اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-3-10-حجت الاسلام نظافت -ویژگی‌های شخصیتی حضرت امام رضا علیه السلام

شریعتی: بسم الله الرحمن الرّحیم اللّهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی سلام ای طبیب طبیبان سلام** سلام ای غریب غریبان سلام** الا ماهتاب شبستان توس** الا حضرت نور شمس الشموس** غریبم من از راه دور آمدم** پناهی ندارم پناهم بده** غریبم من از راه دور آمدم** به دنبال یک جرعه نور آمدم** شبم آه یک جرعه ماهم بده** پناهی ندارم پناهم بده** اگر مست و مسرور و شاد آمدم** من از سمت باب الجواد آمدم** من از عطر نامت بهاری شدم** تو را دیدم آیینه کاری شدم** تو را دیدم و روشنایی شدم** علی ابن موسی الرضایی شدم. یا علی موسی الرضا

مولای عشق السلام ای تربتت باغ بهشت، سلام می‌کنم خدمت تک تک عزیزانم خانم‌ها و آقایان عید میلاد حضرت عشق حضرت خورشید بر همه شما مبارک و مهنا باشد خیلی خوشحالیم که امروز در روز میلاد حضرت رضا ار این صحن و سرا به شما سلام می‌کنیم و امیدوارم برنامه امروز هم به دیدگان شما بنشیند هم به دل‌هایتان. خیلی خیلی خوش آمدید خوشحالیم که با هم هستیم و در کنار هم هستیم این قرار همیشگی ما است که نائب الزیاره تک تک شما هستیم و سلام شما را محضر حضرت رضا خواهیم رساند. با کوله باری از التماس دعا من آمدم مشهد خیلی‌ها التماس دعای ویژه گفتند، خیلی‌ها مریض دارند سفارش کردند الهی که به حق حضرت علی بن موسی الرضا همه حاجت روا شوند انشاالله، و به زودی زود زیارت این ملجأ شریف و نورانی نصیب تک تک شما شود با احترام و افتخار خدمت حاج اقای نظافت عزیزمان هستیم آقا سلام علیکم و رحمة الله عیدتان مبارک و خیلی خیلی خوش آمدید.
حجت الاسلام نظافت: سلام علیکم و رحمة الله، سلام می‌کنم به همه بینندگان عزیز من هم تبریک عرض می‌کنم این روز بزرگ و با عظمت را روز سرشار از کرامت و رحمت را محضر مولای‌مان امام زمان(عج).
شریعتی: شما که الحمدلله خیلی متنعم هستید مشهد هستید و زیر سایه حضرت.
حجت الاسلام نظافت: انشالله که اگر قدر نعمت را بدانیم.
شریعتی: انشاالله که می‌دانید و امیدوارم که سایه حضرت بر سر همه ما مستدام باشد انشاالله جوان‌ها عاقبت بخیر شود هر کسی هر گرفتاری هر گره و هر مشکلی در زندگی‌اش هست انشالله با دست‌های گره‌گشای حضرت رضا و به لطف و عنایت جوادالائمه که حضرت یک علاقه خاصی به امام جواد دارند انشاالله گره‌ها یکی پس از دیگری باز شود می‌دانم اینجا خیلی گرم است آفتاب خیلی تند و تیز است بحث‌مان را آغاز می‌کنیم.
حجت الاسلام نظافت: أفضل الأعمال أحمزها گفتند برترین عمل سخت‌ترین است. انشاالله قبول کند این برنامه ثوابش از برنامه‌ها دیگر بیشتر است.
شریعتی: بیشتر است آره به عشق مردم بحث امروزمان را با حاج آقای نظافت آغاز می‌کنیم امیدوارم که کبوتر دل‌تان تا همین لحظه راهی مشهد الرضا شده باشد انشاالله. آقا بسم الله.
حجت الاسلام نظافت: بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین خدمت‌تان عرض کنم اولا به عنوان مقدمه عرض کنم که امام رضا(ع) به همه سلام می‌کند و منتظر سلام کسی نیستند و وظیفه خودشان می‌دانند سلام کنند الان این زواری که اینجا آمدند آقا به اینها سلام می‌کند قبل از اینکه اینها به آقا سلام کنند مثل جدش که فرمود « وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ» این پیامبر اگر مومنین پیش تو آمدند تو سلام کن به آنها بگو «كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» حالا آنهایی هم که نیامدند امام رضا(ع) در نامه به عبدالعظیم حسنی فرمود سلام من را برسانید پس آقا به زائران و مشتاقانش از دور و نزدیک سلام می‌دهد ما که می‌آییم اینجا در حقیقت داریم جواب سلام آقا را می‌دهیم فقط خدا کند یک روزی بشنویم سلام اقا را. به آن درجه برسیم.
شریعتی: انشالله، بحث‌مان راجع به کرامت بود.
حجت الاسلام نظافت: بله من اول بگویم که نامگذاری‌های خوب در ایران صورت گرفته است مبنا دارد روز زن، روز مرد، روز پدر، روز مادر، روز دختر، این دهه را هم گفتند دهه کرامت چرا؟ چون امام رضا کریم است آغازش کریمه اهل البیت پایانش امام رضا کریم اهل البیت کریم هستند و کریم رفتارش کریمانه است آدم‌های لئیم تحقیر می‌کنند دیگران را ما جلسه گذشته از سیره اهل البیت گفتیم که رفتارشان کریمانه بود امروز می‌‍خواهم از رفتار امام رضا بگویم. اولا راوی می‌گوید که در ارتباطات کلامی امام رضا با کرامت رفتار می‌کردند خیلی مهم است که ما زیبا حرف بزنیم احترام بگذاریم گفت: «ما رأیتُ اباالحسن الرضا(ع) جَفا أحداً بکلمةٍ قطُّ،» فرمود هیچ گاه ندیدم احدی را با سخن به او جفا کند.
شریعتی: تحقیر کند زخم زبان.
