شریعتی: خوشحالیم در محضرتان هستیم و الحمدالله خدا انشاالله شما را حفظ کند برای همه ما این هفتهها داریم راجع به کسانی که محبوب خدای متعال هستند صحبت میکنیم از متقین گفتیم از محسنین گفتیم و حالا امروز هم إنّ الله یحبّ التوابین و یحب المتطهرین.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: بله بسم الله الرحمن الرحیم یکی از راهکارهایی که خداوند پیش روی انسان گذاشته است هدایتهای ویژه است خداوند یک سری هدایتهای عام دارد و یک سری ویژه. هدایتهای عام هدایتهایی است که عموم بشر مورد خطاب قرار میگیرند اما هدایتهای ویژه برای افراد خاص هستند افرادی هستند که قدمهایی به سمت خدا به سوی زندگی خدایی برداشتند یکی از این راهکارها و عوامل کشف این معنا واژههای قرآنی است به طور ویژه، و یکی از این واژههای هدایتی خاص عنوان محبوب خدا شدن است کسی که محبوب خدا شد خدا خدایی به او محبت میکند و انسان محبوب فوق العاده حس میکند محبت محبش را و این یکی از عوامل مهم خداشناسی و خدا باوری و ایمان به خدا در صحنه زندگی و فضای حقیقی است یکی از محبوبان خدا انسانهای پاک و پاکیزه هستند شما فرمودید إن الله یحب التوابین و یحب المتطهرین، در آیه دیگری میفرماید وَاللَّهُ یحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ؛ یعنی خداوند مدام دوست دارد انسانهایی که پاک و پاکیزه هستند در این مبحث سه نکته خیلی مهم است یکی بحث نظافت است خداوند انسانهای نظیف را دوست دارد بحث تطهیر است بدن انسان نجس شده است خداوند کسی که برطرف میکند عوامل نجس از بدن خوش را دوست دارد و یکی هم بحث طهارت است تطهیر با طهارت فرق میکند.
شریعتی: یکی باطنی است یکی ظاهری بله؟
حجت الاسلام صفایی بوشهری: نخیر تطهیر پاک کردن بدن از نجاست است طهارت خودش بر دو قسم است طهارت ظاهری مثل وضو و غسل، و طهارت باطنی که آن طهارت از رذائل نفسانی است اما در رابطه با نظافت دین اسلام فوق العاده به نظافت شخصی و اجتماعی و خانوادگی توجه ویژه دارد ساحت مقدس رسول خدا میفرماید: إنَّ اللّه َ طَيِّبٌ يُحِبُّ الطِّيبَ؛ خدا پاک است و به همین خاطر پاکان را دوست دارد نَظيفٌ يُحِبُّ النِّظافَةَ؛ خدا در نهایت پاکی است لذا نظافت را دوست دارد به همین جهت است کسانی که هم نظافت شخصی مراعات میکنند پاک و پاکیزه هستند ظاهر و هم منزل را پاک نگه میدارند و هم جامعه را و خیلی این ایام مناسب است چون هفته محیط زیست است خداوند میگوید من اینها را دوست دارم چون خداوند هیچ انسان ژولیده آلوده را دوست ندارد ساحت مقدس رسول خدا(ص) فرمود: بِئْسَ الْعَبْدُ الْقَاذُورَةُ؛ بدترین بنده خدا آن است که ژولیده است آلوده است آن نظافت شخصی را مراعات نمیکند خداوند انسان را خلق کرده است اشرف مخلوقات است خداوند دوست دارد این اشرف مخلوقات در نهایت زیبایی و پاکیزگی باشد حضرت ختمی مرتبت باز میفرماید فَإِنَّ اللّه َ تَعالى بَنَى الإِسلامَ عَلَى النَّظافَةِ؛ خداوند اسلام را بر نظافت بنا گذاشته است یعنی نظافت یکی از ارکان اسلام است حدیث مشهوری هم داریم النظافة من الایمان، امام رضا میفرماید مِن أخلاقِ الأنبِياءِ التَّنَظُّفُ؛ از اخلاق ما انبیا حفظ زیبایی ظاهر پاکی و پاکیزگی در نهایت خودش بود بنابر این نظافت شخصی موجب این میشود که انسان مورد لطف و عنایت خدا قرار بگیرد