اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-02-30-حجت الاسلام میرباقری -تقرب، سبقت و شفاعت در مکتب اهل بیت علیهم السّلام

شریعتی: بسم الله الرحمن الرّحیم اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم در آسمان ملائکه خوش ذوق شهر بهشت را که بنا کردند اول به سوی صحن و سرای تو چندین هزار پنجره باز کردند، مبهوت کردند تماشا را حتی خود اهالی بالا را در این حرم به جای کبوترها یک آسمان فرشته رها کردند، مشتی ستاره از فلک آوردند در سفره‌های ما نمک آوردند بس که بهار از فدک آوردند در شهر قم مدینه به پا کردند با چشم‌های غرق عطش دیدیم گنبد درون آینه حوض است آن کاسه‌ای پر شده از خورشید سیراب‌مان از آب طلا کردند، ما قاصریم وصف تو را وقتی امثال مرعشی و بروجردی یک عمر روزه‌های معطر را با بوسه بر ضریح تو باز کردند، تکرار فاطمه است عبور تو توصیف زینب است مرور تو معصومه نام داشت حضور تو اما تو را کریمه صدا کردند، ای تا همیشه کار تو کارستان اثبات کرده شوکت تو هر آن هرگز نکرده‌اند همه مردان کاری چنان که فاطمه‌ها کردند.

سلام می‌کنم به حضرت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه و سلام می‌کنم خدمت تک تک مخاطبان عزیزمان خانم‌ها و آقایان در هر کجا که هستید و سلام می‌کنم خدمت خواهران و برادران حاضر در شبستان حضرت امام خمینی (ره) در شب میلاد حضرت کریمه اهل بیت فاطمه معصومه با این سمت خدا مهمان لحظات ناب و نورانی شما هستیم نائب الزیاره تک تک شما و سلام گرم شما را محضر حضرت معصومه خواهیم رساند انشاالله که همه مردم عزیز و نازنین ایران اسلامی زیر سایه امام رضا و حضرت خواهرشان ثابت قدم باشند و عاقبت بخیر انشاالله خوشحالیم در کنار هم هستیم همراه هم هستیم و چه جایی بهتر از این جا و امروز با احترام و افتخار در محضر عزیز دل‌مان حضرت آقای میرباقری هستیم سلام علیکم و رحمة الله خیلی خیلی خوش آمدید. ایام مبارک باشد.
حجت الاسلام میرباقری: علیکم السلام و رحمة الله من هم خدمت همه حضار ارجمند و مخاطبان گرامی عرض سلام و ادب دارم و تبریک عرض می‌کنم میلاد پر برکت حضرت معصومه(س) را، من همیشه دوستان وقتی مشاهد مشرف می‌شوند از آنها تقاضا می‌کنم یک جایی با محبت و گرمی زیر پای حضرات معصومین را ببوسند ما هم انشاالله به نیابت همه مخاطبان عزیز این کار را انجام می‌دهیم و زیر پای زائران حضرت معصومه را با محبت و مودت می‌بوسیم انشاالله.
شریعتی: انشالله، خیلی خوشحالیم خدمت شما هستیم و در خدمت عزیزان‌مان خواهران و برادرانی که فضا زا با حضور گرم‌شان نورانی کردند گفت: دارد دل ما راه نجاتی دیگر، در مشهد و در قم عتباتی دیگر، بر بانوی با کرامت قم صلوات، بر شاه خراسان صلواتی دیگر، قبل از شروع بحث‌مان از اینکه در کنار شما هستیم خدا را شاکریم و از این بابت بی‌نهایت خوشحال و خرسند از همه دوستان و عزیزان و سروران آستان مقدس کریمه اهل بیت صمیمانه ممنون و متشکرم با دل و جان بحث امروز حاج اقای میرباقری را خواهیم شنید.
حجت الاسلام میرباقری: بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدلله ربّ العالمین اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم و لعن اعدائهم اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی صَلاةً لا غَایَةَ لِعَدَدِهَا وَ لا نِهَایَةَ لِمَدَدِهَا وَ لا نَفَادَ لِأَمَدِهَا برای اینکه انشالله خدای متعال مجلس ما را مورد توجه و عنایت وجود مقدس امام زمان قرار دهد تقدیم به پیشگاه حضرت معصومه یک صلوات بفرستید. اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم. به اندازه‌ای که فرصت اجازه بدهد من دو سه مفهوم را بحث می‌کنم و در واقع این عرایض من در باب حضرت معصومه(س) است یکی در باب مفهوم قرب و تقرب به خدای و به رسول الهی، تقرب به معصومین و به تعبیری دیگر راجع به شجره ذوی القربی که در قرآن از آن بحث شده است و خدای متعال میفرماید پیغمبر ما بگو« قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی» که این قربی چه کسانی هستند مودت چیست؟ خاصیت این مودتی که از ما خواستند چیست؟ یک مقدار راجع به این بحث بکنیم و نقش این قربی در ساخت امتی که پیامبر گرامی اسلام مأمور به ساختی این امت هستند نقش این ذوی القربی چیست؟ حضرت معصومه(س) از بزرگان این ذوی القربی و مصداق این آیه هستند و ما مکلف هستیم با ایشان مودت داشته باشیم. نکته دوم بحث نسبت این قرب و سبقت است که چه چیزی موجب این می‌شود که کسی مقرب به نبی اکرم شود تقربی که با او راهی به سوی نبی اکرم باز می‌شود. سوم هم نسبت این قرب و سبقت با شفاعت است دو سه نکته را مقداری گفت و گو می‌کنیم انشاالله. محور بحث هم این آیه شریفه است خدای متعال در سوره مبارکه شوری به پیغمبر گرامی اسلام می‌فرماید بگو: «« قل لا اسئلکم علیه اجرا» من پیغمبر شما هستم بار سنگینی را به دوش کشیدم در هدایت شما ولی در مقابل این نبوت و رسالت هم هیچ پاداشی از شما نمی‌خواهم. کما اینکه قرآن از انبیا دیگر هم نقل کرده از حضرت نوح و هود و دیگران، که به امتشان با قاطعیت می‌گفتند ما از شما هیچ مزدی در مقابل این مأموریت الهی نمی‌خواهیم مزد ما با خداست یعنی پاداش رسالتی که خدای متعال روی دوش پیغمبری می‌گذارد پاداشی نیست که مردم بتوانند بدهند پاداشش را خدای متعال عنایت می‌کند منتها در باب نبی اکرم از بعضی روایات استفاده می‌شود یک استثنا است آن استثنا چیست؟ «قل لا اسئلکم علیه اجرا» در مقابل این زحمتی که برای شما می‌کشم بار رسالتی که به دوش می‌کشم راه هدایت که به سوی شما در این عالم باز می‌کنم هیچ چیزی از شما نمی‌خواهم الا یک چیز، این استثنا است در روایت دارد انبیا دیگر این‌طوری نبوده است این مختص حضرت است « الّا المودّة فی القربی» حالا معلوم هم می‌شود این استثنا برای چیست من یک چیز از شما می‌خواهم نسبته به قربای من مودت داشته باشید این مودت خاصیتش چیست؟ ملاحضه کردید دو سه آیه را در دعای ندبه کنار هم جمع کرده است یعنی نتیجه‌گیری کرده است خاطرتان هست « قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی» آیه دوم چیست؟ « قُلْ مَا سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ» این مزدی که من می‌خواهم برای خودم نیست مزدم به شما برمی‌گردد. یعنی اگر مزد من را بدهید اجر و پاداش من را بدهید باز نتیجه‌اش به نفع خودتان است آن نتیجه چیست؟ « قُلْ مَا سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ إلّا مَن شَاءَ أَن يَتَّخِذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِيلًا» وجود مقدس نبی اکرم آن سبیل اعظم هستند راهی هستند که به سوی خدای متعال گشوده شده است در عالم اگر وجود مقدس نبی اکرم نبودند انبیا هم راه‌شان به خدا باز نمی‌شد همه انبیا هم در اثر سبقت به سوی این پیامبر راه‌شان به سوی خدا باز شده است حالا این را در بحث سبقت عرض می‌کنم یعنی هر که زودتر به نبوت این پیغمبراقرار کرده است راه بهتری در عالم به سوی خدا پیدا کرده است بنابراین پیغبر گرامی اسلام آن سبیل اعظم هستند که راه اساسی که در عالم خلقت به سوی خدا باز شده است چون راه خدا بابی که به سوی خدا باز می‌شود از جنس این در و دیوارها که نیست که راهی که به سوی خدا باز می‌شود از انبیا و اولیا است آنها هستند که سبیل و صراطند اراده آنهاست که راه را به سوی خدا باز می‌کند عبادت آنهاست که راه را به سوی خدا باز می‌کند وجود مقدس نبی اکرم آن سبیلی هستند که در عالم باز شده است همه امت‌ها همه انبیا از این راه به سمت خدا می‌روند و هر انسانی بخواهد به سمت خدا حرکت کند باید یک سبیلی با نبی اکرم داشته باشد این که قرآن از زبان کافر حالا همه کفار را در بر می‌گیرد به آن کافری که دشمن حضرت بود بیان می‌کند روز قیامت « وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى‌ يَدَيْهِ» پشت دست خودش را می‌گزد می‌گوید « يَقُولُ يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا» ای کاش با این پیغمبر من هم یک سبیلی داشتم انقدر وجود مقدس نبی اکرم این راهی که با ایشان باز می‌شود وسعت دارد که همه امتها تک به تک انسانها یک راهی به سوی خدا پیدا کنند یعنی این‌طور نیست که در وسعت دعوت نبی اکرم هدایت نبی اکرم ما گم شدیم اصلاً اینطور نیست یک تعبیری در این تسبیحات ماه رمضان است خیلی تسبیحات خوبی است اگر کسی می‌خواهد به مقام محبت خدا برسد این تسبیحات را همیشه بخواند نتیجه آن رضا و درک محبت خداست آنجا یک تعبیری دارد در باب خدای متعال، که « وَ لَا يَشْغَلُهُ‏ ما يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَ ما يَخْرُجُ مِنْها عَمَّا يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما يَعْرُجُ فِيها» این در قرآن است خدای متعال عالم به آن فرشته‌هایی است که دارند از عالم بالا می‌آیند ملائکه، روح اینها شب قدر نازل می‌شوند خدای متعال عالم به اینهاست و عالم به این انبیا و اولیائی است که دارند عروج می‌کنند به سمت آسمان و در عین حال عالم به آن بذری است که در دل خاک فرو می‌رود و دارد از دل خاک سر برمی‌دارد ولی توجه خدای متعال به آن ملائکه مقرب که از آسمان نازل می‌شوند برای یک مأموریتی مانع این نمی‌شود که به این یک دانه ارزنی که دارد در دل زمین قرار می‌گیرد توجه داشته باشد توجه خدای متعال به ملائکه‌ای که دارند عروج می‌کنند به سمت آسمان موجب نمی‌شود از این یک دانه ارزنی که دارد میروید غافل شود وجود مقدس نبی اکرم این طوری است در عین این که امام کائنات هستند شب‌های قدر زمان حضرت روح، جبرئیل، ملائکه بر حضرت نازل می‌شدند تدبیر عالم به امضای حضرت می‌رسید در همان حال از هیچ یک از آحاد امت غفلت ندارد.همه ما هم می‌توانیم با این پیغمبر رحمت با این نبی رحمت با این پیغمبر چون می‌دانید باب و راهی که با حضرت موسی گشوده و طی می‌شود غیر از راهی است که با وجود مقدس نبی اکرم طی می‌شود خود حضرت موسی هم با پیغمبر راه خدا را طی می‌کند به ما اجازه دادند با این پیغمبر یک راهی به سوی خدا داشته باشیم در کشتی این پیغمبر سوار شویم با این پیامبر به سمت خدا برویم این نعمت...
شریعتی: تفضل و لطف خداست.
