اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-04-10-حجت الاسلام حسینی قمی-سیری در نهج‌البلاغه امیرالمومنین علی علیه السلام (حکمت 311)

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خانم‌ها آقایان سلام ایام و اعیاد بر همه شما مبارک باشد انشاالله امیدوارم که بهترین اتفاقات زندگی به حق امیرالمومنین برای تک تک شما رقم بخورد خوشحالیم با هم هستیم و در کنار هم هستیم و در آغازین روز هفته با احترام و افتخار در محضر حاج آقای حسینی عزیزمان سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام حسینی قمی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت بینندگان عزیز آرزوی توفیق دارم فقط یادآوری کنم قبل از شروع بحث رسیدیم دیگر نیمه ماه ذی‌الحجه است به عید بزرگ و اکبر غدیر انشاالله غدیر و اعمالش و وظایف ما در روز بزرگ غدیر انشاالله اشاره خواهیم کرد یک مطلب دیگر هم چهارشنبه است که این هم یادمان باشد از 16 تیر ماه آغاز کنکوری‌های عزیز است.
شریعتی: انشاالله همه شما موفق باشید.
حجت الاسلام حسینی قمی: دعا می‌کنیم دیگر خواهش می‌کنم خود عزیزان دانش‌آموز ما هم زحمت‌شان را کشیدند هر کاری که باید می‌کردند تا حالا کردند به خدا واگذار کنند بگذارید هم خودتان هم خانواده‌هایتان در آرامش باشند البته به امید روزی که این استرس و اضطراب از خانه‌ها جمع شود این بحثی که دارند می‌کنند از یک راه‌های دیگری، واقعا یک چیز سنگینی است برای خیلی خانواده‌ها ولی ما آرزوی توفیق داریم برای همه.
شریعتی: خیلی خوب خدا انشاالله خیرتان بدهد. الهی که حال دل‌تان همیشه خوب باشد الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ؛ روزها و شب‌ها با یاد امیرالمومنین رنگ و بوی دیگری دارد واقعا و خوشحالیم که شنبه‌های ما مزین به کلام امیرالمومنین است و امروز هم حکمت 311 را امروز حاج آقا عرض می‌کنند.
حجت الاسلام حسینی قمی: بسم الله الرحمن الرحیم وَ قَالَ (علیه السلام) لِأَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، إِنْ كُنْتَ كَاذِباً فَضَرَبَكَ اللَّهُ بِهَا بَيْضَاءَ لَامِعَةً لَا تُوَارِيهَا الْعِمَامَةُ. این حکمت یک مقدمه‌ای باید بگویم و یک داستانی بعد حکمت را توضیح بدهم مقدمه این است که عزیزان من می‌دانند اهل بیت اهل نفرین نبودند حتی به دشمنان خود دعا می‌کردند ولی گاهی چرا نفرین می‌کردند من دو مورد را اشاره کنم یکی آنجایی که زخم زبان می‌زد در برابر زخم زبان نفرین می‌کردند خیلی زخم زبان بد است یک داستانی از امام جواد(ع) هست کسی آمد محضر حضرت در یک موضوعی با آقا یک بحثی داشت از دشمنان اهل بیت بود آقا جواب دادند دوباره گفت و سه باره گفت آقا جواب دادند به اصطلاح ما کم آورد در برابر امام یک جمله‌ای گفت که جگر امام را سوزاند من عذر می‌خواهم از محضر امام جواد(ع) و نقل این کلام به امام گفت أظنک سکران؛ به قیافه‌ات می‌آید مست باشی حضرت یک نگاهی به طرف آسمان با دل شکسته عرضه داشتند أللّهم إنّک تعلم أنّي امسیت لک صائما؛ خدایا تو می‌دانی من امروز روزه گرفتم من الان روزه هستم این به من می‌گوید مست نفرین کردند امام جواد (ع). داستان گذشت یک کسی مدت‌ها بعد محضر امام هادی رسید امام هادی سوال کرد از فلانی چه خبر؟ گفت آقا با نفرین امام جواد هَلَکَ؛ جهنم واصل شد در روایت دارد 24 بار امام هادی(ع) فرمودند الحمدلله؛ ببینید...
شریعتی: امامی که محضر رأفت است.
حجت الاسلام حسینی قمی: دشمنی باش دشمنی هم حدی دارد خیلی مواظب باشیم این دل شکستن و زخم زبان زدن‌ها، در عاشورا ببینید سیدالشهدا نفرین نکردند این همه دشمن ولی گاهی چرا داریم وقتی زخم زبان می‌زدند نفرین می‌کردند که چند موردی هست.
شریعتی: یک بیتی می‌خواندید شما شکسته شیشه دل را مگو صدایی نیست که این صدا به قیامت بلند خواهد شد.
