اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-01-20- حجت الاسلام صفایی بوشهری-دستیابی به تقوای الهی در ماه مبارک رمضان

شریعتی: بسم الله الرّحمن الرّحیم اللّهم صل علی محمّد و آل محمد و عجّل فرجهم گفتـمت خورشيــد، امـا آسمــان زيباتر است گفتمت باران، وليکن ابر از آن زيباتر است در رگـانت مـي دود خــون تمـام انبـيــا خواندن نام تو با پيغمبران زيباتر است در سکــوت چــاه‌هاي کر نمي‌جويم تــو را جستنت در لازمان در لامکان زيباتر است گرچه فيض آسمان جـاري ست اما باز هم روي دوش ماه گوني‌هاي نان زيباتر است گوش دل دادم به نجواي جهان، ديدم چه‌قدر ذکـر نامت در حـديث ديگران زيبـاتر است از تمام سوژه‌هايم،گفتن از مردي که داشت در گلوي سال‌هايش استخــوان زيباتر است ابتــدا گفتــم رکوع و دادن انگشتـري... بعد ديدم سجده و تقديم جان زيباتر است

بسم الله الرّحمن الرّحیم
سلام می‌کنم خدمت عزیزانم خانم‌ها و آقایان طاعات و عبادات‌تان قبول باشد انشاالله امیدوارم همه‌ی ما زیر سایه‌ی امیرالمومنین شب‌های قدر پرباری را پشت سر بگذاریم و امیدوارم به برکت نام و یاد مولا حال دل‌مان خوب باشد و فیض الهی هم شامل حال تک تک ما شود به سمت خدای امروز خیلی خیلی خوش آمدید خوشحالیم که در کنار شما هستیم همراه شما و با افتخار و احترام در محضر حاج آقای صفایی بوشهری عزیز سلام علیکم خیلی خیلی خوش آمدید.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: بسم الله الرّحمن الرّحیم بنده هم محضر مبارک حضرت عالی بینندگان محترم سلام عرض می‌کنم عرض ادب دعای خیر دارم و امیدوارم تا این ساعات آسمانی ماه مبارک رمضان همه‌ی اعمال نمازها، روزه‌ها، دعاها، کارهای خیر به احسن وجه مورد قبول خداوند قرار گرفته باشد و همگان مشمول دعای خیر آقا امام زمان روحی فداه باشند تسلیت هم عرض می‌کنم شب ضربت خوردن امام المتقین، امیدوارم که انشاالله در دنیا رهرو راه آن حضرت و در آخرت مورد شفاعت‌شان قرار بگیریم.
شریعتی:  انشاالله، حال‌تان چه‌طور است؟
حجت الاسلام صفایی بوشهری: الهی شکر.
شریعتی: الحمدلله این اولین جلسه‌ای است که ما در سال جدید خدمت شما هستیم انشاالله سال جدید بر شما مبارک باشد و امیدوارم که سراسر خیر و برکت باشد برای شما و خانواده‌ی محترم و هم‌چنین دوستان و عزیزان‌مان یکی از دستاوردهای تقوا و شاید اصلی‌ترین دستاورد روزه تقوا باشد لعلکم تتقون شاید تقوا و امشب هم که شب امام المتقین است چه‌طور می‌شود با روزه و با این فرصتی که باقی مانده از ماه مبارک رمضان به این دستاورد مهم دست یافت و این را استمرار داد و حفظ کرد؟ این موضوع بحث ماست امروز با حاج آقای صفایی عزیزمان که بهره‌مند خواهیم شد.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: خواهش می‌کنم من در آغاز تبریک سال جدید هلول ماه مبارک رمضان تقارن این دو آغاز سال با ماه مبارک رمضان انتها هم با ماه مبارک رمضان هست امیدوارم انشاالله این ضیافت الله منجر به عزت و سرافرازی و پیروزی اسلام و مسلمین باشد انشاالله و رفع گرفتاری‌ها در تمامی ابعاد، اساساً تمامی عبادات الهی دارای یک وجه تشویقی هستند و یک وجه تربیتی، به این خاطر شما می‌بینید برای هر نوع عبادت یک نوع ثواب لحاظ شده این وجه تشویقی آن است مثلاً گفته می‌شود اگر یک آیه در ماه مبارک رمضان خوانده شود ثواب آن برابر یک ختم قرآن است.
