حجت الاسلام نظافت: سلام علیکم سلام بر شما و همهی بینندگان عزیز خوشحالیم د رخدمتتان هستیم.
شریعتی: بزرگوارید تبریک عرض میکنم خدمت شما و همهی دوستانمان حلول ماه شعبان المعظم را انشاءالله همگی زیر الطاف حق تعالی و محبت اهل بیت ثابت قدم باشیم و انشاءالله به نیمهی ماه شعبان برسیم و بعد از آن هم کم کم مهیا بشویم برای رسیدن به ضیافت الله ماه رمضان المبارک. امروز من یادآوری کنم نماز اول ماه صدقه فراموشتان نشود ما را هم دعا کنید برای مشارکت در قربانی ماه شعبان المعظم هم میتوانید به سایت ما کانال ما این دیگر قرار ماهیانهی خانواده و اهالی خوب سمت خداست مراجعه کنید یا عدد 14 را به 20000303 پیامک کنید برای اطلاع از نحوهی مشارکت در قربانی ماه شعبان المعظم بر همهتان انشاءالله مبارک باشد بهترینها نصیبتان، خدمت حاج آقای نظافت هستیم و بحثشان را با دل و جان میشنویم.
حجت الاسلام نظافت: بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین. من هم تبریک عرض میکنم ماه شغبان را اعیاد پیش رو را، انشاءالله آمادهی ورود به ماه رمضان بشویم و رمضان امسال رمضان متفاوت باشد.
شریعتی: الهی آمین انشاءالله.
حجت الاسلام نظافت: و آنچه که خدای متعال به اولیاءش در ماه شعبان و رمضان چشانده است و میچشاند به ما هم ذرّهای از آن را بچشاند. خب بسم الله الرحمن الرحیم، بحث ما در مورد گرههای ذهنی و ابهاماتی که نسبت به بحث فرزندآوری بود از جمله این بود که عرض کردیم که عدّهای دوست دارند رفاه داشته باشند رفاه یعنی آسایش و راحتی عرض کردیم که دنیا جای رفاه نیست اصلاً
شریعتی: با فرزند و بیفرزند فرقی نمیکند.
حجت الاسلام نظافت: فرقی نمیکند بلایی است و اصولاً فتح هر قلهای زحمت دارد یک چیز را نشان بدهیم به آسانی به دست بیاید حالا اگر یک کسی بخواهد هنر پیشه شود زحمت ندارد؟ وزنهبردار، کشتی گیر، فوتبالیست، مهندس شود یا پزشک شود، متخصص شود، ببخشید آن قاچاقچی هم لعنت به او...ببین کار خلاف زحمت دارد. چه کاری در این دنیا است که آسان است؟ آن وقت ما بهشت را میخواهیم بدون زحمت این دیگر خیلی عجیب است! در روایت داریم (من سألَ اللَّهَ الجنَّةَ) اگر کسی میگوید خدایا بهشت را نصیب من کن (و لم یصبر علی الشدائد) اما بر سختیها نمیخواهد صبر کند فرمود (فقد استهزأ بنفسه) خودش را مسخره کرده است یعنی آن کسی که میگوید خدایا بهشت را روزی من کن بنا نگذاشته که با سختیها کنار بیاید این در حقیقت استهزاء خداست و استهزاء خدا هم استهزاء خودمان به حساب میآید خدا که بینهایت است استهزاء ما بر او اثری ندارد که، خودمان را داریم مسخره میکنیم نفهمیدیم دنیا دار بلاست به ویژه کسی که بهشت ابد را میخواهد. این آیه خیلی عجیب است سورهی بقره آیهی(214) "أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ" خدای متعال میگوید فکر میکنید همینطوری میروید بهشت به همین راحتی؟ گرفتاریهای امتهای گذشته را سر شما نیاید؟ امتهای گذشته زُلْزِلُوا متزلزل شدند تا جایی که پیامبر و یارانش گفتند: " مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ" خدایا آن نصرتت چه موقع میآید؟ فرمود: " أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ" یعنی صبر کنید هنوز صبر کنید یعنی آن موقع که میگوید چه موقع میآید میگوید نزدیک است. صبر کن گشایش ایجاد میشود. ببینید بافت این عالم اینطوری است دنیا بخواهید زحمت دارد آخرت هم بخواهید زحمت مضاعف دارد منتها زحمت شیرین، اگر دینداری ما پشتوانهای از عشق و آگاهی باشد زحمتهایش چیزی به حساب نمیآید کما اینکه در امور دنیا هم همیطور است یعنی آنهایی که عاشق یک کاری هستند زحمتها را به جان میخرند و لذت هم میبرند. دنیا شناسی در جلسهی قبل هم عرض کردم بسیار مهم است در معارف کلیدی دنیا شناسی برخی از تعالیم مهم نهج البلاغه مربوط به دنیا شناسی است من یک بخش را میخواهم برایتان بخوانم. حکمت (367) " يَا أَيُّهَا النَّاسُ، مَتَاعُ الدُّنْيَا حُطَامٌ مُوبِىءٌ " حضرت میفرمایند ای مردم متاع دنیا حطام است حطام به گیاه خشک میگویند که تکیهگاه نمیتواند باشد دوام ندارد آنچه که آدمها از این دنیا از لذتها از شهوات میخواهند لذت ببرند، اگر قرار باشد تکیهگاه باشد تکیهگاه خوبی نیست. "حُطَامٌ مُوبِىءٌ" یعنی مهلک، هلاک میکند آدمها را. یعنی روحشان را هلاک میکند "فَتَجَنَّبُوا مَرْعَاهُ" فرمود: از چراگاه دنیا اجتناب کنید. یعنی از دلبستگیهایش، از دلدادگیها، "قُلْعَتُهَا أَحْظَى مِنْ طُمَأْنِينَتِهَا" فرمود اگر دل بکنید لذت و بهرهی تو بیشتر است از اینکه بخواهی با دنیا آرامش پیدا کنی. با دنیا طمأنینه پیدا کنی. آن کسی که دل کنده است لذتش بیشتر است فهم او بیشتر است هظّ بیشتری دارد "بُلْغَتُهَا أَزْكَى مِنْ ثَرْوَتِهَا" دنیای بلا یعنی آن امکاناتی که ما را از مسکین بودن، ساکن شدن، زمینگیر شدن، نجات دهد به این میگویند دنیای بلا. که دنیای بلا خیلی پاکتر و بهتر از ثروت است این را دیگر باید آنهایی که شیفتهی ثروت هستند و به هر قیمتی میخواهند به دست بیاورند آنها گوش دهند.
