سلام میکنم خدمت تک تک عزیزان، خانمها و آقایان، خیلی خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز ما. با احترام و با افتخار همراه شما هستیم و در محضر و در معیت حاج آقای میرهاشم عزیزمان. سلام علیکم و رحمۀ الله خیلی خوش آمدید.
حجت الاسلام میرهاشم: سلام علیکم و رحمۀ الله. عرض ادب و سلام علیکم به بینندگان عزیز و سروران عزیز. در خدمت شما هستم.
شریعتی: خیلی خوش آمدید. ما وصایای حضرت زهرا را داشتیم مرور میکردیم. ایامی که متعلق به آن حضرت است و انشاءالله همه ما مشمول نگاه مادرانه او شویم. وصایای مکتوب و غیر مکتوب حضرت را در جلسه گذشته که در خدمت حاج آقای میرهاشم بودیم شرح آن را برای ما فرمودند و انشاءالله امروز ادامه فرمایشات شما را میشنویم.
حجت الاسلام میرهاشم: خیلی ممنون از شما و همه سروران که جویای احوال بودند و دعا کردند. خدا انشاءالله به حق حضرت زهرا همه مریضها را شفای عاجل و کامل عطا بفرماید. به ذهن من رسید که شروع برنامه یک صلواتی را هدیه به حضرت زهرا، مادر حضرت زهرا و مادر امام زمان، ایام شهادت حاج قاسم عزیز ما هم هست و هفته پیش هم سردار سامرا، ایام شهادت او بود، معروف به عزیز بلد، حاج حمید تقوی فر عزیز هم بود. یادمانی هم در همین شهر بلد خود عراقیها از مهربانیها و رشادتهای او گذاشتند و شهادت این عزیز در آن شهر بلد هست. یاد همه این عزیزان که واقعاً پهلوانانی و قهرمانانی بودند برای نجات بشر و خدمت به بشر. در این شروع برنامه اجازه بفرمایید یک صلواتی هدیه به همه این عزیزان بیان کنیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
وصیتنامه های مالی مکتوب حضرت زهرا را اشاره کردیم که تقریباً در جلسه قبل بحث حیطان سبعه را و بعضی از وصایایی که به فقرا، نسبت به بعضی از بنی هاشم، به همسران پیامبر، موقوفات و اصلاً در بعضی تعابیر کتب اهل سنت و شیعه تعبیر به صدقات حضرت زهرا در آن جا به آن اشاره شده است، صدقه فاطمه بنت محمد (ص). که تقریباً سه قسم آن را در جلسه قبل از این وصیتنامه های مالی را اشاره کردیم. برخی از آنها را هم اشاره نکردیم چون خیلی گسترده است. یک سری صدقات نخلهایی بوده است مال عیال، که اگر درست ثبت آن را عرض کنم که خلاصه حضرت اینها را به عنوان موقوفات و صدقات بوده است یا اشیای شخصی بوده است که حضرت داخل خانه سفارش کردند که به کسی داده شود، برای کسی بوده است. در آن جا یک صندوقچه کوچکی بوده است برای دختر جناب اباذر که حضرت با خصوصیاتی که داخل آن بوده است بیان میکند که برای فلانی هست. این بخش وصیتنامه مالی که بود که در آن جلسه قبل مفصل عرض شد و توفیق پیدا شد. این جلسه به قسم دو اشاره میکنیم که وصیتهای غیرمالی و شفاهی حضرت است. البته وقتی این جور کلمه وصیت گفته میشود معمولاً این بحث وصیت مرتبط با مرگ و شهادت مدنظر هست که درست هم هست این اصطلاح وصیتی که الان میگوییم. ولی در آیات و روایات ما این بحث واژه وصیت به معنای اعم از این به کار برده شده است. اعم از این مربوط به لحظه مرگ باشد و مرتبط با بعد از مرگ باشد یا وصیت کلی باشد. به معنای توصیه به کار برده شده است. مثلاً در آیات قرآن پنج تا تواصوا داریم. یک مورد آن مربوط به افرادی هست که ضد دین هستند. افراد ضد دین تواصوا و سفارش آنها به همدیگر این است «أَ تَواصَوْا بِه» (ذاریات/53) میگویند بروید یک مومنی را پیدا کنید، یک آدم متدین را پیدا کنید، او را قضاوت کنید و حرف ناروا درباره او بزنید. کسانی که معاند هستند. «أَ تَواصَوْا بِه» (ذاریات/53) در آیات قرآن میفرماید این طاغون، کسانی که اهل طغیان و سرکشی و اینها هستند اینها اهل تواصوا هستند. با هم گفتمان دارند. در گفتمان آنها این است که قضاوت کنند بر کسی که در راه انبیاء و اوصیاء و اولیاء و خوبان عالم قدم بر میدارد. میفرمایند اینها قوم طاغون هستند. اینها سرکشان هستند. اصلاً تواصی، گفتمان و سفارش آنها همین طور هست.
