به خاطر قربانی ماه محرم ما، دوست داریم شما هم اگر میخواهید در ثوابش شریک بشوید و شراکتی داشته باشید این کد دستوری را در گوشی خودتان شماره گیری کنید و یک یاحسین بگویید و این ماه به عشق او مشارکت بفرمایید. *780*3131#. بسیار متشکرم. حاج آقای فرحزاد عزیز و بزرگوار سلام علیکم، تسلیت عرض میکنم این ایام را و در خدمت شما هستیم.
حجت الاسلام فرحزاد: علیکم السلام و رحمه الله. خدمت شما و همه بینندگان عزیز و همچنین عزیزانی که شبکه ولایت و شبکه افق و عزیزان شنونده رادیو معارف، سلام عرض میکنم. ایام سوگواری و شهادت آقا اباعبدالله و اصحاب و یارانش را تسلیت عرض میکنم. و انشاءالله که امیدواریم خدای متعال توفیق مرحمت بکند که بهترین عزاداری که مورد رضایت امام زمان (عج) است برای جدشان انشاءالله انجام میدهید انجام بدهید و مورد رضایت و قبولی انشاءالله قرار بگیرد. ما ماه محرم را به ماه شهادت امام حسین میشناسیم در حالی که دو امام در این ماه به شهادت رسیدند، شهادت امام سجاد (ع) هم حالا یا دوازدهم یا هجدهم یا بیست و پنجم، در هر حال در ماه محرم است. در واقع شهادت دو امام بزرگوار است. باز هم شهادت امام سجاد را هم در این ماه تسلیت عرض میکنیم. طبق معمول دوشنبهها در خدمت دعای چهل و یکم صحیفه سجادیه هستیم که شما هم اشاره فرمودید. چون دعا کوتاه است بخش پایانی دعا را خدمت بینندههای عزیز عرض میکنیم. در این دعا حضرت میفرماید: «وَ لَا تَحْمِلْ عَلَى مِيزَانِ الْإِنْصَافِ عَمَلِي». ما در آیات و روایات داریم که خدای متعال چند نوع حسابرسی در قیامت دارد. بعضیها را حساب یسیر است، بعضیها حساب «سوءَ الحِساب» است، بعضیها به تعبیر بنده نشسته پاک هستند، یعنی سرتاپا ظلم و خیانت و اذیت و آزار، «فَیَوْمَئِذٍ لَا یُسْأَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنسٌ وَلَا جَانٌّ» یعنی جای سوال جواب ندارد دیگر، بیحساب به جهنم میروند. بعضیها هم از این طرف بیحساب به بهشت میروند. یعنی در واقع ما چهار نوع حساب داریم؛ بیحساب میروند بهشت، بیحساب میروند جهنم، حساب آسان و حساب سخت. «سُوءَ الحِساب» در روایات و در دعاها به خدا پناه میبریم، یعنی خدا بخواهد مناقشه بدهد، مناقشه کند، یا به عدل بخواهد رفتار بکند. لذا در دعاهای ما خیلی از خدای متعال میخواهیم که خدایا مچ ما را نگیر، دست ما را بگیر، با عدل بخواهی با ما رفتار بکنی ما همه کم میآوریم و باقی میآوریم. و در دعاهای ما سفارش شده است که از خدا بخواهید خدا با عدل خودش با ما رفتار نکند.
ملایی: با فضل خود رفتار کند.
حجت الاسلام فرحزاد: با فضلش. در دعای جوشن کبیر یک جملهای است: «یَا مَن عَذَابُهُ عَدْلٌ»، یا «وَ عَدلُکَ مُهلِکی» در دعای عرفه. اگر خدا بخواهد گیر بدهد یعنی گناهانمان را بخواهد مؤاخذه بکند ما همه باید به طرف جهنم خودمان برویم. ولی از خدا میخواهیم که خدایا، با عمل انصاف و عدل با ما مناقشه نکن، به فضل و کرم و حساب آسان. لذا حضرت عرضه میدارد خدایا بر میزان انصاف عمل من را حمل مکن و آزمایش مکن. «وَ لَا تُعْلِنْ عَلَى عُيُونِ الْمَلَإِ خَبَرِي» من گناههایی که مخفی انجام دادم آشکارا در روز قیامت برای دیگران افشا نکن. «أَخْفِ عَنْهُمْ مَا يَكونُ نَشْرُهُ عَلَيَّ عَاراً» خدایا آن گناهانی که باعث ننگ و عار من است این را در بین مردم پخش نکن. «وَ اطْوِ عَنْهُمْ مَا يُلْحِقُنِي عِنْدَكَ شَنَاراً» خدایا بپوشان آن گناهانی که باعث میشود که آبروی من ریخته بشود و من بیآبرو بشوم، اینها را بر من بپوشان. «شَرِّفْ دَرَجَتِي بِرِضْوَانِكَ»؛ ما مقامی بالاتر از خوشنودی و رضوان خدا نداریم که امام حسین هم، حالا اشاره میکنیم، وقتی خطبه خواندند از مکه میخواستند حرکت کنند فرمودند: «رِضَی الله رِضانا اَهلَ البِیت». این جا هم فرزندشان میفرماید که خدایا درجه من را با رضوان و خشنودی خودت شرافت مرحمت کن. «وَ أَكْمِلْ كَرَامَتِي بِغُفْرَانِكَ» کرامت و بزرگواری و تکریم من را با آمرزش خودت کامل کن. «وَ انْظِمْنِي فِي أَصْحَابِ الْيمِينِ» من را در اصحاب یمین اهل بهشت قرار بده. «وَ وَجِّهْنِي فِي مَسَالِكِ الآْمِنِينَ» آنهایی که از عذاب تو در امان هستند من را در آن مسیر قرار بده. «وَ اجْعَلْنِي فِي فَوْجِ الْفَائِزِينَ» در گروه رستگاران من را قرار بده. این جمله هم آقای ملایی، خیلی زیباست. «وَ اعْمُرْ بِي مَجَالِسَ الصَّالِحِينَ»؛ جمله آخر دعا است. «وَ اعْمُرْ بِي مَجَالِسَ الصَّالِحِينَ» خدایا مجلس صالحان و پاکان و خوبان را به وسیله من آباد کن. «وَ اعْمُرْ بِي» یعنی من کارگردان مجالس خوبی باشم، مجالس امام حسین، مجالس روضه، مجالس برای اهل بیت برقرار میشود، زیارت، دعا. مجلسهایی که بوی خدا میدهد، بوی اهل بیت میدهد، من بانی و بنیانگذار آن مجالس باشم، حداقل جزو شرکتکنندگان باشم، مجالس صالحین را من آباد بکنم.