حجت الاسلام میرباقری: فوق العاده است هم به این پیامبر مأموریت دادند که یکایک ما را ببرد و قبول کرده است « أدَّبَ نَبِيَّهُ عَلى مَحَبَّتِهِ» در روایت دارند که این پیامبر را با محبت خودش تربیت کرد وقتی غرق محبت خدا شد آن وقت خدا فرمود به او سیاست و سرپرستی عباد را سپرد و الا خدای متعال بندگانش را دست هر کسی نمی‌دهد این را من مکرر عرض کردم حضرت موسی کلیم در دامنه کوه می‌رفت می‌دانید هفت هشت سال چوپانی کردند هشت یا ده سال یکی از بزهای تیزرو گله فرار کرد حضرت دنبالش دویدند خسته شدند در دامنه کوه تا بگیرند این بز را، شروع کردند حیوان گرگ تو را می‌خورد من اگر دنبالت می‌دوم به خاطر خودت است نه به خاطر خودم، خدای متعال پیغام داد من تو را پیغمبر می‌کنم کسی که از یک بز نمی‌گذرد و اجازه نمی‌دهد این طعمه گرگ شود این اگر آدم هم دستش بدهی به مقصد می‌رساند این پیغمبر خدا یک طوری محبت کرده است که همه کائنات و امت‌ها را به آن سپرده است لذا شفیع همه امتها هم در قیامت است اوست که سرمایه‌گذاری کرده است در بهشت برای همه باز می‌شود کار با حضرت گشوده می‌شود این وجود مقدس یک مأموریتی دارد همه ما را ببرد آن‌قدر هم دعوت او و راهی که باز می‌کند وسیع است که همه ما می‌توانیم با این کشتی و پیغمبر حرکت کنیم «يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا» ما حالا می‌خواهیم یک راهی با پیغمبر داشته باشیم حضرت به ما می‌گویند راهش این است مودت ذوی القربی است یعنی پیامبر یک شجره طیبه قربی دارد درختی که این درخت همه متصل به نبی اکرم هستند قربی نبی اکرمند ما اگر بخواهیم با پیامبر یک راهی در عالم پیدا کنیم راهش این است « قُلْ مَا سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ إلّا مَن شَاءَ أَن يَتَّخِذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِيلًا» هر کسی می‌خواهد به سوی رب خود حرکت کند یک راهی در عالم برایش باز شود باید مودت به ذوی القربی داشته باشد لذا عنایت کنید این وُد هم یک چیز فوق العاده است محبت ساده نیست این وُد یک رشته محبت است که برای ما یک راهی در عالم باز می‌کند به سوی خدا، پس ببینید حضرت یک دوی القربی دارند یک، از ما نسبت به آن ذوی القربی مودت خواستند دو، با این مودت ما با وجود مقدس نبی اکرم همراه می‌شویم یک سبیلی هم برای ما باز می‌شود در این صراط اقدم در این سبیل اعظم که حالا تعابیری که راجع به نبی اکرم است یک راهی هم ما با این پیغمبر در عالم پیدا می‌کنیم از طریق مودت ذوی القربی، این ابزار امت سازی نبی اکرم است کما اینکه ابراهیم خلیل وقتی امام می‌شود می‌خواهد امت بسازد فرمود حضرت اسماعیل را می‌برد در سن طفولیت و کودکی کنار کعبه کنونی که آن موقع ویران بوده با مادر می‌گذارد به خدای متعال عرض می‌دارد «رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي» من یک فرزند دو ساله نبردم یک قسمت از نسل خودم را آوردم اینجا، کما اینکه حضرت دو نسل دارد یکی از نسل حضرت اسحاق که انبیا بنی اسرائیل از آن نسل هستند در منطقه شامات، یک نسل از حضرت اسماعیل در منطقه جزیرة العرب و عربستان که نبی اکرم و اهل بیت محورشان هستند حضرت وقتی جناب اسماعیل را در این بیابان می‌گذارد که یک طفل خردسال است می‌گوید خدایا من یک بخشی از ذریه‌ام را گذاشتم «رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ» اینها را در این بیابان لم یزرع گذاشتم تا به وسیله آنها یاد تو نماز و دین به پا شود در عالم. گویا حضرت ابراهیم در نسل حضرت اسماعیل اهل بیت را می‌دید که کنار همین کعبه سر بر می‌دارند و دعوت می‎کنند و این اتفاقاتی که الان افتاده است بعد حضرت آنجا مطالبی دارند یکی این دعاست، «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ» خدایا قلوب یک عده‌ای را متمایل به اینها کن حضرت فرمود که این دعای حضرت ابراهیم برای ما ائمه بود چون ما بنا بود در نسل حضرت ابراهیم بیاییم امت بسازیم این پیامبر الهی در امت سازی خودش ما را می‌دید گفت خدایا قلوب مردم را متمایل به اینها کن چون امام امت می‌خواهد آن نسبت این امت و امام است که امت را درست می‌کند اگر امام باشد ولی مردم متوجه امام نباشند قلوب متمایل به امام نشود امت ساخته نمی‌شود از این لطیف‌تر « وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ» حضرت فرمود که ابراهیم خلیل دعا می‌کرد که خدا ثمرات مومنین را به ما بدهد. یعنی می‌دانید امت این‌طوری درست می‌شود باید یک عده‌ای قلب‌شان اسیر امام شود تمام ثمرات قلب‌شان در دست امام قرار بگیرد تا امام با این قلوب یک امت بسازد وجود مقدس نبی اکرم که امام کل هستند می‌خواهند یک امت بسازند چگونه امت می‌سازند؟ یک شجره‌ای از ذوی القربی خود دارند این شجره ذوی القربی بار امت سازی روی دوش اینها است. اینها هستند که راه را به سوی خدا باز میکنند این سبیل همان سبیلی است که پیامبر گشوده است یعنی هر راهی که ائمه به سوی خدا باز می‌کنند تمام راه‌هایی است که نبی اکرم باز کرده است این آیه شریفه همین را می‌خواهد بفرماید «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» هر قومی یک امامی است که هدایت می‌کند آن وقت روایت را ببینید حضرت فرمود «یهدونهم الا ما جاء به الرسوله» این هدایتی که پیامبر آورده است با ائمه به دست امتها می‌رسد هر کسی که می‌خواهد از هدایت پیامبر استفاده کند باید از ائمه دستور بگیرد. سبیل هم همین‌طور است سبیل آن راهی که امام گشوده می‌شود به سوی خدا، ما می‌توانیم با امام صادق یک راه پیدا کنیم الان با وجود مقدس حضرت بقیة الله یکایک ما می‌توانیم راهی به سوی خدا داشته باشیم.
شریعتی: با سیدالشهدا یک راه.
