اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-04-29-حجت الاسلام عاملی - شعارهای حسینی در قیام عاشورا

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین. سلام می‌کنم به همه عزاداران سیدالشهدا سلام می‌کنم به شما که دل و جانتان سرشار از محبت سیدالشهداست به این سمت خدا خیلی خوش آمدید عزاداری‌هایتان قبول باشد امیدوارم که امام حسین نگاه کنند به برکت نگاه‌شان انشالله به سمت خدای متعال با هم حرکت کنیم با احترام و افتخار در محضر حاج اقای عاملی عزیزمان هستیم سلام علیکم خیلی خوش آمدید. حجت الاسلام عاملی: و علیکم السلام و رحمة الله از اینکه خدای متعال توفیق داده در دهه محرم عرض ادب کنیم به ساحت قدسی حضرت اباعبدالله الحسین خدا را شاکریم تا حصار زمان نشکند کنه این عزاداری‌ها معلوم نمی‌شود و ما در برابر عظمت حضرت اباعبدالله خضوع می‌کنیم به کاروان حضرت ملحق می‌شویم و حرکت می‌کنیم در این سفر معنوی وارد مدرسه حسینی می‌شویم انشالله که سر فصل‌های خوبی را یاد بگیریم و شاگرد خوبی در این مدرسه بسیار باعظمت مدرسه حسینی باشیم انشالله.

شریعتی: انشالله یک تعبیری دارند شهید بزگوار سید شهیدان شهید آوینی اهل قلم که عالم در طواف عشق است و دایره دار این طواف حسین بن علی است و این کاری که شما می‌بینید در دکور و استدیو سمت خدا برگرفته از این کلام شهید آوینی است به همت دوستان خوب‌مان در مجموعه موکب آرت تقدیم نگاه مخاطبان سمت خدا شده است و امیدوارم که به دل‌های شما بنشیند بحث امروز حاج اقای عاملی را انشالله پی خواهیم گرفت اگر خاطر شریف‌تان باشد سال گذشته در مورد شعارهای عاشورا صحبت کردیم و روح حاکم بر آن و نکته‌های لطیفی شنیدیم بحث‌مان ناتمام ماند و انشالله امسال این بحث را حاج اقای عاملی عزیزمان ادامه خواهند داد که انشالله با دل و جان خواهیم شنید.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم به عنوان مقدمه و مروری بر گذشته عرض می‌کنم که حضرت کور کورانه و از سر احساس نعوذ بالله به کربلا نیامدند از سر انتقام نیامدند در وجود امام معصوم این حرف‌ها نیست مأموریت آسمانی است و مأموریتی است که خود حضرت ما را هم دعوت می‌کند که در این کاروان شرکت کنیم و فرموده است که وَ لکم فیه اسوة؛ یعنی من این راه را رفتم شما هم پشت سرم بیایید ما هم مأموریت داریم که با این شعارها سنخیت داشته باشیم اگر سنخیت نداشته باشیم هیچ نکته اشتراکی با امام حسین نداریم با صرف احساسات و آداب شکلی که پیامی پشت سرش نباشد نمی‌شود به هل من ناصر امام لبیک گفت، ما که گریه می‌کنیم برای حضرت اباعبدالله اگر سهمی عمیق از فکر حضرت نداشته باشیم حضرت باید به حال ما گریه کند در این خصوص بحثی داشتیم که از حضرت ختمی مرتبت که بکاء مقدمه است برای نصرت حضرت ختمی مرتبت عزاها گرفته است برای امام حسین گریه‌ها کرده است گریه‌های خاص که همه در منابع اهل سنت ذکر شده است در یکی از سفرها خیلی گریه کردند ذکر کردند مصیبت امام حسین را که اصحاب هم گریه کردند یک جمله عجیبی که جزء کلمات جامع حضرت است فرمودند أتبکونه و لا تنصرونه؛ آیا گریه می‌کنید ولی حسینم را کمک نمی‌کنید؟ این استمسار شخصی نیست یعنی فکر حضرت را همراهی نمی‌کنید یعنی صرف بکاء کافی نیست بکاء در کربلا غیر از شمر همه گریه کردند حتی عمر سعد هم گریه کرد بنابراین ما باید بدانیم که بکاء و گریه بیعت است سینه می‌زنیم و زیارتش می‌رویم بیعت است دست در دست حضرت میگذاریم تا با مرام حضرت معامله کنیم و ما نباید در این دست دادن نفاق داشته باشیم. خدا رحمت کند مرحوم کشک آن خطیب بسیار مشهور مصری که نابینا و روشن دل بوده است می‌گوید من اولین بار که به منبر رفتم با خدا پیمان بستم نفاق در منبر نداشته باشم ما برای اینکه نهضت را خوب بشناسیم باید به سراغ شعارهای نهضت؛ این شعارها سه قسم باید بحث شود اول ذکر این شعارهاست صرفا، دوم توضیح این عناوین است سوم که امسال می‌خواهیم شروع کنیم وجوه مشترک بین این شعارها است اوصاف مشترک شعارها یعنی همه شعارها فرض بفرمایید حدود بیست شعار که امام حسین دارد همه اینها را وجوه مشترکی را که بین اینها هست یعنی بهترین بحث در موضوع کربلا همین است که کشف بروز این نهضت و وقوف بر افکار و اندیشه شخصیت اباعبدالله باید سراغ اوصاف مشترکی که بین این شعارها است در این خصوص آن عناوین را من فقط ذکر می‌کنم 15 وجه مشترک را ذکر می‌کنم بعد وارد بحث می‌شویم اولین وصفی که در این اوصاف دیده می‌شود این است که اینها همه گمشده بشریتند بشر در طول تاریخ دنبال اینها بوده است و لذا امام حسین در طول تاریخ زنده است این شعارها شعارهای محدود و محسور در طایفه گری در ریاست طلبی نیست.
