اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1401-01-05-حجت الاساتم تراشیون -ویژگی‌های شخصیت قرآنی

آقای شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمدٍ ودآل محمد و عجل فرجهم خانم‌ها و آقایان سلام بهارتان مبارک بهار طبیعت و بهار بندگی امروز هم با سمت خدا مهمان لحظات نورانی و ناب شما هستیم با احترام و افتخار بعد از کلی دلتنگی خدمت حاج آقا تراشیون عزیز رسیدیم ایشان امروز مهمان استودیو ما هستند سلامٌ علیکم خیلی خیلی خوش آمدید.


حجت الاسلام تراشیون: سلامٌ علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم عرض ادب و احترام دارم محضر بینندگان خوبمان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم ماه پر از خیر و برکت رمضان را بهار قرآن را هم بهار طبیعت را و امیدواریم انشاالله سالی که در پیش رو داریم سال پر خیر و برکت باشد خصوصاً زمینه‌ای فراهم شود که خانواده‌ها در کنار همدیگر خانواده‌های موفق‌تری باشند فرزندانمان را انشاالله امسال به خوبی و بهتر از قبل بتوانیم تربیت بکنیم انشاالله همراهی‌شان بکنیم یک نسلی را آماده بکنیم که هم قرآنی باشد هم مهدوی باشد انشاالله مایه افتخار خود پدر و مادرها باشد.
آقای شریعتی: انشاالله حالتان چطور است حجت الاسلام تراشیون خانواده خوب هستند خیلی خوش آمدید ما بعد کلی دلتنگی و فراغ در واقع امروز چشممان به جمال شما روشن شد.
حجت الاسلام تراشیون: الحمد لله خدا را شکر سلامت باشید بنده هم که امروز آمدم هم حضرت عالی هم اوامر برنامه را دیدم خیلی خوشحال شدم حقیقتاً همه آن خاطرات یک سال و اندی که در خدمت شما و بینندگان خوبمان تجدید شد الحمدلله.
آقای شریعتی: الحمد لله رب العالمین انشاالله هر کجا که هستید موفق باشید امیدوارم در یک فصلی به صورت مستمر در خدمت حجت الاسلام تراشیون باشیم و از نکته‌های لطیف تربیتی بهره‌مند شویم و انشاالله مخاطبین ما استفاده بکنند امروز برای ما چی آوردید و بناست چه نکاتی را بشنویم.
حجت الاسلام تراشیون: اگر صلاح بدانید با توجه به این که در ماه مبارک رمضان هست و بهار طبیعت هست و خیلی از ما برنامه‌های متعددی را برای سال جدیدمان داریم به ذهن من هم آمد که ما هم یک شخصیت قرآنی را شاخصه‌های آن را بر اساس آیات قرآن بیان کنیم شاید این برای یک بازخوانی شخصیت خودمان و فرزندانمان خیلی خوب باشد که بتوانیم انشاالله یک اصلاح درونی هم بر اساس آیات قرآن داشته باشیم چون طبیعت قرآن هم این است که در ماه مبارک رمضان دل چسب‌تر است ارتباط ما بیشتر است با قرآن خدا حفظ کند یکی از مفسرین بزرگ قرآن ایشان فرمودند قرآن کتاب تربیت است و لذا ماه مبارک رمضان در کنار آن بندگی می‌تواند زمینه‌ای باشد انشاالله برای تربیت نفوس انشاالله.
آقای شریعتی : و خود سازی در واقع که ما شخصیتمان را چگونه بر اساس آیات قرآن بسازیم این موضوع گفت و گو این دقایق ماست با حجت الاسلام تراشیون و موضوع خوبی هم است.
