اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1400-12-29-حجت‌الاسلام شریفیان - نکاتی پیرامون حضرت ولیعصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) و آشنایی با برخی از مفاهیم بنیادی قرآن کریم (اخوت ایمانی)

آقای شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم در این هوای بهاری شدم دوباره هوایی، بهار می‌رسد اما بهار من تو کجایی، چه برکتی چه نویدی چه سفره‌ای چه عیدی، به سال نو چه امیدی؟ اگر دوباره نیایی، مقلبانه به قلبم هوای تازه بنوشانی، محولانه به حالم اشاره کن به دعایی، مقدر است به فالم، مدبرانه بتابی، خوش است لیل النهارم، اگر نظر بنمایی. اگر قرار چنین شد تو را بهار نبیند، چنین نکو ز چه رویی، چنین خجسته چرایی،

سلام می‌کنم خدمت عزیزانم خانمها و آقایان، خیلی خیلی خوش آمدید به آخرین سمت خدای سال 1400.
با احترام و با دل و جان همراه شما هستیم و ما هم مثل شما چشم به راه آمدن بهار بر همه‌ی شما مبارک باشد ان‌شاءالله و ان‌شاءالله که سال جدید سرشار از خیر و برکت برای همه‌ی مردم عزیز و نازنین ایران اسلامی باشد. با تمام وجود آرزو می‌کنم عیدی مردم عزیز و نازنین ما آمدن آقایمان بهار واقعی ایام و روزگاران باشد و بعد هم اینکه بهار برای همیشه مهمان خانه‌های عزیزانمان بشود و همه‌ی مشکلات و گرفتاری‌ها ان‌شاءالله رخت بر ببندد از این دیار و از این مرز و بوم.
خیلی خوشحالیم که امروز هم با شما هستیم و با احترام در محضر جناب حاج آقای شریفیان عزیز سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید.
حجت‌الاسلام شریفیان: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما آقای شریعتی عزیز و همه‌ی دست‌اندرکاران محترم برنامه‌ی خوب سمت خدا، بینندگان عزیزمان، کسانی که صدای ما را می‌شنوند عرض سلام و ادب و احترام و قبولی طاعات و عبادات دارم. ان‌شاءالله که شب نیمه‌ی شعبان همه‌ی عزیزان و بزرگواران به درگاه الهی ان‌شاءالله همراه با دعاهای خالص و معنوی و نورانی خودشان برای سلامتی و ظهور امام زمان ان‌شاءالله دعا کردند و از خدا خواستند که ان‌شاءالله به زودی زود حضرت را به ما برساند، قبولی طاعات دارم خدمت همه‌ی شما بزرگواران ان‌شاءالله که ما را هم از دعای خیر فراموش نکرده باشید.
آقای شریعتی: ان‌شاءالله، خیلی خوب من جا دارد صمیمانه تشکر کنم از سالی که گذشت، از همه‌ی دوستان و بچه‌ها و همه‌ی عزیزانی که با ما همراه بودند، دوستانی که پشت صحنه زحمت کشیدند، از جناب آقای رکنی، از مدیران خوب شبکه، از کارشناسان عزیز، از همدلی و همراهی مخاطبان عزیزی که سالهاست همراه ما هستند بسیار ممنون و متشکرم و ان‌شاءالله سال پیش رو هم همینطور باهم و در کنار هم ان‌شاءالله بتوانیم به جاهای خوبی برسیم با توجه به بحثی که حاج آقای شریفیان در هفته‌های گذشته داشتند. ان‌شاءالله خدا این باهم بودن ها رو از ما نگیرد، ان‌شاءالله جمع ما به برکت امیرالمؤمنین، به برکت امام زمان و حول محور این حضرات همیشه جمع باشد و ان‌شاءالله شاهد نزول برکات و رزق های مادی و معنوی به سمت زندگیمان باشیم.
ببینیم امروز حاج آقای شریفیان برای ما چی به ارمغان آوردند و بناست چه نکاتی را ان‌شاءالله بشویم.
حجت‌الاسلام شریفیان: بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آل طاهرین.
خب آقای شریعتی عزیز و بزرگوار ما این جلسه جلسه‌ای است که تازه از نیمه شعبان عزیزان فارغ شدند و همه‌ی دل‌ها معطوف به حضرت بود، همه‌ی قلوب معطوف به حضرت شد از شیعیان و محبین امیرالمؤمنین و می‌دانم که در عین اینکه همه‌ی بزرگواران و عزیزان شاد به میلاد حضرت بودند ولی همه‌ی آن‌ها یک آرزو و همراه با یک حزن و غصه ای از فراغ و دوری امامشان حتماً ندبه‌ای کردند. ایام نیمه شعبان و اصلاً هر آنچه که نسبت به امام زمان هست برای انسان در عین سرور و شعف و شگفتی و تعلق به امام از آن طرف یک حزن و غصه و دوری انسان از پدر و امام خودش است. این واقعیتی است که آقای شریعتی حقیقت غیبت حقیقت سنگین و پر مرارتی است برای شیعه. ما چون جلسه‌ی قبل خیلی در باب این مسئله بحث نکردیم و از امام زمان خیلی گفتگو نکردیم می‌خواهم یک مقداری این جلسه از آقا و مولایمان حرف بزنیم و روابط اخوت هم بر محور حضرت یک قدری از آن گفتگو کنیم.
واقعیت این است که در تعابیر مکرری در روایات ما آمده است که دست انسان وقتی از امام دور می‌شود انسان یتیم است، گرفتار است، قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ، بگو اگر آب در زمین فرو رفت در زمین کی ديگر براي شما آب گوارا در می‌آورد.