ملایی: سفرهداری میتوانم بکنم، آبادگری میتوانم بکنم، رونق ببخشم.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت، بله. «وَ اعْمُرْ بِي» یعنی آباد کن به وسیله من مجلس صالحان را. «آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ».
ملایی: «آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ».
حجت الاسلام فرحزاد: من چند نکته راجع به این ستاریتی که در این دعا اشاره شده است اشاره کنم، بعد هم درباره محرم انشاءالله خدمت عزیزان نکاتی را عرض میکنم. ببینید آقای ملایی، بینندههای عزیز، ما واقعاً این را درک بکنیم غیر از معصومین، اولیای خدا، که گناه و خطا و لغزش ندارند، چه مخفی چه علنی، بقیه آلوده به گناه هستند. ما روایت داریم که «کُلُّ اِبنُ آدَم خَطّا» یعنی فرزندان بنی آدم خاطی هم نیست، خطّا است. خَطّا یعنی خیلی گناه دارند، اشتباه دارند. عموم مردم اشتباه دارند، ولی «خِیرُ الخَطَّائین التَوابین» بهترین گنهکاران آنهایی هستند که توبه میکنند و جبران میکنند. اگر بنا باشد که پرده پوشی خدا نکند و هتک ستر، پرده را از روی گناهان بردارد، به تعبیر ما سنگ روی سنگ بند نمیشود. این فرمایش مولا امیرالمومنین علی (ع) است: ««لوْ تَکاشَفْتُم مَا تَدافَنْتُم» یعنی امیرالمومنین فرمودند اگر پرده از روی کارها کنار برود هر کسی چه کاره است، خدایی نکرده بخواهد کنار بزند. کسی کسی را دفع نمیکند، بداند که این آقا چقدر ظالم است، خائن است، پشت پرده چه کارهایی دارد. کسی، کسی را دفع نمیکند. لذا خدای متعال با ستاریت خود. یک روایت زیبایی دیدم، یک دعای خیلی خیلی زیبایی است، ما هم خیلی سفارش کردیم. عزیزان به کانال مراجعه کنند یا این دعا اسمش را در اینترنت بزنند فرحزاد هم به آن بزنند که این دعا در مفاتیح نیست. دعای «يا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ»؛ که این دعا در عدت الداعی است، در بحار است، ما در کانالهای سمت خدا هم خیلی گذاشتیم. این دعا دو کلمه اولش خیلی مهم است. خدایی که زیباییها را ظاهر میکنی و عیوب و زشتیها را میپوشانی. روایت زیبایی است در ذیل این دعا، امام صادق(ع) فرمودند نه خدا در عالم ظاهری دنیا و کره خاکی و زمین میپوشاند، در ملا اعلی هم میپوشاند. در آسمان چهارم امام صادق(ع) فرمود هر کسی یک شبهی دارد، همان طوری که خانه کعبه در کره زمین در مسجد الحرام است موازی آن در آسمان چهارم بیت المامور شبیه خانه کعبه است. شبیه امیرالمومنین در آسمان چهارم است، ملائکه میروند طواف میکنند و گرد حضرت میگردند و زیارت میکنند. همه انسانها در آسمان چهارم یک شبه دارند، مجسمهای است شبیه ما که هر کاری که میکنیم آن شبه ما هم انجام میدهد. امام صادق(ع) فرمودند اگر کسی کار خوبی کرد، دعا، نماز، عبادت، احسان، خدمت به بندگان خدا، آن شبه هم آن کار را نشان میدهد، ولی مشغول گناه که میشود چون ملائکه آسمان چهارم میبینند خدا امر میکند پرده بیندازید. یعنی خدایی که در آسمان چهارم و نزد فرشتهها و ملا اعلی هم میخواهد آبروی ما نرود.
ملایی: مستور بمانیم که چه میکنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: مستور بمانیم. خیلی واقعاً بینندههای عزیز، واقعاً روی این، هفته قبل هم اشاره کردم، خیلی مواظب باشیم آبروی خودمان، آبروی دیگران، حتی آبروی خودمان را هم حق نداریم، آبروی بچههایمان، فامیلمان، بستگانمان، همسرمان، حتی بعضیها دوست ندارند چیزهایی که مخفی است یک مریضیای دارد. ما داشتیم شخصیتهایی که مشکلی در بدنشان بوده است، دوربینها و افراد مواظب بودند این اصلاً افشا نشود، هیچ کس نفهمیده است این مشکل دارد. حتی این هم یک بار دیگر روایتش را خواندم، خیلی جالب است. خانمی که غساله است، مردهای را غسل میدهد یا آقایی که مردهای را غسل میدهد، سفارش اکید شده است اگر عیبی در بدن آن میت دید افشا نکند. حالا این آقا نه جایی میخواهد استخدام بشود، نه میخواهد ازدواج بکند، دیگر در چاله قبر میرود.
ملایی: دیگر همه چیز تمام شده است.
حجت الاسلام فرحزاد: بدنش میپوسد، خاک میشود. ولی حتی میگوید این آقا لحظه آخر که رفته است اگر مشکلی حالا خالی در بدنش مثلاً کوبیده است، چیزهایی بوده است، اصلاً نباید افشا بکنند حتی امانتدار مردهها باید باشیم.
ملایی: «يا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ».
