حجت الاسلام فرحزاد: علیکم السلام و رحمه الله خدمت شما و همهی بینندگان خوب و عزیز خصوصاً عزیزانی که از شبکه ولایت مستقیم میبینند و از عزیزانی که از شبکه افق و رادیو معارف بعداً پیگیری میکنند عرض سلام دارم. ایام بسیار خجسته و فرخنده است، هم عید مباهله، هم عید حاتم بخشی مولا امیرالمومنین، هم آیه تطهیر در این ایام نازل شده است و هم سوره مبارکه الانسان یا «هَل أتی» که امروز بوده است. بسیار ایام خجستهای است، باید تبریک گفت و حالا درباره این موضوعات هم انشاءالله صحبت خواهیم کرد.
شریعتی: من این جشنهای عید غدیر را که میدیدم گفتم الان حاج آقا خیلی خوشحال میشوند.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت، احسنت. واقعاً آقای شریعتی عزیز، من نمیدانم با چه زبانی از عزیزان و دست اندرکاران احیای غدیر تشکر کنم، چه در شهرستانها چه در پایتخت، در شهرهای مختلف. از نظر اطعام، از نظر جشن، از نظر جلسه، سخنرانی، موکبهای ده کیلومتری، قم و جاهای دیگر، واقعاً خاک زیر پای خادمان میخواهم بشوم.
شریعتی: خدا انشاءالله حفظتان بکند.
حجت الاسلام فرحزاد: و امیدواریم... . یک کسی با من خیلی دعوا گرفت و دعوایش هم به جا بود. گفت حاج آقا بعد از 42 سال به فکر غدیر افتادید. گفتم شما درست میفرمایید، ما اشتباه کردیم. غدیر را باید از روز اول پرچمش را بلند میکردیم، دیر شده است ولی حالا هم هر چقدر که میتوانیم. همهی عزیزانی که به هر شکلی قدمی برای غدیر برداشتند تشکر میکنیم. البته دل امام زمان، دل حضرت زهرا، دل امیرالمومنین را خوشحال کردند، ما عددی نیستیم. و اگر هم احیاناً مشکلاتی برای بعضیها درست شد در این گردهمایی بزرگی که در شهرها و در پایتخت، تحمل کنیم انشاءالله و حتماً سالهای آینده اینها مرتفع میشود.
شریعتی: اگر خلائی وجود دارد این خلاها برطرف بشود.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. تجربه اول بوده است بعضی جاها و قهراً پیش میآید ولی زحماتی که کشیدند انشاءالله در آینده چند برابر بشود. ببینید من این را دو تا موضوع را اشاره کنم بد نیست. ببینید ما برای روز شیرخوارگان تمام شبکهها، تمام شهرها، بسیج میشوند برای این که روضه حضرت علی اصغر و یاد شش ماهه امام حسین را. من سالیان سال تاسف میخوردم غدیر از همه مراسم شیرخوارگان و خودِ عاشورا و اربعین و همهی مناسبتها امام صادق فرمود والله والله والله مهمتر است. چطور ما برای شیرخوارگان تمام مملکت ما و خارج از کشور بسیج میشوند. باید صد برابر این حداقل برای غدیر از الان برنامه ریزی بکنیم، از الان برنامه ریزی کنیم. اربعین، ما نمیدانیم که چه عظمتی دارد. از همهی دنیا حتی اهل سنت، حتی مسیحیها، حتی گردشگرهایی که به هیچ چیزی اعتقاد ندارند، گاهی دعوتشان میکنند میآیند راهپیمایی را میبینند. صدها هزار نفر بسیج میشوند برای خدمت رسانی، موکبهای صد کیلومتری گاهی از بصره صدها کیلومتری، هزارها میلیارد هزینه میشود. والله والله والله غدیر از اربعین مهمتر است.
شریعتی: الان اربعین به دنیا معرفی شده است الحمدالله، غدیر هم باید همین طور معرفی بشود.
حجت الاسلام فرحزاد: همان جوری که در اربعین از همه جا به طرف کربلا میروند باید در ایام غدیر امام هشتم به ابی نصر بزنطی که از بزرگان فقهای شیعه است فرمودند هر کجا که هستی در روز غدیر «فَحضُر یَومَ الغَدیر عِندَ عَلی بنِ ابی طالِب علیه السلام». یعنی اجتماع کشورهای مختلف مخصوصاً از کربلا به نجف به سوی نجف اشرف. البته امسال الحمدالله طبق اخبار 5/3 میلیون نفر نجف زائر داشته است. انشاءالله این گسترش پیدا کند و شهرهای مختلف هم انشاءالله کمک کنند، ایستگاههای صلواتی فراوان و پذیرایی فوق العاده باشد.
شریعتی: امسال یکی از اتفاقات قشنگاش این بوده است که این جشن تماماً مردمی بوده است، یعنی مردم هر کسی هر چه در توانشان بود آوردند وسط میدان.
حجت الاسلام فرحزاد: الحمدالله. قطعاً بدانند حتی خیلیها قرض کردند. حضرت امیر(ع) فرمودند من ضمانت میکنم برای آنهایی که برای غدیر هزینه میکنند چه زنده باشند چه نباشند خدا قرض آنها را ادا میکند.
شریعتی: انشاءالله همهی آنهایی که قدمی برداشتند مشمول نگاه پدرانه امیرالمومنین بشوند و امیدوارم به زودی زود زیارت نجف نصیبشان بشود. «یاسَتّار العُیُوب»، دعای چهل و یکم صحیفه را امروز با هم میشنویم و انشاءالله راجع به مناسبت امروز حاج آقای فرحزاد برای ما خواهند گفت.
حجت الاسلام فرحزاد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ / الحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین» «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». دعای چهل و یکم کوتاه هم است. درباره اهمیت عیبپوشی، ستاریت، که هم خدایی که ستار العیوب است و دوست دارد ما هم همین مسیر را داشته باشیم، عیب و گناه دیگران را بپوشانیم. حضرت میفرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ».
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».