شریعتی: برخلاف این طرف که تواصی به حق و صبر وجود دارد.
حجت الاسلام میرهاشم: این طرف قضاوت عجولانه نمیکند. قضاوت غیرعادلانه نمیکند. حمل به صحت آن زیاد است. میگوید انشاءالله یک چیزی مدنظر بوده است. یاد من هست یک وقت در یک ماشینی یک جایی یک صفی شد این راننده داخل این ماشین، راننده تاکسی به آن شخص میگفت تو برو عقب. آن نمیرفت. بعد این راننده خیلی ناراحت شد. من گفتم آقا حمل به صحت نمیشود کرد؟ گفت حاج آقا چه حمل به صحتی؟ گفتم شاید دنده عقب او خراب است شما عقب برو. آخر بنده خدا قبول کرد که شاید یک حمل به صحتی دارد. ما خوب است در زندگی حمل به صحتها داشته باشیم. این خصوصیت مؤمنان است که چهار تا تواصوا هم داریم. تواصوا بالحق، حق مداری، تواصوا بالصبر و مقاومت، این قدر عجول نباشیم. دو جا تواصوا بالصبر داریم. بعضی چیزها باید زمان آن برسد تا حل شود. این قدر عجول نباشید یک مقدار صبر بفرمایید انشاءالله حل میشود. یک جا هم تواصوا بالمرحمه، رحم کردن به یکدیگر. چهار تا تواصوا برای مؤمنین که دو تای آن صبر و مقاومت هست در راه درست. وصیت و تواصی به معنای سفارشها هست. سفارشهای کلی. وجود مبارک فاطمه زهرا (س) هم از این سفارشها دارند. سفارش به بحث نماز ایشان. پانزده گفتاری کسی پیدا میکند که نسبت به نماز خود بخواهد سستی کند. ولی ما در این جلسه به فضل خدا آن وصیتهای ایشان که مرتبط با بحث زمان شهادت ایشان و زمان از دنیا رفتن ایشان هست میخواهیم اشاره کنیم. در این وصیتهای غیر مالی شفاهی ایشان اگر خدا بخواهد پنج تای آن در این جلسه فرصت کنیم به آن اشاره کنیم. اگر هم فرصت شد آن وصیت معروف مکتوب ایشان را هم که بالا سر حضرت لحظات شهادت یا بعد از شهادت حضرت پیدا کردند آن را هم بیان کنیم. اولین وصیت غیر مالی و شفاهی حضرت. این وصیت این است که به مولی امیرالمؤمنین فرمودند آن قواله شفاعت امت رسول اکرم در قیامت را با من دفن کنید. برای این که این وصیتنامه را من توضیح عرض کنم که قضیه چه بوده است نگاه حضرت زهرا و جریان حضرت زهرا توضیح دهیم. این نگاه را اگر توضیح دهیم آن وقت این متنهای وصیتها، توصیه های حضرت زهرا همه معلوم میشود. همه برای نجات امت بوده است. در آیات قرآن داریم، حضرت زهرا هم همین مسیر را میرود. «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَة»(بقره/201) کسی که در مسیر حضرت زهرا هم باشد طبق همین فرمول قرآن و همین روش حضرت زهرا جلو میرود که به فکر خوشبختی دنیا و آخرت مردم است یعنی هر دو تا با هم. بعد در «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً» (بقره/201) حضرت آن موقوفات، به داد مردم رسیدن، خیریه ها، صدقات، حتی فدک همه آنها در راستای همین بوده است.
شریعتی: یعنی حضرت جزء آنهایی است که هم دنیای مردم را میخواهد، هم آخرت آنها را.