حجت الاسلام فرحزاد: لذا در آسمان چهارم هم خدا پردهپوشی میکند و این پردهپوشی اگر باشد حدیثی که آن هفته هم اشاره کردم، امام هشتم(ع) فرمود تمام گناههایی که حق الناس نباشد ولی انسان مخفی انجام داده است و هیچ کس نگذاشته است متوجه بشود تمام آنها را خدا میآمرزد؛ «و المُستَتِرُ بالسيّئةِ مَغفورٌ لَهُ». مشابه این هم حکمت سیام در نهج البلاغه. امیرالمومنین میفرماید: «الْحَذَرَ الْحَذَرَ، فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ». حکمت سیام نهج البلاغه، کلمات قصار. خیلی جمله قشنگی است. یعنی مردم مواظب باشید، مواظب باشید، بر حذر باشید، یعنی هشدار هشدار.
ملایی: و تکرار هم میکنند.
حجت الاسلام فرحزاد: تکرار میکند. هشدار؛ که چه؟ «فَوَاللَّهِ» قسم خرده است، به خدا قسم آن قدر خدا پوشانده، پوشانده، که مثل این که آمرزیده هیچ گیر نمیدهد. یعنی از این ستاریت خدا سو استفاده نکنیم. یک روایت قشنگی یادم آمد. یک نفر دزدی را آوردند دزدی کرده بود، البته دزدیها هم فرق میکند. یک وقت دزدیهای کلان مال بیت المال و مملکت و اینها، حسابشان فرق میکند. اما آدمهایی که به خاطر مشکلات یک موقعهایی به قول ما دله دزدی و اینها. حالا آنها جرمش کمتر است ولی آن جرمها که خیلی، آنها را گاهی باید علنی آورد در نماز جمعه گاهی چوب هم زد. ولی دزدی بوده است که مخفیانه دزدی میکرده است، بعد مثلاً زندگی خودش مشکل داشته است. وقتی او را آوردند شهادت و مدرک و سند ثابت شد، باید انگشتهایش قطع بشود. شروع کرد به قول ما شلوغ کاری کردن که آقا من را ببخشید، من بار اولم است. حضرت فرمودند بعید میدانم بار اول تو باشد، بار اول خدا زود لو بدهد، آن هم نه مسائل بیت المال، شاید مسائل جزئی بوده است. حضرت فرمودند بار اول که نیست واقعاً، راستش را بگو. گفت راستش را بگویم بار صدم من است، یعنی 99 بار خدا پوشانده است. این بار دیگر لو رفت. میخواهم عرض بکنم که این که حضرت میفرماید: «فَوَاللَّهِ لَقَدْ» مواظب باشید خدا خیلی پوشانده است. و در حکمت دیگری حضرت میفرمایند: «کَم مِن مُسْتَدْرِجِ بِالْإحْسَانِ إِلَیْهِ وَ کَم مِن مَغرُورٍ بِالسَتْرِ عَلَیه». خیلی کلمات قشنگی است. استتدراج را اجازه بدهید من توضیح بدهم. استتدراج که در آیه قرآن هم داریم «سَنَستَدرِجُهُم مِن حِیثُ لایَعلَمُون» استتدراج این است که طرف را یک جوری بازخواست کنیم و بگیریم که متوجه نشود. افرادی که میروند گناه میکنند میبینند مالشان زیاد شده است، میروند گناه میکنند میبینند ریاست و مقام و پست آنها بالاتر رفت. اینها را خدا میگوید من استتدراج میکنم، یعنی فکر میکند که من دارم به او احسان میکنم در حالی که میخواهم پیمانهاش پر بشود، بدترین عذاب برای او نازل بکنم.
ملایی: مصداق «إِنَّما نُملي لَهُم».
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. استدراج معنایش این است که یک وقت کاری انجام میدهیم. پرسیدند ما هم بعضی موقعها مال ما، ثروت ما، بالا میرود. فرمودند اگر حق خدا را ادا میکنی، شکرگزاری میکنی، استدراج نیست. ولی اگر بعضیها هستند ربا و نزول و گناه، میبیند مال او دارد زیاد میشود، این استدراج است. خدا میخواهد راه تو را ببندد که برنگردی، پیمانهات پر بشود به جهنم. مواظب باشیم. حضرت میفرمایند چه بسا افرادی که این که خدا به آنها مهلت میدهد با احسان کردن به آنها اینها سو استفاده میکنند و از آن نعمت استفاده بدی میکنند. و دوم «مَغرُورٍ بِالسَتْرِ عَلَیه» افرادی که حالا یا یک بار پوشاند، ده بار پوشاند، هفتاد بار پوشاند، دیگر آدم مواظب باشد گناه نکند دیگر. در واقع مصداق این شعر است:
لطف به حق با تو مداراها کند
چون که از حد بگذرد رسوا کند
مواظب باشیم به آن رسوایی نرسیم. در خدمت شما هستم.
ملایی: بسیار متشکرم حاج آقای فرحزاد تا این جای کار. هم احادیث نورانی، هم شرح دعای چهل و یکم نورانی صحیفه سجادیه. در ایام عزای اباعبدالله هستیم، در ایام محرم هستیم و امروز سومین روز از ماه محرم است و از آموزههای محرم و عاشورا دوست داریم محضر حضرتعالی باشیم.
حجت الاسلام فرحزاد: دهه اول محرم یک دههی خاصی است، یک توجه ویژهای به آقا اباعبدالله و اهل بیت میشود، ما بحث دوم را معمولاً درباره معرفت نفس است انشاءالله هفته آینده ادامه میدهیم. چون موضوع محرم موضوع مهمی است و توجه بینندگان و عزیزان هم باید بیشتر به این موضوع باشد من چند کلمهای راجع به ایام محرم و آقا اباعبدالله(ع) عرض میکنم.
ملایی: بهره میبریم.
حجت الاسلام فرحزاد: یک نکته مرحوم شیخ جعفر شوشتری که واقعاً روضهخوان خالص امام حسین بوده است و کسی بوده است که کتاب سنگین میبرد روی منبر، کتابهای قدیم هم ضخیم و سنگین بوده است.