حجت الاسلام نظافت: چه قدر باید مواظب باشیم یعنی از این جهت خودمان را به امام رضا نزدیک کنیم گاهی آدم احساس می‌کند که در خانه‌ها از این جهت ما گرفتار طلاق عاطفی هستیم ارتباطات کلامی قشنگ نیست ولو طرف مقصر باشد ولی چون محب امام رضا هست اصلا محب هم نباشد انسان است احترام دارد بعد هم جواب نمی‌دهد یعنی این که آدم بخواهد دل خودش را خنک کند الفاظ خشن کار را بدتر می‌کند.
شریعتی: اصلا حاج آقا زخم زبان التیامش خیلی سخت است و یک وقت‌هایی محال و غیر ممکن است.
حجت الاسلام نظافت: بعد فرمود ندیدم امام رضا سخن کسی را قطع کند مکرر من دیدم آدم‌ها می‌پرند وسط حرف آدم نمی‌توانند آرام بگیرند به ویژه اگر ببینند دارد اشتباه می‌گوید گاهی می‌بینی که بزرگان هم این‌طوری هستند این آسان نیست که انسان وسط حرف کسی نپرد آرامش داشته باشد حرفش را بزند آن چنان سکوت می‌کرد امام رضا که طرف فکر می‌کرد که برنده است در گفت و گو، فکر می‌کرد که دیگر حرفش درست است. قشنگ گوش می‌دادند بعد فرمود ندیدم آقا احدی را رد کند از حاجتش، اگر قدرت داشت آقا برآورده می‌کرد عشقش و لذتش برآورده کردن حاجات بود فرمود ندیدم آقا پای‌شان را جلوی کسی دراز کنند، این‌قدر احترام قائل بودند خدا رحمت کند اوایل طلبگی من رفتم دیدن عالم بزرگ مشهد میرزا جواد آقای تهرانی که من طلبه سال اول بودم ایشان در برابر من دو زانو نشسته بودند.  
شریعتی: همین قدر مؤدب.
حجت الاسلام نظافت: این‌قدر مؤدب، و این طوری هم کرده بودند که دقیقا خوب گوش بدهند دقیق گوش بدهند.
شریعتی: این اوج بزرگی و کرامت آدم‌هاست.
حجت الاسلام نظافت: احترام می‌آورد چرا؟ چون برای خدا احترام قائلند انسان گل سر سبد هستی بزرگ‌ترین آیه خداست بعد در میان انسان‌ها بزرگ‌ترین ائمه هستند بنابراین آنها می‌خواهند به خدا احترام بگذارند به انسان احترام می‌گذارند بعد فرمود ندیدم آقا جلوی کسی تکیه بدهد خیلی به خودشان سخت می‌گرفتند اشکال ندارد که ما تکیه بدهیم می‌خواهم بگویم آنها در اوج بودند کما اینکه پیامبر اکرم هم چهار زانو نمی‌نشستند پیامبر اکرم هم رعایت می‌کردند در نهایت ادب، می‌گوید ندیدم آقا احدی از زیر دستانش را دشنام دهند می‌دانید زیر دستان آقا چه کسانی بودند؟ غلام‌ها بودند، سیاه پوست‌ها بودند، تربیت نشده‌ها بودند، ولی آقا با همین رفتارش ادب می‌کرد اینها برده‌های‌شان کنیزهای‌شان شدند از اولیای خدا، چرا؟ چون وجودشان سراسر صداقت و ادب بود.
شریعتی: و فطرت‌های پاک و صاف و دست نخورده اینها را کاملا می‌فهمیدند.
حجت الاسلام نظافت: و عوض می‌شدند شما ببینید کنیز حضرت زهرا فضه به چه مقاماتی رسید، ابعاد مختلفی تکریم امام رضا دارد. دارد که امام رضا یک روز وارد حمام شدند آن موقع حمام‌های عمومی بود و پوستر و عکس و موبایل و این چیزها نبود امام رضا بلند آوازه بودند همه به نام می‌شناختند خیلی‌ها به چهره نمی‌شناختند یک نفر هم نمی‌شناخت ایشان امام رضا هستند مقامات معنوی دارند به اما رضا گفت دلّکني، دلاکی دو معنا دارد یک معنا تمیز کردن و کیسه کشیدن است یک معنا هم مشت و مال دادن است حمام‌های قدیم این طوری بوده اس از حمام که بیرون می‌آمدی مشت و مال می‌دادند. آقا هم شروع کردن به مشت و مال دادن یا کیسه کشیدن، دیگران بلند شدند دم گوشش گفتند خجالت نمی‌کشی این امام رضا است طرف شرمنده شد عذرخواهی کرد ولی آقا رها نکردند شروع کردن به تمیز کردن پشت او. مدیران عزیز، وزرای عزیز، استاندارها، آنهایی که می‌گویید عاشق امام رضا هستید این را پیاده کنید.
شریعتی: حاج آقای نظافت واقعاً در عید میلاد امام رضا خیلی مشهدی شدن و مشهدی بودن مهم نیست خوب است یک افتخاری است ولی امام رضایی شدن مهم است این بزرگ‌ترین مدال است.
حجت الاسلام نظافت: و اگر کسی خلقش رضوی باشد نزدیک‌ترین فرد به امام رضا است آن کسی که دستش به ضریح چسبیده است اگر خلقش رضوی نباشد دور است قرب اخلاقی می‌خواهد و این مدل‌ها را بتوانیم پیاده کنیم بعد بچه‌های ما، نوجوان‌های ما، نسل ما، چه قدر شخصیت پیدا می‌کنند بعد هزینه نمی‌دهیم بسیاری از ناهنجاری‌ها به خاطر کمبود شخصیت است به خاطر احساس حقارتی است که آن فرد می‌کند چون تکریم نشده است من قبلا هم گفتم بزرگ‌ترین مؤلفه تربیت اسلامی تکریم است و تکریم و تکریم. کرامت قائل شویم سرکوفت نزنیم مسخره نکنیم سرزنش نکنیم به عکس خدمت کنیم.
شریعتی: اینجا که نوشته همه خادم الرضاییم بله یعنی واقعا یک وقتی ما یک قراری یادتان باشد گذاشته بودیم حاج آقای مهندسی باز هم اینجا یادشان کنیم خدا رحمت‌شان کند دیوارهای حرم را توسعه دهیم هر کسی هر جا هست می‌تواند خادم امام رضا باشد.