نظافت در منزل هم همین طور است که اگر منزل نظیف باشد دارای نظافت باشد آن منزل منزلی است که خدا به آن نظر میکند اما منزلی که آلوده و به هم ریخته است به تعبیر عامیانه کثیف است آنجا خدا نگاه نمیکند ساحت مقدس رسول خدا میفرمود نظفوا بيوتكم خانههایتان را تنظیف کنید پاک نگه دارید من حوك العنكبوت؛ از این کثافتها از این تارهای عنکبوت اینها را پاک کنید اینها یک نمونه است کلا خانه را از عواملی که موجب آلودگی است پاک کنید و میفرمایند که فان تركه في البيت يورث الفقر؛ اگر ترک کنید به خانه نرسید موجب فقر میشود از آن طرف میفرماید كَنسُ البَيتِ يَنفِي الفَقرَ؛ تمیزی خانه موجب نفی فقر میشود یکی از ادله و حکمتی که میشود برای این بیان کرد این است که وقتی که انسان و آلوده شد دچار بیماری میشود پولی که باید خرج زندگی کند درمان میکند لذا فقر میآورد غیر از آن هم شرایط خاص دیگری هم این است که خانهای که نظیف نیست مورد توجه خدا و فرشتگان نیست لذا محروم از لطف و عنایت الهی جامعه هم همین طور، جامعهای که نظیف باشد در آن ثروت تولید میشود مورد لطف و عنایت خداست و خداوند عنایت ویژه به آن میکند اما در رابطه با تطهیر وقتی بدن انسان به نجاسات آلوده میشود شخص باایمان و مسلمان باید آن را تطهیر کند خونی دست انسان است آب بکشد آلودگیهایی است باید برطرف کند و این در عرصههای مختلف خودش فی نفسه ارزش است در عرصههای واجب میشود مثل اینکه انسان میخواهد عبادت خدا کند مثل نماز بخواند اما طهارت که بحث اصلی ما است یحب المتطهرین، طهارت بر دو قسم است یکی طهارت ظاهری که آثار مختلفی دارد و یک آثار باطنی طهارت ظاهری مثل وضو و غسل که اگر آب نبود با تیمم خود این آثار و برکات فراوانی دارد که اگر ما این برکاتش را کشف کنیم به خیلی از حکمتهای عالیه این احکام اسلام دست پیدا میکنیم و ملتزم به آن میشویم یکی از این آثار طول عمر است کسی که طاهر است و طهارت میگیرد و غسلش را انجام میدهد نبود آب، تیمم میکند پیامبر فرمود خدا به او طول عمر میدهد يا أنسُ! أَكثِرْ مِنَ الطَّهُورِ يَزِدِ اللهُ في عُمرِكَ؛ خیلی با طهارت باش همیشه با وضو باش خداوند عمرت را طولانی میکند چه قدر انسانها دوست دارند که طول عمر داشته باشند؟ یکی از عوامل طول عمر ساحت مقدس رسول خدا میفرماید طاهر بودن است حالا با مناسبت هم عرض کنم یکی هم صله رحم است با وضو بودن غسل انجام دادن و صله رحم کردن اینها عمر انسان را طولانی میکند نکته دیگری که هست نورانیت است مشهور است که الوُضوءُ علَى الوُضوءِ نُورٌ على نُورٍ؛ واقعا انسانهایی که طاهرند و با وضو هستند در ساختار چهره و وجودشان یک نورانیتی است که باز ساحت مقدس رسول خدا میفرماید که امت من خداوند در روز قیامت محشور میکند که اینها نورانی و سفید روی هستند غر من السُّجُود محجلون من الْوضُوء؛ به خاطر وضویی که میگیرند و سجدههایی که میکنند در قیامت مثل نور میدرخشند یکی دیگر از آثار و برکات همین وضو گرفتن و غسل کردن ما این است که در برخی از مواقع با طهارت بودن انسان را در آن شرایط در حکم عبادت قرار میدهد مثلا انسان شب با وضو بخوابد ساحت حضرت خاتم الانبیا میفرماید مَنْ بَاتَ عَلَى طُهْرٍ فَكَأَنَّمَا أَحْيَا اللَّيْلَ؛ هر کسی با وضو بخوابد گویا تمام شب را شب زندهداری کرده است و عبادت خدا کرده است.
