اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-06-14-حجت الاسلام شریفیان-محبت به امام حسین علیه السلام و شئون محبت

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم چیزی نگو تا نوحه خوان باد صبا باشد، بگذار تاول ترجمان ماجرا باشد* فتح الفتوح ما عمود آخر راه است، فرصت بده فرمانده‌ای کشور گشا باشد* بسیار می‌آید پس از ما اربعین‌هایی، ای کاش خاکم کوزه‌های سر جدا باشد* صبح ازل این سوی ما شام ابد آن سو، شاید جهان راه نجف تا کربلا باشد* عاشق کجا دارد الا کوچه معشوق، این اربعین آنجا نباشد پس کجا باشد* ای دل مضیف به حضرت موعودنزدیک است، شاید دوای ما در این دارالشفا باشد


سلام می‌کنم به همه عاشقان امام حسین به همه اربعینی‌ها و جامانده‌ها و زیارت نرفته‌ها، به نیابت از همه شما در طریق نجف به کربلا در کنار عاشقان و زائران حسین بن علی که همپا و همقدم با زینب کبری قرار است اربعین به کربلا برسند به تک تک شما سلام می‌کنم امیدوارم که حال دلتان زیر سایه سیدالشهدا خوب باشد امروز هم در طریق نجف به کربلا در کنار شما هستیم و در حال رسیدن به کربلای معلی، به حاج آقای عابدینی عزیز هم سلام می‌کنم اگر صدای ما را می‌شنوند، تصویر ما را می‌بینند، دعاگوی ایشان هستم و ایشان هم دعاگوی ما باشند، امروز یک مهمان ویژه داریم جناب حجت الاسلام حاج آقای شریفیان عزیز سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوشحالیم که اینجا از این صراط مستقیم به شما سلام می‌کنیم و در محضر شما هستیم.
حجت الاسلام شریفیان: سلام علیکم و رحمة الله خدمت شما برادر عزیز و دوست داشتنی آقای شریعتی عزیز و همه بینندگان خوب برنامه سمت خدا عرض سلام و ادب و احترام انشالله که همه عزیزان آن کسانی که موفق به زیارت شده‌اند زیارتشان مقبول باشد و دست پر و با توشه بزرگ از این سفر برگردند و کسانی که توفیق نشد که در این راهپیمایی و زیارت بزرگ شرکت کنند انشالله از راه دور دل‌هایشان همراه شده است الرّاضي بِفِعلِ قومٍ كالدّاخِلِ فيهِ مَعَهُم؛ و انشالله که با این تعلق قلبی مشارک در این حرکت هستند و سال‌های آینده انشالله توفیق‌شان مکرر باشد و خدای متعال عنایت کند و آنها هم بهره‌مند شوند، من در خدمت‌تان هستم.
شریعتی: انشالله و فرمود هر کسی گروه و قومی را دوست داشته باشد با آنها محشور می‌شود و هر کسی عمل یک قومی را دوست داشته باشد در عملش سهیم است و امیدوارم که شما هم سهیم باشد و به تعبیر حاج آقای عابدینی آنهایی که حسرت زیارت کربلا به دل دارند انشالله که همین حسرت آنها را به این زیارت نائل کند انشالله. دلمان خیلی برایتان تنگ شده بود و خیلی خوشحالم که اینجا در کنار هم هستیم و قرار است مثل سابق البته ما دورادور همچنان بهرهمند میشویم از محضرتان ولی توفیق داریم در سمت خدا در کنار شما باشیم و ببینیم که امروز چه بحثی را برای ما آماده کردید و قرار است که چه استفادهای از مباحث امروز شما ببریم.
