اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

14000-09-29-حجت الاسلام فرحزاد-نکاتی پیرامون معرفت نفس و سیره و زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها

هر که خواهان است بِسم اللهِ الرَحمنِ الرَحیم کشتی‌ام بی ناخدا دارد به دریا می‌رود وقت طوفان است بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیم دست من بسته‌ست، جای من رجز خوان می‌شوی کوچه، میدان است بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیم ختم قرآن تو جای «ناس» گویا با «حدید» رو به پایان است بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیم

سلام علیکم و رحمه الله. سلام می کنم خدمت عزیزانم. خانم ها و آقایان خیلی خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز. خوشحالیم که همراه شما هستیم و در کنار شما و در محضر و در معیت حاج آقای فرحزاد عزیزمان. سلام علیکم و رحمه الله. خیلی خیلی خوش آمدید.
حجت الاسلام فرحزاد: علیکم السلام و رحمه الله. خدمت شما وهمه ی بینندگان عزیز عرض سلام داریم و ایام شهادت جانگداز صدقه کبری فاطمه زهرا (س) تسلیت عرض می کنیم. ان شاءالله که خدای متعال عزاداری ها را از همه قبول کند و مشمول شفاعت این بانوی بزرگوار باشیم. ابتدای شروع برنامه جا دارد که هنوز در ایام فاطمیه اول هستیم، حداقل سه روز عزاداری باید بشود.
شریعتی: خدا ان شاءالله شما را حفظ کند و ان شاءالله همه ما مشمول نگاه مادرانه ی حضرت زهرا بشویم.
حجت الاسلام فرحزاد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ / الحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین» «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». امروز چون برای حضرت زهرا (س) می خواهیم بیشترعرض ادب داشته باشیم دیگر صحیفه را ان شاءالله از هفته آینده باز خدمتشان خواهیم بود. ارزش همه ی انسان ها به چیست. این خیلی نکته مهمی است که جای بحث مفصل دارد. ارزش اهل دنیا معمولاً به  مال و ریاست و پست و مقام و مدرک و زیبایی ظاهری و امثال این هاست.
شریعتی: در یک کلام قیمتت چقدر است.
حجت الاسلام فرحزاد: این ها خیلی مهم است. در روایات ما گاهی اشاره شده است ارزش انسان ها امیرالمومنین می فرماید به اندازه همت آن ها است. چقدر ارزش داری همتت چیست، چه می خواهی، آرزویت چیست، حاجتت چیست. اگر به ما بگویند یک آرزوی اصلی ات را بنویس، آرزوی واقعی نه خیالی و زبانی، واقعاً دغدغه قلب و جانت چیست. ما جلویش مستقیم نمره می دهیم. اگر شما طالب خدا هستی، ارزشت خداست. اگر طالب امام هستی ارزشت امام است. طالب هر چه هستی. در بند هر چه هستی بنده آنی. بند او هستیم. بند  چه هستیم.
شریعتی: هر چیز که در جستن آنی، آنی.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. گر در طلب گوهر کانی، کانی. اگر گوهر ارزشمندی می خواهی قیمتت همان می شود. عاشق طلا شدی می شوی  قیمت طلا، عاشق کاه شدی می شوی کاه. ارزش انسان ها به اندازه معرفت آن هاست، ارزش انسان ها به اندازه درک و آگاهی آن هاست، فهم آن هاست. پیغمبر ما فرمودند  دو نفر نماز می خوانند  فاصله نماز آن ها از زمین تا آسمان است. یکی  نماز می خواند ریا، نماز می خواند یک زبانی، یک ورزش است، یک خم  و راست است. یکی  نماز می خواند معراج می رود. اصلاً قابل قیاس نیست. با خدا ملاقات می کند. یکی از شاگردان آقای قاضی، مرحوم آقای رضوی که من خدمتشان  بودم که آیت الله بهجت هم دیدن ایشان  می آمدند و در قم بودند. ایشان  می فرمودند اصلاً آقای قاضی مشغول نماز که می شدند بدنشان گرم می شد، قبلش سرما بود، زمستان بود. اصلاً گاهی عرق می کردند. یعنی  آن  قدر مثل این که آدم یک عزیزی را می بیند حرارت پیدا می کند، گرم می شود، روح و جسم و جانش هم اثر می گذارد.
شریعتی: وقتی می سوزی داغ می شوی.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. پیغمبر ما از کثرات و از اشتغال به مردم گاهی خسته می شدند موقع نماز می فرمودند: «اَرِحنا یا بِلال» ما را راحت کن، اذان بگو به ملاقات خدا برویم. «قَد قامَتِ الصَلاة کانَ...»، «قَد قامَتِ الصَلاة» که گفته شد دیگر کلام  گفتن  ممنوع است، دیگر  وقت ملاقات و زیارت خداست. لذا معرفت، یعنی انسان ها را به اندازه عقل و فهم و درک و شعور و معرفت و همتشان نمره می دهند، و الا دو عمل با هم مساوی نیست. حتی  صدقات، حتی جهاد، برای چه جهاد رفته است. یکی «قَتیلُ الحِمار» است، که فرمودند اصلاً اهل نجات نیست، یکی هم در راه خدا شهید می شود. اصلاً قابل قیاس نیست نیت ها. لذا این  معرفت را امیرالمومنین (ع) فرمودند: «المَعرِفَةُ نورُ القَلبِ» یعنی آن که قلب را روشن می کند، چراغ دل را روشن می کند، معرفت است، شناخت است. معرفت هم بالاتر از علم است. علم  یک صرف آگاهی است اما معرفت درک آن  آگاهی است، رسیدن  به آن  آگاهی است. یعنی لمسش کنی. یک وقت شما می دانید آتش یک حرارتی دارد، یک وقت می بینی و یک وقت دستت را می سوزاند. آن دیگر درک کامل است.