حجت الاسلام نظافت: اینجا هم نوشته خدمت کریمانه و واقعا هم این طوری است بعضی از این خدام آدم‌های با شخصیتی هستند استاد دانشگاه هستند از مقامات کشوری هستند امیدوارم این مدل فقط در حرم نباشد همین که شما گفتید.
شریعتی: بله هر کسی در هر جایی.
حجت الاسلام نظافت: این را پیاده کند. نکته دیگر این است که آقا وقت می‌گذاشت برای مردم چه قدر خوب است استاندار است وزیر و وکیل است هر کسی مدیر است پدر است وقت بگذارد برای گفتگو، دارد که بعد از نماز صبح و سجده‌های طولانی آقا داشتند تا آفتاب طلوع می‌کرد آقا رو می‌کرد به مردم با آنها حرف می‌زد یُعظمُهُم، عظمت قائل می‌شد برای آنها، الی قرب الزّوال، امام جماعت همین است یکی از طلبه‌های مان اخیرا امام جماعت یک مسجدی شدند دیشب گفتم باید این کارها را بکنی گفت خیلی وقت می‌گیرد گفتم همین است دیگر، وقت بگذاریم برای مردم.
شریعتی: حضرات همین قدر وقت می‌گذاشتند.
حجت الاسلام نظافت: بله، بعد این سبب می‌شود نیازهای عاطفی تأمین می‌شود سوالات مردم پاسخ داده می‌شدند با مردم آشنا می‌شدند خیلی مهم است ما بدانیم درد مردم چیست؟ اگر من مردم شناس نباشم احادیثی که می‌خوانم در جایگاه خودش واقع نمی‌شود چون حدیث دارو است من نمی‌توانم حدیث‌ها را از یک کنار بخوانم باید حدیث‌های متناسب با دردهای مردم بخوانم پس باید گوش بدهم باید گوش شنوا باشم.
شریعتی: از باب کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ مردم باید ببینند اینها را.
حجت الاسلام نظافت: ابعاد مختلفی دارد نیازهای عاطفی را تأمین می‌کنیم آشنا می‌شویم الگو می‌شویم و بعد حوائج را رفع می‌کنیم جالب است که امام رضا با کارگران‌شان هم باز کریم بودند چون کارگر کسی است که به کار گرفتند استخدامش کردند هزینه می‌گیرد خدمت می‌کند خدمت می‌گیرد ولی با آنها هم با کرامت رفتار می‌کردند مکرر آقا به کارگرهای‌شان می‌گفتند اگر شما را صدا زدم داشتید غذا می‌خوردید بلند نشوید خیلی عجیب است دارد که وقتی آقا مسموم شدند به زهر همان ساعت‌های آخر یک وقت سوال کردند شما غذا خوردید؟ گفت اقا با این وضعیت شما دیگر کسی میلی به غذا ندارد سریع آقا بلند شدند تا فهمیدند همه گرسنه ماندند به خاطر بیماری ایشان بلند شدند فرمودند سفره را بیندازید. سفره را انداختند همه را صدا زدند آقا، همه را آخرین غذا را با همه خوردند یتفقّد واحداً واحداً، دانه به دانه تفقد می‌کرد به همه توجه می‌کرد. بعد دارد که غذا که تمام شد خاطر آقا جمع شد بعد بیهوش شدند یعنی امام این‌طوری است با زیر دستش که وظیفه او کار است این قدر مراقب است و کریمانه رفتار می‌کند. دارد که سفره پهن شد یک اقای خود شیرینی گفت آقا این سیاه پوست‌ها و این کارگران را بگوییم یک سفره دیگر پهن کنند حضرت برخورد تندی کردند فرمودند ساکت باش یک خدا داریم پدر و مادرمان آدم و حوا هستند همه سر یک سفره می‌نشینیم چه مقامات عرفانی بالا داشته باشیم چه پایین. این الگوها را باید پیاده کنیم زمان جنگ این طوری بود ولی بعد از جنگ عوض شد.
شریعتی: و چه قدر دنیای ما قشنگ‌تر می‌شود این‌طوری.
حجت الاسلام نظافت: زمان جنگ این طوری بود یعنی ما کنار فرمانده‌های‌مان بودیم دقت می‌کنیم بعد از جنگ این درجه‌ها کار را خراب کرد نمی‌گویم درجه دادن اشکال داشت ولی این را باید سردارها باید با مشمول‌های‌شان هم غذا باشند سردارها دقت کنند این الگوی زمان جنگ را دقت کنند و ادامه دهند استاندار با این کسی که دم در است گاهی بنشیند هم چای و هم غذا شود و امام رضا فرمود اگر کسی به فقیر مسلمان برخورد کند و سلامش متفاوت باشد فرمود روز قیامت خدا را غضبناک ملاقات می‌کند متفاوت باشد نمی‌گوید سلام نکند خیلی عجیب است. سلام کند اما آن را خیلی گرم‌تر سلام کند ببینید خود امام رضا این طوری بود. و چون امام رضا برای انسان‌ها ارزش قائل بودند و مهربان هم بودند بسیار سخاوتمند بودند و لذا با امید از امام رضا چیزی بخواهید اگر کسی می‌خواهد خدا را از خودش راضی کند باید امام رضا را از خودش راضی کند اگر مصلحت باشد حاجت می‌دهد اگر دیر داد ناامید نشوید اگر نداد بدانید یک چیز دیگری می‌خواهد بدهد یک حکمتی دارد پدر مهربان است، مهربانی بر امام رضا بر عقل امام رضا بر حکمت امام رضا غلبه ندارد. مهربان حکیم است و بعد دارد که امام رضا در روز عرفه تمام مال‌شان را تقسیم کردند و به فقرا دادند فضل گفت که آقا اینکه خیلی ضرر است فرمود غنیمت است کریم لذت می‌برد غنیمت می‌داند پول دادن و کمک کردن را، و ما اگر غنیمت هم نشینی با امام رضا را می‌خواهیم باید غرامتش را بپردازیم حالا ما مثل امام  رضا نمی‌توانیم همه پول‌ها را بدهیم از کم شروع کنیم این مدل امام رضا بود و یک وقت یک کسی به امام رضا گفت آقا به اندازه مروتت به من عطا کن اقا فرمودند نمی‌توانم من مروتم زیاد است آن قدر ندارم. سریع فهمید که بد گفته است گفت آقا الی قدر مروّتي به اندازه مروت خودم به من بده آقا فرمود حالا شد اما اضاف نعم، بعد فرمود غلام به او دویست دینار بده.