حجت الاسلام شریفیان: انشالله، من اول یک جمله بگویم ما به دعای خیر شما و همه بینندگان خوب سمت خدا حقیقتا محتاجیم، ما را از دعای خودشان فراموش نکنند و ما هم انشالله دعاگوی همه عزیزان هستیم من از کربلا الان آمدم یعنی من شب‌های گذشته کربلا بودم مشرف شدم محضرت سیدالشهدا و آنجا نائب الزیاره همه دلدادگانی که از راه دور بودند به طور ویژه من تحت قبه رفتم و زیارت کردم، می‌دانم که یک عده‌ای چشم انتظار این هستند. انشالله که توفیق همه عزیزان شود. أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ حجۀ بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَكِّنَهُ فِيهَا طَوِيلا. بحثی که خدمت عزیزان امروز تقدیم می‌کنم که الی القاعده یک بحثی است در حد یک جلسه، من یک نکته‌ای را خدمت دوستان تقدیم می‌کنم این بحث مفصل است انشالله که عزیزان دنبال کنند خودشان یا کارشناسان محترم برنامه تقدیم کنند، مسئله اربعین یکی از اصلی‌ترین بحث‌هایی که حولش باید مطرح شود مسئله محبت شیعیان نسبت به امام است. این بحث از یک جهت چون فعل ماست و حالت قلبی ماست، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از آن گفتگو کردن جای خاصی دارد هر چند محبت ما نسبت به سیدالشهدا متأخر از محبت حضرت به ماست، اول ایشان ما را دوست داشته است آرام آرام نسیم رحمت او به ما وزیده است و ما هم چون مفتور به محبت و رحمتیم محبت او را دریافتیم خداوند ما را طوری خلق کرده است که رحمت جذب کن هستیم، اصلا قلب‌های ما میل به سمت محبت دارد محبتی که کسی به ما می‌کند، رحمتی که کسی به ما جاری و ساری می‌کند و آن رحمت واسعه عالم که حضرات معصومین است و وجود نبی اکرم هست فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ؛ اگر سیدالشهدا گزنده بود این جمعیت دورش جمع نمی‌شد، حضرت اوج لطافت و رحمت بوده است که قلب‌های ما را به سوی خودش جذب کرد ما هم محبتی در قلب‌مان آمد. این جمعیت و این حرکت به یک معنا تجمع محبین سیدالشهداست. که شئون پیدا کرده است، و این تجمع محبین از آن بحث‌ها و آثار مختلفی هست من الان ناظر به ظهور می‌خواهم بحث کنم، نه ناظر به روابط اخوان بحث میکنم، اینها بحث‌هایی است که ما عزیزانی که بحث‌ها را دنبال می‌کردند یادشان است که درس اخوت و روابط بین مومنین بحث‌هایی مفصلی دارد. آن چیزی که امروز می‌خواهم عرض کنم این است که مسئله محبت و ابراز محبت یکی از لطیف‌ترین بحث‌های معارف ماست. ببینید ما در ادبیات دینی به ما گفتند ابراز محبت، جاری کردن محبت و افشای آن نسبت به محبوب سبب حفظ و بالندگی محبت می‌شود. ما اگر یک جایی حبی نسبت به سیدالشهدا در قلب‌مان آمد با ابراز این محبت که ابتدایش می‌تواند ابراز زبانی باشد، ولی این منتشر می‌شود در افعال دیگر؛ ابراز محبت سبب می‌شود که درخت ریشه کند. خیلی اوقات سوال می‌کنند که ما محبت‌مان را چه طوری حفظ کنیم؟ چه طور زیادش کنیم؟ نگه داریم؟ بلکه می‌خواهیم جلوه بالاتری از محبت سیدالشهدا را بچشیم.
شریعتی: یک مرحله دیگری را تجربه کنیم.
حجت الاسلام شریفیان: الان واقعیت این است کسانی که به اینجا می‌آیند سفر سنگینی است و سخت است حتی اگر کسی پیاده روی نخواهد بکند، ولی باز هم سخت است این سفری که سختی دارد عزیزان به اینجا می‌آیند یک چیزهایی چشیدند این یک چیز بالاتری را می‌خواهند دنبال کنند، حتی آدم آرام آرام این مسیر را که می‌آیند سال بعد فقط تکرار را نمی‌خواهد یک چیز بالاتری می‌خواهد دلش می‌خواهد یک چیز بالاتری از نور امام حسین را در این جمعیت و این فضا و مشایه و محل پیاده روی ببیند. من عرضم این است آن چیزی که سبب می‌شود که محبت ریشه کند این است که اجازه بدهیم که محبت در شئون زندگی ما ضرب شود، اجاز بدهیم این محبت جاری شود در قوای انسان. مثال بزنم: یکی از زیباترین صحنه‌هایی که در پیاده روی اربعین می‌بینید خدمت خادمین است این محل بحث نیست که، یعنی هر کسی آمده است یکی از زیبایی‌هایی که در اربعین دیده است خدمت خدام است کسانی که موکب می‌زنند، طعام می‌دهند، آب می‌دهند، محل استراحت فراهم می‌کنند، در خانه‌هایشان را باز می‌کنند که انصافا هم جلوه‌های بسیار زیبا و لطیفی است.
شریعتی: تمام داشته‌هایشان را در طبق اخلاص می‌گذارند برای زائرین امام حسین.
