سلام به تک تک شما که حال دلتان امروز به یمن میلاد حضرت مادر خوب است. تبریک می گویم به نبی مکرم اسلام و حضرت خدیجه کبری که چشمشان به جمال حضرت کوثر روشن شد. تبریک می گویم به امام حسن و امام حسین و حضرت زینب کبری و تمام فرزندان خانم، به واسطه ی این که مادری به این نازنینی پا به عرصه گیتی گذاشتند. تبریک می گویم به امام زمانمان، تبریک می گویم به خودمان، به شما که همه ما فرزندان معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها هستیم و ان شاءالله همه ی ما زیر سایه ی چادر پربرکتش عاقبت بخیر بشویم. و تبریک می گویم به حاج آقای میرهاشم عزیزمان. سلام علیکم، خیلی خوش آمدید.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: سلام علیکم و رحمه الله. خیلی ممنون و متشکر. عرض ادب و احترام خدمت حضرت عالی، به شما هم تبریک عرض می کنیم. و عرض ادب و احترام خدمت همه بینندگان عزیز، این روز با برکت را تبریک عرض می کنیم به همه ی مادران، همسران، دختران، به همه ی انسان هایی که دل در گرو انسان کامل، مثل وجود مبارک صدیقه طاهره، حضرت زهرا دارند. تبریک عرض می کنیم به همه. خدا ان شاءالله عیدی امروز را فرج امام زمان قرار دهد، عیدی امروز را برآورده شدن حاجات قرار دهد، عیدی امروز را شفای مریض ها قرار بدهد، عیدی امروز را این که خدا به ما و خانواده ما و نسل ما، جوانان ما، رفقا، مربیان، متربیان، توفیق در مسیر اهل بیت و حضرت و زهرا و انسان های کامل قدم برداشتن، عیدی ما را این مسیر قدم برداشتن ان شاءالله قرار بدهد. اگر اجازه بفرمایید شروع برنامه طبق چیزی که مدت ها توفیق داشتیم یک عرض ادبی هم به ساحت مقدس مادر امام زمان داشته باشیم. همین جا روز مادر هم هست، هم به حضرت زهرا و مادرشان، و هم به مادر امام زمان اگر لطف بفرمایند همه بینندگان، همه با همدیگر یک صلواتی هدیه بفرمایند.
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». چقدر امروز حال دلمان خوب است، چقدر همه جا بهار است، چقدر این مادری می چسبد. و امروز را به همه ی مادران این دیار و این مرز و بوم تبریک می گویم، به همه ی بانوان عزیز. ان شاءالله که خداوند به تک تک شان سلامت و عافیت عنایت بکند و ان شاءالله همیشه حال دلشان خوب باشد و ان شاءالله روزگار بر وفق مراد. حالتان چطور است حاج آقای میرهاشم؟
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: الحمدلله
شریعتی: چقدر خوشحالیم خدمت شما هستیم، «الحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین»، خداراشکر. عیدی ما امروز چیست. ما منتظریم که بشنویم ان شاءالله.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: سلامت باشید ان شاءالله. البته قابل نیستیم که بتوانیم آن عیدی که در شأن حضرت عالی و شأن بینندگان عزیز است بدهیم. حالا یک خبر خوشحالی را هم عرض بکنیم، دیگر چند ماه که ما آمدیم این جلسه وجود مبارک حضرت زهرا و برکات ایشان خصوصاً نهضت هویت بخشی بانوان به برکت اسلام و حضرت زهرا یک اشاره ای داریم. هفته ی دیگر هم اگر اجازه بفرمایید به فضل خدا و توفیق، خلاصه ی این شش ماهی که توفیق داشتیم نوکری کردیم اگر بپذیرید.
شریعتی: توفیقی بود برای ما، استفاده کردیم از محضر شما.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: برنامه ی خوب را توفیق پیدا کردیم یک خدمتی، گوشه کار مددی. ان شاءالله بعدش هم از هفته آینده آن خلاصه را بیان کردیم خلاصه فکر می کنم حدود 20 جلسه را خلاصه وار اشاره بکنیم در یک جلسه. ان شاء الله ما دیگر زحمت را کم می کنیم و از اساتید و فضلا... .
شریعتی: همواره رحمت بود.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: چون واقعاً من در این چند ماهی هم که می آمدم همواره در فکر این بودم که چقدر اساتید، فضلا و خوبان و بزرگان هستند، ما این وسط...
شریعتی: نه آقا اختیار دارید، شما بزرگوارید. من تشکر می کنم از شما به خاطر تمام مشغله ها، تدریس و کارهای تبلیغی، قدم روی چشم ما گذاشتید. از محضرتان استفاده کردیم.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: واقعاً از این جهت یک مقدار خجالت زده هم بودم که این همه اساتید و بزرگان، ما این وسط چه کاره هستیم.
شریعتی: نه آقا، شما گل سرسبد بودید. از سلاله ی سادات، خدا حفظتان کند ان شاءالله.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: سلامت باشید. از لطف و محبت شما و همه ی بینندگان هم خیلی ممنون هستم. ان شاءالله خدا توفیق بدهد همیشه بتوانیم خدمتی بکنیم، کاری از دستمان بربیاید برای سعادت دنیا و آخرت، برای فرهنگ مطلوب، یک خدمتی آدم بتواند و از دستش بربیاید بتواند انجام بدهد.