شریعتی: همیشه و همه جا جاری و ساری است.
حجت الاسلام عاملی: همه ظهور کرامت انسانی است حالا خصوصیات را که بعدا وارد می‌شویم اتَّخَذُوا مَالَ اللَّهِ دُوَلًا وَ دِينَ اللَّهِ دَخَلًا وَ عِبَادَ اللَّهِ‌ خَوَلًا؛ انگار مال امروز است حضرت فرمود من نهضت کردم چون انسان‎‌ها را برده کردند اراده و کرامت‌شان را گرفتند ثروت را محسور در افراد خاصی کردند دین را ابزار دست خودشان کردند دوم این است که مسئله انتقام در این شعارها اصلا نیست سوم مسئله طایفه گری در آن نیست مثلا دعوای شیعه و سنی راه بیندازد؛ اینها نیست بعد هم این شعارها همه شعارهای دینی است یعنی ظهور قدرت دین است لنحیی المعالم من دینک؛ حضرت فرمود من آمدم تا معالم دین و تابلوهای دین نشانه‌های دینداری چیست؟ اینجا خیلی بحث‌های خوبی است که می‌خواهم اگر نفاست دین خودمان را بشناسیم باید مراکز حساسیت دین را بشناسیم بزرگترین اشتباه در اینجا است که ما یک جاهایی حساسیت نشان می‌دهیم که...
شریعتی: دین حساسیت نشان نمی‌دهد.
حجت الاسلام عاملی: پنجم که بسیار شنیدنی است آن هم این است که این شعارها همه قرآنی است مستند قرآنی دارد الان وارد می‌شوم بسیار جالب است هر شعاری که امام حسین داده است من آیه‌اش را پیدا کردم هر حرفی که زده من آیه‌اش را پیدا کردم هر اقدامی کرده است من آیه‌اش را پیدا کردم آن را تقدیم عزیزان می‌کنیم که امام حسین از قرآن جدا نیست قران هم از امام حسین جدا نمی‌شود چون پیغمبر ما فرمود لن یفترقا، امام حسین قرآن را تفسیر کرد خونین‌ترین تفسیر مال تفسیر امام حسین است سنگینت‌رین هزینه را پرداخت کرده است تا دین تحریف نشود تحریف‌های وحشتناکی که جان دین را می‌گیرد دیگر برای دین چیزی نمی‌ماند ششم این است که اینها را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم امام حسین حرف جدیدی نیاورده است بسیرة جدي و أبي؛ شما خیال می‌کنید که من حرف جدیدی آوردم شما از مسیر خارج شدید می‌گویید که حرف جدید است لذا به امیرالمومنین هم گفتند که اینهایی که انجام می‌دهید تازه است حضرت فرمودند من از جاده خارج نشدم شما از جاده خارج شدید.
شریعتی: خودشان منحرف بودند فکر می‌کردند که مسیر حضرت جدید است.
حجت الاسلام عاملی: یک بحث جالبی است که حرف‌های اباعبدالله الحسین برگرفته از اصول دینی است چیز جدیدی درست نکرده است وقتی که اصرار دارد که من بله را نمی‌گویم در برابر قدرت اهریمن که می‌خواهد من تأیید کنم تعایش داشته باشم زندگی مسالمت آمیز با ظلم ظالم داشته باشم این طور نیست که من حرف جدیدی داشته باشم پیغمبر هم همین طور بود امیرالمومنین هم همین طور بود آیات قرآن هم همین را دارد لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ؛ خدا می‌گوید وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ؛ قرآن اجازه نمی‌دهد که ما در برابر ظلم بیاییم بله بگوییم. مسئله هفتم وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم دعوت به خود در آن نیست دعوت به خود بزگ‌ترین منیت ‌و آلودگی است و منشأ بسیار گرفتاری‌هاست عامل سقوط بسیاری تمدن‌ها است و اصلیترین عامل ماندگاری این است که قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ.
شریعتی: مثنی و فرادی.