شریعتی:یعنی آن است که زمینگیرتان میکند.
حجت الاسلام نظافت: آره روی تو زمینگیر میکند به جایی هم نمیرسید.
شریعتی:نمیگذارد حرکت کنید.
حجت الاسلام نظافت: یک خطبهای هست حالا یادم آمد خطبهی (109) دو جا امیرالمومنین بحث مردگان را مفصل مطرح کردند. در خطبهی (109) جان دادن را حضرت توضیح میدهند جان دادنهای عادی یک وقت هست انفجاری هست آن نه، میگوید یک کسی در بستر مرگ قرار گرفته که به آن میگویند محتضر، چرا میگویند محتضر؟ چون فرشتهی مرگ بر بالینش حاضر شده است. که ما وظیفهمان این است که پاهای او را به سمت قبله کنیم دعای عدیله بخوانیم و شهادتین را به او تلقین بدهیم. امیرالمومنین میگویند موقع مرگ غمی روی دلش سنگینی میکند "اجْتَمَعَتْ عَلَيْهِمْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ وَ حَسْرَةُ الْفَوْتِ " در یک فشاری فرو میرود یک حسرت جدایی به او دست میدهد یک رنج روحی عجیبی! بعد میگویند قبض روح از دست و پا شروع میشود سر انگشتهای دست و پا سست میشود روح همینطور ارتباطش با بدن قطع میشود قطع میشود تا میرسد به اینجا، آن وقت آنجا فرمود حضرت که لحظهی آخر به دو چیز فکر میکند یک: " يُفَكِّرُ فِيمَ أَفْنَى عُمُرَهُ" عمرش را چگونه هدر داد. این نوار زندگی از جلوی چشمش عبور میکند. چه شادیهای پوچی، چه غصههای پوچی، وقتی که آدم معرفت ندارد اینطوری است شادیهایش هم بیهوده است غصههایش هم همینطور. از جلوی چشمش عبور میکند.دو: " يَتَذَكَّرُ أَمْوَالًا جَمَعَهَا " یاد ثروت میافتد که جمع کرده بعد یادش میآید چشمانش را روی هم بست حلال و حرام را مخلوط کرد و در ذهنش میآید که من دارم میروم کیف آن برای وراث پاسخگوییاش برای من. من باید جواب بدهم کاش اینها را برای کسانی که با بیت المال سر و کار دارند و شیطان وسوسهشان میکند که اختلاس کنند بخونید عاقبتی ندارد.
شریعتی:گفتن و تصویرش هم سخت است.
حجت الاسلام نظافت: عاقبتی ندارد و ثمرهی این مال حرام مال حلالش چیستک که مال حرامش چه باشد؟ حضرت میگویند"حُکمِ عَلی مُکثِرِ مِنها بِالفاقَة" یک سنت را میگویند یعنی قاعده، یعنی قاعدهی این عالم این است که هر که بیشتر دارد فقیرتر است یعنی چه؟ فقیرتر است یعنی چشمانش گرسنه است. یعنی روحش سیر نشده است. یعنی آب شور است تشنگیاس برطرف نشده است. زندگی آنهایی که الاف و الوف دارند میلیاردها روی هم ثروت را انباشته کردند از دور قشنگ است. دلش آرام نیست چون دنیا طمأنینهاش آرامش نمیآورد. " حُکمِ عَلی مُکثِرِ مِنها بِالفاقَة "فاق یعنی فقر، حکم شده است یعنی سنت این عالم است هر که بیشتر دارد فقیرتر است از نظر ظاهری فقیر نیست ولی روحش فقیر است. مثل کسی که آب شور بخورد.
شریعتی:تشنهترمیشود.
حجت الاسلام نظافت: تشنهتر میشود، بعد فرمود: "أُعینَ مَن غَنيَ عَنها بِالرّاحَة" اگر کسی دلش بینیاز است کمکش میکنند به راحتی، چهطوری راحت است؟ روح که راحت است جسم هم راحت است. روح که راحت باشد آدم روی خاک بخوابد اذیت نمیشود. روح ناراحت باشد روی بهترین تشک بخوابد اذیت میشود. خاطرات بچههای جنگ خیلی عجیب است واقعاً شادی داشتند در سختترین شرایط میخندیدند. چون روح راحت بود یک مجموعهای شده کتاب شوخیهای جبهه دیدید؟ ده دوازده جلد است شاید هم بیشتر، شوخی میکردند خوش بودند چون انتظارشان بالا نبود از زندگی از نظر مادی چون عاشق بودند خیلی مهم است این آرامش روح و عشق داشتن و انگیزه داشتن، یک روایت داریم "ما ضَعُفَ بَدَنٌ أَمّا قَویَة عَلَیهٌ بِالنّیَّة" چه چیزهایی گفتن اهل بیت میفرماید بدن ضعف نشان نمیدهد نسبت به کاری که انگیزه قوی است. خسته نمیشوید هر موقع روح خسته میشود جسم زودتر خسته میشود کم میآوریم. حضرت میگویند: کمک شده به کسی که بینیاز از دنیاست به راحتی، اگر کسی به نان خالی هم راضی باشد خب این نان خالی تضمین شده است لذتش را میبرد اما کسی که در ذهنش بسته با یک سفرهی رنگی یک ذره کاهش پیدا کند رنج میبرد و سفرهی رنگین یا نیست یا ما دیابت داریم نمیتوانیم استفاده کنیم. یا همیشه فراهم نیست یا ما مشکل داریم.
شریعتی:مثلاً در زندگی خودمان اگر از کسی انتظار و توقع نداشته باشی راحت زندگی میکنی ولی اگر انتظار داشته باشی توقع داشته باشی یک ذره این طرف و آن طرف شود اعصابت به هم میریزد.
