اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1401-04-20-حجت الاسلام فرحزاد تاریخ-فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام

شریعتی: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ» «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم»، «الحَمدُلِله الَّذی جَعَلَنا مِنَ المُتِمَسِّکین بِوِلایَةِ اَمیرِالمُومِنین وَ الاَئِمَةِ المَعصُومین عَلَیهِم صَلَواتُ الله». سلام می‌کنم خدمت خانم‌ها و آقایان، مخاطبان جان، ان‌شاءالله هر جا که هستید خداوند متعال پشت و پناه شما باشد. دیگر کم کم صدای پای غدیر هم به گوش می‌رسد، بر همه‌ی شما مبارک و مهنا باشد ان‌شاءالله. خیلی خوشحالیم امروز همراه شما هستیم و در محضر حاج آقای فرحزاد. سلام علیکم و رحمه الله، خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام فرحزاد: علیکم السلام و رحمه الله. خدمت شما و همه بینندگان، چه از طریق شبکه 3 و چه از شبکه افق، شبکه جهانی ولایت، هم تشکر ویژه داریم و هم به بیننده‌ها خیلی سلام عرض می‌کنیم و شادباش و تبریک عرض می‌کنیم. رادیو معارف که الحمدالله 30 روز برنامه مفصل راجع به برنامه غدیر دارد، من غدیری هستم. یک خبر خوشی هم سال اول است که خبر بدهم به عزیزان، همان جوری که ما رادیو اربعین، رادیو محرم، داشتیم از شب عید قربان رادیو غدیر هم راه افتاده است. خیلی ممنون هستیم از مسئولان رادیو. روی موج FM، ردیف 5/95. عزیزانی که مخصوصاً بیرون هستند در ماشین می‌توانند بگیرند، 24 ساعت در مورد غدیر و مداحی و شعر و مسائل، کلیپ‌ها و صحبت‌ها و... .
شریعتی: ان‌شاءالله تک تک‌شان معجور باشند، عزیزانی که این کار بسیار ارزشمند را انجام دادند.
حجت الاسلام فرحزاد: عید قربان را پشت سر گذاشتیم، از قربانی که مردم زحمت کشیدند انجام شد الحمدالله تشکر ویژه می‌کنیم. ان‌شاءالله سال به سال بهتر، بیشتر، با برکت‌تر باشد. دیگر از عید قربان اعیاد غدیریه شروع می‌شود تا 25 ذیحجه، عید مباهله. ان‌شاءالله این 15 روز ایام شادی آسمانی که حالا عرض می‌کنیم مناسبت‌های بسیار زیاد در این ایام است که اوج آن غدیر خم است، ان‌شاءالله تبریک عرض می‌کنیم، ان‌شاءالله که همه عزیزان آماده بشوند برای برترین عید عالم که ان‌شاءالله احیا بکنیم. یک تبریک ویژه هم خدمت آقای شریعتی عزیز عرض می‌کنیم که امروز سالگرد تولد شماست و ان‌شاءالله که مبارک باشد. من عیدی غدیر را همین جا تقدیم می‌کنم چون تولد آقای شریعتی هم امروز است. من هم نمی‌دانستم، آمدم استودیو فهمیدم. ان‌شاءالله می‌گویند که عیدی هم باید دهنده را تکان بدهد هم گیرنده را. عیدی می‌دهیم که ان‌شاءالله خودتان، خانواده‌تان، ان‌شاءالله سالیان سال همیشه در برنامه‌های مختلف خصوصاً سمت خدا که محور هستید با عافیت، با سلامتی باشید و ما و بینندگان همه استفاده می‌کنیم. واقعاً ما تشکر می‌کنیم، با زبان که نمی‌توانیم، ان‌شاءالله خدا اجرتان بدهد که مقید هستید در این سالیان سال سروقت بیایید، درست اجرا بکنید. خدا را بینهایت باید شاکر باشید.
شریعتی: مخاطبان جان و دعای خیر شما و کارشناسان عزیز این بهترین هدیه است. خیلی از لطف شما ممنون هستم. حالتان چطور است؟
حجت الاسلام فرحزاد: خدا را شکر.
شریعتی: الحمدالله. می‌خواهیم برای غدیر در حد وسع و توانمان سنگ تمام بگذاریم و الحمدالله این سال‌ها خیلی بهتر شده است.
حجت الاسلام فرحزاد: امسال الحمدالله چون کرونا کم شده است، این هم که آمده خیلی ضعیف است، شاید اصلاً نیاید، رد بشود. الحمدالله یک مقدار سلامتی بهتر شده است موج حسابی من دارم حس می‌کنم، نمونه‌هایش را هم که خبر دارم عرض می‌کنم خبر خوشی است ان‌شاءالله.
شریعتی: ان‌شاءالله. هر کسی باید بگردد علی درونش را پیدا بکند و خوش به حال آن‌هایی که این روزها دنبال علی درونشان می‌گردند؛ «وَ فِي اَنفُسِکُم اَفَلا تُبصِرُون». بفرمایید.
حجت الاسلام فرحزاد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ / الحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین» «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». بحثمان درباره معرفت نفس به این جا رسید، راهکارهایی که می‌توانیم به شناخت برسیم و یکی از آن راهکارها که در قرآن و روایات ما بسیار روی آن سفارش شده است تفکر و تدبر است، حالا چه در آیات قرآن، چه در روایات، چه در فرمایشات بزرگان، آیات متنی و نوشتاری، چه در آیات تکوینی و چه در آیات انفسی که شما اشاره کردید «وَ فِي اَنفُسِکُم اَفَلا تُبصِرُون». خیلی ما این نمونه در قرآن داریم، «وَ مِن آیاتِه»، «وَ مِن آیاتِه»، خدا به رخ ما می‌کشد. این همه کهکشان‌ها، این همه ستاره‌ها، در نظم خاص می‌گردند. این‌ها نشانه بر حقانیت است، توحید و آن خلاقی که این‌ها را خلق کرده است و در مدار و مسیر خودش قرار داده است. همین خورشیدی که ما دیگر به چشم حس می‌کنیم و می‌بینیم، نورش، حرارتش، گردشش، نور روزی که ایجاد می‌شود، یکی از آیات بزرگ خداست که در همین آدم تفکر بکند به خدا پی می‌‌برد و  خودش را پیدا می‌کند. حالا در روایات ما آیات را دسته بندی کردند، تمام ذرات عالم، موجودات عالم، آیات خدا هستند، نشانه‌ی قدرت او، علم او، حقیقت خدا که «سَنُریهِم آیاتِنا فِي الآفَاقِ وَ فِي أَنفُسِهِم حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُم أَنَّهُ الحَقُّ» که یک حقیقتی است در عالم که آن همه کاره است. ولی بزرگ‌ترین آیه‌ها را ما باید پیدا بکنیم که تمام اخلاق و صفات و... . ببینید حالا یک مثال ساده بزنم. یک کسی نقاشی بلاتشبیه خوب بلد است، هنرمند خوبی است. بهترین هنرش را ممکن است یک جا پیاده بکند، دیگر آن اوجش است، یعنی روی دست آن دیگر نیست. یک کسی شاعر است، بهترین شعرش را در این قافیه، در این قصیده، در این مصرع آورده است. یک کسی نقاش خوبی است، بالاترین نقشش را این جا پیاده کرده است. خطاط خوبی است، این دیگر اوجش است. خدای متعال از بینهایت، بینهایت که یعنی شمارش نمی‌توانیم بکنیم، از فرشته‌ها و انبیا و اولیا این همه چیز در عالم خلق کرده است آن که از همه بیشتر نقشش بالاتر است و آیت بزرگ خداست. ما در دعای سحر هم خیلی به این اشاره می‌کنیم؛ «اللّهُمَّ اِنِّي اَسئَلُکَ مِن آیاتِکَ بِاَکبَرِها»، کل آیات کبیره.