می‌دانید یکی از اوصافی که در باب عصر ظهور گفته شده است یَظهر المال علی وجه الارض آب می‌آید روی زمین یک معنای ظاهری است که غلط نیست واقعاً شکل تصرف ما در زمین آرام آرام ما خودمان را گرفتار می‌کنیم. الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ همه‌ی عالم را ما خراب می‌کنیم بدون امام، ما بدون هدایت الهی همه‌ی عالم را گرفتار می‌کنیم. و از آن طرف هم که وقتی ظهور می‌شود يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا خدا زمین را زنده می‌کند دوباره‌، دوباره آب به روی زمین جاری خواهد شد، برکات زمین خودش را نشان می‌دهد یک معنای ظاهری دارد که درست است ولی یک معنای باطنی دارد این مسئله آن هم این است که حقیقت معرفت، ایمان، نورانیت در یک سطح دیگری در عصر ظهور خودش را نشان می‌دهد. ما الان در شرُف امشب شب عید است و عزیزان می‌خواهند سال را تحویل کنند. ما به دنبال حیات می‌گردیم، ما اصلاً طبعمان با  حیات پیچیده شده است، ما به دنبال زنده تر شدن هستیم، زنده شدن و زنده تر شدن، به دنبال حقیقت حیات می‌گردیم. آب حقیقت حیات عالم است وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ خدا از آب همه چیز را زنده کرده است و آب در روایت به امام تفسیر شده است و می‌گوید وقتی که آب در زمین فرو رفت إِنْ أَصْبَحَ امامُکُم غائباً فَمَنْ يَأْتيكُمْ بِعِلم الامام، می‌گوید علم امام کجاست، معرفت امام کجاست، دست دور می‌شود واقعیت این است.
این به معنی این نیست که انسان سلوک او منقطع می‌شود اینجور نیست آنچه که در عصر غیبت به وجود می‌آید و پختگی که خدا در شیعه ایجاد می‌کند در جریان ایمان ایجاد می‌کند چیزی است که لازمه‌ی ظهور است اصلاً. اصلاً غیبت رخ داده است که یک اتفاقی در عالم بیفتد که بحثی ندارد ولی از آن طرف باید بدانیم که دور شدن دست انسان از امام یک لوازمی دارد انسان را گرفتار می‌کند. ما دچار گرفتاری شدیم هر چند امام از پرده‌ی غیبت مثل خورشید پشت ابر رزقی می‌رساند، احیایی انجام می‌دهد ما نمی‌میریم امام ما را حرکت می‌دهد و رشد می‌دهد ولی آن حیاتی که ما در عصر ظهور می‌بینیم چیز دیگری است، حقیقت دیگری است. ما این ایام عرض می‌کنم واقعاً انسان یک شکوفه می‌بیند قلب انسان به رقت در می‌آید که واقعاً خدا چقدر لطیف عالم را زنده می‌کند. واقعاً جز خداوند متعال آقای شریعتی خیلی لطیف است و فوق العاده است اصلاً. من این ایام همینطور به این درخت‌ها نگاه می‌کنم واقعاً اعجاز خداست چقدر زیباست از دل یک درخت خشک در ظاهر مرده یهو می‌بینید یک رویشی انجام می‌شود و از وسط این رویش شکوفه‌ها و ثمره‌ها، رزق ها تأمین می‌شود. واقعاً با امام یک اتفاق می‌افتد.
آقای شریعتی: يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا
حجت‌الاسلام شریفیان: اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا، واقعاً خدا این کار را می‌کند در ظهور و این خیلی مهم است که آدم عصر غیبت را مثل اینکه چطور به خشکی این درخت ما در زمستان نگاه می‌کنیم بدانید از دل همین خشکی جوانه‌ها خواهد زد، اتفاقاتی خواهد افتاد. این خیلی مهم است، این ایام را بزرگواران از آن غفلت نکنند خیال نکنیم نیمه شعبان تمام شد این ایام، این تصادف عرض کنم که میلاد حضرت با بهار برای ما نویدبخش یک حیات طیبه است، برای ما نویدبخش یک رویش بزرگ در عالم است. ان‌شاءالله که همه‌ی ما هم آرزوی این اتفاقات بزرگ را داشته باشیم، متعلق به این حرکت و اتفاق بزرگ باشیم و هم برای آن تلاش کنیم و حرکت کنیم و ان‌شاءالله به چشم خودمان هم ببینیم این اتفاق بزرگ را که چه حقایقی در عالم هست و ما از آن‌ها بی خبر بودیم.
آقای شریعتی: امروز بحثی که بناست از شما بشنویم چه بحثی است، همان بحث اخوت را ادامه می‌دهید؟
حجت‌الاسلام شریفیان: بله، عرض کنم بسم الله الرحمن الرحیم
بحثی که خدمت بزرگواران ما جلسه‌ی قبل تقدیم کردیم در باب ساحت پرستش جمعی ما بود وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا
آقای شریعتی: که فرمودید هر کدام از این کلمات هم نکته‌ای دارد.
حجت‌الاسلام شریفیان: بله، واقعیت هم این است که بخواهیم سر این آیات آقای شریعتی بایستیم بحث کنیم چند جلسه همین آیات کار می‌برد که آن تقوا چیست، این اعتصام چیست. در روایات ما معصوم را اصلاً در همین آیات تصویر کردیم. می‌گوید چرا شما به امام می‌گویید معصوم چون وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ اصلاً معصوم کسی که معتصم به الله شده است، به ریسمان الهی چنگ زده است خودش شده است ریسمان ما.
امیرالمؤمنین به دامن نبی اکرم چنگ زده شده است محل عروة الوثقی، اینکه در روایت دارد روز قیامت آن کسی که دست او به دامن خداست حجز الله را گرفته است نبی اکرم است. اهل بیت دستشان به دامن نبی اکرم است، و شما و انتم شیعتنا آخذون بحجزتنا شما دستتان به دامن ما هست. این جریان حَبل هست، این تجلی حَبل است. خداوند متعال یک چیزی به نبی اکرم داده است از طریق او دست او را گرفته است و او هم معتصم شده است، معصوم شده است. اهل بیت به دنبال نبی اکرم به این مقام می‌رسند و به مقام عصمت می‌رسند و ما هم به ميزانی که به ریسمان الهی چنگ بزنیم معصوم می‌شویم این‌ها درجات عصمت است نه خیال کنیم عصمت من، عصمت امیرالمؤمنین است قابل مقایسه نیست. ذیل اميرالمؤمنين تو به مقداری که معتصم به آن حبل بشوی معصوم میشوی حفظت می‌کنند، خداوند متعال.
