اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

-1402-07-08حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی-شخصیت نبی مکرم اسلام در نهج البلاغه و نکاتی پیرامون رد مظالم.

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خانم ها، آقایان به اولین روز هفته سمت خدا خیلی خوش آمدید. سلام می کنم خدمت عزیزان در هر کجا که هستید مخاطبان جان، مخاطبان عزیز شبکه سه، مخاطبان خوب شبکه افق، شنونده های رادیو معارف، هر کسی در هر کجا صدای ما را می-شنوند و تصویر ما را می بیند خیلی خوشحال هستیم که با هم هستیم و در کنار هم هستیم. و با احترام و با افتخار در محضر حاج آقای حسینی عزیز. سلام علیکم و رحمۀ الله.

حجت الاسلام حسینی قمی: سلام علیکم و رحمۀ الله. عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه بینندگان عزیز. من هم تبریک عرض می کنم ولادت ختم النبیین و وجود مقدس امام صادق (س). جناب آقای شریعتی نمی دانم الان چند درصد از بینندگان عزیز خبر دارند این دوشنبه ای که در پیش هست شب میلاد خاتم النبیین هست. شب میلاد امام صادق (س) هست. ما در سطح شهر که آمدیم، و شب های دیگر در شهرهای دیگر هیچ خبری از جنش ولادت آثاری ندیدیم.
شریعتی: باید شهر رنگ و بوی میلاد بدهد.
حجت الاسلام حسینی قمی: آن هم خود مردم. می دانید در این جشن ها حاج آقای شریعتی خود مردم باید همت کنند و حضور داشته باشند. حالا به هر یک گلایه ای است، بزرگان همیشه گلایه کردند من نگاه می کردم سید طاووس (ره) می فرماید نگاه کنید به جشنی که مسیحی ها برای حضرت عیسی مسیح می گیرند. آقای شریعتی باور بفرمایید از دو ماه قبل از ولادت حضرت عیسی مسیح شهرهای خود را آذین بندی می کنند خیلی مفصل تر. من عذر می خواهم چاره ای نیست باید حقایق را بگوییم.
شریعتی: آخر مقارن است با سال نو میلادی آنها هم هست.
حجت الاسلام حسینی قمی: می دانم. هم سال نو است، خب ولادت حضرت عیسی مسیح را در سال نو قرار دادند.
شریعتی: یعنی باز هم این اهمیت ویژه دادن به میلاد حضرت است.
حجت الاسلام حسینی قمی: دو ماه قبل از ولادت حضرت عیسی مسیح آن هم عرض کردم حالا این تعبیر را بگویم خیلی مفصل تر از آن کاری که ما در نیمه شعبان برای امام زمان (عج) انجام می دهیم. تازه ما نیمه شعبان معمولاً دو هفته قبل خیلی هنر کنیم سه هفته قبل، دو ماه قبل از ولادت حضرت عیسی مسیح اینها مفصل جشن دارند. حالا الان چند روز مانده، سه روز مانده تا ولادت خاتم النبیین اصلاً می شود آن را مقایسه کرد مقام و عظمت خاتم النبیین را مقام و عظمت امام صادق (س). حالا من تعجب هستم مردم ما برای سوگواری دیدید دیگر جوانان، عزیزان هیئتی من به اینها هم می گویم برای سوگواری خیلی مهیا هستند. الحمدلله خدا قبول کند دو ماه محرم و صفر چه قدر قشنگ عزاداری کردند ولی به اعیاد که می رسد شاید خبر نمی شوند نمی دانم چرا این جوری هست؟ آقا حداقل دو شب، سه شب، یک هفته برای ولادت خاتم النبیین وقت بگذارند.
شریعتی: یاد شما هست چند سال پیش ما یک طرحی داشتیم که بیاییم ایام میلاد پیامبر را به کام بچه ها، دانش آموزها شیرین کنیم و این اتفاق رقم خورد و امسال هم بیاییم همین قرار را بگذاریم. همه پدرها و مادرها با یک جعبه شیرینی بچه های خود را روز دوشنبه مدرسه بفرستند. اولیاء مدرسه هم یک جشن مفصلی تدارک ببینند که به نظر من خیلی اتفاق مبارکی است.
حجت الاسلام حسینی قمی: ببینید اهل بیت فرمودند شیعیان ما در شادی ما شاد هستند، در غم ما غمگین. خب در غم خیلی مفصل الحمدلله ولی در شادی ما شاد هستند در آن عزا حتی دیدید بعضی از شهادت ائمه (ع) اصرار دارند که دهه بگیرند. دهه عسگریه، دهه صادقیه، دهه باقریه. با این که یک وقت گفتیم بزرگان دین ما، علمای ما، مراجع ما، دلسوزان دین ما می گویند مصلحت نیست. شما دو ماه محرم و صفر سوگواری دارید. بقیه سیزده معصوم هر کدام بخواهید یک دهه بگیرید، فاطمیه اول، فاطمیه دوم، فاطمیه سوم، بعد 45 روز هم داریم، 3 تا فاطمیه می شود. حضرت زینب، حضرت ... تمام سال شود، خب مردم چه زمانی شادی کنند؟ آن یفرحون لفرحنا آن چه زمانی است؟ خواهش می کنم حالا نگویید آقا کاش زودتر گفته بودید به هر حال الان دیر نشده است آقایان هیئتی ها، هیئت امنای مساجد، ائمه محترم جماعت، ما مخلص همه هستیم حداقل دو شب نمی گویم دو ماه. مسیحی ها دو ماه. حالا هم بزنید جشن مسیحی ها را در سال های قبل ببینید واقعاً دو ماه قبل جشن می گیرند چه جشنی، چراغانی می کنند چه چراغانی. حالا دو ماه نه، دو روز قبل از آن حداقل. یک شب میلاد، شام میلاد داشته باشیم. الان این روزها در خبرها جناب شریعتی دیدید واقعاً شگفت زده شدیم. یمنی ها دیدید چه جشنی برای ولادت خاتم النبیین گرفتند. همیشه دارند. آن وقت ما این را نداریم. مخصوصاً این امتیازی که ما مسلمان ها داریم. جناب شریعتی ببینید این قرآن کریم است قرآن می فرماید امتیاز مهمی که ما مسلمان ها داریم ما می گوییم این همان کتابی است که بر پیامبر ما نازل شده است بدون هیچ کلمه ای کم یا زیاد. آیه آن را همه عزیزان بلد هستند. سوره مبارکه حجر آیه 9 «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون‏» چند تا تأکید. انا، نحن، نزل، محافظ این قرآن است. در حالی که می-دانید هیچ مسیحی در دنیا، هیچ یهودی در دنیا نمی گوید این کتابی که ما داریم همان است که بر عیسی نازل شده است نمی-گویند. مثلاً شما از پاپ بپرسید آقا این انجیلی که دست شما است همان است. واقعاً من تعجب می کنم به تعبیر یکی از بزرگان می فرمود ما از این همسایه دیوار به دیوار خود خبر نداریم. من امروز انجیل همراه خود آوردم. ببینید این انجیل عیسی مسیح به ترجمه فارسی. این اول انجیل همه اناجیل اول آن نوشته است در قرن اول میلادی پس از صعود عیسی مسیح به آسمان عده ای به نوشتن سرگذشت عیسی مسیح پرداختند. یعنی خود آنها می گویند این انجیل سرگذشت تاریخ عیسی مسیح است. از بین این عده فقط چهار نفر بودند چهار نفر دیگر چون بیش از صد تا انجیل شد خود آنها اناجیل می گویند بیش از صد انجیل شد. دیدند خیلی اینها زیاد است با هم، هم تعارض دارد
شریعتی: چهار روایت را پذیرفتند.
