اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1400-12-09- حجت‌الاسلام فرحزاد -نکاتی پیرامون شخصیت حضرت پیامبر اکرم (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌آله) و حضرت ابوطالب (علیه‌ السلام)

آقای شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام می‌کنم خدمت عزیزانم خانم‌ها و آقایان مخاطبان خوب شبکه‌ی سه، همراهان شبکه‌ی محترم افق، شنوندگان خوب رادیو معارف. تبریک می‌گویم فرا رسیدن ایام بعثت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم را. با افتخار و با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما خیلی خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز ما. خوشحال هستیم که امروز در کنار شما و در محضر حاج آقای فرحزاد هستیم سلام علیکم و رحمة الله ایام مبارک باشد خیلی خوش آمدید. حجت‌الاسلام فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همه‌ی بینندگان عزیز عرض سلام و ادب دارم و آرزوی موفقیت ان‌شاءالله که خدا برکات معنوی و مادی را بر سر همه‌ی عالم بباراند مخصوصاً ملت ما، مملکت ما، و ان‌شاءالله توفیق زیارت عتبات، مشاهد مشرفه با معرفت نصیب همه بگرداند.

خیلی ممنونم از اینکه بحث استخاره را عزیزان پیگیری کردند و نکته‌های مهمی که درباره‌ی استخاره بود اگر پیام دادید ما ممنون هستیم و واقعاً در همه‌ی امور ما از خدا باید طلب خیر بکنیم. ما جاهل محض هستیم و او عالم مطلق است ان‌شاءالله خدای متعال توفیق بدهد که بهترین‌ها در تمام تقدیرات برای ما ان‌شاءالله بریده بشود.
آقای شریعتی: ان‌شاءالله. چه شب قشنگی است امشب، روزهایی که مزین است به نام نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم گفت همین بس است به مدحش محمد است محمد،
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید و حامد و محمود و احمد است محمد،
قسم به شوق اویس و قسم به بهت بُحیرا،
که آفتاب کمالات بی حد است محمد،
چه کوچه‌ها که نشستند در مسیر عبورش،
به نور و عطر و تبسم زبانزد است محمد،
چقدر اسم قشنگی است اسم محمد
حجت‌الاسلام فرحزاد: اصلاً دلربا و جذاب است.
آقای شریعتی: جذب می‌کند.
حجت‌الاسلام فرحزاد: عزیزان ان‌شاءالله صلوات هم بفرستند.
آقای شریعتی: ستاره‌ی شب مکه طلوع صبح مدینه،
به یمن آینه خورشید مشهد است محمد،
اگر چه بین رسولان سرآمد است سرآمد،
به رسم حسن ختام آخر آمده است محمد،
و باز می‌رسد از جانب حجاز سواری،
که هر که دید بگوید محمد است محمد.
حجت‌الاسلام فرحزاد: احسنت، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
اصلاً کُلنا محمد یعنی همه‌ی عالم محمد فرا گرفته است.
آقای شریعتی: آره خیلی دلچسب و دلنشین است نام محمد و خوش به حال آنهایی که در خانه‌ی آن‌ها محمد دارند و چقدر جذاب و دیدنی است وقتی که بچه‌هایشان را به این نام صدا می‌کنند.
ان‌شاءالله همه‌ی ما زیر سایه‌ی الطاف و مهربانی‌ها و پدری‌های نبی مکرم اسلام باشیم و عاقبت به خیر بشویم.
با دل و جان بحث امروز شما را می‌شنویم.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله، ابتدا می‌خواهم چند جمله از صحیفه سجادیه خدمت عزیزان عرض کنم. دعای 34 بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
دعایی است که امام سجاد اگر یک کسی مبتلا و گرفتار بود یا خودشان گرفتاری پیش می‌آمد این دعا را تلاوت می‌کردند.
می‌فرماید اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى سِتْرِكَ بَعْدَ عِلْمِكَ خدایا تو را ستایش می‌کنم که عیب‌ها و گناهان من را پوشاندی بعد از اینکه علم به اشتباهات و خطاهای من داری. وَ مُعَافَاتِكَ بَعْدَ خُبْرِكَ بعد از اینکه خبره هستی میدانی من چقدر گناه دارم ولی به من عافیت مرحمت کردی.
فَكُلُّنَا قَدِ اقْتَرَفَ الْعَائِبَةَ فَلَمْ تَشْهَرْهُ خدایا ما هر کدام مرتکب گناه و معصیت شدیم ولی تو مشهور نکردی به سر زبان‌ها افتاد نینداختی.
وَ ارْتَكَبَ الْفَاحِشَةَ فَلَمْ تَفْضَحْهُ ما منکر و گناه را انجام دادیم ولی تو مفتضحمان نکردی و پوشاندی.
وَ تَسَتَّرَ بِالْمَسَاوِئِ فَلَمْ تَدْلُلْ عَلَيْهِ، تو بدی‌های ما را پوشاندی، راه‌های رسیدن که دیگران به آن بدی‌های ما مطلع بشوند بستی و پوشاندی.
حالا بحث این دعا که درباره‌ی ستاریت هم آمده است دعا هست ان‌شاءالله هفته‌ی آینده مفصل‌‌تر خدمت عزیزان عرایضی خواهیم داشت. ولی ما همه به قول یک بزرگی زیر سایه‌ی ستاریت خدا زندگی می‌کنیم یعنی واقعاً جدی ها.
یعنی اگر خدا پرده را بردارد طبق فرمایش مولا امیرالمؤمنین علیه السلام لو تکاشفتم ما تدافنتم یعنی اگر پرده از روی کارها برداشته بشود که هر کسی چه کارهایی که نباید بکند انجام داده است و می‌کند. می‌فرماید کسی که کسی را دفع نمی‌کند یعنی اینقدر رو بشوند آدم‌های جنایتکار و ظالم و بد و گناهکار.
ولی خب خدا می‌گوید من می‌پوشانم، می‌پوشانم أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَسَتَرَ الْقَبِيحَ، آنقدر ستاریت خدا مهم است من یک حدیث آن را می‌خوانم.