شریعتی: احساس سوختن به تماشا نمی شود.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. لذا آن معرفت هم مراتب دارد، آن اوجش که دیگر درک کامل  باشد تمام سختی ها هموار می شود، تمام ناهمواری ها هموار می شود و انسان را به کمال می رساند. و فراوان هم داریم که مثلاً گاهی امام ها بعضی ها می آمدند می گفتند به ما کمکی بکنید، گرفتار هستیم. حضرت می فرمودند که من  چند سوال از شما می کنم، «المَعرُوف بِقَدرِ مَعرِفَه» یعنی عطای من  به اندازه معرفت تو است. من  سوال می کنم  که ببینم این  سوال ها را می توانی جواب بدهی، چگونه جواب  می دهی، جوابت کامل است، ناقص است. «المَعرُوف» یعنی آن کار خیری که آدم می خواهد به دیگران  بکند به اندازه معرفت طرف، هر چقدر معرفت و ظرفش بالاست آدم بیشتر است، کمتر است کمتر. یک روایت خیلی زیبایی است  در کافی شریف از امام  صادق (ع). خیلی قشنگ است. آقای شریعتی عزیز، بینندگان عزیز، گمشده ی ما معرفت است یعنی خودمان را پیدا نکردیم، در نتیجه چون  خودمان را پیدا نکردیم خدا را نشناختیم، پیغمبر را نشناختیم، امام را نشناختیم. چرا می دانیم، یک الله می گوییم، «بِسم الله» می گوییم، «اللهُ اَکبَر» می گوییم، اما نشناختیم. یعنی خدایی که رزاق است، خدایی که همه هستی از اوست. این جمله را من در بحث های معرفت نفس من خواهش دارم تکرار می کنم، عزیزان خسته نشوند، در ذهنشان هم بماند. مرحوم سیدعلی قاضی جمله تکراری  داشتند که آیه و روایت هم خیلی داریم. با خدا همه چیزیم و بی خدا هیچیم. این فرمایش آقا امام حسین در دعای عرفه است. «ماذا وَجَدَ مَن فَقَدک» یعنی آن که تو را نیافته است چه دارد. کسی که بی خدا است چه دارد؟ هیچ چیزی ندارد.خدا غنی است ما هم غنی هستیم، خدا عالم است ما هم عالم هستیم. یعنی به خدا وصل بشویم، یعنی ارتباط حقیقی، مثل امامان، انبیا، اولیا خدا.  امام حسین در گودی قتلگاه چون با خداست همه عالم محور عالم اوست، محو شده است. لذا می گوید راضی هستم  به قضای تو، من گلایه ندارم، شکایت ندارم. همه چیز است. اصلاً فرمود کشته ی ما کشته نمی شود، قابل کشتن  نیست، مرده ما نمرده است. چرا، یزید و شمر مرده اند، اصلاً محو می شوند. ولی کسی که با خداست قابل محو شدن نیست. به بقای خدا گره خورده است. لذا این جمله را تکرار می کنم. امام حسین فرمودند: «ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَک» کسی که تو را ندارد چه ندارد. «وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَن وَجَدَک» کسی که تو را دارد بگو چه ندارد. کسی که خدا را دارد همه چیز دارد. قربانتان بروم، برویم یک چیزی که به درد ما بخورد. یک استادی داشتیم شاگرد شیخ رجبعلی خیاط بود، خدا رحمتش کند  شیخ عبدالکریم. مشهد بود. می فرمودند یک کسی خاطرخواه یک کسی شد، برایش می سوخت و می گداخت و پیام و نامه که به وصالش برسد. اتفاقاً آن محبوب و معشوقش سرطان گرفت مُرد. دفنش  کردند. این به سر و کله اش می زند، یقه اش را پاره می کرد. یک رفیقی داشت گفت چرا این کار را می کنی. گفت محبوب من، معشوق من، همه چیز من، خدای من، همه چیز من رفت. گفت یکی بزن  به سر خودت. گفت چرا؟ گفت چرا رفتی خدای مردنی گرفتی، چرا محبوب و رفیق مردنی گرفتی. کسی که با یک نفس همه هستی اش روی هوا است، من چرا عاشق او بشوم، به او تکیه کنم، همه چیز من او بشود.  خیلی بد است. لذا گمشده ی ما معرفت  است. خودمان را پیدا بکنیم که با پیدا کردن همه ی گمشده ها پیدا می شود. حالا این روایت خیلی زیباست. امام صادق (ع) می فرماید: «لَو يَعلَمُ النّاسُ ما في فَضلِ مَعرِفةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ» اگر مردم این معرفت خدا و انس با خدا و شناخت با خدا را درک می کردند، «ما مَدُّوا أعيُنَهُم إلى ما مَتَّعَ اللّه ُ بِهِ الأعداءَ مِن زَهرَةِ الحَياةِ الدّنيا» هیچ وقت دلبستگی به این شکوفایی، زر و زیور دنیا، که دشمنان خدا به آن  آلوده و وابسته شدند هیچ وقت نگاه نمی کردم. امیرالمومنین می فرمایند دنیا جیفه است، دنیا مثل یک استخوان خوک است دست یک جزامی. ما یک جیفه آن جا افتاده است می رویم بغلش کنیم.
شریعتی: اعتنا نمی کنیم و رد می شویم.