شریعتی: این انگیزه می‌دهد به انسان.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: تشویق می‌کند همین یک آیه خواندن با این وجه تشویقی وجه تربیتی هم دارد نماز این‌طور است حج این‌طور است و همه‌ی عبادات الهی دارای وجه تربیتی هستند ماه مبارک رمضان روزه‌داری این‌چنین است یک وجه تشویقی دارد خواب در ماه مبارک رمضان برای روزه‌دار تسبیح و عبادت هست دعا مستجاب است و بسیاری از این امور اما یک وجه تربیتی دارد که مهم این بخش است بدین جهت است که در آیه شریفه یا ایّها الذین کتب علیکم الصّیام کما کتب علی الذین علیکم لعلکم تتّقون یعنی ای مومنان روزه بر شما و پیشینیان فرض شده است واجب شده تا شما این‌گونه تربیت شوید تربیت تقوایی، و این خیلی نکته‌ی مهمی است اگر ما در عبادات علاوه بر وجه تشویقی آن نگاه تربیتی هم به عبادت داشته باشیم در سلوک معماری شخصیت خودمان مسیری طی می‌کنیم که به اهداف آن عبادت دست پیدا می‌کنیم و الّا اگر این وجه را لحاظ نکنیم فقط تشویق می‌شویم اما تربیت نمی‌شویم به این خاطر است که شما می‌بینید بسیاری در ماه مبارک رمضان روزه‌دار هستند ثواب بسیار می‌برند اما خروجی ماه مبارک رمضان با ورودی هیچ فرقی در عرصه‌ی شخصیت انسان نداشته است.  یا نماز می‌خوانیم...
شریعتی: هیچ تأثیری ندارد.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: انسان بعد و قبل از نماز یک منزلت و رذالت و مرتبت دارد.
شریعتی: آن تنها عن الفحشاء و المنکر اتفاق نمی‌افتد.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: به این خاطر است که بزرگان عرصه‌ی معرفت و اخلاق همیشه به این معنا تذکر داده‌اند که نگاه تشویقی مبدئی باشد یعنی در مبدأ کارتان خداوند تشویق کرده است که بیایید نگاه مقصدی‌تان تربیتی باشد استفاده از نماز جهت تربیت شخصیت الهی بود در ماه مبارک رمضان هم این‌چنین است ماه مبارک رمضان ماه محبوب شدن پیش خدا است در پرتو کسب تقوا، چون خداوند فرموده ان الله یحب المتقین نه این‌که متقین محب خدا هستند نه محبوب خدا هستند و این خیلی مقام عظیمی است برای یک انسان که خدا محب او شود اومحبوب خدا شود آن وقت محب که خدا است تمام قدرتش برای حفظ محبوب ندیدن بدی‌های محبوب از آن طرف ارتقاء سطح شخصیت محبوب خودش به کار می‌گیرد.
شریعتی: به چشم خدا بیایی.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: به کسی که محبوب خدا شد خداوند امر می‌کند تمام عالم ملکوت فرشتگان، اولیاء، انبیاء، اصفیاء که این را دوست بدارید چون محبوب من است لذا محبوب خدا محبوب عالم وجود می‌شود ماه مبارک رمضان سلوک محبوب خدا شدن در پرتو تقوا است تقوا یعنی خودداری حفظ خود از مخالفت فرمان خدا یعنی خدایی زندگی کردن بر اساس و پایه‌ای ایمان به خدا تقوا یعنی طبق دستوارات خدا عمل کردن با ایمان، با نگاهی بلند که انسان خداوند به او مقامی داده سراسر کرامت که از طریق ایمان و تقوا به آن دست پیدا می‌کند ماه مبارک رمضان یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین عباداتی است که انسان را به درجه‌ی تقوا رهنمون می‌کند چون انسانی که اولیات زندگی خودش که مرسوم و عادتش بوده است خوردن و آشامیدن و بسیاری از اموری که انجام می‌داده خداوند گفته است شما در این ساعات خاص منضبط انجام ندهید تشنه شدی اراده کن و نیاشامید و گرسنه شدید به همچنین تقاضاهای دیگر داشتی خیر انسان بر خودش تسلط پیدا کند وقتی به امور عادی حیات تسلط پیدا کرد در مقابل گناه صاحب اراده‌ی قوی می‌شود آن وقت به گاه هجوم گناه قدرت مقاومت دارد به گاه میل به گناه توان کنترل و مدیریت دارد لذا می‌شود لعلکم تتقون، یعنی قدرت پیدا می‌کند که در مقابل گناه ایستادگی کند و شخصی که از گناه پرهیز کرد و گناه را پشت سر انداخت این شخص خدایی زندگی می‌کند چون خدایی زندگی می‌کند و گناه نمی‌کند به درجه‌ی تقوا می‌رسد این شخص آثار و برکاتی به این درجه‌ی تقوای او متردد می‌شود نکته‌ای که خیلی مهم است این است که ما ماه‌های مبارک بسیاری روزه می‌گیریم یک ماه روزه می‌گرفتیم به درجه‌ی تقوا می‌رسیدیم چرا تکرار؟ دلیلش این است که تقوا یک مقوله‌ی دارای مراتب است لذا می‌گویند عند اکرمکم عندالله اتقاکم با تقواترین لذا دارای مراتبی است...