شریعتی: کم هم نیست دویست دینار.
حجت الاسلام نظافت: دویست تا سکه طلا، خیلی بوده است اما او گفت مروت ما و چه قدر خوب است که ما مروت‌مان را توسعه دهیم جوانمردی‌مان را... در دعای عرفه داشتیم «أظهر مُروّتي» خدایا مروت مرا آشکار کن یعنی آثار مروت را مردم ببینند بسیار مهمان دوست بودند این پول‌ها را برای چه می‌خواهد آدم؟ هر کسی پول دارد یک بخشی همین است امیرالمومنین در نهج البلاغه دارد فرمودند اگر خدا به کسی پول داد «وَ لْیُحْسِنْ مِنْهُ الضِّیافَةَ» خوب پذیرایی کند ساده زیستی برای خود ما است نه برای مردم حواس‌‍مان جمع باشد قاطی نکنیم امام رضا(ع) در زندگی خصوصی‌شان ساده زیست بودند روی حصیر می‌نشستند ولی وقتی جلوی مردم می‌آمد تیپ می‌زند آقا یعنی چه؟ یعنی آراسته می‌کرد یعنی لباس آقا نشان نمی‌داد خلوت زندگی ساده او را، بعد وقتی سفره پهن می‌شد برای دیگران پذیرایی خوب بود منتها اقا یک کاری می‌کردند سفره که پهن می‌شد می‌فرمود که یک ظرف بیاورید ظرف بزرگی می‌آوردند از انواع غذاهای دست نخورده در آن ظرف می‌ریختند و می‌فرمود که بروید بدهید به فقرا، بعد این آیه را میخواندند آیه خیلی مهم است «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ فَكُّ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ» خدا می‌گوید این انسان هنوز از گردنه‌ها عبور نکرده است وقتی می‌گویند گردنه یاد جاده هراز و جاده‌های پر پیچ و خم می‌افتیم لذا خدا می‌فرماید تو نمی‌فهمی گردنه چیست، گردنه برده آزاد کردن است یا اطعام در روزی که قحطی است یعنی اگر می‌خواهی از گردنه‌های انسانیت عبور کنی راهش این است یعنی برای آدم شدن یک گردنه‌هایی سر راه ما است باید از آن گردنه‌ها عبور کرد راهش چیست؟ انفاق، انفاق، انفاق، انفاق از آن چه که دوست داری از یک جای کمی شروع کنیم تا باطن‌مان روز قیامت زیبا باشد. یک شب یک نفری مهمان اقا شده بود می‌گوید دیدم که این چراغ یک  کمی به هم ریخت وضعش آمدم کمک کنم تا چراغ را اصلاح کنم آقا فرمودند دست نزن من خودم باید این کار را کنم ما قومی هستیم که مهان‌مان را استخدام نمی‌کنیم البته چه قدر خوب است اگر می‌رویم خانه مادربزرگ اگر خانه عمو می‌رویم یک کاری هم بکنیم خوب است این خوب است اما آقا مدلش این طوری بود اهل استثمار نبود اگر کسی خدمت می‌کرد در ازای آن چیزی می‌پرداخت می‌فرمود ما چنین هستیم این همه اکرام مهمان که در روایت داریم أکرم الضّیف، مهمان را گرامی دارید اکرام کنید. در روایتی است که راوی می‌گوید در مجلس امام رضا نشسته بودم و آقا داشتند سوالات مردم را جواب می‌دادند گوش می‌کردند و با من صحبت می‌کردند یک وقت دیدم یک مرد بلند قدی وارد شد و گندم گون بود و گفت السلام علیک یابن رسول الله رجل من محبیک و محبی آبائک و اجدادک، گفت سلام کرد و گفت من مردی از دوستداران شما و اجداد شما هستم از حج دارم می‌آیم پول‌هایم را گم کردم و هیچ توانی برای برگشتن به وطنم ندارم اگر ممکن است یک کمکی کنید تا بتوانم بروم به وطن پول هم نیاز ندارم بروم آنجا از طرف شما صدقه خواهم داد این پول را، آقا فهمیدند فقیر آبرومندی است فرمود إجلس رحمک الله، بنشین خدا تو را رحمت کند شروع کردند باز دوباره با مردم حرف زدن یک به یک مردم رفتند و رفتند متفرق شدند می‌گوید من ماندم و دو سه نفر دیگر آقا بلند شدند بروند داخل اتاق‌شان که پول بیاورند وقتی خواستند بلند شوند فرمود اتعزلونی فی الذخول؟ یعنی فرمود اجازه می‌دهید من بلند شوم بروم؟ ما می‌گوییم با اجازه اینها ادب است دیگر اینها تکریم است می‌تواند اجازه نگیرد ببین ادب این تکریم است بعد آقا رفتند داخل حجره شدند بعد از لحظاتی دست‌شان را از بالای در بیرون آوردند و فرمودند أین الخراسان؟ از پشت در فرمود آن مرد خراسانی کجایی؟ پشت در ایستاد آقا از بالای در به او پول دادند به او گفتند برو من نبینم دیگر تو را، رفت.
شریعتی: که یک وقت خجالت نکشد.
حجت الاسلام نظافت: روانشناس است دیگر آقا، فرمودند این پول را کمک بگیر صدقه نمی‌خواهد بدهی بقیه‌اش هم تبرک زندگی‌ات باشد برو نبینمت. وقتی آمد بیرون اولا خیلی محبت کردید خیلی زیاد دادید چرا صورت‌تان را پوشاندید؟ فرمود ترسیدم ذلت سوال را در چهره‌اش ببینم عجیب است، کمک می‌کنند می‌گویند سرت را بالا بگیر اینکه من می‌گویم درد دل را فقط باید به آقا گفت همین است جلوی این آقا درد دل می‌گوییم خوار نمی‌شویم عزیز می‌شویم جلوی بقیه فرمود ذلیل می‌شویم بعد حضرت روایت خواندند که پیامبر اکرم فرمود «المستتر بالحسنة تعدل سبعین حجة» اگر کسی انفاق کند که کسی نفهمد معادل هفتاد حج اثر می‌کند حالا ما یک جهیزیه دادیم به همه هم می‌گوییم بیایند ببینند همه، بعد به همه بگوییم کمیته امداد و خیریه گاهی می‌روند در محله با ماشین آرم دار حالا شاید الان نیست قدیم‌ها من یک وقتی دیده بودم آقا با ماشین آرم دار نروید در خانه مردم.