حجت الاسلام شریفیان: من یک نکته‌ای را بگویم این کاری که می‌کنند یک چیزی در خدمت گیر آنها می‌آید که نمی‌خواهند دیگر از دست بدهند من در نجف مهمان یک آقایی بودم خودش گفت که من چند سال است که در خانه‌ام را باز می‌کنم قبلا هم یک کارهایی می‌کردم ولی تجربه و طعم شیرینی آمدن زوار به خانه‌ام را حس نکرده بودم. نکته‌ام را ببینید چه است؟ محبت امام حسین وقتی که تبدیل می‌شود به باز کردن درب خانه یک جلوه دیگری از محبت را می‌چشی، آقا می‌خواهی محبتت بیشتر شود؟ این محبت وقتی تبدیل می‌شود به خدمت در جلوه‌های مختلف کسی که خدمت می‌کند یک چیزی دریافت می‌کند که تا وقتی که خادم نشوی متوجه نمی‌شوی. چرا طرف وقتی در آن می‌افتد دیگر کنار نمی‌تواند بگذارد؟ به یک معنا البته تعبیر خوبی نیست معتاد این کار شده است، نمی‌تواند کنار بگذارد، چرا؟ چون آنجا یک ارتباطی، چیزی از محبت امام حسین را دریافت می‌کند که قبلا هم محبت امام حسین بود ولی حالا چیز دیگری را معامله می‌کند. من یک مقدار عرفی بحث کردم می‌خواهم یک مقدار معارفی آن را بگویم در سوره مبارکه حدید خداوند متعال یک نکته‌ای دارد در قران در سوره مبارکه حدید، که خداوند اول فرموده است آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ أَنْفِقُوا؛ سرتان را بیاورید بالا در عالم نبی اکرم را ببینید انفاق کنید انفاق که می‌گوییم با همین وسعتی که می‌گوییم مقصود فقط طعام نیست، فقط گندم و جو نیست انفاق به معنی وسیع کلمه، یعنی هر چیزی که شما در مسیر نبی اکرم خرج می‌کنید می‌گوییم انفاق فی سبیل الله، توضیح بماند ولی آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ أَنْفِقُوا؛ دو: قرآن آنجا می‌فرماید که این انفاقی که انجام می‌دهید خداوند متعال یک آقایی را در عالم برایتان فرستاده است (وجود مقدس نبی اکرم و اولیای الهی) به شما این امکان را می‌دهد که اگر شما حول او جمع شوید و انفاق کنید «إِنَّ اللَّهَ بِكُمْ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ» در صحنه انفاق خیلی لطیف است که قران می‌گوید که من به شما نیکی کردم خدا می‌گوید من به شما رحمت و رأفت و دلسوزی کردم. خدایا برای ما چه کردی؟ به شما اجازه دادم که برای امام حسین خرج کنید، وقتی که می‌گوید انفاق کنید می‌گوید که من این آقا را آوردم بتوانی انفاق کنید اصلا اگر سیدالشهدا به این عالم نمی‌آمد شما مسیر انفاق‌تان بسته می‌شد. آن وقت خودم را خرج چه کسی کنم؟ خرج چه شوم؟ خرج هر چه بشوم هدر است، باید خرج یک چیزی شوم که به جا باشد، از آن یک چیزی در بیاید؛ حالا نکته سوم: قرآن می‌گوید که می‌دانید که وقتی انفاق می‌کنید کنار سیدالشهدا چه چیزی گیر شما می‌آید؟ فرموده است ما این آقا را برایتان فرستادیم «لِیخرجکم من الظلمات الی النور إِنَّ اللَّهَ بِكُمْ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ» یعنی ما این آقا را فرستادیم شما با این دادوستدی که با سیدالشهدا می‌کنید ما به شما دارو می‌دهیم، ما فقط داریم برای شما افق باز می‌کنیم. در آیات بعد تعبیر لطیفی دارد که می‌گوید که یک روزی می‌آید به رسول خدا می‌گوید که تو روزی را می‌بینی که يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَىٰ نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ؛ ما یک روزی به عوالم بعد می‌رویم تازه می‌فهمیم که این انفاق‌ها چه راه‌هایی را داشته باز می‌کرده.