حجت الاسلام عاملی: از اول تا آخر را نگاه کنید دعوت به خود نیست برای خودش دنبال ریاست و ثروت و منیت و انتقام باشد این حرف‌ها نیست هشتم خیرخواهی برای امت موج می‌زند در ایشان یک رهبر آرمانی این طوری باید باشد در طول تاریخ شما رهبران آسمانی را نگاه کنید و رهبران دنیایی را هم نگاه کنید یک خصیصه مهم این است که رهبران آسمانی خیرخواهی فوق العاده دارند. درد آنها را درد خودش می‌داند تحمل بدبختی و شقاوت آنها را ندارد باز حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ؛ و همه اینها ریشه قرآنی دارد که پیامبر ما آنقدر حریص بود بر سعادت امت. نهم این است که وقتی می‌خواهد عمل کند از این شعارها معلوم شود که عمل زیربنایی است از اساس شروع کند دنبال کارهای روبنایی برود این طور نیست از جایی شروع می‌کند که سوژه بسیار حساس اجتماعی برای تخریب و اصلاح و این هنر مدیریتی است یک مدیر در مدیریت خودش زمانی موفق است که سراغ کارهای اساسی برود نه سراغ کارهای روبنایی یا مثلا چیزهای عوام پسند این باز از عوامل مهم مدیریتی است که در سیره رسول خدا هم هست رسول خدا سراغ سوژه‌های حساس اجتماعی رفت که قدرت تخریبش هم بالاست و قدرت اصلاحش هم بالاست اینها را که توضیحش را وارد می‌شویم جزئیات را اصلاحی که هست را بیشتر بیان می‌شود دهم این است که این شعارها همه شعارهای اصلاحی است مصلح بزرگ است خودش هم می‌گوید که من برای اصلاح آمدم یعنی یک عزادار سهمی باید از اصلاح اجتماعی داشته باشد.
شریعتی: تا جلوی انحرافات را بگیرد و خودش هم منحرف نشود.
حجت الاسلام عاملی: تماشاگر خرابی‌ها نباشد رفتارهای اجتماعی بزه‌های اجتماعی؛ بن‌بستهای اجتماعی از جهت فرهنگی سلوک اجتماعی؛ گرفتاری‌هایی که پیدا می‌شود خرابی‌های فرهنگی اینجا یعنی کسی که در هیئت نشسته است باید عنوان مصلح داشته باشد یعنی بتواند بگوید که من از جهت اصلاح این کارها را کردم؛ چون امامش این طور است اگر واقعا عاشق واقعی است به شئون معشوق باید غیرت داشته باشد، کیست درین انجمن محرم عشق غیور. ما همه بی‌غیرتیم آینه درکربلاست؛ یازده جامعیت شعارهاست یعنی یک طرف را بگیرد یک طرف را رها کند همه اینها را که کنار هم بگذارید می‌بینید که چه قدر جامعیت داشته است امام حسین چون قرآن جامعیت دارد و هیچ وقت اینها از هم جدا نمی‌شوند باز مظاهر جامعیتش را وار می‌شویم یعنی تقسیم بندی می‌کنیم شعارها را می‌بینیم یک بخشی از این مربوط به امت است یک بخشی مربوط به اولاد است یک بخشی مربوط به فرهنگ مردم است یک بخشی مربوط به روابط اجتماعی از هر جهت حضرت فکر جامعی داشته است دوازدهم که خیلی مهم است این است که حضرت راه را بخشی از هدف می‌داند از هر طریقی نمی‌خواهد به مقصد برسد فرصت‌های عجیبی پیدا شد برای امام حسین که می‌توانست کارهای عجیبی انجام دهد هدف وسیله را توجیح نمی‌کند همین را ما در زندگی مد نظر بگیریم از هر طریقی نخواهیم به ثروت و آمال و آرزوهای خودمان برسیم یعنی هدف اگر قدسیت داشته باشد راه هم باید قدسیت داشته باشد لذا می‌گوییم راه بخشی از هدف است اگر هدف مقدس است با آلودگی نمی‌شود رسید و حضرات معصومین هم همین طور بودند.
شریعتی: هدف اگر مقدس است راه هم باید مقدس باشد.
حجت الاسلام عاملی: ما خَيرُ خَيرٍ لا يُنالُ إلاّ بِشَرٍّ؛ حضرت امیرالمومنین فرمود چیزی که از طریق شر به دست بیاید خیر ندارد که، و امیرالمومنین یک جمله گفته‌اند که باید پیشانی یونسکو نوشته شود مَا ظَفِرَ مَنْ ظَفِرَ الْإِثْمُ بِهِ وَ الْغَالِبُ بِالشَّرِّ مَغْلُوبٌ؛ پیروز نشده کسی که گناه بر او پیروز شده است و کسی که با شر غالب شود این مغلوب است خیال می‌‌کند که غالب است چه تعبیری! الان ببینید گمشده بشر معاصر است یا نه؟ الان چه قدر غالب به شر داریم؟ وجه المصالحه کردند انسان را چه قدر خون انسان‌ها را می‌ریزند به خاطر مطالب خاص خودشان ملاحضه فرمودید گفت که بمب‌های خوشه‌ای را می‌دهیم برای اینکه نباید روسیه غالب شود پس هر چه قدر کشته می‌شود بشود این یکی نیست دو تا نیست چه جنگ‌ها به راه انداختند. چه قدر خون‌ها ریخته شده است چه اشکه‌ایی ریخته شده‌اند بچه‌هایی یتیم شده‌اند خانواده‌ها به هم ریختند یعنی بشریت در زمان معاصر اگر هیچ آرزویی در اینکه بیاید این خیانت را بکند که از مسائل نامشروع استفاده کند که به هدف برسد دیگر هیچ آرزویی نگذاشتند و یک روسیاهی بزرگی برای بشریت درست کردند ما فقط در عرصه بین المللی نباید این فکر را داشته باشیم در داخل خانه، در تجارت، فردا انتخابات می‌آید از هر طریق نامشروعی یک تشخصی برای خودش درست می‌کند قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ؛ به پیغمبر ما می‌گوید که بگو چرا خدا بعضی مطالب را اصرار دارد که پیغمبر به زبانش بیاورد؟ می‌توانست به عنوان یک دستورالعمل در قرآن ذکر کند وَأُمِرتُ لِأَعدِلَ بَينَكُمُ؛ وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً؛ چه سری دارد که می‌گوید بگو؟ مطالب بسیار مفصلی هست که انشالله برسیم آنجا مطرح می‌کنیم.