شریعتی: بزرگِ بزرگ
حجت الاسلام فرحزاد: بزرگ بزرگِ. آقای دولابی خدا رحمتشان بکند، از ایشان پرسیدند که آقا اسم اعظم خدا چیست. فرمودند که مگر خدا غیر اسم اعظم هم چیزی دارد، چون او اعظم است اسم‌هایش هم همه اعظم است ولی در اعظم‌ها آن که از همه اعظم‌تر به قول ما، «وَ مِن شَرَفَ بِاَشرَفِه، مِن مَسائِلِکَ بِأَحَبِّها»، همین طور «مِن آیاتِکَ بِاَکبَرِها. بزرگ‌ترین آیه‌ی خدا چه آیه‌ای است، آن آیه‌ای که همه چیز در آن هست، همه هنرهای  خدا در آن پیاده شده است. جواب این سوال در چندین روایت آمده است و در قرآن و در روایات ما آمده است. روایت داریم مولا امیرالمومنین (ع) فرمودند: «ما لِلهِ آیَةُ الاَکبر مِنِّي، ما لِلهِ آیَةٌ الاَکبر قُولُکُم حُکمٌ وَ حَتمٌ وَ حقٌ» آیه‌ای در عالم بزرگ‌تر از من خدا خلق نکرده است. «ما لِلهِ نَبَأُ أعظَم مِنِّي» خبری در عالم بالاتر از من نیست، مهم‌ترین نبا که پیغمبر خاتم باید این نبا را به مردم برساند، یعنی این خبر را بدهد، خبر ولایت او، ما از این بالاتر نداریم.
به پرده بود جمال جمیل حق عزوجل
به خویش خواست کند جلوه به صبح ازل
چو خواست آن که جمال جمیل بنماید
علی شد آینه خیر الکلام ما قلَ وَ دلَّ

یعنی خدا می‌خواهد جلوه کند می‌گوید در آینه نگاه کن. به حضرت موسی فرمود به کوه نگاه کن، به ما می‌گوید در این آینه مولا علی نگاه کنید، به پیغمبر این گونه می‌گوید.
چو خواست آن که جمال جمیل بنماید
علی شد آینه خیر الکلام ما قلَ وَ دَلَّ
من از مفصل این نقطه مجملی گفتم
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
بزرگ مایه ایجاد قادر ازلی
ز نور پاک محمد است و علی
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».
حجت الاسلام فرحزاد: آن‌هایی که خرده می‌گیرند، مخصوصاً وهابی‌ها و آن‌هایی که مغزشان یک کمی شبهه ایجاد می‌شود بی جهت عرض بکنم. که شما می‌گویید که بالاتر از حضرت علی پس پیغمبر چه می‌شود. حضرت خودش می‌فرماید: «ما لِلهِ آیَة» حضرت علی نفس پیغمبر است. یعنی وقتی او آیه اکبر است پیغمبر هم هست چون یکی هستند، دو تا نبینید، یک حقیقت هستند، باطن پیغمبر است.
شریعتی: «بِحُکمِ اَنفُسَنا».
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. حالا آیه قرآن کجا شاهدش است. این خیلی نکته قشنگی است، یک بزرگی فرموده است، هیچ کدام هم در کتاب‌ها پیدا نکردیم. یک بزرگی به من فرمود آقای شریعتی عزیز، بیننده‌های عزیز، که سفر معراج پیغمبر سفر ولایت بوده است. من برایم مبهم بود سفر ولایت بوده است یعنی چه. بعد به آیات و روایات که مراجعه می‌کنی همین در آن پیدا می‌شود. آیه معراج، سوره مبارکه اسراء، «سُبحانَ الَّذي اَسرای  بِعَبدهِ لَیلاً منَ المَسجِدِ الحَرامِ إِلَی الأَقصَی الَّذی بارَکنا حَولَهُ» پاک و منزه است خدایی که پیغمبر را از مکه به مسجد الاقصی برده است که محل مبارکی است. برای چه برده است؟ «لِنُریهُ مِن آیاتِنا». خدا پیغمبر را که معراج برده است مقصدش چه بوده است؟ آسمان‌ها را ببیند، بهشت را ببیند، فرشته‌‌ها را ببیند، آیات الهی را ببیند و در راس آن بزرگ‌ترین آیه که مولا علی است آن را مقام و عظمت و بزرگی او را ببیند.
شریعتی: جایگاه را نشان می‌دهد.
حجت الاسلام فرحزاد: «لِنُریهُ مِن آیاتِنا». این را بگذارید کنار فرمایش حضرت که می‌فرماید آیه‌ای اکبر از من نیست، مهم‌ترین آیه من هستم. حالا روایتش را هم می‌خوانیم. مثلاً در سفر معراج در روایت داریم که وقتی که جایی رسیدند که صدر المنتهی جبرئیل هم گفت من نمی‌توانم بیایم، یک بند انگشت بالا بیایم می‌سوزم، دیگر خودت و پیغمبر، یعنی فرشته‌ای، واسطه‌ای، کسی نبود. رفتند. تعبیر قرآن این است: «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّی فَکانَ قابَ قُوسینَ أو أَدنی»، یعنی این قدر قرب معنوی، قرب مادی چیزی در ذهنمان نیاید. قرب معنوی زیاد بود مثل تعبیر خودم زانو به زانو.
شریعتی: این قدر نزدیک.
