السلام علیک یا ابا عبدالله سلام میکنم به همه عزیزانم خانمها و آقایان در آستانه ماه محرم هستیم محرمی که اول سال خیلی از ماهاست زلفی گره میزنیم با سیدالشهدا حال دلمان عوض میشود و امیدوارم که محرم امسال با نگاه سیدالشهدا محرم متفاوتی باشد به سمت خدای امروز ما خیلی خیلی خوش آمدید خوشحالیم که با هم هستیم و در کنار هم و با احترام و افتخار در محضر حاج آقای عابدینی عزیزمان سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید.
حجت الاسلام عابدینی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه بینندگان و شنوندگان عزیزمان انشالله که ورود به این سال جدید قمری که ابتدای سال از فردا سال قمری آغاز میشود و عمده مراقبات بر اساس سال قمری شکل میگیرد یک سال جدیدی و عزم و نتایج جدیدی برای همه ما ایجاد کند به خصوص که سال قمری با ذکر و نام و یاد امام حسین (ع) همراه است همیشه و یک عهد و باور جدید نسبت به نظام ولایت و امامت آن هم با کشتی صریح امام حسین انشالله یک سفر جدیدی را شروع کنیم و مومنان یک سفری را آغاز کنند که از بیت نفسشان خارج شوند و به سوی خدا انشالله حرکت جدی با عزمی که مویدش امام حسین است پیدا کنند.
شریعتی: انشالله آنهایی که در سمت خدا هستند و مقصدشان خدای متعال است این سفینة الحسین آماده شده و خوش به حال آنهایی که با عشق سوار کشتی امام حسین میشوند. از ازل شور حسین در سر ماست تا ابد در دل خود داغ محرم داریم داغی که همیشه تازه است و خوش به حال آنهایی که با مراقبت وارد این ماه میشوند و مراقبتهای ماه محرم را انشالله در طلیعه بحث حاج آقای عابدینی خواهند فرمود.
حجت الاسلام عابدینی: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً، انشالله کشتی امام حسین و همسفری و آغاز سفر امسال ما با امام حسین یک طلیعه خوبی برای همه ما داشته باشد که با یاد و نام امام حسین و محبت امام حسین یک سفر سریعی را که زود به مقصد برسیم را داشته باشیم. مرحوم میرزا جواد آقای تبریزی که کتابی را در همین مراقبات ماه محرم دارند ابتدا این نکته را بیان میکنند که منازل زمانها و منازل سلوک الی الله هستند و هر زمانی یک خصوصیت ویژهای برای حرکت به سوی خدا و سمت خدا دارد لذا اگر کسی هر زمانی را به غفلت گذراند آن اثر را از دست داده است و اگر سال بعد هم باشد و این زمان را درک کند سال بعد این یک اثر دیگری است لذا مثل این میماند که خدای سبحان از ابتدای زندگی انسان لحظه به لحظه زندگی انسان را برای یک ابدیت نقشه ریزی و برنامه ریزی کرده است که انسان که لحظه به لحظه این را استفاده کند به آن ابدیت نهایی خواهد رسید و اگر کسی بعضی از اینها را به غفلت گذراند به همین نسبت محروم شده است مگر اینکه در بین راه یک کار ویژهای کند دیدید گاهی یک ماشین در جاده سرعتش کم رفته است هواسش پرت شده سرعتش را خیلی کم کرده است این اگر در بقیه جاده توانست سرعتش را جبران کند نه اینکه سرعتی برود که حد مجاز خارج شود اما غفلتهایش را کنار گذاشت شاید خدای سبحان اینجا را جبران قرار دهد یک کارهایی را قرار داده است که آن کارها ممکن است جبران کند از جمله آن بحث محبت است که مثل یک تعبیر لفظ کاتالیزر در فارسی چه چیزی را برایش بحث کردند اطلاعی نداریم سرعت دهنده در واکنش و ترکیب که خدای سبحان بعضی از اعمال را سرعت دهنده در اعمال قرار داده است به طوری که اگر آن را به کار گرفتیم مانند این میماند که یک سرعت فرا سرعتی را انجام دادیم.
شریعتی: یا به تعبیری یک راه میانبر.
حجت الاسلام عابدینی: که این راه میانبر در دسترس همه نیست و با آن عمل محقق میشود به تعبیری که حضرت آیت الله بهجت داشتند ایشان میفرمودند تصرف در زمان خدا میکنند یعنی این زمانی که قرار بود انسان یه ساعتش را یک این چنین نتیجهای مثلا در یک ساعت 120 کیلومتر در جاده بین شهری میشود عبور کرد اینجا کاری میکند که یک ساعت برای این مثل 500 کیلومتر اثر بگذارد نه اینکه سرعت ظاهری بیشتر شده باشد که تخلف باشد اما خدا تصرف در زمان میکند مثل اینکه این زمان را پنج ساعت قرار داده است در حالی یک ساعت است که در پنج ساعت چه قدر میتوانست برود همین طوری است که گاهی غفلتها نباید باشد اما اگر بود یک راه جبران قرار دادند ولی اگر کسی غفلتها را نداشت و آن راههای جبرانی را هم داشت آن وقت سرعتش عظیم میشود.
