اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-07-22-حجت الاسلام حسینی قمی-پرسش‌های بینندگان در مورد ردّ مظالم و حق الناس

سلام علیکم و رحمة الله. سلام می‌کنم به همه دوستانم خانم‌ها و آقایان انشاءالله هرجا که هستید خدای متعال پشت و پناهتان باشد به همه مخاطبان شبکه ی افق و رادیو معارف و مخاطبان شبکهی ولایت با دل و جان سلام می‌کنم و همین طور خدمت حاج آقا حسینی عزیزمان سلام علیکم و رحمة الله خیلی خیلی خوش آمدید بفرمایید

حجت الاسلام حسینی قمی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه بینندگان عزیز عزیزانی که برنامه را از رادیو می‌شنوند واقعیت این است که این روزها دل همه خون است با این حوادث بسیاربسیار تلخ مردم غزّه وفلسطین به نظرم ما دستی از دور برآتش داریم واقعاً نمشود درک کرد که چه شرایطی دارند
شریعتی: چه سختی‌هایی دارند واقعاً نمی‌شود درک کرد
حجت الاسلام حسینی قمی: امروز من نگاه کردم تا یک نیم ساعت گذشته آمار زخمی‌ها و کشته‌ها را قریت به ده هزار نفر صدها طفل، خانم‌ها، حتی بیمارستان‌ها را اعلام کرده اند تخلیه کنند حتی آن مسیرهایی که خودشان گفته اند از آن مسیرها باید کوچ کنید آن مسیرها را بمباران می‌کنند ما باور بفرمایید نمی‌توانیم ببینیم این صحنه‌ها را الان دیده اید گاهی تلویزیون نشان می‌دهد این صحنه‌ها را حداقل سعی می‌کنیم بچه‌ها نبینند این صحنه‌ها را بچه‌ها را یک جوری مشغول می‌کنیم نبینند واقعاً آدم راضی نمی‌شود بچه اش ببیند این صحنه‌ها را آن وقت بچه‌های معصومی که در آتش و خون دراین روزها درفلسطین در غزّه خُب این هم اوج درّندگی صهیونیست‌ها است شاید خیلی‌ها این سال‌های  اخیرخبرنداشتند حالا دارند می‌بینند درّندگی این‌ها را ما جز دعا کاری از دست مان برنمی‌آید امیدواریم خداوند به حق محمد و آل محمد هرچه زودتر ریشه صهیونیست‌ها وآمریکا و همه حامیان آن‌ها را برکند و این ملت مظلوم را برستمکارانشان پیروز کند انشاءلله.
شریعتی: انشاءلله
حجت الاسلام حسینی قمی: من همین جا درکنار این حوادث باز یادآوری کنم متاسفانه دو حادثه ی تلخی هم که در افغانستان پیش آمده است یکی حمله ی تروریستیِ روز جمعه دیروز در مسجد صاحب الزمان س ده‌ها نفر آن جا به شهادت رسیدند مجروح شدند داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت البته فرقی نمی‌کند الان داعش یا صهیونیست‌ها اصلاً دستشان تولید خود آن‌ها بود تولید آمریکا بود همه این‌ها بسیار حادثه ی غم باری و غم بار تر این که چون الان همه خبرها از غزّه و فلسطین هست این حوادث هم کمتر به آن پرداخته می‌شود.
شریعتی: زلزله ای که در هرات اتفاق افتاده است.
حجت الاسلام حسینی قمی: بله حادثه ی دومی که می‌خواستم عرض کنم مسئله زلزله که چند هزار نفر خصوصاً در روستاها امیدواریم که عزیزان از این حوادث هم غفلت نکنند هرکسی هر چیزی می‌تواند از دست او برمی‌آید انشاء لله کمک  کند و باز هم خدا را قسم می‌دهیم به حق محمد وآل محمد واقعاً دل‌ها خون است تعارف نداریم شب‌ها استراحت می‌کنیم ما یک چیزی می‌گوییم اما  مردمی که نه شب دارند نه روزدارند نه آب دارند نه برق دارند نه غذا دارند  و آمار را دیدید که چند هزارتُن مواد انفجاری را این شب‌ها صهیونیست‌ها بر سر مردم
شاید بعضی سوال کنند که چرا فلسطینی‌ها این کاررا کردند چرا مردم غزّه این قیام را انجام دادند من یک اشاره ای بکنم دیدم دربیان سخن گوی این‌ها جمله قشنگی دارد ما تصمیم گرفته ایم اگر مرگ است ما یک جا برویم سراغ مرگ، این مرگ هر روز را دیگر بگذاریم کنار.
شریعتی: مرگ تدریجی
حجت الاسلام حسینی قمی: واقعاً مخصوصاً مردم غزّه یک مرگ تدریجی داشته اند خب این شوخی نیست چند هزار زندانی در دست صهیونیست‌ها تا کی باید صبر کنند این محاصره تا کی باید باشد؟ این مرگ تدریجی به قول این سخن گو تا چه زمانی باشد گفتند ما می‌رویم به میدان به جای این که جمع شود روزی ده تا بیست تا پانزده تا تلفات داشته باشیم این همه هزاران زندانی داشته باشیم یک مرتبه تکلیف خودمان را مشخص کنیم امیدواریم مسلمان‌ها بیدار باشند البته نمی‌بینیم ما خیلی چیزی نه ازسازمان همکاری‌های اسلامی، نه اتحادیه عرب، این‌ها عرب هستند حداقل به غیرت عربی این‌ها باید بربخورد باور بفرمایید آقای شریعتی من غصه می‌خورم همین روزها ببینید یک نفر یک دانش آموز مثلاً در فرانسه یک حادثه ای برای او اتفاق افتاده بود چنان رسانه‌ها تبلیغات می‌کنند
شریعتی: در بوق و کَرنا می‌کنند
حجت الاسلام حسینی قمی: یک نفر، ما جان همه انسان‌ها محترم است ولی این جا قریب به ده هزار نفر رسید کجا در رسانه‌ها تبلیغات دست آن‌ها است دیگر ولی امیدواریم که وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ انشاءلله
شریعتی: انشاءلله بسیارخُب الهی که خدا کمک کند به آن‌ها و ما هم دعا می‌کنیم امیدواریم به زودی زود پیروزی جبهه مقاومت را ببینیم ودررأس همه حاجت‌ها و خواسته‌هایمان با دیدن این دنیای عجیب و غریب آمدن آن کسی که همه ی ما چشم به راه آمدن او هستیم دعای اللهم عجّل لولیک الفرج
حجت الاسلام حسینی قمی: انشاءلله
شریعتی: خیلی خوی خوشحال هستیم که در خدمت شما هستیم
حجت الاسلام حسینی قمی: سپاس گذارم
شریعتی: هنوز تا پایان ماه ربیع الاول فرصت باقی است طرحی که این سال‌ها در ایام ماه ربیع بهار آن است ردّ مظالم کوله بارمان را سبک کنیم حقّی دِینی به گردن ما نباشد و سوالات بسیاری که از شما که به برنامه رسیده است و امروز حاج آقای حسینی به آن‌ها پاسخ خواهند داد.
حجت الاسلام حسینی قمی: بسم الله الرحمن الرحیم
من جناب آقای شریعتی از نهج البلاغه یک خطبه ای را آماده کرده بودم بسیار زیبا یکی از زیباترین خطبه‌های امیرالمومنین س ولی وقتی پیام‌های مخاطبین را دیدم خدا می‌داند ده‌ها صفحه مفصل نشستم تک تک مطالعه کردم صدها پرسش بود راجع به برنامه ردّ مظالم حالا ما هدفمان با نهج البلاغه این است که به سمت خدا حرکت بکنیم حالا با نهج البلاغه باشد یا با پاسخ به سوالات دینی مردم.
 به احترام این همه پرسش‌ها یی که عزیزان داشته اند من این جلسه را کلّاً اختصاص می‌دهم به پاسخ به سوالات ردّ مظالم  البته عزیزان نگویند پس نهج البلاغه نیست برای ما مفید نیست من یقین دارم عزیزان بنشینند مطمئن هستم من سوالات را وقتی پاسخ آن را بشنوند می‌گویند آقا ما جواب این‌ها را نمی‌دانستیم، مثل من خودم این چند روزه کلّی سوال کرده ام از دفاتر مراجع، علما تا به این جواب‌هایی که حالا می‌خواهیم عرض کنیم رسیده ایم.
اوّلاً عرض بکنم همان طور که شما اشاره فرمودید ما سه روز دیگر بیشتر فرصت نداریم از ماه ربیع الاول، شنبه، یک شنبه، دوشنبه و تمام
شریعتی: سه شنبه اوّل ماه ربیع الثانی است.
