اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1401-04-25-ویژه برنامه ختم قرآن کریم- کارشناسان برنامه

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خانم ها، آقایان، مخاطبان جان خیلی خیلی خوش آمدید. این مراسم هفتمین دوره ختم قرآن کریم برنامه سمت خدا است. از تهران، از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به مخاطبان عزیز ما در هر کجا که هستند با دل و جان سلام می کنم.


آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و صل الله علی سیدنا محمد. سلام ویژه عرض می کنم خدمت حضار گرامی، مخصوصاً عزیزانی که در ملاقات شفاهاً فرمودند ما از راه دور به عشق برنامه سمت خدا و زیارت حضرت عبدالعظیم و امامزادگان آمدیم و خدمت همه بینندگان عزیز. اجازه می خواهم هفتمین دوره اختتامیه ختم قرآن در برنامه بسیار وزین سمت خدا هست، امام هشتم (ع) فرمودند کسی که از بندگان خدا شکرگزاری نکند شکر خدا را هم به جا نیاورده است. از رسانه ملی، از مدیران دلسوز و عواملی که در به کمال رسیدن این برنامه بسیار پر مخاطب، حالا اگر من بخواهم وارد جزئیات بشوم وقت نیست، از کشورهای مختلف، یعنی از استرالیا، از پاکستان، از اروپا، از امریکا که بیننده پر و پا قرص این برنامه هستند، حتی در لبنان، یک آقایی می گفت خانم من رفته است فارسی یاد بگیرد که برنامه سمت خدا را من برای او ترجمه نکنم، خود او ایرانی بود خانم ایشان لبنانی. احیای برنامه های مذهبی، برنامه های مثل بزرگداشت حضرت خدیجه، امام حسن مجتبی (ع) اینهایی که کمتر به آنها پرداخته شده است، برنامه اربعین. بنده در سفر اربعین فراوان در موکب حضرت معصومه زوار می آمدند می گفتند فقط برنامه سمت خدا تبلیغ کرد ما پیاده روی کربلا آمدیم. الحمدلله خیلی تأثیرگذار بوده است، خیلی خانواده ها پیام دادند. وسواسی ما خوب شده است، اختلاف ما خوب شده است، اخلاق ما خوب شده است و واقعاً خروجی برنامه سمت خدا بسیار بسیار تأثیرگذار بوده است. عزیزانی که به فقرا کمک کردند. از طرح های مهمی که بسیار بسیار تأثیرگذار بوده است که 2 ـ 3 سال است، از عید غدیر شروع شده است، عزیزانی که کمک می کنند برای زوجینی که نابارور هستند، فرزند ندارند، بحمدلله باز هم ان شاءالله ادامه دارد. برنامه قربانی که شاید صدها میلیارد در طول سال عزیزان کمک می کنند و این گوشت ها توضیح می شود و برنامه های معارفی، اعتقادی، یعنی طبق نظرسنجی که در زمان های مختلف کردند که شبکه سه الحمدلله پر بیننده ترین شبکه ها هست، جزء رده های اول، ده تا رتبه اول که برنامه های متنوع هست، سمت خدا الحمدلله امتیاز خوبی داشته است و بالای 90 درصد رضایتمندی بوده است. الحمدلله برای ما خروجی آن خیلی خوب بوده است. هم از تهیه کننده و مجری محترم، از کارشناس هایی که محضر آنها هستیم و کارشناس هایی که در غیاب هستند از دور به آنها سلام می کنیم. واقعاً کارشناس ها هم دغدغه دارند. زحمت می کشند واقعاً دلسوز هستند، خیرخواه هستند. کم برنامه نمی گذارند. الحمدلله از همه تشکر می کنیم. بخش دوم عرایض بنده که از هم عزیزان بتوانیم بهره بگیریم و استفاده کنیم من خواهش دارم این روایت را همه عزیزان جدی بگیرند. باز هم خواهش دارم جدی بگیرند. امام معصوم 3 بار قسم بخورد واقعاً ما باید از جا کنده شویم و تکان بخوریم. صادق آل محمد (ع) فرمود: لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَةً مِنْهُ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّه‏، یعنی شما فکر می کنید در عالم روزی بالاتر از غدیر خم خدا خلق کرده است. سه بار فرمودند لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ. در آستانه عید الله الاکبر، عید غدیر خم هستیم. من خدا را بی نهایت شکرگزار هستم که یکی از برنامه های موفق سمت خدا احیای غدیر بوده است. در تهران 10 کیلومتر خیابان ولیعصر ایستگاه صلواتی است. در یک شهر آران و بیدگل دوستان ما یک کیلومتر ایستگاه های صلواتی چه تبلیغاتی، چه فرهنگی برای بچه و نوجوان و جوان و اطعام های مختلف. من خبر دارم، شهرهای دور و نزدیک ایستگاه های صلواتی، کاروان های شادی، در شیراز بودم، مفصل کاروان ها در شاهچراغ می آیند. در قم بحمدلله از حرم تا جمکران مفصل هست. عزیزان تهرانی هم می توانند قم بیایند و مسجد مقدس جمکران و بیعت با امام زمان. الحمدلله غدیر تا حدودی دارد جا می افتد. ما باید جهشی حرکت کنیم. بیاییم دل امیرالمؤمنین، دل حضرت زهرا را شاد کنیم. حضرت زهرا فرمود اگر مردم غدیر و ولایت مولی را احیا می کردند اختلاف نبود، دعوا نبود، جنگ و خونریزی نبود، طلاق نبود. هر چه جنایت در دنیا است به خاطر فاصله گرفتن از غدیر خم است. بیننده های عزیز، خیرین عزیز اگر برای حضرت علی نمی خواهید خرج کنید، برای چه کسی می خواهید خرج کنید. تولد یک نوه، نوزاد ما صدها هزار تومان خرج می کنیم کیک می گیریم. برای امیرالمؤمنین (ع) چه اطعام آن، چه ایستگاه صلواتی آن، چه دید و بازدید آن، چه عیدی دادن آن، ان شاءالله خدا توفیق بدهد.
