اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1401-12-18-حجت لاسلام عاملی-بهره مندی از مواهب ماه شعبان المعظم

بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْشریعتی: بی تو اینجا همه در حبس ابد تبعیدند سالها هجری و شمسی همه بی خورشیدند سیر تقویم جلالی جمال تو خوش است فصل ها را همه با فاصله ات سنجیدن تو بیایی همه ساعت ها ثانیه ها از همین روز همین لحظه همین دم عید است

با نام و یاد خداوند بزرگ و مهربان آغاز می کنیم و سلام میکنیم به حضرت بقیه الله ارواحنا له الفدا و تبریک میگم به همه دوستداران و عاشقان و منتظران حضرت عید بزرگ نیمه شعبان را..
حاج آقا عاملی سلام علیکم عید شما مبارک و خیلی خوش آمدید
عاملی: علیکم السلام علیکم السلام و رحمة الله من هم به نوبه خودم تبریک عرض می کنم محضر بینندگان مکرم و برای همه عزیزانم آن دعای شب نیمه شعبان را از خدای متعال می خواهم از سر فضل نه از سر استحقاق برای همه ما مرحمت بکند وَ لَکَ فِی هَذَا اللَّیْلِ نَفَحَاتٌ وَ جَوَائِزُ وَ عَطَایَا وَ مَوَاهِبُ‏ تَمُنُّ بِهَا عَلَى مَنْ تَشَاءُ مِنْ عِبَادِكَ وَ تَمْنَعُهَا مَنْ لَمْ تَسْبِقْ لَهُ اَلْعِنَايَةُ مِنْكَ
شریعتی انشاالله
عاملی: که به خدا عرض می کنم که عطایا مواهب و جوایز داری امشب آنها را مرحمت میکنید برای کسانی که مقدر شده که عنایت کنید و کسانی که قابلیت ندارد مقدر شده که محروم شوند انشاالله که ما هم به آن مقامات برسیم و هم جز عوان وانصار خاص حضرت بشویم.
شریعتی الهی آمین
عاملی: و برآورده کردن مقدس ترین آرزوها اُمْنِيَّةُ شائِق يَتَمَنّي مِنْ مُؤْمِن وَمُؤْمِنَة ذَكَرا فَحَنّا یک اسم حضرت آرزو است اُمْنِيَّةُ شائِق يَتَمَنّي مِنْ مُؤْمِن وَمُؤْمِنَة ذَكَرا فَحَنّا مقدس ترین آرزوهایی که بشر دارد کی قرار است محقق شود ذات لا یتنهی که این آرزوها را به ما داده فطرتاً طبعاً فکرتحقق این ها را هم کرده است بشر یک آرزوهای بسیار مبارکی دارد این که عدالت برقرار شود اینکه تعدی به بیت‌المال نشود اینکه صلح جای جنگ را در دنیا بگیرد اینکه زمامداران خودسر جای خودشان را به رهبران صالح بدهند اینکه فضای سالم تربیتی در دنیا حاکم بشود به در يک کلمه بهشت از اینجا شروع بشود بهشت قرار است با وجود حضرت از اینجا شروع بشود آرزوهای مقدسی است که همه دارند و انشاالله خداوند متعال ما را توفیق بدهد در رسیدن به این آرزوها بیشترین سنگینی نهضت حضرت ولی عصر انشاالله بر دوش ما باشد و این یک آرزوی بسیار بزرگی است اگر محقق بشود و این توفیق بزرگی است من اجازه بدهید یک حدیث هم بخوانم این برنامه را تمام کنم از امام باقر فرمودند که حضرت موسی مقام حضرت ولی عصر را دید حضرت ولی عصر را گفت که آن مقام را به من بده خداوند متعال فرمود از ذریه آمده است بعد از مدتی دید که نمی شود از آن گذشت و باز دوباره گفت خدایا آن مقام را به من بده آن صمیمیت که بین خدا و حضرت موسی بود خداوند متعال فرمود آن مال ذریه ام است مدتی گذشت و باز نتوانست از آن بگذرد گفت ت خدایا آن مقام آن مقام یصلح او یصلح به  اولون  و آخرون خیلی چیز بزرگی است
شریعتی آرزوی همه انبیا و و اولیا است
عاملی بله بله تمام انبیا که ناکام مانده‌اند برای بعضی از ماموریت ها، همه را حضرت محقق می کند آن وقت باز گفت خدایا آن مقام را من می خواهم که به حضرت مهدی می دهی خدا باز هم فرمود که ذریه آمده است سه بار چه کسی این آرزو را کرد آن که مقام کلمنی الله موسی را دارد مقام تسعه آیات بینات را دارد مقام ید بیضاء دارد و قَرَّبْناهُ نَجِيًّا را دارد که مقام سحر است نجوای خدا با موسی آنقدر نزدیکش کردیم به خودمان که قربنا نجیه نجوا شروع شد نجوا حرف سری حرف در گوشی است همه آن مقامات را دارد یک دانه از آن مقامات که عصا داشت وفلان... یک مقام از اینها واقعاً یک چیز استثنایی است همه اینها با ملاحظه حضرت ولیعصر فراموش میشود و می گوید که خدایا آن مقام را به من بده دیگر بالا تر از این تعبیر می شود انشاالله که صبح و شب همه وقت حضرت فرمود تَوَقَّع أمرَ صاحِبِكَ لَيلَكَ و نَهارَكَ صبح شد بگو این صبح حضرت ولیعصر ظهور می کند شب شد بگو امشب ظهور می کند یعنی هر لحظه در انتظار این باشیم که فرجی برای این دنیا بین این عالم درست می شود از طرف آن بقیه الله ای که خدای متعال ذخیره کرده است برای عالم برای بشر تا بشر کرامتش دیگر بیشتر نشکند
شریعتی: بسیار خوب خیلی مقدمه خوبی راشنیدیم حاج حجت الاسلام عاملی مثل همیشه این ایام بر همه شما مبارک باشد دیگر ماه شعبان هم به نیمه رسیده کمتر از دو هفته دیگر هم تقریباً هم بهاره طبیعت هم بهار بندگی ماه بارک رمضان انشاالله این ایام پر خیر و برکت باشد برای همه‌ی مردم عزیز و نازنین سرزمین مان و بهترین ها را برای شما از قادر متعال مسئلت می کنیم حاجی حجت الاسلام عاملی امروز قرار است چه نکاتی را بشنویم؟
حجت الاسلام عاملی: دنباله بحث های گذشته است که داشتیم درباره آن سفر معنوی که در ایام الله در واقع داریم خدای متعال فرموده است إِن‌َّ عَلَينا لَلهُدي‌ بشر در ذمّه ی من حقی دارد آن هم هدایت است خدای متعال در ادای این حق پیغمبر ها را فرستاده آیات تاکیدی فرستاده قرآن فرستاده و مدرسه تربیتی درست کرده این سفر، سفر تربیتی است خدای متعال می خواهد که رحم و عطوفت داشته باشد بر بشریت و با سلامتی از این منزل انسان ها رد شوند در روایت هست که خدای متعال فرموده است در حدیث قدسی من یک نفر را از این دنیا خارج نمیکنم أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَرْحَمَهُ حَتَّى أَسْتَوْفِيَ مِنْهُ برایشان رحمت، سفره رحمت بازبکنم. اینجوری است خدای متعال در ادای این حق این ماه رمضان ظهور آن ربوبیت خدا است برای ادای آن حق و آن عنایاتی که شده در این ماه ها در رجب در شعبان این خصوص خدای متعال تنازلاتی دارد که خواندیم و بحثش را عرض کردیم
شریعتی بله اشاره کردیم.
عاملی، حالا من می خواهم  که حدود ده  تنازل از تنازلاتی خدا را سریعاً عرض بکنم که در برابر انسان این تنازلات را کرده است. واین تنازلات همه مصداق تکریم است از این طریق تکریم برای انسان از طرف خدا صورت گرفته
 شریعتی به نشان عظمت انسان
عاملی  احسن
لقد کرمنا بنی آدم نگفت کرمنا متقین کرمنا مومنین کرمنا مسلمان ها کرمنا بنی آدم خدای متعال آن تکریم هایی که داده آن تکریم ها را عرض می کنم حدود ۱۰ تکریم را سریع عرض می کنم یک تکریمش خلقت است حالا خلق کرده این تکریم است علامه طباطبایی می گوید از بالاترین لذت، و لذت های معنوی لذت وجوداست. همین است که شما میتوانید بگویید سبحان الله و بحمده عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته  میلیاردها انسان در برزخ آرزو دارند که یک بار دیگر این را بگویند شما در ظرف وجود می توانید این کار را بکنید شما در ظرف به وجود می توانید کسی را که یک خانه ۳۰ متری یا ۳۵ متری دارد همه چیز از دستش رفته الان آن را هم دارند طلبکار ها از دستش می گیرند خودش سکته میکند مادرش فرزندانش هم دارند خون گریه می کنند یکدفعه یک فرشته پیدا شد به خاطر یک مبلغ کم دارن می گیرند این عنایت را کردید شما و این آرامش پیدا کرد این ظرف، ظرف وجود است دیگر
شریعتی بله
عاملی خدا ظرف وجود را برای این داده‌است نعمت چشم را داده است نعمت زبان را داده است. همه اینها یک موضوع له هایی دارند که محض خیر است همه در ظرف وجود است و لذا این یک پذیرایی است این تکریم از طرف خدای متعال، أَنْتَ دَلَلْتَنِى عَلَيْكَ وَ دَعَوْتَنِي إلَيْكَ
دوم به اندازه یک قرآن با ما حرف زده است این بالاترین تکریم است شما با ذره حرف میزنید با ما حرف زده است هرچقدر که کپنش برسد وفکر بکنید نمی‌توانیم به جایی برسانیم که انسانی که ممکن وجود سیه رویی ز ممکن در دوعالم جدا هرگز نشد الله اعلم اما خدا به اندازه یک قران کمتر هم نفس با ما حرف زده است هستی عاجز هستیم لفظ پیدا نمی‌کنیم در اینجا که کنه این تکریم را بگوییم چه موجوداتی بوده است انسان معلوم میشود که که یک مشت پوست و گوشت و استخوان نبوده انسان که. یک چیز دیگر است.
شریعتی این هایی که می گویند اصلاً کی گفته که ما را خلق کندکاش ما را نمی آفرید یک وجهش به خاطر این است که هنوز ارزش و منزلت خودشان راندانسته اند ونفهمیدن
عاملی کسی که در زندگی خودش یک نوری دیده نمی شود یا خیری در آن دیده نمی شود راست می گوید. وقتی که از دنیا برود خدا می گوید که در ۸۰ سالگی چه کار کردی میگه خوردم تیمار بدن مادی کردم اقلام  طبیعت مادی را کلفت کردم
همی میردت عیسی از لاغری
تو در بند آنی که خر پروری
آن عظمت و لذت وجود را نمی فهمد یعنی سید رضی فرمود همه نمازهای من را از نو بخوانید گفتند هیچکس کس مثل تو نمی تواند نماز بخواند گفت لذتی در نماز می بردم که ترسیدم خدا بگوید برای من نماز نخوندی این آدم آن حرف را میزند نمیتواند دستش خالی است چه خوردنی بود چه لذت بود که اینها سیر صعودی ندارد آخرش خستگی است و لذا هرکس از این دنیا به آن دنیا میرود حرف اش این است که خدایا من را برگردان من را برگردان به پولم من را به اموال من برگردان
رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ
آنجا می فهمد که پول چه نقشی دارد ثروت چه نقشی دارد
شریعتی. یعنی می توانسته است ست با آن چه کار بکند.
عاملی. آفرین. لَولَا أَخَّرۡتَنِی إِلَی أَجَل قَرِیب َأَصَّدَّقَ
چه میشد مرگم را به تاخیر می انداختی که با پولم که یک تجارت میکردم برای ابدیت خودم این خوب است یا بد است یک آقای می گوید من در عالم زر یادم است من نمیخواستم بیایم در این دنیا میخواستم در عالم زر بمانم ملائکه بهمن گفتند برو دنیا اگر دست یک پیرزن را گرفتی گره ای از کارش باز بکنی یک انبساط خاطر برایش درست کنی بهتر از این هست که هزاران سال در عالم زر بمانی حالا خلقت خوب یا بد است؟ خلقت خیر محض است عدم چه فایده ای دارد کسی که که از وجود می خواهد به عدم برود این قباوت اش خسارتش بدبختی اش اصلاً غیر قابل توصیف است
می گوید خدا مرا خلق کرده است پس چرا تکلیف به من داده است اما نمی داند که تکلیف نیست بلکه تشریف است یک شرافت ای است که به من گفته است روزه بگیر آثار و برکاتی دارد خدا چه داعی دارد که به من می گوید روزه بگیر چه فایده‌ای برای خدا دارد آن آتئیست ها یک جایی می ماند اگه قران یک چیز الکی است این قرآنی که کسی به ما داده است یک نفع شخصی داخل آن است پس چه داعیی داشته است که ما را به خیرات دعوت می کند دروغ نگویید خیانت نکنید فساد نکنید مردم را نکشید در مال مردم تصرف نکنید تمام آن احکامی که هر یک نقش حیاتی در زندگی انسان دارد بسم الله چه داعیی داشته است بفرمایید اگر توانستید پیدا بکنید پیغمبر یک نفع شخصی برای خود درست کرد اراضی مدینه را که تقسیم کردند جبرئیل نازل شد گفت یا رسول الله چیزی برای خود برداشتی وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ فدک رو هم بده به صاحبش که دیگر آن را تقسیم نکن آن را هم داشت تقسیم می‌کرد بین مردم در لذت و خوردن در صفحه عقب بود در سختی ها در صف اول بود امیرالمومنین گفته است در جنگ هاكُنَّا إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ اتَّقَيْنَا بِرَسُولِ اللَّه هر وقت جنگ داغ داغ می شد.
همه در سایه پیامبر جمع میشدند شخصیتی که که اینگونه است چه داعیی داشته است که بیاید یک دینی جعل بکند بسم الله این هم دومین مشکل آنها آتئیست ها التماس تفکر دارید ما هم التماس تفکر داریم بسم الله ما وادی دیگه رفتیم
سوم این قرآنی را که خداوند نازل کرده است ما فقط درباره فصاحت اشک بحث میکنیم مفاهیم ش که محشر است در فصاحت ش یک جایی را پیدا کن که خداوند کم آورده باشد در استخدام حروف در استخدام کلمات چه کاری کرده است خداوند متعال وقتی شاعر کم می آورد در شعر میگوید ای برادر! علامه طباطبایی حرفی دارد می گوید من واله ام در دعاها به یک چیز این دعاهای معصوم که به ما رسیده است از اوج عرفان شروع می شود و در اوج عرفان حرکت می کند تا آخر من به این واله ام شریعتی که چطور در اوج سیر میکند عاملی چطور در اوج سیر میکند مثلاً شما دعای کمیل را ببینید دعای کمیل در اوج شروع شده است تا آخر هم در اوج رفته است یکجا پستی و بلندی ندارد مناجات شعبانیه را ببینید در اوج شروع شده است تا اوج هم رفته است دعای صباح امیرالمومنین که غوغاست یکجا احساس بکنید عرفان ش پایین آمد ادبیات ش پایین آمد فصاحت ش پایین آمد اصلا امکان ندارد خطبه های نهج البلاغه هم همین طور است بسم الله جناب آتئیست در طول تاریخ انقدر کتاب بلاغت نوشته شده مقامات حریری نوشته شده
ان الحريرى حرى بان‌
تكتب بالتبر مقاماته‌
مقامات اش آنقدر ارزش دارد که با آب طلا باید بر روی حلقه نوشت نه روی کاغذ بسم الله بیایند قرآن را ببینند اصلاً کسی اگر در ادب عربی خوب وارد باشد و ذائقه معنوی داشته باشد وارد قرآن شود اصلاً محو می شود در داخل قرآن یعنی خدا اندازه را نگه داشته که دیگر کسی جان خود را از دست ندهد یعنی از نظر بلاغت و فصاحت ادبی جمال قرآنی مفاهیم محشر است خوب حالا ما چه بگویم آنجا خدایی نکرده حرف هایی بزنیم که در شأن؛ می‌خواهم بگویم که به اندازه قرآن که با ما حرف زده است قرآن این گونه گاهی ۷۰ هزار ملک یک  سوره نازل می شد چرا با ۷۰ هزار ملک آمده اگر نزول کردن خیلی عذر می خواهم مگر بار میدان بار است که می‌خواهند پهن بکنند شریعتی کمک کنند مثلاً عاملی نه خدا میخواهد عظمتش را برساند که سوره مائده را نگاه کنید با هفتاد هزار فرشته یعنی افتتاحیه را می‌گذارند گاهی خشوه عارض میشد بر پیغمبر وقتی آیه نازل می شد مرحوم صدوق می‌گوید که این خشوه در اثر تخاطب باخدا بود مخاطب الله جوری بود که خشوه عارض می‌شد بر پیغمبر ما این  از یک تکریم، می‌خواهید بشر را تکریم بکنید تکریم اینهاست اما تکریم های دیگر که مسائل مادی باشد آنها کم و زیادش درست می شود و حلّ شود اما اینها چیزهایی است که از سمت خدا آمده است و برای بشر حساب باز کرده است؛ سوم خدای متعال به اندازه کائنات با انسان حرف زده است این کائنات کم میشد الان ما که اینجا نشسته ایم الان إِنَّا لَمُوسِعُونَ همین الان که من با شما صحبت می کنم کائنات بزرگتر شد هر لحظه دارد بزرگتر میشود از جهت علمی هم تشخیص دادند که هر لحظه میلیاردها کهکشان دارد اضافه میشود خدا می گوید إِنَّا لَمُوسِعُونَ جمله جمله اسمی است! ثبوت را میرساند! خوب اینها همه آیویّت دارد برای انسان که انسان متوجه بشود با چه عظمتی مواجه است
 شریعتی و بیچاره ما که به جای اینکه بزرگ تر شویم مدام کوچک تر می شویم آمون ای چقدر تعبیر جالبه!
عاملی:بله خواب آن هم برای انسان بوده است خدای متعال می گوید و وَ يَخْلُقُ ما لا تَعْلَمُونَ یک چیزهایی من تعلیم می کنم که شما نمیدانید یا خالق و مایری، آنکه ما یری اش نسبت به ما خیلی محدود است مالا یری خیلی وحشتناک است خوب با همه اینها خداوند متعال زمینه هدایت را می خواهد برای ما درست بکند به خدای خودت را خوب نگاه بکنید از بابت تصویر هست این ها آنهایی که نماز شب می خوانند این آیه را که می خوانند لذتش را خودشان خوب درک می کنند إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ‌ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِدر آن تیکه محشر کرده خدا رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا  باطن به این بزرگی دروغ به این بزرگی میشود؟
 شریعتی امکان ندارد.
عاملی لذا گفت إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ‌، آن عقلش را تعطیل کرده إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ‌ یعنی خدا از عقل و حرمت من دفاع کرده است عقل اجازه می دهد این طوری باشد این ذرات با ما دارند حرف میزنند خدا در قالب این ذرات با ما دارد حرف میزند در قران که حرف زده اینجا هم با ما دارد حرف میزند یک آیه برای شما می خوانم آنقدر آیه خوبی است حالا بلا تشبیه بلا تشبیه مرحوم شیخ جعفر شوشتری میرفت منبر آن زمانی که عراق دست دولت عثمانی بود آیاتی که می خوام خیلی تاثیر نفسش عجیب بود آن عثمانی ها می آمدند و می گفتند این آیاتی که تو میخوانی انگار ما تا حالا ندیده ایم این جوری است حالا آیه را نگاه کنید این آیه از آن آیات بسیار مهم است در این باب وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ، خدا چرا با ما حرف نمی زند خدا می خواهد به اینها جواب بدهد الله اکبر، قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ می دانی معنی اش چی است میگوی با من حرف نمیزنی خدا باید چه بگوید من با تو حرف میزنمچطور گفت خیلی جالبه؟ من با تو دارم حرف میزنم اما در قالب آیات با تو حرف میزنم در هر لحظه با تو حرف میزنم اما روزی میشود که دیگر خدا حرف نمی زند میگویند لا تکلمنی با من حرف نزنید روز قیامت که یک عده که میخواهند حرف بزنند خدا می گویند تو در دنیا با من حرف نزدی الان می خواهی با من حرف بزنی نماز خواندن یعنی با خدا حرف زدن تو که نماز نخوانده ای حالا می خواهی که با من حرف بزنی پناه میبرم بر خدا
چهارمین این است که چهارمین تکریم هم این است که خدا اجازه داده که با او حرف بزنیم نماز تشریف است روزه تشریف است خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها از کسی که پول می دهد باید  تشکر کنی نه از کسی که پول می‌گیرد می‌گوید پیغمبر صدقه را از من بگیر تو با این تطهیر شان میکنی! تطهیر خوب است یا بد است؟
شریعتی حتماً خوب است.
عاملی برای فقرا حقّی در اموال ما باشد خوب است یا بد است؟ هر وقت این جمله من آش خیلی روی آن توجه شود هر وقت ثروت ما بیشتر از نیاز ما شد حتماً حتماً حتماً پول دیگری است که خدا در سبد ما گذاشته آن اضافه را باید به نفع دیگران به کار بگیریم یا در احتیاجات شان صرف کنیم یا باید با آن برای آنها تولید عزت بکنیم بریم یک کارخانه بزنیم بریم تولیدی بزنیم اما برید دو بار طلا بروید ملک این می شودمال راکد خدا میگوید همین ثروت را داغ می کنم به بدنت میچسبانمالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ  یعنی پول آن زمان پول ذهب و الفضه بود آن را بردارید و به جایش پول بگذارید الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ
شریعتی بیشتر از حد نیازت مال ما نیست.
عاملی الان از کوچک بگیر تا بزرگ الان ملیاردها ثروت دارد یک وقت پایین تر است و نیازش تامین شده و نیاز فرزندان هم تامین شده آن پول دیگری است پیغمبر ما فرمود: فِتنَةُ اُمَّتِي المالُ بیشترین جهت جهنمی شدن امت من پول است ثروت است و من عرض می کنم سخت ترین حکم دین هم اینجاست نماز بخواند باشند نماز میخوانم روزه بگیر روزه اش را می گیرداما بیا از این پول بگذر از پول گذشتی از پل گذشتی!
 مالک اشتر وقتی حمله می کرد به دشمن به خودش شرط نفرین میگذشت اگر این کار را نکنم خدا من را اینجوری بکند چی میگفت این را حضرت آیت الله میانجی خیلی خوب بیان میکرد! بقیت وفرى و انحرفت عن العلى عجیب است اگر پولم را نگه دارم و به فقرا ندهم اگر شما را فلان تنبیه نکنم اینجا عجیب است ببین کجا را دیده؟ از اخلاق بزرگ فاصله بگیرم اگر من این کار را نکنم و نشان می دهد که مالک اشتر فقط قدرت بازو نداشته قدرت روحی خیلی خیلی بالاتر بوده که این شعر را خوانده است باز خدای متعال و باز این یک تکریم است این که به ما اجازه داده که در برابر خدا قرار بگیریم یک مشت گوشت و پوست و استخوان نیست معلوم میشود که از عظمتی است این انسان در برابر خدا خدا اجازه داده مثل شاید از تعبیر من بعضی ها ایراد بگیرند اگر تکریم خدا را درنظر نگیرند مثل معما می‌ماند ای خدا تو با این عظمت چه احتیاج داشتی به نماز من إِلٰهِى لَوْلَا الْواجِبُ مِنْ قَبُولِ أَمْرِكَ لَنَزَّهْتُكَ مِنْ ذِكْرِى اگر واجب  نبودی نماز نمی خواندم امام سجاد می گوید تومنزهی من نماز بخوانم منزهی میدانی یعنی چه؟ یعنی کسر شأن است که من برای تو نماز بخوانم یعنی خدا چقدر اینجا برای ما حساب باز کرده است
ما که باشیم ای تو ما را جان جان
تاک ما باشیم با تو در میان
این شعرش شعر مدرسه نیست ها معلوم میشه مولوی رفته تعقیبات کرد است تاک ما باشیم با تو در میان و این هم یک تکریم است پنجمین تکریم تکریم عجیب این هست است که خدای متعال این خیلی عالی است وقتی درباره بهشت صحبت می کند اهل بهشت میگه بهشت اومدید این جزاء بما کانوا یعملون الله اکبر الله اکبر چه بهشتی کجای بهشت را توصیف کنم میگه جزا ان بما کانوا یعملون
شریعتی جایزه کارایی که کردی!
عاملی: واقعاً عمل ما اقتضاء این ها را دارد شریعتی خیر عاملی اصلاً توصیف می کند هُمْ مَا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ عمل ما این را میرسونه میگه در بهشت هرچی میخوای بهت میدم تازه این ظرفیت خودته چیزی که به فکرت نمیرسه اون هم بهت میدم این نماز های ما میتونم اون رو برای ما درست میکنه چقدر به ما حرمت کرده گفته این نتیجه عمل شماست استغفرالله چی بگم من وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ
شریعتی یک چیزی گفته که ما خجالت نکشیم عاملی حالا ادامه داره وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ  وَأَنْتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
هرچی اشتهایی دلتون میخواد بهتون میدم چشم شما از هر چی خوشش آمد مناظر بسیار عالی همه رو برای شما آماده می کنم این نتیجه عمل ماست بهشت که می روند نامه سرگشاده می آید  « سلام من الحی الذی لا یموت الی الحی الذی لا یموت» شما را به خدا این نماز های ما این خرابی هایی که درست کردیم ما این رو میتونه درست کنه به خدا بگوید سلام از خدایی که هی لایموت است به تو که توهم شدی هی لایموت یا می گویدسَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ
بهشتی بهت میدم که ارض اش ارض سما و ارض است
واقعاً این نماز های ما اینها این ارزش رو دارد که خداوند این ها را می گوید جزاء  بما کانوا یعملون و عجیب این است که آقای پهلوانی میگفت که اولئک یبدل الله السیئات بالحسنات که میگه خدا می آید نامه عمل بعضی افراد سیئات را پاک میکند حسنه می نویسد می گوید که آن‌ها هم همین ها را می دهد چون آنها سیئه دارند این چه تکریم شد این فضل است یا؟
شریعتی حتما فضل است
عاملی در جاهای دیگر خودش چند دفعه گفته است که فضل است ولی جاهای دیگر هم برای ما یک تکریم کرده است مثلا می گویند الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ في رَوْضاتِ الْجَنَّاتِ لَهُمْ ما يَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبيرُاما آن محشر کرده است هر چه انسان به آن برسد میماند که ای خدا تو چه عنایتی داری چقدر حرمت؟ با آقایی بندگانت را تکریم کردی ما هم باید این وصف را داشته باشیم این وصف وصف آسمانی است
شریعتی یک وقت کسی می خواهد یک چیزی هدیه بدهد به ما و ما خجالت میکشیم ابا می کنیم که بگیریم می گوید آقا مال خودتان است بفرمایید آن وقت یک ذره راحت تر می‌توانیم آن را قبول بکنیم آنجا بهشت هم همین طور است یعنی واقعاً
عاملی
اهل بهشت هم متوجه می شوند می گویند خدایا به عمل ناچیز ما ببینید که چه چیزی آنها می گویند إن ربنا لغفور شکور خدا از عمل ناچیز ما تشکر کرده این را به ما داده‌است و حرفش آن هم این است و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين به بهشت وارد می شوند اول حرفشان الحمدالله است آخرش هم الحمدالله است سوره حمد را هم که خدا میخواهد شروع کند می گویند الحمدالله چرا چون اگر کسی را از یک کره دیگر از یک عالم دیگر بیاورند اینجا تا این عظمت را ببیند اول حرفی را که بزند می گوید احسن بر کسی که این عالم را درست کرده الحمدالله معنی اش این است اول حرفی که میزند آن است خدا هم با همان حمد شروع کرده اسراری دارد حمد حالا این هم یک تکریم است پنجمین تکریم ای است که خدمت شما عرض کردم ششمین تکریم ششمین هم عجیب است، اسرع ما عملوا را می گیرد و احسن ما عملوا و عمل را به ما میدهد همش قران دارم می‌خوانم ها
عملی که از ما از و آن را میگیرد در برابرش اجر احسن میدهد کسی که از اسوء را بگیرد و احسن بدهد ما قدرت تشکر داریم امکان ندارد فقط باید گریه کنیم پیغمبر ما آمد گریه میکرد گفتند یارسول الله يَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ چرا داری گریه می کنی فرمودند أَفَلَا أحب أن أكونَ عبدا شَكُورًااکثرا نفهمیدن معنی آن را که چه می گوید پیغمبر أَفَلَا أحب أن أكونَ عبدا شَكُورًاآیا بنده شکور نباشم می دانیم معنی اش چی است یعنی خدا به من نعمتی داده هرچه ناشکری اش را به جا بیاورم میبینم نمی شود آخرش پناه میبرم به گریه این گریه شکر است اگر به شما هم در بدترین شرایطی که هستید که اصلاً جان شما در خطر است خودتان خانواده تان همه در خطر هستند یک عنایت بزرگی برای شما بشود که انتظارش را نداشتید آنجا دیگر با زبان میشود تشکر کرد شما چه کار می‌کنید اشک شوق شما می گیرد
شریعتی در واقع پناه میبریم به گریه چون کار دیگری از دست ما بر نمی آید
 عاملی احسنتم حالا ببینید آیه را می خوانم لِيُكَفِّرَ اللَّهُ عَنْهُمْ أَسْوَأَ الَّذِي عَمِلُوا وَيَجْزِيَهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ
من از شما میپرسم به این آیه برسید می توانید رد شوید دیگر نمی توانی درد شوید حتماً متوقف می شوید اشک شوق میریزید دیگر نمیتوانید در برابر خدا احساساتتان را بیان کنید به خدای متعال چه کار کرده عمل زشت ما ناپاک ما را پاک کرده به جای آن عبادت نوشته فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ از این آیه یک نکته عرض بکنم عزیزان من یک لذتی ببرند وقتی که البته مال خودم نیست مال حضرت آیت الله پهلوانی است وقتی که سیئات را پاک کرد هیچ سیئاتی در نامه عملش نیست از این چه استفاده ای میشود استفاده هم می‌شود محاسبه  هم نیست محاسبه مال سیئات است
 شریعتی حالا دیگر سیئاتی نیست
عاملی حساب کنید خدایی نکرده خدای نکرده کسی رفته بدترین گناه را کرده یک ظلم مضاعف به کسی کرده فرض بفرما مقدمات رضایتش را جلب کرده ولی ضایع کرده  مثل حق خدا را ضایع کرده خیلی حق بزرگی را ضایع کرده خدا میگوید این را پاک کن این عمل بد بد را جایش بنویس نماز شب کل نامه عمل را نگاه بکنی میبینید که یک سیئه نیست همه اش حسنه است آقای پهلوانی می گوید از این معلوم می‌شود که دیگر محاسبه هم ندارد می دانی محاسبه چقدر وحشتناک است پای محاسبه می گویند:حاسبونا و خلصنا! خدایا دیگر ما را خلاص کن  از پای حساب ولو به جهنم میبری ببر ولی ما را از محاسبه خلاص کن آن هم رفت با یک توبه اهل توبه است وقتی توبه بکند. فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وقتی به محشر می آید یک عده هستند که به محشر می آیند تمروا صحفهم يوم القيامه فارقه یک عده در محشر تمام نامه عملشان خالی است ؟ خدا گفته شأن این ها بالاتر از این است که ملائکه سر بکشند ببینند که در نامه عملش آن چه هست روایتی را میخوانم این چه تکریمی است  چه کرده است با ما اینکه خدا می گوید که بگوییم سبحان الله سبحان الله یعنی من را صدا کن!  من را شما خراب میکنید بگذارید من خودم خودم را توصیف کنم سُبۡحَٰنَ رَبِّكَ رَبِّ ٱلۡعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ این هم یک مطلب است فرق بهشت و جهنم یک فرقی دارد در جهنم هر چه هست رزق عمل ما است، و لذا جزا وفاقا رزق عمل ماست و لذا برای جهنم است برای عذاب است خدا در بهشت نگفت جزاء وفاقا می گوید جزا ان به ما کانوا یعملون اما جزا وفاقا را نگفته خدا إِنَّكُمْ لَذَائِقُو الْعَذَابِ الْأَلِيمِ وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ هرچه در اونجا میبینید عمل خود شماست از دروازه دنیا که خارج میشه میگه هذه اعمالکم ردت الیکم هر صحنه ای میبینی عمل خودت هست که به تو برگشته اما وفاقا را اینجا آورده است إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا لِلطَّاغِينَ مَآبًا لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا جَزَاءً وِفَاقًا یعنی جزا موافق عمل، این فقط برای جهنم به کار میرورد
شریعتی : یعنی این عذاب را خودت برای خودت آوردی!
عاملی:آره اما در بهشت این طوری نیست در بهشت این طوری نیست یکی از علمای معاصر میگوید علامه طبابایی با اتوبوس میرفت تهران تا مصاحبه کنه با جناب آقای هانری کربن!اون فیلسوف فرانسوی! میگفت من فرصت را غنیمت دانستم رفتم وسط اتوبوس روی زمین نشستم، در برابر علامه گفتم کسی که اومده یک 60 سال گناه کرده 80سال گناه کرده چراهمیشه میره جهنم ؟ علامه فرمودند اگر کسی بیاد سوزن را بردارد بکند در چشم کسی چند لحظه است؟ گفتم یک لحظه است، گفت اما چشمش برای همیشه نابینا میشه! میدونید معنی اش چه میشه معنی اش اینه که ماهیت کار که انجام داده خیلی وحشتناک است! کافر میگه از این همه قرآن من هیچی نفهمیدم ! این ظلم به فهم است ظلم به عقل است ظلم به قران است ظلم به آیات است ظلم به کائنات است ظلم به خالق کائنات است که بیاید این حرف را میزند فلذا خدا برای کافر خیلی سخت میگرد میگه به اندازه کائنات برای تو حرف زدم میگه هیچ چیز نفهمیدم میگه به اندازه قرآن با تو حرف زدم میگه هیچ چیز نفهمیدم خدا این را نمیبخشد یک آیه بخوانم إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ با کفر از دنیا رفتند گفت چی میدونم بهشت و جهنم چی هست ان ها همه خرافات هست میگه أُولئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ‌ خیلی سخته! و الملائکه تعداد ملائکه از تعداد سنگ ریزه ها هم بیشتره! هیچ عدد مخلوقی مثل ملائکه بیشتر نیست ! و الملائکه و الناس انسانها از اولشان تا آخرشان خالدین اجمعین و الناس اجمعینیعنی از اول خلقت تا انتها خَالِدِينَ فِيهَا  لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ مهلت هم داده نمیشوند
 شریعتی: تخفیف هم ندارند
عاملی : چرا؟ چون میگه هیچ چیز نفهمیدم،قرآن ؟ اصلا هیچی نفهمیدم،قرآن که تمام برهان و استدلال هست محکم ترین استدلال از طرف ذات لایتنهی هست میگه هیچ  نفهمیدم! اینجا به جایی خیلی حساسی رسیدیم یک جمله بگم من تمام دیگه! من 10تا را خواستم بشمارم تونستم 6تا را بگم. این که میگه چشمش را سوزن بکند چشمش کور شد این گناه و جرأتی که کرده دربرابر خالق کائنات میدونید یک گناه و یک تجری یک بی ادبی یک هتاکی  یک دهن کجی در برابر یک حکم خدا یک آیه خدا ماهیتش برای ما در این دنیا مکشوف نیست میخواهید برای شما مکشوف باشه؟ از صحیفه سجادیه میخوانم و تمام میکنم امام سجاد فرمود عرض میکنه به خدا دعای شانزدهم، خدایا اگر آنقدر گریه بکنم که این پلک هایم بریزد و انقدر ناله بکنم که صوتم قطع شود آنقدر عبادت در برابرات بایستم  که پاهایم از بین بره و آنقدر رکوع بکنم که صلبم از هم پاشیده بشه آنقدر سجده بکنم دو تا حدقه ام از بین برود تراب و خاک زمین را به خاطر این که خضوع بکنم و از ان باب بیام تراب خاک زمین را بخورم در طول عمرم و به خاطر تو ریاضت بکشم آبی که رماد است و آب خاکستر است آن را بخورم فرض است!در دهرم و در تمام روزگارم و ذکرت فی خلال ذلک ..انقدر ذکرت را بگم حتی یکل لسان  زبانم لال بشه بسته بشه ثُمَّ لَمْ أَرْفَعْ طَرْفِی إِلَی آفَاقِ السَّمَاءِ  یک بار هم سرم را بالا نگیرم از شدت حیای که به تو دارم و دربرابر تو یک گناه کردم اینقدر کار بکنم مَا اسْتَوْجَبْتُ بِذَلِک مَحْوَ سَیئَةٍ وَاحِدَةٍ مِنْ سَیئَاتِی. با این همه عذاب و فشار و ریاضت مستحق نیستم یک گناه کنم من را ببخشی یعنی اگر می بخشی لطف است     یعنی ماهیت گناه این قدر عظیم است
شریعتی: که این همه هوا تو دارند این همه تکریم ات کرده اند تو ان وقت چه جوری جواب اش را میدی! امیدوارم سر بزنگاه حواسمون باشه!
عاملی: یا ارحم الراحمین
شریعنی: حاج آقا خیلی ممنونم مچکرم خدا انشاءالله حفظتون بکنه
خیلی ممنون از همراهی و همدلی تون نکته های خوبی شنیدیم مثل همیشه حالا مشرف بشیم به ساحت نورانی آیات کلام وحی آیات را با دل و جانمان بشنویم برمیگردیم انشالله در دقایق پایانی و در بخش دوم گفت و گو مون حاج حجت الاسلام عاملی اشاره قرانی را خواهند فرموددعا میکنند و انشالله از خدمت شما مرخص میشیم آخر هفته ی خوبی داشته باشید بفرمایید همچنان در کنار ما باشید
نماهنگ صلوات
تلاوت قرآن صفحه.. و راودته التی هی فی بتها....

تلاوت قرآن صفحه238
وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ﴿۲۳﴾
وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿۲۴﴾
وَاسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۲۵﴾
قَالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ أَهْلِهَا إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ ﴿۲۶﴾
وَإِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿۲۷﴾
فَلَمَّا رَأَى قَمِيصَهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ ﴿۲۸﴾
يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَا وَاسْتَغْفِرِي لِذَنْبِكِ إِنَّكِ كُنْتِ مِنَ الْخَاطِئِينَ ﴿۲۹﴾
وَقَالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُرَاوِدُ فَتَاهَا عَنْ نَفْسِهِ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا إِنَّا لَنَرَاهَا فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿۳۰﴾

نماهنگ صلوات

شریعتی: اللهم صلی علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم، انشالله لحاظات زندگی مون و دلمون منور باشه به نور قرآن کریم یک یادی هم بکنیم در این ایاماز حاج آقای مهندسی عزیزمون همین ایام نیمه شعبان بود به تاریخ قمری که از میان ما رفت و داغ اش همیشه تازه است و همه ی اساتید همه حق داران همه پدران خواهران مادران برادرانی که تو این شب جمعه ای انشاءالله همشون مهمان سفره پر خیر و برکت سیدالشهدا باشند و امیدوارم که روحشون در آرامش باشه و چقدر خوبه هر از چند گاهی یادشون بکنیم یاثواب تلاوت قرانی را و یا ثواب صلواتی را به روح بلندشون هدیه بکنیم انشالله.
وقت در اختیار شماست حاج آقا عاملی اشاره قرآنی را بفرمایید.
عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم سوره یوسف آیه 23 وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ﴿۲۳﴾
یکی از شاهکارهای قران این است که سوژه های را مطرح میکنه که در هر دوره زنده است قصه نمیگه این موضوعاتی را که پیغمبران آمده اند همه مورد  ابتلا دائمی است انسان ها هستند در ادوار مختلف اصلا در هر دوره ممکن است انسان ها مبتلا بشوند  به زمامدار خودسر، حضرت موسی را فرستاده ابراهیم را فرستاده ممکن است حق فقرا را منع بکنند سوره قلم را شما بخوانید قصه ای را آنجا آورده برای تمام ادوار هست آن غصه ممکن است غش در معامله بکند ترازو را کم بکنندجنس تقلبی بدهند وَ إِلى مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللهَ‌ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ قَدْ جاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْميزانَ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ این در هر دوره هست که میان خیانت میکنند در معامله ممکن است دراشیاءبه تأثیر قائل بشوندکه اشیا هم تاثیر داره مثل بت ها حضرت ابراهیم میفرستد  مَا هَٰذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ. مممکن است بیایند در خدایان متعدد معتقد بشوند حضرت یوسف میاید میگوید يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ ممکن است انحراف عظیم جنسی پیدا بکند حضرت قوم لوطی را میفرستد وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِينَ میبینید که الان در روزگار من یک سوژه ای هست که مورد ابتللا هست ممکن هست یک عده در شهر مشغول فساد بشوند حضرت صالح را فرستاده وَكَانَ فِي الْمَدِينَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ فساد میکردند در شهر نه گروه شهر را به هم ریخته بودند! انجا حضرت صالح میگوید وَ لا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ اما ازهمه بالاتر ابتلا به مسئله عفت است حضرت یوسف را فرستاده زمینه کاملا  برای بی عفتی آماده است که هر لحظه ممکنه فراهم بشود آنجا وظیفه چی هست؟ اگر زنا کنی زنا بدست می افتد ؟ (من زنی ؟)اگر عفت به خرج بدهی مثل حضرت یوسف میشوی که خدای متعال انقدر بلندش کرد انقدر عزیزش کرد در اخر سوره یوسف إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَيَصْبِرْ اگر در ان لحظه حساس تقوا داشته باشی صبر داشته باشی فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ذره ای خاک در این میکده ضایع نشود ما از ان تشکر میکنیم ومثال های دیگری هم زده  است مثلا حضرت موسی عفتش را حفظ کرد خدا دختر پیغمبر را نصیبش کرد آن دختر عفتش را حفظ کرد تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ خدا بهترین شوهر را که حضرت موسی بود پیامبر العظم برایش نصیب کرد یعنی این عالم برای حیا حساب باز کرده است برای بی حیا حسابی باز نمیکند ویکی هم حضرت یوسف است که خدای متعال اینجا عنایت خاصی به حضرت یوسف انجام داده است قران تماما تلاش میکند که در این ابواب نشان بدهد که عفت ورعایت آن حرمت انسان هاست این بی حساب نیست بی توجه نیست این و عفت شخص عفیف ثوابش کمتر از ثواب مجاهد فی سبیل الله امیراللمومنین فرموده نیست مَا المُجاهِدُ الشَّهيدُ في سَبيلِ اللّه  بِأَعظَمَ أجرا مِمَّن قَدَرَ فَعَفَّ ؟ مجاهد فی سبیل الله ثوابش بیشتر از کسی است که قدر قادر است از بیت المال دزدی بکند نکرد ثوابش از آن بیشتر نیست کسی که میتواند خیانت ناموسی بکند نکرد ثواب آن کسی که در جبهه است در جنگ است در خط مقدم است بیشتر از این نیست و هر دین اینقدر برای عفت حساب باز نکرده است این یکی از نقطه های بسیار بزرگ جمال دین ماست ان شاالله که ما در همچین صحنه هایی با خدای متعال معامله بکنیم
شریعتی انشاالله خیلی از ممنون ومتشکرم دعا کنید وانشاالله خداحافظی کنیم
عاملی دعای امروز من این است که به خدای متعال در انشاالله شبهای قدر عزیزان عرض بکنند که خدایا باما قهر نکن ما آماده هستیم تاوان پس بدهیم درست هست که سخت است برای انسان اما همین ادبیات با خدا در را باز میکند اما با چه دعایی میخواهید بگویی که میخواهم تاوان بدهم من را بخشی از این دعا را میگویم میگویی که لَهِي إِنْ كَانَ النَّدَمُ عَلَى الذَّنْبِ تَوْبَةً فَإِنِّي وَ عِزَّتِكَ مِنَ النَّادِمِينَ اگر ندامت میخواهی تاوان وَ عِزَّتِكَ مِنَ النَّادِمِينَ مناجات تائبین است از امام سجاد مناجات اول است اگر ندامت میخواهی اگر استغفار میخواهی از ان بگذری وَ إِنْ كانَ الاسْتِغْفارُ مِنَ الْخَطِيئَةِ حِطَّةً فَإِنِّى لَكَ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ، اللهم  لَكَ الْعُتْبَى حَتَّى تَرْضَى خدایا آنقدر میگویم معذرت میخواهم معذرت میخواهم معذرت میخواهم تا تو راضی شوی!
شریعتی: لَكَ الْعُتْبَى؟
عاملی:  یعنی اعتذار
شریعتی خیلی از شما ممنون ومتشکرم  خیلی سپاسگذارم از لطف وهمراهی شما باید خداحافظی بکنیم وقت وقت رفتن است گفت
گل نرگس جهان بی برگ وبار است
خزان بی تو خزانی ماندگار است
تو که صدها بهار بی دریغی
شکوفا شو جهان در انتظار است
تا سلامی دوباره
خیلی ازشما ممنونم     
نماهنگ دعای فرج
بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن
خدایا، ولى ات حضرت حجة بن الحسن
صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ
که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد
فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ
در این لحظه و در تمام لحظات
وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً
سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش
حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً
تا او را به صورتى که خوشایند اوست ساکن زمین گردانیده
وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا"
و مدت زمان طولانى در آن بهره‏ مند سازى