حجت الاسلام نظافت: از خانمها هم همینطور، یعنی بنده اگر یک وقتی توقع دارم رنج میبرم او از من توقع دارد رنج میبرد. پس شما ببینید اولیاء خدا چهقدر لذت میبرند ما نچشیدیم مثل بچهای که نگاه میکند میبیند پدرش سرنماز گریه میکند نمیفهمد او چه لذتی دارد میبرد. خدا رحمت کند یکی از علمای مشهد آیت الله علمی اردبیلی فرزندان شایستهای هم دارند محضر همهشان سلام عرض میکنم پسر ایشان میگفتند یک شب من بچه بودم از خواب بیدار شدم رفتم در اتاق بابا در نیمهی شب، دیدم بابا دارد گریه میکند گفتم بابا چه شده؟ گفت: بابا اینها اشک شوق است. نمیفهمیم لذتهای اولیاء خدا را،حال خوش اولیاء خدا را، "أُعینَ مَن غَنيَ عَنها بِالرّاحَة مَن راغه زِبرِجُها" هر کسی زینت دنیا او را شگفتزده کند کالاهای تازه، مبلهای تازه، پردهی تازه...
شریعتی: برق آن چشمت را بگیرد.
حجت الاسلام نظافت: شگفتزده شود فرمود: "أَعقَبَت ناظِرَیه کَما" ناظِرَیه به دو چشم میگویند یعنی دو چشمش را کور میکند. دلش را کور میکند. این چشمانی که گاو و گوسفندها دارند ما چون انسانیم چشم دیگری هم داریم آن چشم میگوید کور میشود با زرق و برق دنیا. بعدش عجیب است، " وَ مَنِ اسْتَشْعَرَ الشَّغَفَ" یعنی هر کسی شیفته است هر کسی شیفتهی دنیاست حالا دنیا که میگویم خوراکش باشد پوشاکش باشد شهوتش باشد مرکب و ماشینش باشد، ریاستش باشد...
شریعتی: دنیا با تمام شئوناتش.
حجت الاسلام نظافت: شهرتش باشد، انواع و اقسام آن دیگر حالا هر کسی یک شکلی است. هر کسی شیفتهی دنیا باشد این دنیا دلش را پر از غمها میکند. دنیا دل آدمی که شیفته است را پر از غم میکند " لهُنَّ رَقْصٌ" رقص یعنی بالا پایین میرود یعنی این غصهها در دلش بالا و پایین میرود. اذیت میکند. "عَلَى سُوَيْدَاءِ قَلْبِهِ هَمٌّ يَشْغَلُهُ وَ غَمٌّ يَحْزُنُهُ"دغدغههایی که همیشه ذهنش را مشغول کرده است. "وَ غَمٌّ يَحْزُنُهُ"غمی که همیشه او را محزون کرده است. تا چه زمانی؟ "كَذَلِكَ حَتَّى يُؤْخَذَ بِكَظَمِهِ" یعنی تا موقع مردن هست با او این غمها هست. "فَيُلْقَى بِالْفَضَاءِ" قبض روحش میکنند روحش میرود در فضایی و این عبارت با آن توصیفاتی که در زندگی پس از زندگی این تجربهگرها میگفتند سازگار است. میگفتند ما از یک دالانی عبور میکردیم. یک فضای لایتناهی میرفتیم. حضرت میگوید: "فَيُلْقَى بِالْفَضَاءِ" بعد هم میکوید: "هَيِّناً عَلَى اللَّهِ فَنَاؤُهُ"برای خدا میراندن او آسان و بر دوستانش هم آسان است که بیندازند او را در قبر، فکر میکنیم مثلاً ما بمیریم اعتصاب غذا میکنند نه آقا، بهتر هم میخورند از غذا میروند رستوران، میگویند به شادی روح ما خوب بخورند.
شریعتی: یک وقتهایی با خودم فکر میکنم که این همه آدم در روز میمیرند و دنیا دارد کار خودش را میکند. دوباره خیابانها شلوغ است ترافیک است مردم خریدهایشان را میکنند.
حجت الاسلام نظافت: مثل یک اتوبوس است یا مترو، اول خط پر است درست؟ آخر خط هم که میشود پر است ولی هر ایستگاهی یک عدهای پیاده شدند یک عدهای سوار شدند زندگی جاری است ولی دیگر آدمها، آدمهای قدیم نیستند. لذا در روایت داریم چون تفکر خیلی خوب است یک لحظه تفکر از هفتاد سال عبادت ارزشش بیشتر است. گفت چهطوری فکر کنیم فرمود: خانههای قدیم را که میبینی با آنها حرف بزن، خانهها. بگو: "أَینَ بانوکَ" سازندگان تو کجا هستند؟ "أَینَ ساکِنوکَ"
شریعتی:آنهایی که ساکن تو بودند کجا هستند؟
حجت الاسلام نظافت: کجا هستند؟ مجموعهی آپارتمانی الان به این شکل است دائم عوض میشوند. لذا ما تخت جمشید را نگهداری میکنیم، اینها مایهی عبرت است. اگر تخت جمشید آدم برود فکر کند میشود عبادت. اگر مصر رفت اهرام ثلاثه را ببیند فکر کند میشود عبادت. بگوید اینها کجا هستند؟ بعد در نامهی (31) داریم امیرالمومنین فرمود: اگر فکر کنیم میبینیم اینها هم رفتند. اینها از محبوبهایشان جدا شدند از عشقهایشان جدا شدند.
شریعتی:از چه چیزهایی که دل کندند.
حجت الاسلام نظافت: بنابراین دنیا را بشناسیم دنیا دار بلاست. هدفگیری اصلی دنیا نباشد آخرت باشد بعد دنیا شیرین میشود. چون که صد آمد نود هم پیش ماست. در نهج البلاغه داریم امیرالمومنین فرمود: اگر کسی دغدغهاش را آخرت قرار دهد خدا دنیای او را کفایت میکند. دو نوع کفایت هم داریم یک کفایت آسایشی و مشکلات حل شود.
شریعتی:معیشتش است.