حجت الاسلام فرحزاد: «وَ أَفْرِشْنِي مِهَادَ كَرَامَتِكَ» خدایا بستر لطف و کرامت و بزرگواری خودت را برای ما بگستران، در کرم خودت مرا جا بده. «وَ أَوْرِدْنِي مَشَارِعَ رَحْمَتِكَ» سرچشمههای رحمتی که ریزش رحمت آن جا میبارد من را به آن سرچشمهها وارد کن. «وَ أَحْلِلْنِي بُحْبُوحَةَ جَنَّتِكَ» خدایا آن وسط بهشت مرا جا بده که به همه جا آدم اشراف داشته باشد مثل یک باغی که آدم وسطش که برود همه جا را میتواند نگاه کند، گردش کند. خدایا «وَ لَا تَسُمْنِي بِالرَّدِّ عَنْكَ» داغ مردود بودن و رد از خودت را بر من ننهان، نگذار، که مرا رد نکنی. البته خدای ارحم الراحمین کسی را رد نمیکند، حتی روایت زیبایی دیدم که فرعون در حال غرق شدن بود امام هشتم (ع) فرمودند که خدای متعال حضرت موسی را توبیخ کرد، فرمود چرا فرعون مدام یاموسی یاموسی گفت جوابش را ندادی، «لَؤ اِستقاصَ فِي مَرَّةً اَقَصتُ» اگر به جای یاموسی یاموسی مرا صدا زده بود من جوابش را میدادم. اصلاً خدا کسی واقعاً بیاید در خانه او ناامید برنمیگردد. خدایا مرا با رد کردن از خودت داغ نکن. ،«وَ لَا تَحْرِمْنِي بِالْخَيْبَةِ مِنْكَ» خدایا به ناامیدی از در خانهات به ضرر و خسران وامدار. «وَ لَا تُقَاصَّنِي بِمَا اجْتَرَحْتُ» خدایا گناههایی که کردم، خطاها و لغزشهایی که کردم، مرا قصاص نکن که چوب گناهان و بدی کیفرم را بخورم. «وَ لَا تُنَاقِشْنِي بِمَا اكْتَسَبْتُ» در حساب و کتاب من مناقشه نکن. یعنی اگر خدا بخواهد مچ بگیرد میتواند اولین و آخرین را گیر بندازد. خدایا مچ نگیر، دست مرا بگیر. مناقشه در حساب این است که خدا بخواهد با عدل رفتار بکند، گیر بدهد به کم و زیاد کارمان، این خیلی مشکل پیدا میشود و لذا در دعاها است که خدایا به عدلت با ما رفتار نکن، با فضل و کرمت رفتار کن، گیر نده، مناقشه در حساب با ما نداشته باش. «وَ لَا تُبْرِزْ مَكْتُومِي» خدایا عیوبی که پوشیده شده است ظاهر مساز. «وَ لَا تَكْشِفْ مَسْتُورِي» آن چه که از گناهها و بدیها را که من پوشاندم به فضل و کرمت آنها را پنهان و آشکار نکن، پنهان بماند. راجع به ستاریت خدای متعال که در آیات و روایات و دعاهای ما هم خیلی زیاد سفارش شده است که خدا ستار العیوب است، غفار الذنوب است، اصلاً ما در دعاهایمان میگوییم خدایا «اِغفِر»، «اِغفِر» از همان غفران است به معنی «مِغفَر» کلاه خودی که به سر میگذارند پوشش بدهد و سر را بپوشاند. اصلاً «اِغفِر» یعنی بپوشان. وقتی که خدا پوشاند دیگر گیر نمیدهد به آن گناهان. یا «کَفِّر عَنِّا سَیِئاتِنا» کافر که میگویند کافر چون حق را میپوشاند. کفران گناه، کفاره گناه یعنی پوشاندن گناه، غفران گناه یعنی پوشاندن گناه، ستاریت یعنی همه پوشش، پوشش، پوشش، یعنی شتر دیدی ندیدی، ندیده بگیر، بپوشان. خیلی راجع به ستاریت سفارش شده است. و خیلی فرق است، این نکته را عرض میکنم بینندهها جدی بگیرند. خیلی خیلی در روایات ما فرق است بین گناهان علنی و آشکار و گناهان پنهان و مخفی. گناههای پنهان هم عقوبتش چند برابر است، یک کسی علنی میآید روزه میخورد خیلی جرمش سنگین است، یک کسی مخفی هیچ کس نمیفهمد. ما روزه خوارهایی داریم که حتی همسرش، پدر مادرش، در خانه نگذاشتند بفهمد. این خیلی بهتر است، خیلی بهتر است، یعنی جرمش خیلی کمتر است. یک کسی گناهی مخفی داشته است نگذاشته در این عالم احدی بفهمد. تمام گناههایی که، غیر از حق الناس، حق الناس مردمی است، غیر حق الناس امام هشتم در اصول کافی شریفه این بشارت بزرگ را دادند: «المُستَتِرُ بالسيّئةِ مَغفورٌ لَهُ» کسی که در خلوتِ خلوت خودش گناهی را انجام داده است، کار شخصی خودش، گناه شخصی خودش، نه حق دیگران، داریم تاکید میکنیم، تمام این گناهان طبق روایات و ضمانت امام هشتم بخشیده میشود یعنی خدا این ستاریت را دوست دارد.
شریعتی: یعنی در واقع باید بگذاریم جلوی آنهایی که علنی گناه میکنند، داد میزنند، جار میزنند.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. ببینید وقتی که میآید علنی شراب میخورد، علنی بی حجابی را ترویج میکند، میآید فرهنگ ابتذال و گناه را یعنی آن سد را میشکند.
شریعتی: مثلاً در مورد روزهخواری میآید در خیابان بی مهابا روزه خواری میکند.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. این اصلاً دهن کجی به خدا و حکومت و همه چیز است، به روزهدارها و حرمت شکنی است. لذا گناههای مخفی که حتی نگذاریم همسرمان، فامیلمان، نزدیکانمان، بچههایمان، هیچ کس نفهمد. یا بعضیها متاسفانه نمیدانند که گفتن گناه، گناه است. گناهی که کسی در خلوت کرده است به هیچ عنوان به هیچ عنوان حق افشا و گفتنش را ندارد مگر موارد خاصی که مثلاً بخواهد پیش مربیای برود که مثلاً از آن گناه خودش را نجات بدهد، چاره ندارد بگوید من چه گرفتاری ندارم که نجات بدهد، موارد بسیار استثنایی.
شریعتی: تازه همان جا را هم میگویند نگویید.