شریعتی: یعنی وضو تو را وارد وادی عبودیت میکند.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: خواب هستی ولی برایت عبادت مینویسند.
شریعتی: آن گونه که در ماه مبارک رمضان.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: لذا میگوید الطّاهِرُ النّائمُ كالصّائمِ القائمِ؛ کسی که طاهر است و خوابیده است مثل روزه داری است که قیام کرده است به عبادت خدا این هم یکی از آثار وضو گرفتن و با وضو شب خوابیدن است. یکی دیگر از آثار همین طهارت ظاهری که وضو است و غسل است و تیمم این است که این طهارت برخی مواقع عامل بخشش گناهان میشود مثل غسل روز جمعه، انسان که روز جمعه که غسل میکند امام صادق میفرماید این غسلی که میکند از این جمعه تا آن جمعه تمام گناهانش بخشیده میشود لذا برخی از فقها غسل روز جمعه را واجب دانسته بودند به همین عظمت است فرمودند که غُسلُ يَومِ الجُمُعَةِ طَهُورٌ و كَفّارَةٌ؛ هم باعث طهارت میشود هم کفاره است لِما بَينَهُما مِنَ الذُّنوبِ مِنَ الجُمُعَةِ إلَى الجُمُعَةِ؛ از این جمعه تا آن جمعه انسان گناهی کرده باشد به خاطر اینکه التزام پیدا کرده است به این فعلی که محبوب خداست مستحب است دیگر محبوب خداست بنابر این خداوند هم گناهانش را میبخشد ببینید یک کار کوچک چه قدر کارهای بزرگ از او بر میآید نکته دیگر که این طهارت دارد این است که ثواب شهادت را برای اینها به بار میآورد فرمودند که اگر شما میتوانید مدام شبانه روز با طهارت باشد یعنی دائم الوضو باشید کلام ساحت مقدس رسول خدا(ص) است فإنَّكَ تَكونُ إذا مُتَّ؛ زیرا اگر شما از این حال دائم الوضو بودن فوت کردید علَى الطَّهارَةِ شَهيدا؛ در حکم شهید است.
شریعتی: این اثر طهارت است دیگر در واقع؟
حجت الاسلام صفایی بوشهری: یعنی ببینید یک کار ساده با وضو بودن دائم الوضو بودن...
شریعتی: این تازه طهارت ظاهری است طهارت جسم ما است.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: این همه برکات دارد اثر دیگر این طهارت کلید برای ورود الهی به عبادت است مفتاح الصلاة الطهور؛ لا صلاة الا بالطهورٍ؛ طهارت داشتن با وضو و غسل بودن حالا در شرایطی با تیمم بودن این دربی است برای انس با خدا در عبادت پس بنابراین برکات طهارت فوق العاده بسیار است از طول عمر و نورانیت عبادت عملی در حال طهارت داشتن کفاره گناهان بودن؛ ثواب شهادت داشتن و در اخر این دروازه ورود به عبادت خدا داشتن است و وارد شدن است به همین جهت بسیاری از علما دائم الوضو بودند مدام وضو داشتند و به خاطر اینکه وضو را مقدمه نماز هم میدانستند وضو که میگرفتند یک نماز میخواندند حالا نماز مستحبی خاصی که بوده است یا به نیت افرادی نماز میخواندند این فعل الهی را همیشه دائم الوضو بودن را داشتند.