حجت الاسلام میرهاشم: اصلاً مؤمن واقعی هم همین است. دین القیمه را میفرماید «يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ» (بینه/5) این دو تا با هم است. نمیشود یک نفر بگوید من میخواهم به فکر دین مردم باشم ولی اصلاً این قضایای اشتغال اینها، ازدواج اینها، زندگی اینها به مقداری که هر کس توان دارد ... مثلاً من معلم هستم ببینم چه اندازه از دست من بر میآید به همان اندازه حرکت کنم. اگر کسی واقعاً دین قیمه، دین درست، صراط مستقیم میخواهد این دو تا باید با همدیگر باشد. اینها اصلاً از هم جدا نیست. این جریان وجود مبارک حضرت زهرا دقیقاً همین جریان است. یعنی جریانی است که خوشبختی دنیا و خوشبختی آخرت. اتفاقاً آن فرمایش مولی امیرالمؤمنین در نهج البلاغه هم در همین راستا است. که «إِنَّمَا يُؤْتَى خَرَابُ الْأَرْض» اگر یک جایی دیدید که خراب شد این به خاطر این است که آن جا را درست آباد نکردند و به مردم آن رسیدگی نکردند. در عهدنامه مالک اشتر خیلی عجیب است. «إِنَّمَا يُؤْتَى خَرَابُ الْأَرْض» این به خاطر «إِعْوَازِ أَهْلِهَا» است. اهل آنها گرفتار و حاجتمند هستند کسی به آنها نمیرسد. بعد میفرماید علت این که «إِنَّمَا يُعْوِزُ أَهْلُهَا» اهل آن جا را میبینید زمینگیر شدند به خاطر این است که آن مسئولینی که بالای سر آن روستا، ده، شهر، شهرستان، کشور بودند، کسانی که در جاهای مختلف سمت و مسئولیتی داشتند حضرت خیلی زیبا گفتند که آقا شما باید به هم به دین و هم به دنیای مردم برسید. این فرازها ناظر به همین «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً» (بقره/201) که اگر یک جایی هم دیدید خرابی شده است چون کسی که بالای سر آنها بوده است حضرت میفرماید «لِإِشْرَافِ أَنْفُسالْوُلَاةِ عَلَى الْجَمْع» اینها نفس خود آنها اشراف است، اینها شروع به جمع کردن مال برای خود کردند لذا خرابی به بار آوردند. ثانیاً «سُوءِ ظَنِّهِمْ بِالْبَقَاء» همیشه هم فکر میکردند الان چند روز میمانند و الان همه چیز سقوط میکند. لذا بچه های خود را این طرف و آن طرف فرستادند و خود هم شروع به جمع کردن مال کردند و به داد نرسیدند. مدام خیال و اوهام آنها این بود که همین الان این مسئولیتی که این جا دارند از دست میرود پس مال جمع کنیم. و حضرت میفرماید «قِلَّةِ انْتِفَاعِهِمْ بِالْعِبَر» این مسئولینی که بالا سر بودند از گذشته ها عبرت نگرفتند. نمیفرماید اصلاً عبرت نگرفتند چرا یک چیزهایی را میبینند، کم عبرت گرفتند. هر جا به داد مردم برسید آن جا مردم حمایت میکنند و کمک میکنند. وجود مبارک زهرای مرضیه و اهل بیت و هر که در این جریان باشد، این جریان حاج قاسم عزیز و مکتب آن که در همین جریان شکل میگیرد همین خصوصیت ایشان است که نسبت به دنیای مردم و آبادی دنیای مردم حساس هستند همان طور که نسبت به دین مردم و نجات آنها حساس هستند. لذا وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا، آن موقوفات، صدقات، خیرات، بزرگترین خیریه ها، خدمات مفصل حضرت زهرا (س) آن برای بحث دنیای مردم هست و به داد گرفتارها و مستضعفین رسیدن. از این طرف هم حضرت بحث قیامت و شفاعت را دارد که این نامه در همین راستا تعریف میشود وصیت حضرت به دفن قباله. ظاهراً همین روزهای