حجت الاسلام تراشیون: من تعدادی نکته از آیات قرآن محضر بینندگان خوبمان تقدیم می‌کنیم حالا اگر قلم و کاغذی هم نزدیکشان باشد شاخصه‌ها را یادداشت بکنند خیلی خوب هست حالا یک نگاهی هم که من به این نکات داشتم این که زمینه‌ای را فراهم می‌کند به نوعی بیمه تربیتی بتوانیم نسلمان را خودمان را داشته باشیم یعنی این ناظر به حال و آینده است یعنی اگر این ویژگی‌ها به خوبی در ما تقویت شود اولین ویژگی که بر اساس آیه 77 سوره بقره از آن یاد بکنیم این است که انسان‌هایی که شخصیت موفقی و با قوامی دارند کسانی هستند که در برابر مشکلات و سختی‌ها صبور هستند یعنی می‌توانند سختی‌ها و مشکلات را تحمل کنند می‌دانید که اصلاً دنیا، دنیا سختی‌هاست مشکلات با انسان انگار به نوعی با انسان عجین است پس انسان اگر بخواهد در برابر سختی‌ها دچار رویه مثل ناشکری کفران پرخاشگری و توهین به دیگران و حذف دیگران نشود باید واقعاً یک صبر فعالی را تجربه کند البته انسان‌هایی که معمولاً در برابر سختی‌ها صبور هستند سختی‌ها را قشنگ می‌بینند زیبا می‌بینند و لذا در طول تاریخ وقتی بزرگان را می‌بینیم احساس می‌کنیم خیلی صبور بودند با آرامش بودند مشکلات نمی‌توانست آنها را از مسیرشان تغییر دهد.
آقای شریعتی: یعنی خودشان از مشکلات بزرگ‌تر می‌شدند که می‌توانستند این مشکلات را حل کنند.
حجت الاسلام تراشیون: قطعاً همین طور هست لذا ظرف وجودی خودشان را گسترده می‌کردند اگر بخواهیم تشبیه کنیم این طوری است شما نگاه کنید انگشت‌ دانه قدیمی‌ها استفاده می‌کردند در خیاطی شما بینید اگر این انگشت دانه را پر آب کنیم یک قطره خون در آن بریزد چه اتفاقی می‌افتد فقط رنگ آب سریع تغییر می‌کند اگر یک استکانی داشته باشیم قطره خون در آن بریزد قطعاً رنگ کمتر تغییر می‌کند یک لیوان یک پارچ یک حوض یک استخر شما اگر یک استخر یک قطره خون در آن بریزد به چشم نمی‌آید ببینید اگر انسان ظرف وجودیش را بزرگ می‌شود همین طور است یعنی سختی‌ها وقتی به سمتش می‌آید یعنی انگار حس نمی‌کند این سختی را خیلی راحت عبور می‌کند.زندگی‌اش را راحت می‌کند.
آقای شریعتی :«إنَّ مع العصر یسرا» این یسر وجود ماست
حجت الاسلام تراشیون: بله این را باید حتماً در خودمان نسلمان فرزندانمان پرورش دهیم و از الگوهای بزرگ بشریت استفاده کنیم خصوصاً اهل بیت (ع) چون مثلاً حضرت زینب را ام المصائب می‌گوییم ولی ماجرا کربلا را چگونه ایشان می‌بیند «رأیتَ ألّا جمیلا» می‌بیند وجود مبارک نبی مکرم اسلام را ببینید هم در دوران قبل از بعثت هم بعد از بعثت هم قبل از هجرت و هم بعد از هجرت حالا شما تاریخ را در زندگی حضرت پیدا کنید که با سختی درگیر نشده باشد ولی شما ببینید روز به روز رشد یافته‌‌تر یعنی هر چه اسلام جلوتر رفت و گسترش پیدا کرد روی موضع خودشان مستحکم بودند آدم‌هایی که در برابر سختی می‌توانند صبر حوصله به خرج بدهند همین گونه هستند ما هم اگر بخواهیم موفق باشیم باید همین طور باشیم این نکته اول نکته دوم بر اساس آیه دوم و سوم سوره‌ی صف هست این هست که به هر چی می‌گویند عمل می‌کنند یعنی حرف‌های خوبی را که می‌زنند به آن توجه می‌کنند اتفاقاً آیه شریفه خداوند متعال مذمت می‌کند انسان‌هایی را به آن چیزی که می‌گویند عمل نمی‌کنند حالا ما باید همین الگو را باید بیاوریم در خانواده در جامعه در محیط‌هایی که هستیم وعده‌ای را می‌دهیم حرفی را می‌زنیم و به بچه‌هایمان یک نکته‌ای را می‌گوییم اول ببینند که ما داریم عمل می‌کنیم بعد قبل از این که بگوییم باید اهل عمل آن چیزی که می‌خواهیم بگوییم باشیم و لذا تعابیر هم داریم که بچه‌ها و انسان‌ها اصلاً در زندگی روزمره بیشتر به رفتارهای ما نگاه می‌کنند تا به کلام ما در حوزه‌ی تربیتی هم همین است یکی دانشمندان بزرگ علم تربیت ایشان هم می‌گوید مهمترین کانال دریافت انسان چشمش هست یعنی آن چیزی را که می‌بیند بعد حالا سایر حواس چشایی بویایی بساوایی هست.