حجت الاسلام حسینی قمی: پذیرفتند. به همین خاطر نوشته های این چهار شاگرد عیسی مسیح رسمیت یافت. یعنی این را خود نوشتند، اول تمام اناجیل نوشتند که آقا بعد از صعود حضرت عیسی مسیح، بعد از عروج. عده ای نشستند خاطرات حضرت عیسی مسیح را نوشتند. من گاهی مثال زدم گفتم من این یک کسی کتاب تاریخ پیامبر اسلام را بنویسد الان ما ده ها، صدها کتاب تاریخ پیامبر نداریم.
شریعتی: مثلاً فروغ ابدیت حضرت آیت الله سبحانی.
حجت الاسلام حسینی قمی: آن قرآن می شود؟ نه تاریخ زندگی پیامبر است. خود آنها دارند می گویند مثلاً ببینید اول انجیل متی است بعد انجیل لوقا است همه آنها تصریح کردند اول انجیل لوقا نوشته است که می خواهم شرح زندگی عیسی مسیح را بنویسم پیش از من اشخاص دیگری هم شرح حال او را نوشته اند. نوشته های ایشان همان مطالبی است که ما بارها از زبان خود شاگردان مسیح شنیده ایم من هم صلاح دیدم آن نوشته ها را بخوانم یک انجیل دیگر بنویسم. شما ببینید چه قدر تفاوت است. خواهش می کنم عزیزان عنایت کنند شوخی نیست اگر ما در عرض امروز خود در عرض ارادت به خاتم النبیین هیچ چیزی جزء همین نگفته باشیم این همسایه دیوار به دیوار را بشناسیم. آقا هیچ مسیحی در عالم نمی گوید انجیل همان کتابی است که بر عیسی نازل شد. نه سرگذشت است بعضی از کلمات حضرت عیسی مسیح هم در آن هست. اما ما چه می گوییم؟ ما می گوییم قرآن از اول از باء بسم الله تا آخرین آیه این همان است که بر پیامبر نازل شده است و خود قرآن کریم می فرماید سوره مبارکه نساء آیه 82 ببینید «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآن‏» در قرآن تدبر نمی کنید «وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيرا» چون از ناحیه خداوند است تمام اول تا آخر همه با هم هماهنگ است. اگر از ناحیه خدا نبود در آن اختلاف بود. همان طور که در مورد انجیل می دانید موارد تعارض با هم خیلی زیاد است وقت نیست امروز حرف خیلی دارم. من تقریباً 50 صفحه یادداشت کردم ببینم خدا چه قدر فرصت می دهد. به وقت ما برکت بدهد. و الا برای شما مفصل عرض می کردم. در داستان های انجیل تعارض فراوان فراوان است. مثلاً همین داستان دستگیری حضرت عیسی، صلیب حضرت عیسی که ما قبول نداریم. «ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوه‏» (نساء/157) حالا این داستانی که در انجیل آمده است من یک وقتی مقایسه می کردم فقط همین داستان را بین چهار انجیل و 80 تا تعارض نوشتم نه کلی بگویم. نوشتن این انجیل متی، این لوقا، این مرقس، این یوحنا، گزار ش های آنها فقط راجع به یک داستان 80 تا تعارض دارد. این کتاب قطعاً کتاب آسمانی نیست. در حالی که قرآن می-فرماید «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيرا» (نساء/82) این عین همان است که بر قلب نورانی پیامبر نازل شد. به هر حال دل آدم می سوزد با این امتیازی که ما داریم
شریعتی: چون بی مزد و بدون زحمت و بی منت به دست ما رسیده است شاید قدر آن را نمی دانیم.
حجت الاسلام حسینی قمی: بله ان شاءالله که قدرشناس باشیم. به هر حال حالا دو ماه طلب ما این دو روز را حداقل ... من یادآوری کنم روز هفدهم که روز سه شنبه روز میلاد هم هست عزیزان ببینند در مفاتیح اعمال فراوانی دارد از جمله یکی از چهار روزی است روز سه شنبه روز ولادت خاتم النبیین یکی از چهار روزی است که روزه آن در سال ممتاز است. مرحوم میرداماد یک رساله ای دارد اربعۀ ایام چهار روز در سال است که روزه معادل 60 سال، 70 سال است یکی هفده ربیع است. زیارت رسول خدا مستحب است، زیارت امیرالمؤمنان مستحب است. دو رکعت نماز دارد ان شاءالله عزیزانی که موفق هستند در مفاتیح مراجعه خواهند کرد.
شریعتی: ان شاءالله. خیلی از شما ممنون و متشکر هستم مقدمه خوبی بود. ان شاءالله دل های ما منور به نور قرآن باشد و مزین به ذکر نام نبی مکرم اسلام هیچ کس پیامبر را نمی تواند بشناسد جزء خدای متعال و امیرالمؤمنین که حالا امروز در این فرصتی که هست حاج آقای حسینی بیان شخصیت نورانی پیامبر را از زبان امیرالمؤمنین برای ما خواهند گفت و در نهج البلاغه شریف.