شریعتی: هر سال ما با هم فرق می‌کند.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: هر ماه مبارک رمضان برای رسیدن به تقوای بالاتر است و برای بعضی که سقوط کردند ماه مبارک رمضان دوباره به درجه‌ی تقوا رسیدن است به همین خاطر برای اهل عصیان و نقصان روزه‌داری رسیدن به اصل تقوا است و برای اهل معرفت و خوبان رسیدن به مراتب بالاست.
شریعتی: مراتب بالای کمال تقواست.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: ماه مبارک رمضان یک نعمت عظمی الهی است بزرگان انبیاء خود ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص)، حضرات معصومین عرفا، بزرگان یک سال انتظار می‌کشیدند که ماه مبارک رمضان بیاید و در آن ماه اوج بگیرند در ماه‌های دیگر ما خدا را می‌خوانیم در ماه مبارک رمضان خدا ما را می‌خواند در ماه‌های دیگر ما خدا را دعوت می‌کنیم در ماه مبارک رمضان خدا ما را دعوت می‌کند. لذا گفتند دُعیتم الی ضیافت الله دعوت شدید شما به مهمانی خدا، مهمانی خدا نجات بخش کمال آفرین است زمینی نیست خوردن و آشامیدنی نیست آسمانی است عرشی است آن حیات عالیه انسانی را به شخص روزه‌دار هدیه می‌کند لذا پای سفره‌ی خدا نشستن یعنی عند ربّهم یرزقون شدن است. و این خیلی نکته‌ی مهمی است به همین جهت است که می‌فرماید دید اولیاء الله است امام سجاد(ع) می‌فرماید دید اولیاء الله است ماه مبارک رمضان یعنی اولیاء خدا برمی‌گردند همان جایی که انتظارش را می‌کشیدند و طعمش را قبلاً چشیده بودند دیدید انسان گاهی یک مهمانی می‌رود خیلی به او خوش می‌گذرد...
شریعتی: دوست دارد دوباره تکرار شود.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: اولیاء خدا در آن فضای ماه مبارک رمضان قبل که درک کرده‌اند به فیوضاتی رسیدند و دست پیدا کردند به یک سری امور لذت مهمانی خدا را چشیدند وقتی ماه مبارک رمضان تمام می‌شود امام سجاد می‌فرماید که گویا این‌ها هم‌چون مادری هستند که فرزند از دست دادند سخت غمگین هستند و انتظار ماه مبارک رمضان دیگری و رسیدن به آن لذت معنوی، روزه در ماه‌های دیگر اصلاً قابل مقایسه نیست با روزه در ماه مبارک رمضان آن روزه‌ی ما است در غیر ماه خدا، اما این روزه‌ی ما است در ماه خدا...
