اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-01-09- حجت الاسلام سعیدی -نکاتی پیرامون قرآن کریم

شریعتی: بسم الله الرّحمن الرّحیم اللّهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجهم، گفت پیغمبر به اصحاب کبار تن مپوشانید از باد بهار*** آن‌چه با برگ درختان می‌کند با تن و جان شما آن می‌کند. سلام می‌کنم به تک تک عزیزانم امیدوارم در این فصل بهار بهترین‌ها نصیب‌تان شود خوشحالیم امروز هم توفیق داریم با سمت خدا لحظات ناب بهاری شما باشیم بهترین‌ها را مثل همیشه از قادر متعال برای‌تان مسئلت می‌کنم امروز هم مهمان داریم یکی از عزیزانی که مدتی است کم توفیق بودیم از این‌که در محضرشان باشیم با کلی دل‌تنگی حاج آقای سعیدی این‌جا هستند سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوشحالیم که در خدمت‌تان هستیم.

بسم الله الرّحمن الرّحیم
حجت الاسلام سعیدی: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم، بنده هم عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت شما و همه‌ی بینندگان عزیزان‌مان انشالله که توفیق بندگی و اطاعت خداوند را در همه‌ی احوال زندگی داشته باشیم. انشاالله که نسبت به قرآن و اهل بیت(ع) عاشق و عارف و عامل باشیم.
شریعتی: انشاالله، حال‌تان چه‌طور است؟
حجت الاسلام سعیدی: غرق نعمت، شکر.
شریعتی: عیدتان مبارک باشد انشاالله، سال جدید، ماه مبارک رمضان انشالله بهترین‌ها برای‌تان اتفاق بیفتد.
حجت الاسلام سعیدی: همچنین انشاالله برای شما و همه‌ی بینندگان این‌طور باشد.
شریعتی: حاج آقای سعیدی خیلی خوش توفیق هستند مشاهد مشرفه گهگاهی مشرف می‌شوند یکی از با معرفت‌ترین‌ها یعنی مدام پیام‌هایی که ایشان می‌فرستند که من آن‌جا مخصوص شما و عوامل سمت خدا و مخاطبین سمت خدا را یاد کردم این جزء محسنات شماست که من خیلی وقت‌ها به آن غبطه می‌خورم انشاالله که خدا شما را حفظ کند و انشاالله مکرر روزی‌تان شود شاید هم در جوار هم انشالله.
حجت الاسلام سعیدی: انشالله، انجام وظیفه است.
شریعتی: بزرگوارید لطف شماست.
حجت الاسلام سعیدی: خب ما در خدمتیم.
شریعتی: عزیزید، راجع به قرآن می‌خواهیم بشنویم از شما چه موضوعی بهتر از این در بهار قرآن از قرآن شنیدن.
حجت الاسلام سعیدی: همین‌طور است قرآن کریم آن چیزی که باعث آرامش قلب‌هاست یَسْتَثِیرُونَ بِهِ دَوَاءَ أدَائِهِمْ امیرالمومنین می‌فرماید: آدم‌های با تقوا دوای دردشان را از قرآن می‌گیرند آرامش قلب‌شان را از قرآن می‌گیرند پیغمبر اکرم(ص) پناه می‌برند به قرآن خواندن خود حضرت می‌خواهم بگویم در این سمت هستند اهل بیت(ع) خاصه در ماه مبارک رمضان این که می‌گویم خاصه چون متفاوت هست اصلاً مراجعه‌ی اهل بیت به قرآن در ماه مبارک رمضان هم از حیث دستوری که به ما دادند هم عمل‌کردشان، قرآن چیست؟ می‌خواهیم چند روایت از وجود نازنین امیرالمومنین علی(ع) بخوانیم دیگر جمع نورها همه یک جا جمع شود. امیرالمومنین علی(ع) در وصف قرآن این‌گونه می‌فرمایند: جعله الله ريا لعطش العلماء، که خداوند این قرآن را قرار داده است برای سیراب کردن عطش عالم یعنی آن کسی که دنبال علم است سیرابی‌اش این‌جا پیدا می‌شود همه چیزش این‌جا از آن عطش بیرون می‌آید وربيعا لقلوب الفقهاء، ربیع است بهار است برای قلب اهل فهم. ومحاج لطرق الصلحاء، شاه‌راه است برای مسیری که آدم صالح می‌خواهد برود شاه‌راه است قرآن این‌گونه راهنمایی‌اش می‌کند ودواء ليس بعده داء، یک دوایی است که بعدش دیگر مریضی نیست شفای همیشگی است ونورا ليس معه ظلمة یک نوری است که با آن دیگر هیچ ظلمتی نیست.
شریعتی: نور محض است.