شریعتی: خیلی سال پیش حاج آقای صفایی من یادم است یادی کنم از استاد عزیزمان یازر سفر کرده حاج آقای مهندسی که یک وقتی قدیمیهای سمت خدا یادشان است که یک وقتی ما با ایشان یک سری سوالات را مطرح میکردیم پرسش و پاسخ داشتیم یک کسی سوالی پرسیده بود شما راهکارتان برای خواندن نماز اول وقت چیست؟ ایشان گفتند وقتی دائم الوضو باشی خواندن نماز اول وقت هم خیلی برایت راحت و ساده میشود من هیچ وقت یادم نمیرود خدا رحمتشان کند این یکی از اثرات دائم الوضو بودن هم هست.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: این وضو داشتن و دائم الوضو بودن خیلی آثار و برکات دارد آن نورانیت عرشی انسان و یکی از نکاتی که بسیاری از روانشناسان پیرامون آن صحبت کردند این نکته است کسانی که با طهارت هستند دارای آرامش خاصی هستند و انسانهایی که طهارت ندارند مثلا وضو ندارند برایشان غسلی بوده واجب انجام ندادند اینها در درونشان یک سری اضطرابها و آشوبها هست ولی وقتی آب به فضای بدن انسان میرسد با آن شرایط خاص آن حالت تغییر میکند و یک نشاط و شادابی به انسان ارائه میشود اگر آن نیت الهی در عرصه طهارت باشد هر چند خود این کار خودش هم آن آثار را دارد اما الهی بودنش خیلی برکات و آثار الهی دارد اما بعد از این طهارت ظاهری که عرض کردیم با این آثار و برکات فوق العاده دارند ما یک طهارت باطنی هم داریم که آقا امیرالمومنین فرمودند اگر شما میخواهید با طهارت باشید طهارت باطنی را فراموش نکنید آن خیلی مهم است آن پاکی درون پاکی نظام شخصیتی انسان شخصیت انسان یک ساختاری است در پیکر و نظام انسان که معیار ارزشگذاری انسان است میگویند فلانی آدم با شخصیتی است با شخصیتی است شخصیت مثبتی دارد و دارای شخصیت منفی است پاکی انسان از رذائل این میشود طهارت باطنی اگر انسان اهل احسان باشد وجودش عبور از خود و توجه به دیگران و نیازمندان باشد بخل نداشته باشد وقتی بخل نداشت طهارت از بخل دارد از یک رذیله اگر حسادت در وجودش پاک کرد این طهارت باطنی میشود خداوند در سوره والشمس یازده بار قسم خورده است این خیلی عجیب است قسمهای قرآنی خودش یک بابی از معارف الهی است که خداوند میآید برای ما قسم میخورد ما به کجا رسیدیم که خدا برای ما قسم میخورد که این حرف را باور کنید این مسئله خیلی مهم است چون خدا انسان را میشناخت.
شریعتی: که به همین راحتی زیر بار نمیرود.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: دیر باور است ناباور است باور نمیکند سخت باور میکند لذا قسم میخورد وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا؛ این همه قسم خورد خدا.
شریعتی: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: یعنی کسی که طهارت باطن دارد پاک کرده است خودش را او رستگار میشود این آیات در عرصه ادبیات فوق العاده جایگاهی ادبی بالایی دارد اگر شما ملاحظه بفرمایید خداوند به امور متضاد قسم خورده است وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا؛ اینها در حوزه ادبیات تضاد در عرصه تبیین کلام هستند.
شریعتی: آخرش هم قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: برخی از بزرگان حوزه معرفت و عرفان اینطور بیان میکنند خدا خودش را به آسمان و زمین زده است که شما حرفش را باور کنید یعنی انسان به این درجه برسد که خداوند خودش را به آسمان و زمین بزند که انسان باور کند این قد أفلح ماده فلاح یعنی زندگی آباد و ثمر بخش به کشاورز هم میگویند فلّاح برای همین است که این کشاورزی میکند آبادانی تولید میکند و کار او ثمر میدهد خداوند میفرماید کسی دارای یک زندگی آباد و ثمربخش است که اهل تزکیه باشد طهارت باطن کند آن کسی ناامید باید باشد که برای خودش دسینه چینی کرده است رذیله را در درون خودش جا داده است مبتلا به نجاست باطنی است و آن شخصی که دارای فلاح و رستگاری است دارای طهارت باطنی است اگر باطن انسان آلوده باشد هر کار خیری هم انجام دهد احتمال دارد آن کار خیر دچار بحران و عدم قبول و پذیرش الهی باشد مثلا هزار کار خیر کند ولی باطن آلوده است خودنمایی کند ریا کند این ریا همه کارها را خراب میکند مثل این که انسان یک سیلویی داشته باشد گندم داشته باشد موش در آن باشد گندم در آن بریزد اول ای جان دفع شر موش کن وانگهی در فکر گندم کوش کن، اگر تو در درونت موش هوای نفس و رذیله باشد هر کار خیری هم کنی گندمهای ثواب بریزی آن از بین میبرد.