شریعتی: فهرست وار با حاج آقای عاملی داریم شعارهای امام حسین را در واقعه عاشورا که ساری و جاری است در همه جا مرور می‌کنیم.
حجت الاسلام عاملی: پیغمبر ما گفتند که شما جزیرة العرب را گرفتید یک عده‌ای نصاری و یهود مانده است یک تشری به اینها بزنی همه مسلمان می‌شوند دیگر جزیرة العرب یک دست می‌شود هیبتت هم بیشتر می‌شود حضرت فرمود من هیچ وقت حاضر نیستم خدا را ملاقات کنم در حالی که مرتکب بدعت شدم خدایم به من این اجازه را نمی‌دهد آنجا آمد که قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ؛ تکلف یعنی ساختگی یک هیبتی برای خودت درست می‌کنی می‌بینید که بعضی کاندیداها این کار را می‌کنند در مجلس وارد شوند چه قدر این برای انسان سرشکستگی است یعنی انسانی که غرور مقدس دارد...
شریعتی: مردم می‌فهمند حاج اقا کاملا پیداست.
حجت الاسلام عاملی: سیزدهم این است که این شعارها همه زور عزت است یعنی آنقدر برای عزت هزینه پرداخت کرده است اباعبدالله الحسین. وَالتَّقَلُّلُ وَلاَ التَّوَسُّلُ.
شریعتی: و هیهات من الذلة.
حجت الاسلام عاملی: هیچ کسی مثل امام حسین در طول تاریخ برای عزت هزینه پرداخت نکرد این خیلی باید لحاظ شود این همه حساسیت به عزت معلوم می‌شود که این یک روح بسیار بلندی حضرت داشته است حتی در آن لحظه‌های بسیار سنگین کربلا و عاشورا تمام توان از دست رفته است فقط خودش را با حالت خاصی روی اسب نگه داشته است که جلوی دشمن نیفتد روی زمین و وقتی با نیزه حضرت را پایین می‌آورند سریع بلند می‌شود تا در برابر آنها روی زمین نماند؛ تا ادامه دارد که قصه‌اش که چه قدر عجیب بوده است که عزتی که برای خودش خواسته است عزتی که برای دیگران خواسته است حتی اهل بیتش هم می‌گویند فلا تشکوا و لا تقولوا بالسنتکم ما ینقص من قدرکم؛ غوغاست همه شهید شدند فقط امام حسین مانده است خانم‌ها طبیعتا ناله و گریه می‌کنند می‌گوید مبادا شکایتی از خدا به زبان‌تان بیاید مبادا به زبان‌تان چیزی بیاید که قدر و منزلت شما را پایین بیاورد می‌دانید که در آن غوغا انسان خیلی خیلی استثنایی باید باشد که به فکر این امور باشد چون همه چیز از دست رفته است در ادبیات امام صحبت ذلت نیست می‌دانست که اگر تسلیم هم شود نهایت ذلت درست می‌شود به دست ابن زیاد برای امام حسین شیعه تا روز قیامت غصه‌مند می‌شود از آن ذلت؛ چه قدر ما باید شاکر باشیم از امام حسین که عزت را برای خودش و شیعیانش درست کرده است چهارم هم این شعارها همه ظهور توحید در نتیجه ظهور شجاعت است هر چه قدر که فشار بیشتر می‌شود خطبه‌ها همه آسان می‌شود چه کسی می‌تواند این را انجام بدهد؟ فقط کسی که متصل به توحید است وإنَّ روحَ المُؤمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصالاً بِروحِ اللّه ِ مِنِ اتِّصالِ شُعاعِ الشَّمسِ بِها؛ نور آفتاب چه طور به آفتاب متصل است روح مومن شدیدتر از آن به خدا متصل است خدایی که همه جا را پر کرده است هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن؛ دیگر چیزی ماند؟ لا یخاف یدی المرسلون، جایی برای ترس نیست کسی که به مقام عندالله رسیده است دیگر خوف ندارد حضرت امام فرمود آن روزی که مرا گرفته بودند و مرا می‌بردند آنها می‌ترسیدند من به آنها دلداری می‌دادم.
شریعتی: وقتی وصل شوی این طوری است دیگر.
