شریعتی: سلام میکنم به همهی دوستان و عزیزانم خانمها و آقایان، سلام میکنم به سپاه مقتدر و مظلوم که این روزها شاهد مباحثی هستیم و امیدوارم که این عزم و ارادهی پاسداران انقلاب اسلامی را قویتر بکند و انشاالله در این مسیر ثابتقدم گام بردارند. به سمت خدای امروز خیلی خوش آمدید حاج آقای شریفیان سلام علیکم و رحمةالله شما هم خیلی خیلی خوش آمدید.
حجتالاسلام شریفیان: علیکم السلام و رحمة الله بنده هم خدمت شما برادر عزیزم آقای شریعتی عزیز و دوستداشتنی خودم عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همهی بینندگان خوب برنامهی سمت خدا همینطور، انشاالله که هر جا هستند شما و همهی بینندگان عزیزمان در پناه خداوند متعال مشمول عنایات ویژهی امام زمان، انشاالله که ماه رجب برایشان مبارک باشد.
شریعتی: انشاالله.
حجتالاسلام شریفیان: انشاالله میلاد آقایمان امام باقر سلام الله علیه برایشان مبارک باشد.
شریعتی: الهی آمین.
حجتالاسلام شریفیان: و خداوند متعال در این ایام بهترینها را به دعای حضرات معصومین که ایام اهل بیت است ایام میلاد مکرر، عرض میکنم که میلاد وجود مقدس امیرالمؤمنین روز پدر
شریعتی: ماه ماه ولایت است حاج آقا
حجتالاسلام شریفیان: فوقالعاده است
شریعتی: بله الحمدلله
حجتالاسلام شریفیان: انشاالله که این ایام برای عزیزان بهترین ایامها باشد و عنایات ویژه و الطاف ویژهی حضرات معصومین انشاالله به آنها برسد
شریعتی: انشالله حالتان چطور است؟
حجتالاسلام شریفیان: الحمدلله خدا را شکر
شریعتی: خدا انشاالله شما را حفظ کند خوشحالیم خدمت شما هستیم و خدمت عزیزانمان همهی آنهایی که صدای ما را از رادیو معارف میشنوند، تکرار برنامه را از شبکهی افق میبینند از شبکهی جهانی ولایت شبکهی جام جم هر کجا که هستید انشاالله تنتان سالم باشد و قلبتان سلیم و بهترینها نصیبتان و امیدوارم وقتی که أین الرّجبیّون را میشنویم ما هم بتوانیم دستمان را بالا بگیریم و جزء رجبیّون باشیم انشاالله، خدمتتان هستیم و بحث امروز شما را با دل و جان خواهیم شنید
حجتالاسلام شریفیان:اَعوذُ بِالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم، بِسم الله الرّحمنِ الرَّحیم، اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللهُ عَلَي سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ و ءَالِهِ الطّاهِرين وَلَعَنُ الدَّائِمَعَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ،اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَن ِصَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبائِهِ فِي هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلِيلاً وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً .خب من یکی دو تا نکته مقدمه عرض کنم خدمت عزیزان، نکتهی اول این است که یک آیهای در سورهی مبارکهی بقره است من بی مقدمه این آیه را بخوانم یک تعبیری است اینجا مرحوم علامه طباطبایی در المیزان هم مفصل به این پرداختهاند بحث جدی هم است اینجا، قرآن فرموده است که یک عدهای در مقابل نبی اکرم میایستند این کسانی که مقابل حضرات معصومین مقابل نبی اکرم و دستگاه ولایت الهیه میایستند اینها دو قسم هستند یک عدهشان کفار بیرون هستند یک عده هم نفاق درون هستند، در مقابل اینها مؤمنین مکلف هستند مؤمنین در امت نبی اکرم مکلف هستند با این دو تا جریان برخورد کنند برخوردش هم میشود جاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ یک جریان کفر و نفاقی است با هم دست میدهند با هم کار میکنند از ما هم خواسته شده سفتی در مقابل اینها أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ، قرآن یک تعبیری دارد اینجا سورهی مبارکهی بقره عرض میکنم که در باب کسانی که عرض میکنم پشت میکنند به نبی اکرم و مسیر دیگری را میروند که کفر است و نفاق اینها کسانی هستند که إِذا تَوَلَّى سَعى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ ابتدا آیه مربوط به منافقین است ولی صفات کفار هم همینطور است اینها کسانی هستند که تلاش میکنند تلاشهای بزرگی هم میکنند کفار و منافقین تلاشهای بسیار بزرگی میکنند ولی کل تلاششان را خدا به آن میگوید اِفسادَ فِي الْأَرْضِ یعنی افساد به معنی فقط تنبلی و یک گوشه نشستن نیست میتواند یک تمدن بزرگ باشد تمدن مفسدین، کسانی که عالم را از مدار خودش دارند خارج میکنند و آرام آرام میوههای فساد هم میبینید شما درخت فساد را اول میکارند اولش عرض میکنم که میوهی زقّوم نمیدهد، این شجرهی زقّوم یک جایی به ثمرات خودش میرسد ثمرهاش را که قرآن میخواهد بگوید، میگویداینها افساد میکنند وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ کِشتهها از هر دو جهت را نابود میکنند کِشتههای زرع یعنی آن چیزی که ثمرات زمین است و نسل که ثمرات انسان است
شریعتی: بله
حجتالاسلام شریفیان: هر دو را نابود میکنند اینها وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ خدا اهل فساد را دوست ندارد
شریعتی: دوست ندارد
حجتالاسلام شریفیان: وَ إِذَا قِيلَ لَهُ حالا مؤمنین میخواهند در مقابل اینها بایستند، دارند خراب میکنند عالم را همهی عالم را به فساد کشیدند اینها وَ إِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ وقتی به آنها میگویند تقوای الهی پیشه کنید حیا کنید از خداوند متعال میخواهند یک ذره کنترل کنند اینها را أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإثْمِ، بِالإثْمِ با ث سه نقطه، آن عزت توهمی که اینها دارند که مرحوم علامه میفرماید این عزت عزت الهی نیست عزت توهمی است غرور است نخوت است
شریعتی: و فکر میکنند که خبری است
حجتالاسلام شریفیان: خیال میکنند خبری است واقعا هم یک دستگاه بزرگ برای خودشان ساختند
شریعتی: توهم است همهاش
حجتالاسلام شریفیان: يَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ دستگاهی که برای خودش ساخته خیال میکند به یک جاودانگی بزرگی رسیده است خدا فرموده است أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإثْمِ این غرور و نخوتش سبب میشود که وقتی در مقابلش میایستید شلنگ و تختهای که میاندازد بیشتر است، وقتی که سیدالشّهدا مقابل دستگاه ابن زیاد ایستاد شما خباثت حرمله را میبینی بگذار درگیری ایمان و کفر رخ بدهد بگذارید مؤمنین در مقابل مفسدین عالم بایستند
شریعتی: و این درگیری هم باید باشد
حجتالاسلام شریفیان: باشد تکلیف ما است
شریعتی: چون تمییز و تمحیص اتفاق بیفتد
حجتالاسلام شریفیان: خدا اینجا یک چیزی میگوید، میگوید این درگیری سبب میشود یک چیزهایی از دشمن میبینید که فکرش را هم نمیکردید کسانی که حرف از اخلاق و آزادی و نمیدانم شعارهای انبیا را به یک شکلی سرقت کردهاند در دستگاه خودشان حرف از آن میزنند با درگیری شما با آنها خلاف مسیر خودشان را فریاد میزنند.
