اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1401-02-26-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد-شرح دعای سی و نهم صحیفه سجادیه (استغفار و حلالیت طلبی)

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. سلام می کنم به تک تک عزیزان، خانم ها و آقایان، خیلی خیلی خوش آمدید. امروز صبح مطلع شدیم که عالم بزرگوار حضرت حاج آقای فاطمی نیا دعوت حق را لبیک گفتند این ضایعه و این فقدان را به محضر همه ارادتمندان خاصه خانواده معظم و مکرم ایشان تسلیت عرض می کنیم. به همه کسانی که سال ها از محض پر فیض ایشان بهره مند شدند. ان شاءالله مهمان سفره پر برکت امیرالمؤمنین باشند. خوشحال هستیم که با هم هستیم و در کنار هم هستیم و در محضر حاج آقای فرحزاد عزیز سلام علیکم و رحمۀ الله خیلی خیلی خوش آمدید.

فرحزاد: علیکم السلام و رحمۀ الله خدمت شما و همه بینندگان خوب و عزیز و مهربان عرض سلام دارم و بهترین ها را برای همه عزیزان آرزو می کنیم. ان شاءالله که صحیح و سالم و قبراق و سرحال باشند. هم تسلیت عرض می کنیم رحلت عالم بزرگوار مرحوم آقای فاطمی نیا را که در کتاب شناسی، در تاریخ، در عرفان و علوم مختلفه الحمدلله متبحر بودند و منبرهای ایشان، کلاس های ایشان قابل استفاده بود. خدا ایشان را رحمت کند. به همه بازماندگان و همه دوست داران ایشان عرض تسلیت داریم. امشب هم که شب پانزدهم ماه شوال المکرم است مصادف است با سالگرد وفات حضرت عبدالعظیم حسنی و همچنین شهادت جانگداز سیدالشهداء حضرت حمزه (س) تسلیت عرض می کنیم ان شاءالله که عزیزان حق این سه بزرگوار را در این ایام ادا کنند.
شریعتی: دقایقی قبل رهبر معظم انقلاب یک پیام تسلیتی را صادر کردند که اگر اجازه بفرمایید حسن مطلع برنامه امروز ما باشد.
بسم الله الرحمن الرحیم. درگذشت عالم واعظ درس آموز جناب حجت الاسلام آقای سید عبدالله فاطمی نیا (ره) را به خاندان گرامی و همه صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض می کنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راه جویان بود و فقدان آن مایه تأسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت می کنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند. سید علی خامنه ای 26 اردیبهشت 1401
امشب هم مراسم وداع با پیکر مطهر ایشان در مسجد دانشگاه امام صادق برقرار هست و ان شاءالله دوستان همه دعوت هستند. خدمت شما هستیم و در محضر صحیفه نورانی سجادیه.
فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. من قبل از این که صحیفه و دعا را شروع کنم خیلی خوب است که همه بینندگان عزیز یک حمد و سه قل هو الله و یک صلوات هدیه کنند به روح مطهر این عالم بزرگوار، حضرت حمزه سیدالشهداء و هم حضرت عبدالعظیم حسنی. این هدیه ناقابل است که ان شاءالله روح اینها شاد باشد و حقی که گردن ما دارند ادا شود.
دعای سی و نهم دعایی است که امام سجاد (ع) در استغفار و حلالیت طلبیدن و عذرخواهی از حق الناس و این که کمبودها و کاستی هایی که نسبت به بندگان خدای متعال داشتیم. دعا کوتاه است ولی محتوای آن خیلی جالب است. اللَّهُمَّ إِنِّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِي فَلَمْ أَنْصُرْهُ، یکی از گناهانی که تقریباً همه ما به آن مبتلا هستیم، خدایا پیش تو عذرخواهی می کنم در جایی که مظلومی که حق او ضایع شد ولی من بی تفاوت بودم از آن مظلوم دفاع جانانه نکردم. که ابتلای آن خیلی زیاد است. عذرخواهی می کنیم از این که ما در جایی که باید از مظلوم دفاع می کردیم دفاع نکردیم.