آخر شهادت مادر باشد که مولی امیرالمؤمنین را صدا میزند میفرماید یا اباالحسن داخل فلان ظرف یک وصیتنامه ای است آن را همراه من دفن کنید و البته کسی از آن خبر ندارد، مخفیانه و محرمانه است. آن جا مولی امیرالمؤمنین میفرماید که یا فاطمه زهرا میشود از آن خبر بدهید و خود شما بگویید که چه نوشته شده است. حضرت شروع میکنند قضیه ای را بیان کردن. میفرمایند آن موقعی که بحث ازدواج من با شما مطرح بود آقا رسول اکرم در واقع به نوعی همه کاره مولی امیرالمؤمنین بودند، ایشان وساطت بحث ازدواج آمدند. از این طرف هم فاطمه زهرا دختر خود ایشان هستند، از آن طرف مولی امیرالمؤمنین از ابتدا سرپرستی او با آقا رسول اکرم بوده است، میفرمایند یا فاطمه مهریه شما چه میگویید؟ این مهریه همان مقدار 400 درهم شما راضی هستید؟ آن جا بیبی دو عالم حضرت فاطمه زهرا یک اشارهای میفرمایند. فرمود یا رسول الله ازدواج با مولی قبول است، مهریه 400 درهم هم شما فرمودید ولی یک افق بالاتری را میشود شما، جبرئیل امین، خداوند این را ضمانت کند. آقا رسول اکرم فرمود چه چیزی را؟ فرمود چیزی که الان در ذهن من برای این ازدواج هست این است که شما یک نگرانی دارید یا رسول الله. خیلی خوب است آدم در زندگی خود ببیند دغدغه خوبان و بزرگان عالم را ببیند چیست. به آنها فکر کند. یا حتی برای مردم، مستعضفین، حواسش به آنها باشد. این دلسوز بودن یک نعمت بزرگی است که خدا به کسی میدهد. این دشمن و شیطان میخواهد خیلی مواقع مفاهیم را عوض کند بلکه مصادیق را هم عوض کند. یک موقع این حاج قاسم عزیز ما در این فضای مجازی هم شما جرأت ندارید ذکر و یادی کنید. این قدر مهربان، این آدم را تروریست معرفی میکند، یک کس دیگر معرفی میکند. خیلی جریان، جریان عجیبی است، این جریان شیطان همه مفاهیم و مصادیق را شروع به عوض کردن میکند. اینها حضرت زهرایی هستند. تا جایی که از دست آنها بر میآید هوای مردم را دارند.
شریعتی: بلا برای مهر ورزیدن میکشد.
حجت الاسلام میرهاشم: از بچه کوچک، نوجوان، جوان، میانسال، این که دارم عرض میکنم خاطره بعضی از عزیزان در ذهن من میآید. اصلاً این جریان، جریان حضرت زهرایی است. دشمن در این فضای مجازی میخواهد «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلى» (نازعات/24) خود آن جا شیطان تجلی بدهد. مفاهیم و مصادیق را عوض میکند. حضرت زهرا و حضرت زهرایی همین جور هستند. در همه لحظه ها به فکر این هستند که حالا یک خدمتی از دست ما بر میآید؟ یک کاری میتوانیم انجام دهیم؟ نگاه آنها این جوری است. این جا حضرت میفرماید این جا خدا ناظر است، شما هم پیامبر، خاتم الاوصیاء هستید، رحمۀ للعالمین هستید، شما نگران امت و نجات آنها هستید من شفاعت امت شما را در قیامت میخواهم. این مهر من شود. آن جا از جانب جبرئیل ندا میرسد و نوشته ای به حضرت زهرای مرضیه داده میشود که شفاعت امت محمد (ص) است. یکی از علمای ربانی به ما یاد میداد میفرمود البته به شرطی که طرف قابلیت این شفاعت را داشته باشد. یک سنخیتی باید ایجاد بشود.
شیر را بچه همی ماند بدو تو به پیغمبر چه میمانی بگو
هر کاری را انجام بدهد و ظلمی بکند و خیانت کند و بگوید ما حضرت زهرایی و اهل بیتی هستیم.
شریعتی: فرزند باشیم که مادر دست ما را بگیرد.