شریعتی: و همین فرق می‌کند لذتش فرق می‌کند.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: و لذا کسانی که اهل این معنا هستند متوجه هستند که عیار روزه در غیر از ماه مبارک رمضان با عیار آن در ماه مبارک رمضان خیلی متفاوت است شاید بتوان گفت که فرق زمینی بودن و آسمانی بودن است روزه در غیر ماه رمضان و ماه رمضان، به همین خاطر اگر ما به ماه مبارک رمضان به عنوان یک مدرسه‌ی تربیت که خداوند متکفل این معنا است نگاه کنیم و فلسفه‌ی ماه مبارک رمضان را درک کنیم و به آن عمل کنیم فوق‌العاده در تربیت ما نقش دارد از این جهت است که ساحت مقدس رسول خدا(ص) قبل از هلول ماه مبارک رمضان در ماه شعبان خطبه‌ی شعبانیه خواندند گفتند مردم متوجه شوید قد أقبَلَ إلیکم شهر الله، شهر خدا ماه خدا به سمت شما روی آورده است نه شما به سمت او، او آمده است به همین خاطر شما می‌بینید که این ماه رمضان که به سمت‌شان می‌آید فوق‌العاده بهره‌مند می‌شوند برخی ماه مبارک رمضان می‌آید از کنارشان رد می‌شود مثل قطاری که می‌آید انسان سوار می‌شود به مقصد می‌رسد و قطاری که از کنار انسان عبور می‌کند جز صدا و دود و صدای دیگر که تولید می‌کند چیزی را بهره‌مند نمی‌شود این نکته مهم است که اگر کسی به مراتب تقوا دست پیدا کرد چه تقوای پایین چه متوسط چه بالا، خداوند برای او به همین مرتبه آثاری را و اموری را قرار داده است و این غیر از ثواب‌ها است اولین آن‌ها این است که این شخص که در ماه مبارک رمضان به درجه‌ی اصل تقوا رسید دیگر اهل گناه نیست و بنا گذاشته که دیگر خدایی زندگی کند این شخص می‌شود محبوب خدا، در همان درجه‌ای که تقوا است همان درجه هم محبوب می‌شود. متوسط بود محبوب متوسط...
شریعتی: چون آن حس خویشتن‌داری‌اش در واقع تقویت شده است.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: یعنی خود را محضر خدا می‌بیند و به خاطر خدا مخالفت فرمان خدا را نمی‌کند خدا هم به او عنایت می‌کند می‌شود محبوب خدا إنّ الله یحبّ المتّقین خداوند همه‌ی اهل تقوا را دوست دارد محبوبش است و به شدت اهل تقوا را مورد لطف و عنایت خودش محبوبش است اما ما غافلیم از در خانه‌ی خدا دور می‌شویم خودمان را از نعمت محبوب خدا شدن محروم می‌کنیم دلا تا به کی، از در دوست دوری** گرفتار دام سرای غروری؟ تو را خواب غفلت گرفته است چه خواب گرانی الله اکبر، انسان غافل می‌شود از این نعمات دور از خدا می‌شود خودش را از محبوب خدا شدن محروم می‌کند و از آن طرف مبغوض می‌شود به این خاطر اولین ثمره‌ی تقوا محبوب خدا شدن است و آثار محبوبیت الهی که فراوان است در دنیا و آخرت که یکی از آن‌ها غفران ذنوب است گناهان را می‌بخشد محافظت خداوند از او است ولی او و سرپرست او می‌شود دیدید محب، مادر فرزندش را نازش را می‌کشد خدا هم به نحوی ناز محبوبش را که اهل تقوا است را می‌کشد حتی آن‌ها را برای نماز شب بیدار می‌کند خیلی مسائل در این رابطه هست. دوم این‌که وقتی انسان در ماه مبارک رمضان به درجه‌ی تقوا رسید یک معیت الهی شاملش می‌شود او با خدا شد آن وقت خدا هم با او خواهد شد وَاعلَموا انّ الله مع المتَّقین خداوند می‌گوید بدانید همه بفهمند...
شریعتی: من با شما هستم.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: من با اهل تقوا هستم چون اهل تقوا یک قدم به سمت خدا برداشتند خدا می‌گوید الان دیگر نوبت من است با شما باشم شما می‌دانید اگر کسی خدا با او بود دیگر کسی نمی‌تواند به او آسیب بزند هرکس خدا داشت هیچ چیز نداشت همه چیز دارد چون خدا را دارد اگر هر کسی همه چیز داشت به ظاهر ولی خدا را نداشت هیچ چیزی ندارد سومین نکته‌ای که برای اهل تقوا خداوند عنایت می‌کند و اراده می‌کند این است که در بحران‌های انتخاب، ببینید انسان در زندگی خودش یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایش نوع انتخابش است تشخیص نمی‌تواند بدهد چه کسی حق است چه کسی باطل است در این مسئله‌ی دوراهی چه کار کند کدام راه را انتخاب کند لذا همیشه به دنبال یک فرقان است به دنبال یک معیار است فرق بگذارد بین خوب و بد یا خوب و خوب‌تر، همیشه این بحران در زندگی انسان همه‌ی انسان‌ها موجود است خداوند می‌گوید اگر تقوا داشته باشید من خودم این را به شما می‌دهم یا أیّها الّین أمنوا إن تتَّقوا الله یجعَل لکُم فُرقاناً اگر شما این معنا را داشته باشید تقوا را داشته باشید من خودم فرقان و قدرت فرق گذاشتن بین حق و باطل راه درست و نادرست را من به شما می‌دهم.