حجت الاسلام حسینی قمی: شعر زیبای صائب تبریزی است شعر عربی هم دارد جراحات السنان لها التيام‌. و لا يلتام ما جرح اللسان‌؛ زخم شمشیر خوب میشود ولی زخم زبان نه، پس ائمه اهل نفرین نبودند یکی از این مورد وقتی کسی زخم زبان می‌زد ببینید زخم زبان و تهمت، موقعیت یک کسی را با تهمت یا یک شایعه از بین بردند امام حجت خداست حساب دیگری دارد ولی یک آدمی را شما زحمت و آبروی پنجاه ساله را با یک شایعه و تهمت از بین ببرید، یک مورد دومی که داریم در روایت ائمه نفرین می‌کردند آن وقتی که کسی منکر حقایق دینی می‌شد انکار می‌کرد با اینکه می‌دانست و این ضربه‌ای بود به افکار عمومی یعنی حق الناس و حق همه مردم را از بین برده بود حالا بدون مقدمه من داستانش را بگویم که معلوم باشد که چه می‌خواهم بگویم داستان در منابع بسیار قدیمی ما هست مثلا الامامة و السیاسة ابن قتیبة، حدود 1200 سال پیش نقل کرده است حلیة الاولیاء ابو نعیم اصفهانی نقل کرده است ابن ابالحدید نقل می‌کند داستان اساسش این است عزیزان عنایت بفرمایید که مقدمه‌ای است برای حکمت 311 و بحث غدیر خودمان. می‌نویسد إن علی علیه السلام ناشد الناس الله بالکوفه، یک وقتی امیرمومنان جمع عده‌ای از مردم در کوفه قسم‌شان داد یک جماعتی بودند فرمودند أُنشدکم الله؛ یعنی شما را به خدا قسم رجلً سمعَ؟ کسی هست در میان شما که شنیده باشد که رسول خدا وقتی منصرفٌ حجَّة الواداع از حجة الوداع برمی‌گشت غدیر در جحفه ایستاد فرمود من کنت مولاه فعلی مولاه اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه؟ انشدکم الله؛ شما را به قسم اگر کسی بوده بلند شود شهادت بدهد ایشان می‌نویسد قام رجالٌ؛ عده‌ای بلند شدند تا سی نفر نوشتند مرحوم علامه امینی هم در الغدیر مفصل منابع اهل سنت را آورده است تا سی نفر بلند شدند گفتند راست می‌گویی ما بودیم و در غدیر بودیم پیامبر راجع به شما فرمود من کنت مولاه فعلی مولاه اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه، از جمله کسانی که نام بردند خالد بن زید است، ابو ایوب انصاری، شهادتین است، غیث بن سعد بن عباده است اسامی اینها را ذکر کردند که گفتند آقا ما بودیم. امیرالمومنین در میدان جمعیت انس بن مالک را دید حضرت فرمود لقد حضرتها فما مالک؟ تو هم بودی چرا شهادت نمی‌دهی؟ انس بن مالک که می‌دانید کسی است که ده سال خادم پیامبر بوده جوانی بود روزی که پیامبر وارد مدینه شدند هر کسی به توان خودش یک هدیه‌ای برای پیامبر آورد مادر انس بن مالک آمد خدمت رسول خدا گفت یا رسول الله من هدیه‌ای در خور شأن شما ندارم این پسرم عاشق شما است و شما را خیلی دوست دارد خواندن و نوشتن هم بلد است که امتیاز بزرگی بود در جزیره العرب اجازه می‌دهید این خادم شما باشد این هدیه من؟ این خودش که شما را دوست دارد من هم دلم می‌خواهد، حضرت فرمودند باشد. خودش می‌گوید خدمت النبی عشر سنین؛ ده سال من خادم پیامبر بودم این بوده است در داستان غدیر هم همراه بوده است آقا به انس بن مالک فرمودند که لقد حضر؟ تو بودی چرا شهادت نمی‌دهی؟ چرا نشستی؟ گفت کبر السني، من سنم رفته بالا فراموشی گرفتم سنی هم نداشت البته چون در این داستان سال 305 هجری تقریبا پنجاه و خرده‌ای سالش بوده است فراموشی نداشت امیرمومنان خیلی ناراحت شدند ببینید این حق الناس است این ظلم به امیرمومنان نیست ظلم به جامعه دینی است.
شریعتی: به جامعه بشریت است.
حجت الاسلام حسینی قمی: امیرمومنان که این خطبه 3 نهج‌البلاغه که معروف است به خطبه شقشقیه هزار بار عزیزان شنیدند که وقتی امیرمومنان آمدند سراغ‌شان فرمود برای چه به سراغ من آمدید؟ قسم خورد فرمود اگر نبود اینکه خدا از ما پیمان گرفته است که سکوت نکنیم والا الان هم نمی‌پذیرفتم امیرمومنان در این 25 سال خانه نشینی درست است ظلم به امیرمومنان بود ولی ظلم به جامعه دینی است که جامعه را از امیرمومنان محروم می‌کنید أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا؛ قسم جلاله یاد کرد امیرمومنان روزی که هجوم آوردند برای بیعت با ایشان بعد از 25 سال خانه نشینی لَو لا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر؛ اگر نه این بود که شما امروز آمدید و حجت بر من تمام است وَ ما أخذ الله العلماء أن لا یقاروا؛ خدا از ما پیمان گرفته که ما آرام ننشینیم در برابر ظلم ظالمین و گرسنگی مظلومین لأَلقَيتُ حَبلَها على غاربِهِا؛ باز هم قبول نمی‌کرد ولی ظلم به جامعه دینی است جامعه بشریت است چرا شهادت نمی‌دهید تو در غدیر بودی چرا نمی‌گویی من بودم و پیامبر فرمود من کنت مولاه فهذا علی مولاه؟ سی نفر شهادت دادند و انس گفت که من فراموشی گرفتم وقتی این جمله را گفت این حکمت 311 در این داستان می‌آید امیرمومنان فرمود إن کُنتَ کاذباً؛ اگر دروغ می‌گویی با اینکه قطعا دروغ می‌گفت ولی حضرت فرمود اگر دروغ می‌گویی فضربکَ الله بها بیضاء لامعة لا تواریها العمامة؛ گرفتار یک بیماری بشوی بیماری برص و پیسی، سفیدی که در چهره انسان پیدا می‌شود به شکلی که لا تُوَارِیهَا الْعِمَامَةُ. با عمامه نتوانی بپوشانی. گاهی یک گوشه‌اش مشکل دارد با عمامه می‌پوشاند می‌آورد جلوتر ولی نه اصلا با عمامه هم پوشانده نشود سید رضی رضوان الله می‌نویسد فأصاب أنساً هذا الداء. بعد از این نفرین امیرالمومنان گرفتار این بیماری شد لا یری الا مبرقعاً؛ با پوشیه می‌آمد یعنی با عمامه مشکلش حل نمی‌شد.
شریعتی: صورتش را کلا می‌پوشاند.
حجت الاسلام حسینی قمی: می‌پوشاند که کسی این را نبیند. من از این داستان می‌خواهم نتیجه بگیرم اگر کسی در برابر حقانیت امیرالمومنین سکوت کند آن چه که می‌تواند ادا نکند ما می‌خواهیم مشمول دعای امیرالمومنان باشیم خدا نکند یک وقت نه تنها مشمول دعا نشویم حضرت روی خودشان را از ما برگردانند. شما می‌توانستید شما در زمان خودتان می‌توانستید برای غدیر قدمی بردارید.