این آیات خیلی آیات پر دامنه ای است ولی آن نکته‌ای که ما می‌خواستیم در این آیات یک مقداری روی آن تأمل کنیم این است که اخوت را در ساحت پرستش جمعی دارد تعریف می‌کند، اخوت یک رابطه‌ای نیست که بین من و برادر مؤمنم هست یک آدابی است، یک روابطی است، یک تکالیفی است نخیر. شما این را احساس بکنید که در حرکت شما به سمت خداوند متعال دست به دست هم باید بروید، دستتان به دست هم که می‌رسد باهم یک کاری می‌توانید انجام بدهید. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلونَ في سَبيلِهِ صَفًّا خدا می‌خواهد این صف شما را ببیند، این یک چیز دیگر شکل می‌دهد، این صف ایمان است ببینید چطور انسان، ما گاهی مجرد که بودیم خیال می‌کرديم مثلاً عبادت می‌کنیم، آدم ازدواج که می‌کند تازه می‌فهمد که عبادت کردن یک چیزهای دیگر هم دارد، وقتی خانواده شکل گرفت تازه می‌فهمی که یک ابتلاعاتی دارد، یک صحنه‌هایی دارد، یک سختی‌هایی دارد، یک فراز و فرودهایی دارد، باید تقوا به خرج بدهی، صبر کنی، دست دیگری را بگیری.
آقای شریعتی: جنس عبادت و جنس امتحان و ابتلای آن فرق می‌کند.
حجت الاسلام شریفیان: اصلاً قابل قیاس نیست به قول بعضی از بزرگان یک استاد بزرگواری داشتیم خدا حفظشون کند هرجا هست ایشان می‌فرمود وقتی ازدواج کنی از توهم عبادت می‌آیی بیرون. نمی‌خواهم بگویم انسان وقتی مجرد است عبادت او فلان، ممکن است کسی هم رزق او نشود ازدواج بکند این ابتلای خداست بر او یک چیز دیگری است. ولی خداوند متعال طراحی ما را در جمع دیده است، بندگی ما را در جمع طراحی کرده است و بسیاری از آن اتفاقات بزرگ در عالم اصلاً در ساحت جمع می‌افتد اتفاق می‌افتد. اتفاقات بزرگ عالم در این جمع مؤمنین است وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ، می‌روید وسط معرکه‌ی عرض کنم وسط معرکه‌ی درگیری و قتال و جنگها و آن ابتلاعات معرکه‌ی دست به دست دادن هاست. همین آیاتی که ما در سوره‌ی مبارکه‌ی آل عمران خواندیم حالا بزرگواران خودشان بخوانند آیات را ادامه‌ی آیات بحث امر به معروف و نهی از منکر است. رابطه‌ی اخوت امر به معروف می‌خواهد، بابا برادرم دارد از دست من می‌رود من نمی‌توانم بی تفاوت باشم، نه میتوانم نسبت به او بی تعلق باشم، نه میتوانم محبتم نسبت به او رها کنم، نه میتوانم ببینم که او گرفتار بشود. این جمع مؤمن وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا، بدانید وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقوا مثل کسانی نباشید که قبلاً همین کار را کردند ادیان گذشته همین گرفتاری را داشتند. حضرت موسی آمد، یک حرکتی را شکل داد با جناب هارون و عرض کنم اوصیای خودش این امت باید حرکت می‌کرد تفرق کردند، جمع مؤمنین پاشید چی از آن در آمد آقای شریعتی؟ وَیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ همین آیات است بخوانید. ببینید که تفرق آن‌ها از داخل آن کشتن پیغمبر در آمد. جمع اگر پاشید همان کفری می‌شود که تو این آیات می‌گوید مراقب باشید کافر نشوید دستگاه کفر همین که ما را چطور گرگ اگر یک گوسفند از گله جدا بشود طمع می‌کند این در روایت هست وقتی که از گله و آن رئیس آن چوپان و آن جمع جدا می‌شود گرگ بر او طمع می‌کند دیگر.
آقای شریعتی: جمع از نگاه شما یعنی نماز جماعت و نماز جمعه و راهپیمایی اربعین و این‌ها یا اینکه نه؟
حجت‌الاسلام شریفیان: همه‌ی ساحت بندگی ما می‌رود تو ساحت اجتماعی، مسائل مالی شما، کسب شما ، بازار شما، ازدواج کردن شما، بچه دار شدن شما.
اصلا بچه‌دار شدن شما ساحت پرستش جمعی شماست بچه دار می‌شوید که چی بشود؟ مثلاً گل سرسبد زندگی خودم بشود؟ من برای چی باید به این نسل باید حساس باشم برای من مهم است.
حضرت فرمودند انی اُباهی بکُم بالسقط، من به سقط این امت مباهات می‌کنم. ما داریم به امت حضرت یک کاری انجام می‌دهیم و یک کمکی می‌کنیم، یک حضوری در امت حضرت داریم. حضرت می‌گویند من مباهات می‌کنم به این چون قسمتی از امت من است و من این را به ‌شما برمی‌گردانم. می‌دانید در روایات ما فرزندان سقط از شیعیان امیرالمؤمنین به آن‌ها برگردانده خواهد شد این در نزد حضرت ابراهیم و ساره در بهشت هستند. در روایات مکرری داریم که به آنها تحویل داده می‌شود، ارتزاق می‌کنند، بزرگ می‌شوند و دم در بهشت به شما تحویلش می‌دهند. این قسمتی از امت حضرت است این، حضرت هیچ قسمتی از امتش نفله نمی‌شود، از بین نمی‌رود. فوت نیست  فوت اصلاً لغت غلطی است فوت یعنی از دست رفتن، وفات درست است توفی می‌شویم ما. فرزند قسمتی از امت حضرت بود تعلق من بود به این امت، من داشتم یک یاری برای امام زمان،
آقای شریعتی: می‌گیرند بعد به تو تحویل می‌دهند.
حجت‌الاسلام شریفیان: بله به شما برمی‌گردانند، همه‌ی امکانات ایمانی انسان همینطور است هیچی از دست نخواهد رفت.