حجت الاسلام فرحزاد: می گوید چون خدا را نشناختی به این جیفه ی دنیا گرفتار شدی، به این زر و زیور دنیا گرفتار شدی، منعم را ندیدی و این ظاهر را دیدی و گرفتار شدی.  می فرماید اگر مردم عظمت و فضل و معرفت خدا را می فهمیدند چشمانشان را نمی دوختند به چیزهایی که خدا به فرعون ها و قارون ها و دشمنان داده است از شکوفایی دنیا. «و لَنَعِموا بِمَعرِفةِ اللّه جَلَّ و عزَّ و تَلَذَّذوا» آن  قدر متنعم می شدم به معرفت خدا و لذت می بردند، لذت کسی که «لَم يَزَلْ في رَوضاتِ الجِنانِ مَعَ أولِياءِ اللّه ِ». بحث بهشت را هفته گذشته اشاره کردیم، عالم امر. در بهشت نه کدورت هست، نه حزن است، نه غم است، نه غصه است، نه درد است، نه مریضی است؛ خدایی می کنند، نامه از طرف خدا می آید «مِنَ الحَیِّ الَّذي لایَمُوت اِلی الحَیِّ الَّذي لا یَمُوتُ». گفتم  با خدا هستی همه چیز هستی، یکی می شوی. با خدا باشی همه چیز هستی، در بهشت هر بنده ای خدایی می کند. به هر کسی خانه ای می دهند، الان  میلیاردها مردم دنیا بی خانه هستند، سو تغذیه دارند. حاضر است خودش را به آب و آتش بزند یک آپارتمان 40-50 متری پیدا بکند. ولی در بهشت یک مومن  می تواند تمام کره زمین، تمام اهل بهشت را مهمانی کند از بس که جایش وسیع است. و هر چه هم اراده کرد آماده است. شما یک مهمانی، یک عروسی، یک امر خیر، ببینید  چه قدر به زحمت می افتند که چند نفر بگوییم، چگونه بگوییم، چه کار بکنیم. گفت  یک زن گرفتیم 20 سال باید قسطش را بدهیم. آن جا این طور نیست، آن جا عالم  کن فیکون است. می گوید اگر شما با خدا آشنا بشوید آن روحیه ی آرامش و خوشی و راحتی را خدا در همین دنیا به تو می دهد، لذت کسی که لم یزل در باغ های بهشت با اولیای خداست. این هم جمله ی خیلی عالی ای است. این جمله واقعاً باید تیتر بشود. «إنَّ مَعرِفةَ اللّه ِعَزَّ و جلَّ اُنسٌ مِن كُلِّ وَحشَةٍ» کل آن هم به عدد این عالم ماده بکش. «إنَّ مَعرِفةَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ اُنسٌ مِن كُلِّ وَحشَةٍ». الان یکی از چیزهایی که مردم به ما هم خیلی می گویند، می گویند آینده چه می شود، بچه های ما چه می شوند. سموم ناامیدی مردم را دارد از پا درمی آورد. خیلی هم خطرناک است. آن هفته عرض کردم یکی از گناهان یاس از رحمت خداست. آدم به امید زنده است، به آرزوهای خوب زنده است. لذا ما چه  کار کنیم از این وحشت ها دربیاییم. وحشت را چه کسی می تواند از بین ببرد؟ خدا.  این قلب باید به خدا وصل بشود، به خدا وصل نشود همین ناامیدی ها و یاس ها و استرس ها و اضطراب ها هست. خدا که کارهایش درست است، خدا که بیدار است خوابش نمی برد، خدا که نمی میرد، خدا که متکفل همه چیز بنده اش شده است، پس ما راحت می خوابیم. این توکل، این اعتماد، این وابستگی به خدا اگر درست گره بخورد راحتِ راحت هستیم. «اُنسٌ مِن کُلِّ وَحشَةٍ» یعنی تمام وحشت از بین می رود. با خدا وحشت ها از بین می رود، ولی منهای خدا وحشت روی وحشت اضافه می شود. «إنَّ مَعرِفةَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ اُنسٌ مِن كُلِّ وَحشَةٍ، و صاحِبٌ مِن كُلِّ وَحدَةٍ». خیلی ها هستند از تنهایی رنج می برند.
شریعتی: ریشه تمام این افسردگی ها، تلاطم ها، پریشانی های ما، به بی معرفتی ما برمی گردد.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت، همین است. یعنی واقعاً معرفت چیزی است که اگر من معرفت داشته باشم حق همسر، پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، همه را انجام می دهم. الان شب یلدا که فردا شب است آیا فامیل های من گرفتار نیستند، واقعاً می توانند میوه تهیه کنند، واقعاً می توانند یک چیز ساده ای برای خانواده شان تهیه کنند؟! من خیلی پیش آمده است، من یک کاسبی دیدم گفت حاج آقا من از الان به فکر فقرای شب یلدا هستم، برایشان میوه و شیرینی و آجیل بسته بندی کردم. خدا خیرتان بدهد، الهی هزاران  بار نور به شما ببارد. بعضی ها هستند یک دکور خانه اش  میلیاردی خرج می کند، برای  مبلمانش میلیاردی خرج می کند. به فقرا برس، این ها را همه را باید بگذاری  بروی بنده خدا. یک نفست بند بیاید همان  ورثه تو را لعنت می کنند، سر تقسیم ارث دعوا می کنند.
شریعتی: اگر معرفت باشد در گران کردن اجناس بازار ما مسابقه نمی گذارند.
حجت الاسلام فرحزاد: هیچ وقت نمی گذارند. این ها همه برای بی معرفتی است. آدمی که معرفت دارد هر چیزی را در جای خود دارد، حواسش به همه چیز هست. معرفت خدا «اُنسٌ مِن كُلِّ وَحشَةٍ ، و صاحِبٌ مِن كُلِّ وَحدَةٍ» از خدا بهتر نداریم، با خدا هستی  آرام می شوی. «و قُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ». حالا  این  «و قُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ» یک حدیث های نابی  درباره حضرت زهرا و پیغمبر است که می خوانم. «و قُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ» آن هایی که ضعف روحی دارید، ضعف جسمی  دارید، ضعف مالی دارید، هر نوع ضعفی، «و قُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ» یعنی با خدا بودی همه ی ضعف ها از  بین می رود. «و نُورٌ مِن كُلِّ ظُلمَةٍ» تاریکی جعل، تاریکی ظاهری، تاریکی باطنی، تاریکی قلب. ظلمت انواع و اقسام دارد. ظلمت جعل خودش بزرگ ترین ظلمت ها است. خدا نور است از هر نوع ظلمی، از هر نوع تاریکی شما را نجات می دهد. و پنجم «و شِفاءٌ مِن كُلِّ سُقمٍ» یعنی وقتی که شما با خدا بودی از هر مریضی شما را  خدا شفا می دهد. ممکن است مریض باشد ولی مریضی برایش حل است. مرحوم شیخ محمدتقی بافقی خدا رحمتش کند، یکی از بزرگان  می فرمود من دیدن ایشان رفتم، سکته کرده بود، با ویلچر و این ها جابجایش می کردند، ولی این قدر خوش بود، این  قدر راحت بود، این  قدر آرامش  داشت. گفتم چطوری؟ گفت الحمدلله، خدا را شکر، خیلی خوب هستم. خدا می گوید که چرا با پای خودت راه بروی، من آدم می فرستم تو را این سمت و آن سمت ببرد. چرا با دست خودت غذا بخوری، یکی دیگر لقمه در دهانم بگذارد. من از خدا راضی هستم. یعنی این که «و شِفاءٌ مِن كُلِّ سُقمٍ» ممکن است پیغمبر ما هم مریض می شدند ولی برایش شیرین است، برایش  حل است، یعنی همه خارها زیبا می شود، همه عالم می شود گل.