در روایت داریم هر انسانی در آسمان چهارم یک شبهی دارد خانه‌ی کعبه در آسمان چهارم بیت المأمور است. امیرالمؤمنین در آسمان چهارم مجسمه‌ی حضرت هست تمام فرشته‌ها می‌آیند طواف می‌کنند و یک بار فرصت می‌کنند بیایند طواف کنند. هر انسانی هم در آسمان چهارم یک شبهی دارد. اگر مشغول عبادت و کار خیر می‌شود فرشته‌ها می‌بینند و برای او دعا می‌کنند، طلب خیر می‌کنند اما وقتی مشغول گناه و معصیت می‌شود خدا امر می‌کند یک پرده‌ای پارچه‌ای روی آن شبه بیندازند فرشته‌ها گناه آن بنده را حتی در آسمان چهارم شبه او را هم نبینند که او را نفرین کنند.
و امام صادق فرمود این است معنی يَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَسَتَرَ الْقَبِيحَ که این دعایی است که حالا ان‌شاءالله باز هم عزیزان این دعا را حفظ بکنند دعای خیلی خوبی است که کامل آن در بحار است و در مفاتیح مشابه آن هست خود این دعا نیست. ای خدایی که زیبایی‌ها را ظاهر میکنی و قبح و بدی‌ها را می‌پوشانی. چون بیشتر درباره‌ی بعثت و مبعث ما می‌خواهیم صحبت کنیم همین را بسنده می‌کنیم.
امروز آقای شریعتی عزیز طبق نقل تاریخ وفات حضرت ابوطالب علیه السلام پدر بزرگوار مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام هست که تسلیت عرض می کنم خدمت همه‌ی عزیزان به این مناسبت و بعضی از شخصیت‌های برجسته مثل حضرت خدیجه، حضرت حمزه، حضرت ابوطالب، جعفر طیار این‌ها اینجوری که باید و شاید حقشان ادا نشده است و به خصوص حضرت ابوطالب علیه السلام.
آقای شریعتی: جزو چهره‌ها و شخصیت‌های مظلوم تاریخ است.
حجت‌الاسلام فرحزاد: مظلومند مخصوصا حضرت ابوطالب که به اصطلاح بعضی از مذاهب قائل هستند که ایشان مسلمان نشده است و به کفر این واقعاً ظلم بزرگی است در حق حضرت ابوطالب. که طبق آیات و روایات فراوانی که انبیا و امامان ما همه موحد بودند، پاک بودند قطعا کافر نبودند لذا از این نظر مظلومیت حضرت ابوطالب فوق‌العاده است.
من حالا چند تا نمونه از روایات را فشرده عرض می‌کنم ببینید روایتی ما در سیزده رجب خواندیم وقتی قنداقه‌ی پیغمبر دست حضرت فاطمه بنت اسد رسید آرزو کرد این بچه مال من باشد حضرت ابوطالب فرمودند سی سال دیگر صبر کن مثل این. ببینید از آینده خبر داشته است لذا ما در روایت داریم که وصایای انبیا گذشته در دست حضرت ابوطالب بود نسل اندر نسل به ایشان رسید و ایشان تحویل پیغمبر خدا دادند. ما در روایت داریم حضرت ابوطالب ایمانش را بنا به دلایلی به امر الهی ظاهر نکرد مثل او مثل اصحاب کهف است تا بهتر بتواند از پیغمبر دفاع کند. حضرت حمزه چرا ظاهر کرد، حضرت ابوطالب ظاهر نکرد که حمایت بیشتر بتواند از اشراف مکه و بزرگان مکه برای پیغمبر خدا داشته باشد. از امتیازات بزرگ ایشان کفالت پیغمبر است کفیل است، السلام علیک یا کفیلَ رسول الله. پیغمبر ما وقتی پدر و مادر از دنیا رفتند خانه‌ی حضرت عبدالمطلب آمدند حضرت عبدالمطلب از دنیا رفتند عموهای دیگر هم بودند ولی حضرت ابوطالب این کفالت و توفیق بزرگ را داشت پیغمبر را سالیان سال در خانه‌ی نگهداری بکند که تعبیر روایت این است لا یُفارقُه ساحة من لیله و نهار. شب و روز می‌دانست این آقا پیغمبر می‌شود قطعا، شب و روز همراه او بود و از او جدا نمیشد و در فراش خود‌ش می‌خواباند که از خطرها و خطر تروریست‌ها این‌ها محفوظ باشد. اول غذا به پیغمبر می‌داد بعد به فرزندان خودش او را بر فرزندان خودش مقدم می‌داشت.
و چه زمان قبل از رسالت مدافع پیغمبر بود چه بعد از رسالت، یک نفر به امام عرض کرد که آقا می‌گویند حضرت ابوطالب ایمان نیاورده است، حضرت ناراحت شدند امام صادق علیه السلام این تعبیر را فرمودند انَکَ آن شَکَکتَ فی ایمانِ ابی‌طالب علیه السلام کانَ مسیرُکَ الی النار. شک نه یقین، اگر شک داشته باشید در اینکه حضرت ابوطالب ایمان دارد یا ندارد شک هم بکنی مسیرت به آتش جهنم است.
کسی که فرزند او قسیمُ الجنة و النار است، مگر می‌شود پدر امیرالمؤمنین است.
حتی باز روایت داریم انَ اباطالب من رفقاء النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حَسَنُ اولئکَ رفیقٌ، امام صادق فرمود والله و الله لو وضع‌ ایمان ابی‌طالب فی کفوة و ایمانِ الخلق لَرَجِحَ، اگر ایمان حضرت ابوطالب و کف ایمان عموم خلق در یک کفه ایمان او بر او می‌چربد. و لذا بعد از شهادت پیغمبر خدا ديگر بر پیغمبر چون حامی نداشت، مدافع نداشت و حضرت خدیجه هم همان سال از دنیا رفتند جبرئیل نازل شد ای پیغمبر ديگر ناصر و یاوری نداری هم عمو رفته است و هم حضرت خدیجه، دیگه مکه جای ماندن نیست. حضرت به خاطر نبود حضرت ابوطالب از مکه مجبور شدند حرکت کنند به سوی مدینه.