شریعتی: گرنه موش دزدی است که در انبار ماست.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: گر همی خواهی حیات عیش و خوش گاو نفس خویش را اول بکش، اگر انسان این رذائل را در درون خودش داشته باشد طهارت را نداشته باشد هر کار خیر هم انجام دهد مبتلا میشود مثل اینکه یک ظرفی پر از لجن باشد انسان آب پاک در آن بریزد آن آب پاک هم تبدیل به لجن میشود لذا فرمودند طهارت باطن، باعث میشود که انسان دارای یک شخصیت الهی باشد قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى؛ انسانی که تزکیه کند باطن خودش را پاک کند باطن پاک یعنی باطن الهی باطنی که رضایت خدا هدفش هست خودش را در محضر خدا میداند عشق و محبت خدا دارد و از آن طرف هر چه برای خودش دوست دارد برای دیگران هم دوست دارد هر چه بدش میآید برای مردم هم بد میداند و در مسیر تقوا و اخلاق تلاش میکند این انسانی است که دارای یک شخصیت پاک و منزه است رذائل در وجودش خانه ندارند شهروند وجودش نیستند این رذائل بلکه وجودش همه خوبیها هستند به همین جهت هست که یک انسان با فضیلت وقتی ملاحضه میکنید تنها یک نفر را نمیبینید یک مجموعه بسیار گسترده از خوبی میبینید انسان هر چه نگاه میکند خوبی میبیند آن شخص دارای یک شخصیتی است که دنیایی از خوبی است به همین خاطر وقتی کنارش مینشینی او را با یک دنیایی از خوبیها ملاحضه میکنید آدم لذت میبرد مثل یک آسمانی است که پر از ستاره است اما فرقش با آن آسمان این است که آسمان تاریک است ستارهها روشن کردند آن را، اما این شخص نه خودش هم روشن است و آسمان وجودش هم روشن است و این ستارهها تلولو میکنند به همین جهت است گفتند با این انسانها بنشینید این انسانها قیمتی هستند وقتی که شما با اینها مینشینید یاد خدا در دلهایتان زنده میشود یاد خوبیها زنده میشود.
شریعتی: اینها خودشان مطهرند پاک میکنند آدم را.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: از همین جهت است که در کنار علما بودن در کنار علما نشستن به دیدار علما رفتن گفتند عبادت است عبادت کنار اصحاب تقوا انسانهای باتقوا و با اخلاق مینشینی اصلا احساس آرامش یک احساس پر از لذت به او دست میدهد گفتند عبادت است چه قدر بزرگان این چنین بودند انسان وقتی که کنار آنها قرار میگرفت خود آنها را تنها نمیدید دنیایی از خوبی و علم میدید چه قدر انسان در کنار آنها احساس آرامش میکند هزار مرتبه شستم دهان به مشک و گلاب هنوز نام تو بردن کمال بیادبی است اینقدر انسانهای منزه و شریف که آدم لذت میبرد بنابراین انسانی که نظیف است طاهر است مطهر است ظاهرا و باطنا یک نورانیت دارند این نورانیت الهی است وقتی کنارشان انسان مینشیند کنار تاریکی نیست کنار شخصیتی است که هم نورانی است هم نور اسن هم منور است هم خودش نورانی است هم فضا را نورانی میکند با آن سجایای عالیه درونش. برخی موقع هست که انسان دارای مشکلات فراوانی است سخت است شرایط زندگی فشار روحی آمده است زندگی برایش تلخ شده است انسان کنار مشاهد مشرفه قرار میگیرد میرود کنار امام رضا، روحی فداه، کنار ساحت مقدس امام علی بن ابی طالب؛ کنار حضرت سیدالشهدا مینشیند تمام این غم از دلشان میرود آن نور به آنها میتابد خدمت علما میرود کنار درس اخلاق علما میرود مجلس علما میرود آن نورانیت جلسه غمها را از دل میبرد بدین خاطر است که انسانی که نظیف و طاهر و مطهر است هم محبوب خداست و هم یک نورانیتی دارد که باعث میشود افرادی که در محیط پیرامونش هستند آنها هم بهرهمند شوند از این نورانیت چه قدر داستانهای زیادی نقل کردند از این علما خدا رحمت کند برخی از این علمای بزرگ واقعا دیدنی بودند و مصاحبت با اینها واقعا لذت بخش بود.