حجت الاسلام حسینی قمی: سه شنبه اوّل ماه ربیع الثانی بحث ردّ مظالم که مطرح کرده ایم تا این سه روز انشاءلله و یک نکته اضافه کنم ما سقف را تا مبلغ پانصد هزار تومان اعلام کرده بودیم ولی دیدم بعضی از مراجع بزرگوار فرمودند که با توجه به گرفتاری‌هایی که مردم دارند سقف را ببیرید تا یک میلیون تومان بنابراین همین ابتدای برنامه من اعلام می‌کنم که خود آقایان مراجع این سه روز اگر کسی پانصد هزار تومان پرداخت کرده است می‌تواند پانصد هزار تومان دیگر پرداخت کند نیازی به اجازه نیست اگرکه پرداخت هم نکرده تا یک میلیون تومان. می‌توانند پرداخت کنند
شریعتی: تا یک میلیون تومان اجازه دارند. خیلی خوب
حجت الاسلام حسینی قمی: اگرهم کسی پرسشی از این مطالبی که خدمت شما عرض می‌کنیم به ذهن او رسید می‌توانند باز پیامک‌ها را ارسال کنند فرصتی باشد حتی ما امروز موقع تلاوت قرآن هم به بعضی از پرسش‌ها بپردازیم امیدواریم که بتوانیم عمده ی پرسش‌ها را جواب بدهیم.
شریعتی: انشاءلله
حجت الاسلام حسینی قمی: جناب شریعتی من اگر اجازه بفرمایید در سه بخش مطالب را تدوین می‌کنم خیلی سریع.
بخش اول اینکه انواع حقّ الناسی که به گردن ما است و ما از آن‌ها غافلیم من می‌خواهم در این بخش بگویم یقین داشته باشیم همه ی ما گرفتار این بحث مظالم عباد هستیم بعضی از آن‌ها را با همین مبالغ می‌شود پرداخت کرد بعضی از آن‌ها را هم باید راه‌های دیگری پیدا کرد یک بخش دوم هم چند حدیث بسیار تکان دهنده ای واقعاً انسان این روایت را بشنود دیگر جرأت نمی‌کند کوتاه بیاید در بحث ردّ مظالم و بخش سوم هم به پرسش‌های عزیزان انشاءلله می‌پردازیم.
ببینید اگرما بخواهیم انواع ردّ مظالم انواع حقّ الناس را به عبارت دیگر بگوییم شما شماره کنید من قریب بیست مورد شماره کرده ام فقط این پولی نیست که ما به کاسبی کم داده ایم بدهکار هستیم پولی نیست که به یک تاکسی کم داده ایم پولی نیست که یک راننده از یک مسافر اضافه گرفته است این نیست که فقط بگوییم شیشه ی یک ماشینی آیینه ی ماشینی را شکستیم واقعاً خیلی موارد دارد
شریعتی: مصادیق دارد بله  
حجت الاسلام حسینی قمی: من دیگر فهرست وار توضیح نمی‌دهم توضیح آن باز طول می‌کشد
یک، یک شرکت حالا چه دولتی چه خصوصی، آن کالایی که تحویل مردم می‌دهد اگر آن کالا آن کیفیت لازمه را نداشته باشد این حقّ الناس نیست؟
شریعتی: چرا
حجت الاسلام حسینی قمی: می‌دانید چه حق الناس‌های سنگینی است؟ خواهش می‌کنم عزیزان مواظب باشند چه مدیر شرکت چه آن کارگری که مسئول یک بخش خاصی است
شریعتی: خواب را از چشماهایت می‌گیرد
حجت الاسلام حسینی قمی: واقعاً عجیب است چه شرکت دولتی چه شرکت خصوصی چه دستگاهی که از شرکت خصوصی بخریم فرقی نمی‌کند دولتی بخرید ماشینی بخرید همان روز اول چند تا اشکال داشته باشد یا دستگاهی می‌آوری خانه چند تا اشکال دارد خُب متاسفانه می‌دانید خدمات پس از فروش هم در کشور ما خیلی ضعیف است واقعاً جز شرکت‌های خاصی حالا نوعاً این یک من حالا به عجله بگویم.
دو: در کارهای ساختمانی اگر شما یک کاری پروژه ای را پذیرفته اید در مصالح آن کیفیت خوبی را استفاده نکنید صاحبکار که نمی‌تواند بیایید لحظه به لحظه که آقا سیمان چه بود چقدر شما سیمان مصرف کرده اید آجرآن چه بود؟ نمی‌دانم بتُن آن چه بود؟ میله گرد آن چه بود؟ این‌ها حقّ الناس نیست از این حقّ الناس‌ها به گردن، نباید از آن فرار کنیم.
سه: کم فروشی ویلٌ للمتففین خیلی عجیب است خیلی گرفتار است و متاسفانه این‌ها آقای شریعتی حقّ الناس‌هایی است که یکی دو نفرنیست که اگر روزی شما پشیمان شده ای بگویی می‌روم به یک نفر پرداخت می‌کنم یک کاسب چند تا مشتری دارد چقدر مشتری دارد؟ کجا می‌خواهد این مشتری‌ها را پیدا کند؟
مثال چهارم: چقدر الان خانه‌هایی است که مدت اجاره اش تمام شده است خُب حالا صاحب خانه می‌گوید لازم دارد ما بارها گفته ایم با مستاجران خود مُدارا کنند ولی حالا در شرایطی خود او لازم دارد بعد از دو سال به ما در پیام‌ها می‌نویسند آقا من ده سال است می‌گویم خانه ام را تخلیه کند صاحب خانه تخلیه نمی‌کند این حقّ الناس نیست؟ خدا رحمت کند مرحوم آیت الله سبحانی رضوان الله علیه در احوالات ایشان، ایشان مستاجر بودند یک خانه مستاجری
شریعتی: رحمت الله علیه
حجت الاسلام حسینی قمی: رفتند نماز، نماز می‌خواندند ظهروعصر در بازار در مسجدی در بازار بین نماز صاحب خانه آمد و گفت آقا من این خانه را برای پسرم لازم دارم شما کم کم به فکر تخلیه باشید، کم کم به فکر تخلیه باشید، ایشان نماز عصر را که خواندند دیگر به منزل نرفتند رفتند به جای دیگری گفتند اثاث من را بیاورید صاحب خانه آمد و گفت آقا من چه زمانی اینطور گفته ام گفته ام کم کم به فکر تخلیه باشید الان واقعاً جامعه ی دینی ما همین طور است؟ یا یک مغازه ای است ده‌ها سال است می‌گوید اجاره را بالا ببر نمی‌برد مغازه را تخلیه کن نمی‌کند یا کم کاری‌های در ادارات بالاخره این‌ها شامل همین حقّ الناس است به هر حال ما بارها گفته ایم بله آقا این حقوق شما کم است دولت باید حقوق‌ها راهماهنگ کند ولی بهر حال ما تعهّد داده ایم دربرابر همین حقوق کم این مقدارساعت خدمت کنیم، این حق الناس است کوتاهی‌هایی که یک معلّم یک سخنران اگر ما می‌آییم که برنامه ای اجرا کنیم سخنرانی می‌کنیم یک معلّمی که درسی می‌دهد استادی دانشگاهی که درسی می‌گوید چقدر باید برای این درس خود زمان بگذارد اگر کم زمان بگذارد این حق الناس نیست؟  مهر همسران مخصوصاً خانم‌هایی که بهر حال به هر دلیلی  جدا شده اند یک وقتی آیه قرآن خواندیم مرحوم آیت الله احمدی میانجی رضوان الله می‌فرمایند بعضی از آیات هیچ کس به آن عمل نکرده است هیچ کسی.
 قرآن می‌فرماید همسرت را طلاق داده ای یک چیزی اضافه تر هم به او بدهید حالا ما اضافه را که نمی‌دهیم مهر را هم نمی‌دهیم یا با هزار حیله از بین می‌بریم یا نمی‌دهیم
شریعتی: از زیر آن فرار می‌کنیم
حجت الاسلام حسینی قمی: از زیر آن فرار می‌کنیم.
 مثال بعدی مثال هشتم: تقسیم نکردن ارث چقدر در این پیام‌ها است می‌گوید آقا پدر من سال‌ها است از دنیا رفته است ما احتیاج داریم برادران دیگر احتیاج ندارند
شریعتی: چقدر به بهانه‌های مختلف حاج  آقای حسینی اشاره کردند و تاکید کردند به تقسیم ارث
حجت الاسلام حسینی قمی: بله نمی‌دهند یا ظلم در تقسیم ارث یک برادری بزرگتری است که زورش می‌رسد برای خودش بیشتر برمی‌دارد به یک بهانه ای. اموال موقوفه آقای شریعتی یک وقت بنشینید پای درد و دل اصلاً نمی‌خواهم وارد این بحث آن بشوم چقدرمغازه‌ها چقدر خانه‌ها چقدر ساختمان‌ها چقدر زمین‌ها موقوفه است وقف یک سلسله مساجد است حسینیه‌ها است وقف درمانگاه‌ها است وقف بیمارستان‌ها است وقف دانشگاه‌ها است چقدر این موقوفات به مصرف خودش نمی‌رسد عده ای تصرّف در آن دارند، این‌ها حق الناس است حق الناس‌های بسیار بزرگ است بسیار بزرگ است جناب آقای شریعتی یکی از مواردی که من این جا  خواهش می‌کنم انشاءلله عزیزان عنایت کنند وقت مردم است وقت مردم در ادارات وقت مردم در سخنرانی‌های ما آقا سخنران دعوت کرده اند استاد دعوت کرده اند یک معلّمی، دیر می‌آید آقا هزار نفر منتظرند یک دقیقه دیر بیایی هزار دقیقه حق الناس وقت مردم به گردن شما است. در ادارات معطل کردن از همه بالاتر که خیلی مردم گله دارند در مطب پزشکان است ما دست همه پزشکان را می‌بوسیم مخلص همه هستیم ولی خدا می‌داند از سوز دل می‌گویم یک خانم سالخورده ای همین تازگی به من می‌گفت من رفته ام مطب پزشک به من گفته است ساعت یک بیا، ساعت یک رفتم ساعت هشت شب نوبت من شد.