حجت الاسلام نظافت: یکی هم کفایت روحی است تو اگر دغدغهی آنجا را داری اصلاً دغدغهی اینجا را نداری. فرقی نمیکند و به ما چشاندهاند در این دنیا، الان ببینید عزیزانی که سفر اربعین میروند همه به نیکی و لذت و ابتهاج یاد میکنند درست است؟ در آن خیمههایی که میخوابند چه شرایطی هست، پیادهروی، خستگی، سر جمع آن شیرین است خاطراتش هم، سختیها، تلخیها، بنابراین حالا فرزندآوری رنجی شیرین است و ذهنمان را عوض کنیم عرض کردم برای سختی دو آیه داریم یک آیه میگوید: "سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا" این بچهها بالاخره بزرگ میشوند یک آیه هم داریم میگوید: درکنار سختی شیرینی است همین الان این دوقلوهایی که هفتهی قبل نشان داده شد، مادرشان با چه ابتهاجی نگاه میکرد. چه لذتی میبرد اصلاً گاهی احساس میکنم که مادرها بیشتر نیاز به بجه دارند تا بچهها نیاز داشته باشند به مادرها. واقعاً دو طرفی است.
شریعتی:و حالا چهقدر خانوادههایی که واقعاً دوست دارند فرزنددار شوند به هر دلیلی نمیشود حالا دارند تلاششان را میکنند.
حجت الاسلام نظافت: خدا انشاءالله... ما دعا میکنیم.
شریعتی:و چه خانوادههایی که میتوانند و این نعمت را میگویند نمیخواهیم.
حجت الاسلام نظافت: واقعاً خود خانمها بیشتر نیاز دارند به فرزند. خانوادهی ما ایامی که تحصیل میکردند من یادم است وقتی که دو ساعت سه ساعت خانه نبود وقتی میآمد اولین چیزی که دنبالش بود دنبال بچهها میگشت. اگر مثلاً با مادر بزرگشان رفته بود ایشان ناراحت میشد عزا داشت که کجاست میخواهم او را بغل کنم. یعنی بغل کردن...
شریعتی:نیاز عاطفی است.
حجت الاسلام نظافت: آفرین فقط این نیست که بچهها نیاز دارند خلاصه هر دو به هم نیاز دارند، این هم یک مطلب. یک ابهام دیگری هست بعضی خانمها میگویند ما نگران آیندهی بچهمان هستیم. حالا بعضی مادی هستند آیندهی مادی میشود بعضی معنوی هستند میگویند تربیتش را چه کار کنیم؟ هر دو هم دغدغهی درستی است هم از یک جهت ممکن است ابزار دست شیطان باشد. جواب آن چیست؟ اولاً خدا از ما به فرزندانمان مهربانتر است یعنی این مهری که مادر و پدر دارند این را از کجا آوردهاند؟ از خداست. چرا دیگران به بچهی ما مهر ندارند؟ چرا ما قبل از اینکه ما بچهدار شویم آن مهر نبود؟ اکثر این بانوان جوان اینهایی که بچه ندارند خوابشان سنگین است به محض اینکه بچهدار میشوند خوابشان سبک میشود. مهر آمد قبل از آن نبود. قبل خواب سنگین بود توپ هم میزدی بلند نمیشد، ولی الان چهطور شده که این از خواب میپرد؟ مهر آمد. "وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ" میفرماید: گنجینهی همه چیز نزد ماست خدای متعال میگوید بعد میگوید به اندازه فرو میآوریم یکی از آن گنجینهها گنجینهی مهر الهی است. بنابراین خدا از ما مهربانتر است خدا آفریده او خودش... ما قبل از اینکه به دنیا بیاییم خدای متعال به فکر غذای ما بود شیر مادر هماهنگ است با این معدهی ما، دندان نداشتیم ببینید خدا فکر همه چیز را کرده پس ما دایهی دلسوزتر از مادر نباشیم بهترین مادر خود خداست. ما تلاشمان را میکنیم وظیفهمان را انجام میدهیم باید به خدا اعتماد کنیم هر کسی به خدا اعتماد نمیکند چوب بیاعتمادی را خواهد خورد در روایت داریم هر کسی توکل میکند به خدا، خدا او را کفایت میکند خدا کافی المهمّات است یک اسم خدا این است که خدا کافی است کفایت کننده است منتها چه کسی را کفایت میکند؟ کسی که توکل کند. توکل یعنی چه؟ توکل یعنی وظیفهات را انجام بده و دیگر دلشوره نداشته باش. پیامبر اسلام فرمود: با توکل زانوی اشتر ببند. زانویش را ببند ماشینت را قفل کن آمدی داخل مسجد آمد داخل خانه دیگر دائماً نگران نباش به ما ربطی ندارد ما وظیفهمان را انجام دادیم. پدر و مادر دنبال کسب روزی میروند وظیفهشان را انجام میدهند نگرانی نباید داشته باشند توکل. یک آیهای داریم میفرماید: "وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ" میگوید اگر کسی قرار است توکل کند فقط به خدا بقیه تکیهگاه محکمی نیستند دلمان را به چه چیزی خوش کنیم؟ به پدر، به مادر، به فرزند؟ همه ما را رها میکنند هیچ کسی ما را بر خودش ترجیح نخواهد داد گلهای هم از کسی نداریم چرا؟ چون او نیازمند است من هم نیازمندم. خدا ما را نیازمند آفریده نیازمند به فکر خودش است در درجهی اول. اهل البیت هم که به فکر ما هستند چون زیادی دارند مهر الهی دارند ثروت زیاد هم دارند.
شریعتی: حالا سرریز میشود.
حجت الاسلام نظافت: بله، آنها برای میخواهند اینها را آنها به این شکل نیست که به فکر خودشان نباشند آنها یک چیزهای دیگری را میچشند. بالاخره یک چیزی گیرشان میآید اینطوری نیست که یک کسی در عالم کلاً به فکر خودش نباشد نه آقا اگر ایثار میکند از نظر مادی دارد روحش را از نظر معنوی سرشار میکند در روایت داریم غذا مایهی قوت بدن است غذا دادن مایهی قوت روح است پس کسی که سفره میاندازند مالشان را به دیگران میدهند اینها دارند روحش را آرامش میدهند.
شریعتی: همه داریم تجارت میکنیم داد و ستد میکنیم آنها جنس تجارتشان فرق میکند.
حجت الاسلام نظافت: آفرین نگاهشان فرق میکند بعد در وصف خدا در نهج البلاغه داریم "الْمَأْمُولُ مَعَ النِّقَمِ" در کنار همهی بلاها و نعمتها خدا مأمول است مأمول یعنی آرزو شده است "الْمَرْهُوبُ مَعَ النِّعَمِ." اما وقتی ثروت داری خدا مرهوب است. یعنی باید ترسید یعنی ممکن است نعمت را از تو بگیرد. بنابراین نه سرمست میشویم نه ناامید میشویم توکل میکنیم بر خدا، توکل بر خدا هم یعنی توکل بر راهنماییهای خدا، توکل بر دستورات، شما میروید دکتر، دکتر نسخه میپیچد شما توکل میکنید. توکل یعنی چه؟ یعنی به دستور او اعتماد میکنید دارو را مصرف میکنیم نه اینکه در خیال در خلأ که هیچ کاری انجام ندهیم
شریعتی: پا روی پا بگذاریم توکل کنیم.
حجت الاسلام نظافت: معنایش این نیست توکل یعنی از اسباب الهی استفاده کن وظایف خود را انجام بده دیگر بقیهاش را به خدا بسپار دیگر دلشوره نداشته باش نگو جواب میدهد یا جواب نمیدهد؟ دیگر به ما ربطی ندارد کارها دست خداست اثری هم ندارد دلشوره داشتن، غصه داشتن، یک داستانی است در قرآن من سریع بگویم که احتمالاً بحث هم شده ولی قرآن را باید مرور کرد داستان کودکی حضرت موسی و مادر حضرت موسی، چون فرعون خواب دیده بود که از بنی اسرائیل بچهای به دنیا میآید که...
شریعتی: بساط او را برمیچیند.
حجت الاسلام نظافت: بساط او را برمیچیند او هم خواست به جنگ این اتفاق برود چه کرد؟ دستور داد هر نوزادی را بکشند "يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ" موسی به دنیا آمده مادرش نگران است "وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ أَنْ أَرْضِعِيهِ" مادر موسی جزء آن زنهایی است که به او وحی شده است الهام شده است. خدای متعال میفرماید به او وحی کردیم که بچهی خود را شیر بده "و إذا خِفتِ" وقتی دیدی مأمورها میآیند خطرناک شد بچه را بینداز در دریا، در یک تابوتی، صندوقچهای بینداز در دریا. سخت است مادر بچه به دلش بند است. خیلی عجیب است اعتماد کرد مادر موسی به خدا بعد فرمود: "وَلَا تَخَافِي " نترس "وَلَا تَحْزَنِي" غمگین مباش" إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ" بچه را به تو برمیگردانیم و این را ما میخواهیم از پیامبران قرار دهیم مادر موسی یا باید به خودش اعتماد کند نگه دارد یا باید به خدا اعتماد کند، مأمورها دارند میآیند. اعتماد کرد بچه را انداخت ولی آن صحنه چه صحنهی عجیبی است خدا رحمت کند پروین اعتصامی را، این داستان را به شعر آورده است چهقدر قشنگ، اشک آدم جاری میشود امروز...
شریعتی: من حاج آقا اعتراف کنم قصهی حضرت موسی را این مقطعش را که حاج آقای عابدینی گفتند بارها خودم را جای مادر حضرت موسی گذاشتم و هیچ وقت جرأت نکردم رهایش کنم در آب.چهقدر باید در ایمان و اعتقادت قوی باشی.
حجت الاسلام نظافت: قوی باشی، خب حالا اگر مادر موسی اعتماد نمیکرد بچهاش کشته میشد چارهای نداریم جزء اعتماد به خدا راه دیگری نداریم.
شریعتی: آخرش همان میشود که او میخواهد.
حجت الاسلام نظافت: سخت است بعد دارد که آل فرعون این را از آب گرفتند حالا جالب است اینها که این همه بچه را کشتند این را دیدند نکشتند ارادهاش را خدا بخواهد محقق کند اینطوری است. خدای متعال میفرماید: "لِيَكُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَحَزَنًا" این بچه قرار است که دشمن اینها باشد و مایهی غم و غصهی اینها باشد ولی اینها شعور ندارند فرعون، هامان، لشکریان، همه دارند خطا میکنند همسر فرعون که حضرت آسیه زن مومنهای بود بچهدار نشده بود این هم خانمهایی که بچهدار نمیشوند غصه نخورند بالاخره قضا و قدر این عالم است همسر فرعون وقتی این بچه را آوردند گفت این بچه را نکشید "قُرَّتُ عَيْنٍ لِي وَلَكَ"به فرعون گفت نور چشم من و تو میشود. " لَا تَقْتُلُوهُ عَسَىٰ أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا " شاید به درد ما بخورد شاید این را به عنوان فرزند انتخاب کنیم. خدا میفرماید: "وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ" نمیفهمند دارند چه میکنند فرعونیها نمیدانند دارند چه کاری میکنند. "وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَىٰ فَارِغًا" دل موسی فارغ از هر چیزی شد دل مادر موسی یعنی دغدغهی همه و فرزندش را داشت یک تفسیرش این میشود "إِنْ كَادَتْ لَتُبْدِي بِهِ" اگرما دلش را محکم نکرده بودیم لو میداد که این بچهی من است و این قرار است در حقیقت...همان موسی است که دنبالش هستید. خلاصه به خواهر موسی گفت برو دنبالش توکل کرد ولی وظیفهاش را انجام داد این هم درس توکل به خدا که وظیفهاش را انجام داد به خواهر موسی گفت: "قُصّیهِ" برو دنبالش. آن خواهر هم از دور نگاه میکرد زرنگ بود و آنها نمیفهمیدند "وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ"حالا این را به عنوان بچه انتخاب کردند باید دایه بیاورند خدا یک کاری کرد که موسی همهی دایهها را پس زد. چرا؟ زمینهسازی عمل به وعده است چون خدا وعده داده بود که بچه را به تو برمیگردانم.