حجت الاسلام سعیدی: بله و قرآن این‌گونه لذت بخش می‌شود برای آن کسی که ارتباط دارد مؤانست دارد وَاعْلَمُوا أَنَّ هذَا الْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِی لاَ یَغُشُّ، یک ناصحی است یک مشاوری است یک نصیحت‌گری است که غشی در نصیحتش نیست یک وقتی من می‌خواهم یک حرفی به کسی بزنم یک غرضی پشتش دارم نه، هیچ غشی هیچ اشتباهی هیچ قصد بدی در آن نیست فقط خیرخواهی است در قرآن وَ الْهَادِی الَّذِی لاَ یُضِلُّ، هادی که هیچ ضلالت و گمراهی در آن نیست. وقتی با این اوصاف آدم قرآن را می‌خواند یک حال دیگری می‌شود یک تعلق خاطر دیگری دارد.
شریعتی: نحوه‌ی مواجهه فرق می‌کند متفاوت می‌شود.
حجت الاسلام سعیدی: همین است وقتی نگاهش می‌کنی کلماتش تأثیر گرفتن از کلماتش، ببینید به شما بگویند یک دارو است که تمام دردهایت را درمان می‌کند بله، وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً بله بحثش جداست مگر پیغمبر اکرم(ص) هم این‌طوری بود همه نسبت به حضرت منعطف شدند؟ نه، کسانی که می‌شناختند او را، يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ یک کسانی پیغمبر را می‌شناختند کما مثل این‌که یعرفون أبناءهم، آدم بچه‌اش را چه‌طوری می‌شناسد به این دقت؟ ولی کارشان همه کتمان حق بود این‌ها یهودی‌های آن زمان بودند در زمان بعثت، در قرآن هم همین مسئله است خود خداوند هم می‌فرماید: إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا پس یعنی هر دو هست بعضی‌ها شاکرند و می‌پذیرند بعضی‌ها می‌پوشانند کفرَ یعنی پوشاندن این آیه‌ی سوم سوره‌ی مبارکه‌ی انسان است این‌ها را ما داریم این‌که فکر کنیم قرآن را این توصیفی که می‌کنند چرا قلباً ممکن است این را درک نکند؟ چرا نپذیرد گاهی یک اشکال از این‌جاست؟ از قلب خودم را دارم می‌گویم كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً این‌جا یک اتفاقی افتاده است من سنگش کردم البته این درمان همان هم هست حتی دارد که یک شخصی را در تاریخ داریم به نام ابوجهل خودمانی بد نیست اسم خودش را بگذارد پدر نادانی ته نادانی؟ چه اسمی است گذاشتی یا نه اصلاً اسمش اصلاً ابوجهل نیست اسمش ابوالحکمة یا ابوالحکم می‌گفتند این را بعداً گفتند ابوالجهل که اسم حکمت بد نشود یک شب سعد ابی وقاص بابای همین عمر سعدی که جلوی امام حسین(ع) ایستاد ملعون، عرض شود که آمد دید این پشت در خانه‌ی پیغمبر نشسته دارد قرآن خواندن پیغمبر را گوش می‌دهد گفت فلانی چه می‌کنی؟ تو در روز داری تکذیب می‌کنی شب نشستی این‌طوری قرآن خواندن را گوش می‌دهی؟ در روز می‌گویی از کنار این شخص رد می‌شوید اشاره به پیغمبر، دستان‌تان را بگذارید در گوش‌تان راه‌تان را عوض کنید این کلام این اشاره به قرآن شما را سحر می‌کند الان خودت داری گوش می‌دهی به قول ما هر چه رشته کرده بودیم که پنبه کردی اگر یک نفر ببیند. گفت: نه، من دیگر نمی‌آیم و این‌ها، فردا شب همدیگر را آن‌جا دیدند ما قرارمان این بود و این‌ها باز هم آمده و نشسته دارد گوش می‌دهد شب سوم همدیگر را آن‌جا دیدند عهد کرده بودند به او گفت چه می‌کنی فلانی تو این‌طوری آبروی ما را می‌بری؟ بگو ببینم نظرت راجع به این مرد چیست؟ یعنی سعد می‌پرسد. می‌گوید این شخص پیغمبر خداست قسم می‌خورد به مقدساتش این شخص پیغمبر خداست قرآنی که می‌خواند از جانب خداست و تمام کلام و سکناتش منطبق بر واقع و خواست خداست. حالا بگوییم چه آدم متدینی بوده است نه؟ صبر کنید اما خانواده‌ی ما و خانواده‌ی پیغمبر هر دو مانند دو اسب دوشادوش مسابقه بودند هر پیروزی آن‌ها داشتند یک پیروزی هم ما داشتیم، هر شکستی آن‌ها داشتند یک شکستی هم ما داشتیم الان از خانواده‌ی آن‌ها یک پیغمبر آمده است از خانواده‌ی ما نیامده است اللّهم انّي أعوذ بک ملکة الحمیّة تعصباتی که داشتند مِنْ هَیجَانِ الْحِرْصِ، وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ، وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ، این‌ها را امام زین العالدین(ع) می‌فرمایند. حسادتش همین است بدبخت با همین عالم می‌میرد با همین کفر و... خیلی هم آزار داد پیغمبر اکرم(ص) را، خیلی مردم را از این دوا دور می‌کرد خیلی اصرارش آن بود که قرآن را گوش ندهید کلام وحی را گوش ندهید. می‌فهمید اثر می‌گذارد.