شریعتی: کجا قرار است که دست ما را بگیرد؟
حجت الاسلام شریفیان: يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَىٰ نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ؛ یعنی وقتی دارند حرکت می‌کنند یک نوری باید جلوی پای انسان را روشن کند تا حرکت کند، می‌گوید من آن روز این نور را نشان شما می‌دهم، در روایت است با این نور سیر می‌کنند «تَجْری مِنْ تَحْتِهِمُ الأَنْهارُ» شما می‌خواهید سیر کنید به سمت حرم سیدالشهدا باید یک نوری راه شما را روشن کند دیگر، خدا می‌گوید که بهشت هم نور لازم دارد شما می‌خواهی به سمت بهشت حرکت کنی یا نه؟ این نور، نور سیدالشهداست کجا گیر می‌آید؟ آن جایی که خودت را خرج حضرت کردی، ببینید که محبت چه می‌کند؟ وقتی محبت را جاری می‌کنی خیال نکن که محبتت را خرج کردی هیچ چیزی گیر تو نمی‌آید، آخر ما امکانات‌مان را که خرج می‌کنیم فکر می‌کنیم که امکانات مادی ما تمام می‌شود، خدا می‌گوید در این دادوستد یک چیزی هست اگر محبت را خرج کنی محبت تمام نمی‌شود، محبت چیزی نیست که خرج کنی تمام شود خرج بکن من بیشتر میکنم برایت، این خدام و عزیزان و حتی کسانی که پیاده روی می‌کنند این محبت‌شان به سیدالشهدا تبدیل شده است به یک حرکت، من نکته‌ام این یک کلمه است اجازه بدهیم محبت‌‌های ما حرکت متولد کند، خدمت متولد کند، ادبیات متولد کند.
شریعتی: یعنی این محبتی که از جانب سیدالشهدا آغاز شده است به ما رسیده است و در دل ما نشسته است این باید حالا ابراز شود، اظهار شود و اظهار شدن آن یک بخشی در خدمت به زوار الحسین دارد خودش را نشان می‌دهد.
حجت الاسلام شریفیان: اصلا هر وقت شما محبت سیدالشهدا را خرج کنی این قطعا حفظ می‌شود و بالنده می‌شود مگر اینکه انسان محبت را اسراف کند یعنی محبت سیدالشهدا را...
شریعتی: این اسراف یعنی چه؟ کجاها می‌شود؟
حجت الاسلام شریفیان: فرض بفرمایید محبت امام حسین انسان در آن شیطنتی کند تبدیل شود به ترک تکلیف، یعنی خیال کنم که محبت امام حسین به من مجوز می‌دهد که من نماز نخوانم این خرج کردن محبت نیست این بدفهمی محبت است. آنجایی که محبت من را به شئون سیدالشهدا وادار می‌کند مثلا نماز، نماز فرع محبت سیدالشهداست ما چون نبی اکرم را دوست داریم نماز می‌خوانیم، این آقا طلوع کرده است در عالم، امامی که در عالم طلوع کرده است با شئون خودش می‌خواهد ما را حرکت دهد، وجود مقدس نبی اکرم با شئون خودشان، با نماز و روزه و با حج و زکاتش می‌خواهد ما را حرکت دهد، ما تعلق‌مان به نبی اکرم وقتی تبدیل می‌شود به این افعالی که تناسب با حضرت دارد ایمان ما و محبت ما را افزایش می‌دهد. قرآن می‌گوید آمنو و عمل الصالحات؟ این نه اینکه ایمان بیاورید عمل صالح هم انجام بدهید فقط این نیست ،والعمل صالح یرفعه؛ این عمل متناسب با آن محبت و ایمان است. این ایمان امر قلبی است آن محبتت و تعلقت با همین اعمال جلو می‌رود. من گاهی وقت جوان جلو می‌آید می‌گوید حاج آقا مثلاً یک نگاه اشکال ندارد؟ آن یک چیزی که ما گوش دادیم اشکال ندارد؟ من می‌گویم ببین تو که سینه زن امام حسین هستی و دوست نداری محبتت را نسبت به حضرت از دست برود ناراحت نمی‌شوی؟ این آسیبی می‌زند با یک بارش هم از دست نمی‌دهی، ولی اگر بیفتی در جریان خطوات الشیطان آرام آرام محبت سیدالشهدا می‌رود آقای شریعتی تعارف که نداریم یک عده یک روزی محبتی از سیدالشهدا در دلشان بود، به خاطر اشتباهاتی که کردند آرام آرام محبت می‌رود مثل یک درخت طیبی است که با تبر با جانش افتادی، به ما ضمانت نداده‌اند که محبت امام حسین را برای ما نگه می‌دارند باید مراقبت کنیم، مراقبت چه می‌خواهد؟ اعمال متناسب اینکه من می‌گویم ابراز یعنی این اعمال متناسب با سیدالشهدا زیارت سیدالشهداست.
شریعتی: هم این محبت رشد می‌کند هم تو رشد می‌کنی.