شریعتی: مشهد که میخواهیم برویم اگر یک ساعت با ماشین راه برویم نهایتش از تهران بتوانیم خارج شویم ولی سوار هواپیما که میشویم رسیدیم.
حجت الاسلام عابدینی: بله آن یک ساعت را هم مثل اینکه با هواپیما انسان برود وسیله و مرکب تغییر میکند لذا گاهی انسان سوار کشتی نجات امام حسین میشود که آن کشتی هیچ مانعی ندارد و هیچ حاجبی ندارد با وجود حضرت حرکت صورت میگیرد لذا وقتی که پیغمبر اکرم معراج میرفتند برای معراج آن ناقه همراه پیغمبر که قرار بود حرکت کند پا روی افق نگاه پیغمبر میگذاشت یعنی هر قدمش به آن افق نگاه پیغمبر بود که افق نگاه پیامبر با این چشم نبود با آن حرکت وجودی و عمق وجودش بود لذا تمام دنیا یک قدمش هم نبود آن وقت در حرکت همین طوری میشود این حرکت بنا بر این میشود که در قدم بعدی اگر افق نگاهش شد همراهی با امام محبت امان اگر این طوری شد آن وقت قدم بعدی آنجایی است که امام نگاه میکند چون تابع و محب شدیم این خیلی اثر ویژهای است اگر این نگاه را داشته باشیم میفهمیم که محبت به امام و ائمه فقط یک فعل و اعتقاد نیست بلکه یک حقیقت عظیم وجودی است که انسان را تبدیل میکند به فعل امام؛ وجود انسان را به وجود امام یعنی انسان محو میشود در وجود امام، سرعتش میشود سرعت امام؛ فعلش میشود با عمق نگاه امام؛ هر چه این محبت بیشتر شود آن سرعت حرکت انسان تابع حرکت امام میشود. مثلا در نماز یک موقع میگویند نماز فرادی یک وقت نماز جماعت؛ اگر نماز جماعت شد هر رکعتش 25 برابر نماز فرادی است حالا جمعیت نماز هم بیشتر باشد این خیلی فرا میرود به طوری که اگر ده نفر بیشتر شد غیر قابل احصا میشود با اینکه یک نماز خوانده همان وقت را گذاشته است ولی تفاوت دارد. چه اتفاقی دارد میافتد در عمق وجود؟ آن وقت در ارتباط با محرم ما یک چنین چیزی را تمرین میکنیم که محرم وارد شویم بر امام حسین و بخصوص با آن حرکت امام حسین که فراگیر است همه دلها را جذب میکند مثل نماز فراگیری است که همه هستی با امام و محبت امام در دل همه هست حتی اگر غیر مسلمان است وقتی میشنود وقتی این گفته میشود میبیند محبت امام حسین در دلش هست حرارتی که در قلوب مومنین است فطرتی که در قلوب همه انسانها رابطه دارد این خاموشی و سردی ندارد آن وقت همه اینها با هم مثل یک جماعت میشود و انسان وقتی در این جماعت وارد میشود مثل جماعتی که جمعیت کثیر است جزای این از حد خارج میشود یک روح جمعی ایجاد میشود اینها خیلی زیباست. اگر به ما میگفتند که شما این پول را به حسابت بگذاری این قدر سود به شما میدهند اگر در این حساب بگذارید 25 برابر سود میدهند اگر در یک حساب دیگر بگذاری 100 برابر سود میدهند اگر در حساب دیگر میلیون میلیون برابر سود میدهند اگر باور داشته باشد انسان به نظر شما چه طور این را به کار میگیرد؟ با باور این سودآوری...
شریعتی: ما کاسب خوبی نیستیم حاج آقا.
حجت الاسلام عابدینی: یعنی حتی کاسب خوبی نیستیم نه محب خوبی نیستیم یعنی محب محاسبه اینها را نمیکند اما کاسب محاسبه میکند ما نه محبیم که عاشقانه این کار را کنیم نمیگوییم که محب نیستیم که خدای ناکرده نه اگر محب بودیم شوقمان بیشتر بود کاسب هم نیستیم حداقل این است که نگاهمان یک نگاه کاسبانهای باشد باورمان شود. مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی نکات زیبایی را حتما به دوستان من سفارش میکنم که این مراقبات مقدمه هم مراقبات ماه محرم را در اینجا ببینند که میفرمایند که اگر کسی این باور زمانها برایش شد وَاعلم یا نفس، بدان میتوانی قرب و رضای خدا را به دست بیاوری فی مدة و لیلة؛ در یک شبانه روز همان جبران بل فی ساعة و لحظة، بلکه در یک لحظه همه اینها بستگی به آن افق نگاه انسان دارد که چه شود یک دفعه یک کسی میبینی یک تحولی در او ایجاد میشود که آن تحول در یک لحظه محقق شد و این را از این رو به آن رو کرد تمام شد رسید به آن که میخواست برسد یک کسی در یک ساعت؛ یک کسی در یک شبانه روز؛ اما گاهی آدم عمری باید بدود اما یک لحظه خرابش میکند بعد میفرماید که اگر خدای سبحان از تو صدق نیت و خلوص درون را ببیند در اینکه غیر را ترک کردی تعلق به دنیا و محبت به دنیا را؛ محبت دنیا این نیست که انسان زندگی نکند بلکه این است که عشقش دنیا باشد فقط این را بخواهد در محاسبهاش اصل این باشد همه چیز را بر این اساس شکل میدهد نه اینکه دنیا نداشته باشد و اگر نه اولیاء الهی همه در این دنیا زندگی میکردند بعد میفرماید عما سمعت قوله لعیسی بن مریم؟ مگر نشنیدی قول خدا را به حضرت عیسی را يا عيسى ، كَم اُطيلُ النَّظَرَ و اُحسِنُ الطَّلَبَ و َ القَومُ لا یرجعُونَ؛ چه قدر من نگاه کنم و چشم بیندازم به آن دور دستها که چه کسی میآید؟ آیا این برمیگردد؟ و اُحسِنُ الطَّلَبَ؛ راه را برایش هموار کنم همه چیز را برایش مهیا کنم ملائکه صف کشیده باشند والقوم لا یرجعون؛ لذا هر کدام از اینها بهانه برای برگشت است امام حسین بهانه برای برگشتن است مظهر یا مبدل السیئات و الحسنات است بعد دنبالش میگوید که اگر میدانستند لَو يَعلَمُ المُدبِرونَ عَنّي كَيفَ انتِظاري لَهُم ورِفقي بِهِم وشَوقي إلى تَركِ مَعاصيهِم لَماتوا شَوقا إلَيَّ؛ من چگونه منتظرشان هستیم و چه طور مشتاقم که اینها برگردند و توبه کنند لَماتوا شَوقا إلَيَّ؛ از همین دیدن شوق من که ببینند که چه کسی عاشقانشان است اینها لفظ روایت حدیث قدسی است لَماتوا شَوقا إلَيَّ ، وتَقَطَّعَت أوصالُهُم مِن مَحَبَّتي؛ بند بندشان از هم میگسست. نکات خیلی زیبایی دارد که من هر کدام را که میبینم دلم نمیآید اما عبور میکنیم تا میرسد به مراقبات محرم که ایشان میفرماید که اینجا باید ولایت و وفا و ایمان تجدید شود یعنی جریان امام حسین حقیقت وفای به عهد است مثل اینکه دوباره به ما الست بربکم که راجع به خدای سبحان هست که تا ولایت کشیده شده از اینجا آغاز میشود. لذا وارد شدن به محرم و همراه شدن با این قافله که مَن یخرج مِن بیته مهاجراً الی الله و الی رسوله ثم یدرکه الموت فقد دقع اجره الی الله؛ یک سفر باور کنیم این را یعنی وارد شدن به محرم یک سفر است همان طوری که رفتن به زیارت امام حسین به کربلا یک سفر است هر کسی به سوی خدا از خانهاش حرکت کند صدق میکند اگر در محرم انسان آماده شد همسفری را که الرحیل الرحیل را بشنود این فالیرحل را باور کند این سفر است آن هم سفر الی الله است وَ من یخرج من بیته، بیته هم یعنی تعلقات سابقش؛ اینها نقل شده است امام رحمة الله چه قدر راجع به این و من یخرج صحبت زیبا کردند که اگر این باور شود از این بیت نفس از این بیت تعلقات که تا به حال داشتیم...
شریعتی: از این خود و منیت.
حجت الاسلام عابدینی: از این خود حرکت کند به الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت؛ این یدرکه الموت نه به معنای مردن ظاهری که آن را هم شامل میشود اما یعنی از آن منیتهای خودش موتوا قبل عن تموتوا شد وجودش اطاعت شد مطیع شد به فرمایش مرحوم علامه دینداری لحظه به لحظه مردن است چون میگوییم اراده خدا به جای اراده من در وجودم حاکم باشد من اراده خودم را محو اراده خدا میکنم میمیرانم در اراده خدا چه قدر زیباست؛ ثم یدرکه الموت اگر کسی این طور شد فقد اجره الی الله، چنین کسی حساب و کتابش با خداست کسی دیگر در کار نیست گاهی میگویند که انسان متوفی میشود گاهی توفته رسلنا؛ رسل ما او را توفی میکند گاهی توفت را یتوفاه ملک الموت الذی بکم؛ ملک الموت رئیس آن رسل است گاهی رسل هستند گاهی ملک الموت هستند گاهی الله یتوفاه خود خدا توفی کننده است این مربوط به درجات کسی است که حشر با خدا داشته است این فقد اجره الی الله یعنی اسباب و وسایل جواب اجر او را نمیدهند جزایی را خود خدا میدهد وقتی خدا میدهد مثل آنها میدهد؟ حد آنها در کار بود اما اینجا حد در کار نیست، فقد اجره الی الله داریم در جریان محرم میخواهیم یک سفر را هر روز و هر لحظهاش و هر ساعتش آغاز کنیم قصدمان این باشد که این را سفر ببینیم آن وقت انسان قصد سفر داشت میبیند که جریان امام حسین یک تعبیر زیبایی دارد میگوید در این نگاه اگر انسان ببیند با این نگاه که... ببینید ما اساس برنامهمان بر این است که یک حرکتی کنیم به سمت خدا و در مردم هم حرکتی ایجاد شود حالا دلم نمیآید این را نخوانم میفرماید که انسان در این حال با أصدَقُ المَقالِ ما نَطَقَ بهِ لِسانُ الحالِ؛ یا سیدی یالیتنی کنت فداءً لک، به امام حسین عرض کنیم یا سید ما آقای ما کاش که من پیش مرگ همه بلاهای شما بودم که بر شما وارد شده است یا لیت أهلی و أولادی کانوا مکان أهلک؛ کاش که فرزند من پیش مرگ شما میشد تا یک لحظه فرزند شما بیشتر میماند کاش که من پیش مرگ شما میشدم پیش مرگ یاران شما میشدم کاش که همسر و فرزندانم، پدر و مادر من، خود من، اموال من همه وجود من پیش مرگ شما میشد این باور را ببینیم که یا لیت سهم حرملة لعنة الله علیه ذبح رضیعی؛ کاش که تیر حرمله گلوی شیرخواره مرا میدرید به جای شیرخواره شما، یا لیت ولدی علی حالا آقا میرزا جواد آقا یک فرزندی داشت به اسم علی که قطع لولدک اربعة ارباع، کاش که علی من اربعة ارباع میشد به جای علی