حجت الاسلام حسینی قمی: فقط من چون یادآوری هم کردند آن هفته ما راجع به رد مظالم صحبت کردیم البته ساعت پخش برنامه تغییر کرده بود خیلی در عین حال پیام آمده بود. خیلی برای من جالب بود من تمام پیام ها را خواندم یک اشاره ای هم به این پیام ها اول برنامه به سرعت داشته باشم که عزیزان ... ببینید این برنامه رد مظالم که هر سال ما در ماه ربیع الاول داریم دیگر روایات آن را تکرار نمی کنم اولاً یاد عزیزان باشد که رد مظالم اگر کسی به گردن او هست یعنی به کسی بدهکار است که خود او را نمی شناسد، وارث او را نمی شناسد رد مظالم یک واجب فوری است. نگوییم حالا باشد تا ببینیم چه می شود. مثل نماز که باید فوراً نماز را خواند. و در چند روایت خواندیم که دیگر روایت ها را نمی خوانیم فقط ترجمه آن را عرض می کنم در روایتی رسول خدا فرمود دعای کسی که مظلمه ای به گردن او باشد این دعا مستجاب نمی شود. اگر می خواهیم دعای ما مستجاب شود حق الناس را ادا کنیم. در روایت دیگری در من لایحضر شیخ صدوق امام باقر فرمود اول قطره ای که از شهید بر زمین می-ریزد تمام گناهان او آمرزیده می شود مگر بدهی های او. بدهی-های او را باید بروند و ادا کنند. در روایت دیگری از امام صادق هست فرمود ما عبد الله بالاترین عبادت ادای حق مؤمن است. آقا عبادت از این بالاتر می خواهید. بالاترین عبادت ادای حق مؤمن است و نقطه مقابل آن بالاترین گناه این است که ما خدای نکرده مال کسی در ذمه ما باشد. رد مظالم را عزیزان عنایت کنند مکرر گفتیم ولی به عجله من عرض می کنم تقریباً برای همه ما کسی نمی تواند بگوید آقا من مظالم به گردن من نیست. آقا مظالم چیست؟ در یک معامله ای پول کمتر دادیم یا پول اضافه ای گرفتیم در کودکی، در نوجوانی، در جوانی به کسی زدیم، به صورت کسی زدیم، آسیب به کسی زدیم. یک معلم به شاگرد خود، یک استاد به شاگرد خود. تصادفی بوده است نایستادیم صاحب ماشین بیاید آینه شکستیم، آسیبی به ماشین دیگری زدیم منتظر نماندیم حق آن آقا را بدهیم. کرایه ای ندادیم یا یک راننده-ای کرایه ای اضافه گرفته است. یک مالی را پیدا کردیم نرفتیم اعلام کنیم. چه کسی می تواند بگوید آقا اینها حداقل یکی یا چند تای آن به گردن من نیست. تقریباً همه به گردن آنها است. حالا اگر آن طرف را می شناسیم باید به خود او بدهیم. خیلی ها در پیام ها نوشتن که خجالت می کشیم سال 61 یک زنجیر طلا از یک کسی برداشتم الان روی من نمی شود که بروم بگویم آقا چهل سال پیش من زنجیر شما را برداشتم. نیازی نیست به خود او بگوییم. الان امروز قیمت زنجیر طلا چه قدر است چون عین است دیگر. زنجیر طلای سال 61 امروز قیمت آن چه قدر است پول آن را به حساب او بریزید. اگر خود او هست به حساب خود او، اگر نیست وارث او را می شناسیم به حساب وارث او. اگر نه خود او هست و او را نمی شناسیم نه وارث او را این جا رد مظالم است. البته نه این که با همین 500 هزار تومان یک زنجیر طلای دیگر درست شده باشد نه ما در سقف 500 هزار تومان اجازه گرفتیم از مراجع.
شریعتی: خب بیشتر از آن؟
حجت الاسلام حسینی قمی: باید اجازه بگیرند.
شریعتی: در مورد همین زنجیر طلا باید اجازه بگیرند.
حجت الاسلام حسینی قمی: باید اجازه بگیرند. می خواهد 50 هزار تومان بدهد، 10 هزار تومان، تا 500 هزار تومان دیگر اجازه آن را ما گرفتیم آن هفته هم اعلام کردیم. به چه کسی بدهند؟ به فقیر. به مسجد، به حسینیه، به مؤسسات خیریه نمی شود. فقط به فقیر. خود شما فقیر سراغ ندارید. آقا فقیر کیست؟ حتماً باید رو به قبله خوابیده باشد؟ نه. هر کس هشت آن گروه نه است. هر کس مشکلات مالی دارد. و چه قدر خوب است 500 هزار تومان برای خود، برای همسر خود، برای بچه های خود حساب کنیم. برای پدر و مادرهایی که از دنیا رفتند. برای زنده ها، برای مرده-ها. عرض کردم لازم نیست به طرف بگویید شماره حساب او را یک جوری پیدا کنید به حساب او بریزید. ما دو هفته دیگر بیشتر فرصت نداریم. بعد از ماه ربیع خود افراد حتی برای 500 هزار تومان هم باید اجازه بگیرند. الان دیگر نیازی به اجازه نیست. باز سوال کردند مثل همین مثال اگر زنجیری بوده است، طلایی بوده است برنجی بوده است اگر عین است باید خود عین را بپردازند، اگر امکان ندارد خود عین را بپردازیم پول آن را بپردازیم. اما اگر پول بوده است آقا 50 سال پیش، 10 سال پیش یک پولی است. خیلی سؤال کردند آیا تورم در آن محاسبه شود یا نه؟ هزار تومان چهل سال پیش با هزار تومان الان قابل مقایسه نیست. احتیاط آن این است که بعضی ها گفتند باید تورم را در نظر گرفت ببینیم آن هزار تومان چهل سال پیش الان معادل چه قدر است؟
شریعتی: آقا اگر قبل از سن تکلیف باشد چه؟
حجت الاسلام حسینی قمی: الان که بزرگ شده است مکلف است حتماً انجام بدهد.
شریعتی: باید ادا کند.
حجت الاسلام حسینی قمی: بله. رفته است شیشه کسی را شکسته است، در مدرسه سیلی به صورت یک دانش آموز ... الان که مکلف است. یا عکس آن را مادرها خیلی سؤال کردند. خیلی از پدر و مادرها گفتند ما به صورت بچه خود زدیم سرخ شده است، کبود شده است، دیه به گردن ما آمده است باید چه کار کنیم؟ حالا بچه است به او می-گوییم راضی باش. به بچه نمی شود بگویید راضی باش. اگر بزرگ شد و گفت راضی هستم هیچ. الان این دیه را باید به ولی او پرداخت کرد. سؤال کردند به سادات می شود؟ بله. اشکال ندارد. به سادات هم بدهیم اشکالی ندارد. رد مظالم دولتی غیر از این است. اگر کسی یک جایی اموال دولتی را آسیب زده است آن حساب دیون دولتی جدا است که عزیزان
شریعتی: اگر از بیت المال حقی را ضایع کردید دوستان شماره کارت برای شما می فرستند و می نویسند ان شاءالله آن شماره کارت را می توانید آن خسارت که به بیت المال وارد کردند مثلاً در دوران مدرسه.