آقای شریعتی: پس در ساحت های مختلف زندگی این اخوت جریان دارد. ببینید حضرت ابراهیم می‌گوید غذا نمی‌خورد الا اینکه کسی می‌آورد سر سفره‌اش، اصلاً حاضر نیست تنها غذا بخورد. واقعاً الان هم ببینید یک تعبیری دارد در سوره‌ی مبارکه‌ی تور قرآن می‌گوید ما شماها را به هم برمی‌گردانیم روز قیامت هم دوباره شما را جمع می‌کنیم اصلاً جمع شما در بهشت مهم است. چطور ما الان در دنیا لذت می‌بریم اصل لذت مال آن جمع هست. اصلاً آدم  تنهایی می‌رود بیرون مثلاً می‌خواهد برود غذا بخورد اصلاً من که خودم هیچ لذتی برایم ندارد. می‌دانید عرضم چیست، تعبیر سوره‌ی تور لطیف است ببینید قرآن آنجا می‌گوید شماها وقتی که نسبت ایمانی باهم پیدا می‌کنید، وقتی که تبعیت ایمانی پیدا می‌کنید ما شماها را دوباره روز قیامت به هم ملحق می‌کنیم. وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ، از عمل هیچ کدام از ‌شماها هم کم نمی‌کنم با اینکه درجات ایمان فرق می‌کند، در بهشت درجات ایمان است ولی باز هم جمع شما جمع است. امام حسین در جمع شما است با اینکه درجه‌ی امام حسین با درجه‌ی ما یکی نیست. خیلی حرف عجیبی است می‌دانید درجات ايمان ما گاهی تصور می‌کنیم که دیگر من کسانی که درجه بالا هستند که ما ارتباطی با آن‌ها نداریم اینجوری نیست این‌ها حضوری دارند در درجات و طبقات. أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ حضرت فرمودند و اصل الحاق این است که ما شما را به امیرالمؤمنین ملحق می‌کنیم اصلاً اصل لذت بهشت این است که با اميرالمؤمنين. البته سلمان یک جوری لذت می‌برد از کنار امیرالمؤمنین بودن و ما یک لذت دیگری داریم. بعد حضرت فرمودند آیه فرموده است که این جمع مؤمنین در بهشت وَأَمْدَدْنَاهُمْ بِفَاكِهَةٍ وَلَحْمٍ مِمَّا يَشْتَهُونَ، این میوه‌ها و غذاهای بهشتی امداد ما هستند به جمع. چطور ما جمعمان که هست غذا هم که می‌خوریم یک کمکی است در کنار جمع شیرین مؤمنانه ما، در بهشت هم همین است خیلی این تعبیر، تعبیر عجیبی است. بالاترین نعمت بهشت جمع مؤمنین است.
آقای شریعتی: اینکه با هم هستند.
حجت‌الاسلام شریفیان: بله، باهم هستند روابط ایمانی دارند، وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ، سُرُرَ مُتَقَابِلِينَ، با همین ها هستند اصلاً لذت عالم این است که مؤمنین باهم یک کاری انجام می‌دهند. این چیست خدا قرار داده است؟ ما باهم اراده هایمان که ضرب می‌شود یک چیزی متولد می‌شود بشر امروز با ضرب اراده‌ها کار خودش را جلو می‌برد. ما الان همه‌ی این چیزی که امروز ساختیم با ضرب اراده‌‌ها است حالا چه‌ به باطل چه حق، دستگاه حق هم همینطور است آنی که می‌سازد از ضرب شدن اراده‌ها بر محور حبل الله است. واعتصموا بحبل الله جمیعاً من این را باز هم تذکر می‌دهم جلسه‌ی قبل یک اشاره‌ای کردم آقای شریعتی ما اگر جمع‌هایمان، جمع‌های ایمانی ما از هم بپاشد خیلی آسیب می‌خوریم. دین داری فردی خیلی امر عجیب و غریبی است، شیطان در ما طمع می‌کند. ما حتی تنها خوابیدن در خانه کراهت دارد انسان باید ازدواج کند، همسر داشته باشد یا در کنار پدر و مادر اصلاً این مدل زندگی تنها زندگی کردن یا با حیوانات زندگی کردن مال ما نیست، این شکلی از تنهایی بشر مال ما نیست. نبی اکرم ببینید آدم احساس می‌کند نبی اکرم دارد می‌گوید خلوت‌های انسان با خداوند متعال دارد در جمع حضرت، در جمع مؤمنین است. مؤمنينی که مؤمن بودند بعضی‌های آن‌ها ولی واقعاً آن جمع چقدر اختلاف دارد با نبی اکرم اصلاً قابل قیاس است آن جمع؟ کسانی که دور رسول خدا می‌نشستند اصلاً درجه‌ی ایمان آن‌ها با نبی اکرم قابل قیاس است؟
آقای شریعتی: حضرت فرمودند گوسفندان تنها طعمه‌ی گرگ هستند.
حجت‌الاسلام شریفیان: بله، در آنجا همین را فرمودند حضرت فرمودند وقتی که کسی از امت حضرت جدا می‌شود مثل گوسفندی است که از جمع جدا شده است و آخرش طعمه‌ی گرگ خواهد شد آخرش همین اتفاق می‌افتد. ما الحمدلله جمع مؤمنين به محض اینکه می‌خواهیم یک چیزی را تعطیل کنیم جمع را تعطیل می‌کنیم خیال می‌کنیم حالا اینکه مستحب است مهم نیست که حالا نماز را به جماعت بخوانیم، حالا در اعتکاف شرکت کنیم، حالا لیالی قدر مردم در مسجد جمع شوند حالا این‌ها که مهم نیست که. نمی‌دانم چه فکری است ما کردیم، چه خیالی ما داریم. بعد همین کسانی که اینجور فکر می‌کنند و اینجور تصمیم می‌گیرند نمی‌توانند ابتلاعات اجتماعی آن را جمع کنند آقای شریعتی. نمی‌توانند از اینکه دخترشان می‌خواهد ازدواج کند کجا خواستگار باید درست بشود، خواستگاری که قبلاً در روابط ایجاد می‌شده است، خانواده‌ها باهم ارتباط داشتند و جمع وسیع مؤمنین باید می‌بود و آنجا آدم همدیگر را می‌شناسد. در فضای اینترنت می‌خواهیم همدیگر را بشناسیم، در فضای مجازی می‌خواهیم همدیگر را بشناسیم؟ توهم است این‌ها بخدا، هزار و یک آفت و گرفتاری است. پدر و مادر می‌آید می‌گوید حاج آقا ما نگران بچه‌ی خودمان هستیم من همیشه می‌گویم نگران بچه هستید شما بچه‌هایتان را نمی‌توانید اسیر کنید، شما نمی‌توانید دست بچه‌هایتان را ببندید، خیال می‌کنید می‌توانید بچه‌ی خودت را محدود کنی. بچه‌ی خودت را باید بگذاری تو جمع های خوب رفت و آمد کند و بدان که تو نمی‌توانی جلوی بچه‌ی خودت را بگیری که جمع های بد را نبیند ولی بگذار در کنار جمع بد جمع خوب هم ببیند.