حجت الاسلام فرحزاد: نزدیک‌ترین، مثل کمانی که می‌کشید دو طرفش می‌آید. آن جا چه صحبت شد، چه گفتگو شد. مهم‌ترین گفتگو درباره مولا امیرالمومنین علی (ع) بوده است؛ «ما لِلهِ آیَةُ الاَکبر مِنِّي». من بخشی از آن را می‌خوانم، حدیث‌ها زیاد است. یکی از آن‌ها این بود، خدا به پیغمبر فرمود یااحمد، چه کسی را از همه بیشتر دوست داری. پیغمبر عبد کامل است، می‌داند. عرض کردم پروردگارا هر کسی را که تو بیشتر دوست داری. خدا فرمود من علی بن ابی طالب را از همه بیشتر دوست دارم، پیغمبر هم عرض کرد من هم حضرت علی را از همه بیشتر دوست دارم. این روایت اهل سنت جالب است نقل کردند. اگر بیننده‌های عزیز، مخصوصاً آن‌هایی که شبکه ولایت را می‌بینند که بحثش درباره ولایت است معاندین هم خیلی دارند ضربه می‌زنند، مخالفت می‌کنند. اگر کسی بپرسد منابع اهل سنت، فضائل حضرت علی، به مراتب بیشتر از کتاب‌های ما باشد هیچ شک نکنید. این منابع خوارزمی نقل کرده است. از پیغمبر خدا سوال کردند که «یارَسول الله بِأیِّ خُطَبِ رَبُّک» شما شب معراج با خدا گفتگو می‌کردید خدا که اجل از زمان و مکان و چشم و گوش و دست و صوت و این‌ها است، با چه لحنی، با چه صوتی با شما صحبت می‌کرد، ایجاد  صوت می‌کرد. فرمود: «بِلُغِتِ عَلیٍ علیه السلام» لحن و صوتی که خدا با من صحبت می‌کرد لحن و صوت حضرت علی بود. ما می‌گوییم حضرت علی یدالله است، چشم خداست، گوش خداست، زبان خداست، «اُذُن الله» است، لحن و صوت که خدا ادعا می‌کرد خلق می‌کرد با لحن امیرالمومنین بود. به حدی که، عرض کردم منابع اهل سنت نقل کردند، «اُلحِمتُ» من ملحم شدم بپرسم خدایا «اَنتَ تُخاطِبُنی عَلی علیهِ السَّلام» گفتم خدایا خودت هستی صحبت می‌کنی یا حضرت علی این جا آمده است.  چون حضرت علی همه جا ممکن است باشد، وقتی با خدا باشد همه جا است. خدای متعال فرمود: «یا اَحمَد، اَنَا شَیءٌ لا کَالاَشیاء وَ لا في النَّاس» من موجودی هستم با هیچ شی‌ای قابل قیاس نیستم، با انسان قابل قیاس نیستم، یعنی یک وقت اشتباه نشود. پیغمبر می‌داند، برای ما است حتماً. ولکن به تعبیر بنده مهمانی که دعوت می‌کنم به قلب و سرّ دلش نگاه می‌کنم چه لحنی، چه صوتی، به او آرامش می‌دهد و از همه بیشتر دوست دارد. «مِن اِطَّلَعتُ عَلی سرائِکَ قَلبِک» من سر دلت اطلاع داشتم، دیدم اگر با لحن علی بن ابی طالب با تو صحبت بکنم قلبت مطمئن می‌شود آرام می‌گیرد، «خاطَبُکَ بِلُغَةِ عَلی علیهِ السَلام کِی ما یَطمَئِنَ قَلبي».
شریعتی: چقدر عاشق است.
حجت الاسلام فرحزاد: چقدر زیباست. روایت دیگر، این هم خیلی مهم است، خیلی مهم است. و آن روایت این است که در سفینة البحار است، در جاهای مختلف است. پیغمبر ما معراج رسمی‌شان در 17 ماه مبارک رمضان یک بار بوده است، معراج رسمی که دیگر تمام به قول ما آماده باش و این‌ها، آیات هم نازل شده است. ولی غیر رسمی به یک معنا پیغمبر همیشه معراج است، یعنی همیشه مقرب‌ترین مخلوق به خدا پیغمبر خداست چون معراج را ما معنوی حساب کردیم. ولی معراج غیررسمی که باز هم پیغمبر به آسمان عروج کرده باشد 120 بار بوده است، 120 بار ملاقات خصوصی، یعنی هیچ پیغمبری، وصی‌ای، فرشته‌ای، چیزی آن جا نبوده است. حدیث خیلی مهمی است. امام صادق (ع) فرمودند: «عُرِجَ بِالنَبِّی مِعَ وَ عِشرینَ مَرَّ» پیغمبر خدا 120 بار ملاقات خصوصی با خدا معراج تشریف بردند. 120 بار حرف خصوصی که خدا به پیغمبر زده است چیست. این خیلی مهم است دیگر، در عالم هستی بالاتر از این نداریم خدای خلاق و قادر مطلق با عزیزترین بنده و پیغمبر، سرور انبیا و اولیا، خصوصی با هم صحبت کنند. چه صحبتی می‌کنند؟ درباره امت، درباره مخلوق، درباره مردم. «وَ ما مِن مَرَةٍ اِلَّا وَ اوصَلی اِلی نَبیِّ عَلَیکَ بِوِلایِةِ عَلی بنِ اَبی طالب علیه السلام و الاَئِمَةِ مِن بَعدِ اَکثر مِمَّا اُوصی بِصلاةِ وَ الفَرائِض».
شریعتی: ولایت.
حجت الاسلام فرحزاد: ولایت. امام صادق  فرمود 120 بار پیغمبر معراج رفته است در تمام 120 بار، یعنی یک بار نشده است که خدا جا بیندازد، مهم‌ترین موضوعی که خدا سفارش کرد ای پیغمبر بر تو باد به ولایت مولا علی (ع) و امامان بعد از او بیشتر از آن چه که به نماز و واجبات خدا سفارش می‌کرد به ولایت دوازده امام مدام به پیغمبر تاکید کرده است. پس این معلوم می‌شود مهم‌ترین موضوعات است.
شریعتی: و تازه این را می‌گذاری کنار آیه‌ی غدیر تازه می‌فهمی که این چه بوده است، این چفت و بست‌اش کامل می‌شود.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، چون خدا می‌گوید امروز دینت را کامل کردم.
شریعتی: «وَ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّک».
حجت الاسلام فرحزاد: همین «بَلِّغ» که شما فرمودید که تشدید هم دارد، یعنی «ابلِغ» سبک‌تر است، آرام‌تر است، «بَلِّغ» اصلاً به قول یک کسی می‌گفت «یَتَغَلغَلُ» معنا هم در آن است، «یَتَغَلغَلُ» یعنی می‌چرخد، یعنی خود کلمه تشدید است دیگر.
شریعتی: تاکید است.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، تاکید است. «بَلِّغ» خیلی قرص گفته است. آیا تبلیغ غدیر و ولایت فقط برای پیغمبر است؟ خیر. پیغمبر بر همه‌ی امت تا قیامت واجب کردند. «یُبَّلِغ الحاضِر الغایِب وَ الوالِد وَ الوَلَد الی یَومِ القیامَة» تا قیامت، یعنی تا بعد از ظهور هم باید باشد.