حجت الاسلام شریفیان: اصلاً رشد ما همان رشد محبت است. روایات ما می‌گوید محبت ایمان است حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ؛ رشد محبت در قلب یعنی تعلق به امام و تعلق به امام یعنی شجره توحید، پس دنبال چه می‌گردیم؟ دنبال ازدیاد ایمان هستیم دیگر «لِیَزدادوا ایماناً مَعَ ایمانِهِم» این ازدیاد ایمان تعلق انسان به خدا و اولیا الهی است و تعلق به سیدالشهدا که بیشتر می‌شود به آن ازدیاد ایمان می‌گویند. محبت به سیدالشهدا که بیشتر می‌شود به آن می‌گویند ازدیاد ایمان، اصلاً درجات ایمان یعنی همین. به تعبیری درجات ایمان یعنی حب است، همین است دیگر. این نکته من را بفهمید که من دنبال چه می‌گردم؟ من عرضم این است ببینید ما گاهی متوجه نیستیم چرا شارع می‌گوید مراقب چشمت باش چون این محبتت اگر بیاید از دریچه چشمت افشا و ابراز بشود چشمت با ایمان ببیند، ایمان قلب تو هم بالا می‌رود، از آن طرف اگر چشم خطا بکند ایمان قلب آسیب می‌بیند، من گاهی به رفقا مثال می‌زنم می‌گویم ریموت تلویزیون شما به مدار درون ریموت دسترسی ندارید برای شما عملگر گذاشته‌اند، دکمه گذاشتند، گفتند این را بزن خودش کار خودش را می‌کند. اگر جایی گفتند چشمت این یعنی اگر چشمت را کنترل کردی محبت امام حسین خودت خودش سیراب می‌کند، ما خیلی از اوقات تناسبات این‌ها را نمی‌فهمیم که این دکمه را می‌زنیم چه می‌خواهد بشود و چه اتفاقی بیفتد؟ از آن طرف هم گناه نمی‌دانم یک نگاه به نامحرم یک محبت امام حسین را می‌گیرد از انسان، برای همین است که واقعا اگر کسی چشمش آلوده بشود به این راحتی نمی‌تواند برای مصیبت امام حسین گریه کند واقعا نمی‌شود، انسان می‌فهمد در احوالات خودش. گاهی یک خطای کوچک انجام می‌دهد احساس می‌کند حالت ایمانی اش قبض می‌شود می‌فهمیم ما این را. می‌دانید عرضم چیست؟ این ابراز، افشای محبت... حالا به تعبیری در روایات ما یک تعبیری دارد ایمان منتشر می‌شود در وجود انسان، ایمان کار قلب است، وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ؛ ایمان کار قلب است ولی این ایمان مبثوث می‌شود در جوارح این در روایات ما توضیح داده شده است که از قلب شما باید چشمتان بشود محب، دستتان محب بشود، کسانی که این گونه این وسط خدمت می‌کنند، این زواری که اینجا قدم می‌زنند، این‌ها دارند قوای وجودی خود را با محبت امام حسین سیراب می‌کنند. این خیلی کار بزرگی است، واقعا انسان اگر احساس کرد که محبتش نسبت به امام حسین کم شده است باید برای محبت امام حسین کار کند. ما گاهی اوقات که می‌گوییم چرا؟ یعنی اعمال متناسب ما کم است، اعمال ضد ما دارد زیاد می‌شود. همینطور داریم دور می‌شویم شما همین الان یک درخت را آب دادن است که درخت را رشد می‌دهد، نمی‌توانیم بشینیم و بگوییم خدایا چرا درخت رشد نمی‌کند؟ آقا یک اعمال متناسب برای آن قرار داده‌اند، شما آب بده به درخت و مراقبت کن و چیز بیخود پای آن نریز می‌بینی که رشد می‌کند و از آن طرف اگر دیدی درست رشد نمی‌کند بدانید یک جایی یک چیزی را ما نمی‌دهیم به قلبمان، یک جایی محبت امام حسین در قلب ما یک جایی از وجود ما را نگرفته است هنوز.
شریعتی: تمام این نکاتی که شما گفتید ارتباط مستقیمی و تنگاتنگی با هم دارد یعنی هم از این طرف است هم از آن طرف، هم اعمال ما هست، هم محبت، هم تنظیم اعمال.