شریعتی: که بتوانی درست تشخیص بدهی و این نعمت کمی نیست واقعاً.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: فوق‌العاده است حالا گاهی انسان در مسئله‌ی ازدواجش است در مسئله‌ی انتخاب رشته‌اش است...
شریعتی: در تمام دوراهی‌های زندگی.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: در انتخابات، در انتخاب راه نوع تفکر، عقیده و مسیر‌های خاص است به این جهت است که اهل تقوا هیچ وقت دچار بحران انحراف نمی‌شوند چون خداوند به آن‌ها فرقان داده است راه درست را می‌شناسند و از این‌جا استفاده می‌شود اگر کسی دچار انحراف شد معلوم می‌شود که تقوای او دچار مشکل است از حیث منطقی این معنا حاصل می‌شود چهارمین اثری که بر تقوا و تربیت ماه مبارک رمضان حاصل می‌شود این است که انسان همیشه دچار گرفتار یکی از یک سری از چالش‌ها است چالش‌های خانوادگی، اداری، کاری، اقتصادی یک سری چالش‌ها در زندگی انسان صورت می‌گیرد آن چالش‌ها در زندگی هر شخصی وجود دارد شما هیچ کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که در دنیا دچار مشکلات و چالش‌ها زندگی نباشد خدا می‌گوید اگر تقوا داشته باشید من راه برون رفت از چالش‌ها را برای‌تان مهیا می‌کنم مَن یَتَّق الله یَجعَل له مَخرَجاً اگر کسی تقوا را مراعات کند راه برون رفت از مشکلات و چالش‌ها زندگی برای او مهیا می‌کنم.
شریعتی: یعنی یک دری برای او همیشه باز است.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: بله، یکی از بزرگان می‌فرمودند که من همیشه در مسیر زندگی فضا و درب‌های رو به جلو برایم باز می‌شود این به خاطر درجه‌ی تقوای او است و این خیلی نعمت بزرگی است لذا گفت آن هم دوره‌ای‌هایم به من می‌گویند که همیشه عنایت خدا حالا به تعبیر بنده است قبل از حضورشان است پیش روی ایشان است.
شریعتی: او زودتر می‌آید.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: بله، یکی دیگر از آثار تقوا آسان شدن زندگی است زندگی به واقع در دنیا دارای سختی‌های خاص خودش است که این انسان در زندگی‌اش از همان کودکی این را تجربه می‌کند ماه مبارک رمضان این‌گونه است اگر ما در ماه رمضانی تربیت شویم به درجه تقوا برسیم خدا زندگی را برای انسان آسان می‌کند یعنی مشکلات پیش نمی‌آید اگر باشد ساده حل می‌شود زندگی به راحتی طی می‌شود لذا فرمودند: «مَن یَتَّق الله یجعَل لَه مِن أمرِ یُسراً» اگر انسان با تقوا باشد من خودم برای او در فضای کاری، فضای زندگی...
شریعتی: زندگی‌اش روغن کاری می‌شود.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: آسان و روان حرکت می‌کند و طی طریق ساده می‌شود با همان شرایطی که در دنیا وجود دارد با معادلات دنیایی راه باز می‌شود و آرام می‌شود و به پیش می‌رود نکته‌ی دیگری که بر اهل تقوا که محصول ماه مبارک رمضان است مترتم می‌شود عاقبت است خیلی‌ها دچار سوء عاقبت می‌شوند اوایل خوب هستند اواخر سقوط می‌کنند در تاریخ اسلام خیلی‌ها این چنین بودند در تاریخ زندگی اجتماعی سیاسی این‌چنین مشاهده شده است در انقلاب شکوهمند اسلامی ایران همین‌طور در زندگی‌های شخصی خودمان هم همین‌طور اول کار خیلی خوب هستند ولی آخر کار دچار مشکلات می‌شوند در دوستی‌ها این‌طور است اما اهل تقوا این‌طور نیستند خوش عاقبت هستند هم در دنیا هم در آخرت به همین خاطر خدا فرموده است: «وَ العاقبةُ لِلمتَّقین» عاقبت تمام برای متقین است اگر ما می‌خواهیم عاقبت بخیر شویم باید اهل تقوا شویم اهل تقوا هم از مسیر ماه مبارک رمضان عبور می‌کند.