شریعتی: یعنی همه  ما مبلغ هستیم.
حجت الاسلام فرحزاد: همه‌ ما باید مبلغ باشیم، تبلیغ غدیر از اوجب واجبات است، تبلیغ ولایت امیرالمومنین، احیای غدیر، والله از نماز واجب‌تر است، از روزه واجب‌تر است، از خمس و زکات واجب‌تر است، از حج والله والله والله واجب‌تر است. امام باقر (ع) فرمودند: «اِنَّما اُمرُوا النَّاس بِالطَواف بِالحَج» امر شدند که بروند طواف خانه کعبه بکنند بعد بیایند ما را پیدا بکنند و ولایتشان را به ما عرضه بکنند. شما می‌روید دیدن پدر مادرتان در و دیوار خانه پدر مادرتان را می‌خواهید یا پدر مادرتان را. در و دیوار بهانه است، خانه پدر بهانه است، ما صاحب خانه را می‌خواهیم.
شریعتی: خودش را می‌خواهیم.
حجت الاسلام فرحزاد: شما که می‌روید مکه، عزیزان حجاجی که امروز دیگر قاعدتا برمی‌گردند مکه آن جا دوازدهم اگر باشد، شما مقدمه است که امام زمان‌ات را پیدا بکنی، ولی‌ات را پیدا بکنی، مولا امیر را پیدا بکنی، جشن غدیر را احیا بکنی. حج مقدمه است، نماز برای این است که صاحب نماز را پیدا بکنی، مگر نفرمود من پسر نمازم، من پسر زکاتم، «اَنَا مَکَةَ وَ مِنا» در مکه و منا من هستم، یعنی صاحبت را پیدا بکن. در و دیوار و سنگ کعبه که چیزی نیست، اگر ما فقط سنگ را ببینیم بت پرست هستیم. ما باید خدا را ببینیم و آن که به خدا وابسته است، مظهر آینه تمام نمای خدا است. لذا  تبلیغ غدیر را از اوجب واجبات بدانیم. این نکته‌ای که حالا من آرام آرام می‌خوام بروم در بحث غدیر، مناسبت‌های قبل و بعد غدیر. ببینید حضرت زهرا علیها سلام فرمودند اگر غدیر را ما احیا می‌کردیم «مَختَلَفَ اِثناک».
شریعتی: دو نفر اختلاف نداشتند.
حجت الاسلام فرحزاد: مثل زمان ظهور، امیرالمومنین حاکم مطلق می‌شدند همه جا را فتح می‌کردند. دادگاه نبود، دادگستری نبود، این همه فحشا نبود، منکر نبود، مال حرام نبود.
شریعتی: چون همه چیز سر جای خودش قرار می‌گرفت.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. همان دعایی که می‌خوانیم «اَغنیِ کُلِّ فَقیر». اصلاً عدالت محض بود، همه چیز سر جای خود بود. دو زن و شوهر با هم دعوا نمی‌کردند، شیطان دیگر در غل و زنجیر می‌شد، شیاطین جمع نمی‌شدند. تمام جنایات این بود که ما غدیر را از آن گذر کردیم، حضرت علی را خانه نشین کردیم، سقیفه را بنا کردیم. هر چقدر که این سمت اهمیت دارد آن سمت هم ظلمش بینهایت فوق العاده بود که پیغمبر 18 ذی الحجه این طور حضرت امیر را بالا بردند و بعد از... . ببینید 4 بار پیغمبر در خطبه غدیر، حالا خطبه غدیر را عزیزان پیگیری بکنند، من برای این که وسط برنامه هم باشد قبل از اخبار بعضی‌ها می‌زنند اخبار این کتابی که درباره غدیر رفقا و دوستان زحمت کشیدند خطبه‌های غدیر 8 تا است، یکی برای پیغمبر خداست، 5 تا برای امام صادق است، 1 برای امیرالمومنین است، 1 برای امام رضا است. هر کدام هم مفصل درباره غدیر صحبت‌های فوق العاده‌ای است، کلمات فوق العاده‌ای است. من خواهش دارم، تمنا دارم، ما برای شکم‌مان، خوراکمان، پوشاکمان، دکورمان، مسکن‌مان، خرج‌های سنگین می‌کنیم. بیاییم این کتاب را هدیه بدهیم، ایام عید غدیر می‌خواهیم دیدنی بکنیم، دیدن ما می‌آیند، کتاب را هدیه بدهیم. هر چه که به ذهن دوستان و رفقایمان می‌رسیده است درباره غدیر جمع آوری کردیم.
شریعتی: یک دایرة المعارف است کتابی که پارسال هم  خدمتتان معرفی کردیم و خیلی‌ها الحمدالله استقبال کردند و این مناسک روز غدیر، کارهای روز غدیر، زیارت حضرت در روز غدیر و همه‌ی این‌ها در این کتاب جمع شده است. دوستان اگر زحمت بکشند نشان بدهند، غدیر برترین پیام آسمانی. بله، دارید می‌بینید. بسیار کتاب خوبی است، یعنی از نگاه من کامل‌ترین مجموعه‌ای که مخاطب عام داشته باشد و بتوانند بهره‌مند بشوند و استفاده بکنند این کتاب است که جا دارد باز هم صمیمانه از زحمات شما تشکر بکنم.
حجت الاسلام فرحزاد: دوستان دسته جمعی زحمت کشیدند، کار دسته جمعی بوده است. الغدیر علامه امینی واقعاً ایشان ده‌ها سال شاید میلیون ساعت روی آن زحمت کشیده است ولی 11 جلد آن چاپ شده است، 20 جلد  است، 9 جلد آن هنوز چاپ نشده است یعنی ورثه ندادند، و همین که به درد پژوهشگرها و افرادی که... .
شریعتی: خیلی کار مفصلی است الغدیر.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. و حتی خطبه غدیر هم در آن نیست. ما خلاصه الغدیر هم در این کتاب آوردیم. ولی این کتاب خطبه‌های غدیر،  استدلال‌های روان و ساده، خیلی دو دو تا چهار تا.
شریعتی: به نظرم در هر خانه‌ای باید یک کتاب غدیر باشد.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. ان‌شاءالله اصلاً هدیه بدهند، مثل مفاتیح الحیات، مثل مفاتیح الجنان، مثل قرآن. ان‌شاءالله راه بیفتد.
شریعتی: ان‌شاءالله. دوستانی که می‌خواهند این کتاب را تهیه بکنند دیگر آشنا هستید دیگر. هم می‌توانید به سایت ما مراجعه بکنید، بخش فروش اینترنتی محصولات فرهنگی، کانال ما در سروش و ایتا که دیگر برای شما آشنا است. اگر به هر دلیلی موفق نشدید 20000303 شماره پیامک ما است، پیامک ارسال بکنید دوستان ان‌شاءالله با شما تماس می‌گیرند که چطور می‌توانید کتاب را تهیه بکنید. می‌فرمودید.