آقای شریعتی: در هوای آن نفس بکشد.
حجت‌الاسلام شریفیان: بگذار مقایسه کند، بگذار ببیند یک تفریح جمعی سالمی وجود دارد در جمع ایمانی، این وجود دارد. ببرش سفر راهیان جنوب با یک کاروان بروید سوار ماشین شخصی نشوید تو جمع بچه‌ی خودت رو ببر. اگر هم با ماشین شخصی خودتان می‌روید یک جا پیوند بخورید به یک جمعی در آنجا دوست پیدا می‌شود، رفیق پیدا می‌شود، آدم خوب پیدا می‌شود.
آقای شریعتی: این جمع ها هست که سازنده است.
حجت‌الاسلام شریفیان: ما خودمان آقای شریعتی همین چیزها را دیدیم بزرگ شدیم و به یک چیزی علاقه‌مند شدیم. با رفیق های خودمان و با جمع مؤمنین، با آدم‌های به درد بخور، بچه‌های جبهه و جنگ را در جمع‌ها دیدیم، از آن‌ها شنیدیم، با آن‌ها اخت شدیم و پیوند خوردیم. ما این‌ها را از دست بدهیم آقای شریعتی ضرر می‌کنیم ها، ضرر کردیم. من این بحث را از قصد دارم ذیل بحث اخوت با چی بحث اخوت را داریم مطرح می‌کنیم، اخوت آن چیزی است که دشمن به آن حمله کرده است و ایجاد تفرق می‌خواهد بکند. دین نداری را بکند یک ساحت فردی، یک گوشه‌ای دین نداری همه‌ی ساحت، کار می‌خواهید بکنید، درس می‌خواهید بکنید، در جمع مؤمنان درستان را تعریف کنید، باهم درس بخوانید، باهم مباحثه کنید، با هم دانشگاه بروید، باهم کار راه بیندازید بر محور حبل الله که اميرالمؤمنين. همه‌ی زندگیتان را با جمع حول اميرالمؤمنين ببینید من عرضم چیست.
یک آیه می‌خواهم برای شما بخوانم این آیه، آیه‌ی امام زمان است این جلسه متعلق به حضرت است این یک تکمله‌ای بود از بحث جلسه‌ی قبل.
حالا ببینید آیه را، در سوره‌ی مبارکه‌ی بقره یک داستانی را قرآن تعریف کرده است خیلی عجیب است آقای شریعتی من می‌خواهم که بزرگواران و بينندگان محترم جلسه با دقت این بحث را گوش کنید و دنبال کنید. خدا از یک داستانی در سوره‌ی بقره خبر داده است به نظر ما خیلی چیز مهمی نیست ولی خیلی خدا جدی گرفته است آن هم تغییر قبله هست. تغییر قبله به نظر ما خیلی مسئله‌ی مهمی نمی‌آید، تقریباً نزدیک دو سه صفحه قرآن در مورد این بحث کرده است مفصل به آن پرداخته است که این چی بود، نبی اکرم طلب چی می‌کرد، در آسمان‌ها می‌گشت خدایا آن قبیله‌ای که متعلق به من است به من بده. بعد آیاتی دارد که شبیه به آیات ولایت است وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ اتمام نعمت آیاتی شبیه به سوره‌ی مائده و امر غدیر دارد.
یک چیزی خدا داشته به نبی اکرم می‌داده در آیات تغییر قبله که به بحث ما ارتباط دارد حالا کجا به بحث ما ارتباط دارد؟ چون این بحث مفصلی است فقط اشاره وار می‌گویم.
ببینید آقای شریعتی قبله دوتا نکته در آن دارد یک نکته‌ی قبله جهت گیری انسان است، سوی انسان است، مواجهه‌ی انسان است. آنجایی است که وجه آن را ما رو به آن می‌گیریم اصلاً مواجهه یعنی همین.
مواجهه یعنی شما یک جایی وجهت را رو به یک چیزی قرار بدهی با آن مواجه بشوم.
من تا صورتم را به یک چیزی قرار ندهم در موازی آن قرار ندهم من مواجهه با آن نیستم من یک جای دیگه هستم.
آقای شریعتی: یعنی تمام توجهم به او معطوف است.
حجت‌الاسلام شریفیان: اصلاً توجه یعنی همین، توجه از وجه گرفته شده است اینکه خدا به ما یک چیزی داده است به اسم وجه این چیز مهمی است برای همین است در آداب داریم که نبی اکرم هیچ وقت با پهلوی صورت با کسی صحبت نمی‌کرد. با گردی صورت در مقابل او یعنی تو برای من مهمی هستی من الان با تو مواجهه هستم این جزو آداب حضرت است دیگه این را خدا به شما قرار داده است کار دارد خدا با این. چیزی که به شما قرار داده است، برای شما خدا جعل کرده است. خب یک نکته پس مواجهه انسان است که انسان بتواند وجه خودش را در آن مسیر قرار بدهد این یک نکته است، نکته‌ی دوم در قبله آن کانونی است که من با مواجهه با او، با او متصل هستم. در قبله شما چی دارید؟ دوتا چیز دارید یک کعبه هست که قبله در واقع او هست یک کاری ما انجام می‌دهیم جهت گیری به سمت او هست. قبله خود خانه‌ی خداست، از ما چی خواستند؟ به سمت او باشید این جهت گیری و سوگیری سمت گیری ما زندگی ما هست آدم‌ها جهت دارد زندگی آن‌ها.