شریعتی: با خدا که بودی به قول لطیفی دیگر د  دنیا اسیر نیستی، امیر هستی. چقدر این معرفت شیرین است.
حجت الاسلام فرحزاد: خیلی شیرین  است.
شریعتی: خدا کند هم بچشانند و هم خودشان هم کمک کنند به دست بیاوریم.
حجت الاسلام فرحزاد: واقعاً. آقای بهاءالدینی خدا رحمتشان کند.می فرمودند که اگر کسی یک چشمه، یعنی از یک زیبایی، از یک باغی، یک مقدارش را نشان می دهند، دیگر  شما وابسته می شوید. فرمودند  کسی یک ذره با دستگاه خدا انس بگیرد، به او نشان  بدهند، بینش اش، معرفت اش، دیگر حاضر نیست با هیچ چیز عالم عوض  بکند. لذتی که از نماز، دعا، یا الله، یا ربّ، می برد میلیون ها این غذاهای مادی، هیچ چیزی در کامش اثری ندارد. چون ما آن را درک نکردیم وابسته به این چیزها شدیم. آن یک شیرینی دیگر است. حالا چون درباره حضرت زهرا می خواهیم  صحبت کنیم و بحث مان هم  معرفت است. صدیقه کبری(س) در اوج معرفت هستند، یعنی هر چیزی که شما بگویید دیگر از  این بالاتر  مقامی بود قطعاً خدا به حضرت زهرا مرحمت کردند.
شریعتی: اگرچه دیگران «فُطِمُوا عَن مَعرِفَتِهَا» ولی خودش در اوج معرفت است.
حجت الاسلام فرحزاد: و پیغمبر و امام ها هم چون در اوج معرفت هستند او را می شناسند  ولی عموم خلق از معرفت او بریده شدند و نمی شناسند.  یک روایت قشنگی  دیدم. یک بار جبرئیل نازل شد. مقدمه نزول جبرئیل هم این بوده است. حضرت زهرا (س) در عین این  که کارهای خانه را می کردند  خیلی عاشق عبادت بودند؛ «اَفضَلُ النَّاس مَن عَشَقَ اَلعِبادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلبِهِ  باشَرَها بِجَسَده». در کافی شریف است که بهترین انسان ها، پیغمبر خدا، فرمودند آن  کسی است که عاشق عبادت باشد، با قلبش عبادت را معانقه بکند، آن قدر  حضرت زهرا عاشق خدا بود و انس با خدا «تَوَّرَمَت قَدَمَها» روی پا می ایستادند از بدن  گاهی غافل می شد، پاهای مبارکشان ورم کردند. بعد از این جریان عبادت ها جبرئیل امین نازل شد، یا رسول الله حامل سه پیام هستم: 1) خدا می فرماید  سلام من  را به فاطمه زهرا برسان. 2) به فاطمه ام بگو از آن چه که در آسمان و زمین است از من چیز بخواه، چرا از من چیز نمی خواهی. خدا می گوید چرا از من چیزی نمی خواهد. 3) ای پیغمبر، خدا می فرماید به فاطمه ام بگو من تو را دوست دارم، محبوبه ی خداست. یکی از لقب های زیبایی حضرت زهرا، محبوبه است، محبوبة الله است. سلام برسان، به او بگو از آن چه در آسمان و زمین است از من چیز بخواه و سوم بگو که من او را دوست دارم. این سومی اش خیلی عالی است. خدا بگوید من تو را دوست دارم.
«محبوبةً فِي عَرضِکَ وَ سمائِک». پیغمبر خدا تشریف آوردند حضرت زهرا را زیارت کردند، پیام  خدا را رساندند. خدا سلام  رسانده است و می فرماید از آن چه که در آسمان و زمین  است یک چیزی بخواه و تو را دوست  دارند. جواب  خیلی مهم  است. این را می گویند معرفت. جواب این است. عرضه داشت: «یا اَبَتا، شَغَلَنی عَنْ مَسأَلته لَذَّة خِدْمَته، لا حاجَة لی غیر النَّظر اِلی وَجْهِهِ الْکَریم فِي الدارِ السَّلام» عرضه داشت باباجان، چرا من از خدا چیزی نمی خواهم؟ از بس انس با خدا، عشق به خدا، زیارت خدا، من را مشغول کرده است. آدم یک چیزی که خیلی جذبش  می کند، جمال یوسف را ببیند دیگر از خورد و خوراک و اصلاً همه چیز را فراموش می کند، دستش را هم ممکن است ببُرد. آن وقت جمال یوسف این کار را می کند، جمال خدا چه کار می کند. آدم یاد گشنگی نمی افتد.
شریعتی: همه چیز یادش می رود.
حجت الاسلام فرحزاد: واقعاً یادش می رود. یک کسی که به محبوبش می رسد آن قدر انس به محبوب، نگاه به محبوب و این که من از خود وجود او بهره می برم.