حجت الاسلام میرهاشم: این روحیه حضرت زهرا در تمام عمر بوده است. هوای مستضعفین را داشتند، هوای مردم را داشتند. خیلی هم بد است کسی دم از اهل بیت بزند در یک اتفاقی میافتد به جای عفو دنبال انتقام باشد. یا در ادارهای، در سازمانی، در مجموعه ای، در محل کاری به فکر این باشد که یک کسی را بخواهد کوچک و تحقیر کند. نگاه حضرت زهرایی این طور است که ببینیم چه خدمتی از دست ما بر میآید نسبت به دیگران انجام بدهیم. در روایتی دارد که اسماء لحظه های آخر قبل از شهادت حضرت زهرا خدمت ایشان میرسد بعد میبیند حضرت زهرا غسلی کردند بعد هم آمدند لباس پاکیزهای پوشیدند بعد رو به قبله ایستادند و دست را رو به آسمان بلند کردند. اسما میگوید گوش کردم ببینیم بیبی در این لحظات با این سختی آمده و به دعا ایستاده است چه دعایی را دارد میگوید. دعای ایشان این است «اللهم انی اسئلک بالذین اصطفیتهم» خدایا به آن کسانی که خودت برگزیدهای به آنها قسمت میدهم، و تو را قسم میدهم به بکاء فرزندانم بعد از من، گریه حسن و حسینم در فراق بعد از من که «ان تغفر لعصاۀ شیعتی و شیعۀ ولدی» این که خدایا این گناهکارها، این کسانی از شیعیان اینها در این مسیر یک جایی ممکن است دست از پا خطا کرده باشند، بلغزند، خدایا اینها را بیامرز و ببخش. در واقع به نوعی حضرت زهرا دارد دعا میکند که برای اینها اسباب هدایت فراهم شود. اسباب مغفرت آنها فراهم شود، اسباب توبه فراهم شود. لذا کسی که در خانه حضرت زهرا میآید این توفیق را پیدا میکند ترک معصیت کند. به او مدد میشود. یاد حضرت زهرا، جلسات او، محفلهای او، نام او و ذکر او در واقع آدم را در مسیری میبرد که ظلم نکند. حق و حقوق را رعایت کند. حق الله و حق الناس را رعایت کند. لذا پر برکت ترین جلسات همین جلسات حضرت زهرا است. یک کسی وقتی این دعای فاطمه زهرا را در لحظه آخر میبیند و میشوند خود خجالت میکشد که جزء گناهکارها باشد بعد حضرت زهرا بخواهد بیاید آن جا این گناهکار را نجات دهد. بالاخره روی آدم و روی وجود آدم اثر میگذارد. این اولین سفارش حضرت بود که بحث قباله شفاعت ایشان بود.
دومین وصیت از این دسته وصیتهای غیر مالی حضرت، وصیتی حضرت دارند که حضرت ناراحت بودند که بدن خانمها را مثل بدن آقایان روی یک تخته صاف میگذارند و حضرت دارد آن جا فرهنگسازی میکند و توجه میدهد. میفرماید که «إِنِّي قَدِ اسْتَقْبَحْت مَا يُصْنَعُ بِالنِّسَاءِ أَنَّهُ يُطْرَحُ عَلَى الْمَرْأَةِ الثَّوْب» حضرت دارد شروع میکند میگوید این درست نیست یک مقدار بی حیایی میشود که روی یک تخته چوبی میگذارند و این را برای دفن کردن حرکت میدهند. بحث توجه به حیاء را حضرت در این مسئله هم بیان میکنند. بعد میفرماید نمیشود یک فکری کرد که آن جا بدن ما هم پوشیده باشد بعد داخل قبر برود. این بحث حیاء خیلی در تربیت دینی اثر دارد. این که شخص حیاء در نگاه داشته باشد. حیاء در گفتار داشته باشد. حیاء در لباس داشته باشد. حیاء در رفتار داشته باشد. خیلی دشمنی است که میخواهد ما زمینگیر شویم. میخواهد زندگی آرامی نداشته باشیم باید یک کاری کند که این حیاء را بگیرد. حیاء را که بگیرد طرف رو در روی بزرگتر نگاه میکند و بیادبی میکند. بحث توجه به حیاء در دین بسته قشنگی است. نسبت به خدا حیاء کنید. حتی وقتی شما خلوت هم هستید حیاء داشته باشید. نسبت به مردم و مخلوقات و خلق هم حیاء کند. آدم بیشرم نباشد.
شریعتی: یک جاهایی لازم است آدم خجالت بکشد.