حجت الاسلام شریفیان : حالا یک قسمتی از بحث تا اینجا یک نکته‌ای را عرض کردم که محبت سیدالشهدا با شئون خودش... اربعین یک صحنه بسیار ویژه‌ای است از فریاد زدن محبت در شئون مختلف، به شکل‌های مختلف، اینکه انسان واقعاً تعبیر حالا تعبیر شرعی نیست من می‌گویم، مثل یک اعتکاف است، شما در اعتکاف می‌برید و می‌روید در فضایی در خانه خدا یک عده‌ای واقعاً این خادمین و زوار منقطع می‌شوند، می‌آیند در فضایی، حتی من گاهی عرض می‌کنم که به زوار، عزیزانی که می‌آیند برای پیاده می‌گویم یادتان باشد شما در عین اینکه از مواکب استفاده می‌کنید مراقب باشید سرتان خیلی نچرخد، آدم باید مراقبت کند یک مقداری، ولی واقعا مختصات این مشایه و این اتفاق اصلا غفلت زداست. شما نگاه کنید همین که راه می‌افتید می‌آیید برای زیارت امام رضا، می‌رویم و برمی‌گردیم احساس می‌کنیم یک چیزی به آدم اضافه می‌شود چون محبت امام رضا را در یک مسیری جاری کردی، از خانه بیرون زدیم خرجت الی الله و الی رسوله اللهم طهرنی، اصلا می‌گویی که خدایا برای امام رضا می‌روم ما که برای متر کردن کاشی‌های که نمی‌رویم، ما می‌رویم برای امام رضا، اینکه اجازه می‌دهد که ایمان و محبتت تبدیل به قدم‌هایت شود؛ تبدیل به خرج کردنت، هزینه می‌کنی بلیط می‌خری بالاخره، می‌روی و می‌آیی، وقتی می‌گذاری، الان گاهی اوقات واقعا این طوری است حتی در کربلا خیلی از موکب‎هایی نزدیک بخواهی به حرم امام حسین بروی زیارت و برگردی، فقط یک سلام بدهی و برگردی یک ساعت و نیم طول می‌کشد، این چه هست؟ این را من از قِبَل محبتم این کار را می‌کنم، محبتی که شما این طوری خرجش می‌کنید شک نکنید که قلب‌تان را آبیاری می‌کند واقعا کارگاه انسان سازی است، عرض کنم که چند نکته می‌خواستم در باب ادب خدمت و جاری کردن امکانات‌مان بر محور سیدالشهدا عرض می‌کنم چون در سوره حدید هم اشاره کردم دو سه نکته هم در باب سوره حدید اشاره کنم. نکته اول این است که این ابراز و خدمت حول محبت سیدالشهدا درجات دارد همین الان یک عده‌ای به عشق امام حسین دست ایتام را می‌گیرند و به فقرا کمک می‌کنند، نه در زیارت اربعین ما خیلی از اعمالمان ذیل امام حسین تعریف می‌شود به تعبیری همه اعمال نیک ما ذیل نبی اکرم تعریف می‌شود، بعضی از اعمال است که ضرب آهنگش و اثرش در ساحت ایمان ویژه است سرمایه گذاری روی آن مسئله آثار بزرگتری دارد. زیارت یک مختصاتی دارد من در مورد اربعین صحبت می‌کنم، بحث فقط مطلق محبت بر محور سیدالشهدا نیست، زیارت امام حسین بیعت با حضرت است، بیعت با حضرت که ما تحت بیعت امام حسین و اهل بیت و امام زمان باید باشیم، بیعت با امام حسین در بیعت با اهل بیت یک ویژگی خاص دارد، ویژگی خاص آن عاشوراست. یک صحنه ویژه‌ای است که به ما گفتند اگر می‌خواهید با قطار اهل بیت حرکت کنید باید ویژه عاشورا را ببینید بشوید سلمٌ حربٌ، برئت الی الله و الیکم منهم، بیعت با امام حسین در سیر ایمانی انسان اثر خاص دارد کسانی که... ببینید چرا بچه‌های ما شب عملیات با زیارت عاشورا خودشان را پر می‌کردند؟ شبی که می‌خواهد به دل دشمن بزند و اتفاقات عجیب می‌خواهند رقم بزنند.
شریعتی: آقا یک تعبیری دارند می‌فرمایند که دفاع مقدس ما جبهه ما تجلی عاشوراست.
حجت الاسلام شریفیان: عرضم این است که بیعت با امام حسین ویژه است سازندگی خاص در سلوک انسان دارد کسی که حول اتصال جوانان به سیدالشهدا دارند کار می‌کنند کار ویژه‌ای می‌کنند، شما ممکن است همین جوان یک جایی مشکل اقتصادی داشته باشد تکالیف نسبت به آن هم داریم اما آن جایی که این جوان را متصل به سیدالشهدا می‌کند یک کار خاص انجام داده‌ای، این کسانی که این طوری خدمت می‌کنند برای زیارت امام حسین، اینها به دنبال این هستند که دست یک نفر را بگیرند و بگذارند در دست امام حسین، شما می‌روید به سمت امام حسین اینها می‌گویند که برو من کمک می‌کنم، یک لیوان آب را بگیر و برو. متوقف نمی‌کند تو را، ببینید ما گاهی در انفاق‌هایمان و خدمت‌هایمان غفلت می‌کنیم یک کاری که انجام می‌دهیم طرف را در خودمان متوقف می‌کنیم متوجه نیستیم ولی یک کاری با او می‌کنم که این جلوتر را نمی‌بیند، مثلا دست من را می‌بیند، ممنون دست من است در اربعین این طوری نیست. چشم‌ها به جلو است حتی کسی که خدمت می‌کند سینی که دستش است می‌گوید زوار الحسین، می‌گوید که تو به سمت سیدالشهدا می‌روی.می‌خواهم بگویم این یک چیز ویژه‌ای در این حرکت است خیلی ویژه و سازنده است. این را ما باید برداریم در ادبیات زندگی خودمان در شئون مختلف زندگی خودمان ضرب کنیم آقای شریعتی. یعنی ما باید دنبال کنیم که ما نقطه اتصال جوان‌هایمان به اهل بیت آنجا سرمایه گذاری بکنیم این جوان وقتی قلبش متصل شد به سیدالشهدا یک کار بزرگ انجام شد بعدش خیلی کار سخت می‌شود واقعا این طوری است ما زیاد به جوانان گفتیم کسی که قلبش متمایل به سیدالشهداست گفتگو با او بسیار راحت‌تر است تا کسی که تازه می‌خواهی به سیدالشهدا وصل کنی.