آقای شریعتی: مثل گل آفتاب گردان و خورشید که خودش را می‌گرداند به هر طرف آفتاب باشد.
حجت‌الاسلام شریفیان: بله، و اگر به سمت او باشی همان رزق را دریافت می‌کنی. من اگر قبله‌ی من حقیقتاً در عالم قبله‌ی من دنیاست و طرف با همه‌ی وجودش وجهش رو به دنیاست هر طرف هم چهره‌ی ظاهری خودش را بچرخاند واقعاً مواجهه با دنیا دارد. اگر کسی قبله‌ی خودش را واقعاً دنیا گرفت همه‌ی اعمال او در همان جهت حرکت خواهد کرد، همان سمت می‌رود و از این طرف اگر کسی قبله‌ی خودش را مواجهه خودش را خانه‌ی خدا گرفت یک چیزی گرفت که خدا می‌گوید میخواهی رو به من باشی. ما نمی‌خواهیم رو به خانه‌ی خدا باشیم ما به خانه‌ی خدا چیکار داریم؟ خانه‌ی خدا در ماهیت ظاهری خودش سنگ است اَحجار است در روایت هم داریم که یک مشت اَحجار است خدا نخواسته از شما بیاید دور یک مشت سنگ بچرخید یک کاری خدا می‌خواسته شما انجام دهید. ما اگر رو به قبله هم می‌کنیم و صورت خودمان را، وجه خودمان را به تعبیر قرآن "فَوَل وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجد الْحَرَامِ، اگر این کار را انجام می‌دهیم چون خداوند متعال گفته است اگر میخواهی یک جا رو کنی به سمت من باشی تو عالم اینجاست از جهت ظاهری همین است هیچ جای دیگر هم نیست، از جهت ظاهری اگر میخواهی رو به من کنی این طرف لذا در آداب قبله داریم اگر می‌خواهید قرآن هم بخوانید رو به قبله بنشینید، اگر می‌خواهید دعا بخوانید رو به قبله چون جهت گیری ما به سمت خداوند متعال همین است. دعوایی که کفار با نبی اکرم بر سر قبله داشتند بر سر چی بوده است؟ چرا درگیر هستند بر سر قبله؟ چون حضرت واقعاً جهت را می‌خواهد عوض کند، قبله‌ای که نبی اکرم رو به او بود آن هم قبله‌ی ابراهیمی بود ها بیت المقدس بود حضرت رو به بیت المقدس نماز می‌خواند تا مدینه تا سال چندم. تا جایی که حضرت در مسجد ذو قبلتین به قول روایات ما جناب جبرائیل آیات را نازل کرد نبی اکرم هم مدتی منتظر این بود، حضرت را چرخاند در نماز به سمت کعبه. می‌دانید حضرت 180 درجه چرخید چون مدینه بیت المقدس به سمت شمال است و مکه به سمت جنوب است یعنی حضرت در نماز برگشت یهو. می‌گویند یک نفر فقط به محض اینکه رسول چرخید با او چرخید و آن هم اميرالمؤمنين بود. آخه آدم وقتی امام جماعت یک هو برگردد به سمت شما همه می‌گویند داستان چیست. حتی اگر پیغمبر باشد آخه داستان چیست ما همچین سابقه‌ای نداریم که وسط نماز یهو حضرت چرخیده است.
امیرالمؤمنین یک لحظه، حضرت فرمودند که موقعی که نبی اکرم می‌چرخد باید چرخید معلوم است قبله عوض شده است. امیرالمؤمنین این را درک می‌کند که می‌دانید یکی از فضائل حضرت در باب مسئله‌ی تغییر قبله است که این آیات هم به این پرداخته است من وارد این بحث دیگر نمی‌شوم.
آنی که سبب درگیری بود، کسانی که می‌گفتند قبله‌ی شما همان قبله‌ی ما هست در واقع می‌گفتند اصل جهت گیری شما به سمت ما هست قبله‌ی شما قبله‌ی ما هست.
آقای شریعتی: همان جایی شما توجه می‌کنید که ما از قبل متوجه بودیم.
حجت‌الاسلام شریفیان: اگر قبول نداری حرکت ما را چرا قبله‌ی تو قبله‌ی ما هست؟ در صورتی که قبله‌ی ابراهیمی بود حضرت ابراهیم میدانید دوتا قبله درست کرد یک قبله بیت المقدس را برای بنی اسحاق فرزند بزرگ خودش، یک قبله‌ی دیگر درست کرد برای بنی اسماعیل که البته جناب اسحاق کوچک تر از حضرت اسماعیل است. برای این فرزند خودش و خودشان به سمت بیت المقدس نماز بخوانند این قبله‌ای است که پیغمبر خاتم باید از آن استفاده کند. این یک کاری می‌خواهد انجام بدهد به تعبیری پیغمبر اکرم قبله‌ی او متناسب با دعوت خودش هست.
قبله‌ی او قبله‌ی اسحاق نیست، جناب اسحاق علیه السلام و پیغمبران بنی اسرائیل نبی اکرم البته به سمت آن هم نماز خواند ولی قبله را حتماً ارتقا می‌بخشد او یک چیز دیگری خواهد آورد قبله‌ی نبی اکرم باید متناسب با نبی اکرم باشد. اینجاست که آن‌ها قبول ندارند و خیلی به آن‌ها سخت می‌گذرد دشمنان، کسانی که اهل کتاب که قبول نداشتند که تو یک مسیر دیگری را بروی دیدند که با تغییر این قبله این قبله را هم دیگر عوض کرد.
خب حالا این به عنوان یک مقدمه تا اینجا، روایات ما از اینجا یک بحثی را شروع می‌کند بگذارید من این آیه را بخوانم اول. بعد از اینکه آیات تغییر قبله آمده است در آیه‌ی 147، 148 فرموده است الحق من رَبکَ فلا تکونَنَ من الممتَرین حق را خداوند بر تو نازل کرده است آیات تغییر قبله هیچ شک نکنید چون یک عده شک کردند که نبی اکرم قبله را عوض کرده است مگر قبله شوخی است. واقعا هم قبله شوخی نیست قبله یک ظاهری دارد، یک باطنی دارد آقا اعمال ما به سمت یک قبله‌ای بود که کم بود اعمال ما پس چه می‌شود؟ در ادامه فرموده است و لِکل وجهة هوَ نوَلی ها هر کدام از این فرقه‌های توحیدی حالا این یکی از معانی آیه است قبله‌ای دارند و خدا هم سرپرست آن قبله‌ها بوده است شما اگر قبلا این طرف تر نماز خوانده بودید قبله‌ی الهی بوده است که بیرون دستگاه‌ انبیا نبوده است. شما با انبیا حرکت کردید با قبله‌ی آن‌ها هم حرکت کردی چه اشکالی دارد. با نُفرقُ بینَ اَحَد من رُسُل ما که نمی‌خواهیم انبیا را تقطعه کنیم می‌گوییم نبی اکرم همان مسیر را رفته است آمده کار را تمام بکند، مُهَیمِنَ علی ذلک، کتاب بالاتر، قبله‌ی بالاتر. نبی اکرم آمده است این کار را بکند شک نکنید مسیر درست بوده است. این وجهه‌ها و قبله‌ها هم همه سرپرست آن خود خدا بوده است، قبله‌ی حضرت موسی قبله بوده است شوخی نیست که قبله‌ی حضرت عیسی قبله بودند نبی اکرم به سمت‌ آن نماز خوانده است. بعد فرموده است که خوب قبله‌ی شما دیگر معلوم شد قبله‌ی شماها دیگه معلوم شد فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ سبقت بگیرید در خیرات وقتی جهت انسان آقای شریعتی درست شد تازه می‌توانیم سبقت بگیریم از هم. الان کسی راه را اشتباه می‌رود هر چی جلو بزند از بقیه اتفاقی نمی‌افتد.
آقای شریعتی: سبقت معنا ندارد.
حجت‌الاسلام شریفیان: چرا سبقت در همان مسیر کجی است که دارد فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ دیگه نیست، قبله‌ی تو که مشخص شد مسیر خیرات در عالم باز شد. حالا فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ببینید تعبیر قرآن چقدر لطیف است بعد از اینکه قبله را گفت فرموده است فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ، حالا دیگه سبقت بگیرید در خیرات، باب باز شده است این باب باز شد حالا دیگر محل سبقت است. سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ، حالا چیزی از رحمت و غفران در عالم با این نبی اکرم باز شده است دیگر سبقت بگیرید من سبقت نمی‌خواهم توضیح بدهم که سبقت یعنی چی، سبقت از بحث‌های بسیار مهم است در قرآن السابقون السابقون اولئکَ المقربون هیچ کی هم بیخودی دخالت نکند. اصحاب المَیمنه احترام آن‌ها سر جایش با سابقون فرق می‌کند کسانی که در این مسیر گوی سبقت بربایند، پیشگام بشوند، بارهایی را بردارند که هر کسی حاضر نیست بردارد. سابق امیرالمؤمنین امام حسن مجتبی علیه السلام حضرت فرمودند و اَبی سابقُ السابقین، پدر من در سبقت مقامی دارد که احدی به او نرسد درجات ايمان ما درجات سبقت ما هست اصلاً این هم تا اینجا بعد فرموده است که خب شماها به سمت این قبله دارید عمل می‌کنید هرجا هستید عبادت شما به آن سمت است حواستان به آنجا باشد. نقطه تمرکز شما باید اینجا باشد.
اَینَ ما تَکونوا یَات بکم الله جمیعاً هرجا باشید خدا شما را آنجا دوباره جمعتان می‌کند کجا؟ مکه، ما به سمت مکه نماز می‌خوانیم ولی قرار است جمع شویم آنجا برویم حج. خدا یک چیزی برای شما قرار داده است این خانه‌ی خدا اصل آن برای جمع شدن ما حول این خانه بود، هرجا باشید یات بکم الله جمیعاً بالاخره خدا شما مؤمنین را شماها را آنجا جمع می‌کند ولی یادتان باشد تا وقتی که آنجا جمع نشدید و من حَیث الخَرَجتَ هر وقت از مکه زدی بیرون آیه دارد به نبی اکرم می‌گوید، هر وقت از مکه زدی بیرون"فَوَل وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجد الْحَرَامِ" ممکن است راه بسته بشود اصلاً. سَدَ عن مسجد الحرام به شکل مکرر ما در آیات قرآن داریم عن السبیل شود یعنی راه را بستند مقصود همین بوده است راه کعبه را می‌بستند. بر نبی اکرم که صاحب این بیت بود راه را بسته بودند. قرآن می‌گوید بدانید شماها مقصد آخرتان جمعتان می‌کنم آنجا همه‌ی شما، شماهایی که فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ شماهایی که به سمت کعبه هستید من همه‌ی شما را آنجا جمع خواهم کرد. ولی اگر یک موقعی دستتان به آن نمی‌رسد از دور حواستان به او باشد، توجهتان به او باشد. بدانید یک موقعی راه بسته بود ما راه بندگی را بر شما نبستیم راه باز است ولی غرض اصلی این است که آنجا جمع کنم شماها را.
این تا اینجا، دوتا روایت می‌خواهم برایتان بخوانم یک در روایات گفته شده است مَثَل الامام کَ مسجد الحرام یا مِثل کعبه است، مَثَل امام مَثَل کعبه است. هرجا می‌خواهید کار کنید رو به امام این مَثَل الکی نیست باطن این کعبه‌ای که وجه الله است می‌خواهید به سمت خدا باشید رو به کعبه باید باشید این یک باطنی دارد که به سمت او باشید به سمت خدا هستید. و نَحن وجه الله الذی یُتَوجه الیه اولیاء، وجه اللهی که اگر به او متوجه بشوی به خدا روی کردی این ظاهرش کعبه است باطن آن امام است به او باید رو کنید، هرجا بودی رو به امام و بدانید یک روزی خدا شما را دور آن امام جمعتان می‌کند جمع مؤمنین، جمع اخوان یک جایی در ظاهر ما دور اماممان نیستیم ولی همه‌ی ما رو به او داریم کار می‌کنیم. راه کعبه می‌بینید در ظاهر بسته میشد عصر غیبت دستتان دیگر به امام در ظاهر نمی‌رسد ولی چیکار باید بکنید؟ از راه دور همه‌ی وجودتان متوجه آن قبله‌ی عالم باید باشد و آن روزی که روز آن برسد یات بکم الله جمیعاً خدا جمعتان می‌کند دور امام.