شما؛ یا لیت کبدی تفتة من شدة العطش کاش که کبد من از شدت عطش تکه تکه میشد به جای عطشی که شما کشیدی و یا لیت العطش حال بینی و بین السماء و الدخان کاش این عطش را من کشیده بودم که آسمان جلو چشمم تیره و تار شود؛ یا لیتنی فدیک بنفسی من علم بهذه الجراحات؛ کاش که من تک تک آن جراحاتی که بر شما میخواست وارد شود بر من وارد میشد، یا لیت حرمتی و اخواتی و بناتی یسقن فی البلاد کاش که خواهر و برادران من همسر و فرزندان من اسیر میشدند به جای همسران و فرزنداش شما که آنها را یسقن فی البلاد؛ اینها حرف نیست یعنی آدم تصور میکند خواهر و برادرش و زندگی و همسر و فرزندانش اسیر شده باشند در بیابانها میچرخانند اینها را اهانتهایشان را؛ میگوید که خدایا من میطلبیدم و آمادهام که این طور بشود این طوری به محرم وارد شویم و تقاضا کنیم و سفر را آغاز کنیم که یسقن فی البلاد سوق الاما اینها را در بیابانها میبردند مثل کنیزها میبردند من آمادهام و وضع بذلک در مقابل آن ظلمی که به خانواده شما و یا لیتنی دخلنا النار و تلینا بالعذاب کاش که من در آتش وارد میشدم به عذاب گرفتار میشدم ولی دفع انکم هذه المصائب، از شما این مصائب دور میشد اگر انسان حالش این باشد این را تصور کند آن وقت میفهمد عظمت مصیبتی که بر اهل بیت وارد شده بوده است چه قدر عظیم است انشالله خدای سبحان کمک میکند در این سفری که از امشب آغاز میشود و از فردا حرکتمان انشالله صورت میگیرد موفق باشیم و بتوانیم همسفری کنیم در کشتی نجات امام حسین(ع).
شریعتی: و با این قافله عشق همراه شویم.
حجت الاسلام عابدینی: آنجا معلوم میشود که چه معاملهای با ما میکنند وقتی که قافله سالار و امام ما امام حسین باشد و ما این تصور این مشکلات را کرده باشیم و آرام نباشیم حداقل گاهی از اوقات روزمان را، لذا حتما دوستان به مجالس امام حسین بروند فرقی نمیکند که کدام یک باشد ولی بروند محروم نکنند روایت داریم که اگر کسی میل زیارت امام حسین و محبت امام حسین در دلش هست خدا برایش خیر خواسته است و نجات قرار داده است این را اما اگر میل ندارد به مجالس امام حسین بترسد که خدا از او رو برگردانده است یک علامتی است که انسان بداند که خدا از او روی برگردانده است یا هنوز تحت ولایت الهی است لذا ماه محرم برای ما دوباره یک علامت میشود این را هم بگوییم که مجالس امام حسین زیارت حضرت است وقتی وارد میشویم در مجالس امام حسین یقین کنیم که بر حضرت داریم وارد میشویم لذا آن مراقبه زیارت را داشته باشیم مرحوم جعفر شوشتری میفرماید که مجالس امام حسین مثل زیر قبه امام حسین قرار گرفتن است دعا مستجاب است نزدیکترین جا، در روایت دارد که همه انبیای بزرگوار آرزویشان این است که به زیارت امام حسین مرتب مشرف شوند همه ملائکه آسمان و اعظم و بقیه دائما تقاضای وجودیشان این است که به زیارت امام حسین مشرف شوند لذا دارد که فوجی در حال نزول هستند از انبیا و از ملائکه و فوجی در حال برگشت از این زیارتند این یعنی چه؟ یعنی اگر کسی حال زیارت به او دست بدهد همراه شود با زیارت امام حسین در مجالس انبیا و اولیا از او استقبال میکنند و حقیقت او را سیر میدهند به آنجا که باید برسد همه در خدمتش قرار میگیرند یعنی همان طوری که مشتاق زیارت امام حسین هستند مشتاق زائر امام حسین هستند در خدمت او قرار میگیرند اینها خیلی عالی است اگر به معارفش انسان توجه کند آن موقع معلوم میشود که چه جام عاشقانه و مست کنندهای را خدا در محرم برای همه پهن کرده است که اینجا سیراب کنندهای است که وعده ابداً؛ اوج مصائب را در طول تاریخ بشریت برای امام حسین قرار داد تا هر کسی به هر مصیبتی مبتلا شد وقتی نگاه به مصیبت امام حسین کند تحمل مصیبت برایش آسان میشود که شدنی است چون بالاتر از این به مراتب نامتناهی برای یک انسان پیش آمده است آن وقت این مصیبتش را گره میزند به آن ابتلا از این به آن منتقل میشود و رشد برایش ایجاد میشود چنانچه ایت روایتش هست که تمام انبیای بزرگوار ما در اوج سختیها آنجا خدای سبحان توجهشان را به امام حسین جلب کرده است که بداند اگر ابراهیم در وقت ذبح فرزندش قرار میگیرد همانجا این را اشاره میکند اگر نوح در وقت غرق کشتی وقتی موجهای شدیدی به او میخورد که ترس فراوان بود آنجا توسل به امام حسین او را آرام کرد اگر آدم وقتی که از جنت هبوت میکرد با توجه به امام حسین توبهاش مقبول شد اگر و اگر... انبیا در اوج ابتلایشان با توسل به امام حسین که بعدها خواهد آمد نجات پیدا میکردند این راه نجات را برای ما در دسترس قرار داده است.