شریعتی: عزت‌شان خدشه دار می‌شود.
حجت الاسلام نظافت: خیلی باید مراقب باشیم همه همسایه‌ها هم سرشان را بیرون بیاورند که آمدند به اینها کمک کنند فرمود «المُذِيعُ بالسيّئةِ» خوبی‌ها را بپوشانید سیئه را اگر کسی آشکار کند مخذول است یعنی آبروی دیگران را نبرید ما به خدا نمی‌گوییم «كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا» خدایا بپوشان خودمان هم آبرو نبریم بپوشانیم این طوری بودند ائمه معصومین مراقب کرامت بودند.
شریعتی: چه قدر رفتارهای کریمانه ما از امام رضا امروز دیدیم و شنیدیم.
حجت الاسلام نظافت: آن وقت همه اینها آقای شریعتی روی نماز اثر دارد چون یکی از ناله‌ها همین است که آقا حال نداریم در نماز لذت نمی‌بریم مشکل‌مان همین‌ها است.
شریعتی: یک وقت‌هایی گره افتاده است در کار و زندگی‌مان.
حجت الاسلام نظافت: روایت داریم امام صادق فرموده است که خدا فرمود من نماز کسی را قبول می‌کنم که تواضع داشته باشد نماز کسی را قبول می‌کنم که در برابر خلق تکبر نداشته باشد گرسنه را سیر کند برهنه را بپوشاند، رحم کند خیلی گرفتار داریم اجاره‌ها چند برابر شده است چند شب پیش یک طلبه‌ای می‌گفت که حاج آقا چه کار کنم صاحب‌خانه گفته است که بلند شو خیلی غصه خوردم بعضی چند تا خانه دارند نیازی ندارند ممکن است حرم امام رضا هم بیایند ممکن است صف اول نماز هم باشند فرمود به مصیبت دیده باید رحم کنید پرستار محترم، دکتر محترم نباید عادی شود دیدن فراوان مریض و مجروح و گرفتار رحم کنند به مسافر، غریب را مأوا بدهد فرمود نماز این فرد قبول می‌شود اینها با نماز هم با عبادات هم ارتباط دارد. از نمونه‌های دیگر تکریم امام رضا این است که آقا با غلام‌ها با آدم‌های عادی مشورت می‌کردند خیلی عجیب است می‌گوید که «کنا عند أبی الحسن الرضا ع فذکرنا أباه» صحبت امام کاظم شد آقا فرمود پدرم عقلش برترین عقول بود هیچ عقلی با عقل پدرم برابری نمی‌کرد اما پدرم با سیاه پوست‌ها گاهی مشورت می‌کرد فرمود به پدرم گفتند که شما با اینها مشورت می‌کنید فرمود خدا چه بسا حرف خوب را بر زبان اینها جاری کند اینها تکریم انسان است دیگر، اینها مدل تربیتی است ما این کارها را نمی‌کنیم لذا ما در مواجه شدیم با بخشی از نوجوان‌هایی که گرفتار ناهنجاری شدند یعنی معلم‌های عزیز آموزش و پرورش، مدیرها، خواهش می‌کنم سیره امام رضا(ع) را مطالعه کنند و ما نیازی به فرمول‌های وارداتی شرق و غرب نداریم ما ثروتمندیم همه روش‌ها منتها معمولا آدم‌ها چیزی که مفت به دست می‌آید قدرش را نمی‌دانند. اینها مفت به دست ما رسیده است ما مثل سلمان در به در دنبال پیامبر نبودیم سلمان چرا قدر می‌دانست؟ چون زحمت کشید و گشت و با این چشمه و خورشید آشنا شد قدردان بود. کاش قدردان باشیم.
شریعتی: هم تشنه بود هم جویای حقیقت رسید و قدر دانست ما یک وقت‌هایی متأسفانه تشنه هم نیستیم.
حجت الاسلام نظافت: خدا رحمت کند آقای صفایی هر ماه می‌آمدند گفته بود اگر بگویند که مثلا یک هفته پیش مشهد بودم یک کسی بگوید بیا برویم باز هم می‌روم چرا نروم؟ تو نمی‌دانی چه چیزی گیر تو می‌آید تو کنار دریایی، دریای معرفت بسیاری از مشکلات ما به خاطر جهالت است نمی‌دانیم چه کنیم والا اگر کسی جهالت نداشته باشد در متن گرفتاری‌ها یک بهجت و سروری خواهیم داشت بعد امام رضا آن‌قدر انسان دوست بودند که فرمود اگر انسانی را خوشحال کنی مرا خوشحال کردی فرمود « يَسُرُّنا بإدْخالِ السُّرورِ على المؤمنينَ مِن شيعَتِنا» به ویژه شیعیان و محبین، ببینید ادخال سرور به انواع و اقسام می‌شود کرد ادخال سرور موجب دفع بلاست، گاهی با یک لبخند می‌شود ادخال سرور کرد گاهی دیدم مردم دور شما را می‌گیرند دل‌شان خوش است یک عکسی با شما بگیرند شما با روی باز برخورد می‌کنید ممکن است آدم حوصله‌اش سر برود دیگر، ادخال سرور را فراموش نکنیم بعد می‌گوییم آقا چرا بلا دفع نمی‌شود؟ بسیاری از عزیزانی که التماس دعا می‌گویند مشکل‌شان چیست؟ بلا آمده است دیگر نه؟ حالا راه دفع بلا چیست؟ ادخال سرور، اگر عزیزان می‌خواهند گرفتاری‌های دیگران را پیدا نکنند مرتب ادخال سرور کنید صدقه می‌دهیم، لبخند می‌زنیم، درد دل گوش می‌دهیم، هر کاری که از دست ما بر می‌آید. من یک کتابی بود یادم رفت بیاورم امام رضا و کرامت انسانی از استاد محمد حکیمی برادر علامه حکیمی، که اینها سه برادر مجموعه الحیاة را نوشتند کتاب بسیار فاخر و ارزشمند ایشان یک کتاب دارند امام رضا و کرامت انسانی، همین انتشارات آستان قدس چاپ کرده است به نظر من...