جبرئیل را خدا در قرآن ستوده است، کرات آسمان را می تواند جابجا  بکند. «ذی قُوَةٍ عِندَ ذِی العَرَشِ مَکینٍ/ مُطاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ» خدا می گوید «ذی قُوَةٍ». فرمانده کل فرشتگان است. فرشتگان  چندتا هستند؟ عددشان را به جز خدا کسی نمی داند. میلیارد میلیارد، هر چه صفر بزنی  به آن  نمی رسی. «یا یَعلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ اِلَّا هُوَ».می گوید:
قوت جبرئیل از مطبخ نبود
بود از دیدار خلاق وجود
همچنان این قوت ابدال حق
هم ز حق دان نه از طعام و از طبق
امیرالمومنین درِ قلعه خیبر را می کند که چند ده تُن بوده است، روی دست می گذارد که از خندق رد بشوند فرمود من  به نان  جو و آب و غذا که نَکَندم، قدرت خداست در این بازو آمده است. «مَا قَلَعتُ بابَ خَیبَرَ بِقُوَّةِ جَسَدَانِیَّةٍ». آخر یک آدم چه زمانی می تواند 40 تن وزن بلند کند. «مَا قَلَعتُ بابَ خَیبَرَ بِقُوَّةِ جَسَدَانِیَّةٍ»، «بَل بِقُوَةٍ رَبّانیَّ».
قدرت می خواهی، «شِفاءِ مِن کُلِّ سُقم» می خواهی. « و قُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ» که اشاره کردیم. بی بی فاطمه زهرا عرضه می داشت بابا جان، «شَغَلَنی عَنْ مَسأَلته لَذَّة خِدْمَته» این قدر بندگی خدا. از حضرت زهرا التماس بکنیم یک ذره از این ها به ما بچشاند، یک سر سوزن، خیلی است. یک سر سوزنش یک اقیانوس می شود. من هیچ حاجتی ندارم الا  زیارت خدا، ملاقات خدا در دار السلام. آن عطش من، تشنه من، حاجت من، این است. خیلی عجیب است. این روایت جالبی دیدم. خیلی مطلب آماده کردیم ولی وقت سریع می گذرد، به قول امروزی ها فاکتور می گیرم. در روایت داریم که حضرت زهرا کارهای خانه را می کردند خسته می شدند. قد  و نیم قد 4 تا بچه داشتند، 9 سالگی البته آن موقع رشید بودند. آمدند منزل حضرت امیر(ع)، 4 تا هم فرزند پشت سر هم داشتند. از کارهای خانه که خسته شدند حتی  در روایت داریم که گاهی حضرت دستشان تاول می زد، گاهی خون می آمد، زخم می شد، از بس که کار خانه انجام می دادند. مثل  حالا نبود.  آن موقع مثلاً باید جو را آرد می کردند، آسیب کنند آرد کنند، بعد طبخ کنند. خیلی زحمت  داشت. از کار خانه خسته شدند، به حضرت علی عرض کردند که اجازه بدهید من بروم از پدرم  پیغمبر بخواهم که یک خدمتگزاری، کنیزی، بفرستد  که کمک من باشد. فرمودند باشد. همراه حضرت آمدند خدمت پدر بزرگوار، عرض کردند که باباجان  من یک مقدار احساس ضعف می کنم و کارهای خانه سنگین است، اگر می شود یک خدمتگذاری، کمکی. خیلی عجیب است. پیغمبر حتماً می توانست کنیزی فراهم کند، بلاشک قدرت داشت. ولی چه فرمودند؟ «قُوَّةَ مِن کُلِّ» آن یک قوه ای که از همه زد آن  جاست، کنیز یک کار جزئی ممکن است تو را کمک  کند. چه فرمودند؟ فرمودند فاطمه جان، می خواهی بهتر از خادم به تو بدهم. امیرالمومنین به او اشاره کرد بگو بله، بگو می خواهم.
شریعتی: حضرت  ریشه را نشانه گرفتند.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. پیغمبر خدا فرمودند. من خواهش دارم خانواده ها این امروز را حفظ بکنند چون همه در دسترسی به کانال و این ها ندارند. پیام ندهند که جابجا بشود که چه گفتی. با موبایلشان  حداقل ضبط بکنند. پیغمبر خدا فرمودند فاطمه جان، ابتدای روز که شروع به کار می خواهی بکنی 33 مرتبه بگو «سُبحانَ الله»، 33 مرتبه بگو «الحَمدُلِله»، 33 مرتبه بگو «اللهُ اَکبَر».یعنی تسبیحی که ما بعد از نماز می گوییم برعکس باشد.
شریعتی: 34 مرتبه «اللهُ اکَبَر».
حجت الاسلام فرحزاد: اشتباه گفتم، 34 مرتبه. برعکس است، یعنی طرز ردیف گفتنش عکس نماز است. بعد از نماز اول «اللهُ اکَبَر» است.
شریعتی: ما 34 تا «اللهُ اَکبَر» می گوییم، 33 تا «الحَمدُللهِ »و 33 تا «سُبحانَ الله»، حالا برعکس باشد.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. فرمودند  موقع شروع کارت 33 مرتبه «سُبحانَ الله»، 33 مرتبه «الحَمدُلِله»، 34 مرتبه بگو «اللهُ اَکبَر» بگو. چه می شود؟ فرمودند این صدتا ذکر زبان ولی «الفُ حَسَنَةِ بِالمیزان» هزار حسنه در میزان  حسناتت نهادینه می شود. این جمله مهم است. «یا فاطِمَه، اِنَّکَ اِن قُلتِها صَبیحَةِ کُلِّ یَومٍ  کَفاکَ الله ما أهمَکَ مِن اَمرِ الدُنیا و الآخِرَة» فاطمه جان، اگر هر روز برای شروع کارت این تسبیحات  را برعکس بگویی، هر روز صبح برای شروع کار، خدا آن چه که برایت مهم است از امر دنیا و آخرت کفایتت می کند. از هزارتا کنیز بالاتر  است. او را به توحید دعوت می کند، می گوید درِ خانه خدا برو. چون او را حواله به خدا می دهد، قوت ربانی، چه می شود؟ این یک بحثی است که من جایی ندیدم، شیرین است. بعضی موقع حضرت زهرا از  کارهای خانه خسته می شدند، خوابشان می گرفت. امیرالمومنین  آمدند خانه دیدند که گهواره دارد می جنبد، آسیاب هم دارد می چرخد، در حرکت است. تعجب کردند. چه کسی آمده است؟ گفتند جبرئیل امین  آمده است، گهواره جنبان  حضرت اباعبدالله شده است و فرشته ها آمدند این آسیاب را دارند می چرخانند. وقتی شما با خدا باشید جبرئیل  امین، حالا او در حد  خودش، برای ما از آن فرشته های کوچک می فرستد. جبرئیل امین  می آید گهواره جنبان حسین تو می شود. ببینید تسبیح آدم را به کجا می رساند.