شریعتی: با دل چه کار می‌کند.
حجت الاسلام سعیدی: چه کار می‌کند. این می‌فهمید این انقلابی که در این قلب ایجاد می‌شود را نمی‌تواند جلویش بایستد با استدلال و هر چه که بخواهد بگوید لذا مدام می‌گفت انگشت‌تان را بگذارید در گوش‌تان از راه دیگر بروید قرآن را نشنوید این دواست و آن کسی که قلبش پر از حسد و آلودگی است آن شدت قساوت قلبش را گرفته است هم سد عن سبیل الله می‌کند هم خودش می‌فرماید دیگران نسبت به آن انعطاف داشته باشند شبهه در قرآن می‌آورد تضعیف می‌کند کلمات دیگر و سراغ این قرآن رفتن و اهل بیت علیهم السّلام می‌خواهد آن‌هایی که در روایات ما داریم تفسیر قرآن، مَنْ فَسَّرَ الْقُرْآنَ بِرَأْیِهِ این ه رایه خیلی مهم است کسی که به رای خودش رایی دارد یک چیزی را می‌خواهد اثبات کند می‌گوید آیه‌ی قرآنش را هم پیدا کنیم که دیگر این حرف من به کرسی بنشیند.
شریعتی: مؤید حرف من باشد.
حجت الاسلام سعیدی: رأیه یعنی همان حرف من است حرف خودش باشد این خطرناک می‌شود الان فِرَقَ مختلفی داریم حالا باید ببینید حالا خیلی شایع نیستند به لطف خدا، القرآنیون این‌ها یک چیزهای عجیب و غریبی یک نسبت‌های عجیب و غریبی می‌دهند اصلاً به روایات توجه ندارند به سیره‌ی نبوی توجه ندارند می‌روند در کارهایی که مثلاً قرآن چه هست و ما از آن چه می‌فهمیم و چیزهای خطرناکی از آن در می‌آید مگر داعش تمسک به چه می‌کند؟ همین آیه را ببین قرآن را ببین منتها برأیه، رأیش یک چیزی است آیه‌اش را هم می‌آورد و آن جنایت را هم انجام می‌دهد. به صورت اجتهادی که به سوی قرآن نمی‌رود. قرآن کریم خیلی جاها من یک وقت نگاه کردم حالا به لطف تحقیق نیست به لطف کامپیوتر است خیلی راحت‌تر شده است این چیزها را جست وجو کردن، صد و دو آیه از قرآن ماده‌ی حسب در آن هست. قرآن کریم که دوا هست و دارو هست و این ذهن آدم را اصلاح می‌کند خیلی از جاهای آن صد و نه ماده حسب دارد در بعضی از آیات مشترکه صد و دو آیه شده است خیلی جاهای قرآن دارد می‌گوید که اشتباه حساب می‌کنی داری اشتباه می‌کنی حسب محاسبه، وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا  پس چه؟ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ آره داری اشتباه حساب می‌کنی خدایا من که هر چه رگ گردنش را دست می‌گذارم این نبض نمی‌زند این که میت است که، خدا می‌فرماید اشتباه می‌کنی، من می‌گویم که حساب با من است. این حسابهای اشتباه را خیلی قشنگ قرآن تفهیم می‌کند داستان حضرت نوح را می‌گوید، می‌گوید ببین پسر نوح چه حساب درستی از حیث ظاهری کرد گفت: فارَ التَّنُّورُ از زمین و آسمان دارد آب می‌آید باید بروم به محکم‌ترین جا و مرتفع‌ترین جا که هست پناه ببرم خب پناه بردی چه شد؟ هلاک شدی. آن کشتی نجاتی که خدا قرار داده بود کشتی حضرت نوح بود یأْمَنُ مَنْ رَکبَهَا اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة آره این است این ایمنی برای آن کسی است که من کشتی نجات قرار دادم ببین قصه‌هایی که در قرآن داریم مگر قرآن را هدی للناس نمی‌گوییم هدایت است پس قصه‌های قرآن برای سرگرمی نیست برای هدایت است آن هدی مصدری که داریم تمام شئون قرآن را می‌گیرد.
شریعتی: و ما چه‌قدر در طول زندگی از این اشتباهات محاسباتی داریم.