حجت الاسلام فرحزاد: من چند جمله از همین کتاب و خطبه‌هایی که در این کتاب آمده است. ببینید پیغمبر ما  4 بار در خطبه غدیر فرمودند: «اَلَستُ اولی بِکُم مِن اَنفُسَکُم». معمولاً 3 بار یکبار است ولی این دفعه 4 بار است. 4 بار وقتی مردم را در غدیر 3 روز جمع کردند فرمودند من از خودتان به خودتان اولویت ندارم، مولی و سرپرست نیستم. طبق آیه قرآن است دیگر، «النَبیُ اُولی بالمُومنِین مِن انفُسِهِم». عرض کردند بله یارسول الله. فرمودند  همین اولویت را، همین اولویت را می‌دهم به مولا علی (ع) از طرف خدا مامورم که یعنی او مولای شما باشد، سرپرست شما باشد، امام شما باشد، رهبر شما باشد. و بعد هم از همه بیعت گرفتند. خطبه غدیر خیلی مفصل است، واقعاً باید روی آن مسابقه گذاشت، روی آن جایزه گذاشت، احیا کرد. 20 جا از امام زمان یاد کردند که ادامه غدیر به مهدویت می‌رسد و آن ادامه حقیقت غدیر در زمان ظهور حضرت پیاده می‌شود. و صحبت‌های فراوان در خطبه غدیر است. از همین جا هم از رسانه‌ها تقاضا دارم شبکه‌های مختلف، روز غدیر خطبه غدیر را هر شکلی شده است از مشاهد مشرفه پخش کنند، خواهش دارم. شبکه 3 معمولاً خدا حفظشان کند پخش می‌کنند. شبکه‌های دیگر هم بیایند مانور بدهند روی این و زیارت غدیر. پیغمبر خدا فرمودند: «مَلعُونٌ مَلعُونٌ مَغضوبٌ مَغضوبُ مَن رَدَّ قُولی عَلیٍ علیه السلام» یعنی لعنت خدا، لعنت خدا، غضب خدا، غضب خدا، بر کسانی که کلام من را درباره مولا علی (ع) رد بکنند، یعنی این جایگاهی که من قرار دادم قبول نکنند. خیلی مهم است، غدیر چقدر مهم است. باز از همین کتاب خطبه‌ی امام صادق (ع) است. این را من تکراری می‌گویم، شاید هفته‌های قبل گفته‌ام، باز هم تکرار بشود خوب است. 3 بار امام صادق در این خطبه قسم می‌خورند: «لَعَلَکَ تَری أنَّ اللهَ خَلَقَ یوماً اَعظَمُ حُرمَةَ مِن غَدیر» شما فکر می‌کنید در عالم هستی خدا روزی بالاتر از غدیر خم خلق کرده است، فکر می‌کنید، همچین فکری می‌کنید. 3 بار فرمودند: «لاوالله، لاوالله، لاوالله» نه به خدا قسم. یعنی والله از همه مناسبت‌ها... . آقا شب قدر یک سوره درباره‌اش نازل شده است، ماه رمضان افضل ماه‌های عالم است، عید فطر آخر ماه رمضان. امام هشتم در خطبه‌ای که روز غدیر فرمودند. فرمودند که خدا «اَعطَفَ ضِعفَ» خدا دو برابر ماه رمضان و شب‌های قدر و شب فطر و عید فطر در عید غدیر به برکت مولا علی(ع) از آتش جهنم آزاد می‌کند.
شریعتی: بروید بگردید باطن همه‌ی مناسبت‌ها و ایامی که شما اشاره کردید باز امیرالمومنین است.
حجت الاسلام فرحزاد: امیرالمومنین است، یعنی اگر امیرالمومنین نبود بعثتی نبود، یعنی همه زحمت انبیا هدر می‌رفت، امیرالمومنین نبود نیمه شعبانی نبود، عاشورایی نبود. اصلاً عاشورا گفتند: «بُغضً لِأَبیک» به خاطر پدرت ما داریم با شما می‌جنگیم که شما امیرالمومنین آمده است احیا کرده است پدران ما را کشته است، ما می‌خواهیم انتقام بگیریم. بحث سر غدیر است، سر ولایت امیرالمومنین علی (ع) است. لذا من خواهش دارم، خواهش دارم، امام هشتم(ع) فرمود والله. امام قسم بخورد واقعاً باید تکان بخوریم آقای شریعتی.
شریعتی: آن هم چند بار.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، چند بار. امام هشتم فرمودند والله اگر مردم عظمت فضیلت غدیر را درک می‌کردند ملائکه روزی 10 بار با آن‌ها مصاحفه می‌کردند. و فرمودند قابل شمارش نیست فضائل غدیر. حالا ما در غدیر چه کار بکنیم، برویم قرآن یا؟
شریعتی: نه، بفرمایید.
حجت الاسلام فرحزاد: من  خواهش دارم امروز بیننده‌های عزیز اخبار را ساعت‌های دیگر هم می‌بینید، اخبار هم تکراری است.
شریعتی: نبا عظیم امیرالمومنین است.
حجت الاسلام فرحزاد: نبا عظیم امیرالمومنین است و واقعاً بحث غدیر بالاترین بحث است. من التماس می‌کنم، خواهش می‌کنم. آخر در خیلی خانه‌ها دعواست، خانم‌ها طرفدار ما هستند الحمدالله، ما هم طرفدارشان هستیم. آقایان هم طرفدارمان هستند البته، بعضی‌ها حالا فکر می‌کنند چه خبر است، خبرهای ناگوار هم گاهی است.
شریعتی: حالا در بخش‌های خبری دیگر می‌شنوید.
حجت الاسلام فرحزاد: تا 12 شب 10 بار، 20 بار شبکه‌ها تکرار می‌کنند. عرضم به حضور شما، ببینید امیرالمومنین باید جهانی بشود. الان بگویند ماندلا کیست ما بلد هستیم بگوییم، گاندی کیست بلد هستیم بگوییم، فلان خواننده همه بلدند. در دنیا مثلاً برو در چین، برو در روسیه که مسلمان نیستند، بگو علی بن ابی طالب کیست نمی‌شناسند. خدا شاهد است یک دروازه‌بان، یک فوتبالیست را می‌شناسند ولی مولا علی بن ابی طالب را نمی‌شناسند. چرا؟ چون ما علی را معرفی نکردیم به عالم، ما واقعاً در حق حضرت علی جفا کردیم.
شریعتی: کم گذاشتیم.
