اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

90-07-04-حجت الاسلام والمسلمين نقويان- پرسش وپاسخ

-برنامه سمت خدا

حجت الاسلام والمسلمين نقويان

- پرسش وپاسخ

90-07-04
ما شهيدان جنوب بوديم از اهل قديم سنگ قبر ماست دريا نقش قبر ما نسيم شهر ما آن سوي آبي هاست دور از دسترس شهر ابراهيم ادهم شهر لقمان حکيم اندکي بالاتر از آبادي تسليم محض صاف مي آيي سر کوي صراط المستقيم، خاک آن عرشي است گل هايش زيارت نامه خوان، سنگ فرش آسمانش بالهاي ياکريم شهر ما آبادي عشق است اما راز عشق عشق يعني واژه هاي رمز قرآن کريم عشق يعني قاف و لام قل هوالله احد عشق يعني باي بسم الله االرحمن الرحيم.
سوال – پدري دارم که وضع مالي اش خوب است ولي هرگز با دست خودش به مادرم يا ما خرجي نمي دهد. پدرم وسع مالي دارد ولي دوست دارد که ما به او التماس کنيم واز رنج ما لذتمي برد. حتي خانه ي کوچکي دارد که خيلي هم به آن مي رسد ولي خانه اي که ما در آن نشسته ايم در حال ويران شدن است اما دستي به خانه ي خودمان نمي کشد. او اکثر اوقات بيرون از خانه و در حال گشت و گذار است و مي گويد که اين خانه خيلي هم خوب است و براي پد رمن فقط غذا مهم است. آيا اميد به نجاتي براي ما هست ؟
پاسخ – انسان چه بايد بگويد به فردي که محبت را از همسر وعزيزان خودش دريغ مي کند. چه ادبياتي مي تواند به دل اين انسان تکاني بدهد ؟ پيامبر فرمودند: پدراني که وضع مالي شان خوب است براي زن و بچه اش خرج کند تا آرزوي مرگ اين پدر را نکنند. هيچ بچه اي به زبان نمي آورد که آرزوي مرگ پدر را دارد ولي اگر اين ادبيات ادامه پيدا بکند به همان نکته ي پيامبر مي رسد. بنّاها از پايين به بالا آجر مي فرستند و وقتي آجر را کار گذاشتي آجر بعدي مي آيد ولي اگر آجر را کار نگذاشتي، آجر بعدي يا نمي آيد و يا اگر هم بيايد توي سرت مي خورد و تورا زخمي مي کند. خدا امکاناتي به تو داده است و آجري براي بالا رفتن امکانات زندگي ات به تو داده است آنرا کار بگذارد براي خانواده ات و همسرانت، نترسيد خدا آجر بعدي را مي فرستد. آه فرزند مي تواند بلايي سر ما بياورد. وقتي ما پير مي شويم و زمين گير مي شويم، اين بچه ها بايد خاطره ي خوشي درذهن شان باشد تا با جان و دل از ما پذيرايي کنند نه اينکه ما را به سالمندان ببرند. چرا با خودمان اين کار را مي کنيم ؟ خدا هم به ما مي گويد که تو مي خواهي من براي تو گشايشي ايجاد کنم ؟ مگر توبراي کسي گشايشي ايجاد کردي ؟ تو هرگز رسيدي به فرياد کس که امروز مي خواهي فريادرس ؟ کسي خُسبد آسوده در زير گِل که خسبد از او مردم آسوده دل. بياييد بيشتر به خودمان فکر کنيم و خيال نکنيم که اگر پولهايمان را خرج کنيم در آينده فقير خواهيم شد. بعضي ها با اينکه وضعيت مالي خوبي ندارند باز با خانواده شان به خوبي رفتار مي کنند. روايت داريم که اگر نمي توانيد به کسي کمک بکنيد، (به تعبيري) با اخلاق باشيد و لب تان گشاده باشد و سخن تان مي تواند نرم و ملايم باشد. گل هيچ وقت اخم نمي کند و زيبايي و عطر خودش را دارد و آنرا دريغ نمي کند. همه ي مردم ايالات متحده ي مسئولين هستند. رئيس جمهور، رهبري و وزراء مثل پدر جامعه هستند و بدانند که بعضي از ايالات وضعشان خوب نيست و بايد به آنها برسند.
سوال – خانمم به فشار مي آورد که من را بيشتردوست داري يا مادرت را. من را قسم مي دهم. مي ترسم که قسم دروغ بخورم. راهنمايي بفرماييد.