شریعتی: روح صیقل خورده و صفای وجودشان.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: برخی از این بزرگان میگفتند مثلا شما با وضو هستید کامل روشن است نورانیت برای آنها مشخص است که چه طوری هستند و کاملا متوجه هستند خدا رحمت کند حضرت آیت الله العظمی بهجت را برای بنده فردی که بنده هم در خدمتشان بودم نقل کرد یک جوان بسیار شریف عرب بود ایشان صبحهای زود مشرف میشدند بعد از آن که آقا میرفتند حرم حضرت معصومه زیارت میکردند برمیگشتند تا قبل از درس برای ایشان اشعار عربی در امور مذهبی به ویژه اهل بیت میخواندند ایشان برای بنده نقل کردند که من شب ساعت دو از خواب بیدار شدم مشغول نماز شب شدم ولی تا اذان صبح خیلی فاصله بود به خاطر خستگی که به من عارض شد خوابیدم نماز صبح را از دست دادم نماز صبح را که از دست دادم سریع قضا کردم دویدم که به جلسه آقا برسم برایشان اشعار عربی میخواندم و مدحهای اهل بیت قرائت میکردم گفت تا رفتم نشستم ایشان گفتند ما از رفقایمان انتظار نداریم نمازشان قضا شود اینها مشخص است برای اهل معنا اگر انسان با طهارت باشد روشن است.
شریعتی: این قدر این وجود آینه شده است همه چیز را نشان میدهد.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: طهارت این آثار و برکات دارد اما اگر ما بخواهیم در زندگیمان این را مراعات کنیم از ابتدا باید بیاییم برکات این کار چه نظافت چه تطهیر چه طهارت ظاهر چه باطن که بیان شد تأملی و تفکری کنیم شروع کنیم آرام آرام آن نظافت و تطهیر و طهارت مثلا با وضو بودن و دائم الوضو بودن را انجام دهیم شب که میخواهیم بخوابیم با وضو بخوابیم این را آرام آرام انجام دهیم که این بعد از چهل روز عادت میشود سجیه میشود و بعد میبینیم که چه قدر آثار و برکات داشت چه قدر آرامش و نورانیت نصیب میشود اما یک نکته اینجا قابل توجه است که تمامی این امور خداوند در حد اعتدال میخواهد نه افراط نه تفریط، نه کنار گذاشته شود نه انسان خودش را به زحمت بیندازد و مشقت بیندازد که اینها را انجام دهد خداوند میفرماید که اگر میتوانید عنایت داشته باشید ولی اگر میتوانید...
شریعتی: بیمبالات و بیتوجه نباشید.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: به همین خاطر پیامبر فرموده است و إنِ استَطَعتَ أن تَكونَ بِاللَّيلِ و النَّهارِ على طَهارَةٍ فافعَلْ؛ اگر میتوانید فشار نیاورید به همین خاطر است برخی مبتلا به وسواس میشوند وسواس ممنوع است در اسلام مشقت به خود انداخت ممنوع است گفتند با زیبایی و آرامش و طمئنینه انجام دهید این طور نباشد که خودتان را به سختی بیندازید از آن طرف هم بیمبالاتی نکنید عادت کنید به انجام این امور نظافت و تطهیر و طهارت و آرام آرام شما یک شرایطی پیدا میکنید که دیگر این میل میآید طهارت به سمت خدا میآید و شما هم آنها را انجام میدهید این دیگر روحیه و رویه میشود و از برکاتش هم انسان بهرهمند میشود انسانی که دارای طهارت باطن نباشد هر کاری هم کند یک روز آن خرابی را به بار میآورد چون باطن یک جایش اشکال دارد مشکل دارد مشهور است دیگر در ادبیات فارسی هم هست که پادشاهی یک گربهای داشت افتخارش به این بود که یک شمعی دستش میداد کنار سفره مینشست این گربه و غذایش را میخورد و افتخار میکرد یکی از این علما دید که این خیلی به این افتخار میکند یک روز پیش او رفت و یک موش آنجا رها کرد گربه این شمع را انداخت به دنبال آن موش دوید این موش رذیله اگر درون انسان باشد آن حرکتهایی که انسان انجام میدهد مصنوعی است آن وقت پای انحراف و ابتذال که میان آمد باطن ظهور پیدا میکند به سمت انحراف میرود طهارت ظاهری باید داشته باشیم و مهمتر طهارت باطنی و پاکی باطن است.