حجت الاسلام فرحزاد: کم گذاشتیم. علی باید جهانی بشود. یک هنرمند و هنرپیشه را می‌شناسند ولی مولا علی را نمی‌شناسند، نهج البلاغه‌اش را نمی‌شناسند. بیاییم غدیر را هم از نظر محتوایی یعنی برنامه‌هایی که در غدیر احیا شده است، پیام‌هایی که برای غدیر است، فضائل امیرالمومنین. ببینید استدلال‌های روان و ساده ما در این کتاب آوردیم. به احمد بن خلیل نحوی، از بزرگان اهل سنت که شیعه شده است، به او گفتند  تو جرا تشیع را انتخاب کردی، چرا شیعه شدی. یک دلیل خیلی روان و ساده؛ فرمود: «اِحتیاجُ کُلَّ عَلَی وَ استغنی عَنِ الکُلّ دَلیلُ عَلی اَنَّها اِمامُ کُلِّ فِي الکُلّ» شما ببینید چه زمانی پیغمبر حلال مشکلات علی بن ابی طالب بوده است، چه کسی قلعه خیبر را فتح کرده است، چه کسی امر بن عبد ود را کشته است، چه کسی اول ایمان آورده است. همین طور بگیرید تا آخر. بعد از پیغمبر تمام خلفا، تمام اصحاب، به امیرالمومنین مراجعه کردند، او به عهدی احتیاج نداشت و تمام به او محتاج بودند. «اِحتیاجُ کُلَّ عَلَی وَ استغنی عَنِ الکُلّ دَلیلُ عَلی اَنَّها اِمامُ کُلِّ فِي الکُلّ».
شریعتی: چه قشنگ گفته است، چقدر خوب.
حجت الاسلام فرحزاد: قرآن هم می‌گوید: «هَل یَستَوی الَّذینَ یَعلَمُون وَ الَّذینَ لایَعلَمُون» آن‌هایی که می‌دانند با آن‌هایی که نمی‌دانند یکسان هستند؟ «اِنَّما یَتَذَّکَرُ اولُی الاَلباب». فرمودند «یَعلَمُون» ما هستیم، «لایَعلَمون» دشمنان ما هستند، «اولُی الاَلباب»  شیعیان و دوستان ما هستند که اعلم را پیدا می‌کنند. در اعلمیت حضرت علی و در بقیه هیچ کس نمی‌تواند سبقت بگیرد، شکی در آن نیست. همه انبیا جانشین داشتند، می‌شود پیغمبر ما جانشین نداشته باشد؟! شما این کانال فضای مجازی، مثالش را یک بار دیگر هم زدم، ادمین یا مثلاً مدیر که کانال را ایجاد می‌کند میلیون‌ها در این کانال هستند. میلیون‌ها بروند و بیایند هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما تا مدیر می‌خواهد استفا بدهد، می‌خواهد خودش را حذف کند، اخطار به او می‌دهد می‌گوید جانشین‌ات کیست.
شریعتی: یک نفر را معرفی کن.
حجت الاسلام فرحزاد: اگر معرفی نکنی صدها میلیون در این کانال و گروه باشند در یک لحظه محو می‌شوند. امام اگر نباشد عالم کن فیکون می‌شود. آقا یک نگهبان جای خودش یک کسی را می‌گذارد، سرباز جای خودش می‌گذارد، آبدارچی... . آخر چطور می‌شود پیغمبر، پیغمبر اعلم و افضل، همه‌ی انبیا گذاشتند جای خودشان، آیه و روایت داریم. حضرت آدم معین کرده است، موسی کلیم الله، عیسی، چطور  می‌شود پیغمبر معین نکند. خیلی ما عقبیم از قافله. یک مقدار عزیزانی که می‌خواهند مستبصر بشوند یک مقدار روی این فکر کنند. به خدا ما تعصب نداریم. خدا می‌گوید برو دنبال اعلم. آیا می‌شود کسی بر امیرالمومنین مقدم باشد؟ نمی‌شود مقدم باشد.
شریعتی: حاج آقا عقلی هم اگر بخواهیم نگاه بکنیم صرف عقل، همه‌ی این‌ها را کنار هم بگذارید خود به خود به این می‌رسید.
حجت الاسلام فرحزاد: صد درصد همین طور است. امیرالمومنین دو تا خطبه دارد، ان‌شاءالله عزیزان ایام غدیر پخش کنند خیلی خوب است. بزنند در اینترنت فتوکپی هم کنند می‌توانند. فرمودند چه چیزی در کلمات و حروف خیلی استفاده می‌شود، نقطه. بالبداهه بلند شدند یک خطبه و سخنرانی بدون نقطه. به خدا اگر کسی این کار را بکند من به او ایمان می‌آورم. نمی‌شود.
شریعتی: عمق حکمت‌های حضرت.
حجت الاسلام فرحزاد: عمقش به قول شما، نه فقط لفظ خالی. یک خطبه دارند بدون همزه و الف که همزه و الف هم خیلی استفاده می‌شود. سخنرانی نه این که بلند شوی شب تا صبح یک خط برای خودت درست کنی، بالبداهه. اصلاً قابل قیاس نیست. من خواهش دارم یکی محتوایی و به اصطلاح استدلال، برهان، کتاب. الان چرا شبکه‌های معاند و وهابیت بیشترین چیزی که زوم کردند مسئله ولایت است، در توحید این قدر هجمه ندارند، در نبوت این قدر هجمه ندارند. شما شبکه‌ها را کسی ببیند، اخبارش برای من می‌آید. بیشتر زیارت را زیر سوال می‌برند، اربعین را زیر سوال می‌برند، غدیر را زیر سوال می‌بردند، همه رو به ولایت است، گریه و عزاداری را زیر سوال می‌برند. روی این دارند مانور می‌دهند.
شریعتی: چون می‌دانند چه کارها که از آن برنمی‌آید.
