حجت الاسلام شریفیان: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما برادر عزیز و دوست داشتنی خودم آقای شریعتی عزیز همهی بینندگان خوب مؤمن و باصفای برنامه سمت خدا خدمت همهی شما عرض سلام دارم رحمت واسع الهی را برای همهی شما مسئلت میدارم انشاالله که در این ماه مبارک رمضان بهترینها بزرگترین رزقها رحمت و غفران و برکت الهی انشاالله بر همهی شما نازل شود یک لیلةالقدر نورانی و معنوی و دست پری را انشاالله خداوند به همهی ما عنایت کند.
آقای شریعتی : انشاالله حالتان چطور است ما را دعا کنید در این شبها روزها وقت افطار وقت سحر و امیدوارم که دوستان عزیزمان هم انشاالله برای خانواده بزرگ و صمیمی برنامه سمت خدا دعا کنند برای کارشناسان مخاطبان انشاالله دعاهایتان مستجاب باشد امروز خوشحالیم که در محضر شما هستیم روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان است توشه برچینیم برای رمضان پربار و متفاوت مهمتر از همه برای درک شبهای قدر انشاالله عید فطر دست پر از این ماه خارج شویم.
حجت الاسلام شریفیان: أعوذ بالله من الشیطان رجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صل الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین و لعن الدائم علی أعداهم أجمعین
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خوب من بحثی که خدمت عزیزان تقدیم میکنم چون این بحث در قالب بحث یک جلسهای هست بنا بر این است که این بحث جمع شود در یک جلسه دو تا نکته را میخواهم تقدیم عزیزان بکنم انشاالله که برسیم نکته اول در باب ماه مبارک رمضان است ماه مبارک رمضان فرصت ویژهی ماست و خداوند متعال اگر یک نقطه کانونی برای ما قرار داده باشد که دیگر اگر به این فرصت رسیدید و نتوانید توشه خود را بردارید خودتان کم گذاشتید من کار را برای شما تمام کردم این تعابیری که میبینید در روایت نسبت به ماه مبارک رمضان است که خداوند متعال وجود مقدس نبی اکرم حضرت فرمودند درهای بهشت را باز کرده است درهای جهنم را خدا بسته است دست شیاطین را میبندد مرئده عرض کنم که از تاخیان شیاطین را خداوند متعال محدود میکند واقعاً این را ما که باطن اینها را نمیبینیم ولی این را میفهمیم که فرصت کار فراهم شده است متوجه میشوم که منی که تا قبل به راحتی شاید فرصت انس با ادعیهی حضرات معصومین به طور جدی نداشتم در ماه مبارک رمضان خیلی به سهولت و راحت آدم این ارتباط دارد این چی هست
داستان این نیست که تلویزیون مثلاً دعا بیشتر پخش میکند
آقای شریعتی: درهای آسمان باز شده است
حجت الاسلام شریفیان: واقعاً ارتباط نزدیک شده است در روایت شجره طوبی حضرت فرمودند: درخت طوبی با شاخههای خودش به سمت شما نزول کرده است بگیرید شاخههای او را این درخت، درخت بزرگی است.
آقای شریعتی: حاج آقا اگر اهل دل باشیم این را حس میکنیم.