حجت الاسلام میرباقری: با سیدالشهدا، تمام راه‌هایی که ما با ائمه طی می‌کنیم راه‌هایی است که نبی اکرم گشودند نبی اکرم برای امت سازی خودشان اهل بیت و ذوی القربی خودشان را مسیر قرار دادند بار را روی دوش آنها گذاشتند آنها هستند که باید بار امت سازی را بکشند این ذوی القربی کسانی هستند که به گونه‌ای به پیامبر پیوند خوردند که می‌توانند حلقه اتصال امت به پیامبر خدا شوند. راه اینکه ما به وجود مقدس نبی اکرم وصل شویم با حضرت به سمت خدا برویم این است که به ذوی القربی وصل شویم ما اتصال مستقیم نداریم به نبی اکرم اتصال ما از طریق ائمه است.
شریعتی: چرا اتصال نداریم؟
حجت الاسلام میرباقری: اصلاً ممکن نیست درجه حضرت بالاتر از این حرف‌هاست از روایات استفاده می‌شود ائمه مکرر فرمودند حالا مقامات باطنی ائمه را بحث ندارم این روایت مکرر است ائمه فرمودند وجود مقدس نبی اکرم «» دست به دامن خداست ما دست به دامن نبی اکرم هستیم و شیعیان ما از طریق ما به نبی اکرم وصل می‌شوند در قرآن مکرر آمده است بحث امت وسط که بحث شده است « و كذلك جعلناكم امّة وسطا لتكونوا شهداء علی النّاس و یكون الرّسول علیكم شهیدا» ما شما را امت وسط قرار دادیم در روایت می‌گوید امت وسط ما هستیم یعنی چه وسطیم؟ اینها واسطه نبی اکرم و مردم هستیم. پیامبر شاهد بر ماست ما هم شاهد بر مردم هستیم ما حلقه اتصال مردم به نبی اکرم هستیم امیرالمومنین به سلمان فرمود «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ» آن کسی که همه کتاب خدا در صدر اوست در قلب او است من هستم بعد حضرت فرمودند که وجود مقدس رسول الله از خدا یک درخواست کرد که خدای متعال بین وجود نبی اکرم و امت یک وسیله‌ای قرار دهد که مردم به وسیله او بتوانند به این پیغمبر گره بخورند خدای متعال من که عالم به جمیع الکتابم واسطه قرار داد. یک موقعی من عرض می‌کردم که برای اینکه هر کسی بتواند بگوید من خلیفه‌ام یزید هم می‌گوید من خلیفه‌ام، بتواند ادعای خلیفه بودن بعد از رسول خدا کند پیغمبر را کوچک کردند نبوت را کوچک کردند تا همه بتوانند مدعی شوند اگر معلوم شود این پیغمبر چه کسی است معلوم می‌شود وسیله این پیغمبر بین امت و حضرت اهل بیت هستند کسی دیگر نمی‌تواند وسیله باشد این واضح است برای اینکه هر کسی معلم کتاب شود قرآن را کوچک کردند اگر عظمت قرآن معلوم شود آن وقت معلوم می‌شود معلم این قرآن فقط امیرالمومنین است. پس این پیامبر می‌گوید که راهی باز کرده است برای همه به سوی خدا انبیا هم با این کشتی می‌روند با این سفینه می‌روند این وسیله‌ای که پیامبر درست کردند ذوی القربی هستند ذوی القربی طریق اتصال ما به حضرت، طریقی هستند که ما با اینها می‌توانیم یک سبیلی در عالم به سوی پروردگار داشته باشیم همه اینها بر محور نبی اکرم است حضرت سبیل اعظم هستند و حالا این ذوی القربی، ما وظیفه‌مان چیست؟ وظیفه ما مودت است اگر اهل مودت بودیم یک راهی به خدا پیدا می‌کنیم اگر اهل مودت نبودیم ولو این پیامبر آمده است این کتاب آمده است ولی ما راهی پیدا نکردیم. حالا این ذوی القربی که طریق اتصال ما هستند مودت هم خواسته شده ببینید منافقین هم این را می‌فهمیدند در روایت دارد که اهل مدینه انصار آمدند به حضرت عرض کردند آقا شما مهمان دارید خیلی هزینه دارید این اموال ما در اختیار شما هر چه می‌خواهید در اختیار شما می‌دهیم به جای این زحمتی که برای ما کشیدید حضرت فرمودند که خدای متعال فرمودند که به آنها بگو که من از شما مزد نمیخواهیم «قل لا اسئلکم علیه اجرا» مال برای خودتان، حتی در یک روایتی دارد سه روز پیامبر پشت سر هم فرمود که مردم من میخواهم یک فریضهای خدا برای من بر شما واجب کرده است یک کاری را واجب کرده است نسبت به من، میخواهمی بیان کنم زیر بار نرفتند روز سوم فرمود مال نیست مال و جان از شما نمی‌خواهم گفتند پس بگویید حضرت فرمود «قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی» گفتند ما مودت را قبول داریم حضرت فرمود: اکثرشان هم عمل نکردند خیلی سخت است این مودت از پول دادن سخت‌تر است بعد منافقین فهمیدند این پیامبر چه می‌کند دارد ادامه خودش را که امت چه‌طوری ساخته می‌شود ادامه امت سازی را دارد بنا می‌کند می‌گفتند این پیامبر خودش بس نیست بیست سال است روی دوش ما سوار است می‌خواهد اهل بیتش را هم بر ما سوار کند، می‌فهمیدند که حضرت چه می‌کند با این «قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی» دارد راه امت را باز می‌کند و امت را از دست آنها بیرون می‌آورد.
شریعتی: یعنی اینها فکر کردند بعد از پیامبر تمام است.
حجت الاسلام میرباقری: فهمیدند که پیامبر می‌گوید «قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی» یعنی...
شریعتی: یعنی استمرار این مسیر.