ملایی: چاپ سنگین و جلدهای ضخیم.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. و حافظه ایشان هم ضعیف بوده است و با زحمت میخوانده است و سختش بوده است. یک بار توسل به امام حسین(ع) پیدا میکند که به من عنایتی، لطفی بکنید. حضرت را خواب میبیند، حضرت یک غذایی چیزی در عالم رویا به ایشان میدهند، بعد خیلی حافظه قوی پیدا میکند و یک الهامات فوق العادهای به ایشان میشود که کتابهای زیبایی درباره امام حسین دارند، خصائص الحسینی. خیلی واقعاً کتابهایش قابل استفاده است. شیخ جعفر شوشتری یک جمله قشنگی دارد، میفرماید که اگر در شب قدر که برترین شبها است و برای توبه و استغفار و بازگشت به سوی خدا خیلی وقت خوبی است، فرصتی بوده شما استفاده نکردید، بهره نبردید، در ماه محرم باب الحسین و کشتی نجات امام حسین آماده است. یعنی اگر آنهایی که در ماه رمضان جاماندند، شوال و ذی القعده و ذی الحجه جاماندند، محرم یک سفره رحمت الهی دوباره گسترده میشود. لذا میفرماید بیایید از باب الحسین، البته این که دارم عرض میکنم روایت نیست ولی شاید کلام همین شیخ جعفر شوشتری است یا یکی از بزرگان فرموده است، که تمام امامهای ما کشتی نجات هستند؛ «کُلُّنا سَفُنُ نَجاة»، بلاشک. یعنی متمسک به امام صادق هم بشوی، به امام کاظم هم، به هر امامی، نظری، نیازی، توسلی، همان ثواب و بهره را دارد و همان اجابت هم است. ولکن کشتی امام حسین چند ویژگی دارد. یکی این که «اُوسَع» است، خیلی فراگیر است. شما میبینید خارجاً هم برای امام حسین مذاهب مختلفه عزاداری میکنند، مسیحیها عزاداری میکنند، هندوها عزاداری میکنند، زرتشتیها عزاداری میکنند. هندوهای آتشپرست عجیب عزاداری میکنند. بینندههای عزیز شاید بدانند، شما سرور مکرم آقای ملایی که در هندوستان که 72 ملت و مذاهب بسیار گستردهای و ادیان مختلفی است عاشورا تعطیل رسمی است با این که شیعه بسیار در اقلیت است، کشوری که حدود 1 میلیارد جمعیت دارد، عاشورا تعطیل رسمی است به احترام امام حسین. یعنی واقعاً خیلی عجیب است. لذا میخواهم عرض کنم کشتی امام حسین خیلی فراگیر است.
ملایی: آقا جا برای همه است.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. کسی که سر تا پا گناه است میتواند در کشتی امام حسین بیاید، هم فراگیر است و هم سریع السیر است. یعنی به تعبیر آقای دولابی خدا رحمتشان کند، فرمودند که کشتی امام حسین که میآید بقیه کشتیها کنار میروند، دستگاه امام حسین میآید بقیه احترام میکنند. و لذا شفاعت امام حسین هم خیلی گسترده است و سریع است. یعنی کسی که با امام حسین رابطه صمیمی و مستمر داشته باشد زود سخاوتمند میشود، زود با گذشت میشود، زود از گناهها توبه میکند و برمیگردد. اجازه بدهید یکی دو تا خاطره زیبا بگویم. خدا رحمت کند مرحوم آیت الله سیداحمد خونساری (رحمه الله علیه)، مرجع بزرگی بودند که در تهران زندگی میکردند. ایشان عرضم به حضور شما یک آقایی میگوید من در تهران زندگی میکردم در زمان ایشان، برادری داشتم مذهبی نبود، دنبال گناه و معصیت بود، خیلی آلوده بود. ما خانواده مذهبی بودیم ولی هر حیلهای که میزدیم این برنمیگشت، دچار رفقای ناباب و خلاصه منجلاب گناه شده بود. نصیحت، موعظه، قهر، آشتی، اثر نکرد. برادر این شخص میگوید من آمدم خدمت مرحوم آیت الله سیداحمد خونساری که در واقعاً در تقوا و در معنویت مرجع فوق العادهای بودهاند. که بعضی از بزرگان از حضرت امام سوال کرده بودند که ایشان عادل است، ایشان فرموده بودند بگویید معصوم است یا نه، این قدر ایشان پاک است. من گاهی التماس دعا به ایشان میگفتم.
ملایی: جسارتاً ایشان مزارشان در مسجد بالا سر حرم حضرت معصومه است. گفتم که شاید حالا بینندهای، شنوندهای، بخواهد این مزار را زیارت بکند.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، مزارشان همان بالا سر قبر حضرت معصومه (سلام الله علیها) است. سید احمد خونساری میآید خدمت ایشان، میگوید من برادری دارم چنین و چنان است، از هر راهی وارد شدیم نتیجه نداده است، اگر شما راهکاری دارید که این مشکل ما حل بشود بفرمایید، یا بیاییم خدمت شما موعظه و نصیحت کنید. ایشان میفرماید من هم مثل بقیه، حرف من چه اثری دارد، ولی چیزی که من میدانم اثرش بسیار فوق العاده است جذبه و دستگاه امام حسین(ع) است. اگر یک جوری بتوانید ایشان را به مجالس امام حسین یا مثلاً زیارت امام حسین، آن برق آقا و جذبه آقا ایشان را بگیرد. یک جوری ایشان را کربلا ببرید، آن فضا یک فضای فوق العادهای است. و از این نمونهها خیلی بوده است، یعنی در طول تاریخ مثل رسول ترکها در هر زمانی فراوان بودند. کتاب رسول ترک هم عزیزان در اینترنت بزند انتشارات جمکران چاپ کرده است سالیان سال. خیلی نمونه امثال این شخصیتها داشتیم که به برکت امام حسین 180 درجه عوض شدند. برادر ایشان میگوید ایشان راضی نمیشد بیاید کربلا برادر من، خلاصه به حیلههایی ایشان را راضی کردیم برویم کربلا. ایشان را بردیم کربلا و تا ورود به کربلا هم تاثیری ما در وجود ایشان ندیدیم ولی بار اول که ایشان را بردیم کنار ضریح مطهر آقا اباعبدالله چسبید به ضریح، آن برق نورانیت حضرت مولا اباعبدالله(ع) ایشان را گرفت. گفت من کجا، منِ آلوده کجا این جا کجا، کنار قبر امام حسین، سیدالشهدا، سرور عالم. گریه افتاد، منقلب شد و توبه کرد. به حدی منقلب شد 180 درجه که برگشت رفقای ناباب و وسایل گناه و معصیت همه را کنار گذاشت. واقعاً یکی از مصادیقی که امام حسین در آیه قرآن داریم سوره مبارکه فرقان؛ «فَأُولِئِکَ یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ» یعنی مصداقش آقا امام حسین(ع) است که جنسهای ناجور و به درد نخور را 180 درجه تبدیل به کیمیایی، اکسیری میکند که آنها اصلاً طلا بشوند یا خودشان کیمیاگر بشوند. نمونه دیگر هم عرض بکنم، این را آقای دولابی زیاد میفرمودند خدا رحمتشان کند. میفرمودند که مرحوم سید یحیی سجادی که از بزرگان و علمای تهران بود و ایشان هم همین مسجد سیدعزیزالله قبل از آقای خونساری نماز میخواندند. ایشان این خواب را نقل کردند. فرمودند که چون عین روایات است عرض میکنم. ایشان فرمودند که یک آقایی بود او هم اهل گناه و معصیت بود و وضع او ناجور بود ولی ایام محرم به حسینیهها که میرسید یا سقاخانهها میرفت آب میخورد، سلام میداد، به دستگاه امام حسین احترام میگذاشت.