شریعتی: "إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ"
حجت الاسلام نظافت: "رَادُّوهُ إِلَيْكِ" بچهها را مادرهای شیرده را حرام کرد آن پستانها حرام شد خواهر موسی نوبت نقشع آفرینیاش شد. "هَلْ أَدُلُّكُمْ"شما را راهنمایی کنم نگفت مادر من، گفت یک خانوادهای میشناسم میتوانند کفیل این بچه باشند خیرخواه هستند. خلاصه بچه را دادند به مادر موسی.
شریعتی: چهقدر زود این وعده محقق شد.
حجت الاسلام نظافت: "فَرَدَدْنَاهُ إِلَىٰ أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ" میگوید بچه را برگرداندند "وَلَا تَحْزَنَ"تا چشمش روشن شود "وَلَا تَحْزَنَ" دیگر غمگین نباشد این قشنگ است "وَلِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ" زن مومنهای بوده میدانست وعدهی خدا حق است ولی ایمان درجه درجه است مزد اعتماد به خدا، مزد توکل به خدا این است که هم مشکلات دنیوی حل میشود ارتقاء معرفت پیدا میکنی تا بداند وعدهی خدا حق است. بنابراین، اینهایی که خدا به آنها فرزند میدهد اعتماد کنند با خدا معامله کنند اشکالی دارد خدا را آزمایش کنیم؟ خدا گشایش ایجاد میکند.
شریعتی: مهمان که بیاید میگویند رزق خود را با خودش میآورد به طریق اولی بچه رزقش را با خودش میآورد.
حجت الاسلام نظافت: نباید بترسیم این ترسها بیشتر ما را اذیت میکند در نهج البلاغه داریم یک جملهی قشنگی دارند امیرالمومنین، میفرمایند: "إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ" چهقدر قشنگ است میفرمایند: از هر چیزی که میترسی خودت را در آن بینداز. سختی پرهیز از آن قضیه میفرمایند خیلی بیشتر و عظیمتر است. این استخرهای رو باز، شهریور و اینها یک کم سردشان است آدمها بروم نروم؟ بعد که میرود داخل میبیند گرم است. بیرون داری سرما میخوری. الان برف میآید از دور صبح آدم میخواهد بلند شود برف آمده از پنجره نگاه میکند میآیی بیرون میبینی نه... رانندگی اولش دلهره دارد شما اولین دفعهای که میخواستید مجری شوید مجریگری کنید سخت نبود؟
شریعتی: چرا. هر کاری اولش اینطوری است.
حجت الاسلام نظافت: هر کاری اولش اینطور است فرزند دار شدن هم همینطور است.
شریعتی: میخواهی ازدواج کنی بالاخره آن ترس هست، میخواهی فرزند دار شوی هست، میخواهی ...
حجت الاسلام نظافت: دلهرهها را شیطان مضاعف میکند نترسید، خدا میگوید نترس، خدا میگوید نترس شیطان میگوید بترس. اعتماد کنیم به خدا.
شریعتی: از صحبتهای آن هفته و این هفته متوجه شدم که هر چیزی که هست در ذهن ما و قلب ماست.
حجت الاسلام نظافت: همه همین است. مشکلاتی که داریم بیشتر درونی است. اگر بتوانیم فکرمان را اصلاح کنیم شکل دیگر ببینیم عالم را از منظر خدا نگاه کنیم به عالم، به خودمان، به عالم و آدم از منظر خودمان نگاه کنیم از آن بالا نگاه کنیم. از پایین که نگاه میکنیم درست نمیبینیم سوار هواپیما که میشویم هر چه هواپیما بالاتر میرود از پنجره که نگاه میکنیم...
شریعتی: اِشرافت بیشتر است.
حجت الاسلام نظافت: بعد خانه و ساختمانها کوچکتر میشود اینها کوچک نمیشوند ما بزرگ میدیدیم حالا که آمدیم از بالا نگاه میکنیم حالا کوچک میبینیم. یک دعای قشنگی هست "الَّلهُمَّ ارِنِی الْاشیاءَ کَماهِیَ" خدایا پدیدهها را همانطور که هستند به من نشان بده. یعنی دنیا را زیادی بزرگ نبینم دنیا هست ولی کم است دنیا را در پهنهی ابدیت ببینم. نسبت این شصت سال با ابدیت صفر است، هیچ است، گم است و همینطور که هواپیما بالاتر میرود دیده نمیشود آنها هست ولی دیده نمیشود یکی از بهانهها یا ابهامات این است که میگویند میخواهیم دیده شویم حق دارند بشر محتاج دیده شدن است اصلاً من یک خدیثی عرض کردم مضمون روایات "خُلِقَ الانسانَ مُراعیا" انسان ریا کار آفریده شده است یعنی انسان دوست دارد خودش را به دیگران نشان دهد چرا؟ چون کمبود داریم. چون فقیریم. لذا میگویند به بچهها نگاه کنید چرا؟ تا آن نیاز تأمین شود. بچه است، بچه پدر مادرش را مثل خدا میداند این یک نیاز است و نگاه کردن به بچه یک عبادت است درست است؟ ولی خدا میگوید تا به کِی میخواهی کودک باقی بمانی؟ بیا خودت را به من نشان بده.
شریعتی: میخواهی نشان بدهی به من نشان بده.
حجت الاسلام نظافت: اخلاص یعنی ریا برای خدا، اخلاص یعنی خودت را به خدا نشان بده. چهطوری خدا این را محقق میکند؟ چه چیز از خلق خدا را به ما نشان میدهد؟ میگوید اینها مثل تو هستند مردنی هستند همه انسانها "إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ” همه این سیر را طی کردند بعد هم جوان میشوند بعد هم پیر میشوند. خدا بندهپروری کده نطفه شده این جوان برومند حال شده پیر، یعنی خدا بت خلق را در چشم ما میشکند. نمیگوید ریا نکن میگوید خودت را به من نشان بده.
شریعتی:بعد من تو را نشانت میدهم.
