد کنم از شهید غیرت حمید رضاالداغی در مراسمش در سبزوار گفتم. رفته بودم گفتم آی دختر خانمی که آن وقت شب در با آن وضع بدحجاب آمدی بیرون دو تا جوان مزاحم تو شدند این حمیدرضای با غیرت آمد از تو به عنوان ناموس شهرش دفاع کند چاقو رفت در قفسه سینه‌اش و شهید شد، حساب و کتاب دنیایی تو را متهم نمی‌کند همان که چاقو زده دادگاهیش کرده ولی حساب و کتاب قیامتی تو هم یک سهمی از جرم داری. به تمام خانم‌های محترمی که احترام بهشان می‌گذارم اگر با وضع بدحجاب آمدند به خاطر نگاه به این‌ها زندگی یک زوج جوان به هم خورد هیچ دادگاهی در جمهوری اسلامی این‌ها را محاکمه نمی‌کند یک زن و شوهر به طلاق کشیده شدند، یک نفر آمد به این خانم متلک بگوید یک جوان با غیرتی آمد دفاع کند چاقو خورد مثل حمیدرضا الداغی مثل شهید خلیلی مثل شهدای امر به معروف و نهی از منکرمان، تمام این‌ها در دادگاه قیامت حساب و کتاب دارد. مثال‌هایی که چند هفته قبل زدیم. آن کسی که ماشینش را جلوی پل مردم گذاشت، راه آمبولانس را سد کرد راه آتش نشانی را سد کرد راه مردم را سد کرد یک خسارتی به آن‌ها خورد هیچ دادگاهی در دنیا این‌ها را محاکمه نمی‌کند ولی دادگاه قیامت حساب و کتاب قیامت دامنشان را می‌گیرد پس نجات برای اهل است. اهل کسی است که ایمان به خدا و قیامت داشته باشد. این‌ها نصرت الهی شامل حالشان می‌شود. اهل ایمان کسی که ایمان به خدا و قیامت دارد عمل صالح یعنی عمل قیامت پسند دارد. محاسبه‌اش محاسبه قیامتی است.
چهارمین علامت نصرت الهی (و تواصو بالحق) .  اگر قبول داری خدا منبع قشنگی است برای آدرس دادن برای پشتیبانی کردن برای یاری کردن چرا تبلیغ خدا نمی‌کنی؟ (و تواصو بالحق) چرا تبلیغ نمی‌کنی؟
اگر می‌خواهی خدا یاریت کند خب تو هم خدا را تبلیغ کن. الان چهار تا کاغذ می‌دهند می‌گویند شرکت ما را تبلیغ کن ما پول به تو می‌دهیم، شما شرکت ما را تبلیغ کن ما جنس به تو می‌دهیم، ما کجا بیمه‌ات می‌کنیم. خب خدا می‌گوید دین من را تبلیغ کن تا من هم کمکت کنم.
پنجمین شرط (وتواصوا بالصبر) . پای سختی‌هایش وایسا و دیگران را هم دعوت به صبر کن بگو دینداری سختی هم دارد. ۴۵ سال است که پای دینداری و انقلاب وایسادیم مملکتمان حفظ شده است. یکی می‌گفت حاج آقا جمهوری اسلامی هم چیزی است که ما ازش دفاع کنیم؟ گفتم: رضا شاه یک ساعت هم در مقابل متفقین مقاومت نکرد، مملکت را هم گذاشت محل تاخت و تاز جنگ جهانی دوم با این‌که بی‌طرف بودیم در بعضی از آمارها می‌گویند میلیون‌ها نفر کشته دادیم به خاطر قحطی و مریضی‌ها ولی ما پای دین خدا وایسادیم و مقاومت کردیم، کل شهدای انقلاب جنگمان ۳۰۰ هزار تا نشده مرزهایمان را هم حفظ کردیم یک وجب خاکمان را هم ندادیم. آیا این ارزش است برای جمهوری اسلامی یا نه؟ اگر ارزش است پای آن وایسیم و کمک کنیم و تقویت کنیم جمهوری اسلامی را. این جمله رو من می‌خواهم خیلی تکرار کنم اگر ایران قوی شود انشاالله مشکلات حل می‌شود. ما را مسخره هم بکنند این حرف‌ها را می‌زنیم چون قرآنی است. یکی از دوستان گفت حاج آقا مسخره می‌کنند می‌گویند آقای حجت الاسلام ماندگاری گفته در انتخابات شرکت کنید مشکلات حل می‌شود. ایران قبل از انقلاب رتبه‌اش ۵۷ بوده متوسط در دنیا، ایران بعد از انقلاب رتبه‌اش بین ۲ تا ۱۵ است. این حل مشکلات نیست؟ حالا بله مشکلات اقتصادی مانده خب حل می‌شود مشکلات فرهنگی مانده حل می‌شود انشاالله. مسخره‌مان می‌کنند؟ اشکال ندارد. ما از سرزنش و مسخره کردن نمی‌ترسیم. هرچه دلتان می‌خواهد ما را مسخره کنید. خداوند فرموده: من کفایتتان می‌کنم اگر ما حرف حق می‌زنیم. اگر جمهوری اسلامی با تمام مشکلات توانسته ۴۵ سال این مملکت را حفظ کند، ۴۵ سال با دشمن داخلی و منافقین بجنگد و از پا نیفتد ۴۵ سال با جنگ و تحریم بجنگد از پا نیفتد این محاسبه است دیگر، ملاک‌های محاسبه ما است. رتبه‌اش از ۵۷ آمده بین ۲ تا ۱۵، ابرقدرت منطقه‌ای شده است، اقتدارش حفظ شده امنیتش حفظ شده مشکلات هم دارد. ام القرای جهان اسلام هم شده است. همه مستضعفان عالم چشم امیدشان به ما است.