شریعتی: من یک ذره برگردم به ابتدای فرمایشات شما تقوا یعنی خود را در محضر خدا دیدن و این حس مراقبه‌ی بسیار قوی که حواست باشد یک کسی ناظر است هرکسی شاید به نوعی به تقوا دست پیداکند ماه مبارک رمضان یعنی خود را سر سفره‌ی خدا دیدن اما بعضی وقت‌ها ما نمی‌فهمیم یعنی این در محضر بودن یعنی این مهمان او بودن را درک نمی‌کنیم برای همین است که یک وقت‌هایی حواس‌مان نیست و یک غفلت‌هایی باعث می‌شود از این تقوا دور شویم یک نسخه‌ی عملی یک نکته‌ای یک چیزی که به ما کمک بکند.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: خیلی از بزرگان که معلمان تربیت نفوس بوده‌اند این سفارش را می‌کردند که با اهل گناه و دنیا ننشینید آن‌ها شما را مبتلا به غفلت می‌کنند و از آن طرف با اهل خدا بنشینید «مُضاحِبةُ الأبرار توجِبُ الشَرَف» مصاحبه‌ی ابرار، خوبان، موجب شرف می‌شود «مَصاحبةُ الاشرار توجِبَ التَلَف» مصاحبت و همنشینی با انسان‌های اهل دنیا انسان را به هلاکت می‌رساند تلف می‌کند انسان را، لذا دوست فوق‌العاده است همسر فوق‌العاده است. نکته‌ی دیگری که می‌فرمودند که باید خیلی مراقب باشیم تا دچار این غفلت نشویم این است که اهل ذکر باشیم ذکر قلبی و ذکر زبانی و رفتاری، ذکر یعنی نماز خواندن بهترین ذکر است قرآن خواندن خب ذکر الهی است می‌گوید اگر کسی کسی اعراض کند زندگی او دچار بحران می‌شود. «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً» می‌گوید اگر کسی از ذکر من قران دوری کند دچار زندگی سختی خواهد شد و این ذکر گفتن که زبانی آن ساده‌ترین آن است موجب می‌شود که انسان همیشه متذکر خودش باشد و دیگری این معنا که مراقبه کند مراقب خودش باشد بزرگ‌ترین ثروت انسان خود انسان است خود شخصیت انسان است خانه، ماشین، مقام، همه‌ی این‌ها عارضی است جزء من نیست جزء منیت و شخصیت انسان نیست. بیرون از شخصیت است لذا این‌ها گاهی هست و گاهی نیست و انسان با شخصیتش از این دنیا می‌رود به این خاطر همیشه باید مراقب صرافت و شخصیت خودش باشد که دچار بحران اموری نشود که او را مبتلا می‌کند به دنیاگرایی و انسان را می‌برد به سمت دنیا این شخصیت را باید حفظ کند مراقبت کند این ابهت را اشرف مخلوقات است خداوند پیامبر را از این جنس آفریده است «رسولً مِن أنفسِهِم» لذا باید این مراقبت کند و بیشیند شب‌ها محاسبه کند ببیند چه خبر است چه کاری کرده است این اموری است که انسان و کارزده نشود این آن‌قدر درگیر دنیا نشود که دیگر از این امور باز بماند یکی دیگر از امور دنیا و جاذبه‌های دنیا این است که انسان را از انسان می‌گیرد شخص را از خودش می‌گیرد جاذبه‌ها او را می‌برد به سمت آن جاذبه‌های دنیایی دیگر به فکر خودش نیست.
شریعتی: از دست میرویم.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: بله، « وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ» از انسان‌هایی نباشید که خدا را فراموش کردند خداوند مبتلای‌شان کرده است به خود فراموشی دیگر انسان به فکر خودش نیست فکر آن عوارضی است که روی خاک می‌گذارد با خودش با آن شخصیتی که دچار جراحت‌های شخصیتی گاهی قتل شخصیت خودش کرده است با آن شخصیت می‌رود و می‌خواهد محاسبه شود خیلی‌ها بد عاقبت می‌شوند خیلی‌ها در مسیر به زمین می‌خورند اما آن کسانی که تقوا را مراعات می‌کنند تا آخر حیات‌شان با موفقیت و سربلندی می‌روند و طی می‌کنند و اوج این‌ها شهدای ما هستند.