آقای کاشانی: بسم الله الرحمن الرحیم. «أُفَوِّضُ أَمْري إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِباد» (غافر/44) «قالَ رَبِّ اشْرَحْ لي‏ صَدْري * وَ يَسِّرْ لي‏ أَمْري * وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني‏ * يَفْقَهُوا قَوْلي‏» (طه/25 تا 28) الهی انْطِقْنى‏ بِالْهُدى‏ وَ الْهِمْنى‏ التَّقْوى‏. سلام عرض می کنم محضر همه عزیزانی که حاضر هستند و عزیزانی که ما را می بینند یا می شنوند عرض ادب و احترام دارم. محضر اساتید خود هم عرض سلام و احترام دارم.
اگر ماجرای عید غدیر، اگر ماجرای عظیم غدیر با جمع چند ده هزار نفری یا صد هزار نفری در یک بیابانی با معطل شدن مردم و حرارت و اینها توسط رسول خدا (ص) ابلاغ پیام حضرت حق شد شاید در ذهن ما این بیاید که آن جا صد هزار نفر، هشتاد هزار نفر، صد و چهارده هزار نفر، طبق نقل ها آدم حضور داشته است می ارزیده که ما وسط گرما باشیم حجاج برگشته از حج و رسول خدا پیام خود را ابلاغ کنند. اما اگر سیره ائمه را نگاه کنیم می بینیم که در سیره ائمه هدی (ع) هدایت یک نفر این قدر مهم است که کأن هدایت صد هزار نفر است و بلکه «فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً» (مائده/32). یک خاطره ای مرحوم سید مرتضی نقل کرده است خیلی روی خود من تأثیر گذاشته است خیلی هم امید من را به امیرالمؤمنین (ع) (س) بیشتر کرده است. مرحوم سید مرتضی علم الهدی رئیس مکتب در زمان خود در اوج قدرت و دانشوری و در زمانی که پختگی علمی داشت و کتاب الشافی را نوشته بود یک قصیده ای از سید حمیری را در مدح و فضایل امیرالمؤمنین (ع) و پاسخ به دشمنان امیرالمؤمنین (ع) که سید حمیری شاعر معروف گفته بود شرح کرده است. اسم آن شرح قصیده مذحبه است. سید مرتضی علم الهدی در زمان ریاست خود شرحی دارد بر یکی از قصاید سید حمیری یک خاطره و روایت بسیار مهمی ذکر کرده است که می ارزد آدم روی آن فکر کند. اساتید که هنر علمی آن را دارند از این استنباط کنند، کاوش کنند آن این است، می گوید که امیرالمؤمنین (ع) (س) وقتی داشتند قدوم مبارک ایشان به سمت صفین می رفت و منطقه صفین را می خواستند مشرف کنند به حضرت گفتند لشکر زیاد است، مثلاً هشتاد هزار، نود هزار، ذخیره آب رو به اتمام است. بیایید به سمت فرات برویم. حضرت به جای این که به سمت فرات تشریف ببرند از فرات دور شدند به سمت بیابان حرکت کردند. یاران حضرت تعجب کردند. گفتند لابد حکمتی دارد. با حضرت حرکت کردند و به یک دیری رسیدند. یک راهبی داشت عبادت می کرد. قدیم در خیلی از بیابان ها راهب هایی بودند که اینها دنبال حقیقت می گشتند عبادت می کردند، می خواستند ببینید دین پیامبر خاتم آمده است یا نیامده است؟ و چون به بعضی از حاکمان اعتماد نمی کردند مثل معاویه و ابوسفیان و دیگران می گفتند ما پیامبر خاتم را ندیدیم منتظر وصی پیامبر خاتم هستیم با معجزه ای، با یک علامت ویژه ای تا ببینیم حق چیست. اگر نه به عبادت خود مشغول هستیم. امیرالمؤمنین (ع) (س) در این دیر رسیدند پیاده شدند و وارد دیر شدند به راهب گفتند پیش شما آب هست؟ گفت آقا برای این لشکر شما که آب نمی توانم ذخیره کنم. حضرت فرمودند طوری نیست. سوار شدند باز به سمت بیابان حرکت کردند به یک نقطه ای که رسید فرمودند این نقطه را بکنید. نقطه را کندند به یک سنگی رسید سنگ سفید بزرگی بود، حضرت به دست ید اللهی جابه جا کردند چشمه ای جوشید. آب گوارای محیر العقولی. نوشیدند، آب برداشتند، حضرت گفت برای راهب هم بردارید. وقتی داشتند بر می گشتند فرمود جای این را پر کنید. جا را پر کردند، در مسیر که حضرت به سمت راهب داشت بر می گشت یک نفر را فرستاد فرمود گفت بروید ببینید جای آن چشمه هست یا نه؟ رفت دید و برگشت گفت آقا نیست. هر چه گشتم پیدا نکردم. حضرت می خواست به یاران خود هم بفرماید که این جا یک کار خارق العاده قرار است انجام شود. به راهب رسیدند. مشک آب را که به راهب دادند راهب یک قدری نوشید از گوارایی آب گفت این همه آب را از کجا پیدا کردید؟ گفتند امیرالمؤمنین (ع) وسط بیابان گفت یک جایی را، نقطه ای را بکنید، تا این را گفتند رو به امیرالمؤمنین (ع) کرد عرض کرد اشهد انک وصی النبی الله. من شهادت می دهم تو وصی پیامبر هستی. من از نوادگان یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) هستم. سال ها است ما این جا منتظر شما هستیم. دنبال علامت آن وصی یا پیامبر آخر الزمان می گردیم چون شنیده بودیم از جد خود که در این بیابان یک چشمه ای هست که لَا يَقَعُ عَلَيْهِ إِلَّا نَبِيٌّ أَوْ وَصِيُّ نَبِي‏ یا پیامبر یا وصی پیامبری شبیه اعجاز به این دست پیدا می کند. اول شهادتین گفت اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله. ایمان خود را با شهادت ثالثه کامل کرد و عرض کرد اشهد انک ولی الله و وصی النبی. من ایمان آوردم و حق برای من روشن شد. من اگر شما اجازه بدهید با شما همراه می شوم. تا این جا نکته ای که دارم این است یک وقتی پیامبر اکرم صد هزار نفر را جمع می کند که حقیقت را بیان کند برای امام معصوم، برای امام زمان (ارواحنا فداه) تک تک ما یک کشور، یک جهان هدایت ما ارزش دارد. امیرالمؤمنین (ع) 90 هزار نفر را جابه جا کرد، وسط بیابان برد، ساعت ها چابه جا کرد برای این که یک نفر که دنبال حق می گردد را جذب کند و او را به هدایت برساند. تک تک ما برای امام معصوم و امام زمان مهم هستیم. امیدوار هستم این نشستن امروز ما که علامت لَوِ اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَى حُبِّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب‏ هست امام زمان این جمع ما را که بر مدار محبت دور هم نشستیم از ما قبول کند. عنایت خود را شامل حال ما کند. این نشست ما را میثاق خود با حضرت قرار دهد. حضرت به راهب فرمود که حالا دیگر الزمنی، هیچ جا نباید بروی، این اخلاق امیرالمؤمنین (ع) است، یک وقتی بعضی از عشاق حضرت در صفین بودند اول کار، حضرت فرمود جبیریه کجا است که دور و بر خود او را نمی بینم؟ گفتند عقب سپاه ایستاده است و ادب کرده است و نزدیک شما نمی آید. فرمود بگویید جلو بیاید. وقتی جلو آمد فرمود جبیریه نمی دانی من دوری تو را نمی توانم تحمل کنم. خدا ان شاءالله روزی ما کند محبت امام زمان (عج) را از نزدیک، حسی، در حال ظهور بچشیم. امیرالمؤمنین (ع) به راهب فرمود الزمنی دیگر باید با من باشید. وارد شدند، رفتند، به منطقه صفین رسیدند راهب جنگید، شب لیله الهریر که شب اوج جنگ صفین است شهید شد. صبح لیله الهریر حضرت فرمود آنها کشته های خود را دفن کنند. ما هم کشته های خود را دفن می کنیم. شروع کردند کشته ها را دفن کردن دیدند حواس آقا جایی است، این طرف و آن طرف را نگاه می کند، حرکت می کند. گفتند آقا دنبال چه هستید؟ فرمود من با راهب قرار دارم، دنبال راهب می گردم. شاید آن جنگ تا 70 هزار کشته داشته است. حضرت گشت راهب را پیدا کرد خود او تجهیز کرد، خود با دست مبارک دفن کرد، خود او نماز خواند. تمام نشد. وقتی دید شاید راهب مسیحی بوده است، بعضی از راهب های مسیحی هم ازدواج نمی کردند. حضرت یک نگاه به قبر راهب کرد بعد یک لبخندی زد فرمود کأنی انظر الیه الی زوجۀ و الی جنۀ. الان دارم می بینیم راهب را ازدواجی که با ملائکه و حور کرده است در بهشت و بهشت او را. یعنی می روم می گردم راهبی که دنبال حق می گردد را پیدا می کنم او را می آورم، مجاهد فی سبیل الله مع امام العادل می کنم تا بهشت و ختم کار او هم مراقب او هستم. حالا که دیدم در نعیم حضرت حق با زوجه الهی آقای بهشتی خود در تنعم است خیال من راحت شد این را به سر منزل رساندم. این یکی از سربازی های امیرالمؤمنین (ع) است نسبت به این جمله رسول خدا که به او فرمود علی جان لَئِنْ يَهْدِي اللَّهُ بِكَ رَجُلًا، یک نفر را تو اگر هدایت کنی برای بهتر از همه عالم است. از همه نعمات است. امیرالمؤمنین (ع) (س) این طور تشنه هدایت است و اگر ما این ایام باقی مانده، فرصت باقی مانده، ساعت باقی مانده را با شاد کردن دل یک کودکی با یک عیدی، یک خانواده محرومی با اطعام، کمک اجاره دادن اگر در توان هست به یک خانواده معسری، بدهیم و بگوییم این برای امیرالمؤمنین (ع) است. علی حب امیرالمؤمنین. امیدوار هستیم ان شاءالله هدایت قلوب که به دست امام زمان رخ می دهد ما هم حضرت ولیعصر (ارواحنافداه) این عرض ادب مختصر ما را قبول کند. برای ایام پیش رو جا دارد از استرس و اضطراب شب خواب نرویم چون یک فرصت عظیم است که گنج های عالم پیش آن پشیزی نمی ارزد.