حجت الاسلام نظافت: آفرین این اتفاقاً در نهج البلاغه هست یک روایت هست فرمود: حاجَ، حاجت روا کردن دیگران چهقدر ثواب دارد با سه چیز مستقیم و درست و راست است. سه ویژگی یک: کتمان کن، آشکار میشود. دو: کوچک بشمار خودش عظیم میشود. سه: عجله کن تا گوارا باشی. امروز و فردا نکن برای کار راهاندازی. وعده میدهی و تأخیر میاندازی
شریعتی: شهدای ما خوب این را ثابت کردند حاج آقای نظافت. مثلاً شهید ابراهیم هادی گمنام رفت کارش را کرد امروز خدا سر دست گرفته او را. خود حاج قاسممان و خیلی دیگر.
حجت الاسلام نظافت: آره آنهایی که نمیخواهند دیده شوند خدا :لا یضیع" ضایع نمیکند. وأجعل لّي لِسانَ قومٍ في الآخِرینَ یعنی تا ابد نام ابراهیم باقی ماند مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ میگوید هر چه نزد شماست فانی میشود. این آدمهایی که مشهور میشوند فراموش میشوند مگر اینکه خدایی شوند خدا نمیگذارد بندههایش فراموش شوند حاج قاسم را نمیشناختیم حاج قاسم نمیخواست دیده شود ولی خدا نگذاشت. بنابراین میگوید میخواهم دیده شوم خب دیده باش اشکال ندارد ولی بدان اینکه دوست داری دیده شوی این عامل رنج است این دردسر است.
شریعتی: هیچ خبری نیست.
حجت الاسلام نظافت: هیچ، خب حالا مثلاً نزدیک عید است مبلها را عوض کنم پردهها را عوض کنم میبینیم میآیند تازه ایراد هم میگیرند چرا اینطوری چرا آنطوری؟ نظرات متفاوت است سلیقهها هم متفاوت است حالا ببینند چه فایده؟ حالا بگویند به به! مگر بچه هستیم که با این چیزها خشنود شویم؟ اینکه میخواهم دیده شوم آغاز بدبختیها و رنجهاست بسیاری از اختلافات خانوادگی سر همینها است بسیاری از غصهها سر همینها است چون میخواهیم خودمان را به مردم نشان بدهیم خودمان را به خدا نشان بدهیم آنطور که خدا میگوید زندگی کنیم. عزت دست خداست خدا بندهاش را عزیز میکند ولی که به زور میخواهد خودش را عزیز کند عزیز نمیشود. " یَا مُقَلِّـبَ الْقُلُـوبِ وَ الْأَبْـصَارِ" قلبها دست خداست نمیتوانیم ما دلهای دیگران را تصرف کنیم خدا هر که را بخواهد عزیز میکند و مومن را هم عزیز میکند بنابراین حالا یک کسی میگوید من میخواهم دیده شوم منتها با درس خواندن اشکال ندارد این حرفها از دهان بنده بزرگتر است خدا ببیند منافاتی ندارد اتفاقا مادر درس خواند بهتر از مادر درس نخوانده است مادر اهل کتاب باشد اهل درس باشد بهتر است. الان که امکانات فراهم است الان اینقدر آموزش مجازی هست میشود درس بخوانید اشکال ندارد درس بخوانید اصلاً از نظر اسلام درس خواندن واجب است زن و مرد هم ندارد "طلب العلم فريضة على كل مسلم" همه باید زندگیشان آگاهانه باشد چوب جهل را میخوریم منافاتی پس ندارد بعضیها پیام دادند ما هر دو زن و شوهر با هم میدویم زندگیمان نمیچرخد شما تکلیفتان است هر دو کار کنید ما واقعبین هستیم بحث سر کسانی است که دارند اگر خانوادهای هستند حداقل را ندارند زن و شوهر کا ر میکنند هر دو دارند عبادت میکنند هر دو دارند مجاهده میکنند این الگوی دختران شعیب است دیگر سورهی قصص است دیگر، آنها هم از سر اضطرار آمدند کار کردند کار سخت.
شریعتی: یعنی تو الان باید ببینی کدام بار زمین مانده و کدام را باید برداری مهمتر است.
حجت الاسلام نظافت: مبنای شغل پول پرستی و حرص دنیا نباشد اشکالی ندارد اگر تکلیف این است اشکالی ندارد ما چهقدر باید شاکر و ممنوندار خانمهای پزشک متخصص باشیم دارند ایثار میکنند واقعاً اگر آنها نباشند اصلاً حیا و عفت از خانوادههای ما خدشهدار میشود اگر آنها نباشند خب بالاخره وقتی یک خانمی باید عمل شود اگر زن نباشد خب باید مرد عمل کند ولی اسلام چه دوست دارد؟ دوست دارد پزشک زن، زن را عمل کند درست است؟
شریعتی: بله، معلمهای ما، پرستارهای ما.
حجت الاسلام نظافت: دارند فداکاری میکنند ولی مبنای شغل پول نباشد چون بعد از آن همین پول مایهی اختلاف است در خانوادهها. میبینی خانم کار کرده ولی آقا میگوید کارت را به من بده. اگر بگوید نمیدهم دلسردی میشود اگر بگوید میدهم خب میگوید ما زحمت کشیدیم و اسلام برای خانمها حق مالکیت قائل شده است وقتی که پای دنیا و پول پرستی و این چیزها پیش میآید خراب میشود. و کسی هم به آرزویش نمیرسد عرض کردیم از دور قشنگ است بنابراین دیده شدن اشکالی ندارد شغل هم اشکالی ندارد ولی توجه کنیم که این دیده شدن دردی دوا نخواهد کرد. چشم به هم بزنیم ما را فراموش میکنند در همین دنیا فراموش میکنند در همین دنیا، بچههای ما اگر حتی بچههایی که ما میگوییم فرزند بیاورند و برای خدا باید بچه را بزرگ کنند چون ممکن است بچهی ناخلف شود و هوای پدر و مادر را در پیری نداشته باشد کسی که برای خدا بزرگ میکند دیگر غصه نمیخورد حتی بچههای ما ممکن است ما را فراموش کنند خدا ببیند مسئله حل است.