شریعتی: سلام خدا بر آن‌ها.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: این بزرگانی که واقعاً دارای مراتب بسیار ارزشمندی هستند نکته‌ی دیگری که برای اهل رمضان و اهل تقوا هست این است که بهشت از آن آن‌هاست خداوند می‌فرماید: «إنّ المتَّقین في مقامٍ في جنّاتٍ اِعیون» و متقین در بهشت هستند و یک مقامی بزرگ و پر از امنیت در سرزمینی از بهشت که پر از بوستان‌ها و سرچشمه‌های عالیه و گوارای بهشتی است ثمره‌ی دیگری که برای اهل تقوا است این است که خدا می‌گوید من خودم ولی شما هستم شما هیچ نگران نباشید حالا به تعبیری خودم قیم شما هستم « الله ولیّ المتّقین» خیلی مقام است که من همه کاره‌ی شما هستم شما نگران نباشید نه در دنیا و نه در آخرت، و نهم این‌که هدایت قرآنی هم شامل این‌ها است «  هذا بَيانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ‌» قرآن برای همه است اما برای متقین هدایت است و موعظه‌گر. و این خیلی ارزشمند است ماه مبارک رمضان را اگر یک ماه رمضان تربیتی باشد غیر از آثار بالای ثوابی که می‌بریم شامل این رشد شخصیتی و تربیتی می‌شویم و دارای یک مقام عالیه به نام تقوا که راه گشاست برای نجات و اوج شخصیت انسان و شامل همه‌ی اموری که عرض شد می‌شویم.
شریعتی: و مهر قبولی بر اعمال ما « اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقین» انشاالله از همه قبول باشد این طاعات و عبادات و در عالی‌ترین رتبه در اقتدا به امیرالمومنین و در آن اوج انشاالله نزدیک و نزدیک‌تر شویم ممنون و متشکرم از حاج آقا صفایی عزیزمان خیلی ممنونم حالا انشاالله برمی‌گردیم بعد از تلاوت قرآن در خدمت‌تان خواهیم بود. خب امروز هجدهم ماه مبارک رمضان است هجدهم هر ماه قمری قرار ما با اهالی خوب سمت خداست در طرح فرزندان غدیر ممنون و متشکرم از همهی دوستانی که در این سالها با ما همراه بودند حالا هم که هجدهم ماه مبارک گره خورده با نام امیرالمومنین مثل هجدهم ماه ذی الحجه اتفاقات مبارکی که رقم خورده و به محبین و شیعیان امیرالمومنین افزوده شده با تولد فرزندانی که نور چشم پدر و مادرشان هستند ما همچنان چشم به راه کمکها و همدلیها و همراهیهای شما هستیم برای مشارکت هم میتوانید به سایت ما مراجعه کنید هم به کانال ما در سروش و ایتا و هم با ارسال عدد 18 به 20000303 از نحوهی مشارکت مطلع شوید زوجهای ناباروری که میخواهند در این طرح از خدمات این طرح هم بهرهمند شوند هم میتوانند به کانال و سایت ما مراجعه کنند دوستان راهنماییشان میکنند. آیات را بشنویم انشاالله برمیگردیم در دقایق پایانی همراه شما هستیم و در کنار شما.
اللّهم صلي علی محمّد و آله محمّد

اللّهم صلي علی محمّد و آله محمّد
شریعتی: اللّهم صل علی محمّد و آل محّمد و عجل فرجهم امیدوارم که همه‌ی ما در زیر سایه‌ی آیات قرآن  زندگی پرباری را تجربه کنیم و مقام متقین برسیم و امام المتقین امیرالمومنین هم دست ما را بگیرد امشب شب قدر است امیدوارم که ما را از دعای خیرتان بی‌بهره نگذارید و همین‌طور همه‌ی دوستان و عزیزانی که التماس دعا گفتند و آرزو می‌کنم که امشب و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم شب‌هایی باشد که همه‌ی ما برای هم دعا می‌کنیم و امیدوارم که عاقبت به خیری نصیب‌مان شود اشاره‌ی قرآنی امروز را حاج آقای صفایی بفرمایند و انشاالله دعا کنند و خداحافظی کنیم مختصری هم راجع به بهره‌مندی بیشتر از شب‌های قدر بفرمایید به نظرم خالی از لطف نیست.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: خواهش می‌کنم بسم الله الرّحمن الرّحیم یک آیه هست در این صفحه که تمام بزرگان اهل معرفت و عرفان به آن متذکر می‌شدند و اگر انسان این معنا را در خودش معادینه کند به آن ایمان بیاورد نصف سلوک عرفان را طی کرده است. آن آیه این است لَا جَرَمَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ خداوند می‌گوید بدانید و شک نکنید که این لابد است که خداند هر چه شما پنهان می‌کنید و هر چه شما آشکار می‌کنید خدا می‌داند و در محضر خداست هیچ چیز پنهان نیست لذا زندگی ما در تمامی حالات در محضر خداست و در محضر خدا انسان باید خدایی زندگی کند تا خدا هم برای ما آن‌گونه که دوست داریم خدایی کند ما گاهی غفلت می‌کنیم از این نکته که تمامی اعمال‌مان چه آشکار چه نهان در محضر خداست لذا در محضر خدا مبتلا می‌شویم به گناه. یک دم به خود آی و به‌آیین چه کسی** به چه بسته دل، به که همنفسی، مستی ز علایق جسمانی** رسوا شده‌ای و نمی‌دانی، انسان در محضر خدا رسوا کند خودش را. امشب شب نوزدهم است و یکی از شب‌هایی که احتمال شب قدر است آن‌قدر شب قدر مهم است خداوند می‌فرماید: « و ما أدرئک ما لیلة القدر» یا رسول الله، چه‌قدر شب قدر دارای مرتبه است که درک این عظمت قابل توصیف و ارائه نیست هر قدر شما در شب قدر بخواهید درک کنید این چه شبی است باز آن قدر و منزلتش را نمی‌شناسید.