وَ مِنْ مَعْرُوفٍ أُسْدِيَ إِلَيَّ فَلَمْ أَشْكُرْهُ، همه اینها مورد ابتلای آن زیاد است. خدایا من عذرخواهی می کنم، حلالیت می طلبم از جاهایی که به من خدمتی شده است و من شکرگزاری نکردم. یعنی کفران نعمت کردم. پدر، مادر، معلم، مربی، مجری، هر کسی خدمتی کرده است بی تفاوت همین طور نگاه کردم. یک تشکری، دست مریزادی. این زبان را خدا برای چه داده است؟ برای تشکر، برای کار خیر. خدایا من عذرخواهی می کنم جاهایی که به من خدمتی شده است و من شکرگزاری نکردم.
وَ مِنْ مُسِي‏ءٍ اعْتَذَرَ إِلَيَّ فَلَمْ أَعْذِرْهُ، خدایا من حلالیت می طلبم، عذرخواهی می کنم در موردی که کسی آمده است از من حلالیت بطلبد، عذرخواهی کند من عذر او را نپذیرفتم. این هم گناه بزرگی است.
جمله اول حضرت این است که عذرخواهی در موردی که ما از مظلوم دفاع نکردیم. یک عروس و داماد با هم دعوا می کنند طائفه داماد طرف داماد را می گیرند، طائفه عروس طرف عروس را، کاری به حق و باطل ندارند. متأسفانه این حب و بغض های شخصی است یعنی ما انصاف نداریم. ممکن است من طائفه عروس باشم ولی حق با طائفه داماد باشد و این حق را می فهمم. ما متأسفانه تعصبات هنوز حاکم است. در عموم مردم حاکم است. دو نفر که تصادف می کنند آن می گوید حق با من است، این می گوید حق با من است. پس اصلاً انگار مقصر در وسط نیست. اگر جایی ما خلاف کردیم هم باید مواظب باشیم. یک بزرگی سی ـ چهل سال قبل این جمله را به من فرمود همین طور نوار آن در ذهن و قلب من می چرخد. گفت من از حق الله خیلی واهمه ندارم. چون خدا هر چه قدر که بگویم میلیاردها بالاتر است از مهربانی، رحم و گذشت و عفو او. خدای بزرگ عفو او هم بی نهایت بزرگ است. ولی همان خدا گفته اگر به یک حیوان هم ظلم کردید من مچ شما را می-گیرم. فرمودند من از حق الناس و حق تعدی به موجودات می-ترسم. تمام هم این است که حقی گردن من نباشد. حق الناس گردن من نباشد. اگر عزیزانی برنامه زندگی پس زندگی که دیشب شبکه خبر می دیدم نوشته بود که قبل از افطار پر بیننده ترین برنامه های رسانه های ما برنامه زندگی پس زندگی بوده است. یکی از چیزهای خوبی که داشت یکی از آنها این بود که اکثر آنهایی که آن جا مکاشفه بوده است، یک لحظه ای بی هوش شدند، لحظه مردن برگشتند، هر چه بوده است عموماً از حق الناس می-ترسیدند. می گفتند آن جا چوب آن را خوردیم. آن جا دیدیم یک گردویی گرفتیم که آتش است. بچه بودیم گردوی باغ همسایه را گرفتیم. با حق الناس نمی شود شوخی کرد. موشی که ما را اذیت می کرد گرفتم آن را پرتاب کردم آن چندشی که به آن موش وارد شد همه سلول های بدن من را فشار می دادند. 53 درصد با دیدن این برنامه باعث شده است که بروند از طرف های مقابل خود حلالیت بگیرند. من نمی خواهم در عالم برزخ و قیامت درگیر باشد. گیر اکثر ما در آن جا حق الناس است. حالا همسر است، پدر است، مادر است، رفیق است، دوست است، همسایه است. پای کسی را لگد کردیم. اهانت کردیم. آقا ببخشید من را حلال کنید.
شریعتی: جدای از عوالم بعد در همین دنیا هم ما گیر هستیم.