شریعتی: ان شاءالله.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: اما محضر سروران عزیز و حضرت عالی، این جلسه به ذهنم آمد که درباره وجود مبارک حضرت زهرا این را اشاره بکنیم که هم در جاهلیت قدیم، هم در زمان های گذشته و هم متاسفانه امروز، به عناوین و اسم های مختلف بانوان گرامی را به سمت تحقیر می برند، به سمت آن جایی می برند که آن هویت و جایگاه اصلی خودشان را از دست می دهند. مثلاً می آید به اسم تساوی، به اسم آزادی، به اسم عشق، با عناوین مختلف، دقیقاً اتفاقی که قبل از اسلام افتاد و در هر دوره ای که ما اسلام حقیقی، اسلام حضرت زهرایی، اسلام علوی و فاطمی را کنار بگذاریم دوباره سر و کله این پیدا می شود.
شریعتی: یک جاهلیت مدرن.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: بله. خیلی هم روش هایش آقا نجم الدین بزرگوار، روش هایش هم روش های تکراری است. مثلاً در دوره های قبل از اسلام می آمدند اول به اسم تساوی و آزادی و این ها بانوان گرامی را می آوردند از حصن حصین خانواده، می آوردند در بیرون و به این ها تبرج، لاابالی گری، از قید و بند آزاد بودن، به این ها یاد می دادند. مرحله ی بعد این ها در دسترس قرار می گرفتند، مرحله بعد به حقوق آن ها تجاوز می شد، خیانت می شد، دیگر از آن عظمتشان که گرفته می شد دیگر در دسترس همه کس قرار می گرفتند.
شریعتی: به یک جایی می رسیدند که اساساً دیگر هیچ وقت دیده نمی شدند.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: احسنت. چون دیگر در دسترس بود به آن معنایی که افراد لاابالی و شیطان صفت و خود ابلیس طراحی می کرد. هر دفعه هم تحت عنوان های جذاب این اتفاق می افتاد. معمولاً روش شان هم تخریب و تغییر باورها، اعتقادات و ارزش ها، بعد تخریب و تغییر تحلیل ها و هر آن چه که مربوط به کرامت بانوان گرامی، خدا و پیغمبر و اهل بیت می فرمودند امروز هم همین طور است. این ها را عوض می کردند. جای آن کرامت، آرام آرام حقارت می آمد، جابجا می کردند. با تخریب و تغییر باورها، تخریب و تغییر تحلیل ها، بعد برپایه ی این که باورها را سست می کردند با همه ی ایادی شان. تحلیل ها را عوض می کردند می کشاندند به رفتارهای نامناسب و ساختارها را به هم می ریختند. بعدش هم این بانوی گرامی که می توانست آن همه عظمت پیدا بکند، یک بانوی دم دسترسی قرار گرفت که تمام حقوق خودش را از دست می دهد. این جا کار بزرگی که اسلام انجام داد و امروز هم به آن نیاز داریم و تا چند قرن دیگر تا دنیا دنیا است به آن نیاز داریم آن کار بزرگ اسلام و آن تجلی که در وجود مبارک فاطمه زهرا سلام الله علیها پیدا شد. من در این جلسه محضر همه ی سروران عزیز توفیق پیدا کنم چند نمونه از این تحقیرها را عرض بکنم و نقطه ی مقابل از وجود مبارک فاطمه زهرا یک اشاره ای عرض بکنم که معلوم بشود چه اتفاقی افتاده است. حالا در این گفتگوی خودمانی این را هم عرض کنم. یک شخصی که یک مدتی مثلاً چند مدتی پیش از ایران هم فرار کرده بود، یک کسی صحبت او را به من نشان داد برای من جالب بود. می گفت که داشت نگاه می کرد، نگاه اسلام را، نگاه اسلام واقعی را، اسلام حالا در مکتب اهل بیت یا اسلام درستی که مثلاً در ایران بین مسلمین و متدین واقعی است.
شریعتی: آن قرائت حقیقی از اسلام.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: در مقابل نگاه های دیگری که بعضی از صاحبان فکر و اندیشه دارند ارائه می دهند. بعد او می گفت که ببینید این نگاه این طرف، حالا مثلاً گوشه ی غربی جایی زندگی می کند، گفت در این نگاه خانم ها تا 30 سالگی که یک رنگ و لعابی دارند یک موقع ارزش پیدا می کنند. سن که بالا برود وحشت آن ها را می گیرد. بعد می گفت ولی داخل ایران سن که بالا می رود حرمتشان هم بیشتر می شود، تازه به عنوان همسر خوب بعد از یک مدت، مادر خوب. چقدر احترام ولو سن 90 سال شده باشد. او می گفت. می گفت این غیرت، این عفاف، این توجه به بحث ناموس، می گفت این نگاه نگاه بهتری است. او حالا در همین دنیای مادی فانی خودش هم داشت نگاه می کرد که واقعاً هم همین طور است.
شریعتی: هر چه سن بالاتر می رود در این ها تکریم بیشتر می شود.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: بله. مادر، حتی همسر، گاهی اوقات اوایل ازدواج هر کسی ممکن است اختلاف سلیقه داشته باشد ولی خیلی موقع ها می بینید که یک مقدار که سن بالاتر می رود طرف قدردان تر می شود، توجه بیشتر می شود. ولی دقیقاً کاری که شیطان این جا می خواهد انجام دهد این است که تمام این باورها را خراب می کند، تحلیل ها را خراب می کند، رفتارها را عوض می کند، ساختارها را می شکند. کاری که جاهلیت قدیم و مدرن نسبت به خانم ها دارد یکی تحقیر به این عنوان که اصلاً عنصر گاهی اوقات در جاهلیت بود، امروز هم بعضی جاها مطرح می شود. تا اسم خانم ها مطرح می شد به عنوان عنصر گناه نگاهش می کردند. نعوذ بالله این را مثلاً می گفت عامل مثلاً فرض بفرمایید که شیطان و شیطان صفتی بشود. دقیقاً خود شیطان می آمد و ایادی اش دست به دست هم به بیراهه می بردند جریان بانوان گرامی و کرامت آن ها را، بعد که به بیراهه می بردند به هزار و یک انحراف می کشاندند. از دامن خانواده، از دامن جامعه، سالم بیرون می آوردند به انحراف می کشاندند. آن وقت هم خود همان شیطان صفت ها که این کار را می کردند می گفتند حالا این شده است کسی که عنصر گناه باشد، عامل گناه باشد. حتی گاهی اوقات آدم می بیند در بعضی از کتب این ها هم در آن جا می گویند نه، حتی نعوذ بالله در زمان آدم و حوا هم چنین بود، چنان بود. نگاه زیبای اسلام را ببینید. «فَوَسوَسَ لَهُما» هر دوی این ها را شیطان وسوسه کرد، نه این که حضرت حوا حضرت آدم را. «قاسَمَهُما» هر دو با هم. «فَدَلّاهُما» هر دو تای این ها را شروع کرد. متعدد این را داریم، هر دو تای این ها. خیلی این نگاه ببینید تفاوتش با آن نگاه که «الجَّنّةُ تَحتَ اَقدامِ الاُمَّهات» به برکت مادر انسان به معراج می رود. خیلی حرف عجیبی است. این خیلی تعبیر تعبیر عجیبی است که آدم باید دقت کند. این نگاه با آن نگاه را ببینید چقدر تفاوت دارد. نگاهی که این جور نسبت به یک همسر نیکوکار، همسر فداکار، مادر نیکوکار، دختر بزرگوار، دارد با آن نگاهی که نگاه عنصر گناه چقدر ذلیل و حقیر می بیند. خیلی تفاوت دارد. می گفت چرا «الجنةُ تَحتَ اَقدامِ الاُمَّهات» زیر پای مادرها. می گفت که چون تمام وجودش در آغوش گرفتن فرزندان بوده است و خدمت به آن ها. نکته لطیفی هم یک کسی می گفت. حالا یک کسی هم شوخی کرده بود، می گفت کادو برایت آوردم مادر، مادرش گفته بود که کادو نمی خواهد، خودت را آدم بکن.
شریعتی: آدم باش.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: گفت این که محال است، پس همین کادو را برایت بیاوریم.
شریعتی: واقعاً هم همین جوری است. یک وقتی آدم یک تصمیم بزرگ در زندگی اش می گیرد که خوب باشد و این بهترین هدیه برای مادر و پدرها است.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: احسنت. عشق مادر و پدر همین است که این بچه بدرخشد، پر تلاش باشد، پر کار باشد، خدا هم کمکش می کند.
شریعتی: بله، این بهترین هدیه است.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: این نگاه سرشت، دومین تحقیر، تحقیر نسبت به ذات زن که اصلاً در بعضی تعابیر جاهلیت اصلاً زن را در نگاه به مرد موجود دست دوم دیدن. این خیلی آسیب می زند درباره ی خانم ها. این نگاه را ببینید. در مقابل آقا رسول اکرم می فرماید: «لَؤ کانَ الحُسن شَخصاً وَ کانَ فاطِمة» اگر خوبی های عالم و حُسن های عالم، زیبایی های گفتاری و رفتاری و کرداری عالم، آن چه خوبان همه دارند، این را بیاوریم در یک شخصی جمع بکنیم وجود مبارک فاطمه زهراست. این را کسی دارد می فرماید که «ما یَنطِقُ عَنِ الهَوَی» است. بعد ادامه اش عجیب است در بعضی جاها دارد که «بَل هیَ اَعظَم» بلکه حضرت زهرا فوق این است. چون اصلاً این مادر همه ی خوبان عالم است و منشا حسن است.
شریعتی: «لَیلَةُ القَدرِ»این عالم است. ما چه می فهمیم یعنی چه.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: احسنت. یا نگاه دیگری که نسبت به خانم ها وجود داشته است متاسفانه از جهت معنویت، نکته سوم معنویت. گاهی اوقات در نگاه خودشان هم در جاهلیت، هم در بعدها، این ها در وادی دنیا و دنیاپرستی هستند، این ها چگونه هستند، چگونه هستند، حرف هایی که دقیقاً در زمان جاهلیت است. خیلی عجیب است. یعنی خیلی جهان همواره از این جهت تکرار می شود چون انسان، انسان است، شیطان هم شیطان است و راه مشخص است. هم جریان کوثر مشخص است هم جریان ابتر. هر دو با همدیگر تقابل دارند. یک موقع عرض کرده بودیم تقابل، هفته پیش اشاره کردیم تقابل مادرها. این جا می گوییم تقابل کوثرها و ابترها. این دو جریان است. نگاهی که دنیا زدگی می بیند، نگاهی که دنیاپرستی است، همواره او را در وادی خیلی پایین حساب می کند را ببینید، تحقیر او متاسفانه، نگاه قرآن را ببینید و اهل بیت را ببینید و نگاه وجود مبارک فاطمه زهرا و تربیت یافتگان فاطمه زهرا(س). فرمود: «مَن عَمِلَ صالِحاً مِن ذَکَرٍ اَؤ اُنثی» فرقی ندارد. «وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَّنَهُ حَیاةً طَیِّبَة» این زندگی طیب و طاهر فرقی ندارد برای مرد جایگاه خودش را بداند در آن جایگاه، خانم هم جایگاه خودش را بداند در آن جایگاه درست عمل کند، هر دو به آن حیات طیبه و واقعی می رسند، هم در دنیا و هم در آخرت. این نگاه را عرض کردم نگاه تحقیرآمیز نسبت به زن را نگاه بکنید، نقطه مقابل امام صادق فرمود: «اِنَّ لِفاطِمَة تِسعَةَ أَسماءِ عِندَ الله» وجود مبارک فاطمه زهرا آن قدر اوج گرفتند و اوج گرفتند در معنویت که نزد خداوند 9 اسم دارند. این اسم نزد خداوند با مسمی است، یعنی مقامی که حضرت دارد. آن نگاهی که اصلاً معنا و معناگرایی را نعوذ بالله درباره ی خانم ها نگاه نمی کند، با این نگاه که ببینید چه نگاه زیبایی اهل بیت به ما دارند.
شریعتی: و چه نگاه بلندی، چه افقی.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: بله. فاطمه، راضیه، مرضیه؛ هر کدام این ها یک عالمه کلاس درس می خواهد که هر کدام دارد چه مراتبی را بیان می کند که انسان می تواند طی بکند. خیلی مدارکی که بعضی هایش «لایُدرَک وَ لایُوصَف» است. خیلی مقام بالایی است. طاهره، محدِثَه، و بعضی ها هم مُحَدِثَه گفتند و هم مُحدَثَه. می تواند هر جفتش هم درست باشد. زهرا، زکیه، مبارکه. 9 اسمی که با عظمت درباره ی وجود مبارکشان بیان شده است.
شریعتی: آن وقت شما می دانستید امروز دختر خانم هایی که متولد می شوند هم نام حضرت زهرا هستند به 12 نفرشان ما می خواهیم یک هدیه بدهیم. یعنی برنامه ی سمت خدا از طرف آن ها یک عقیقه انجام می دهد. مشخصات دختر خانم هایی که امروز متولد می شوند، 20 جمادی الثانی سال 1400، مشخصاتشان را دوستانمان به 20000303 اگر پیامک بکنند به 12 نفرشان این هدیه تعلق می گیرد. یعنی یک عقیقه از طرف آن ها انجام می شود و بعد ان شاءالله تصاویر و فیلم هایش هم برایشان ارسال خواهد شد. این هم اتفاق مبارکی است.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: آقا نجم الدین یک وقت حالا روز عید است نگوید من اسمم مثلاً فلان است، ولی در خانه فاطمه صدایم می زنند. آقایان خلاصه نیایند.
شریعتی: نه مشخصات شناسنامه ای شان را با کد ملی باید بفرستند.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: تحقیرها را عرض می کردیم و تکریم ها. چهارمین تحقیری که گاهی اوقات دیده می شود بحث تنفر نسبت به تشکیل خانواده، تنفر نسبت به ازدواج. البته این را هم عرض بکنم، این ها را شیطان و شیطان صفت ها بسترش را ایجاد می کنند. خدا رحمت کند. گاهی اوقات بعضی ها دانسته یا ندانسته خیانت می کنند و به این جریان تن می دهند، بحث ازدواج را سخت انجام می دهند، متصدی هایی که باید در فکر باشند یک موقع سال ها در فکر نیستند و یک نفرت عمیقی نسبت به تاسیس خانواده و ازدواج ایجاد می شود. بعضی موقع ها هم این وسط آن کسی که اصلاً او تقصیری ندارد، آن جامعه ی بانوان و زنان بزرگوار هست. و بعد هم به یک جایی می رسد حتی بعضی ها در یک سیر و سلوک و معنویت یک دفعه بحث ریاضت و این که اصلاً ازدواج نشود. نگاه اسلام در نقطه مقابل که «اَحرَزَ نِصفَ دینِه» کسی که ازدواج بکند در کنار یک مردی، کنار یک بانوی بزگوار، قرار بگیرد این شروع است چه بسا حرکت کمالی اوست. بعضی موقع ها شخص وقتی خودش و خودش است فکر می کند چقدر معنویت در آسمان ها رفته است، بعد معلوم می شود که هوای نفس بوده است، حتی عبادتش هم برای نفسش بوده است. تا کنار یک بانوی بزرگواری قرار می گیرد، ازدواج می کند، یک مقدار می خواهد از خودش دربیاید، از خودخواهی دربیاید، نمی تواند. تازه متوجه می شود.