آقای بهشتی: سلام علیکم و رحمۀ الله. بسم الله الرحمن الرحیم. من هم ایام خجسته ماه ذی الحجه را تهنیت عرض می کنم و دهه امامت و ولایت و حساس ترین فراز تاریخ اسلام یعنی غدیر خم را. من این چند دقیقه را می خواهم در مورد غدیری قرآنی صحبت کنم. پیامبر فرمود عَلِيٌّ مَعَ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ مَعَ عَلِي‏. الان فصل تابستان است، چند میلیون دانشجو و دانش آموز در استراحت هستند. بیاییم به عشق امیرالمؤمنین (ع) (ع) کلاس های قرآن را به فراوانی، پرشتاب، با عمق، ترویج کنیم. یک کسی با پسر خود نزد امیرالمؤمنین (ع) (ع) آمده بود حضرت از او پرسید تو که هستی؟ گفت من فرزند صعصعه هستم این پسر چه کسی است؟ گفت او هم فرزدق پسر من است. شاعر است. امام فرمود علمه القرآن فهو خير له من الشعر. امیرالمؤمنین (ع) فرمود یکی از حق های فرزندان به گردن پدران آموزش قرآن است. امیرالمؤمنین (ع) فرمود آیه ای از آسمان نازل نشد مگر این که پیامبر آن آیه را به من تعلیم داد. من با دست خط خود نوشتم و تفسیر و تعلیم و خواص و عام و محکم و متشابه آن آیه را به من یاد داد. خواهران، برادران، ثقلین را با هم ببینیم. همین آیه 67 سوره مائده «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» بین دو آیه اقامه کتاب آسمانی آمده است. با عشق برای قرآن بچه های خود کار کنیم. مادرها قصه های قرآن را بیاموزند. به بچه های خود یاد بدهند. در لحظات جان دادن مولی در وصیت نامه خود التماس گونه فرمود اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآن‏ فَلَا يَسْبِقَنَّكُمْ إِلَى الْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُم‏، مسلمان ها قرآن، قرآن، قرآن. در خطبه پیامبر که الان به دست ما رسیده است از آیات قرآن پر است. زیارت امیرالمؤمنین (ع) (ع) که امام هادی (ع) به ما تعلیم داد در کتاب شریف مفاتیح حاج شیخ عباس قمی آن بالای صفحه را نگاه کنید، چون شاید امام 10 زیارتنامه داشته باشد، نوشته است زیارتنامه امیرالمؤمنین (ع) در روز غدیر خم. بیش از چهل آیه قرآن. امام هادی (ع) جد خود را از نگاه قرآن معرفی می کند. یک وقتی من توفیق داشتم در وزارت آموزش و پرورش خدمت می کردم این زیارتنامه را چاپ کردیم آیات قرآن را به رنگ دیگر و اسم آن را علی در آینه قرآن گذاشتیم. خطبه غدیر، زیارت غدیریه، نهج البلاغه، مقالاتی نوشته است همچون قرآن در نهج البلاغه. بهترین تفسیر آیات قرآن به بیان امیرالمؤمنین (ع) (ع). تمنا می کنیم یک خطبه فی الفضل القرآن، درباره ارزش و اهمیت قرآن است. فرمودند قرآن نصحیت کننده ای است که ناخالصی در آن نیست. قرآن شافعی است که شفاعت آن پذیرفته است. قرآن را بیاموزید، دردهای خود را به قرآن عرضه کنید، از قرآن شفا بخواهید. با قرآن سخن بگویید. بهترین قصه های عالم در قرآن است. از قصه های قرآن پند بگیرید. من تقاضا می کنم در همین جشنواره ها و مراسم هایی که حاج آقای آقای فرحزاد فرمودند مثل همین جشن ده کیلومتری خیابان ولیعصر، قرآنی ها غایب نباشند. قاریان قرآن، حافظان قرآن، مؤسسات قرآنی، حضور فعال داشته باشند. همه دنیا تماشا کنند غدیری قرآنی.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ *
وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ *
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ *
تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ *
سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ *
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
لَمْ يَكُنِ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ *
رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً *
فيها كُتُبٌ قَيِّمَةٌ *
وَ ما تَفَرَّقَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ *
وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دينُ الْقَيِّمَةِ *
إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكينَ في‏ نارِ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها أُولئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ *
إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ *
جَزاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ *
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها *
وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها *
وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها *
يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها *
بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحى‏ لَها *
يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً لِيُرَوْا أَعْمالَهُمْ *
فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ *
وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ *
 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً *
فَالْمُورِياتِ قَدْحاً *
فَالْمُغيراتِ صُبْحاً *
فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعاً *
فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعاً *
إِنَّ الْإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ *
وَ إِنَّهُ عَلى‏ ذلِكَ لَشَهيدٌ *
وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَديدٌ *
أَ فَلا يَعْلَمُ إِذا بُعْثِرَ ما فِي الْقُبُورِ *
وَ حُصِّلَ ما فِي الصُّدُورِ *
إِنَّ رَبَّهُمْ بِهِمْ يَوْمَئِذٍ لَخَبيرٌ *
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
الْقارِعَةُ *
مَا الْقارِعَةُ *
وَ ما أَدْراكَ مَا الْقارِعَةُ *
يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَراشِ الْمَبْثُوثِ *
وَ تَكُونُ الْجِبالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ *
فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازينُهُ *
فَهُوَ في‏ عيشَةٍ راضِيَةٍ *
وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازينُهُ *
فَأُمُّهُ هاوِيَةٌ *
وَ ما أَدْراكَ ما هِيَهْ *
نارٌ حامِيَةٌ *
 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ *
حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ *
كَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ *
ثُمَّ كَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ *
كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقينِ *
لَتَرَوُنَّ الْجَحيمَ *
ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقينِ *
ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيمِ *
 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
وَ الْعَصْرِ *
إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ *
إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ *
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ *
الَّذي جَمَعَ مالاً وَ عَدَّدَهُ *
يَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ *
كَلاَّ لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ *
وَ ما أَدْراكَ مَا الْحُطَمَةُ *
نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ *
الَّتي‏ تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ *
إِنَّها عَلَيْهِمْ مُؤْصَدَةٌ *
في‏ عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ *
 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفيلِ *
أَ لَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ في‏ تَضْليلٍ *
وَ أَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبابيلَ *
تَرْميهِمْ بِحِجارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ *
فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ *
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
لِإيلافِ قُرَيْشٍ *
إيلافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّيْفِ *
فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَيْتِ *
الَّذي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ *
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
أَ رَأَيْتَ الَّذي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ *
فَذلِكَ الَّذي يَدُعُّ الْيَتيمَ *
وَ لا يَحُضُّ عَلى‏ طَعامِ الْمِسْكينِ *
فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ *
الَّذينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ *
الَّذينَ هُمْ يُراؤُنَ *
وَ يَمْنَعُونَ الْماعُونَ *
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ *
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ *
إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ *
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ *
لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ *
وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ *
وَ لا أَنا عابِدٌ ما عَبَدْتُّمْ *
وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ *
لَكُمْ دينُكُمْ وَ لِيَ دينِ *
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ *
وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ في‏ دينِ اللَّهِ أَفْواجاً *
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً *
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
تَبَّتْ يَدا أَبي‏ لَهَبٍ وَ تَبَّ *
ما أَغْنى‏ عَنْهُ مالُهُ وَ ما كَسَبَ *
سَيَصْلى‏ ناراً ذاتَ لَهَبٍ *
وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ *
في‏ جيدِها حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ *
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ *
اللَّهُ الصَّمَدُ *
لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ *
وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ *
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ *
مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ *
وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ *
وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ *
وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ *
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ *
مَلِكِ النَّاسِ *
إِلهِ النَّاسِ *
مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ *
الَّذي يُوَسْوِسُ في‏ صُدُورِ النَّاسِ *
مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ *
به نام خداوند بخشنده مهربان
ما [قرآن را] در شب قدر نازل كرديم *
و از شب قدر چه آگاهت كرد *
شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است *
در آن [شب] فرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان براى هر كارى [كه مقرر شده است] فرود آيند *
 [آن شب] تا دم صبح صلح و سلام است *
به نام خداوند بخشنده مهربان
كافران اهل كتاب و مشركان دست‏بردار نبودند تا دليلى آشكار بر ايشان آيد *
فرستاده‏اى از جانب خدا كه [بر آنان] صحيفه‏هايى پاك را تلاوت كند *
كه در آنها نوشته‏هاى استوار است *
و اهل كتاب دستخوش پراكندگى نشدند مگر پس از آنكه برهان آشكار براى آنان آمد *
و فرمان نيافته بودند جز اينكه خدا را بپرستند و در حالى كه به توحيد گراييده‏اند دين [خود] را براى او خالص گردانند و نماز برپا دارند و زكات بدهند و دين [ثابت و] پايدار همين است *
كسانى از اهل كتاب كه كفر ورزيده‏اند و [نيز] مشركان در آتش دوزخند [و] در آن همواره مى‏مانند اينانند كه بدترين آفريدگانند *
در حقيقت كسانى كه گرويده و كارهاى شايسته كرده‏اند آنانند كه بهترين آفريدگانند *
پاداش آنان نزد پروردگارشان باغهاى هميشگى است كه از زير [درختان] آن نهرها روان است جاودانه در آن همى مانند خدا از آنان خشنود است و [آنان نيز] از او خشنود اين [پاداش] براى كسى است كه از پروردگارش بترسد *
به نام خداوند بخشنده مهربان
آنگاه كه زمين به لرزش [شديد] خود لرزانيده شود *
و زمين بارهاى سنگين خود را برون افكند *
و انسان گويد [زمين] را چه شده است *
آن روز است كه [زمين] خبرهاى خود را باز گويد *
 [همان گونه] كه پروردگارت بدان وحى كرده است *
آن روز مردم [به حال] پراكنده برآيند تا [نتيجه] كارهايشان به آنان نشان داده شود *
پس هر كه هموزن ذره‏اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد *
و هر كه هموزن ذره‏اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد *
به نام خداوند بخشنده مهربان
سوگند به ماديانهائى كه با همهمه تازانند و با سم[هاى] خود از سنگ آتش مى‏جهانند *
و برق [از سنگ] همى جهانند *