حجت الاسلام سعیدی: همین است اشتباهات محاسباتی که می‌گویم این یکی از کلمات پر تکرار قرآن است بیشترش هم به همین معناست که اشتباه می‌کنی و من يتق الله يجعل له مخرجا خدا برایش راه حل قرار می‌دهد راه حلت را حساب نکن وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِب این لا یحتسب، و لا تحسبنّ لا یحتسب، آقا رزق از یک جایی است که تو حساب نمی‌کنی مگر همیشه باید در ماشین حساب تو باشد؟ ماشین حساب من چهار عمل اصلی را دارد. ماشین حساب خدا یک کلید سبز بزرگ دارد به نام برکت، حضرت آقای جوادی آملی حفظ الله...
شریعتی: خدا حفظ‌شان کند.
حجت الاسلام سعیدی: می‌فرمودند: برکت از احتمالات ریشه‌ی لغتش این است که از کلمه‌ی برک گرفته شده است نام پارچه‌ایست در گذشته‌ی بسیار دور بافته می‌شده خاصیت این پارچه این بوده است خیلی کم معونه بوده و پر فایده یعنی به اندازه‌ی یک پوستینی که شاید یک کیلو دو کیلو وزن داشته باشد بزرگ باشد و این‌ها گرما به تو می‌داد ولی خیلی نازک بود وقتی یک چیزی کم معونه باشد و پر فایده می‌گویند با برکت، کلمه‌ی بارکنا این جاهای مختلف در قرآن هم این کلمه‌ی برکت را دارد. من حیث لا یحتسب قرار نیست که به حساب من باشد که چه‌قدر حساب‌هایم تا حالا غلط در آمده است أم حسبتم باز از این کلمات زیاد در قرآن آمده...
شریعتی: أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ.
حجت الاسلام سعیدی: فکر می‌کنند امتحان نمی‌شوند فکر می‌کنند محاسبه‌شان این‌طوری است یعنی قطعاً باید حساب باید داشته باشند منتها خودشان این‌طوری حساب می‌کنند برای خودشان فکر می‌کنند عهداً من الله، فکر می‌کنند یک عهدی با خدا کردند و میثاقی با خدا دارند و خدا آن‌ها را عذاب نمی‌کند إِلَّا أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ حالا در قرآن قصه‌های زیادی داریم بالاخص یهود خیلی این مسئله را دارند يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ دست خدا بسته است و ما خودمان می‌توانیم حساب کنیم و...
شریعتی: حساب کتاب‌های غلط.
حجت الاسلام سعیدی: غلطی که با دنیای خودشان می‌سازند یک حدیث داریم حدیث ذکر معروف به خندیدن خداست یک جاهایی خدا خندهاش میگیرد که بندهها همه میخواهند یکی را بالا ببرند و عزت بدهند خدا میخواهد ذلیلش کند یا یک کسی را که خدا بخواهد عزیز کند همه بخواهند ذلیلش کنند خدا هم خندهاش میگیرد چه تلاش مذبوحانه و بیخودی دارند میکنند اینها، ارادهای مگر در مقابل ارادهی خدا قرار دارد؟ این حسبهای قرآن خودش یک دهه منبر است. عرض شود که خیلی قشنگ آموزش میدهد که حسابت بر حساب است واقعی باشد خطکش واقعی عالم یک جای دیگر است ذهن تو دیروزت را امروز داری نفی میکنی این ای کاشهای ما یعنی چه؟ ای کاش این را نمیکردم این را نمیخریدم آن را نمیفروختم این کار را نمیکردم با فلانی رفاقت نمیکردم چهقدر صدمه خوردم از این کار یعنی آن موقع که داشتی انجام میدادی داشتی میگفتی فکر همه جا را کردم درست است کار من.
شریعتی: تمام جوانب کارش را...
حجت الاسلام سعیدی: سنجیدم و فلان. ببین امروز چه کار کردی. چرا ملاکت را حلال و حرام خدا قرار ندادی؟ چرا آنی که او خواسته قرار ندادی؟ یک وقت قرآن را، شیطان هم این چیزها را بلد است دیگر   یک وقت حافظین قرآن یک وقت من یادم است مدرسه‌ی مجتهدی آمدند خدمت حاج آقا، حاج آقا گفتند بیایید به شما بگویم اولین حافظ قرآن چه بوده است رضوان خدا بر او، این بنده‌های خدا خوشحال شدند حاج آقا می‌خواست شوخی کند گفتند مثلاً حاج آقا یک مطلب تاریخی علمی بگوید. گفت اولین حافظ قرآن خود شیطان بوده است این بنده‌های خدا اصلاً... حاج آقا گفتند از بس نشسته خوانده است راه‌های گمراهی و ذلالت چیست؟ یعنی در این‌جا هدایت است دیگر هدی للنّاس است خالص هدایت است دشمن ...
شریعتی: آن‌قدر باید تسلط باید داشته باشی که بدانی از کجای همین آیات...