شریعتی: انشاءالله، خیلی خوب آقا خیلی ممنون و متشکرم شما که خوش روزی هستید و خوش توفیق محضر رضا دعا کنید امروز هم روز چهارشنبه است اول ماه شعبان است انشاءالله آنهایی که در انتظار فرزند هستند و در آرزوی فرزند خداوند فرزندانی صالح و سالم به آنها عنایت و مرحمت کند به حق موالید این ماه حضرت سیدالشهدا، حضرت قمر بنی هاشم و امام سجاد، امام زمانمان این ماه سرشار از شادی و نیکی و روزی باشد و بر همهتان مبارک و مهنا باشد. صدقهی اول ماه و آخر ماه فراموش نکنید اعمالش در مفاتیح هست دوستان ما هم زحمت میکشند در کانال قرار خواهند داد برای مشارکت در قربانی فقط کافی است عدد 14 را به 20000303 پیامک کنید از نحوهی مشارکت مطلع خواهید شد یا به کانال ما و سایت ما مراجعه کنید در آستانهی عید بزرگ نیمهی شعبان هستیم و بعد هم سال نو و بعد هم ایام ماه مبارک رمضان. سخت چشم به راه کمک و مساعدت و مشارکت شما هستیم انشاءالله که اتفاقات خوبی بیفتد گزارشش را هم تقدیم حضور شما خواهیم کرد نکتهای باقی مانده است؟ آیات را بشنویم و انشاأالله برمیگردیم و در محضر حاج آقای نظافت عزیز خواهیم بود ثواب تلاوت این آیات را هدیه میکنیم به روح بلند حضرت رضا و انشاءالله از الطاف قدسی حضرت مدد میگیریم برای یک زندگی آرام و توأم با آرامش باز میگردیم با احترام و با شما هستیم و در کنار شما.
صفحه 223 قرآن کریم
اللهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّد و عجّل فرجهم آنهایی که مشهد مشرفند و زائر حضرت رضا هستند آنهایی که مجاورند در این روزهای بسیار قشنگ و زیبا در حال و هوای مشهد را نفس میکشند حتماً برای ما و همهی مخاطبان خانوادهی بزرگ و اهالی خوب سمت خدا دعا کنند و سلام ما را محضر حضرت برسانند با احترام همراه شما هستیم ایام و اعیاد بر همهی شما مبارک و مهنا باشد اشارهی قرآنی امروز را حاج آقای نظافت بفرمایند که حسن ختام فرمایشاتشان باشد.
حجت الاسلام نظافت: بله عجیب است آیات قران اولاً ابتدای آیه از آیات تحدّی است قرآن معجزه است خوب است ما این قرآن که دستمان میآید توجه داشته باشیم معجزهی جاوید اگر دردست هر کسی است خدای متعال طلب مبارزه کرده است. اینجا دارد که اگر میگویند پیامبر اینها دروغ بسته خب ده سوره بیاورند اگر نمیتوانند بیاورند بدانند که این از طرف خدا نازل شده توصیه میکنم بییندگان در مورد اعجاز قرآن مطالعه کنند آیهی بعد (مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا) خداوند متعال میفرماید هر کسی زندگی دنیا و زینت دنیا را میخواهد به او میدهیم ولی دیگر در آخرت سهمی ندارد.
شریعتی: اگر فقط اینجا را بخواهد.
حجت الاسلام نظافت: اگر فقط اینجا را بخواهد. (أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ ) در آخرت دیگر... یعنی خدا کسی را به زور به بهشت نمیبرد بهشت را باید خواست ما را به زور به این دنیا آوردهاند ولی به زور بهشت نمیبرند باید بخواهید. این یک آیه، بعد عرض شود خدمت شما که در آیهی آخر دارد که (أَلاَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ) در این صفحه دارد. لعنت خدا بر ظالمین، ظالمین کیست؟ (الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ) کسانی که صدّ عن سبیل میشوند مانع کار خیر میشوند. بعضی مانع انفاق میشوند خودشان بخیل هستند بخلشان را تسری میدند. به مسئولین گفتند که مشاورتان بخیل نباشید. بعضی خودشان ترسو هستند مانع شجاعت دیگران میشوند. بعضی خودشان بچه ندارند دیگران را هم نهی میکنند و همینطور. فرزندشان دیر ازدواج کرده این میخواهد زود ازدواج کند مانع میشوند میترسانند به طرق مختلف آدمها مواظب زبانشان نیستند روز قیامن باید جواب بدهند و خداوند فرموده است اینها ظالمند صدّ عن سبیل کردند یکی از مصادیق صدّ عن سبیل هم این است که یک کسی به ما نمکی بدهد ما نمکدانش را بشکنیم. او هم پشیمان میشود از کار خیر نباید پشیمان شود ولی معمولاً میشود.
شریعتی: پشت دستم را داغ کنم دیگر این کار را انجام بدهم.
حجت الاسلام نظافت: ضامن شده بیچاره گیر کرده آقا قسطش را برو بده دیگر، موارد مکرر دیدیم در بحث ضمانت لذا الان میبینید خیلی میگویند ما دیگر ضمانت نمیکنیم طرف ذر جاده کسی را دیده سوارش کرده بعد چاقو گذاشته بیخ گلویش. او به خاطر خدا تو پیاده بودی سوار کرده اگر کسی هم دزد است جوانمرد باشد دزدی هم آداب انسانی دارد خوب نیست دزدی ولی اگر کسی میخواهد دزدی کند دزد منصف و جوانمردی باشد که دیگر این اتفاق نیفتد.
شریعتی: خیلی خوب حاج آقا خیلی از شما ممنون و متشکرم. بر شما هم مبارک باشد دعا کنید اول ماه و انشاءالله دوستان گرامی بگویند به خدا...
حجت الاسلام نظافت: خدایا توفیقاتمان را ذر ماه شعبان توفیقات بینندگان عزیز سمت خدا را در ماه شعبان روز افزون بگردان. توفیق صلهی رحم، توفیق انفاق، توفیق نمازها عبادتها زیارتها، و خلاصه آمادهی ورود به ماه رمضان شویم.
شریعتی: انشاءالله خیلی ممنون ومتشکرم.
گاهی دلم به سمـت خدا میبرد مـرا
یعنی بـه آسـتان رضا میبـرد مــرا
تا محضر سپیدهی هشتم به صد امید
ایمان جدا و عشـق جدا میبرد مـرا
اللهم صلّ علی علیّ بن موسی الرضا المرتضی خیلی از شما ممنوم و متشکرم.