شریعتی: چه تفضلی چه عنایتی چه لطفی که ما قدر نمیدانیم.
حجت الاسلام عابدینی: اگر این را بدانیم از لحظه به لحظهای که در ماه محرم خدای سبحان قرار داده است میتوانیم بهرهمند باشیم انشالله و استفاده کنیم. من خیلی روایات داشتم...
شریعتی: خدا خیرتان بدهد انشالله روضه شب اول محرم را شما امروز برایمان خواندید.
حجت الاسلام عابدینی: انشاالله که با توسل به حضرت زهرا (س) وارد ماه محرم شویم بخواهیم از مادرمان که ما را وارد کند.
شریعتی: خواهشی من دارم از همه دوستان عزیز که در مجالس که به تعبیر مرحوم شوشتری که حاج آقای عابدینی عزیز هم یادآوری کردند که تحت قبه سیدالشهدا را دارد و دعا هم آنجا مستجاب است برای هم دعا کنیم خیلیها التماس دعای ویژه گفتند خیلیها گرفتاری دارند خیلیها دلشان میخواهد فرزند دار شوند یک تعبیری از حاج آقای میرباقری یادم هست که میفرمودند در روایتی که از امام رضا خطاب به جناب ریان بن شبیب فرمودند که روز اول محرم جناب زکریا دعا کرد برای فرزند دار شدن و دعایش مستجاب شد و شما هم دعا کنید برای فرزند دار شدن خیلیها که چشم انتظار فرزند هستند داخل پرانتز من یادآوری کنم که این فرصت همدلی و همراهی را از دست ندهید برای مشارکت در قربانی ماه محرم همه دعوتید مثل ماههای گذشته این ماه به صورت ویژه عزیزان که میخواهند در این طرح با ما همراه شوند هم به کانال و هم به سایت ما میتوانند مراجعه کنند یا عدد 14 را به 20000303 پیامک کنند انشالله که ماه محرم با لطف و عنایت سیدالشهدا یک مدرسه خودسازی باشد به معنای واقعی کلمه. خدمت شما هستیم از حضرت موسی چه خبر؟
حجت الاسلام عابدینی: سلام میکنیم به حضرت موسی و حضرت هارون سلام علی موسی و هارون علی نبینا و آله و علیهم السلام، و انشالله نکاتی را باز در ادامه بحثمان و مرتبط با جریان محرم داشته باشیم یک نکته آخری را هم عرض کنم که ما وقتی به حرم حضرات مشرف میشویم اذن ورود میگیریم انشاالله امشب اذن ورود برای محرم را از حضرت زهرا بگیریم و به مقداری که این ورود ما قویتر باشد به تعبیری که در خود اذن ورودها هست که فَأْذَنْ لِی یا مَوْلای فِی الدُّخُولِ، أَفْضَلَ مَا أَذِنْتَ لِأَحَدٍ مِنْ أَوْلِیائِک، به من اذن بدهید آن هم بهترین آن هم بالاترین اذنی که به اولیاءتان دادید این طوری نیست که همه یک نوع وارد شوند این ورود هر چه قدر با مراقبت بیشتری صورت بگیرد...
شریعتی: بهره ما بیشتر است.