حجت الاسلام سعیدی: باید حفظ باشی لذا کسانی که می‌خواهند دشمنی کنند در هر جا دشمنی کنند دشمنی نظامی هم همین است یک دیده‌بان می‌گذارد می‌گوید تمام اطلاعات مقابل را به دست بیاور ببین این به چه وسیله‌ای هدایت می‌شود من این‌جا حالتش را عوض کنم یک چیز دیگر از نگرانی‌های پیغمبر بگویم إنّي أخافُ علیکم می‌ترسم یعنی نگرانم حالا چند تا عبارت مختلف دارد این مسئله‌اش چون مربوط به قرآن است عرض می‌کنم اُتُّخِذَ اَلْقُرْآنُ مَزَامِيرَ با قرآن معامله‌ی موسیقی شود مزمار یا مزمور هم می‌گویند آن آلات موسیقی از آن فقط چیزی به نام موسیقی در بیاید چیز دیگر... هدی للنّاس کارایی‌اش بود دیگر خودش را به این عنوان معرفی کرده است.
شریعتی: دیگر شفا و رحمت دیگر نیست.
حجت الاسلام سعیدی: شفاءٌ و رحمةٌ دیگر نیست. فقط بشود موسیقی اگر این‌طور شد چه اشکالی دارد بشود کنسرت به قول امروزی یا مصاحبه کنیم از کسانی که از کنسرت بیرون می‌آیند ببخشید آقا این دو ساعتی که شما رفتید این‌جا چه مسئله‌ای در تربیت فرزندتان چه تأثیری داشت در تعبدتان نسبت به خداوند، در کاسبی‌تان در بازار، نگاهت می‌کند می‌گوید دو ساعت آمده بودیم حال کنیم برویم دیگر چه توقعی داری شما من پولش را هم دادم خیلی هم اتفاقاً حال کردم به هدفم رسیدم.
شریعتی: خوش گذشت.
حجت الاسلام سعیدی: خوش گذشت، واقعاً قرآن کتاب خوش بگذره است؟ یا هدی للنّاس است؟ این‌که پیغمبر اکرم(ص) نگران است یک از موضع خودش عوض شود یعنی از آن کارایی خودش به صوت به کنسرت به قول امروزی‌ها...
شریعتی: صرفاً شود همین تلاوت و قرائت متداول و مرسوم.
حجت الاسلام سعیدی: معنایی از آن بر نیاید تأثیری در قلب من نداشته باشد.
شریعتی: تأملی نباشد نسبت به آیات.
حجت الاسلام سعیدی: من بیست بار فیلم جراحی ببینم بگویم خدایا چرا کلیه‌ام خوب نشد سنگ کلیه‌ام در نیامد؟ فیلمش را دیدی جراح بالای سرت که نیامده است.
شریعتی: با قرآن باید زندگی کرد.
حجت الاسلام سعیدی: زندگی کرد، باید درس از آن گرفت چون ماهیت آن درس است اگر باختی در این مسئله همین نگرانی‌های پیغمبر است و قرآن و اهل بیت(ع) هم می‌دانیم دیگر ثقلین همدیگر هستند دیگر یعنی اگر مجلس قرآن‌مان این بلا سرش آمد هیئت‌مان هم این بلا سرش بیاید خطرناک است هیئتی که داریم می‌گوییم جلسه‌ای است که از داخل آن این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است هیئتی که از داخل آن یک بچه هیئتی می‌گویی بیست کلمه‌ی دیگر در ذهنت بیاید چشمش پاک است پول مردم را سر وقت می‌دهد چه و چه... اگر یک روزی گفتیم قرآن ولی این‌ها به ذهن‌مان نیامد آدمی که مأنوس است با قرآن این‌ها به ذهن‌مان نیامد آدم هیئتی هم گفتیم این‌ها به ذهن‌مان نیامد یعنی قرآن به قول پیغمبر اکرم(ص) و هیئت ما از جایگاهش خارج شده است یعنی غصه دردل کنم یک ذره بگویم غصه این است که از فلان هیئت بیایم بیرون و آن مادر بیاید جلوی من را بگیرد بگوید حاج آقا پسرم دو سال است می‌آید فلان هیئت ولی نمی‌دانی چه‌طوری با من حرف می‌زند به هیچ درد نخورده است. یعنی این‌جا که محل هدایت تو بوده است محل شنیدن قال الصّادق و قال الباقر علیهم السّلام بوده است با این نیت آمدی که این‌جا اصلاح شوی تغییر حالت پیدا کرده به این‌که دو ساعت برویم کیف کنیم خوش بگذرد برگردیم کارایی را شیطان عوض می‌کند. به آن می‌گویند تسویل چیز زشتی را زیبا جلوه دادن، سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ تازه خیلی هم کیف می‌کند رفتیم هیئت، ببین تغییر روی تو می آورد کلام اهل بیت علیه السلام سنگ را آب می‌کند قران خاصیتش این است لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ جبلی که جنسش از سنگ است جبل