حجت الاسلام شریفیان: همین را عرض میکنم انسان احساس میکند که انگار فضا متفاوت شده است دیدید گاهی اوقات آدم پا میگذارد در حرم امام رضا ما که باطن این حرم بزرگ را نمیبینیم که ولی متوجه میشوم که حالا خودم را عرض میکنم منی که نالایق هستم پایم را میگذارم در این حرم احساس میکنم به من هم انگار یک چیزی دارند میدهند دست من هم گرفتند من لایق این عنایت نیستم ولی میفهمم در این حرم مقدس یک اتفاقی افتاده است ماه مبارک رمضان از این جنس هست این که در روایات ما دارد اگر کسی در ماه مبارک رمضان لیالی قدر شب عید فطر که ویژه هست اگر انسان در این ایام بخشیده نشود دیگر چه امیدی هست به بخشش او الا این که عرفه یک کاری بکند معلوم است که آن دهه ذی الحجه هم یک امر ویژهای است خوب دو تا نکته میخواهم عرض کنم ببینید این فرصت و این وسعت رحمتی که خداوند متعال در این ماه به ما ارزانی داشته است دو تا نکته برای ما کلیدی است نکته اول این است که مکرر در روایات ما گفته شده است که عدهای خیال میکنند که خدا نمیتواند دست اینها را بگیرد من دیگر یک طوری هستم من آدم بشو نیستم من به شما بگویم تا وقتی که عرض کنم که یک مقداری حضور اجتماعیام کمرنگتر بود خیلی احساس نمیکردم یک عدهای واقعاً ناامید میشوند بعداً که در خیابان و اینها میپرسند فلان تازه میفهمم نه مثل این خیلی جدی است شیطان چکار با انسان میکند که انسان ناامید میشود (لا تقنطوا من رحمة الله) بله (اسرفوا الی أنفسهم) آسیبی دیدید لطمهای به خودتان زدید ولی داستان رحمت الهی چیز وسیعی است چیز بسیار بزرگتری است از آن چیزی که تو خیال میکنی من خیلی گناه بزرگی انجام دادم این نوع مضمون در روایات متعددی آمده است یک کسی آمد پیش وجود مقدس نبی اکرم شبیه به این مضمون من خیلی گناه بزرگی کردم حضرت فرمودند که خدا میبخشد گفت آقا من گناهانم بزرگتر از این حرفهاست به بار سوم رسید حضرت فرمودند یعنی میخواهی بگویی عفو و رحمت الهی از گناه تو کمتر است دیگر سرش را انداخت پایین شروع کرد به راه افتادن و رفتن زیر لب میگفت رب آن کریم این حرف، حرف مهمی است که انسان در ماه مبارک رمضان اولاً این نکته را با پوست و گوشت خودش احساس کند من اگر دور افتادم از جانب او هیچ منعی نیست خودت بیا (لا اکراه فی الدین) داستان دین الهی اکراهی نیست کسی را به زور نمیآورند در وادی دین و سلوکش بدهند مثلاً حقیقت دین امر اجباری و اکراهی نیست ولی ازآن طرف این که خداوند متعال همه شرایط را برای شما فراهم میکند در روایات هست که حضرات فرمودند که خداوند متعال وقتی که عبدش بندهی او که خاطی است دستش از گناهها آلوده است به سمت خداوند متعال میآید خداوند متعال مثل کسی که بار و بنه خود را در بیابان گم کرده باشد در تاریکیهای شب او را پیدا کند چقدر خوشحال میشود آن فرد خدا وقتی تو برمیگردی از او خوشحالتر است.
آقای شریعتی: خداوند انگار گمشدهای داشته است و گمشدهاش ما هستیم.
حجت الاسلام شریفیان: خوب این خیلی مهم است این تصویر برای انسان که در ماه مبارک رمضان انسان این چشم انتظاری خداوند متعال این که خداوند متعال میآید تا نزدیکترین لایه قرب شما مینشیند ببیند تو حاضری برگردی یک نگاهی بکنی ما گاهی اوقات یک ذره یک عزت دنیایی چیزی خداوند به ما بدهد به این راحتی حاضر نیستیم روی کسی بنشینیم مثلاً اینها در باغ نیستند اینها در قد و قواره ما نیستند خداوند متعال جناب موسی فرمود (بعیدٌ فَأٌنادیک و قریبٌ فُاُناجیک) خدایا کجایی خداوند فرمود:(جلیسٌ من ذَکَرَنی) تو یک نگاه به من بکن من کنارتم خوب این خیلی مهم است در ماه مبارک رمضان و این آیاتی که (وَإِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنّي فَإِنّي قَريبٌ ۖ أُجيبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ ۖ) خیلی آیات ویژهای است که مرحوم علامه بزرگوار طباطبایی ایشان در تفسیر شریف المیزان اینجا ذیل این آیه در سوره مبارکه بقره فرمودند این آیه موج میزند رحمت الهی در آن (إذا سألک عبادی عنی فإنی قریب )خیلی حالا توضیح میخواهد که با چه نکاتی این رحمت الهی را خداوند به شما میرساند.