شریعتی: حاج آقا با توجه به قصه‌ای که اول فرمایشات اشاره کردید چه قدر این حق کتمانش عظیم است که امیرالمومنین نفرین می‌کنند!
حجت الاسلام حسینی قمی: امیرمومنان و اهل بیتی که به دشمن‌شان دعا می‌کردند که خدا هدایت‌شان کند ولی گاهی شما دارید حق مردم را پامال می‌کنید آن وقت عجیب است این آدم در ادامه داستان من عرض کنم ابن ابالحدید و دیگران نقل کردند متوجه شد بیدار شد ولی حیف که دیر، ایشان می‌نویسد که بعدها یک کسی از انس بن مالک سوال کرد که نظرت راجع به علی بن ابی طالب چیست؟ 90 سال عمر کرد خیلی عمر طولانی است گفت إنّي آلیت أن لا أکتم حدیثاً سئلت عنه؛ گفت قسم خوردم دیگر کسی از من سوالی کند راجع به فضائل علی بن ابی طالب دیگر کتمان نکنم بعد این جمله را می‌گفت ذاکر رأس المتقین، سید المتقین، امیر المتقین، امیرالمومنین است سمعته والله من نبینا، به خدا از پیامبر شنیدم که پیامبر این چنین فرمودند.
شریعتی: خواست جبران کند ولی کار از کار گذشته سر بزنگاه.
حجت الاسلام حسینی قمی: از این نمونه‌ها که ما در تاریخ فراوان داریم که به امیرمومنان ظلم شد یعنی فضائل حضرت را کتمان کردند نگذاشتند من از این نمونه داستان‌هایی که امروز عرض می‌‌‌کنم نمی‌خواهم فقط تاریخ بگویم می‌خواهم بگویم اگر امیرمومنان برای هدایت جامعه دینی اینقدر دلسوزند امروز ما وظیفه‌مان چیست؟ امروز ما یک وقتی کتمان می‌کنیم این خودش یک گناه بزرگی است کتمان نمی‌کنیم می‌توانیم یک کاری کنیم می‌توانیم تبلیغ کنیم سخنرانی کنیم کتاب بنویسیم، میتوانیم مجلس برگزار کنیم آقا امیرالمومنین الان دنیا ایشان را میشناسند؟ شیعه خودش امیرالمومنین را میشناسد؟ ما چه قدر شناخت‌مان راجع به غدیر زیاد است؟ چه قدر راجع به ولایت امیرالمومنین اطلاعات داریم؟ چند کتاب مطالعه کردیم؟ اگر خودمان کوتاهی کنیم اگر خودمان در هدایت و راهنمایی جامعه کوتاهی کنیم باز یک داستان دیگری عرض کنم معلوم می‌شود در طول تاریخ البته این را اشاره کنم امام شافعی رئیس فرقه شافعی‌ها یک جمله‌ای دارد می‌گوید ما أقول في رجلٍ؛ در طول تاریخ خیلی‌ها کتمان کردند فضائل امیرمومنان را ولی می‌گوید ما أقول في رجلٍ؛ می‌گوید چه بگویم راجع به شخصیتی که دشمنانش از دشمنی فضائلش را مخفی می‌کردند دوستان از ترس ولی عالم پر شد از فضائل امیرمومنان؛ امیرمومنان فضائلش عالم‌گیر است ولی ما چه؟ ما باشیم یا نباشیم بینندگان عزیز این جمعه غدیر است.
شریعتی: این پرچم زمین نمی‌ماند.
حجت الاسلام حسینی قمی: ما دل‌مان بیاید یک بخشی از مال و وقت و یک بخشی از زندگی خود را برای امیرمومنان بگذاریم یا نیاید امیرمومنان نامش مخفی نمی‌ماند غدیر گم نمی‌شود ولی ما وظیفه داریم حالا این داستان دوم را عرض کنم یک کتابی داریم جناب آقای شریعتی به نام اخبار الموفقیات؛ البته من یک بخشی از این مباحثم از آن کتاب جناب آقای جاودان استفاده کردم که دو هفته پیش معرفی کردم که انصافا کتاب خیلی خوبی است جانشین پیامبر، عزیزان باز هم زمان هست تا غدیر بعد غدیر، انصافا خیلی ایشان زحمت کشیدند اسناد و مدارک بسیار فراوان مباحث بسیار مهم؛ نگاه کنند قلم خیلی خوب با مصادر و مأخذ جانشین پیامبر، و باز تا یادم نرفته کتاب غدیر حاج آقای فرحزاد انصافا من در یک جلسه‌ای گفتم کسی بخواهد یک سال راجع به غدیر سخنرانی کند این کتاب دستش باشد کفایت می‌کند.
شریعتی: حاج آقا خیلی زحمت کشیدند انشالله که نگاه امیرالمومنین شامل حال‌شان باشد.
حجت الاسلام حسینی قمی: فقط هشت خطبه راجع به غدیر در این کتاب آمده چه کسی اطلاع دارد که پیامبر، امیرمومنان، امام رضا، امام صادق، اهل بیت هشت خطبه خواندند نه خطبه‌های یک صفحه‌ای اشاره می‌کنم انشالله فقط یک خطبه امام رضا 7 صفحه است در این کتاب شیخ طوسی که از آنجا ایشان نقل کردند این کتاب را ببینیم و دفاع کنیم و حرف را برسانیم این داستان را بگویم کتابی دارد به نام اخبار الموفقیات، چرا به آن می‌گویند موفقیات؟ نویسنده آن شخصی است به نام زبیره بن بکار، این کاتب خلیفه عباسی بوده است به نام موفق بالله؛ اسم کتاب را گذاشته است موفقیات کتاب را برای خلیفه نوشته است حالا داستان جالب است می‌نویسد یک وقتی سلیمان بن عبد الملک، که خلیفه اموی بود و بسیار ظالم و خون آشام ولیعهدی داشت به نام سلیمان، آمد مدینه به شخصی به نام أبان بن عثمان پسر خلیفه سوم به أبان بن عثمان گفت یک کتاب بنویس راجع به تاریخ جنگ‌های پیامبر، ما حمایت می‌کنیم و پول می‌دهیم که تاریخ سیره و جنگ‌های پیامبر گم نشود در تاریخ و در تاریخ بماند، أبان بن عثمان گفت اتفاقا این کتاب آماده است من از کسی گرفتم که به او اعتماد دارم گفت پس شما ده نسخه از آن نسخه برداری کن چاپ که نبود که باید می‌نوشتند تمام اینها، آن هم با نوشتن آن زمان می‌گوید من ده نسخه نوشتم بردم پیش ولیعهد بعد از مدتی گفتم بفرمایید این هم کتاب. کتاب را برداشت نگاه کرد اتفاقا آمد حوادث جنگ بدر گفت این چیست که نوشتند؟ گفت جنگ بدر است دیگر، گفت این همه نوشته است که انصار در رکاب پیامبر بودند پس بنی امیه و اموی‌ها در کجا بودند؟ اینها در رکاب پیامبر نبودند در جنگ بدر؟ أبان با اینکه پسرخلیفه سوم بود گفت جناب خلیفه تعصب را کنار بگذار بنی امیه در جنگ بدر حضور نداشتند آن جلسه عرض کردیم پرسیدند که معاویه در بدر بود؟ گفت بله...