حجت الاسلام حسینی قمی: بله آنها را باید به حساب دولت بریزند. باز خیلی ها سؤال کردند خواهر من گرفتاری دارد، برادر من گرفتاری دارد به اینها می شود داد یا نه؟ بله. به خواهر، به برادر، به دختر عمه، ... به همه اینها می شود داد. فقط به پدر و مادر نمی شود داد. به اولاد نمی شود. اینها واجب النفقه هستند. ما باید زندگی اینها را بدون رد مظالم تأمین کنیم. پدر و مادر واجب النفقه ما است، اولاد واجب النفقه ما هست. اما به برادر و خواهر، برادرزاده، خواهرزاده، عمو و عمه به اینها حتماً می شود داد. البته به عروس اشکال ندارد، کسی عروس او گرفتاری مالی دارد فقیر است، داماد او گرفتاری مالی دارد.
شریعتی: به فرزند خود نمی تواند بدهد ولی به داماد و عروس می تواند بدهد. پس تا پایان ماه ربیع تا 500 هزار تومان جبران همین 500 هزار تومان می شود نه بیشتر. مراجع را هم نام بردیم. مقام معظم رهبری هست، حضرت آیت الله العظمی سیستانی هست، آیت الله العظمی مکارم شیرازی هست، آیت الله العظمی شبیری زنجانی، آیت الله العظمی وحید خراسانی. به ما اعتماد کنید دیگر این چیزی نیست که ما ... دیگر یقین داشته باشید دیگر مزاحم دفاتر مراجع نشوند یقین داشته باشند. باز سؤالاتی که من دیدم این هفته زیاد نوشته بودند که می شود به جای پول مواد خوراکی بدهیم؟ نه اگر پول بدهکار هستیم باید خود پول را بدهیم. مگر این که عینی باشد. زنجیر طلا بوده است خود زنجیر طلا را باید تهیه کنیم اما مواد خوراکی نمی شود داد. این را حتماً مواظب باشید. بعضی ها گفتند آیا برای همسر خود؟ بله خیلی هم کار خوبی است. به نیت همسر خود، به نیت بچه های خود، به نیت پدر و مادر هر کدام 500 هزار تومان. گفتند اگر خجالت بکشیم بگوییم؟ جواب آن را عرض کردم لازم نیست بگوییم رد مظالم است. در کارت ایشان واریز کنیم کافی است. گفتند می شود از خمس کم کنیم؟ من خمس بدهکار هستم از خمس کم کنم رد مظالم بدهم؟ چه ربطی به هم دارد. من خمس بدهکار هستم رد مظالم را می شود از خمس کم کنیم؟ آن یک بدهی جداگانه است، این یک بدهی. کفاره ماه رمضان بدهکار هستم. کفاره روز بدهکار هستم. اینها به هم ربطی ندارد. گفتند می شود یک 500 هزار تومان را به 3 تا فقیر بدهیم؟ بله. این غیر از زکات فطره است که باید به یک فقیر کمتر از یک ... مسئله آن جدا است اشکالی ندارد. 500 هزار تومان به دو نفر بدهید، به 3 نفر بدهید. آخرین سؤالی که اشاره کنم خیلی ها در این نوشته-های خود سؤال کردند که اشاره کردم اگر بچه ها ما را حلال کنند جبران می شود یا نه؟ عرض کردم اگر بچه کبیر باشد، بچه بزرگ باشد، بله. اما بچه کوچک حلال کردن آن معنا ندارد.
قبل از این که وارد بحثی که اشاره فرمودید گفتیم هیچ کسی به اندازه امیرالمؤمنان خاتم النبیین را نمی شناسد، قبل از این که به این اشاره کنم یک مطلبی را هم عرض کنم این هفته ما توفیقی پیدا کردیم با تهیه کننده برنامه جناب آقای رکنی موفق شدیم دیدار جناب آقای قرائتی رفتیم. من از همین جا عرض سلام و ارادت خدمت ایشان. خیلی خوشحال شدم دیدم الحمدلله، الحمدلله دیدم خیلی حال ایشان خوب هست. گفتم شما مثل گذشته همه برنامه های خود را می توانید داشته باشید. البته یک کمی در راه رفتن در زحمت هستند. حتی ایشان گلایه داشتند من این گلایه را هم این جا اعلام کنم گلایه داشتند که چرا مؤسسات فرهنگی، مراکز فرهنگی از تجربه 50 ساله ایشان استفاده نمی-کنند. گفتند این همه مؤسسات و مراکز فرهنگی در کشور هست، واقعاً حیف است من همین جا باز عرض می کنم همه مراکز فرهنگی، همه مؤسسات فرهنگی ان شاءالله سعی کنند از بیان ایشان، از کلام ایشان، از قلم ایشان، از تجربه ایشان استفاده کنند بحمدلله سایه ایشان بر سر ما مستدام باشد ما بحمدلله توفیق خدمت به فرهنگ شیعه را داشته باشند.
خب این که جنابعالی اشاره فرمودید آقای شریعتی همین طور هست واقعاً هیچ کسی به اندازه امیرالمؤمنان (س) نمی تواند پیامبر را معرفی کند. در نهج البلاغه ما بیش از 200 واژه داریم در ارتباط با کلمات پیامبر. رسول الله، بعثه، محمد (س). من یک آدرسی بدهم اگر عزیزان اهل مراجعه هستند ان شاءالله خود آنها مراجعه کنند مرحوم تستری (ره) شیخ محمد تقی تستری که شرح نهج البلاغه دارند ایشان در شرح نهج البلاغه خود جلد دوم چهارصد صفحه عزیزانی که می خواهند مفصل ببینند. چهارصد صفحه معرفی پیامبر در نهج البلاغه جلد دوم شرح نهج البلاغه مرحوم تستری (ره) را حتماً عزیزان آن جا ببینند. حالا ما یک فرازهایی را اشاره می کنیم فقط قبل از این که این را هم باز اشاره کنم یک نکته ای را یادآوری کنم ببینید مردمی که پیامبر را ندیده بودند آوازه پیامبر را شنیده بودند ولی هنوز رسول خدا را ندیده بودند تازه رسول خدا به رسالت مبعوث شده بودند. نکته خیلی مهمی است یک وقت یکی از اساتید بزرگوار اشاره می فرمودند مردم که هنوز رسول خدا را ندیده بودند و آوازه بعثت حضرت را در مکه شنیده بودند. وقتی سوال می کردند این پیامبری که آمده است و این ادعا می کند من از طرف خدا هستم حرف حسابی او چیست؟ خیلی جالب است پیامبر را به سه ویژگی معرفی می کرد. حالا در میان این همه رسالتی که خاتم النبیین دارد به سه ویژگی معرفی می کردند. 1 ـ مبارزه با مفاسد اقتصادی. می گفتند پیامبری است که آمده است با رباخواری مبارزه کند. با کم فروشی مبارزه کند. با غش در معامله مبارزه کند. با مفاسد اقتصادی می خواهد مبارزه کند. من دیروز در یکی از بیانات مراجع بزرگوار تقلید دیدم می-فرمودند علامه طباطبایی (ره) دیگر کسی به اندازه علامه در این دوران ما مسلط بر قرآن پیدا می کنید، ایشان فرموده بودند از سراسر قرآن من این طوری می فهمم که در قرآن دو گناه از همه گناهان بزرگتر است. این حرف ما نیست. حرف شخصیتی مثل علامه طباطبایی است که 40 سال ـ 50 سال شبانه روز او با قرآن محشور بوده است. ایشان می فرمایند که من از همه قرآن می فهمم که دو گناه در قرآن از همه سنگین تر است. یکی از آنها رباخواری است. و پیامبر این جوری آمده است، پیامبر را این جوری می شناختند. پیامبری است که آمده است با مفاسد اقتصادی مبارزه کند. با رباخواری مبارزه کند. با کم فروشی «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفين‏» (مطففین/1) 17 تا ویل ما داریم. یکی از آنها ویل للمطففین است. با غش در معامله. حالا این به نظر من گفتن این حرف دیگر فایده ای ندارد. از بس گفتیم و تکرار کردیم به هر حال ولادت خاتم النبیین است. الان بینندگان دارند پیام می دهند من می دانم که آقا اگر شما می گویید بزرگترین رسالت پیامبر مبارزه با رباخواری هست، بزرگترین رسالت نظام اسلامی ما مبارزه با رباخواری است
شریعتی: که جنگ با خدا است.
حجت الاسلام حسینی قمی: «فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّه‏» (بقره/279) جنگ دو طرفه. رباخوار با خدا اعلام جنگ می کند، خدا هم با او اعلام جنگ می-کند. الان واقعاً در بانک های ما این مسئله حل شده است؟ ما مفصل عرض کردیم دیگر به نظر من گفتن آن تکرار است. این روزها دیدم این کلام مقام معظم رهبری خیلی در فضاهای مجازی منتشر شده است که ایشان فرمودند که بانک ها غلط می کنند که بنگاه داری می کنند. جلوی بنگاه داری بانک ها را بگیرید. واقعاً آدم تعجب می کند. از این صریح تر، از این روشن تر. ما تعبیر غلط می کند در بیانات مقام معظم رهبری خیلی کم داریم. ایشان صریحاً در سخنرانی خود فرمودند غلط می کنند بانک ها بنگاه داری می کنند باید جلوی بنگاه داری بانک ها را گرفت. حالا بسم الله 44 سال، 45 سال از انقلاب گذشته است رهبر معظم انقلاب صریحاً در این موضوع ورود کردند. کدام دولتی این را توانست جمع کند؟ الان دولت سیزدهم است، کدام دولتی اصلاح طلب آن، اصولگرای آن، هر کسی یک نفر زور او نرسید. مگر نمی گویید ایشان بگویند، از چه بگویند دیگر؟ من گاهی گفتم عزیزان دیگر چه توقعی دارید؟ چند بار رهبر معظم انقلاب تصریح کنند؟ در یک بیان دیگر خود همه عزیزان شنیدند فرمودند من از جایی رد می-شدم از یک کنار دیواری دیدم این دیوار ادامه دارد و هست، هست، هست، گفتم مال کیست؟ گفتند مال فلان بانک است. اگر نظام جمهوری اسلامی سیزده تا دولت زور آنها به بانک نرسد همین در سخنرانی اخیر بعضی از مراجع دیدم تصریح کردند همین دیروز و پریروز سخنرانی کردند که ما این همه داریم می گوییم این قوانین بعضی قوانین اسلامی نیست اینها ربا است چرا برخورد نمی شود؟ چرا مبارزه نمی شود؟ واقعاً تعجب می کنیم.
شریعتی: و این حاج آقا چه قدر در روح جامعه اثر می گذارد.
حجت الاسلام حسینی قمی: بله دیگر از این صریح تر. شما مسئله ای را دارید که این جور رهبر معظم انقلاب ورود کند روسای جمهور همه می-گویند، وزرا همه می گویند ولی آثاری از آن نمی بینیم. من چون خیلی مسئله را پیگیری کردم دیدم دولت ها این یکی دو سال آخر گفتند ما با این جهت مبارزه می کنیم هیچ دولتی هم تا به حال مبارزه نکرده است. چه مافیایی است که به تعبیر خود مقام معظم رهبری تعبیر خود ایشان است، اژدهای هفت سر. اگر ما بعد از 44 ـ 45 سال زور ما به این اژدهای هفت سر نرسد که رهبر عزیز ما می فرماید اژدهای هفت سر کجا و زور ما به چه چیزی باید برسد؟ به هر حال پیامبر را این جوری می شناختند می گفتند پیامبری آمده است یک مفاسد اقتصادی می خواهد مبارزه کند. 2 ـ اخلاق را در میان جامعه می خواهد توسعه بدهد. گذشت، محبت، ایثار. این که خود رسول خدا عضو پیمان حلف الفضول بودند که داستان آن مفصل هست. پیامبر را این جوری می-شناختند. و جالب است من یک آیه ای را هم قبل از این که از نهج البلاغه بخوانیم این آیه قرآن را ببینید سوره مبارکه جمعه، این آیه را همه عزیزان آشنا هستند. ببینید خدا بر سر ما با رسالت پیامبر منت گذاشته است. آیه دوم به بعد سوره مبارکه جمعه همه حفظ هستند. «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ * وَ آخَرينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيم‏» (جمعه/2 و 3) خدا دارد می گوید من پیامبر فرستادم «ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيم‏» (جمعه/4) ببینید خدا چه جور منت سر ما گذاشته است واقعاً هم باید منت بگذارد.
شریعتی: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنين‏» (آل عمران/164)
حجت الاسلام حسینی قمی: کدام نمعت را که خدا آقا ما غرق نعمت پروردگار هستیم. کدام نعمت آیه آن را برای ما پیدا کنید پیامک کنید که قرآن گفته باشد ما بر شما منت می گذاریم. خدا اهل منت گذاشتن نیست. در بعثت منت می گذارد این جا می فرماید فضل خدا است. عزیز من یاد ما باشد که ما هیچ طلبی از خدا نداریم. این نکته خیلی مهمی است خدا مرحوم آیت الله احمدی میانجی را رحمت کند یک وقتی می فرمودند که پای درس آیت الله بروجردی می-فرمودند که این جمله را ایشان می فرمودند که قرآن کریم هر کجا ببینید این همه پاداشی که به ما می دهد می گوید فضل خدا است. شما طلب ندارید. من یک نمونه از آن را که ایشان روی این آیه تأکید داشتند بخوانم. عزیزان یک لحظه عنایت کنند سوره مبارکه آل عمران آیه 169 «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً» آقا شهید از جان خود گذشته است شوخی است؟ از جان خود گذشته است. هفته دفاع مقدس گذشت تجلیل می کنیم باز هم در حداقل، در حد کلام عرض ارادت کنیم به ایثارگران و شهدا. قرآن می فرماید اینها اموات نیستند «بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون‏» (آل عمران/169) «فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ» (آل عمران/170) شهدا شاد هستند و غرق نعمت الهی هستند. ولی این نعمت چیست؟ خیلی مهم است این تأکید مرحوم آیت الله العظمی بروجردی «فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه‏» (آل عمران/170) خدا می گوید شهید تو جان خود را در راه من دادی ولی اگر من به شما پاداش می دهم فضل من است. شهید از خدا طلب ندارد. آقا شهید جان خود را داده است؟ باشد، این جان را از کجا آورده است؟
شریعتی: این جان عاریت که به حافظ سپرده دوست         روزی رخش ببینم و تقدیم وی کنم
اینها همه عاریه است.
حجت الاسلام حسینی قمی: احسنت به تعبیر ایشان می فرمودند مرحوم آیت الله احمدی مثالی می زنند می فرمایند مثل این که مثلاً یک دانش آموزی خوب درس می خواند پدر به او جایزه می دهد. درس برای خود شما خوب است اگر جایزه به شما می دهد لطف او است، فضل او است. عزیزان عنایت کنید نکته این آیه گم نشود ما اگر جان را از یک جای دیگر گرفته بودیم تقدیم خدا می کردیم از خدا طلبکار بودیم. از خود او گرفتیم به خود او داریم می-دهیم. لذا قرآن می فرماید فضل من الله. «فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم‏» (آل عمران/170) این نکته را من همین جا تأکید کنم عزیزان یاد آنها باشد گاهی من دیدم با بعضی ها صحبت می کنم یک مشکلاتی دارند، به هر حال زندگی بدون سختی نیست. یک عزیزی از دست داده است، یک بیماری دارد، یک مشکلی دارد، همیشه از خدا توقع دارد که اصلاً ما را برای چه خلق کردی. بابا ما طلبکار نیستیم، آن جایی هم که پاداش می دهد شهید باز هم تأکید می کنم. حوا س من هست که تکرار می کنم، آن که خون خود را در راه خدا داده است صریح قرآن است «فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏» (آل عمران/170) می گوید من فضل خود بوده است به تو داده ام. آن وقت در قصه خاتم النبیین این همین منت را سر همه ما باید هم خدا منت بگذارد وقتی می فرمود «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّين‏» (جمعه/2) آخر آن «ذلِكَ فَضْلُ اللَّه يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّه‏‏» (جمعه/4) ما ممنون پروردگار هستیم، «لَقَدْ مَنَّ اللَّه‏» (آل عمران/164) همین آیه که جنابعالی اشاره فرمودید. خواهش می کنم مواظب باشید اگر این منت بزرگ الهی بر ما هست ما نباید قدر این منت را بدانیم؟ این نعمت را بدانیم؟ عرض کردم حداقل یک عرض ارادتی یک مجلسی بگیریم، یک کاری انجام بدهیم. باز به همین مناسبت اجازه بدهید من یک آیه دیگر بخوانم بعد در محضر نهج البلاغه قرار بگیریم این سوره مبارکه شوری هست آیه 52. عزیزان ببینید وقتی خدای متعال بخواهد پیامبر خود را معرفی کند «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا» (شوری/52) یک استادی داشتیم یک تعبیر قشنگی می فرمود بعضی ها می گویند پیامبر شخصیت خود ساخته ای بود. این تعبیر، تعبیر دقیقی نیست. پیامبر شخصیت خدا ساخته بود نه خود ساخته. «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُور» (شوری/52) تا آخر آیه. آیه را ببینید 52 سوره مبارکه شوری. ذیل این آیه حدیث جالبی از امام صادق (ع) سؤال کرد آقا این چیست؟ قرآن می فرماید یک روحی همراه پیامبر قرار دادیم این روح چه بوده است؟ امام صادق (ع) فرمود خَلْقٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ أَعْظَمُ مِنْ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ فرشته ای بالاتر از میکائیل، بالاتر از جبرئیل بنابراین حضرت جبرئیل و حضرت میکائیل بزرگترین و بالاترین فرشته ها نیستند. فرشته ای بالاتر از جبرئیل و میکائیل كَانَ مَعَ رَسُولِ اللَّه ‏ص يُخْبِرُهُ وَ يُسَدِّدُهُ وَ هُوَ مَعَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدَه‏. یعنی خدای متعال پیامبر را تربیت کرد. «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا» (شوری/52) فرشته-ای بالاتر از جبرائیل، بالاتر از میکائیل همراه پیامبر بوده است.
شریعتی: و آن جا که خود حضرت فرمود أَدَّبَنِي رَبِّي فَأَحْسَنَ تَأْدِيبِي‏.