فرحزاد: حتماً. صد درصد. یک کسی یک مقدار دل او روشن باشد و بینا باشد. شما اگر با خانم خود دعوا کنید، با بچه خود تندی کنید، می روید نماز بخوانید عذاب وجدان دارید. در رختخواب می خوابید خواب نمی روید. یعنی دیگر اصلاً قیامت نمی-خواهید. اصلاً قیامت نه، عذاب وجدان را چه کار می کنیم. یک قاضی که حکم ناحق می کند حق مظلوم را به او نمی دهد طرف ظالم را می گیرد او شب خواب نمی رود. یک آهی طرف بکشد کل زندگی او را به هم می ریزد. بترس از ظلم کردن به مظلومی که جزء خدا یاوری ندارد. غرق مصیبت بوده است آخرین لحظه وداع امام حسین این سفارش را کرده است. من خواهش می کنم اولاً مواظب باشیم ظلم نکنیم و یک مورد ظلم هم این است که فرمایش مولا امیرالمؤمنین (ع) در وصیت در نهج البلاغه بعد از ضربت خوردن كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا، این را باید تیتر کرد. قاعده کلی است. اگر مردم ما همیشه از مظلوم دفاع کنند مقابل ظالم رانت خوار، رشوه گیر، مسئولین بایستند، ما این همه مشکلات نداریم. دادگاه نداریم، پرونده نداریم. همه طرف ظالم را می گیرند. این مشکل است. یا بی تفاوت هستند. همیشه با ظالم باید خصم باشیم. دشمن باشیم، در جنگ و ستیز باشیم و طرف مظلوم را بگیریم. با این همه چیز درست می شود و اصلاح می شود. مثلاً من به یک خانم بدحجاب نهی از منکر می کنم ملایم و با محبت هم می گویم چند نفر از من حمایت می کنند؟ چند نفر از آن خانمی که ناحق است؟ واقعاً مبتذل است، واقعاً دارد جامعه را به فساد می کشاند. من فکر می کنم 99 تا طرف او را بگیرند. حق همیشه مظلوم است. اگر من بی ادبی کردم، بد گفتم درست است. طرف آن خانم بیایید. اما اگر من یک امر به معروف قشنگ، خیلی عاقلانه با تمام ملایمت که اگر این طور باشیم بهتر است. یک کلیپی دیدم جالب بود، نوشته بود که از خیلی خانم هایی که خود بی حجاب و بدحجاب بودند سوال کرده بود خدا وکیلی اگر شوهر شما یک همکار یا منشی بخواهد تهیه کند دوست دارید باحجاب باشد یا بی حجاب باشد؟ تیپ خوشگل باشد یا بدگل باشد؟ همه تقریباً گفتند ما دوست داریم با حجاب کامل باشد، خود را بپوشاند. چرا؟ چون در معرض فتنه و خطر است. یک چیز روشنی است. یک منشی که من شب و روز با او دارم کار می کنم شیطان وسوسه می کند. یعنی حجابی که ضروری دین ما است ما اگر همه طرفدار آمر به معروف بودیم، طرف کسی که نهی از منکر می-کند، جاهایی که خلاف است و خشونت دارد را نمی گویم، جاهایی که طرف درست انجام وظیفه می کند اگر همه بیاییم طرف او را بگیریم، حق را بشناسیم و طرفدار او باشیم. امام سجاد می-فرماید خدایا من عذر می خواهم از آن جایی که مظلومی حق او ضایع می شود و من او را یاری نکردم. فراوان در زندگی های خود این را داریم. بچه مظلوم، همسر مظلوم، پدر مظلوم، طرف مظلوم را بگیریم، طرف ظالم را نگیریم، مخصوصاً دادگاه های ما، مخصوصاً مسئولین ما. بی تفاوتی در ظلم و عدم دفاع از مظلوم گناه بزرگی است. آن طرف پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی (ص) مَنْ أَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ كَانَ مَعِي فِي الْجَنَّةِ مُصَاحِباً، یکی راجع به یتیم داریم که کافر یتیم را سرپرستی کند در بهشت با من خواهد بود، یکی هم کسی که حق مظلوم را بگیرد و به او بدهد. حق را از ظالم بگیرد و به مظلوم برگرداند می-فرماید در بهشت برین با من خواهد بود، هم صحبت من خواهد بود. مصاحب من خواهد بود. همیشه طرف مظلوم را بگیرید. بچه من با بچه همسایه دعوا کرد من طرف بچه خود را می گیرم، شاید حق با طرف مقابل باشد. همیشه ما طرف خود را می گیریم. یک وقت هایی خود من هستم، انصاف داشته باشم بگویم تو الان ظالم هستی، تو اشتباه کردی.