شریعتی: بودند آن طرفی بودند.
حجت الاسلام حسینی قمی: جزو سپاه دشمن بود ابوسفیان سه بچه‌اش را فرستاد در جنگ بدر مقابل پیامبر که یکی کشته شد یکی اسیر شد یکی هم فرار کرد معاویه فرار کرد گفت کتابی که در آن فضیلت بنی امیه نوشته نشده باشد گفت یعنی می‌خواهی جعل کنی دروغ بگویی؟ گفت این کتاب به درد ما نمی‌خورد تمام ده نسخه را آتش زدند ولیعهد خلیفه سلیمان بن عبدالملک ده تا کتابی که نوشته و نسخه برداری کرده بودند تمام کتاب‌ها را گفت که آتش بزنید چرا فضایل بنی امیه در آن نیست یعنی اگر فضایل بنی امیه را به دروغ آقا نبوده است.
شریعتی: می‌خواهی جعل کنی.
حجت الاسلام حسینی قمی: چه بنویسم؟ بنویسم بدریون بودند در بدر مقابل پیامبر بودند داستان سوم را اشاره کنم این هم خیلی عجیب است جناب آقای شریعتی من این روزها مشغول بودم کتاب خصائص امیرالمومنین نسائی را مطالعه می‌کردم اول داستان کتاب را بگویم اولا نسائی از علمای بزرگ اهل سنت است می‌دانید اهل سنت سنن دارند مهم‌ترین کتاب‌های حدیثی آنها از جمله این سنن نسائی است وفات 303 است 1150 سال پیش تقریباً این آقا به شام آمد شام مرکز بنی امیه بوده و تبلیغات اموی، دید همه نام معاویه را می‌برند کسی اسم امیرالمومنین را نمی‌برد گفت این ظلم به علی بن ابی طالب است یک کتاب نوشت این عالم بزرگ اهل سنت که جزو اول‌های اهل سنت است کتاب نوشت خصائص امیرالمومنین علی بن ابی طالب، شامی‌ها طرفدارهای معاویه بودند او را گرفتند گفتند برای چه نوشتی؟ یک کتاب هم بنویس خصائص امیرالمومنین معاویه بن ابی سفیان، گفت من کدام فضیلت را بنویسم؟ شما فضیلت و خصیصه بیاورید من بنویسم گفت من یک فضیلت بلدم اگر می‌خواهید این را بنویسم؟ این در مصادر خود عامه است فراوان است که یک وقتی پیامبر کاری داشتند به ابن عباس فرمودند معاویه را صدا بزن ابن عباس رفت گفت آقا دارد غذا می‌خورد بار دوم و سوم غذا می‌خورد حضرت فرمود لا اشبع اللّه بطنه؛ سیر نشوی پیامبر کسی را صدا کرده است چه قدر می‌خوری؟ گفت این را می‌خواهید بنویسم آنقدر کتکش زدند نسائی را که در اثر همین کتک‌ها از دنیا رفت مرگ نسائی ببینید در تاریخ همه جا نوشتند در اثر همین کتک‌هایی است که شامی‌ها به او زدند که چرا کتاب نمی‌نویسی خصائص امیرالمومنین معاویة بن ابی سفیان؟ ولی درباره امیرالمومنین خودش داوطلبانه نوشته است خیلی امیرالمومنین مظلوم است من یک حدیث از این کتاب می‌خواهم بخوانم شاید هم برسم دو حدیث بخوانم ببینید چه کرده است؟ اینها را می‌خواهم نتیجه بگیرم در آستانه غدیر جناب آقای شریعتی یک عالم اهل سنت عزیزان من فرصت تمام است بگوییم که یک کاری کنیم دیگر جمعه تمام است غدیر تمام است یک عالم اهل سنت وقتی می‌بیند امیرمومنان درشام مظلوم است یک کتاب می‌نویسد می‌گوید با این کتابم یک بخشی از مظلومیت علی بن ابی طالب برطرف کنم یکی از بهترین کتاب‌ها آن هم از قدیمی‌ترین منابع اهل سنت کتاب بسیار مهمی است.
شریعتی: سنن نسائی.
حجت الاسلام حسینی قمی: سنن کتاب حدیثی او است این کتاب خصائص امیرالمومنین، ویژگی‌های امیرمومنان است که مکرر هم ترجمه شده است به قیمت جانش تمام می‌شود کتکش می‌زنند می‌میرد ولی پای دفاع از مظلومیت امیرمومنان می‌ایستد آن وقت ما شیعه ما چه کردیم؟ الان این کشور یک کشور امیرمومنان است.
