اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-09-14-حجت الاسلام ماندگاری-جایگاه قرآن در زندگی انسان (تعلیم و تربیت)

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم. خانم‌ها آقایان سلام وقتان به خیر انشاا.. که خدای متعال پشت و پناهتان باشد. خیلی خوشحال هستیم که امروز هم سرقرار همیشگی خدمت رسیدیم و در این لحظات و دقایق درکنار هم هستیم. به همه عزیزانمان درهر کجا که هستند با دل و جان سلام می‌کنم و یک سلام ویژه ومخصوص خدمت حاج آقا حجت الاسلام ماندگاری عزیزمان. سلام علیکم و رحمت الله خیلی خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام ماندگاری: سلام علیکم و رحمت الله . من هم خدمت شما همکاران خوبتان  و همه بینندگان عزیز شبکه سه شبکه افق رادیو معارف و شبکه جهانی ولایت عرض سلام وادب و احترام و روزبه خیردارم. اعوذ بالله السمیع العلیم . بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی فاطمه و ابیها و امها و بعدها وبنیها. وسره المستودع فیها. وعدد مکاتبه المک دعای سلامت امام زمان و نورانیت دل هایمان به برنامه تلاوت کنیم . اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه فیهاذه الساعه و فی کل ساعه ولیا وحافظا وقاعدا وناصرا ودلیلا وعینا حتی تسکنه عرضک طوعا و تمتعه فیها طویلا. ومن علینا بالادا و حبلنا رافعته و رحمه ودعائه و خیره. انشاا.. مشمول دعای خاص حضرت قرار بگیریم. یک دسته گل صلوات محضرشان هدیه می‌کنیم.
شریعتی: اللهم صلی علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم. خیلی خوب انشا.. که حال دل تان خوب باشد امروز یک اتفاق مبارکی درحال رقم خوردن است.  حاج آقای ماندگاری امروز سی امین سال تاسیس شبکه سه است. از همین جا به همه دوستانمان  به همه همکارانمان که در این سال‌ها دست به دست هم دادند شبکه سه یک شبکه پر مخاطب بشود با دل وجان خسته نباشید می‌گویم. تبریک می‌گویم و حتماً اگر همراهی و لطف و همدلی تک تک شما مخاطبان جان نبود شبکه سه به این نقطه‌ای که هست نمی‌رسید. از نگاه پرمهرتان ممنون هستم حتما دوستان و همکارانتان را در شبکه سه دعا بکنید و انشاا.. در کنار هم لحظات خوبی را تجربه بکنیم آقای ماندگاری در خدمت شما هستیم و انشاا.. بحث امروز شما را خواهیم شنید.
حجت الاسلام ماندگاری: من قبل از شروع بحث یک روایتی از امام رضا (ع) را به شبکه سه هدیه بدهم.
شریعتی: به به چه از این بهتر.
حجت الاسلام ماندگاری: تولد شبکه سه و همه شبکه‌های صدا و سیما و همه کسانی که نقش تبلیغی دارند.
شریعتی: یک رسالتی بر روی دوش آنهاست.  
حجت الاسلام ماندگاری: اگر دوست دارید امام رضا جانمان سلام الله علیه دعایشان شامل حال ما بشود این روایت را توجه کنیم رحم الله عبدا احیا امرنا. از حضرت سوال شد که امر شما چیست که شما دعا می‌کنید و می‌گویید خدا آنهایی که امر شما را احیاء می‌کنند رحمت کند؟ فرمودند معارف ما را یاد بگیرند و به دیگران منتقل کنند. امام بزرگوارمان رضوان‌الله تعالی‌علیه فرمودند: صدا و سیما یک دانشگاه عمومی است. دانشگاه هم زنگ تفریح ، هم خوابگاه هم سلف سرویس دارد.. اما هیچ کس به  دانشگاه برای تفریح، برای خواب نمی‌آید.
مجری:می‌آیند که یاد بگیرند
حجت الاسلام ماندگاری: برای غذا خوردن نمی‌آیند. این امور لوازم تعلیم وتربیتی است که امروز انشاا.. راجع به آن می‌خواهیم بحث کنیم. امیدواریم حواس همه زحمت‌کشان عرصه تعلیم وتربیت در صدا و سیما به این امر باشد که صدا و سیما یک دانشگاه است.. فقط زنگ تفریح نیست. خدای نکرده این نیست که من فکر کنم فقط باید به تفریح بپردازم نه تفریح هم واقعاً لازم است. واقعا مردم تفریح لازم دارند، نشاط لازم دارند. خستگی درکننده لازم دارند.
شریعتی: سرگرمی لازم دارند.
حجت الاسلام ماندگاری:سرگرمی لازم دارند. طنز لازم دارند. داستان لازم دارند، اما چقدر قشنگ است که در تمام این امور آن روح تعلیم و تربیتی که لازمه یک دانشگاه است وجود داشته باشد.
شریعتی: یعنی همان سرگرمی همان رشد
حجت الاسلام ماندگاری: تمام اینها
شریعتی: و انشاا.. باعث ارتقاء ما بشود.
حجت الاسلام ماندگاری: خدا به همه شما توفیق داده انشاا.. بیشتر هم توفیق بدهد. اما بحثی که محضر عزیزان داشتیم تا اینجا به این شکل بحث کردیم که قرآن وعترت در واقع هم چشم بازکن عقل ما و هم مسیریاب ندیدنی‌ها هستند. و اشاره کردیم که هم عقل و هم فطرت ما را بیدار می‌کنند هم آدرس تعلیم وتربیت و آدرس موفقیت‌ها را به ما می‌دهند.. تا اینجا کلیاتی را اشاره کردیم و من احساس می‌کنم اگراین آیه را همه ما هرروز به خودمان تذکر بدهیم مثل همان تذکری که جلسه قبل هم شما از یاد مرگ فرمودید به خاطر دارم  حاج آقای عالی عزیز خدا حفظشان کند . یک روایتی را از امام صادق سلام الله علیه می‌فرمودند. که اگر انسان روزی بیست مرتبه یاد مرگ بکند با شهدا محشور می‌شود.
مجری:این‌قدر یاد مرگ مهم است
حجت الاسلام ماندگاری: من به این شکل تعبیر کردم. که این روایت را به چه شکل باید درذهن جا بیندازم. الان فصل سرما شروع شده است. خدا انشاا.. همه مریضان را هم شفا دهد.
شریعتی: انشاا..