حجت الاسلام فرحزاد: همان جا را هم اگر اشاره نکند، بگوید مثلاً به اسم کس دیگر بگوید، بگوید یک کسی این طور گرفتاری دارد چه کار بکند مثلاً. خدا اصلاً دوست ندارد آبروی بندهاش ریخته بشود آقای شریعتی عزیز، خیلی هم خیلی هم روی این سفارش شده است. لذا فرمود: «المُستَتِرُ بالسيّئةِ مَغفورٌ لَهُ»؛ این متن روایت است. کسانی که گناه در طول عمرشان همه را پوشاندند نگذاشتند احدی بفهمد. گناه حق الناس نباشد همه را خدا میبخشد. «المُذِيعُ بالسيّئةِ مَخذُولٌ» آنهایی که میآیند پخش میکنند اینها خار و ذلیل میشوند، هم در دنیا هم در آخرت. یعنی جرم گفتن و افشا گناه به مراتب از خود گناه بالاتر است. و عجیب است که شما الان اشاره فرمودید پیغمبر و امامهای ما از افرادی که میآمدند گناه شخصی و پنهانی داشتند، مسئله بلد نبودند میآمدند افشا میکردند بسیار ناراحت میشدند، روی خود را برمیگرداندند، غصهدار میشدند. ببینید یک موقع کسی اختلاس میکند، رشوه میگیرد، مال مردم را بلند میکند؛ اینها را باید اقرار بکند و پس هم بدهد. اینها را ما نمیگوییم. ولی من در خلوت خدای نکرده خطا و خلافی کردم... .
شریعتی: اعتراف کنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: اصلاً، اصلاً نه. و خود این که آبروی خودتان را ببرید. بعضی گناهان هستند مثلاً گناههای شهوانی است که روابطی است، آبروی یک خانواده و دیگران میرود، آنها اصلاً گفتنش... .
شریعتی: حالا برگردیم به همان معرفت نفس، ما اگر قدر خودمان را بدانیم هیچ وقت آبروی خودمان را نمیبریم، خرجش نمیکنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. خدا بیش از همه بندگانش به آبروی ما حساسیت، حالا به تعبیر حساسیت درباره خدا معنا ندارد، نشان داده است یعنی جدی گرفته است که من نمیخواهم «لاتَحدِکُوا اَسرارَهُم» پردههایتان را کنار نزنید. خدا میگوید من پوشاندم، پوشاندم، میپوشانم.
شریعتی: خیلی عزیزی.
حجت الاسلام فرحزاد: تو خیلی عزیز هستی؛ احسنت. ببینید ما در روایت، حالا این هم جالب است، مثلاً یک خانمی کار خلافی کرده بود یا آقایی آمدند خدمت امیرالمومنین اقرار کردند، فرمودند این حرف را شاید اشتباه میکنی، خواب دیدی، خیال میکنی مثلاً. گفت نه، در بیداری بوده است. حضرت فرمودند با یک اقرار که نمیشود. دوباره چند روز بعدش آمد دوباره اقرار کرد. مدام حضرت راه باز میکردند که نیا، نمیخواهد بگویی ولی باز آدم نفهمی بود بلانسبت، باز میآمد. بار سوم آمد، بار چهارم آمد. چهار بار اقرار کرد که من این... . فرمودند که حامله نیستی؟ گفت چرا، حامله هستم. گفت باید بروی بچهات را وضع حمل کنی. وضع حمل کرد، آمد گفت که من بچهام را هم زایمان کردم. فرمودند که باید دو سال شیر بدهی، شیر داد. بعد از دو سال آمد... .
شریعتی: یعنی مدام حضرت میخواسته است که... .
حجت الاسلام فرحزاد: میخواسته راه باز کند که برو دیگر نیا. بعد از دو سال گفت کسی است بچهات را نگه دارد؟ گفت نه. گفت تو 7 سال بچهات را نگه داری سرپا بشود. یک آدم بسیار نفهم دیگری پیدا شد بلانسبت، گفت من بچهی او را نگه میدارم. حضرت خیلی ناراحت شدند از این که ما داریم راه باز میکنیم برای این که بیخیال بشود. آن جهالت بوده است یا ترس شدید جهنم و چوب قیامت و اینها. بعد این جمله خیلی مهم است. حضرت فرمودند: «فَوَ الله لَتُوبَتهُ فیما بَینَه وَ بَینَ الله افضَلْ مِن اِقامَتی عَلَیه الحَدْ» قسم جلاله خورده است امام، به خدا قسم اگر این خانم یا آقا بروند بین خود و خدا در خلوت توبه بکنند از این که حدی که دستور خدا و شرع پیغمبر است من بر او اجرا میکنم توبه او به مراتب بالاتر است. برود در خلوت توبه بکند. و بسیار مهم است که انسان بپوشاند هم عیب خودش را هم عیب دیگران را. گاهی افشا کردن یک گناه از یک خانواده باعث میشود آن خانواده زمین بخورند، دیگر کسی دختر آنها را نگیرد، کسی پسر آنها را زن ندهد. و هزارها مشکل درست بشود. یا مثلاً یک خانواده بچهشان خدایی نکرده معتاد است، چه حقی داریم ما افشا کنیم، چه حقی داریم ما بگوییم. یعنی وقتی این پخش میشود مردم به یک شکل دیگری نگاه میکنند، به چشم خانواده معتاد نگاه میکنند و دیگر کسی سراغ خانوادههایشان هم نمیرود، به بچههایشان هم کسی اهمیت نمیدهد اگر پدر معتاد است یا مادر مشکل دارد. لذا این را واقعاً در سرلوحه زندگیمان، باید اصلاً قانونمند و به عنوان یک وظیفه اخلاقی شرعی، واجب الهی و انسانی، بدانیم که عیب خودمان... . چرا غیب از فحشا، یک عده میروند فحشا و منکر و گناه کبیره انجام میدهند که حد دارد ولی کسی که میآید غیبت میکند، افشا میکند، به مراتب گناهش بالاتر است. گفت:
به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات
بخواست جام می و گفت عیب پوشیدن
عیب دیگران خودت را هر چه میتوانی بپوشان. یک روایت زیبایی است این را هم عرض بکنم که آماده بشویم برای مناسبتهای امروز هم صحبت بکنیم. یک روایت زیبایی است از امام هشتم (ع) نقل فرمودند که در محضر پیغمبر خدا (ص)... .
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».