شریعتی: حالا به دوستان می‌گویم که در کانال ما بار گذاری کنند و عزیزان با امام رضا بیشتر آشنا بشویم حیف است واقعاً.
حجت الاسلام نظافت: حالا ادخال سرور یکی همین است که به بحث مسکن توجه کنیم به ویژه خانواده‌های پر فرزند که دارند به آینده ما دارند کمک می‌کنند به عکس می‌گفت تعداد فرزندان‌مان که بالا می‌رود دیگر حاضر نیست اجاره بدهد پول هم داشته باشیم حاضر نیست اجاره بدهد موقع مردن حسرت می‌خوریم موقع مردن آدم‌ها یاد دارایی‌های‌شان می‌افتند.
شریعتی: که چه امکاناتی داشتیم و چه طوری استفاده کردیم؟
حجت الاسلام نظافت: اینها را راکد گذاشتیم.
شریعتی: البته داخل پرانتز من بگویم که یکی از اتفاقات خوبی که در سمت خدا رقم می‌خورد از باب همین ادخال سرور که حاج آقای نظافت فرمودند اعزام زائر اولی‌ها به کربلای معلی و نجف و مشهد و قم هست ما می‌خواهیم امروز یک قراری بگذاریم حالا بعد از اینکه 40 نفر از عزیزان‌مان زائر مشهد الرضا خواهند شد به همراه خانواده‌شان عرض می‌کنم خدمت‌تان که قرار گذاشتیم که یک جمع دیگری از عزیزان را انشاالله عازم این صحن و سرا کنیم دوستانی که می‌خواهند بسم الله بگویند و مشارکت کنند در این طرح می‌توانند عدد 8 را به 20000303 پیامک کنند یا به کانال ما در سروش و ایتا مراجعه کنند یا به سایت ما یا کانال ما در بله راه‌های مشارکت هست خیلی‌ها تا به حال نیامدند در این حال و هوا حاج آقای نظافت نفس بکشند و ما باید کمک کنیم و دست به دست هم بدهیم که این اتفاق مبارک رقم بخورد منتظر شما هستیم همراه شوید که انشالله اتفاقات خوبی هم رقم بخورد یک گزارشی هم امروز انشاالله خواهید دید از اعزام زائر اولی‌هایی که از جنوب کرمان عازم مشهد شدند خیلی لحظات ناب و به یاد ماندنی دارد بفرمایید.
حجت الاسلام نظافت: در ایام دهه کرامت پرچم متبرک امام رضا را می‌برند شهرهای دیگر شما ببینید چه غوغایی می‌شود حتی بنده همراه این پرچم یک وقتی رفتم روسیه، پاکستان، اندونزی، زار زار گریه می‌کردند اینکه شما می‌گویید که دل‌هایی هستند که مشتاقند و نمی‌توانند بیایند می‌گویم که با پرچم که چنین می‌کنند در این صحن و سرا چه می‌کنند؟ دل‌هایی متحول می‌شود و آنهایی که کمک کردند در ثواب این تحول شریکند راهش این است که خودخواه باشیم هر کسی که انفاق نمی‌کند خودخواه نیست.
شریعتی: یعنی چون هر کار خوبی می‌کنیم به نفع خودت است.
حجت الاسلام نظافت: انفاق می‌کنیم بارمان را سبک می‌کنیم، برای ابدیت داریم می‌فرستیم ابدیتی که خبری نیست اگر نفرستیم خبری نیست راهش این است. یکی از ابعاد اکرام امام رضا توصیه به تکریم در مقام قضاوت است خیلی قضات دقت کنند گاهی قضات بیحوصله می‌شوند بد برخورد می‌کنند گاهی بی‌عدالتی می‌کنند گاهی به یکی توجه می‌کنند به یکی توجه نمی‌کنند شنیدم گاهی نمی‌گذارد طرف حرفش را بزند می‌گوید من اصلا حرفم را نزدم بعضی لکنت زبان دارند بعضی وکیل ندارند امام رضا خطاب به قاضی فرمودند بدان که واجب است بر تو که بین دو نفر در دادگاه در نگاهت هم مواسات داشته باشی.
شریعتی: یکسان نگاه‌شان کنی.
حجت الاسلام نظافت: چه قدر انسان محترم است یکی از این دو نفر محکوم است یکی از این دو نفر مجرم است باشد تو در مقام قضاوت نباید فرق بگذاری چون فرمود آن آدم‌های پولدار طمع پیدا می‌کنند که ظلم کنی مستضعفان هم ناامید از اجرای عدالت می‌شوند خدا کند که قوه قضائیه ما بیش از پیش تحول پیدا کند قضاتی پاک دست، عادل، قضاتی که گرفتار کینه نباشند یعنی چه؟ یعنی اگر دیدی این کسی که وارد شده است این همان کسی است که قدیم با او اختلاف داشتی در ذهنش نگوید حالا گذرت به ما هم افتاد.
شریعتی: عدالت به معنای واقعی کلمه.