خاصیتش این است ببین به قلب وارد می‌شود چه اتفاقی می‌افتد قرآن هم آرامش‌های خودش را دارد ألا بذکر الله تطمئن القلوب آرامش می‌آورد اطمینان و سکینه و آن آرامشی که آدم به آن نیاز دارد برای آدم را می‌آورد شیطان هم این آرامش را هم می‌خواهد از تو بگیرد تشویش بیاورد پس این ذکر را در قلب تو نمی‌گذارد راه پیدا کند لقلقه‌ی زبان می‌کند همین است نگرانی پیغمبر در جنگ نگاه بکنید بچه‌هایی که حالا ما نقل شنیده‌ایم ما که سن‌مان که اجازه نمی‌دهد نقل می‌کردند که یک وقت‌هایی که کار خیلی سخت می‌شد بچه‌ها فلان سوره به اندازه‌ای که بلد بودند حفظ بودند یک سوره دو سوره، اصلا آرام می‌شدیم دوباره حال‌مان بهتر می‌شد واقعا خاصیتش این مسئله است در جنگ‌های دیگر در حالت‌های دیگر آدم حتی در کشورهای مختلف نگاه می‌کنی من این آیه‌اش را نوشتم قشنگ است لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ.آیه ۱۹۶ سوره‌ی مبارکه‌ی آل عمران است اصلاً نگاه کن آن پیشرفت‌ها و رفت و آمدها و آن کارهایی که کفار می‌کنند فی البلاد این تو را فریب ندهد این تو را به هم نریزد آرامش برای این طرف است ألا بذکر الله، یاد خدا است که حال آدم را خوب می‌کند خیلی شلوغ کردن‌های این‌ها و رجزخوانی ها و این‌ها و اطمینان و آرامش‌های حضرت امام رضوان الله تعالی علیه مثال زدنی است در اوج مشکلات. وقتی می‌گویند فلان مطلب را چگونه به امام خبر بدهیم شهادت آقا مصطفی خمینی رضوان الله علیه را، این مرد مثل کوه ایستاده آرام است اصلاً این آرامش از کجا می‌آید از آن تقیدهای نسبت به قرآن نسبت به روایات اهل بیت، این دلش با خداست گره خورده است.
شریعتی: باورت را اصلاح کرده است.
حجت الاسلام سعیدی: همین است خط‌‌کش داشته است زندگی‌اش، اطمینان را گرفته است.  يَستَثِيرُونَ بهِ دَواءَ دائهِم این‌که می‌داند چیزی پیش من بدانم حقوقم سر ماه قطعی است زمین به آسمان بیاید آسمان به زمین برسد حقوق من سر جا است،  مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‌ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً بدانم خدا این حیات طیبه را به من می‌دهد اگر ایمان و عمل صالحم را داشته باشم بدانم این‌ها هست چه اطمینان و آرامشی به من می‌دهد؟ بدانم رزاق من کسی دیگر است تازه در این روایت هم داریم حضرت فرمود: حیات طیبه را می‌دهد امیرالمومنین علی(ع) حضرت فرمود: أو الغناءَ خدا چشم و دل سیری به او می‌دهد چشم و دلش دودو نمی‌زند حرص نمی‌زند کاری به داشتن و نداشتن پول ندارد دلش آرام می‌شود دیدید بعضی ممکن است سطح مالی هم خیلی ضعیف باشند قانع است اصلاً این‌طوری نیست حرص بزند دست و پا بزند کوچک کند خودش را پست کند، خدایی ناکرده از آن طرف هم حالا انشاالله که ندیده باشیم وضع مالی خوب است ولی دله است دل دارد می‌دود حرص می‌زند چشمش سیر نیست.
شریعتی: خیلی هم دارد ولی یک لحظه آرام و قرار ندارد.
حجت الاسلام سعیدی: گفت چشم تنگ دنیادوست را. یا قناعت پر کند یا خاک گور. این دنیادوستی یعنی عدم قناعت است که یک وقت روایت‌های عجیبی داریم یک وقت اگر خدا توفیق داد شما هم صدقه ندادید من آمدم...
شریعتی: اختیار دارید حاج آقا.
حجت الاسلام سعیدی: بحث قناعت خیلی چیز قشنگی است در بعضی از روایات ما زیربنای فضائل اخلاقی گفته شده است قناعت زیربنا است چشم و دل سیری گره نخوردن نگاه دائم به دنیا نداشتن، خیلی زیباست خیلی آدم را بزرگ می‌کند و سیادت داریم در روایت یعنی آقایی می‌دهد به آدم در مقابل پست می‌کند بچه‌ی کوچکی که می‌دود می‌رود آن‌جایی که نوشابه است می‌نشیند و برای خودش زیاد می‌کشد پدر و مادر آب می‌شوند خودش نمی‌فهمد همه هم نگاه می‌کنند شاید یک پوزخندی هم زیر لب بزند.