پاسخ – جواب دادن به سوال خانم اين آقا خيلي سخت است. اين آقا مي تواند اين سوال را به خانمش برگرداند و بگويد که تو من را بيشتردوست داري يا مادرت را. يک آقايي دو تا همسر داشت و يک شب که تاريک بود دست هر دو را گرفت و مي گفت که من تو را بيشتر دوست دارم و هر کدام از خانمها خيال مي کردند که او را بيشتر دوست دارد. ايشان هم مي توانند اين کار را بکند. جواب دقيقتر آن مي تواند اين باشد که انسان شيريني را دوست دارد اما هر غذايي يک نوع شيريني دارد. مثلا بين ميوه هاي شيرين مثل هندوانه، خربزه، موز، پرتقال شيرين و انگور نمي توانيم يکي را انتخاب بکنيم. همسر شيريني خودش را دارد و مادر هم شيريني خودش را دارد. خانم ها نبايد چنين حساسيتي هايي ايجاد کنند. قرآن مي فرمايد: از چيزهايي که جوابش براي شما ناراحت کننده است نپرسيد.
سوال – برادر من که هفت سال بيشتر ندارد به همراه پدر و مادرم سريال هاي ماهواره را تماشا مي کند. منرا راهنمايي بفرماييد.
پاسخ – اين ماهواره کم کم يک درد بي درمان شده است. آقايي به من گفت که برادر من از شدت اعتياد به مواد مخدر دارد جلوي ما پرپر مي شود. ما چندين بار او را ترک داده ايم ولي باز شروع مي کند و پدر و مادرم آرزوي مرگ او را دارند. اعتياد فقط اعتياد به مواد مخدر نيست و امروزه اعتياد به فيلم ها و شوهايي و حتي روابط نامشروع هم وجود دارد. کسي معتاد به دين ماهواره است از کسي که معتاد به موادمخدر است بدتر است. به تعبير مولوي: اينها يار بَد هستند. حق ذات پاک الله الصمد يار بد بدتر بود از مار بد، مار بد جاني ستاند اي سليم اما يا بد آيد تو را سوي جحيم. آيا شما فکر مي کنيد که تهيه کننده هاي برنامه هاي ماهواره اي دلشان به حال ما مي سوزد يا ما را خيلي دوست دارند ؟ بعضي از سريال هاي آن به ظاهر خانوادگي است ولي زمينه ي آن خانواده را بر باد مي دهد. من از خانم ها تعجب مي کنم که اگر يک عکس خانمي را در کيف شوهرشان ببينند دادو بيداد مي کنند ولي وقتي پاي ماهواره نشسته ايد و همسرتان تصوير هزار خانم را مي بيند عکس العملي نشان نمي دهيد. چرا ما داريم کلاه سر خودمان مي گذاريم ؟ نويسنده ي اين نامه مي تواند حداقل برادرش را حفظ کند و به او بگويد که اين سريالها براي تو بد است. ما نمي گوييم همه ي برنامه هاي ماهواره بد است. شما نمي توانيد بگوييد که برنامه هاي صدا و سيما را زياد کنيد تا ما ماهواره نبينيم مثل اينکه فردي بگويد که به من يک سيگار بده تا من معتاد نشوم. ما بايد عقل مان را بکار بگيريم و ببينم که اگر خوب است ببينيم. قرآن مي فرمايد که شراب و قمار هم منافعي دارد ولي ضررش بيشتر است. خدا به شما عقل داده است و اگر مي بيني چيزي ضررش بيشتر از نفعش است به سراع آن نروييد. برنامه هاي ماهواره براي ما آقايان خيلي جذاب است ولي اجري که خدا براي مبارزه با نفس در نظر گرفته است خيلي بيشتر است. در قم 98 درصد خانم ها چادري هستند و اگر کسي در قم به خانمهاي نامحرم نگاه نکند خيلي ثواب نبرده است ولي اگر در روم به خانمهاي نامحرم نگاه نکني، در آنجا شما همپايه ي يوسف خواهيد بود.
سوال – من 27 سال دارم و شوهرم بر اثر برق گرفتگي فوت شده است. حالا بر اثر هر حرف کوچکي از طرف مادرشوهر و خواهر شوهرهايم مورد سر کوفت واقع مي شوم که شوهرم را دق داده ام. آيا با وجود اين همه غم در زندگي، زخم زبان لازم است ؟ من فقط آنها را نفرين مي کنم. راهنمايي بفرماييد.
پاسخ – يک وقت بين زن و شوهر اختلافي پيش مي آيد و اين طبيعي هم هست. وقتي بين ما دلخوري پيش مي آيد ما نبايد زود اين خبر را به مادر و اطرافيان مان نگوييم تا سرکوفت آنها در اين مواقع شما را اذيت نکند. بهتر است که کسي باخبر نباشد که چه چيزي در خانه ي ما مي گذرد. با دل خونين لب خندان بياور همچوجام ني گرت زخمي رسد آيي چوجنگ اندر خروش. بسياري از اين عوارض را خود ما مقدماتش را فراهم کرده ايم. مردم بدي همسر شما را يادشان مي ماند. به مادرشوهر و خواهر شوهرها عرض مي کنم که اين خانم هم همسرش را از دست داده است و تکيه گاهش را از دست داده است. مادر فرزندان ديگري هم دارد ولي اين خانم ستون زندگي اش را از دست داده است. شما بايد او را دلداري بدهيد. زخم زبان زدن کار انساني و مسلماني نيست. الان شما بايد به اين خانم بيشتر توجه بکنيد.