ملایی: شاید موقع آب خوردن یک سلام بر حسین میداده است.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. اینها خیلی مهم است. من همین جا به بینندههای عزیز عرض میکنم، ایام محرم مواظب باشند گناه نکنند، معصیت نکنند. و هر کجا که رنگ و بوی و حالی از امام حسین است، حسینیه است، مساجد است، تکیه است، سقاخانه است، حتی بتوانند خودشان هم ایستگاههای صلواتی برای امام حسین بگذارند، به اسم امام حسین پذیرایی بکنند. اینها همه میشود متبرک، تبرک است. این آقا آلوده به هر گناهی بود ولی به دستگاه امام حسین میرسید مقید بود یک سلام بدهد، مقید بود یک احترام بگذارد، یک دست به سینه بگذارد یااباعبدالله بگوید. ایشان از دنیا میرود. مرحوم سیدیحیی سجادی میفرماید ایشان را خواب دیدم، روز قیامت به پا شده است و ملائکه غلاظ شداد آمدند پروندهاش مختومه است به گناه و معصیت، سر تا پا گناه است، ببرند به طرف جهنم. همان جور که ایشان را به طرف جهنم میبردند میبیند یک جایی آقا اباعبدالله با یاران و اصحابش جمع شدند. به این ملائکه میگوید که من را نزد آقا ببرید، میگویند ما اجازه نداریم ببریم، شما اهل جهنم هستید و باید به جهنم بروید. التماس میکند فایده ندارد. ببینید من یک بحثی بارها در سمت خدا مطرح کردم و آن شفاعت است. بینندههای عزیز شفاعت از همین جا شروع میشود، یعنی آنهایی که در دنیا با دستگاه امام حسین رابطه داشتند و ارتباطی داشتند قطعاً بدانند آن جا هم ارتباط برقرار میشود. ولی کسی که در عاشورا، محرم، بیتفاوتِ بیتفاوت است. من خیلی تاسف میخورم و تاثر از این که میبینم شب عاشورا و تاسوعا بعضی مغازهها باز است، بنگاهیها باز است، نه مجلس میروند، نه شرکت میکنند، نه سینهزنی، نه عزاداری، انگار نه انگار که عاشورا است. روز عاشورا و شب عاشورای آنها با بقیه ایام فرق نمیکند، روال عادی زندگی آنها است. پس تو چه امیدی داری امام حسین شفاعت تو را بکند. شفاعت بذرش و نطفهاش از این جا بسته میشود. اینهایی که ارتباط دارند آن جا هم دستگیری میشوند، اینهایی که ارتباط ندارند فایده ندارد.
ملایی: توقع چه دارم.
حجت الاسلام فرحزاد: چه توقعی؟ شما چه ارتباطی دارید؟ شما یک سلام به امام حسین ندادهاید، روز عاشورا تعطیل نکردید، حرمت نگرفتید. حرمت بگیریم، ایام عزا است، یک ساعت زودتر مغازه و زندگیمان را تعطیل کنیم، از دنیا دل بکنیم، خدا به زندگی ما برکت میدهد، امام حسین دعا میکند، مادرش حضرت زهرا از دست ما خوشحال میشود. میگوید ملائکه به من اجازه نمیدادند، آن شخص میگوید من در دلم به امام حسین توسل پیدا کرد که آقا من موقعی که ایستگاهی از شما میدیدم، حسینیهای، سقاخانه، سلام میدادم، احترام میکردم. این یک حقی ایجاد میکند، یک سلام جوابش واجب است. آقا امام حسین متوجه شدند، اشاره کردند او را بیاورید. ملائکه اجازه نمیدادند ولی آقا ایشان را آوردند چون تمام ملائکه تحت فرمان هستند. ملائکه که ایشان را میبردند پرونده ایشان را دست آقا امام حسین میدهند. حضرت نگاه میکنند متاثر میشوند. میفرمایند این چیست؟ یعنی کاری نکنیم، من این نکته را هم تکراراً عرض کردم، گناه خیلی بد است ولی بدتر از آن این است که دل امامهای ما آزرده میشوند، بزرگان و اولیای خدا متاثر میشوند از گناه. یعنی هر کار نیک دل امام زمان را شاد میکند، هر گناه و معصیتی شک نکنید امام زمان متاثر میشود، غمگین میشود. حضرت یک اشارهای کردند که این چیست، میگوید این شخص هم خیلی خجالت کشید. بعد پرونده را به ملائکه برگرداندند، ملائکه حرکت که کردند دیدند طرف بهشت دارند میروند. ببینید برخورد با امام حسین راه آدم را عوض میکند. ملائکه دیدند بیاختیار دارند طرف بهشت میروند.