شریعتی: انشاالله یک عزم جزمی بشود این مشکلات معیشتی مردم هم حل بشود.
حجت الاسلام ماندگاری: این حتماً حل می‌شود آقای شریعتی. حتماً مسئولینی که اینقدر بهشان تذکر دادیم باز هم تذکر می‌دهیم انشاالله همت بیش‌تری می‌کنند و مردم هم همراهی می‌کنند که همراهی کردند. ایران قوی بشود مشکلات حل می‌شود باز هم می‌گویم ایران ضعیف بشود دشمن حریص می‌شود.
تاریخ نشان داده دور امیرالمومنین را خالی کردند دشمن حریص شد آمد تو خانه به حضرت زهرا جسارت کرد. دور امام حسین را خالی کردند دشمن حریص شد آمد گوشواره از گوش بچه‌ها کشید. امروز هم ایران ضعیف بشود دشمن حریص می‌شود. مردم که ایران را دوست دارند وطنشان را که دوست دارند پس بیایم ایران جمهوری اسلامی را تقویت کنیم بشود (وتواصو بالحق و تواصو بالصبر) بشود (ان تنصر الله ینصرکم) . این قرارداد نصرت به برکت روایت امام کاظم به برکت سوره والعصر خلاصه‌اش کردیم. انشاالله خدا از همه ما قبول کند.
شریعتی: انشاالله خیلی ازتون ممنون و متشکرم. صفحه ۵۷۲ قراره امروز ما است. مشرف بشویم به آیات نورانی کلام وحی و ثواب آن را هدیه کنیم به روح بلند ولی نعمت‌مان حضرت موسی بن جعفر علیهم السلام. قبل از این‌که آیات را بشنویم من سالنامه ۱۴۰۳ را که شاید خیلی‌ها مشتاق هستند برای تهیه سالنامه سال جدید خدمتتان معرفی کنم. در دست چاپ است عزیزانی که دوست دارند تهیه کنند به 2000303 پیامک بدهند انشاالله به زودی به دستشان خواهد رسید با گفتارهایی از کارشناسان برنامه سمت خدا از ابتدا و تولد برنامه سمت خدا تا امروز، کارشناسان بزرگواری که بوده‌اند به تناسب عزیزانمان مطالبی انتخاب کرده‌اند فشرده و مختصر و مفید و چکیده که انشاالله می‌توانید هر روز آن‌ها را مرور کنید و بهره‌مند بشوید.
2000303 شماره پیامک ما است یا به سایتمان می‌توانید مراجعه کنید و انشاالله برای تهیه سالنامه اقدام کنید. بعد از تلاوت آیات و احترام همراه شما هستیم در دقایق و لحظات پایانی.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
صفحه572 قرآن کریم
 برای تهیه سالنامه که قبل از تلاوت قرآن خدمتتون معرفی کردم به ۲۰۳۰۳ پیامک ارسال کنید. انشاالله که دوستان می‌بینند و راهنمایی‌تان خواهند کرد و نمازی که نماز موسی بن جعفر است و حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری در ابتدای جلسه فرمودند دستورش را دوستان در کانال قرار دادند. اجمالا دو رکعت است مثل نماز صبح با همان کیفیت سوره حمد و ۱۲ مرتبه سوره توحید یا قل هو الله احد. برای همه حاجاتتان انشاالله می‌توانید این نماز را قرائت کنید ما را هم دعا کنید. انشاالله همتان به حق باب الحوائج حاجت روا بشوید.
حاج آقای ماندگاری دعا کنند و انشالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام ماندگاری: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خدایا به آبروی موسی بن جعفر باب الحوائج حاجات امام زمان حاجات رهبرمان حاجات مومنین و مومنات حاجات بینندگان عزیز حاجات آن‌هایی که همسر می‌خواهند اولاد می‌خواهند مریض دارند گرفتار دارند زندانی دارند مشکلات اقتصادی و خانوادگی دارند حاجات دولتمان حاجات رزمندگان غزه حاجات همه خوبان عالم را فوق رغبتشان عنایت بفرما. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خیلی ممنونم از لطف و عنایت و مرحمتتان. فردا انشاالله با حضور حاج آقای نظافت عزیز خدمتتان خواهیم رسید و به شما سلام خواهیم کرد.
می‌خواهیم کبوتر دلمان را راهی کاظمین بکنیم. خوش به حال آن‌هایی که دیشب و امروز هوای آن‌جا را دارند نفس می‌کشند. انشاالله برای ما هم دعا کنند. تا فردا و تا سلامی دوباره. خیلی از شما ممنون و متشکرم.