شریعتی: ای دادِ بیداد
حجت الاسلام حسینی قمی: عین پنجاه مریض را گفته است ساعت یک بیایید این حق الناس نیست؟ پنجاه نفربیمارمی‌خواهد آقا ببیند یا خانم پزشک می‌خواهد ببیند به پنجاه تا مریض می‌گوید ساعت یک بیایید آن هم دیده اید در مطب‌هایی بدون این حق الناس نیست؟ هفت ساعت هشت ساعت چون این مریض گرفتار است مجبور است به شما مراجعه کند بهر حال. حق الناس یک فصل آن در عبور و مرور است اگر حساب بکنید چقدر است آقای شریعتی
شریعتی: تاخیر پروازها
حجت الاسلام حسینی قمی: تاخیر پروازها که بماند گاهی ساعت‌ها شما هم مبتلا بودید دوازده ساعت در فرودگاه در یک کشور دیگر ساعت‌ها بدون غذا و بدون آب بدون امکانات در بحث عبور و مرور باز من عرض می‌کنم چقدر الان گفتم پیام‌ها فقط نگویید آن بدهی به راننده تاکسی را نداده ام حق الناس است آقا این ماشینی که هوا را آلوده می‌کند این حق الناس نیست؟ بالاترین حق الناس است حالا چه ماشین دولتی باشد چه ماشین شخصی باشد البته ماشین‌های دولتی گاهی من دیده ام شرکت‌های واحد مخصوصاً اتوبوس رانی یک اتوبوس آن به اندازه پنجاه تا ماشین هوا را آلوده می‌کند به هرحال این‌ها حق الناس است سرو صدای ماشین‌ها این‌ها حق الناس است این ماشینی که شما در پیاده رو پارک می‌کنید راه مردم را می‌بندید حق الناس است این ماشینی که دوبله پارک می‌کنی شما ببین در این تهران خودمان شب می‌شود جایی رفت و آمد کرد؟ یک بخش عمده ای از این ترافیک‌ها برای این پارک‌های نامناسب است پارک دوبله، دوبله که خوب است
شریعتی: خروجی پارکینگ پارک می‌کنند
حجت الاسلام حسینی قمی: پارک می‌کنند در پیاده رو پارک می‌کند موتوری که می‌آید من یک وقت مسئله اش را اشاره ای کردم موتوری که شما در پیاده رو اصلاً امان نداری باید چهار طرفت را مواظب باشی که الان یک موتور می‌آید بالای سر تو. خُب کجا راه برود این آخر در پیاده رو! بعد هم اگر حادثه ای پیش بیاید گفتم چند نفر از مراجع تقلید می‌فرمودند که این را فکر نکنید که قتل خطائی است دیگر حالا اشتباهاً پیش آمده است به این آسانی نمی‌شود موتوری که آمده است در پیاده رو آدم می‌کشد این قتل خطا نیست حداقل باید بگوییم قتل شبه عمد است اگر نگوییم قتل عمد است.
 باز از موارد حق الناس همسایه آزاری‌هایی که متاسفانه خیلی از همسایه‌ها شکایت می‌کنند نوشته اند بلند گوهایی که در خیابان‌ها است  آقا به من می‌گوید من ساعت دو و نیم از اداره برگشته ام تا چشمان من گرم می‌شود صدای بلند گوهای دوره گردان، من نمی‌گویم خُب آن‌ها هم گرفتارند به هر حال آقای شریعتی می‌فهمم این را ولی شما فرض کنید مثلاً دریک شهری مثل قم دو میلیون جمعیت دارد شما بگویید صد عدد ماشین دوره گرد است هزار عدد است این‌ها روزی شان از همین ماشین است، باشد، هزار نفرمی‌خواهند زندگی خودشان را اداره کنند ولی دو میلیون انسان در آرامش نیستند حداقل ساعت تعیین کنید حالا یک کارمند بیچاره ساعت دو و نیم یا سه حالا معلّمی، دانش آموزی آمده است خانه این حق الناس نیست؟ البته این فقط برای آن نیست الان پیام ندهند من خودم می‌گویم مسجد اگر بنا باشد بلندگوی آن بیست و چهار ساعت استفتاء کرده اند می‌گوید اذان را بگویید اما قبل و بعدش را اجازه ندارید مجالس مذهبی باید مراعات حال مردم را بکنند.
 دریافت رشوه دیگر این مسلّم است می‌شود در حرمت آن کسی تردید دارد؟ این‌ها حق الناس نیست؟ حتی در ریزمجموعه‌ها من بخواهم بگویم آقای شریعتی در یک زندان حالا زندانی است زندانی است ولی حق و جقوقی دارد زندانی قانون دارد می‌گوید اگر آقا یک سوم از زندانی اش گذشت یا نصف زندانش گذشت سابقه ی او در زندان خوب بود مشمول عفو می‌شود آقای شریعتی من این جمله را که می‌گویم حساب شده عرض می‌کنم خبردارم باور کنید زندانی وقتی می‌رود زندان اصلاً فراموش می‌شود یک وقت به شما عرض کردم گفتم، شما این جا نشسته اید آقا جایی به این خوبی همین جا شما را حبس کنند بگویند هیچ کجا نروی همین جا
شریعتی: بله بله
حجت الاسلام حسینی قمی: بهترین عذا را برای شما بیاورند از این جا بیرون نروید آدم دق می‌کند آن وقت یه نفری ده سال بیست سال محکوم می‌شود شرایط عفو شامل حال او می‌شود اصلاً فراموش می‌شود
شریعتی: فراموش می‌شود
حجت الاسلام حسینی قمی: از بعد از این که زندانی رفت زندان.