حجت الاسلام میرباقری: دارد امت را از دست اینها بیرون می‌آورد یک راه دیگری در عالم باز می‌کند آن هم راه ذوی القربی است این یک نکته، نکته بعد آن شجره طیبه‌ای هستند که طریق اتصال امت به حضرت از یک طرف طریقی هستند که ما از این راه می‌توانیم یک سبیلی برای نبی اکرم داشته باشند من سبیل را مکرر ترجمه کردم زیره به کرمان بردن است. ببینید اتوبان را دید در اتوبان همه ماشین‌ها دارند حرکت می‌کنند این صراط است سبیل اعظم است هر ماشینی برای خودش یک راهی دارد با وجود مقدس نبی اکرم آن‌قدر دعوت‌شان وسیع است آنقدر باب توحیدی که باز کردند گسترده است همه می‌توانند سلمان شوند منتها این راه را با حضرت نمی‌روند همه می‌توانند با حضرت سبیلی به سوی خدا داشته باشند ما اگر بخواهیم سبیلی داشته باشیم از طریق شجره ذوی القربی است باید با آنها پیوند بخوریم تکلیف ما چیست؟ مودت است این مودت پیداست که یک محبت معمولی نیست این مودتی است که منتهی می‌شود به همراهی با امام و این همراهی ما را به رسول می‌رساند اگر می‌خواهید در وجود مقدس نبی اکرم سبیلی داشته باشید با این پیغمبر به سمت خدا بروید نه با حضرت موسی و عیسی با این پیغمبر باید با امیرالمومنین راه برویم یک راهی به امیرالمومنین پیدا کنیم این مودت یعنی این، یعنی پیوند خوردنی که یک راه باز می‌کند من با دیگر با امیرالمومنین راه می‌روم اگر با امیرالمومنین راه رفتی این با پیغمبر راه رفتن است اگر با امام زمان راه رفتی مودت یعنی این، از خود این تکلیف معلوم است لذا بعد هم می‌فرماید «وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیها حُسْناً» اگر کسی یک حسنه بیاورد ما بر حسن او اضافه می‌کنیم در روایات دیدید از سیدالشهدا نقل شده است که گفتند این حسنه همان مودت است در بعضی روایت دارد یعنی طاعت تسلیم است پس مودت یک محبت ساده نیست تسلیم است اگر محبت غلبه کرد هم طاعت می‌آورد هم تسلیم می‌آورد بالاترین عبادت چه عبادتی است همه ما می‌دانیم عبادت حبی است اگر کسی مستغرق در محبت خدای متعال شد برای بهشت عبادت می‌کند پس مودت آن محبتی است که طاعت می‌آورد تسلیم می‌آورد همراهی می‌آورد یک راهی انسان به امامش پیدا می‌کند با این محبت، ولی شروعش از این مودت و محبت است. پس این را از ما خواستند حالا این ذوی القربی چه کسانی هستند؟ چرا شدند ذوی القربی؟ می‌دانید این ذوی القربی را هم تحریف کردند در روایت دیدید می‌گفتند حسن بصری می‌گفت یعنی قریش، یعنی مسلمان‌ها ذوی القربی هستند واقعاً کما اینکه امت وسط را می‌گفتند همه مسلمان‌ها هستند امام صادق در روایت دارد فرمود یا امام باقر یا امام صادق فرمودند که این امت وسط ما هستیم شاهدش هم خود قرآن است می‌فرماید «و كذلك جعلناكم امّة وسطا لتكونوا شهداء علی النّاس» امت وسط شاهد بر مردم هستند کِی مسلمان‌ها شهود دارند؟ ما الان شاهدیم می‌بینیم رفتار همدیگر را، خانه همدیگر را واقفیم؟ اندرون شما را من واقفم؟ نیستیم که امت وسط شاهدند. اینجا هم از خود قرآن استفاده می‌شود این مزد نبوت است مزدی است که برای ما یک راهی درست می‌کند «إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى‌ رَبِّهِ سَبِيلًا» آیا مودت نسبت به همه مسلمان‌ها سبیل الی الله درست می‌کند؟ این‌طوری نیست که پیداست این ذوی القربی یک ذوی القربی خاص است این ذوی القربی چه کسانی هستند این قرب چه قربی است؟ صرفاً قرب نسبی است؟ یا چیزی بیش از آن؟ البته قرب نسبی وجود مقدس نبی اکرم هم یک سلسله‌ای است یک داستانی دارد این را می‌دانید ولی یک چیزی فراتر از اوست این قرب همان قربی است که با سبقت درست می‌شود «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ» در روایت دیدید در بعضی روایت می‌گود که السابقون اصلش وجود مقدس نبی اکرم است چرا؟ مراد از سبقت اینجا سبقت الی الله است اول کسی که به سوی خدا سبقت گرفته است ایشان است در روایت ببینید وقتی خدای متعال در آن عالم که همه ما بودیم یادمان رفته است میثاق بندگی میگرفت اول کسی که اعتراف کرد با همه وجود، وجود مقدس رسول الله است این السّابق است بعد آن وقت در روایت ببینید فرمود السابقون السابقون در امت‌های قبل آن کسانی هستند که به سوی انبیا گذشته سبقت گرفتند در مورد حضرت موسی یوشع ابن نون است از همه جلوتر آمده است در مورد حضرت عیسی فرمود آن مومن سوره یس است که داستانش در سوره یس است در مورد حضرت فرمود امیرالمومنین است امیرالمومنین اول کسی است که به سوی نبی اکرم سبقت گرفته است همه هم این را در ظاهر و باطن قبول دارند اول مسلمان است می‌دانید در غار حرا بودند قریب ده سال داشتند که پیغمبر مبعوث شدند آنجا حضرت می‌فرماید که «إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى، إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِيٍّ» هر چه من می‌بینم شما هم، هر چه می‌شنوم می‌شنوید در همان جا حضرت می‌فرماید « أَشُمُّ رِیحَ النُّبُوَّةِ» نه اینکه نبوت این پیامبر را قبول داشت «أری فیه الرّسالة» نور رسالت را می‌دید بوی نبوت حضرت را استشمام می‌کرد این میشود اسبق السابقین، در آن خطبه‌ای که امام مجتبی در مجلس معاویه خواندند بعد از اینکه حضرت صلح کردند یک مجلسی تشکیل داد نشست بالای منبر پله پایین‌تر گفت حضرت هم نشستند حضرت هم در ان شرایط پذیرفتند رو کرد به مردم گفت این آقا من را از خودش