شریعتی: من که تو را این‌طوری تربیت نکردم.
حجت الاسلام سعیدی: اصلاً مال این چیزها نیست مگر خانه‌مان نیست؟ ولی دلش دله است نمی‌تواند هم بخورد نگاه بکن آخر بشقابش چه‌طوری می‌شود مادرها معمولاً این را تأیید می‌کنند در سفره‌ها می‌گویند ما خودمان کم می‌کشیم چون می‌دانیم آخر سر باید آخر غذای این بچه را برگردانم. خلاصه خدا نکند دله باشیم در این دنیا، پستی و دله‌گی بعضی جاها حالا در بعضی فرهنگ‌ها ارزش هم شمرده می‌شود می‌گوید حریص باش در کتابش که می‌نویسد حریص باش و جذب ثروت را یک چیزهای دیگر می‌گوید با ارزشهای ما خیلی متفاوت است خدا یک حال خوشی به قلب‌های آن‌هایی که با قرآن مأنوس هستند می‌دهد و یک حال بدی دارند آن‌هایی که قرآن خوانده می‌شود و با قرآن مأنوس نیستند یا دل‌شان تنفر پیدا می‌کند وَإِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ إشمأزّت اصلاً اسم الله می‌آید به تنهایی قلبش فشرده می‌شود لذا می‌گویند یکی از اشدّاءُ علی الکفّار خواند قرآن است خود قرآن نگاه کنید ببینید این حرصی که به قرآن دارند آتش می‌زنند اخبارش را این روزها داریم آن هم اصلاً قلبش پر از نفرت است نمی‌فهمد هدایت است. وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً این تمام این مسئله نفرت برداشت می‌کند این نور به قلبش نمی‌تابد وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ این لام را دقت کن بستر ایمانش را در خودت تقویت کن و اگرنه خطبه‌ی متقین امیرالمومنین علی(ع) وقتی به همام با ه دو چشم نوشته می‌شود وقتی شروع کردند از آقا خواست صِفْ لِيَ الْمُتَّقِينَ آقا جان برای من بگویید آدم‌های باتقوا چه‌طوری هستند حضرت گفتند گفتند صد و پنج صفت می‌شمرند بسیار زیباست حضرت می‌شمرند به آخرش که می‌رسند یک صیحه می‌کشند از دنیا می‌رود معروف است این در نهج البلاغه هست یک خط بیایید پایین‌تر آقای شریعتی عزیز یک خط یک نفر هست یک بی‌ادبی به امیرالمومنین می‌کند آن‌جا هم نشسته کلامش هم سخیف است و ما بالک کلام سخیف است مثلاً خودت چرا هیچ چیزیت نشد یا کلام تبعات بدی دارد این خلاف ادب است عرض کنم که حضرت با وَیحک جوابش را داد وای به تو، بعد حضرت می‌فرماید نصایح بالغه با اهلش این‌گونه است و هر کسی اجل مشخصی دارد پاسخ می‌دهد ولی آخر این جمله به این مضمون نزدیک است نَفَثَ الشَّيْطَانُ عَلَى لِسَانِك. شیطان این را به زبانت آورد می‌شود در مقابل امیرالمومنان علی(ع) نشسته باشی دو نفر و یک نفر از شدت معرفت از دنیا برود یک نفر هم بی‌ادبی کند تأثیر که در او نمی‌گذارد هیچ بی‌ادبی کند چه‌قدر تفاوت است؟
شریعتی: بله خیلی.
حجت الاسلام سعیدی: لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَساراً و این ماه مبارک را انشاالله دل‌های‌مان را گره بزنیم به عنوان کلام آخر عرض کنم حالا یک ذره مباحث‌مان طولانی‌تر بود دیگر باید یک ذره خلاصه‌اش کنیم خیلی اذیت نکنیم.
شریعتی: نه اختیار دارید خیلی هم استفاده کردیم.