این آقای دکتر اسماعیلی که خبرگان هستند مجتهد هستند ولی لباس شخصی دارند. ایشان از قول حاج آقا مجتبی تهرانی نقل کردند خیلی من را تکان داد که حاج آقا مجتبی تهرانی فرمودند حضرت امام راحل (ره) چون فلسفه و عرفان و این چیزها درس می دادند و در این وادی بودند بعضی از افراد کوته نظر ایشان را می گفتند مشکل دارد و به کفر نسبت می دادند. معروف است که پسر ایشان حاج آقا مصطفی در مدرسه فیضیه آمدند یک آبی بخورند ظرف او را آب کشیدند به عنوان این که پسر یک کافر است، شاید پدر او کافر است، این هم کافر شده است. این خبر به گوش امام می رسد. حضرت امام فرمودند وقتی که این خبر رسید که نسبت کفر به من دادند که فلانی کافر شده است من اعتقادات خود را بررسی کردم گفتم نکند کافر شده باشم و خبر ندارم. نکند اعتقادات من خلاف قرآن، چهارده معصوم، جایی نوشته ام. اعتقادات خود را مرور کردم. عبدالعظیم حسنی که امشب شب وفات او است، امام می فرماید  أَنْتَ وَلِيُّنَا حَقّاً، ولی باز می آید اعتقادات خود را به امام هادی عرضه می کند نسبت به خدا و دنیا و آخرت و بهشت و برزخ، این عین این است، حضرت فرمودند این دینی است که خدا راضی است. ثَبَّتَكَ اللَّهُ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَة. من و شما از عبدالعظیم حسنی بالاتر هستیم. کسی که ولی خدا بوده است. پس مرور کنیم گاهی اوقات خود ظالم نباشیم. کسی که حق مظلوم را بگیرد همنشین پیامبر خدا در بهشت برین است. کسی که مؤمنی را اذیت کند فَكَأَنَّمَا هَدَمَ مَكَّةَ وَ بَيْتَ اللَّهِ الْمَعْمُور، مثل این است که خانه کعبه را نابود کرده است، پودر کرده است. کسی که یک مؤمنی را اذیت کند، مقام مؤمن از کعبه بالاتر است، مثل این است که مکه خانه کعبه را منهدم کرده است و بیت معمور که در آسمان چهارم موازی با کعبه است آن را هم از بین برده است. بالاترین هم ما چه باشد؟ مهمترین فکر و دغدغه شما چه چیزی باشد؟ پیامبر جواب دادند. أَفْضَلُ الْجِهَادِ مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهُمُّ بِظُلْمِ أَحَد، بالاترین جهادها این است که همت شما این باشد که ظلم و آزار شما به کسی نرسد، شما رستگار شدید. أَفْضَلُ الْجِهَادِ مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهُمُّ بِظُلْمِ أَحَد، نیت شما این باشد. فرمود علامت شیعیان ما چیست؟ همین یک علامت را داشته باشند کافی است. شِيعَتِنَا مَنْ يَظْلِمُ النَّاس‏، شیعیان ما کسانی هستند که ظلم آنها به کسی نمی رسد. اگر ظلم شما به کسی نرسید و آه مظلوم نبود قسم به این قرآن شما شیعه علی بن ابیطالب هستید. ولی اگر شیعه است، آزار می دهد، اذیت می-دهد، شکنجه می دهد، دروغ می گوید، تهمت می زند، این چه شیعه ای است.