حجت الاسلام ماندگاری: عزیزان دقت بکنید این مثالی را که من می‌زنم. عزیزی سرما خورده است و نزد دکتر می‌رود. دکتر او را معاینه می‌کند. گلو رو نگاه می‌کند گوش رو نگاه می‌کند می‌گوید عفونت شما خیلی نیست. بیست و چهارساعت یک بار چرک خشک کن بخورید خوب می‌شوید. عفونت بیشتر شد 12 ساعت یک بار چرک خشک کن می‌دهد. خیلی بیشتر باشد 8 ساعتی می‌دهد. بیشتر باشد 6 ساعتی می‌دهد.. از 6 ساعت که بگذرد. به چهارساعت ودوساعت برسد می‌گوید شما باید اینجا بستری بشوید. سرم به شما می‌زنیم چون نمی‌توانیم روزی بیست بار آمپول چرک خشک کن و آنتی بیوتیک به شما تزریق کنیم.  باید سرم به شما وصل بشود که این عفونت از بدن شما بیرون برود.. اقای شریعتی عفونت غفلت است.، عفونت حب دنیا است. عفونت جلوه‌های دنیا که آخرت را از یاد ما می‌برد. تحبون العاجله و تذرون الاخره . این عفونت ظاهرا همه ما را مبتلا کرده است.  لذا امام صادق فرمودند: ظاهرا برای اینکه هر بیست و چهارساعت یاد مرگ بکنید کافی نیست و مشکل شما حل نمی‌شود دوازده یک بار هم این چرک خشک کن است، مشکل شما حل نمی‌شود. با هشت ساعت یکبار هم مشکل شما حل نمی‌شود. شش ساعت یک‌بار هم مشکل‌تان حل نمی‌شود. یک کاری باید بکنی و آن هم این است که  روزی بیست مرتبه یعنی تقریبا ساعتی یک بار این کار را باید انجام بدهید. . آن بیان نورانی امیرالمومنین اذکروا انقطاع الذات و بقاء الطبقات. به یاد بیاور آن لذت‌های دنیایی که درآن لحظه که از آن جدا می‌شوید ولی جواب دادن آن برای شما می‌ماند. . یا در آن تعبیر نورانی  دیگر که  فرمودند کفا بالموت
شریعتی: واعظا.
حجت الاسلام ماندگاری:واعظا. یاد مرگ برای بیدار کردن انسان‌ها کافی است.
شریعتی: لذتی که می‌رود و اثری که ماندگاراست.
حجت الاسلام ماندگاری: همچنان که اشاره کردیم آیات را قبلا خواندیم که مرگ چشم‌های انسان را باز می‌کند یاد آن هم چشم‌های انسان را باز می‌کند. لذا من می‌خواهم بعضی از آیات را اگر جسارت انشاا.. که جسارت نیست آیه قرآن است هر هفته بخوانیم مخصوصا آیه ده سوره ملک. فقال لو کلنا نسمع . او نعقد . ما کنا فی اصحاب السعیر.روز قیامت برای اینکه این فریاد را نزنیم که اگر ما حرف‌های خدا وپیغمبر را گوش می‌دادیم و بر روی آن تفکر می‌کردیم الان جهنمی نبودیم. برای اینکه این فریاد را نزنیم این آیه را هرروز به خودمان تذکر بدیم. انا هدیناه السبیل اماشاکرا
شریعتی: واما کفورا
حجت الاسلام ماندگاری: واما کفورا. خدا می‌گوید هم راه و هم چاه را به شما نشان دادم. هم راه و هم بیراهه را به شما تذکر دادم. هم مسیر مستقیم را به شما گفتم هم رو به جلو گفتن و هم رو به عقب رفتن را به شما گفتم و هم مسیر دورانی را به شما نشان دادم. تو داری انتخاب می‌کنی. واگر هم تو انتخاب بکنی من در این عالم به تو اختیار دادم ان الله لایغیرواما به قوم حتی یغیرو ما به انفسهم. امام بزرگوارمان رضوان الله تعالی علیه یک نکته عجیبی گفته‌اند که بنده در هیچ تفسیری ندیدم. می‌فرمایند: در خیلی از موارد در این دنیا اراده خدا پشت اراده انسان است.. یعنی من برای بالا رفتن اراده کنم خدا من را کمک می‌کند تا کجا کمک می‌کند؟ ثم دنی فتدلا فکان قاب قوسین
شریعتی: او ادنی.
حجت الاسلام ماندگاری: رسد آدمی به جایی که به جز
شریعتی: خدا نبیند
حجت الاسلام ماندگاری: سی و شش هزار شهید دانش‌آموز دیپلم نگرفته بودند سیکل هم نگرفته بودند. درآن زمان سیکل بود الان متوسطه اول می‌گویند. ولی رفتند تا  همنشین انبیاء و امامان شوند.
شریعتی: تا کجا رسیدند از کجا تا کجا؟
حجت الاسلام ماندگاری: اولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین والصدیقین والشهداء تا آنجا رفتند.. خدا می‎گوید اگر تو اراده کردی بالا بروی ،خاطره شهید مرحمت والازاده خیلی از دوستان گفته‌اند. چقدر قشنگ بود. یکی از بزرگان مشهد دیروز ایشان را زیارت کردم جای همه بینندگان خالی نایب الزیاره همه بودیم.
مجری:به به زیارت قبول باشد.
حجت الاسلام ماندگاری: فرمودند تا این خاطره را  شما گفتی من به نیابت از این شهید حرم امام رضا رفتم.
شریعتی: آفرین
حجت الاسلام ماندگاری:این شهید چهارده ساله اینقدر بالا برود خدا می‌گوید تو اراده کن مخصوص معصومین هم نیست. تو اراده کن بالا بروی من تو را بالا می‌برم.. راه برای همه باز است.. اگر هم اراده کردی که پایین بروی من نمی‌گویم خدا هل میدهد بعضی‌ها این آیه را این شکلی معنا کرده‌اند، کلاً نمدها اولا و ها اولاء خدا آنهایی که بالا می‌روند به پایین هل می‌دهد. نه. من این شکلی برداشت نکردم. می‌گویم خدا آنهایی که بالا می‌روند نصرت می‌دهد و آنهایی که به پایین می‌روند مهلت می‌دهد.  
شریعتی: بلکه برگردند.
حجت الاسلام ماندگاری: مهلت می‌دهد. می‌گوید بروید ببینم تا کجا می‌خواهید بروید. باز راه برگشت برای آنها هم باز است.. خدا می‌گوید من برای تو اختیار گذاشتم به عهده تو گذاشتم. هم در بُعد فردی هم در بعد خانوادگی هم در بعد اجتماعی که امروز انشاا.. می‌خواهیم اشاره بکنیم.
شریعتی: یعنی حتی اگر ما درحال سقوط هستیم راه باز است یا برمی‌گردیم یا دوست داریم بیشتر برویم.