حجت الاسلام عابدینی: تا آخرش بهرهمندی بیشتر است مثل اینکه درهای ورود متفاوت است بعضی درها چون مراقبه نیست تنگ است بعضی درها فراخ بعضی درها حد ندارد این به اذن ورود برمیگردد که فَأْذَنْ لِی یا مَوْلای فِی الدُّخُولِ، أَفْضَلَ مَا أَذِنْتَ لِأَحَدٍ مِنْ أَوْلِیائِک، یا به حضرت زهرا عرض کنیم که فأذن لی یا مولاتی أَفْضَلَ مَا أَذِنْتَ لِأَحَدٍ مِنْ أَوْلِیائِک؛ به اولیاءتان شما اذن میدهید که وارد میشوند همان طوری به ما اذن بدهید ما را مثل اولیاءتان وارد کنید ما که قابل نیستیم و استعداد و قابلیت نداریم گدا هستیم گدا هم مجانی طلب است شما با آن حال جود و رأفت و رحمتتان ما را انشالله وارد کنید انشالله وقتی شما وارد کنید امام حسین هم ما را میخواهد و راه میدهد که با اذن مادرشان باشد حتما راه میدهد انشالله امشب توسلمان به حضرت زهرا باشد بخصوص برای این اذن ورود که یک اذن ورود قوی باشد. ما بحثمان بر این بود که خدای سبحان نقشه حقیقی عالم آخرالزمان را از ابتدای تاریخ بر اساس ذره به ذره وقایعی که شکل میگرفته همه با توجه به حوادث آخرالزمان بوده است لذا همه اینها گوشهای از این را نشان میدهند تا آماده کنند از جمله ببینید مفضل نقل میکند از امام صادق فی حدیث قال مفضل فقلت یابن رسول الله، به امام صادق عرض کردم کیف صارة الامام فی ولد الحسین (ع) چگونه امامت در نسل امام حسین قرار گرفت نه در نسل امام حسن؟ دون ولد الحسن و هما جمیعاً؛ هر دوی اینها فرزندان رسول خدا بودند و هر دو شباب اهل جنت بودند چه طور یکی از این بزرگواران امامت در نسلشان قرار گرفت؟ فقال علیه السلام امام صادق فرمودند إنّ موسی و هارون کانا نبیین، هر دو نبی بودند مرسلین؛ تازه موسی کلیم همان طور که امام حسین سبط اکبر است موسی رسول اولوالعزم هم بوده است هارون رسول بود اما اولوالعزم نبود در عین حال این دو نبی مرسلند فجعل الله تبارک و تعالی النبوة فی صلب هارون؛ این یک ویژگی است چرا را ما نمیدانیم اما پیش خدا کاملا روشن است اما جریان موسی و هارون را قرار داد تا این جریان را هم... باز آن هم یک گوشهای از تاریخ است که موسی و هارون هر دو فرزند هم دارند اما با اینکه موسی رسول اولوالعزم هم هست اما نبوت در نسل هارون قرار میگیرد که فی صلب هارون دون صلب موسی و لم یکن لاحد أن یقول : «لم فعل اللّه ذلك؟» و إنّ الإمامة خلافة اللّه - عزّ و جلّ. ليس لأحد أن يقول: «لم جعلها اللّه في صلب الحسين دون صلب الحسن ؟» لأنّ اللّه - عزّ و جلّ - هو الحكيم في أفعاله. لاٰ يُسْئَلُ عَمّٰا يَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْئَلُونَ» او احاطه دارد غیر از اینکه در بعضی روایات به ما فرمودند که این جریان مصائب عظیمی که برای امام حسین شکل گرفت این مصائب همه بنا را بر این قرار داد که قائم سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف از نسل امام حسین قرار بگیرد و جزای این مصائب میشود.
شریعتی: یک دلداری هم به حضرت زهرا داده میشود.
حجت الاسلام عابدینی: جلسهای از روایات است به صورت مختلف که من دارم خلاصه را عرض میکنم که حضرت وقتی که تحمل برایشان سخت شد یا جایی که ام سلمه شنید از پیامبر که این چنین عاقبتی ممکن است برای این فرزندی که هنوز به دنیا نیامده است بعد آنجا گفت که به خدا بگویید یا این را تغییر بدهد یا این فرزند به... آنجا پیامبر فرمودند که در قبال این خدا چند چیز را قرار داد یکی اینکه شفا را در تربتش قرار داد یکی این که منجی را در نسل او قرار داد که امام حسین به دنیا آمده بود که جریان ام سلمه پیش آمد حالا از این عبور میکنیم این یک روایت شریف که ما میخواهیم مرتبط کنیم. در یک روایت دیگری دارد که موسی کلیم وقتی با حضرت... اینها همه مربوط به این دوران است که ما داریم بحثش را میگوییم اما عمدا آوردیم که ارتباطش را با جریان... آنجا دارد که وقتی موسی کلیم با یوشع بن نون به زمین کربلا میروند دارد که یک دفعه بند کفش حضرت موسی پاره میشود و پایش به سنگی گرفت و خون جاری شد آنجا دارد که موسی کلیم میداند هیچ چیزی بیحکمت نیست عرض میکند به خدای سبحان که پروردگارا من چه کوتاهی داشتم که به این کیفر گرفتار شدم؟ فاوحی الیه ان هنا یقتل الحسین(ع)؛ همین جایی که پای تو خون آمد اینجا حسین (ع) به قتل خواهد رسید و هنا یسفك دمه؛ اینجا خونش ریخته خواهد شد فسال دمك موافقه لدمه؛ خون تو باید در اینجا ریخته میشد با آن خون توافق پیدا میکند یعنی دائما انبیا را مرتبط میکردند تا این را هم بگویند تا مردم هم دلشان برود تا بعدا هم که میآیند ببینند از قبل مرتبط بودند چه قدر این زیباست که نقشه الهی را آشکار کند که غایت اوست اگر خون تو ریخته میشود با خون او همراه میشود برکت پیدا کرده است نتیجه و رشد پیدا کرده است خون تو برای اینکه طاهر است بریزد تا با او همراه شود اینها خیلی زیباست.