شریعتی: بله؛ خیلی آماده‌تر و مهیاتر است.
حجت الاسلام شریفیان: یک نکته این بود که یکی از مختصات انفاق و خدمت ما ذیل نبی اکرم آن جاهایی است که اتصال‌های قلبی به اولیای الهی خصوصا سیدالشهدا رخ می‌دهد ما روی این باید کار کنیم، نشود اربعین تمام شود ما برویم دنبال... این یک طرح است این یک مدل است، مدلی است که ما باید دنبال کنیم که چه طور می‌توانیم یک جایی قلبی را به سیدالشهدا گره بزنیم چیزی را از امام حسین نشان بدهیم، قلب او وقتی نور سیدالشهدا را دید مفتور به محبت و رحمتیم، قلبش گرم میشود این یک نکته. نکته دوم این است که آن کسانی که در این پروژه دارند مشارکت می‌کنند چون امر عظیمی است شیرینی با عظمت‌تری را درک می‌کنند من این را توصیه می‌کنم به عزیزانمان در برنامه سمت خدا از این جنس کارها برای امام حسین کنید چیزی را می‌چشید که قبلا نچشیدید. دنبال کنید نه فقط زائر و زیارت، بلکه خدمتی برای اتصال، خدا چیزی را در آن قرار داده است که ویژه است این هم یک نکته، نکته دیگر این است که خداوند متعال در سوره مبارکه حدید یک تعبیری دارد وَ أَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ؛ بدانید اگر خرج امام حسین نشوید می‌خواهید خرج چه چیزی شوید؟ نکند خیال کنید که می‌توانید نگه دارید؟ مستخلف یعنی قبلا مال شما نبوده است الان دست شماست بعد هم دست شما نیست، ما یک فرصت داریم چیزی که قبلا هم نبوده است و بعدا هم نیست الان هست یعنی ما فقط یک فرصت داریم، این فرصت را دریابیم این کسانی که اینجا این شیرینی و حلاوت این را چشیدند فهمیدند که ما یک فرصت کوتاه داریم هر چه می‌توانیم اینجا باید جمع کنیم، به قول سیدالشهدا هر چه می‌توانیم اینجا باید جمع کنیم، بعد می‌رویم آن طرف یک مقامی یا شعاعی از نور ابالفضل العباس می‌بینیم تازه می‌فهمیم که ما چه قدر از سفره امام حسین کم برداشتیم. شاید یک نفر بگوییم از سفره امام حسین درست برداشته است آن هم ابالفضل العباس است.
شریعتی: خیلی از شما ممنون و متشکرم حاج آقای شریفیان ما قرار است که صفحه 418 قرآن کریم را تلاوت کنیم و ثوابش را هم هدیه کنیم به روح بلند سیدالشهدا، روح بلند زینب کبری و روح بلند همه خادمان و ذاکران و پیرغلامان سیدالشهدا و همه پدر و مادرها و پدر بزرگ و مادر بزرگ‌هایی که دست ما را در دست امام حسین گذاشتند خیلی از مخاطبان خوب سمت خدا بودند که امسال نیستند انشالله که همه آنها مهمان سفره پر برکت امام حسین باشند بعد از تلاوت آیات با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما.
