اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1400-01-12-حجت الاسلام پناهیان-سیاسی و اجتماعی مسئله‌ مهدویت

شریعتی: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم» بهار از تبار محمد است و جهان به تدریج در قلمرو این بهار گام می‌زند. فردا با یک ولوله صبح می‌شود آن‌گاه پیامبران با شاخه‌ای از گل محمدی به دنیا می‌گویند صبح بخیر. فردا ما آغاز می‌شویم. فردا آسمانی از درخت، جنگلی از پرنده و دریایی از خورشید خواهیم داشت. فردا پایان بدی‌ها است، فردا جمهوری گل محمدی است. سلام خدمت تک‌تک عزیزان خانم‌ها و آقایان می‌کنم. در روز جمهوری اسلامی با سمت خدا به شما سلام می‌کنیم. در دوازدهم فروردین ماه 1400. خدمت عزیز دل خود حاج آقا پناهیان هستیم.

حجت الاسلام پناهیان: خدمت همه‌ی بینندگان محترم سلام عرض می‌کنم. امیدوارم ایام باشکوه نیمه‌ی شعبان که روزها قبل و بعد از آن را باید جشن گرفت و بر همه مبارک باشد. هر روز، روز امام زمان(ع) هست و ان‌شاءالله به خوبی از ماه شعبان بهره‌برداری کنیم و با یاد حضرت ولیعصر توشه برای ماه مبارک رمضان برداریم.
بسم الله الرحمن الرحیم. مقوله‌ی مهدویت در بین همه‌ی مفاهیم دینی مهم‌ترین ویژگی آن این است که یک امر واقعی و یک امر به شدت سیاسی است. ظهور آقا امام زمان(ارواحنا له الفداء) یک امر قدسی، مبهم، معنوی، نامعلوم نیست. خیلی‌ها درباره‌ی آقا امام زمان(عجل الله تعالی شریف) شاعرانه سخن می‌گویند. خوب است و کم هم هست و خیلی‌ها درباره‌ی آقا امام زمان(ارواحنا له الفداء) اعتقادی فقط سخن می‌گویند آن هم اعتقادی به روش کلام قدیم. خیلی‌ها درباره‌ی آقا امام زمان(ارواحنا له الفداء) به شبهات شخصی درباره‌ی حضرت می‌پردازند. این‌ها همه خوب است و هیچ کدام را انکار نمی‌کنیم. خیلی‌ها در مورد ظهور و آقا امام زمان(ارواحنا له الفداء) به گناهان مردم و ثواب‌های مردم و به ذکر و دعا می‌پردازند. آن هم به جای خود خوب است ولی این‌ها همه درجه‌ی اهمیت آن‌ها در مقابل بعد سیاسی ظهور، بعد سیاسی غیبت، بعد سیاسی مقدمات فرج تقریباً هیچ است. چون حضرت شما اعتقاد به حضرت هم داشته باشید، محبت به حضرت هم داشته باشید و گناه شخصی را هم به خاطر تعجیل در فرج ترک کنید و دعا هم برای فرج بکنید اما مقدمات سیاسی فرج در جامعه‌ی ما و در جامعه‌ی بشری ایجاد نشود، ظهور ایجاد نخواهد شد.
شریعتی: مقدمات ظهور را شنیدیم اما مقدمات سیاسی ظهور را کمتر شنیدیم و کمتر به آن پرداخته شده؟
حجت الاسلام پناهیان: به این دلیل است که کار ما طلبه‌ها در گفتگوهای معنوی ایراد دارد و معمولاً دین را در سطح اخلاق فردی نازل می‌کنیم. این گله‌ی مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد عرفان حضرت امام هست که حضرت امام از ایشان یاد می‌کردند. می‌گفتند جان من به فدای او باد. ایشان می‌فرمودند که دین ما متأسفانه به عنوان یک امر فردی معرفی شده است. مهدویت هم به عنوان یک امر فردی و اجتماعی هم در حد اخلاق اجتماعی و نه در حد سیاسی باشد. ممکن که اخلاق اجتماعی شما خوب باشد که اصلاً لفظ اخلاق بیش‌تر مربوط به رفتار اجتماعی انسان‌ها از نظر لغوی می‌شود ولی از نظر سیاسی نه بصیرت داشته باشید و نه فعالیت داشته باشید. آن وقت ارتباط شما با مهدویت ارتباط کمی خواهد شد. بنده گاهی از اوقات در مورد رابطه‌ی سیاست و مهدویت صحبت می‌کنم و خیلی از سؤال‌ها به دست من می‌رسد. سؤال‌هایی که مراکز تحقیقی و پژوهشی مربوط به مهدویت باید پاسخ بدهند که متأسفانه در این باره ضعف جدی دارد. ما طلبه‌ها مقوله‌ی دین را و مقوله‌ی مهدویت را به مقوله‌ی فردی و به مقوله‌ی صرفاً قدسی و آسمانی تبدیل کردیم و آن را روی زمین نیاوردیم ببینیم که زندگی ما عملاً چه تغییری زندگی سیاسی ما را خواهد داد و قبل از آن مقدمات سیاسی فرج حضرت چیست. مسئله‌ی ظهور حضرت یک مسئله‌ی صددرصد اولاً سیاسی است. با قدرت‌های سیاسی در می‌افتند نه با چهار تا گناهکار کوچه و بازار و بالاخره گوشه و کنار. شما وقتی می‌خواهید مهدوی صحبت کنید موعظه‌های شما باید به سمت مسئولین جامعه برود. آن‌ها هستند که مقدمات ظهور را خراب می‌کنند یا مقدمات ظهور را می‌سازند. در عرصه‌ی سیاسی جامعه است که مقدمات ظهور تحقق پیدا می‌کند و ظهور حضرت قدرت را به تعبیر قرآن و ثروت را از دست ظالمان می‌گیرد و به دست مستضعفان می‌دهد. سخن از قدرت و ثروت در آیه‌ی قرآن هست. قدرت و ثروت چگونه توزیع در زمان آقا امام زمان(ارواحنا له الفداء) می‌شود. خیلی ساده‌ی آن را من عرض می‌کنم. ما به طور مبهم می‌گوییم بله حضرت تشریف فرما بشوند ظالمان را از بین می‌برند. خب ظالمان چه کسانی هستند؟ چون نگفتیم که ظالمانی که ریشه‌کن می‌شوند چه کسانی هستند. مردم ما نمی‌دانند که این سبک تبلیغات برای انتخابات به تأخیر انداختن ظهور است و نه به تعجیل انداختن ظهور. اصلاً ربطی بین این دو هست یا نه. که در اواخر صحبت به آن خواهیم پرداخت. در عرصه‌ی سیاسی است که عدالت برقرار می‌شود. عدالت بدون سیاست نمی‌تواند برقرار شود. وقتی شما می‌خواهید حکومت عادلانه برقرار کنید حکومت یک مقوله‌ی سیاسی است. ما نمی‌گوییم که چگونه حضرت عدالت را برقرار خواهد کرد. من از اهل فضل می‌پرسم که حضرت چگونه عدالت را برقرار خواهد کرد. آن کسی که مدعی هستی می‌آید چگونه حکومت می‌کند. از چگونگی‌ها برای ما سخن بگویید. هر کدام از اهل فضل و اهل علم در این باره سخن بگویند که تقریباً کتابی ما در این باره نداریم. تقریباً بحث‌های جدی نداریم. رشته‌ی تخصصی مهدویت در این باره کاملاً باید فعالیت کند و متحول شود برای این‌که پاسخ به این سؤال‌ها چگونه ... وزارتخانه خواهیم داشت، سانسور خواهیم داشت، انتخابات خواهیم داشت. این مرزهای سیاسی آیا برداشته می‌شود؟ ساختار سیاسی و شیوه‌ی حکمرانی چگونه است. شما چند تا کتاب در این باره می‌شناسید و مطالعه کردید و این حرف‌ها را شنیدید. عدالت را برقرار می‌کند. خب چگونه عدالت را برقرار می‌کنند. حضرت یک ذکری می‌گویند که یک دفعه عدالت برقرار می‌شود. تصرف در دل‌ها می‌کنند و یک دفعه همه می‌گویند وای من چه قدر احساس عدالت می‌کنم. آن ابزار چه هست؟ آیا یک گیتایی دم در می‌گذارند که در مورد هر کسی بوق زد او را بگیرند؟ آیا وزارت اطلاعات خیلی سنگینی دارند برای این‌که جهان را اداره کنند؟ اگر نه که من احتمال می‌دهم که این جور نباشد. پس ظالمان چه می‌شوند؟ مسئولیت مردم و میزان دخالت آن‌ها در حکومت چه قدر خواهد بود؟
شریعتی: آن رشد و بلوغ اجتماعی را همه شنیدیم.
حجت الاسلام پناهیان: خب آن رشد چگونه صورت می‌گیرد. من الان می‌خواهم ببینم که من رشد و بلوغ اجتماعی برای حکومت حضرت رسیدم یا نه. خب آن چی هست. آن را به من یک کتاب معرفی کنید. دخالت من در سیاست و اداره‌ی محل و منطقه‌ی خود من در زمان ظهور چه قدر خواهد بود. بحث‌ها را شما که دیگر الان کارشناس مجری هستید که همه‌ی این‌ بحث‌ها به اندازه‌ی چند کارشناسی و دکترا باید به شما مدرک بدهید برای این‌که این همه بحث‌های معنوی شنیدید. این‌ها را باید خود شما به مردم جواب بدهید. پس اگر ما این‌ها را نگفتیم چی گفتیم؟ حرف‌هایی زدیم که پانصد سال پیش هم می‌شد به مردم بگوییم که مردم اخلاق خود را درست کنید و غیبت نکنید و دروغ نگویید. واقعاً ما دروغ نگوییم و غیبت نکنیم و چهار تا گناه دیگر نکنیم حضرت تشریف فرما می‌شوند؟ حضرت فرمودند که گناه شما، ما را حبس می‌کند. کدام گناه؟ نه آن گناه جوانی که در کوچه و بازار یک گناهی انجام می‌دهد. گناه مسئولین سیاسی کشور در تحریف دین بیش‌تر ظهور را به تأخیر می‌اندازد و گناه است و گناه یک چهار نفر بندگان خدا در اثر مضیقه‌هایی که دچار هستند، دچار گناه می‌شوند. خب شما گناه را عقلانی آن را محاسبه کنید. گناه ظهور را به تأخیر می‌اندازد. کدام گناه؟ یعنی یک کسی در گوشه‌ی خانه‌ی خود و یک کسی حجاب او کج و معوج شد این گناه ظهور را به تأخیر می‌اندازد؟ وقتی شما از تقوا صحبت می‌کنید که تقوا باید رشد کند تا مقدمات فرج فراهم شود، منظور شما تقوای من آدم عامی هستم که سر پیاز هستم و نه ته پیاز. منظور شما تقوای سیاسی است. فرق تقوای سیاسی با تقوای فردی چی هست؟ تقوای سیاسی چه قدر در رسانه‌ها است. بعد از سیاسیون شما دائماً باید تقوای سیاسی را به رسانه‌ها گوشزد کنید. این رسول خدا بود که در خطبه‌های نماز جمعه که باید در هر دو خطبه به تقوا سفارش بشود این آیه‌ی قرآن را مکرر می‌خواند. بنیانگذار دین اسلام «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً» (احزاب/ 70) پس می‌شود مهم‌ترین تقوا، تقوای در رسانه. فاسق‌ترین فرد کسی می‌شود که یک سخنی را در رسانه بالا و پایین آن را بزند و تحریف کند و ذهن مردم را مشوش کند. شما این را جا انداختید که بی‌تقوایی‌ترین کار، کار رسانه‌ای است. می‌دانید اگر این اتفاق بیفتد رسانه‌های ما خود به خود به سمت صلاح و سداد پیش خواهند رفت.
شریعتی: الان مخاطب این صحبت‌های شما رسانه‌ها هستند، مسئولین هستند، مردم هستند، چه کسانی هستند؟
حجت الاسلام پناهیان: ما مردم هستیم که مسئولین را انتخاب می‌کنیم. ما مردم هستیم که ارزش‌گذاری برای مسئولین می‌کنیم. وقتی یک مسئولی در انتخابات آمد دروغ گفت که رأی بیاورد و همه فهمیدند که دروغ گفت، خیلی از قوانین ما ناقص برای جلوگیری از این دروغ‌ها که در انتخابات‌ها صورت می‌گیرد. اگر مردم ما روی برگردانند این رشد سیاسی مردم خواهد بود.
شریعتی: این رشد سیاسی و اتفاقات سیاسی جامعه‌ی ما ارتباطی با ظهور دارد و جامعه‌ی سیاسی ما؟
حجت الاسلام پناهیان: بگذارید عین کلمات رهبری را در مورد سؤال شما بخوانم. این‌ها را از همان کتاب نظریه‌ی انتظار می‌خوانم. حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه شریف) در یک زمینه‌ی مساعد و مناسب ظهور خواهد کرد. نه در یک زمینه‌ی نامساعد کسانی بودند آن روزها که خیال می‌کردند که دنیا باید پر از ظلم و جور شود تا حضرت مهدی ظهور کند. در حالی که ما می‌گفتیم نه، حکومت حضرت مهدی یک حکومت صددرصد است و قبل از این‌ صددرصد، ده درصد، بیست درصد، سی درصد، پنجاه درصد و نود درصد بایستی به وجود بیاید. تا به آن صددرصد برسد. این خیلی مهم است. این عبارت‌های یک عالم دینی است. من حالا بحث رهبر انقلاب هستند نمی‌خواهم به این دلیل سخن ایشان را بگویم. رهبری می‌فرماید آن‌چه امروز در دنیا اسم دموکراسی و مردم سالاری را روی آن گذاشته‌اند همان دیکتاتوری‌های قدیمی است. البته علامه‌ی طباطبایی هم در تفسیر المیزان همین را می‌فرمایند که دموکراسی امروز غربی از دیکتاتوری بدتر است. حدود پنجاه سال پیش بود. همین دیکتاتوری‌های قدیمی است که لباس جدید بر تن کرده است. یعنی دیکتاتوری گروه‌ها. اگر رقابت هم وجود دارد رقابت بین گروه‌ها است و مردم در این میان هیچ کاره‌ هستند. این‌ها را ببینید. اجازه بدهید برای این‌که وقت مختصر شود از قسمت‌های دیگر صحبت بگویم. می‌فرماید دموکراسی‌های امروز دنیا بر پایه‌ی تبلیغات دروغ و فریبنده‌ و محصور کردن چشم‌ها و دل‌ها است. می‌خواهم ربط آن را با ظهور بگویم. امروز در دنیا هر جا شعار دموکراسی می‌دهند شما ببینید برای تبلیغات کاندیدهای ریاست جمهوری یا نمایندگان مجلس چه کار می‌کنند. پول خرج می‌کنند. دموکراسی در پنجه‌ی اقتدار پول اسیر است و دروغ. مردم سالاری امام زمان یعنی مردم سالاری دینی. با این روش به کلی متفاوت است. خب ما باید جامعه‌ی خود را به سمت مردم سالاری دینی ببریم. یک جمله‌ی دیگر از سخنان رهبری برای شما بخوانم. امام زمان تنها یا به تنهایی دنیا را پر از عدل و داد نمی‌کند. این را باید به همه‌ی در و دیوار مدرسه‌ها نوشت. امام زمان از آحاد مردم مؤمن و با تکیه به آن‌ها است که بنای عدل الهی را در سراسر عالم استقرار می‌بخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل می‌دهد. این معنای ولایت است. حالا دانش‌آموزها و دانشجویان باید بپرسند چه جوری و طلبه‌ها باید به سمت خدا بیایند و جواب بدهند. چه جوری می‌شود که یک حکومت صددرصد مردمی در زمان حکومت امام زمان چگونه است. آن‌چه امروز در دنیا اسم دموکراسی مردم سالاری را روی آن گذاشتند همان دیکتاتوری قدیمی است. بعد این‌جا در ادامه می‌فرماید که حکومت امام زمان صددرصد مردمی است. وقتی که مردم در تعیین سرنوشت خود در هر منطقه‌ای دخالت داشته باشند و احساس مسئولیت در اداره‌ی امور خود کنند، خیلی بیش‌تر از این انتخاب‌هایی که ما داریم است. که این انتخابات‌ها مشارکت‌های سوری است. شما وقتی که چهار سال یک بار می‌آیید یک رأی می‌دهید. اصلاً این کاندید از کجا آمده؟ چه باندی پشت سر او هست یا نیست. این می‌رود به اسم مردم چه کارهایی را انجام می‌دهد. بعد تبلیغات او اغواگرانه است. از بدنه‌ی مردم ریز ریز بالا نیامده است. بعضی از احزاب در بعضی از کشورها وضع انتخابات آن‌ها بهتر از کشور ما است. در کشور ما بعضی از اوقات صرفاً با حرافی می‌آیند و رأی می‌آورد. همه هم می‌دانند که برنامه ندارد. در کشور ما بعضی وقت‌ها منتظر می‌شوند ببینید که در مناظره کی، کی را می‌زند و تیکه بیش‌تر بیندازد رأی می‌آورد. نه بر اساس برنامه. آن‌ها مردم سالاری حقیقی نیست و اشکالات انتخابات باید برطرف شود. شاید مردمی‌ترین انتخابات ما شورای شهرها است که آن را هم می‌بینید که خیلی از اعضای شورای شهرها‌ ... نمی‌خواهم به همه‌ی آن‌ها بی‌احترامی کنم. دستگیر در اثر رانتخواری می‌شوند. ماهی یک دانه خبر در این زمینه داریم. مردم هیچ وقت رانتخوار نمی‌خواهند انتخاب کنند. پس سازوکار انتخابات یک اشکالاتی دارد. ما باید رشد در انتخابات کنیم. شما باید یاران آقا امام زمان(ارواحنا له الفداء) را به افراد معرفی کنید به عنوان یک جامعه‌ی شایسته. الان مسئولین کشور و نمایندگان مجلس حدود سیصد تا هستند، می‌توانید بگویید یابن الحسن این سیصد و سیزده نفر یار شما. این را می‌توانیم بگوییم؟ همین الان این مجلس‌ انقلابی خوب و مجلس‌های انقلابی خوبی که قبلاً داشتیم هیچ کدام را نفی نمی‌کنیم. روی ما می‌شود این‌ها را مطرح کنیم؟ روی ما می‌شود که ما طلبه‌ها که امام جمعه هستیم روی ما می‌شود که استاندارها، این‌ها را به امام زمان معرفی کنیم و بگوییم بفرمایید. نه هر آدم خوبی مثل حضرت اباذر که رسول خدا فرمود که تو مدیریت نکن و جایی رئیس نشو. تو ریاست نمی‌توانی. نه مثل آقای کمیل(اعلی الله مقامه شریف) که امیرالمؤمنین فرمود که بدون اجازه‌ی من آب نخور. تو نمی‌توانی خیلی چیزها را تشخیص بدهی. مثل مالک اشتر که اسم مالک اشتر را الکی روی کسی نگذاریم. که می‌فرماید خود او فکر کند که مالک اشتر دست او به من نرسد، تشخیص بدهد همان را تشخیص می‌دهد که من می‌خواستم به او بگویم. آمادگی برای ظهور یعنی این‌که شما یک عده مسئول در این کشور داشته باشید یا با انتخاب شما است یا غیرمستقیم یا مستقیم انتصابی‌های ما همه غیرمستقیم هستند که این‌ها را بتوانید به امام زمان عرضه کنید که بگویید آقا این‌ها یاران شما هستند. چه می‌خواهی آقا برای ظهور بگویی؟
شریعتی: این‌که شما گفتید که حضور ما در انتخابات در زمان ظهور خیلی مؤثر است که آن را هم باید تشریح کنید که منظور شما چه بوده. این مردم را نسبت به ساختار سیاسی و انتخابات بی‌اعتماد نمی‌کند؟
حجت الاسلام پناهیان: بی‌اعتماد چرا بکند. ما همین الان انتخابات ما بهتر از کشورهای دیگر است و این را همه‌ی مردم ما می‌دانند و غربی‌ها هم این را می‌دانند و ناظران بین‌المللی هم این را می‌دانند. چرا این انتخابات برای آن‌ها مهم است و واقعاً تمام رسانه‌های خود را دخالت در انتخابات ما می‌دهند چون انتخابات این‌جا حقیقی است. این‌جا مثل خیلی از انتخابات‌های خیلی از کشورهای دیگر نیست و آسیب‌های آن‌ها را ندارد ولی هنوز ما دچار آسیب هستیم. مردم اکثراً بعد از چند وقت از منتخب خود راضی نیستم آن وقت امام زمان از این منتخب راضی است؟ ما باید رشد کنیم.
شریعتی: وقتی مردم را مخیر به این می‌کنند که این را انتخاب کن یا این را انتخاب کن و اگر من کسی را انتخاب کردم ولو این‌که اشکالاتی داشته، ولو این‌که موفق نبوده جای سرزنش برای من باقی نمی‌ماند.
حجت الاسلام پناهیان: ما مردم را سرزنش نمی‌کنیم ولی ما مستحق ظهور نیستیم. شما دوران دانش‌آموزی خود نمره‌ی کم نگرفتید؟ خب باید شما را سرزنش کنند؟ باید کمک کنند که تقویت شوید. حالا شما نمره‌ی کم گرفتید شما را نباید سرزنش کنند ولی دکترا هم نباید به شما بدهند. شما شده است که پایین پانزده در دبیرستان نمره بگیرید باید شما را بزنند؟ نه، سرزنش کنند؟ نه. تحقیر کنند؟ نه. ولی دکترا هم به شما نمی‌دهند که بارک الله که شما چهارده گرفتید. ظهور حضرت برای جامعه‌ای است که در انتخابات رشد کرده باشد.
شریعتی: برای جامعه‌ای است که درست انتخاب کند و نگاه بازی داشته باشد.
حجت الاسلام پناهیان: آزادانه درست انتخاب کند. با میل خود و با تشخیص خود. آن هم نه تصادفاً درست انتخاب کند. تصادفانه اگر یک بار درست انتخاب کند باز هم این جامعه آماده نیست. من یک نکته‌ای را باز هم از حضرت آقا بگویم. می‌فرماید که فرآیند تحقق هدف‌های اسلامی یک فرآیند طولانی و البته دشوار است. قدم اول که پرهیجان‌تر و پر سروصداتر از همه است ایجاد انقلاب اسلامی است. قدم بعدی ترتب نظام اسلامی بر انقلاب اسلامی است یعنی ایجاد نظام اسلامی. من این‌ها را دارم خلاصه می‌کنم. بعد قدم بعدی ایجاد دولت اسلامی است که دولت اسلامی با رأی مردم است. ببینیم شده است یا نه. ما که هنوز مدعی هستیم که دولت ما اسلامی نشده است. خود حضرت آقا هم فرمودند. اگر این مرحله به وجود آمد آن وقت برای مسلمانان عالم الگو و اسوه می‌شویم. اگر توانستیم این مرحله را به سلامت طی کنیم آن وقت مرحله‌ی بعدی ایجاد دنیای اسلام است. فرآیند تحقق دنیای اسلامی همین طور قدم به قدم به نتیجه‌ی نهایی خود نزدیک می‌شود که بعد دیگر توضیح می‌دهند که نتیجه‌ی نهایی همان ظهور و تمدن عظیم اسلامی است. ما در مسیر هستیم. چرا الکی ادعا کنیم که ما هیچ ایرادی نداریم. خب ایراد داریم. چرا انتخابات آزاد در این کشور هست. چرا حضرت امام فرمود که علما نیایند یک دخالتی کنند که رأی مردم آن رأیی که تشخیص می‌دهند نباشد. فرمودند که اگر اشتباه هم رأی دادند خود مردم رأی دادند. البته یک موازینی هست ولی غیر از آن موازین کلیدی که خب مردم که همه را نمی‌شناسند، شورای نگهبانی هست بر اساس آن موازین عمل می‌کنند و حالا ممکن است که شورای نگهبان هم حتی اشتباه کند. مقام معظم رهبری این را فرمودند. کما این‌که بعضی وقت‌ها مردم اعتراض می‌کنند به شورای نگهبان که ما که نمی‌دانستیم شما این را جلوی ما گذاشتید. این جور اعتراضات هم به شورای نگهبان هست. حالا بعضی‌ها می‌گویند که نه شما زیادی در مضیقه قرار می‌دهید. هر دو اعتراض به شورای نگهبان هست. بالاخره داوری در وسط زمین فوتبال مورد اعتراض قرار می‌گیرد. حالا ممکن است درست رفتار کند یا نه ولی در نهایت مردم باید انتخاب کنند. چرا حضرت امام فرمود که بگذاریم مردم انتخاب کنند و نتیجه‌ی انتخاب خود را ببینند. برای این‌که این مسیر رشد ما است و این مسیر رشد ما است که مؤثر در این می‌شود که ما شایسته‌ی ظهور هستیم یا نه. نمی‌شود که ما در حد تشخیص مسئول خوب برای جامعه در انتخاب مستقیم یا غیر مستقیم نباشیم و بعد بگوییم که آقا بیا ما آماده هستیم. نه خیر ما کجا آماده هستیم. فرآیند یک فرآیند طولانی است که ما باید این فرآیند طولانی را دقیق طی کنیم و ببینیم که به کجا می‌رسیم. حالا این‌که به اصطلاح حضرت امام بارها فرمودند که انقلاب ما مقدمه‌ی فرج هست. سخنان زیادی در این باره هست و اساساً این نظریه را بسیاری از علما قبول دارند که ما مردم در ظهور حضرت مؤثر هستیم و چگونه رفتار کردن ما مؤثر است. حالا من از شما می‌پرسم که رفتار فردی من نوعی در ظهور مؤثر است یا رفتار سیاسی من؟
شریعتی: حتماً رفتار سیاسی.
حجت الاسلام پناهیان: رفتار سیاستمداران در ظهور مؤثرتر است یا رفتار آدم‌های معمولی؟
شریعتی: صد البته سیاستمداران.
حجت الاسلام پناهیان: پس چرا خیلی‌ها تعجب می‌کنند که کسی بگوید که انتخابات درست و انتخاب درست و نهادینه شدن انتخاب درست در ظهور مؤثر است. چرا بی‌بی‌سی حساس می‌شود؟ چون شما مقوله‌ی امام زمان و مهدویت را به قدرت نزدیک کردید و قدرت دست چپاولگران است. چرا اصلاً یک مقوله‌ی قدسی را به قدرت نزدیک کردید؟ شما برای این‌که برنامه‌ی شما مورد هجمه قرار نگیرد هیچ وقت دین و امام زمان و مقوله‌ی مهدویت را به مقوله‌ی قدرت نزدیک نکنید تا از بحث اخلاق فردی خارج شوید بالاخره این مشکلات برای ما پدید می‌آیند.
شریعتی: حرفی که زده بودید این بود که اگر مردم از انتخابات سربلند بیرون بیایند کافی است تا امام زمان ظهور کند.
حجت الاسلام پناهیان: اولاً بنده یک انتخابات یا این انتخابات را نگفتم که مقدمه‌ی ظهور است. گفتم این امتحان‌های انتخابات و این‌که ما در انتخابات چگونه شرکت کنیم به اصطلاح مقدمه‌ی ظهور حضرت قرار می‌گیرد. ببینید نه این انتخابات را. ثانیاً من عرض کردم که اگر انتخابات در این کشور خوب برقرار شود و این خوب برگزار کردن نهادینه شود. انتخاب درست. یعنی هر چه به این مردم نگاه کنید این‌ها دیگر هیچ وقت انتخاب بد نمی‌کنند. نه بد بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند. آن وقت ظهور رخ می‌دهد. بله مردم رشد‌یافته هستند. حکومت آقا امام زمان واقعی هست یا نه؟ حکومت آن‌ها با کمک مردم هست یا نه؟ حکومت آن‌ها با مسئولین برآمده از مردم هست یا نه؟ مردم باید به سطحی از تشخیص برسند که مسئولینی که انتخاب می‌کنند در حد و اندازه‌های سیصد و سیزده نفر باشد یا یکی، دو طبقه پایین‌تر باشد. نه تصادفاً یکی را انتخاب کنند که خوب باشد. امتحان می‌شوند و غربال می‌شوند این قدر جلو می‌روند تا به آن‌جایی برسند که انتخابات خوب نهادینه شود. بی‌بی‌سی و بی‌بی‌سی چی‌ها این کلمه‌ی نهادینه شدن ما را حذف کردند و بعد انتخابات را هم آن جمع آن را که در کل انتخابات اگر ما رشد کنیم این‌ها را حذف می‌کنند و می‌گویند که فلانی گفت که این انتخابات ظهور را نزدیک می‌کند. اصلاً کسی که آدم عاقلی باشد احتمال می‌دهد که طلبه‌ای این حرف را بزند. این سؤال برجسته است که متأسفانه بعضی وقت‌ها بی‌جواب باقی می‌ماند. به من اگر اجازه بدهید یکی از عبارات مقام معظم رهبری را برای شما بخوانم. اگر انقلاب اسلامی انجام نمی‌گرفت امکان و احتمال ظهور امام زمان خیلی کمتر بود. چه جمله‌ی عجیبی است. تشکیل جامعه‌ی اسلامی و تشکیل حکومتی بر مبنای قرآن بشریت را به حکومت امام زمان یک قدم نزدیک‌تر کرد. بنده عرض کردم که انتخابات در کشور ما نهادینه شود. انتخابات خود و هم روش‌ها در انتخابات اصلاح شود و هم انتخاب‌های مردم تصادفاً خوب نباشد. من در تاریخ برای شما یک مثال بیاورم. مردم مگر یک زمانی در خانه‌ی امیرالمؤمنین علی(ع) نیامدند پس چرا نجات پیدا نکردند؟ تصادفاً آمده بودند. در اثر فشارها آمده بودند. در اثر دیدن رانتخواری‌ها سراغ علی اعلی آمده بودند. این انتخاب خود آن‌ها نهادینه نشده بود و الا تا آخر می‌ماندند. برای همین ابوموسی اشعری را آمدند به امیرالمؤمنین تحمیل کردند. شما که رفتید امیرالمؤمنین را انتخاب کردید این ابوموسی اشعری چه بود که آوردی تحمیل کردید. می‌گوید که آن دفعه هم فشار روی ما آمده بود. رفتیم و امیرالمؤمنین را انتخاب کردیم. نه این‌که الان من این را در توضیح عرض گذشته‌ی خود بگویم، نه آن زمان گفتم که نهادینه شود. نهادینه شود یعنی چی؟ یعنی اگر شما یک بار امیرالمؤمنین را انتخاب کردید دفعه‌ی بعد ابوموسی اشعری را انتخاب نکنید. حالا خطاب امیرالمؤمنین علی(ع) به ابوموسی اشعری به عنوان نماینده‌ی مذاکره کننده‌ی خود با معاویه جالب است. خیلی‌ها فکر می‌کنند که ما دنبال حکومت اسلامی هستیم یعنی چی؟ دنبال مسئول خوب هستیم یعنی چی؟ شما خود الان تعبیر از یک مسئول خوب از نظر امیرالمؤمنین چه هست و تعبیر شما از یک مسئول بد چه هست؟ من بر اساس سخن امیرالمؤمنین علی(ع) به نماینده‌ی مذاکره کننده‌ی خود برای شما این سؤال را پاسخ می‌دهم. ممکن است که خیلی از پاسخ‌های دینی و اعتقادی و اخلاقی هم بگویید و یا بگویید که امیرالمؤمنین خیلی دنبال تعهد ابوموسی اشعری بودند و خیلی دنبال ولایت‌مداری بودند. نه خیر اصلاً این حرف‌ها نبود. حضرت نامه نوشتند و فرمودند که ابوموسی اشعری تو داری به مذاکره می‌روی اگر عقل و تجربه را زیر پا بگذاری شقی هستی. از او چه انتظار داشتند؟ عقل و تجربه. به دروغگو در مذاکره اعتماد نکن و الا شقی هستی. شما این سخن امیرالمؤمنین که در نهج‌البلاغه هست از کارشناسان خود بپرسید که یک مسئول سیاسی که عقل و تجربه‌ را زیرپا بگذارد شقی هست یعنی چی؟ شقی اولاً یعنی چی. مثلاً ابن ملجم مرادی شقی است. ثانیاً چرا این قدر پیش امیرالمؤمنین عقل و تجربه مهم است؟ چرا تعهد را نگفت و چرا خیلی از این مباحث اخلاقی که ما طلبه‌ها می‌گوییم. بگذارید این جمله‌ی حضرت آقا را تمام کنم. می‌فرماید که تشکیل جامعه‌ی اسلامی، تشکیل حکومتی بر مبنای قرآن در همین جا برگزار شود و نه در همه‌ی جهان. بشریت را به حکومت امام زمان یک قدم نزدیک‌تر کرد. زمینه‌ برای آمدن امام زمان آماده شد و هر چه جمهوری اسلامی به طرف عدالت جلوتر برود به طرف اسلام پیشروی کند، احکام اسلام را در شئون اسلامی اجتماعی خود گسترش بدهد ظهور ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه شریف) نزدیک‌تر خواهد شد. جمهوری اسلامی با چی به سمت عدالت و اسلام پیشروی می‌کند؟ با انتخابات. با ذکر که جلو نمی‌رود. ذکر را نمی‌خواهم نفی کنم. یک بار یک جایی گفته بودم و به من انتقاد کردند که چرا شما اهمیت ذکر و دعا را پایین آوردید. بعد این را می‌فرمایند که این را به طور قطع و یقین بدانید. خیال نکنید که امروز اگر شما تلاشی می‌خواهید بکنید در راه تحکیم نظام اسلامی این تلاش با آمدن امام زمان ربطی ندارد. این اشتباه است. شما هر تلاشی در جهت بهبود وضع سیاسی جامعه بکنید که یکی از آن انتخابات است. اصل آن و بزرگ‌ترین فعالیت سیاسی ما انتخابات است. مسلماً ربطی به ظهور دارد و نجات بشریت دارد. این برای کدام جناح است؟ برای هر جناحی خوش و حلال آن‌ها باشد. هر کدام عدلات برقرار کنند. امام زمان تشریف فرما می‌شوند عدالت و آبادی پیش می‌آید این‌چه جوری است؟ یعنی مردم در خانه‌های خود می‌نشینند و همین طور پول در حساب آن‌ها می‌آیند و بلند می‌شوند می‌روند مصرف می‌کنند. پس چه طوری پول دست مردم زیاد می‌شود؟
شریعتی: مردم با مواسات، همدلی، جامعه، حاکمیت، صداقت و همه چیز دست به دست همدیگر می‌دهد.
حجت الاسلام پناهیان: آن کلمه‌ی لازم را نگفتید. همه کار دارند و شغل دارند و بیکاری نیست. شما همه‌ی کلماتی که الان فرمودید به عنوان یک جوان برنا و دکترای کارشناس علوم اسلامی همه‌ی مفاهیم اخلاقی را گفتید غیر از کار. امام زمان کار درست می‌کند و بیکاری از بین می‌رود. این عدالت و مواسات و این‌ها یعنی چی. این‌ها را همه‌ی مفاهیم نسبتاً اخلاقی را شما مطرح کردید. این تصور عمومی جامعه است. چند سال است که مقام معظم رهبری اسم سال‌ها را دارند تولید می‌گذارند. اشتغال می‌گذارند، جهش تولید، رفع مانع برای تولید. این‌ها مقوله‌های امام زمانی است. امام زمان رفاه ایجاد می‌کند، عدالت ایجاد می‌کند روی زمین بیاورید. وقتی من می‌گویم این حرف‌ها را از آسمان به زمین بیاورید یعنی چه جوری این را درست می‌کنند. همه کار دارند. دولت امام زمانی چی هست؟ این‌که همیشه بیاید دعای عهد بخواند و دعای «اللهم کل ولیک» بخواند؟ نه کار باید فراهم کند. الان این شعار سال حضرت آقا یک شعار مهدوی هست یا نیست؟ چند بار شما در صدا و سیما شنیدید که این شعار، شعار مهدوی است. این یعنی مقدمه‌سازی برای ظهور. الان همین بی‌بی‌سی‌چی‌ها به ما به تمسخر تیتر می‌زنند که کارآفرینی یعنی مقدمه برای ظهور. آخوند فلانی گفت که اشتغال یعنی مقدمه‌سازی برای ظهور. به این کلام می‌خندند برای این‌که اسم این ظهور این قدر قدسی و معنوی و فضایی و عرشی بحث شده، روی زمین می‌آوری که آخر چه طوری ظهور محقق می‌شود و حکومت حضرت چه طوری است؟ به یک حرف‌هایی می‌رسد که بعضی‌ها استیضاح می‌کنند.
شریعتی: حالا ان‌شاءالله این نکاتی که شما گفتید مکتوب شود و این‌هایی که شما گفتید مفصل‌تر راجع به آن بحث شود و همه‌ی ما استفاده کنیم و بهره‌مند شویم. دعا بفرمایید.
حجت الاسلام پناهیان: خدایا حکومت ما را چند درصد از حکومت آقا امام زمان(ارواحنا له الفداء) قرار بده. همین مقدار درصد آن را از ما قبول کن و از ظهور حضرت تعجیل بفرما. برترین شاخصه‌ی حکومت حضرت که شغل و کار و درآمد برای آحاد جامعه است در حکومت ما توسط مسئولین خدمتگزار میسور و فراوان بگردان.
 صفحه127 قرآن کریم