شریعتی: یک نسبتی بین خون تو و خون او که ثارالله است.
حجت الاسلام عابدینی: لذا انبیا اینجا در سرزمین کربلا همه عبور داشتند حالشان منقلب میشد که انقلاب حال اینها ربط پیدا کند ما داریم با ورود به محرم میخواهیم ربط پیدا کنیم اگر آنجا خون موسی کلیم همراه شد اشک ما کار خون موسی را در همراهی محقق میکند اینها معارف است حرف نیست اینها عمق باطن عالم است که اشک ما همان چیزی است که خون انبیا و اشک انبیا و غصه ملائکه الهی همه غم اولیا در طول تاریخ را ما با اشکمان همراهی با امام حسین میخواهیم نشان دهیم با همان بیانی که از میرزا جواد آقا عرض کردیم. بعد دارد که موسی سوال کرد که حسین کیست که این خون من باید ریخته شود تا همراه شود با او؟ خطاب رسید حسین سبط محمد مصطفی و فرزند علی مرتضی است موسی (ع) گفت قاتل او کیست که خونش را میریزد قاتل او کسی است که ماهیان دریا و وحوش صحرا و پرندگاه هوا او را لعنت خواهند کرد یعنی همه هستی در مقابل کسی که مقابل امام حسین است امروز هم هر کسی در مقابل امام حسین قرار بگیرد دنبال خاموش کردن و ضربه زدن به او باشد همه هستی با او مخالفت و مقابله میکند لذا کسی که در راستای همراهی امام حسین باشد همه هستی با او همراه است، یک قصه زیبایی است که این را مرحوم ابن قولویه در کامل الزیاره نقل میکند یک قصهای است مرتبط به جریان امام حسین است و حضرت موسی کلیم که آنجا دارد که حسن بن محبوب نوه ابوحمزه ثمالی که از یاران امام باقر است از نوه او حسین بن بنت ابی حمزه ثمالی میگوید من در زمان بنی مروان برای زیارت امام حسین که سخت در حقیقت تحت مراقبت بود و نه گنبدی نه بارگاهی حتی چیزی که چهار سانت از زمین بالاتر باشد علامتی چیزی نبود مردم اگر شیعیان میخواستند بیایند باید نصف شبها آن هم با علائمی که شنیده بودند که مثلا از آنجا چه قدر فاصله دارد از آن علامت چه قدر آنجا چه طور با یک مختصات که باید محاسبه میکردند با یک سختی تا برسند میگوید که من حرکت کردم رسیدم به کربلا در یک روستایی نزدیک آنجا قایم شدم تا شب شود وقتی شب شد حرکت کردم این را مرحوم قولویه در کامل الزیاره میگوید تا اینکه به سمت قبر آمدم نزدیک که شدم دیدم یک کسی آمد أَقْبَلَ نَحْوِی رَجُلٌ فَقَالَ لِی انْصَرِفْ مَأْجُوراً؛ برگرد الان نمیتوانی به زیارت بروی اجر تو محفوظ است الان نمیتوانی برسی فرجعت فزع؛ ترسیدم و برگشتم دوباره موقع طلوع فجر حرکت کردم اقبلت نحوه؛ دوباره همین مرد آمد به من گفت نمیتوانی بروی برگرد گفتم فرصت کم است دقایق دیگری خورشید طلوع میکند آسمان روشن میشود من دیگر نمیتوانم بروم باید تا فردا شب صبر کنم مرد گفت یک کوتاه صبر کن از او پرسیدم چرا الان نمیتوانم بروم؟ من از کوفه به خاطر این آمدم أرید زیارته فلا تحل بینی، مانع نشو میترسم صبح شود و شامیها من را پیدا کنند گفت کمی صبر کن فإن موسی بن عمران(ع) سئل الله أن یعظم فی زیارة قبر الحسین؛ موسی بن عمران از خدا تقاضا کرد که زائر امام حسین باشد فإذن له، به او اجازه دادند فهبط من السماء؛ از آسمان هبوط کرده است هفتاد هزار هم او را مشایعت میکنند و هم حضرته لاول اللیل از اول شب در آنجا هستم ینتظرون طلوع الفجر میخواهند ادراک زیارت طلوع فجر را هم داشته باشند ثمّ یعرجون الی السماء قلت له فمن آفاک الله؟ قال انا من الملائکة الذین امروا بحرس قبر الحسین؛ من از نگهبانان قبر حسین هستم و الاستغفار لزوارة؛ من استغفار برای زائرانش را میکنم میگوید ادامه دارد تا نماز بعد از نماز آمدم اما اینکه موسی کلیم میآید و این حق ندارد بیاید مگر موسی دیده میشود نه این به مقامی رسیده بود که میتوانست بیابد دائما ملائکه در حال عروج و صعودند طبق روایات اما روایت دارد که عدهای وقتی وارد میشدند یک کسی آمد خدمت امام رضا عرض کرد که آقا من رفتم آنجا چند هزار نفر مشغول زیارت بودند و شلوغ بود من یک جایی سرم به سجده بود بلند شدم دیدم هیچ کسی نیست فرمودند آنها ملائکه بودند که آمده بودند یعنی چشم انسان وقتی باز میشود مقام انسان... لذا دارد که امام حسین باب صعود به سوی موطن عالم است و مرحوم آیت الله قاضی فرموده بودند دو وقت است که وقت انسان است که به باطن عالم راه پیدا میکند یکی در وقت مجالس و زیارت امام حسین و یکی وقت قرائت قرآن است انشالله خدای سبحان توفیق ورود به ماه محرم را به همه ما بدهد.