یک بزرگواری که من خیلی به ایشان ارادت دارم از شاگردان و نزدیکان مرحوم آیت الله بهاءالدینی ره فرمودند من یک شب دیدن آیت الله بهاءالدینی رفتم آقا سکته کرده بود بلند شدن و نشستن برای او سخت بود، یک قرآن بزرگ که خط آن درشت باشد را با زحمت می خواند. برای خود من سوال بود ولی ادب کردم، خود آقا حس کرد. آقا فرمودند که یکی از آقایان قم در جلسه ای بود ادعا کرده بود که من اعلم هستم. روایت داریم که مَنْ قَالَ أَنَا عَالِمٌ فَهُوَ جَاهِل‏، هر کس بگوید من عالم هستم جاهل است. آقای بهاءالدینی گفتند من در آن جلسه گفتم که ایشان اشتباه می-کند که می گوید من از امام راحل هم علم من بیشتر است، نه این طور نیست. ادعای ایشان را رد کردم. این خبر به گوش آن آقا رسید. از من دلخور شد که چرا ما اعلمیت ایشان را رد کردیم. گذشت این آقا فوت کرد ایشان فرمودند چند شب قبل به خواب من آمد، گفت من تو را حلال نمی کنم چرا من را رد کردید؟ از شما راضی نمی شوم مگر این که برای من یک ختم قرآن بخوانید.
این مورد اول که خدایا من عذرخواهی می کنم از مظلومی که من دفاع از او نکردم.
شریعتی: اگر این جوری نگاه کنیم دنیای ما و جهان ما و تعامل ما با دیگران مثل میدان مین است یعنی خیلی باید با دقت حرکت کرد.
فرحزاد: خیلی باید دقت کنیم. واقعاً یک معلم که دارد ظلم می-کند، ناظم، مدیر باید مواظب باشند و بالعکس. مسئولین ظلم می کنند همه باید مقابل آنها بایستند. مهم این است که خیلی-ها از ظالم دفاع می کنند. این همه مافیایی که در بانک ها هست، در چه هست، یک نفر هم که می آید اصلاح کند تمام آنها طرف ظالم را می گیرند. مِنْ مَعْرُوفٍ أُسْدِيَ إِلَيَّ فَلَمْ أَشْكُرْه‏، خدایا پیش تو عذر می خواهم جاهایی که خیلی ها به ما خدمت کردند، محبت کردند، واقعاً زحمت کشیدند، حاج آقای فاطمی نیا، ایشان اکثر شب ها تا صبح نمی خوابید یک مقدار روز می خوابید. خود او می گفت من عاشق کتاب هستم. می گفت با کتاب حال می کنم. یعنی واقعاً اهل مطالعه و تحقیق و اینها بود. یک عمر مجاهدت چند نفر از ما از این آقا تشکر کردیم. ما چند چیز داریم که عقوبت آن خیلی زود است. یکی از آن موردها آن جایی است که کسی به شما خدمت و محبت و خوبی کند شکرگزاری نکنید بلکه کفران نعمت هم بکنید، خدا شما را زود عقوبت می کند. موردهایی که آدم پدر، مادر، معلم، مربی، شخصیت هایی که به ما خدمت می کنند، بعد هم ما کفران نعمت می کنیم و آبروی او را می بریم اینها چوب دارد. خدایا من عذر می خواهم، خدایا ما را ببخش از آن گناهانی که دیگران به ما خدمت کردند ما کفران نعمت آن را کردیم. حق آن خدمت کننده و آمر به معروف را ادا نکردیم.