شریعتی: یعنی دستشان رو میشود
حجتالاسلام شریفیان: رو میشود، هیچوقت عمر سعد حاضر نبود بیاید بگوید من شش ماهه کُش هستم ولی صحنهی عاشورا یک صحنهای است که این سپاه را تبدیل میکند به کودک کُش این جلوههایی که شما میبینید میآیند، سپاه کارنامهاش مشخص است چی است اگر میبینید اینجور شلنگ و تخته اینها میاندازند أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإثْمِ آن عزت آدم را میبرد در وادی معاصی بیشتر
شریعتی: که آنها درواقع حقیقت خودشان را نشان بدهند
حجتالاسلام شریفیان: نشان میدهند، خدا میگوید بالاخره من یک سری گناهها است که گذاشتهام یک عدهای انجام بدهند دیگر بالاخره دستشان را باز کردم کجا اینها حاضر هستند بروند اینجور کارها را انجام بدهند؟ در درگیری شما با اینها، بدانید اگر یک جایی اوج خباثتشان را نشان دادند بدانید مؤمنین به اینها زدهاند آیه را یک بار دیگر بخوانم إِذَا قِيلَ لَهُ یعنی مؤمنین مقابل آنها دارند میایستند کوتاه نمیآیند
شریعتی: یعنی از همانجا خوردهاند
حجتالاسلام شریفیان: خوردهاند اینجا إِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإثْمِ خدا میگوید فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ من برای اینها جهنم گذاشتهام تنها چیزی که جوابگوی اینها است جهنم است نارُاللَّهِ الْمُوقَدَةُ خدا میگوید اینهمه شلنگ و تخته اینهمه کفر و فسقی که اینها در عالم دارند
شریعتی: اینهمه تشکیلات، زرق و برق
حجتالاسلام شریفیان: برای همهاش جواب دارم جواب خدا چیست؟ جهنم حَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ چه بد جایی برایشان آماده کردم میدانید دیگر روایات ما ذیل جهنم خیلی اوقات آیات جهنم را تأویل میکند به ظهور آن جهنم بزرگ خدا در دنیا یک جور خودش را نشان میدهد آن وقتی است که وجود مقدس بقیةالله میآید به همهی شیطنتها در ظرف عالم پاسخ میدهد حضرت
شریعتی: و شاید همینجا باید گفت فَلَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً عزت دست خدا است حالا هر کسی هر چه میخواهد بگوید
حجتالاسلام شریفیان: بله میخواستم این را عرض کنم آدم، من این آیه را میبینم همیشه این پلیدیهایی که از دستگاه کفر در درگیری آدم میبیند من همیشه یاد این آیه میافتم أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإثْمِ این چیزی که برای خودشان ساختند در مواجههی با برخورد با مؤمنین اینها را به جاهای عجیب غریبی میکشد کسانی که حرف از احترام انسانها و فلان و اینها میزنند در این درگیریها میبینید عجب یک حمله کردند به فلان کشور این تعداد زن و بچه فقط اینها کشتند این یک جایی شما مقابلشان ایستادید که این کارها را میکنند و الا به این راحتی اینها حاضر نبودند ماسکشان را بزنند کنار به تعبیر رهبری آن دست مخملی آن دستکش مخملی را بگذارند کنار دست چدنیشان را نشان دهند، انشاالله خدا برای اینها جوابهای بزرگی دارد از جنس برخوردهای مؤمنین اصلش هم که ظهور است انشاالله قبل از ظهور هم یک دست عزت و قدرتی از مؤمنین خواهند دید که انشاالله دردش را خواهند چشید.