حجت الاسلام فرحزاد: می‌دانند این اصل است. «عَمَّ یَتَساءَلُون/ عَنِ النَّبَإِ العَظِیمِ/ الَّذي هُم فیهِ مُختَلِفُونَ». حضرت فرمودند  گفتند این منظور قیامت است، گفتند اگر قیامت باشد که قیامت را همه قبول دارند، همه مذاهب قبول دارند. «الَّذي هُم فیهِ مُختَلِفُونَ» نبا عظیم حضرت علی است، محل اختلاف است. این را باید حل کرد. فرمود اگر با هم یکی می‌شدند دو نفر با هم دعوا نمی‌کردند. یکی در مسائل محتوایی، یکی هم در مسائل شعائر که این هم خیلی مهم است، خیلی مهم است. من خواهش دارم بیننده‌های عزیز، از الان برنامه ریزی کنید. التماس می‌کنم، به هر زبانی، به کلامی، به هر بیانی. می‌خواهم برای قیامتتان، شب اول قبرتان، مولا علی (ع) دستتان را بگیرند، به دادتان برسد، یک کاری کرده باشم. فرحزاد از خودش بپرسد فرحزاد تو برای غدیر چه کار کردی، آقای شریعتی عزیز شما چه کار کردید، عوامل برنامه چه کار کردند، مسئولین و رسانه‌های ما چه کار کردند. از الان جهشی باید حرکت کرد، وقت کم است، دشمن از همه طرف دارد حرکت می‌کند، وقت کم است، بچه‌های ما را دارد می‌برد، از اهل بیت دارد جدا می‌کند، باید غدیر را احیا کرد. از نظر شعائر، هر جوری که می‌توانیم تعظیم شعائر، یک اطعام. بنده میلیون‌ها جایزه می‌دهم اگر کسی آیه و روایتی پیدا کند که ثواب اطعام غدیر در غیر غدیر هم این ثواب باشد، حتی یک پنجم یا چهارم آن باشد. می‌فرماید کسی که عید غدیر اطعام بدهد مثل این است که: «اَطعَمَ جَمیعَ نَبیین وَ صِدّیقین». از این همه حدیث من یک جمله کوتاهش را چون وقت کم داریم. مثل این که تمام 124 هزار پیغمبر و امام‌ها آمدند خانه‌ات و پذیرایی کردی. یک نفر، بعد فرمود اگر چند نفر باشد چه خواهد شد، 20 نفر، 30 نفر. یا خانه‌ات بیایند، یا بیرون بدهی، یا ایستگاه صلواتی بزنی اطعام بدهی.
شریعتی: ولی اطعام کنی.
حجت الاسلام فرحزاد: اطعام، شربت، شیرینی، بستنی. خیلی خبرهای خوش در راه است، این خبرها واقعاً دل آدم را شاد می‌کند. در خیابان ولی عصر ان‌شاءالله به یاری خدا نیروهای مختلف، مردمی، غیر مردمی،  همه، بعضی ارگان‌ها هم ممکن است کمک بکنند، ایستگاه‌های صلواتی 10 کیلومتری چون طولانی‌ترین خیابان در تهران به نام آقا امام زمان (عج) که هم بچه‌ها مخصوصاً بیایند نوجوان‌ها به این‌ها عیدی می‌دهند، اسباب بازی می‌دهند، هدیه می‌دهند، کمک می‌دهند. ایستگاه‌های 10 کیلومتری، در شهرستان‌ها هم همین جور و کاروان‌های شادی. یعنی صدها هزار کاروان شادی مثل ایام عاشورا دسته‌ها قابل شمارش نیست، صدها، هزارها، کاروان شادی در شهرهای مختلف راه می‌افتد. الحمدالله در اصفهان، در مشهد، در شیراز همه جمع می‌شوند در شاهچراغ، برنامه ریزی شده است، در قم حرم تا جمکران بزرگ‌ترین کاروان راه می‌افتد با ایستگاه‌های صلواتی عصر از ساعت 5-6 بعد از ظهر. شعائر مذهبی باید احیا بشود، یعنی یک تحول غیرعادی، بسیج همگانی، حتی روایت داریم که اگر قرض کند کسی، امیرالمومنین فرمودند کسی برای اطعام غدیر قرض کند و اطعام بدهد من ضمانت می‌دهم که خدا قرض او را ادا خواهد کرد. مرحوم آقای قاضی طباطبایی خیلی فقر شدیدی داشتند ولی در عید غدیر قرض می‌کردند، با زحمت و تکلف پذیرایی می‌کردند، می‌فرمودند اهمیتش خیلی زیاد است. آیت الله بهجت هم 2 روز اطعام می‌دادند که به شاگردهایش می‌دادند. کاروان‌های شادی، تجمعات در بوستان‌ها، در پارک‌ها،  عیدی دادن خیلی سفارش شده است، تبسم، گره گشایی، عقد اخوت، زیارت غدیریه، بیعت با امام زمان، آزاد کردن زندانی، عیادت مریض. امام هشتم فرمود در عید غدیر «سُرَّ فیهِ کُلَّ مُومِنِ وَ مُومِنة» در عید غدیر دل هر مرد مومن، هر زن مومنه‌ای را شاد بکنید، گلی بکارید که امیرالمومنین دست همه‌ی ما را بگیرد.
شریعتی: ان‌شاءالله. منتظر کسی هم نمانیم، خودمان، به عشق امیرالمومنین. طرح فرزندان غدیر هم که دیگر الان وقتش است، ایامش است، ان‌شاءالله همراه بشوید با ما، اتفاق بسیار مبارکی که به عشق امیرالمومنین رقم خورد سال‌ها و خدا می‌داند که چقدر زن و شوهرهایی که بالاخره مشکل داشتند، مشکل ناباروری  داشتند، با همت و مساعدت و لطف شما الحمدالله این روزها فرزندشان را با عشق و محبت در آغوش می‌گیرند و این یادگاری غدیر سال‌های گذشته است و به نظرم جزو بهترین یادگاری‌هاست. *780*3131# به همین سادگی می‌توانید در این طرح با ما همراه بشوید. آیات را بشنویم و برمی‌گردیم باز هم از امیرالمومنین و از غدیر خواهیم شنید. روز شنبه هم ان‌شاءالله 25 تیر ماه، دیروز هم من یادآوری کردم، ان‌شاءالله حاج آقای فرحزاد هم تشریف دارند خدمتشان هستیم. حاج آقای کاشانی می‌آیند، جناب شریفیان، جناب حسینی قمی، حاج آقای عابدینی، خلاصه جمع دوستان و کارشناسان و مخاطبان جمع است. دعوت می‌کنم که همزمان با نماز ظهر و عصر با ما همراه باشید و ان‌شاءالله هفتمین دوره ختم قرآن کریم برنامه سمت خدا را ان‌شاءالله آن جا خدمتتان خواهیم بود و اختتامیه ختم قرآن ما خواهد بود و از روز  یکشنبه ان‌شاءالله دور هشتم آغاز می‌شود. صفحه 593 را با هم تلاوت می‌کنیم، آیات نورانی سوره مبارکه فجر. ثوابش را هدیه بکنیم به روح بلند امیرالمومنین قرآن ناطق و ان‌شاءالله برمی‌گردیم در بخش دوم گفتگویمان با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما. «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».صفحه 593
شریعتی:ای مهر تو دلتنگی هر طفل یتیم    
ای خوانده تو را به چشم تر طفل یتیم
دلتنگ توییم یاعلی هر شب و روز
آن گونه که در روز پدر طفل یتیم

ان‌شاءالله برای امیرالمومنین، برای مهربان‌ترین پدر عالم، تک تک ما قدمی برداریم. از فضیلت ذکر صلوات بشنویم.