مِنْ مُسِي‏ءٍ اعْتَذَرَ إِلَيَّ فَلَمْ أَعْذِرْه‏، حدیث داریم كلّ بني آدم خطّاء و خير الخطّائين التّوابين‏، غیر از معصومین و اولیاء خدا همه خطا می کنند. اشتباه می کنند. معصوم اشتباه نمی کند. می فرماید تمام خطاکاران اشتباه می کنند، ولی بهترین خطاکار آن است که توبه می کند و استغفار می کند. حلالیت می طلبد و عذرخواهی می-کند. دولت ها و مسئولین ما یکی از بزرگترین کارهای آنها این است که عذرخواهی نمی کنند. لسان عذرخواهی را بلد نیستند. ما این طرح را اشتباه رفتیم 80 میلیون ما را حلال کنند. جایی که می شود که حلال کنند آدم حلال می کند. خدایا اگر گناهکاری آمد نزد من عذرخواهی کرد ولی من عذر او را نپذیرفتم. یک موقعی است که طرف اراذل و اوباش است. غیر از موارد خاص من یک خطایی کردم، اشتباهی کردم آمدم عذرخواهی می کنم، حتی در روایت داریم که به دروغ عذرخواهی می کند.
پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی فرمودند یا علی، یا علی، یا علی، یک آدم نکته دانی گفت از بس پیامبر از گفتن یا علی خوشش می آمده است، دوست دارم یا علی از زبان من نیفتد. محدث قمی در سفینه می گوید که پیامبر ما وقتی نشسته بودند می-خواستند از جا بلند شوند اگر مولی علی در جلسه بودند حضرت می آمدند دست آقا را می گرفتند و بلند می کردند. پیامبر هم توان جسمی داشت و هم سن او خیلی بالا نبود ولی دوست داشت حضرت علی بیاید و دست او را بگیرد و بلند کند. ای عالم، ای مردم بفهمید که این آقا دستگیر همه عالمیان است. اول شخصیت عالم در کلمه علی السفینه، دوست داشت پیامبر می خواست بلند شود دست او را بگیرد. يَا عَلِيُّ مَنْ لَمْ يَقْبَلِ الْعُذْرَ مِنْ مُعْتَذِرٍ مُتَنَصِّلٍ صَادِقاً كَانَ أَوْ كَاذِباً لَمْ يَنَلْ شَفَاعَتِي‏، خدایا به حق علی بن ابیطالب هیچ کدام مصداق این مورد حدیث نباشیم که از شفاعت پیامبر محروم شویم. فرمود علی جان اگر کسی آمد عذر خواست، روایت داریم اگر کسی پیش این گوش راست شما فحش داد و پیش گوش چپ شما آمد و عذرخواهی کرد عذر او را قبول کنید، علی جان کسی که عذر عذرخواهنده را قبول نکند شفاعت من به او نخواهد رسید. حالا این عذر خواهنده راست عذرخواهی می کند یا به دروغ عذرخواهی می کند. الْعَفْوُ عَنِ الْمُقِرِّ لَا عَنِ الْمُصِر. این هم فرمایش حضرت امیر (ع) است. کسی که اصرار دارد نه. سال به دوازده ماه بد اخلاقی می کند، این عذر معنا ندارد. من الان آتش می زنم دوباره هم آتش می زنم. موارد خاص را ما قبول داریم. قاتل را رها کنید 20 نفر دیگر را هم می کشد.
شریعتی: اگر پارسال یا پیرسال آن منی که حاج آقا می گفتند درست کرده باشیم و تراشیده باشیم که کم کم در چنگ ما باشد و در دست ما باشد این خیلی کار ساده ای است.