حجت الاسلام ماندگاری: پایین برویم. خو.ب آیه معروف انما آیه 178 آل عمران انما نملی لهم لیزدادو اثما. شریعتی:
شریعتی: پناه بر خدا.
حجت الاسلام ماندگاری:امام حسین این آیه را شب عاشورا می‌خواند و قدم میزد. حضرت زینب در مسیر کوفه و شام این آیه را خیلی خواندند.
شریعتی: وچقدر برای امام دلسوز برای مربی سخت است که ببینند تو مرتب در حال سقوط هستی.
حجت الاسلام ماندگاری: حالا اتفاقا همین را می‌خواهم بگویم. چون بنایمان این است که قراردادهای الهی را بگوییم اولین قرارداد قرارداد تعلیم و تربیت است.. خدا می‌گوید دراین عالم سه مدرسه وجود دارد: می‌خواهم از بحث‌های هفته‌های قبل هم استفاده کنم. سه مدرسه وجود دارد مربی یک مدرسه شیاطین‌ و جنود ابلیس هستند. مربی یک مدرسه عرف و مردم هستند.. مربی یک مدرسه هم خدا و اولیای خداست. خدا می‌گوید مردم من هرسه مدرسه را برای شما توضیح می‌دهم این را قرآن می‌فرماید. انتخاب با شماست. بعد نگویید ما عضو متربی مدرسه خدا هستیم ولی نوع رفتارتان به گونه‌ای باشد که گویا شاگرد مدرسه شیطان هستید چون شاخص ها را دارم بیان می‌کنم.  
مجری:یعنی باید مشخص باشدکه شما کجا دارید درس می‌خوانید.
حجت الاسلام ماندگاری: سه شاخص قرآن داده است. خیلی قشنگ است. لذا من هرهفته گفتم انشاا.. عزیزان یادداشت کنند مخصوصا نوجوان های عزیز که ممنونم که توجه می‌کنند.  حالا چه اصل برنامه چه تکرار برنامه این هفته خواهش می‌کنم چون این هفته تابلوی برنامه ماست. تا آخر به این قرارداد مرتبا اشاره خواهیم کرد.. شما به خاطرتان هست گفتیم خودت انتخاب کردی. الان از من و شما می‌پرسند کدام دانشگاه برویم آیا دانشگاه الف که به این شکل است ب این‌ شکلی است ج این شکلی است. . تهران این شکلی است شهرستان این شکلی است. رشته‌های پزشکی به این شکل است رشته‌های مهندسی رشته‌های ادبیات خوب توضیح می‌دهیم. و برای انتخاب رشته به مشاوره تحصیلی رجوع می‌کنند.
شریعتی: بله
حجت الاسلام ماندگاری:خدا می‌گوید من مشاوره تربیتی به شما می‌دهم . شما برای تربیت‌تان سه تا شاخصه دارید باید ببینیم سه تا شاخصه را از کجا می‌گیرید.یک، آدمی که می‌خواهد تعلیم و تربیت بشود باید در هرکارش اجازه بگیرد بپرسد . اسم آن را گام اول گذاشتیم پرسش قبل از عمل نه بعد از هچل. من سه گام را بگویم برای آنهایی که یادداشت می‌کنند. گام دوم من پرسش می‌کنم چون به مربی خود به معلم خود میگویم من نمی‌دانم شما می‌دانید. عقل من می‌گوید جاهل باید به عالم رجوع کند. من نمی‌دانم چه کار باید بکنم شما می‌دانید. گام دوم من نمی‌تونم خودم تنهایی بروم الگو میخواهم. گام دوم اطاعت از مربی است.. این را توضیح می‌دهم. گام سوم به مربی خود می‌گویم من با کدام هدف و نتیجه نگاه بکنم قشنگ‌تر می‌روم.
مجری:کجا رو باید ببینم
حجت الاسلام ماندگاری: نقطه پایان کجاست . نقطه نتیجه‌گیری کجاست.  
شریعتی: مقصد کجاست؟
حجت الاسلام ماندگاری: نقطه مقصد کجاست. نقطه‌ای که قرار است برای من حساب وکتاب کرده و به من پاداشت بدهند کجاست. ریز نمرات من را کجا به دست من می‌دهند. سه شاخصه تربیتی است. ببینیم ما سه شاخصه تربیتی را از کدام مدرسه می‌خواهیم اخذ کنیم.  
شریعتی: پرسش، تبعیت
حجت الاسلام ماندگاری:تبعیت و اطاعت و نگاه به مقصد نتیجه‌گیری است. خدا می‌گوید سه مدرسه را من برای شما توضیح بدهم. اگر مسائل زندگی‌تان را از مدرسه شیطان سوال کردید شیطان خودش هم گفته است من سرشما کلاه می‌گذارم. من به شما دروغ می‌گویم. اما به این سادگی که نمی‌آید بگوید من دروغ می‌گویم. دروغ را در یک قالبی به شما تحویل می‌دهد به نحوی که شما فکر کنید درست است. یحسبون انهم یهتدن. خیلی قشنگ است.
شریعتی: خیال می‌کنند.
حجت الاسلام ماندگاری: خیال می‌کنی بلد هستی.
شریعتی: وهمه.
حجت الاسلام ماندگاری: وهمه. یک روایتی از معصوم علیه السلام داریم فکر می‌کنم از امام هادی سلام اله علیه باشد دوباره مراجعه نکردم. قبلا مراجعه کرده بودم . ای کاش دیشب مراجعه می‌کردم. حضرت موسی علی نبینا واله وعلیه‌السلام به حضرت باری تعالی عرض کرد می‌خواعم پدربزرگ خود حضرت آدم ابوالبشررا ببینم. خدا حضرت آدم را به حضرت موسی نشان داد حالا در قالب مکاشفه بود یا هرچه بود، آن مسأله خیلی مورد بحث ما نیست. حضرت موسی به حضرت آدم با کمی تندی عرض کرد چرا از این درخت خوردی ی حضرت آدم فرمود: اولاً با پدربزرگت درست صحبت کن. خیلی قشنگ است.. ثانیا این قشنگ است. مردم اگر نفهمند سوالشان رااز کجا می‌پرسند از جواب‌ها نمی‌توانند تشخیص بدهند.. باید مدرسه‌مان را درست انتخاب کنیم. شاید پاسخ‌ها را خیلی متوجه نباشیم. چکار کرد. آیاتش اینجاست. آیاتش چند جای قرآن است . من فقط آیات سوره اعراف را می‌آورم. داستان حضرت آدم وحوا در سوره بقره است آل عمران است سوره اعراف هم است سوره طاها هم هست. حضرت آدم فرمود که: موسی شیطان حالا من این تعبیر را می‌گویم شیطان فوق تخصص نیازشناسی و آدرس غلط است.. ما انسان‌ها موجودات فقیری هستیم انتم الفقراء، نیازمندیم . خدا هم می‌گوید من یک مدرسه برای تامین نیازهای تو گذاشتم، شیطان هم می‌گوید من یک مدرسه برای تامین نیازهای تو گذاشته‌ام. مردم هم می‌گویندما یک مدرسه برای تامین نیازهای تو گذاشته‌ایم.. من باید درست انتخاب کنم. این انتخاب است که قدرتش را خدا به ما داده است. خیلی مهم است.. من فدای امام حسین بشوم آن جمله‌ای که یک بار اشاره کردم ولی تعبیر آن را نگفتم در دعای عرفه دارند الهی اغننی به تدبیرک لی ان تدبیری  وبه اختیارک ان اختیاری. خدایا آیا می‌شود تو به جای من انتخاب بکنی؟ می‌شود تو به جای من انتخاب بکنی تو به جای من برنامه‌ریزی بکنی؟ همه آدم‌های شاخص مدیربرنامه دارند. خدا با آن عظمت می‌گوید ای انسان من حاضر هستم مدیر برنامه تو بشوم. آیا نمی‌خواهی؟ چقدر ما باید کوته‌بین باشیم که مدیربرنامه بودن خدا را برای خودمان قبول نکنیم.