لایق‌تر دانسته است حضرت شروع کردند به صحبت کردن، تمام این خطبه مدح امیرالمومنین است آخرش هم فرمودند که من هرگز تو را بهتر ندانستم ناچارم. فرمودند «أبي اسبق السابقین الی الله و رسوله و أقرب المقرّبین» آن کسی که همه جا پیغمبر او را انتخاب می‌کرد در همه صحنه‌ها ایشان بود اسبق السابقین الی الله و الی رسوله و أقرب المقربین بعد حضرت یک جمله‌ای آنجا دارند خیلی لطیف است می‌فرمایند همین طور که سابقون مقدم بر مخلفون هستند یک عده‌ای مخلفند جا ماندند دیر آمدند نیامدند، سابقون کسی است که قبل از همه بیاید، سابقون کسی است که می‌رود راه را برای دیگران باز می‌کند فرمود خود سابقون هم درجات دارند یکی اسبق السابقون است یکی سابق است انبیا جز سابقون هستند حتی جز السابقون السابقونند ولی امیرالمومنین أبي اسبق السابقون کسی که در بین سابقین بر همه سبقت گرفته است او فضیلت دارد یک روایتی هم هست خیلی روایت عجیب است به حضرت گفت آقا انبیا برای چه مقدم بر دیگرانند؟ چرا بعضی انبیا مقدم بر آدمها هستند؟ حضرت فرمود این به خاطر اینکه در آن عالم میثاق یک عده‌ای سبقت گرفتند بعد فرمود هر چه در این عالم یک عمل کنی جای آن سبقت را نمی‌گیرد این سبقت خودش یک فضیلت است یک استثنا است پس ببینید ما یک عده‌ای داریم که اینها السابقون السابقونند اولئک المقربون، حالا در روایات ببینید محورش وجود مقدس رسول الله و بعد امیرالمومنین و اهل بیت هستند بعد در روایت دارد انبیا هستند انبیا السابقون السابقونند نسبت به نبی اکرم و خدای متعال سبقت گرفتند بر امت خودشان لذا در روایت ببینید از انبیا در عالم میثاق غیر از توحید بر نبوت نبی اکرم میثاق گرفتند اینها اسبقند از همه زودتر بیعت کردند انبیای اولوالعزم آنهایی هستند که بر انبیا هم سبقت گرفتند پس ببینید این سبقتی که قرب درست می‌کند این قرب، قرب ظاهری نیست صرفاً قرب نسبی نیست این یک سلسله قربی است که ناشی از سبقت است این سبقت اصلش برای نبی اکرم است سبقت الی الله، در روایت دارد در این امت السابق الی رسول الله امیرالمومنین هستند کسی که قبل از همه ایمان آورده است قبل زمانی و قبل معنوی، پیش از همه ایمان آورده است می‌دانید امیرالمومنین وقتی متولد شدند چشم باز نکردند تا وقتی ایشان را دادند بغل وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، وقتی حضرت را گذاشتند در بغل حضرت شروع کرد به قرآن خواندن به نظرم سوره إقرأ بود این اسبق السابقین یعنی این، در عوالم قبل با این پیغمبر بوده است. فرمود من و امیرالمومنین یک نور بودیم تا در سلب عبدالمطلب از هم جدا شدیم در دو جسم قرار گرفتیم اسبق السابقین میشود امیرالمومنین بعد می‌شوند چه کسانی؟ مومنین درجه یک، یک روایتی لطیف است فرمود ائمه هر کدام حواریونی دارند یعنی آن نزدیک‌ترین اشخاصی که همه چیزشان را برای این امام می‌دهند وقتی می‌شمرد می‌فرماید حواریون امیرالمومنین سه نفر بودند تا می‌رسد به سیدالشهدا که این شهدای رکاب حضرت که حالا مشهور است 72 تا اینها حواریون هستند بعد فرمود اینها اسبق السابقین هستند السابقون السابقون اینها هستند. کسانی که بر همه سبقت گرفتند به امام نزدیک شدند می‌شوند حواریون آن امام، پس رشته السابقون السابقون که رشته تقرب مقرب است مقربون با آن درست می‌شوند درجات قرب درست می‌شود درجات ذوی القربی درست می‌شود ذوی القربی درجات دارند این سبقتی است که به سوی وجود مقدس نبی اکرم گرفتند بعد سبقتی است که به سوی امام می‌گیرند درجات السابقون السابقون را درست می‌کنند درجات مقربون را درست می‌کند درجات ذوی القربی که در اهل بیت هستند البته ذوی القربی عنایت دارید عمدتاً در اهل بیت هستند ابتدائاً این اهل بیت یک شجره ای است که میزان ذوی القربی بودنشان میزانی که سبیل الی الرسول باشند راه به سوی این پیغمبر باز کنند هر کسی می‌خواهد در این عالم راه برود باید از طریق آنها بیاید تابع سبقت‌شان است و این سبقت اول مال خود حضرت است بعد مال 14 معصوم است بعد مال انبیا و شیعیان کامل است که اینها جز السابقون السابقونند. در روایت دیدید یک جا می‌گوید سابقون پیامبر وجود مقدس امیرالمومنین است یک جایی وصل می‌دهد به حواریون، یک جایی در رجال کشی است فرمود زراره جز السابقون السابقون است به امام صادق. محمد بن مسلم جز السابقون السابقون است این سبقتی که این قرب را درست می‌کند که آثار قرب هم در همین سوره واقعه آمده است این سبقت است که ذوی القربی را درست می‌کند این‌طور نیست که ذوی القربی همین‌طوری شدند ذوی القربی، آن کسانی که قبل از همه از اهل بیت حضرت به حضرت اقرار کردند و پای حضرت ایستادند آنها می‌شوند السابقون. آن وقت اینها می‌شوند طریق هدایت و امت، سبیل، صراط، بار روی دوش‌شان می‌آید درست است یک تکالیفی هم امت نسبت به آنها پیدا می‌کنند یک حقوقی هم خدای متعال برایشان قرار داده است در آیه خمس می‌فرماید یک مقداری از آن خمس غنائم و درآمدها باید به امام برسد به ذوی القربی می‌رسد «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَىٰ» حضرت فرمود این ذوی القربی ما هستیم دیگران می‌گویند ذوی القربی یعنی قریش، حضرت در اینجا در بعضی روایت یک تعبیری دارند می‌گویند سوال می‌کنند شما چه می‌گویید؟ می‌گویند حسی بصری می‌گوید ذوی القربی یعنی امت، فلانی می‌گوید ذوی القربی یعنی همه قریش، اینها فامیل‌های حضرت بودند حضرت فرمودند عجب آنجایی که بار هدایت است روی دوش ما است ما باید برویم مباهله کنیم شما که توان مباهله ندارید مباهله یک حرف که نیست وجود مقدس نبی اکرم با این مباهله بیش از ده‌ها جنگ بزرگ تاریخی را حل کرده است آن‌قدر در این مباهله فشار بود آن کسی که برای مباهله می‌رود آن قدر بار روی دوشش هست لذا پیامبر اول جمع کردند اهل بیت‌شان را زیر کسا و آیه تطهیر نازل شد و بعد بردند اینها را برای مباهله. مباهله خیلی کار عظیمی است ظاهرش این است که یک مباهله کردند بسیاری از مسائل حل شدند به طوری که حضرت گفتند اگر اینها وارد مباهله می‌شدند با ما تمام آن بیابان آتش میشد سال نمی‌گذشت احدی از امت مسیح باقی نمی‌ماند، خیلی کار هزار تا جنگ را کردند حضرت فرمود آنجا بار روی دوش ماست در بدر کار هدایت روی دوش ماست، وقتی خدای متعال برای آن کسی که می‌خواهد امت را ببرد یک حقوقی معین می‌کند یا حالا کسی که می‌خواهد امت را ببرد هزینه هم دارد هزینه‌اش باید از پاک‌ترین مال‌ها باشد حضرت فرمود از زکات برای ما قرار ندادند از آن حقی که مال خود خداست کنار خودش ما را قرار داده است می‌‌فرماید که «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَىٰ» حضرت فرمود نمی‌شود بگویید بار هدایت روی دوش ما است اما آن حقوقی که خدا قرار می‌دهد مال دیگران است. این ذوی القربی یک تکلیفی روی دوش‌شان می‌آید این ذوی القربی باید مباهله کنند این ذوی القربی هستند که در بدر و احد بایستند در احد شنیده‌اید همه رفتند یک نفر مانده بود کنار امیرالمومنین حضرت آنجا هفتاد و اندی زخم برداشتند به طوری که بعد از جنگ می‌خواستند زخم‌های حضرت را بدوزند از هر طرف نخ وارد می‌کردند از یک طرف دیگر نخ خارج می‌شد. این‌طوری کنار حضرت ایستادند یکی دیگر هم ایستاده بود دور حضرت می‌چرخید وجود مقدس رسول الله فرمود فلانی تو برو این که می‌بینی امیرالمومنین اینجا ایستاده است «علی فهو و انا هو» این خود من است ذوی القربی یعنی این، ذوی القربی یعنی کسی که خود پیامبر است جان پیامبر است وقتی ذوی القربی شدی فقط این قرب نیست این قرب تکلیف می‌آورد. این اگر ما باید مودت به ذوی القربی پیدا کنیم از این طریق سبیلی پیدا می‌کنیم با حضرت خود این ذوی القربی یک مودتی به پیامبر دارند این مودت همین‌طوری که برای ما تکلیف می‌آورد طاعت و تسلیم می‌آورد ذوی القربی اولین مودت را آنها به نبی اکرم داشتند تکلیف تبعیت و حمایت از حضرت بردن کار حضرت به جلو روی دوش اینها افتاده است عاشورا را جز امام حسین چه کسی می‌تواند به پا کند؟ این یعنی ذوی القربی.
شریعتی: بسیار خوب ما خیلی هم چنان تشنه‌ایم حاج آقای میرباقری تشنه این معارف ولی متأسفانه وقت‌مان خیلی محدود است من می‌خواهم دعوت کنم از جناب آقای فروغی عزیزمان حاج آقا مهدی فروغی که همیشه نسبته به ما لطف داشتند به جمع ما اضافه شوند و بعد هم نکته‌های پایانی حاج آقای میرباقری را انشاالله بشنویم به حضرت معصومه می‌شود برسیم حاج اقای میرباقری؟
حجت الاسلام میرباقری: بله من همه اینها را گفتم که بگویم از ارکان این شجره طیبه حضرت معصومه هستند مودت به ایشان یک راهی برای ما به چهارده معصوم باز میکند حرم ایشان حرم همه چهارده معصوم است حرم اهل بیت است.
شریعتی: هدیه به روح بلندشان بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید. من قبل از شروع برنامه خدمت دوستان حاضر در جلسه عرض کردم که حاج آقای میرباقری چهارده نفر از این جمع از خواهران و برادران که تا به حال مشرف به کربلا نشدند انشاالله امروز مشخص می‌شود که کدام‌شان زائر حرم سیدالشهدا خواهند شد و چهارده نفر از مخاطبان عزیزمان انشاالله از بین آنها قرعه کشی خواهد شد دوستان و عزیزان و سروران می‌توانند به سایت یا کانال ما مراجعه کنند و به چهار نفر از همراهان‌شان یعنی می‌توانند اعضای خانواده را هم همراه بکنند وام قرض‌الحسنه برای کمک هزینه سفر اهدا خواهد شد خود عزیزان مهمان برنامه سمت خدا خواهند بود و همراهان‌شان از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد انشاالله آنجا هم سلام ما را محضر حضرت سید الشهدا و امیرالمومنین برسانند بر همه مبارک و مهنا باشد این ایام، ایام میلاد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه یک تبریک ویژه هم به همه دختر خانم‌های عزیز این دیار و این مرز و بوم می‌گویم انشاالله همه زیر سایه حضرت معصومه باشند برای سلامتی و عاقبت بخیری دختر خانم‌ها بر محمد و آل محمد صلوات می‌فرستیم. ما بعد از تلاوت قرآن دو دقیقه وقت داریم یک خیر مقدم هم عرض می‌کنم خدمت حاج آقای فرحزاد عزیز، حاج اقای حسینی قمی، حاج آقای تراشیون، حاج آقای سعیدی و حاج اقای شریفیان که در جمع ما حاضر هستند کارشناسان عزیز و نازنین که باز هم برای سلامتی آنها بر محمد و آل محمد صلوات می‌فرستیم. به علاقه مندان قرآنی ما بشارت می‌دهیم که ترتیل کامل قرآن کریم توسط جناب حاج آقای فروغی عزیزمان که تلاوت شده است امروز در کانال بارگذاری خواهد شد می‌توانید مراجعه کنید یا پیامک ارسال کنید مخاطبان نازنین ما امروز صفحه 310 قرآن کریم را تلاوت خواهند کرد آیات را با دل و جان بشنویم و ثوابش را هدیه کنیم به روح بلند حضرت فاطمه معصومه (س) و انشاالله از ثواب و برکاتش همه بهره‌مند شویم انشاالله. بفرمایید جناب آقای فروغی عزیزمان.