ملایی: این همان توجهات گاه به گاه او است.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، توجه. ببینید کمترین چیز را امام حسین پاسخ میدهد. بعد پرونده آن شخص را نگاه کردند دیدند نوشته است: «یامُبَّدِلَ السَّیِئاتِ بِالحَسَنات». دیدند این که رفته است طرف امام حسین ولو یک عرض ادب کرده است، مهر خورده تبدیل به حسنات شده است. دیدند بیاختیار طرف بهشت میروند. من عرضم این است موقعیت و شرایط دستگاه امام حسین شرایط خاصی است، بیاییم استفاده کنیم، بهره بگیریم و حداکثر بهره را ببریم. من یک نکته دیگر هم اشاره کنم بد نیست، بعد برویم در خدمت قرآن. ببینید آقای ملایی، بینندههای عزیز، جنبههای مختلفی دارد جریان کربلا و عاشورا، یعنی بعدهای مختلف، جهات مختلف، بعد اجتماعی، بعد سیاسی، بعد جهادی، بعد شهادت، بعد عرفانی، بعد اخلاقی، بعد احکامی، از همه نوع باید جریان کربلا را بررسی بکنیم و روی آن مطالعه بکنیم و مطالب بگوییم. متاسفانه بعضی بعدهای کربلا بیشتر بیان میشود، جنبه روضه، عزا، مصیبت آن مثلا. خوب است ولی جنبه شجاعت آن، فداکاری آن، ایثارش، همه ابعادش را باید مبلغین ما و عزیزانی که کارگزارهای تبلیغ محرم هستند این را بیشتر انشاءالله مواظبت بکنند. یکی از ابعادی که کمتر گفتوگو شده است حالا در هفتههای آینده هم ما شاید روی این موضوع یک مقدار صحبت بکنیم بعد عرفانی و معرفتی است که امام حسین(ع) هدفش از قیام کربلا چه بوده است، چه میخواسته است. اشاره کردم، «رِضَی الله رِضانا اَهلَ البِیت»، امام حسین با خدا سر و سودایی داشته است، سر و سری داشته است، با خدا میخواسته معامله بکند. و شهادت مقدمه بوده است برای آن مقام و جایگاهی که جدش پیغمبر خدا فرمود برای امام حسین درجهای است که نمیرسد الا با شهادت در راه خدا. ملاقات خدا، انس با خدا، رسیدن به آن معرفت الهی بلندی که خدای متعال برای امام حسین بریده است. لذا جنبههای توحیدی و عرفانی واقعه عاشورا کمتر گفته شده است، باید بیشتر بپردازیم. خدا رحمت کند، باز امروز از استادمان زیاد یاد کردیم، آقای دولابی رحمه الله علیه، ایشان خیلی عاشق امام حسین بودند، یعنی واقعاً به برکت توسل به امام حسین به ایشان حکمت و معرفت داده شده بود. ایشان میفرمودند عاشورا تجلی خداست، یعنی خدا را میخواهی ببینی در روز عاشورا ببین، یک بندهاش چگونه جانفشانی کرده است و خدا با او چه کار کرده است. عاشورا تجلی توحید است، تجلی «لا الهَ الَّا الله» است. از صبح عاشورا، یک حدیثی داریم از امام صادق(ع) میفرماید: «العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ» یعنی عبودیت خالص برای خدا، بندگی خالص برای خدا، یک گوهری ارزشمندی است که باطن آن و حقیقت آن ربوبیت است، یعنی صفات الهی در آدم تجلی پیدا میکند. مصداق این حدیث را در عاشورا خیلی میتوانیم ظاهر ببینیم. از صبح عاشورا آقا اباعبدالله آمد در جنبه عبودیت، یعنی مال داد، جان داد، اولاد داد، طفل شش ماهه داد، همسر داد، اهل بیتش اسیر بشوند، تمام هستیاش را خانه تکانی کرد، هر چه که داشت، پوست، گوشت، استخوان، هر چه که داشت در راه خدا داد تا عصر عاشورا. یعنی عبودیت در حد اعلی. هیچ کسی در عالم مثل امام حسین قربانی نشده است، این یک واقعیت است، ذبح عظیم در قرآن تعبیر شده است، قربانی بزرگ. هیچ پیغمبر و امامی مثل امام حسین قربانی در راه خدا نشده است و اهل بیتش. تا عصر عاشورا این معامله تمام شد، عبودیت است. اما از عصر عاشورا به بعد چه؟ تجلی خدای متعال جلوه کرد. سربریده صحبت میکند، آیه قرآن میخواند، اهل بیت پیامهایشان را میآیند میدهند، عشق و محبت امام حسین در دلها جایگزین میشود، تمام عالم از مظلومیت امام حسین اشک میریزند، گریه میکنند و همه طرفدار امام حسین میشوند. حالا ایام محرم من دلم نمیآید شوخی بکنم ولی یک آقایی شوخی میکرد میگفت استکان نعلبکیهای امام حسین از فرشتههای خدا بیشتر هستند، یکی از این داشمشتیها. میخواهم عرض بکنم دستگاه امام حسین یک دستگاهی است که اول روز عرفه خدا به زوار امام حسین نظر میکند بعد به حاجیهایی که خانه خودش آمدند، یعنی دستگاه امام حسین را بر خودش... . چطور امام حسین ایثار کرده است. میگوید کسی که به زیارت امام حسین میرود هر قدمش ثواب یک حج عمره را دارد.
ملایی: همان حرفی که حسین هر چه داشت برای خدا داد و خدا هر چه داشت به پای حسین ریخت.
حجت الاسلام فرحزاد: هر چه که میشود به یک انسان کامل بدهد کم نگذاشته است، اصلاً بهشت را در اختیار امام حسین(ع) قرار داده است. لذا آن صفات الهی از عصر عاشورا در امام حسین تجلی پیدا کرده است. من اجازه میخواهم این اشعار را که خیلی هم زیباست، اگر نکاتی ماند بعد از قرآن انشاءالله بگوییم. اشعار عرفانی من از شعرا هم میخواهم جنبههای اخلاقی و عرفانی... . بیشتر معذرت میخواهم، جنبههای روضه و عزا و گریه، آن هم خوب است نه این که بگوییم بد است.