شریعتی: وکوته بین از این نظر که فکر کنیم خودمان از پس کارهای خودمان برمی‌آییم.
حجت الاسلام ماندگاری:خدا می‌گوید: بیا برنامه آب خوردنت هم من به تو بگویم چه جور آب بخور. بعد ببین چه اتفاقی می‌افتد.
شریعتی: هروقت احساس بی‌نیازی و استغناء کردیم زمین خوردیم.
حجت الاسلام ماندگاری:کلا ان الانسان لیطغی ان راه الستغنی در سوره مبارکه علق است.. اصلا برای همین است که می‌گوید: خدایا آیا می‌شود تو به جای ما تدبیرکنی.حضرت آدم به حضرت موسی فرمود: شیطون فوق تخصص نیازشناسی و آدرس دادن غلط است.. آمد چه گفت؟ قال ما نهاکما ربکم ان هذا الشجره. الاان تکونا ملکین او تکونا من الخالدین. مگر شما نیاز به جاودانه شدن ندارید همه ما داریم. نیاز را درست تشخیص داد. همین که نیاز را درست گفت من فکر کردم مدرسه او مدرسه مناسبی است. به همین خاطر به این مدرسه رفتم. او آدرس عوضی به من داد.همه آن‌هایی که  امروز ابلیس سرشان کلاه می‌گذارد نیازشان را درست تشخیص می‌دهد. یکی نیاز به محبت دارد. یکی نیاز به شخصیت دارد، یکی نیاز به شهرت دارد. یکی نیاز به قدرت دارد. شخصی نیاز به شهوت دارد، نیاز به امر جنسی دارد، یکی نیاز به ثروت دارد. همه نیازها را خوب تشخیص می‌دهد. در آیه 27 سوره؟؟می‌فرماید: انه یراکم ها و قبیله من حیث لاترونها. ابرقدرت برنامه‌ریزیه.
مجری:یعنی نیاز را تشخیص می‌دهد ولی راهی که نشان می‌دهد
حجت الاسلام ماندگاری:اصلاً تعلیم وتربیت شیطان غلط است.. من نباید سراغ او بروم. امروز اگرمن  امروز سوال خود را از منبع شیطانی حالا ماهواره‌ها می‌خواهد باشد فضای مجازی می‌خواهد باشد، اخبارگوی دشمن باشد.  امام جواد سلام الله علیه چرا می‌فرمایند: من اصغی الی ناطق فقد ابده. من وقتی از یک نفر سوال می‌کنم من دارم در واقع  اورا عبادت می‌کنم. بندگی می‌کنم . اگه او ازطرف خدا جواب من را بدهد بندگی خدا را کردم.  
شریعتی: عبادت خدا
حجت الاسلام ماندگاری:عبادت خدا. اگر ابلیس جواب من را بدهد من بندگی ابلیس کردم. حضرت آدم فرمود: موسی این این شکلی من را  جذب کرد. نیاز من را گفت ولی آدرس اشتباهی داد.
مجری:می‌خواهی جاودانه بشوی این نیاز من است.
حجت الاسلام ماندگاری: امروز اگر می‌گوییم مثلا آمریکا شیطان بزرگ است نیاز کشورهای فقیر را خوب می‌شناسد می‌داند این ها نیاز به ثروت دارند. به بهانه امنیت به افغانستان می‌آید واوضاع آنجا را بیشتر به هم می‌ریزد و بعد از بیست سال از آنجا می‌رود. به بهانه امنیت به عراق، سوریه، و کشورهای دیگر می‌رود و غارتش را انجام می‌دهد. این شیطان است خودش گفته دروغ می‌گویم. قسم خورده گفته است من بنا ندارم شما را تربیت کنم،  تو باید زرنگ باشی تشخیص بدهی شیطان یا خدا.
مجری:وقتی نوری که درهفته‌های قبل راجع به آن صحبت کردیم نباشد راه می‌افتیم و می‌رویم.
حجت الاسلام ماندگاری: کاملا همین است.. پس ببینید جمله اول حضرت آدم به حضرت موسی علیه‌السلام من این سه کلمه را می‌خواهم گاهی اوقات به شوخی تعبیر می‌کنم شایدخیلی قشنگ نباشد. دوستان در ذهن مبارکشان باشد سه شاخصه شیطان شناسی است.. فوق تخصص نیازشناسی و آدرس غلط است. بخواهنم نمونه بگویم  شاید هزاران نمونه داشته باشد.. دو، فوق تخصص خوب این مربوط به سوال اول. شاخص اول بگذارید با شاخصه‌ها جلو برویم. پس شاخصه اول تعلیم وتربیت چیست؟
شریعتی: مدرسه‌ات رو درست انتخاب کن و بپرس.
حجت الاسلام ماندگاری: من اگر پرسش خود را از شیطان پرسیدم شیطان به شما می‌گوید من نیاز تورا می‌شناسم به این خاطر سراغ او می‌رود و آدرس اشتباهی می‌دهد. مردم می‌گویند که، مردم نمی‌گویند ما می‌دانیم می‌گویند فکر می‌کنیم میدانیم . پس من برای چه بروم سراغ مردم و از مردم بپرسم؟ خوب مردم که خدا در قرآن فرموده اینها اخبارشان مشکوک است. اخبار شیطان کاذب است. هدفش هم ضلالت است. گفتیم روز قیامت هم حاشا می‌کند.  فلاتلونوا
شریعتی: خودش را کنار می‌کشد.