شریعتی: یعنی واقعا یک سوالی باید از خودمان بپرسیم که ما برای امیرالمومنین چه کردیم؟
حجت الاسلام حسینی قمی: راهش هم این است می‌خواستم آخر بحث بگویم الان می‌گویم عزیزان من بسم الله هر کسی حالا... کارهای روز غدیر را هم انشالله می‌رسم می‌گویم هر کسی بنا دارد کاری کند یا انجام داده است تو را به خدا یک پیامک به ما بده که ما هم خوشحال شویم یک کسی می‌خواهد غدیر مجلس بگیرد یک کسی می‌خواهد هدیه بدهد عیدی بدهد یک کسی می‌خواهد کتابی منتشر کند یک کسی می‌خواهد بانی شود کتاب بدهد جشن خانگی بگیرد اطعام بدهد که حالا به روایاتش می‌رسیم مَن أَطعم مومناً، شوخی نیست سید در اقبال نقل کرده است کسی روز عید غدیر یک مومن را غذا بدهد جناب آقای شریعتی به شما بگویند روز عید غدیر امام زمان مهمان شماست چه می‌کنید برای مهمانی حضرت؟ اگر به شما بگویند امام زمان با مادرشان فاطمه زهرا به منزل شما می‌آیند اگر به شما بگویند امام زمان و حضرت زهرا و امام حسین هم همراه‌شان هست امام حسن و امام رضا هم همراه‌شان هست چه می‌کنیم برای آنها؟ امام صادق فرمود مَن أَطعمَ کسی روز عید غدیر به یک نفر غذا بدهد کَمَن أطعم جمیعاً انبیاء و الصدیقین، مثل این است که تمام انبیاء و صدیقین حضرت موسی و حضرت عیسی تمام پیامبران و شهدا و صدیقین و چهارده معصوم را اطعام داده است این فضیلت را گذاشتند برای غدیر از غدیر بگذری ثوابی گیر تو نمی‌آید ما وضع مالی خوب نیست ما هم خبر داریم هزار بار هم گفتیم مشکلات اقتصادی را ولی هر کسی هر چه در توانش است یک کمی غذایت را بیشتر کن به همسایه بده پدر و مادرت را دعوت کن برادرت را دعوت کن اگر می‌توانی در حد بالاتری، ببینید یک عالم اهل سنت آمده شام مظلومیت امیرمومنان را دیده کتاب نوشته است حالا حدیثش را بخوانم جالب است می‌گوید قال علی(ع) از امیرمومنان نقل میکند با اسناد خود اهل سنت داستان اشاره به چیست؟ داستانی که شاید معروف است عزیزان شنیده باشند فراوان که وقتی پیامبر خدا می‌خواستند بت‌ها را از بالای کعبه بیاورند پایین امیرالمومنین رفت روی شانه پیامبر این بت‌ها را آورد این حدیث را نقل می‌کند می‌دانید این داستان از نظر سندی که ده‌ها سند دارد در شعر شعرا عجیب آمده است امام شافعی یعنی یکی از امامان چهارگانه اهل سنت یک شعری دارد راجع به همین می‌گوید قیل لی قل فی علی مدحاً؛ به من گفتند یک مدحی درباره علی بگو مدحه یخمد ناراً مؤصدة؛ نام علی آتش را خاموش می‌کند قلتُ لا أقدر فی مدح امرءٍ؛ ضلَّ ذو اللبَّ إلی أن عبَده؛ نمی‌توانم مدح شخصیتی را بگویم که عده‌ای آمدند گفتند علی اللهی شدند آنقدر که علی را بالا بردند ولی حالا یکی برایتان می‌گویم النبی المصطفی قال لنا لیلة المعراج لمّا صعده، وضع الله بکتفی یده فاحس القلبُ أن قد برده، وَ علیّ واضع أقدامَه فی محلٍ وضع الله یَده، امام شافعی آمده است شعر گفته است این داستان را به شعر آورده است که پیامبر خدا نشست امیرمومنان پایش را روی دوش پیامبر گذاشت بتها را از بالای کعبه پایین آورد این حدیث را نقل کردم برای چه خواستم این حدیث را بگویم؟ یک آدمی مثل نسائی کتاب می‌نویسد این حدیث را می‌آورد آن وقت یک آدم متعصب اینها می‌خواهند چگونه جواب خدا را بدهند در قیامت؟ ذهبی که اسمش را بردم شمس الدین ذهبی گفتم تخصصش رجال و حدیث است از علمای بزرگ اهل سنت است شاگرد ابن تیمیه بوده است به این حدیث که می‌رسد عین عبارت این است آقای ذهبی سند این حدیث چه طور است؟ می‌گوید بسیار اسناد خوبی است پس قبول داری حدیث را؟ می‌گوید نه القلب ینکر متنه، دل این متن را کنار می‌زند نمی‌پسندد، چرا دل نمی‌پذیرد؟ چه طور اگر فضیلتی در مورد امیرمومنان گفتی دلت نمی‌پذیرد اما اگر جعل کردند درباره فضیلت آن را می‌پذیرد؟ اسنادش خوب است ولی دلم...
شریعتی: ولی دلم نمی‌آید قبولش کنم.