صفحه 418 قرآن کریم
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا* وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ مِنْ
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. اینجا خیلی گرم است ولی گرمای شیرینی است این گرما و این آشفتگی و پریشانی را دوست داری و داری حرکت می‌کنی به سمت سیدالشهدا که فردا انشالله در اربعین عزای امام حسین از کربلا به شما سلام خواهیم کرد الان عمود 1080 هستیم موکب آستان مقدس حضرت معصومه، از همه خادمان این موکب صمیمانه متشکرم و از دوستانمان که این ارتباط را برقرار کردند بین ما و شما و خوشحالیم و متشکریم از حاج آقای شریفیان که دعوت ما را پذیرفتند. یکی دو دقیقه فرصت داریم و نکته پایانی شما را بشنویم انشالله.
حجت الاسلام شریفیان: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. من یک نکته پایانی عرض میکنم بحث ما در باب محبت به سیدالشهدا و تبدیل شدن به شئون محبت و افعال بزرگ ذیل محبت سیدالشهدا بود چند نکته را عرض کردم چون فرصت نداریم من یک نکته آخر اشاره می‌کنم، خواستم این را مفصل عرض کنم که دیگر فرصت نداریم. عرض می‌کنم ما یک بحثی را ذیل بحث اخوت داشتیم خدمت عزیزان مسئله خدمت به ذیل سیدالشهدا گاهی ما خدمت‌مان را فردی می‌بینیم شما خادم هستید، من خادم هستم، دیگری خادم است، در نگاه دیگر فقط شما خادم نیستی من خادمم این تعاون رخ می‌دهد این چنین جلوه‌ای است تعاون و همکاری که بر محور محبت امام حسین رخ می‌دهد شاید در این سطح ما جای دیگری سراغ نداریم، که این قدر مسئله وسیع و بزرگ و جدی دیده شود و شئون دیده شود، تعاون یک چیزی در آن است پختگی و بلوغ و دقت‌هایی دارد که کار فردی اصلا ندارد. شما بخواهید کار جمعی کنید یک مختصات دیگر می‌خواهد. فقط یک نکته می‌خواهم عرض کنم این تعاون بزرگ بر محور سیدالشهدا فقط همکاری نیست ریشه آن همدلی است، یک عدهای با هم همدلند که با هم کار بزرگ انجام می‌دهند این فرق تعاون بر محور امیرالمومنین و دستگاه طرف مقابل است جریان ایمان ریشه‌اش همدلی است، در صورتی که جریان کفر این نیست تشتت است قلوب‌شان متشتت است. در جمعشان هم متشتت هستند. قلوبهم شتی در سوره مبارکه حشر یعنی همین، عرضم این است واقعا اربعین تا رسیدن به بلوغ اتفاقات بزرگ خیلی راه دارد ما در اربعین داریم می‌چشیم یک چیزهایی را، و الا تا رسیدن به همدلی و تعاون بزرگ بر محور سیدالشهدا راه بزرگی در پیش داریم.
شریعتی: انشالله و امیدوارم این اربعین‌هایی که ما هستیم و همقدم و همنفس و همدل ما را به ظهور حضرت برساند انشالله.
حجت الاسلام شریفیان: تازه آن روز ما هم تعاون بر محور اهل بیت را می‌بینیم.
شریعتی: و این یک نمونه کوچکی از عصر ظهور است که داریم تجربه می‌کنیم و تمرین می‌کنیم، و امیدوارم که باشیم در روزگار آمدن حضرت. حاج آقای شریفیان بعد کلی دلتنگی خیلی خوشحالیم که در خدمت‌تان بودیم انشالله ما عازم کربلا هستیم و حاج آقا برمی‌گردند به سمت نجف و امیدوارم که سلام مخاطبان را به محضر امیرالمومنین برسانند و سلام مخاطبان را خدمت حضرت سیدالشهدا و قمر منیر بنی هاشم خواهیم رساند. دعا کنید انشالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام شریفیان: خدایا به آبروی محمد و آل محمد قلب‌های ما را مالامال از محبت سیدالشهدا قرار بده، و توفیق خدمت در مقیاس یک تمدن و جریان بزرگ در مقابل کفار به همه ما عنایت بفرما، و چشم ما را به جمال آقا روشن و منور بفرما.
شریعتی: الهی آمین، خیلی ممنون و متشکرم اربعین است و جهان یک سره هیئت شده است، حرم یار مهیای زیارت شده است، اربعین است ای نسیم سحر آرامگه یار کجاست* خوش به حال همه آنهایی که در این طریق حرکت می‌کنند و امیدوارم که ما و عزیزانی که مشرف هستیم انشالله لایق این باشیم که سلام رسان شما باشیم محضر حضرت سیدالشهدا. از همه بچه‌هایی که در گرما با این سختی‌ها تحمل کردند، تصویربرداران، واحد سیار، همه بچه‌هایی که زحمت کشیدند از همه صمیمانه ممنون و متشکرم. فردا انشالله از کربلای معلی به شما سلام خواهیم کرد. وَ آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.