حجت الاسلام عاملی: مقام معظم رهبری فرمودند یک وقتی از امام یک چیزی می‌خواستیم که تأنی داشتند یک وقتی می‌گفتم آقا می‌ترسید؟ سریع سه بار می‌گفتند من هیچ وقت نمی‌ترسم این ظهور توحید است شجاعتی که در کربلا دیده شده است در ان غوغای کربلا که یک نفر در برابر بیست هزار نفر شما حساب کنید که تأثیری که در روحیه فرد دارد خودش را اصلا گم می‌کند اما در میدان می‌ایستد می‌گوید بروید نیروی اضافه بیاورید قَوْمِ إِنْ كَانَ كَبُرَ عَلَيْكُمْ مَقَامِي وَتَذْكِيرِي بِآيَاتِ اللَّهِ فَعَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْتُ فَأَجْمِعُوا أَمْرَكُمْ؛ عزم‌تان را عزم کنید مَّ لَا يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُوا إِلَيَّ وَلَا تُنْظِرُونِ؛ می‌گوید حضرت نوح را که می‌خواستند بکشند این جمله را گفت یعنی قرآن موج می‌زند در کربلا، با آیات قرآن صحبت می‌کند وقتی می‌خواهد برای آنها شناسنامه بنویسد با یک آیه شناسنامه می‌نویسد امام حسین؛ می‌گوید الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ؛ قرآن را تکه تکه کردید امام کش شدید، به قرآن اگر نگاه جزیرهای داشته باشید می‌شوید امام کش، قرآن از اول تا آخر سخنرانی یکپارچه خداست الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ نتیجه‌اش این می‌شود که شما شدید امام کش؛ وقتی که شخصیت شخصیت قرآنی است حرکت و سکنات قرآنی است ما هم قرار است به حضرت لبیک بگوییم چه قدر با قرآن باید انس داشته باشیم؟ شب عاشورا امامی که به هیچ کسی التماس نکرده است ولی از آنها می‌خواهد که به او اجازه بدهند که با خدا خلوت کند قرآن بخواند آیا جای این نیست که ما شب عاشورا را اختصاص بدهیم به قرائت قرآن؟ عزاداری که تمام شد شروع کنیم به قرائت قرآن به عشق امام حسین به عنوان لبیک به حضرت.
شریعتی: ما هم دوست داریم همین قدر شبیه به تو شویم.
حجت الاسلام عاملی: قرآنی شویم قرآن نباید در خانه و در پستو بماند قرآن باید به بازار و سیاست و انتخابات و در عروسی و عزا بیاید در تربیت بیاید قرآن جَری دارد إِنَّ الْقُرْآنَ حَیّ لَمْ یمُتْ وَ إِنَّهُ یجْرِی کَمَا یجْرِی اللَّیلُ وَ النَّهَارُ وَ کَمَا یَجْرِی الشَّمْسُ؛ و چون امام هم از قرآن جدا نمی‌شود امام هم جری دارد امام حسین هم جری دارد جری یعنی قرآن تکلیف همه را مشخص می‌کند یعنی مصداق اتم و اکمل خیر و شر در هر دوره را مشخص می‌کند لذا اهل بیت می‌شوند احسن منازل القرآن امیرالمومنین فرمود فَأَنزِلوهُم بِأحسَنِ مَنازِلِ القُرآنِ؛ آفتاب که حرکت می‌کند منزل دارد کَمَا یَجْرِی الشَّمْسُ؛ قرآن هم منزل دارد بهترین منزلی که نزول کرده است قرآن اهل بیت است بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ؛ قرآن بین دو جلد نیست قرآن در سینه‌هاست کدام سینه؟ آن سینه را باید پیدا کرد.
شریعتی: و رها نکنیم.
حجت الاسلام عاملی: خدا می‌فرماید ثمّ اورثنا الکتاب؛ کتاب را به ارث گذاشتیم حالا این شعارها همه ظهور توحید شد یعنی ظهور متصل به مبدأ اعلا شد. پانزدهم تعهد انسانی و دینی در شعارها موج می‌زند این خیلی مهم است که انسان در زندگی تعهد داشته باشد انسان بی‌تعهد جای او زندگی در جامعه انسانی نیست انسان تعهدی نداشته باشد برای صدق برای پاکی و طهارت و حرمت انسان‌ها و کرامت انسان‌ها و برای آینده و شرف و عزت انسان‌ها؛ این جامعه مثل جنگل می‌شود از سر تعهد انسانی حضرت می‌گوید که من باید این کار را انجام دهم می‌توانست برای خودش راحت طلبی کند خودش را گرفتار نکند پس الان ما رسیدیم به پانزده تا؛ این پانزده تا شروع می‌کنیم یک به یک اینها را در این خصوص که خود شعار را کار نداریم اوصاف مشترک شعارها را کار داریم تا یک قاب تصویر فاخری از حضرت اباعبدالله در برابر چشمان نسل جدید ما ایجاد شود.
شریعتی: که حضرت چه کرده است.
حجت الاسلام عاملی: با صرف گریه و ذکر مصیبت واقف به شخصیت حضرت نمی‌شود که.
شریعتی: و چرا ته دلت وقتی نگاه می‌کنی می‌بینی که دوستش داری و عاشقش هستی.