حجت الاسلام حسینی قمی: اینها چگونه می‌خواهند جواب خدا را بدهند؟ یک داستان دیگری عرض کنم می‌خواهم انشالله این مجموعه آقای شریعتی دیگر کسی نماند که تردیدی داشته باشد اگر هر کسی هر چه در توانش است واقعا معلوم نیست ما در غدیر دیگر را نه غدیر دیگر همین غدیر را هم آقا انشالله برسیم و غدیر را با عظمت برگزار کنیم ولی کسی تضمین ندارد که ما سال‌ها بتوانیم برای غدیر امیرمومنان کاری کنیم داستان دیگر که عرض می‌کنم حاکم حسکانی، کتاب شواهد التنزیل یک اشاره‌ای کی وقتی کردم داستان را خودش نقل می‌کند می‌گوید در یک جلسه‌ای بودم از علمای بزرگ اهل سنت است وفاتش می‌گویند بعد از 470 است تقریبا هزار سال پیش دقیق معلوم نیست می‌گوید فإن بعض من ترأس على العوام؛ یکی از اینهایی که ریاستی داشت بر عامه مردم قعد فی مجلسه، یک جلسه‎ای داشت نشسته بود جمع زیادی در مجلسش نشسته بودند این آدم گفت رئیس گفت لم یقل احدٌ من المفسرین فی أنّه نزل فی علی و اهل بیته سورة هل أتی؛ گفت یک مفسر نگفته است که آیه 18 سوره هل أتی در شأن علی بن ابی طالب و اهل بیت است وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً؛ 25 ماه ذی‌حجه داستان نزول هل اتی است گفت احدی از مفسرین نگفتند نه این هیچ آیه‌ای کسی نگفته است در حق علی بن ابی طالب نازل شده است این رئیس  گفت حاکم حسکانی دارد تعریف می‌کند می‌گوید أنکرة جرأته، تعجب کردم این طور منکر فضائل امیرمومنان می‌شود هیچ آیه‌ای در شأن امیرالمومنین نازل نشده است؟ منتظر شدم ببینم کسی به او اعتراضی می‌کند علمایی بودند در مجلس هیچ کسی اعتراض نکرد می‌گوید یک نفر قاضی ابا العلاء اعتراض کرد یک آدم گردن کلفت یک رئیس یک حرف باطلی را می‌زند شواهد التنزیل را نوشتم عزیزان بینندگان عزیز عالم اهل سنت می‌گوید حاکم حسکانی می‌گوید به عجله این کار را انجام دادم خیلی ناراحت بودم از کار این دویست و سیزده آیه‌ای که در شأن امیرمومنان نازل شده است در این کتاب آورده است 1163 حدیث ذیل 213 آیه. می‌گوید کار هم به عجله بود 213 تا آیه آوردم بعد می‌گوید برای امیرمومنان 129 ویژگی هست که احدی از این صحابه در این 120 ویژگی شریک نیستند با اینکه امیرمومنان در فضائل دیگران شراکت دارد ولی 120 فضیلت فقط برای امیرمومنان است حاکم حسکانی حدود هزار سال پیش عالم بزرگ اهل سنت می‌گوید در جلسه دیدم کسی منکر شد نزول آیات درباره امیرمومنان را و کسی جواب نداد من خودم این کتاب را نوشتم یک عالم سنی کتاب نوشته است ما کتاب نوشتیم؟ کتاب نوشتن شأن ما نیست یک کتاب خوب تهیه کنیم بانی خیر شویم یک مجلسی بگیریم هیئت بگیریم شاد کنیم حالا می‌رسم انشالله به اعمال.
شریعتی: ما امروز سه کتاب هم در ضمن مباحث معرفی کردیم یکی خود کتاب غدیر حاج آقای فرحزاد عزیزمان است انشاالله دوستان زیرنویس می‌کنند یکی جانشین پیامبر حضرت آیت الله جاودان و خصائص امیرالمومنین جناب نسائی.
حجت الاسلام حسینی قمی: آن وقت جالب است آقای شریعتی یاد کنم رضوان خدا به علامه امینی جالب است که دوشنبه 12 تیر سالگرد رحلت این مرد بزرگ است ما اصلا واقعا خاک پای علامه امینی هم به حساب نمی‌آییم می‌گویند یک وقت یک کسی از ایشان پرسید سفرهای زیادی داشت برای الغدیر یک سفر رفته بود هند، گفتند هند یک گرمای 50 درجه شما چه می‌کردید شب و روز در کتابخانه‌ها؟ گفت اتفاقا آنجا که بودم یک کسی از من پرسید با گرمای بالای 50 درجه  اینجا چه می‌کنی؟ وقتی این سوال را از من پرسید تازه متوجه شدم که راست می‌گویی اینجا گرمای بالای 50 درجه دارد محو کتاب و نوشتن بوده است امینی‌ها چه کردند؟
شریعتی: یک وقتی من در برنامه به اشتباه آمدم بگویم علامه امینی گفتم علامه غدیری و بعد دیدم چه تعبیر...
حجت الاسلام حسینی قمی: درست است قاضی نورالله شوشتری اگر اینها از جان مایه نگذاشته بودند جالب است مرحوم علامه امینی رضوان الله علیه در الغدیر جلد سوم دوازده کتاب تک نگاری می‌آورد که فقط این کتاب را نوشتند راجع به اسناد نزول هل اتی در شأن امیرمومنان دوازده کتاب نام می‌آورد فقط نوشتند که بگویند هل أتی در شأن امیرمومنان است آن وقت کسانی که تازه اصل... یک شعری هم باز جالب است خدا رحمت کند مرحوم قاضی نورالله در این احقاق الحق این شعر هم مال شافعی است خیلی قشنگ است یک بیت است اگر بتوانند عزیزان زیرنویس کنند می‌گوید انا عبد لفتی انزل فیه هل اتی الی متی اکتمه ، اکتمه الی متی؛ باز یک شعر دیگری دارد می‌گوید إلامَ إلامَ وحَتّى مَتى. اُعاتَبُ في حُبِّ هذَا الفَتى ؟ وهَل زُوِّجَت فاطِمٌ غَيرَهُ. وفي غَيرِهِ هَل أتى هَلْ أَتَى؟
شریعتی: مگر می‌شود چنین چیزی در شأن غیر او نازل شود؟
حجت الاسلام حسینی قمی: حالا منابع شیعه که بماند فراوان است من یک جمله دیگر از امیرمومنان بخوانم می‌خواهم شما زمان را بفرمایید که راجع به غدیر هم چند جمله راجع به اعمال غدیر عرض کنم این خطبه اول نهج البلاغه است تعبیری دارد امیرمومنان سه صفحه است من یک سطرش را می‌خوانم می‌فرماید ثمَّ اخْتَارَ سُبْحَانَهُ لِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله لِقَاءَهُ؛ پیامبر از دنیا رفتند...
شریعتی: 5 دقیقه تا قرآن وقت داریم.
حجت الاسلام حسینی قمی: تا می‌رسند به اینجا وَ خَلَّفَ فِيكُمْ مَا خَلَّفَتِ الْأَنْبِيَاءُ فِي أُمَمِهَا؛ پیامبر که از دنیا رفتند همان چیزی که همه انبیاء در میان امت‌ها جا گذاشتند جانشین پیامبر هم این کار را کرد جناب آقای شریعتی این دهه اول نماز ذی‌حجه را تقریبا تمام عامه مردم می‌خوانند چه خواندید؟ وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ؛ شما یک پیامبر پیدا کنید که جانشین بعد از خودش تعیین نکرده باشد هارون جانشین من باش برای یک سفر سی روزه ده روز اضافه شد چهل روز.
شریعتی: بحث این هفته‌های ما حاج اقای عابدینی است.