حجت الاسلام فرحزاد: گفتند آقا فلانی خیلی وضعش خراب است، به تعبیر امروزیها اراذل اوباش است، یعنی آدم لات هفت خطی است که گناه و معصیت و فلان، خیلی بد کاره است، کار بد و خلاف میکند. وقتی این را گفتند حضرت فرمودند که درست است، الان غرق گناه است ولی در آیندهای نزدیک کاری انجام میدهد که نجات پیدا میکند، از همه گناهان نجات پیدا میکند. امیرالمومنین (ع) به امام حسین (ع) فرمودند: «لا تُؤيِسْ مُذنِبا عَلی ذَنبِه» هیچ وقت گنهکاری را به خاطر گناهانش مأیوس نکن، «فَكَم مِن عاكِفٍ على ذَنبِهِ خُتِمَ لَهُ بخَيرٍ» چه بسا گناهکاری که اعتکاف، اقامت بر گناه کرده است پایان کارش ختم به خیر بشود. بدی یکی از اراذل اوباش را گفتند، فرمودند این در آینده عاقبت بخیر میشود. بعد چه اتفاقی افتاد؟ این آدمی که سر تا پا گنهکار بود داشت رد میشد از یک محلهای، خیلی روایت جالبی است، یک مومن بسیار خوبی با آبرومندی خسته بود کنار راه مدت کوتاهی دراز کشیده بود استراحت بکند. باد آمده بود لباسش رفته بود کنار بدنش پیدا بود. بعضیها میخندیدند، مسخره میکردند، مؤمن بود، سرشناس بود، او را میشناختند. این آدمی که آدم غرق گناهکار بود وقتی رد شد از این منظره خیلی متأثر و ناراحت شد که عوض این که بیایند عیب را بپوشانند اینها آمدند بیشتر میخندند و مسخره میکنند. خیلی بانرمی و ملایمت بدون این که طرف را بیدار کند و آبرویش ریخته بشود و خجالت بکشد با آرامش لباسش را انداخت، سطر عورت کرد و بدن او را پوشاند و رفت. ببینید یک کار کوچک به ظاهر ولی ببینید چه بازخورد بزرگی دارد. وقتی آن مومن بیدار شد پیغمبر خدا فرمودند که یک نفر به او گفت فهمیدی چه اتفاقی افتاد، گفت نه من که خواب بودم. گفت بدنت مشهود شده بود و مردم مثلاً مسخره میخندیدند، یک کسی آمد... . گفت خدا خیرش بدهد، خدا خیرش بدهد. شروع کرد به آن لاتِ به اصطلاح هفت خط دعا کردن که چقدر کار خوبی کرد عیب مرا پوشاند. پیغمبر خدا فرمودند به خاطر این عملش خدا: «یَحمُلُّ سَیِئاتْ و یُبَّدِلُها بالحَسَنات» تمام گناهانش را خاطر عیب پوشاندن یک مومن خدا تبدیل به حسنه کرد، تمام گناهانش را بخشید. و برای او خیلی دعا کرد، گفت: «اَجزَلَ الله عَلَیک ثَواب و اَکرَمَ وَ لاناقَشَکَ فِي الحِساب» آن مومن گفت الهی خدا به تو ثواب بدهد، جایت را خوب بکند، در حساب از تو سخت نگیرد. دعای این مومن در حق او مستجاب شد. به او هم خبر رسید که این مومن برای تو دعا کرده است توبه کرد و دیگر دست از همه گناهانش دست کشید و عاقبت بخیر شد. حضرت فرمودند بعد از چند روز توبه کردن یکی از جنگهای پیغمبر پیش آمد، گفت من در جبهه شرکت میکنم و بعد از هفت روز هم به شهادت رسید. یعنی از کجا به کجا بخواهد برسد. انشاءالله این ستاریت را مخصوصاً در این فضای مجازی، یعنی اگر به بنده، طبق روایات دارم عرض میکنم.
شریعتی: اینها راجع به عیبهایی که هست. ما عیبی که نیست را داد میزنیم و داد میزنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: داد میزنیم یا پرونده درست میکنیم خدایی نکرده یا کلیپ درست میکنیم یا عکس و فیلم روی آن کار میکنیم، فتوشاپ. خدا به داد اینها برسد، اینهایی که پرونده میسازند یا در فضای مجازی یا اگر هست که من رفتم در یک خلوتی فرضاً کار خلافی کردم، خودم میدانم و خدای خودم. حافظ یک شعر قشنگی دارد: من اگر خوبم و گر بد تو برو خود را باش. برو خودت را بساز، چه کار به من داری. و بعد هم آب ریخته شده وقتی در فضای مجازی به میلیون نفر شما انتقال میدهی این را میتوانی برگردانی؟! لذا مواظب باشید روز قیامت میلیونها سال باید آن جا علاف بشویم تا رضایت طرف را جلب بکنیم.
شریعتی: و خوش به حال آنهایی که پرداختن به عیوب خودشان آنها را از پرداختن به عیوب دیگران باز دارد.
حجت الاسلام فرحزاد: که متن روایت است.
شریعتی: خیلی از شما ممنون و متشکرم. گفت:
دیدهی بدبین بپوشان ای کریم عیبپوش
زین دلیریها که من در کنج خلوت میکنم
انشاءالله ستاریت خدا شامل حال همهی ما بشود. امروز روز خیلی بزرگی است، بر همهی شما مبارک باشد؛ روز نزول سورهی «هَل أَتی».
حجت الاسلام فرحزاد: درباره مباهله الحمدالله صحبت شده است.
شریعتی: امسال هم مباهله پررنگتر بود.