شریعتی: انشاالله خیلی خوب نکته و مقدمهی خوبی بود، نکتهی دوم
حجتالاسلام شریفیان: عرض کنم نکتهی دوم این است که شب میلاد وجود مقدس امام باقر علیهالسلام من خیلی حیفم آمد که یک نکتهای در باب حضرت نگوییم یک روایتی دیدم خیلی روایت نورانی است حیف است این روایت را نخوانیم و این ایام متوسل به حضرت نشویم سلام الله اَرواحُنا... در روایت میدیدم آقای شریعتی یک عدهای از شیعیان که معلوم است عدهای خاص بودند میآمدند خدمت حضرت، حضرت از قبل میگویند حضرت کَثِیرُ الْعَیال بود شئون حضرت خیلی زیاد شده بود فقط خانواده برای، خانوادهی ظاهری هم نیست آرام آرام تشیع بالا گرفت بالاخره کار حضرت و از آن طرف امکاناتی که دست حضرت بود زیاد نبود از جهت ظاهری در بعضی از روایات است حضرت یک چیزهایی را که دستشان میرسید برای یک عدهای میگذاشتند کنار، میآمد میگفت این را برای تو مدتها است گذاشتهام کنار
شریعتی: عزیزم
حجتالاسلام شریفیان: داشتم این روایت را میخواندم گفتم خدایا یعنی میشود امشب ما برویم محضر امام باقر حضرت بگوید برایت یک چیزی گذاشته بودم کنار
شریعتی: برای ما چیزی کنار گذاشته باشند
حجتالاسلام شریفیان: روایت، این روایت در کافی جناب ابو حمزه ثمالی نقل میکند میگوید قتاده که از بزرگان عامه است میگوید رسید خدمت امام باقر حضرت گفتند که أَنْتَ فَقِیهُ أَهْلِ الْبَصْرَه تو بزرگ بصریها هستی؟ ادعای علمت میشود او گفت بله حضرت فرمودند وَیْحَکَ یَا قَتَادَهْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ خَلْقاً مِنْ خَلْقِهِ فَجَعَلَهُمْ حُجَجاً عَلَی خَلْقِهِ فَهُمْ أَوْتَادٌ فِی أَرْضِهِ مگر نمیدانی خدا حجت دارد روی زمین یک موقع موازی حجت ادعا نکنی أَنْتَ فَقِیهُ أَهْلِ الْبَصْرَه حضرت میگویند برای خودت یک چیزی ادعای یک چیزی داری میکنی میدانی خدا حجت دارد در زمین؟ آنها هستند که حجج الهی هستند تو اگر ذیل حجت الهی باشی یک کار میتوانی انجام بدهی هُم قُوَّامٌ بِأَمْرِهِ نُجَبَاءُ فِی عِلْمِهِ اصْطَفَاهُمْ قَبْلَ خَلْقِهِ أَظِلَّةٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِهِ کسانی که از قبل دستشان پر شده حمایتهای ویژه داشتند اینها قرار است بیایند کار کنند حجت الهی اینها هستند.
شریعتی: فکر نکنی میتوانی مستقل کاری انجام بدهی
حجتالاسلام شریفیان: خیال نکنی من خودم یکهو شدم حجت خدا و فقیه شدم و میروم مردم را میخواهم با خودم ببرم بهشت همچین خبرهایی نیست فَسَکَتَ قَتَادَه طَوِیلًا میگوید مدت طولانی این ساکت شدثُمَّ قَالَ أَصْلَحَکَ اللَّهُ وَاللَّهِ لَقَدْ جَلَسْتُ بَیْنَ یَدَیِ الْفُقَهَاءِ وَ قُدَّامَ ابْنِ عَبَّاسٍ من خیلیها را دیدم ابن عباس را دیدم آدم زیاد دیدم فَمَا اضْطَرَبَ قَلْبِی قُدَّامَ وَاحِدٍ مِنْهُمْ مَا اضْطَرَبَ قُدَّامَکَ پیش هیچکس اینگونه نبودم نمیدانم چرا جلوی شما دست و پایم را گم کردهام عالم آمده است!
شریعتی: ابهت امام و عظمت او
حجتالاسلام شریفیان: فَقَالَ لَهُ أَبُوجَعْفَرٍ أَ تَدْرِی أَیْنَ أَنْتَخب میدانی کجا آمدی بله باید هم دست و پایت را گم کنی میدانی کجا آمدی؟ أَنْتَ بَیْنَ یَدَیْ بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ
شریعتی: به به
حجتالاسلام شریفیان: جلوی بیتالنّبی نشستهای
شریعتی: و بیتالنور
حجتالاسلام شریفیان: آمدی در خانهی رسولالله نشستهای باید هم دست و پایت را گم کنی باید هم دست و پایت را گم کنی خانهای که اینجا اجازهی رفعت داده شده اینجا ذکر الهی است اینجا تسبیح میکنند یک عدهای شب و روز یعنی بیرون این خانه خبری نیست نه رفعت نه ذکر نه تسبیح است یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌعَنْ ذِکْرِ اللهِ دو تا معنا برای این عبارت شده یکی این است که حضرت دارند میگویند بیتالنّبی رجالی دارد آن من هستم رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ این یک معنا است یک معنای دیگری که ممکن بر این اصل است که بیتالنّبی ما هستیم اگر میخواهی به یک چیزی برسی وارد این خانه باید بشوی، میشوید رِجالٌ هر دو معنا قابل تأمل است در روایت هر دو هم گفته شده اصلاً هم رِجالٌ به خود امام تطبیق شده و هم به شیعیانی که ذیل امام به آن مقامات میرسند
شریعتی: و وارد این بیت میشوند درواقع
حجتالاسلام شریفیان: وارد این بیت میشوند چون میدانید آن بیت درواقع آن بیت خود حضرت خود نبی اکرم است اهلالبیت ساکنین این خانه هستند میشود رِجالٌ
شریعتی: در مقیاس بالاتر شأنَا مَدینَةُ العِلمِ و عَلِیٌّ بابُها
حجتالاسلام شریفیان: بعد حضرت فرمودند فَأَنْتَ ثَمَّ اینجا نشستهای وَ نَحْنُ أُولَئِکَ ما آنها هستیم، ما آنها هستیم ظاهرش همان رِجال است ما آنها هستیم فَقَالَ لَهُ قَتَادَه صَدَقْتَ گفت بله راست میگوید همینطور است حالا ایمان هم نیاوردهاند این است که تهش هیچی در نیامد انشاالله که ما در این ایام برویم در خانهی حضرت ما هم ابهت حضرت
شریعتی: بگیرتمان
حجتالاسلام شریفیان: آره ما را میگیرد ولی کسانی باشیم که قبول کنیم باید وارد این بیت بشویم فدَخُل الْبَابَ