حجت الاسلام حسینی قمی: جانشین من باش پیامبری که برای یک سفر چند روزه جانشین تعیین می‌کرد خاتم النبیینی که برای سفر چند روزه جانشین تعیین می‌کرد آن وقت این پیامبر از دنیا رفت امت را به خودش واگذار کرد بعد این همه اختلاف و خونریزی و گرفتاری؟ یک جمله یا رسول الله نباید می‌فرمود ای پیامبر؟ غدیر فرمود جانشین پیامبر نگفت پیامبر؟ إِذْ لَمْ يَتْرُكُوهُمْ هَمَلًا بِغَيْرِ طَرِيقٍ وَاضِحٍ وَ لَا عَلَمٍ قَائِمٍ. یک حدیثی بخوانم جالب است صحیح مسلم از منابع دست اول اهل سنت است وفات مسلم صاحب کتاب صحیح 261 است یعنی حدود 1200 سال پیش این حدیث را نقل کرده است می‌گوید وقتی خلیفه دوم روزهای آخر عمرش بود پسرش... کتابی دارد به نام کتاب الامارة در صحیح مسلم، پسرش عبدالله بن عمر آمد پیش پدرش گفت إنّ الناس یتحدثون، مردم دارند یک اعتراضی به شما می‌کنند أنّکَ غیر مستخلف؟ عبدالله بن عمر به پدرش گفت مردم دارند اعتراض می‌کنند شما در بستر مرگ هستی نمی‌خواهی جانشین برای خودت تعیین کنی؟ وأنّه لو كان لك راعي إبل ، أو راعي غنم؛ اگر یک شتربان داشتی چوپان داشتی شترها و گاو و گوسفندان را رها می‌کرد به او اعتراض می‌کردند می‌گفتند چرا این کار را کردی؟ یک کسی را می‌گذاشتی برای این چند شتر؟ فرعاية الناس أشدّ؛ یک انسان برای انسان‌ها می‌خواهی جانشین کنی مگر می‌شود تو از دنیا بروی و جانشین تعیین نکنی؟ اقای شریعتی همه عقلای عالم می‌گویند اگر کسی از دنیا م‌یرود نمی‌شود بدون جانشین اعتراض کرد پسر خلیفه به خلیفه.
شریعتی: اصلا حاج آقا قبل از اینکه قصه اعتقاد باشد قصه عقل است.
حجت الاسلام حسینی قمی: یک وقتی معرفی کردیم کتاب مرحوم علامه کراجکی اصلا استدلال‌های عقلی است پیامبری که جزئیات و مستحبات و واجبات مدل مسواک و مدل راه رفتن و مدل غذا خوردن و مسافرت و تمام هزاران هزار آن وقت این پیامبر مدل اداره حکومت بعد از خودش را برای امت تعیین نکرد؟
شریعتی: اسم آن کتاب چه بود؟ التعجب.
حجت الاسلام حسینی قمی: التعجب ترجمه فارسی هم دارد نمونه‌های فراوان و اما اجازه بدهید چون فرصت کم است برای غدیر چند جمله‌ای عرض کنم خواهش می‌کنم عزیزان من خاک پای همه عزیزان هستم ولی بحث خودم نیست این فراز را در این چند روز کلیپش را منتشر کنید بگذارید به گوش همه برسد همه بدانند کسی نگوید ما خبر نداشتیم بنا شد به ما هم خبر بدهید حدیث را بخوانم حدیثی است که در آن جلسه هم اشاره کردم به عجله میگویم امام رضا(ع) داستان امام رضا است در مصباح شیخ طوسی هست شیخ طوسی وفاتش 460 است حدود هزار سال پیش در مصباح نقل کردند امام رضا در روز عید غدیر مهمان داشتند إحتبثهم حبس‌شان کرد فرمود کسی را نمی‌گذارم امروز از اینجا برود روز غدیر است افطار باید پیش من باشید به اینها افطاری دادند برای خانه‌هایشان غذا و لباس و انگشتر و کفش هدایا فرستادند بعد داستان امیرالمومنین را بیان کردند فرمودند امیرمومنان در جمعه‌ای که مصادف با غدیر شد مثل این جمعه که ما داریم 7 صفحه من یک خط را بگویم سه چهار توسعه، یک: التوسعه علی عیالکم به زن و بچه‌تان در غدیر توسعه بدهید هدیه دهید چیزی می‌خواهید بدهید در غدیر بدهید. دو: البر باخوانکم من شنیدم ایام غدیر بناست هزاران جهیزیه به نیازمندان بدهند اینها ارزشمند است بناست شبی سبد کالا بدهید ایام غدیر بدهید یک بشقاب یک ظرف غدا بدهید ایام غدیر بدهید زندانی می‌خواهید آزاد کنید در ایام غدیر کنید می‌گوید من پدرم در غدیر از زندان آزاد شد غدیر به ما جهیزیه دادند.
شریعتی: گره بزنیم به غدیر و نام امیرمومنان.
حجت الاسلام حسینی قمی: غدیر ما صاحب خانه شدیم به حق امیرالمومنین شب عید غدیر در خانه مستجر است بگویید عیدی من این است که اجاره را کم می‌کنم زیاد نمی‌کنم شنیدم نتوانستی هر دری زدی ودیعه را...
شریعتی: این ماه اجاره نده.
حجت الاسلام حسینی قمی: ودیعه مسکن را بنا بود دو برابر کنم شنیدم هزار جا رفتی به تو قرض ندادند نمی‌خواهد اضافه کنی حالا باشد تا ببینیم چه می‌شود؟ توسعه، تهادوا، هدیه بدهید خدا منت گذاشته است به این ثواب شادی در چهره شما ظاهر باشد الدرهم فرمود یک درهم در غدیر هدیه دادن به برادر ایمانی معادل 200 هزار درهم است آقای شریعتی اگر کسی هزار تومان هدیه دهد می‎شود چه قدر؟
شریعتی: 200 هزار تومان.
حجت الاسلام حسینی قمی: یک درهم 200 هزار برابر می‌شود، می‎شود 200 میلیون، یعنی واقعا یک هزار تومانی نداری هدیه به کسی بدهی؟ هزار تومان روز غدیر بدهی؟ هزار تومان عیدی بدهی انگار خدا برایت 200 میلیون ثواب می‌نویسد حالا هزار تومان که چیزی نیست.