این روایت را برایتان بخوانم، حضرت فرمودند.
آقای شریعتی: به نظرم امام هادی یا امام عسگری می‌فرمایند که اگر زیارت ما برای شما میسر نشد فقط توجه الَینا به سمت ما کافی است توجه کنید.
حجت‌الاسلام شریفیان: بله، واقعاً همینطور است ببینید ما نماز می‌خوانیم بهترین نماز این است که آدم برود در مسجد الحرام رو به کعبه‌ی خدا نماز بخواند دستمان نمی‌رسد از دور نماز بخوانید. من شماها را جمعتان می‌کنم به عشق آن زمان بالاخره جمع می‌شوید.
روایت را ببینید در کافی هست این روایت سند آن هم به نظرم خوب است ابوخالد نقل می‌کند از امام باقر در مورد این آیه از حضرت سؤال کردم آقا قبله فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ یعنی چی؟ حضرت فرمودند فَاسْتَبِقُوا الی الولایه خیرات وقتی قبله معلوم شد جهت خیرات معلوم شد دیگه، سبقت بگیرید در امر امام زمانتان بروید ببینید چیکار میتوانید بکنید برای امام زمانتان. این یک، اینکه فرمود اَینَما تَکونوا یات بکم الله جمیعاً حضرت فرمودند یعنی اصحاب الحجة یاران امام زمان، آن کسانی که حضرت فرمودند اول 313 نفر هستند وقتی که حضرت دست به خانه‌ی کعبه می‌گذارد یات بکم الله جمیعاً این 313 نفر اول جمع می‌شوند دور امام. حضرت فرمودند مثل پاره های ابر چطور در پاییز پاره های ابر حرکت می‌کنند این‌ها اینطوری حرکت می‌کنند خودشان را می‌رسانند به امام زمان یات بکم الله جمیعاً. حالا این یک نکته‌ای دارد این بماند که عرض خواهم کرد ان‌شاءالله.
آقای شریعتی: ان‌شاءالله خیلی از شما ممنون و متشکرم. سال نو پیشاپیش مبارک باشد، ان‌شاءالله بهار به معنای واقعی کلمه در تمام وجودمان سرایت بکند، به تمام وجود و تمام زندگی مان و ان‌شاءالله بهترین اتفاقات زندگی برای ما رقم بخورد.
حاج آقای شریفیان عزیز دعا کنید و ان‌شاءالله در آستانه‌ی سال نو عزیزان آمین بگویند و خداحافظی کنیم.
حجت‌الاسلام شریفیان: قبل از اینکه دعا کنم فقط یک جمله می‌خواهم عرض کنم آن هم این است که همه‌ی بزرگواران و عزیزان ما این بحث چون ناقص ماند و ما جلسات بعد باید تکمیل کنیم یک جمله می‌خواهم عرض کنم همه‌ی وجودتان هرجا که هستید امام در پرده غیبت است راه رسیدن ما به امام در ظاهر سد شده است ولی لا یَغیب فی قلوب المؤمنین ذکرُ یاد امام غائب نمی‌شود. کار کردن برای امام و انتظار برای امام تمام نمی‌شود همه‌ی وجود خودتان را در این ایام متصل کنید به امام، متصل کنید. این آن قبله‌ای است که از راه دور به آن می‌شود متصل شد و یک روزی خواهد آمد که ما حول آن جمع خواهیم شد ان‌شاءالله.
خدایا به آبروی محمد و آل محمد، به آبروی امام زمان علیه السلام به زودی زود آن روزی را برسان که همه‌ی ما بر محور ولایت امیرالمؤمنین حول ایشان جمع بشویم و اخوت و یاری و نصرت و محبتمان را نسبت به حضرت ان‌شاءالله عرضه بداریم. سال نو را هم خدمت همه‌ی عزیزان تبریک عرض می‌کنم.
آقای شریعتی: سلامت باشید به خانواده محترم هم تبریک ما را ابلاغ کنید.
ما امروز صفحه 480 قرآن کریم را باید تلاوت کنیم این صفحه سجده واجب دارد آیات نورانی سوره‌ی مبارکه فصلت هست دوستانی که تلاوت می‌کنند حتماً متوجه این آیه باشند و سجده را به جا بیاورند.
ما در ایام نوروز هم خدمت شما خواهیم بود ان‌شاءالله در محضر کارشناسانی که دلتنگ آن‌ها هستیم و مدت‌ها از محضر آن‌ها استفاده میکردیم و حالا کمتر توفیق داریم. حاج آقای میرباقری عزیزمان، جناب حاج آقای قرائتی، جناب آقای دکتر رفیعی، جناب حاج آقای پناهیان، حاج آقای سعیدی، حاج آقای نظری منفرد، حاج آقای رنجبر ان‌شاءالله خدمت این دوستان و بزرگواران در ایام تعطیلات نوروز خواهیم بود و فردا هم ان‌شاءالله حاج آقای رنجبر مهمان برنامه ما هستند.
برای شرکت در طرح فرزندان غدیر عرض کردم دیروز ماه به 17، 18 که می‌رسد دیگه ما یادآوری می‌کنیم که در طرح فرزندان غدیر همچنان چشم به راه مشارکت و مساعدت شما هستیم. خواهش می کنم با ما همراه بشوید هم به سایت ما و هم به کانال ما میتوانید مراجعه کنید و هم آن کد دستوری *780*3131# را می‌توانید شماره گیری کنید هم برای قربانی هست و هم برای طرح فرزندان غدیر که آنجا شما راهنمایی خواهید شد.
بهتربن ها را برای شما آرزو می‌کنم ان‌شاءالله سر سفره‌ی سال تحویل برای ما، برای همه‌ی مردم عزیز و نازنین ایران اسلامی دعا کنید در پناه خداوند متعال باشید.
گفت برای ما نگاهت آفتاب است،
چراغان کردن دنیا ثواب است‌،
دعا کردم بیایی زیر باران،
دعا در زیر باران مستجاب است.
تا فردا و تا سلامی دوباره.