شریعتی: بسیار خوب خیلی از شما ممنون و متشکرم الهی که وجودمان با طهارت آینه شود گفت خاک سیه نباش که کس برنگیردد آیینه شو که خدمت آن ماه رو کنی. امیدوارم که دلها خالی از هر بدی شود جسم و جانتان طاهر باشد و انشاالله محبوب خدای متعال شوید از حاج آقای صفایی عزیزمان خیلی ممنون و متشکرم خدا انشالله حفظتان کند صفحه 332 قرآن کریم را امروز تلاوت خواهیم کرد متناسب با همین روزها و ایام آنهایی که زائر بیت الله الحرام هستند از همه آنها التماس دعای ویژه حتما سلام ما را برسانند هم به خدای متعال که خودش سلام است هم به نبی مکرم اسلام به حضرت صدیقه ائمه قبور نورانی بقیع و امیدوارم که حجشان مقبول باشد و سعیشان مشکور. آیات ابتدایی سوره مبارکه حج را به اتفاق خواهیم شنید باز میگردیم همراه شما هستیم و در کنار شما.
اللّهم صل علی محمد و آل محمد
صفحه 332 قرآن کریم
شریعتی: اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم زیارتنامه که میخوانیم در فرازی از زیارت امام رضا میخوانیم اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی وَ طَهِّرْ لِی قَلْبِی؛ خوش به حال همه آنهایی که با طهارت حضرت را زیارت میکنند خدمت حاج آقای صفایی عرض میکردم در مجلس روضه هم این اتفاق میافتد من دوست دارم آن نکته پایانی شما را بشنوم.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: خواهش میکنم، ساحت مقدس امیرمومنان میفرماید إن كُنتُم لا مَحالَةَ مُتَطَهِّرِينَ؛ اگر شما خیلی علاقه دارید اهل طهارت باشید فَتَطَهَّرُوا مِن دَنَسِ العُيوبِ و الذُّنوبِ؛ باطنتان را پاک کنید خیلی مهم است شما فرمودید بنده عرض کردم مرحوم علامه طباطبایی...
شریعتی: از اثر اشک داشتید میگفتید.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: میرفتند روضهای در یک اتاق خاصی مینشستند که روضه آنجا نبود میگفتند شما چرا اینجا مینشینید؟ میگفتند اینجا روضه زیادتر شنیده است یعنی روضه در در و دیوار اثر میکند انسان این طهارت وضو را با غسل را ما آب را خودمان میریزیم اما این طهارتی است که عارض بر ما میشود اما اشک طهارتی است که از باطن ما سرچشمه میگیرد آن اشک و آن آب از دل بیرون میآید آن هم طهارت است اما طهارتی است که منشأ آن اقیانوس محبت و ولایت اهل بیت است.
شریعتی: آقا بسیار سپاسگزارم از شما کاش فرصت بود بیشتر صحبت میکردید وقتمان تمام شده انشاالله جلسات آتی از محضرتان بهرهمند میشویم دعا کنید و انشاالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خدایا ظهور آقا امام زمان تعجیل بفرما. چشم ما را به جمال روشن و مبارکش منور بفرما. دعای خیرش نصیب حال همه ما بگردان. بینندگان و شنوندگان و شما و عزیزان دعای خیرش قنوت نمازش انشالله دعا کند همه مشکلات انشاالله برطرف میشود. شهدا امام شهدا رفتگان مردم عزیز به ویژه والدین غریق رحمت واسعه باشند و خداوند به مقام معظم رهبری طول عمر باعزت و سرافرازی روز افزون عنایت بفرماید. حسن عاقبت همه ما و شفاعت اهل بیت نصیب همه ما شود. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
شریعتی: و علیکم السلام و رحمة الله. خیلی از شما ممنون و متشکرم خیلی ممنونم از همراهی و محبتتان به آقا عرض میکنم آقا ما برای سلامت شما دعا میکنیم و شما برای تک تک ما تا فردا و تا سلامی دوباره.