آقای شریعتی: این ورودی از همه قوی‌تر است.
حجت الاسلام تراشیون: بله  و لذا این را باید توجه کنیم نه فقط به خاطر مردم به خاطر خود خدا یعنی خدا بنده‌ای که اهل عمل صالحه است شما می‌بینید بالاخره یک نگاه ویژه‌ای دارد لذا در آیات قرآن هم شما هر جا نگاه می‌کنید ایمان پس زمینه آن عمل صالح است یعنی باید عمل صالح حتماً چسبیده به ایمان باشد باید هر چی در باورمان ایمان قلبی داریم در عملمان هم به
منصه ظهور برسانیم این را لذا این را هم باید از قرآن دریافت بکنیم این را بیاوریم جلو آن شاکله شخصیتی قوی خودمان قرار دهیم و واقعاً هم تربیت همین است یعنی ببینید همیشه ما می‌گوییم تربیت مهترین ارکانش نقش الگویی است چرا مادر مهمترین رکن تربیتی محسوب می‌شود چون همیشه در منظر نگاه فرزند است فرزند دارد مادر را دائم می‌بیند ببینید درهمه‌ی ساحت‌های زندگی فرزندان مادران نقش دارند لذا مادری که رفتارش خوب باشد عملش خوب باشد و کلامش با عملش هم‌خوانی داشته باشد قطعاً می‌توانیم نسل بهتری را تربیت کنیم نسلی که بر اساس آموزه‌های قرآنی هست این یکی دیگر از ویژگی که در قرآن ما می‌بینیم به آن اشاره می‌شود یک شخصیت خوب و قوی داشته باشیم این است که مردم آزار هم نباشیم آزار رسانی به دیگران را واقعاً به آن توجه کنیم یک موقع آزار رسانی‌های خیلی کوچک تا یادم هست اوایل طلبگی یا سال قبل از طلبگی یک اردویی رفته بودیم با دوستانمان با اساتید اینها یک منطقه تهران یک روستایی بود به نام شکراب منطقه کوهستانی زیبایی بود بعد یک امامزاده‌ای هم داشت آنجا دوستان همین طور که داشتند در خاک‌ها قدم می‌زدند کوچه باغ‌ها را یک مرتبه استادمان گفت بایستید یک لحظه همه ایستادند گفت مراقب باشید حتی این قدمی را که برمی‌دارید خاکش دیگران را اذیت نکند حتی این مقدار را ببینید مراقبت کنید.
آقای شریعتی: همین مقدار ظریف و دقیق.