حجت الاسلام نظافت: عدالت حتی در نگاه، وای به حال کسی که حکم بدی صادر کند به خاطر اینکه از بستگانش است. یک توصیه‌ای امام رضا دارند برای تکریم بحث گردش ثروت در جامعه اسلامی است حکومت ظالم امام رضا فرمودند «جعل الاموال دولة بین الاغنیاء» اموال را یک کاری می‌کند که بین پولدارها بچرخد، خدا دوست دارد که اموال در دست و بین پولدارها فقط نباشد بیاید نزد فقرا هم بیاید، چرخش صحیح اموال، و متأسفانه گاهی اتفاقات خوبی نمی‌افتد در کشور ما می‌بینید آقا این کسی که وزارت نفت است آن کسی که بانک است هر جایی هست به راحتی وام‌ها بگیرند بعد یک کسی می‌خواهد وام فرزند آوری بگیرد، وام ازدواج بگیرد چه قدر باید بدود این را باید حکومت یک فکری کند، الان ما توقع داریم به ندای رهبری پاسخ بدهند فرزند آوری کنند این ودیعه مسکن را حداقل از اینها نگیریم الان ماشین می‌خواهند بدهند می‌گویند صد میلیون باید بخوابانی باز برای پولدارها شد که صد میلیون از کجا بیاورد یعنی یک فکر جدی باید کرد. شرطش این است که مشاوره وزرا و رئیس جمهور بخیل نباشند به مالک اشتر امیرالمومنین فرمود مشاورت بخیل و حریص و ترسو نباشد، پیامبر اکرم خزانه را جارو می‌کردند می‌گفتند فردا خدا می‌رساند بخیل نمی‌گذارد به دیگران خیر برسد، این هم سفارش امام رضا(ع) بود که گردش ثروت یک گردش فراگیر و عادلانه‌ای باشد.
شریعتی: انشاالله، آقا خیلی خوش گذشت در محضر شما مهم‌تر اینکه از امام رضا(ع) شنیدیم امیدوارم که همه ما خلق و خوی‌مان، مسلک‌مان، مرام‌مان، امام رضایی شود انشاالله، دعاگوی همه دوستان عزیز هستیم باز هم یادآوری می‌کنم برای مشارکت در طرح اعزام زائر اولی‌ها به مشهد الرضا عدد 8 را به 20000303 دوستان‌مان پیامک کنند قرار است قرآن بشنویم بعد از تلاوت قرآن آقا سعید آقای قانع می‌آیند و برای‌مان می‌خوانند و حال و هوای ما را عوض می‌کنند و حاج آقای نظافت هم الان دعا بکنید و مشرف شویم به محضر قرآن.
حجت الاسلام نظافت: خدایا به حق محمد و آل محمد به گوینده به شنوندگان عزیز توفیق بده که یک گام خودمان را به امام رضا به خلق رضوی نزدیک‌تر کنیم. خدایا به حق محمد و آل محمد حوائج التماس دعاگویان را به ویژه عزیزانی که در برنامه سمت خدا جز خانواده سمت خدا هستند خدایا حوائج‌شان را برآورده بگردان. حوائج امام زمان را برآورده بفرما. حوائج رهبر عزیزمان را برآورده بفرما. خدایا بهترین افکار را به ذهن مسئولان ما ساری و جاری بگردان.
شریعتی: الهی آمین خیلی از شما ممنون و متشکرم خیلی ممنونم از اینکه تا این لحظه با ما همراه بودید هم‎چنان با هم هستیم و در کنار هم هستیم در بخش دوم برنامه سمت خدا در روز عید میلاد امام رضا انشاالله خدمت‌تان خواهیم بود بعد از تلاوت قرآن آیات را بشنویم ثوابش را هدیه کنیم به روح بلند حضرت علی بن موسی الرضا باز می‌گردیم با احترام همراه شما و در کنار شما.
اللّهم صل علی محمد و آله محمد
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا ۖ وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَىٰ* وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ يُؤْمِنْ بِآيَاتِ رَبِّهِ ۚ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَىٰ* أَفَلَمْ يَهْدِ لَهُمْ كَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ يَمْشُونَ فِي مَسَاكِنِهِمْ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِأُولِي النُّهَىٰ* وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَكَانَ لِزَامًا وَأَجَلٌ مُسَمًّى* فَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا ۖ وَمِنْ آنَاءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَىٰ* وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ ۚ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ* وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا ۖ لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا ۖ نَحْنُ نَرْزُقُكَ ۗ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ* وَقَالُوا لَوْلَا يَأْتِينَا بِآيَةٍ مِنْ رَبِّهِ ۚ أَوَلَمْ تَأْتِهِمْ بَيِّنَةُ مَا فِي الصُّحُفِ الْأُولَىٰ* وَلَوْ أَنَّا أَهْلَكْنَاهُمْ بِعَذَابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقَالُوا رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آيَاتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَنَخْزَىٰ* قُلْ كُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا ۖ فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ وَمَنِ اهْتَدَىٰ*
اللّهم صل علی محمد و آله محمد
شریعتی: هر آنکه مست شراب تو نیست از ما نیست** بیار باده که خورشید هم خراسانی است. آقا سعید سلام خیلی خوش آمدید.
سعید قانع: عرض ادب و احترام محضر شما و همکاران محترم و بینندگان عزیز تبریک عرض می‌کنم این روز عزیز را و امیدوارم انشالله که هر کسی هر چه که می‌خواهد در این روز خجسته محضر حضرت رضا(ع) حاجت دل همه روا شود.
شریعتی: الهی آمین، چه طور است احوال‌تان؟
سعید قانع: خیلی خوب.
شریعتی: چه قدر خوشحالم خدمت شما هستم در روز میلاد در کنار حضرت رضا و در کنار مردم عزیزمان خیلی‌ها حاجت دارند خیلی‌ها گرفتاری دارند خیلی‌ها دلتنگ حرمند مریض دارند مثل مصطفی یک سال و نیم ما، مثل فاطمه زهرای شش هفت ساله ما، مخصوص خانواده‌ها خیلی از اهالی خوب سمت خدا گفتند رفتید آنجا از امام رضا حاجت ما را بخواه امروز با همین نگاه در خدمت سعید آقای قانع هستیم که کبوتر دلمان را بفرستیم خراسان در هر کجا که هستیم دخیل ببندیم به پنجره فولاد آقا و امیدوارم که حضرت نگاه سراسر کرم و لطف و رأفتش را از تک تک ما دریغ نکند انشاالله، آقا بسم الله.
سعید قانع: چشم، خواهشی دارم از همه بینندگان عزیز، می‌گوید بعد منزل نبود در سفر روحانی، درست است ما الان در حرم امام رضاییم اما شما هم می‌توانید پای گیرنده‌های‌تان سیم دل‌تان را وصل کنید و زائر این صحن و سرا شوید و پشت پنجره فولاد امام رضا، حوائج مد نظر، رأس حوائج فرج آقا جان‌مان و انشاالله شفای مریض‌ها و رفع گرفتاری‌ها. بسم الله الرحمن الرحیم.