 یا یکی دیگر از حق الناس‌ها اگرمن مسئولیتی را قبول می‌کنم و نمی‌توانم آن مسئولیت را انجام بدهم نمی‌توانم آقا من یک مسئولیتی را قبول می‌کنم در حالی که نمی‌توانم آن مسئولیت را انجام بدهم من یک مجلسی را قبول می‌کنم ولی قابلیت ندارم یک پستی یک ریاستی این‌ها بالاترین حق الناس‌ها است یک وقتی رسول خدا به ابوذر فرمود چون ابوذر ظاهراً تقاضای شغلی، پستی کرد از رسول خدا، فرمود إنّک ضعیفٌ تو توان نداری و این مسئولیت به گردن تو می‌آید نمی‌خواهد. یعنی رسول خدا به نزدیک ترین اصحاب خود چون صلاحیت نداشت  حق الناس است به هر حال این را مخصوصاً عرض کردم بدانید دایره حق الناس خیلی وسیع است
شریعتی: خیلی خیلی
حجت الاسلام حسینی قمی: این بخش دوم هم به عجله چند روایت بخوانم بیانی درنهج البلاغه امیرالمومنین است عزیزان خودشان همه ببینند چون نهج البلاغه را همه دارند این در خطبه صد و نود و دو است فرازی از این خطبه است حضرت می‌فرماید مَن استطعت أمنکم اگر می‌توانید معلوم شد کارسختی است أن یلقی الله سبحانه  کدام یک از شما می‌توانید طوری از این دنیا بروید ملاقات خدا نباشد                          
چون کار سختی است که خون مردم مال مردم آبروی مردم گردن شما نباشد
شریعتی: الله اکبر یعنی خیلی کار سختی است
حجت الاسلام حسینی قمی: ببین حضرت می‌فرماید من استطاعه هر کسی می‌تواند کارآسانی نیست یک وقت یک حدیثی را می‌دیدم در احتجاج مرحوم طبرسی رضوان الله علیه تعارف نداریم ما هم بشارت می‌خواهیم هم انذار می‌خواهیم هر دو را لازم داریم مرحوم طبرسی در احتجاج می‌نویسد رسول خدا نماز صبح شان تمام شد سوالی کردند هل من بنی النجاراحدٌ؟ کسی از طایفه بنی نجار این جا هست؟ گفتند آقا چه فرمایشی دارید؟ فرمود یک نفر از این طایفه از دنیا رفته است درجبهه به شهادت رسیده است ولی سه درهم به یک یهودی بدهکار بوده است حدیث در احتجاج طبرسی است سه درهم شهید به یک یهودی بدهکار بوده است اجاره نمی‌دهند وارد رضوان الهی بشود اگر کسی می‌شناسد برود بدهی او را بپردازد
شریعتی: ای داد بیداد
حجت الاسلام حسینی قمی: نگویید آقا یهودی است یهودی است که یهودی است در پناه اسلام زندگی می‌کردند مال آن‌ها محترم بود آن جلسه گفتم سیدالشهدا س شب عاشورا اعلام کرد اگر کسی بدهکار است بلند شود برود حدیث در من لایحضر شیخ صدوق است من ظلم اجیراً اجرهُ آقا کارگر آمده است خانه ات خانم کارگری برای تو کار کرده است ظلم نکن آقای محترم حق کارگر را کم نگذاردیر به او پرداخت نکن چقدر الان گلایه دارند که پول پنج سال پیش را هنوز به ما پرداخت نکرده اند خُب الان هم پرداخت کند دیگر به چه درد او می‌خورد حالا فرض کن پنجاه میلیون از شما طلب داشته است پنج سال پیش. پنجاه میلیون پنج سال پیش را الان بخواهی پرداخت کنی چه ثمره ای دارد؟ من ظلم اجیراً اجرا وقتی به یک اجیری اجرش را ندهد مزد او را ندهد احبط الله عملهُ حبط عمل خیلی کار سنگینی است به این آسانی نمی‌شود خدا عمل او را حبط می‌کند تمام خیرات او از بین می‌رود و حرّم علیه ریحً خدا بوی بهشت را بر او حرام می‌کند البته الان باز پیام ندهید عزیزان خود ما خبرداریم می‌گویند آقا الان پیام می‌دهند آقا شما آن‌ها را می‌گویید نمی‌دانم حقوق بازنشیتگی ما عقب افتاده است حقوق اضافه کاری‌های ما. خبرداریم واقعاً هم این جا می‌گویم بعضی از این معلّمین به ما می‌گویند دو سال است سه سال است ما اضافه کاری‌هایمان را نگرفته ایم حقوق‌هایمان را نگرفته ایم بهر حال
شریعتی: پاداش است
حجت الاسلام حسینی قمی: پاداش است شوخی نیست این‌ها ما به همه می‌گوییم فرقی ندارد حدیث بعدی باز در من لایحضر شیخ صدوق است رسول خدا فرمود من حبس من اخیه المسلم شیاً کسی یک حقی از برادر مسلمان خود  حبس بکند حرّم الله علیه برکت رزقه خدا برکت را از زندگی او می‌گیرد آقا شیخ نباید فکر کنیم خودمان فکر کنیم راجع به دیگران نه راجع به خودمان، چرا زندگی برکت ندارد خُب آقای محترم خانم محترم مزد کارگرت را نداده ای دو سال است به او نداده ای حقوق او را نداده ای مرتب امروز و فردا می‌کنی مرتب بهانه می‌آوری
شریعتی: این‌ها هر کدامشان گره ای می‌شود می‌آید در زندگی
حجت الاسلام حسینی قمی: گره می‌شود در زندگی ما شک نداشته باشیم رسول خدا است اگر ما باور داریم.
باز حدیث از امام صادق است در کافی شریف، من أکل مال اَخیه ظلماً مال برادر مسلمان خود  را به ظلم از بین ببرد و بخورد أکل جزوةً  من النّار یوم القیامه جزوه معنی کرده اند وقتی آن آتش شعله ای دارد وقتی تمام می‌شود آن باقی مانده آتش را می‌گویند آن آتش سوزناکی که بعد از شعله باقی می‌ماند فرمود فردای قیامت صریح قرآن است مگر نیست در قرآن کریم مگرنداریم باور داریم دیگر إِنَّ الَّذينَ يَأكُلونَ أَموالَ اليَتامىٰ ظُلمًا إِنَّما يَأكُلونَ في بُطونِهِم نارًا کسی که مال یتیم را می‌خورد این جا دارد آتش را می‌خورد قیامت معلوم می‌شود.
 باز درروایت دیگر خیلی این حدیث عجیب است غصه ی عجیبی است واقعاً عجیب است در کافی مرحوم کلینی است ابی بصیر می‌گوید خدمت امام صادق ع بودیم از علم امیرالمومنین سوال کردم فرمود امیرالمومنین علمی‌داشت پیامبر هزار باب علم به آموخت از هر بابی هزار باب گشوده می‌شد امیرالمومنان جامعه نزد او بود مفصّل است حدیث کتابی در اختیار امیرالمومنین بود که تمام حلال و حرام در آن بود امامم صادق فرمود الله اکبر، حتی العرش فی الخش امام صادق به ابی بصیر فرمود که اجازه می‌دهید؟ گفت آقا شما عرضتان را بگویید چه برنامه ای دارید اجازه گرفت بعد یک اشاره ای در این حد به دست ابی بصیر، می‌گوید غمضاً یک مقدار دست من را فشار داد فرمود عرش این هم در آن کتاب نوشته شده است یعنی امام صادق وقتی می‌خواهند یک مسئله را بیان کنند برای ابی بصیر اجازه می‌گیرد که من یک مقدار دست شما را فشار بدهم که مسئله را برایت توضیح بدهم اجازه می‌دهی؟ مرحوم کلینی درکافی نقل می‌کند آن وقت ما همینطور حق داریم آقا او هم شاگرد بود دیگر آقا معلّم ابوبصیرشاگرد می‌خواهد مسئله بپرسد یعنی چه همه چیز درکتاب امیرالمومنین است فرمود اجازه می‌دهی یک مقدار من دست شما را لابد دست یک مقدار رنگ آن تغییر می‌کرد فرمود این هم در آن کتاب است
شریعتی: عجیب
حجت الاسلام حسینی قمی: به هر حال. یک روایت دیگر هم بخوانم این در اَمالی شیخ طوسی است ثلاثةً من الذنوب سه گناه است که تُعجّل عقوبةُ عقوبت آن در دنیا گرفتارمی‌شویم به آخرت نمی‌رسد.
شریعتی: همین جا چوب آن را می‌خوریم
حجت الاسلام حسینی قمی: عزیزان یقیین داریم می‌گوییم باور داریم روایت را دیگر بعضی از گناهان می‌ماند در قیامت ولی سه گناه فرمود در دنیا یک عاقّ والدین شدن دو البقیُ علی الناس ظلم به مردم حق الناس به گردنمان باشد مال مردم هر کدام از این ده‌ها نوع حق الناسی که گفتیم این‌ها در همین دنیا آدم چوب آن‌ها را می‌بیند و کُفرالاحسان کسی به آدم خوبی کرد کفران نعمت بکند در یک روایت دیگر دارد حتّی یری وبالهنَّ، وبال آن را در همین دنیا می‌بیند باز در من لایحضر شیخ صدوق است من لطم خدّم به المسلم کسی به صورت مسلمانی لطمه ای وارد کند بددّل الله عظامه یوم القیامة تکرار می‌کنم حدیث از امام صادق است هم در من لایحضر شیخ صدوق هم امالی شیخ صدوق هم ثواب الاعمال کسی لطمه به صورت کسی بزند بددّل الله عظامه نمی‌دانم ترجمه کنم یا نه؟ بددّل الله یعنی فردای قیامت استخوان‌هایش ازهم جدا می‌شود و حُشرمغلوله حتی یدخل الجهنم
شریعتی:
حجت الاسلام حسینی قمی: می‌دانید هیج چیزی به اندازه ی مال مردم جان مردم آبروی مردم در نگاه دین اهمیت ندارد این از همه چیز مهم تر است.
و حدیث آخر از امام صادق هم در کافی وهم در تهذیب امام صادق ع یک نفر از اصحاب حضرت می‌گوید من چند کارگر آوردم خانه ی حضرت، بنا بود تا بعد از ظهر کا رکنند وقتی کارشان تمام شد حضرت فرمود اَعْطِهم الاْجورَهم قَبْلَ اَنْ یَحجفَّ عَرَقُهُ نگذار عرق آن‌ها خشک بشود عرق آن‌ها خشک نشده مزد آن‌ها پرداخت کن.