ملایی: یا بگوییم بعد احساسی را به تنهایی نچسبیم، بقیه را رها کنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. بعدهای شجاعت، معنویت، پیامهای امام حسین، اینها خیلی مهمتر است، فقط به روضه بسنده نکنیم. مرحوم نیر تبریزی خیلی شخص برجستهای بوده است و خیلی اشعار زیبا و عرفانی درباره امام حسین دارد. من چند بیت آن را تبرکاً میخوانم خیلی زیباست. میگوید امام حسین عاشق خدا بود، میخواست به معشوقش برسد، غوغای کربلا بهانه رسیدن به معشوق بوده است. میگوید:
عنقای قاف را هوس آشیانه بود
غوغای کربلا همه در ره بهانه بود
جایی که خورده بود می، آن جا نهاد سر
دردی کشی که مست شراب شبانه بود
یکباره سوخت ز آتش غیرت، هوای عشق
موهوم پردهای اگر اندر میانه بود
یعنی هر چه که داشت، داد، صاف کرد، فنای محض.
در یک طبق به جلوه جانان نثار کرد
هر دُرّ شاهوار کش اندر خزانه بود
ملایی: هر چه که داشت.
حجت الاسلام فرحزاد: هر چه که داشت.
در یک طبق به جلوه جانان نثار کرد
هر دُرّ شاهوار کش اندر خزانه بود
نامد به جز نوای حسینی، به پرده راست
روزی که در حریم الست این ترانه بود
بالله! که کجا نداشت به جز بینشان در او
آن سینهای که تیر بلا را نشانه بود
انشاءالله که خدای متعال توفیق بدهد که عزاداری خوبی و هم مراسم خوبی که مرضی امام حسین و حضرت زهرا و اهل بیت است داشته باشیم و جنبههای معرفتی، اخلاقی، موعظهای، پیامهای عاشورایی هم انشاءالله بیشتر به همه عزیزان انتقال بدهیم.
ملایی: انشاءالله. خیلی متشکرم حاج آقای فرحزاد. یک مجموعه کاملی شد، از دعا و ذکر و از جملات معرفتی و بعد هم انتهایش شعر نیر تبریزی و جای سپاس دارد.
حجت الاسلام فرحزاد: ممنون، متشکرم.
ملایی: یک نکتهای را هم من عرض میکنم خدمت شما بینندههای محترم شبکه سه، شبکه افق، شنوندههای عزیز رادیو معارف و همین طور بینندههای شبکه جهانی ولایت، یک یادآوری دوباره است که اگر دوست دارید در بحث قربانی ماه برنامه سمت خدا، ماه محرم، مشارکت داشته باشید این کد دستوری را لطفاً در گوشی تلفن خود بزنید و بعد دیگر بقیهاش به کرم شماست؛ *780*3131#. خیلی ممنونم. تا یادم نرفته بگویم که فردا مهمان سمت خدا حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خواهند بود. و اما به اتفاق حاج آقای فرحزاد و شما بینندههای جان و شنوندههای گرامی کتاب خدا، کلام وحی را جلوی خود باز میکنیم اگر داریم، اگر نه به زمزمه و به شنیدن بسنده کنید. سوره مبارکه بقره، آیات 113 تا 119، صفحه 18. «اعوذُ بِالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم». صفحه18قرآن کریم
ملایی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». در سمت خدای این نوبت خدمت حاج آقای فرحزاد بودهایم تا این لحظه، همچنان هم هستیم و بعد از تلاوت آیات قرآن کریم صفحه 18 حالا همین ذکری که با هم الان زمزمه کردیم، در فضیلت صلوات باز نکتهای یاد بگیریم و ببینیم خدا در ادامه برای ما چه خواهد خواست.
حجت الاسلام فرحزاد: ذکر بلند صلوات برکاتش بسیار فوق العاده است. روایت داریم دو چیز حق اهل بیت را میتواند ادا بکند، یکی گریه برای امام حسین است. در کتاب کامل الزیارات این روایت از امام صادق(ع) است که حضرت میفرماید: «مَن بَکاء عَلی الحسین علیه السَلام فَقَد اَدّا ذِکرنا اَهلَ البِیت» کسی که برای امام حسین اشک بریزد، گریه کند، البته با شرایطش معلوم است، این حق ما اهل بیت را ادا کرده است. دوم؛ امام سجاد(ع) در دعای شعبانیه میفرماید که: «صَلاةً کَثیرةً تَکُونُ لَهُم رِضی» صلوات زیاد باعث خشنودی اهل بیت میشود حق پیغمبر و آل پیغمبر را اداعاً و قضاعاً ادا میکند. انشاءالله این دو ثواب فوق العاده، عمل فوق العاده را انشاءالله عزیزان در ایام محرم هم ذکر صلوات هدیه کنند به آقا اباعبدالله و هم ادای انشاءالله حق اهل بیت شده باشد. اجازه میخواهم آقای ملایی عزیز، ما معمولاً نکتهای هم از تلاوت قرآن که در این صفحه میشود عرض بکنیم و بعد برنامه پایانی برویم. در این صفحه 18 خدای متعال میفرماید: «وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ». خدا مکان و زمان ندارد، لامکان است، بالاتر از زمان و مکان است، بلکه خالق زمان و مکان است. لذا هر کجا که باشید به سمت خداست، سوی خداست. و یاد خدا، ذکر خدا، سجده برای خدا، آن عبادتهای خاصی که گفتند رو به قبله باشد، لذا یاد خدا را و ذکر خدا را در زندگی خود زنده نگه داریم. من اجازه میخواهم در پایانی یکی دو تا نکته درباره محرم عرض بکنم خدمت بینندگان عزیز. یک روایت زیبایی است از امام صادق(ع). حضرت میفرماید: «مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ». ما از کجا بفهمیم که خدا خیر ما را میخواهد و سعادت ما را و در مسیر خیر قرار گرفتیم. یک علامت آشکار و واضح و روشن آن این است. امام