حجت الاسلام میرهاشم: این حرفها برای زندگی خوب است. شما نسبت به برادر، خواهر، پدر، مادر، اطرافیان خود، استاد خود، معلم خود، شاگرد خود، کارمند خود، کارگر خود، با یک حیایی برخورد کنید. حالا فرض کنید این را برداریم. در روایت دارد، خیلی روایت عجیبی است که این جریان خوبان عالم هم در همین جریان است. فرمود یک نفر اگر سه چیز داشت امید خیر به او داشته باشید. بدانید سراغ او بروید از آن خیر به شما میرسد. در روایت نبی گرامی است. تا او را دیدید بدانید این منشأ خیر میشود. برکتی برای شما میرساند. امید داشته باشید. فرمود یکی کسی که حیاء دارد. یکی کسی که امانتداری دارد. یکی کسی که صدق دارد. زندگی او صادقانه و اهل صدق است. این سه تا امانتداری، حیاء و صدق فرمود اگر در کسی دیدید بدانید که از ایشان خیر میآید. گفت خدایا ما را وابسته به هیچ کس خلق نکن. فرمود این که نمیشود در این دنیا نظام اسباب است. از خدا بخواهید آن آدم خوب نصیب شما بشود. او را سر راه شما قرار بدهد. نگویید به هیچ کس وابسته نباشم. دنیا، دنیای اسباب است. آن کس که خوب است نصیب ما کن. آن کسی که حیاء دارد، حیاء واقعی نه دروغین، صدق واقعی دارد و امانتدار واقعی است به این امید خیر داشته باشید، خیال شما راحت باشد که سراغ چنین کسی میروید. حضرت دارد فرهنگسازی میکند. بحث حیاء را در تمام زندگی. کار زیبایی که فاطمه زهرا انجام میدهد. دشمن اگر بخواهد یک مجموعه ای را شروع به زمینگیر کردن بکند این باید تولید فکر و اندیشه کند بعد حب و بغض ها را هم دستکاری کند و بعد هم یک اعمال و آداب برای خود تعریف کند. لذا اگر شیطان بخواهد یک جامعه را زمینگیر کند اندیشه درست فاطمی و علوی را باید زمینگیر کند. حب و بغض علوی و فاطمی را باید جا به جا کند. اعمال و آداب فاطمی و علوی را هم زمینگیر کند. با تمسخر کردن، با استهزاء کردن، این کاری است که انجام میدهد. کاری که وجود مبارک فاطمه زهرا در این وصیتنامه های مکتوب و غیر مکتوب انجام دادند، همه را نگاه کنید در همین راستا است. یعنی اندیشه درست و گفتمان سازی و جریان سازی و کاربردی سازی بر پایه همین اندیشه درست است. حب و بغضها را جا به جا کردن که انشاءالله باز هم در جلوتر یک اشارهای عرض میکنیم و آداب متناسب با او. کاری هم که دشمن میکند این است که هر عمل و آداب درستی هم که باشد میگوید این طالبانی یا داعشی است. تا بگویید جهاد میگوید این داعشی است. جهادی که داعش دارد میگوید، جهادی که حاج قاسم عزیز دارد میگوید اصلاً قابل مقایسه نیست. این تمام قد در خدمت مستضعف است. و جهاد داعشی تمام قد در خدمت متسکبر است. یا مثلاً یک عمل و آدابی سریع به جریان یا شخصی منسوب میکند و شروع به آسیب زدن میکند. وجود مبارک فاطمه زهرا کاری که انجام دادند این بود که هر زمانی این اندیشه درست، فکر درست، کنشهای درست، حب و بغض درست و سوم اعمال و آداب متناسب با آن، یکی از اصلی ترین های آن همین بحث حیاء است. در کل زندگی حضرت زهرا این تجلی روی این است، حیاء، شرم، عفاف. همین که میفرمایید یک جاهایی لازم است طرف خجالت بکشد. زن خیلی راحت به خاطر همسر خود به پدر و مادر خود بیاحترامی میکند. بعضی مواقع به خاطر پدر و مادر به همسر خود ظلم میکند یا به استاد و معلم خود راحت بی احترامی میکند. خدایی نکرده هیچ حیایی ندارد، سمت و مسئولیتی به او داده شده است کس دیگری هم نیست، جزء خدا خبر ندارد، شروع به ظلم و اختلاس و خیانت کردن میکند. در مقابل خدا حیایی نیست. حیاء از مخلوق کند، از خودش حیاء کند.