شما ببینید نگاه دین است امام صادق تا کارگران بعد از ظهر کارشان تمام شد فرمود نگذار عرق پیشانی آنها خشک شود عرق بدنشان. قَبْلَ اَنْ یَجفَّ عَرَقُهُ نگذار عرق آنها خشک شود عرق آن‌ها خشک نشده مزدشان را بده شما ببینید این نگاه دین است امام صادق تا کارگران کارشان بعداز ظهر تمام شد فرمود نگذار عرق پیشانی ، عرق بدنشان قبل ان یجفّ، حالا سه سال است چهار سال است پنج سال است عرق خشک نشده است؟ خود آن بنده خدا هم پوسید تمام شد ولی ما هنوز
شریعتی: و تمام این نکته‌هایی که حاج آقا حسینی هم اشاره کردند هم از مصادیق هم از اهمیت حق الناس این باید درما دغدغه ایجاد بکند برای ما مهم باشد
حجت الاسلام حسینی قمی: بله اگراین نگرانی را پیدا کردیم آن وقت دنبال این هستیم که حالا من یک تقاضایی هم دارم ببینید به هر حال این را جدی عرض می‌کنم شاید ما آنقدر خودم را عرض می‌کنم اینقدرتعلّق به مال دنیا داریم حاضر نیستیم الان مظالم ردّ عباد بدهیم و من یقین و بعید می‌دانم که مظالم عباد به گردن او نباشد.
ده‌ها نوع آن را گفتیم دیگر
شریعتی: بله
حجت الاسلام حسینی قمی: ده‌ها نوع آن را گفتیم که همه اش یک بخش عمده ای از آن با پول حل می‌شود دیگر بعید می‌دانم کسی باشد مظالم عباد به گردن او نباشد خُب درست است از طرفی هم دل نمی‌کنیم از مال دنیا واقعاً سخت است دل کندن از مال دنیا، روایت امام صادق است فرمود سنگین ترین آزمون بندگان آزمون گذشتن ازمال است من یک  پیشنهادی را می‌کنم عزیزان پیشنهاد را عنایت کنند اگر حداقل در دنیا حاضر نیستیم دل بکنیم در وصیت نامه یمان بنویسیم که آقا یک ده میلیون بیست میلیون هر کسی به تناسب پنجاه میلیون، صد میلیون ردّ مظالم برای ما بدهند این که می‌خواهد وارث بخورد خود ما مقدم بر وارث هستیم
شریعتی: آن هفته شما اشاره کردید این یک واجب فوری است
حجت الاسلام حسینی قمی: بله واجب فوری است آن هفته هم عرض کردیم واجب فوری است نباید تأخیر بیندازیم خُب انجام نمی‌دهیم دیگر این واجب فوری را انجام نمی‌دهیم حداقل در وصیت نامه مان بنویسیم بعد از مرگ مان. عرض کردم به تعبیر جنابعالی هم حالا آن که ما گفتیم تا پایان ماه ربیع که دیگر سه روز دیگر بیشتر نمانده است ازهمه ی مراجع گفتیم اجازه گرفتیم دیگه نیاز نباشد آقایان خانم‌ها دیگر نیازی نباشد خودشان مستقیم تماس بگیرند مقام معظم رهبری آیت الله وحید خراسانی آ آیت الله العظمی سیستانی آیت الله مکارم شیرازی آیت الله شبیری زنجانی  آیت الله نوری همدانی همه مراجع.
دیگر مزاحم دفاتر هم نشویم و عرض کردم خود مراجع هم گفته اند تا پانصد هزارتومان کم است تا یک میلیون تومان در این سه روز اگر
شریعتی: قصه ی  پانصد هزار تومان دوباره تاکید بکنم تا سقف پانصد هزار تومان یا در این دو الی سه روز تا سقف یک میلیون تومان یعنی از صد هزار تومان پنجاه هزار تومان تا آن رقم خیلی‌ها نگویند حالا ما یک میلیون از کجا بیاوریم بدهیم. بله از صد هزارتومان پنجاه هزار تومان تا یک میلیون تومان شما می‌توانید ردّ مظالم پرداخت کنید
حجت الاسلام حسینی قمی: احسنت خیلی سوال هم کرده بودند. من چند تا سوالات مهم را اول بگویم که خیلی فراوان بود پرسش‌هایک سوال اول گفتند آیا بدهی‌های سال قبل را مثلا ما بیست سال پیش به کسی بدهی داشته ایم نداده ایم چهل سال پیش الان این آیات را شنیدیم روایت را شنیدیم الان می‌خواهیم بپردازیم آیا باید به نرخ روز محاسبه کرد یا نه؟
یعنی بنده پنجاه هزار تومان فرض بفرمایید سال هزارو سیصد و شصت چهل سال پیش من بدهکاربوده ام الان آن پنجاه هزار تومان را بدهم؟
شریعتی: نه دیگر
حجت الاسلام حسینی قمی: یا به نرخ روزمحاسبه کنم؟ ببینید من توضیح بدهم اولاً یک وقت بدهی جنس است یک وقت پول است اشتباه نکنیم همین پنجاه هزار تومان بوده است و من از شما مطالبه می‌کردم صد مرتبه آمده ام گفتم آقا پنجاه هزار تومان من را بده برای شما کاری کرده بودم کارگر بودم مزد من را نداده ای طلبی از شما داشته ام قرضی به شما داده ام زمان آن رسیده است چه زمانی بوده است؟
شریعتی: چهل سال پیش
حجت الاسلام حسینی قمی: این را باید آقا تورم  پنجاه هزار تومان چهل سال پیش کجا الان کجا آیا باید این تورم را در نظر گرفت یا نه؟ دو دسته است فتاوای مراحع یک عده می‌گویند بله حتماً باید در نظر گرفت مثل فتوای آقای مکارم شیرازی مثل مقام معظم رهبری مثل آیت الله نوری همدانی می‌گویند بله آخر شما چهل سال پیش پنجاه هزار تومان، اگرچهل سال پیش پنجاه هزار تومان را به من داده بودی من دو الی سه عدد ماشین می‌توانستم با آن بخرم مثلاً یک ماشین می‌توانستم بخرم آن موقع سال شصت بله من یک جایی بودم من یادم هست با شصت هزار تومان یک نفر یک پیکان خرید.
شریعتی: بله دیگر همین بوده است
حجت الاسلام حسینی قمی: با شصت هزار تومان یک پیکان خرید. حالا اگر من شصت هزار تومان به شما بدهم شما یک پیکان برای من می‌خری؟ حالا پیکان که نیست یا این که یک پراید با شصت هزار تومان می‌خری؟ این باید حتماً تورم را در نظر بگیرید.
پس فتوا یک عده می‌فرمایند حتماً بله قطعا پنجاه هزار تومان چهل سال پیش اگر بدهی داشته ای پرداخت نکرده ای طرف از شما مطالبه کرده است نداده ای حتماً باید تورم حساب بشود بعضی از مراجع هم می‌فرمایند احتیاط این است که مصالحه کنیم. با آن طلبکار بنشین مصالحه کن مصالحه هم می‌دانید کار آسانی نیست آیت الله وحید خراسانی آیت الله زنجانی آیت الله سیستانی می‌فرماید اگرتورم بالا بوده است یک بیستم اگر بود با آن مثالی که من زده ام یک بیستم بالاتراست تقریباً یک پانصدم یک هزارم است فرمودند بله احتیاط این است که مصالحه بکنند پس بنا براین یا به فتوا یا به احتیاط بالاخره باید آن توافق باید اتفاق بیوفتد.
شریعتی: آن توافق باید اتفاق بیوفتد
حجت الاسلام حسینی قمی: سوال دومی که خیلی‌هاپرسیده اند گفته اند این تورم را چگونه حساب کنیم؟
شریعتی: در مورد جنس که مشکلی نیست دیگر؟
حجت الاسلام حسینی قمی: در مورد جنس نه مثلاً فرض بفرمایید یک گونی برنج بود، یک گونی برنج را می دهی.
شریعتی: یک گونی برنج را می‌دهی
حجت الاسلام حسینی قمی: یک گونی برنجی بوده است اصلاً باید عین جنس را بدهد این که بحثی ندارد اما اگر پول است باید تورم را لحاظ کند
شریعتی: تورم را لحاظ کند
حجت الاسلام حسینی قمی: یک سکه طلا بوده است آقا یک سکه ی طلا پنجاه سال پیش از شما برداشته ام
شریعتی: یک سکه طلا باید بدهی
حجت الاسلام حسینی قمی: یک سکه باید بدهم حالا سکه آن روز چقدر بوده است حالا چقدر کاری نداریم سکه ی خودش را باید داد
شریعتی: بله
حجت الاسلام حسینی قمی: اگر جنس است عین جنس. سوال دومی که خیلی‌هاپرسیده اند گفتند که ما می‌خواهیم تورم را حساب کنیم چگونه محاسبه کنیم؟ تورم را چگونه حساب کنیم بدهی بیست سال پیش پنج سال پیش ده سال پیش سی سال پیش چگونه باید محاسبه کرد؟ مزد کارگر ما ده سال پیش برای ما کارکرده است به او پرداخت نکرده ایم آن زمان هم آمد درب خانه به او پرداخت نکرده ایم خُب ده سال پیش باید پنج میلیون به او پرداخت می‌کردیم پنج میلیون الان را چگونه باید محاسبه کنیم ببینید یک فرمولی دارد در بانک مرکزی است عزیزان باید آن جا مراجعه کنند یا در آن سایت‌هایی که خود بانک مرکزی قرار داده است با آن فرمول
شریعتی: محاسبه می‌کنند
حجت الاسلام حسینی قمی: صد سال پیش هم بوده است به شما می‌گویند مثلاً هزارو سیصد و چهل پنجاه شصت شما مبلغ آن سال را می‌نویسی با تورم میانگین تورم آن سال محاسبه می‌کنند به شما می‌گویند.