شریعتی: همین الان هم  یک وقت هایی اتفاقاتی در زندگی ما می افتد همه چیز ردیف است.
حجت الاسلام فرحزاد: یک موقع هم می بینی آن ارتباط قطع می شود همه چیز به هم می ریزد.
شریعتی: هر کاری می کنی  نمی شود.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت، نمی شود. یعنی نمونه های کوچکش را ما همه دیده ایم. یک وقت می بینی برای ازدواج اصلاً جور نمی شود، یک وقت می بینی 2-3 ساعته جور می شود. یک وقت خانه کسی اصلاً محال بود خانه دار بشود خانه دار می شود. پیغمبر ما حضرت زهرا  را به کجا حواله دادند؟ گفتند برو درِ خانه خدا، بگو «سُبحانَ الله»، بگو «الحَمدُللهِ »، بگو «اللهُ اکبَر». وقتی این کار را می کنی فرشته ها به کمک تو می آیند، همه عالم به کمک می آید. من تسبیح حضرت زهرا را می ترسم یادم برود توضیح بدهم. یکی موقع اول صبح مستحب است یعنی شروع کار، یکی هم موقع خوابیدن. موقع خوابیدن هم همین جور، اول «سُبحانَ الله»، بعد «الحَمدُللهِ » و بعد هم «اللهُ اکبَر» 34 مرتبه. ولی بعد از نمازها نه، اول «اللهُ اکبَر» 34، بعد «الحَمدُللهِ »، بعد «سُبحانَ الله». تسبیحات حضرت زهرا هم بعد از نمازها خیلی سفارش شده است. قبل از این که تعقیبات دیگر بخوانید. فرمود برای من از هزار رکعت نماز بالاتر است. و امام صادق فرمود ما بچه هایمان را عادت می دهیم به گفتن این ذکر. فوری سلام  دادند نروند، تسبیحات را  بگویند بروند. و فرمود ذکر کسی را که خدا در قرآن: «یا ایُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اُذکُرُ الله ذِکرً کَثیراً» که پیغمبر هم فرمود این را می گوییم هزار حسنه میزان می شود، فرمود تسبیحات حضرت زهراست. بیاییم در حد خودمان الگوبرداری بکنیم، اصلاً با کسی قابل قیاس نیست. فاطمه جان اگر تو این را بگویی امر دنیا و آخرتت در هر روز را خدا کفایت می کند. این این سمت بماند. ببینید حضرت زهرا بیایند خدمت پیغمبر چیزی بخواهند  مطابق قاعده است، دختر بیاید خدمت پدر، پدر فخر اولین  و آخرین است، سرور همه انبیاست، اول شخصیت عالم است بلاشک. اما خود پیغمبر خدا هم احساس ضعف می کند کجا برود؟ بیاید سراغ حدیث کساء. وقتی که آیات مهم الهی نازل می شد، کلام خدا غیر کلام دیگر است، قابل قیاس نیست.  امیرالمومنین فرمود: «لَقَد تَجَلَ الله فِي کلامِ وَلکِنَّ الناس لایَبصُرون و لا یَعرِفُون» خدا در کلام تجلی کرده است، تجلی کامل در قلب پیغمبر بوده است. «إِنّا سَنُلقِي عَلَیکَ قَولًا ثَقِیلًا». لذا موقع نزول  قرآن وحی گاهی بدن پیغمبر می لرزید، گاهی سوار مرکب بودند  مرکب زمین می خورد. نه روح پیغمبر، روح پیغمبر  هزارها جبرئیل را هم  کمک می کند ولی بدن پیغمبر مریض می شود. «مَعرِفَتٌ قُوَتً مِن کُلٍ ضَعفٍ» پیغمبر موقع نزول آیه تطهیر احساس ضعف کردند. آیه تطهیر خیلی آیه  مهمی است، یکی از بزرگ ترین سند ما در قرآن برای عظمت مقام  اهل بیت از هر پلیدی، خطایی، لغزشی، پاک هستند آیه تطهیر است. کتاب ها در  موردش نوشتند. اهل  سنت هم قبول دارند. پیغمبر خدا آمدند خانه حضرت زهرا، فرمودند باباجان: «اِنِّی اَجِدُ فِي بَدَنی ضُعفَا». خیلی عجیب است. این عظمت مقام حضرت زهرا خیلی است.
شریعتی: حضرت به ایشان پناه می برند.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. شوخی بردار نیست. «اِنِّی اَجِدُ فِي بَدَنی ضُعفَا». حالا طرف مقابلش چه جواب می دهد؟ بابا به او گفته است بگو «سُبحانَ الله»، بگو «الحَمدُللهِ »، بگو «اللهُ اَکبَر»، همواره الله، الله. اصلاً توجه به این «الله»ها مشکلات آدم را حل می کند. تو در محضر خدا باشی اصلاً مشکل نداری. فرمود مرا از لذت خدمتش مشغول کرده از او چیزی بخواهم.
شریعتی: مات اویم، مات اویم، مات او.