حجت الاسلام عاملی: و چرا جاذبه امام حسین در دنیا بی‌نظیر شده است؟ نمی‌توانسته بیست میلیون جمعیت را جمع کند به خاطر خصوصیات است.
شریعتی: و آن فطرت‌های پاک و سالم و دست نخورده خود به خود جذب می‌شوند.
حجت الاسلام عاملی: اوجبت ریاستهم فی فطر المکلفین؛ در اذن دخول دوم است اگر اشتباه نکنم شما ریاست شما را در فطرت همه انسان‌ها گذاشته است یعنی از هر مذهبی بیاید واقف شود به شخصیت امام حسین، یک آقایی می‌گوید من در یکی از کشورهای اروپایی از امام حسین و کاری که کرده است و از شجاعت و عزتی که داشته است از راه فاخر و مقصد انسانی که داشته است استانداردهای بین‌المللی موج میزند صحبت کردم جمعیت بلند شدند فقط چند لحظه کف می‌زدند برای شخصیت امام حسین تازه چه قدر بیان‌های ما عاجز است از حضرات معصومین خودشان فرمودند که نزلونا ان المرتبه الربوبیه و قولوا فی ما شئتم بل انت لاهو فقط به ما خدا نگویید هر چه خواستید بگویید به کنه ما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌رسید، آن مقداری از صورت ما که پیش شما پوشیده است آن خیلی بیشتر از آن مقداری است که برای شما واضح است. شما حساب کنید که اباعبدالله الحسین مثلا بلا تشبیه کنید به یک کوه بسیار مرتفع یک تکه‌اش دیده شده برای ما؛ شما برای تشخیص وقوف حضرت بروید دعای عرفه ببینید چه محشری است آنجا انشالله یک فرصتی من آنها را بحث می‌کنم بنابراین اولین شعاری که شروع می‌کنیم همه شعارهای گمشده بشریت است و در تمام ادوار حضور دارد هیچ وقت کهنه نمی‌شوند این شعارها؛ و این را حضرت زینب هم تصریح کرد به یزید گفت فَکِد کَیْدک وَاسْعَ سَعْیک و ناصِبْ جُهْدَک فوالله لا تمحُو ذکرنا و لا تُمیتُ وَحْیَنا؛ نه میتوانی نام و ذکر ما را از بین ببری نه وحی ما را. یعنی خیال کردی که الان کربلا را راه انداختی برادر من و عزیزانم را کشتی ما چون از این معلوم می‌شود که فکر یزید همین بوده است که محو کند از دلش خبر داد. یک قصه‌ای است در مروج الذهب که مغیره نقل کرده است که به منزل می‌آید بسیار ناراحت است نصف شب آمده است پسرش می‌گوید که چرا ناراحتی؟ می‌گوید از پیش معاویه می‌آیم به او گفتم که دیگر این قدر بنی هاشم را اذیت نکن گفت و الله دفن دفناً من تا اسم اینها را دفن نکنم از پا نمی‌نشینم در حالی که اذان را نگاه کن در اذان هر روز اسم اینها گفته می‌شود اشهد ان محمد رسول الله؛ من خیلی ناراحت شدم از این حرف این حدیث را برای مأمون که گفتند بروید تاریخ را ببینید مأمون دستور لعن داد در برابرش به خاطر این حدیث که این فکر... الان از همه خبر می‌دهد می‌گوید ذکر ما و وحی ما را نمی‌توانست از بین ببرد وقتی کاروان به مدینه برگشت به امام سجاد گفت رفتی چه شد؟ اذان را نگاه کن؛ در این خصوص مطالبی را که از حضرت اباعبدالله دارد این یک عقلانیتی دارد که باعث شده است که گمشده بشریت شود از عقلانیت هر چه جدا شود از ینفع الناس بودن هر چه بیفتد از ابدیت گفته است و امّا ما ینفع النّاس فیمکث فیالارض؛ رمز ابدیت را خدای متعال در اینجا گفته است الان رفته رفته این شعارها که ذکر شده است راهپیمایی اربعین رفته رفته چهره جهانی به خودش گرفته است یعنی تبدیل شده است به یک اعتراض جهانی به قدرت اهریمنی که مثل اختاپوس مسلط شد بر دنیا؛ این به خاطر آن شعارهایی است که بشر هر کسی این شعارها را ببینید می‌بیند که با فطرتش سازگار است و دنبال همین افکار بوده است بعضی خیال می‌کنند که امام حسین صرفا با شراب مخالف بوده است یزید سگ باز بوده است میمون باز بوده است اینها را اگر بیایید خیلی افق فکری امام حسین را پایین آوردید امام حسین شأنش خیلی بالاست. از آن اوج می‌گیرد می‌گوید ما الامام الا العامل بالکتاب و القائم بالقسط والدائن بدین الحق؛ دست گذاشت روی اساس، این تکه‌هایی که الان در تعریف رهبر بشر نوعا مبتلا به این قصه است اصلا سوژه‌ و مأموریتی که برای امام حسین تعیین شده است از طرف خدا این است که جامعه مبتلا شود به زمامدار خودسر باید چه کرد؟ خدا می‌گوید که باید این طوری کرد.
شریعتی: اگر نه حیرت است و گمراهی و ذلالت.