شریعتی: انشالله خیلی ممنون و متشکرم داشتم فکر میکردم که قدیمیها حالا قصه این روایتمان با چه سختی و مشقتی مشرف میشدند به قبر سیدالشهدا و چه ترسی و واهمهای و الحمدالله راه زیارت باز است برای ما و امیدوارم در همین شبها زیارت کربلا و اربعین برای همه ما بنویسند انشالله؛ مشرف شویم به ساحت نورانی قرآن کریم آیات را بشنویم عزیزانم آیات سوره مبارکه شعرا صفحه 369 قرآن کریم را تلاوت خواهند کرد در طرح قربانی هم چشم به راه صدقات و نذورات شما هستیم هم میتوانید به کانال هم به سایت ما مراجه کنید یا عدد 14 را به 20000303 پیامک کنید باز میگردیم بعد از تلاوت آیات با احترام با شما و در کنار شما.
اللّهم صل علی محمد و آل محمد
صفحه 369 قرآن کریم
اللّهم صل علی محمد و آل محمد
شریعتی: اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم بیاییم ثواب تلاوت آیات امروز را هدیه کنیم به روح بلند سیدالشهدا و از خود حضرت مدد بگیریم و عاشقانه و محبانه برای خود او اقامه عزا کنیم امروز آخرین روز ماه ذیالحجه است یک نماز مخصوص و یک دعایی دارد نمازش را دوستان زیرنویس میکنند در کانال هم قرار میدهند و برای خواندن آن دعا که ما را حتما دعا میکنید در مفاتیح الجنان مراجعه کنید و انشالله که با طهارت وارد ماه محرم شویم به معنای واقعی کلمه و دعاهایمان به برکت سیدالشهدا مستجاب باشد اشاره قرآنی امروز را کوتاه بفرمایید که حسن ختام فرمایشاتتان باشد.
حجت الاسلام عابدینی: در محضر آیاتی بودیم که مربوط به حضرت موسی است بیان این است که سحره وقتی که آن ریسمانهایشان را انداختند موسی کلیم وقتی که عصایش را انداخت همه آنها را بلعید و آنها ساکت شدند ما نگاهمان این است که از این نکته جریان امام حسین و شهادت حضرت مثل عصای موسی بود که آنچه دروغ بنی امیه بافته بودند در دین و دین را آن طور نشان داده بودند عصای پیغمبر اکرم که وجود مبارک امام حسین بود با شهادتشان همه آنها را باطل کرد و لذا از آن روز دین دوباره برگشت و زنده شد دنبالش فألقی السحرة ساجدین، این سجده و اطاعت باید بر ما محقق شود یعنی ما امروز هر چه قدر به امام حسین محبتمان و اطاعتمان بیشتر شود همان میشود که وقتی اینها را تهدید کردند که ما دست و پای شما را از خلاف میبریم به قتل میرسانیم اینها گفتند قَالُوا لَا ضَيْرَ ۖ إِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا مُنْقَلِبُونَ؛ یک چیزی دیدیم که با هیچ چیزی شما نمیتوانید به ما ضرر بزنید حداکثر در بدن ما میتوانید اختلال ایجاد کنید اما ما جانمان را به موسی مرتبط کردیم ما میخواهیم جانمان را به امام حسین مرتبط کنیم و حاضریم در این مسیر همه سختیهای جانی و مالی و بدنی را تحمل کنیم.
شریعتی: خیلی خوب انشالله آقا خیلی از شما ممنونم خیلی روز خوبی بود به فال نیک میگیرم ورود ما به ماه محرم با فرمایشات و نکاتی که فرمودید خیلی ممنونم و متشکرم دعا کنید و انشالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام عابدینی: انشالله خدای سبحان همه ما را همان طور که اولیاءش را وارد ماه محرم کرد وارد کند و انشالله خدای سبحان محبت و اطاعت امام حسین را به همه ما بچشاند و قدرت تحمل ابتلائاتی که در راه محبت اهل بیت ایجاد میشود به همه ما بدهد.
شریعتی: انشالله، ای عشق به جسم خسته جانی بده تنگ است جهان ما جهانی بفرست ما خاک به اندازه مردن داریم تا زنده شویم آسمانی بفرست امیدوارم در آسمان سیدالشهدا و توکل حضرت همه ما زنده شویم و زندهتر؛ تا فردا و تا سلامی دوباره.
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ؛ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.