شریعتی: و ما ادرئک ما لیلة القدر.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: شبی است که می‌تواند تمام گذشته‌ی انسان را که چه به عصیان طی شده چه به نقصان گذشته است جبران کند. شبی است که خداوند این سفره‌ی رحمتش را باز کرده است و این دعوت را ارائه می‌کند که هر کسی در هر شرایطی باشد بیاید من از او پذیرایی می‌کنم توبه کند می‌شود محبوبم « انّ الله یُحبُّ التّوابین» از آن طرف ناراحت است که خدایا من دستم خالی است بار گناه بر دوشم بوده است توبه کردم الان رسیدم به صفر تو صفرم را محبوب خودت می‌کنی اما دستم خالی است. خداوند می‌فرماید که: این شب « خیرٌ مِن الف شهر» است کار خیر انجام بده گویا هزار سال انجام دادی یک نماز بخوان گویا هزار ماه انجام دادی، آن‌قدر به تو ثواب می‌دهم که شما خودتان هم نمی‌توانید این معنا را باور کنید گاهی بیش از سن تو مثلاً هفتاد ساله است بیش از سن تو به تو ثواب می‌دهم و این لطف و محبت و رحمت خداوند است بزرگ‌ترین عمل در این شب توبه است خدمت به فقرا است نشستن در محضر علما است و یاد گرفتن مبانی دین، دعا برای ظهور آقا امام زمان هست احیا هست و قرآن روی سر گذاشتن، خدایا قرآن جایش روی سر ما است و توسل به معصومین برای نجات از آخرت، و در دنیا سلوک در مسلک عبودیت الهی و خدمت به مردم در این شب فوق‎‌العاده ثواب دارد.
شریعتی: بسیار خوب آقا خیلی ممنون و متشکرم حتماً شما هم برای ما دعا کنید برای مخاطبان عزیزمان برای شفای مریض‌ها حالا همین جا هم حاج آقا دعا کنند و انشاالله دوستان‌مان آمین بگویند و خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: انشاالله، اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم خدایا ظهور آقا امام زمان تعجیل بفرما (الهی آمین) چشم ما را به جمالش منور و روشن بفرما(الهی آمین) دعای خیر امشبش و دیگر شب‌های قدر نصیب همه‌ی ما بگردان(الهی آمین) شهدا، امام شهدا، رفتگان همه‌ی این مردم عزیز با شهدای کربلا با غفران و رحمت محشور بفرما(الهی آمین) طول عمر با عزت به مقام معظم رهبری عنایت بدار(الهی آمین) حاجات همه‌ی حاجت‌مندان روا بگردان(الهی آمین) مریض‌های اسلام شفای کامل عنایت بدار(الهی آمین) و گناهان ما را خدا ببخش و بیامرز و هر چه به خوبان از اول ماه مبارک رمضان داده‌ای و در آخر میدهی نصیب همه‌ی ما قرار بده و السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
شریعتی: و علیکم السّلام خیلی ممنون و متشکرم از شما و خیلی سپاسگزارم از لطف و عنایت و مرحمت‌تان. باید خداحافظی کنیم گفت به وقت کار نخلستان اگر دنیا حواسش بود نگه  می‌داشت در شیشه عرق‌های جبینت را. صلّی الله علیک یا امیرالمومنین. خیلی از شما ممنون و متشکرم.