حجت الاسلام فرحزاد: پررنگتر بود. انشاءالله هر چه بهتر، باشکوهتر، این نکتهای که شما، ما هم همه اشاره کردیم که در غدیر پیغمبر خدا فرمود مولا علی به امر الهی وصی و جانشین من است ولی در مباهله میگوید جان من است، «اَنفُسَنا» جان من است. و این آیه ولایت هم خیلی مهم است که ولی شما خدا و پیغمبر است و کسانی که ایمان آوردند اقامه نماز میکنند و در حالت رکوع زکات و صدقه میدهند. این هم همین ایام نازل شده است. و آیه تطهیر هم که در حدیث کساء است که عزیزان مستحضر هستند. ولی امروز که روز 25ام است که روز خانواده هم نامگذاری شده است عرضم به حضور شما که ببینید حدود 17 آیه درباره اهل بیت نازل شده است و سوره «هَل أتی» از سورههای بسیار بسیار مهم است. روزهای دوشنبه و پنجشنبه اگر کسی در نماز صبح بخواند فضیلت است، خیلی زیاد سفارش شده است به جای «قُل هُوَ الله» این سوره را کسی بخواند. خلاصه سوره «هَل أَتی» این است که امام حسن و امام حسین علیهم السلام مریض شدند، مریضیشان چند روز طول کشید. پیغمبر عظیم الشان (ص) به عیادت حسنین آمدند. پیشنهاد دادند پیغمبر خدا. بعضیها گفتند اصحاب مثلاً پیشنهاد دادند که نذر کنید که خود این نذر هم چیز خوبی است، اینهایی که مشکلاتی برایشان پیش میآید نذر گوسفند، نذر صدقه، نذر کار خیر، نذر رسیدگی به فقرا. ببینید این دعای جالبی است؛ «یا مَن یَرُدُّ البَلا ما اِبرُم إبراماً بِالطَفِ الصَدَقَة» گاهی از بالا تقدیر شده است گرفتاری، مشکل، مریضی، مرگ و میر، مصیبتی به یک کسی برسد، خدا با کمترین صدقه، با کمترین نذر و نیاز آن را برمیگرداند. اینها نذر کردند، طبق فرمان پیغمبر خدا نذر کردند که اگر حسنین خوب بشوند 3 روز پشت سر هم روزه بگیرند. که این ایام بوده است و روزه گرفتن این ایام هم به تعصی آن بزرگواران خیلی پسندیده است. در خانه طبق روایات ما حضرت زهرا دیدند چیزی نیست، امیرالمومنین (ع) رفتند از یک یهودی مقداری جو قرض گرفتند، آوردند منزل. حضرت زهرا زحمت کشیدند آسیب کردند، آرد کردند و 5 نان برای مولا علی(ع) و خودشان و حسنین و فضه خادمه، این را طبخ کردند، آماده کردند، روزه هم بودند. موقع افطار که شد یک مسکین که مسکین حالش از فقیر بدتر است. فقیر انسان محتاج معمولی است، مسکین دیگر او را به خاک ذلت نشانده است، یعنی خیلی حالش بد است و فقر شدید. شب اول یک مسکینی موقع افطار میآمدند. مسکینی آمد گفت من گرسنه هستم، گرفتار هستم و به من کمک بکنید. امیرالمومنین قرص نان خود را دادند، حضرت زهرا هم تبعیت کردند، حسنین هم طبعیت کردند، فضه خادمه که نه پیغمبر بوده است، نه امام بوده است، نه امامزاده بوده است، یک خادم بوده است، این هم تبعیت کرد. نامش جاودانه با سوره «هَل اَتی» گره خورده است. همه دادند رفت. برای سحری هم چیزی نداشتند، یعنی با آب خالی افطار کردند. چون نذر این بود که پشت سر هم سه روز روزه بگیرند نمیتوانستند فاصله بیندازند، روز بعد هم روزه گرفتند با گشنگی. باز حضرت زهرا 5 قرص نان آماده کردند. اینها گفتنش آسان است آقای شریعتی، خیلی آسان است ولی خوب ما، عذر میخواهم از این تعبیر، اکثریت ما حاضر نیستیم اضافهی اضافهی اموالمان را بدهیم. من همین جا گریز بزنم، مثال بزنم. خیلی از ما مثلاً 3-4 تا گوشی همراه داریم، 2 تا که من خیلیها را دیدم دارند، بعضیها هم یکی دارند. حاضری گوشی اضافهی خود را به یک کسی بدهی که گوشی ندارد، گوشیاش خراب شده است؟ میگوید نه، ممکن است یک روز لازم بشود.
شریعتی: لباسهای اضافهات را حاضر هستی بدهی.
حجت الاسلام فرحزاد: لباسهای اضافه چقدر دارند. بعضیها آقا یک خانواده دو نفره 5 تا ماشین دارند. اینها را میدانم. یک ماشین را بده به یک کسی که بنده خدا بیکار است، برود مسافرکشی بکند. و اگر اینها را سرجمع بزنیم میدانید چه سرمایه عظیمی است. ما حاضریم 5 درصد، 10 درصد، درآمدمان را آنهایی که دستشان به دهانشان میرسد نمیگویم آنهایی که محتاج هستند و هشتاش گروه نُهاش است. نه، همان درصد. یا ثروتمندانی که میلیارد میلیارد تلنبار کردند حاضرند 5 درصد بدهند؟! اینها لقمه دهانشان را دادند.
شریعتی: اصلاً حاج آقا غدیر یعنی همین. آنهایی که جلوتر رفتند برگردند، آنهایی که نرسیدند بایستید که بیایند با هم یک راهی را آغاز کنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت، احسنت. یعنی این همدلی، همفکری. چرا ما باید در مملکتمان 3-4 میلیون خانه خالی باشد با این همه آدمی که در جاهایی زندگی میکنند که واقعاً بهداشتی نیست، در حلبی آباد هستند، در جاهای واقعاً سختی یا مستاجرهای خانه به دوش هستند. چرا؟ حالا توضیح ناعادلانه هم خودش این خیلی گناه بزرگی است ولی خود ما هم به فکر همدیگر نیستیم واقعا، نیستیم. ببینید روز دوم هم با گشنگی حضرت غذا آماده کردند، موقع افطار در زدند یک یتیمی آمد درخواست کمک کرد. 5 بزرگوار نان خودشان را دادند به این یتیم و با گرسنگی باز روز سوم روزه گرفتند. شب سوم یک اسیری آمد که در بعضی روایات است که اسیر مسلمان هم نبوده است. البته اسیر که میگوییم در منطقه مدینه باید زندگی میکرده است، یعنی مثل حالت تبعید، جای دیگر نباید میرفتند. لقمه دهانش را سه روز گرسنه مانده است به غیر مسلمان، نه هم کیش ما، برادر ما، به غیر مسلمان. گفتن اینها آسان است. حالا من توضیح میدهم، عرض میکنم. این آیات بسیار بسیار مهم؛ «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا/ أِنَّمَا نُطْعِمُکُم لِوَجْهِ اللهِ لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا». خیلی آیه مهمی است، آیاتش مهم است. چند تا نکته سریع عرض بکنم. یک نکته این که در روایت داریم این ایثار و فداکاری هر کسی که انجام بدهد خدا این برکات را به او میدهد. درست است شأن نزول این آیات درباره 5 بزرگوار است که یک نفر اینها هم اصلاً امام و پیغمبر هم نبوده است، خادم این خانواده بوده است. امام صادق (ع) فرمود آنهایی که ایثارگری میکنند، یعنی از خودشان میزنند... .