حجت الاسلام ماندگاری: مردم هم که اخبارشان مشکوک است. معلوم نیست درست می‌گویند و یا غلط. . هدفشان هم حیرت است.. چیزی غیر از حیرت نمی‌توانند برای ما درست کنند. . مثال آن را هم گفتیم. روز قیامت هم که فرار می‌کنند. من به چه دلیل بروم سراغ مردم؟ متاسفانه یک دلیل غلط. خواهی نشوی رسوا
شریعتی: همرنگ جماعت شو
حجت الاسلام ماندگاری: از حرف مردم می‌ترسم.. این خیلی سنت غلطی است. . قرآن گفته ولایخافون علی ام تکائب . ازسرزنش‌هانترس.. تو میخواهی تربیت بشوی. پس سراغ شیطون می‌روم به خاطر اینکه نیاز من را درست تشخیص می‌دهد.. ولی آدرس اشتباهی می‌دهد. سراغ مردم می‌روم به خاطر اینکه همرنگ آنها باشم. از مردم هم می‌پرسم در پوشش خود چه کار بکنم. در خواب خود چه‌کار بکنم. در خوراک خود چه‌کار بکنم. همه امور خودرا  یااز مردم می‌پرسیم یا از شیاطین  و هردوی اینها ما را به ناکجا آباد می‌برند.. خدا می‌گوید بیا از خودم بپرس. فاسئلو اهل الذکر. ان کنتم لا تعلمون. چقدر قشنگ است.. خدا می‌گوید بیا از اهل ذکر بپرس. به شرطی که باور کنی نمی‌دانی. هیچ کس جز خدا نمی‌داند. گفتیم این عالم یک لایه دیدنی و یک لایه نادیدنی دارد.  
شریعتی: ملکوتی دارد.
حجت الاسلام ماندگاری: وعنده مفاتیح الغیب لایعلمها الا هو. هیچ کس جز خدا نمی‌داند.
شریعتی: که پس پرده چه خبر است..
حجت الاسلام ماندگاری:جزخدا. پس برو ازخدا بپرس. حاج اقا از خدا کجا بپرسیم مدرسه خدا کجاست؟ پایگاه او مسجد است.. مسجد حرم هیات. منبعش قرآن و روایات است.
شریعتی: کتاب درسی
حجت الاسلام ماندگاری: کارشناس‌اش هم ولایت است.. یک روز ولایت انبیاء بوده است. یک روز اهلبیت بوده‌اند، امروز هم امام زمان ارواحنا له الفدا فرموده فاما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی روات الحدیثنا. هرچه هم می‌خواهی بپرس. لارتب ولایابس الافی کتاب مبین. هرچه راه غلط هم رفتی بیا بپرس. ما راه دور برگردان را به تو می‌گوییم. اشتباه رفتی بیا به ما بگو به تو می‌گوییم چه کار بکنی. راه جبران را هم به تو می‌گویم.. الا من تاب وامن به عملا صالحا. بعد چه وعده‌ای می‌دهد. در آیه 73 سوره فرقان . فاولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات. کدام مدرسه‌ای است  که نمره زیر ده من را  به بالای ده برساند.. خدا می‌گوید تو توبه بکن تو بیا دوباره از مدرسه آنها انصراف بده بیا در مدرسه خدا ثبت نام کن.
شریعتی: دوربرگردان را دور بزن
حجت الاسلام ماندگاری: از مدرسه شیاطین و از مدرسه مردم بیا انصراف بده وسط سال هم بیایی قبولت می‌کنم. آخر سال هم بیایی قبولت می‌کنم. سوء پیشینه هم داری بیا قبولت می‌کنم. تمام گذشته‌ات را هم جبران می‌کنم. فقط بیا در این مدرسه. علامتش هم این است که از این به بعد از قرآن بپرسی. در مسجد بپرسی از کارشناس دین بپرسی. این پرسش قبل از عمل است. نه بعد از هچل. قبل از اینکه می‌خواهی قرارداد اجاره و خرید و فروش بنویسی بیا بپرس من چکار باید بکنم تکلیف من چیست.. قبل از اینکه میخواهی بروی یه شغلی یه مغازه‌ای باز کنی من در این شغل چکار بکنم نان من حلال باشد آنها را میگویم انشاا.. قراردادهای بعدی. حتی قبل از خواب، بیا بپرس من چه شکلی بخوابم خواب من عبادت بشود. من چه شکلی غذا بخورم همین غذا خوردنم که برایت لذت بخش باشد بیا بپرس. یکی از زیبایی‌های جبهه‌ها آقای شریعتی این بود که در هرگردانی دو سه روحانی بود. بچه‌ها آب می‌خواستند بخورند می‌آمدند و می‌پرسیدند. یک عزیزی داشتیم اسمش غفار فرقانی بود. خدا بر درجاتش بیفزاید. هرخوابی میدید می‌آمد و می‌پرسید. بعد دیگر ما را کلافه کرده بود. خواب می‌پرسید می‌گفتم مربوط به چه زمانی بوده است؟ می‌گفت بعد از نماز صبح . می‌گفتم باطل است.. بعد می‌آمد می‌گفت قبل از نماز صبح خوابیدم. گفتم دیشب چه خوردی؟ اینقدر از پرسیدنش کیف می‌کردم. اذیت می‌شدم
شریعتی: برایش مهم بود دغدغه داشت
حجت الاسلام ماندگاری: می‌پرسیدند.حتی شوخی کرده بودند بعد دعوا کرده بودند می‌گفت چه شکلی بروم حلالیت بطلبم. انشاا.. یه قراردادی را به حول و قوه الهی خواهم گفت قرارداد طهارت. خدا می‌گوید بیا از من بپرس چکار کنم تاپاک بشوی خوب. چرا عادت نکردیم الان من از خودم می‌پرسم از شما از همه بینندگان عزیز چند درصد پرسش‌هایمان از مدرسه الهی است.. تربیت الهیه است.. خدا که می‌گوید من مجانی دارم شما را تربیت می‌کنم. چیزی از شما نخواستم. معلم‌هایم چیزی نخواستند. قل لااسئلکم علیه اجرا
شریعتی: الاالموده
حجت الاسلام ماندگاری: فقط خواستم از مدرسه ما بیرون نروی. ما رو دوست داشته باشید. این مزد است این سخت است؟ خدا می‌گوید من بی‌منت شما را تربیت می‌کنم. روز قیامت هم از شما دفاع هم می‌کنم. این را جلسه قبل گفتیم.  اگر از من بپرسید من هم نیاز شما را می‌دانم هم آدرس را می‌دانم. هم الگو به شما می‌دهم که بعد خواهم گفت و هم روز قیامت از شما دفاع می‌کنم. ان الله یدافع الذین آمنوا. چقدر مدرسه شیطان پاسخ‌هاش رو تزئین کرده نیازشناسی‌اش را قشنگ می‌آید که همه ما فکر می‌کنیم او دارد فهم درست به ما می‌دهد. بعد خدا درسوره ؟؟ آیه9 می‌گوید قل هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون. آیا آنانی که می‌دانند با آنانی که به صورت توهم می‌دانند با آنانی که نمی‌دانند مساوی هستند؟ هل یستوی الااعماء این سنخ آیات زیاد است هل یستوی الاعماء والبصیر. تو با این کتاب چشم خود را رو به عالم غیب باز کردی. نمی‌ارزد؟ پس شاخصه اول قرارداد تعلیم وتربیت پرسش است.. از کجا می‌پرسیم از مدرسه‌ای که قسم خورده دروغ می‌گویم فبعزته لغونیهم لاجمعین. خدا هم گفته دروغ می‌گوید. والله یشهد ان المنافقون لکاذبون.