حجت الاسلام سعیدی: سلامت باشید شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ ماه نزول قرآن است ظرف زمانی است ظرف متبرک می‌شود این کتاب قرآن را وقتی من دستم می‌گیرم این کتاب این کاغذ این جوهر چون با آن قرآن نوشته شد متبرک است دیگر اگر وضو نداشته باشم دست نمی‌توانم به آن بزنم طهارت نیاز دارد ظرف زمانی قرآن ماه مبارک است در این موقعیت است که می‌شود دل با آن انس بگیرد هُديً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدي‏ وَ الْفُرْقانِ این‌ها همه در دل‌های ما انشاالله جا می‌گیرد و این تداخل پویا دارد یعنی چه؟ یعنی هر چه قرآن را بخوانی مأنوس شوی دلت نرم‌تر و آماده‌تر می‌شود و هر چه دلت نرم‌تر و آماده‌تر شد دوباره انس با قرآن می‌تواند زیادتر شود و وجود نازنین امام صادق(ع) سوالی از ایشان کردند فرمودند آقا چه‌طوری است که ما بالُ القرآنِ لا يَزدادُ علَى النَّشرِ والدَّرسِ إلّا غَضاضَةً؟ آقا هر چه قرآن را درس می‌دهیم نشر می‌دهیم هیچ وقت کهنه نمی‌شود همیشه طراوتش هست یک سوال است بالاخره شما یک درسی را دوبار سه بار سر کلاس بخوانید بار دوم یک برنامه را ببینی اصلاً چه حالی می‌شوی؟ چرا قرآن این‌طوری نیست؟ از علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه نقل است می‌فرمایند بعضی از این آیات را من نگاه می‌کنم انگار بار اول است دارم می‌بینم خودش حافظ است و مفسر است و می‌گوید انگار بار اول است. این را سوال کردند از وجود نازنین امام صادق(ع) لأنَّ اللّه َ تباركَ وتعالى لم يَجعَلْهُ لِزمانٍ دونَ زَمانٍ مختص یک زمان خاصی خدا قرارش نداده است خاص خداست طراوت همیشگی ولا لِناسٍ دونَ ناسٍ برای مردم خاصی خدا قرار نداده است فهُو في كلِّ زَمانٍ جَديدٌ ، وعِند كُلِّ قَومٍ غَضٌّ إلى يَومِ القِيامَةِ تازگی دارد غَضٌّ به معنای طراوتی دارد تا روز قیامت انشاالله به واسطه‌ی گره زدن قلب‌های‌مان به قرآن هیچ وقت نه افسردگی و نه این‌طور مشکلات و این‌ها سراغ‌مان نخواهد آمد.
شریعتی: انشاالله و از خدا می‌خواهیم به حق همین آیات توفیق عمل به آیات و دستورات را به ما عنایت کند انشاالله.
حجت الاسلام سعیدی: به فضل خدا.
شریعتی: آقا خیلی از شما ممنونم.
حجت الاسلام سعیدی: سلامت باشید.
شریعتی: چه‌قدر خوشحال شدیم امروز شما را دیدیم حاج آقای سعیدی.
حجت الاسلام سعیدی: خدا می‌داند ما هم همین‌طور.
شریعتی: خانواده‌ی محترم را خیلی سلام برسانید و امیدوارم سال جدید بر شما پر خیر و برکت باشد.
حجت الاسلام سعیدی: و همچنین شما هم، انشاالله برکتش را خدا می‌دهد و انشاالله بیشتر از پیش هم باشد.
شریعتی: انشاالله، دعا کنید و دوستان و مخاطبان عزیزمان آمین بگویند.
حجت الاسلام سعیدی: گفت که: چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن*** به رخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن.
شریعتی: چه‌قدر خوب.
حجت الاسلام سعیدی: خدایا چه موقع می‌آید این قرآن را از لسان مبارک مهدی فاطمه بشنویم؟ چه موقع می‌آید او برای‌مان بگوید قرآن چیست و تفسیر کند؟
شریعتی: یا تالی کتاب الله و ترجمانه.
حجت الاسلام سعیدی: یعنی اصل قرآن را ناطقش را ببینیم جلو روی‌مان، انشاالله آن روز من أعوانه و أنصاره، انشاالله خداوند ما را از یاران واقعی حضرت هم در زمان غیبت هم در زمان حضور قرار بدهد و انشاالله به همین چشم ظاهر جمال بی مثالش را ببینیم انشاالله.
شریعتی: انشاالله، خیلی از شما ممنون و متشکرم. ما یک کاری هم کردیم مدت‌ها قبل در سمت خدا که دوستانی که قرآن‌های فرسوده دارند اسماء متبرکه‌ای دارند خب بالاخره این‌ها یک سری آداب و شرایطی دارد برای این‌که در واقع امحا شود و یا تبدیل شود یک صندوق پستی ما داریم می‌توانید به این صندوق پستی اسماء متبرکه کتب ادعیه و قرآن‌های‌تان را ارسال کنید دوستان ما انشاالله طبق آدابش این کار را انجام خواهند داد اتفاق مبارکی است در طول سال هم شما می‌توانید این کار را انجام دهید خیلی ممنونم از لطف و عنایت و توجه‌تان از حاج آقای سعیدی هم باز صمیمانه متشکرم.
حجت الاسلام سعیدی: عاقبت‌تان به خیر باشد.
شریعتی: و باید آیات را بشنویم انشاالله که در بهار قرآن بهترین بهره‌ها و برکات را از این آیات نورانی ببریم در پناه خداوند بزرگ و مهربان باشید تا فردا و تا سلامی دوباره. خیلی از شما ممنون و متشکرم.
حجت الاسلام سعیدی: یا علی موفق باشید.
اللّهم صلی علی محمّدٍ و آله محمّد
صفحه258قرآن کریم