شریعتی: آن جا است که محک می خورد.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: احسنت. آن جا آزمایش بزرگش شکل می گیرد. نگاه اسلام در بحث ازدواج، بعد هم چقدر بی بی دو عالم، فاطمه زهرا، آن جا توجه داده شده است که به جایی رسیده است حضرت زهرا که کفو مولانا امیرالمومنین است، همسر مولا و کفو مولا. این همه عظمت. در دنیا و آخرت محشور با مولا، عظمتی که بیان می شود. گاهی اوقات در جاهلیت، پنجم، گاهی اوقات زن را وجود مقدمی در نظر می گیرند. به چه معنا؟ معنایی که اصلاً این آمده است مقدمه کمال زن، خودش فرع است. یک موقع این جور بیان می کنند. این اهانتی است که نسبت به زن دارد روا داشته می شود. لذا در نگه اسلام آمد که این جوری نگاه نکنید، نعوذ بالله نگاهتان به زن ها نقدی نباشد، عقدی باشد. عقدش هم خیلی محکم، شما باید تعهد بکنید. صرف تعهد هم نه، عقد، پیمان محکمی باشد. این همه در مبانی دین و اسلام و مکتب اهل بیت خیلی حساب شده می شود آقا آن الفاظی که برای عقد است باید درست خوانده بشود، با احتیاط خوانده بشود. این همه تاکید برای چیست؟ آن حرمت آن بانوی گرامی باید حفظ بشود، کرامت او باید حفظ بشود، تعهدت را باید درست عمل برداری بکنی. نگاهی که اسلام دارد «هُنَّ لِباسٌ لَکُم وَ اَنتُم لِباسٌ لَهُن»، دو طرفه است. درباره وجود مبارک فاطمه زهرا سلام الله علیها دارد: «نِعمَ العُونِ عَلی طاعَةِ الله» هر دو به همدیگر کمک می دهند. خیلی این نگاه ها آقا نجم الدین بزرگوار، نگاه ها یک طوری است چون زیاد گفته نشده است چون بعضی موقع ها خود گفتن این ها، تکرار این ها، خود این آرام آرام حرکت ایجاد می کند.
شریعتی: و امیدوارم یک روزی واقعاً به خودمان بیاییم.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: بله. این خیلی مهم است. علمای ربانی می فرمودند که این احادیث و این ها خود گفتنش نورانیت می آورد، یعنی آیات و روایات خودش اثر دارد. آرام آرام تاریکی ها را پاک می کند بس که گفته نشده است، توجه به آن داده نشده است، اصلاً زن و شوهر یک موقع به هم می رسند همواره نگاه، نگاه طلبکارانه است. نگاه طلبکارانه را نمی شود کاری کرد. ششم؛ گاهی اوقات این قدر نسبت به زن ها و خانم ها و دخترها نگاه زشتی وجود داشت که نعوذ بالله، یک موقع دختر متولد می شد مایه ننگ برای خودشان می دانستند. «وَ إذَا المَؤءُدَةُ سُئِلَت/ بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَت» زنده به گور کردن. امروز هم هست، مثلاً سقط جنین خدایی نکرده. آقا نجم الدین عزیز، خیلی مهم است در فامیل، در دوست، در اطرافیان آدم، یک بزرگی باشد، این به آدم یاد بدهد دختر، همسر، مادر، این ها برکت هستند. خیلی اثر دارد. یک عالم بزرگواری در فامیل ما و آشنای ما بود. من بچه بودم. دختر به دنیا می آمد می گفت شاه مادر. خیلی با خوشحالی یاد می کرد.
شریعتی: کیف می کرد.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: با خوشحالی. بچه را بغل می گرفت دختر، «رَبَّنا آتِنا فِي الدُنیا حَسَنَة» در بعضی از روایات ما یعنی خدا دختر به تو عطا بکند. اصلا همه به وجد می آمدند. در ذهن افرادی که این عالم را می دیدند هرگز خطور نمی کرد خدایی نکرده یک ذره از کرامت زن ها یا دختر به دنیا بیاید. نه، همه ایشان را مایه برکت می دانستند. خیلی اثر دارد. تا آن نگاه جاهلی، تا آن نگاه زشت. نگاه نسبت به دین را نگاه بکنید، خیلی عجیب است. نسل خیر کثیر و مبارک و کوثر و با برکت از دختر آقا رسول اکرم است. نگاه اسلام را ببینید، خیلی نگاه قشنگی است. در روایات ما این بحث این که در روایات ما دارد شما محبت به دخترتان داشته باشید، محبت به همسرتان داشته باشید، محبت به مادرتان داشته باشید. هفتم، نگاهی که گاهی اوقات به بانوان بود حق انتخاب را از آن ها می گرفت. یک موقع در بحث ازدواج بود، در چیزهای دیگر بود، اصلاً اجازه ی انتخاب به آن ها داده نمی شد. این سمت نگاه کنید آقا رسول اکرم (ص) ایشان آمده بودند نزد بی بی دو عالم، خواستگارها این ها هستند، چه می فرمایید. ببینید چقدر زیبا دارد بیان می کند.
شریعتی: شما نظرت چیست.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: نظر شما چیست. با این که وجود مبارک حضرت زهرا (س) اصلاً یک سن بالای 20 سال هم نداشتند در موقع ازدواج. ولی نه، حریم نگه می داشتند، حرمت نگه می داشتند، احترام. آن هم چه کسی، آقا رسول اکرم، عاقل ترین شخص عالم. حضرت زهرا نظر شما چیست. این شخص آمده است با این همه مهریه و چیزهای مختلف، این سمت هم علی ابن ابی طالب تشریف آورده است با این چیزها و خصوصیاتی که از او سراغ دارید. آن مهریه ها خبری نیست، آن خصوصیات هم خبری نیست. حضرت مشورت می کند. نگاه را ببینید چقدر با همدیگر تفاوت دارد. گاهی اوقات خیلی عجیب است، در جاهلیت مدرن هم بعضی ها تا همین حدود قرن 18، قبل قرن 18 هم بیان می کردند، محدودیت مالکیت برای بانوان، حتی اصلاً قائل به ملکیت برای این ها نبودند. هزار و خرده ای سال پیش، حالا خیلی خوب است عزیزانی که اهل تحقیق هستند بررسی بکنند این مباحثی که به اسم حقوق زن مطرح می شود، بعد هم دوباره دچار افراط و تفریط می شوند. آدم از وحی دور بشود، از اهل بیت دور بشود، همین مشکلات درست می شود. به اسم حقوق زن بزرگ ترین خیانت ها گاهی اوقات انجام می شود. وجود مبارک اهل بیت آمدند در بحث مالکیت فدک، در بحث زندگی. بعد خود حضرت زهرا (س) در جاهای متعدد ملکیت فلان بانو به فلان چیز، این ها را تذکر دادند. حرمت قائل شدن، احترام قائل شدن. دیگر از مواردی که می شود نام برد در بحث تحقیرهایی که انجام شد و نقطه مقابلش کرامتی که اسلام و بی بی دو عالم یک نهضت بزرگی به پا شد به برکت حضرت زهرا، بحث این که چون نگاه پستی نسبت به خانم ها داشتند تحقیر همه جانبه نسبت به آن ها بود. در رفتارشان، در گفتارشان، در کردارشان. اما نقطه مقابل نگاه بکنید. آقا رسول اکرم برخوردشان نسبت به حضرت خدیجه، حتی بعد از حضرت خدیجه، رسم و رسومی که در عرب بود و همسرانی که اختیار کردند و در آن جا دلایلی که داشتند در آیات قرآن به آن اشاره شده است. به احترام آن ها گاهی اوقات بعضی از حلال ها را بر خودشان حرام می کردند، بعضی چیزها را مراعات زیاد می کردند. خیلی عجیب است در این سوره مبارکه نساء، آیه 19. یک موقع است که یک شخصی همسرش را دوست دارد، نعمتی است خدا الحمدلله داده است. ولی گاهی اوقات می شود به هر دلیلی طرف نمی پسندد بعد از یک مدتی. سوره مبارکه نساء، آیه 19، خیلی قشنگ می گوید. یک چیزی شبیه به این که می گویند طلاق عاطفی. می گوید اگر خدا و پیغمبر را قبول داری و سعادت دنیا و آخرت می خواهی، اگر طلاق عاطفی برایت اتفاق افتاد، «عَاشِرُوهُنَّ بِالمَعرُوفِ فَإِن کَرِهتُمُوهُنَّ» حتی اگر بدت هم می آید، تنفر هم داری نسبت به خانمت، از یک چیزی خیلی ناراحتی عمیقی داری، شیطان هم معمولاً این جا را بیشتر غرش می دهد، فرمود حتی در آن جایی که این جور طلاق عاطفی هم اتفاق افتاده است باید یاد بگیری درست برخورد بکنی، نیکو برخورد بکنی، اگر دم از خدا و اهل بیت و پیغمبر می زنی. بعد ادامه اش عجیب است. می فرماید: «فَعَسی أَن تَکرَهُوا شَیئًا وَ یَجعَلَ اللهُ فِیهِ خَیرًا کَثِیرًا» شما یک موقع یک جایی ممکن است سر یک قضیه ای، برای هر کسی ممکن است پیش بیاید، غیر معصوم، یک ناراحتی پیدا بکند نسبت به همسرش. فرمود که آیه قرآن، اگر خدا را قبول داری، اهل بیت را قبول داری، راه درست این که شما باز هم درست برخورد بکن، چه بسا این جا که درست برخورد می کنی خدا به خاطر این خیر کثیر به تو می دهد، از جایی که گمان نمی کنی مدد می شوی.
شریعتی: فکرش را هم نمی کنی.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: اصلاً فکرش را نمی کنی. خدا رحمت کند آیت الله حق شناس تهرانی را. یک موقع ناراحتی بود طرف می گفت حاج آقا دیگر نمی شود، دیگر... . می فرمود داداش جان، یک شیرینی و یک گل بردار، ببین همسرت کجا رفته، ببین مادرت کجا رفته، درِ خانه آن جا برو، بگو اشتباه کردم. بعد می گفت حاج آقا، حاج آقا... بعد می گفت نه، تو درست عمل کن، خدا کمکت می کند.
شریعتی: ما همواره سعی می کنیم فاصله بگیریم.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: شیطان هم بدتر می کند. نمامی و سخن چینی هم می آید، دیگر همه چیز را خراب می کند. یا خدا رحمت کند حاج آقا مجتهدی تهرانی را. یک بار آمد در مدرسه روی منبر، دیدم خیلی عصبانی است. بعد روی منبر برگشت گفت دیدم همسر یک کسی که حالا یک موقع در جلسه هم می آید، این همسرش چرا باید از او ناراحت باشد. حاج آقا مجتهدی این قدر ناراحت، برافروخته. خجالت بکشید، خدا را قبول دارید، پیغمبر را قبول دارید، درست برخورد کنید. خیلی آیه ی عجیبی است، آیه نساء، آیه 19. در نگاه جاهلی اصلاً کرامت برای خانم ها قائل نبودند. این ها را می کشاندند بیرون لاابالی گری. بعد هم برای نگاه زشت افراد لاابالی و بی بند و بار و این ها. اسلام آمد این جا بحث حجاب را مطرح کرد. این شخصیتی دارد، این کرامتی دارد، این بزرگواری ای دارد، این چه نگاهی است. این ها یک موقع می گفتند که نه، شبیه اسیر است. چطور ما اسیر را اصلاً روسری هم نمی گذاریم سرش باشد، چطور با اسیر این جور هستیم، این ها هم همین جور.
شریعتی: مِلک خودشان می دیدند.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: بله بله، دقیقاً همین طور. چون شبیه اسیر و ملک خود آن ها هست اصلاً هیچ زنی نباید روسری داشته باشد و حجاب داشته باشد. اسلام آمد آن جا برگشت گفت این چه حرفی است در این بستر دارید می زنید، زن عظمت دارد، شخصیت دارد برای خودش، این چه نگاه کالایی است نسبت به او دارید. بحث حجاب را مطرح کرد، بحث عفاف را مطرح کرد، بحث حیا را مطرح کرد. یا تحقیری که نسبت به بحث مهریه مطرح بود. این ها داشتند خرید و فروش می کردند. در بحث مهریه مطرح بود. به بهانه ی عدم پرداخت مهریه، در بحث مهریه موقع طلاق که می شد نمی خواستند، در بحث مهریه اصلاً گاهی اوقات هیچ چیزی به دست این خانمی که می خواست ازدواج کند نمی رسید، همه را آن پدر برمی داشت. اصلاً یک نگاه های عجیب غریب بود. نگاهی که اسلام آمد مواجه شد.
شریعتی: چه دوران تاریکی بود.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: و این را هم آقا نجم الدین عرض بکنم. این را دقت بکنید در یک دوره ای به اسم آزادی، به اسم بعضی از حرف های فریب دهنده یک نسلی را تغییر در آن ایجاد می کنند، بعد که آسیب پذیر شد، قابلیت ضربه پیدا کرد، خانواده ها از هم پاشیدند، آن وقت انواع و اقسام تحقیرها شروع می شود. یعنی این نیست که روز اول این تحقیر را شروع کنند.
شریعتی: نه، کم کم دیگر، قدم به قدم.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: خطوات شیطان را می بینید، قدم به قدم. اول هوی، بعد اهوی می آید. فرمود چرا بعضی جاها دارد هوای نفس، بعضی جاها دارد هواهای نفسانی؟ فرمود چون قدم اول که باز بشود توبه نکنی بعدی ها هم می آید.
شریعتی: یک وقت هایی هم عنوان های رنگارنگ و خوش رنگ و لعابی به آن می دهند که احساس می کنند می توانند آن واقعیت را عوض بکنند. آن هایی که ظاهربین هستند و ظاهرگرا، می روند دنبالش دیگر.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: احسنت. اما آقا نجم الدین عزیز، ببینید در آن اسلام حقیقی، نه آن که تحلیل ها را عوض کرده است، نه آن کسی که باورها را عوض کرده است، نه آن جریان نفاقی که در بین مردم و مسئولین نفوذ کرده است مردم را همه را دارد برآشفته می کند. نه، آن اسلام حقیقی که همه ی ما باید پای او بایستیم، جان بدهیم. تمام شهدای ما، راه انقلاب ما هم همین انقلاب بود. در آن نگاه ببینید کرامت نسبت به زن را. اولین بانویی که جلوی مستکبرین می ایستد در آیات قرآن، بزرگ ترین بانویی که جلوی فرعون و مستکبر می ایستد حضرت آسیه است. بزرگ ترین بانو و مادری که اورشلیم به پا می کند حضرت مریم است. ببینید چقدر نگاه، نگاه قشنگی است. بانویی که مکه و مدینه و سعی صفا و مروه و بحث زمزم و این ها و آن عظمت را به پا می کند حضرت هاجر است. ببینید نگاه قرآنی چقدر زیباست. در جایگاه خودش بهترین همسر، بهترین مادر، بهترین... . آن بانوی بزرگواری که اولین بانویی است که به آقا رسول اکرم، «رَحمَةَ لِلعالَمین» ایمان آوردند، اسلام آوردند، حضرت خدیجه است، بهترین مادر برای حضرت زهرا. آن بانوی بزرگواری که تمام وجودشان را برای اهل بیت و انسان های کامل قرار دادند حضرت زهراست. آن بانویی که کاخ یزید و یزیدیان را تا به امروز و در آینده صدایش بلند آوازه است و به هم زده است زینب کبری (س) است. ببینید این دو نگاه چقدر نگاه عجیبی است.
شریعتی: اصلاً تاریخ زن از درخشش نام این بانوان اعتبار می گیرد، آبرو می گیرد.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: بعد این جا آقا نجم الدین، سرور عزیز، بینندگان، این جا خدا هم مداح می شود. می فرماید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ/ اِنَّا اَعطَیناکَ الکَؤثَر» همه ی خیر کثیر را این جا قرار دادم. «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانحَر/ إنَّ شانِئَکَ هُوَ الاَبتَرُ». خیلی عجیب است. 26 معنا برای کوثر در تفاسیر آمده است. همواره شلوغ شده است اصل قضیه فراموش بشود. ولی بزرگواران هم فخررازی از عالمان اهل سنت در تفسیر کبیرشان اشاره می کند این کوثر اولاد حضرت زهرا. اسم هم می برد. می فرماید این ها را نگاه بکنید چقدرشان را کشتند از اهل بیت، این عالم بزرگ اهل سنت، ولی همچنین این خیر کثیرشان هست. بعد آن جا اسم می برد. مثلِ «بِاقِرِ وَ صادِقِ وَ کاظِمِ وَ رِضا وَ النفَسِ الزَکیه». این را عالم بزرگ اهل سنت مثل فخررازی می گوید. علمای بزرگ شیعه هم بیان می کنند که کوثر فاطمه ی زهراست، در مقابل ابتر، کسی که مقطوع النسل است و مقطوع الخیر است. این سمت جریان کوثر، فاطمه ی زهرا و خیر کثیر و مبارکه. شهید مطهری به بعضی از بزرگان یک توضیح دیگر دارند. می گویند بالاتر از این حرف ها، منشأ برکات و خیر کثیر بوده است. نه فقط خودش مبارک است بلکه منشأ برکات هم وجود مبارک فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند.
شریعتی: به به به، خیلی خوب است. می دانید بعضی خوبی ها نقطه ای هستند، می آیند و می روند، یک چشمکی می زنند و تمام می شوند. مثل یک اشعه، مثل یک قطره، مثل یک جرقه. ولی بعضی خوبی ها دائمی هستند، جاری و ساری اند. مثل دریا، مثل باران، مثل آسمان. و زهرا همان خیر کثیر است که تا زمان هست و تا جهان باقی ست می نوشاند و سیراب می کند. و خوش به حال آن هایی که می روند سراغ این سرچشمه و وجودشان را پاک می کنند و با طراوت می کنند و خداوند در یک چنین روزی او را به پیامبرش هدیه داد و کوثر شد و خوش به حال ما که متمسک هستیم و الحمدلله سر این سفره متنعم. ان شاءالله که هماره سر همین سفره بنشینیم و ان شاءالله عاقبت بخیر بشویم. خیلی ممنونم حاج آقای میرهاشم از شما. و خیلی سپاسگزارم از دوستان عزیزمان که با ما همراه بودند. باز هم امروز مبارکتان باشد. امروز اگرچه روز زن است و روز مادر است، ولی عید همه است. بر همه تان مبارک و مهنا باشد ان شاءالله. صفحه 424 را امروز با هم تلاوت می کنیم، آیات 44 تا 50 سوره مبارکه احزاب. چقدر خوب است ثواب تلاوت این آیات را هدیه بکنیم به روح بلند حضرت خدیجه کبری (س) که در یک چنین روزی مادر حضرت زهرا شدند و به نظرم حضرت زهرا هم خوشحال خواهند شد هم نبی مکرم اسلام. بازمی گردیم، با احترام همراه شما و در کنار شما. عیدتان مبارک.
شریعتی: سلام به حضرت شاهچراغ و همه ی شیرازی های عزیز، سلام به تمام مردم بزرگ و نازنین ایران. عید میلاد حضرت زهرا (س) بر همه تان مبارک و مهنا باشد ان شاءالله. یک یادی هم بکنیم از همه ی مادرانی که شاید در بین ما نباشند، همه ی آن هایی که جای خالی شان در این روزها بیشتر احساس می شود. سلام هم بکنیم به همه ی مادران صبور شهدا. خیلی ها دوست دارند در این ایام حس مادر شدن را بچشند و امروز را به عنوان روز مادر به آن ها تبریک بگویند. ما در طرح فرزندان غدیر برای آن هایی که سال ها در انتظار مادر شدن هستند این شرایط را فراهم کردیم که شما هم همراه بشوید که ان شاءالله این اتفاق مبارک رقم بخورد. برای مشارکت در این طرح عزیزانمان می توانند به سایت ما مراجعه بکنند، یا به کانال ما در سروش و ایتا که ان شاءالله با همت و با یک عزم جدی در حد وسع و توان و بضاعتمان این اتفاق خوش را رقم بزنیم و دل خانم هایی که سال ها است در انتظار در آغوش کشیدن یک فرزند گل و نازنین هستند را شاد بکنیم و چشمشان را روشن. همچنان نیازمند یاری تان هستیم. خیلی فرصت نداریم. حاج آقای میرهاشم دعا بکنند و ان شاءالله شما هم آمین بگویید و خداحافظی بکنیم.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: خیلی متشکر و ممنون که پای صحبت منِ حقیر نشستید.
شریعتی: اختیار دارید، استفاده کردیم.
حجت الاسلام میرهاشم حسینی: درباره وجود مبارک فاطمه زهرا دیگر خیلی صحبت ها هست که دیگر نمی شود، فرصت نیست، گاهی اوقات فهم ما نمی کشد. ولی دعایم را من متناسب با این قرار بدهم که وقتی دختر بود بهترین دخترها بود ام ابیها شد، وقتی همسر بود بهترین همسران عالم شد. هر نقشی در این دنیا داشت بهترین نقش ها، زیباترین و جامع ترین و کامل ترین و درست ترینش بود. وقتی هم که مادر شد مادر سیدالشهدا شد، وقتی معلم و مربی بود بهترین معلم ها بود، وقتی در نگاه اجتماعی و خانوادگی و اقتصادی و سیاسی و مبارزه با ظلم بود بهترین ها بود، دفاع از حریم دین و دیانت و امامت و ولایت بهترین بود. همین جا عیدی مان را از وجود مبارک فاطمه زهرا و از وجود مبارک آقا امام زمان بخواهیم که به همه ی ما، بچه های ما، خانواده های ما، مسئولین ما، رفقای ما، مربیان و متربیان، ان شاءالله در مسیری قرار بگیریم که آن نقش هایی که، مسئولیت هایی که، کارهایی که در زندگی، در خانواده، در هر جا گردنمان هست بتوانیم به طرف احسن، درست و کامل و جامع و بی نقص ان شاءالله بتوانیم همه آن ها را انجام بدهیم.
شریعتی: ان شاءالله. خیلی از شما ممنون و متشکرم. به قول حضرت آیت الله غروی اصفهانی:
مفتقرا متاب رو از در او به هیچ سو
زانکه مس وجود را فضه او طلا کند