حجت الاسلام تراشیون: حالا شما نگاه کنید هر مقدار آدم می‌رود جلوتر وقتی وارد عرصه‌های اجتماعی می‌شود عرصه‌های بالاخره گروهی می‌شود فضاهای کاری درسی علمی ارتباطش با آدم‌ها زیاد می‌شود نباید آزار رسانی را واقعاً داشته باشیم
آقای شریعتی:هر چقدر برخوردها بیشتر می‌شود مراقبت‌ها سنگین‌تر می‌شود.
حجت الاسلام تراشیون: در زندگی مشترک هم همین طور است فقط اشاره بکنم زن و شوهر خیلی مراقب باشند به یکدیگر آزار نرسانند نه آزار روحی نه آزار جسمی نه آزار فکری یعنی ما باید در کلاممان رفتارمان عملمان به گونه‌ای باشیم که اصلاً همسرمان آزار نبیند اگر یک جایی هم خدایی نکرده از اختیار ما خارج بود رفتاری را انجام دادیم حتماً حلالیت بطلبیم یکی از ویژگی ماه مبارک رمضان یا همین سال جدید در این دید و بازدیدها دلخوری‌هایی که احیاناً به وجود آمده است اینها را حتماً آدم رفع بکند حلالیت به طلبد خصوصاً زن و شوهر من بیشتر مباحث‌هایی که برای خانواده‌ها دارم زن و شوهرها گاهی اوقات هفته‌ای یکبار از هم حلالیت بطلبند اگر نگوییم هر روز هر شب چون زیاد در معرض هم هستند حقوقی از همدیگر رعایت نکنند رفتار ما ناخواسته طرف مقابل را ناراحت می‌کند یا همان هم ممکن است ذهنیت منفی به طرف ما بیاورد همان هم حلالیت آدم بطلبد بالاخره عذر خواهی بکند رویکرد اصلی باید این باشد واقعاً آزار رسانی ممنوع نباید این آزار رسانی را به دیگران داشته باشیم حتی اگر دیگران به ما آزاری رساندند ما نمی‌گویم باید ظلم پذیر باشیم بالاخره آدم می‌تواند تشخیص بدهد یک سری از آزارها که اصلاً این به نوعی بیماری طرف محسوب می‌شود مثلاً برخی از آدم‌ها هستند پرخاشگر هستند نه این که تعمدی در آن باشد مشکل دارد این را باید برود حلش کند.
آقای شریعتی: مشکل دارد ذاتش این طوری هست.
حجت الاسلام تراشیون: لذا من نباید این پرخاشگری را با پرخاشگری جواب بدهم لذا در نظام رفتاری اسلام بعد این ضرب المثل‌هایی که داریم جواب های هوی است اینها منتفی است اینها را نباید به اینها توجه کنیم طرف مقابل یک دادی زد منم بگویم جواب داد تو بیا صدای من از تو بلندتر است این جهت‌ها باید نگاه زیبایی داشته باشد حالا نمی‌دانم ماجرای این عالم بزرگوار را بینندگان شنیدند یا نه اسم ایشان را محفوظ نگه دارم فقط ماجرای ایشان بیان بکنم یک بار مشهور شد که فلان عالم بزرگوار از فقها از مجتهدین در نجف اشرف همسرش ایشان را می‌زند بعد یکی مراجعه کرد به ایشان حالا آیت الله بود از علاقه‌مندان ایشان بود ما شنیدیم خانم شما جسارتی کرده است این درست است یا نه ایشان یک لبخندی زد گفت بله ایشان یک مقدارجثه‌اش بزرگ است یک مقدار هم عصبی مزاج است دست روی من بلند می‌کند حالا این عالم بزرگوار هم جثه‌اش نحیف بودند بعد گفتند چرا ایشان را طلاقش نمی‌دهی حالا تعبیر ایشان را ببینید ایشان فرمودند همسر من نعمت عظمی است نعمت بزرگی هست برای من چه طور ایشان گفتند من یک موقعی در حرم امیرالمؤمنین به نماز می‌ایستم جمعیت زیادی می‌آید به من اقتدا می‌کند بعد هم چقدر به من احترام‌ می‌گذارند چقدر به من ادب می‌کنند آن موقع ته دلم یک طوری می‌شود می‌گویم منم خیلی می‌آیم در خانه ایشان من را می‌زند متوجه می‌شوم فرستاده‌ی انگار خداوند است ببینید گاهی اوقات نگاه وقتی نگاه عمیق باشد حتی آن ماجرا می‌شود یک ماجرا عبرت آموز یکم متنبه می‌شود از این ماجرا تا حواستان را جمع کنید یعنی می‌گوید این ضربه‌ای که طرف مقابل می‌زند این تقوایش بیشتر می‌شود.