شریعتی: خودت لازم داری ولی دیگران را مقدم میدانی.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. خودش بچهاش لازم دارد ولی میبیند مستاجرش بچهدار است، عیالوار است، خودش نیاز دارد یا اجاره بیشتر نمیگیرد یا ایثار میکند بلندش نمیکند، تحمل میکند. فرمود این آیات درباره هر مرد مومن و زن مومنهای است، یعنی اگر این فداکاری را بکنند است. خدا همان خدا است، قرآن هم همان قرآن است. دوم؛ جان ما به قربان شما خانواده. اگر ما الان افطار کردیم، میخواهیم افطار بکنیم، موقع افطار یک فقیر یا سائلی بیاید ما 5 نفر هستیم قرآن نمیگوید که ایتام آمدند یا مساکین آمدند یا اسرا؛ یک مسکین، یک فقیر، یک اسیر. قربانتان بشوم، فدایتان بشوم، یک نان میدادید به او، 4 تا را خودتان میخوردید. اینها را ما میگوییم ولی «مَن أیْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالعَطِیَّةِ»؛ اینها میفهمند که ماورا چه خبر است، پشت صحنه چه خبر است. یعنی وقتی که لقمه دهانت را میزنی بیش از اندازه، کریم بی حساب کتاب میدهد، ما حسابگر هستیم. برای خدا «نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللهِ». این نکتهاش خیلی مهم است. ما خیلی موقع میدهیم که چند برابر برگردد، میدهیم که ثواب میخواهیم، میدهیم تشکر میخواهیم، اگر تشکر نکردند چنین و چنان میکنیم. نه، اولاً اینها 5 برابر دادند. این را هم بگذارید گریز بزنم، میترسم یادم برود. بینندههای عزیز خواهش دارم روی اینها دقت بفرمایید. اهل بیت سه شب گرسنه ماندند، لقمه دهانشان، افطارشان را، به مسکین و اسیر 5 برابر دادند، آن وقت به ما فرحزاد نوعی میگویند خمس بده، زکات بده، از چهل تا گوسفند یکی را بده، از ده، یک گندم را بده. چهار قسمت سر سال برای خودت، صد میلیون اضافه گیرت آمد، اضافه از زندگیات گیرت آمده است، هشتاد میلیون برای خودت 20 میلیون آن را خمس بده. چند نفر خمس میدهند. بعد هم دم از علی میزنیم و اولاد علی. یک کمی به فکر دیگران باشیم. خمس جزو واجبات است، زکات جزو واجبات است، صله رحم، صدقه دادن، کمک به مستحق. «لِسائِلِ وَ المَحروم» که در قرآن، «وَ فِي اَموالِهِم حَقٌ لِسائِلِ وَ المَحرُوم». این «حَقٌ لِسائِلِ وَ المَحرُوم» روایت داریم غیر خمس و زکات است. اگر میبینیم مریضی رو به قبله است اگر کمک نکنیم میمیرد، فامیلی که قرضهایش عقب افتاده است، زندانی بی گناهی که به خاطر جزئی... . چرا به فکر دیگران نیستیم. اصلاً عید مباهله، عید انگشتر بخشیدن، عید به تعبیر علوی و غدیر زندگی کردن این است که به فکر دیگران باشیم، زندگیمان علوی باشد، رفتارمان علوی باشد. این ایثار و فداکاریشان، یکی هم خلوص، «إِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجْهِ اللهِ لَا نُرِیدُ مِنکُم جَزَاءً وَلَا شُکُورًا». این نکته هم امروز روز خانواده اعلام شده است. ببینید همراهی خانواده با هم خیلی مهم است. اگر امیرالمومنین تنها ایثار میکرد این همه آیات نازل نمیشد، یا حضرت زهرا تنها ایثار میکرد. ولی هم همگانی با هم همدل شدند ایثار کردند.
شریعتی: و این همدلی چقدر قشنگ است.
حجت الاسلام فرحزاد: و همین طور فضه خادمه هم همراهی کرده است. من خیلی خوشحالم ایام عید غدیر خیلی خانوادهها گفتند ما که عیدی دادیم بچههایمان هم رفتند قلکهایشان را شکستند آنها هم عیدی دادند.
شریعتی: آفرین.
حجت الاسلام فرحزاد: آنها هم گفتند ما بستنیاش را میدهیم، ما مثلاً فلان چیزش را میدهیم. این خیلی خیلی خوب است. مباهله هم همینطور است. اگر پیغمبر تنها چرا نمیرفت. خدا میگوید: «اَبناءَنا» را بیاور، «نِسائَنا» را بیاور، جان خودت را بیاور. این میطلبد که ما خانوادگی در هر امر خیری شرکت بکنیم. چیزهایی آقای شریعتی عزیز، در سوره «هَل أَتی» آمده است که در هیچ جای قرآن نیست. شراب طهور، زنجبیل، سلسبیل، «وَ یَطُوفُ عَلَیهِم وِلدانُ مُخَلَّدُونَ»، «إِذا رَأَیتَهُم لَؤلَؤاً مَنثُوراً»، «رَأَیتَ نَعِیمًا وَ مُلْکًا کَبِیراً» خدای بزرگ بگوید که بهشت جاودانه «مُلْکًا کَبِیراً». اینها همه در سوره «هَل اَتی» آمده است. اینها میگویند خدایا ما از شما... . امام صادق فرمود نه این که اینها به زبان آورده باشند بگویند ما مزد نمیخواهیم، حقیقتشان بوده است. بعد که اینها این زحمات را کشیدند و این اخلاص را انجام دادند خدا این ثوابها و بهرهها را افشا کرده است میفرماید: «إِنَّ هذا کانَ لَکُم جَزاء وَکَانَ سَعیُکُم مَشکُورًا». دست مریزاد.