آقای شریعتی: چطوری دیگر بگویم که من نزدیک هستم و نیستم.
حجت الاسلام شریفیان: این آیه وسط آیات ماه مبارک رمضان است قبل و بعدش را ببینید ظاهر این آیه مربوط به ماه رمضان نیست ولی آیات قبلش آیهی( کتب علیکم الصیام) (شهر رمضان الذی اٌنزل فیه القرآن ) و ادامهی آن هم (أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ)
کلاً برای ماه مبارک رمضان است وسطش این آیه آمده است من هر موقع تأمل میکنم میگویم خدایا لعلَ مقصود این بوده است این شدت از رحمت و قرب خودش را نسبت به ما وسط آیات ماه مبارک رمضان گذاشته است اگر نه در ماه مبارک رمضان این وسعت رحمت الهی قدری درک میشود.
آقای شریعتی: حالا چون وقتمان هم خیلی محدود است خیلی از دوستان قطعاً دوست دارند بدانند که از این فرصت ویژه این فرصت بینظیر و فوق العاده میدانید یکی از مشکلات ما این است که بلد نیستیم دعا کردند را بلد نیستیم زیارت کردند را گر چه آنها با فضل خودشان با ما رفتار میکنند ولی اگر ماه مبارک رمضان با این عظمتی که هست از دستمان برود به تعبیر پیغمبر خیلی انسانهای بیچاره و بد بختی هستیم چه طوری میتوانیم از این فرصت استفاده بکنیم نحوه مواجه ما چطور باشد؟
حجت الاسلام شریفیان: ببینید یک موقع سؤال شما این است که دارید از نسک میپرسید یعنی دستور العمل من چی بخوانم چی بگویم این یک بحث که بحث لطیف و مهمی است در سلوک ماه مبارک رمضان من حتماً چون شما پرسیدید دارم عرض میکنم عزیزان در ماه مبارک رمضان حتماً یک نگاهی به مفتاتیح در باب اعمال این ماه بیاندازند یک تورقی بکنند اگر توفیقشان نمیشود که مکرر دعای شریف ابوحمزه را بخوانند یکی دو باری در ماه یک فقراتی از آن را آرام آرام زمزمه کنند انس بگیرند (مَن لی و من یَرحَمُنی الا ترحمنی)اصلاً این جملات آدم را پرواز میدهد چی میگویند اصلاً چه گفت و گویی بین من و خداوند به تعبیر بعضی از بزرگان میگویند خداوند متعال حضرات معصومین برای بهره مندی شما از این سفره بزرگ یک نسکی درست میکنند همین که شما میفرمایید ما که معلوم است نمیدانیم معلوم است بلد نیستیم که آقا دعا قرآن ساعده به تعبیر بعضی از آقایان یعنی همین امام معصوم از آن طرف قرآن خورده است به قلب نبی اکرم از این طرف وجود مقدس نبی اکرم یک دعایی متولد کرده است دعا وحی که نیست انشا خود امام هست ولی این انعکاس وحی است که به قلب امام میخورد.
آقای شریعتی: حالا این بار برعکس زمین به آسمان میشود.
حجت الاسلام شریفیان: برای همین آن حقیقت انگار نازل میشود امام شما را با حرکت دعای خودش ساعد میکند حالا این تعبیر چون در کلمات آقایان بود من عرض کردم بحث نسک بحث جدی است ولی من خودم تعمد دارم که آدم وقتی درست از نسک بهرهمند میشود که احوالات معنوی پشت سرش را درست کند.
آقای شریعتی: بله من منظورم همین بود.
حجت الاسلام شریفیان: این نکتهی اولی که دارم عرض میکنم همین است آدم اولاً باید احساس کند دیدید آدم وارد خانهای میشود یک طوری آدم را تحویل میگیرد خصوصاً فرض کنید که چهار تا نامردی و خیانت هم به آن کرده باشد اذیتم کرده باشی یک جایی هم زیر قرارت زیر قولت زده باشی ما هم نسبتمان با خدا همین طوری است زیر قرارمان زدیم زیر عهدمان زدیم حالا وارد منزل این آقا مولا شوید یک طوری ما را تحویل بگیرد (کأن لکم شیئاً) انگار هیچی بین ما نیست این فقط آمده است من را بزرگ کند این تصویر مهم است این است که انسان را آماده میکند حالا سر سفره این آقا یک طوری سفره خودش را نشانده است درب خانهاش برای من باز کرده است با این کرامت من را سر سفره خودش نشانده است حالا من نیاز به یک دعای ابوحمزه دارم میخواهم استفاده کنم این حالا نکته اول که مسئله یأس هست قنوط که در روایات ما گفته شده است اکبر است از کبائر خیلی چیز خطر ناکی است انسان ناامید شود واسع المغفره یعنی این خداوند متعال مغفرت دارد ولی مغفرتش وسیع است گاهی ما خیال میکنیم مگر تا کجا میرود مغفرت خداوند میگوید تا همان جایی که فکر نمیکنی میرود واسع المغفره یعنی این ذیل همین لا تقنطوا قرآن فرموده است (إنَّ الله یَغفر الذنوبَ جمیعاً) خوب این نکته اول.
آقای شریعتی: اللَّهُمَّ إِنَّ مَغْفِرَتَكَ أَرْجَى مِنْ عَمَلِي وَ إِنَّ رَحْمَتَكَ أَوْسَعُ مِنْ ذَنْبِي.
حجت الاسلام شریفیان: نکته دوم مقام اعتراف است ما اگر بخواهیم بهرهمند شویم از رحمت الهی از غفران الهی باید قبول بکنیم که کم گذاشتیم آیه (اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً) اعتراف، اعتراف، اعتراف یعنی چی اعتراف در روایات ما ریشهاش همین است یک طور معرفت است اعتراف باب افتعال عرفه است یک طور معرفت است معرفت به چی (أنَ الّذی عَصَیتُ جَبّار السماء) من کسی هستم که در مقابل خدای جبار همهی آسمانها و زمین من گردن کشیدم این مقام اعتراف میبینید که در دعای شریف ابوحمزه و دعاهایی شبیه به این مضمون این اعتراف را برای شما درست میکنند تو چی بودی من چی بودم تو برای من چکار کردی من برای تو چکار کردم این هم از آن تصویرهای مهمی است که انسان اگر داشته باشد که در روایات ما گفته شده است مقام اعتراف مقام توبه شماست کسی که معترف است اعتراف دارد که خدایا من کم گذاشتم (سبحانک إنی کنتُ من الظالمین) تو منزهی این من بودم که کم گذاشتم.
آقای شریعتی: مناجات امیرالمؤمنین در مسجد کوفه هست؟
حجت الاسلام شریفیان: بله این تصویر اعتراف برای سلوک انسان است در ماه مبارک رمضان خیلی مهم است و این هم که خیال بکنیم خلاصه زود من به این چیزها دست پیدا میکنم این خطاست اصلاً یک ماه مبارک رمضان هر شب دعای شریف ابوحمزه بخواند و درگاه خداوند ناله بزند جا دارد کم نگذاشته است خوب این هم از بحث اعتراف این دو تا ترکیبش چی هست ترکیب مقام امید و اعتراف این دو تا بحثها را اگر با هم نبینید از آن انحراف در میآید من به خدا خیلی امیدوارم خدای رحمان و رحیم در فرضی دست من را میگیرد که من معترفم این نیست که خداوند متعال من عرض میکنم که خطا کردم باکی ندارم خیال کنم رحمت الهی دستگیر من است و من را تطهیر میکند این نیست این که خداوند متعال در قرآن میفرماید (إنَّ الله لا یغفر أن لا یشرک به) خداوندمتعال شرک را مورد غفران خودش قرار نمیدهد این شرک است چی شرک است این که من معترف نیستم انسان اگر اعتراف به خطای خودش نکند یعنی یا خدا را قبول ندارد یا دستور الهی را دارد انکار میکند یا این که من باید حرف گوش بدهم را دارد انکار میکند همهی اینها برگشت به شرک میکند یعنی من عبد خودش نیستم.