حجت الاسلام فرحزاد: حضرت زهرا چه می فرماید؟ می فرماید: «اُعیذُکَ بِاللهِ یا اَبَتاهُ مِن  الضَعفِ». یک وقتی می گوییم «اَعُوذُ» من پناه می برم، یک وقتی می گویم شما را پناه می دهم. حضرت زهرا چه شخصیتی است که پدر بزرگوارش احساس ضعف می کند می آید پیش دختر  بزگوارش می گوید  من احساس ضعف می کنم چون از دخترش بوی توحید، بوی خدا استشمام می کند. این نکته مهمی است، عزیزان از ما ایراد نگیرند. فاطمه زهرا محو خداست. حضرت زهرا هم از خودش چیزی ندارد، می گوید: «اُعیذُکَ بِاللهِ» من در پناه خدا تو را درمی آورم از هر ضعفی. این ها یک نکته ای است که خیلی زیباست.
شریعتی: ام ابیها است.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. یکی ام ابیها است، یکی این که خود پیغمبر چه فرمودند؟ فرمودند فاطمه قلب من است، فاطمه روح من است. یواشکی می خواهیم بگوییم که خود فاطمه زهرا هم از روح پیغمبر کمک می گیرد، حلقه اول اوست. می گوید  فاطمه روح من است. یعنی در واقع این ها یک حقیقت هستند. خودم است. «أنَّهُم مِنّي وَ اَنَا مِنهُم». لذا می گوید: «اُعیذُکَ بِاللهِ یا اَبَتاهُ مِن  الضَعفِ». من خواهش دارم حدیث کساء  را در  جلسات، ما جلسه با رفقا و فامیل داریم همیشه مقید هستیم اول حدیث کساء می خوانیم. آیت الله بهجت، آیت الله بهاءالدینی، بسیاری از بزرگان ما هر نوع مشکلات بود می گفتند بروید  حدیث کساء بخوانید. آیت الله بهجت  فرمودند حدیث کساء آن قدر عظمت دارد، جمله جمله هایش معجزه است. چرا معجزه است؟ چون ناقل این جریانی که در کساء جمع شدند و می فرماید که وقتی که پیغمبر هم آمد  همه آمدیم جمع شدیم، «قالَ الله» حضرت زهرا مستقیم از خدا حرف زد. یک موقع امام (ره) می گفتند جبرئیل بر او نازل می شده است. این هم مهم است ولی جبرئیل می آید گهواره جنبان می شود. این جا می گوید: «قالَ الله» خدا با ملائکه این طورگفت و این طور گفت. مستقیم از خدا حرف می زند. و پیغمبر ما چند بار قسم خوردند  که این حدیث کساء در محفلی خوانده بشود  به آن خدایی که مرا فرستاده است ملائکه نازل می شوند، استغفار می کنند، غمگین باشد غم از او برداشته می شود، صاحب حاجت حاجتش برآورده می شود. مرحوم آقای دولابی می فرمودند اگر کسی با اعتقاد یک بار بخواند کافی  است. من نمونه های  فراوان دارم که فرصت نیست بگویم که دوستانی  که مشکلات  حاد داشتند با یک بار خواندن ولی با اعتقاد، با توجه، واقعاً با نیت خوب. مگر می شود که آقای  شریعتی مرا دعوت کند بعد من بروم مرا راه ندهد. نمی شود. خدا، پیغمبران، به ما می گویند  این را بخوانید این طور می شود. حتماً بدانید که اثر دارد. ان شاءالله خدای متعال توفیق بدهد که انس با خدا، ارتباط با خدا، معرفت با خدای متعال حلال جمیع مشکلات است. این جمله ی امام صادق  را تکرار می کنم، معرفت خدا إنَّ مَعرِفةَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ اُنسٌ مِن كُلِّ وَحشَةٍ، و صاحِبٌ مِن كُلِّ وَحدَةٍ، و قُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ، و نُورٌ مِن كُلِّ ظُلمَةٍ، و شِفاءٌ مِن كُلِّ سُقمٍ» انس و ارتباط با خدا که حضرت زهرا دست توحید با ما می دهد، همواره جمیع مشکلات ما است.
شریعتی: ان شاءالله. ان شاءالله خود حضرت هم مدد بکنند، عنایت بکنند، نظر بکنند. پس در واقع یکی زیارت حضرت زهرا «يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَک اللهُ الَّذى‏ خَلَقَک قَبْلَ اَنْ يخْلُقَک»، یکی تسبیحات حضرت زهراست که قبل خواب شما سفارش کردید که برعکس است و بعد از نمازهای واجبمان و بعد هم حدیث کساء. خدا ان شاءالله خیرتان بدهد. مشرف بشویم با ساحت نورانی قرآن کریم. یک کتابی پیش روی من است، حالا این را هم  معرفی بکنیم بد نیست. البته پارسال معرفی کردیم این  کتاب را. عنوانش «دختر پیامبر» است. وقایع زندگی حضرت زهرا (س) بعد از رحلت نبی مکرم اسلام، نوشته استاد محمدعلی جاودان. ان شاءالله خداوند آیت الله جاودان  را برای همه ما حفظ بکند. عزیزانی که می خواهند این کتاب را تهیه بکنند و با وقایع بعد از رحلت پیامبر و مصائب حضرت زهرا آشنا بشوند هم می توانند  به سایت ما مراجعه بکنند، هم به کانال ما در سروش و ایتا، و هم اگر  به هر دلیلی موفق نشدید 20000303 شماره پیامک ماست که ان شاءالله عزیزان شما را راهنمایی خواهند کرد. مشرف بشویم به ساحت نورانی قرآن کریم و چقدر خوب است ثواب تلاوت این  آیات را هدیه بکنیم  به روح بلند حضرت  صدقه طاهره (س) به امید نگاه و نظری. آیات 36 تا 43 سوره مبارکه قصص را امروز تلاوت خواهیم  کرد، صفحه 390 قرآن کریم. ان شاءالله برمی گردیم در بخش دوم گفتگویمان با احترام و با افتخار همراه شما هستیم و در کنار  شما. صفحه390 قرآن کریم
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». چقدر خوشحالیم که همراه شما هستیم و در کنار شما. ان شاءالله به حق حضرت صدیقه طاهره بهترین اتفاق های زندگی برای تک تک ما رقم بخورد و ان شاءالله حضرت نگاه مادرانه شان را از ما دریغ نکنند. از فضیلت ذکر بلند صلوات بر محمد  و آل محمد حاج آقای فرحزاد بفرمایند و اشاره و نکته قرآنی امروز را بشنویم.