شریعتی: و بدانیم هر خبری است همانجا است جای دیگر هیچ خبری نیست
حجتالاسلام شریفیان: این سفرهی بزرگی که وجود مقدس امام باقر در عالم پهن کرده که يَبْقَرُ العِلْمَ بَقْراباز کرد علم نبی اکرم را، انشاالله یک جوری نباشد که حسرتش را بعد بخوریم
شریعتی: انشاالله به حق امام باقر ماه رجب و ماه شعبان بر همهی ما مبارک باشد به معنای واقعی کلمه و انشاالله با عافیت به ماه مبارک رمضان ضیافتالله برسیم
حجتالاسلام شریفیان: انشاالله یک نکتهی دیگر عرض بکنم رجب، ماه رجب آقای شریعتی ماه خدا است کما آنکه ماه شعبان ماه نبی اکرم است ماه مبارک رمضان ماه امت است ماه رجب در روایت آدم یک چیزی اصطیاد میکند میرسد، ماه ویژهها است من أین الرّجبیّون را اینگونه میفهمم کسانی هستند که متوجه شدند از کجا باید شروع کنند رجب را باید درک کنی که به نبی اکرم برسی ماه شعبان را اگر درک کنی ماه مبارکت یک چیز دیگر است بعضیها تا آخر ماه مبارک رمضان تلاش میکنند آخر هم عِتْقٌ مِنَ النّارِبه آنها میدهند این خوب استعِتْقٌ مِنَ النّارِ، خَلِّصْنا مِنَ النّارِ يا رَبِّ ولی یک عدهای هستند از رجب شروع میکنند ماه مبارک خلاص شده این در ماه مبارک یک کار دیگر میکند، آدم گاهی اوقات یک ماه ماه مبارک جان میکَند خیلی هم خوب است آخرش میگویند از زندان آزاد شدی دیدید بعضیها از زندان آزاد میشوند ولی این از زندان آزاد میشود تازه اول زندگیش است این تازه باید بیاید خودش را بشوید تمیز کند لباس نو بپوشد یک زندگی برای خودش درست کند، عِتْقٌ مِنَالنّارِ قلهی انسان نیست خیال کنم عِتْقٌ مِنَ النّارِ خلاص، بهشت درجات دارد بعضیها بهشت هم میروند ولی مدتها در برزخ نگهشان میدارند در وادی اعراف نگهشان میدارند وادی اعراف همین است دیگر عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ ببینید، یک عده نگهشان میدارند مدتها میخواهد از صراط عبور کند مدتها روی صراط است تا رد شود برود به سمت بهشت، نمیافتد از صراط فَتَردّي فينَارِ جَهَنَّم نمیشود ولی عبورش هم سخت است
شریعتی: راحت هم رد نمیشود
حجتالاسلام شریفیان: ولی عبورش به این راحتیها نیست از آتش ولی خلاصش میکنند جهنمی نمیشود خَلِّصْنا مِن.. اینکه بعضی از روایات ما میگوید کسی بعضیها هستند شب اول ماه مبارک رمضان، این پاک وارد ماه مبارک رمضان اصلا میشود اینها کسانی هستند که رجب را دریافت کردند اینکه در روایت دارد ماه خدا است در بعضی از روایات دارد حدیث نبوی است از وجود مقدس نبی اکرم حضرت فرمودند رجب حبلی است ریسمانی است که من فرستادم برای عبادم مَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إلَيَ اگر دستت به این ریسمان رسید به من متصل شدی ماه رجب ماه ویژهها است ماه آدمهایی که خیلی زود بیدار میشوند خیلی زود بیدار میشوند
شریعتی: و خاطرم هست شاید سالها قبل حاج آقا میرباقری که همینجا به ایشان سلام میکنم با دل و جان و امیدوارم که بزودی روی ماهشان را ببینم ایشان میفرمودند که برای درک شبهای قدر خیلیها که از سال قبل مهیا میشوند خیلیها اول رجب مراقبتهایشان شروع میشود تا شبهای قدر را بخواهند درک بکنند
حجتالاسلام شریفیان: جالب است دو تا تعبیر داریم، داعی داعی دو تا داعی در ماه رجب است دو تا دعوت کننده در روایتمان هست یکمَلکٌ مُهازِل عَرشی ُنَادِیکُل َّلَيلَةٍ فيشَهْرِ رَجَبٍدر رجب یک ملکی است از عرش الهی خدا به او اذن داده شبهای رجب اذن میدهد طُوبَى لِلطَّائِعِينَ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ خوش به حال اهل اطاعت خوش به حال اهل ذکر کسانی که در رجب بهرهمند بشوند یعنی یک دعوتی دارد رخ میدهد که انسان در این ماه باید اطاعت و ذکرش ویژه شود برای همین هم میبینید دعا زیاد داریم استغفار خیلی، برخلاف ماه شعبان که اصلش تعلق به نبی اکرم و صلوات بر حضرت است ماه رجب دعا و استغفار و توسل است.
شریعتی: ماه ماه استغفار است.
حجتالاسلام شریفیان: معلوم است از آدابش اصلا معلوم است این یک داعی است روایت دوم میگوید یک داعی دیگر هم وجود دارد در زیارت سیدالشّهدا گفتهاند وقتی ماه رجب شروع شد بگویید لَبَّیکَ یا داعيَ اَلله انگار سیدالشّهدا هم در یک معنای دیگر
شریعتی: یک دعوت دیگری
حجتالاسلام شریفیان: یک دعوت دیگری شروع کرد
شریعتی: یک ضیافتی هم آن طرف است
حجتالاسلام شریفیان: یک ضیافتی آن طرف است که عرض میکنم توسل و محبت و زیارت سیدالشّدا و حضرات معصومین در رجب ویژه است اصلا معروف است و معهود است جزء سیرهی متشرعه بوده ماه رجب ماه عمره یک ارتباط با خدا دو زیارت حضرات معصومین برای همین شما زیارت رجبیه دارید افضلش را عرض کنم أشهُر حُرُم است بهترین عمره در رجب است و شاید بعید نباشد که بهترین زیارت در رجب است قدیمیها خیلی، میتوانستند خودشان را میرساندند به عتبات نمیتوانستند شب بیست و پنجم شب شهادت موسی بن جعفر سلام الله علیها خودشان را میرساندند به امام رضا میرساندند مشهد
شریعتی: بعد اینکه گرهی با زیارت باز..
حجتالاسلام شریفیان: دو تا دعوت شده از شما دو تا زیارت خواسته شده صدایتان میزنند میگویند بیا آن دعوت میشود لبیک میشود عمره این دعوت میشود لبیک
شریعتی: میشود زیارت
حجتالاسلام شریفیان: میشود زیارت سیدالشّهدا حالا این هم یک لطیفهای است حالا توضیح دارد بماند من فقط اشاره کردم ایام فوقالعاده است انشاالله که از دستمان نرود
شریعتی: انشاالله
حجتالاسلام شریفیان: خانوادگی انشاالله از این ماه استفاده کنیم
شریعتی: الهی آمین
حجتالاسلام شریفیان: من خیلی اوقات در این جلسات این ایام عرض کردم به پدر مادرها برای خانوادهتان برای ماه رجب برنامه داشته باشید ببینید ماه مبارک رمضان خانوادگی ما روزه میگیریم خانوادگی مینشینیم سر سفره سحر بچههایمان را بیدار میکنیم میرویم یک مراسمی شرکت میکنیم، ماه رجب در روایت هست موسی بن جعفر سلام الله علیه آقایمان امام کاظم شب بیست و هفتم این کار را میکرد شب مبعث حضرت کل خاندان را برپا میکرد روزه میخواهیم بگیریم میدانید دیگر روز مبعث از آن چهار روز فوقالعادهی سال است برای روزه، خب این وقتش است دیگر وقت سلوک خانوادگی ما است
شریعتی: و این با هم بودن چقدر این عبادت و ذکر را دلچسب میکند
حجتالاسلام شریفیان: خیلی همینطور است
شریعتی:بسیار خب خیلی مقدمات خوبی شنیدیم امروز مثل همیشه خدا انشاالله خیرتان دهد برمیگردیم به بحثمان
حجتالاسلام شریفیان:خب بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَنِ ٱلرَّحِيمِ، اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم بحثمان در باب قول بود
شریعتی: و صمت
حجتالاسلام شریفیان: قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً در مواجهه و آداب اجتماعی از ما قول خواستهاند باید یک جاهایی حرف بزنیم این حرف زدن آداب دارد یک جاهایی سکوت میخواهد وارد ابواب و روایت سکوت و کلام شدیم روایتی که میگوید کجا سکوت کنیم چقدر سکوت کنیم کی حرف بزنیم چه بگویید در سکوتتان چه بردارید روایاتی را خواندیم چند تا روایت دیگر میخواهم بخوانم یک جمعبندی در این بحث باید بکنیم تا انشاالله ابواب دیگری از بحث را شروع کنیم حالا به مقداری که انشاالله برسیم، این روایت را جلسهی قبل خواندم یکبار دیگر میخوانم روایت خیلی مهم است مِنْ عَلاَمَاتِ اَلْفِقْهِ میخواهید بدانید آدم دینفهم شده یا نه فقه یعنی کسی که خوب میفهمد دین را آدمی که
شریعتی: عمیق میبیند
حجتالاسلام شریفیان: عمیق میفهمد دینداریاش را، فقه، العِلم، الحِلم، الصَّمت علم دارد اهل حلم و بردباری است و سکوت عرض کردم سه مرتبه است اینها در عرض هم نیست
شریعتی: و شاید صمت ثمرهی علم و حلم باشد
حجتالاسلام شریفیان: با سکوت انسان حلمش دیده میشود اصلا آدم بردبار کسی است که به موقع کار میکند و حتما از لوازمش سکوتهای بجا است سکوتهای بجا و کسی که علم دارد اگر میخواهید ببینید خوب علم واقعا به او دادهاند، آن علمی علم است که بفهمی کجا از آن استفاده کنی و الا دیدید بعضیها یک مهارتهایی دارند ولی نمیدانند با آنها چکار باید بکنند حلم درواقع پیدا کردن جایگاههای علم من است آدم حلیم میداند این علم به درد چه کسی میخورد کجا باید بگوید چه زمانی چه مکانی برای چه کسی
شریعتی: موقعیتشناس است
حجتالاسلام شریفیان: موقعیتشناسی حلم یعنی این، انبیا حلیم هستند یعنی این یعنی این حرف را کجا میزند، کلی بالا پایین میکردند تا این حرف کی باید زده شود
شریعتی: و به که بگویند
حجتالاسلام شریفیان: به چه کسی، کجا، در روایت دیروز میدیدم در کافی شریف خداوند متعال فرمود من میخواستم خمر را حرام کنم شُرب خمر را خدا میخواست حرام کند یک عمری اینها با مشروبات الکلی مصرف داشتند مگر همینجوری میشد جدایشان کرد خدا فرمود در چهار مرحله من جدایتان کردم، یعنی حلم چیست خدا بردباری میکند خدا خودش حلیم است علیمِ حلیم استاول آیاتی که نازل شد فرمود که يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ از تو سوال میکنند. خداوند متعال یک اتفاقاتی دارد میافتد یک سوالی خودتان یک سوالاتی دارید جواب آمد که عرض کنم که إِثْمُهُمَا كَبِيرٌ گناه بزرگی سنگینی در این است ثقلی در این کار است منافعی هم دارد ولی إِثمش أکبر از نفعش است مقایسه کرد خدا برایتان گام اول بود گام دوم خدا فرمود الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ جدا شوید از آن
شریعتی: دور شوید
حجتالاسلام شریفیان: دور شوید از آن، گام سوم خداوند متعال فرمود قرآن میخواهد با اینها صَدَّ عَنْ سَبِیل بکند فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ نمیخواهید دست بردارید؟ گام چهارم بود که خدا فرمود حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ
شریعتی: دیگر گناه شد.
حجتالاسلام شریفیان: اینجا دیگر تحریم شد که سنگینترین لفظی است که در قرآن است برای حُرُمات حَرَّمَ رَبِّيَ حضرت فرمودند میبینید خدا چگونه تحریم کرده؟ اول از آنجا شروع کرد تا اینجا تحریمش کرد بعد حضرت فرمودند میدانید چرا؟ برای اینکه خدا میداند ظرفیتش در شما به این راحتی نیست مرحله به مرحله آدمها را جدا میکرد از خطاها به این میگویند حلم چه میخواهد؟ سکوت اینکه کی حرف بزنم؟ کجا سکوت کنم؟ پیدا کنم که الان وقت حرف زدن است خیلی این تعبیر مهمی است بعد این دو تا تعبیر دارد سه تا تعبیر دارد این روایت در بابا سکوت، سکوت بابٌ مِنْ اَبْوابِ الْحِكْمَةِ میخواهید دریچههای حکمت برایتان باز شود با کثرت کلام نمیشود آدم باید سکوت داشته باشد بداند کجا حرف بزند کجا ساکت باشد، به کسی حکمت میدهند یعنی درها، میدانی حکمت یعنی چه؟ حکمت یعنی درهای علم برایشان باز میشود درِ علم را میگویند حکمت برای همین قرآن میگوید اگر به کسی حکمت بدهند أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا چون ابواب استراه باز میکند مثل کلید میماند به این میگویند حکمت وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا با سکوت راه حکمت باز میشود میبینید چقدر حرف مهمی است مایی که میبینیم گاهی اوقات دستمان خالی است علتش این است که از طریقش نمیرویم این یک، دوإنَّ الصَّمْتَ یَکّسِبُ المَحَبَّةَ محبت بدست میآورید در روابط اجتماعی ما برای همین داریم اینها را بحث میکنیم ما به دنبال این هستیم یک مقداری در فضای روابط اجتماعیمان تنظیماتی ایجاد کنیم یکی از مهمترین راههای اتصالهای سکوتهای بجا است کسب محبت میکند ببینید آدمهایی که کم حرف هستند آقای شریعتی دوستدار زیاد دارند چرا؟ چون خیلی اوقات حرفهای ما گزنده است آسیب زننده است جاهلانه است. دافعه ایجاد میکند کسی اگر کم حرف بزند حرف پختهای بجا میزند معلوم است که محبت ایجاد میکند یَکّسِبُ المَحَبَّةَ تعبیر سوم وَإنَ الصَّمتَ دَليلٌ عَلى كُلِّ خَيرٍ راهنما به سمت همهی خیرات است سکوت، ببینید چکار میکند این حالا میرسیم در روایت عرض میکنم این سکوت شما است که تنظیمگر روابط شما است چون اصل تنظیمگری ما با همدیگر زبانمان و روی خوشمان است یادتان است روایتی که حضرت فرمودند يا بَني عَبدِ المُطَّلِبِ لَنْ یَسَعُواکم أَمْوَالكُمْ إليَ اَلنَّاسَ شما با اموالتان نمیتوانید رابطهتان را برقرار کنید وَلَكِن بِطِلاَقَةِ اَلْوَجْهِ وَ حُسْنِ اَلْبِشْرِ روی خوش میخواهد زبان درست میخواهد آدم اگر نتواند زبانش را کنترل کند روابطش قطعا میریزد بهم این است که راهنمای خیلی از خیرات ما میتواند باشد راهنما میتواند باشد در بعضی از روایات حالا میرسیم
شریعتی: همان حکمتی که گفتید خیلی چیز مهمی بود خیلی نکتهی مهمی بود
حجتالاسلام شریفیان: یعنی انسان را میدانید حکمت با آدم چکار میکند قرآن میگوید يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ خدا رحمت کند آقای صفاری ایشان فرمودند کتاب دستورات ما است ولی با دستورات شما نمیتوانید حرکت کنید فقط حکمت لازم دارید حکمت مثل نوری است که حتی دستوراتتان را هم در پرتو او باید ببینید آدمهایی که دستورات را میفهمند ولی جای دستورات را نمیدانند نسبت دستورات را نمیفهمند با هم مثل کسی میماند فرض کنید سلول بدن انسان را میشناسد سلولشناسی دارد ولی پیکرشناسی ندارد اندام شناسی ندارد
شریعتی: یک نگاه جامعتری میخواهد
حجتالاسلام شریفیان: نگاه جامعی میخواهد یک نسبتی است بین يُعَلِّمُهُمُ الْكِتاب َو َالْحِكْمَةَ شمار انبیا آمدند دستورات به شما میدهند ایشان کتاب را به كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ دستوراتی که بر شما نوشته شده بود ولی اینها حکمت ایجاد نمیکند حکمت یک چیز دیگر است
شریعتی: یعنی حالا بلاتشبیه مصالح را میشناسی ولی معماری بلد نیستی
حجتالاسلام شریفیان: احسنت آن ترکیب ویژه که کجا حرف بزنم کجا حرف نزنم کجا این تکلیف را باید انجام دهم به آن میگویند تزاحمات تکالیف متعددی که من نمیدانم وسط این تکالیف چکار باید بکنم من درس باید بخوانم زندگی باید بکنم پول باید دربیاورم پدر مادرم را رسیدگی کنم حواسم به همسایه باشد و.. ترکیبش چیست
شریعتی: یعنی میتوانم بگویم مهندسی روابط
حجتالاسلام شریفیان: فقط نه مهندسی روابط اجتماعی مهندسی در جمیع تکالیف یکی از آنها میشود روابط اجتماعی که هزار و یک تکلیف شما در روابط اجتماعی دارید
شریعتی: حتی رابطهی من با عالم
حجتالاسلام شریفیان: همینطور است کسانی که حکیم هستند اینها میدانند که، اصلا حکیم به کسی میگویند که از مصدر حکمت رفتار میکند حکمت یعنی چه؟ حکمت یعنی چیزی پیدا کنم که برخورد من از استحکام ویژهای برخوردار است اصلا حکمه یعنی همین دیگر، حکم به حرفی میگویند که صاحب یک استحکام و استواری ویژه باشد
شریعتی: و استدلال
حجتالاسلام شریفیان: حکیم به کسی میگویند که کاری که میکند از هر جهت نگاه میکنی میبینی تمام و کمال است
شریعتی: کارش محکم است
حجتالاسلام شریفیان:مهندسی که به آن میگویید یعنی این یعنی شما یک ساختمان را که میبری بالا ظاهر هم دارد ولی باطن ندارد مهندسی نشده است سکوت ببینید چی است الله اکبر چقدر ما در این قصه آسیب میبینیم که نمیدانم از کجا باید آرام آرام دریافت کنم بفهمم اندیشه کنم دستم پر شود برخورد حکیمانه بتوانم انجام دهم ما مفقودمان امروز خدا شاهد است همهی این بحثهایی که داریم گوییم همین یک کلمه اگر واقع بشود آقای شریعتی بحثمان را گفتیم، برخوردهای حکیمانه برخورد حکیمانه یک جایی سکوت میخواهد یک جایی حرف میخواهد یک جایی این حرف مقدمات دارد وووقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً یعنی این یعنی از هر طرف نگاهش میکنی زیبا است قول حسن یعنی این نه فقط محتوایش زیبا است زمان انتخاب شدهاش زیبا است فردی که انتخاب شده که این آدم به درد این حرف میخورد
شریعتی: مخاطبش بله
حجتالاسلام شریفیان: این زیبا است قول حسن یعنی این قرآن یک کلمه به ما گفته استقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً یک دریا معارف است اینجا که چطور انسان باید مواجه بشود با عرض کنم اخوان دینی و کسانی که ناس هستند ارتباط هایی ما با آنها داریم و قول حسن از ما خواسته شده خی این هم این روایت که خیلی روایت مهمی بود روایت بعدی که میخوانم عرض میکنم از وجود مقدس امام صادق از جعفر بن ابراهیم نقل میکند از امام صادق قال رسولالله صَلّي الله علیه و آله و سَلّم
شریعتی: اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
حجتالاسلام شریفیان:مَن رَأى مَوضِعَ كلامِهِ مِن عَمَلِهِ کسی اگر جایگاه کلام را در اعمالش بفهمد خیلی این حرف مهمی است آدم بفهمد که حرف زدن در اعمال ما چه جایگاه ویژهای دارد ما همهی تلاشمان در این یکی دو جلسه این بود که این جایگاه پیدا شود من برای همین روایت را گذاشتم آخر کار بخوانم رسول خدا فرمودند اگر کسی بفهمد در روابط اجتماعی شما جایش کجاست چقدر میتواند مؤثر باشد قَلَّ كلامُهُ
شریعتی: کلامش کم میشود
حجتالاسلام شریفیان: کلامش کم میشود متوجه میشود با مراقبت باید خرج کند با مراقبت باید برخورد کند إلاّ فيما يَعنيهِ یعنی میرود در وادی قلة کلام الا جایی که ماموریتهایی دارد میبینید در آنجایی که ماموریت دارد ممکن است کثرت کلام هم داشته باشد، پنجاه دقیقه ممکن است تکلیف بداند که باید با امت حرف بزنم خطبهی بزرگی میخواند امیرالمؤمنین برای امت کثرت کلام از او میبینید، فيما يَعنيهِ یعنی چه؟ یعنی ماموریتش همان که به تو ربط دارد ما خیلی اوقات حرفهایی که میزنیم اصلا به ما ربطی ندارد در وادی دارم حرف میزنم که اصلا ماموریت من نیست نه به من ربط دارد نه علمش را دارم نه اشرافش را دارم نباید من آنجا حرف بزنم
شریعتی: و یکی از آفتهای جامعهی امروز ما است متاسفانه
حجتالاسلام شریفیان: خدا حفظش کند یک استادی داشتیم ما میگفت پناه بر خدا از دکترهای جامع
شریعتی: راجع به همه چیز نظر میدهد
حجتالاسلام شریفیان: در مورد همه چیز خودم را دکتر میدانم در مورد همه چیز میخواهم حرف بزنم خیلی این تعبیر لطیف بود کسی اگر بفهمد که
شریعتی: إلاّما يَعنيهِ
حجتالاسلام شریفیان: إلاّ فيما يَعنيهِ الا در آن چیزی که شأن تو است این نشان میدهد یک جاهایی کثرت کلام هم میخواهد باید حرف بزنی اینجا باید منتقل کنی یک چیزی را بگویی که پیدا کردن آن موطن و موقعیتش از بحثهایی است که انشاالله
شریعتی: بله دیگر حالا در ادبیات مااگر بینی که نابینا و چاه است
اگرخاموش بنشینی گناه است
حجتالاسلام شریفیان: بله حالا میخوانم روایتهایش را میبینید اصلا، روایت بعدی روایتی است که منصور بن یونس نقل میکند از وجود مقدس امام صادق خیلی این روایت هم لطیف است في حِکمَت آلِ داوود از حکمتهایی که از خاندان جناب داوود بر فرزندانشان ساری و جاری شد این بود که عَلَى العاقِلِ آدم عاقل اینجوری است أن يَكونَ عارِفا بِزَمانِهِ یک باید بفهمد چه خبر است اینجا زمان خودش را بشناسد هم قواعد کلام عالم را هم اتفاقات امروز خودش را عارف به زمان، آن توضیح میخواهد من عبور کردم یک عارف به زمان دو مُقبِلاً عَلى شَأنِهِ یعنی در این فضایی که شناختی ماموریت خودت را پیدا کنی و به سمت او حرکت کنی و سه حافِظا لِلِسانِهِ و زبانت را بتوانی کنترل کنی میدانید معنی این حرف چیست؟ یعنی کنترل زبان در مقیاس ماموریتها باید معنا شود یک جایی نباید حرف بزنی چون ماموریت حرف زدن نداری میبینی تعبیر چیست مُقبِلاً عَلى شَأنِهِ حافِظا لِلِسانِهِ میدانید روایت در چه فضایی صادر شده؟ گاهی اوقات شیعیان داشتند کار میکردند یک جاهایی حرفهای بیجا میزدند عامه را تحریک میکردند علیه اهل بیت یک جاهایی اسرار فاش میکردند آقا مُقبِلاً عَلى شَأنِهِ ماموریتت را پیدا کن تو برای چه حرف بیجا را به کسی که نباید میزنی؟
شریعتی: و همین نکته را رگههایی از آن را میشود در تقیّه دید دیگر
حجتالاسلام شریفیان:بله حالا میرسیم میبینید اصلا یکی از بحثهای جدی که ما واردش میشویم تقیّهی در گفتن است که هر حرفی را به هر کسی نباید بگویی به که باید بگوییم حالا روایتهایش را میرسیم میخوانیم که باید جایش را پیدا بکنیم
شریعتی: حافظ لسان باشیم
حجتالاسلام شریفیان:خدا شاهد است آقای شریعتی کلام شما بذر است بذری است که دارید میکارید که آرام آرام شاید یک چیزی در وجود کسی دربیاید درست است
شریعتی: همینطور است
حجتالاسلام شریفیان:ببینید چگونه بذر را ما میکاریم گاهی اوقات یک سال دو سال زمین را ول میکنند میگویند این زمین الان باید استراحت کند الان وقت کاشتن این زمین نیست دیدید کشاورزها میدانند این را گاهی یک سال گاهی دو سال به زمین استراحت میدهند
شریعتی: زمین را معطل میگذارند درواقع
حجتالاسلام شریفیان:تعطیلی زمین این نیست این درواقع یک جور نگاه به آبادانی است چون تعطیلی در روایت ما یعنی رها کردن یعنی بیتوجهی نه تعطیلش نمیخواهم بکنم این اتفاقا احیاء این زمین است
شریعتی: احیائش در تعطیلی ظاهریاش است
حجتالاسلام شریفیان:احسنت احسنت این، حضرت میگویند یک جاهایی شما باید این بذر را نگه دارید دو سال تا وقت کاشتن برسد آن هم بعد از دو سال چه فصلی؟ کی مقدماتش است؟ کی شخمش را میزنید؟ کی کودش را میدهید؟ کی باید.. عنایت دارید ما چقدر دقیق فکر میکنیم نسبت به کاشتن یک نهال، من یک حرف به برادر دینیام میخواهم بزنم یک مواجهه میخواهم بکنم ببینید ما انقدر درش دقت و ظرافت میبینیم تقیّه که شما میگویید عرضم این است آن حلم آن سکوت آن پیدا کردن زمان این است در روایتها مُقبِلاً عَلى شَأنِهِ حافِظا لِلِسانِهِ
شریعتی: به به
حجتالاسلام شریفیان: عاقل اینگونه است حضرت میگویند عاقل عارف به زمان عارف به زمان مُقبِل به شأن حافظ لسان خیلی این روایت روایت مهمی است فوقالعاده مهم است
شریعتی: خیلی روایتهای خوبی در این چند جلسه شنیدیم خیلی ناب که کمتر شنیده بودیم و خیلی ممنون و مچکرم انشاالله روابطمان بر پایهی همین تعالیم ناب اهل بیت انشاالله تنظیم بشود، اگر اجازه بفرمایید مشرف بشویم به صاحت نورانی قرآن کریم امروز عزیزانم صفحهی 192 را تلاوت خواهند کرد چقدر خوب است ثواب تلاوت این آیات را به روح بلند همهی شهدای انقلاب اسلامی شهدای دفاع مقدس شهدای مدافع امنیت شهدای مدافع حرم و مدافع سلامت همهی آنهایی که حق بزرگی به گردنمان دارندخاصه شهدای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از سالها قبل ما مدیون شهامتها و رشادتهای آنها هستیم، صفحهی192 آیات 32 تا 36 سورهی مبارکهی توبه به اتفاق خواهیم شنید برمیگردیم با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما.