آقای شریعتی: هر چی هست ما دور خودمان یک حصار کشیدیم.
حجت الاسلام شریفیان:این که او مولای من است (أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ) او نیازی به ما نداشته است برای سیر سلوک ما یک طرحی در انداخته است بعد از ما خواسته حرکت کنید تو اگر تخطی بکنی تو کم گذاشتی به خودت هم آسیب زدی (وما ظلمونا ولكن كانوا أنفسهم يظلمون) به خدا هم کسی نمیتواند ظلم کند به خودمان داریم ظلم میکنیم ولی اگر این مقام اعتراف در انسان متولد نشود انسان طرح الهی و مولویت آن را مورد خدشه قرار داده است گناه این نیست گناه تعرض در مقابل خداوند نیست آن جایی تعرض در مقابل خدا میشود من میگویم گناه کردم خوب کردم روایات سورهی مبارکه آل عمران ذیل سورهی مبارکه آل عمران که قرآن میفرماید (ذكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ) کسانی به غفران الهی میرسند و از آن رحمت واسع الهی بهرهمند میشوند کسانی که اصرار بر خطای خودشان نکنند ما گاهی اوقات اصرار را با تکرار عمل میفهمیم میگوییم طرف خطا کرده است توبه کند دوباره گناه را که انجام داده است روایات ما میگوید اصرار به ذنب یعنی قبول نداری خطا کردی این پافشاری بر گناه است این پافشاری بر مسیر خطایی است که من تا حالا حرف میزدم.
آقای شریعتی:یعنی یک کاری میکند میگوید من که از دیوار خانهی مردم بالا نرفتم هم کوچک میشماری یا اصلاً قبولش نداری.
حجت الاسلام شریفیان: اصلاً استصغار به ذنب نکتهاش همین است چرا کوچک شمردن گناه خودش کبیره است علتش این است که کوچک شمردن گناه برای خودم حق میدانم این را که دیگر میتوانم انجام دهم این که چیزی نیست این تجری است در مقابل خداوند خدایی که خدا باش معاذالله من حق دارم این کار را بکنم پیغمبر حرف زده است من حق دارم این کار را بکنم اعتراف این است رحمت واسع الهی ناامیدی را باید برطرف کند ولی بدانید بهرهمندی از رحمت اولاً این را میخواهد که انسان دستش را در مقابل خداوند متعال دراز کند و قبول کند که هر چی خیر و برکت هست از جانب توست هر چی نقص و نقصان است از جانب من است این را انسان پیدایش کند حالا این نکته را در ادعیه دنبال کنید بینید چطور امام سجاد در ابو حمزه شما در این وادی دارد به شکلهای مختلف حرکت میدهد(إِلَهِی لَمْ أَعْصِکَ حِینَ عَصَیْتُکَ وَ أَنَا بِرُبُوبِیَّتِکَ جَاحِدٌ) خدایا من عصیان کردم ولی نمیخواستم بگویم تو رب من نیستی این اعتراف است (الهى لم اعصك حين عصيتك و انا بربوبيتك جاحد و لا لِوعیدکَ متعرض) یعنی بگویم جهنم داری، داری که داری ببینم میتوانی بسوزانی یا نه (و لا لوَعیدکَ متعرض) میگویم اگر میتوانی بسوزان.
آقای شریعتی: و این ادبیات و این لسان و این بیان چقدر رحمت خدا را به جوش میآورد.
حجت الاسلام شریفیان: از این جهت میگویم بینید امام سجاد ما بیست و پنج دقیقه است داریم حرف میزنیم یک جمله امام سجاد کار را تمام میکند آدم میفهمد واقعاً حضرت با یک جمله کل قصه را میگوید.