و صبحگاهان هجوم آرند *
و با آن [يورش] گردى برانگيزند *
و بدان [هجوم] در دل گروهى درآيند *
كه انسان نسبت به پروردگارش سخت ناسپاس است *
و او خود بر اين [امر] نيك گواه است *
و راستى او سخت‏شيفته مال است *
مگر نمى‏داند كه چون آنچه در گورهاست بيرون ريخته گردد *
و آنچه در سينه‏هاست فاش شود *
در چنان روزى پروردگارشان به [حال] ايشان نيك آگاه است *
به نام خداوند بخشنده مهربان
كوبنده *
چيست كوبنده *
تو چه دانى كه كوبنده چيست *
روزى كه مردم چون پروانه[هاى] پراكنده گردند *
و كوه‏ها مانند پشم زده‏شده رنگين شود *
اما هر كه سنجيده‏هايش سنگين برآيد *
پس وى در زندگى خوشى خواهد بود *
و اما هر كه سنجيده‏هايش سبك بر آيد *
پس جايش هاويه باشد *
و تو چه دانى كه آن چيست *
آتشى است‏سوزنده *
به نام خداوند بخشنده مهربان
تفاخر به بيشترداشتن شما را غافل داشت *
تا كارتان [و پايتان] به گورستان رسيد *
نه چنين است زودا كه بدانيد *
باز هم نه چنين است زودا كه بدانيد *
هرگز چنين نيست اگر علم‏اليقين داشتيد *
به يقين دوزخ را مى‏بينيد *
سپس آن را قطعا به عين‏اليقين درمى‏يابيد *
سپس در همان روز است كه از نعمت [روى زمين] پرسيده خواهيد شد *
به نام خداوند بخشنده مهربان
سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل] *
كه واقعا انسان دستخوش زيان است *
مگر كسانى كه گرويده و كارهاى شايسته كرده و همديگر را به حق سفارش و به شكيبايى توصيه كرده‏اند *
به نام خداوند بخشنده مهربان
واى بر هر بدگوى عيبجويى *
كه مالى گرد آورد و برشمردش *
پندارد كه مالش او را جاويد كرده *
ولى نه قطعا در آتش خردكننده فرو افكنده خواهد شد *
و تو چه دانى كه آن آتش خردكننده چيست *
آتش افروخته خدا[يى] است *
[آتشى] كه به دلها مى‏رسد *
و [آتشى كه] در ستونهايى دراز آنان را در ميان فرامى‏گيرد *
در ستونهاي كشيده و طولاني! *
به نام خداوند بخشنده مهربان
مگر نديدى پروردگارت با پيلداران چه كرد *
آيا نيرنگشان را بر باد نداد *
و بر سر آنها دسته دسته پرندگانى ا بابيل فرستاد *
[كه] بر آنان سنگهايى از گل [سخت] مى‏افكندند *
و [سرانجام خدا] آنان را مانند كاه جويده‏شده گردانيد *
به نام خداوند بخشنده مهربان
براى الفت‏دادن قريش *
الفتشان هنگام كوچ زمستان و تابستان [خدا پيلداران را نابود كرد] *
پس بايد خداوند اين خانه را بپرستند *
همان [خدايى] كه در گرسنگى غذايشان داد و از بيم [دشمن] آسوده‏خاطرشان كرد *
به نام خداوند بخشنده مهربان
آيا كسى را كه [روز] جزا را دروغ مى‏خواند ديدى *
اين همان كس است كه يتيم را بسختى مى‏راند *
و به خوراك‏دادن بينوا ترغيب نمى‏كند *
پس واى بر نمازگزارانى *
كه از نمازشان غافلند *
آنان كه ريا مى‏كنند *
و از [دادن] زكات [و وسايل و مايحتاج خانه] خوددارى مى‏ورزند *
به نام خداوند بخشنده مهربان
ما تو را [چشمه] كوثر داديم *
پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن *
دشمنت‏خود بى‏تبار خواهد بود *
به نام خداوند بخشنده مهربان
بگو اى كافران *
آنچه مى‏پرستيد نمى‏پرستم *
و آنچه مى‏پرستم شما نمى‏پرستيد *
و نه آنچه پرستيديد من مى‏پرستم *
و نه آنچه مى‏پرستم شما مى‏پرستيد *
دين شما براى خودتان و دين من براى خودم *
به نام خداوند بخشنده مهربان
چون يارى خدا و پيروزى فرا رسد *
و ببينى كه مردم دسته‏دسته در دين خدا درآيند *
پس به ستايش پروردگارت نيايشگر باش و از او آمرزش خواه كه وى همواره توبه‏پذير است *
به نام خداوند بخشنده مهربان
بريده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد *
دارايى او و آنچه اندوخت‏سودش نكرد *
بزودى در آتشى پرزبانه درآيد *
و زنش آن هيمه‏كش [آتش فروز] *
بر گردنش طنابى از ليف خرماست *
به نام خداوند بخشنده مهربان
بگو اوست‏خداى يگانه *
خداى صمد [ثابت متعالى] *
[كسى را] نزاده و زاده نشده است *
و هيچ كس او را همتا نيست *
به نام خداوند بخشنده مهربان
بگو پناه مى‏برم به پروردگار سپيده دم *
از شر آنچه آفريده *
و از شر تاريكى چون فراگيرد *
و از شر دمندگان افسون در گره‏ها *
و از شر [هر] حسود آنگاه كه حسد ورزد *
به نام خداوند بخشنده مهربان
بگو پناه مى‏برم به پروردگار مردم *
پادشاه مردم *
معبود مردم *
از شر وسوسه‏گر نهانى *
آن كس كه در سينه‏هاى مردم وسوسه مى‏كند *
چه از جن و [چه از] انس *
بسم الله الرحمن الرحیم. اَللّهُمَّ رَبَّنا يا رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنّا، اِنّکَ اَنْتَ السَّميعُ الْعَليمُ، وَتُبْ عَلَيْنآ اِنَّکَ اَنْتَ التَّوّابُ الرَّحيمُ، وَاهْدِنا اِلَي الْحَقِّ وَ اِلي طَريقٍ مُسْتَقيمٍ، بِبَرَکَةِ خَتْمِ الْقُرْانِ الْعَظيمِ، وَاعْفُ عَنّا يا کَريمُ، وَ اغْفِرْلَنا ذُنُوبَنا بِفَضْلِکَ وَ جُودِکَ وَ کَرَمِکَ يا اَکْرَمَ الْاَکْرَمينَ، وَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ، اَللّهُمَّ بَلِّغْ وَ اَوْصِلْ ثَوابَ ما قَرَاْناهُ بَعْدَ الْقَبُولٍ مِنّآ اِلي رَوْضَةِ نَبِيِّنا وَ شَفيعِنا مُحَمَّدٍ صَلَّي الله عَلَيْهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ، وَ اِلي رِياضِ جَميع اَنْبيآئِکَ وَ رُسُلِکَ وَ اَوْلِيآئِکَ، وَ عُلَمآئِکَ وَ صُلَحآئِکَ، وَ اَهْلِ طاعَتِکَ اَجْمَعينَ، اَللّهُمَّ انْصُرِ الْاِسْلامَ وَ الْمُسْلِمينَ، وَ انْصُرِ مَنْ نَصَرَ الدّينَ، وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَ الْمُسْلِمينَ، وَ انْصُرِ جُيُوشَ الْمُسْلِمينَ، وَ عَساکِرَ الْمُوَحِّدينَ، وَ اکْتُبْ الصِّحَةَ وَ السَّلامَةَ وَ الْعافِيَةَ عَلَيْنا، وَ عَلَي الْحُجّاجِ وَ الْغُزاةِ وَ الْمُسافِرينَ وَ الْمُقيِمينَ وَ الْحاضِرينَ وَ الْغآئِبينَ، في بَرِّکَ وَ بَحْرِکَ، مِنْ اُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ اَجْمَعينَ، وَ سَلامٌ عَلَي الْمُرْسَلينَ، وَ الْحَمْدَ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ.
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. امیرحسین جان خیلی از شما ممنون و متشکر هستم. الحمدلله رب العالمین هفتمین ختم قرآن برنامه سمت خدا هم با لطف و عنایت و مدد حضرات اهل بیت (ع) انجام شد خدا را شاکر هستیم و امیدوار هستم که همه ما زیر سایه قرآن کریم عاقبت بخیر شویم. حاج آقای آقای عابدینی بفرمایید صحبت های شما را می شنویم.