حجت الاسلام عاملی: لذا بالاترین حتی دفاع از حقوق بشر را در این شعارها باید شما ببینید از کرامت بشر دفاع کرده است اینکه بشر برده نشود یکی از عرب‌ها جلوی حضرت را گرفت وقتی به کربلا می‌رفت گفت آقا نرو اگر بروی ما همه برده می‌شویم همین هم شد در یوم الحره که اهل مدینه بعدا متوجه اشتباه شدند و قیام کردند بعد از امام حسین خندق‌ها را دوباره احیا کردند و شکست خوردند فرمانده شامی‌ها مسلم بن عقبه بود اسمش را مسرف می‌گویند آن قدر در خونریزی اسراف کرد سه روز یزید همه اموال و ناموس را حلال کرد به این آقا و لشکرش بعدا همه را گفت که باید با یزید بیعت کنید یک مهر می‌زد پشت گردن‌شان که تو برده یزید هستی آن عرب گفته بود اگر بروی برده می‌شویم یعنی حریت انسان‌ها با امام معصوم هست حریت انسان‌ها با رهبریت صالح است اصلا کربلا برای رهبریت صالح است یعنی برای رهبریت صالح این قدر هزینه پرداخت شده است نگاه شیعه از اول به قدرت این طوری بوده است که قدرت اصلاح نشود جامعه اصلاح نمی‌شود لذا خون شیعه در طول تاریخ ریخته شد. شهرستانی در ملل و نحل می‌نویسد در طول تاریخ به خاطر مفهوم امامت در مکان‌ها روی قدس آن خونی که ریخته شده است در هیچ مکانی ریخته نشده است و در مفاهیم روی امامت خونی که ریخته شده است در هیچ مفهومی ریخته نشده است این یکی از خصوصیاتی بود که در اوصاف مشترک امام بود که خدمت شما عرض کردم.
شریعتی: خیلی از شما ممنونم هم چنان با هم هستیم و در کنار هم هستیم در دومین روز ماه عزای سیدالشهدا محرم الحرام بعد از تلاوت قرآن انشالله همراه شما هستیم هم چنان برای مشارکت در قربانی ماه محرم عزیزان‌مان فرصت دارند به عشق سیدالشهدا می‌توانند با ما همراه شوند هدایا و صدقات و نذورات‌‎تان به ما خواهد رسید و انشالله به زودی به دستان خانواده‌های آبرومند در سراسر میهن پهناور اسلامی خواهد رسید گزارشش را هم تقدیم شما خواهیم کرد کانال‌های ما در سروش و ایتا و بله و همین طور سایت‌مان و اگر به هر دلیلی موفق نشدید درگاه پرداخت را انتخاب کنید کافی است که عدد 14 را 20000303 پیامک کنید دوستان ما نحوه پرداخت را برای شما پیامک خواهند کرد و انشالله که موفق شوید ما را هم دعا کنید و امیدوارم که خداوند متعال از همه شما به بهترین وجه قبول کند آیات را بشنویم بعد از تلاوت آیات با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما.
اللّهم صل علی محمد و آل محمد
صفحه371 قرآن کریم
شریعتی: اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم به همه عزیزان که صدای ما را می‌شنوند از رادیو معارف تکرار برنامه را از شبکه افق می‌بینند هم سلام می‌کنم انشالله در جلسات عزاداری‌های‌تان هم ما را دعا کنید و همه بچه‌هایی که اینجا خالصانه و عاشقانه دارند زحمت می‌کشند اشاره قرآنی امروز را حاج اقای عاملی بفرمایند و انشالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم سوره شعرا آیه 102 فَلَوْ أَنَّ لَنا کَرَّةً فَنَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ؛ این آیه ناظر بر آرزهای اهل جهنم است آرزوهایی  که یکی دو تا نیست من همه را جمع کردم یک جاهایی خدا می‌گوید که این پیغمبر ای کاش ببینی ای کاش‌ها را هم جمع کردیم خیلی دیدنی است اما فعلا بحث ما در آرزوهای اهل جهنم است یکی این است که آرزو می‌کند که ای کاش من برگردم از نو زندگی را شروع کنم فَنَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ؛ اعتقادم این باشد که این دنیا صاحب و حسابی دارد و این طور نیست که یک روح دیوانه حکومت کند این یک، دوم وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ؛ ای پیغمبر ای کاش ببینی آن لحظه که اینها را می‌آورند در برابر آتش قرار می‌دهند آنجا یک آرزویی دارند فَقَالُوا يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ. باز اینجا آرزو این است که ای کاش ما برگردیم و تکذیب نکنیم آیات را و احکامی را که خدا گفته است استحضا نکنیم سوم: حَتَّى إِذا جاءَنا قالَ يا لَيْتَ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ؛ خدا گفته است که هر کسی از ما اعراض کند یک شیطانی در کنارش قرار می‌دهیم روز قیامت با همان شیطان محشورمی‌شود و آرزویش این است که ای کاش بین من و شیطان بعد المشرقین فاصله باشد چهارم خیلی وحشتناک است يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يا لَيْتَنا أَطَعْنَا اللَّهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولَا؛ روزی اینها صورت‌شان در برابر آتش قرار می‌گیرد و در برابر آتش که شما یک چیزی را بخواهید با آتش پخت کنید نعوذ بالله نستجیر بالله يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ که از ترجمه‌اش می‌ترسم ای کاش ما خدا را اطاعت می‌کردیم برای ما پیغمبر فرستاده بود در برابر او اطاعت می‌کردیم.