ببینید بعضی‌هامی‌گویند ما با قیمت طلا حساب می‌کنیم گفتند مخصوصاً مراجع فرمودند با قیمت یک کالا نمی‌شود حساب کرد می‌گوید آقا آن موقع زمین چقدر ماشین چقدربوده است طلا نه میانگین قیمت تورم را باید در نظر بگیریم
شریعتی: یک فرمول دارد آن وقت آن عدد محاسبه می‌شود
حجت الاسلام حسینی قمی: آن فرمول را باید بانک مرکزی حالا آن افرادی که می‌خواهند مصالحه کنند باید بنشینند با هم مصالحه کنند یک طوری آن که فتوا است مراجع فتوا داده اند باید این را حتما مراجعه کنند.
 سوال سومی که خیلی تکرار داشت سوال کرده اند مثلاً یک طلایی من پیدا کرده ام پنج سال پیش ده سال پیش دیگر از پیدا کردن صاحب آن ناامید شده ام حالا این را هم عقلم نرسیده است کنار بوده است الان متوجه شدم آیا می‌توانم بردارم به عنوان ردّ مظالم پول آن را پرداخت کنم قطعاً نمی‌شود این طلا را پیدا کرده ای از پیدا شدن صاحب آن ناامید شده ای خود طلا را باید به فقیر بدهی برای چه شما از طرف دیگر وکالت داری که  طلا را بفروشی پول آن را به فقیر بدهی، نه، خود آن را باید بدهی
شریعتی: البته این اگر از مدییوم فراتربود مستلزم اجرا است
حجت الاسلام حسینی قمی: بله احسنت مبلغ بالاتر اجازه می‌خواهد. یک سوال دیگر که خیلی پرتکرار بود سوال کرده بودند که ایتامی تحت حمایت ما است مثل همین طرح اکرام ایتامی که کمیته ی امداد دارد طرح بسیار خوبی هم است سرپرستی این ایتام به عهده داریم الان می‌توانیم از آن ردّ مظالم به حساب آن‌هاواریز کنیم؟ این را هم با این که مسئله یک مقدار پیچیده بود گفتند اشکال ندارد اجازه دادند به ولیّ عرفی این یتیم پرداخت شود حالا اگرمادر ولیّ عرفی او است یا همان کمیته، موسسه ای که ولیّ عرفی او است اشکالی ندارد حالا من خیلی توضیح ندهم اشکالی ندارد
شریعتی: آن کسی که سرپرستی آن بچه را برعهده گرفته است؟
حجت الاسلام حسینی قمی: بله سرپرستی او را به عهده گرفته می‌خواهد پولی بدهد خیلی‌هاهستند می‌گویند فرزند معنوی ما، ما یتیمی را سال‌هاست تحت پوشش قرار داده ایم اشکال ندارد مظالم هم بدهند اشکال ندارد
سوال چهارم که خیلی باز پرتکرار است می‌گویند به خیلی‌هابدهکار هستیم رویمان نمی‌شود به آنها بگوییم بعضی از آن‌هااز دنیا رفته اند بعضی را نمی‌شناسیم آن را هم که می‌شناسیم رویمان نمی‌شود به آن‌هابگوییم ببینید آن‌هایی که از دنیا رفته اند اگر وارث دارند باید به وارث او
شریعتی: باید به وارث او بدهیم
حجت الاسلام حسینی قمی: اگر وارث ندارند یا پیدا نمی‌کنیم او را یا نمی‌شناسیم آن‌هارا، اگرنمی‌شناسیم آن‌هارا باید ردّ مظالم بدهیم اگر می‌شناسیم این که بگویم رویم نمی‌شود این مجوز نمی‌شود آقا بنده به شما بدهکارم رویم نمی‌شود به شما بگویم آقای شریعتی من  ده سال پیش یک چیزی برداشته ام الان به شما بدهکار هستم بهر حال یک طوری باید شماره حساب شما را پیدا کنم لازم نیست به شما بگویم با واسطه بی واسطه به حساب شما واریز کنم حالا بعضی‌هاگفته اند آقا به حساب شما واریز کنم الان می‌شود که پیدا کنید که چه کسی به حساب ما واریزکرده است باز آبروی ما می‌رود خُب بدهید یک نفردیگر یک آدم مطمئنی
شریعتی: یک طوری بالاخره برسونید
حجت الاسلام حسینی قمی: اگر طرف را می‌شناسید به خود او برسانید
شریعتی: کارت هدیه اشکال ندارد؟
حجت الاسلام حسینی قمی: نه هرطوری باشد به خودش برسد به دست خود او برسد پست شود به حسابش واریز شود
شریعتی: بله خیلی خوب
حجت الاسلام حسینی قمی: یا مثلاً کسی می‌گوید من خانه‌‌ی کسی رفت و آمدی داشته ام یک چیزی برداشته ام از آنجا مثلاً از مواد غذایی است الان رویم نمی‌شود.
ببینید رو نشدن مجوز این که ما الان ردّ مظالم بدهیم نیست وقتی طرف را می‌شناسید باید به خود او پرداخت کنید.
سوال دیگری که خیلی باز پرتکرار بود خیلی پرتکرار گفته اند آقا ما به کسی قرض داده ایم او الان نمی‌تواند قرضش را بدهد قدرت ندارد الان مصداق فقیر است می‌توانیم بگوییم به عنوان ردّ مظالم مثلاً بگوییم من پانصد هزار تومان از آن آقا طلب داشته ام الان هم که گفته ایم یک میلیون تومان، یک میلیون تومان که از این آقا طلب داشته ام حالا هم که فقیر است می‌زنیم به حساب طلب مان به او می‌گوییم این پول دیگر به ما بدهکار نیستی این هم اشکالی ندارد پس اگر شما از کسی طلبی داری و آن آقا یا خانم بدهکار فقیر است بزن بابت آن طلبت مشکلی ندارد.
باز سوال زیادی پرسیده اند مادرانی که گفته اند آقا من فرزندم را در گذشته تنبیه کرده ام، حق نداریم الان حدیث آن را خوانیدم امام صادق به صحابی اش می‌خواهد اشاره کند اجازه می‌گیرد می‌گوید من فرزندم را تنبه بدنی بدن او سرخ شده نمی‌دانم سیاه شده است کبود شده چکار باید بکنم؟ این هم عین همان موارد قبلی است اگر فرزند الان بزرگ است فرزند کبیر است مکلّف است حلال کرد پدر و مادر را که هیچ. که ما همیشه به بچه‌ها گفته ایم حالا شما پدر و مادر را سخت نگیرید دانش آموز به معلّم، درست است که معلم وظیفه اش است که حلالیت بطلبد پدر و مادر وظیفه اش است حلالیت بطلبد حالا ما هم وظیفه داریم نسبت به پدر و مادر بگوییم که اختیار دارید گذشتیم دیگر. پس اگر بجه‌هاحلال کردند که هیچ اگرحلال نکرده اند باید ما همان دیه را به خودشان بدهیم این جا دیگر بحث ردّ مظالم نیست اگر به فرزندمان آسیبی رسانده ایم دیه را به خودش باید پرداخت کنیم.
یک خانمی‌ سوال کرده است من بچه ام از دنیا رفته است یک جوانی داشته ام در یک حادثه ای تصادف کرده است از دنیا رفته است این بچه وقتی بچه بود او را من خیلی می‌زدم حالا الان تکلیف چیست؟ حالا الان از دنیا رفته است از چه کسی باید حلالیت بطلبم مرده که نمی‌شود از او حلالیت طلبید می‌شود از پدر او حلالیت بطلبم؟ نه پدر اختیار ندارد که دیه اش را باید بپردازد.
شریعتی: به چه کسی بپردازد؟
حجت الاسلام حسینی قمی: بپردازد به همین کسانی که وارث این جوان  هستند. چه کسانی وارث او هستند به وارث‌های او بپردازد.
باز یک نفر جالب است سوال کرده است که من می‌خواهم دیه را بپردازم حاضر هستم به پرداخت دیه ولی الان ندارم، خُب ندارم که باید به مرور بپردازی اما از پرداخت دیه.
یک سوالی که باز زیاد پرسیده اند برای آزادی زندانی می‌شود ردّ مظالم پرداخت کرد؟
شریعتی: اگر زندانی فقیر باشد
حجت الاسلام حسینی قمی: بله می‌شود اگر زندانی فقیراست می‌شود پرداخت کرد. یک سوال را که باز زیاد پرسیده اند نوشته اند ما طلایی را پیدا کرده ایم اعلام نکرده ایم یا از کیف یک نفر برداشته ایم بالاخره اشتباه کرده ایم دیگر آن طلا‌هاهم گم شده است الان نمی‌دانیم قیمت آن چند است؟ قیمت آن طلا یا هر چیزی که ما مثال داریم می‌زنیم در سوالات طلا بود، قیمت آن را نمی‌دانیم چقدر است چکار باید انجام بدهیم؟ جواب آن این است که حداقل قیمتی که یقین دارید آن حداقل به گردن شما است به عنوان مظالم عباد باید بپردازید.