آقای شریعتی: خیلی شرح صدر بزرگی می‌خواهد.
حجت الاسلام تراشیون: یک مقدار از این موارد را باید گفت یعنی ببینید خیلی از موارد این طوری هست من حتی به عین خودم در این سال‌ها در این مشاوره‌ها و مراوده‌ها زیادی که داشتیم دیدم افرادی را مثلاً اذعان می‌کردند ما به حدی به جایی رسیدیم که این به خاطر مشکلی که داشت تحملش کردیم تحمل نه به خاطر از سر ظلم پذیری نه همین که عرض کردم یعنی فرد این مشکل را دارد یک بزرگواری می‌گفتند، می‌گفتند من یک موقعی همسرم را می‌خواستم از آن جدا شوم با خودم گفتم حالا از این جدا شوم این دیگران را ممکن است برود آزار دهد هم تحمل می‌کنم هم کمکش می‌کنم اتفاقاً با همین نگاه ایستادم و اصلاح کردم می‌گفت الان چه همسر خوبی است اگر در همان عصبانیت در همان خشم جواب های را با هوی می‌دادم زندگیم از هم می‌پاشید ولی وقتی یک نگاه عمیق اصلاحی درست داشتم کمک کرد یعنی الان هم ایشان خدمت شما عرض کنم اصلاح شد رفتارش هم من چه حس خوبی دارم که بالاخره به همسرم کمک کردم که رفتارش اصلاح شود باید تصمیم بگیریم این اصل و قاعده آزار رسانی را از ذهنمان پاک کنیم با گزینه‌های جایگزین بیاییم روی آن کار کنیم برنامه بریزیم یک نمونه‌اش همین است حتی فرزندمان یک موقعی مثلاً فرزندمان یک خطایی می‌کند یک اشتباهی می‌کند خوب این را چه طوری حل کنیم ما هم برویم اذیتش کنیم وقتی او اذیت می‌کند من هم اذیتش کنم می‌گوییم نه این گزینه را پاک کن از ذهنت الان وقتی این اذیت می‌کند باید چه کمکی بکنم هم خودش این رفتار ناپسند را کنار بگذارد و هم این که من و اطرافیانم آزاری از این رفتارش نبینیم این هم یک نکته‌ای که بالاخره می‌توانیم به آن اشاره کنیم یک نکته‌ی دیگر بحث سخاوتمندی است مثلاً ماه مبارک رمضان ماه سخاوتمندی است یعنی شما ببینید خدا چه سخاوتمندی برای انسان به خرج می‌دهد نفس می‌کشیم چقدر پاداش دارد می‌خوابیم چقدر در این ماه ارزشمند است صدقه‌ای می‌دهیم چقدر پربرکت است آیات قرآن را می‌خوانیم چقدر مضافاً باید بگوییم بی‌نظیر به انسان خداوند پاداش می‌دهد این ماه، ماه سخاوتمندی است ما باید این ویژگی را در خودمان شکل بدهیم و من اینجا محضر بینندگان خوبمان عرض کنم سخاوتمندی برای ثروتمندها نیست یعنی سخاوتمندی را باید همه انسان‌ها داشته باشند لذا عزیزان دقت کردید گاهی اوقات در روایات کسی را افطار کنید ولو به یک دانه خرما الان کسی هست بگوید من نمی‌توانم یک دانه خرما به کسی بدهم خوب بالاخره همه‌ی ما ولو تنگ دست هم باشیم در حد یک دانه خرما می‌توانیم این را انفاق کنیم یعنی این ماه را بدانیم این کار را انجام دهیم حالا بد نیست این نکته را جناب شریعتی عزیز عرض بکنم این که ما همیشه به ثروتمندان می‌گوییم کمک کنند نمی‌دانم یک فرمولی وجود دارد خوب روایی هم هست افرادی که دست خیر دارند شما می‌بینید خدا روزی