آقای شریعتی: خیلی خوب، قطعاً این مقدمه‌ی شما هم دل پیامبر را شاد کرد و هم دل امیرالمؤمنین را. ان‌شاءالله زیارت حضرت ابوطالب، ان‌شاءالله زیارت مکه، مدینه‌ی منوره نصیب همه‌ی ما بشود ان‌شاءالله.
یک کار خیلی قشنگی هم پارسال آقای دکتر رفیعی انجام دادند در کنگره حضرت ابوطالب به نظر من خیلی کار ارزشمندی بود.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بسیار کار خوبی بود، هم برای حضرت ابوطالب هم برای حضرت خدیجه، هم برای حضرت حمزه ان‌شاءالله ادامه داشته باشد برای بقیه‌ی عزیزان هم باشد.
آقای شریعتی: و دوستانی که اهل قلم هستند، اهل شعر هستند ان‌شاءالله هر چقدر می‌توانند این شخصيت‌ها را از مظلومیت و غربت در بیاورند که به نظر من قطعاً مهجور خواهند بود و نگاه امیرالمؤمنین بدرقه‌ی راهشان باشد.
خیلی خوب است که از نبی مکرم اسلام بشنویم در ایام بعثت ایشان و حاج آقای فرحزاد ان‌شاءالله فضای برنامه‌ی ما را منور می‌کنند به نام حضرت.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله، همین اشعاری که خواندید خیلی جذاب و زیبا بود. حتماً بینندگان عزیز هم این حس را دارند عزیزان که یاد پیغمبر، یاد امیرالمؤمنین خیلی نورانیت و برافروختگی و انرژی به آدم می‌دهد و حالمان را خوب می‌کند.
ببینید من یک موقع فکر می‌کردم چقدر زیبا این برنامه‌ریزی تکوینی شده ماه جمادی متعلق است به حضرت زهرا که ما مهمان حضرت زهرا هستیم که هم شهادت ایشان اوایل ماه است و ولادت ایشان آخر ماه است. بعد از جمادی وارد ماه رجب می‌شویم، ماه مولا امیرالمؤمنین علیه السلام صاحب ولایت مطلقه. اواخر ماه رجب بعثت پیامبر خدا از ورودی امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌آییم وارد مدینه علم پیامبر می‌شویم.
و ماه شعبان مهمان پیغمبر، ماه رمضان هم مهمان خدا یعنی سیر را عزیزان توجه بکنند اول مهمان مادر، مهمان پدر، مهمان پدربزرگ، مهمان خود خدا یعنی دست به دست ما را می‌برند این‌ها را خدا ردیف کرده است دیگر ما که نکردیم. جمادی و رجب و شعبان و رمضان.
آقای شریعتی: که بروی بنشینی سر سفره رحمت و برکت الهی.
حجت‌الاسلام فرحزاد: آن موقع ديگر نفس می‌شود تسبیح، خواب می‌شود عبادت، پذیرایی ویژه.
آقای شریعتی: چه کوچه و پس کوچه‌هایی گذشتیم.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله، این نکته هم نکته‌ی قشنگی است قبلا هم شاید اشاره کردم که ماه ربیع الاول 17 ربیع الاول مفاتیح مراجعه کنید مستحب است بروید نجف زیارت مولا امیرالمؤمنین علیه السلام. آقا 17 ربیع الاول تولد پیغمبر خدا است می‌گوید نه برو نجف زیارت حضرت علی علیه السلام.
بعثت مفاتیح مراجعه کنید عزیزان باز کنید زیارت امیرالمؤمنین در مبعث که خیلی هم شلوغ می‌شود الحمدلله مقید هستند حتی محدث قمی نوشته است از قول ابن بیتوته که من رفتم بارها، چون ابن بیتوته مورخ است و سیره نویس است که می‌گوید جمعیت عظیمی جمع شده بودند و شب‌های مبعث معجزه اتفاق می‌افتاد، مریض‌های لاعلاج، کور، فلج، شفا می‌گرفتند اگر هم دیر می‌رسیدند می‌ماندند تا مبعث بعدی در نجف بمانند که شفا بگیرند. ابن بیتوته محدث قمی در مفاتیح آورده است.
خب عید مبعث بعثت پیامبر خدا است باید برویم مدینه آنجا نورافشانی می‌شود ولی می‌گویند باید بروی در خانه‌ی مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام زیارت مولود 17 ربیع و زیارت مبعث باید بروید نجف زیارت امیرالمؤمنین علی علیه السلام. اَنا مدینة العلم و علی بابها.
احمدا ذات تو و حیدر یکی است،
شرح با دروازه و با در یکی است،
تو مدینه علمی و حیدر در است،
پس کلید دانش تو حیدر است،
مصطفی چون گل کند عطرش علی است،
مصحف احمد به هر سطرش علی است.
گفت هم به جان علی و جان محمد صلوات.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
بارها گفتیم محمد که علی جان من است،
هم به جان علی و جان محمد صلوات.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
خب هم راه ورود حضرت علی است هم اینکه نفس پیغمبر است، جان پیغمبر است. من خواهش دارم عزیزان دعاهایی که در شب و روز مبعث هست حتماً یک مقدار با دقت تلاوت بکنند. هم در دعای شب است هم در دعای روز، اللّـهُمَّ اِنّي اَساَلُكَ بِالتَّجَلِي الاَعْظَمِ في هذِهِ اللَّيْلَةِ خدایا من تو را می‌خوانم به بزرگ‌‌ترین تجلی در این شب یعنی در پس پرده هر چه بود آمد یعنی دیگر بالاتر از پیغمبر مخلوقی، نوری، حقیقتی، علمی، فهمی، درکی، عقلی در عالم وجود ندارد تجلی اعظم است. در این دعاها هم شاید تنها دعایی باشد که می‌گوییم بسمک الاعظم الاعظم اعظم یعنی سه بار اعظم آمده است. یعنی اعظم اعظم اعظم پیغمبر خداست. همه‌ی انبیا، همه‌ی اولیا، همه‌ی کُمَلین عالم، همه‌ی فرشته‌ها، هرچی انوار در عالم هستی هست تمام این‌ها بلاشک از شعاع نور حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
جمله‌ای که مرحوم آیت الله بادرینی تکرار می‌فرمودند که آقا همه‌ی عالم من الاولین و الاخرین سر سفره پیغمبر خدا مهمان هستند منتهی بعضی‌ها صاحب سفره می‌شناسند و بعضی‌ها نمی‌شناسند.
فرمود حضرت آدم و همه‌ی انبیا بد تحت پرچم من هستند. یک روایت زیبایی دیدم روز قیامت وقتی حول صحرای محشر را می‌بینند همه می‌آیند به حضرت آدم پدر بزرگ همه هست پناهنده می‌شوند می‌گوید نه من آن مقام محمود و اذن شفاعت را من ندارم. اگر می‌خواهید بروید پیش آخرین پیغمبر، پیش حضرت نوح می‌آیند، پیش حضرت موسی، عیسی، ابراهیم همه حواله می‌دهند خدمت پیغمبر خدا. امام صادق علیه السلام فرمود ذیل این آیه قل لله شفاعتُ جمیعاً تمام شفاعت‌ها از آن خداست. فرمود ما مِن الأوّليـنَ و الآخِرينَ إلاّ و هو محتاجٌ الی شفاعته محمد رسول الله.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ان‌شاءالله از اعمال ماه رجب شب مبعث، روز مبعث عزیزان صلوات خیلی تکرار کنند.
آقای شریعتی: امروز برنامه‌ی ما هم که الحمدلله صلوات باران است.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله، شعرهایی هم که خواندید وقتی اسم و نام حضرت می‌آید یعنی دائم صلوات هدیه کنند به حضرت.
فرمود احدی نیست از اولین و آخرین همه سر سفره‌ی پیغمبر هستند و شفاعت هم فقط برای گناه کاران نیست واسطه‌ی خیر را هم می‌گویند شفیع. واسطه‌ی همه‌ی فیوضات پیغمبر خدا هستند.
اینقدر مقام پیغمبر ما بلند است که حضرت موسی عظمت پیغمبر ما را دید گفت اللهم الاجعلنی من امة محمد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
خیلی عجیب است پیغمبر خداست، آن همه بیشترین داستان در قرآن برای حضرت موسی است شاید 20، 30 بار تکرار شده است ولی می‌گوید کاش من هم جزو امت این پیغمبر باشم. خیلی مهم است، عیسی روح الله می‌گوید کاش من امت این پیغمبر بودم. درباره‌ی حضرت ابراهیم روایت داریم وقتی عظمت پیغمبر و انوار اهل بیت را دید گفت اللهم الاجعلنی من شیعة امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب یک پله آمد پایین‌‌تر عظمت بیشتری را دید چون ایشان نزدیک‌‌تر است به چهارده معصوم. گفت خدایا من را از شیعیان وسیع و جانشین این پیغمبر حضرت علی قرار بده. این خیلی مهم است، امیرالمؤمنین در کافی شریف روایت معتبر است فرمودند ما برَعَ الله نَسِمَتَن خیراً من محمد صلی الله علیه و آله و سلم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
در عالم هستی خدای متعال مخلوقی، انسانی برتر، شایسته‌تر، افضل و بالاتر از پیغمبر خدا در عالم هستی خدا خلق نکرده است. پیغمبر خدا جذابیت او خیلی فوق‌العاده بوده است یعنی شما فکر نکنید خیلی از افرادی که این نکته‌ی مهمی است می‌خواهم عرض کنم شهید مطهری هم این نکته را اشاره کردند.
می‌فرماید بعضی‌ها فکر می‌کنند که پیغمبر با دلیل و برهان عالم را گرفته است که قطعاً دلیل و برهان و منطق هم داشته است. ٱدْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلْحِكْمَةِ وَٱلْمَوْعِظَةِ ٱلْحَسَنَةِ وَجَدِلْهُم بِٱلَّتِى هِىَ أَحْسَنُ، خیلی‌ها می‌آمدند پیش پیغمبر، امیرالمؤمنین برهان، مدرک، استدلال، چرا بت کاری از او ساخته نیست دلیلی بر حقانیت خدا، توحید، معاد، با دلیل و برهان در آیات قرآن هم فرموده است.
اما بیش از اینکه پیغمبر با دلیل و برهان فکر و مغز و عقل‌ها را جذب بکند با مهر و محبت، با عشق‌ورزی، و با رفتار و با گفتار و با زیبایی برخورد قلب‌ها و دل‌ها و جان‌ها را جذب کرده است و ایمان آوردند و مؤمن شدند.
ایشان می‌فرماید که انبیا با دل سر و کار دارند بیشتر از اینکه ذهن انسان سر و کار داشته باشند. حکما بیشتر با مغز و فکر انسان سر و کار دارند و لذا کتاب‌های حکما می‌بینید که در کتابخانه‌ها و در دانشگاه یا حوزه تدریس می‌شود. ولی انبیا در عموم جامعه و همه‌ی قشرها در دل‌ها و جان‌ها نفوذ کردند. یک پیرزن پشت کوه هم عاشق پیغمبر است و برای او صلوات می‌فرستد. اما اسم حکیم را یاد ندارد اصلاً، انبیا بیش از اینکه با ذهن افراد کار بکنند با قلب و جان افراد کار دارند.
آقای شریعتی: بر دل‌ها حاکم بوده است.
حجت‌الاسلام فرحزاد: و لذا پیغمبر خدا فرمود مختَلفَ حبی بقلب احد الا حَرَمَ الله جَسَدهوا علی النار. خوش به حال کسانی که عاشق پیغمبر هستند. خوش به حال کسانی که محبت پیغمبر را تزریق می‌کند. من همین جا اجازه بدهید یک حاشیه بزنم، خواهش دارم آقای شریعتی عزیز، بینندگان عزیز برای بعثت پیامبر ما چیکار کردیم؟ گله‌ای که آقای حسینی قمی هم دو هفته دارند از مردم می‌کنند. ببینید من مثال خیلی ساده بزنم آقای شریعتی عزیز دوتا فرزند خوب بهشون مرحمت کرده است محی الدین عزیز که مدرسه می‌روند و محمد مهدی، بنده هم چند تا نوه دارم سالگرد آن‌ها که می‌شود جشن تولد می‌گیریم، کادو می‌آورند و خوش‌آمد می‌گویند و کیک می‌خرند خلاصه به قول خودمان یک کار خیری می‌کنیم. شما هم همه نوعاً دارید کم و زیاد حالا دارد، ما برای سالگرد جشن تولد، جشن ازدواج و امثال این‌ها خرج می‌کنیم و یک کار خوبی می‌کنیم. بعثت پیغمبر خداست یک عیدی می‌دهید، هدیه می‌دهید، جشن می‌گیرید، مجلس می‌گیرید، دلی را شاد می‌کنید، زندانی را به عشق پیغمبر آزاد می‌کنید، هر کار خیری به گل روی پیغمبر انجام بدهید من خواهش دارم فقط بسنده نکنید که عید مبعث است، خب عید مبعث ببينيد پیغمبر خدا می‌فرماید محبت من در قلب کسی وارد نمی‌شود خدا بدنش را بر آتش جهنم حرام می‌کند. تزریق محبت، تزریق کنید به بچه‌هایمان، عید بزرگ بعثت است برای بچه‌هایمان شرح بدهیم مخصوصاً در بچه‌ها، جوان‌ها و نوجوانان دستشان را در دست پیغمبر بگذاریم. اگر وصل شدند شک نکنید اهل نجات است هر کجای دنیا برود اگر عشق پیغمبر داشت این اهل نجات. آقا پیغمبر برای چی مبعوث شدند این خیلی مهم است؟ این کم کار شده است انما بُعثتُ لاُتَمِمَ مکارمَ الاخلاق پیغمبر ما 40 سال با پاکی، صدق و امانت داری در مردم زندگی کردند یعنی دو سوم تقریباً عمرشان. 23 سال دیگه هم به همین منوال زندگی می‌کردند اتفاقی نمی‌افتاد، برای چی مبعوث شدند؟ این همه اذیت و آزار و شکنجه و دشمنی‌ها و این‌ها واقعاً. یک موقع آیت الله بهاءالدینی خدا رحمتشان کند با حضرت امام خیلی دوست و رفیق بودند می‌فرمودند حضرت امام فرمودند تمام مشکلاتی که در این انقلاب و قبل از انقلاب برای ما پیش آمده است شاید یک گوشه‌ای، چشمه‌ی کوچکی از آزارها و مشکلات و شدائدی که برای پیغمبر، واقعاً خودش فرمود هیچ پیغمبری مثل من اذیت نشد. برای چی اینقدر اذیت شدند؟ می‌خواهند اخلاق را در جامعه ترویج بدهند، تکمیل بکنند کرامت‌های اخلاقی را.
یک بنده خدایی حرف قشنگی می‌زد می‌گفت آقا تاریخ دست خوش خیلی حوادث می‌شود و شده است. تو همین زمان خودمان قاتل را شهید و شهید را قاتل، خیلی جابه‌جا کردند. آدم مفسد را خوب، صالح را مفسد، تعریف در حکومت‌ها، در همه‌ی زمان‌ها می‌شود کم و زیاد می‌شود چون دست اجانب هم گاهی هست.
ولی اخلاق در هیچ زمانی قابل تحریف نیست، صداقت، راستگویی، امانتداری، لائیک باشد، ضد دین باشد، دین دار باشد، اهل کتاب باشد، آتش پرست باشد، هرچه پرستش داشته باشد می‌گوید آقا اخلاق خوب است، مهربانی خوب است، خوش اخلاقی خوب است، گذشت خوب است، عفو خوب است. می‌خواهم بگویم حتی اعتقادات هم با خرافات ممکن است خیلی قاطی بشود یعنی دست‌خوش قرار بگیرد. ولی اخلاق، جامعیت آن همه‌ی دین‌دار و بی دین و همه‌ی قشرها و گروه‌ها قبول دارند. خب پیغمبر برای این اخلاق آمده است. فقه اکبر ما هست، آن نماز خوانی می‌رود بهشت که خوش اخلاق باشد، آن روزه گیری می‌رود بهشت که خوش اخلاق باشد. پیغمبر ما فرمود بر شما باد به خوش اخلاقی. آدم خوش اخلاق من تضمین می‌کنم که می‌رود بهشت، خوش اخلاق اگر باشد خدا گناهان او را می‌بخشد، عیب‌های او را می‌پوشاند و بدی‌های او را جبران می‌کند.
ولی اگر هزارها سال عبادت کند، آقا روایت تندی است من وقت نیست بخوانم در روایات می‌فرماید که آدمی که نه اینکه حالا یک مقدار بداخلاق است نه آدمی که تجسم بداخلاقی است، بد زبانی می‌کند، قهر می‌کند، تندی می‌کند، اذیت و آزار می‌زند بچه‌های خودش را.
آدمی که تجسم بداخلاقی است اگر میلیون سال عبادت بکند، نماز و روزه و ذکر و دعا ولی با همین بداخلاقی از دنیا برود فی النار لا محالاً توبه‌ی او هم قبول نمی‌شود قطعاً در آتش جهنم است.
می‌خواهم عرض کنم بعثت پیامبر باعث بشود یک مقدار اخلاق ما عوض بشود.
آقای شریعتی: یک مقدار نزدیک بشویم.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله، پیغمبر ما فرمود أَقْرَبُكُمْ مِنِّي مَجْلِساً يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ - أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً چه کسی در این بعثت از همه به پیغمبر نزدیک‌‌تر است؟
آقای شریعتی: کسی که خوش اخلاق‌‌تر است.
حجت‌الاسلام فرحزاد: خانم، آقا نمی‌گوید کسی که زیاد عبادت می‌کند، علم او زیاد است، جهاد او زیاد است.
آقای شریعتی: خوش اخلاق‌‌تر که باشی شبیه‌تری.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله احسنت، این علامت قبولی آن عبادت، علامت قرب به خداست، علامت اینکه واقعاً راه رفتی.
آقای شریعتی: ولایت حضرت را پذیرفتی.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله، آقا شیطان 6 هزار سال عبادت کرد ولی تکبر داشت، اگر تکبرت را شکستی، انتقاد پذیر بودی، مهربان بودی، گذشت کردی، آشتی کردی، تو بدان که به پیغمبر خیلی نزدیکی وگرنه تکرار مکررات عوض نشدی این فایده ندارد. لذا پیغمبر ما می‌فرماید هدف من از بعثت اخلاق است، اخلاق است، اخلاق است.
در روایت زیبایی در کافی شریف است امام صادق علیه السلام می‌فرماید إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ علی محبتِ، فقال إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ‏، خدا پیغمبرش را با چی تربیت کرد؟ با محبت، چون با محبت یعنی وسیله‌ای که ما وسیله‌ی تربیت فرزند، افراد جامعه باشد که مدام با برخوردهای خشن و تند و هتاکی و فحاشی و این‌ها نباشد. پیغمبر می‌فرماید أَدَّبَ نَبِيَّهُ علی محبتِ، خدا با عشق و محبت و اخلاق حسنه پیغمبرش را تربیت کرد پیغمبر هم با اخلاق و محبت بنده‌هایش را تربیت کرد. یعنی یک معلم درس معلم بوَد زمزمه‌ی محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریزپایی را.
یعنی دین ما دین محبت است، دین خشونت موارد خاص است، یک غده‌ی سرطانی را باید جدا کنیم چاره نداریم.
وگرنه اول، وسط تا قبل از اینکه به انتها برسیم که راه‌حل دیگری نیست باید برود جهنم پاک بشود أَدَّبَ نَبِيَّهُ علی محبتِ، دعای ابوحمزه اول با چی شروع می‌شود؟ إِلَهِي لا تُؤَدِّبْنِي بِعُقُوبَتِكَ، به همین اشاره می‌کند. خدایا من را با عقوبت به آنجا نرسد، با عقوبت ادب نکن، با محبت ادب کن. لذا اگر میخواهی بچه‌ات به خودت برود به او محبت بکن، نوازش کن، با قربون صدقه آقا مگر کوه باشد که متلاشی نشود کوه هم متلاشی می‌شود. امیرالمؤمنین تعبیر زیبایی دارد «لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ» یعنی اگر کوه هم من را دوست بدارد متلاشی می‌شود، آن عنانیت و منیت او می‌شکند. چیزی که می‌تواند ما را از آن تکبر و غرور و بداخلاقی و خودخواهی پایین بیاورد محبت است، محبت خدا، محبت پيغمبر.
لذا فرمود خدا پیغمبرش را با محبت تربیت کرد چون با محبت تربیت کرد صاحب خلق عظیم شد بعد فرمود وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ.
بیایم یک مقدار اخلاق و روش ما محمدی باشد، علوی باشد، فاطمی باشد.
حق مَرورا برگزید از انس و جان،
رحمة للعالمینش خواند از آن،
پیشه اش اندر ظهور و در کُمون،
احد قومی انهم لا یعلمون.
اصلاً یک بار شما پیدا نمی‌کنید پیغمبر نفرین کرده باشد خب انبیا گذشته نفرین می‌کردند حضرت یونس، حضرت نوح ولی فرمود نه من را خدا نفرستاده که نفرین کنم من را فرستاده رحمت باشم. خدایا قوم‌ من را هدایت کن.
آقای شریعتی: اذیت کنی پیامبر را و او دست به دعا بردارد.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله خیلی عجیب است ها، پیشه‌اش اندر ظهور و در کُمون،
احد قومی انهم لا یعلمون،
من ندیدم، خیلی من از این اشعار لذت می‌برم، من ندیدم در جهان جستجو هیچ اهلیت به از خلق نکو،
ببینید برای این مبعوث شده است پیامبر، من ندیدم در جهان جستجو هیچ اهلیت به از خلق نکو،
یک دهان خواهم به پهنای فلک تا بگویم مدح آن رَشک مَلَک.
پیغمبر به حُسن و خلق و وفا کَس به یار ما نرسد،
تا تو را در این سخن انکار کار ما نرسد.
اگر چه حُسن فروشان به جلوه آمدند،
ولی به حُسن و ملاحت کَس به یار ما نرسد.
پیغمبر ما با حُسن، با ملاحت، گفت در دل هر امتی کز حق است،
روی و آواز پیامبر معجزه است.
اصلاً خیلی‌ها قبل از اینکه پيغمبر با آن‌ها حرف بزند همینقدر یک جلسه، دو جلسه می‌آمد بی اختیار می‌گفت اشهد ان لا اله الا الله، اشهد ان محمد رسول الله.
ببینید این اشاره را من هر سال هم داشته باشم از آقای دولابی است، می‌فرمودند پیغمبر شخصیتی است که آنقدر لطیف بوده است، آنقدر نورانی بوده است قلب او و پاک و سفید بوده که کمترین چیز آنجا نشان می‌داده است. یعنی دست مبارکش را از پایین به بالا می‌آورد مواظب بود این فضا هم از نظر معنوی، هم از نظر ذراتی که معلق است به هیچ موجودی صدمه و آسیبی نرسد. اینقدر لطیف بوده است، در لطافت اعلی.
نمونه‌های آن را دارم عرض می‌کنم اَنَس بن مالک وقتی آقا مدینه آمدند پيغمبر هیچی نداشتند که نه خانه و نه زندگی هر کسی هدیه‌ای، مهمان بودند. مادر انَس بن مالک گفت من کسی را ندارم یک بچه دارم 10، 12 سالش هست نوجوان بود خدمت شما هدیه می‌دهم کارهای شما را انجام بدهد. 11 سال اَنَس به عنوان خادم حضرت بوده است. کارهای پیغمبر را انجام می‌داد بهش امر می‌کرد برو فلان کار را بکن خیلی چیزهای جالبی نقل می‌کند. می‌گوید اَنَس می‌گوید من 11 سال خدمت پیامبر کردم یک بار پیامبر با من دعوا نکرد، یک بار غضب نکرد، یک بار داد نزد، بلند صحبت نکرد. بعضی مواقع در بعضی کارها من کاهلی می‌کردم اطرافیان به من گیر می‌دادند پیامبر می‌گفتند ولش کنید اذیتش نکنید به او گیر ندهید اگر می‌توانست این کار را انجام می‌داد. می‌گوید 11 سال خدمت پیغمبر بودم یک بار خلاف مشیت خدا پیغمبر حرف نزد یعنی یک کاری که شد اگر بگوید کاش نمیشد. نه چیزی که شد آنکه خوب است می‌شود و آنکه خوب است خواهد شد. ما بحث هفته‌ی قبل گفتیم که حالا استخاره خوب آمده است این کار را کردی باز با قلبش قبول نمی‌کند تسلیم نیستیم.
پیغمبر هر کاری که شد اَنَس می‌گوید هر کاری که شد می‌فرمود خوب است بنا بوده که بشود هر کاری هم که نشد نمی‌گفت کاش می‌شد نشده بود بگوید کاش میشد نه نه. نشد را امضا میکرد شد را هم امضا می‌کرد.
ما حالا وظیفه مان چیست؟ وظیفه‌ی ما تسلیم است راضی به رضای خدا. تقدیراتی که شده را دیگر نمی‌توانی برگردانی حداقل آن شده‌ها را امضا کن.
این هم از چیزهای اَنَس نقل می‌کند.
یکی از چیزهای دیگر قشنگ است از اَنَس می‌گوید که پیغمبر عظیم شأن علیه السلام بعضی شب‌ها می‌رفتند مثلاً جایی کار داشتند من یک غذایی آماده می‌کردم، غذا هم مثلاً یک نان و شیری بود غذای خیلی ساده‌ای بود. یک شب پیغمبر خدا دیر کردند من حدس قوی زدم که به خیال خودم که حضرت آن جایی که رفتند مهمان شدند و شام خوردند شامی که برای پیامبر تهیه شده بود من هوس کردم و خوردم چیز دیگری هم در خانه نداشتیم. پیغمبر با یک ساعت تأخیر آمدند به من چیزی نگفتند که شام بیاور من از همراهان پیامبر پرسیدم که آنجا شام خوردند گفتند نه گرسنه هستند من به روی خودم نیاوردم پیغمبر هم تا الان هیچ وقت آن را پیش من مطرح نکردند با شکم گرسنه خوابیدند یک کلمه هم با من چیزی نگفتند که چرا امشب شام من را خوردی یا شام نیاوردی. خیلی بزرگواری است خیلی کرامت است، این داستان برای من خیلی جالب است مرحوم علامه طباطبایی نقل کرده است در کتاب شیعه در اسلام خیلی قشنگ است. می‌گوید که پیغمبر خدا به نظم خیلی مقید بودند و آرایش حتی می‌خواستند بروند پیش اصحاب اگر آینه نبود در آبی نگاه می‌کردند خودشان را آراسته می‌کردند و بعد می‌رفتند، به عطر خیلی مفید بودند خوشبو باشند. صف نماز جماعت باید مرتب باشد خیلی مقید بودند فاصله نباشد، شانه‌ها کنار هم باشد، شیطان داخل نشود خیلی مقید بودند.
آقای شریعتی: و چقدر حضرت الان غصه می‌خورند که بی نظمی ما را.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله واقعاً، یعنی روی ریزترین چیزها حضرت حساس بودند. حضرت صف نظامی بود که می‌خواستند بروند برای دفاع نامرتب بود داشتند مرتب می‌کردند یک نفر آمده بود جلو یعنی صف را به هم زده بود حضرت با عصای مبارک که دستشان داشتند آرام به شکمش یک مقدار فشار آوردند که برو عقب‌‌تر وقتی این کار را کردند آن شخص گفت بخدا قسم یا رسول الله شکم من درد آمد من را اذیت کردید عوض اینکه استقبال کند گفت. اصلاً ما یقین داریم پیامبر عرض کردم آزارش به یک ذره نمی‌رسد ملایم انجام داده بودند، حضرت بلافاصله پيراهنشان را دادند بالا فرمودند اگر هر اذیتی به تو رسیده است بیا قصاص کن تا حضرت پیراهنش را زد بالا افتاد بوسید گفت آقا جان من می‌دانم شهید می‌شوم می‌خواستم به این بهانه شما پیراهنت را بالا بزنی من ببوسم متبرک بشوم و بعد شهید بشوم چقدر قشنگ بوده است.
این هم فرمایش حضرت است، می‌فرماید کانَ یَقول حُبی خالَة دماءَ امتی فهم یُعسرونَی علی آباء و علی امهات و علی انفسهم فرمودند این کار یک کار خدایی است که خدا محبت من را با خون امت من قاطی کرده است، مخلوط کرده است سرشته است امت من، من را بر پدران و مادران و بر خودشان مقدم می‌دارند. یعنی ما نمی‌توانیم پیغمبر را دوست نداشته باشیم نمی‌توانند بچه‌های ما دوست نداشته باشند. این را تقویت کنیم، زیادش کنیم همه‌ی قلب ما را بگیرد ان‌شاءالله همگی عاقبت به خیر بشویم.
آقای شریعتی: ان‌شاءالله، خیلی خوب چقدر حال دلمان خوب شد، چقدر نام پیامبر خدا کند که امت خوبی و فرزندان خوبی برایش باشیم و قدر این نسبت را بدانیم. خیلی چیزها برای ما عادی می‌شود خیلی وقت‌ها اینکه پیامبری به نازنینی پیامبر اعظم‌مان داریم و یک وقتی هم من گفتم مکرر شاید دوستان در برنامه‌ هم شنیده‌اند، از فضائل امیرالمؤمنین زیاد شنیدیم، سحرهای ماه مبارک که حاج آقای کاشانی مکرر گفتند در همین برنامه، خود دوستان ما، آن عظمت امیرالمؤمنین را همه درک می‌کنیم ولی به یک جایی می‌رسد که حضرت می‌فرمایند عَبْدٌ مِنْ عَبِیدِ مُحَمَّدٍ.
حجت‌الاسلام فرحزاد: خیلی حرف است، اصلاً همين در عظمت پیغمبر کافی است که شخصیتی مثل حضرت امیر بگوید من شاگرد عبد او هستم.
آقای شریعتی: و این خیلی عظمت پیامبر ما هست که متأسفانه ماها قدر نمی‌دانیم ان‌شاءالله هر چقدر می‌توانیم امشب، فردا از پیامبر تجلیل کنیم و تکریم کنیم و در تعظيم شعائر ان‌شاءالله بکوشیم بر همه‌ی شما مبارک باشد این ایام.
دیگه الان در آستانه‌ی ماه شعبان باید اعلام کنیم که قربانی ماه شعبان هم عزيزانمان کسانی که می‌خواهند مشارکت کنند می‌توانند همراه بشوند سایت ما، کانال ما در سروش و ایتا و شماره‌گیری کد دستوری *780*3131# ماه شعبان هم که پر از عید است و پر از زیبایی و بهار و قشنگی ان‌شاءالله عزیزان ما همراه بشوند در آستانه‌ی سال نو هم هستیم ان‌شاءالله قربانی این ماه با شکوه هر چه تمام‌‌تر محقق بشود و اتفاق بیفتد.
خب مشرف بشویم به ساحت نورانی قرآن کریم آیات امروز را بشنویم و چقدر خوب است ثواب آن را هدیه کنیم به روح بلند و ملکوتی نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و برمی‌گردیم در ادامه‌ی سمت خدا با احترام همراه شما و در کنار شما.
بفرمایید خواهش میکنم.
مگر نديده‏ اى كه خدا از آسمان آبى فرود آورد پس آن را به چشمه ‏هايى كه در [طبقات زيرين] زمين است راه داد آنگاه به وسيله آن كشتزارى را كه رنگهاى آن گوناگون است بيرون مى ‏آورد سپس خشك مى‏ گردد آنگاه آن را زرد مى ‏بينى سپس خاشاكش مى‏ گرداند قطعا در اين [دگرگونيها] براى صاحبان خرد عبرتى است (۲۱)
آقای شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ان‌شاءالله لحظات زندگی همه‌ی ما منور به نور قرآن کریم باشد، مزین به ذکر صلوات باشد. بهترین‌ها ان‌شاءالله در این شب بسیار بزرگ و عظیم و عزیز برای عزیزانمان اتفاق بیفتد و برای شفای مریض‌ها مخصوص دعا می‌کنیم از فضیلت ذکر بلند صلوات بر محمد و آل محمد بشنويم و خداحافظی کنیم.
حجت‌الاسلام فرحزاد: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
روایت خیلی زیبایی است خدای متعال به حضرت موسی علیه السلام فرمود ای موسی اگر دوست داری از کلام به زبان تو من نزدیک تر، و از آنچه که می‌بینی به چشمت من نزدیک‌‌تر و از روح به بدن و از اندیشه و فکر به قلبت من به تو نزدیک‌‌تر باشم یعنی قرب اعلی مرا میخواهی زیاد بر حبیب من محمد مصطفی صلوات بفرست.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
قید زیاد را عزیزان فراموش نکنند یعنی قرب اعلی را می‌خواهید چون پیغمبر در قرب اعلی است می‌خواهید به او وصل بشوید زیاد صلوات بفرستید بعد هم سه خاصیت مهم فرمودند زیرا که صلوات بر حبیب من نور، و رحمت و هدایت است. یعنی صلوات ایجاد نور می‌کند آدم عاقبت به خیر می‌شود، صلوات رحمت ایجاد می‌کند عاقبت به خیر، صلوات هدایت می‌کند هم نور است، هم رحمت است، هم قرب اعلی را ایجاد می‌کند.
ان‌شاءالله خدا توفیق بدهد من باز هم خواهشی که کردم برای پیغمبر خدا یک قدمی مالی، جانی، فرهنگی خواهش دارم ان‌شاءالله عزیزان داشته باشند.
آقای شریعتی: ان‌شاءالله مبعث امسال ما با سال‌های قبل فرق کند، چند قدم رو به جلو رفته باشیم.
برای عاقبت به خیری جوان‌ها، برای رفع گرفتاری‌ها و مشکلات، برای ازدواج جوانان، برای شفای مریض‌ها حاج آقای فرحزاد دعا می‌کنند و ان‌شاءالله همه آمین بگوییم.
حجت‌الاسلام فرحزاد: خدایا تو را قسم می‌دهیم به صاحب این ایام پیغمبر عظیم الشأن قلب امام زمان از ما راضی، فرج او را نزدیک، ما را جزو بهترین یاران او قرار بده، رفع هَم و غم و گرفتاری از همه‌ی گرفتارها بفرما، همه‌ی مریض‌ها روحی و جسمی لباس عافیت بپوشان، آنهایی که شغل دارند، مسکن، همسر، اولاد به حق پیغمبر و اهل بیت به آن‌ها مرحمت بفرما، باران رحمتت را معنوی و مادی بیش از این بر ما نازل بفرما.
خدایا خیلی‌ها آرزو دارند زیارت خانه‌ی خودت، مدینه منوره، عتبات، مشهد به زودی نصیب آن‌ها بگردان به برکت صلوات بر محمد و آل محمد و عرض ادب به ساحت قدس حضرت ابوطالب پدر بزرگوار مولا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام.
آقای شریعتی: بسیار خوب، حالا هم سید حمیدرضا برقعه‌ای بنا است مدح و منقبت و فضیلت حضرت ابوطالب در غالب اشعارش برای ما بگوید که حسن ختام برنامه‌ی امروز ما خواهد بود تا فردا که ان‌شاءالله خدمت شما خواهیم رسید با حضور حاج آقای کاشانی همه‌ی شما را به خداوند بزرگ و مهربان می‌سپارم.
در پناه خدا باشید متشکرم از شما.