سوال کرده اند کارمندی هستم در هنگام کار کم کاری کرده ام آیا این‌ها به چه صورت است ردّ مظالم آن‌ها؟ این همان دیون دولتی است که اعلام کردیم خیلی‌ها شاید ده‌ها نفر هم پیامک داده بودند آقا این شماره حساب دیون دولتی را دوباره بنویسید
شریعتی: من همین جا دوباره خواهش می‌کنم هیچ ردّ مظالم چه دیون دولتی چه ردّ مظالم شخصی را به شماره کارت‌هایی که دوستان ما در غالب قربانی و کمک‌های فرزندان غدر زیرنویس می‌کنند ارسال نکنید و واریز نکنید شماره کارت دیون دولتی را دوستان برای شما زیر نویس می‌کنند به عنوان آن دقت کنید و انشاءلله دیون دولتی و حقوقی که از بیت المال خدایی نکرده ضایع کرده اید را به آن شماره کارت بفرستید.
حجت الاسلام حسینی قمی: احسنت من اشاره کنم آقای شریعتی دیون دولتی نه دیگرزمان آن محدودیت دارد نه مبلغ آن. تا آخر ماه ربیع ماه ربیع الثانی هر موقع، به گردن شما است
شریعتی: چون صاحب آن هم مشخص است دیگر
حجت الاسلام حسینی قمی: بله همانطور که مظالم هم محدودیت زمانی ندارد فقط بحث اجازه اش را ما می‌گوییم تا
شریعتی: آن اجازه هم نمی‌خواهد
حجت الاسلام حسینی قمی: بله آن دیون دولتی اجازه نمی‌خواهد، اجازه نمی‌خواهد محدودیت زمانی ندارد محدودیت مبلغ هم ندارد هرچقدر به گردن آن‌هااست.
بازیک عده پیام داده اند که ما دانش آموزانی که حالا آن وقت‌هاحواسمان نبوده به آن‌هاتنبیه بدنی کرده ایم آسیبی رسانده ایم الان دسترسی نداریم اگر دسترسی دارند باید پیدا کنند الان حلال می‌کنند دانش آموز حلال می‌کند معلّم خود را معمولاً ولی اگر به هر حال اگر می‌تواند باید پیدا کند اگر نه که همان بحث دیه است که دیه را اگر پیدا نمی‌کند او را دیه را به عنوان ردّ مظالم به فقیر بدهد.
سوال کرده اند آیا می‌شود پانصد هزارتومان یا یک میلیون تومان برای همین مظالم است بابت بدهی به مردم بدهیم پانصد هزار تومان هم به دیون دولتی بدهیم؟ به هم ربطی ندارد همین که شما هم اشاره فرمودید ببینید باز تکرار می‌کنیم جناب شریعتی هم فرمودند دیون دولتی نه محدودیت زمانی دارد تا آخر عمرنه محدودیت مبلغ دارد هرچقدر
شریعتی: صد میلیون ده میلیون یک میلیون
حجت الاسلام حسینی قمی: هرچقدر می‌خواهید احسنت ولی در این مظالم است که گفتیم.
چند نفر سوال کردند پانصد هزار تومان را می‌شود به چند فقیر داد؟ دو تا فقیر می‌شناسید نفری دویست و پنجاه چهار تا می‌شناسید نفری، اشکالی ندارد لازم نیست به یک فقیر بدهید
شریعتی: به یک نفر پرداخت کنیم
حجت الاسلام حسینی قمی: این مثل زکات نیست فطریه ی ماه رمضان نیست.
سوال کردند برادر و خواهرم را وقتی آن‌هاکوچک تر بودند زدم آن‌هاخُب الان چه کنم؟ اگر برادر و خواهر راضی می‌شوند که هیچ اگر نه باید حلالیت بطلبد اگر بزرگ هستند مکلف هستند حلال کردند که دیگر هیچ اگرنه این ردّ مظالم ندارد باید دیه را به خود آن‌هاپرداخت کرد.
سوال کردند برای خرید جهیزیه می‌شود ردّ مظالم پرداخت کرد؟
شریعتی: اگر فقیر بود
حجت الاسلام حسینی قمی: بله پول آن را بدهید چون در مظالم گفتیم خیلی‌هاسوال کردند ما می‌توانیم جنس بدهیم یک آقایی مغازه دار است فقرایی که می‌آیند برنج بدهم به نیت ردّ مظالم، نه اگر مظلمه ی شما برنج بوده الان می‌توانید برنج بدهید و الاّ باید خود پول را پرداخت کنید. پس بنابراین پول را بدهید خودشان جهیزیه تهیه کنند. گفته اند به برادر و خواهر می‌شود ردّ مظالم داد؟ بله می‌شود برادر و خواهر که واجب النفقه ی ما نیست. به عروس و داماد می‌شود داد؟
شریعتی: بله می‌شود
حجت الاسلام حسینی قمی: بله می‌شود گفتند چطور شما می‌گویید به پسر و دختر نمی‌شود داد به عروس و داماد می‌شود داد؟ چند نفر سوال کرده اند چطور شما می‌گویید به پسر و دختر نمی‌شود داد به پسر خودش به نوه خودش نمی‌تواند بدهد ولی به عروس خود می‌تواند به داماد خود می‌تواند بدهد خُب داماد هم که خرج دخترش می‌کند چه فرقی می‌کند جواب آن را قبلاً گفتیم چون دختر و پسرما واجب النفقه ما هستند اما برادر و خواهرش نه.
حالا جالبه که من خودم حقوق بگیرم یه خانمی سوال کردند وضع مالی ام خوب است ، شوهرم فقیره به شوهرم می‌توانم بدهم ؟گفتم بله
شریعتی:مرد واجب النفقه خانم نیست ولی خانم  برعکس است
الان خانمها میگویند آقایان پیامک می‌دهند که چه خبره که این آقا فقیر هستند و خانم کمک می‌کنند چه اشکالی دارد؟
شریعتی: حالا فقیر را هم حاج آقا قبلا گفته اند نیاز نیست که اوضاعش خیلیشریعتی
حجت الاسلام حسینی قمی: اقا این خیلی مهم است آقای شریعتی ، فقیرما فک نکنیم حالا خیلی‌هافقیرهستند
شریعتی: دخل وخرجشان با هم نمیرسد دیگر
حجت الاسلام حسینی قمی:خودشان می‌گویند نمی‌دانم درآمد در تهران زیر20 میلیون می‌گویند فقیر هستند زندگی الان ندارند برای مدرسه شان ندارند برای روپوش مدرسه اش ندارند برای ثبت نامش ندارند
شریعتی: برای کفش و کلاهش ندارند، خوراکش ندارد
حجت الاسلام حسینی قمی:اجاره ندارند برای ودیعه مسکن ندارد که این می‌شود فقیر
گفتند باز سوال کرده اند در کودکی فرزندم را تنبیه بدنی کرده ام الان 20 ساله حلالش بکنم اشکال دارد اگر من را حلال بکند کافی است؟ گفتند کفایت می‌کند. این نکته ای که اینجا میخواهم اشاره کنم خیلی مهمه، ببینید گفته اند پدرو مادر گفته اند من حلال کرده ام برو نه پدر و مادر همچین اختیاری از طرف فرزند خودشان ندارند، شما میروی مدرسه معلم به پدر می‌گوید من بچه ات را زده ام شما حلال کن، پدر همچین حقی ندارد، پدرخودش حق ندارد به بچه اش آسیب برساند، پدر حق دارد به فرزند خودش آسیب برساند ؟
شریعتی: اصلا، همین الان صحبت دیه کردیم
حجت الاسلام حسینی قمی:احسنت اونوقت چطور می‌تواند آسیبی که دیگری رسانده است بگوید من حلال کرده ام؟ حالا اگر نیت کنیم کنار بگذاریم این یک میلیون را یا پانصد هزار تومان را بعد از ماه ربیع بپردازیم اشکالی ندارد؟ اشکالی ندارد اگر الان نمی‌توانند بپردازند کنار بگذارند نیت بکنند بعد از ماه ربیع
گفتند رد مظالم را داماد می‌تواند به پدر خانمش بدهد؟ بله چه اشکالی دارد به مادر خانمش؟ فقیرند چه اشکالی دارد داماد بدهد به پدر خانمش به مادر خانمش مانعی ندارد
باز چند نفر سوال کرده اند می‌شود رد مظالم را به ما نیت یک فرد خاص تو ذهنمون نیست که به کسی بدهکار باشیم همان یک میلیون را می‌دهیم می‌گوییم خدایا اگر کسی خیلی هم کار خوبیه
ما که عرض کردیم همه ی ما رد مظالم شریعتی..