صادق(ع) میفرماید هر کس که خدا اراده خیر به او کرده است امامهای ما محک هستند، میزان هستند، سنجش هستند، خدا محبت امام حسین و محبت زیارت امام حسین. از الان عزیزان برنامه ریزی کنند حالا یا ایام عاشورا، یا قبل از اربعین، یا بعد از اربعین، یا خود اربعین انشاءالله، آنهایی که عشق به زیارت امام حسین ندارند علامت این است که مشکل دارند. آن عشق باید باشد، حالا عمل شد نشد خیلیها گریه میکنند شاید ثوابش هم بیشتر باشد، نتوانستند امکاناتی ولی آن عشق به زیارت باید شعلهور باشد. فرمود کسانی که عشق و علاقه به امام حسین دارند خدا محبت امام حسین و محبت زیارت امام حسین را در دلشان میافکند و آنها را دچار امام حسین میکند. و آن طرف هم کسانی که خدا دوستشان ندارد و بر اثر گناه و معصیت و هر چیزی از نظر خدا رانده شدهاند و شر در وجودشان است، اینها هم کینه امام حسین مثل دشمنان امام حسین. اینهایی که در شبکههای وهابیت بر علیه زیارت، بر علیه توسل، بر علیه مجالس امام حسین، اهانت میکنند، جسارت میکنند، اینها مصداق همین قسمت بعدی هستند که اینها شر و شیطان در وجودشان شعلهور شده است که اینها با محبت امام حسین و زیارت امام حسین معاند هستند و مخالفت میکنند. انشاءالله خدا توفیق دهد. من این خاطره آخری را هم عرض بکنم. دستگاه امام حسین همه چیزش جذابیت دارد، متبرک است. از آبی که میخوریم سلام میدهیم، از دستی که به این سیاهپوشها و پرچمها میمالیم. من خاطره خیلی دارم از تربت امام حسین، از دستگاه امام حسین که واقعاً خیلیها مشکلات حادی داشتند و مشکلاتشان برطرف شده است. یک نمونهاش که همه شنیدهاند و قبول هم دارند مرحوم آیت الله بروجردی رضوان و درود خدا بر این مرجع بزرگ که مرجع عظیمی بود، بزرگی بوده است که مراجع بزرگ در درس ایشان تربیت شدند. ایشان ایامی که در بروجرد بودند سن حدوداً مثلاً 80 سالگی ضعف بینایی شدیدی پیدا کردند که به زحمت افتاده بودند. در لرستان مرسوم است که گِل میمالند به سر و صورتشان به حالت عزا و سنت آن منطقه است. در ایام عزاداری وقتی دستهجات میآمدند منزل ایشان، ایشان به خاطر ضعف چشمش مقداری از گِل عزادارها را تبرکاً این مرجع بزرگ با نیت خالص بالای چشمش میمالد به قصد شفا. میفرماید بعد از این تبرک شدن به قدری چشم من بینایی پیدا کرد و آن کمبود بینایی برطرف شد که در سن پیری و تا آخر عمر بدون عینک خط ریز را هم میخواندم، احتیاج به عینک هم نداشتند. میخواهم عرض بکنم که کملین آدم، این که امام حسین میفرماید جدشان پیغمبر خدا میفرماید: «حُسِینٌ مِنِّي وَ أَنَا مِن حُسِین»؛ «حُسِینٌ مِنِّي» روشن است ولی «أَنَا مِن حُسِین» یعنی چه؟ یعنی من هم به او وابسته هستم، من هم از او بهره میبرم. انشاءالله که این بهره را کامل کنیم و انشاءالله خدا را قسم میدهیم به حق آقا اباعبدالله الحسین به همه ما توفیق بهترین عرض ادب به محضر اباعبدالله مرحمت بفرما. قلب امام زمان از ما راضی، فرجش را نزدیک، ما را جزو بهترین یارانش قرار بده. آن به آن بر عشق و محبت ما به اباعبدالله و اولیای خدا بیفزا. مریضها شفای عاجل عنایت بفرما. آنهایی که شغل، مسکن، همسر، اولاد، ندارند به آنها مرحمت بفرما. خدایا نعمت امنیت، عافیت، ارزانی، فراوانی و زیارت قبر آقا اباعبدالله به زودی نصیب همه ما بگردان. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
ملایی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». خیلی متشکرم. انشاءالله همه این دعاهایی که فرمودید برای خودتان هم مستجاب باشد آقای فرحزاد، ما هم دعاگوی شما هستیم، شما هم برای ما دعا میکنید. این خوبی جامعه محبین اهل بیت(ع) است که برای هم دعا میکنیم و این فرصت طلایی ماه محرم به نظرم این قصه پررنگتر هم است. ممنون از شما، سپاسگزارم. بینندگان محترم، همراهان عزیز، شنوندههای گرامی، از محبت شما در همراهی با سمت خدای این نوبت هم متشکرم. برای فردا در خدمت حجت الاسلام و المسلمین عابدینی خواهیم بود و تا آن موقع که دوباره این جا در مقابل شما عزیزان بنشینم موقتاً خداحافظی میکنم. در روضهها، در مجالس، در توسلات، همدیگر را یاد کنیم و برای هم دعا کنیم. «السَّلامُ عَلَیکَ یااباعَبدِالله».
برای ما دعا میکنید. این خوبی جامعه محبین اهل بیت(ع) است که برای هم دعا میکنیم و این فرصت طلایی ماه محرم به نظرم این قصه پررنگتر هم است. ممنون از شما، سپاسگزارم. بینندگان محترم، همراهان عزیز، شنوندههای گرامی، از محبت شما در همراهی با سمت خدای این نوبت هم متشکرم. برای فردا در خدمت حجت الاسلام و المسلمین عابدینی خواهیم بود و تا آن موقع که دوباره این جا در مقابل شما عزیزان بنشینم موقتاً خداحافظی میکنم. در روضهها، در مجالس، در توسلات، همدیگر را یاد کنیم و برای هم دعا کنیم. «السَّلامُ عَلَیکَ یااباعَبدِالله».