آقای عابدینی: عرض ادب و احترام دارم خدمت همه حضار محترم، شنوندگان و بینندگان عزیز. ان شاءالله ایام غدیری که در آن قرار داریم جذبه های الهی و نفعه های رحمانی ان شاءالله شامل همه ما بشود و بهره مند باشیم یک صلوات بلند مرحمت کنید. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و صلوۀ و سلام علی محمد و آله الطاهرین و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین. دو تا نکته از دو روایت را خدمت دوستان عزیز و خود بنده تذکر می دهم ان شاءالله برای ما راهگشا باشد. نکته اول پیوند قرآن و امامت هست همان جور که جناب آقای آقای بهشتی عزیز اشاره کردند حضرت آیت الله بهجت می فرمودند که این روایت شریف که إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي، سری از اسرار شیعه است. که این سر در این روایت قرار گرفته است که فرمودند که این دو ثقل که قرآن و عترت است از هم جدا نخواهند شد تا وقتی که به حوض کوثر بر من می رسند. ایشان می فرمودند که این سری که در روایت است این است که اگر در دورانی دست ما به امام نمی رسید، اگر در دورانی ما امام را نمی توانستیم پیدا کنیم با توجه به این روایت شریف که لن یفترقا، امکان جدایی بین اینها نیست دنبال امام کجا بگردیم؟ ایشان می فرمودند این روایت شریف دارد آدرس می دهد. اگر کسی به این روایت باور کرد که این روایت که متواتر هم هست در بین شیعه و سنی وارد شده است دارد به ما آدرس می دهد دنبال امام خود در نزدیک ترین جا بگردید. قرآن است، با این نگاه که دنبال امام هستیم، مشتاق امام هستیم، وارد به قرآن بشویم. سلام به قرآن بدهیم. غیر از این که خود قرآن کریم در سوره آل عمران می فرماید که «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّوم *‏ نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ» (آل عمران/ 1 و 2) خدای حی قیوم قرآن را نازل کرده است یعنی قرآن مظهر حی قیوم است. قرآن زنده است. نگاه ما به قرآن اگر به عنوان یک کتاب زنده باشد وقتی قرآن در دستان ما قرار می گیرد به محضر قرآن وارد می شویم با این نگاه احساس می کنیم بر یک حقیقت زنده وارد شدیم. آن موقع آن روایت شریف که می فرماید که امام و قرآن یک حقیقت واحد هستند خود را بیشتر جلوه می دهد. پس ورود ما بر ساحت قرآن به عنوان یک حقیقت زنده ادب خاص خود را می طلبد. اگر انسان بر امام می خواست وارد بشود چه قدر مقید به آداب بود تا بر آن وارد شود. با همین نگاه، اگر با همین توجه و مراقبت اگر انسان بر قرآن وارد شود امام را می یابد و حقایق قرآن هم خود را بیش از گذشته نشان می دهند. این نکته اول. نکته دوم: چون در محضر حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه و سلام الله علیه هستیم روایتی را از ایشان در رابطه با نظام رابطه مؤمنان با قرآن عرض می کنیم. بنا بر آن نقلی که عبدالعظیم حسنی خدمت امام رضا (ع) رسیدند در وقت خداحافظی آن جا امام رضا (ع) به عبدالعظیم حسنی می فرماید يَا عَبْدَ الْعَظِيمِ أَبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ السَّلَام‏ به دوستان ما سلام ما را برسان و آنها را وَ مُرْهُم‏ آنها را امر کن وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ، به این که اهل امانتداری باشند. اهل صدق باشند. به دنبال آن می فرماید آنها را امر کن وَ الْمُزَاوَرَةِ به این که به دیدار همدیگر بروند. با همدیگر رابطه داشته باشند. فَإِنَّ ذَلِكَ قُرْبَةٌ إِلَي‏، اگر شما می خواهید به امام خود نزدیک شوید رابطه شما با امام خود بهتر بشود، اگر قرب به امام را می خواهید راه قرب به امام از راه ارتباط مؤمنان با یکدیگر است. ایام غدیر است، و ایام مواخات و اخوت و برادری است و ایام اظهار ارادت به امامت است. اگر می خواهیم رابطه با امام در غدیر برای ما روشن تر و دقیق تر و عمیق تر شود به دنبال این باشیم این چند روزه رابطه خود را با مؤمنان گرم تر و صمیمی تر قرار دهیم که هر چه قدر این رابطه گرم تر شود ارتباط با امام بیشتر شده است. اگر امیرالمؤمنان (ع) (ع) را می خواهیم خشنود کنیم، از برکات وجود امیرالمؤمنان (ع) (ع) بهره مند باشیم با قصد نزدیک شدن به امیرالمؤمنان (ع) (ع) به مؤمنان خدمت کنیم که هر مؤمنی به قدری که از ایمان بهره دارد از وجود امیرالمؤمنان (ع) در وجود خود مطلعلع است. هر مؤمنانی دارد امیرالمؤمنان (ع) را نشان می دهد به قدر وجود خود، به قدر سعه خود. با همین نگاه که احترام به امیرالمؤمنان (ع) با این نگاه که ما می خواهیم ارادت و محبت خود را به امیرالمؤمنان (ع) نشان دهیم با همین ارزش به مؤمن نگاه کنیم که مؤمن بهره مند از امیرالمؤمنان (ع) است. اگر این نگاه در جامعه ما بین خانواده های ما، بین زن و فرزند و همسر و بچه و پدر و مادر و دوستان و آشنایان و همکاران نگاه شود که امیرالمؤمنان (ع) را متجلی در جامعه ببینیم، در بین مؤمنان ببینیم، هر قدر اظهار ارادت به مؤمنان کنیم اظهار ارادت به اهل بیت (ع)، امیرالمؤمنان (ع) و امام زمان (عج) کرده ایم. ان شاءالله برای این که از این دو روایت که هم نگاه قرآن به عنوان اتحاد با امام و زنده بودن قرآن و همچنین این نگاه که رابطه برادری بین مؤمنان رابطه با امام است بیشتر بهره مند شویم صلوات بلند مرحمت کنید.