شریعتی: و کسی که دشمن قسم خورده ماست.
حجت الاسلام ماندگاری: دشمن قسم خورده نعوکم عدو مبین. یا از مدرسه‌ای که حالا این تعبیر را نمیدونم بگویم یا نگویم از مردمی می پرسی که گفت اگر طبیب بودی سرخود دوا نمودی. به یک نفر گفتیم خوب این چه آدرسی بود به ما دادی گفت خود من هم گیر کردم.
شریعتی: بله واقعاً همین است.
حجت الاسلام ماندگاری:این بنده‌های خدا واقعا نادان هستند. من گاهی اوقات به خودم که پدرم به پدران و مادران می‌گویم به بچه‌ات نگویید همه چیزها را از من بپرس. من خودم  هم گیر هستم. بگو پسرم برو از قرآن بپرس.
شریعتی: ما خیلی جاها دور خود می‌چرخیم متحیریم.
حجت الاسلام ماندگاری: بابا من خودم گیر کرده‌ام واقعا گره دارم. چاره مشکلات خودم را نمی‌توانم بکنم. حالا من از ان کسی بپرسم که قسم خورده می‌خواهد من را در چاه بیندازد . از این بپرسم که خودش حیران و متحیر است.. یا از کسی بپرسم که نور است. الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور . من را راهنمایی به جاده نور می‌کند. وقتی جاده نور باشباشده تشخیصی که به عهده من گذاشته شده است.
شریعتی: البته این در خوش‌بینانه‌ترین حالت است.  یعنی در خیلی جاها اصلا احساس نمی‌کنیم که باید بپرسیم. واقعا این جوری است یعنی همین شکلی خودمان بدون هیچ برنامه‌ای بدون هیچ سوالی به جلو می‌رویم
حجت الاسلام ماندگاری: پس شاخصه اول تعلیم و تربیت پرسش است.. در مدرسه هم می‌رویم پرسش است.  بچه‌ها در کلاس آقا اجازه، آقا اجازه هر کاری می‌خواهد بکن چقدر قشنگ است.. اگر امروز پوشش‌هایمان خراب شده است مربوط به پوشش‌های بدون اجازه است. اگر در زندگی‌ها طلاق‌ها زیاد شده است مربوط به ازدواج‌های بدون پرسش است.. اگر کاسبی‌ها مشکل دار شده است مربوط به این قضیه است. کاسب قدیم اول می‌رفت کتاب متاجر رو می‌خوند دستورات قرآن پرسش‌هایش  رااز قرآن می‌پرسید من در تجارت و مکاسب چه کار باید بکنم در کسب وکارم چه باید بکنم  بعد به مغازه می‌رفت.
شریعتی: حاج اقای حسینی قمی می‌فرمودند الفقه ثم المسجع. اول بپرس بعد برو تجارت کن.
حجت الاسلام ماندگاری: اصلاً از قدیم هم گفتند توانا بود هرکه
شریعتی: دانا بود.
حجت الاسلام ماندگاری: دانایی‌غلط یا دانایی تحیرآوریا دانایی صادق. عقل می‌گوید صادق. ولیکن تشخیص آن پیچیده است. خدا به این قشنگی است. . پس اولین شاخص‌ تعلیم وتربیت پرسش است.. دوم، الگو. شیطان الگوهایش را تزئین می‌کند.. الگوهایش را چکار می‌کند تزئین می‌کند. می‌کوید دنبال من بیایید. . چند بار خدا فرموده لاتتبعوا خطوات الشیطان. دنبال الگوهای شیطون نروید. ومن یتبع خطوات الشیطان فانه یامر بالفحشاء والمنکر. آیه 21 سوره نور. او شما را به بیراهه می‌برد.
شریعتی: قدم به قدم
حجت الاسلام ماندگاری:قدم به قدم خیلی هم سیاستش گام به گام است. من بارها گفتم سانتیمتر به سانتیمتر روسری‌ها را برد عقب و انداخت، سانتیمتر به سانتیمتر آستین‌ها کوتاه شد. سانتیمتر به سانتیمتر حرام خواری ایجاد شد.  یک شبهه‌ای در فقه داریم به آن  شبهه ارزنیه می‌گویند. آن چیست؟ می‌گویند شیطان به یک نفر گفت یک انبار ارزنیه میروی بدزدی گفت نه بابا. دزدی کار بدی است.  گفت یک دانه بردار . یه دانه که مالیت ندارد. تمام اموال ارزن را یک دانه یک دانه تحریکش کرد وسوسه‌اش کرد که خالی کرد. درفقه ما معروف است. شبهه ارزنیه. شیطان آنقدر صبر دارد که من را پای یک انبار ارزن یک دانه یک دانه دزد کند. لاتتبعوالخطوات الشیطان. پس دنبال مردم نرو. دنبال شیطان نرو. که حتما بعدادامه آیه 21 معرکه است. ولولا فض الله علیکم ورحمته ما ذکم من عهد ابدا . اگر لطف و فضل و رحمت خدا نباشد خدا می‌گوید یک کدامتان از دست شیطان جان سالم به در نمی‌بردید. حالا جواب دوم حضرت آدم را بگوم. حضرت آدم به حضرت موسی فرمود: می‌دانی شیطان به چه شکلی من را دنبال خودش کشاند. و قاسمهما انی لکما لمن الناصحین.
شریعتی: من دلسوز توام.