شریعتی: «لانُرِیدُ مِنکُم جَزَاءً وَلَا شُکُورًا» این هم سعی تو.
حجت الاسلام فرحزاد: چقدر قشنگ است، چقدر زیباست. ما چقدر آقای شریعتی خدا را شکر کنیم که خدا چنین رهبری، امامی، اهل بیتی، نمیتوانیم. «الحَمدُلِله الَّذی جَعَلَنا مِنَ المُتِمَسِّکین بِوِلایَةِ اَمیرِالمُومِنین وَ الاَئِمَةِ المَعصُومین عَلَیهِم صَلَواتُ الله». از آنهایی هم که زود برای محرم عزا نگرفتند و تا امروز دندان به جگر گذاشتند تشکر میکنیم. باز هم اعلام میکنیم. بعضیها قبل از مباهله رفتند سیاهپوش و اینها، این اشتباه است. از امشب به بعد حالا طوری نیست دیگر.
شریعتی: انشاءالله. انشاءالله همه ما زیر سایهی علی و اولادش باشیم.
حجت الاسلام فرحزاد: الهی آمین.
شریعتی: به کسی دل نبستیم جز علی و اولادش و امیدوارم که تک تک آنها دست ما را بگیرند و مشمول شفاعتشان بشویم. برای مشارکت در قربانی اول ماه قمری از همین امروز عزیزانمان میتوانند اقدام بکنند. *780*3131#؛ به همین سادگی در مشارکت اول ماه قمری که دیگر ماه محرم هم در پیش است دوستان میتوانند همراه بشوند. حاج آقای فرحزاد، یکی از اتفاقات خوبی که در ایام محرم، در ایام غدیر هم به نظرم باید یک فرهنگ سازی بشود، جشنهای خانگی و روضههای خانگی. و امیدوارم که حال و هوای خانههایمان در ایام غدیر و ایام محرم متفاوت باشد. خیلیها سیاهپوش میکنند خانههایشان را یا لااقل با نصب یک پرچم سیاه. یک بستهای را امروز دوستان برای ما ارسال کردند که ما خدمت شما معرفی بکنیم. یک بستهای است برای سیاهپوش کردن خانهها. خیلی هم زیباست، خیلی جذاب است. عزیزانی که میخواهند این بسته را تهیه بکنند میتوانند به سایت ما مراجعه بکنند. من دیگر نشان نمیدهم، خودتان مراجعه بکنید. خیلی به نظرم حال و هوای محرم را به خانههای ما میآورد. میتوانید به سایت ما یا کانال ما مراجعه بکنید و انشاءالله ببینید و تهیه بکنید. آیات را بشنویم، برمیگردیم با احترام و با دل و جان همراه شما هستیم و در کنار شما. عزیزانم صفحه 11 قرآن کریم را امروز تلاوت خواهند کرد. «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».صفحه 11 قرآن کریم
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». روزهای دوشنبه حاج آقای فرحزاد از فضیلت ذکر بلند صلوات بر محمد و آل محمد برای ما میگویند که انشاءالله لحظات زندگی همهی ما منور به این ذکر بلند باشد انشاءالله.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. ذکر صلوات آن قدر مهم است که خدا و ملائکه بر گوینده این ذکر درود میفرستند. امام صادق (ع) فرمود: «مَن صَلی عَلَیهِ صَلاةً واحِدَه صَلی اللهُ عَلَیهِ اَلفَ صَلاةٍ فِي الفِ صَف مِن مَلائِکَه». چه بازخورد عظیمی دارد. امام صادق فرمود کسی که یک بار، یک بارش این قدر است، بر پیغمبر خدا درود بفرستد خدای متعال هزار بار درود و رحمت نازل میکند با هزار صف از ملائکه بر کسی که یک بار صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد.
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». ما هفتهی گذشته مراسم هفتمین دوره ختم قرآن کریم برنامه سمت خدا را در حرم حضرت عبدالعظیم برگزار کردیم. مدتهاست من مترصد و منتظر یک فرصتی بودم که از خدمت دوستان و برادران و خواهران و مخاطبان جانمان یک مرخصی کوتاهی بگیرم. با دوستان شبکه صحبت کردیم، موافقت کردند الحمدالله رب العالمین و حالا همین جا در این فرصت از محضر حاج آقای فرحزاد، مخاطبان عزیزم، خواهش میکنم به این فرزند و برادر کوچکترشان این مهلت را بدهند ما یک مقطعی را در خدمت شما نباشیم. این مقطع خیلی کوتاه خواهد بود، انشاءالله ایام محرم و صفر و به حول قوه الهی انشاءالله اول ماه ربیع دوباره مقابل شما خواهم نشست و به محضرتان سلام خواهم کرد.
حجت الاسلام فرحزاد: آقای شریعتی عزیز واقعاً من از طرف خودم و همه بینندگان و عوامل و رسانه تشکر میکنم که حدود 14 سال مرتب این برنامه را خلاصه زحمت کشیدید و بارور کردید و مجری محبوب و دلنشین همهی عزیزان بودید و از دوری شما هم احساس دلتنگی میکنیم.
شریعتی: بزرگوارید. برای من هم همین طور است ولی میآیم سر میزنم.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، سر بزنید و خلاصه یا در فضای مجازی ارتباطتان را قطع نکنید. من حق میدهم به شما که الحمدالله عزیزان رسانه هم قبول کردند.
شریعتی: حاج آقا ما با سمت خدا بزرگ شدیم.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، در خون ماست.
شریعتی: بله، دیگر اصلاً جزو این خانواده هستیم.
حجت الاسلام فرحزاد: همینطور است. و الحمدالله موافقت کردند که کوتاه، کوتاه مدت انشاءالله شما به سفری دارید، استراحتی دارید، انشاءالله برسید. الحمدالله خوشحالیام از این است که غربت و مفارغت شما کوتاه است.
شریعتی: بله. ما انشاءالله اول ربیع خدمتتان خواهیم رسید. من فقط جا دارد صمیمانه از دوست و برادر عزیزم، مجری درجه یک، دوستداشتنی، آقا رضا ملایی تشکر بکنم که زحمت را پذیرفتند. آقای ملایی بفرمایید خواهش میکنم، خدمتتان هستیم. جناب آقای ملایی از مجریان. آقا سلام علیکم، خیلی خیلی خوش آمدید.