فرحزاد: آدم بزرگ باشد هزار تا مورچه بگویند مرگ بر او چه اثری دارد. ابن ملجم این جنایت را کرده است حضرت می گوید من او را عفو می کنم، شما هم عفو کنید. امیرالمؤمنین که قابل قیاس با کسی نیست. گاندی آتش پرست، قاتلی که به او تفنگ زد فی المجلس گفت بخشیدم. عفو خیلی چیز خوبی است. من واقعاً به حالات نلسن ماندلا غبطه می خورم. فکر می کنم آن بالاها جای او خوب باشد. عاقبت به خیر شده باشد. افرادی که او را شکنجه می کردند او را دعوت کرد و از آنها پذیرایی کرد وقتی رئیس جمهور افریقا شد. ما از ماندلا کمتر باشیم. مسلمان هم نبود. تمام آن شکنجه گرها، تمام آن ظالم هایی که به او اذیت کردند همه را عفو کرد. این چه قدر قشنگ است. پیامبر ما، مردم مکه 20 سال ایشان را آزار و شکنجه دادند. یکی حضرت حمزه در جنگ احد است. جگر حضرت حمزه را در آوردند. آن وحشی که این کار را کرد پیامبر بخشید. پیامبر کنار جنازه حضرت حمزه آن قدر گریه کردند که فرمودند در عمر خود من جایی نایستادم که بر من سخت تر از این مورد باشد. واقعاً یاور مهمی بود ولی قاتل او را عفو کرد. ابوسفیان را عفو کرد. خانه او را مأمن قرار داد. چرا ما فاصله گرفتیم. چرا ما 180 درجه متفاوت با پیامبر می رویم. به خاطر 3 میلیون طرف را زندان کردیم. به خاطر 5 میلیون او را زندان کردیم. 5 میلیون چه قدر قیمت دارد؟ بخشش ما ضعیف است. اصلاً مال دنیا چه ارزشی دارد. مال فرحزاد هزار دست هم بگردد روز قیامت به من بر می گردانند. خاطر شما پیش خدا جمع باشد به شما بر می گردد. حالا در دنیا هم برگشت، برگشت، بر نگشت هم برنگشت، آن جا به شما ثواب و حسنه و کار خیر می دهند. یا علی کسی که عذر عذرآورنده را قبول نکند به شفاعت من نمی رسد صَادِقاً كَانَ أَوْ كَاذِباً، حالا راست باشد یا دروغ باشد. امیرالمؤمنین امام ما است، پیشوای ما است، الگوی ما است، می فرماید لَا يَعْتَذِرُ إِلَيْكَ أَحَدٌ إِلَّا قَبِلْتَ عُذْرَهُ، وَ إِنْ عَلِمْتَ أَنَّهُ كَاذِب‏، امیرالمؤمنین می گوید شما صد درصد می دانید طرف دروغی دارد عذرخواهی می کند، در دل او همان هست که بوده است ولی خود را به زبان خود شکسته است، به بدن خود شکسته است، این ارزش دارد. مثلاً الان اسرائیل و آمریکا حاضر هستند بگویند ما اشتباه می کنیم. هیچ وقت حاضر نیستند. اگر بگویند خیلی قیمت دارد. نفس ما همین است، نفس ما اسرائیل و آمریکا است، حتی بدتر از آنها است. بزرگترین شیطان این است. اگر به زبان و ظاهر هم خود را شکست قیمت دارد، ارزش دارد. لذا حضرت می فرماید هیچ کسی عذر نخواست در نزد تو الا این که عذر او را بپذیر ولو این که قسم می خورید که او دروغ می گوید.
آیت الله شبیری زنجانی از مراجع بزرگ، چهار جلد کتاب جرعه ای از دریا دارند. ایشان آن جا نقل کرده است که شیخ محمدرضا آشتیانی از علمای بزرگ بوده است، شبیه آیت الله بهجت که نماز ایشان خیلی شلوغ می شد، نماز ایشان هم شلوغ می شده است، یعنی یک مسجدی بوده است زود پر می شده است. اینها که بعداً می-آمدند جا نبوده است. بعضی از اینها که وضع مالی آنها خوب بوده است جاها را می خریدند. جای نماز را می خریدند یعنی این قدر پشت سر آقا شلوغ بوده است. در زمان ایشان شوروی سابق که روسیه فعلی است که الان به اوکراین حمله کرده است، به مملکت ما حمله کرده بود، گنبد و بارگاه امام هشتم را به توپ بستند. دشمن، دشمن است، اگر وقت آن برسد همه خلافی می-کند. به هیچ کس جزء خدا نمی شود تکیه کرد. یک سیدی در آن محل بوده است از این آقا، آیت الله آشتیانی ناراحت بوده است، می