حجت الاسلام ماندگاری: ظاهر زیبا باطن خبیث. ظاهرش خیلی فریبنده است. همه مادربزرگ‌هایمان داستان شنگول و منگول را برای ما گفته‌اند. گرگ مظهر دشمنی درداستان‌های ما است . منم منم مادرتون غذا آوردم براتون. غذا نیاز است.  مادر چهره ناصح است.. دلسوز است.. امام رضا راجع به امام چه فرمودند پدر مهربان . شیطان می‌گوید من پدرمهربان شما هستم. . تازه از او هم مهربان‌تر هستم. . او شکلات به شما نمی‌دهد من شکلات هم به شما می‌دهم. او نمی‌گذارد شما از دنیا لذت ببرید من می‌گذارم از دنیا لذت هم ببرید. او آزادتان نمی‌گذارد من آزادتان می‌گذارم. خوب آدمی که فهم ندارد دنبال چه کسی راه می‌افتد؟. باید رئیس جمهوری آمریکا پیام فارسی به مردم ایران بدهد مردم بگویند ای بابا چقدر ما را دوست دارد. رفته فارسی یاد گرفته به ما می‌گوید عید نوروز مبارک. باید بگوید من دلسوز شما هستم باید بگوید مردم ایران شما دوست داشتنی هستید من میخواهم شما را کمک کنم. باید بگوید منم منم مادرتون حضرت آدم به موسی می‌گوید شیطان به شکل یک انسان ناصح آمد سر من را کلاه گذاشت. لذا خدا می‌گوید به ظاهر گول نخور. من انسان‌هایی را به عنوان الگو به تو معرفی می‌کنم. به عنوان الگو حریص علیکم پیغمبر خودش را می‌کشدبرای اینکه من وتو را هدایت کند..
شریعتی: ای جانم
حجت الاسلام ماندگاری: خیلی آیه ماقبل سوره توبه معرکه است. . حریص علیکم و بالمومنین رئوف رحیم. بابا بر جوان یهودی هم که بر سرش خاکستر ریخته برای هدایتش مهربان است برای همین می‌گوید ولقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه. دنبال شیطان بروی ظاهرش خیلی قشنگ است شکلات و قاقالی و لیسک و همه اسباب بازی برای تو آورده سر تورا  با همین ظواهر کلاه می‌گذارد. مگر نبود بمب‌هایی که در لبنان و فلسطین برای بچه‌ها ریختن در قالب عروسک بود. شیطان است دیگر. بچه برود عروسک را بگیرد بمب در دست و بغل بچه منفجر بشود.. بمب‌های فرهنگی‌شان هم همین شکل است.
شریعتی: کادوپیچ شده
حجت الاسلام ماندگاری: کادو پیچ شده است. بچه‌ها می‌روند کادو را برمی‌دارند. فضای مجازی همان عروسک است. ماهواره همان عروسک تزئین شیطان لایزنیه لهم. این شاخصه دوم ولی خدا می‌گوید من بهترین الگوها الگوهایی که انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم . حیفم می‌آید بگذارید قرآن تلاوت بشود بعد اگر رسیدیم
شریعتی: نه بفرمایید
حجت الاسلام ماندگاری: رجس را دو جای قرآن توضیح داده است. در آیه 100 سوره یونس و 125 سوره انعام. می‌فرماید رجس یعنی یجعل الله رجس علی الذین لا یعقلون.
شریعتی: تعقلی که هفته های قبل اشاره کردید
حجت الاسلام ماندگاری:احسنت. رجس یعنی عقل چشم بسته. رجس یعنی عقل بی ایمان .ایمان هم گفتیم همان چشم بازکنی دیگراست. آیه دیگر می‌گویدرجس مربوط به آنانی است که لایومنون‌اند. یعنی این الگوهایی که برای تو گذاشتیم دنیا را با آخرت با همدیگر می‌بینند. هیچ کس به اندازه اینها مسیر را قشنگ نمی‌بیند. تو دنبال اینها برو. اینها تا آخر مسیر رو دیدند. پیغمبر 120 مرتبه معراج رفته است.. همه مسیر را . دیدید ببخشید حالا بلاتشبیه این فرماندهان به قول معروف راهبر با هلیکوپتر می‌روند از بالا ترافیک را کنترل می‌کنند.. خدا پیغمبر را 120 مرتبه برده به آسمان تا ترافیک دنیا و آخرت را کنترل کند. به من و شما بگوید کدام راه درست و کدام راه غلط است.. پس ببینید شاخصه اول تعلیم و تربیت مدرسه داریم انتخاب می‌کنیم. شیطان است پرسش از شیطان یا مردم یا خدا. یامدرسه خدا یا مدرسه شیطان.
شریعتی: فاسئلو اهل الذکر.
حجت الاسلام ماندگاری:فسئلو اهل الذکر. شاخصه دوم اطاعت  وتبعیت است. اطاعت و تبعیت هم می‌خواهم یک مثال خیلی ساده بزنم شباهت است.. چون همه ما می‌گوییم ما مطیع هستیم. الان از من  و از هرکس بپرسیم شما مطیع چه کسی هستید می‌گوید مطیع پیغمبر و آل پیغمبر هستیم.. از کجا بفهمیم شما مطیع پیغمبر و آل پیغمبر هستید؟ گفتم من مثال ورزشگاه آزادی را میزنم. تیم آبی و قرمز که می‌خواهند بازی کنند از لباس‌هایشان همه می‌فهمند چه کسی طرفدار آبی است چه کسی طرفدار قرمز است. بعد به خودم می‌گویم به مردم می‌گوییم از لباس‌های ما معلوم می‌شود. ما مطیع پیغمبر هستیم. . از نوع خوراک ما معلوم می‌شود؟ از همسرداری و همسایه‌داری و بچه‌داری و مردم داری‌مان معلوم می‌شود.؟
شریعتی: شبیه به کدام تیم هستیم.
حجت الاسلام ماندگاری:کدام تیم. چون روز قیامت الیوم نختم علی افواههم. با زبان ما نمی‌تونیم امام اول علی امام دوم حسن امام سوم حسین تا امام دوازدهم. بگویم از رنگ من. این خاطره را بارها گفتم که دخترخانمی در حرم امام رضا به من گفت که من چادری نیستم، این چادر را به خاطرحرم پوشیدم. آمدم صحبت‌های شما رو گوش کردم. یه چیزی بگویید من قانع بشوم چادرم را در نمی‌آوردم. همین مثال را زدم. گفتم قیامت را قبول داری؟گفت بله.. گفتم شفاعت را هم قبول داری؟ گفت: بله. گفتم قبول داری محور شفاعت حضرت زهراسلام‌الله علیهاست گفت: بله.. گفتم این قانون را قبول داری  مثال ورزشگاه هرچه شباهت بیشتر شفاعت بیشتر. گفت بله. گفتم تو باچادر به حضرت زهرا شبیه تر هستی یا بی چادر؟ گفت چه قشنگ گفتید حاج آقا. گفتم قراره نامه عمل من و شما را حضرت زهرا امضاء بکند. الان طرفدار تیم می‌گوید ببین من موهایم را هم قرمز کردم آبی کردم لباس‌هایم کفش‌هایم هم. پس این امضاء را برای من بکن. آنجا حضرت زهرا می‌خواهد برای ما امضاء بکند.  