اینها را زیاد می‌کند من عمدتاً پای افراد خیر نشستم می‌گویند این مالی را که ما از مالمان جدا کردیم در راه خدا دادیم چند برابرش برگشته است یعنی این قائله‌اش هست یکی از اوامری که خداوند روزی را زیاد می‌کند همین مواسات است کمک‌ کردن‌هایی که انجام‌ می‌شود شما اگر یک موقعی جامعه آماری را داشته باشید همین دوستان بزرگواری که در این قربانی‌های مختلف شرکت می‌کنند اینها قطعاً می‌بینید اکثر قریب به اتفاق حالا من چون جامعه آماری ندارم نمی‌توانم بگویم اگر مراجعه به آنها کنید یک مصاحبه‌ای بکنید می‌گویند این چیزی را بالاخره در راه خدا اهدا کردیم بعد این چند برابرش به ما برگشته است چه بسا انگیزه شده است معمولاً خیلی از آنها مشترک باشد این کار را در ماه‌های مختلف انجام می‌دهند و خیرش را می‌بینند لذا من که می‌گویم فقرا را باید تشویق کنیم که انفاق کنند.
آقای شریعتی: یعنی دایره انفاق منحصر به کسانی که دارا هستند و اغنیا هستند نکنیم.
حجت الاسلام تراشیون: چرا آنها چون اینها هم بدانند انفاقی که می‌کنند خداوند روزی را زیاد می‌کند یکی از راه‌های افزایش روزی همین است و ماجراها و داستان‌های ما در طول تاریخ افرادی را می‌دیدیم که در فقرشان یک اهدایی کردند یک انفاقی کردند یک گذشتی کردند چطور به آنها برگشته است و چقدر رضایتمند هم بودند از این کاری که انجام دادند.
آقای شریعتی: هر وقت تنگ دست شدید با صدقه با خدا تجارت کنید.
حاج آقا شریفیان: بله دقیقاً همین است در ماه مبارک رمضان بسترش فراهم است عرض کردم ولو یک دانه خرما آدم خدمت شما عرض کنم به یکی اهدا کند قبا متبرک می‌رویم امامزادگانی می‌رویم مسجد می‌رویم یک دانه خرما را آدم لای یک دستمالی بپیچد بدهد به یک فردی که افطارش را با این باز کند ولو در همین حد یک دانه قند بدهیم حالا هر چی بالاخره یک چیزی را ما انفاق کنیم در حد وسع خودمان من این را می‌گویم اگر ما باور داشتیم یعنی فقرا ما هر وقت مشکلاتی در عرصه اقتصادی زندگیشان پیش آمد واقعاً فرزندانشان ردیف می‌کردند که اینها فرزندان هر کدام یک چیزی را انفاق کنند ولو خدمتتان عرض کنم یک هسته خرما باشد این انفاق و این سخاوت را ما در ماه مبارک رمضان بیاوریم در بحث زندگیمان یک نکته و قاعده کلی اینجا من عرض بکنم و این نکته این است که ما این را باور داشته باشیم اصلاً نظام روزی رسان دست خداست یعنی این را باید باور داشته باشیم یعنی خداوند متعال که آن ولوم روزی در اختیارش است نمی‌گویم ما انسان‌ها تأثیر گذار نیستیم یک موقع ما با تلاشمان روزی را بیشتر می‌کنیم با انفاقمان با صدقه دادنمان با صله رحم گاهی اوقات ممکن حتی کمرنگش کنیم با ولوممان با گناه در دعای کمیل مگر نمی‌خوانیم «اللهمَ اغفر لیَ الذنوب الّلتی تغیر النعم» خدایا گناهانی را ببخش که اصلاً نعمت را تغییر می‌دهد یک موقع هم گناه ممکن است عامل