شریعتی: عوامل جهنمی شدن هم در همین آیات هست.
حجت الاسلام عاملی: احسنت پنجم: وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى‌ يَدَيْهِ يَقُولُ يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا؛ نمی‌گوید انگشتان خود را می‌گوید دست خودش را گاز می‌گیرد می‌گوید که ای کاش من یک شباهتی به پیغمبر می‌رساندم باز می‌گوید يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا؛ ای کاش خیلی دقت می‌کردم که با چه کسی دوست شود دوست مرا بدبخت کرد و به این جهنم آورد. لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي؛ همه بدبختیها به خاطر دوستان نابابی بود که من در زندگی داشتم. ششم: وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِشِمالِهِ فَيَقُولُ يا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتابِيَهْ وَ لَمْ أَدْرِ ما حِسابِيَهْ يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ؛ وقتی کتابش را به دست چپش می‌دهند تا آخر مسیر را می‌خواند می‌فهمد که تا آخر با او چه معامله‌ای می‌کنند با همین قصه که همه چیز را که خواند می‌گوید که ای کاش کتاب دست من نمی‌دادند ای کاش حساب و کتابی در کار نبود ای کاش همه چیز من با مرگ تمام می‌شد ثروتم هیچ افاقهای در حال من نکرد قدرتی هم که داشتم از دست رفت، هفتم: جایی است که آرزو می‌کند که ای کاش خاک بودم یا لَیتَنی کُنتُ تراباً؛ وقتی که یوم يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ؛ هفتاد سال هشتاد سال کارهایی که کرده وقتی می‌بیند که چه افتضاحی درست کرده است می‌گوید ای کاش خاک بودم هشتم: وقتی که آخرت و ابدیت را می‌بیند می‌گوید یا لیتنی قدمت الحیاة؛ حیات آنجا بوده است من برای حیات خودم هیچ کاری نکردم زمین دیگران خانه نکن کار خود کن کار بیگانه نکن؛ نهم این است که در خصوص عملش آرزو دارد تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً؛ ای کاش بین من و عملم فاصله بسیار زیاد بود دهم: خدا می‌گوید که وقتی ما برای هر کسی شاهد می‌آوریم و تو را شاهد می‌آوریم شهادت می‌دهی بر اعمال امت آنجا کسانی که کافرند می‌گویند که ای کاش با خاک یکسان می‌شدیم این هم یک آرزوی‌شان است که يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ عَصَوُا الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهِمُ الْأَرْضُ؛ آخرین آرزو وحشتناک‌ترین آرزو است که آرزو دارد که فرزندانم را بدهم اهل بیت و همسرم را بدهم همه چیز را فدا کنم تا من را خلاص کنید يُبَصَّرُونَهُمْ يَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِي مِنْ عَذَابِ يَوْمِئِذٍ بِبَنِيهِ وَصَاحِبَتِهِ وَأَخِيهِ؛ کل قبیله را بدهم وَفَصِيلَتِهِ الَّتِي تُؤْوِيهِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ يُنْجِيهِ؛ روی زمین هر کسی هست همه را بدهم كَلَّا ۖ إِنَّهَا لَظَىٰ؛ جهنم همه کلا است آنجا خدا می‌گوید که این حرف را نزن که الان وقت این حرف‌ها نیست.
شریعتی: امکان ندارد پناه بر خدا؛ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْأَمَانَ يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ مَالٌ وَ لاَ بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ‏؛ امیدوارم که این قلب سلیم انشالله به برکت نام و یاد سیدالشهدا در همین روزها و شب‌ها نصیب‌مان شود حاج آقای عاملی دعا کنید انشاالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام عاملی: یک دعایی خدمت عزیزان عرض می‌کنم بسیار مهم است که از خدا خواسته شود آن هم امنیت است که خدایا به من امنیت بده اللّهم أَعْطِنَا مِنْكَ الْأَمَانَ وَ اسْتَعْمِلْنَا بِحُسْنِ الْإِيمَانِ؛ خیلی راحت می‌شود درخواست کرد من از عذاب تو مأمون شوم بزرگترین حاجت در دنیا و آخرت از عقوبت و عذاب خدا مأمون شوم و زیبایی ایمان در عمل من دیده شود هر کسی که عمل من را نگاه می‌کند ببیند که اعتقاد به خدا چه قدر زیباست اعتقاد به ابدیت چه قدر زیباست پایبندی به دین چه قدر زیباست آن را به من بده.
شریعتی: انشالله خیلی ممنونم از اینکه امروز هم با ما همراه بودید ممنونم از حاج آقای عاملی عزیزمان الهی که بهترین‌ها برای همه شما رقم بخورد حافظ از دست مده دولت این کشتی نوح ورنه طوفان حوادث ببرد بنیادت؛ السلام علیک یا ابا عبدالله.
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.