شریعتی: به چه کسی بدهند؟
حجت الاسلام حسینی قمی: به فقیر بدهند ولی نیت خاصی ندارد الان به نیت الان شخص معینی در ذهنمان  همینجوری خدایا که اگر واقعا کسی از ما طلب داره این یک میلیون به نیت آن باشد
شریعتی: که قبلا هم شما گفته اید که تمام صدقاتمان را به همین نیت بدهیم
حجت الاسلام حسینی قمی: احسنتم اتفاقا سوالی کرده اند که همین بود ما قبلا مثلا قبلا صدقاتی دادیم حالا می‌شود آن صدقات قبلی را الان نیت کنیم رد مظالم؟ نه آنهایی که پرداخت کردیم دیگر نمی‌شود ولی از این به بعد هر چی صدقه می‌دهیم به نیت رد مظالم باشد.
گفته اند حتما باید پول بدهیم؟ جنس نمی‌شود؟ توضیح دادیم : اگرآنی که به گردنت است جنس بوده
شریعتی: جنس می‌دهیم
حجت الاسلام حسینی قمی: و الا پول می‌دهیم. گفته اند چرا باید از مراجع اجازه بگیریم؟
شریعتی: ما که مالک آن مال نیستیم
حجت الاسلام حسینی قمی: شما این قصه را درست کرده اید مرتب می‌گویید از مراجع اجازه لازم است، آقا شما مال یک کسی را از بین برده ای شما چه ولایتی بر او داری؟ به چه اجازه ای شما می‌خواهی پول آن بنده خدا را چون پیدایش نکردهای به فقیر بدهی؟ُ حتما اجازه ی حاکم را می‌خواهد
شریعتی: دو دقیقه وقت داریم حاج آقا
حجت الاسلام حسینی قمی: باز سوال کرده اند که آقا با این پانصد هزار تومان ما داده ایم دیگر خیالمان راحت باشد؟ تمام مظالمی که گردن ما بوده است همه اش پاک می‌شود؟ ما چه زمانی همچین حرفی زده ایم؟ آقا من فرض کنید یک ده میلیون صد میلیون بدهکار هستم بروم بگویم دیدی ماه ربیع گفته اند پانصد تومان بده مظالم شریعتی.
شریعتی: الان که شد یک تومان تا دو سال راحتی
حجت الاسلام حسینی قمی/: اصلا اینجوری نیست هر کسی پانصد تومان همان مقدار را
یک سوالی که باز عده ای پرسیده اند گفتند الان رسم است در تشییع جنازه‌ها اعلام می‌کنند دیدید می‌گویند آقا این میت دستش از دنیا کوتاه شده حلالش کنید مردم می‌گویند هزار هزار حلال این کافی است؟ این تشریفات است خیلی هم به هم می‌گویند ولی نمی‌دانند اگر کسی یک هزار تومان هم از یک مرده طلب داشته باشد با این هزار هزار حلال راضی بشود ..اگر
شریعتی: چرا می‌گذرند دیگر، مردم ما اهل گذشت هستند
حجت الاسلام حسینی قمی: چه مبلغی را؟
شریعتی: نمیدانم حالا شریعتی.
حجت الاسلام حسینی قمی: عیبی ندارد اگر یقین دارید با همین هزار هزار حلال راضی شده اند بسم الله اگر یقین ندارید باید
شریعتی: همین حالا می‌خواستم بگویم که دیگر آخر برنامه ای است که یک وقت کسی بیاید خودش را شکست درخواست حلالیت کرد شما هم بگذرید دیگر مثلا بچه‌ها، بله
حجت الاسلام حسینی قمی: گفتیم معلم‌ها، پدر مادرها شریعتییک دقیقه ی باقی مانده گفته اند آقا شرکت خصوصی من کار می‌کرده ام الان می‌توانم به حساب دیون دولتی بپردازم ؟ نه، شرکت خصوصی چه ربطی دارد به دیون دولتی؟ اگر شرکت خصوصی است باید به همان‌هاپرداخت.
سوال کرده اند کاسبی برادرم، برادرم کاسب است شغلش حلال نیست، حلال و حرام قاطی است ما می‌رویم مهمانی خانه اش، فرض کن یک غذا می‌خوریم می‌گوییم صد هزار تومان، می‌شود این صد هزار تومان را که غذا خورده ایم رد مظالم بدهیم؟ اصلا نباید من بارها این را عرض کردم شما یقین ندارید این غذایی که جلوی شما آورده حتما ازمال حرام است معمولا آدم یقین ندارد از مال خمس نداده اگر یقین داشته باشید که نمی‌توانید مصرف کنید اگر یقین داشته باشید آن از مظالم شریعتیشریعتی. مشکلش حل نمی‌شود
سوال کردند  من از طرف مادرم که فوت کرده است می‌توانم رد مظالم بدهم قبلا گفتیم
شریعتی: بله می‌شود
حجت الاسلام حسینی قمی: گفته اند فرزندم مستقل زندگی می‌کند بچه ام ازدواج کرده خانه دارد یک شهر دیگر زندگی اش مستقل است ولی فقیراست می‌توانم به او رد مظالم بدهم؟ نمی‌شود چون فرزند واجب النفقه است
شریعتی: نمیشود چون واجب النفقه است
حجت الاسلام حسینی قمی: گفته اند به سادات فقیر میشود داد؟ گفته ایم میشود
شریعتی: نمی‌شود که صدقه نمی‌شود داد باید کمک بکنیم
حجت الاسلام حسینی قمی: اصلا نباید کار به اینجا برسد، گفتن رد مظالم را به موسسات خیریه می‌شود داد؟ اگر مطمئنید که موسسات خیریه عین همان پول را به فقرا می‌دهند مانعی ندارد چون عینش را باید بدهند
شریعتی: اشکالی ندارد
حجت الاسلام حسینی قمی: بعضی از معلمین هم از ما خواهش کردند و گفتند آقا شما بگویید که دانش آموزانی که احیانا ما داشتیم ما را حلال بکنند چند نفر از معلمین گفته اند یک حلالیت عمومی از دانش آموزان برای ما ، ما می‌گوییم سفارش می‌کنیم ولی شما به این اکتفا نکنید از کجا که دانش آموز شما مخاطب برنامه ی ما الان باشه یا نباشه
گفتن من از کیف دوستم یه مبلغی برداشتم الان می‌توانم بابت رد مظالم حساب بکنم؟ جواب دادیم
شریعتی: اگر هست و می‌شناسیدش
حجت الاسلام حسینی قمی: اگر هست اگر می‌شناسید حتما باید به خودش بدید و الا نمی‌شود اصلا اگر پیدا شریعتی اگر هم نمی‌خواهید به خودش برسانید یه جور
سوال آخر را بخوانم گفتن آقا اگر این مثلا پانصد هزار تومان شما گفتید یک میلیون تومان رد مظالم پانصد هزار تومان برای خودم بدهم یک میلیون برای خودم یک میلیون برای خانمم یک میلیون برای مادر خانمم یک میلیون برای مثلا پنج میلیون برای شریعتی اشکالی نداردچه کار خوبی است ما مکرر خواهش کرده ایم آقایان حتما حتما خواهش می‌کنم حتما به نیت خانم‌هایشان خیلی از خانم‌هانوشته اند که ما که از خودمان در آمدی نداریم آقای محترم شما پانصد هزار تومان یک میلیون برای خودت یک میلیون برای خانمت برای مادر خانمتان برای بچه‌هایتان برای رفتگان و زندگان ومرده‌هاوهمه اینها بپردازید دیگر فرصت خیلی کم است
شریعتی: من یک تشکر بکنم از طرف بینندگان از شما حاج آقای حسینی بالاخر درست است که حالا شما  تند تند گفتید ولی هر کدام از اینها نیازمند تحقیق و تفحص و مطالعه و استفتا است صمیمانه ممنونیم و متشکرم
حجت الاسلام حسینی قمی: باز هم اگر سوالی هست بپرسند انشالله هم ما تونستیم جواب می‌دهیم هم دفاتر مراجع
شریعتی: سلامت باشید خیلی خب باید برویم نجف و به امیرالمومنین سلام کنیم آیات رو انشالله خودتون تلاوت خواهیدکرد کوتاه حاج آقای حسینی دعا کنند خاصه برای مردم غزه

حجت الاسلام حسینی قمی: خواهش میکنم در ذیل همینطور که سلام رومیدن از همه ی عزیزان تقاضا می‌کنم  ده مرتبه دعای امن یجیب رو برای رفع گرفتاری و پیروزی مردم فلسطین انشالله با هم بخونیم: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم  امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السو به حق محمدو آل محمد فرج عاجلی برای مردم مظلوم فلسطین مقرر بفرماید
شریعتی: الهی آمین خیلی ازتون ممنونم متشکرم در پناه خدا باشید تا فردا و تا سلام و درود