آقای فروغی: سلام علیکم و رحمة الله السلام علیک یا فاطمة المعصومة عرض سلام و ادب خدمت همه عزیزان و بینندگان محترم و جناب آقای شریعتی و حضرت آیت الله میرباقری عزیز و بزرگوار.
شریعتی: وام بگیرم از فرمایشات حاج آقای فرحزاد عزیز که این روایت را از قول نبی مکرم اسلام مکرر می‌خواندند که حضرت فرمودند «ارفَعوا أصواتَكُم بالصَّلاةِ علَيَّ ؛ فإنّها تَذهَبُ بالنِّفاقِ» وقتی بر من صلوات می‌فرستید بلند بفرستید که نفاق را ریشه کن می‌کند.
صفحه 310 قرآن کریم
صدق الله العلی العظیم.
شریعتی: اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم. ممنون و متشکرم جناب آقای فروغی با لحن خوب و صدای حزین، ما کلی خاطره داریم با صدای حاج اقا مهدی فروغی در سمت خدا و انشاالله در زیر سایه قرآن کریم عاقبت بخیر شوید از محضر پر فیض حاج آقای میرباقری بهره‌مند شدیم از حضورشان صمیمانه ممنون و متشکرم از حضور گرم و صمیمی خواهران و برادران عزیز و از تولیت معزز آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه و از خادمین این بارگاه صمیمانه سپاسگزارم از حضور گرم کارشناسان عزیزمان حاج آقای فرحزاد، حاج اقای حسینی قمی، حاج آقای عابدینی، حاج اقای شریفیان، حاج آقای تراشیون که امروز در جمع ما هستند ممنون و متشکرم حاج آقای میرباقری دعا کنید انشالله خداحافظی کنیم خیلی‌ها التماس دعای ویژه گفتند این قرار همیشگی ما است که در مشاهد مشرفه در این لحظات خوب و خوش یاد هم باشیم وبرای شما دعا کنیم می‌دانیم که خیلی‌ها گرفتاری دارید انشاالله به برکت دعای حاج آقای میرباقری و آمین مخاطبان عزیزمان و حاضرین در جوار کریمه اهل بیت دعاهای‌مان سرشار از مستجاب باشد انشالله و بعد هم حاج آقا مهدی فروغی انشاالله زیارت حضرت را خواهند خواند و از محضرتان مرخص خواهیم شد و خداحافظی خواهیم کرد.
حجت الاسلام میرباقری: از همه اساتید و کارشناسان سمت خدا که بزرگواری کردند به خصوص حضرت حاج آقای حسینی قمی که فرصت را به من دادند تشکر می‌کنم مردم از شما محروم شدند ولی من مرتفع شدم از این فضای نورانی حرم.
شریعتی: خدا انشاالله از شما قبول کند و از همه بزرگواران.
حجت الاسلام میرباقری: من عرضم را جمع کنم انشالله خدای متعال توفیق بدهد وجود مقدس حضرت معصومه جز اسبق السابقین به سوی امام رضاست مثل حضرت زینب(س) این سبقت هم قرب می‌آورد هم تکلیف، حضرت مأمور شدند بخش عمدهای از طرح امام رضا را که با هجرت‌شان اتفاق افتاده است به دوش بگیرند این در نقطه کانون حرم اهل بیت حرمشان شود محور حرم اهل بیت، سه تا در بهشت از قم باز می‌شود همه از حرم حضرت معصومه است انشالله خدا توفیق بدهد ما بتوانیم از طریق مودت به حضرت یک راهی به سوی امام رضا و نبی اکرم باز کنیم سبیل ما هم به خدا از حرم حضرت معصومه انشاالله گشوده شود حیف است این حرم را آدم قدر نداند از اطراف دنیا آدم بیاید به این حرم چون نقطه کانونی حرم اهل بیت است طبق بیان امام صادق(ع) از همه دنیا حالا افسوس که کنار حرم هم هستیم و حرم حضرت کم توجهی به آن می‌شود این خیلی غفلت پر خسارتی است انشاالله من یک وقتی عرض کردم سه وعده نماز درب حرم باز است یعنی بیایید نمازتان را در حرم بخوانید انشالله خدا روزی همه ما کند. خدایا به محمد و آل محمد ظهور امام زمان را نزدیک بفرما. جبهه حضرت را در عالم پیروز بفرما. ریشه دشمنان اسلام و دشمنان حضرت را از عالم برکن. به ما توفیق استقامت در راه حضرت را عنایت بفرما. توفیق صبوری بر سر امتحانات آخرالزمان و فتنه‌های سنگین این دوران و پیروزی بر این امتحانات و غلبه بر این امتحانات را بر ما عنایت بفرما. سختی راه را با عنایت خودت از روی دوش ما بردار. به محمد و آل محمد به دست با کفایت امام زمان گره از کار جامعه مومنین باز فرما. امام بزرگوار و شهدای عزیزی که این راه را به روی ما گشودند با انبیای خودت محشور بفرما، خدمتگزاران به ساحت مقدس امام زمان رهبر عزیز انقلاب اسلامی را در پناه امام زمان محفوظ بدار. به محمد و آل محمد توفیق زیارت همه مشاهد مشرفه و زیارت حرم حضرت معصومه به همه مخاطبان عنایت بفرما. ما هم انشاالله قول می‌دهیم من عرض کردم که خودم کسی می‌رود مشهد تقاضا می‌کنم با محبت یک جایی با گرمی زیر پای زائران حضرت را ببوسند من این را خیلی خوب می‌دانم انشالله همین کار را به عوض مخاطبان انجام می‌دهم.
شریعتی: ممنون و متشکرم از بر و بچه‌های نازنین پخش، جناب آقای فارسی جانی و دوستان‌شان صمیمانه ممنون و متشکرم که این وقت را در اختیار ما گذاشتند حاج آقا مهدی فروغی هم زیارت بخوانند و انشاالله ما از خدمت‌تان مرخص می‌شویم تا فردا و تا سلامی دوباره.
آقای مهدی فروغی: اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم