اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1401-12-16 حجت الاسلام عابدینی-حرکت به سمت غایت ظهور توحید

بسم الله الرحمن الرحیم شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا ۖ إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ یا ایُها العزیز»! ببین خسته حالی ام چشمان پرستــاره و دامــان خالی ام ماییم آن «خسی که به میقات» آمدیم شرمنده با «بضاعت مزجات» آمدیم شــام فـراق، ســوره ی والیــل خوانده ایم یوسف ندیده «اوف لنا الکیل» خوانده ایم


یا ایــها العزیــز! به زیبــایی ات قسم
بر حسن بی بدیل و دلارایی ات قسم
دل ها، ز نکهت سخنت، زنده می شود
عالم به بوی پیــرهنت، زنــده می شود
صبح وصال تو، شب غم را سحر کند
آفــاق را نگـــاه تـو زیـر و زبـر کـنـد
موسیٰ تویی، مسیح تویی، مکه، طور توست
شـهر مدینــه، چشــم بـه راه ظهــور تــوست
تنها نه از غمت، دل یاران گرفته است
چشم بقیــع تـر شده، باران گرفته است
شعر «شفق»، حدیث زبان دل من است
تـکرار نــام تـو- ضربــان دل مـن است
سلام می‌کنم به روی ماه‌تان سلام می‌کنم به همه‌ی عاشقان که دل‌شان این‌جاست این‌جا میعادگاه و قبله‌گاه عاشقان است از مسجد مقدس جمکران دعاگو و نایب الزیاره‌ی همه‌ی شما هستیم خوش به حال آن‌هایی که حال و هوای این‌جا را شب نیمه‌ی شعبان امشب و فردا که روز بزرگ نیمه‌ی شعبان است نفس می‌کشند و ما هم گفتیم امروز از کنار مسجد مقدس جمکران به شما سلام کنیم با احترام و افتخار در محضر عزیز دل‌مان حاج آقای عابدینی هستیم به رسم سه‌شنبه‌ها سلام علیکم عیدتان مبارک و خیلی خوش آمدید.
 حجت الاسلام عابدینی: سلام علیکم و عرض سلام و ادب و تهنیت و تبریک خدمت همه‌ی بینندگان و شنوندگان عزیزمان انشاالله که این عید مبارک و این عید مهدوی در کنارش جایزه‌ها و هدایای مهدوی و جذبه‌های مهدوی انشاالله از جانب خدای سبحان برای همه‌ی ما قرار داده شود و با یک دست پر و با یک معرفتی انشاالله وارد این عید شویم همان‌طوری که فرمودند فَأْذَنْ لِي يَا مَوْلايَ فِي الدُّخُولِ، أَفْضَلَ مَا أَذِنْتَ لِأَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ، انشاالله بر این عید با بهترین اذن با اجازه وارد شویم بهترین بهره‌ها را ببریم.
شریعتی: انشاالله حال‌تان چه‌طور است؟
حجت الاسلام عابدینی: الحمدالله.
شریعتی: چه‌قدر خوشحالیم در خدمت‌تان هستیم دوستان و خادمان مسجد مقدس جمکران همه دست به دست هم دادند تا زمینه را مهیا کنند برای یک جشن باشکوه در امشب که شب نیمه‌ی شعبان است و فردا روز نیمه‌ی شعبان موکب‌های زیادی هم در سراسر طریق و مسیر هست. امشب احیایش خیلی سفارش شده است حاج آقای عابدینی؟
حجت الاسلام عابدینی: از جمله اعمال امشب که در شب‌ها سال یکی از شب‌های مهم احیا شب نیمه‌ی شعبان است که حتی در بعضی روایات هست که جزء شب‌های قدر محسوب می‌شود و زمینه‌سازی برای شب‌های قدر بعدی هم هست. و حتی گاهاً اشاره شده در بعضی روایات که امشب برای امام زمان اعمال سال عرضه می‌شود ویک بیان زیبایی است که عرضه‌ی اعمال زمینه‌ی تقدیر اعمال است یعنی عرضه‌ی اعمال زمینه‌ی تقدیر اعمال است. لذا هر چه‌قدر عرضه‌ی اعمال با صفا و طاهرتر محقق شود حتماً تقدیر اعمال هم مطابق همین شکل می‌گیرد و مراتب عشقی که مردم امروز ابراز می‌کنند به امام زمان و محبتی که اظهار می‌کنند این در تقدیرشان هم حتماً تأثیر دارد. چون در عرضه‌ی اعمال محبت و عشق به شدت تأثیر دارد در تقدیر اعمال هم به همان نسبت تأثیر دارد.
شریعتی: خیلی باید امشب را قدر بدانیم حتماً برای ما دعا کنید ما هم انشاالله دعاگوی شما هستیم آن‌هایی که می‌خواهند در قربانی ماه شعبان المعظم خاصه قربانی نیمه‌ی شعبان همراه بشوند با ما می‌توانند به سایت ما به کانال ما در سروش و ایتا مراجعه کنند و یا عدد 14 را به 20000303 پیامک کنند انشاالله نحوه‌ی مشارکت برای‌شان ارسال خواهد شد همراه شویم به نیت سلامتی امام زمان‌مان و انشاالله دراین راه قدمی برداریم بی‌صبرانه منتظر و مشتاقم بدانم برای‌مان عیدی چه آورده‌اید بنا است چه نکاتی را بشنویم؟
حجت الاسلام عابدینی: اجازه بفرمایید.
شریعتی: خواهش می‌کنم بفرمایید.
حجت الاسلام عابدینی: بسم الله الرحمن الرحیم اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً انشاالله عرض وجود ما به طاعت حضرت ولی عصر آراسته شود و این طاعت ما نسبت به حضرت دائمی باشد و انشاالله عرض عالم به اطاعت حضرت ولی عصر آراسته شود و همه‌ی عالم آن پرچم توحید و عزت توحید را و سرافرازی توحید را انشاالله لذتش را ادراک کنند.
شریعتی: انشاالله چه‌قدر دیدنی!
حجت الاسلام عابدینی: کلام زیبایی است از زراره نقل کردم اگر یادتان باشد زراره بیان کرد من دوست دارم تمام آن معرفتی را که پیدا کردم و دارم از امام در دل ذره ذره، کوچک‌ترین مومن این باشد. یعنی امشب که می‌رسد آدم از خدا می‌خواهد آن معرفتی که اولیاءت پیدا کردند به امام زمان، لذتی که در ارتباط‌ها و مناجات‌ها این‌ها دارند روزی همه‌ی ما کوچک‌ترها هم بکن قابلیت را آن‌ها از رحم مادر نیاورده بودند قابلیت را هم تو دادی به ما هم انشاالله بده و به همه‌ی ذرات عالم.
شریعتی: و این نکته‌ی جالبی است یعنی یک تابلوی خیلی قشنگی را شما ترسیم کردید که عالم همراه دارد به سمت ظهور حرکت می‌کند و به کمال خودش می‌رسد.
حجت الاسلام عابدینی: خیلی بحث خوبی است از همین‌جا شروع می‌کنیم مرحوم علامه طباطبایی در کتاب ظهور شیعه یک کتابی است از کتاب‌هایی که علامه نوشتند بیان خوبی دارند که زیباست در رابطه با ظهور ایشان می‌فرمایند با اینکه بحث خیلی ساده است ولی یک بحث عقلی و دلیل عقلی است با همین سادگی‌اش بیان ایشان این است که هر موجودی به سمت کمالش در حال حرکت است گندمی که جوانه می‌زند از همان ابتدا دارد آن خوشه‌ی گندم شدن و آن بار دادن و دانه‌های از این رشد کردن، یک درختی که یک دانه‌ی گردو مثلاً جوانه می‌زند دانه‌ی گردو درون زمین آن درخت گردو شدن عظیم را از ابتدا در مقصد دارد غایت هر موجودی در عالم معلوم است یک نطفه‌ی حیوان که بسته می‌شود این نطفه تا آخر آن حیوان کامل شده و آن به ثمر رسیده شدن را در وجود خودش دارد علامه می‌فرماید این سنت در همه‌ی هستی است استثنا ندارد هر موجودی به سمت غایتش در حال حرکت است و تا به آن هم نرسد آرام نمی‌گیرد بله ممکن است خیلی از این‌ها در وسط راه به آن کمال نرسند موانع و اصطکاکات باشد ولی...
شریعتی: ولی دارند به آن سمت حرکت می‌کنند.
حجت الاسلام عابدینی: با شوق به آن سمت دارند می‌روند. اینکه با شوق دارند ب آن سمت میروند و آن هدف را دارند هدفگیری میکنند همه‌ی این هدف‌ها همه‌ی این غایت‌ها که برای که برای همه‌ی اجرام عالم از گیاهان و حیوانات و انسانها و همه قرار داده شده اینها اجزایی از غایتی است که انسان میخواهد طی کند و انسان هم به همین صورت یک غایتی دارد باید به آن کمالش برسد از ابتدایی که اولین شخصی که آدم (س) را خدای سبحان خلق کرد این غایت را هدفگیری کرده بود تا آخرین فردی که بیاید لذا تعبیر این است که لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ يَوْمٌ وَاحِدٌ یک روز هم باقی مانده باشد باید این غایت محقق شود.
شریعتی: باید او بیاید.
حجت الاسلام عابدینی: باید بیاید، و این رسیدن به این غایت اگر محقق نشود انسان ناقص شده است به غایتش نرسیده است حکمت حق محقق نشده است خلقت الهی به کمال نرسیده است ببینید این نگاه را اگر کسی دید آن موقع در مسیر این حرکت یک نگاه دیگری ایجاد میشود که از ابتدایی که اولین انسان خلق شده است این غایت هدفگیری شده است همه برای رسیدن به این غایت بوده است هر کدام از انسانها در طول زمان به مرتبه‌ای از این رسیدند اما باید انسانیت به نهایت برسد تا آن کمالش محقق شود مگر این چه کمالی است؟ این کمالی است که هم جسم انسان به کمالش میرسد هم نفس انسان به اوجش میرسد هم روح انسان به نهایتش میرسد یعنی اینطور نیست که مثل موجودات دیگر غایتشان یک بعد یا دو بعد داشته باشد این همه‌ی ابعاد هستی باید به فعلیت برسد و لذا آیات قرآنی که مکرر وارد شده است در جاهای مختلف که والعاقبة للمتّقین باید این محقق شود و ما اراده کردیم که مستضعفین حاکم شوند و به حاکمیت برسند مستضعفین یعنی کسانی که مانع میشدند کمالشان را پیدا کنند. در این نگاه آن وقت این موانعی که پیش می‌آید برای انسانها اسمش این است که بعضی انسانها به کمال نرسند اما بقیه زمینهساز میشوند تا بقیه برسند حتی آن کسانی که نرسیدند زمینهسازی کردند برای رسیدن آن بقیه.
شریعتی: یعنی میشوند جزئی از مسیر و راه.
حجت الاسلام عابدینی: جزئی از مسیرند چون نگاه فردی نیست یعنی حقیقت انسانی از ابتدا که آغاز کرده است تا وقتی به غایتش برسد یک حقیقت واحد است هر کسی جزئی از این مسیر را برای رسیدن به آن مسیر جزئی از آن راه را طی کرده است قدم برداشته است فعلیت ایجاد کرده است که در نهایت انسانیت به غایتش برسد لذا میبینید نگاهی که برای انسانها ایجاد میشود فوق آن چیزی است که برای حیوانات و موجودات دیگر هم هست چون نگاه انسانی این است که تا از این خودپسندیها حدود شخصی خودش خارج نشود به سمت آن غایت حرکت محقق نمی‌شود چون این نگاه جمعی نگاهی که هر کسی دارد یک گوشه‌ای از این را محقق میکند یک حقیقت واحد از عالم انسان میسازد و همه‌ی انسانها با هم مرتبط میشوند. و هر کدام مثل دست وپا و اعضا و جوارح یک حقیقت...
شریعتی: همه یکی می‌شوند و حرکت می‌کنند.
حجت الاسلام عابدینی: حرکت می‌کنند آن وقت امام چه می‌شود؟ امام زمانی که...
شریعتی: می‌شود مقصد.
حجت الاسلام عابدینی: او می‌شود مقصدی که آن مقصد همه‌ی این‌ها در آن وجود جمع می‌شود همه‌ی این‌ها در آن وجود آشکار می‌شوند همه‌ی این‌ها شوق‌شان به این وجود است حالا کسی قبل از ظهور هم از دنیا رفت وقتی که لحظه‌ی احتضار می‌شود زیباییش این است که آن غایت را می‌بیند در لحظه‌ی احتضار آن کسی که عمری داشته باشد به زمان ظهور برسد حضرت را می‌بیند و آن غایت برایش محقق می‌شود اما کسانی که قبل از ظهور این محقق می‌شود موت برای‌شان...
شریعتی: ولی در مسیر بودند.
حجت الاسلام عابدینی: در مسیر بودند حتی غیر مومنان، حتی کفار، در لحظه‌ی احتضار روایت دارد که همه‌ی این‌ها به محضر حضرات معصومین و امام زمان(عج) می‌رسند و می‌بینند که این آن غایتی است که به سمتش می‌خواستند حرکت کنند اگر اُفتان و خیزان حرکت کرده بودند می‌بینند به همان مقدار علاقه دارند و او را دوست دارند و اگر مقابله کرده بودند می‌بینند بغض دارند یعنی این‌طوری نیست که اگر کسی قبل از دوران ظهور از دنیا رفت کلاً رابطه‌اش با این غایت قطع شده باشد نه، این هم باید در لحظه‌ی قبل از...
شریعتی: جایگاهش را ببیند و نسبت خودش را.
حجت الاسلام عابدینی: نسبت خودش را در این رابطه ببیند لذا توحید ولایی قبل از توحید اُلوهی محقق می‌شود مرحوم علامه‌ی طباطبایی در ادامه‌ی آن بحث قبلی که داشتیم یک بحث دیگری را هم مطرح کردند می‌شود مکمل آن بحث باشد که خیلی بحث شیرینی است این است که ایام الهی سه روز هستند و یکی روز ظهور است، یکی روز رجعت است و یکی قیامت است بعد ایشان می‌فرمایند در این سه روز یک حقیقتی محقق می‌شود که وجه اشتراک این سه روز است و آن ظهور توحید است. خدا آشکار می‌شود، آشکار می‌شود نه اینکه با چشم دیده می‌شود یعنی مالکیت حق که همیشه بوده است ولی غفلت‌ها مانع این رؤیت بوده است در این سه روز مالکیت حق و آن ظهور حق آشکار می‌شود لمن الملك اليوم؟ لله الواحد القهار وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ بارز می‌شود، آشکار می‌شود،...
شریعتی: پرده‌ها کنار می‌رود.
حجت الاسلام عابدینی: پرده‌ها کنار می‌رود فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ در چشم ما کنار می‌رود نه چیزی در عالم جدید می‌شود. پرده در چشم ما... بعد به این عنوان وقتی به جریان ظهور نگاه شود یکی از آثار ظهور این است که هر آن‌چه که در قیامت محقق می‌شود و خواهد شد یک مرتبه‌اش در یوم الظهور باید محقق شود چون این‌ها سه مرتبه یک واقعیت هستند. هر چه که در یوم الظهور محقق می‌شود یک مرتبه‌ی اشرف و اعلای آن در قیامت محقق می‌شود و این بحث اگر ادامه پیدا کند که خیلی مسائل زیبایی از آن درمی‌آید که تفاوت بین این ایام به رشد ادراک انسان‌ها است لذا در یوم الظهور ادراک انسان‌ها به یک کمالی می‌رسد آن وقت از جمله‌ی احکامی که در این سه مشترک است و سه مرتبه است می‌خواهیم این‌ها را متصل کنیم به همدیگر استفاده‌های زیادی انشاالله از آن شود، کلید باشد. در روایات وارد شده است که در روز ظهور شیطان سر بریده می‌شود. در روایات باز وارد شده در رجعت شیطان سر بریده می‌شود. در روایات باز وارد شده که در روز قیامت شیطان سر بریده می‌شود. همه‌ی این‌ها رواتیش همراه من هست ولی الان از باب اختصار...
شریعتی: حالا این‌ها چه‌طور با هم جمع می‌شود؟
حجت الاسلام عابدینی: همین را عرض می‌کنم در دوران قیامت شیطان سر بریده می‌شود، خب آشکار است چون آن‌جا وسوسه در کار نیست. عمل جدیدی در کار نیست شیطان کاری در آنجا نمی‌تواند کند کاره‌ای نیست بلکه خودش هم داخل در آتش می‌شود. در رجعت شیطان سر بریده می‌شود توسط پیغمبر اکرم سر بریده می‌شود باز قابل توجیح است چون بیان رجعت را بخواهیم به اختصار در یکی دو جمله عرض کنیم این است که در رجعت مومنان و کافران محض برمی‌گردند، انبیاء و اشقیاء برمی‌گردند، متوسطین از مردمی که خیلی دغدغه‌ای نداشتند این‌ها نه، اما هر کسی که دغدغه‌مند بود چه در کفر چه در ایمان، این‌ها برمی‌گردند تعبیر این است که مومن محض و کافر محض برمی‌گردند. کافر محض یعنی کسانی که عالم دنیا آنها را سیر نکرد وقتی می‌رفتند عطش داشتند بیشتر می‌خواستند چه در جانب ایمان، چه در جانب کفر، اینها برمی‌گردند ادامه‌ی حیاتی دارند استعدادهای‌‌شان باقی بوده است. این‌ها که برمی‌گردند ولی دیگر از خط ایمان کسی به خط کفر می‌رود نه از خط کفر کسی به خط ایمان می‌رود. یک مسیر جلوی آن‌ها است در دوران رجعت. اهل کفر شقاوت‌شان بالاتر می‌شود اهل ایمان، ایمان‌شان مضاعف می‌شود.
شریعتی: یعنی قبل از این، این غربال و صف‌بندی اتفاق افتاده است.
حجت الاسلام عابدینی: این‌ها یک‌دست شده‌اند اما یک‌دست شده‌ها چون خیلی آمال و آرزو وطلب‌ها داشتند می‌آیند تا آن طلب‌های‌شان فعلیت پیدا کند لذا کسی از اهل ایمان کافر نمی‌شود در آنجا و کسی از اهل کفر مومن نمی‌شود خط سیر یک خط سیر واحد است آن‌جا هم جای شیطان باز هست؟ می‌گوید که یکی از کارهای شیطان این است که می‌تواند در رابطه با اشقیاء سرعت در شقاوت در آن‌ها ایجاد کند. و در رابطه با مومنان کندی در ایمان ایجاد کند. پس می‌تواند وسوسه‌ی شیطان تا حدودی مؤثر باشد. ولی در قیامت دیدیم که هیچ تأثیری نیست. اما در دوران ظهور که دو راه مقابل انسان است هم کفر امکان‌پذیر است هم درحقیقت سعادت امکان‌پذیر است سر بریدن شیطان به چه معنا می‌شود؟ نکته‌ی اساسی این است که می‌خواهیم این برنامه‌ریزی دیدگاه ما باید به جریان ظهور چگونه باشد؟ الان ما باید چه کنیم؟ در آن‌جا می‌فرمایند و یکی از نکاتی که نتیجه می‌گیرند این است که در دوران ظهور حیله‌های شیطان آشکار می‌شود. شیطان چون تمام وجودش حیله‌ی اوست وسوسه‌ی اوست این‌طوری نیست که یک شخصی باشد وسوسه‌ها صفت او باشد تمام وجودش وسوسه است. اگر جلوی وسوسه‌اش گرفته شود شیطان نیست.وجود ندارد.
شریعتی: وجودش وسوسه است.
حجت الاسلام عابدینی: وجودش وسوسه است. وجودش همین توطئه کردن است اگر جلوی توطئه‌اش گرفته شود شیطان حتماً نابود می‌شود.
شریعتی: شیطان است و حربه‌هایش.
حجت الاسلام عابدینی: حربه‌ها و حیله‌هایش، این‌طور نیست که شیطانی باشد حربه‌هایی داشته باشد که اگر جلوی حربه‌هایش را بگیری خودش باشد نه...
شریعتی: خودش عین حیله است.
حجت الاسلام عابدینی: عین حیله است این نگاه در دوران زمان ظهور آن‌قدر در حقیقت آشکار است آن‌قدر راه‌های صحیح باز است راه حرام برای کسی امکان‌پذیر می‌شود فقط عناد داشته باشد. جهل در کار نیست، فقر در کار نیست، قصور در کار نیست، همه‌ی این‌ها جلوی آن گرفته شده است. کسی در حقیقت در آن‌جا دست می‌زند به عمل گناه یا معصیت یا شقاوت که با عناد به این کار دست زده باشد از این چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟ یعنی انسان‌هایی که قبل از زمان ظهور هستند آیا این برای‌شان امکان‌پذیر است یا نیست؟ این مرتبه‌ی از رابطه امکان‌پذیر است یعنی خود شیطان می‌گوید من اغوا می‌کنم مگر کسانی را که مخلص باشند. یعنی چه کسی؟ یعنی کسی که تمام حیله‌های شیطان را خوب می‌شناسد لذا تعبیری که در روایت آمده بسیار زیباست تعبیر روایت این است که شیطان در رابطه با انبیا خارج از وجود انبیا است هیچ‌گاه به داخل وجود انبیا راه ندارد رابطه بیرونی است اگر تکلمی بین شیطان و انبیا است بیرون از وجود انبیا است اما بین مردم دیگر با شیطان رابطه چه هست؟ در درون وجودشان است یعنی وسوسه از درون است اگر معارضه و مقابله‌ای هم می‌شود انسان با شیطان در درون با شیطان مقابله می‌کند.
شریعتی: راه دارند به وجود ما.
حجت الاسلام عابدینی: به وجود ما راه دارند فقط بیرون نیست اگر مومنین به یک مرتبه‌ای از کمال برسند که خیلی عالی باشد آن‌جا شیطان دیگر در وجود این‌ها راه پیدا نمی‌کند در بیرون می‌شود از این‌جا می‌خواهم یک عبوری به بحث دیگری بکنم این‌ها همه روایت‌های خیلی زیبایی دارد روایت دارد که لعن شیطان و رجم شیطان در دوران قبل از ظهور رجم شیطان و سنگ‌سار کردن شیطان به لعن است اما در دوران ظهور به حجاره و سنگ است یعنی در دوران قبل از ظهور مردم با لعن شیطان از شیطان تبری می‌کنند اما در دوران ظهور مردم با سنگ زدن به شیطان از شیطان تبری می‌کنند.
شریعتی: این رجمی که در حج انجام می‌دهند...
حجت الاسلام عابدینی: از جمله رجمی که در حج انجام می‌دهند نماد ظهور رجمی است که ابراهیم خلیل در دوران ذبح  اسماعیل شیطان از بیرون چند بار مقابل ابراهیم آمد ابراهیم او را رمی کرد، سنگ زد و آن سنگ زدن نمادی شده است که ما در حج بی جایی از کمال می‌رسیم که داریم خودمان را در این رتبه قرار می‌دهیم که شیطان را در بیرون ببینیم و با سنگ بزنیم بحث بسیار عظیمی است که رمی به لعن رمی به حجاره، رمی یعنی دور کردن، طرد شیطان، گاهی با لعن است یعنی در درون ما نفوذ دارد و ما از درون با لعن از او تبری می‌کنیم اما گاهی شیطان در بیرون است با حجاره و سنگ از او تبری می‌کنیم از او دوری می‌کنیم در حقیقت.
شریعتی: یعنی در عصر ظهور ما به یک بلوغ نسبی می‌رسیم که شیطان را می‌بینیم؟
حجت الاسلام عابدینی: دیدن شیطان رسوایی حیله‌هایش است.
شریعتی: دستش رو می‌شود.
حجت الاسلام عابدینی: یعنی مرتبه‌ی علم انسان به جایی می‌رسد در این مرتبه‌ی معرفتی که حیله‌های شیطان برای انسان آشکار است. می‌فهمد کاملاً آشکار است وقتی این‌طوری شد شیطان از بیرون یعنی دیگر نمی‌تواند به درون بیاید وقتی می تواند درون او بیاید که یک جهلی، یک پوششی، سایه روشنی، چیزی بیاید که تحت پوشش آن بیاید انسان‌ها قبل از ظهور به این مبتلا می‌شوند چرا وقت ظهور به این مبتلا دیگر نمی‌شوند؟ رشد معرفتی بشر بالا رفته است این نگاه نشان می‌دهد وظیفه‌ی امروز ما اگر به سمت جامعه‌ی مهدوی برویم چیست؟ اگر بخواهیم حیله‌های شیطان را رسوا کنیم راهی که مقام معظم رهبری این ایام خیلی بر آن سفارش می‌کنند جهاد تبیین است. جهاد تبیین یکی شقوق اساسی آن، رسوا کردن حیله‌ها است، وسوسه‌ها است، نیرنگ‌ها است، کاری که دشمن با ما شروع م‌کند در مقابل ما از راه وسوسه آغاز م‌کند می‌آید جهاد تبیین چه می‌کند؟ می‌خواهد مرز دوری ما از شیطان را لعن که در درون بود به سنگ که در بیرون است بکشاند روایت دارد این‌ها یعنی اگر فرصت بود من خود روایت را می‌خواندم چقدر زیبا می‌فرماید انسان مومن باید به سمتی برود که شیطان را در بیرون ببیند دیدن شیطان در بیرون یعنی این‌که حیله‌های شیطان برای او آشکار باشد چون شیطان عین حیله‌هایش است.
شریعتی: خودش است.
حجت الاسلام عابدینی: خود حیله‌هایش است نه این که شیطان حیله داشته باشد.
شریعتی: این دو از هم جدا نیست.
حجت الاسلام عابدینی: اصلاً نیست لذا حیله‌ی شیطان وقتی شکست بخورد مقابلش بایستی شیطان شکست خورده تعبیر خود شیطان این است در آن حدیثی که حضرت یحیی(ع) دارد و حدیث بسیار مفصلی است جا دارد که اگر کسی به عمل صالحی چنگ بزند این من را طرد کرده است، با من در افتاده است، من را شکست داده است، اما اگر کسی به عمل سیئه چنگ بزند من را خوشحال کرده، به من متوسل شده، به من نزدیک شده است. ببینید هر عمل صالحی نزدیک شدن به امام زمان است هر عمل ناصالحی نزدیک شدن به شیطان است تقابل بین امام زمان و شیطان یک تقابل عملی است در وجود ما، نه این‌که یک چیز دوری باشد در زمان ظهور بخواهد محقق شود.
شریعتی: یعنی آن گرایش و میل ما است.
حجت الاسلام عابدینی: دائماً آن مبدأ میل ما و گرایش ما و عمل ما که به دنبال آن گرایش می‌آید نشان می‌دهد ما امام زمانی هستیم یا شیطانی. هر عمل صالحی ملاقات با امام زمان است نزدیک شدن به امام است و هر عمل ناصالحی نزدیک شدن به شیطان. نه این‌که نتیجه‌اش نزدیک شدن باشد خودش نزدیک شدن است. و آن هم که در رابطه با امام زمان است نه این‌که عمل صالح نتیجه‌اش نزدیک شدن به امام زمان باشد امام زمان عین عمل صالح است.
شریعتی: یک پرانتز باز کنم، شیطان تکلیفش روشن شد با عصر ظهور، تکلیف نفس اماره چه می‌شود؟
حجت الاسلام عابدینی: نفس اماره آن‌جا تحت نظام نفس به اصطلاح مطمئنه‌ی انسان آرام می‌شود.
شریعتی: یعنی شیطان که بیرون می‌رود...
حجت الاسلام عابدینی: یعنی وقتی شیطان از بیرون حیله‌هایش رسوا شد ممکن است بعضی هنوز عناد درونی داشته باشند بتوانند کاری انجام دهند با عناد، اما اگر عناد نباشد عناد یعنی کسی می‌داند این کار غلط است اما با علم به این می‌خواهد معاندت کند و دشمنی کند بدی را می‌داند که خیلی بد است احتیاج هم به آن ندارد شبهه هم نیست برایش با یقین به این‌که بد است می‌گوید می‌خواهم این کار را انجام بدهم این خیلی کم است این‌طوری الان اگر کسی ببیند اطرافش نیست.
شریعتی: نداریم نه.
حجت الاسلام عابدینی: این‌طوری نیست ممکن است در هر زمانی یک عده‌ی نادری آن‌قدر در حقیقت...
شریعتی: که حق برایشان روشن است ولی باز بر باطل پافشاری کنند.
حجت الاسلام عابدینی: وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُم با علم به این‌که یقین دارند انکار کنند. با یقین انکار کنند این خیلی کم است خب در این نگاه اگر ما امروزمان به دنبال این هستیم که فرج‌مان محقق شود از شیطان دور شویم که هر قدم ما یا نزدیک شدن به امام است یا نزدیک شدن به شیطان است. راه وسط ندارد. راه وسط ندارد چون اگر انسان حق وقت را ادا نکرد، زمان را ادا نکرد، یَا ابنَ آدَمَ! اِنَّما اَنتَ اَیّامٌ، تو زمان‌ها هستی. لحظه به لحظه هستی. هر لحظه را از دست دادی آن ابدیتی که برای تو مطابق این زمان قرار داده شده بود را از دست دادی.
شریعتی: یک تکه از وجودت کنده شده است.
حجت الاسلام عابدینی: کنده شده است. هر روزی که می‌گذرد بعض تو رفته است و خسران یعنی همین‌که إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا لذا جریان میلاد امام زمان در امروز که مطرح است یک عهد جدید است یک حال جدید است که ما می‌خواهیم قدم برداریم سمت امام‌مان و دور شویم از شیطان. چگونه دور شویم؟ هر حیله و وسوسه‌ی شیطان که برای ما آشکار شود، روشن‌تر شود، این دور شدن از شیطان است. چرا به ما می‌گویند فتنه‌های آخر زمان سنگین است تا ظهور محقق شود، چرا؟ چون فتنه‌های آخر الزمان می‌خواهد بصیرت انسان را به اوج برساند.
شریعتی: آبدیده‌ات کند.
حجت الاسلام عابدینی: آبدیده‌اش کند. آبدیده شود که با فتنه‌ها آن اوح بصیرت محقق می‌شود. یعنی شیطان با تمام قد به میدان می‌آید...
شریعتی: یعنی باید آن‌قدر چکش بخوریم.
حجت الاسلام عابدینی: بله، آن وقت این تمام قد مقابل شیطان می‌ایستد اگر می‌گویند جهاد در زمان ظهور جهاد و مبارزه‌ی تمام جانب با شیطان است به‌طوری که از بیرون شیطان رابطه پیدا می‌شود دیگر نمی‌تواند بیاید به درون، برای این است که تمام لحظات انسان مراقبه دارد در آن لحظه در مقابل شیطان، اگر غفلت باشد شیطان به درون نفوذ می‌کند. اگر ما امروز تمام مقابله را نداریم این تمام مقابله نداشتن یعنی طرد ما، لعن ما، رجم ما از درون است نه از بیرون، یعنی شیطان به درون ما آمده است حالا باید در درون با او مقابله کنیم. یک دشمنی که به درون می‌آید همان‌طور که امیرالمومنین فرمودند که: اگر کسانی درون خانه‌شان مبتلا به دشمن شوند اینها شکست می‌خورند.
شریعتی: دشمن را بیرون مرزهای‌تان نگه دارید.
حجت الاسلام عابدینی: مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ اگر کسی آن به درون خانه‌اش، عمق خانه‌اش، دشمن نفوذ کرد ذلیل می‌شود لذا به دنبال این باید باشیم اگر می‌خواهیم بسترسازی ظهور کنیم اگر می‌خواهیم حرکت به سمت ظهور کنیم اگرمی‌خواهیم قدمی در راه ظهور برداشته باشیم چون هر قدمی که من برمی‌دارم نه فقط خودم را بلکه اجتماع و جامعه را به سمت ظهور سوق می‌دهم هر قدم من در تحقق یک عمل صالح و مقابله با یک عمل ناصالح و به خصوص تبیین مرزهای خوب و بد، غلط و درست ببینید چه‌قدر این ایام اخیر فتنه‌ها با پوشش منکر را معروف جلوه دادن و معروف را منکر جلوه دادن، خوب را بد جلوه دادن، صدق را باطل جلوه دادن و باطل را صدق... از این پوشش استفاده می‌شود این جزء فتنه‌های سنگین آخر الزمان است که پوشش‌ها و مرزها چه می‌شود؟
شریعتی: قاطی می‌شود.
حجت الاسلام عابدینی: قاطی می‌شود سخت می‌شود تشخیص، این‌جا که آقا به عنوان حربه‌ی نوری تعبیر این است که این‌جا نیزه‌ی از نور می‌خواهد شمشیر از نور می‌خواهد که بتواند در مقابل این فتنه‌ها چه شود؟ خیلی زیباست حربه و شمشیر نوری می‌خواهد تا بتواند با این فتنه‌ها مقابله کند حربه‌ی نوری چیست؟ آن تبیین است آن شناخت است علم است.
شریعتی: آن فانوس است که راه را روشن می‌کند.
حجت الاسلام عابدینی: که راه را روشن می‌کند که باید انسان با نظام تبیین وارد این نگاه بشود تا بتواند مرزهایش را با شیطان مشخص‌تر کند هر چه‌قدر. لذا اسم این را می‌گذاریم فطرت فرار از نقص ما یک فطرت فرار از نقص داریم یک فطرت شوق به کمال، فطرت فرار از نقص کارش چیست؟ کارش این است که انسان را نسبت به نقص و شقاوت و بدی تنفرش را شدیدترکند هر چه‌قدر تنفر من از بدی شدیدتر باشد، از کذب شدیدتر باشد، از باطل شدیدتر باشد سرعت حرکت من به سوی جامعه‌ی مهدوی بیشتر می‌شود هر چه‌قدر فطرت شوق و کمالم هرچه‌قدر محبت من نسبت به کمال شدیدتر شود عشق من به جریان ظهور قوی‌تر شود این ظهور را نزدیک‌ترمی‌کند باز دنبال این نکته‌ای را بگویم فرصت هست؟
شریعتی: بله بفرمایید.
حجت الاسلام عابدینی: یک نکته‌ی دیگری بگویم این که می‌گویند که در دوران قبل از ظهور به اصطلاح ظلم به اوجش می‌رسد و بعد حضرت خلاصه عدالت را مستقر می‌کنند لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اَللَّهُ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي تا چه کار کنند فَيَمْلَأَ اَلْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً .ما فکر می‌کنیم این ملأت ظلماً و جوراً یعنی چه؟ یک موقع نگاه این است که کثرت ظلم مقصود باشد نه، کثرت ظلم شاید در تاریخ مواقعی تاریخ بوده است که آدم هر چه نگاه می‌کند در شدت ظلم خیلی عظیم بوده است بلکه مقصود این است ادراک ظلم بالا می‌رود. یعنی به جایی می‌رسد هر کسی کمترین ظلمی که محقق می‌شود وقتی می‌بیند ادراک می‌کند بدش می‌آید.  
شریعتی: می‌فهمد که این بد است.
حجت الاسلام عابدینی: می‌فهمد بدی را می‌فهمد این کثرت این پر شدن از ظلم است. یعنی یک کمال در آنجا یافتن ظلم، یافتن ظلم است لذا می‌بینید بعضی ایام ظلم زیاد است اما مردم کرخ هستند احساس ندارند اصلاً توجه ندارند غفلت دارند با اینکه ظلم زیاد است. این سرش به کار خودش است اصلاً نمی‌فهمد، این نقص است اینکه در دوران ظهور اوج فتنه‌ها می‌آید تا همه‌ی مردم احساس‌شان بیدار شود نسبت به کمترین مرتبه‌ی ظلم هر چه باشند؟ حساسیت نشان بدهند. ترازوها گاهی باسکول است می‌گوید بیست تن به اضافه منهای سیصد کیلو، گاهی ترازوی مغازه است می‌گوید به اضافه منهای صد گرم...
شریعتی: یک موقع طلا فروشی است به گرم.
حجت الاسلام عابدینی: یک موقع طلا فروشی است به اضافه منهای سوتش، گرم نه، سوتش را هم خلاصه چه می‌کند؟ قیمت پیدا می‌کند. ترازوها در زمان قبل از ظهور از جهت ادراک ظلم و عدل می‌خواهد به این مرتبه برسد.
شریعتی: و آن وقت که رسید و همه جا پر شد و مستأصل شدی و مضطر شدی و عاجز شدی...
حجت الاسلام عابدینی: و حالا این بیان زیبایش این است که استعداد بالا می‌رود.
شریعتی: حالا یک سؤال استعداد چگونه بالا می‌رود حاج آقای عابدینی؟
حجت الاسلام عابدینی: وقتی که انسان ظلم را ادراک می‌کند از ظلم بیزار می‌شود به نسبت بیزاری از ظلم، طلب عدل ایجاد می‌شود.
شریعتی: نه، همین قدرت تشخیص از کجا اتفاق می‌افتد؟
حجت الاسلام عابدینی: قدرت تشخیص با، یکی جهاد تبیین است...
شریعتی: یعنی معجزه‌ی حضرت است؟
حجت الاسلام عابدینی: نه، همین سیر فتنه‌های شدید است این فتنه‌های شدید است که این کار را می‌کند لذا من عرضم این است ما اگر دشمن فتنه‌های مختلفی را دارد برای‌مان ایجاد می‌کند یا از قبل بوده یا بعد از این حتماً خواهد بود فکر نکنیم که دشمن دارد در نقشه‌ی الهی تأخیر ایجاد می‌کند بلکه دارد تسریع می‌کند چرا تسریع می‌کند؟ ببینید هر چه‌قدر مرزهای وسوسه سنگین‌تر شود، مرزهای شناخت خیلی سنگین شود، ولی بعد از آن امت از این مرتبه سزافراز بیرون بیاید این مرتبه را طی کردند. وقتی که استعداد... دشمن ناخودآگاه دارد سوق می‌دهد آماده می‌کند عالم را به سمت زمان ظهور. از فتنه‌های رودررو و جنگ‌های نظامی به جنگ‌های در حقیقت نرم‌افزاری و رسانه‌ای کشیده شده است. فکرها مورد... لذا تعبیری که مرحوم آقا سید حسن الهی دارند می‌فرماید: زمان ظهور اساس این است که در فکرهای انسانها از این طرف قدرت و استیلا ایجاد شود. اگر می‌گویند ابزار و وسایل از کار می‌افتد نه این‌که حضرت یک تصرفی می‌کند هیچ کدامش شلیک نمی‌کند آن کسی که می‌خواهد این را به کار بگیرد مورد تصرف فکری قرار می‌گیرد. فکر او اجازه نمی‌دهد این کار را بکند تحت تدبیر آن ظالم نمی‌ماند چون اهل عناد عده‌ی زیادی نیستند بقیه احساس می‌کنند ببینید این‌ها خیلی نکات زیبایی هستند. یعنی هرچه به دوران ظهور نزدیک می‌شویم باید ادراک ظلم شدیدتر شود باید طلب عدالت قوی‌تر شود همین که ادراک ظلم بیشتر می‌شود الان عالم دارد به این سمت حرکت می‌کند آدم می‌بیند.
شریعتی: آن بیان اضطرارش چه بود داشتید اشاره می‌کردید؟
حجت الاسلام عابدینی: که اضطرار... که ادراک شدید می‌شود ظلم بیشتر می‌شود آن شدت ظلم انسان را بیدارمی‌کند برای هر کسی نقطه‌ی بیداری یک مرتبه است. مثل اجسام که نقطه‌ی جوش دارند نقطه جوش هر جسمی یک مرتبه‌ای است نقطه‌ی بیداری افراد هم مختلف است. لذا باید تمام فتنه‌ها به اوج برسد که آن کسی که در نقطه‌ی پایانی در دورترین نقطه هم بیدارمی‌شود، بیدار شود دقت کردید چه‌قدر زیبا می‌شود؟
شریعتی: تا کجا باید برود.
حجت الاسلام عابدینی: تا کجا باید برود، لذا ما هر چه‌قدر بیدار کردن مردم برای‌مان راحت‌تر شود سرعت بیشتری پیدا کند سرعت ظهور بیشتر است فتنه‌ها کمتر می‌شود فتنه‌ها برای بیدار کردن است. درست است دشمن ایجاد می‌کند اما این در تدبیر الهی و حرکت الهی قرار گرفته است با این نگاه ما نگاه‌مان این است که هر چیزی که به عنوان فتنه پیچیده است که بعد از این هم یقیناً پیچیده‌تر خواهد شد پیش خواهد آمد در مسیر ظهور است. وظیفه‌مان را ما باید پیدا کنیم که چه کار کنیم؟ جهاد تبیین، حربه‌ی مقابله با فتنه‌ها و سرعت دادن در عبور از فتنه‌ها چیست؟
شریعتی: جهاد تبیین.
حجت الاسلام عابدینی: جهاد تبیین یعنی علم بالا برود فهم بالا برود...
شریعتی: معرفت زیاد شود.
حجت الاسلام عابدینی: معرفت زیاد شود مرز خوب و بد شناخته شود پس ما باید جریان میلاد امام زمان (ع) را با این نگاه، نگاه کنیم که چه کنیم در این ایام مبدأ شود برای این‌که مرز عملی ما با گناه و معصیت پر رنگ‌تر شود. شوق ما به طاعت شدیدتر شود. مرز معرفتی ما نسبت به بدی قوی‌تر شود نفرت‌مان از بدی بیشتر شود. مرز ما با خوبی قوی‌تر شود شوق ما به خوبی بیشتر شود هم در نگاه معرفتی هم در نگاه عملی.
شریعتی: حَبَّبَ عَلَیکُمُ الایمان این‌جا خودش را نشان می‌دهد.
حجت الاسلام عابدینی: این‌جا نشان می‌دهد، آن وقت آن رابطه‌ی محبتی ایجاد شود مدام خودش ضریب و توان پیدا می‌کند. یعنی هر چه ما به سمت امام حرکت می‌کنیم در خوبی‌ها آن وقت سرعت و شدت این چه می‌شود؟ مضاعف می‌شود. اثرش هم این است که رابطه‌ی امام با عالم به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی در نهایت یک رابطه‌ی طبیعی و فطری است. یعنی وقتی موانع کنار می‌رود آن رابطه‌ی طبیعی که هر شی به سمتش می‌رود انسانیت هم به سمت ظهور حرکتش با آن سیر اولی که عرض کردیم این حال طبیعی حرکت عالم به سمت ظهور محقق می‌شود.
شریعتی: به به خیلی خوب!
حجت الاسلام عابدینی: یعنی این تصویری که از اول تا به این‌جا کردم به نظرم یک برنامه‌ریزی زیبایی را می‌خواهد که انسان از نگاه شیطان درون برسد به تشخیص تا شیطان در بیرون.
شریعتی: و یک رسالتی را امروز شما روی دوش تک تک ما قرار دادید که برای رسیدن به عصر ظهور و رسیدن به آن جامعه‌ی آرمانی حتی ما امروز وظایفی داریم که باید به آن عمل کنیم.
حجت الاسلام عابدینی: اساسش جهاد تبیین است در نظام نظر، و در نظام عمل دوری از معصیت و انجام طاعت.
شریعتی: و هم در حوزه‌ی فردی و هم در حوزه‌ی اجتماعی.
حجت الاسلام عابدینی: هر عمل من در حوزه‌ی اجتماعی بروز و ظهور کامل دارد.
شریعتی: بله، آقا خیلی خوب، مثل همیشه فوق العاده و بی‌نظیر و خیلی ممنونم از توجه و همراهی شما، از مسجد مقدس جمکران به شما سلام می‌کنیم شب میلاد حضرت موعود بر همه مبارک و مهنا باشد انشاالله، برای مشارکت در قربانی نیمه‌ی شعبان می‌توانید با ما همراه شوید عدد 14 را به 20000303 ارسال کنید پیامک برای‌تان ارسال می‌شود نحوه‌ی مشارکت را دوستان اطلاع خواهند داد و همین‌طور می‌توانید به کانال ما، سایت ما در سروش و ایتا مراجعه کنید تا انشاالله قربانی با شکوهی در آستانه‌ی ماه مبارک رمضان و در آستانه‌ی نوروز با همت و مشارکت همیشگی اهالی سمت خدا محقق شود. صفحه‌ی 236 قرآن کریم قرار امروز سمت خدایی‌هاست در شب میلاد حضرت، ثواب تلاوت قرآن را هدیه کنیم به روح بلند و آسمانی و ملکوتی حضرت نرجس خاتون که به دنیای ما امام مهدی را هدیه دادند. باز می‌گردیم همراه شما و در کنار شما.
اللهم صلي علی محمّدٍ و آل محمّد
 صفحه‌ی 236 قرآن کریم
اللهم صلي علی محمّدٍ و آل محمّد
شریعتی: اللهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّد و عجّل فرجهم تک تک شما دعوتید به یک ضیافت باشکوه در شب بزرگ نیمه‌ی شعبان و جشن نیمه‌ی شعبان امشب و فردا در این مکان بسیار نورانی و مقدس و مبارک مسجد مقدس جمکران که قبله‌گاه عاشقان حضرت مهدی است انشاالله که جشن امسال با شکوه هر چه تمام‌تر در رأس همه‌ی حاجت‌ها و خواسته‌های‌مان ظهور حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه باشد از همه‌ی دوستان مسجد مقدس جمکران صمیمانه ممنون و متشکرم که در تلاشند که شرایطی را فراهم کنند که انشاالله مراسم شب نیمه‌ی شعبان همان‌طور که حاج آقا عابدینی اشاره کردند مراسم احیای شب نیمه‌ی شعبان با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شود دوستانی که مشرف می‌شوند برای ما دعا کنند و انشاالله نایب الزیاره باشند ما هم این‌جا برای رفع گرفتاری‌ها و مشکلات و البته ظهور حضرت بقیة الله الاعظم دعا می‌کنیم. یک کتابی را دیروز آقای دکتر رفیعی معرفی کردند در برنامه به نام حضرت حجت که مجموعه‌ی بیانات و اشارات حضرت آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه بود امروز این کتاب را حاج آقای عابدینی زحمت کشیدند آوردند من می‌خواهم خدمت شما معرفی کنم. حضرت حجت کتاب بسیار خوبی است در چند گلستان و در چند فصل این کتاب تدوین شده است و عزیزانی که اهل مطالعه هستند و عاشق مطالعه خاصه پیرامون حضرت بقیة الله الاعظم توصیه می‌کنیم که این کتاب را حتماً تهیه کنند و بهره‌مند شوند. 20000303 شماره پیامک ما است که می‌توانید درخواست کنید یا به کانال ما در سروش و ایتا مراجعه کنید یا سایت بخش اینترنتی فروش محصولات فرهنگی. خیلی خوب حاج آقای عابدینی از محضرتان استفاده می‌کنیم نکته‌ای اگر هست بفرمایید و انشاالله حسن ختام فرمایشات‌تان شود.
حجت الاسلام عابدینی: یک نکته‌ای که در رابطه با این راهپیمایی و پیاده‌روی که قرار است در روز نیمه‌ی شعبان محقق شود عرض کنیم که دقیق بشویم که چگونه با اشتیاق همه شرکت کنیم ببینید تعبیر این است که هر درهمی که در راه تثبیت ولایت هزینه شود مطابق هزار هزار درهم در راه خیرات دیگر است همین نسبت را ما الان می‌بینیم که تثبیت ولایت حقیقتش در نیمه‌ی شعبان که امام زمان ما است و دل‌ها را گره می‌زند به ولایت و ولی ما و امام‌مان هر قدمی که در این راه برداشته می‌شود هزار هزار برابر قدم‌های دیگری است که در راه خیرات دیگر برای خیرات دیگر نه قدم‌های دیگر در راه خیرات دیگر، یعنی انسان قدم در راه خیر که برمی‌دارد چه‌قدر پسندیده است چه‌قدر اجر دارد می‌گوید هر قدمی آن‌جا می‌گوید هر درهمی در راه تثبیت ولایت هزار هزار برابر این درهم در راه خیرات دیگر است همین نسبت در راه قدم است که هر قدمی که اجتماع را شکوه‌مندتر کند، گفتمان امام زمان را با شکوه‌تر کند، مطرح‌تر شود...
همدلی عاشقانش بیشتر شود.
حجت الاسلام عابدینی: ارتباط مومنان با هم در راستای ارتباط با امام بیشتر شود تمام این موکب‌هایی که به پا کرده‌اند زحمت‌هایی که از شهرها و استان‌های مختلف کشیدند آمدند هزینه‌هایی که می‌کنند مردمی که قدم می‌گذارند تمام این‌ها غیر قابل قیاس می‌شود اثری که در نظام اجتماعی می‌گذارد یعنی آن روابط اجتماعی و حرکت جمعی که هر یک نفر اضافه می‌شود ببینید وقتی که نماز جماعت است ده نفر که اضافه می‌شود غیر قابل حساب می‌شود ثوابش، در نظام راهپیمایی‌های ما هم از همین سنخ هستند یک نفر که اضافه می‌شود یک دفعه اجری که مترتط می‌شود لذا هر کدام از ما به اندازه‌ی یک نفر اثر نداریم بلکه به اندازه‌ی کل اثر داریم آن هم قدم به قدم اثر داریم.
شریعتی: به به بسیار خوب. ما وقت‌مان تمام شده است نکته‎‌ای باقی مانده است؟
حجت الاسلام عابدینی: حالا انشاالله در یک فرصت دیگر. یک ورودی می‌خواهد که آن الان زمان نیست.
شریعتی: انشاالله در یک فرصت دیگر، خیلی ممنون و متشکرم دعا کنید و انشاالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام عابدینی: انشاالله خدای سبحان این معرفت ما را به امام زمان بیش از گذشته قرار دهد(الهی آمین) نفرت ما را به بدی‌ها بیش از گذشته امام زمان قرار بدهد(الهی آمین) انشاالله خدای سبحان فرج امام‎‌مان را نزدیک و نزدیک‌تر بگرداند(الهی آمین) دل‌های این مردمی که صبوری کردند در راه ولایت امام زمان (عج) به فرج حضرت خرسند بگرداند(الهی آمین) مشکلات این کشور را به برکت وجود امام زمان برطرف بگرداند(الهی آمین) انشاالله خدای سبحان مقام معظم رهبری را طول عمر با عزت و نفوذ کلام بالاتر عنایت بفرماید(الهی آمین)
شریعتی: و توفیق احیای امشب را...
حجت الاسلام عابدینی: بله بحث احیای امشب را هم دوستان از دست ندهند احیای امشب همان‌طور که عرض کردم دل‌های مرده را هم زنده می‌کند و ما دل‌های‌مان نسبت به امام زمان هر قدر هم که بیدار باشد بیدارتر باید شود و زنده‌تر لذا امشب شب زنده شدن رابطه‌ی ما و بیداری ما با امام زمان است.
شریعتی: بسیار خوب. جمکران نقطه‌ی امید جهان شد که در آن هر چه دل سمت خدا دست توسل دارد. انشاالله همه مشمول نگاه سرشار از لطف و کرامت حضرت بقیة الله الاعظم شویم. خوش گذشت دیروز و امروز در کنار شما درجوار حرم کریمه‌ی اهل بیت حضرت فاطمه‌ی معصومه و در مسجد مقدس جمکران از همه‌ی بچه‌هایی که دست به دست هم دادند که این ارتباط مهیا شود و فراهم صمیمانه ممنون و متشکرم خاصه از رفقای کار بلد صدا و سیمای مرکز قم و دوستان مسجد مقدس جمکران. انشاالله اگر توفیقی باشد فردا سلام رسان شما محضر حضرت رضا خواهیم بود و با حاج آقای نظافت از حرم امام رضا به شما سلام خواهیم کرد بهترین‌ها نصیب‌تان تا فردا و تا سلامی دوباره خیلی ممنون و متشکرم از شما.
اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً