آقای فرحزاد: علیکم السلام و رحمۀ الله. خدمت شما و همه بینندگان عزیز شبکه ولایت، شبکه افق که تکرار می بینند و عزیزان رادیو معارف سلام عرض می کنیم و ایام شهادت امام مجتبی (ع) را که سپری کردیم و در بیست و هشت صفر هم قول دیگر آن است تسلیت عرض می کنیم. ممنون هستیم از همه ارگان ها و رسانه و هیئت-هایی که برای امام حسن یک روز مستقل، در هر صورت بیست و هشت صفر هم یک قولی هست ولی چون با شهادت پیامبر خدا همزمان است یک مقدار تحت الشعاع قرار می گیرد. ولی این که یک روز مستقلاً برای امام حسن، ما دو ماه برای آقا ابا عبدالله عزاداری می کنیم به جا است که حداقل یک روز سنگ تمام بگذاریم، من متشکر هستم ان شاءالله هر سال برای امام مجتبی بهتر از سال های قبل مجالس بر پا شود. در آستانه اربعین امام حسین (ع) هستیم. خیلی ها آماده رفتن هستند و خیلی ها هم نمی توانند بروند ولی می توانند با مال و جان و آبروی خود و وساطت و خدمت گزاری به زوار کمک کنند که ان شاءالله در این زمینه هم در وسط برنامه عرایضی خواهیم داشت. ان شاءالله خدا توفیق دهد یا زائر باشیم یا خدام زوار باشیم، یا بانی زوار باشیم که اسم ما در کاروان آقا عبدالله (ع) ثبت شود.
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. دعای چهل و دوم را امام سجاد در ختم قرآن انشاء فرمودند که فرازهایی از آن را خواندیم در فراز دیگر هست که اللَّهُمَّ فَكَمَا جَعَلْتَ قُلُوبَنَا لَهُ حَمَلَةً، همان جور که خدایا دل های ما را حامل قرآن قرار دادی وَ عَرَّفْتَنَا بِرَحْمَتِكَ شَرَفَهُ وَ فَضْلَهُ، به رحمت خود به ما شناساندی شرافت و فضیلت قرآن را فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْخَطِيبِ بِهِ، درود فرست بر پیامبری که مخاطب قرآن بوده است و قرآن به قلب او و به زبان او به ما رسیده است، بر او درود فرست. وَ عَلَى آلِهِ الْخُزَّانِ لَهُ، و بر آل او که خزانه دار قرآن و علم پیامبر هستند. وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَرِفُ بِأَنَّهُ مِنْ عِنْدِكَ، خدایا ما را جزء کسانی قرار بده که اعتراف کنیم که این کلام از طرف خود تو است حَتَّى لَا يُعَارِضَنَا الشَّكُّ فِي تَصْدِيقِهِ، آخر بعضی ها خدای نکرده شیطان وسوسه می کند با این که معجزات فراوانی که قرآن دارد و کسی تا به حال نتوانسته است همانند او را بیاورد. از خدا حضرت درخواست می کند که شکی عارض ما نشود که این کلام حق است و قرآن را تصدیق کنیم. وَ لَا يَخْتَلِجَنَا الزَّيْغُ عَنْ قَصْدِ طَرِيقِهِ. خلجان گمراهی از این که از راه قرآن ما را منصرف کند بر ما وارد نشود. باز حضرت درود می فرستند. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَصِمُ بِحَبْلِهِ، ما را جزء کسانی قرار بده که متمسک به ریسمان قرآن بشویم و به حبل و دستگیری قرآن بچسبیم. وَ يَأْوِي مِنَ الْمُتَشَابِهَاتِ إِلَى حِرْزِ مَعْقِلِهِ، از متشابهات قرآن به محکمات قرآن پناه ببریم وَ يَسْكُنُ فِي ظِلِّ جَنَاحِهِ، جزء کسانی باشیم که از سایه قرآن بهره مند شویم و هدایت پیدا کنیم به روشنی چراغ قرآن. و دعاها همه در این است که از این قرآن ما ان شاءالله بهره بگیریم. نکاتی را هفته های قبل در مورد قرآن عرض کردیم چند نکته دیگر هم خدمت شما عرض کنیم. خود انس با قرآن و تلاوت قرآن قطعاً اثرات خوبی دارد. در روایت داریم پیامبر عظیم الشأن (ع) فرمودند: إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَصْدَأُ كَمَا يَصْدَأُ الْحَدِيد وَ إِنَّ جَلَاءَهَا قِرَاءَةُ الْقُرْآن. فرمودند قلب ها گاهی زنگار می گیرد. در این دنیایی که همه غفلت زا هست و مردم دنبال دنیا و پرستش غیر خدا هستند وسایل غفلت زا خیلی زیاد است. و دل انسان گاهی تاریک و ظلمانی می شود. چه کار کنیم دل خود را شستشو دهیم و جلا بدهیم. همین جوری که آهن زنگار می گیرد باید آن را صیقل بدهند می فرماید دل ها را هم باید صیقل و جلای دل ها می فرماید به وسیله قرآن است. یعنی کلام خدا دل ها را تازه می کند. دل های مرده را زنده می کند. این هم روایت عجیبی است از پیامبر عظیم الشأن (ع) که برتری کلام خدا بر سایر کلمات مثل برتری خدا بر مخلوقات است. یعنی اصلاً نمی توانیم بگوییم به توان چند. یعنی توان بینهایت. خدا با خلق قابل قیاس است؟ خدا حی مطلق است. قدرت مطلق است. علم مطلق است. همه چیز مطلق است. ما هیچی مطلق هستیم. اصلاً قابل قیاس نیست. می فرماید برتری کلام خدا بر کلام مخلوقین مثل برتری خود خدا بر سایر خلق است. قرائت قرآن سفارش شده است خیلی هم خوب است ولی بسنده کردن به صرف قرائت و تلاوت قرآن این کافی نیست. لذا خیلی سفارش شده است به تدبر در قرآن. تفکر در قرآن. باطن قرآن. حقایق قرآن، اشارات قرآن. یک روایت زیبایی از امام صادق (ع) است حضرت می فرماید کتاب خدای عزوجل چهار نوع برداشت دارد. یعنی چهار نوع حکمت ها و خزائن تو در تو هست و باطن دارد که مردم می توانند از آن استفاده کنند. عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِق. یک بخش ظاهری قرآن عبارت قرآن است همین لفظی که می خوانیم. بسم الله الرحمن الرحیم. این عبارت است. دوم اشارات قرآن است که در هر آیه ای یا در کلمات مقطعه قرآن اشاره هست به یک مطلبی. مثلاً کهیص، می گوید کاف اشاره به کربلا است، عین اشاره به عطش امام حسین است. در قرآن ما اشارات داریم. قسمت سوم لطایف قرآن است که ریزه کاری هایی در قرآن هست که آن را باید به اهل آن مراجعه کرد و چهارم حقایق قرآن که آن دیگر مغز قرآن و حقیقت واقعی قرآن است. پس قرآن چهار مخزن، چهار باطن، چهار استفاده می شود از آن کرد. عبارت، اشاره، لطایف، حقایق. بعد حضرت صادق (ع) فرمود فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ، عبارت و لفظ آن برای آدم هایی هست که فهم و درک و معرفت آنها بالا نیست و عوام هستند. یک شعری هست نمی دانم مال چه کسی است. می گوید
ما ز قرآن مغز را برداشتیم پوست را برای حیوانات گذاشتیم
و اشاره می کند که همان جور که گندم مال انسان است ولی کاه آن برای حیوان است. قرآن یک لفظی است بلا نسبت و بلا تشبیه لفظ آن برای عوام است. این هم عرض کنم چه بسا افرادی که فقط لغلغه زبان فقط از عبارت قرآن استفاده می کنند مثل وهابی ها و دشمن ها می خوانند، خیلی هم می خوانند. بیشتر از ما هم می خوانند ولی روایت داریم رُبَّ تَالِ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ يَلْعَنُه، اگر کسی فقط به عبارت قرآن اکتفا کند ولی به قرآن عمل نکند چه بسا همان قرآن او را لعنت می کند. رب هم برای تکثیر است. ان شاءالله هیچ کدام از بیننده های عزیز و شنونده ها مصادق این حدیث نباشند. یعنی چه بسا افراد زیادی که قرآن می خوانند ولی همان قرآن آنها را لعنت می کند. قرآن ظالمین را لعنت کرده است. مثلاً صدام بنشیند قرآن بخواند. وهابی می-نشیند همه جنایت ها، ترور افراد را انجام می دهد، بمب می-گذارد، نماز خوان ها را تکه تکه می کند، زوار را تکه تکه می-کند بعد قرآن هم می خواند. خیلی هم خوشگل و با صوت می خواند. قرآن هزارها بار می گوید لعنت بر ظالمین. خدا لعنتت کند. این هم داستان جالبی است عرض کنم، کتاب خیلی خوبی بارها هم در برنامه عرض کردیم آیت الله شهید دستغیب مرقوم فرمودند، تألیف کردند به نام داستان های شگفت. من شاید مکرر این کتاب را خواندم، چون همه آن هم داستان است. در بازار هم هست، همه آن هم واقعی و مستند است. یعنی شهید دستغیب آدرس آن افراد را داده است. که من این را از چه کسی نقل کردم. که بعضی از آنها زنده هستند، معمولاً زمان معاصر بودند. ایشان نقل می فرمایند که قدیم مرسوم بود، الان خیلی کمرنگ شده است افرادی که از دنیا می رفتند یک هدیه به قاری قرآن می دادند می گفتند تا سه شبانه روز کنار قبر میت ما قرآن بخوانید و این هم سفارش شده است، این روایت عجیبی است، بینندگان عزیز، حضرت زهرای مرضیه (س) که جان همه عالم، پیامبر و همه انبیاء و امام ها فدایی او هستند و شفیعه بزرگ روز محشر هست به امیرالمؤمنین (س) سفارش فرمودند علی جان بعد از دفن من بالای سر قبر من رو به قلبه بنشین و برای من قرآن و دعا تلاوت کن. ما از حضرت زهرا بالاتر داریم. واقعاً نداریم. حتی از او پرسیدند ملکین، امام تو کیست؟ در بحار هست، فرمود این آقایی که بالای سر من نشسته است. یعنی از حضرت زهرا هم سوال می کنند امام شما کیست؟ از مادر ایشان فاطمه بنت اسد پرسیدند که امام تو کیست؟ چون هنوز آن موقع رسماً اعلام نشده بود. پیامبر خدا از بالای قبر فرمودند قولی ابنی، بگو پسر من است. یعنی اگر مادر حضرت علی هم باشید، همسر حضرت علی هم باشید باید امام خود را بشناسید و اقرار کنید. تمام انبیاء خدا از ولایت اهل بیت از آنها اقرار گرفته است. حضرت زهرا فرمودند علی جان بالای سر قبر من بنشین و برای من قرآن و دعا بخوان. فَإِنَّهَا سَاعَةٌ يَحْتَاجُ الْمَيِّتُ فِيهَا إِلَى أُنْسِ الْأَحْيَاء، یک انسانی که با مردم زندگی کرده است با همسر، با بچه ها با زنده ها انس داشته است حالا یک دفعه در عالم برزخ می رود و یک انسی و ارتباطی بین آن روح با جسم هنوز هست. یعنی آن اشراف به بدن دارد. نه این که در بدن باشد ولی اشراف دارد. لذا حضرت زهرا فرمودند کسی که تازه از دنیا می رود احتیاج به انس زنده ها دارد. متأسفانه افرادی که می روند عزیزی را دفن می کنند شاید یک پنج دقیقه ای، ده دقیقه ای می مانند و یک قرآنی می خوانند بعد دیگر می روند آبگوشت و کباب را بار کنند به فکر اطعام و به فکر آبروی ورثه و چه خواهد شد و از این حرف ها. از نزدیکان میت کنار میت باشند. تلقین دوم را بخوانند. قرآن بخوانند. دعا بخوانند، قدیم مرسوم بود حتی از این اتاقک های چوبی و آهنی درست می کردند اگر سرد بود 3 شبانه روز برای میت قرآن می خواندند و این اثر دارد. حدیث است برای شما خواندم تلاوت قرآن از طرف فرزندان به پدر و مادر می رسد وَ لَوْ كَانَا كَافِرَيْن. پدر و مادر کافر و بت پرست هستند ولی بچه برای آنها قرآن می خواند می گوید نافع است. اثر دارد. مرحوم دستغیب نقل می کنند که یک آقایی از دنیا رفت طبق معمول ورثه یک پولی به یک قاری دادند که این جا قرآن بخواند. صبح آمدند برای او ناشتایی بیاورند دیدند نیست. ما سه روز با هم وعده کرده بودیم، رفتند او را پیدا کردند. گفتند آقا چرا؟ گفت من اگر همه دنیا را هم به من بدهید برای پدر شما قرآن نمی خوانم. گفتند چرا؟ گفت من دیشب مقداری قرآن خواندم خسته شدم، خوابم برد. در عالم خواب پدر شما را دیدم. دیدم در چاله ای از آتش جهنم است خدایا به خودت قسم ما طاقت آتش جهنم نداریم. هیچ کسی طاقت ندارد. خدایا به حق حضرت زهرا همه ما را از آتش جهنم نجات بده. گفت دیدم پدر شما در حفره ای از آتش جهنم است که امام صادق فرمود و الله آنهایی که در برزخ می روند یا در باغی از باغ های بهشت هستند که همه ما ان شاءالله همین باشیم یا چاله ای از چاله-های جهنم هستند. جهنم برزخی، بهشت برزخی. گفت یک گرزی از آتش دست او بود به من حمله کرد. گفت چرا سر قبر من قرآن می خوانید؟ گفت من که شما را لعن و فحش نمی دهم، برای شما قرآن می خوانم. گفت هر آیه ای که می خوانید من عمل نکردم عذاب من زیاد می شود. آیه می گوید خدا ظالمین را دوست ندارد. ظالمین را لعنت می کند، چرا ظلم کردی؟ قرآن می گوید غیبت نکنید، چرا غیبت کردید؟ قرآن می گوید دروغ نگویید چرا دروغ گفتید؟ گفت از کنار قبر من بلند شو و برو چون قرآن خواندن تو عذاب من را زیاد می کند. و الا با این گرز آتشین می زنم و تو را هم آتش می زنم. از خواب پریدم بساط خود را جمع کردم و الافرار. دیگر من امکان ندارد سر قبر پدر شما قرآن بخوانم. اصلاً این داستان نه، خواب هم نه، صریح قرآن است. شاید این آیه را خیلی ها حفظ هستند. «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ» (اسراء/82) قرآن شکی نیست شفا است. احیاء کننده است، جلای قلب است. اما وهابی هم بخواند همین است. نخیر. شمر و یزید هم بخوانند. مگر لشکر عمر سعد قرآن نمی-خواندند، نماز نمی خواندند به تمام آنها لعن بر می گردد. نماز و قرآنی که با ولایت باشد، نماز و قرآنی که ظالم نباشید. می فرماید قرآن شفا و رحمت است اما للمؤمنین. ایمان به چهارده معصوم، ایمان به خدا، ایمان به معاد. مقابل مؤمن باید بگوید کافرین. نه، «وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَسارا» (اسراء/82) پس اگر ظالم، ظالم واقعی، حالا ظلم های کوچک که آدم استغفار می کند، من نمی خواهم بگویم هر ظلمی، ولی آن که ظلم در او غالب است. ظلم پیشه او است یعنی صبح و شام یا همسر خود را اذیت می کند، خیلی پیام داریم که بعضی ها شوهرها ما را اذیت می کنند، خانم شوهر خود را اذیت می کند، بچه ها را اذیت می کند. قهر کرده است پدر و مادر خود را اذیت می کند. آنهایی که پیشه آنها ظلم است و ظلم بر آنها غالب است، ظلم کم که همه گرفتار هستند. اینها اگر قرآن بخوانند یا بعد از مردن برای آنها قرآن بخوانند صریح قرآن است «وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَسارا» (اسراء/82) یعنی برای ظالم آتش آن شعله-ورتر می شود. آب دیدید که جایی شعله ور شود؟ آب هم که می-ریزند آتش می گیرد. این آتش است، قلنبه آتش است، آب می ریزید آتش می گیرد. آتش غالب است. پس یک شرط مهم استفاده از قرآن این است که ظالم نباشید. هر چه قدر می توانیم عامل به قرآن باشیم. پیامبر عظیم الشأن (ع) فرمودند أَفْضَلُ الْجِهَادِ مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهُمُّ بِظُلْمِ أَحَد. بالاترین جهادها چیست؟ بالاترین کوشش ها چیست؟ بالاترین عبادت ها چیست؟ انسانی که صبح از خواب بلند می شود تا آخر شب مواظب باشد که ظلم او به کسی نرسد. از آه مظلوم بترسد. ایام اربعین است همه می خواهیم کربلا برویم یا برای کربلا رفتن دیگران بانی می شویم. بالاترین پیام امام حسین ظلم ستیزی است. می گوید ظالم نباشید. اگر ظالم باشید در لشکر مقابل هستید. راه و روش امام حسین ظلم ستیزی است. ظالم نباشید. بعضی ها هستند مال مردم را ندادند، بدهی دارد، اجاره خانه را نداده است، پدر و مادر او راضی نیستند، همسر او می گوید من راضی نیستم بچه ها و خانه و زندگی را ول کنید، می گوید من با این حرف ها کاری ندارم جو من را گرفته است و می خواهم کربلا بروم. اگر انسان با ظلم، با مال مردم، با پول مردم، در اداره و ارگانی هستید که اگر شما نباشید کار هزاران نفر لنگ می شود. کربلای شما این است که این کارهای مردم را راه بیندازید می خواهم عرض کنم بعضی ها جوگیر می-شوند. موقع خلوتی و موقع دیگر بروند. یک آقایی در خانه بنده آمد گفت حاج آقا فلانی کربلا رفته است چند ماه است اجاره خانه من را نداده است. امام حسین به شما لبیک نمی-گوید. شما بدهی خود را ندادید، آن طرف هم نیاز دارد. اگر آنهایی که بدهکار هستند، طلبکارهای آنها راضی نیستند و شما می توانید پول آنها را بدهید آن از نماز واجبتر است. ولی طرف می گوید من به شما مهلت می دهم عجله ندارم، آن عیب ندارد. ظلم با دستگاه امام حسین، با راه امام حسین سازگاری ندارد. به هم نوعان خود ظلم نکنیم، به رفیق های خود ظلم نکنیم. به همسفرهای خود ظلم نکنیم اگر کسی آه مظلوم پشت سر او نباشد، از قرآن استفاده می کند و بهره می برد و رستگار است. این بحث صحیفه سجادیه ما.
ملایی: یک سوالی را حاج آقا من امانتداری دارم می کنم، هفته پیش و همین فرمایش امروز شما هم بود که قرآن صرفاً خواندن آن نیست، بخوانیم اما تدبر و تفکر هم کنیم یک پدر خیلی باصفایی بود گفت من متوجه نمی شوم چه کار باید بکنم من قرآن را یک مقدار دست و پا شکسته تلاوت آن را بلد هستم، اما تفکر در چه؟ وقتی عربی را نمی فهمم، این تدبر و تفکر را بگویید حاج آقا توضیح دهند.
آقای فرحزاد: این را اجازه بدهید چون من در نوشته های خود نوشتم هفته آینده راجع به تدبر در قرآن مفصل می گوییم. حداقلی که الان جواب اجمالی بدهم ترجمه را که می توانند نگاه کنند، تفسیرهای فارسی ما فراوان داریم که شما مثلاً اگر ده صفحه می-خوانید، پنج صفحه بخوانید، دو صفحه بخوانید، ببینید پیام این آیه قرآن چیست. شما نسخه ای که از طبیب می گیرید صد بار بخوانید نگاه کنید از آن فتوکپی بگیرید، مشکل شما حل نمی-شود. باید ببینید چه دعوایی است، چه دارویی است، چه پرهیزی است، عمل کنید. قرآن هم کتاب تدبر و اندیشیدن است و هم عمل است. حداقل صریح قرآن می گوید ظالمین را دوست ندارم. «إِنَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمين» اگر ظلم کردید از چشم خدا می افتید. ما یک آیه قرآن را عمل کنیم از صدها، هزارها بار ختم قرآن بالاتر است. حقیقت قرآن این است پیاده شود. اما درباره معرفت نفس که گفتیم راه های معرفت نفس چند چیز است. یکی دعا و تضرع و توسل است. دوم راهکار مهم آن تفکر است. تفکر در آیات الهی، تفکر در وجود خود ما، تفکر در همه موجودات عالم که ما در روایت داریم که با تفکر دل خفته خود را بیدار کنید. امیرالمؤمنین (ع) به امام مجتبی (ع) فرمودند نَبِّهْ بِالتَّفَكُّرِ قَلْبَك، همان جور که زنگ ساعت خفته را بیدار می کند، یا صدا زدن بیدار می کند دلی که غافل شده است یا مرده است یا تاریک شده است با اندیشیدن ... ما اندیشیدن را عبادت حساب نمی-کنیم، یعنی خواندن قرآن، نماز، دعا و اینها ... ولی این که بعد از نماز یک گوشه خلوت برویم یک بحثی من بعداً هم در مورد خلوت خواهم داشت که پیامبر ما در غار حراء مکرر چه بعد از آن، چه قبل از بعثت خلوت داشتند، اولین شخصیت عالم خلوت داشتند، همه اولیاء خدا خلوت داشتند. و در آن خلوت بیندیشیم، به آینده خود، گذشته خود، اعمال خود، از کجا آمدیم، به کجا می رویم، می گوید با تفکر قلب خفته خود را بیدار کنید. امام عسکری (ع) فرمودند التَّفَكُّرَ أَبُو كُلِّ خَيْرٍ وَ أُمُّه. پدر و مادر هر خوبی فکر کردن و اندیشیدن است. یک بحثی را هر چه برسیم خدمت عزیزان عرض کنیم، ما دچار توهم هستیم. یعنی خیلی چیزهایی که واقعی است به آنها نرسیدیدم. یعنی یک پرده ای، حجابی از جهل، نادانی جلوی چشم دل ما را گرفته است دچار وهم و به اصطلاح خیال هستیم. فکر می کنیم می دانیم در حالی نمی دانیم. فکر می کنیم همه کاره هستیم در حالی که هیچ کاره هستیم. فکر می کنیم همه چیز هستیم در حالی هیچ چیز نیستید. یک آیه قرآن است که این هم خیلی مثل همان وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَسارا، با بحث قرآن هم مطابقت می کند، خیلی جالب است. خدای متعال می فرماید که «الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُون» (انعام/82) خدای مهربان می فرماید اینهایی که ایمان می آورند یعنی خدا، پیامبر، معاد را باور می کنند فقط یک شرط دارد ایمان بیاورید و قبول کنید وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ، ایمان خود را با ظلم قاطی نکنند، لباس ظلم نپوشانند. فقط یک شرط فقط ظالم نباشند. اگر کسی مؤمن شد و ایمان خود را با ظلم قاطی نکرد خدا می فرماید أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ، امنیت از عذاب الهی، از مشکلات، از گرفتاری ها به او آرامش می دهد. وَ هُمْ مُهْتَدُون، یک مَهدی داریم، یک مُهتدی داریم، مهدی یعنی هدایت شده، مهتدی یعنی مسلط است، یعنی ذوب در هدایت است. یعنی مافوق هدایت شده است. یعنی مهتدی هدایت او دیگر جا افتاده است. قابل گمراهی نیست. چه کسانی این طوری هستند، به آرامش و هدایت کامل می رسند؟ ایمان بیاورند و ظالم نباشند. آن نکته مهم در ذیل این آیه، آن عارف برجسته ملا عبدالله فرموده است که من از نامه های ایشان خیلی بهره بردم و استفاده کردم، می فرماید ظلم همه نوع آن بد است که الان هم صحبت کردیم. ظلم به پدر و مادر و همسر حتی حیوان، حتی گیاه. ظلم اصلاً بد است، ولی ایشان یک نکته نابی فرمودند می-فرماید ظلم همه نوع آن بد است ولی بزرگترین ظلمی که ما از آن غافل هستیم ظلم به خدا است. چون خدا از همه گردن ما بیشتر حق دارد. آن پدر من و مادر من را هم خدا داده است. تمام معلم ها، مربی ها، پیامبرها خدا آنها را فرستاده است. یعنی حق اولی که قابل قیاس با هیچ حقی نیست حق خدا است. خدا می گوید من همه گناه ها را می آمرزم ولی یکی از آنها را نمی آمرزم، آن شرک است. و خدا می فرماید که «لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظيم» (لقمان/13) از شرک به ظلم بزرگ تعبیر کرده است. یعنی ما گاهی یک ظلم های جزئی را خیلی ظلم مهم می-دانیم، که همان هم نباید ظلم کنیم، ولی این که من ریاکاری می کنم، غیر خدا را صدا می زنم، در خانه غیر خدا می روم، در عرض خدا خود را قرار می دهم، در کنار خدا هزار تا خدای دیگر درست می کنم از این غافل هستیم که ظلم بزرگی است. ایشان می-فرماید گر چه سیلی زدن، مال کسی را خوردن، پای کسی را لگد کردن ظلم مسلم است بلا شک ولی ظلم بزرگ شرک به خدا است. «إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظيم» (لقمان/13) و می گوید همه ما هم گرفتار این ظلم بزرگ هستیم. می فرماید افرادی که ایمان بیاورند این توحید آنها را، لا اله الا الله آنها را با ظلم و شرک نپوشانند. قاطی نکنند. ایشان این را می فرماید می گوید خدا پیدایی است که پنهان شدنی نیست. حقیقتی است واقعی. غیب نیست. پنهان نمی شود. و خلق و عبد پنهانی است که پیدا شدنی نیست. ما همه خلق را می بینیم، خود را می بینیم در صورتی که این هیچ است. پوچ و سراب است. آن که باید نمی بینیم. بزرگترین توهم و خیال ما همین است. خدا را واقعی نمی بینیم. خدا پیدایی است که قابل قایم شدن و پوشیدن نیست. حضرت امیر (ع) می فرماید ما رأيت شيئا الا رأيت اللَّه قبله و معه و بعده. من به هر چه نگاه کردم قبل از آن خدا را دیدم، با او خدا را دیدم، بعد از او هم خدا را دیدم. یعنی قبل از آن که آن شیء را ببینید خالق آن را ببینید. ما گاهی گلستان می رویم گل و میوه می-بینیم غرق گل می شویم، گل مهم تر است یا باغبان؟ باغبان مهم-تر است یا آن که باغبان و گل را درست کرده است؟ یعنی ما نقاشی را می بینیم، نقاش را نمی بینیم. هنر را می بینیم، هنرمند را نمی بینیم. غرق در هنر شدیم. این ظلم بزرگ است که شما خط را می بینید به به چه خط ... اصلاً هفتاد سال غرق خط هستیم. نمی گوییم خطاط دست شما درد نکند، نوکر شما هستم، سجده کنم. قربان شما بروم که شما این خطر را درست کردید. ما یک عمر ... این ظلم بزرگ است، غرق در خلق هستیم، غرق در نقش هستیم. نقاش را نمی بینیم. این خیلی ظلم بزرگی است. یعنی خلق را می بینیم، خدا را نمی بینیم. این جمله ای که من هر هفته هم ممکن است تکرار کنم. مرحوم آ سید علی قاضی فرمودند ما با خدا همه چیز هستیم، بی خدا هیچ هستیم. هیچ اندر هیچ هستیم. این همه گفتیم لیکن در بسیج بی عنایات خدا هیچیم، هیچ. این ظلم بزرگی است. ایشان این را باز می کند. می گوید خدا حقیقتی است غیر قابل انکار پیدایی است غیر پنهان شدن، عبد و خلق پنهانی است غیر آشکار شدن. این نمودی که دارد مال خود او نیست مال خدا است. اجازه بدهید من یک داستان زیبا بگویم. که گاهی داستان ها می ماند و این مثال ها و این آیات قرآن گاهی فراموش می شود. اخیراً یک چیز جالبی می-خواندم. برای خود من خیلی زیبا و جذاب بود. عزیزان اسم این کشتی تایتانیک را در گوگل بزنند، شاید خیلی ها این داستان را نشنیده باشند. فیلم شده است، رمان شده است، مستند شده است. این کشتی حدود 110 سال قبل کشتی قاره پیما بزرگی بوده است در دنیا درست کردند و این کشتی با 2223 مسافر از انگلستان عازم نیویورک می شود. دو هزار خرده ای سرنشین و خدمه داشته است. این کشتی همه امکانات را داشته است. رادارهای قوی، امکانات و طبقه بندی در طبقه های مختلف برای اسکان و برای معبد و برای سینما و فیلم و آشپزخانه، هر چه که بخواهید. در واقع یک شهر بوده است. این کشتی وقتی که از انگلستان می خواهد حرکت کند، کاپیتان و ناخدای کشتی بسیار آدم مجربی بوده است. یعنی پنجاه سال سابقه دریانوردی داشته است. خدمه بسیار قوی، رادارهای بسیار پیشرفته، موتور و امکانات پیشرفته ترین امکانات روز را داشته است. مسافرها را می گویند روی عرشه کشتی می آیند برای اینها سخنرانی می کند. می گوید که این کشتی مشخصات آن این است، قاره پیما است چنین است و چنان است، ما 20 روز، یک ماه در راه هستیم و نیویورک می رسیم. این کشتی آن قدر امکانات آن قوی و محکم است، امکان غرق شدن، امکان طوفان، بادهای سنگین، وارونه شدن، هیچ اصلاً محال است. این کشتی محال است غرق شود. این کشتی محال است که آسیب ببیند. امکان ندارد. محال است.
ملایی: یعنی طوری طراحی شده است که اینها بر آن راه ندارد.
آقای فرحزاد: یعنی خاطر جمع باشید ما چند روز دیگر صحیح و سالم نیویورک می رویم. بروید کیف کنید. این کشتی بعد از چهار روز حرکت به کوه های یخی اقیانوس شمالی برخورد می کند و متلاشی می-شود. دو سوم آن کشتی حدوداً هزار و خرده ای نفر غرق می شوند و از بین می روند. 710 نفر زنده می مانند. من دیروز در اینستاگرام دیدم جالب بود در یک بخشی نگاه می کردم همین اخیراً زیردریایی قوی رفتند که می توانند چهار هزار متر زیر دریا بروند از تکه های این کشتی عکس ها و فیلم های زیبایی گرفتند. بعد از صد و خرده ای سال هنوز تکه های آن هست. این مسافرهایی که زنده ماندند با اینها مصاحبه کردند. اصلاً فیلم درست کردند. یک خانواده مسیحی، پدر و مادر با دو تا دختر و پسر بچه در کشتی بودند، من مصاحبه اینها خیلی برای من جذاب بود. با دختر این خانواده مصاحبه کردند که آن موقع بچه بوده است. می گوید من با پدر و مادر خود و برادر خود سوار این کشتی شدیم، ما را به عرشه آوردند، ناخدای کشتی که صحبت کرد مادر من مسیحی بود و خیلی معتقد به دین مسیحیت. وقتی که ناخدا گفت این کشتی آسیب پذیر نیست و محال است که به آن آسیبی برسد مادر من لرزید، گفتم مادر چرا می لرزید گفت این ناخدا دارد با خدا جنگ می کند. این ناخدا دارد خدایی می کند. خدا آسیب پذیر نیست. این ناخدا با خدا نیست. این چه حرفی است که زده است چرا ان شاءالله نمی گوید. الان اگر پروازهای داخلی ما در آستانه نشستن آن خدمه هواپیما می گوید ان شاءالله دقایقی دیگر در فرودگاه مهرآباد می نشینیم. اگر خدا نخواهد چرخ ها باز نمی شود، آسیب می رسد. فراوان این اتفاق افتاده است. گفت مادر من از حرف این آن قدر ناراحت شد وقتی در کپه خود برگشتیم به قول ما نماز شب می خواند، با حضرت مریم، با حضرت عیسی صحبت می کرد می گفت ای خدا این ناخدا یک حرف غلطی زده است این ادعای خدایی کرده است به حرف او ما را نگیر، به گناه او ما را از بین نبر. این اشتباه کرده است، غلط کرده است، او را ببخش. دائم مناجات می کرد که اینهایی که فقط به اسباب تکیه می کنند، عالم ماده را می بینند. ایمان دارند ولی خدا را می پوشانند و دائم خلق را می بینند، اسباب را می بینند، مسبب الاسباب را وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَاب وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. همه کاره و همه چیز در همه جا خدا است. این همه گفتیم لیکن در بسیج بی عنایات خدا هیچ هستیم، هیچ واقعی. گفت چهار روز بعد از سفر رادارهای او نشان ندادند، به کوه یخی بزرگی خورد، متلاشی شد، ما را از آب در آوردند زنده ماندیم به برکت دعاهایی که مادر من کرده بود. یک عده ای زنده ماندند. می خواهم عرض کنم این که ما همه جا و همه وقت خدا را ببینیم و با خدا باشیم، این خیلی ارزش دارد.
ملایی: شویم مصداق «وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْم» (انعام/82)
آقای فرحزاد: فقط یک شرط دارد یعنی خدا را باش، خود را نباش. خدا را ببین، خود را نبین.
ملایی: خیلی متشکر هستم حاج آقای آقای فرحزاد. می خواهیم برویم سراغ یک بخش دیگری از برنامه، می خواهیم قرآن را بخوانیم ولی قبل از آن من فکر می کنم که دیدگاه شما را هم و نکات شما را درباره زیارت اربعین بشنویم و ببینیم. من هم این را عرض می کنم برای بیننده های بزرگوار و شنونده های ما، حاج آقای آقای فرحزاد که متولدین سال های 1375 تا 1385 می توانند از طریق برنامه سمت خدا و راهی که من عرض می کنم ثبت نام کنند به شرط این که تا به حال کربلا مشرف نشده باشند و برنامه سمت خدا به مدد کمک هایی که باز هم می گویم چه طوری می توانند مشارکت کننده ها به برنامه کمک کنند ان شاءالله زیارت اولی بشوند. متولدین این ده سال، 75 تا 85 شمسی به شرط زیارت نرفتن عدد 40 را هم شما که می خواهید کمک کنید و هم شما که می خواهید کربلا بروید به سامانه 20000303 پیامک کنید. حاج آقای آقای فرحزاد به نظر شما یک زائر بخواهد کربلا برود چه قدر هزینه آن است. حدوداً دوستان ما برآورد کردند که از راه زمینی بروند، کرایه ایران و عراق و اینها حالا آن جا موکب ها پذیرایی و اسکان هم اگر باشد بین 2 الی 5/2 کف کف آن، یعنی حداقل آن با این گرانی ها که هست. من از همه عزیزانی که این برنامه را پیگیری می کنند خواهش دارم یک بزرگی فرمود راه کربلا همیشه باز نبوده است. همین دو سال در کرونا خیلی به مشکلات خوردیم. زمان های سابق دائم باز می شده است و بسته می-شده است. حالا که راه کربلا باز شده است و امکانات فراهم شده است آنهایی که توان دارند خود آنها می روند خیلی هم خوب است. آنهایی که توان دارند یا توان رفتن ندارند ولی کمک مالی می توانند بکنند چه قدر خوب است ما نایب بگیریم، یک نفر، دو نفر، پنج نفر، یا تمام هزینه، یا کمک هزینه یا اشتراکی هر خانواده ای یک نفر، دو نفر را بانی شوند برای کربلا رفتن و من معتقد هستم آنهایی که بانی می شوند اگر ثواب آن از رفتن کربلا بالاتر نباشد کمتر نیست. یعنی شما دل یک مؤمن را شاد کردید، ثواب زیارت او کم نمی شود برای شما هم نوشته می شود قطعاً امام حسین هم خیلی خوشحال کردید. مخصوصاً آنهایی که نرفتند و مخصوصاً آنهایی که شما اعلام کردید در سنین جوانی هستند الان مدارس هم تعطیل است فرصت خوبی است. من خواهش می کنم حالا برای موکب ها کمک می کنید برای زوار کمک می کنید، موکب در شهرها، مسیر راه می زنید، مخصوصاً برای عزیزان افغانی، عزیزان پاکستانی، آذربایجانی، جاهایی که در مسیر می آیند و می روند. خواهش من این است جزء خدمتگزاران یا زوار امام حسین نام خود را ثبت کنیم. روز قیامت امام حسین شفاعت می کند از کسانی که انس و ارتباطی با این دستگاه داشتند. آنهایی که اربعین بی تفاوت است. میلیارد میلیارد میلیارد هزینه ترکیه می کنند، هزینه تایلند می کنند، هزینه دوبی می کنند، هزینه اروپا می کنند، این جا می رسید می گویید به فقرا کمک کنند. این اصلاً کمک به فقرا است، مگر اینها که می روند همه ثروتمند هستند. خیلی هم آبرومند هستند، خیلی هم خوب هستند، روی سر ما هم جا دارند. یعنی بهترین خدمت مخصوصاً آنهایی که تا به حال نرفتند. یک روایت کوتاه بخوانم. امام صادق (ع) فرمودند إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ ص تَحْضُرُ زُوَّارَ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَيْنِ ع فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ. فرمودند مادر من فاطمه زهرا فرزند پیامبر خدا در کربلا از عرش به زمین می-آیند و حاضر می شوند برای زوار فرزند خود ابا عبدالله دعا و استغفار می کنند. ان شاءالله دعای فاطمه زهرا و استغفار فاطمه زهرا که قطعاً مستجاب است شامل حال همه ما بشود و همان گونه که اگر هم نمی توانند کمک کنند. زائر بفرستند.
ملایی: ان شاءالله. چه بشارت بزرگی. دوست های خوب من سراغ قرآن کریم برویم صفحه 53 سوره مبارکه آل عمران آیات 23 تا 29 و برگردیم ببینیم چه قدر زمان برای ما می ماند با این یادآوری که شما می توانید عدد چهل را به 20000303 بفرستید و مشارکت بفرمایید.صفحه 53 قرآن کریم
ملایی: دریغ نکنیم از فرستادن درود بر محمد و آل محمد. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. حاج آقای آقای فرحزاد پایانی برنامه امروز.
آقای فرحزاد: ما روایات فراوانی داریم در این که بدون صلوات خدا هیچ دعایی را مستجاب نمی کند. پیامبر خدا فرمود الدُّعَاءُ مَحْجُوباً حَتَّى يُصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. یعنی دعاهایی که می-کنید در پرده و حجاب است، بالا نمی رود مگر قبل از دعا صلوات، بعد از آن صلوات. صلوات دعای مستجاب است خدا به برکت صلوات دعاها را مستجاب می کند. آخرین آیه این صفحه که از آل عمران تلاوت شد آیه 27 خدای مهربان می فرماید قُلْ إِنْ تُخْفُوا ما في صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ، اگر ما بدانیم که خدا حاضر و ناظر است، همان بحثی که قبل داشتیم پیدایی است که پنهان شدنی نیست. از ظاهر ما، باطن ما، به زبان ما، به قلب ما، اولیاء خدا آگاه بودند، چه رسد که خدای متعال. می-فرماید آن چه که در سینه های خود مخفی می کنید یا ظاهر می-کنید خدا می داند. بلکه آن چه در آسمان و زمین هست همه را یعنی ما در محضر علم و آگاهی خدا هستیم. چیزی پوشیده نیست و خدا بر هر چیزی قدرت دارد. ان شاءالله خدا ما را کمک کند که فکر بد، نیت بد، ما اگر به قول یک آقایی می گفت اگر از یک دوربین می ترسیم از یک سرباز می ترسیم خدا را همین اندازه باور کنیم مشکلات ما حل است. خدا را قسم می دهیم به حق محمد و آل محمد قلب امام زمان از ما راضی، فرج او را نزدیک ما را از یاران خوب او قرار بده.