آید یک شایعه درست می کند که آقای آشتیانی همدست شوروی است و با اینها رابطه دارد. از آن جا خط می گیرد. به این آقا تهمت می زند. تهمت و شایعه ایشان هم می گیرد. قابل توجه آنهایی که نشستند در این فضای مجازی شایعه درست کنند، کلیپ درست کنند، حالا بر علیه نظام است، بر علیه اسلام است، بر علیه شخص است. حتی بر علیه یک آدم بی دین است، حرام است، جایز نیست. نقشه کشی این بد است. بر علیه ایشان شایعه درست می کند که این آقای آشتیانی عامل روسیه است. با شوروی در ارتباط است. این شایعه می گیرد. تمام اینهایی که پول می-دادند که نماز بیایند همه می روند. چند سال فقط خادمی که سجاده می آورده است می آمده است سجاده پهن می کرده است و به آقا اقتدا می کرده است. ترور شخصیت از ترور بدن و شخص به مراتب بدتر است. یعنی واقعاً آن را به انزوا می کشاند. بعد از چند سال این سید پشیمان می شود. من اگر بودم یک حسابی کف دست او می گذاشتم. ولی حضرت امیر می فرماید که هر کس که عذرخواهی می کند عذر او را بپذیر ولو این که عَلِمْتَ أَنَّهُ كَاذِب. خدایا یک ذره شباهت به این آقا به ما بده. این آیت الله آشتیانی وقتی این سید می آید و عذرخواهی می کند منقلب می شود. می گوید من تو را به یک شرط می بخشم. می گوید چیست؟ می گوید شرط آن این است که روز قیامت شما سید هستید نزد جد خود از من شفاعت کنید. به این می گویند پیرو امیرالمؤمنین بودن. ان-شاءالله این طوری باشیم.
شریعتی: ان شاءالله و آن کاری که حضرت یوسف با برادران خود کرد. خیلی از شما ممنون و متشکر هستم. ما امروز صفحه 537 قرآن را تلاوت می کنیم، آیات پایانی سوره مبارکه واقعه و آیات ابتدایی سوره مبارکه حدید را و چه قدر خوب است ثواب تلاوت این آیات را هدیه کنیم به روح بلند عالم واعظ به تعبیر رهبر معظم انقلاب حضرت حاج آقای فاطمی نیا. قبل از این که به ساحت نورانی قرآن کریم مشرف شویم می خواهیم از دو کتاب رونمایی کنیم. تا ابد زندگی که جلد اول آن را ما قبلاً معرفی کردیم. شرح احادیت کتاب الموت بحارالانوار بود. تألیف حاج آقای عابدینی عزیز است. حالا جلد دوم و سوم آن هم آماده عرضه به بازار نشر شده است. تا ابد زندگی جلد دوم با موضوع تطهیر جان و جلد سوم با موضوع لحظه دیدار. و ممنون و متشکر هستم از موسسه مطالعات اسلامی رواسی که زحمت کشیدند و این مباحث را مدون کردند.
صفحه 537قرآن کریم
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. کل وقت در اختیار حاج آقای فرحزاد و ان شاءالله حسن ختام فرمایشات ایشان را می شنویم.
فرحزاد: زیارت حضرت عبدالعظیم حدیث داریم هم بهشت را واجب می کند هم معادل زیارت امام حسین است. حضرت حمزه پیامبر ما او را خواب دید با حضرت جعفر، پرسید که در آن عالم چه چیزی افضل اعمال است؟ بالاترین آن چیست؟
1 ـ عشق و محبت مولا امیرالمؤمنین (ع)
2 ـ سقی الماء، آب دادن
3 ـ صلوات بر محمد و آل محمد.
این صفحه که خواندن آخر سوره واقعه بود. من خواهش دارم شب-های جمعه سوره واقعه یاد شما نرود. امام صادق فرمود کسی شب جمعه سوره واقعه بخواند احب الله، خدا او را دوست می دارد. حببه الی الناس. کاری می کند که مردم هم او را دوست بدارند. آقت و بلاها را از او دور می کند. فقر و فاقت را از او می-برد. وسعت رزق به او می دهد. و کان من رفقاء امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) سوره واقعه را کسی شب جمعه بخواند همنشین و رفیق امیرالمؤمنین در بهشت خواهد بود. خدایا تو را قسم می دهیم به حق امیرالمؤمنین همه ما را عاقبت به خیر بفرما.