حجت الاسلام حسینی قمی: حالا اجازه بدهید من یک نمونه را از نهج البلاغه شروع کنم عرض کردم بیش از تقریباً صدها مورد تعبیر اگر عزیزان خود دنبال آن بروند حالا چون ولادت خاتم النبیین هست ما از همین اول شروع می کنیم. این خطبه اول نهج البلاغه است. در تمام خبطه ها چون آغاز خطبه چه جوری است؟ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه‏ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه‏ تا أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه‏ می آید صفات پیامبر بیان می شود. اگر عزیزان خواستند توصیف پیامبر را شروع کنند بالاترین آدرس و مصدر آن نهج البلاغه امیرالمؤمنان (س) هست. إِلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً [ص‏] برای چه پیامبر با به رسالت مبعوث کرد لِإِنْجَازِ عِدَتِهِ وعده داده بود. 2 ـ تمام نبوت است، نبوت به کمال برسد. بدون ولادت پیامبر و بعثت پیامبر نبوت به کمال نمی رسید. آن وقت حضرت 3 ویژگی بیان می فرمایند. خواهش می کنم عزیزان عنایت بفرمایند. 1 ـ مَأْخُوذاً عَلَى النَّبِيِّينَ مِيثَاقُهُ، میثاق و پیمان پیامبر ما خاتم النبیین از همه پیامبرها گرفته شده است به همه پیامبران گفته بودند که باید به خاتم النبیین ایمان داشته باشید مَأْخُوذاً عَلَى النَّبِيِّينَ مِيثَاقُهُ بگذارید من برای این که عزیزان تعجب نکنند چند تا آیه باز بخوانم. سوره مبارکه آل عمران هست آیه 81. «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّه‏» اقرار کرد، «قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ» خیلی عجیب است پیامبران الهی خدا با آنها ... «أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى‏ ذلِكُمْ إِصْري‏‏» پیمان دادند، تعهد دادند، اقرار کردند اعتراف کردند «قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدين‏» جالب است اگر از این واضح تر بخواهیم سوره مبارکه بقره یک آیه عجیبی است عزیزان عنایت کنند آیه 146. نگفتم ما از این همسایه دیوار به دیوار خود خبر نداریم «الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ» مسیحی ها، یهودی ها که ما کتاب آسمانی به آنها دادیم «يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ» پیامبر را می شناختند همان جوری که بچه های خود را می شناختند. کسی را سراغ دارید که پسر خود را نشناسد قرآن چه مثال عجیبی می زند. پدری را سراغ دارید بگوید پسر خود را نمی شناسم. «يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ وَ إِنَّ فَريقاً مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُون‏» بعضی از آنها با این که می دانستند کتمان کردند. باز آیه 157 سوره اعراف، این خیلی زیبا است، «الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ» کدام پیامبر؟ «الَّذي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيل‏» مکتوباً عندهم اسم این پیامبر در تورات و انجیل آمده بود. خدا رحمت کند یکی از بهترین شرح های نهج البلاغه شرح مرحوم تستری (ره) هست ایشان وقتی به همین قسمت، همین خطبه اول رسیده است می فرماید چه طور قرآن می فرماید «يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيل‏» خیلی نکته لطیفی دارند. مرحوم علامه تستری می فرمایند اگر اسم حضرت رسول خاتم النبیین در تورات و انجیل نبود و آیه نازل شده است که نه هست خوب مسیحی ها می رفتند می گفتند که خب این تورات و انجیل اسم شما کجا هست اسم خود را پیدا کنید. ما چنین گزارشی نداریم که مسیحی آمده باشد مخصوصاً ایشان می فرمود منافق در مدینه خیلی بود. دنبال این بودند یک بهانه ای تبلیغات درست کنند علیه پیامبر شما چنین گزارشی در تاریخ دارید که یک مسیحی، یک یهودی بیاید به پیامبر بگوید این انجیل، این تورات اسم شما کجا است يَجِدُونَهُ مَكْتُوبا، این یک نکته. این یک نکته مَأْخُوذاً عَلَى النَّبِيِّينَ مِيثَاقُهُ. 2 ـ مَشْهُورَةً سِمَاتُهُ علائم او مشهور بود. 3 ـ كَرِيماً مِيلَادُهُ، چون در آستانه ولادت هستیم این را اشاره کنم. ولادت خاتم النبیین با کرامت بود. یعنی چه با کرامت بود؟ 2 جور معنا کردند. یک از پدر و مادر با عظمت است. شخصیت حضرت عبدالله پدر پیامبر. شخصیت حضرت آمنه (س). اینها شخصیت های بسیار بسیار بالا و بزرگی هستند. حیف ما خود پیامبر را متأسفانه شناخت نداریم تا چه رسد به حضرت عبدالله و پدر و مادر او. یکی به این معنا است یک معنای دیگر هم گفتم. كَرِيماً مِيلَادُهُ آن حوادثی که همراه با ولادت پیامبر پیش آمد. همه شنیده ایم 17 ربیع ولادت پیامبر چند تا حادثه در عالم پیش آمد. آتشکده فارس خاموش شد. طاق کسری فرو ریخت. دریاچه ساوه خشک شد. حالا همین جا من توضیح بدهم آقا دریاچه خشک شدن چه ... چرا؟ چون دریاچه را می پرستیدند. آتشکده فارس را می پرستیدند. طاق کسری مظهر ظلم ظالمین و ستمگران بود با ولادت پیامبر این تحول در عالم پیش آمد. كَرِيماً مِيلَادُهُ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مِلَلٌ مُتَفَرِّقَةٌ، خیلی مفصل است من در حد این که عزیزان خود جستجو کنند و بروند ببینند اشاره کردم. اجازه بدهید من یک روایت دیگر حالا اینها را که خواندم دل من می خواهد یک بیان دیگری از رسول خدا در کافی مرحوم کلینی هست خیلی قشنگ است. جامعه ما به این نیاز دارد. جَاءَ جَبْرَائِيلُ ع إِلَى النَّبِي‏، حدیث در کافی مرحوم کلینی یک بابی دارد به نام باب مداراۀ، باب مدارا با مردم. جبرائیل بر پیامبر نازل شد فَقَالَ يَا مُحَمَّد رَبُّكَ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ، خدایت سلامت می رساند وَ يَقُولُ لَكَ: دَارِ خَلْقِي‏. یک جمله است. دار فعل امر. دَارِ خَلْقِي‏ با خلق من مدارا کن. با خلق یعنی چه کسانی؟ با مؤمنین؟ نه. نه. نه. خلق من، مخلوقات من. مؤمن باشد. کافر باشد. اگر این اخلاق نبود پیامبر موفق نمی شد این آیه را همه آشنا هستید «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا» (آل عمران/159) دار خلق است. بلافاصله خدا رحمت کند مرحوم ملا صالح مازندرانی در شرح کافی شریف توضیح دادند دار خلقی و ان کانوا کفار، ولو کافر باشند. با کافر مدارا کنید. با مؤمن مدارا کنید. جالب است ایشان می فرماید یکی از مداراها این هست که حق را کم کم اینها که ظرفیت ندارند، پذیرش ندارند کم کم حقایق را به اینها بگوییم. خود پیامبر می دانید این که احکام الهی رسول خدا آوردند جامعه این جور نبود روز اول بگوید بلند شوید نماز بخوانید روزه بگیرید، ربا حرام است، شراب حرام است، چه حرام است، تمام محرمات، تمام واجبات این جور نبود. به مرور. یک داستانی هم باز هست این را هم اشاره کنم امیرالمؤمنان (س) وقتی هنگام اعزام پیامبر می خواستند امیرالمؤمنان را به یمن اعزام کنند دلیل این هم که یمنی ها الان خیلی ارادت به اهل بیت دارند مخصوصاً به امیرالمؤمنان (س) دارند حضرت امیر یک مدت از طرف پیامبر مبلغ در یمن بودند. جالب است در دستورالعملی که رسول خدا به امیرالمؤمنان دادند فرمودند که فادعهم. خواهش می کنم عزیزان عنایت کنند خیلی از پدر و مادرها می گویند با بچه های خود چه جوری رفتار کنیم؟ چه کار کنیم؟ آقا فادعهم ان یقولوا لا اله الا الله. علی جان یمن رفتی بگو اینها فقط لا اله الا الله محمد رسول الله بگویند. فان قالوا، اگر گفتند هیچ کار دیگری با آنها نداشته باش. یک مدتی بگذرد بعد از یک مدتی مرهم باصلاۀ. بگو نماز بخوانید. اگر قبول کردند یک مدت دیگری بگذرد به آنها بگو زکات واجب است. اگر زکات را پذیرفتند فلا تبغ منهم غیر ذلک دیگر بیش از این چیزی از آنها نخواه. تا یک مدتی فقط شهادتین را بگویند، نماز و زکات. این یک راه مهمی است در تعامل با فرزندان خود.