این موضوع شود پس باید بدانیم انسان هوشمند کسی است که برود آن سر منشأ را پیدا کند و یک برنامه ریزی داشته باشد این هم پس یک نکته بحث سخاوتمندی است یک نکته‌ی دیگر که ما در روایات داریم در آیات قرآن هم داریم خصوصاً سوره‌ی لقمان آیه‌ی 19 به این نکته اشاره شده است انسان‌هایی که می‌خواهند شخصیت قرآنی داشته باشند باید آرامش درونی هم داشته باشند علاوه بر آن آرامش بیرونی که بالاخره  تجلی آرامش درونی می‌تواند باشد یعنی خودشان را به یک آرامشی برسانند برخی‌ها می‌گویند خوب نمی‌شود بالاخره مشکلات است سختی‌ها است گرفتاری‌ها است این کار نشد ندارد چرا فکر می‌کنیم نمی‌شود یکی از راه‌هایی که به انسان آرامش می‌دهد همین ارتباط با خداست ارتباط با قرآن است می‌گوید وجود مبارک امام زین العابدین نفرمودند اگر همه اهل دنیا از بین بروند من باشم و قرآن یعنی آن آرامش را کنار قرآن دارم.
آقای شریعتی: احساس وحشت و تنهایی نمی‌کنم.
حجت الاسلام تراشیون: یعنی آن آرامش را کنار قرآن دارم ما بالاخره اینها را داریم کنارمان ارتباطمان کم است شما مثلاً خود نمازهای یومیه در برخی از روایات داریم شما پنج نوبت نمازهای یومیه را اول وقت بخوانید آرامش می‌گیرید یعنی یک سری از ابزارها و روش‌های بندگی وجود دارد که می‌تواند این آرامش را به انسان بدهد خیلی از مواقع در این گفت و گوهایی که با هم داریم افرادی که تنش درونی دارند ناآرامی درونی دارند مثلاً به آن می‌گوییم ارتباط شما با قرآن چقدر است می‌گوید حاج آقا هیچ آخرین باری که قرآن خواندی می‌گوید یادم نمی‌آید نمازهایت اول وقت می‌گوید که می‌خوانم حالا به اول وقت مقید نیستم یعنی ببینید استفاده نمی‌کنیم از آن فرصت‌هایی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است ماه مبارک رمضان یک فرصت خوبی است یعنی یکی از ماه‌هاست که شما می‌توانید با یک تدبیری همه نمازهایتان را اول وقت بخوانید خدمت شما عرض کنم می‌توانید ارتباط با قرآن را داشته باشید گاهی اوقات چه اشکال دارد من در ماشین هستم بالاخره شبکه رادیو قرآن را روشن کنم می‌گوید نه یک فلش چیزی در ماشین داشته باشم آیات قرآن را گوش کنم یعنی هر وقت ناآرام شدم ولو این گوش کردنش به انسان احساس آرامش می‌دهد یکی از نکاتی که باز احساس آرامش می‌دهد به انسان کینه و ناراحتی‌هایی که از دیگران داریم همه را بیرون بریزد نگذارد درونش بماند یعنی وقتی انسان درون خودش را درگیر مسائل بی‌خود دنیا می‌کند آن ناآرامی شکل می‌گیرد و اینها را ما باید تمرین بکنیم گاهی اوقات گفت و گویی بکنیم بالاخره آدم یک اهل فنی را پیدا می‌کند با آن حتی بنشیند درد و دل بکند عرضه بکند به او که من الان اینجا چکار بکنم قطعاً راه‌‎های باثباتی وجود دارد و مؤمن هم باید ویژگی آن آرامش درونی باشد خوب این هم یک نکته یکی از نکاتی که ما در قرآن داریم و در آیه‌ی 