حجت الاسلام فرحزاد: یک روایت زیبایی است. پیغمبر خدا فرمودند: «یا فاطِمَة مِن صَلَی عَلیک غَفَرَ الله لَه، و الحَقَه بی حَیثَ کُنتُ مِن الجَنَة». یکی از کارهای خوبی که این ایام عزیزان می توانند داشته باشند  قرآن، صدقه، کار خیر، مجلس، هدیه به محضر حضرت زهرا(س). و  یکی از بهترین هدیه ها صلوات است. حالا همین صلواتی که ما معمول می فرستیم به نیت حضرت زهرا هزارتا، ده هزارتا، یا «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بعَلِها وَ بَنیها وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک». پیغمبر خدا فرمود فاطمه جان، کسی بر شما صلوات و درود بفرستد  دو کار  خدا با او می کند: 1) «غَفَرَ الله ذُنُوبَ»خدا گناهانش را پاک می کند، 2)«الحَقَه بی حَیثَ کُنتُ مِن الجَنَة».ما صلوات بر حضرت زهرا را درک نمی کنیم چه آثاری دارد، هم پاک شدن و هم هر کجای بهشت پیغمبر چون جان پیغمبر است، روح پیغمبر است، به این که وصل شدی تو را می برد کنار پدر بزرگوار.
شریعتی: خدا ان شاءالله شما را خیر بدهد. از نکته قرآنی امروز را هم بشنویم و ان شاءالله حسن ختام فرمایش های شما.
حجت الاسلام فرحزاد: آیه 41 این صفحه 390 خدا می فرماید: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنْصَرُونَ». ما از قرآن استفاده می شود که دو امام داریم: امام نور، امام نار. رهبران نوری انبیا و امامان، دعوت به خدا و بهشت و دعوت به نور می کنند. طاغوت ها دعوت به دنیا، دعوت به آتش  جهنم می کنند، شیاطین  جنی و انسی. خدای مهربان می فرماید ما بعضی از این طاغوت ها را قرار دادیم پیشوایانی که دعوت به آتش جهنم می کنند. هر کس ما را به اختلاف، تفرقه، ناامیدی، ظلم، فساد، خیانت، دنیا پرستی، دعوت می کند هر کسی است، شرق است، غرب است، هر کجا است، این امام ناری است یعنی امام جهنمی است. مواظب باشیم زیر پرچم کدام امام داریم سینه می زنیم.
شریعتی: آن سمت «یَهدُونَ بِاَمرِنا» است.
حجت الاسلام فرحزاد: این سمت «يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ» است. و روز قیامت هم خدای متعال هیچ آن ها را یاری نمی کند. یک بزرگی یک کلام خیلی قشنگی، یادم نیست هفته های قبل گفتم یا نگفتم. فرمود همه آرزوهایم در یک کلمه است که صدیقه کبری یک گوشه چشم به من نگاه بکند. یعنی اگر کسی در این چند  روزه دنیا به بچه های فاطمه. یک روایت قشنگی از امام صادق دیدم. فرمود: «خَيْرُ الْعَمَلِ بِرُّ فَاطِمَةَ وَوُلْدِهَا». در اذان  و اقامه می گوییم: «حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ». یک روایت داریم «ولایَةُ عَلی ابنِ اَبی طالِب  خَيْرِ الْعَمَلِ»، یک روایت داریم «خَيْرِ الْعَمَلِ» امام صادق فرمود: «بِرُّ فَاطِمَةَ وَوُلْدِهَا» نیکی به فاطمه زهرا و بچه های فاطمه.  بیاییم پیوندمان  را در  فاطمیه قرص و محکم بکنیم، این قدر شب و روز بیاید که از ما اثر و خبری نباشد. خواهش دارم، خواهش دارم، فامیل و بستگان شب یلدا مشکلات دارند، گرفتاری دارند، یک کار خیری برای  آن ها انجام  دهیم.
شریعتی: خیلی خوب. این هم نکته درست و دقیقی بود.
حجت الاسلام فرحزاد: چون واقعاً بعضی ها خجالت خانواده را می کشند.
شریعتی: هوای هم را داشته باشیم و محور این محبت و هوای هم داشتن هم  حضرت زهرا باشد.
حجت الاسلام فرحزاد: اصلاً مجلس شب یلدا را به نیت فاطمه برگزار کنیم.
شریعتی: بله. دعا کنید و خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: خدایا تو را قسم می دهیم به حق صدیقه کبری فاطمه زهرا مشکلات همه ی عالم، همه ی مردم، مملکت ما را برطرف بفرما.  باران رحمتت را بیش  از این  بر ما نازل بفرما. همه ی مریض ها شفای عاجل عنایت بفرما. آن هایی که شغل، مسکن، همسر، اولاد، ندارند به آن ها عنایت بفرما. قلب امام زمان از ما راضی، ظهورش را به زودی برسان و ما را جزو یارانش قرار بده. به برکت صلوات بر فاطمه زهرا (س).
شریعتی: الهی آمین. خیلی  از شما ممنون و متشکرم. خیلی ممنونم از توجه و عنایت شما. مراقب سلامتی خودتان خیلی باشید. تا فردا که ان شاءالله با حضور حاج آقای کاشانی به شما سلامی دوباره خواهیم کرد. در پناه خداوند بزرگ و مهربان باشید.