به دل عاشقم جلا دادی شوق پرواز تا خدا دادی، امام رضا از کرامات دست تو این است بیش از اندازه بر گدا دادی، بر دخیلان پیجره فولاد اذن رفتن به کربلا دادی، اقای من، ببینید چه خبر است در حرم امام رضا پشت پنجره فولاد امام رضا، جامعه‌اش را تبرکی بردند هر مریضی که تو شفا دادی، تا خدا دم خدایی توست معجزات امام رضایی توست آی سلطان واجب و تعظیم شغل ایرانیان گدایی توست، ازدحامی که این حرم دارد از وفور گره‌گشایی توست، دادن برگه امان النار گوشه‌ای از هنر نمایی توست، تو هفتمین قبله‌گاه در ایران و تصدق علی یا سلطان، می‌خری هر دل پریشان را بنده عاصی و پشیمان را، اصلا آقا جان تو و معصومه خواهرت همه جا عزتی داده‌اید ایران را، هیچ شیرینی ندارد این مزه زعفران و سوهان را عطر و بوی غذای حضرتیت بین صف می‌کشد سلیمان را، هر ملک غبطه می‌خورد وقت هم غذاییت با غلامان را با شما رحمت خدا دارم کربلا هم نشد رضا دارم، ای خراسان شده مزار شما خاک ایران در اختیار شما، من مسلمان نمی‌شدم بی تو شیعه هستم از اعتبار شما، ای وفای به عهدتان مشهور قول سلمانی و قرار شما، هر که یک بار زائرت بوده شب مرگش در انتظار شما، بی شما ما کجای دنیاییم بی تو آقا چه قدر تنهاییم.
من بیشتر دلم می‌خواهد بینندگان عزیز که نشستند پای گیرنده‌های‌شان و التماس دعا گفتند یک طوری سیم دل این عزیزان را با امام رضا وصل کنیم که یک نفر هم کار دلش راه بیفتد یک نفر هم دلش بشکند برای همه ما بس است.
نظر بر ما خدا دارد که این کشور رضا دارد، الا یا ضامن آهو سر و جانم فدای تو، دلم پر می‌زند دور حریم با صفای تو، رضا جانم رضا، رضا جانم رضا. تویی باغ و بهار من همه دار و ندار من، دل سرگشته‌ام را پرچم سبز شما برده به دور پنجره فولادتان قلبم گره خورده، یا امام رضا قلبم را گره زدم به جان جوادت و به جان مادرت یا امام رضا امروز احدی را ناامید قرار مده. با نام رضا به سینه‌ها گل بزنید وز عرش به بارگاه او پل بزنید فرمود که هر زمان گرفتار شدید بر دامن ما دست توسل بزنید.
شریعتی: آقا طیب الله، نفس‌تان همیشه گرم آقا سعید خیلی خوشحال شدم امروز کنار شما بودم آقا سعید قانع درجع یک دوست داشتنی نازنین و با معرفت انشاالله خدا حفظ‌شان کند و انشالله وقت خدمت‌شان به زائران آستان مقدس حضرت رضا یاد تک تک ما هم باشند انشالله. خیلی ممنونم از لطف و عنایت‌تان قرار است گزارش اعزام زائر اولی‌ها را ببینیم با مهدی عبداللهی هم سفر شویم و همراه بهترین‌ها را برای همه شما آرزو می‌کنم آنهایی که می‌خواهند در طرح اعزام زائر اولی‌ها آنهایی که تا به حال مشهد نیامدند حرم امام رضا را ندیدند و می‌خواهند با ما همراه شوند و بانی این کار خیر می‌توانند برای نحوه اطلاع از مشارکت عدد 8 را 20000303 پیامک کنند. خوش به حالم که اهل ایرانم خادم بارگاه سلطانم از مکان‌های دیدنی جهان بیشتر عاشق خراسانم، راه و رسم گدا شدن بلدم حاجتم گاه مستجاب‌تر است دم باب الجواد فهمیدم این پدر سخت عاشق پسر است. خیلی ممنونم از لطف و عنایت‌تان به اتفاق سعید آقای قانع از خدمت‌تان مرخص می‌شویم الهی که سایه حضرت رضا از سر ما کم نشود انشالله، تا سلامی دوباره. تا یادم نرفته است بگویم فردا با حاج آقای عاملی از همین جا به شما سلام خواهیم کرد و این حال و هوا را تجربه می‌کنیم و در همین حال و هوا نفس می‌کشیم.
مهدی عبداللهی: بسم الله الرحمن الرحیم سلام عرض می‌کنم خدمت شما بیننده‌های عزیز مخاطبان برنامه سمت خدا وقت شما به خیر باشد صدا و تصویر ما را از دور افتاده‌ترین روستا در جنوب استان کرمان می‌شنوید احتمالا دیده باشید گزارشی را که ما برای توضیع قربانی به یکی از مناطق دور افتاده یکی از روستاهای دور افتاده سمت شهرستان منوجان آمده بودیم بعد از توضیع قربانی بین خانواده‌های عزیز و عزت‌مند از شور و اشتیاق این خانواده‌های عزیز نسبت به زیارت حرم آقا جان‌مان علی بن موسی الرضا شنیدیم.
مهدی عبداللهی: شما تا حالا کجا سفر رفتید؟ تا حالا مشهد نرفتید؟
+ ما جایی نرفتیم از تلویزیون که می‌بینیم خیلی دوست داریم حرم امام رضا برویم.
مهدی عبداللهی: انشالله به مدد امام رضا همه میروید به مشهد.
+ سلامت باشید ما را به بزرگ‌ترین آرزوی‌مان می‌رسانید.
مهدی عبداللهی: دو ساعت و نیم مسیر را آمدیم زیر تیغ آفتاب انصافا هوا گرم است ما به اولین روستا که برسیم برای این عزیزان زائرمان مینی‌بوسی را تهیه کردیم و انشالله راهی می‌شویم به سمت حرم علی بن موسی الرضا.