آقای شریعتی:کجاها را دیده ازکجا آمده است به کجا میرسد
حجت الاسلام شریفیان: خوب حالا این باشد چه قدر ما وقت داریم خوب من عرض میکنم که یک نکتهای را خدمت عزیزان عرض کنم در باب سوره مبارکه بقره منتهی به نظرم نمیرسیم آن بحث را بخواهیم شروع کنیم من یک نکتهای را در باب غفران الهی عرض میکنم عرض میکنم مکمل همین بحث یک تعبیر مکرری که در روایات ما در باب غفران آمده است بحث غفران و استغفار میدانید در روایات ما از آن بحثهایی است که سر فصل کلان است ما یک موقعی اخوت را شروع کردیم خدمت عزیزان دیدند که چقدر پر دامنه است بحث توبه و استغفار در ادبیات قرآن و روایات همین طوری است یکی از بحثهایی که در روایات ما گفته شده این است که انسان به تعبیر سوره مبارکه نساء قرآن فرموده است که (إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَی اللهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِن قَریبٍ) بخوانم آیه را برای عزیزان از آن بحثهای جدی است که آیه 17سورهی مبارکه نساء را میخوانم بعد از این که از خطاهای بزرگ قرآن حرف زده است و از( إنَّ الله کان توّاباً رحیما) آیه ، 16آیهی17فرموده است (إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ) خدا به عهدهی خودش گذاشته شما را در وادی توبه بیاورد که شما بیایید (إنما التوبة علی الله) که آدم معمولاً معنا میکند که خدا توبه پذیر است تو بیا ببین دست تو میگیرد (إنما التوبة علی الله) برای کی هست این توبه (للّذینَ یعملونَ سوءَ بِجَهاله) خطا کرده است ولی از سر جهالت از سر جهالت یعنی چی یعنی نمیدانسته این کار خطاست این که از نظر فقهی گناه حساب نمیشود کسی اگر فحص بکند متوجه نشود که این گناه است از سر جهل یک کاری کرده است جهل به این معنا که عرض کردم اصلاً معصیت حساب نمیشود که در روایات ما این به جهالت را توضیح میدهد به جهالت یعنی از سر نادانی دیدید طرف یک کاری را انجام میدهد این کار جاهلانه است چه کاری را انجام میدهی نه این که نمیدانسته این کار خطاست ولی آدمی که خودش را در معرض آتش قرار میدهد در معرض معصیت الهی قرار میدهد جاهل است این واقعاً یک طور جهل است این واقعاً خبر ندارد این کارها را انجام میدهد برخورد جاهلانه است (یعملون السوء بجهاله) این همین نکتهای است که میگویم آدم اصرار ندارد خطا کرده است خدایا من از سر جهالت این کار را انجام دادم نه خیال بکنی من متعرض بودم شاخ و شانه میخواستم بکشم مقابل تو بکشم این نیست یاغی نبودم (یعملون السوء بجهاله) این یک، دو فرموده است (ثم یتوبون من قریبٍ) زود برود توبه کند روایات ما اینجا فرموده است که زود توبه کند یعنی چی خیلی پرسیدند از اهل بیت حضرات فرمودند (حتی بلغ الحلقوم) تا وقتی جان به اینجا برسد وقت توبه است خوب این روایات ما بله فرصت توبه انسان یک معنای از قریب این است که زود این زود یعنی اگر فرصت عمرت تمام شد از فرصت زود بهره نبردی که روایات ما این را میگوید هیچ بحثی هم نیست اما یک تعبیر دیگری هست از (یتوبون من قریبٍ) که این را بعضی از آقایان اشاره میکنند این است که بله درست که ما تا پایان عمر وقت برای توبه داریم اما خود زود توبه کردن این مهم است.
آقای شریعتی: یعنی این زود زودتر از آن زود است.