صفحهی192 قرآن کریم
شریعتی: با دل و جان به همهی شما سلام میکنم انشاالله همهی ما زیر سایهی آیات نورانی قرآن کریم عاقبتبخیر باشیم و سعادتمند انشاالله خیلی خوشحالیم که همراه شما هستیم در کنار شما هستیم شما دعوت هستید به مشارکت در قربانی ماه رجب، امشب به عشق امام باقر علَيهِ الصَّلاةُ والسلامُ که شب ولادت حضرت هم هست به عشق امیرالمؤمنین که ماه ماه ولایت است عزیزان میتوانند در این طرح با ما همراه بشوند برای آگاهی از نحوهی مشارکت عدد 14 را به 20000303 میتوانید ارسال کنید یا به کانال ما در سروش و ایتا یا به سایت ما مراجعه بکنید و امیدوارم در این ماه هم انشاالله به برکت نام و یاد امیرالمؤمنین و حضرات اهل بیت عَلَیهِم صَلَواتٌالله اتفاقات مثبتی رقم بخورد، حسن خطاب فرمایشات حاج آقای شریفیان عزیز را بشنویم و انشاالله خداحافظی کنیم
حجتالاسلام شریفیان: بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَنِ ٱلرَّحِيمِ، اَلّلهُم َّصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّل فَرَجَهُم عرض کنم که من یک نکتهای خدمت عزیزان بگویم حالا اگر رسیدیم یک روایت هم میخوانم، قربانی که فرمودید خب میدانید از آداب مهم ما است و خیلی کار مثبتی است عرض کنم که پیشنهاد میکنم عزیزان و بزرگواران قربانی که مشارکت میکنند حالا یک دانه یا مشارکت در قربانی به هر شکلی انجام میدهند ثوابش را اعطا کنند به حضرت
شریعتی: به به
حجتالاسلام شریفیان: به خود حضرت
شریعتی: دیگر این تصاعدی ثوابش میرود بالا
حجتالاسلام شریفیان: اصلا یک چیز دیگر میشود
شریعتی: وصل به دریا میشود قطرهی آب
حجتالاسلام شریفیان: بدهید برای حضرت برای خوشنودی حضرت و انشاالله حضرت یک جوابی به شما خواهد داد که شیرینیاش را انشاالله بچشید، من یک روایت دیگر بخوانم در کافی حضرت فرمودند يَا أَيُّهَا النَّاسُ إنَّه لا خَيرَ في الصَّمتِ عَنِ الحُكمِ، كما أنّهُ لا خَيرَ في القَولِ بِالجَهلِ آنجایی که حرف محکم دارید برای زدن سکوت جایز نیست آنجایی که حرف حرف جهل است سکوت کنید بهتر است این روایت از اینجا به بعد روایاتی است که حالا میخواهد بگوید کجا حرف بزن آنجایی که حرف حرف محکم است حرف با قوام است حرف به درد بخور است
شریعتی: کجا از این سرمایهی کلامت استفاده کن
حجتالاسلام شریفیان: حضرت فرمودند حکم در مقابل جهل یعنی انسان در سنجشهایش مراقب جهل باید باشد که ندانسته حرف بزنم بیجا حرف بزنم حالا این ثمراتی دارد انشاالله عرض خواهم کرد
شریعتی: انشاالله دعا کنید به ما خیلی دلخوش هستیم به دعای شما و آمین بینندگان عزیز
حجتالاسلام شریفیان: خدایا به آبروی وجود مقدس امام باقر سلام الله علیه دست همهی ما را امشب به طور ویژه به دستهای آقایمان برسان
شریعتی: الهی آمین
حجتالاسلام شریفیان: و یک دعای ویژه و یک عنایت ویژه از امام باقر به همهی ما امشب عنایت بفرما
شریعتی: الهی آمین چه دعای خوبی
حجتالاسلام شریفیان: در امر فرج بقیة الله الاعظم تعجیل بدار
شریعتی: الهی آمینخیلی ممنون و مچکرم فردا هم مهمان خواهید داشت با حضور آقای دکتر رفیعی خدمتتان خواهیم رسید، میخواهیم سلام کنیم و صلوات بفرستیم به
آفتاب بن علی بن حسین بن علی
راوی نور شکافندهی علم ازلی
تا سلامی دوباره، خیلی ممنون و مچکرم
حجتالاسلام شریفیان: خسته نباشید التماس دعا.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً لِبِلادِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ وَ مُتَرْجِما لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.