سوال – سوره ي فرقان آيات 56 تا 67 را توضيح بفرماييد.
پاسخ – امروز يک سال است که از شروع خواندن قرآن در برنامه مي گذرد. آيه عباد الرحمن مي فرمايد که اگر کسي خودش را بنده ي خداي مهربان دانست با مردم مهرباني مي کند. و خدا هم با او مهرباني مي کند و بدي هاي او را نمي بيند. خانمي به من گفتند که من وسواسي هستم. به او گفتم که خدا هم براي قيامت وقتي مي خواهد وسواسي ها را پاک کند چندين بار در آتش مي سوزاند تا پاک بشوند و با آنها بطور وسواسي رفتار مي کند. اگر کسي خودش را بنده ي مهربان خدا دانست مهربانانه رانندگي مي کند، راه مي رود، به همه راه مي دهد، راه عذرخواهي را باز مي کند و براي مردم راهگشايي مي کند. در آخر مي فرمايد: انسانهايي که به ما عتاب مي کنند جاهل هستند. يعني تعداد کمي با غرض با خدا رفتار مي کنند. کساني که مغرورانه با اطرافيان برخورد مي کنند خدا او را به زمين مي زند و اين روايت است. سخنش گر تلخ نخواهي دهانش شيرين کن.
سوال – دختري بيست ساله هستم، دانشجوي رشته ي علوم قرآن و حديث هستم و اهر مشهد هستم. خانواده ي مذهبي دارم و نسبت به حجاب حساس هستم. در اين شرايط من نسبت به دين مسئوليت سنگين تري دارم. چندي پيش دو تا خانم را در جلوي حرم امام رضا (ع) ديدم که وقتي از حرم بيرون آمدند چادرشان را در آوردند و ظاهرشان را تغيير دادند. من محترمانه از آنها پرسيدم که شما فکر مي کنيد که امام رضا (ع) شما را تا اينجا مي بيند و آنها گفتند که ما امام را با قلب مان شاد مي کنيم و ما نسبت به خيلي از مذهبي ها که گناهان بيشتري انجام مي دهند بهتر هستيم. و بعد با تمسخر گفتند که خوب او را ضايع کرديم. من خيلي ناراحت شدم. ما چطور مي توانيم در مقابل اين افراد از ارزش هاي ديني مان دفاع بکنيم ؟ در ضمن اين افراد را هم نصيحت بکنيد که امام رضا (ع) را نه فقط با قلب شان بلکه با ظاهرشان شاد بکنند.
پاسخ – اگر ايشان با لحن ملايم برخورد کرده باشند کار خودشان را انجام داده اند و پيش امام رضا (ع) اجر خودشان را دارند. از اين رفتار جاهلانه هم نبايد ناراحت بشوند و باز اگر اين افراد را ديدند سلام کنند و آنها را راهنمايي کنند. امام رضا (ع) مهربان است ولي آيا امام با کسي که در بازار حرم هواي امام را دارد، با کسي که در حرم هم هواي امام را ندارد يک جور برخورد مي کند ؟ پس اين خانم کارخودش را کرده است و کارش را هم ادامه بدهد و نوح 950 سال قومش را هدايت کرد و خسته نشد. بالاخره همه روزي گره کارمان به دست امام رضا (ع) مي افتد و بايد او را صدا بزنيم، پس خوب است که احترام امام را حفظ کنيم. و در حرم حجاب خودمان را رعايت کنيم. گاهي زنان مسيحي به عشق زيارت امام رضا (ع) به مشهد مي آيند. آنها هم حجاب را رعايت مي کنند و خوشان را مي پوشانند. در نهايت کسي که به امام رضا (ع) توهين مي کند در واقع به خودش توهين کرده است. زيرا عظمت امام را درک نکرده است که به امام احترام نگذاشته است. اگر کسي گفت که به به ! خورشيد چه نوري دارد يعني اينکه به به من چه چشمي دارم که دارم خورشيد را مي بينم. شما در شهر مشهد در هر کجا که رفتيد به امام رضا (ع) احترام بگذاريد و سر اذان نمازتان را بخوانيد زيرا بالاخره به مشهد آمده ايد. بالاخره اما رضا (ع) هم در راه از شما حفاظت مي کند.
انشاء الله خدابه ما معرفت بدهد که داروي تلخ را به اميد سلامتي و خوشي تحمل کنيم.