شریعتی: مهم این است که یک کاری کرده باشیم.
حجت الاسلام حسینی قمی: کاری کنیم قدمی برداریم این چند عمل را یک داستان دیگر هم سی ثانیه‌ای بگویم عده‌ای محضر امام رضا بودند حدیث باز در یحضر شیخ طوسی است داستان غدیر امام رضا فرمود إنّ یوم الغدیر فی السماء اشهر منه فی الارض، آسمانی‌ها غدیر را بهتر از زمینی‌ها می‌شناسند بعد فرمود روز غدیر هر جا بودی خودت را به قبر امیرمومنان برسان آنهایی که موفقند خواهش می‌کنیم به همه دعا کنند بعد امام رضا فرمود فرمود روز غدیر خدا می‌آمرزد وَ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَيْلَةِ الْفِطْرِ، ماه رمضان چه قدر خدا بخشیده است؟ نداریم در روایت که هر غروب ماه رمضان خدا یک میلیون آزاد می‌کند شب و روز جمعه هر ساعت این مقدار؟ شب عید فطر به اندازه‌ای که در تمام ماه رمضان آمرزیده؟ فرمود در غدیر خدا دو برابر آنچه که در ماه رمضان بخشیده است می‌بخشد بعد فرمود والله، امام رضا قسم خورد به خدا قسم وَ اللَّهِ لَوْ عَرَفَ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْيَوْمِ؛ اگر کسی فضیلت غدیر را می‌شناخت اگر مردم می‌شناختند لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَشْرَ مَرَّاتٍ؛ فرشتگان آسمان روزی ده بار با آنها مصافحه می‌کردند امام صادق سه بار قسم خورده است شما چند حدیث دارید که ولی خدا سه بار قسم جلاله خورده است؟ فرمود لعلک تری ان الله عزوجل خلق یوما اعظم حرمة منه، فکر می‌کنی روزی بالاتر از روز غدیر داریم باز حدیث در تهذیب شیخ طوسی لاوالله! لا والله! لا والله! در دقیقه پایانی یک بار من فهرست اعمال را بگویم بر اساس این روایات، یک: روزه روز عید غدیر بسیار با فضیلت است معادل کفاره شصت سال است. دو: طعام در روز غدیر دوباره روایتش را می‌خوانم امام رضا فرمود در اقبال سید بن طاووس هست کمن اطعم جمیعا انبیاء و الصدیقین، واقعا به شما بگویند حضرت زهرا روز غدیر مهمان شماست چه می‌کنید؟ جان‌مان را می‌دهیم بگویند امام زمان و امان رضا...
شریعتی: تمام انبیا قرار است بیایند سر سفره شما.
حجت الاسلام حسینی قمی: مهمان شما با یک اطعام در روز غدیر، هدیه دادن معادل دویست هزار درهم است توسعه بر زن و فرزند، مهمانی دادن؛ محبت به برادران ایمانی، چند نماز و دعا هم دارد انشاالله در مفاتیح دوستان ملاحضه می‌کنند.
شریعتی: انشالله دوستان در کانال می‌گذارند ما در سروش و ایتا و بله منتظر شما هستیم این اعمال و این نکته‌های حاج آقای حسینی را انشاالله آنجا عزیزان ما خواهند گذاشت طرح قربان تا غدیر ما هم برای قربانی ماه ذی‌الحجه هم چنان استمرار دارد و شما دعوتید خودمان را محروم نکنیم از این فیض عظیم با این نکته‌های که حاج اقای حسینی عزیزمان فرمودند مساجد قرار است بانی شوند 5000 مسجد 5000 قربانی که ائمه محترم جماعات مراجعه کنند بانی اطعام عید غدیر شوند و بانی قربانی و صدقات و هدایا و نذورات شما هم صرف کمک به نیازمندان خواهد شد و هم اطعام روز عید غدیر، با تمام فضیلتی که دارد عزیزانی که می‌خواهند در این طرح ویژه همراه شوند با ما به عشق امیرالمومنین هم می‌توانند به کانال ما مراجعه کنند هم به سایت ما، و یا عدد 14 را به 20000303 پیامک کنند نحوه مشارکت برایشان ارسال خواهد شد و امیدوارم که به یمن نام و یاد امیرالمومنین و ایام غدیر بهترین‌ها برای همه دوستان و عزیزان‌مان مقدر شود یک دقیقه فرصت داریم تا پایان برنامه امروز.
حجت الاسلام حسینی قمی: من یک بار دیگر هم تقاضا می‌کنم می‌خواهیم دل همه مومنین شاد شود ما در جلسات بعد گزارش پیام‎‌های مردم را خواهیم داد عزیزان بگویند که چه کاری کردند و چه کاری خواهند کرد اگر بناست به مستجرشان تخفیف دهند که به نظر من بهترین خیرات است امیرالمومنین قطعا راضی است شما اگر هیچ کاری هم نمی‌خواهید انجام دهید به مستجرتان بگویید اجاره کمتر بدهد به مستجر می‌خواهید اطعام دهید می‌خواهید عیدی بدهید به جهیزیه‌ای کمک کنید، جلسه‌ای برگزار کنید، یک کاروان شادی راه بیندازید، هر کسی هر کاری کرد این را به ما بگویید با گفتن شما این ریا نمی‌شود ما می‌خواهیم خوشحال شویم به دیگران خبر دهیم یک غدیر استثنایی انشاالله جبران گذشته مفصل عرض کردیم دیگران هر چه داشتند برای امیرمومنان گذاشتند ما هم کوتاهی نکنیم.
شریعتی: انشاالله خیلی از شما ممنون و متشکرم به اتفاق حاج آقای حسینی از خدمت‌تان مرخص می‌شویم مشرف می‌شویم به ساحت نورانی قرآن کریم و ثوابش را هدیه کنیم به روح بلند قرآن ناطق امیرالمومنین و تا فردا و سلامی دوباره همه شما را به خداوند می‌سپارم خداوند پشت و پناه‌تان.
اللّهم صل علی محمد و آل محمد
صفحه352 قرآن کریم