ملایی: تشکر، تمنا میکنم.
شریعتی: قبول زحمت کردید آقای ملایی، خیلی ممنون و متشکرم. و انشاءالله در این مدت، در این ایامی که من خدمت شما نیستم جناب آقای ملایی عزیز میزبان شما خواهند بود و انشاءالله از محضرشان استفاده خواهیم کرد همهی ما. من هم دیگر میشوم مخاطب سمت خدا، مینشینم مقابل شما.
ملایی: تازه دو ماه از 14 سال جبران میشود. اجازه هست من... ؟
شریعتی: بله، بفرمایید.
ملایی: سلام عرض میکنم اولاً خدمت حضرتعالی، استاد عزیزم بزرگوار ارجمند جناب آقای فرحزاد گرامی، آقا نجم الدین شریعتی نازنین مجدداً. یک سلام هم بلند بالا و با احترام و برخاسته از تواضع محضر همهی شما بینندههای گرامی برنامه سمت خدا که ما یک وقتی شوخی میکنیم با هم، به رفیقی شاید آنها هم جدی باشد. میگوییم که جایت این جاست ولی واقعاً بینندههای سمت خدا جایشان در قلب عوامل این برنامه است. این را من به خوبی در این روزهایی که درگیر با قصه شدم درک کردم. و سلام میکنم محترمانه شبکه سه، شبکه ولایت گاهی ظاهراً پخش میکنند برنامه را، شبکه محترم افق و شنوندههای خوب رادیو معارف که حالا ما یک رفاقتی هم با آنها داریم و اینها.
شریعتی: چند سال است شما در رادیو معارف هستید؟
ملایی: برای بحث اجرا بالای 15-16 سال است.
شریعتی: ماشاءالله.
ملایی: بله. ولی از خاک خوردههای رادیو معارف هستیم. در خدمت استاد فرحزاد هم بودیم.
شریعتی: بعد از گویندههای قوی و قدر رادیو معارف و خیلی خوشحالیم که خدمت شما هستیم.
ملایی: من این ایام را هم تبریک میگویم هم به حضرتعالی، هم دوستهای خوبم در سمت خدا و همهی بینندهها و امروز که یک روز خیلی عجیب و غریب بزرگ است. و یک جمله دیگر هم بگویم، بعد اگر نکتهای بود شما سوال کنید. و آن این که مردم عزیز، بینندههای جان، سمت خدا را این دو ماهی که آقای شریعتی نیستند امانتی دست خودم میدانم و خودم مخاطب این برنامه بودم، از آقای شریعتی یاد گرفتم و این دو ماه سعی میکنم امانتدار خوبی باشم.
شریعتی: این آقایی و بزرگی شماست.
ملایی: یک کم حوصله کنند انشاءالله آقای شریعتی دوباره به جای خودشان برمیگردند.
شریعتی: اختیار دارید، سلامت باشید. حاج آقای فرحزاد خدمتتان هستیم و وقتمان کم کم رو به پایان است.
حجت الاسلام فرحزاد: به فال نیک میگیریم آقای شریعتی، آقای ملایی، که این اتفاق افتاده است چون واقعاً شما در طول هفته درگیر بودید و اینها لازم بود یک استراحتی بکنید و الحمدالله موافقت شده است. آقای ملایی هم الحمدالله مجری توانمندی هستند.
شریعتی: و این ایام هم رادیو غدیر را داشتند، خیلی برنامه موفقی بود الحمدالله.
حجت الاسلام فرحزاد: و همچنین برنامه خود رادیو معارف هم، من غدیریم با اجرای ایشان ما خدمتشان بودیم. حدود چند سال برنامه خیلی زیبایی که صبحها رادیو معارف پخش میشود، مهربان باشیم، مثل شما 8 سال، چند سال؟
ملایی: بله. ما فروردین 93 اجرای آن برنامه را شروع کردم و تا الان ادامه دارد. امسال شدیم یک هفته در میان، یعنی ما هم رسیدیم به یک جایی تقریباً جای شما.
شریعتی: یک فضای تنفس. انشاءالله که موفق باشید. انشاءالله از فردا جناب آقا رضا ملایی عزیز این جا خواهند بود و انشاءالله به شما سلام خواهند کرد و از محضر حاج آقای عابدینی هم انشاءالله بهرهمند خواهیم شد. یک گزارشی از قربانی ماه ذی الحجه و عید قربان در واقع دوستان آماده کردند که حسن ختام برنامه ما خواهد بود. حاج آقای فرحزاد هم دعا میکنند و انشاءالله به اتفاق جناب آقای مولایی از خدمت دوستان مرخص میشویم.
حجت الاسلام فرحزاد: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». خدایا به حق محمد و آل محمد همهی بینندهها، همهی شنوندهها، همهی عزیزان را حاجت روا بگردان. به حق محمد و آل محمد آن به آن بر عشق ما، معرفت ما، ولایت ما به اهل بیت بیفزا. قلب امام زمان از ما راضی، فرجش را نزدیک، ما را از یاران خوبش قرار بده. خدایا مریضها، روحی و جسمی، لباس عافیت بپوشان. آنهایی که شغل، مسکن، همسر، اولاد ندارند به آنها مرحمت بفرما. خدایا نعمت ارزانی، فراوانی، وسعت رزق، عافیت، سلامتی، امنیت، خیر دنیا و آخرت به همه مرحمت بفرما. خوشحالیم از این که آقای ملایی آمده است ولی یک مقدار غربت و غم ما را میگیرد که آقای شریعتی نیستند. انشاءالله کوتاه است.
ملایی: خودشان فرمودند. به نظرم آن دو ماه را هم حالا ما سفارشهایی میکنیم یک جاهایی زودتر ایشان را برگردانند، نگذارند خیلی دور بشوند.
حجت الاسلام فرحزاد: گاهی خودتان بیایید.
شریعتی: بله، میآیم، حتماً سر میزنم. آقا خیلی ممنونم.
ملایی: متشکرم از لطف حضرات.
شریعتی: خیلی ممنونم از لطف و همراهی و همدلی تک تک شما صمیمانه سپاسگزارم. دعا میکنم:
زان پیشتر که عالم فانی شود خراب
ما را ز جام باده گلگون خراب کن
خداحافظی نمیکنم، به امید طلوع دوباره خورشید سلام.