حجت الاسلام شریفیان: روایات مکرری ما داریم که انسان خطا میکند اگر بتواند صبح خطا کرده است تا سر شب توبه کند اگر شب خطا کرده است تا طلوع فجر توبه کند نه این که ملائکهای که مأمور به کتابت اعمال او هستند بنویسند بعداً پاک بشود اصلاً نوشته نمیشود ما ملائکهای داریم مأمور نوشتن اعمال ما هستند درست است موکل به اعمال ما هستند اینها در روایات گفته شده است خداوند متعال یک فرصتی به انسان داده است به ملائکه میگوید فعلاً ننویس چه بسا این توبه کند چه بسا یک کار خوبی انجام بدهد از سر خضوعش پر کننده آن خطا باشد (إنَّ الحسنات یذهبنَ السَّیئات) این روایاتش اینجاست (یتوبون من قریبٍ) خوب حالا اگر از این فرصت زود استفاده نکردم که خیلی فوق العاده است این طور توبه اگر یک ذره رفت عقبتر یک ذره دیرتر شد باز هم هر چه زودتر این توبه واقع شود به سهولت با درد و آسیب کمتر مثال میزنم دور از محضر همه عزیزان و بزرگواران است شما نگاه کنید یک نفر دچار مواد مخدر میشود هر چه زودتر( کأن اُنس) انس یعنی انسان با این شی پلید هر چه بیشتر انگار گوشت و پوست این درگیر میشود.
آقای شریعتی: در مریضیها هم همین طور است میروی دکتر میگوید باید زودتر میآوردیش.
حجت الاسلام شریفیان: دیدید روایات ما حضرت فرمودند که استغفار گاهی اوقات میکشد به پوست و گوشت آدم چون گناه، گناه عادی نبوده است یک عمری با این گناه رفتیم آن گوشت و پوستی که با این گناه آمیخته شده است در توبه باید آب شود و خدا این کار میکند اگر تو اهل توبه باشی ببین نکتهام کجاست این هم یک نکتهی مهمی است ماه مبارک رمضان هر چه که بود (ثمَ یتوبون من قریبٍ) خودمان را آماده کنیم آن وسعت رحمت الهی را ببینیم یأس و ناامیدی از انسان رخت ببندد با اعتراف قبول کنم سرم را بیاندازم پایین خدایا میدانم کم گذاشتم درس چهار (یتوبون من قریبٍ) خدایا ما زود آمدیم خدایا ما آمدیم زود کار ما را درست کن ما میدانیم که خطا کردیم و هر چه زودتر انسان شویم من دیدم این را آقای شریعتی عدهای هستند که به امید آینده میاندازند تصریف حالا بالاخره بزرگ میشویم بعداً توبه میکنیم از کلیدهای بزرگ شیطان است انشاالله که ماه مبارک رمضان برایمان بستری باشد که استفاده کنیم.
آقای شریعتی: انشاالله دلمان برای این نکتههای شما برای لحن شما برای نشستن در مقابل شما تنگ شده بود خوشحالیم که خدمتتان هستیم و امیدوارم که ماه مبارک رمضان با این نکاتی که حجت الاسلام شریفیان گفتند برایمان متفاوت باشد و انشاالله نهایت حظ و بهره را ببریم دعا کنید و انشاالله خداحاظی کنیم.
حجت الاسلام شریفیان: خدایا به آبروی محمد و آل محمد ماه مبارک رمضان را بر همهی ما مبارک گردان دست ما را از ارزاق بزرگ خودت در این ماه عزیز پر و وافر بگردان لیالی قدر را برای ما شبهای مؤثر و بهترین تقدیرها در لیالی قدر برای ما رقم بزن و تقدیر امت امیرالمؤمنین امت اسلام امت نبی اکرم را ظهور وجود مقدس بقیة الله الاعظم مقدر بگردان.
آقای شریعتی: الهی آمین خیلی ممنون و متشکرم به امیدی دیداری دوباره که انشاالله مفصل در خدمت شما باشیم باز هم از فرمایشات متین و عمیق شما بهرهمند شویم خیلی ممنونم از همراهی شما برای مشارکت در قربانی ماه رمضان المبارک همه شما دعوتید به سایت ما میتوانید مراجعه کنید یا به کانال ما در سروش و ایتا و یا با ارسال عدد 14به 20000303دوستان نحوه مشارکت را برای شما پیامک خواهند کرد بهترینها نصیب شما امیدارم که در بهار قرآن همه ما زیر سایه قرآن کریم عاقبت به خیر باشیم و سعادتمند دلتان خوش تا سلامی دوباره خیلی ممنون و متشکر از شما
«نوبهار است درآن کوش که خوش دل باشیم»