32و 33 سوره‌ی نور به آن اشاره می‌شود خود عفت و حیا است یکی از ویژگی‌های شخصیت قرآنی این است که فرد بالاخره این عفت و حیا خودش را چه زن و چه مرد حفظ بکند من دهانم باز نکنم هر چیزی را بگویم خدمت شما بفرمایم حرف نابجایی بزنم یا رفتار ناشایست حرکات ناشایست یک موقع پوشش ناشایست یک موقعی حتی من می‌خواهم این را عرض کنم که من بدون این که طرف مقابل واقعیتش را بدانم قضاوت ناشایستی نسبت به او داشته باشم خود این حیاها دریده می‌شود گاهی اوقات پدر و مادر می‌بینی بچه‌هایشان را بی‌خود قضاوت می‌کنند یعنی بدون علم اول بچه‌اش محاکمه و تنبیه‌اش می‌کند بعد می‌رود ببیند حرفش درست است یا خیر می‌خواهم بگویم اینها را باید به آن توجه کنیم.
آقای شریعتی: چقدر حیا دامنه‌اش وسیع و گسترده است.
حجت الاسلام تراشیون: یعنی شما در هر ساحتی ورود کنید می‌بینید که به این حیا می‌رسید.
آقای شریعتی: و ما هم چقدر کم به آن متأسفانه پرداختیم
حجت الاسلام تراشیون: بعد می‌دانید خود اینها کمک هم می‌کند شما وقتی حیا کلامیتان کم شود ممکن است در حیا رفتاری اثر بگذارد و کم شود حیا فکری گاهی اوقات من حق ندارم به دیگران سوءظن بدظنی بدگمانی داشته باشم اینها منجر به همان آسیب‌های خدمت شما عرض کنم که روحی می‌شود در ضمن منجر به این شود کلامم بد شود رفتارم بد شود و از آن حیا کاسته شود.
آقای شریعتی: بسیار خوب چه شخصیت زیبایی را ترسیم کردید از یک شخصیتی که مطلوب قرآن است و قرآن می‌خواهد که ما این طوری تراش بخوریم و این گونه ساخته شویم و امیدوارم بتوانیم عامل باشیم به این آیه‌ها و نکاتی که شما فرمودید آقا خیلی روز خوبی بود در کنار شما بزرگوارید خداوند انشاالله شما را حفظ کند مباحث حجت الاسلام تراشیون به صورت مدون در سایت ما قرار دارد دوستان که می‌خواهند مراجعه کنند نکته‌های تربیتی ایشان را مطالب ایشان را می‌توانند مراجعه کنند شما هم دعوتید در قربانی ماه مبارک رمضان با توجه به نکته حجت الاسلام تراشیون عزیز اشاره کردند موضوع سخاوت که شخصیت ما را می‌سازد می‌توانید به کانال ما یا سایت ما مراجعه بفرمایید و یا عدد 14به 20000303 ارسال بکنید که نحوه مشارکت برای شما ارسال خواهد شد و پیامک می‌شود خیلی ممنون ازعنایت شما صفحه 254 قرآن کریم را دوستانم امروز تلاوت خواهند کرد قبل از تلاوت قرآن حجت الاسلام تراشیون دعا بکنند.انشاالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام تراشیون: بزرگوارید سلامت باشید برای ما هم توفیقی بود خدایا خداوندا نسل ما را صالح شایسته اهل قرآن و اهل محبت اهل بیت اهل حیا حجاب قرار بده.
آقای شریعتی: الهی آمین خیلی از شما ممنون و مچکرم لذت تماشای بهار را از دست ندهید و تا فردا تا سلامی دوباره خداحافظ.
«نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی»
«که بسی گل بدمد باز و تودر گل باشی»