شریعتی: سه دقیقه تا پایان وقت داریم. تا پایان دو ـ سه دقیقه وقت داریم نکته های حاج آقای حسینی را بشنویم و قرآن را ان شاءالله عزیزان ما تلاوت کنند.
حجت الاسلام حسینی قمی: باز من در این دو ـ سه دقیقه اشاره کنم ببینید جشن همه آن هم به چراغانی نیست. من بارها عرض کردم اگر بخواهیم دل مردم را شاد کنیم حالا با یک فیلم و سریال و اینها کافی نیست. یک گرفتاری مشکلی دارد مشکل این را حل کنیم.
شریعتی: اصل شادی شاد کردن دل مؤمنین است.
حجت الاسلام حسینی قمی: در حالات رسول خدا بخوانم. امیرالمؤمنان در توصیف پیامبر می فرماید در مکارم الاخلاق مرحوم طبرسی است. مَا رَدَّ سَائِلَ حَاجَةٍ قَط. نشد رسول خدا یک نیازمند، یک سائلی را ناامید کند. إِلَّا بِهَا اگر در توان ایشان بود هر چه می خواست حاجتی که داشت حاجت او را برآورده می کرد أَوْ بِمَيْسُورٍ مِنَ الْقَوْل‏ اگر در توان ایشان نبود با زبان خوش، با زبان خوب ایشان را راضی می کرد. یا حاجت او را برآورده می کرد، پولی می خواست، کمکی می خواست از دست پیامبر بر می آمد اگر نه بمیسور، با زبان خود. خواهش می کنم عزیزانی که دست آنها می-رسد هیچ چیزی برای شب ولادت خاتم النبیین که در آستانه آن هستیم بهتر از این نیست. اگر سبد کالا به نیازمندها می-دادید. به یک یتیمی، به یک فقیری. آقا به احترام شب ولادت یک سبد اضافه بدهید. به همسایه خود رسیدگی می کردید به احترام شب ولادت بگذارید مردم احساس کنند شب ولادت خاتم النبیین است. خیلی عذر می خواهم گاهی ما یک چیزهایی می گوییم بعد هم خود ما پشیمان می شویم این زیبا نیست که ولادت خاتم النبیین ... الان سه شنبه که تعطیل رسمی است چهارشنبه هم بین التعطیل است آقا مسافرت برویم. عیب ندارد مسافرت نوش جان شما، همیشه خوش باشید ولی این مسافرت و این تعطیلی به برکت ولادت خاتم النبیین است در آن کار خیری که انجام دادید یک سهم اضافه ای داشته باشیم. و جمله آخری که بخوانم در معانی الاخبار شیخ صدوق (ره) هست حواس پیامبر خیلی به اخبار جامعه بود. خواهش می کنم عزیزانی که پستی دارند، مقامی دارند مسئولیتی دارند این حدیث پیامبر با بشنوند. امیرالمؤمنان (س) در حالات رسول خدا می فرماید يَسْأَلُ النَّاسَ عَمَّا فِي النَّاس‏، یک جمله است، سوال می کردند جامعه چه خبر است. خدا نکند که روزی برسد که وزیر ما، وکیل ما، نماینده ما، رئیس جمهور ما ندانند مردم چه می کنند. از قیمت ها خبر نداشته باشند، از گرفتاری، الان ثبت نام دانش آموزان هست. امروز صبح من دیدم رادیو یک گزارشی پخش می کرد حالا تا یکی ـ دو ماه دیگر قول دادند که ما بخش نامه آن را می نویسم جاهای غیر انتفاعی و اینها ...
خدا نکند، حالت رسول خدا این است، یک جمله است يَسْأَلُ النَّاسَ عَمَّا فِي النَّاس‏ از مردم می پرسید که در جامعه چه خبر است. از جامعه، از مردم بپرسید. من گاهی عرض کردم نمی خواهم قاطع بگویم ولی بعید می دانم برخی نرخ ها را خیلی بعید می دانم که آقایان خبر داشته باشند. ان شاءالله يَسْأَلُ النَّاسَ عَمَّا فِي النَّاس‏ در مسئولین ما باشد.
شریعتی: و حضرت مکرر در شرح حال ایشان هست که درخواست می-کردند که ندای مظلومین را و حرف مردم به برسانید که حاج آقای حسینی در سال های گذشته مکرر و مفصل اشاره کردند. خیلی ممنون هستم از لطف و مرحمت و همراهی شما. دعا کنید و آیات را بشنویم. صفحه 443 قرآن کریم آیات آن را بشنویم آیات نورانی سوره مبارکه یس و ان شاءالله با احترام و افتخار در محضر حاج آقای صفایی خواهیم بود.

صفحه 443 قرآن کریم