شریعتی: چقدر شبیه هستیم.. چقدر سنخیت ایجاد کردیم.
حجت الاسلام ماندگاری:چقدر ازدواج هایمان شبیه هست.چقدرپوشاک ما چقدر خوراک ما، مدیران عزیز چقدر مدیریت‌مان شبیه هست.. چقدر مردم داریمان شبیه است.. کسبه بازار چقدر تجارتمان کسب و کارمان چقدر شبیه است.. نگوییم ما پیرو پرچم امام حسین هم شاید بزنیم اللهم عجل لولیک الفرج هم بزنیم ولی شباهت ما با مدرسه شیطانی است یا مدرسه مردم است. من پس دو تا شاخص تا اینجا گفتم یک پرسش ما از کدام مدرسه است. شیطان مردم خدا . یا اسلام ان الدین عند الله الاسلام. که حالا باز آیه آن را می‌خوانیم ادامه هم دارد. پرسش‌مان از کجاست تا فهم ما از آن مدرسه باشد. فهم جامع به ما میدهند بعد اطاعت و الگویمان از کدام بهتر می‌گیریم. شباهت‌مان با کدام مدرسه است. با شاگردان مدرسه شیطان یا با مدرسه مردم که می‌گویند چو فردا شود فکر فردا کنیم. و هم خوش باش و باری به هرجهت و بعد حتی آیه هم برای خودشان  درست کردند جابجا کنعبد و جابجا که نستعین. گفتم مگر تو همان نبودی که در اربعین داشتی روضه می‌خواندی سینه می‌زدی اشک می‌ریختی گفت حاج اقا آنجا برای روضه خواندن است در عروسی هم برای چرخیدن است دیگر.. خوب شباهت‌ما با کجاست؟ یا شباهت ما به وجود نازنین اهلبیت است که در کتاب الانسان 250 ساله که حضرت آقا نوشتند ، 250 سال عمر یازده امام یک شکل است. رنگ خدا دارد..
شریعتی: یک خط است.
حجت الاسلام ماندگاری:سبقت الله . یک خط است.. عروسی‌شان با عزایشان با تفریحشان با خوراکشان با شدتشان با راحتشان همه نشان می‌دهد اینها عبدالله هستند. رنگ بندگی خدا دارند. این دو شاخصه هم عرض کردم فکر می‌کنم حیف است شاخصه سوم را اینجا سریع بگویم بگذارید .
مجری:چقدر تا پایان وقت داریم؟ یک دقیقه تا پایان وقت داریم خوب قرآن را انشاا.. امروز حسن ختام خواهیم شنید یک دقیقه فرصت داریم یک جمع بندی بکنیم و انشاا... اگر نکته‌ای باقی ماند هفته آینده .
حجت الاسلام ماندگاری: پس ما داریم می‌گوییم که اولین قرارداد قرارداد تربیتی است. قرارداد تربیتی سه تا شاخصه دارد پرسش، شباهت، نتیجه‌گیری. شیطان می‌گوید بیایید از من بپرسید نیاز ما را می‌گوید ولی آدرس غلط می‌دهد.. مردم می‌گویند بیایید از ما بپرسید ما عالم دهریم عالم اولین و آخرین هستیم. ولی خودشان گیر کرده‌اند.. می‌خواهند ما هم گیرکنیم مثل آن بنده خدا که در مسجد می‌خوابید می‌خواست رفیقش را هم به مسجد بیاورد داستانش را همه می‌دانند.. خدا می‌گوید من همه چیز را می‌دانم درست هم به شما راهنمایی می‌کنم بصیرت هم به شما می‌دهم دو، الگوهای شیطان، برحسب ظاهر بزک کرده‌اند ناصح‌اند ولی دروغ می‌گویند باطنشان خبیث است.. بعضی سراغ آنها می‌روند.. الگوهای مردمی شبیه خودما هستند. ولی این بنده‌های خدا هم سرگردانند.خلاصه توجیهی درست کنند. الگوهای الهی پاک و مطهرند. فقط خدا برای هدایت ما راه گذاشته است.  
شریعتی: ویطهرکم تطهیرا.
حجت الاسلام ماندگاری: شیطان فقط نتایج دنیوی ومادی را به ما نشون می‌دهد مردم هم معمولا مادی و ظاهری را به ما نشان می‌دهند. خدا هم می‌گوید دنیا و آخرت را به تو نشان می‌دهم بعد آنجا انتخاب بکنی ببینی آخرت ارزشش بیشتر است یا دنیا. یه توضیح دارد باشد انشاا.. برای جلسه بعد.
شریعتی: انشاا.. حجت الاسلام ماندگاری خیلی ازشما ممنونم متشکرم. خیلی ممنون از توجه و عنایت و نگاهتانو.و  هوای تهران هوای شهرهای بزرگآلوده است انشاا.. یه بادی بارانی و انشاا.. مسئولان هم تدبیر بکنند قشرهای حساس سالخورده‌ها، بچه‌ها حتما مراقب سلامت خودشان باشند. حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری دعا بکنند و انشاا.. آیات رو بشنویم.
حجت الاسلام ماندگاری: اللهم صل علی محمد و آل محمد. وعجل فرجهم. خدایا به آیه آیه قرآنت و به همه اولیائت حاجات امام زمان حاجات رهبر عزیزمان حاجات مجاهدان فی سبیل الله مخصوصا در سرزمین فلسطین و لبنان حاجات مومنین ومومنات ملتمسین دعا فوق رغبت‌شان عنایت بفرما.
شریعتی: الهی امین.
حجت الاسلام ماندگاری: به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خیلی ممنون که تا این لحظه همراه ما بودید. در سی امین سال تاسیس شبکه سه در کنار شماهستیم همراه شما باز هم خواهش می‌کنم تمنا می‌کنم دوستان همکارانتان را در شبکه سه از دعای خیرخودتان بی بهره و بی نصیب نگذارید. صفحه 509 قرآن کریم را امروز باهم تلاوت می‌کنیم. آیات نورانی سوره محمد صلی الله علیه و آله . تا فردا و تا سلامی دوباره خیلی ازشما ممنون  حجت الاسلام ماندگاری. صفحه 509 قرآن کریم