حجت الاسلام فرحزاد: از اعمال عید غدیر هم یک موردش زیاد صلوات فرستادن است و کلاَ این ایام فرصت خوبی است که ما ان‌شاءالله زیاد هدیه بدهیم محضر مولا امیرالمومنین علیه السلام که پیغمبر خدا فرمود نزدیک‌ترین افراد به من روز قیامت کسانی هستند که در دنیا زیاد صلوات بر محمد و آل محمد می‌فرستند.
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».
حجت الاسلام فرحزاد: من باز هم خواهش و تاکید دارم موکب‌های غدیری از الان برنامه ریزی بکنند، اصلاً هر خانه‌ای یک پرچم، هر خانه‌ای یک چراغ، هر محله‌ای یک ایستگاه صلواتی. من همین جا هم باز عرض بکنم که خواهش داریم مسائل بهداشتی را جدی بگیرند، از این که آلودگی فضا را واقعاً جدی بگیرند و یکی هم مزاحمت، در یک فضایی ایستگاه‌ها را قرار بدهند که ترافیک نشود، مزاحمت نشود، آه مردم نباشد، با گناه آلوده نشود، آلودگی صوتی هم خیلی مهم است، صدای ملایم باشد، باعث زحمت نشود. این‌ها را خواهشاً مراعات بکنند. و ببینید پیغمبر ما، نکته قشنگی است، قبل از این که اعلام بکنند «لا الهَ الَّا الله» اعلام بکنند من پیغمبر هستم حضرت علی جانشین من است، قبل از این خدا به او امر کرده است: «وَ اَنذِر عَشرَتَکَ الأقرَبین» هم آیه داریم هم روایت ذیلش. حدیث یوم الدار، اهل سنت هم فراوان نقل کردند. قبل از این که بگوید من پیغمبر هستم، قبلش، یعنی مقدمه‌اش، 2 روز اطعام دادند. آبگوشت تهیه کردند، حضرت امیر را دستور دادند آبگوشت را تهیه کنند، غذا به آن‌ها دادند، شکمشان را سیر  کردند، به قول ما نمک گیرشان کردند، بعد فرمودند که خدای متعال من را به پیغمبری فرستاده است، اول کسی که به من ایمان بیاورد او وصی و خلیفه و جانشین من خواهد بود. که مولا علی (ع) بلند شدند، عرض کردند آقاجان من به شما ایمان آوردم. او را در آغوش گرفتند، فرمودند تو خلیفه من، وصی من، جانشین من بعد از من هستی و علم امت من هستی. ببینید بعضی‌ها فکر می‌کنند فقط در غدیر پیغمبر خدا معرفی کردند. نه، از لحظه اول، از ثانیه اول. و این که اطعام را مقدم کردند بر اعلام، این سفره‌های اطعام که اصلاً تحولی در مملکت است، یعنی کسی وارد می‌شود بگوید چه خبر است همه جا سفره و اطعام است، همه جا پذیرایی است، همه جا ایستگاه صلواتی است. حالا انواع و اقسام پذیرایی‌ها است. من خواهش دارم کنار این اطعام و برنامه‌های سور و اطعام و پذیرایی‌ها یک پک فرهنگی، یک حالا بروشوری، یک کتابچه‌ای، یک دفترچه‌ای، یک برنامه شادی، عیدی و هدیه دادن به بچه‌ها خیلی اثرگذار است. یک بزرگواری که خیلی هم کمک کرده است، خیر خیلی خوبی است، ایشان می‌گفتند می‌دانید من چرا متحول شدم؟  این نکته برای من خیلی جالب بود. گفت  من در تولد امام حسن مجتبی رفتم مسجد بچه بودم پدرم مرا مسجد برد، مسابقه گذاشتند مثلاً فلان اسم لقب امام حسن بگو یا کسی مثلاً اسمش حسن است. آقا یک جایزه به ما دادند، آقا این ما را میخکوب کرده است، یعنی الان 40 سال است، 50 سال است، به خاطر مسابقه و جایزه‌ای که به من دادند... .
شریعتی: این در ذهنش حکاکی شده است.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. ان‌شاءالله روی بچه‌ها، نوجوان‌ها... . ما ستاد غدیرمان که به اصطلاح مراجعه کنند به سایت و سمت خدا برای کودک‌ها کتاب غدیر خیلی جالب به قیمت بسیار کم دوستان آماده کردند.
شریعتی: و این شاید بهترین عیدی و بهترین هدیه باشد برای بچه‌هایمان که ان‌شاءالله این بذر محبت امیرالمومنین را در دل‌هایشان بکاریم و البته رفتار ما، حسن خلق ما، عیدی دادن‌های ما، همه‌ی این‌ها هم تاثیر دارد. و امیدوارم که غدیر امسال به برکت نام و یاد امیرالمومنین برای همه‌ی مردم شریف و عزیز و نازنین ایران اسلامی‌مان پر از خیر و برکت باشد ان‌شاءالله. باز هم من یاداوری می‌کنم هفتمین دوره ختم قرآن کریم برنامه سمت خدا شنبه آینده، 25 تیر ماه، در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی با حضور کارشناسان عزیز، مخاطبان گرامی، برگزار می‌شود. بی صبرانه چشم انتظار حضور گرم و صمیمی شما مثل همیشه هستیم. شما دعا کنید و ان‌شاءالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: ان‌شاءالله عزیزان اعیاد پیش رو هم تولد امام هادی در 15 ماه است، آیه «ذی القربی» در 14 ماه است. این ایام هر شب مجالس ان‌شاءالله باشد و مناسبت‌ها را هم روحانیون و مبلغین بگویند ان‌شاءالله.
شریعتی: ان‌شاءالله.
حجت الاسلام فرحزاد: خدایا تو را قسم می‌دهیم به حق مولا امیرالمومنین علی بن ابی طالب، ما را در احیای امر امامت، ولایت و غدیر موفق بگردان. ما را غدیری واقعی و کامل قرار بده. لحظه و آنی ما را از مولا علی و فرزندانش جدا نگردان. خدایا به حق محمد و آل محمد قلب امام زمان به مژده ظهورش شاد بگردان. مریض‌ها روحی و جسمی لباس عافیت بپوشان. خدایا آن‌هایی که شغل، مسکن، همسر، اولاد ندارند به آن‌ها مرحمت بفرما. رفع هم و غم و گرفتاری از همه گرفتارها بفرما. اموات، درگذشتگان، امام، شهدا، حق داران، مخصوصاً سمت خداهایی که به رحمت خدا رفتند همه را قرین به رحمت بگردان. غدیر را فراموش نکنیم، هر جور که می‌توانیم در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد.
شریعتی: خیلی از شما ممنون و متشکرم.
عشق من و تو چه ماجرایی دارد
این قصه چه شاهی چه گدایی دارد
من بین صفا و مروه هم می‌گویم
ایوان نجف عجب صفایی دارد

زیارتشان نصیب تک تک شما. تا فردا و تا سلامی دوباره.