شریعتی: اینها است که انسانیت را تعریف میکند.
حجت الاسلام میرهاشم: حضرت زهرا (س) اینها را دارد ترویج میفرماید. چیزی که همین امروز بشر به آن خیلی وابسته است. خیلی به آن نیاز دارد. ای کاش یک بستری فراهم میشد همه کلمات و وصایای گوهربار حضرت را بشنوند. این جا به اسماء حضرت تذکر میدهد. بعد باز هم به مولی امیرالمؤمنین تأکید میکند. اوصیک یابن عم به مولی عرض میکند به شما وصیت میکنم که «وَ اتَّخِذْ لِي نَعْشا» یک چیزی باشد که تخته نباشد، من را بپوشاند. بعد امام صادق (ع) فرمود اولین تابوت در بین مسلمانان همین تابوت که پوشیده بود، همین تابوتی بود که حضرت زهرا (س) قرار داد. فقط در روایت امام صادق یک نکاتی هم دارد که آدم واقعاً گریهاش میگیرد که چه ظلمی و چه اذیت و آزاری نسبت به مادر شد. آن جا امام صادق (ع) میفرماید که فاطمه زهرا میفرماید که این قدر لاغر شده ام که گوشتی در بدن برای من نمانده است که این هم ظلمی به وجود مبارک مادر در آن جا بوده است. این دومین وصیت، وصیتی است که شفاهی درباره تابوت به وجود مبارک امیرالمؤمنین اشاره کردند.
سوم: این که عرض کردم حب و بغض ها را ... باید در کار تربیتی، مجموعههای فرهنگی حب و بغض ها را زودتر باید دست بگیرند. و الا دشمن خود شروع میکند جریان سازی کردن و به آن سمت بردن. یک موقع بعضیها یک عروسکی چیزی درست کرده بودند که این به عنوان عروسک مطلوب بین مؤمنین و مسلمانان و بچه ها و کودکها رواج پیدا کند فکر کنم حضرت آقا آن جا به آنها تذکر داده بود که آن دشمنها که یک چیزی درست میکنند قبل از آن فیلم آن را درست میکنند. جریان سازی آن را درست میکنند. به قول ما این حب و بغضها را اول درست میکنند بعد عروسک آن بیرون میآید بچه روی هوا این را بر میدارد و میبرد. آنها در کارهای خود خیلی نظریه پردازی میکنند. منظومه سازی میکنند. گفتمان سازی میکنند. کاربردی سازی میکنند و جریان سازی. پنج تا مرحله دارد در تولید و پخش آن چیزهایی که در محصول فرهنگی و محصول فکری و علوم انسانی میخواهند انجام بدهند. این طرف هم اگر کسی میخواهد انجام بدهد باید تمام این مراحل را با دقت جلو برود. سوم در این جریان حب و بغض میفرماید یا اباالحسن من را فراموش نکن. آخرین لحظات یا اباالحسن لم یبق لی الا رمق من الحیاه، لحظات آخر عمر من است «فاستمع کلامی، اوصیک یا اباالحسن ان لا تنسانی و تزورنی بعد مماتی» این جا بحث سفارش به این که فاطمه زهرا (س) و زیارت قبر او بعد از نماز این جا سفارشی است که حضرت شروع میکنند بعد از شهادت خود تذکر دادن.
چهارم از وصیتهای حضرت بحث قرائت قرآن بعد از دفن است. که این خیلی مهم است. فرمود گاهی اوقات شخص به این بحث اموات اصلاً توجه ندارد. اعتقاد هم دارد به این که قبر و قیامتی هست، برزخی هست و عالم دیگری هست. این جا هم حضرت دارد فرهنگ سازی میکند. به این توجه میدهد که کسی از دنیا رفت او را دیگر کامل رها نکنید. بالاخره اگر شخص اعتقادی دارد، قیامتی را قائل هست بداند اینها منتظر هستند که یک توجهی، یک عمل صالحه ای، یک خیری برای آنها فرستاده بشود. فرمود «وجلس عند رأسی» بعد از این که من را دفن کردید قسمت بالاسر من بنشینید «و اکثر من تلاوۀ و دعا» زیاد برای من قرآن بخوان و دعا قرائت کن زیرا این ساعت، ساعتی است که میت زیاد نیاز دارد که با زنده ها انس پیدا کند یا با این قرآن و دعا و ادعیه انس پیدا کند. یک دفعه او را رها نکنید.
بسی می وزد مشک بو، بادها که ما رفته باشیم در خاکها
خدا انشاءالله به همه ما مدد کند که درست و دقیق در مسیر زندگی کنیم. انشاءالله کسی که درست عمل کند، خدا هم او را مدد میکند. از دنیا هم برود یاد او هستند و به خوبی از او یاد میکنند و برای او دعا هم میفرستند.
پنجم: وصیتی هم دارد فاطمه زهرا (س) که یا علی «و ان الرجال لا بد لهم من النساء» مردها بالاخره باید ازدواج کنند من هم از دنیا رفتم این نباشد که شما به خاطر فاطمه زهرا دیگر ازدواج نکنید. در آن جا حضرت میفرماید همسری که نسبت به فرزندان من مهربان است اختیار کنید. خود حضرت زهرا (س) به مولی وصیت میکنند که شما حتماً بعد از من ازدواج کنید و کسی که نسبت به بچه های من مهربان باشد او را اختیار کنید. در وصیتنامه خود اسم شخصی را هم بیان کردند. این وصیت غیر مالی شفاهی را تقریباً پنج مورد آن را اشاره کردیم.
شریعتی: اگر موافق باشید قرآن را بشنویم و بعد انشاءالله بر میگردیم و همراه شما و در محضر حاج آقای میرهاشمی هستیم. خیلی از شما ممنون و متشکر هستم. انشاءالله همه ما مشمول شفاعت حضرت صدیقه طاهره، زهرای مرضیه (ع) بشویم. ما وارد 10 جزء پایانی قرآن کریم شدیم. هر 10 جزء را هر روز در فضای مجازی یک نکتهای را آقایان کارشناسان مطرح میکنند و عزیزان ما هم همراه هستند. 10 جزء ابتدایی قرآن را حاج آقای سرلک عزیز نکته های آن را فرمودند و 10 جزء دوم را حاج آقای بهشتی عزیز و حالا 10 جزء سوم را حاج آقای سعیدی که قبلاً هم توفیق داشتیم و محضر ایشان را در برنامه سمت خدا درک کردیم نکته هر صفحه را برای مخاطبان خوب ما در فضای مجازی بیان میکنند. انشاءالله عزیزان بهره مند و مستفیض شوند. صفحه 403 قرآن کریم را دوستان من امروز تلاوت میکنند. به عشق حضرت زهرا (س) که انفاق در راه خدا را دوست میداشتند و جزء محبوب ترینها در روی زمین برای او بود و نگاه به چهره رسول خدا و تلاوت قرآن ما میخواهیم قربانی این ماه را اعلام کنیم که انشاءالله عزیزان برای مشارکت در قربانی ماه جمادی الثانی از همین امروز میتوانند اقدام کنند از طریق درگاههایی که در کانال ما ذکر شده است و عزیزان ما زیرنویس میکنند و کد دستوری که قبلاً هم عرض کردیم. #3131*780* و کانال ما و سایت ما و صفحه 800 شبکه پیام نما یا تلتکس که انشاءالله قربانی این ماه هم به عشق حضرت زهرا (س) به بهترین شکل ممکن انجام بشود. صفحه 403 را به اتفاق تلاوت کنیم، آیات نورانی سوره مبارکه عنکبوت بر میگردیم همراه تک تک شما و در کنار شما. صفحه403 قرآن کریم
بسم الله الرحمن الرحیم شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خوشحال هستیم که در کنار شما هستیم و با شما. وقت ما دارد تمام میشود. حاج آقای میرهاشم دعا کنند و انشاءالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام میرهاشم: خدایا به مقربین درگاهت آن چه سعادت دنیا و آخرت است، خوشبختی دنیا و آخرت است نصیب همه رفقا، مرتبطین، خانوادهها، جوانان، نوجوانان، مربیان و متربیان، همه و همه اعطا بگردان. در مسیر اهل بیت همه ما را ثابت قدم بدار.
شریعتی: خیلی از شما ممنون و متشکر هستم.