شریعتی: حاج آقای آقای عابدینی خیلی از شما ممنون و متشکر هستم. این مراسم هفتمین دوره ختم قرآن کریم برنامه سمت خدا است که در حرم حضرت عبدالعظیم با حضور پرشکوه خواهران و برادران عزیز در حال برگزاری است. مخاطبان عزیز ما می توانند برای دریافت هدیه زیارت امیرالمؤمنین که به هفتاد و دو نفر از مخاطبان جان ما اهدا خواهد شد، آنهایی که تا به حال مشرف نشدند و توفیق تشرف نداشتند، عدد 110 را به سامانه پیامکی ما 20000303 ارسال کنند قرعه کشی می کنیم و دوستان را ان شاءالله معرفی خواهیم کرد. حاج آقای حسینی با دل و جان فرمایشات شما را می شنویم.
آقای حسینی قمی: بسم الله الرحمن الرحیم. من صحبتی نمی کنم مفصلاً فیض بردیم. فقط یک مطلب را عرض می کنم باور بفرمایید یک چیزی که خیلی برای من در این برنامه جذاب بود حالا عزیزان یک مقدار با تأخیر به حرم مشرف شدند، من تقریباً یک ـ دو سه ساعت به برنامه مشرف بودم از ساعت 10 ـ 11 می دیدم دسته دسته آقایان و خانم ها دارند مشرف می شوند و همه می گفتند ما از راه های دور آمدیم برای شرکت در برنامه. من سوال می کردم یا گاهی خود آنها می فرمودند که عزیزی می گفت از اردبیل آمدم، آن یکی می گفت از رامسر آمدم، آن یکی می گفت از شیراز آمدم، یکی می گفت از اصفهان آمدم. به نظر من این خیلی مسئولیت ما را سنگین می کند. من بینی و بین الله خود این جور انتظار نداشتم. اگر زیارت این امامزاده جلیل القدر (س) هدف عزیزان است ولی شرکت در این برنامه، این حضور چشم گیر از راه های مختلف مسئولیت ما را خیلی بیشتر می کند. این همه محبت عزیزان، بزرگواران و به نظر من ما صحبت نکنیم و پیشنهاد می کنم زودتر برنامه تمام شود چون ما قرار است خدمت عزیزان باشیم مطالب زیادی را می خواستند بفرمایند یک بخشی را قبل از برنامه خدمت ایشان بودیم بقیه را هم گفتیم ما بعد از برنامه می نشینیم. بنابراین زودتر این برنامه رسمی تمام شود که ما بتوانیم در محضر آقایان و خانم ها باشیم و نقطه نظرات آنها و مطالب آنها را ان شاءالله بشنویم. چون مفصل فیض بردیم من حرفی برای گفتن واقعاً ندارم. ان شاءالله این عید پیشاپیش بر همه مبارک باشد. بحث اطعام روز غدیر را ان شاءالله فراموش نکنیم حدیث امام رضا است فرمود مَنْ‏ أَطْعَمَ‏ مُؤْمِناً، کسی یک مؤمنی را، یک نفر را در روز غدیر اطعام کند كَمَنْ أَطْعَمَ جَمِيعَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الصِّدِّيقِينَ. مثل این است که به همه پیامبران و صدیقین اطعام کرده است و همچنین بحث عیدی دادن، هدیه دادن و صدقه دادن در عید غدیر، روایت آن هم باز از آقا امام صادق (ع) است. فرمودند یک درهم او معادل صد هزار درهم است. از این قافله عقب نمانیم. مثلاً اگر از این هزار تومانی حالا هزار تومانی های جدید روی آن یک نوشته اند، واقع آن شاید یک تومان هم ارزش نداشته باشد خود آنها هم نوشتند یک تومان. شما یک دانه از این هزار تومانی، یک تومان به کسی اگر عیدی بدهید انگار صد هزار تومان هدیه دادید. آن وقت اگر صد هزار تومان عیدی بدهید آن وقت چه قدر می شود. هم صدقه در روز عید غدیر، هم هدیه دادن، عیدی دادن و هم اطعام را فراموش نکنیم. من که مشرف می شدم یک عزیزی از من پرسید برنامه این جا چیست. هدف شما از این برنامه چیست؟ گفتم هدف این است که کارشناسان عزیز خدمت مخاطبین به بهانه ختم قرآن حضوری برسند. ختم قرآن که همیشه داریم و قرآن بر سر ما جای دارد ولی این بهانه ای است برای این که تمام عزیزان کارشناس بتوانند حضوری خدمت این مخاطبین بسیار بسیار ... واقعاً بینی و بین الله من خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم این که دیدم 2 ـ 3 ساعت به برنامه از راه های بسیار دور به نظر من اگر اشتباه نکنم شاید 90 درصد این آقایان و خانم هایی که این جا نشستند از راه دور آمدند برای این که این جا ما در محضر آنها باشیم. من بیش از این صحبت نمی کنم که زودتر خدمت عزیزان برسیم.
شریعتی: خیلی از شما ممنون و متشکر هستم. البته من دیشب اصفهان بودم یک خانمی با چند نفر از فرزندان و اقوام خود آمد احوالپرسی گفت من از سن دی اگو امریکا برنامه شما را مرتب دنبال می کنم و من جا دارد همین جا به همه مخاطبان خوب خارج از کشور با دل و جان سلام کنم. الطاف و مهر شما به ما می رسد و امیدوار هستم که لایق این همه مهر و محبت باشیم و همین جا با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد شما را یاد می کنیم. این با هم بودن ها یک دنیا می ارزد و امیدوار هستم که همیشه جمع ما جمع باشد به برکت علی و اولاد او ان شاءالله.